Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 28. новембар 2011.

Aditivi za dizel gorivo


U vrijeme veličanstvenog povratka dizel motora među putničke automobile, koji su zahvaljujući Alfinom common rail-u i primjeni istog u putničkim automobilima doživjeli novu mladost postavlja se pitanje kvaliteta goriva za takve motore. Znajući da su isti listom opremljeni tehnološki veoma naprednim sistemima ubrizgavanja (potpuno elektronski kontrolisane pumpe visokog pritiska i brizgaljke) neminovno se dovodio u pitanje i sadržaj sumpora u gorivu koje se upotrebljava u tim motorima. Ne mali je broj vlasnika ovih automobila koji su dali priličan novac za popravku ili zamjenu dijelova sistema ubrzigavanja uzrokovanih lošim gorivom, odnosno visokim sadržajem sumpora u njemu. Od starta i početka proizvodnje postavilo se pitanje da li vozači moraju i trebaju li sipati dodatne aditive za dizel gorivo u svoje automobile? Mnogi proizvođači (ako ne i svi) su navodili da je za normalno funkcionisanje njihovih common rail motora dovoljno samo sipati gorivo koje udovoljava Euro 2, 3, 4 ili 5 standardu (zavisno od godine proizvodnje) te da se "česta upotreba aditiva za gorivo ne preporučuje" (citiram vlasnička uputstva za upotrebu koja sam pročitao a odnose se na Ford, VW i BMW). Ovdje se postavlja praktično pitanje. Ako se ne preporučuje česta upotreba aditiva za gorivo da li to znači da se povremena (koja nije česta) upotreba preporučuje i da li se uopšte preporučuje upotreba aditiva za gorivo?
Danas u svijetu postoji ne mali broj renomiranih proizvođača ovih aditiva, a samo neki su Liqui Moly, Wurth, BG diesel i slično. Samim postojanjem tolikih proizvođača tih aditiva indikativna je i potreba njihovog korišćenja u vozilima.
Ja od prije dvije godine vozim Ford Mondeo 2.0.TDCi iz 2004. godine. Motor ima 130 KS i 330 Nm obrtnog momenta. Da skratim priču, zaista je uživanje voziti auto koje ima toliki obrtni momenat (na nivou V6 motora), a trošiti manje od 8 litara goriva na 100 km.
Elem, prošle godine motor je počeo glasnije da se čuje. Odlazak kod majstora potvrdio je da su prelivni ventili na diznama dobili malo veći zazor. Ovo u principu nije strašno, ali kliktav zvuk manje više nervira i da budem iskren pomalo je neprijatno stajati pored recimo automobila manje i slabije klase sa dizel motorom koji se maltene ne čuje da radi.
Tu počinje moje interesovanje za ovu tematiku. Već sam ranije pisao Stevi na ovom blogu oko sipanja ATF ulja (automatic transmission fluid) u dizel gorivo. Navodno ovaj fluid čisti i podmazuje, kako pumpu tako i dizne. Da priznam i ja sam prije dobijanja odgovora od Steve sipao ATF u gorivo. Neke razlike nije bilo, možda samo na nivou placebo efekta.
Nakon toga kupio sam Liqui Moly aditiv za gorivo koji se preporučuje za upotrebu u dizel motorima sa common rail sistemom ubrizgavanja. Prije sipanja tog aditiva prilikom prvog jutarnjeg paljenja primjetio sam da motor par sekundi nemirno radi i da dimi. Nakon sipanja aditiva to je jednostavno nestalo. Sve se vratilo u normalu. Automobil je počeo i manje da troši da bolje vuče (subjektivan utisak jer nisam mjerio ubrzanje). Uglavnom moje lično iskustvo oko korišćenja aditiva u dizel automobilima je pozitivno i zaista se osjeti razlika. Pretpostavljam da je to zato što ti preparati zasita čiste i podmazuju dijelove sistema za ubrizgavanje.
Naravno preporuka je da se koriste aditivi poznatih proizvođača koji imaju iskustvo u kapacitet za njihovu proizvodnju i što je najbitnije njihovo testiranje.

Napisao/Written by: Bojan

47 коментара:

  1. E kad već nisam ranije, možda i nije loše ovo sa belom podlogom (da tako i ostane). Em "crno na belo" em da se zna da je od čitalaca.
    Da čujem šta i drugi kažu.
    Nije loš uvod u priču o ADITIVIMA (uopšte) gde bi trebalo više da kažem o onima za ulje ali i za gorivo.
    Tekst nije loš. Zaista mi je drago da i čitaoci znaju da "barataju perom".
    Aditivi kod D2 ili loših dizel goriva imaju nekog smisla a za ED, naročito Euro 4 i Euro 5, praktično gube (svaki) smisao.
    Čak i da gorivo nije "full" Euro 5 za motor koji zahteva Euro 4 je uglavnom O.K.
    Kvalitete goriva propisuju EU standardi (varijante EN 590-ice):
    EN590:1993 - Euro 2
    EN590:1999 - Euro 3
    EN590:2004 - Euro 4
    EN590:2009 - Euro 5
    Dakle uz ispunjenje zahteva nisam ni za kakve aditive ili za neispunjenje (ali manjeg tipa) za povremeno (retko) korišćenje.
    Stanje je kako gde ali čak i na "Zapadnom Balkanu" gorivo je sve kvalitetnije te će potreba za posezanjem ovih aditiva vremenom padati.
    Mislim da je još uvek zanimljivo naročito za vozila starija od 7 godina (sveže kupljena polovna ili ne).
    Ovoliko za sada.
    Pozdavite Bojana i dajte komentar.

    ОдговориИзбриши
  2. Ja ne bih da komentarišem ali morao sam da kažem da mi je stvarno čast da vidim svoj tekst na Stevinom blogu. Hvala mu i volio bih da ovaj ipak jako laički i nestručni tekst preraste u nešto šire i veće u smislu uključenja većeg broja ljudi koji se bolje i više razumiju u ovu tematiku i naravno onih koji imaju iskustvo sa ovom vrstom aditiva.

    ОдговориИзбриши
  3. Meni je pak drago da je dobijen prostor iskorišćen na dobar način.
    Zaista sam prezauzet ovih dana te ću se truditi pre svega da ne kasnim više od dva dana za odgovor na pitanja. Za vikend ću valjda naći vremena za dopunu i ove i teme o filterima.
    Jedino me teši što je Ragazzoni u još većoj frci.
    Moraću da ga podsetim da je "proteklo vode potokom ... k'o Dunavom".

