Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 21. новембар 2011.

Uljni filteri, Oil Filters


(UVOD U TEMU, INTRODUCTION TO THE ISSUE)


Što drugo reći o uljnom filteru nego da je njegova uloga važna kao i samog ulja.

U automobilima, uljni filteri postoje kao 2 glavne izvedbe.
1. navrtni filter (sve je u limenom kućištu i tako se navrće (obično na blok motora)
2. umetni filter (filter ima svoje kućište na motoru, obično je integriran sa hladnjakom ulja i u to se ubacuje samo uložak za filtraciju)

Filter ima višestruku ulogu:
-mora uklanjati krute čestice iz ulja (obično se u današnjim filterima radi o česticama do 50mikrona - tu bi samo napomenuo strah pojedinaca od "tekuće keramike" tj. HBN-a čije čestice su oko 2 mikrona i ni najbolji filteri se ne mogu od toga zaštopati)
-mora imati stalan protok ulja bez obzira na temperaturu
-mora održavati stalan pritisak ulja uz minimalni pad kroz njega samog (osim samog filtera ovdje je važan i bespovratni ventil i tlačni ventil. Prvi pomaže u održavanju pritiska i izbjegavanju stvaranja mjehurića zraka - pjene, a drugi služi ako se filter zaštopa da propusti ulje i time ne ugrozi motor, bar neće zaribat iako tada nema filtracije).
Kao materijal za izradu filtracionog dijela danas se u 80% slučajeva koristi celulozni papir ojačan  staklenim vlaknima. U modernim motorima su se pojavili i filteri od sintetičkog medija (sintetičke tkanine) i oni se prvenstveno ugrađuju jer je sintetička tkanina otpornija nego papir i mogu se ostvariti daleko duži periodi zamjene koje moderni motori zahtjevaju. Filteri se inače testiraju skupom ISO 4548 testova iz kojih onda nastaju tehničke informacije za taj filter.
Da ne lupamo u prazno u nastavku je promjer za jedan od korištenijih filtera - Mann HU 719/7x (ide u sve VW TDI motore od 2005 na dalje i u neke benzince npr. VR6, dakle jako čest filter).

1. A Filter type (Mann+Hummel Part No.) HU 719/7 X
Main data
2. Nominal flow rate 41 l/min
3. Direction of flow out-in
4. Operating pressure kPa
Dimensions & mechanical stability
5. A Shape of filter cartridge
B Dimensions of the filter (diameter) 70.5 mm
C Dimensions of the filter (width) 95 mm
6. Thread-none
7. Hydraulic pulse durability test pulse
Filter medium
8. Filtering area (minimum) 2050
9. Pleat number (minimum) 77
10. Pleat depth (minimum) 16 mm
11. Pleat width (minimum) 85 mm
12. Medium type 5018
13. A Bubble point first (minimum), MFE-T/21 0.9 kpa
B Bubble point many (minimum), MFE-T/21 0.136 kPa
Filtration data
14 A Pressure difference of new Filter, ISO 4548-1 <10.0 kPa
B Test fluid viscosity 21
C Test fluid nominal flow rate 41.0 l/min
15. Overall particle retention efficiency, ISO 4548-12 , dp50% 15
16. Overall particle retention efficiency, ISO 4548-12 , dp99% 38
17. Filter life, ISO 4548-12 26 g


Ovdje vidimo da je nominalni protok za taj filter 41 l/min. Ovdje nije napomenuto da tu nominalu mora održati i na 160 st.C.
Pošto se radi o filter umetku, izuzetno su važne nominalne propisane dimenzije da bi optimalno stao u predviđeno kućište.
Također ono na čemu često padaju jeftini "no name" filteri je veličina filtrirajućeg materijala. Ona je direktno povezana sa svojstvima i životnim vijekom filtera i tu ih pada 90% jer u želji da uštede ne stave dovoljnu površinu. Osim što to stvara probleme oko protoka, takav materijal se jako brzo zasiti i ne filtrira više kako treba ili ne filtrira uopće. U boljem slučaju tada će proradit tlačni ventil i pustit ulje bez filtriranja (u gorem motor ostaje bez potrebnog pritiska ulja i samim tim i podmazivanja).
Konkretan filter filtrira 99% čestica od 38 mikrona i 50% od 15 mikrona što znači da spada u "bolje" filtere.
Amerikanci imaju čudan pristup tome i oni "igraju na količinu" dakle da je filter što veći i da ima što više filtrirajućeg medija u sebi. To je možda držalo vodu na starim konvencionalnim motorima, međutim danas na "downsize" motorima "višak" i te kako smeta i remeti konstrukcijski predviđene vrijednosti.

Koji filter izabrati? Lagao bi kad ne bi rekao da je prvi izbor uvijek OE filter. Lukaviji i iskusniji tu imaju lufta pa često izabiru filtere proizvođača koji ulaze u OEM (prva ugradnja) i time štede 30-tak % cijene a sam filter je (u 99% slučajeva) isti onom OE kupljenom u servisu).

Kroz godine su se (kao i kod proizvođača ulja) stvorili mejdžorsi u industriji filtera.

To su prvenstveno Mann-Hummel, Mahle (uključujući Knecht i Hengst) i Sogeffi division (Purflux, Fiamm i Fram).

Ova 3 proizvođača (od Sogeffija samo Purflux, ostala brand-a 2 su prilično loši i predstavljaju low budget izbor) drže 90% prve ugradnje europskih automobila. Uz njih u zadnje vrijeme Filtron se sve više probija i polako ulazi u prvu ugradnju. Istovremeno je i drastično poboljšao kvalitetu svojih filtera.

Od proizvođača van Europe spomenuo bi Micro (Nippon) koji je vrhunski japanski filter i prva ugradnja Subaru-a.

Napisao/Written by: Mario
_______________________________________


Part II (Deo II)

Sagorevanje, naravno, nesavršeno ( delom zbog goriva, delom zbog čestica fine prašine  koje su prošle  kroz filter vazduha) , produvavanje jednog dela istih tih gasova pored klipova i zidova cilindara, produkti  trenja ( gvozdje, bakar, aluminijum, olovo), temperatura , pritisak,  zaostale naslage, čađ kod dizel motora...  Težak posao filtera za ulje.
A uloga samo jedna- da produži operativni vek motoru.
Imajući u vidu da je kod modernih motora zazor između radilice i ležajeva klipnjače između 15 i 50 mikrona a da debljina uljnog filma na pokretnim delovima  iznosi između 5 i 80 mikrona u praznom hodu, dok je manja kad je motor pod opterećenjem, zaključujemo da bi i filter za ulje trebao da zadržava čestice koje su u tom opsegu vrednosti.
Da se razumemo, nema te čestice pa čak iako je i 5 mikrona, koja neće izazvati neki vid habanja. Naravno, zbog različitih tolerancija u motoru, ta čestica neće imati isti efekat u svim delovima motora.
Finije čestice će imati jače dejstvo (abrazivno)  u gornjem delu motora (karike, cilindri), a krupnije u donjem delu (ležajevi).
Čestice koje su u opsegu izmedju 10 i 25 mikrona su „najopasnije“ za motor.
Na našem tržištu (posmatram samo zvaničnu maloprodaju) je zastupljeno nekoliko proizvodjača, uglavnom su dobro poznati od ranije: Mann, Purflux, Knecht, Champion, Clean, Unico, Filtron...
Svi oni deluju prilično korektno u nekom vizuelnom „ocenjivanju“.  Sama suština se krije unutar svakog, i nju je veoma tesko razumeti, čak i ako otvorite njihova limena kućišta (što sam ja i radio).
Jedine informacije koje mozete dobiti je, da li filter ima by-pass ventil, da li je filtrirajući papir lepljen za osnovu (tradicionalni način), debljina papira, izvitoperenost, i orjentaciono površina papira.
Najvažnije od svega je zapravo struktura tog papira koju je golim okom nemoguće otkriti, i ona predstavlja „snagu“ samog filtera. Uglavnom se na kutijicama navodi podatak da papir koji je koriscen ima  350 do 400 gr/m2, ali to je samo marginalni podatak i nemojte se njime rukovoditi. To bi znacilo i da je svaki 80gr A4 papir isti, a nije. Čak ni debljina nije toliko važna koliko min i max veličina pora, a to se nigde ne navodi. To naravno ne možemo nikako utvrditi, barem ne na licu mesta J
Spomenuo sam by- pass ventil. Njegova uloga je da ukoliko dodje do začepljivanja filtrirajućeg elementa u filteru (nečistoćama)   ili veoma teškog protoka ulja (što se može desiti sa većim gradacijama ulja u zimskom periodu, mineralnim) da omogući nesmetano podmazivanje, tj, protok ulju, po tu cenu da ulje neće biti izfiltrirano. Na dnu kućišta filtera se nalazi opruga koja  otvara ventil u trenutku velike razlike pritisaka i omogućava ulju „zaobilaženje“ papirnog filter uloška.
Kako izabrati pravi? Svakako držati se preporuke proizvođača, kao i termina za promenu ulja a ujedno i filtera. Imajući u vidu nekoliko informacija, testova koji su objavljeni na netu,  iz različitih izvora,  kao i naravno onog dela iz ličnog iskustva mogu reći da Mann drži visok i ujednačen kvalitet, ako pitate za Unico, da, ok je, ali da li je isti papir unutra- ne znam. Mada, VW još ne daje  Škodi nove motore J  Purflux deluje solidno kao i Champ,  Clean –žalostan, Filtron tek treba da se „secira“ J  To je neko moje mišljenje za filtere korišćene na Peugeotu 306 1.9 d. 

