Antifrizi po VAG "G13" standardu (VW TL-774J),
Antifreezes with VAG "G13" Standard (VW TL-774J)
Kako se nekad pričalo „šifra G6“ (pa je ispadalo da „konj
igra na G6“) kada je nešto trebalo da se označi „državnom“ tajnom.
E pa, G13 (osim što je oznaka za navodnu GMO indijsku
konoplju izuzetnog kvaliteta, ali u statusu „oblasti 51“) „standard“ je nešto
slično. Ni reč o tome u široj javnosti, te kao da se nešto krije.
Zvanično se radi o VW TL-774J standardu koji je „ekološki“
premaskiran TL-774G (G12++).
E sad, da li ekološki ili samo za proizvodnju jeftiniji
ostaje za diskusiju (mada je jasno kao dan da je ovo drugo).
Da li će na kraju EG iz G13 da bude PG pa da „ekološka“
(zapravo toksikološka) odrednica postane prava (a ne lažna) ostaje da se vidi.
U svakom slučaju odavno je najavljen povratak glicerina u
svet Rashladnih Tečnosti ali je problem velike viskoznosti koncentrovanih
rastvora (velika specifična gustina i nije toliki problem) zaista teško rešiv.
Za sada se problem rešava delimičnom zamenom glicerina glikolima. Činjenica je
da Etilen Glikol ima nezgodnu stranu u svojoj toksičnosti (kada se proguta) jer
je smrtonosan čak i u relativno malim količinama (cca. 1g/kg telesne mase) kao
i da je problematičan za odlaganje baš zbog toga (toksičnost) iako je zapravo
biorazgradljiv (kada je u malim koncentracijama).
Cena glicerina je nekad bila mnogo veća od EG-a (i PG-a,
Propilen Glikola) ali je poslednjih desetak godina naglo pala jer se velike
količine (veoma kvalitetnog) glicerina dobija kao nus proizvod pri proizvodnji
bio-dizel goriva.
Sada je lako “ubiti dve muve odjednom”. I ekologija i niska
cena. To skoro nikad ne ide ruku pod ruku.
I još nešto, glicerin za razliku od glikola nije korozivan
(ha!).
Bilo kako bilo, da ne bude da čitate blog a niste upućeni da
postoji i tzv. „G13“ tip antifriza (za najnovija VAG vozila).
Dakle, nema baš mnogo junaka koji bi se pohvalili ovom
„trinaesticom“. Od velikih proizvođača ni trag ni glasa pa manji „kolo vode“
(kao brzi Gonzales). Motul Inguel Optimal ispunjava nivo kvaliteta ali je u
suštini „G12++“ RT (TL-774G). Prvi poznatiji proizvođač (a pominjan na blogu) ove
vrste proizvoda je Kroon. Kroon Oil od skora ima Kroon-Oil Coolant SP 13. Ovo je pravi TL VW 774J (G13) antifriz –
“glavom i bradom”.
Baziran je na patentiranoj LOBRID tehnogiji aditiva.
Bazirana je na OAT aditivima uz dodatak malog procenta silikata (uz još manji
siloksana). Praktično se radi o Si-OAT tipu RT-a. Razlika u odnosu na G12++ (VW
TL-774G) je u veoma malim detaljima (što se aditiva tiče) i u tome što je dobar
deo (otprilike trećina) EG-a zamenjen glicerinom. Ova vrsta (obe zapravo ali
naročito G13) RT-a pruža dužu zaštitu od standardnih pa čak i OAT antifriza i
produžava životni vek vodene pumpe, zaptivki i samog hladnjaka (radiatora).
Sadržaj ovog antifriza je (približno): 45-50% vode, 40-45%
EG, 10-15% glicerina i 5% aditiva. Uz naravno (nezamenjivi OAT aditiv) natrijum
2-heksonat. Radi se o RT spremnoj za upotrebu. Koncentrata zapravo i nema, jer
bi se “nezgodno razblaživao” u odnosu 3:2 (koncentrat:voda).
Otporan je do -38°C (tačka kristalizacije), a specifična
gustina mu je 1,09g/cm3 zbog glicerina koji kao 100% ima 1,26.
Zbog ovoga, merači koncentracije (zapravo spec. gustine)
moraju da budu za ovaj tip RT jer drugi neće tačno pokazivati. Okvirno se oni
za G12++ mogu koristiti ali uz solidnu grešku ali ipak manju jer je bar sistem
aditiva (skoro) identičan.