    ОдговориИзбриши
  4. Zanimljiv tekst, oduvek sam se pitao zasto postoje aditivi za gorivo i razvijaju se(izuzev aditiva protiv smrzavanja dizel goriva). Ukoliko neko ima iskustva i znanja moze li napisati koji je hemijski sastav aditiva i kako on direktno utice na rad motora...
    Srdacan pozdrav
    Nikola Milic

    ОдговориИзбриши
  5. [url]https://docs.google.com/viewer?url=http%3A%2F%2Fwww.liqui-moly.de%2Fliquimoly%2Fmediendb.nsf%2Fgfx2%2F5139%2520Systempflege%2520Diesel_EN.pdf%2F%24file%2F5139%2520Systempflege%2520Diesel_EN.pdf[url]
    Evo linka za aditiv koji ja sipam u gorivo i u kojem se pominje dejstvo koje ima na ponasanje motora. Pise da je namjenjen za upotrebu sa niskosulfatnim gorivima (loq sulfated fuels) standarda kvaliteta DIN EN 590.

    ОдговориИзбриши
  6. Malo ću se dotaći i gore pomenutog aditiva.
    Verovatno je jedan od boljih na tu temu.
    Ipak, uz "full" EN 590 dizel nije neophodno.
    Može da koristi kod starih motora i sigurno je bolje nego koristiti ATF ili 2T ulje.
    No sada sam hteo da (samo) pomenem jedan nesvakidašnji aditiv za gorivo:
    http://biofriendly.com/green_plus_diesel.htm
    Osim pretežno ekoloških razloga za korišćenje tu je i ušteda goriva (do) 6% (verovatno 1-6% zavisno od uslova vožnje, rada mašine).
    Uz ostalo, ekonomičnost je zagarantovana jer pomenuti aditiv ide u odnosu 1:20000 (litara na cisternu od 20 kubika). Tako da ni visoka cena nije razlog da se ne proba.
    Ipak, kao i od svih, i ponavljam: SVIH, aditiva za goriva: ne treba očekivati čuda.
    Ipak zvuči mi zanimljivo. Inače pitanje o njemu je bilo na www.poljoinfo.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav Stevo. Gde kupiti u Srbiji ovaj aditiv?

      Избриши
    2. Poštovani g. Peđa,
      Ne znam na koji tačno mislite. Lepezu Liqui Moly aditiva imate najbolje kod uvoznika (lako je izguglati ili idite na sajt u Nemačkoj pa dođite do distributera kod nas (ili gde Vam već treba)).
      Što se tiče pominjanog aditiva mislim da se tako baš i zove ("Common Rail") ili je neki od onih koji služe za čišćenje sistema za ubrizgavanje i/ili distribuciju goriva.
      Ukoliko nije došlo do mehaničkog kvara i talozi nisu jače izraženi ovi aditivi mogu pomoći. Najbolje deluju preventivno (prema uputstvu).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Ima li aditiva za čišćenje benzinskih dizni? Koliko su oni efikasni ....

    ОдговориИзбриши
  8. Ima naravno.
    Efikasni su ako slučaj nije potpuno zapušten, kada je ipak neophodna intervencija mehaničara.
    Liqui Moly Injection Reiniger (Injection Cleaner) je jedan od poznatijih i pouzdanijih proizvoda.
    Ako i ne reši situaciju neće imati neko loše dejstvo.
    Sigurno će bar malo poboljšati situaciju, te pre servisa treba probati.
    Naravno treba znati da je problem sa injektorima.
    Ipak, ovaj (i slični) proizvodi se mogu koristiti i preventivno (ne previše često), naročito zbog lošeg benzina kod nas. Uz upotrebu evropremium benzina nema posebne potrebe za korišćenjem ovih proizvoda u preventivne svrhe. Znači posle tretmana (ili intervencije mehaničara) koristite ovo kvalitetnije gorivo i problema ne bi trebalo da bude.

    Iako ste se indirektno predstavili, ostaje molba da se registrujete kao čitalac (ako već niste, nisam detaljno pregledao).

    ОдговориИзбриши
  9. Hvala za pohvalu teksta.
    Tekst nije pisao autor bloga već čitalac (Bojan).
    Time mi je još draže da se i drugima sviđa (meni se takođe sviđa). Jesam rekao da ću ga dopuniti ali nije hitno za početak je sasvim O.K.

    ОдговориИзбриши
  10. Na kojoj osnovi su aditivi protiv smrzavanja dizela? Da li su oni bezopasni za koriscenje preko zime. Ovih dana cujem i vidim dosta vozila koji imaju problema, da li primena ovih aditiva resava problem. Koje aditive koristiti?

    ОдговориИзбриши
  11. Ajd' za vikend sa više detalja.
    Sada samo par reči. Inače o ovome sam pisao na poljoinfo.com u temi o (dizel) gorivima.
    Aditivi su na bazi kerozina (80% pa i više) uz nešto aditiva (unutar aditiva, što bi rekli aditivi na kvadrat) i malo rastvarača (ono i kerozin je rastvarač, ali da kažemo "jačih" ali ne za zaptivke nego za parafin).
    Mnogi nisu zadovojni njihovim dejstvom ali to je uglavnom što su koristili no name proizvode ili ih nisu koristili preventivno (kad nafta zamrzne tu ne pomažu).
    Mogu da tačku izdvajanja parafina spuste i do -26 ili čak -30°C. Treba koristiti po uputstvu ali sipati malo više za željenu temperaturu (zbog lošeg dizela, koji "steže" na -6cel. umesto -10 za koji se prave tablice).
    Sve u svemu umesto 1:500 koristii 1:400 ili umesto 1:400 nekih 1:300.
    Kod motora starije konstrukcije (mogu biti i TDI ali ne sa direktnim ubrizgavanjem goriva) može se koristiti i benzin u konc. do 5% (dovoljno je obično manje, pa sa 2-3% može da se dizel održi i do -20cel.).
    I naravno, sve ono za ED nije nešto potrebno pošto -20°C sigurno izdržava a i neki stepen ispod.
    Za startovanje motora koristiti sprej za startovanje (uglavnom su univerzalni i za dizel i za benzin, mada ima i onih koji nisu, pa obratite pažnju).
    Ako ED "zamrzne" na manje od -20 onda nije ni za šta (ili je "letnji", što se opet mora uzeti kao potpuno loš proizvod, odnosno distribucija).
    Za ispod -25°C ... nastaviće se (to be continued) ...