Napisao/Written by: Laza

85 коментара:

  1. Neobično mi je drago da je Mario završio svoj tekst.
    Ovo je prvi glavni tekst koji nisam napisao ja te mi je time još draže. Nadam se da je ovo samo prvi i najteži korak i da će ovakvih tekstova biti više.
    Naročito mi se čini da je ovo odličan uvod u temu - Uljni Filteri. Konačno će i Ragazzoni da se pojavi i to tamo gde je najjači.
    Tekst je necenzurisan, nelektorisan i uopšte, ni zarez (zapeta) nije izmenjena iz teksta koji sam dobio majlom.
    Čak ne bih ni davao (odmah po objavljivanju) detaljniju recenziju (kritiku).
    Samo želim napomenuti da je tekst O.K.
    Par sitnica koje bih ipravio ne kvare suštinu (možda i naglašavaju neke činjenice) a jedno ili dva različita viđenja su dovoljno subjektivna da se ne bih usudio sada ih spominjati.
    Uglavnom, tekst je nešto sa čim se u načelu slažem.
    Naravno da se treba dopuniti i tu ću uzeti učešća.
    Svaki komentar je dobro došao.
    Izvolite.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jako zanimljiv tekst za laike poput mene konktetno. Jer iskreno koristim najbolje moguce filtere ustvati najskuplje na trzistu koje mozes kupiti u Srbiji. Jer su mi majstori uvek govorili da su filteri kozmetika nikada nisam ni razmisljao da je filter puno bitan ako ga skupo platim i menjam ulje i filtere na deset hiljada kilometara prevezenih. Plus da napomenem da neverujem u ulje u Srbiji pa ga kupujem u Nemackoj i to liqui moly. I iskreno citajuci po forumima moje skromno misljenje je da cu kupiti u Nemackoj mahle filtere. Nadam se da necu pogresiti

      Избриши
    2. Poštovani,
      Nećete (sigurno) pogrešiti (za filter).
      LM u Nemačkoj je takođe pun pogodak.
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Vrlo dobar tekst! Čitaoca koji ništa ne zna o filterima ulja, jednostavno, neposredno, uvodi u ovo poglavlje. Osim toga, inspiriše čitaoca na razmišljanje i pitanja. Za prvi čas - pun pogodak!

    Sve čestitke Mariu na ovom tekstu. I, ponovo, čestitke Stalkeru. Kad blog ovakvog kvaliteta i aspiracija otvori prostor za ulazak novog autora može se reći da pravi kvalitativni skok, i počinje zasluženi novi život. A to je potvrda da ide u dobrom pravcu.

    ОдговориИзбриши
  3. Ako sam dobro razumeo, izazov u proizvodnji filtera ulja je veličina pore i površina filtera (filtera u užem smislu). Savremena kvalitetna motorna ulja imaju moćne disperzante, ali se i pored toga nameće upotreba filtera. Šta je to što u životnom ciklusu ulja nameće potrebu za filterom? Koje su to čestice koje treba da se zadrže na filteru, i koje je njihovo poreklo? I, još jedno pitanje: koje su to osobine ulja koje filtere stavljaju na test?

    ОдговориИзбриши
  4. Mnogo (dobrih) pitanja.
    Malo samo strpljenja (molim). Ako se Ragazzoni ne javi do kraja nedelje nastavljam ja. Uz sve to ostaju Boža i Bojan da dopune Maria, ili da započnu sasvim drugu temu (po želji).
    Čisto da vam zagolicam maštu ... dodatni sistemi filtriranja ulja (sa 90-99% zadržavanja čestica iznad jednog µm) omogućuju bar 5-6 puta duži vek ulju!! (i mnogo manje habanje motora).
    To su doduše tzv. "by-pass" filtri koji nisu u samom (glavnom) toku ulja. Postoje i savršeniji sistemi koji osim boljeg filtriranja posebnim sistemima uklanjaju vlagu (posebno kontrolisanim grejačima) i gorivo (COT) i koji mogu čak i više (pa i desetostruko da produže život motornom ulju).
    Naravno sistemi nisu baš jeftini a traže i dosta prostora u motornom prostoru, tako da su u principu više za teretna vozila.
    Ipak, manje softificirani sistemi bi zaista mogli da budu isplatljivi.
    Zbog pritiska ulja (iako tehnološki moguće) u glavnom toku bi ovakvi sistemi bili (pre)skupi.
    Možda je idealna granica 10µm. Tehnološki je moguće da to bude i 5µm (polimerne membrane slične onima koje se koriste kao pred-tretman prilikom reversne osmoze ili ultra filtracije).
    Onih 1µm se može (tehnološki) klasifikovati kao "mikro-filtracija" mada je za nju karakteristično 0,1-1µm, tipično 0,2 ili 0,5.
    No o tome više kasnije, prvo treba o običnim filterima da proširimo priču.
    Pazite, i obični filteri su korisni. Jeftini su (celulozni materijal, papir, kao filtracioni medijum) i usklađeni sa vekom trajanja ulja.
    Čuvaju motor od katastrofe i smanjuju habanje istog.
    Naravno daleko su od savršenog (kao što se iz prethodnog i uočava) ali su neko "idealno kompromisno" rešenje.
    Ne zaboravite da ni industrija maziva nema baš interes da se intervali zamene produže 2-3 a kamoli 5-6 puta i kod automobila dostignu 100k km.

    ОдговориИзбриши
  5. Jako zanimljiva tema. Da li se negde mogu na netu videti rezultati ili specifikacije ovog ISO 4548 testa za ostale proizvodjace filtera? Ja sam pristalica da ako moze fizicki da stane veci filter onda cu i taj koristiti. Nekako mi deluje sigurnije, pogotovu ako su veci intervali zamene. Naravno ovo vazi ako su filteri navrtni. Kod ovih "ulozaka" ste fizicki limitirani sa dimenzijama i onda samo mozete voditi racuna o kvalitetu izmedju razlicitih proizvodjaca. Konkretno koristim Knecht a kad sam vozio japance onda sam koristio ove Micro.

    A Stevo, golicas mastu solidno. Dodatno filtriranje radi duzeg intervala ili sto je po meni bitnije radi manjeg habanja motora. To je ono sto se ceka :)

    ОдговориИзбриши
  6. Da li sinteticki filteri bolje vrse posao u filtriranju malih cestica? Odnosno hocu reci, u nedostatku dodatnog filtriranja, da li upotrebom filtera sa sintetickim vlaknima osiguravamo manje prljanje ulja i samim tim manje habanje motora jer je ulje cistije u odnosu kad se koristi standardan filter? Da li se sinteticki filteri prave samo za novije automobile ili mogu da se nadju i za starije? Kako razlikovati sinteticke u odnosu na klasicne? Itd..itd...