Sam proizvođač (Kroon-Oil) kaže da je proizvod kompatibilan
sa SP12++ i SP12 Coolant (RT-ovima) bez ikakvih ograničenja.
Zapravo sa SP 12++ (G12++) se zaista može mešati u bilo kom
odnosu naročito za TL-774 G zahteve a G12 (SP12) im se može dodavati samo u
hitnim slučajevima. Sa druge strane SP13 i SP12++ se u smislu dolivanja
(zaista) mogu bez bojazni dodavati u G12.
Slično G12++ (Glysantin G40) ali i više od njih ovo je ne
samo Long Life antifriz nego i “Fill-for-life”. Kao fabričko punjenje može se
koristiti i svih 15 godina a trebalo bi da se (u ostalim slučajevima) menja na
maksimalno 10 godina, iako inače nema preporučeno vreme zamene.
Kada smo (već) kod antifriza trebalo bi (makar) spomenuti i
Cummins Filtration, kompaniju koja je verovatno vodeća u primeni PG-a i
Glicerina u RT-ima.
ES Compleat PG Concentrate je baziran na propilen-glikolu a
koristi se već godinama i u ogromnim količinama. Jedina razlika u odnosu na EG je
u manjoj toksičnosti, što je ekološki prihvatljiviji i (jedina “mana” ako je
uopšte) što 50% štiti za par stepeni manje tj. do nekih –34°C (-29°F).
I na kraju ali ne i po značaju: ES Compleat™ Glycerin.
Ovo je zaista pravi ekološki antifriz koji ne sadrži
toksične EG (više) ili PG (manje ali i dalje toksičan), glikole uopšte.
Biološki je razgradljiv, veoma je mala opasnost u slučaju
izlilvanja (malo toksičnosti ima zbog aditiva ali je za grupu proizvoda kao što
su antifrizi to praktično zanemarljivo, grubo rečeno).
Predviđen je da se menja na 4000 radnih sati (mašina) ili
pređenih 250k km. Pravi Long Life antifriz.
Kao što sam proizvođač kaže, nisu pravljeni kompromisi po
pitanju kvaliteta. Štiti do – 32°C (-26°F) i (naravno) ne razblažuje se već je
spreman za upotrebu. Pogodan je za sve tipove motora (benzinski, LPG/CNG, dizel
…). Zahteva poseban tip refraktometra za utvrđivanje koncentracije (i
otpornosti na niske temperature) a inače ne traži nikakve druge uslove za
upotrebu. Pre njega treba samo isprati rashladni sistem. Sadrži nekih 50%
glicerina jer zbog aditiva ima nižu tačku mržnjenja. Inače bi trebalo između 55
i 60% glicerina za zaštitu koja je navedena.
Rastvori glicerina imaju manji toplotni kapacitet od čiste
vode ali isto važi i za EG i PG. Razlike u nizu G-PG-EG su male i veće su one
između čiste vode i 50% EG-a nego između njih. Zavisno od temperature za 50%
glicerin je Toplotni Kapacitet nekih 0,72 do 0,80 od čiste vode dok je za EG
nekih 0,78 do 0,865 (te slično i za PG samo što ide do 0,85). Inače kada se
mešaju voda i glicerin (pa glicerina nekih 55%) dobijeni rastvor se zagreva za
nekih 4-5°C.
Sta smo mi obicna raja dobili sa tim eko antifrizima? Prakticno nista, teoretski ce nas marketing strucnjaci ubedjivati kako nismo mogli bez toga. Pa ako sad imamo g12/g12+ ili bilo koji antifriz koji izdrzava 4-5 godina ili 250k km, postavlja se pitanje da li je to nama uopste potrebno. Ako menjamo na vreme g12 necemo imati koroziju. Vodenu pumpu cemo ionako morati da zamenimo posle 250k km, barem preventivno, jer nece sigurno izdrzati narednih 250k. Mnoge vodene pumpe su sa plasticnim krilcima, tako da nema ni govora o koroziji... Da li nama uopste treba nesto bolje od TL-774G antifriza? Zasto mislim da ne treba? :D
ОдговориИзбришиOd 774D/F (G12/G12+) zaista (tehnički) ništa više ne treba a od 774G (G12++) ni akademski.
ОдговориИзбришиŠta smo (ćemo) dobili (dobiti)?
Čistiju životnu sredinu? Jedva malo.