    ОдговориИзбриши
  12. Moram prvo da vas sve zamolim da mi oprostite na laickom i mozda nestrucnom pitanju. Od prije 3. mjeseca vozim Ford Mondeo (2,0; 115ks;85; tdci, uero 4) i upste prvi put vozim dizel vozilo u vlasnistvu.
    Interesuje me koji je najbolji i koji aditiv preporucujete, do sada nisam nista sipao. (a temperatura je prosjecna -15) Hvala na razumijevanju.

    ОдговориИзбриши
  13. Najbolji aditiv je - kvalitetno gorivo (rafinerijski dodat i dobro (iz)balansiran).
    Koliko sam razumeo Vaše pitanje se odnosi na aditiv protiv stinjavanja ("zamrzavanja", izdvajanja parafina) dizela na niskim temperaturama.
    Kvalitetan EN 590 dizel (bilo 2004 ili 2009, "euro 4" ili "euro 5") "zimskog" tipa (kakav bi sada trebao da se toči na svim pumpama) trebalo bi bez problema da izdrži -20°C ili čak koji stepen niže.
    No kao što je Bojan naveo to nije slučaj čak i kada se radi o renomiranom distributeru kao što je Petrol (a i teško je reći da li je do pumpne stanice, kao što bi se reklo "iz zaleta" ili rafinerije, što je manje verovatno ili najverovatnije do transporta).
    Ukoliko sa pribojavate da će temperatura biti -25°C ili niža, pročitajte tekst o tome ("dizel na -30°C").
    Za tako moderan motor, najbolje je kupiti poseban aditiv protiv izdvajanja parafina (Wynn's, Liqui Moly i slični) koji bi primenili po uputstvu (obično 1:250 do 1:1000, idite na maksimalni učinak, tj. koncentraciju ali je ne prelazite).
    Uz to bi IPA (izopropil alkohol, 99%) (1:500 ili 1:1000) trebalo da bude dovoljan (kao dopuna).
    Oba dodajte tako što ih promešate sa par litara dizela.
    Dodavanje benzina nije toliko preporučljivo (iako neki mali % dolazi u obzir) kao ni petroleum (kerozin) bar ne više od 1% zbog obaranja cetanskog broja (makar malo) što kod (nekih, većine) Euro 4 motora nije baš preporučljivo.

    Uopšte je pravilo: što manje aditiva u gorivo osim u vanrednim situacijama kao što je veliki mraz ili nemogućnost da se dođe do boljih goriva, u istoj kategoriji. Naravno, ništa ne može da od D2 napravi ED (od očiglednog da se ne može "oboriti" sumpor) tako da tu ne treba gajiti iluzije.
    Ipak po pojedinim stavkama aditivi mogu da pomognu a oni kvalitetniji su zapravo isti (ili slični) onim rafinerijskim (naravno razblaženi jer idu u malom %).
    Inače upravo zbog toga ne treba napamet i bez preke potrebe koristiti razne aditive jer ih ionako ima (optimalno, bar bi trebalo) u samom gorivu (dodati u rafineriji).
    E sad, to važi za goriva vrhunskog kvaliteta, ona prosečna su takva da se upravo škrtari na aditivima ili u nijansama prerade (pa imaju granične propisane vrednosti štetnih komponenti).

    Još jednom - gorivo je najbolje kupovati kvalitetno i onda aditivi nisu neophodni (čak ni za čišćenje dizni).

    ОдговориИзбриши
  14. Stevo, hvala na savjetu i svim ovim informacijama. Rekao sam prosjecna temperatura je oko -15,mada se spustala i do -27. A sto se tice samog goriva, ono je u najmanju ruku diskutabilnog kvaliteta, a ja licno sipam gorivo na drzavnim pumpama (iz Republike Srpske sam). Akumulator je nov (baner) i zadovoljan sam. Da, automobil je novije genracije tj. starosti 6. godina. Hvala jos jednom.

    ОдговориИзбриши
  15. Dakle, ako je i do -27 onda bi vam trebalo još malo rastvarača (parafina). Recimo malo petroleja (kerozina) no tu je problem što je pitanje kvaliteta onog koji se može naći, jer "farbarski" je više za traktor nego li savremen motor.
    Sa aditivom je problem što se mora dodati kada je temperatura iznad nule.
    Uz IPA je verovatno najjednostavnije i najefikasnije dodati malo benzina. Kako nema onih nisko oktanskih onda jedini koji je raspoloživ - BMB od 95.
    Dok bi u stari Ford Eskort 1.6D iz osamdesetih 'ladno mogli da sipate 5% (pa vam ED ne bi ni trebao) ovde kako zbog samog goriva (manje zbog toga) tako i zbog motora (više zbog toga) idite tek na cca. 1%.
    Ukoliko ne predviđaju (a sada uglavnom ne, više je do novih padavina) temperature ispod -22°C ED uz malo IP alkohola (99%), 0,2-0,25%, bi trebalo da bude dovoljno.

    ОдговориИзбриши
  16. Poslusao sam bokija i ja imam mondea 2.0 tdci 96 kw motor je bio bucniji treskao je ,nije mi cadio ali nervirao me je taj kliktav zvuk koji se smanjio i motor je mnogo tisi od kad mi je on nabavio liqui moly aditiv moje imate preporuke.licno sam isprobao i sve 5+

    ОдговориИзбриши
  17. Hvala na komentaru!
    Koliko sam shvatio radi se o aditivu za dizel gorivo iz teksta.
    Dve bezrezervne preporuke. Još jedna pa možemo i da proslavimo u kafani (pivo ne mora da bude sa alkoholom, bezakloholna su sve bolja!).