    ОдговориИзбриши
  7. Prvo da izrazim moje oduševljenje da se i gosn Laza (inženjer od zanata) priključio autorima (nadam se da će ih biti sve više, što je svakako cilj) bloga.
    Blog je trebao da bude ličan možda samo prvu godinu a već posle par meseci sam pokušao da nađem ljude koji bi sarađivali (Vanja će se setiti tog perioda).
    Međutim, to baš i nije išlo.
    Na sreću, vremena se menjaju pa će tekstova čitaoca biti sve više.
    Ne bih sebi davao veći značaj nego što zaslužujem ali je činjenica da je blog postavio prilično visoke standarde u smislu da su tekstovi (i komentari) zasnovani ali da ne zalaze previše u nivo stručne literature.
    Tako da ću svaki tekst pre objavljivanja pregledati i po potrebi dopuniti ili ispraviti.
    Za sada za tim nema potrebe.
    Mariov tekst je O.K.
    Možda iznijansiram par njegovih pogleda (na brendove i malo dopunim jednu njegovu rečenicu s početka teksta; prilično dobro jer sam sebi često više imam da zamerim ... jedino me spašava dužina teksta, jer čim napišete više od dve-tri strane, grešaka mora biti, makar i sitnih).
    Lazi sve pohvale jer je uspeo da napiše veoma pitak i lako shvatljiv tekst koji je pri tome dovoljno stručan (ali ne smara).
    I na kraju ali ne i po značaju:
    1) Javio se ili ne Ragazzoni do kraja nedelje ću se oglasiti sa kraćim tekstom unutar postojećeg (Part III), ne duže od Laze.
    2) Možda i pre Ragazzonija nova tema koju će pokrenuti Bojan (dobitnik nagrade, srećnim okolostima i osvajač III mesta za komentar meseca, ne zaboravite da ima i nove nagrade).
    Tema je: aditivi za goriva!
    Sjajna tema a tekst koji mi je poslao je jako dobar.
    Vrlo slično Mariu, lep uvod u temu, bez velikih zaključaka ali sa datim iskustvom i nizom korisnih informacija.
    3) u dodatku na tekstove Maria i Laze ću malo i o sintetičkim vlaknima za filtere (u principu bolje ali nije baš ni crno-belo, ima tu i nijansi sive).

    Toliko za sada. Javite se.
    Ako je neka korist od zime to je da sintetička ulja dolaze do izražaja (kao i lakotečljiva uopšte pa i PS) i ... lakše je naći vremena na blog, naročito za aktivno učestvovanje.

    ОдговориИзбриши
  8. Iz osobnog iskustva... za njemačka vozila u zadnje 2 god. Filtron radi sasvim pristojne filtere. Pogotovo filteri zraka koji ulaze i u prvu ugradnju.
    Puflux mi se osobno ne sviđa (iako je vjerojatno dobar). Kod TDI motora se u umetnom filteru zbog cik-cak dizajna zna često deformirat.
    Unico na filterima koje sam koristio ima isti filter mediji unutra ali kućište im je pravo balkansko i završnoj obradi kućišta daju premalo pažnje. U HR Unico košta par % manje od Mann-a pa slabo ide. Također kod nas Champion lab baš i nije nešto zastupljen ali znam da proizvode i neke filtere za Bosch. Uglavnom mislim da su druga klasa.
    Osobno najviše volim Knecht i Hengst. S njima nikad nisam imao nikakvih problema. Stvar više u cijeloj priči: svakih 15kkm promjenim filter zraka na TDI-u (iako je interval 30-90kkm zavisi od uvjeta) jer diesel motor treba puno zraka i taj filter je kritičan. Pri tome svaki puta obrišem kućište onim mokrim maramicama. Najmanje one crne mikro prašine ima poslije Hengsta i Knechta. Nešto malo više poslije Mann a najviše je bilo kad su mi stavili neki OEM filter neke firme Kayseri.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Filtron se kao proizvodjac najbolje pozicionirao u odnosu na konkurenciju. Mahle, Mann, Knecht, Hengst, Purflux su to sto jesu. Ali bas to sto jesu daje im za pravo da nanevrisu, najcesce dole. Filtron ima jak tim inzenjera, inovativni su i vrlo pouzdani. Probili su se toliko da su stigli do OEM-a a bili su nigde. Sto se tice Mann filtera uopste, top kvalitet ukoliko se proizvodi u Nemackoj ili Austriji. Ukoliko se proizvodi u Chile-u nemojte ocekivati kvalitet na nivou evropskog. Prosto, ne isplati se. Mahle je tu najjaci jer je svuda isti. Knecht i Hengst uz Mahle u vrhu. Purflux rame uz rame sa Manom i Mahleom ali za nijansu slabiji. Bosch pravljen u Nemackoj je vrhunski i top kvalitet, inace se moze covek pouzdati u Bosch. Fiam, Frad, Champion,Wix itd.sitna boranija, zaostali u razvoju. Da napomenem 2 proizvodjaca: Blue Print i Eikken. Blue Print solidan i za kratak interval zamene idealan, poseduje visok kvalitet. Eikken je premium japanski brend a prodaje se pod nazivom VIC. Filteri su strahovito dobri, pogotovo uljni i filteri kabine. Svaki filter na opsti utisak moze biti premium, jedino detaljnom analizom papira, by pass ventila, samom konstrukcijom( rezanjem) moze se govoriti o ne / kvalitetu. Ali ne treba zaliti za filter vazduha i filter ulja. Ova 2 losa filtera destruisace motor iako je to kada se napise glupost. Filter goriva moze ispastati po cenu filtera vazduha i ulja( ne uvek i kao imperativ)-oprez!!! Sto se tice OEM filtera nemojte misliti da ste dobili OEM, mozda jeste a velika verovatnoca da niste. Stvar je u ceni OEM filtera koji moze biti skuplji i 5 puta od tzv.obicnog.Drzite se premium proizvodjaca: Mann, Mahle, Knecht,Bosch, Filtron, Eikken VIC za japanska vozila. Ostali neka porade na ugledu.

      Избриши
    2. Hvala na komentaru.
      U principu se slažem (utiskom).
      Ne mogu ni da potvrdim ni da demantujem detalje, ali verovatno je tako.
      Naravno, opšta preporuka ostaje:
      NE TREBA ŠTEDETI NA FILTERIMA.
      Ukoliko niste sigurni u kvalitet, menjajte ranije nego što je predviđeno!
      (mislim na filtere koji se ne menjaju kad i ulje, npr. filter vazduha ili goriva).

      Избриши
    3. Sustina za uslovno zdrav motor je adekvatno ulje i sva 3 filtera( ulje, vazduh, gorivo), svakako za zdravlje ljudi filter klime ili kabine. Sta znaci adekvatno ulje??? Odnosi se na to da ne treba podleci savetima majstora sta je dobro a sta ne. Majstori ne znaju u 90% slucajeva sta je adekvatno ulje za dotican agregat. Majstori se vode politikom, "kupi druze to i to i uredu je", ne uzimajuci u obzir stanje agregata, vremenski interval izmene ulja, gradaciju ulja, a o kvalitetu filtera da ne govorimo. Vraticu se, hajde da vidimo koje je ulje adekvatno. Svako ono koje specifikacijom po ACEA ili API klasifikaciji odgovara konstrukciji motora ili svako ulje koje je specificno za odredjeno vozilo( turbine, jtd masine, vw masine, sistem pumpa dizna, common rail, multijet itd itd.). Bio sam svedok dolaska vlasnika automobila marke VW GOLF 6 R kome se trebala raditi zamena ulja i filtera. Vlasnik auta je to prepustio serviseru, serviser je sipao u automobil 2015.god ulje modricu 5w40. Nedopustivo!!! Ne zato sto je to Modrica, Modrica je veliko ime. To ulje nije za taj agregat od skoro 300 konjskih snaga. Za takvu masinu ide daleko bolje ulje i bolji filteri nego sto je Frad. Voziti auto od 23.000€ i sipati Modricu( naravno da o tome vlasnik nista nije znao) nije uredu. Razumete me sta sam hteo reci?! Ukoliko ne znate obratite se ekspertu u oblasti ulja i maziva, znate vec kome i gde dragi moji. Filteri- hocemo kvalitet, zna se. Mann, Mahle-Knecht( isto je to), Filtron, Bosch, VIC Eikken( made in Japan), Micro Nippon( made in Japan), Mobil 1( made in USA). Ovo je suvi kvalitet filtera. Ulja ako menjate, drzite se specifikacije proizvodjaca jer je to najsigurnije. Sto skuplje ulje to bolje. Tu nema greske. Samo gledajte da ne kupite falsifikovano ulje( brzo se haba, TBN brzo pada). Citajte pazljivo tumacenja g.Steve jer je podrobno sve objasnjeno, mnoga pitanja se ponavljaju. Clanovima i citateljima sajta zelim strpljenje i citanje i posetu bloga a g.Stevi srecu i uspeh za najbolji i najinformativniji blog u Evropi. No.1 po zasluzi.