Otprilike kao sa prelaska sa Euro 4 na Euro 5 (kvalitet goriva i propisanog kvaliteta izduvnih gasova) gde je malo toga dobijeno ili sa petice na šesticu gde je razlika još manja.
Neko će reći da pomaka ima i da se mora korak po korak ali suštinski se veoma kasni. Da bi se "iscedile" prljave tehnologije (motori SUS) koči se velikoserijska proizvodnja elektromobila, gorivnih ćelija itd. Sve je to dovoljno usavršeno za masovnu proizvodnju, odavno, bar par decenija.
Ipak, u celoj priči je dobro to što cena G13 nije veća od G12++ tako da (za razliku od dosadašnjih) ova "ekologija" neće biti skuplja.
ОдговориИзбришиNaravno, za većinu automobila je G12/G12+ najisplatljivija varijanta.
Stevo,
ОдговориИзбришиda li se trkacka ulja mogu koristiti u automobilima za svakodnevnu upotrebu? Koje su dobre,a koje lose strane (osim cene)? Da li je istina da u trkackim uljima ima nedovoljno deterdzenata pa posle nekog vremena motor nece biti cist? Hvala
Pavle
I da li se koriste samo za jednu trku,ili moze prema preporuci proizvodjaca za odredjeni automobil (npr. 10 000 km)?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Pavle,
ОдговориИзбришиNa prethodna dva pitanja se teško može uopšteno odgovoriti.
Racing (trkačka) ulja u principu nisu dobra za svakodnevnu upotrebu. Ajd' malo da se zamislimo, ako je nešto projektovano za takmičarske uslove da li će se iskazati (ako ništa drugo) u svakodnevnim uslovima.
Ovde treba razdvojiti tzv. Racing ulja (Selenia Racing, Castrol Edge 10W-60 i slična) koja su samo malo "pojačana" ulja za svakodnevnu primenu te se za oštriju vožnju itekako mogu upotrebljavati, i do nekih 10k km (ali ne i u pretežno gradskoj vožnji).
Racing ulja sa API SJ ili SL mogu i svih 15000km da izguraju ali ne i u stvarnim takmičarskim uslovima.
API SM (Eneos Racing) takođe ali ne više od toga.
Za takmičarske uslove ne više od 5000km ili manje (sve do 1500km zavisno od uslova).
Selenia koja je API SG po proizvođaču u takvim, takmičarskim uslovima (gde može da se koristi iako nije klasa full racing ulja), izdržava 5000km ali bi to trebalo uslovno shvatiti i pre menjati na 3000km makar i u nižerazrednim takmičenjima.
Full Racing ulja se odavno ne prave samo za jednu trku iako se u višerazrednim takmičenjima menjaju posle svake (ali obično sa sve treninzima i test vožnjama pa to bude i do 1000km), naročito ona lakotečljiva (0W-20 do 5W-30).
Full Racing ulja nisu pogodna za katalizatorske sisteme bar ne one savremenije mada neće da ih unište za par hiljada km nego eventualno im prepolove vek trajanja (sa 150k km na 100k km ili 80k km) a u praksi i manje od toga jer sintetička racing ulja motori manje troše pa je duplo više fosfora u njima manje štetno i nije linearna zavisnost skraćenja veka već više (skoro) logaritamska.
Kako god za takmičenja se ulja mogu koristiti nekih 1000 do 3000km a svaki tim će na osnovu svojih parametara utvrditi idealan interval zamene.
Napamet bih išao na oko 1000milja (cca. 1500km) jer nije sve ni u zameni posle svake trke a može biti i kontraproduktivno, naročito za viskoznija ulja (x/xxW-50).
Deterdženata zaista (obično) bude nešto manje nego kod civilnih ulja a alkil salicilati obično i izostanu (iz raznih razloga). Može biti i nešto manje antikorozivnih aditiva mada velika koncentracija ZDDP-a (kojeg god oblika) to anulira.
Ipak, u novije vreme (posle 2000.) ovo je sve manje slučaj jer postoji (dokazano) sinergijsko dejstvo nekih detergenata sa ZDDP-om i modifikatorima trenja (organski Mo kompleksi).
Osim toga, estarske sintetike (redovno bar delom ako ne potpuno kao bazno ulje) same po sebi su dobri rastvarači (mada nisu i disperzanti, tj. uslovno tek jesu) tako da čistoća motora skoro i da nije stvar koja bi trebala da bude zabrinjavajuća.