    ОдговориИзбриши
  18. JA VOZIM RENO LAGUNU DVOJKU 1.9DCI U PERFEKTNOM STANJU PRESLA 240 HILJADA KM. KOD MENE RAVNO 143 HILJADE. KADA SAM JE UVEZAO IZ NEMACKE DIMILA JE ZA SVE PARE OD PRVOG REZEORVARA PA DO DAN DANS SIPAM REDOVNO ADETIV ZA CISCENJE I PODMAZIVANJE DIZNI AUTO KAO PRVO RADI SAVRSENO NEMA DA DIMI KAO DA JE BENZINAC STO ZNACI DA OD DOBRIH ADETIVA NETREBA BEZATI JEDNOM RECJU NEMOGU DA SKODE POGOTOVO STO SE ZNA DA JE KOD NAS EURO DIZEL OCAJAN NASPRAM EVROPSKOG!!! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Velikim slovima se nešto naglašava ali ne i ceo komentar!
      Ovo je u principu na svim forumima zabranjeno i ekvivalent je vikanju.
      Neću obrisati ... ako poštovani Kobra74 čitate, molim da objavite isto po pravopisu.
      Možete jednu rečenicu da naglasite ali ne i ceo komentar.
      Nećemo se nadvikivati (valjda).
      Pogotovu na ovom blogu će uvek biti važniji argumenti nego galama (uslovno da kažem).
      Imate vremena do kraja avgusta, a onda ću isti objaviti po pravopisu a ovaj obrisati (bez ljutnje), jer će svi početi da koriste velika slova pa onda moram i ja tako da pišem tekstove, a onda možemo i da ukinemo gramatiku ... što ovde NEĆE da se desi.
      Na žalost ne postoji način za bold tip slova jer bi to bio bolji način za naglašavanje.
      Što se samog komentara tiče, nemam ništa protiv njega.
      Naravno, ovo je vaše mišljenje sa kojim se (samo) delom slažem.
      Gorivo je bolje nego ranije (a bilo je i očajno) pa se ne može reći da je sad loše koliko je tek zadovoljavajuće. Može biti bolje - to je nesumnjivo.
      Neki distributeri (MOL, Eko) prodaju dodatno aditivirana goriva (pa i ED). Ili ih dodatno kvalitetno filtriraju na samom mestu točenja.
      Problem je što kod nas (Srbija) nema velikog izbora goriva pa osim standardnog nema onih sa dodatnim kvalitetom.
      Doduše i izbor većine (što jeftinije) utiče na to.
      NE TREBA BEŽATI od aditiva (kvalitetnih i proverenih) to je izvesno, a da li treba hrliti prema njima je već stvar izbora (uglavnom NE).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Uglavnom NE jer je sada gorivo pristojnog (iako ne vrhunskog) kvaliteta.

      Избриши
  19. Imam fiat stila 1,9 jtd 2002 god...greškom su mi na pumpi sipali bezolovni 7litara,nisu imali kako da ga istoce pa su mi rekli da sipam 30 litara euro dizela kako bi "uništio" ili "smanjio " dejstvo benzina... Tako da sam u tom trenutku u rezervoaru imao oko 37 litara euro dizela i tih 7litara bezolovnog... E sad moje pitanje je u vezi aditiva rekli su mi da bi bilo dobro da sipam aditiv za D2 pa bi vas zamolio za savet koliko mililitara da uzmem koji da sipam i da li uopšte da sipam... A da naglasim da je auto posle svega toga prešao oko 40 km i za sad nema vidljivih i zvučnih problema rada motora...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zašto samo 30 litara? Nadam se da je bilo do punog rezervoara ili da ste na pumpu došli makar sa 3 litara goriva. Recimo da je bilo 7 litara benzina na 40 litara goriva. To je 17,5% ili masenih oko 16%.
      To nije malo i više je od nekog maksimuma 10% uslovno (5% još bolje, npr. pri -30°C) za to da ne ostavi posledice na motor. Naravno kraće vreme neće (i nije) biti motor oštećen. Trebali ste čim ste stigli do kuće da istočite što više tog goriva (bar pola rezervoara) pa da opet dolijete dizel i tako dok ne potrošite isto. To je jedini način da sačuvate motor.
      Nije ni sad kasno (prešli ste malo km) pa sa manje od 10% možete i potrošiti to gorivo. Kod novijih motora (mada i ovaj nije "dinosaurus") bih čak rekao da žrtvujete to gorivo koje bi stariji motori bolje progutali (uz i tamo razblaženje).
      Što manje benzina to bolje.
      Benzin je u odnosu na dizel eksplozivno gorivo (bez navodnika) pali se na manjoj temperaturi i uopšte su uslovi sagorevanja dizela potpurno drugačiji od benzina. Naravno malo benzina nije opasno pa par % se i koristi kad nema gde (veliki minus). Ipak, što novija konstrukcija motora to je bolje tako nešto izbegavati i koristiti druge načine (kerozin) o čemu sam već pisao.
      Da li dodavati dizel lub?
      Zašto?! Da bi se poboljšalo podmazivanje pumpe (koje je ugroženo benzinom).
      Pa ... neće da šteti. Postoji i u manjim pakovanjima (za 50 litara goriva) pa bi to jedno moglo da posluži (i za 60-70).
      Najbolje je bilo da ste istočili to gorivo ali sad, šta je tu je. Niste postupili kako ste trebali. Ako niste vi sipali, trebali ste da zahtevate da vam plate šlep službu do najbližeg servisa i uslugu izvlačenja goriva.
      Ponavljam što manje vozite sa tim gorivom bolje za vas i vaš motor. Količina veća od 5% je mnogo (osim za par km) i probajte da je svedete makar na to (još 3x razblaženje, dakle još 2:1 dizela na tu smešu).
      Dodatak aditiva će pomoći.
      Ako ste platili i to gorivo bolje je bilo da ste otišlil u servis makar i o svom trošku. Ako niste, možda je najbolje (sigurno jeste) da izvadite vi to gorivo (servis, mehaničar) o njihovom trošku pa ako već nećete isto baciti, sipajte po par litara u toku nekoliko meseci i eto rešenja.
      Ovako su vam dali savet tek da se "pokrpite" ali ne i da bezbedno koristite vozilo i na dalje.
      Ako su pogrešili morali su da reše to kako se rešava.
      (E Šljivropo, izvinte šljive).
      Niste "uništili" dejstvo benzina već samo smanjili i to nedovoljno!!
      Pamet u glavu sledeći put a i na dalje (ne trošite to gorivo iako za sada ne primećujete probleme).

      Избриши
    2. A koji aditiv da sipam ja sad nisam vas razumeo? sipao sam samo 30 litara zato što nije moglo više da stane skroz je bilo do čepa što znači da sam imao desetak litara pre dolaska na pumpu,(ne znam koliko je litara kad je kod rezerve,al meni je bilo i više od rezerve) A benzina sam sipao tačno 6,69 litara znači za 1000 din...ja sam sipao greškom... Platio sam sve al ne mogu da istocim sad jer kola nisu kod mene... Zato me zanima koji aditiv i koliko...