      Избриши
    4. Šta reći ... veliko hvala!
      Lepo ste (i koncizno) rekli suštinu.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. @Srdjan

    ISO 4548 (1-x) je test procedura za filter medije. Kao i kod ulja sastav, proizvođači je skrivaju ko zmija noge. Mann data sheet-ove sa tim podacima sam slučajno inkasirao :-), ali bilo bi zanimljivo usporediti test istog filtera od par proizvođača i usporedit ga sa konstrukcionim zahtjevima proizvođača motora.

    ОдговориИзбриши
  10. A moze li neko (od strucnijih ovde) nesto reci o kvaliteti UFI filtera, koji su dosta zastupljeni kod italijanskih motora.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Solidan kvalitet, imao sam priliku da ih kupim i stavljam. Nisu u prvom redtu kvaliteta ali ako se koriste za kraci vremenski interval tj. zamena 2 puta uok u zavisnosti koliko se prelazi necete pogresiti. Sigurno je da filter papir uzimaju od kompanije Purflux tako da kvalitet postoji. Na 4000km zamenite filter i stavite novi. Nisu skupi, isplati vam se. Necete skupo platiti, sa 2 filtera ulje imacete cisto ulje i odlicno podmazivanje. Ne bih prelazio preko 4000km sa jednim filterom jer se UFI filteri brzo zasite( provereno) i onda propustaju depozite koji trebaju ostati u filteru. 2 filtera i cuvate motor 100%

      Избриши
  11. Interesuje me sta pisac teksta misli o Frad filterima ?
    Mene su uvek odlicno sluzili, pa me interesuje misljenje o kvalitetu.
    Ne zaboravimo domacu proizvodnju!

    ОдговориИзбриши
  12. Poštovani "021",
    O Frad filterima sve najbolje. Prijatelj Ragazzoni ima visoko mišljenje o njima a on je tu i stručniji za procenu.
    Ipak, oni su više "zlatna sredina". Imaju solidan kvalitet i izvršavaju korektno svoju funkciju. Ipak, dorada može biti i bolja. Neke sitnice (tipa folije na otvoru) takođe nedostaju (a nisu samo "kozmetika").
    Sve u svemu dobra vrednost za cenu.
    Zaista se isplate. Osim toga (ponovo je počelo da uzima maha) sigurno je (MNOGO) bolje originalni Frad nego falsifikovana "fensi" marka.
    Nije samo što je domaća proizvodnja (mada ne bih taj aspekt zanemario) već zaista vrede svojih para.
    Ima i boljih ali ovi zaista nisu loši.
    Preporučujem.

    ОдговориИзбриши
  13. Ragazzoni je (konačno) poslao tekst o filterima za ulje. Još da smislim kako to da objavim (poslao mi je pdf) ...
    Nadam se da ću se nekako snaći i da do kraja dana stiže ovaj sjajan tekst.

    ОдговориИзбриши
  14. UFI filteri su O.K.
    E sad, "koliko" je to O.K. teško je reći.
    Uglavnom u "gornjem domu".
    Ne stižem ali (bez ulaženja u detalje) i pored svih kontroverzi i raznih zavisnih i nezavisnih testova, FRAM je i dalje Premium brend i solidan proizvođač (iako nije što je bio), a Knecht je takođe iako je postavljen da bude "jeftin premium". Oba su O.K.
    Naravno nisu (više) baš "top class" (vrhunska klasa) ali kada malo zagrebete ispod površine ... takve gotovo i da nema.
    MANN je sigurno među vodećim imenima.
    Šteta što nema AMSOIl i Mobil 1 filtera.
    Mobil 1 su filteri sa sintetičkim filtracionim medijumom te premošćavaju zahteve za minimalnim padom pritiska a većoj efikasnosti filtriranja (otprilike upola manjih čestica).
    Valjda ću se isčupati do 2012. (jedan tekst sigurno objavljujem, makar i od strane čitalaca) pa da makar kratko dopunim Ragazzoni-ja.
    Inače da ponovim ono što je i on rekao:
    Podaci o filterima i filtracionim medijumima se kriju kao top secret. Samim tim priča se svodi na paušalne ocene (više procene).
    Pokušaću da malo zvirnem razne papire pod mikroskop ali teško da ću bilo šta zaključiti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zdravo,

      Ako smem ovde bih umetnuo pitanje, iako je tekst star. Mada mozda je sada pravi trenutak.

      MAN je kupio bosansku fabriku filtera, za koju mnogi tvrde da i nije nesto bila. Sada bi trebalo da je bolja.
      Da li kupovinaom UNICO filtera kupujemo MAN?
      Kupio sam dva filtera ulja za svoj auto, jedan MAN, jedan UNICO. Na oba pise Made in BIH.
      Vizuelno su gotovo identicni. Potrebno je zaista ostro oko da nadje neke razlike, a pitanje je da li te razlika ista znace.
      Sta vi mislite?

      Избриши
    2. Poštovani,
      Unico (uopšteno gledano) nije (isto što) i MAN i nikada neće ni biti. MAN je premium brend a Unico je "economy" brend.
      Recimo kao Marlboro i Best u niškoj fabrici duvana ... jeste Philip Morris kupio tu fabriku i jeste Best bolji nego što je bio, ali nije M ni po kojoj osnovi ... nije čak ni LM (mada razlike jestu manje nego pre ili (što bi zlonamerni rekli, sad su i veće, ali to je stvar ukusa a ovde računam tehnološke parametre).
      Naravno MAN "made in BIH" sigurno nije što i MAN sa zapada (nikada to nije, ne zato što NE može biti, nego zato što NEĆE "da može").
      Na konkretno pitanje odgovor bi bio "moguće" (tj. možda se i ne isplati dati više novca za MAN).
      Kod filtera izgled ne znači mnogo. Premerite filtere, rastavite ih ... pa onda može (tek) da se stekne (neki, kakav-takav) utisak. Kolika je razlika i ima li je može se itvrditi samo laboratorijski (koja vrsta filtracionog medijuma, ako papir - koja debljina (težina po m2), koji prečnik pora ... itd. (naravno konstrukcija je bitna a to se vidi kada se rastavi).
      U principu ne vredi davati mnogo više para za brend ... Unico bi trebalo da je sad pristojan proizvod (ranije mi nisu ulivali poverenje, mada sam koristio po jedanput i filter ulja i vazduha).
      Dakle, sigurno (to) nije isti kvalitet ali bi Unico mogao da bude isplatljivija kupovina.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Hvala na odgovoru.

      Ocekivao sam da MAN na neki nacin stiti sam sebe, tako sto nece praviti iste fitlere po visestruko nizoj ceni, naravno, ali opet kontam, da se u istoj fabrici cimaju sa dve linije, jedna za man, jedna za unico ...

      Da mogu da biram odakle je man, kupovao bih ga sigurno, mada i ovako ga kupujem.
      Dobijem filter ulja iz BIH, filter vazduha iz Spanije, goriva iz Nemacke, itd itd...

      Kada bih mogao reci hocu sve iz nemacke, lako bi ja :)

      Medjutim kod nas u Srbiji je izgleda nemoguce birati tako nesto. Nisu ni oni ludi da nam salju filtere iz nemacke, kada nam BIH tu pod nosom.

      Sve u svemu, kako se ko snadje. Parola koja kod nas ne umire niti ce umreti skoro :)

      Pozdrav!

      Избриши
  15. Zdravo svima a veeeeeliki pozdrav za dr.Stevu

    Zanima me proizvodjac motornih ulja i filtera Pennzoil iz Amerike dobio sam od prijatelja 5L ulja 5w40 Ultra euro i filter ulja za moj BMW 320i 2001god.180kkm. Da li da sipam ovo ulje i da li stavim ovaj filter i da li kasnije mogu pronaci ovog proizodjaca kod nas u Srbiji?
    Inace ovo je sjajan blog shto bi rekla moja devojka blog za decake....