I posebna priča - Motul 300V serija.
ОдговориИзбришиOva ulja jesu FULL RACING ulja.
0W-20 se koristi za izuzetno visoke obrtaje motora (u formuli 3 recimo, u F1 je više stvar da se plati sponzorstvo a ne da ne bi moglo da se koristi) a 5W-30 takođe ali za nešto duže trke a pravo je takmičarsko ulje za motore do 10 hiljada obrtaja.
Ova dva ulja nisu posebno pogodna za obične automobile ako ništa drugo jer nisu za više od 3 do 5 hiljada km (iz raznih razloga), mada 5W-30 i može kod nekih motora i više.
Od 5W-40 pa na dalje su jako upotrebljiva I ZA obične automobile.
Ova ulja zaista prevazilaze SVE standarde (osim ekoloških u smislu sadržaja sumpora te svakako nisu low SAPS ulja) tako da definitivno nisu za dizel motore sa DPF kao i gde se zahtevaju ACEA C standardi (i benzinci i dizeli).
Za ostale uglavnom može. Ima li koristi od toga? Zavisi. Ukoliko povremeno vozite "Racing Day" na nekom autodromu ili tako nešto - DA, naravno.
Koliko dugo mogu da traju?
Nisu za produžene intervale zamene - to je izvesno.
15000km je maksimum. Zbog lošijeg (i dalje) goriva kod nas ipak ne više od 10k km.
O ovome sam imao veliku prepisku i priličnu diskusiju sa g. Isakom (iz Mass comapany).
Iako sam bio pristalica kraćih intervala zamene pritisnut gomilom podataka priznao sam da nisam bio u pravu.
A diskusija bi bila kratka da smo se u startu dogovorili o čemu se tačno radi.
Jednostavno ja sam svoj stav (ispravan) bazirao na malo starijim podacima a Isak (takođe ispravan) na novijim, pa je bilo i malo gluvih telefona.
Uglavnom Motul je 2009. obnovio 300V seriju, pa je nova (aktuelna) zaista pogodna i za 10k km.
Impresivni su rezultati čistoće motora nakon 8000km te svaka priča o detergentima je potuno izlišna.
Starija verzija ove serije je bila malo "klasičnije" racing ulje i definitivno manje oksidativno stabilna i sa manje detergenata te je bila tek za 5000 do 7500km u svakodnevnoj vožnji.
Jednostavno je bila optimizovana za trke i kraće intervale zamene.
Nova serija je kroz novu tehnologiju i sastav aditiva (mada je osnova ostala ista, sjajna, double ester, a i teško da može bolje) omogućila duže trajanje i veću pogodnost i za "civilnu" upotrebu.
Baš bih voleo da vidim novi test motociklističkih ulja AMSOIL-a gde je 300V factory line praktično izgubio samo zbog oksidativne stabilnosti a radilo se o "babama i žabama" (trkačko ulje će svakako biti potučeno u par disciplina od strane kvalitetnih ulja, naročito long life tipa).
Za prave trkačke uslove 300V bi ipak trebalo menjati na 2 do 5 hiljada km.
Ukoliko niste sigurni da vam je ovo ulje neophodno onda vam verovatno i ne treba.
Kraće izlete u sportsku vožnju (par dana na poligonu godišnje) ćete izvesti i da kvalitetnim sintetičkim uljem. Ako smo već kod Motula, recimo X-cess, X-Clean 5W40 ili X-clean + 5W30.
Poštovanje, čitam Vaš blog jedno 6 mjeseci od kad su mi spomenuli da postoji vrlo kvalitetan blog o uljima. Odlični ste, puno sam ovdje naučio. Ali, što više saznam, to se više pitanja otvara. Moje je slijedeće: Imam nissan patrola 4.2d (atmosferski dizel) 1994. godište, (koncepcijski je motor s kraja 80-tih. To je stari, klasični dizel s dva filtera ulja, rađen za Australiju, Afriku i te zemlje. Auto je u odličnom stanju, motor kao nov (mjerena kompresija). Želim da dugo tako i ostane. E, sad moje pitanje: U taj motor se uvijek stavljala polusintetika 10w40 Shell ili Elf oznake SL/CF. U ruke mi je dopao Elf 5w50 SG/CD. Danas su ulja CD jako rijetka, ali možda i više odgovaraju tim starijim autima. Molim Vaše cijenjeno mišljenje o najboljem izboru ulja za ovaj motor i intervalima izmjene. Sada sa 10w40 mijenjam ulje na 7500 km. Puno hvala na odgovoru i želim Vam sreću i da se dugo čitamo! на
ОдговориИзбришиOvo sam slučajno izbrisao (ali pre toga sačuvao) u pokušaju da saznam u kom tekstu je pitanje, međutim kako nije bilo teksta odmah je obrisano (na moj užas), bez pitanja hoćete li da potvrdite (au ... google mora da popravlja ovo ili ode blogovanje u istoriju, pored, ma kako infantilnog, Face-a, sa ovakvim interfejsima neće još dugo). Uzgred, google+ je dobar način da se Face-u parira ali nadam se da će blog poživeti još koju godinu (deceniju) ... bar dok ljudi još budu pisali pa do poslednjeg Mohikanca).