      Избриши
    3. Malo bolji slučaj (14,5% tj. 13% masenih).
      Pazite! Najbolje je da uopšte NE koristite dizel sa sipanim benzinom! Rizikujete oštećenje motora koje će koštati mnogo više nego rezervoar goriva.
      Ne postoji opravdanje da se to gorivo koristi.
      Dakle ne bih da pomažem u nečemu što može da dovede do kvara ili ako ne kvara onda bar dugoročno štetno utiče na motor.
      Dakle,
      1) Ako ikako (baš "morate") to gorivo (pun rezervoar) hoćete da iskoristite, razblažite ga još.
      Makar u odnosu 2:1 (dakle na 1/3 koncentracije) ili 3:1 (1/4 koncentracije), dizel:"mešavina" iz rezervoara.
      NIKAKO DRUGAČIJE!!
      Ako ćete uništavati motor, Vaša stvar, ne bih da učestvujem u tome.
      2) ADITIV u celoj ovoj priči NEĆE mnogo pomoći niti tome služi (da "ubije" benzin u dizelu, takav NE postoji). Aditiv bi eventualno "zaštitio" (ako uopšte) boš pumpu (inače zbog ED nepotrebno) zbog smanjenog podmazivanja zbog benzina u gorivu.
      Nije baš neophodno ali ne košta puno i neće odmoći.
      Aditiv sam napisao kako se zove: "NIS(ostec) dizel lub" (ima i ekvivalentnih Wynn's ili Liqui Moly ali skuplji su, teže se nalaze i ne mogu da se setim tačnih naziva).
      I na kraju ali ne i po značaju:
      A da batalite vi lepo to gorivo?!
      Šteta: 1000din. za benzin + 4500din. (oko) za dizel i to je 5500din.
      Da je malo, nije (bezmalo 50€ tj. tačno toliko jer je dizel više od 150din.).
      Ali je toliko i to je ta šteta (možda prodate upola cene nekom kamiondžiji koji to može da sipa na veliki rezervoar pa kad je koncentracija ispod 2% to će, naročito malo stariji - ne turbo, motor "progutati" kao od šale), naravno da napomente o čemu se radi (da ne dobijemo batine i ja i vi).
      Šteta je već manja i dobro ste prošli.
      Varijanta dva (ponavljam):
      Izvucite svo gorivo, pa dodajte u 5litara istog na 10, 15 ili 20 litara svežeg goriva.
      Jeste da će duže trajati negativno dejstvo (što vodi ka rešenju pod 1) ali će ono biti "pod kontrolom" (bez katastrofalnih posledica).
      Ovako koristiti ... loše, mnogo loše.
      NAJBOLJE JE U OVAKVIM SLUČAJEVIMA NE VOZITI, ODŠLEPATI SE DO SERVISA I IZVADITI GORIVO (pre nego što ste upalili motor).
      Nemojte da Vas još ubede da ćete ovako očistiti dizne i šta ti ja znam (možda i hoćete ali je za motor loše). Posledice ne moraju da se ispolje odmah (kao kod većih koncentracija) ali voziti sa 7 litara benzina na 50 litara je "ruski rulet".
      Sve preko 5% je bolje baciti nego koristiti.
      Dizel lub nije pogodan za Euro 4 ili Euro 5 motore (ne valja) ali bi kod Euro 3 još mogao da bude više od koristi nego štete.
      Sa benzinom (motor nije baš nov) rizikujete trajno oštećenje motora, rastvarenje nekih zaptivki (pa da curi na sve strane) i potencijalnu opasnost za vozača i putnike (požar).
      Sve vam je to lutrija!
      Zimi se stvarno može dodati par % (maksimalno 5) benzina ali je zimi i viskoznost goriva veća, a kad je toplije ovim verovatno dolazite na donju granicu ili ispod nje, što ometa pravilo ubrizgavanje goriva (čak i pri tako niskim koncentracijama), lošije sagorevanje i veću potrošnju goriva (u najblažoj varijanti).
      ED obično ima malo nižu viskoznost (po pravilu ispod 3mm2/s) od D2 (oko 4), a minimalno dozvoljeno je 2 (za obe vrste). Benzin ovo drastično smanjuje! Snižava i tačku paljenja goriva tako da 5% može i da diskvalifikuje dizel gorivo (lako), za upotrebu.
      Kako će te i šta ćete ... vidite sami.
      Konsultujte i neki servis (mehaničara) za Fiat, koji bi mogao da "prevagne" na neku stranu.
      Strogo gledavši, ovo gorivo je samo za "naftaricu" (peć) i zvanični servis će Vam 100% (120%) dati savet da ga se ratosiljate i ne koristite, ni takvo (naročito) ni razblaženo u bilo kom odnosu.
      I (naravno) biće u pravu.
      Jedino što to znate i vi i ja pa sam vam pomenuo alternativno rešenje uz rizik koji je na vama da preuzmete (i uz konsultaciju nekog mehaničara).
      Ako budete koristili (razblaženo) gorivo, aditiv primenite prema tabeli na bočici (250ml na 50 litara goriva; može i na 40 litara). Nije obavezno i neće mnogo pomoći ali bar nije veliki trošak.

      Избриши
    4. Nisam preterao!
      Ipak je JTD common rail (makar među prvima i prve generacije) te (sigurno) JESTE osetljiv na benzin u gorivu (inače starije konstrukcije su manje).
      Da je još i DPF ... propast.
      Ugrožene su (makar): dizne (brizgaljke), pumpa goriva, izduvni ventili, izduvni sistem.
      Da je 1.7TD možda bi samo aditiv i još koji litar goriva bio dovoljan (bez većih problema).
      Ovako, procenite još jednom šta vam je činiti.
      Najverovatnije bi malo benzina motor "progurao" ali ja vam to ne mogu garantovati.
      Jednostavno NE poznajem (baš) toliko konkretni motor. Uglavnom, to jeste novija generacija motora i nije isto "kao ranije".

      Избриши
    5. Ali bez panike. So far so good.
      Jednostavno je samo prevelika koncentracija koju bi stari motori "pojeli" za doručak. Ovde bi morao makar razblažiti (ali ozbiljno). Aditiv bi mogao malo da poveća viskoznost i poboljša mazivost goriva pre svega spasi pumpu visokog pritiska.
      Ende.