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Top ulje, vrhunski kvalitet, jedan od najvecih proizvodjaca ulja i aditiva u SAD-u. Proizvodnju prate brutalno strogi kriterijumi, informacija iz prve ruke, dobar prijatelj radi kod njih. Steta sto Vam prijatelj nije poslao Pennzoil filter ulja, njihovi filteri imaju sinteticke medijume za filtraciju i samim tim ultra visok protok, visok pritisak, necu reci savrseno podmazivanje jer takvo sto ne postoji, ali ako mozemo reci da se nesto izvanredno podmazuje to je pennzoil ulje koje se propusta kroz sake pennzoil ultra sintetickog visoko performansnog filtera. Kod Pennzoila nema HC ulja, sva lakotecljiva ulja su potpuna sintetika, cak iako pronadjete tekst ili informaciju o HC uljima u okviru sintetike, odbacite to. Srecna velika kilometraza sa Pennzoil uljem!

      Избриши
  16. Imate dobrog prijatelja. Poslao vam je odlično ulje.
    Pennzoil je proizvođač jako kvalitetnih ulja.
    Pennzoil/Quaker State su do skora bili peta svetska grupacija po proizvodnji maziva (šesti je bio Total pa je sad peti).
    Inače celu grupaciju (đuture, što bi rekli) je otkupio Shell pre par godina. Naravno zadržao je postojeće brendove jer Ameri vole američko kao što i Nemci vole nemačko.
    Eto tako je Shell pretekao dugo neprikosnoveni Exxon-Mobil (i dokazao da je 2+5 veće od 1).
    Vaše ulje je više nego dobro za BMW 320i. Upravo idealno (sa BMW LL-01 odobrenjem).
    Verovatno je jako slično Shell Helix Ultra ulju.
    Naravno za dolivanje nije mnogo bitno te bilo koje API SM/CF ili ACEA A3/B4 ulje u 5W-40 viskozitetu može da se koristi.
    Naravno najbolje da je sa BMW LL-01 odobrenjem.

    ОдговориИзбриши
  17. Hvala puno na odgovoru javljam kako se bude ponashao motor sa Penzzoil-om.....

    ОдговориИзбриши
  18. Cujem preko "bare" hvale VIX filtere, J. Korea, iskreno malo imam uvijek zebnje prema stvarima iz Koreje ali u zadnje vrijeme su poceli da budu cak i konkuretni od drugih, zbog njih je VW koncern produzio garantne rokove a oni opet iste digli :)) Dosta Amera se zali na Framm, vjerovatno na njihovu base liniju filtera, kazu sporan je materijal u njemu , jako jeftin . Licno mi se svidjaju Framm ovi filteri vazduha motora, djelomicno nauljeni tako da vjerujem da je filtracija jako dobra a uljni po kolicini filtrirane povrsine je bio veci od Mann a nasi ostali brendova ali dimenzija ulazni rupa u zbiru kvadrature je davala manji precnik od sviju koje sam do sad vidio, povratni ventil je bilo od jako fine silikonske gume za razliku od ostalih kod nas koji tu znaju svasta da ubace.

    ОдговориИзбриши
  19. "Stvari iz Koreje" su uglavnom O.K. Čak često budu i vrhunskog kvaliteta.
    Za VIX filtere ne mogu da tvrdim ali npr. bazna ulja Yubase su jedna od najboljih (ako ne i najbolja) na planeti.
    Fram definitivno nije što je bio mada to još uvek ne bi trebalo da bude loše. Verovatno jeste do bazne serije (ekonomične, pa ga preteraše).
    Naravno da imaju oni i vrhunskih proizvoda, treba malo i pogledati detalje kao što ste Vi učinili. Ništa nije (baš) crno-belo.
    Naravno da im nije trebalo da kvare imidž zarad procenta prodaje i sitnog (kratkoročnog) profita ali to je i do "gazde" (vlasničnih odnosa, jer brend više nije "samostalan" kao nekad).

    ОдговориИзбриши
  20. Stevo, znam da su tvoja specijalnost motorna ulja, cijem si mi razmjevanju dosta pomogao... Sada bih te pitao nesto u vezi filtera zraka, pa ako je u tvom domenu, bio bih zahvalan na odgovoru. Naime, auto drzim u garazi, koja je prilicno vlazna, jer kad god su padavine, negdje propusta.. i u sred ljeta se osjeca vlaga.. a cuo sam da materijal filtera zraka, ako je duze u kontaktu sa vlagom, mijenja svojstva poslije odredjenog vremena (ne znam kolikog vremena), i da, kada dodje do susenja ( kada se auto koristi pri malom % vlage) dolazi do sirenja pora i smanjenja kvaliteta filtracije. Da li je to tacno?

    ОдговориИзбриши
  21. ....ili nisam nesto dobro shvatio, jbg Bosanac :)))

    ОдговориИзбриши
  22. Duga priča (i za poseban tekst).
    Filteri za zrak mogu biti od raznih materijala (i sintetičkih). Neki od njih se čak i peru vodom (naravno moraju se prethodno osušiti).
    Direktno, voda sigurno smanjuje efikasnost filtera na bazi celuloze (papira). Postoje i "zaštitnici od kiše" za pojedine motore (naročito građ. i rudarskih mašina).
    Sama vlaga ... dugoročno sigurno utiče, koliko - teško je reći. Ako vam je garaža takva da struji vazduh (promaja) ne mora ni biti toliki problem.
    Najprostije rečeno, skratite zamenu na pola (na 6 meseci) i mirno spavajte. Košta ali ... ('ladno al' standard). Vidite da li možete naći "perive" (sintetičke, "plastične") filtere za vaše vozilo pa iako su skuplji nekoliko puta, dugoročno mogu biti isplativi.
    Eto toliko. Nadam se da je dovoljno (ionako smo u sferi nagađanja, tj. možemo reći da loše utiče ali na koje vreme ... možemo nagađati).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  23. Dobro vece ako mogu tako reci jer je noc :) mene zanima koliko dugo ( u godinama )moze da se cuva nov filter ulja i koliko gubi svojstva ili moze da postane problem prilikom koriscenja ako je dosta star? Ako je potrebno jos nesto vi trazite od informacija. Bio bi vam zahvalan na sto brzem odgovoru. Hvala i pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobro jutro. Treću (noćnu) smenu ne radim(o).
      Čemu žurba ako vam info treba izražena u godinama?
      Filteri ulja, vazduha i goriva u principu imaju rok upotrebe (skladištenja, shelf life) 3 godine.
      Ili 36 meseci (lepše i više zvuči).
      Uz pravilno skladištenje.
      Koncenzus industrije.
      POzdrav!

      Избриши
  24. Dobro jutro, imam neki filter koji je mnogo stariji. Bio je u kutiji sa zastitnim celofanom i treba da se menja sa uljem i filterima a cuo sam da moze da napravi gadan problem ako je mnogo star. Sigurno ima vise od 6,7 godina. Savet?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Lepo se ratosiljajte istog. Što je stariji povećava se verovatnoća da neće funkcionisati kako treba (iz raznih razloga).
      Jednostavno čemu rizik bez potrebe? Iako će u 80% ili više sve biti O.K. problemi koji mogu nastati koštaju mnogo.
      Filteri nisu toliko skupi da bi se na tome štedelo.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Hvala na savetu :) i izvinite sto vas gnjavim

    ОдговориИзбриши
  26. Opet ja o filterima zraka :) Zanima me, moze li usljed ekstremnih uslova eksploatacije, prvenstveno visokog procenta vlage u zraku i recimo uz jacu turazu motora, doci do pucanja filtarskog elementa, podrazumjevam da nije zacepljen necistocama? Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je (prosto) neverovatno (iako možda i nije nemoguće). Možda se mogu i napraviti takvi uslovi (tj. i doživeti) ali NE i u normalnim (cestovnim) uvjetima.
      Dakle, neki Reli tipa "Dakar" ili "Camel Trophy" (bio nekad, sada nisam siguran) ALI za tako nešto ne idu standardni elementi.
      Mnogo brinete bez potrebe ali mi je zadovoljstvo da odgovaram i doprinosim manjoj zabrinutiosti (nadam se) kod Vas. Podsećam, ako se zabrinuti zbog vlage pokušajte naći filtere zraka koji nisu papirni (celulozni) nego na bazi polimernih (plastičnih ili gumenih) materijala (koji su po definiciji otporni na vodu a ne samo vlagu; ispiraju se vodom inače).
      Pozdrav!