UGLAVNOM, pitanje je ovde a ovde će biti i odgovor.
"Ali, što više saznam, to se više pitanja otvara."
ОдговориИзбришиLepo rečeno, zvuči mi poznato :-)
Hm ... skoro je bio neki Nissan GR 2.8TD. Ako se dobro sećam (a sećam se) zahtev je bio da se ne koriste API CG-4 ulja već samo CF. Ovde je razlog više za to.
Nissan preporučuje zamenu na 5000km ili 6 meseci.
E sad, za onih 5000km nisam baš siguran i ne vidim zašto ne bi bilo baš 7500km (toliko bi i ja rekao). Dakle nek' ostane kao do sada. Eventualno sa mineralnim uljima može da bude i samo 6000km. Uglavnom sa dve zamene godišnje lakše bi se udenuli sa viskozitetima.
Ovom motoru zapravo najboje prija 15W-40, pa bi leti 15/20W-40 bilo idealno (ili čak SAE 40 monogradno za toplije krajeve) kao i 15/20W-50.
Ako bi ste tako postupili sa 10W-40 zimi, posao je gotov. Naravno ukoliko prelazite samo 7 do 8 hiljada km godišnje, onda je jedno celugodišnje ulje ono što se traži. Sa 10W-40 (Shell ili Elf PS) ste našli solidno rešenje. Ipak, kako zbog starosti tako i zbog visokih letjih temperatura verovatno bi neko x(x)W-50 ulje bilo još bolje.
Lepo ste primetili da bi Elf 5W-50 bilo veoma dobro (iako se ne pominje u raznim varijantama po temperaturama). Obzirom da je SG/CD time još i više.
Ali ne treba zaboraviti ni Elf 10W-50. Korišćenje 10W-60 ulja je takođe opcija.
1) Elf Exlellium 5W-50
2) Fuchs SuperSyn 5W-50
3) Mobil Peak Life 5W-50
kao i:
1) Elf excellium 10W-50
2) Fuchs SuperSyn 10W-60
3) Mobil 1 Extended Life 10W-60
Addinol Super Racing u 5W-50 i 10W-60 dolazi u obzir ali ipak kao neka rezervna varijanta.
Dobro iskustvo sa Elf-om je nešto što treba poštovati a i cena je niska pa je zato Elf na prvom mestu. Fuchs je kvalitetom sigurno na istom nivou ali je nešto skuplji. Mobil je moža i bolji od oba ali je sigurno i najskuplji.
API CD je dovoljno za vaš automobil (motor). Ipak, ne bih posebnu prednost davao toj (prevaziđenoj) specifikaciji. API CF je sasvim O.K.
ОдговориИзбришиHvala puno, izgleda da sam se počeo snalaziti ovdje. Ako ovaj odgovor se nađe tamo gdje treba, znači da sam uspio. Veoma se zahvaljujem na odgovoru. Auto naime ima 175000 km, mjerena mu je klompresija i ima 36 ili 35 na svim cilindrima (ne znam kojih jedinica), kažu da je to odlično. Uvijek je bila u njemu PS 10W40. Ja sam tako i nastavio, ali, evo, naletih na taj elf SG/CD 5w50. Znači, ne bi trebao strahovati za gumice, dihtunge i slično s tim sintetskim uljem? Vi ste mi nabrojali više varijanti, ali da je auto Vaš i želite ga jako dugo voziti, što bi bio Vaš izbor kao cjelogodišnje ulje? Trošak ulja zanemarite, samo korist za motor, dakle 10w40 SL/CF (Elf, Shell) ili 5w50 CD Elf? Auto se vozi na temperaturama od -25 do +40. Ima jedno 30-35% gradske vožnje, izmjena na 7500km.