      Избриши
  20. Анониман01. јун 2015. 21:00

    Pozdrav.
    Moze li 2 litra zejtina (cistog) na 70 litara dizel gu0.1, dakle oko 3%, da bude korisno u starijim masinama tipa euro 1 i 2 bez turbine za traktor 540 - rotaciona pumpa?
    Postravio bih pitanje u poljoinfo, ali mi je komplikovana registracija.
    Banjac

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман14. јун 2015. 21:59

      Gospodine Banjac,
      Nadam se da Steva neće da zameri, malo bih se uključio u diskusiju.
      U pravu ste za viskoznost jestivog ulja od suncokreta, koja se u proseku kreće oko 50 mm2/s na 40 stepeni C. Čak i takav "miks" sa 3 % bi povećao viskoznost.
      Međutim, čak i tako mala količina jestivog ulja osetno povećava količinu karbonskih depozita u motoru, i po jednoj studiji za 3% možete očekivati oko 15% brže stvaranje naslaga u motoru. Neki motori su na to manje osetljivi na ove naslage (mercedesovi motori na primer), dok su kod nekih motora po statistici kvarova to veoma uticajni faktori na vek motora. Vaš motor IM-033 ne bi trebalo da bude posebno osetljiv na vrstu goriva (naročito ako nije pod punim opterećenjem), ali bez ozbiljnog ispitivanja ne mogu da znam.
      Bitna i vrsta motornog ulja koje koristite, odnosno da li je u stanju da se izbori sa oviom vrstom goriva.
      Bitno je i trenutno stanje motora. Bolji motori lakše bi podneli ovo gorivo.
      Ne znam koji su Vaši motivi za korišćenje jestivog ulja, ali moj je savet IPAK NE. Razlika u ceni na 3% jestivog ulja je smešno mala. Ako imate neko užeglo jestivo ulje, "izduvajte" to kroz 3% mešavinu i neka tu bude kraj. Izbegavajte opterećenje traktora i čim se pojavi dim na izduvu smanjujte opterećenje do pojave bezbojnih izduvnih gasova (što je dobra praksa i pri pogonu sa čistim dizelom).
      Ako je motiv zaštita pumpe od habanja povećanjem viskoznosti goriva, remont pumpe nije tako skupa stvar kao što moze da bude remont kompletnog motora, pa procenite sami.
      Nadam se da sam pomogao.
      CV(r)LE

      Избриши
    2. Hvala za uključenje u diskusiju. Verovatno ste za sve u prvu (nisam stigao da pregledam studije na ovu temu a zaboravih šta sam (davno) čitao).
      Suština jeste u tome da 3% zejtina ne može toliko da utiče na viskoznost ... sigurno manje nego što šteti (a šteti makar minimalno).
      Eventualno bi čisto bazno ulje BS (bright stock), velike viskoznosti u toj količini pomoglo (iako nije baš sjajno gorivo). Čak su i bazna ulja loša za dodavanje iako kod starije generacije motora (pre common-rail-a) do 10% nije posebno loše (doduše, zavisi i od konkretnog motora).
      U pricnipu, osim pumpe, visoznost samo smeta, a kako reče "Cvrle" remont pumpe u odnosu na ceo motor je mnogo manji trošak.
      Slažem se da je kupovina zejtina prilično uzaludna stvar i da je tih 3(2-5)% dobro samo ako se ima neka užegla količina ili iz neke kompenzacije (veća količina) sa kojom se ne zna kako je pametnije utrošiti (ne prodavati ispod cene). U svakom slučaju, veće količine su (čak) i kod motora starijih konstrukcija dugoročno loše rešenje, naročito (kako je Cvrle već rekao) pri većim opterećenjem istog.
      1% 2T ulja (naočito "bezdimnog", ISO EGC ili EGD) mi se čini kao najpraktičnije rešenje.
      Ipak, stvarno dejstvo bi trebalo (verovatno neko, nekad i jeste) stručno ispitati.
      U svakom slučaju neće negativno delovati, ili će mnogo manje (a možda i pomogne, videćete nakon više godina). Sigurno (2T ulje) ima manje vode, sulfatnog pepela i bolje sagoreva od zejtina.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман01. јун 2015. 21:40

    Koja provala
    Kako moze Massey Ferguson iz 1955 i sinovi (IMT533, 539, 540 ...) da bude Euro 1 ili 2.
    Mislio sam za traktor, a sve do euro 1 i 2 motora - znaci onaj vek u kome smo rodjeni.
    Banjac

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani za "Euro 0 (nula)" (mada moglo bi biti "0,5" jer je Fergusonče baš iz prerioda prvih dana EU tj. par godina je i stariji.
      Kako god ... zanimljivo jeste (vaš komentar).
      Da se vratim na pitanje:
      Iskreno, nemam pojma (tj. imam pojma ali ne znam dovoljno). Mož' bit' da, mož' bit' ne.
      Tako mala količina (naročito leti) neće da smeta pa vredi probati (a i nije skupo).
      U nedostatku baznih ulja (što nija dozvoljeno da se meša sa gorivom ali mislim u smislu "aditiva", tj. oko 1%) možda i jeste rešenje.
      Doduše imate aditiva raznih na tržištu (na NIS i EKo pumpama sigurno) koji takođe nisu skupi (jer se dodaju u odnosu 1:200). Eventualno i da duplirate "dozu" (ali ne više od toga), pa opet je podnošljivo (isto služi kao gorivo). Ovi aditivi su bazna ulja sa vrlo malo dodatnih aditiva (ali baš zbog njih ne bi preterivao sa "prekoračenjem" inače samo bazno ulje i u većim (npr. 5%) konc. neće praviti probleme ... ionako su ih dodavali i po 20% u smislu prevare države zbog akciza ... sada sa markiranim gorivom ide malo teže ali ... nije Švaba (Japanac, Amerikanac) izmislio što naši neće da "razbiju" (u konkretnom slučaju mislim da je kompanija iz Južne Afrike, ali to onako "iz malog mozga").
      Dakle, u IMT-u tako mala količina zejtina neće da dovede do loših posledica (inače veće koncentracije i čist zejtin na duži rok nisu baš idealni za motor, to jednostavno nije kvalitetno gorivo iako može da posluži u smislu "da radi"). Toliko bi moglo da pomogne (ako uopšte pomaže).
      Lično bih (isto nije dobro gorivo) pokušao da nađem čisto SA ulje (bez detergenata i AW aditiva), npr. SAE 30 (neka od "Classic" ulja) i sipao ... npr. 1-5%.
      Eventualno i neko malo aditivirano motorno ulje ili dvotaktol (nije ni on idealan ali od svih navedenih najbolje deluje) ALI ne više od 1% (npr. 0,5% ili 1:200 za dvotaktol ali onda se vraćamo na priču: a zašto ne namenjeni aditivi?).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Uzgred ... (nisam odmah primetio i podrazumevao sam ED) za GU01 (sa do 1000ppm ili 0,1% sumpora) nema neke posebne potrebe dodavati ni aditive (sigurno ne više od 1:200) a ni zejtin.
      Doduše ostaje da može da se proba, neće mnogo štetiti u manjim koncentracijama (3%).
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Анониман02. јун 2015. 17:02