      Избриши
  27. svaka čast na pitanjima i odgovorima .gdje mogu nešto slično naći o kočnicama i zašto škripe i kako se to otklanja pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ljupko,
      Ne bih znao tačno (za kočnice) ... možete otići do nekog foruma (preporučujem CBC, biće možda i par nesuvislih odgovora ali pre ili kasnije (par odgovora i dan-dva) neko će Vam odgovoriti stručno (ima dosta stručnih ljudi tamo)).
      Kočnice mogu da škripe iz mnogo razloga, najbolje da pogleda mehaničar (nekada morate zameniti pločice, obraditi ili zameniti diskove a nekada samo "podesiti" ili očistiti). Ipak, kako nisam mašinac ne bih mogao da Vam dam stručan odgovor.
      Na CBC-u osim dobrih mehaničara ima i par maš. ing.-a (Ragazzoni, npr.) koji bi mogli da daju stručan odgovor.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Одговори
    1. Trudim se. Ne mogu se istog dana (često sam i otsutan dan-dva-tri a sa tel. obično ne odgovaram osim kada nema mnogo kucanja).
      Pozz ...

      Избриши
  29. Pozdrav, g. Stevo! Interesuje me kakav je kvalitet Filtron filtera,ja ih koristim zadnja dva servisa,nisam zasad imao problema..???Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Filtron ne može da bude loš (ipak je "mama" kompanija gigantska i iz oblasti). Ipak, to je (tek) standardni kvalitet (ispuniti standard sa što manjim troškovima). Iskreno, dobar odnos kvalitet/cena i za standardne zahteve solidno rešenje. Ni manje ni više. Pitanje je gde se pravi i šta ovde stiže (verovatno iz Poljske ili Ukrajine ili tako nešto) pa nisam nešto posebno "utripovan" na njih.
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Kakve su vase preporuke onda filtera,nekih 4-5,zavisno koje bi uspio pronaci? Hvala Vam na odgovoru!Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. (Vrlo) teško (je) reći.
      Pogledajte zadnji pasus teksta koji je napisao Mario (prvi deo). U principu nije loše da nastavite sa Filtronom (ne samo da je počeo da se probija već se u međuvremenu dosta probio kao prva ugradnja).
      Bolje solidno al' sigurno (možda).
      Inače:
      Mann-Hummel, Mahle (uključujući Knecht i Hengst) i Purflux od Sogeffi division-a.
      Pozdrav!

      Избриши
  31. Oko filtera za tekućine (ulje, gorivo) ja nisam spreman za kompromise. Mann, a može biti i Mahle.
    Neki ovde pozitivno govore i o Purfluxu, ali ja imam dilemu. Purflux je "Made in Slovenia", proizvodnja je u bivšoj Donit fabriki. Pa možda bi to mogao biti razlog što ga neki hvale. Svakako je Purflux jeftiniji od Manna i Mahle-a i zbog toga možda ipak to nije razina prve dvojice.
    Sa druge stane bio bi dovoljno "hrabar", da bi ga upotrebio za filtar vazduha, a bez problema za filtar unutrašnjeg prostora.

    Pozdrav svima..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na ovim informacijama.

      Избриши
    2. Sa rečenim za filtere ću se lako složiti.
      Slovenija može proizvesti kvalitetne filtere. U svakom slučaju (čak i da se teži najboljem) makar za namene koje ste i sami pomenuli (pozitivan "ekonomski patriotizam", u smislu da ne može biti previše na sopstvenu štetu, što i sam podržavam, a naravno i za sve čitaoce iz inostranstva, kupujte domaće kad god niste na šteti).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Mislim da nije umetnost proizvesti kvalitetne filtere ispod Sogefi grupe. To mogu napraviti i Kinezi.
      Ipak mislim, da je nešto drugo imati vlastiti razvoj, a na kraju na tržište postaviti dobar filter po ugodnoj ceni. Tu već treba imati kvalitetne inženjere, čini mi se. :D

      Kupovati domaće samo da se podupre nacionalnu industriju... Hmmmm, zar nije to previše riskantno, ili da kažem drugačije - gledanje kroz prste.
      Na taj način firma može biti uspešna na domaćem tržištu ALI to može imati i negativnu posledicu. Može se dogoditi, da ne bude konkurentna na stranim tržištima. Onda nema izvoza a znamo šta to znači.

      Inače nemojte me pogrešno shvatiti, kad imam dva konkurentna proizvoda, iste kvalitete i cene, veroatno bi odlučio za onaj što je Made in SLO. Ali ako nije konkurentan barem po kvaliteti onda ne bi.

      Pozdrav,
      Igor.

      Избриши
    4. Upravo sam to mislio (sa onim "kad nije na sopstvenu štetu"). Recimo za do 10% razlike u ceni, više je sigurno nerazumno (makar i da ste vlasnik pogona).

      Избриши
  32. Ništa bez ovog bloga...
    Naime, g. Stevo, stavljen je nov filter i sipano ulje 5w-30, ali moraće za par dana da se sipa ipak adekvatnije 5w-40.
    Šta raditi:
    1)Skinuti taj filter, iscediti, obrisati pa vratiti, kod zamene na 5w-40.
    2)Ne skidati filter, samo zameniti ulje.
    3)Bez obzira, staviti nov filter.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sve tri opcije su o.k.
      Kod 1) treba raditi oprezo da se ne ošteti filter, pa je 2) praktičnije. U principu ne treba menjati filter (nakon malog broja radnih sati).
      Može i 3) ali je (pomalo) bacanje para.
      Kod 3) bi bolje iscedili staro ulje (da ga zaostane 5-10%, inače će biti i svih 20%) i u tome je glavna prednost. Procenite da li vam se isplati ulaganje u nov filter (mislim, kad već ide ulje, onda je filter tu manji trošak).
      Ipak, ništa loše neće biti ako filter ostane, bilo 1) ili (najlakše) 2).
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Odlično. Spasli ste me od razmišljanja "a šta ako...". Veliko hvala!

    ОдговориИзбриши
  34. Pozdrav svima,
    Pazljivo sam procitao ,narocito kekst koji se odnosio na sam izbor i kvalitet filtera za ulje.Ja sam u velikoj dilemi od kog proizvodjaca da koristim filtere za moj Chevrolet Cruze iz 2013.god.,a da ne napravim gresku.Mada imam jos dve godine garancije(ogranicene)ne zelim vise da koristim usluge ovlascenog servisa,sto zbog toga sto malo kilometara prelazim sa njim(drugi auto),a i zbog toga sto ne zelim da placam potrosni materjial po suludim cenama(filter kabine mi je naplacen prosle godine oko 4000.din).Nije mi problem izbor brenda,vec gde je to pravljeno!!Na primer,Mecafiter,gledao za moj Peugeot 206 1.4HDI,kazu ide u prvu ugradnju,pravljen u Tunisu!!!! Eto dileme,da li onda Mecafilter ili Filtron ,Unico ili.... Sta je vas predlog za mog Chevroleta,da li je greska Filtron ili Unico ?? Molim vas za vas predlog i misljenje.Pozdrav Ratko