ИзбришиDa li ulje CD može imati dovoljno detergenata da dobro "čisti" motor? Da li je CD još u nećemu bitno "slabije" od CF za koncepcijski stariji motor?
Hvala još jednom i nemojte se ljutiti zbog puno pitanja, ali ja sam zaljubljenik u stare klasične terence, a ovaj mi je baš "legao" pa bih mu priušttio najbolje ako je moguće. Dakle, samo kratko, da je Vaš 10-40 ili 5-50?
5W-50. Definitivno.
ОдговориИзбришиNe bih se previše plašio zbog curenja ulja.
Elf excellium 5W-50 je zapravo 'sintetsko' (HC) ulje a ne (baš) pravo sintetičko. Sadržaj i sastav detergenata nije (potencijalno) agresivan, kao kod API CG-4, CH-4 i CI-4. Sa druge strane sasvim ih je dovoljno. Bar za 7500km. U uslovima težih terena razmotrite smanjenja na 5 do 6 hiljada km.
API CF nema neke 'nedostižne' prednosti kod starijih konstrukcija u odnosu na CD. Ipak, sigurno je za nijansu bolje. Čistiji motor je ono što će verovatno uočiti (ili zapravo i neće ali je izvesno).
Ipak, osnovni testovi koje ulje mora da prođe te minimalni zahtevi nisu tolio različiti da bi CF bilo (čak ni) za klasu bolje, mada zavisno kako se gleda na stvar neko to može i proglasiti "višom klasom". No to za starije motore (i) nije slučaj. Osim toga, stvar je pomalo i do API SG-a koje Elf ima, jer to sa CF i ne ide "ruku pod ruku" (da ne idem u detalje). A SG kod ovog ulja je verovatno (i samo) zbog "nakrkanosti" (visokog sadržaja) ZDDP-a.
Nadam se da sam obuhvatio sva vaša pitanja.
Na kraju da ponovim:
5W-50 za vožnju u temperaturoj oblasti od -25°C do +40°C.
(jedina) alternativa ovom rešenju je da se ulje menja dva puta godišnje (5+7 meseci, ili tako da km budu približni). U toplijem periodu da se koristi neko kvalitetno 15W-40 (recimo Shell Helix HX5 Diesel) koje bi menjali na max. 5000km i (zimi) neko od 5W-30 ili 5W-40 ulja (recimo Shell Helix Diesel Plus VA 5W-40), koje bi menjali na 7500km (za slučaj 5W-40 i svih 8 meseci ne računajući špic leta).
No to je već komplikovanije i skuplje.
Baš zbog klasične konstrukcije, zimsko ulje je mali problem. Za do -10°C je 15W-40 sigurno najbolje a do -20°C 10W-40/50.
ОдговориИзбришиNaravno prosto se nameće 5W-50 rešenje iako ga Nissan (od gomile mogućnosti) ne pominje.
Ako prelazite 10 do 15k km (recimo 12-13k km) onda menjajte 5W-50 pred zimu i kad uveliko počne proleće (april), eventualno 10W-50.
Defintitivno 5W-50 kao celugodišnje za velike temperaturne razlike koje ste naveli.
Nema potrebe plašiti se "širokopojasnosti", "sintetičnosti" i sličnih babaroga.
Ako se i u najstarije građevinske i rudarske mašine ili (čak) traktore može koristiti 10W-40 (za hladniju klimu) a default im je monogradno SAE 30 ili SAE 20W-20 za zimu, sve je jasno.
Malo (sad) i davim, ali ovo više zbog drugih čitaoca (vama je sve jasno i odgovoreno).
Znači: 10W-40 je sigurno O.K. i verovatno najbolji izbor za celugodišnje ulje ali u slučaju da temperatura (okoline) ne izađe iz okvira -20 do +35°C.
Sve jasno, najljepša hvala za sada! Preporučivat ću Vaš blog, a sigurno ću imati još pitanja za druga ulja i aute.
ИзбришиPoštovanje,
ante
Hvala Vam na poverenju i za najavu preporuke za blog. Kako ovo ne radim profesionalno, molim za malo strpljenja jer se može desiti da odgovorim sa par dana zaostatka.
ОдговориИзбришиZavisno od vremena mogu biti i kraći ali kad god sam u mogućnosti pokušaću da odgovorim sa više detalja kao i do sad.