    Hvala
    probacu malo zejtina, pa da vidim. Mozda ga malo "zgusti". Ne znam bas, ima malo kiseonika u sastavu. Ako moze HHO generator sa smesno malom kolicinom vode (odnosno kiseonika i vodonika) da utice, ili mala kolicina acetona u gorivu da osetno promeni svojstva goriva mozda ce i ovo.
    Inace mislim da kao gorivo cisti zejtin nema sta da trazi u motoru. Uostalom, pogledajte stare tiganje i njihove naslage.
    Hvala Vam i sto omogucavate ovakav vid komunikacije (anonimno) jer nije bas prakticno registrovati se zbog jednog pitanja.
    Banjac

    ОдговориИзбриши
  23. Анониман02. јун 2015. 18:20

    A dvotaktol redovno sipam do 1% i kada njega koristim znatno je manje crnog dima na izduvu, doduse ima sasvim malo plavkastog, ali bar znam odakle potice plavi dim.
    Nisotec diesel lub sam koristio ali bukvalno nista nisam primetio razliku, sem u novcaniku.
    Pozdrav, Banjac

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na iskustvima (diesel lub) ...
      Slažem se za zejtin (to se očistiti ne može).
      BD nije baš rešenje (ako sistem za dovod goriva nije prilagođen, a nije).
      Dvotaktol je solidno rešenje osim što ne utiče (posebno) na viskoznost.
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Pozdrav Stevo.Vozim Fokusa TDDI,auto ide dobro,ne dimi i trosi gorivo u granicama normale,ali bi preventivno sipao neki aditiv za ciscenje sistema ili samo dizni.Koja je tvoja preporuka i da li da se uzima za ceo sistem ili samo za dizne jer sam cuo da nije dobro cistiti ceo sistem?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ako je sve u redu (a po navodima jeste) ne bacajte pare bez potrebe.
      Preventivno možete koristiti aditivirana goriva (stalno ili makar par rezervoara za redom, pa malo bez pa opet bar ceo itd.).
      Ceo sistem (za ubrizgavanje goriva, verovatno) se čisti samo kad ima razloga za to. Dizne ... mogu se probati aditivi pri prvim znacima (dijagnostici) da nešto nije u redu ali ako je problem evidentan neće pomoći (ultra-zvučno ili zamena, zavisno od vrste, ali za to već nisam stručan).
      Samo opušteno ... sa gorivima po EN 228:2009 (Euro 5) nema posebne potrebe da "čistite" dizne (preventivno).
      Ako Vam se čini da nije skupo, eventualno probajte neki Wynn's ili LM aditiv (tretman). Možda i nije loše to raditi jednom godišnje (ili na dve, zavisno od pređenih km) ali teško je znati da li je od toga zaista bilo koristi ili je čisto bacanje para. Možda je važnije sipati na proverenoj (i prometnoj) pumpi, kvalitetno gorivo (Eko sa dvostrukom filtracijom na licu mesta takođe uliva poverenje (tzv. "avio dizel") ali i drugi veći distributeri imaju dovoljno kvalitetna goriva da ne razmišljate mnogo o ovoj vrsti "prevencije".
      Vozi i manje brige.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Od kad sam kupio dizela sipam ED iskljucivo na NIS pumpi,evo vec 3,5 godine i nikad nisam imao nikakav problem sa gorivom.Tu su mi rekli da je i obican ED "bezbedan" do -15 -20 da bi pre neki dan u emisiji SAT rekli zvanicno na televiziji da je ED na nasim pumpama zasticen do -10. Ja sam i ranije preventivno sipao NISOTEC Diesel Flow koji sprecava izdvajanje parafina do -25 kada su najavljivane temperature ispod -15 i nisam imao problema sa paljenjem. Trenutno ga nema.pa nisam nista sipao,temperature su oko -10 pa bih rekao da mozemo da verujemo informaciji iz emisije SAT. Nisam za varijante tipa petrolej ,benzin itd bar ne za novije dizel automobile.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slabo gledam SAT. Pretpostavljam da su konsultovali nekog iz rafinerije ...
      Kako god, napravili su (slučajno ili namerno) reklamu za OMV (pre svega).
      MOL se takođe deklarisao da ima dizel i za niže temp. od -20, a NIS se reklamira sa Ultra D verzijom.
      Sve u svemu, i dalje je "mutna voda (dizel)", a izbor za klasu D umesto F (prva do -10 a druga klasa do -20) je u najmanju ruku kontroverzan. Prilično loša reklama (pre svega za NIS).
      Dakle, Omv sa polar class 3 deluje kao UBEDLJIVO najbolja kupovina (makar) zimi.
      Naravno da je bolje dodati aditiv u novije konstrukcije (tako piše i u tekstu).
      Petrolej (kerozin) dodati nije tako strašno, no potrebno je makar 10% za ovakve temp. (oko -15 do -20) ili više (20% tipično, za prvi nivo zaštite, od oko -20 i neki stepen niže). Priličan procenat, pa se uglavnom NE isplati (čak i u starijim konstrukcijama).
      Osim toga, sa tolikim % kerozina smanjena su maziva svojstva dizela (bilo ED bilo onog sa više sumpora).
      Dakle i nije neko rešenje (ali bolje nego benzin) naročito za CR (makar drugu generaciju), posredno za sva dizel vozila iz XXI veka.
      Opet ponavljam, idealno je refinerijska smeša, tj. kupiti onaj koji ima CFPP od min. -20 (Class F) što je u praksi oko -22 ili 23°C.
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Da li bi bilo dobro sipati nesto (npr. atf ulje ili dvotaktol ili neki aditiv) u eurodizel kako bi se preventivno zastitila pumpa visokog pritiska i dizne, odnosno ceo sistem.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. O.K. isuviše informacija pa nema direktnog odgovora (inače sve već piše).
      Ako je motor Euro 3 ne treba ništa (čisto bacanje para), ED je sasvim o.k. (naravno još i više za Euro 4, dok o 5-ici ne treba ni trošiti reči (trenutno je dizel na tom nivou za Euro 5 motore, tj. čak i za Euro 6 jer posebno novih zahteva nema).
      Za Euro 3 je (eventualno) dobro koristiti aditivirani dizel (jeste skuplji ... ali i dodavanje bilo čega u gorivo košta).
      Za još starije motore (Euro 2, 1, 0) stvar se komplikuje. Iako ED mora da prođe test za maksimalno habanje pumpe visokog pritiska (da neće negativno uticati), mnogo zavisi od motora do motora.
      Zvanično NE mora da se ništa dodaje (i čisto je bacanje para). Zimi svakako (malo niža viskoznost ED-a, mada ne koliko se smatra, jeste dodatno pitanje za letnji period).
      Sve sam više na stanovištu da ništa ne treba dodavati (čak i u starije motore) i da su (bar veći) distributeri goriva obezbedili pun Euro 5 kvalitet (računajući i test habanja pumpe).
      Iako sve liči na moderan (nije samo urbani, više je (čak) vezan za poljo mašine) MIT i ništa više. Ipak, mnogo je onih koji su prijavljivali probleme sa pumpom što navodi na oprez (okolnosti kvara nisu uvek takve da nesumnjivo upućuju samo na gorivo, ali najlakše je nekog (drugog) optužiti nego priznati da pumpa ima 10, 20 ili više godina i da bi "crkla" ovako ili onako.
      I da skratim priču:
      1) Euro 4, 5, 6 bez ED-a i kvar ne gine (pre ili kasnije)
      2) Euro 3, koristite ED i ne bacajte pare na aditive.
      3) Euro 2, 1, 0 ... kako Vam drago. Ako se baš mnogo plašite kvara pumpe, onda postupite po sledećem:
      1. Koristite samo aditive za tu namenu (gore je naveden jedan od boljih)
      Neki od njih su praktično čisto bazno ulje (neki od jeftinijih) ali će i to odraditi posao (ako već ne i uraditi kako treba).
      2. 2T je maksimum koji još uvek neće praviti veće probleme. Ipak, treba koristiti max. 1:100, po pravilu 1:200 (ne treba zaboraviti da 2T ipak ima dosta sulf. pepela (iako 10x manje od 4T ulja) u odnosu na gorivo, pa tek ovakva razblaženja "nisu opasna" (i donekle koriste, mada je više placebo).
      3. ATF ne preporučujem, iako je praksa pokazala da ovo nije toliko opsano dodavati.