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Ratko,
      Baš me nasmejaste za onaj (kako li beše) ... pravljen u Tunisu. Nadam se da je samo šala (što je stavljen u izbor), kakav Tunis kakvi bakrači, pa bolje uzeti onda lepo Kineski. Ne padajte na te štosove, makar i da je prva ugradnja, ne bih ni neprijatelju poklonio a kamoli za sebe kupio (razmislite malo, poslednjih godina šta se sve tamo, na žalost, događalo).
      Filtron i Unico su jeftinije varijante Mann+Hummel-a (Poljska i BiH). Tu se opet otvara pitanje da li je Mann isto to samo duplo (ili više) skuplje. Da je loše nije, ali ... tek toliko (pravljeno da bude jeftinije od "no-name" proizvođača).
      Ne znam što se podcenjuje Frad, jer (iako nemam nove informacije) je tu bilo sve o.k. (pre par godina, šta se izdešavalo, ne mogu reći).
      Treba proveriti šta od filtera imaju za Vaš automobil.
      Ovi (ostali, belosvetski) su nam namenili:
      Jeftine "zamene" ili (pre)skupe originale, pa šta god da uradite kajaćete se (kao u tamnom vilajetu). Proverite "made in" kod ovih glavnih (navedenih u tekstu), EU izbegavajte više nego da je Zanzibar, a bilo koja Zapadna zemlja je o.k. (ako takvih više ima, to je uglavnom iz Kine, Italijani su ili super ili "Kinez", pa su i oni bliži Balkanu nego Zapadu (gde se nalaze)).
      Situacija se menja iz "dana u dan" a kako nisam tržišni analitičar u oblasti aftermarket delova za auto ind. nisam ni pravi čovek za savete tipa "ko je stvarno iz države visokih tehničkih standarda".
      Pozz

      Избриши
    2. Postovani g.Stevo,
      Moram da vam odgovorim ,sa blagim osmehom na licu,nije sala,proizvod se nalazi u jednoj veletrgovini ovde,u Kragujevcu.Poznati brend,made in Tunis,pa izvolte!!Na zalost,mnogo je takvih proizvoda na nasem trzistu.Gotovo je nemoguce pronaci ili dobiti poznatog prizvodjaca,a da na proizvodu lepo pise ,made in ,pa maticna zemlja proizvodjaca,a ne neke egzoticne destinacije pa onda,Izvolte!!!
      Frad jeste radio kvalitetne komponente,ali oni su se privatizovali pre nekoliko godina i od tada je tisina.Negde sam procitao da se njihovi proizvodi mogu naci i pod imenom Pionir,tako da mi sve to ne izgleda previse ozbiljno.Imaju odgovarajuce filtere,ali niko ne odgovara na upit,za razliku od Unico iz Tesnja u Bosni.
      Jako je tesko izaci na kraj sa ponudom na ovom nasem trzistu,nema ama bas nikakve kontrole niti potrebnog znanja da se ova oblast stavi pod kontrolu,da bi se nasi potrosaci zastitili od svega i svacega.
      Na kraju samo jedan primer,otisao sam u Euroauto jer sam hteo da kupim Ufi filter kabine za Peugeot 206.Nisam nasao za shodno da ponudjeni filter mnogo zagledam,video sam da je napravljen u Kini,ali dobro,radi se i tako,racunam da je to Ufi!!!Posto se on jednostavno menja,eto ti kineza,on napravljen NAOPAKO.Moze da udje i da se nekako nagura ,ali samo naopako!! Naravno da sam to odmah bacio,kakav Ufi kakvi bakraci.
      Nadam se da da ce neko ko bude ovo citao nesto i nauciti,obavezno trazite na samom proizvodu zemlju porekla i ne kupujte sve i svasta pod imenom velikog brenda.

      Pozzz.

      Избриши
    3. Na osnovu navedenog, Unico će biti o.k.
      (ako ništa drugo: biće odgovarajući, za se gde se pravi, zna se pod kim je firma i makar odgovaraju na upit, što i nije malo).
      Pozz

      Избриши
  35. Dobar dan..

    Tek sada vidim, da se ne spominje UFI kao prva ugradnja. Za sada ste u grupu "prve ugradnje" stavili samo Mann, Mahle i Purflux.
    ALI ja svakako mogu potvrditi, da sam kod Talijanskih vozila vidio i UFI nekoliko puta.

    A to bi trebalo značiti, da su UFI dobri filtri.

    E sad ne znam za MecaFilter. Čuo sam da je prva ugradnja kod nekih Francuza...

    Pozdrav svima u Srbiji..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, verovatno (onda) nije loš izbor (UFI).
      Doduše, može značiti i (totalno) škrtarenje proizvođača ... no, slažem se da je pre preporuka nego bilo šta drugo.
      Ipak, pomenuta tri mi (još uvek) mnogo bolje zvuče ... no, slažem se sa tim da je sve više svejedno i da viša cena ne znači (baš) mnogo.
      Pozdrav!

      Избриши
  36. Vidim sa je tema bajata,al da je oživim. Vidim na tržištu su se pojavili Comline filteri. Ima li ko kakvo iskustvo sa njima

    ОдговориИзбриши
  37. Poštovani Dimitrija,
    Ovo su sigurno filteri solidnog kvaliteta. E sad, da li su među boljima, teško je reći.
    Lično sam (pomalo) "alergičan" kada vidim da je UK kompanija (a ne valja im EU, a tu prave pare, daj bože da se ne proizvodi negde u EU, "made in EU", da pogađamo gde? U najboljem slučaju Poljska, što naravno i nije loše, ali se ne treba predstaviti kao "UK", to je samo UK (ako ne ostane samo Engleska) brend). Ne bih isključio ni PRC (Kinu), no to je već uhvatilo i jače brendove, jeftini delovi (konstrukciono) ne traže visoku tehnologiju, pa ni to nije loše po sebi ali ne bih očekivao čuda.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  38. Poštovani Stevo,

    Koliko vidim oni su samo robna marka (kao Petrol ulja), pa se zato "kriju" iza UK oznake. Nadam se da makar minimum standarda ispunjavaju.
    Međutim, postavlja se pitanje ko kontroliše da li ispunjavaju standarde (ovo se odnosi na sve). Ovo se odnosi i na ulja. Zadnji put kada sam radio mali servis, uzeo sam sve filtere (Comline) i ulje (Total energy 5w40) u u prodavnicu auto djelova, koja je na tržišu dosta jako pozicionirana (čak i regionalno). Na ulju nije bilo deklaracije (navodno jer su oni uzvoznici il distrubuteri). Pa ti sada dumaj jel original il nije.

    ps. Na CG tržištu se polako probijaju Mannol i Aral ulja, zanimljivo. Al opet se postavlja pitanje originala....


    poz. za tebe Stevo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dimitrije,
      Trebalo bi da je ispunjen bar minimum, tako da to nije toliko loše, koliko nije idealno.
      To je što se filtera tiče.
      Total ulje ... ne bi trebalo da nije original ALI ipak bi moralo da ima uvoznu deklaraciju. toliko je originalnog Total ulja po umerenim cenama (u regionu) da ne vidim poseban interes u falsifikovanju istog.
      Pozdrav!

      Избриши
  39. Moje iskustvo sa Totalom energy 5w40 poslije 2000km ili tri mjeseca korišćenja. N amjernoj šipki, nivo ulja je opao za 1/5. Prvi put za dvije godine koliko vozim ovog 1.2 sandera, primijetio sam da je potrošio ulje. Tako da će Total vjerovatno out iz motora pri sljedećoj zamjeni.

    ОдговориИзбриши
  40. Ništa zato, Elf (Motrio) su tu "iza ugla" (po čaršiji se priča da su to ista ulja); btw. tehn. specifikacije Total Energy 5W40 i Elf Evolution SXR su praktično identične (osim tačke stinjavanja a i ona je tek da ne bude ista) ... no čudni su putevi distributivni ....
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  41. I ja našao pored toliko pumpadžija da kupujem kod "uvoznika" i "distributera"....

    ОдговориИзбриши
  42. Postovani Stevo,
    ranije sam na vasem blogu o uljima dobio odgovore u vezi istih sto iz odgovora drugima,sto iz direktnog odgovora meni....

    Sad mi je potreban savet u vezi filtera.

    Shvatio sam iz ovog bloga koji su top filteri kao i da je filtron postao vrlo pristojan, cak je negde i prva ugradnja ali sam i video dosta slika gde se filtron za naknadnu ugradnju i filtron na kojem stoji npr vw oem oznaka ipak razlikuju.

    U servisu u koji sam stekao poverenje,prvenstveno sto se originalnosti ulja i samog rada tice, u ponudi su Filtron i Bosch filteri...
    Razlika u ceni sva 4 filteera zajedno je otprilike 80% veca za Bosch.

    Da li moze savet da li ici na bosch i da li se dobija 80% veci kvalitet ili je Filtron dovoljan.