Pozdrav!
Gospodine Stevo, retko gde se moze procitati toliko korisnih stvari kao na vasim blogovima , a vezano za motorna ulja. Zato bih vam postavio konkrretno pitanje, jer u vase misljenje stvarno ne sumljam. Auto je opel corsa c 1.2 16v 2002. godiste, presla je 160000 km. Kada sam je kupio majstor koji odrzava samo opele me je jedva nagovorio da sipam gm ulje PS 10w40. Ulje auto stvarno ne trosi ili jako malo, ali tokom zime dosta kondenza se javljalo na cepu ulja. Nisam ljubitelj gm ulja jer ustvari niko ne zna ko ih zaista proizvodi pa sam mislio da probam sada pri zameni sa Mobil Super 2000 x1 10w40 ili mozda neku sintetiku 5w40, pa bih vas zamolio za vase misljenje?
ОдговориИзбришиO GM uljima sam se napričao i uvek isto, kad bi znao njihovo poreklo lakše bi ih preporučivao.
ОдговориИзбришиDa su Total ulja pa nekako ali ko zna šta stiže do nas. Može biti zadovoljavajuće ali ne više od toga. Inače ulja jesu kvalitetna i ispunjavaju GM zahteve. Ipak, bar zemlja porekla, bi nešto značila, ovako ...
Bilo koje kvalitetno 10W-40 ulje je O.K.
Mobil Super X1, vrlo dobro. Može Motul 6100, Shell HX7, Havoline Extra ... itd.
Upotreba 5W40 ulja je moguća. Naročito bi se iskazala zimi i u gradskoj vožnji. Ipak, posle dugogodišnje upotrebe PS ulja morate biti spremni i na povećanu potrošnju pri prvoj ili prve dve zamene (mada ne mora da se desi).
Zavisi i koliko km prelazite godišnje ... do 10k km vam se sintetika ne isplati a na 15 do 20k km bi zaista mogli da razmislite.
Dakle, 10W-40 PS je O.K.
5W40 je još bolje, ali treba i malo "živaca" (zbog eventualno veće potrošnje pri prvom punjenju).
Pozdrav!
Upravo tako sam i zakljucio citajuci vas blog,posto prelazim godisnje ne vise od 9000 km PS ce biti sasvim u redu. Ima Mobil svoju radnju ovlascenog uvoznika Platner u Beogradu pa cu tamo nabaviti originalno ulje. Hvala jos jednom za vasu profesionalnost i brz odgovar, a ja cu i dalje nastaviti da pratim vase tekstove, jer je to pravo zadovoljstvo.
Избришиmožda moje pitanje nema veze sa temom, ali imam problem a ne znam da ga rešim.
ОдговориИзбришиkoji antifriz može da se koristi za pocinkovane instalacije i sudove?
U pravu ste ... pitanje nema veze sa temom.
ОдговориИзбришиAjd' da ipak odgovorim: NIJEDAN.
Antifriz se (bilo koji) ne koristi za pocinkovane instalacije niti se čuva u pocinkovanim sudovima.
Evo mene opet, ovaj put secam se dobro teme sta ste se smrzli. Ali jos je danas bila letnja temperatura i odlucih da proverim antifrit. Pokazuje minus 30, zelene boje ali kada se pogleda unutar istog postoji neko bukvalno trunje crne gole , kao garez. To me je zabrinulo jer mislim da ovlasteni nije menjao antifriz iako je svih 8 godina servisiran kod njih. Radi se naravno o Nissan Qashqai-u 2009 2.0 benzinac. Menjao bih naravno ( obavezno ) pa me interesuje koji antifriz. Nissan tu filozofira sa njihovom tzv jedinom i niposto drugom tečnošću itd, itd. Problem je naravno pronalaska tog antifriza pa me interesuje Vas predlog i pouka. Hvala kao i uvek do neba.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиNissan je dao toliko informacija da je nemoguće bilo šta reći (iskreno).
Bacio je i kletvu ako bilo šta drugo koristite.
Takav jedino u ovlašćenom servisu možete naći i to je tzv. "usluga na silu" i skupa.
Blizu je pameti da Nissan koristi AF "Renault D" što bi trebalo da bude 41-01-001/S Type D.
Takvih već (sa tim odobrenjem) ima kao kusih pasa.