      Uzgred, postoji mogućnost i da se koristi bazno ulje (SN 500, što je SAE 30 bez aditiva) u odnosu 1:200. Ovo je doduše već zloupotrebljavano u smislu mućki sa gorivom, jer su pojedini prodavci goriva (legalni) dodavali bazno ulje na koje ne ide akciza (u svetu se mnogo koristi naročito za poljomašine i slično, ali je svuda, naravno, zabranjeno). Preko svega moram da naglasim da veći procenti ... od npr. 10% mogu škoditi motoru, jer bazna ulja nisu dobra goriva.

      NAPOMENA:
      U teretnim vozilima NE koristite NIKAKVE ADITIVE, 2t, atF, bazno ulje, zejtin i slično. Ako je odnos veći od 1:1000 (i neizvesnu korist) rizikujete da "popijete" (veliku) kaznu ukoliko Vam kontrolišu gorivo na markere.
      Stoga, za poljomašine: GU 01
      Za sve ostalo: ED
      Za automobile oprez jer će možda i njih (nekad) konrtrolisati (inače GU 01 je nešto kao (praktično jeste) "Euro 2" gorivo, dovoljno dobro i za starije motore, jedino za zimu mora da se meša bar u osnodu 1:1 sa ED-om, još bolje koristiti čist ED). U principu GU 01 nije namenjeno automobilima a 2T ulje ili ATF mogu da Vas koštaju kao Svetog Petra kajgana.

      Eto, pa odlučite sami.

      Pozdrav!

      Избриши
    2. Nisam siguran, ali kazna može da sledi i ako Vam u putničkom vozilu nađu (specifično i jako obojeno) Gasno Ulje (sa 0,1% sumpora).

      Избриши
    3. Zvanično je:
      ED je dobro za sva vozila (od 1945. pa na dalje, možda i ranije).
      Ako Vam baš cikne pumpa, šta da se radi, kupite novije vozilo.
      Država(e) su to tako rasčistile (u tehničkom smislu jesu u pravu) i šlus.
      Zato, sve posredne savete uzimajte na svoju odgovornost (ja upozorio pa ko kako hoće).
      Inače od ljudi koje lično poznajem i koji vode velike vozne parkove (koji poseduju i motore pre Euro 3), i koji su maš. inž. (dipl., master ili makar sa višom školom), dakle "pouzdani svedoci" kažu da sa ED-om nikada nisu imali već probleme (da je stradala pumpa goriva ili tako nešto).
      Nešto sitnih problema ima, ali nije ozbiljno (i neću ih navoditi), niti pravi velike troškove korisnicima.
      Dakle, možda je bilo problema u "prelaznom periodu" sada ne bi trebalo da ih bude.
      (Ima doduše dokumentovanih slučajeva u teh. dokumentaciji proizvođača motora, ali kako nije pravilo i retko se dešava, više niko ne komplikuje oko toga ... rešeno standardima ... koji doduše često služe da bi se problem otkačio a ne rešio).
      OPŠTI SAVET: izbegavajte da bilo šta sipate u gorivo stalno, to je zvanični stav struke, a svakako je JEDINO legalno (po zakonu).

      Избриши
    4. I naravno ispravka.
      Nije 1:1000 nego 1:100 (konc. markera se sigurno izvodi sa greškom od bar ±1%, što (zapravo) znači da aditivi koji se dodaju u manjoj konc. (1:200 ili još manje) neće prouzrokovati "pad na testu". Ipak, praktično nisu neophodni pa ne vidim ni veliku svrhu korišćenja (ako moram da se izjasnim Yes/No odgovorom).
      Na poljoinfo-u je detaljnije objašnjeno (pa nema potrebe ni za već navedenim a sve dalje bi bilo čisto gubljenje vremena).

      Избриши