    Hocu da kažem, rado bih platio bilo koji cenu da u servisu ima u ponudi Mahle ali nema i da li je Bosch dovoljno bolji od Filtrona da se opredelim za njega...
    Motor je 1.9 tdi 77kw 2008.god, Castrol edge 5w40 se sipa jer nema dpf fabricki(kupljen u Srb)

    Hvala unapred Vama i ostalim ljudim koji daju strucne komentare...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam se pretstavio,
      Ja sam Nikola..
      Jos jedanput veliki pozdrav

      Избриши
    2. Poštovani g. Nikola,
      Bosch je u samom vrhu, ali sigurno ne vredi duplih para. Drugo, ko zna odakle je (Kina?).
      Bitnije je redovno menjati filtere, nego sam brend. Lično cenim Bosch ali osim onog za ulje ostalo bih uzeo od bilo koje pristojne firme (ista je priča i za OEM).
      Pozz

      Избриши
  43. Poštovani g. Nikola,
    Cenim Bosch ali duplih para verovatno NE vredi.
    (btw. može biti i iz Kine, što opet ne znači da je to loše ali sigurno ne vredi visoke cene jer se dobija po niskoj). Možda samo za ulje uzeti Bosch (ako uopšte) ostalo od bilo koje pristojne firme (recimo i Filtron). Ista priča i za OEM.
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  44. Aha, ipak je objavljeno. Nešto me Z* internet.
    Dobro, isti odgovor na dva načina (nisam uspeo da sve ponovim). Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Stevo, stavio sam Bosch, kad su tacno po saobracajnoj izvukli koji idu filteri, bili su neznatno skuplji od Fitrona, filter goriva je jedino bila veca razlika(950din/1900 din), ostalo nebitna razlika ako racunamo koliko novca se za gorivo potrosi od zamene do zamene,, i svi su made in Germany....kao sto rekoh,ozbiljan servis sa vrlo pristojnim cenama i delova i ruku.
      Hvala jos jedanput.

      Pozdrav

      Избриши
    2. Da, izbor je bio jednostavan.
      Hvala zbog čitalaca!
      Pozdrav!

      Избриши
  45. Postovanje
    Samo citirati Marija,na kraju
    Od filtera:
    Mann Hummel,Hengst,Mahle,Knecht i Purflux
    Dalje ne traziti,zaista
    Nema potrebe!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      I ja tako mislim. Sasvim dovoljna lista. Kome nije dovoljno, može dobiti standardni kvalitet po standardnoj (ili čak zabiberenoj ceni). Nije "raketna tehnologija" ali se i ovde svaka ušteda na materijalu "oseti".
      Nema potrebe škrtariti na filterima (ako već ne OEM, onda bar što bolji "after market").
      Ima mnogo solidnih proizvođača (Poljska, Italija i slično) ali niti ćete uštedeti niti ćete dobiti na kvalitetu (sasvim sigurno), a veća ušteda će biti veći gubitak na kvalitetu (100% da je tako).
      Pozdrav!

      Избриши
  46. Postovanje!
    Molim Vas za preporuku ili iskustva u vezi ova 2 filtera :budite ljubazni!
    Řadi se o motoru 1.6 TDI,77kw,diesel sa Dpf,
    -Uglavnom dajem Mann za uljni filter,i recimo za filter vazduha(ili Mahle/Knecht)
    E,ali me zanima vise filter goriva i filter kabine?
    Koji bi mi preporucili i zasto?
    Recimo za filter kabine u obzir bi došli oni sa aktivním ugljenom i oni antibakterijski!
    Nebih uzimao samo obicni!
    Pa preporucite koji ?!
    Isto tako me zanima kojí bi preporucili filter goriva,kojí se menja na 60000km(neznam da li opet Mann,Hengst,Mahle/Knecht,mozda Purflux ili recimo Ufi)
    Naravno,najskuplji su Mann Filteri.(neznam da li i najkvalitetniji od gore pobrojanih)

    Karanovič Mile

    ОдговориИзбриши
  47. Poštovani g. Mile,
    Za filter goriva ... Mann - sigurica. No, 2. i 3. navedeni se verovatno više isplate (najskuplje čak i kad je najbolje uvek je malo preplaćeno).
    Purflux ili Ufi su solidni proizvodi ... uz kvalitetno gorivo i redovno menjanje to je sasvim o.k. (oni kvalitetniji bi možda malo bolje "trpeli" prekoračenje u zameni).
    Što se tiče filtera kabine ... duga priča.
    HEPA filteri (filtriranje ispod 1 mikrometra ili makar 2, pa manje PM 2.5) liče na dobro rešenje. Međutim, pitanje je koliko se brzo "zapuše" ... dodatno - smanjuju protok vazduha. Nije loše za gradske uslove. Ipak, ne bih očekivao značajnu zaštitu u praksi (pomalo sam skeptičan ... nije baš sistem za tako nešto). Ako treba zbog alergena, vredi probati (bar). Ovo bez obzira da li su (dodatno) i antibakterijski.
    Antibakterijski su uglavnom nepotrebni i ne treba očekivati da će "dezinfikovati vazduh", ovo je obično samo da su AB na samom materijalu (što nije zanemarljivo ali nije ono što se sugeriše).
    Verovatno se ne isplate (ne pružaju značajnu zaštitu a znatno su skuplji).
    Aktivni ugalj. Takođe više zvuči dobro nego što jeste, ali ajd' možda neka mala korist i bude od njih ... sigurno se ne isplate (kako kome).
    Čini mi se da je redovno (ili češće) menjanje klasičnih filtera (lako uraditi u sopstvenoj režiji) verovatno najisplatljivije. Problem je što je teško i oceniti da li od prethodnih ima koristi. Ako ste imali problema sa klimom onda bar probati (ali prethodno otići u servis da profesionalno reše problem neugodnog mirisa, obično praćen bakterijskom i/ili kontaminaciom od gljivica).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  48. Postovani Stevo,zahvaljujem na odgovoru!
    Ok,sto se tiče filtera goriva,ipak značí Hengst i Mahle/Knecht !
    Primetio sam da su ponegde Mahle Filteri malo jeftiniji od ovih nabrojanih(nadam se samo da su original,-½:malo skuplji su Hengst i Knecht,i naravno Mann).Probao bih ovaj put Mahle ili Hengst(Hengst recimo daje belu gumicu-dok svi ostali imaju standardne crne dihtung-gumice)
    A sto se tiče filtera kabine do sad sam kupovao te sa aktivním ugljem(jer su za vozila sa klimatizacijom)!
    Njih sam menjao na svake 2 godine!Ove antibakterijske i antialergijske jos nisam uzimao,a eto o Vi ih bas ne nahvaliste!
    Da,nisam uzimao ní te osnovne(obicne),Ali tu Vi ipak kazete da si sasvim ok!?
    Jedino sto bih morao da ih menjam svake godine!
    A isto Tako recimo filtr vazduha sam navikao menajti svake druge godine.U pocetku sam sve filtere menjao jednom godisnje,dok nisam prometio da moj majstor(serviser) odvaja moje filtere na stranu-ne baca ih!?!?
    Od tada sam počeo filtere vazduha i kabine menjati svake 2 godine!(uz konsiltaciju)
    To je Neko moje "iskustvo"i do sada je sve kako treba sto se tiče motora!
    I uvek cu bití pristalica ovih
    Nemackih filtera!
    Budite pozdravljeni i jos jednom hvala na sugestijama!
    Mile

    ОдговориИзбриши
  49. Hvala g. Mile.
    Kod mnogih vozila se filter vazduha (motora) menja na dve godine. Ponegde se u garanciji menja svaki put ... zavisi i od uslova puta. Ako je mnogo prašine gde vozite (npr. kod mene puno kamiona, popravka puteva pa leti na sve strane) onda je menjanje svake godine preporučljivo.
    Uzevši produžene servisne intervale nije tragično menjati na dve godine. Što se filtera kabine tiče, slična priča, ali zavisi i od toga koliko Vam smeta ili ne smeta prašina. Aktivni ugalj može pomoći ali ne vredi preteranih para (kao što već rekoh), jer nije baš "gas maska" (ili traktor za prskanje useva) nego je efekat filtracije kroz sloj akt. uglja ograničen.
    Pozz

    ОдговориИзбриши