Od onih kojih ima kod nas to su (između ostalih): Motul Inguel Optimal, INA BS Super, MOL Evox Premium, GlACELF (CoolElf) Auto Supra , ENEOS Hyper Cool XLR, Havoline XLC, itd.
Ako su ti (uglavnom "G30") antifrizi druge boje (a uglavnom jesu) isperite (onu Fluorescentnu Renoovu).
Možete sipati i "Renault" original (ma šta to bilo) u njihovim servisima ili da zeznete sistem u totalu (onaj za otimačinu para) sipate lepo Motrio koji je 3x jeftiniji u nekom servisu koji radi Renault/Dacia (naročito Dačiju) i koji nije (baš) ovlašćen (a ima Motrio).
Pozdrav!
Hvala jos jednom....
ОдговориИзбришиPoštovani Stevo,
ОдговориИзбришиšto više o rashladnim tečnostima čitam veću dilemu imam šta odabrati za Volvo XC60 2013. godište (168.000 km, dizel motor D5204T7, aluminijumski blok). Prema Glysantin klasifikaciji u pitanju je G64 koji ne može da se nađe kod nas na tržištu a u pitanju je OAT uz dodatak silikata i fosfata. Koliko sam razumeo u EU se fosfati više ne koriste u RT iz ekoloških razloga i nisam našao nijedan HOAT da sadrži fosfate a da je dostupan kod nas na tržištu a iskreno verujem i da je moguće naći u postojećoj ponudi adekvatnu (pa možda i bolju) zamenu.
Pošto je Alu blok, verujem (ali ne znam sa sigurnošću) da je u G64 niska količina silikata a takvi su i G12++ i G13, tako da sam mislio da uzmem jedan od dva navedena ali me zanima da li je zaista tolika opasnost od kavitacije posredstvom silikata (na kraju, i proizvođač je predvideo da se koristi RT koja sadrži silikate) ili bi RT bez silikata bila bolji izbor (za sam motor) na duže staze po ceni češće izmene RT? Navodno karboksilati u RT neutrališu ovo svojstvo silikata ali onda postavljam pitanje, šta se dešava ako se karboksilati brže razgrade tokom eksploatacije (samo hipoteza, ne znam da li je činjenica)... Pored kavitacije, silikati imaju i abrazivno svojstvo prema nekim izvorima te mogu dovesti do preranog otkazivanja pumpe za vodu, što bi opet tas gurnulo ka G12/G12+.
Da li su G12++ i G13 agresivniji prema plastičnim i gumenim delovima rashladnog sistema ili nema značajne razlike u odnosu na G12/G12+? Nasao sam febi brošuru gde se savetuje da u slučaju pojave gubitka RT kod korišćenja G12++/G13 pređe na G12/G12+ (mada u Vašem tekstu stoji da bi G13 trebalo da omogući duži životni vek) ali nije naveden konkretan tip vozila/motora te je moguće da se odnosi na motore starije konstrukcije koji i nisu prediđeni za korišćenje ovih RT.
Prednost G12++/G13 vidim samo u tome što se u slučaju nužde mogu mešati sa drugim RT bez većih posledica, interval zamene mi ne predstavlja odlučujuću stavku tj. ne bi mi smetalo da obavim zamenu RT između dva velika servisa.
Sve najbolje i srdačan pozdrav,
Vlada
Pozdrav,g.Stevo
ОдговориИзбришиMolim Vas,za mali savet,koji antiftiz-rashladnu tecnost da uzmem za motor 1.6 TDI 77 kW,
Uzeo sam polovan VW Touran,2014 godiste,6 brzina-
Predpostavljam da je neka tecnost od G12 pa na dalje(postoje danas G12,pa G12 +,pa valjda G12 ++, pa G13...ima ih jako mnogo)
Nisam uz auto dobio knjizicu,pa nemogu naci koju rashladnu tecnost preporucuje sam proizvodjač)
Znam da Neko kaze uzmi po bojí,
Ali danas imate ruzicaste,ljubicaste itd
Mislim dá je kod mene ruzicasta boja u Pitanju,no ja se ipak nebih ravnao po bojí,te Stoga i ovo moje pitanje upuceno Vama!
Hvala Vam unapred!
Svetislav
Poštovani,
ОдговориИзбришиOdgovor je u temi:
Antifrizi/Rashladne Tečnosti (Antifreeze/Coolant)
Mada je ovde još primerenije, jer je tekst baš o "G13" specifikaciji (ali prvo sam naleteo na pitanje u gore navedenom tekstu).
Pozz