Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 16. јун 2012.

Moderna ulja u stare mašine - studija na primeru, Modern Oils in Old Engines - Case Study



ŠTA KAŽE INDUSTIJA MAZIVA ZA STARI DMB MOTOR (poreklom od Fiat-a 128)?
WHAT DOES LUBE INDUSTRY SAY FOR OLD DMB ENGINE (originated from Fiat 128)?

Iako sam prošlim tekstom počeo od Kulina bana i kakve veze ima konstrukcija motora (a ima) sa mazivom koje treba koristiti, a slično je i sa metalurgijom pri izradi motora, priču ću skratiti na „studiju slučaja“ (case study) na primeru „starog dobrog (ili zapravo lošeg)“ DMB motora koji je do skora pravljen za Zastavu (dok nije prešla u Fiat, a stari proizvodni program ugašen).
Napomena:
već sam spominjao tekst na VHS Mladenovac (VW vazdušnjaci), gde je tema „prežvakana“ i „izvrnuta na postavu“ do krajnjih granica. Možda (i namerno) previše konzervativno ali ako se pročita ceo tekst sa komentarima (pomoć poznavaoca samih mašina sa foruma) vidi se da je sasvim O.K. (zaista, vrlo bih malo toga promenio, čak i danas sa distance od par godina, a bih malo toga „modernizovao“).

Napomena 2: 
tekst je počet pre prethodnog (koji je zapravo inspirisan ovim) tako da se neke stvari ponavljaju i preklapaju a možda se nađe i neka sitna nedoslednost ili kontroverzan stav. No to je cena nedostatka vremena (i štampača) da se u punoj koncentraciji pročitaju oba teksta.
No ukoliko bude nešto nejasno ostaju komentari za dodatna pitanja (zar ne?).

Pre početka samo direktan odgovor („kao direkt u boksu“) da li su 0/5W-30/40 ulja „pretanka“ za starije konstrukcije (sa većim tolerancijama) motora?
Definitivno (uopšteno), DA (ipak).
No zavisi i kako se gleda na stvari (od uslova zapravo). 0W-30 i 5W-30 sa niskom (low) vrednošću HT/HS viskoznosti, definitivno jesu. 5W-30 (obično, naročito u novije vreme) od čiste „četvorke“ (npr. HC-4) i 0W-40 pretežno od „četvorke“ (bilo HC ili PAO) ili eventualno (malo) „petice“ (estarske ili SHC) ipak jesu, mada to kod 0W-40 nije tako prosto i jednoznačno no kako su formulacije ulja na tržištu „top secret“ za svaki je slučaj bolje uzeti da je tako. Naravno za temperature (spoljne, vazduha) do 0°C (10) u slučaju 5W-30 i „celih“ 20 celzijusa za 0W-40 (oba „High HTHS“) situacija je takva da se nema prepreka korišćenju (ali se očigledno ne isplati; dodajte tu i (eventualni) post aditiv za zaptivke, pa vidite i sami).
5W-40: DA i NE. Mešavina je 4-ki i 6-ica ... sve manje da (kako se guraju II+ bazni štokovi) ali ostaje kao mogućnost.

Može malo „da se nacrta“ (i bude jasnije)?
Hmmm.
Svi motori ovoga sveta mogu da rade podmazujući se monogradnim uljima. Ako je temp. dovoljno visoka (recimo iznad +5°C, zavisi i o kom ulju se radi, SAE 30 ili 40).
Recimo VW i DMB motori, sasvim lepo rade (i čak su, bar jedna od, fabrička preporuka, za određeni temperaturni interval) sa SAE 30 monogradnim uljem, API SF/CC (recimo, SF je bitno, može i SG).
Šta je osnova 15W-40 (pa i kako smo videli u prošlom tekstu 10W-40)? Otprilike SAE 20 ulje (15W ako cepidlačimo ali je makar „tanka“ dvadesetica). Čak i kad polimeri potpuno otkažu (bez njih) ova ulja ostaju SAE 20 odnosno u praksi, nakon priličnog broja radnih sati motora, obično SAE 30 (pa su „SAE 15W-30“ i „SAE 10W-30“ respektivno, zapravo kvazi SAE xxW-30).
Zapazite (u tabeli SAE viskoznosti, pogledajte na maziva.org na primer) da 15W i 20W imaju zapravo iste donje vrednosti viskoznosti (5,6mm2/s) što je i donja granica za SAE 20 (mada gornja nije definisana pa je za SAE 20 ulje potrebno naglasiti 20W-20, ako ispunjava i zahteve na niskim temperaturama). I setite se da sa HC uljima nemate (baš) čisto 10W ulje kao osnovu nego neko (virtuelno mineralno) „12,5W“ koje praktično odgovara 15W.
Kao i 5W-30 i 0W-40 „sintetičko“ (od SHC i/ili HC ulja pravljeno), 10W-40 mineralno je za izbegavanje iz potpuno istih razloga kao što će biti navedeno (svojom „prirodnom viskoznošću od 4mm2/s na 100°C).
Doduše (baš zbog toga) su idealna ulja za „razradu“ (break-in“) motora.
Ova vrednost 3,8 ili 4,1kao minimum a recimo 4,5mm2/s u praksi su zapravo SAE 10 ulja bez polimera (u SAE J300 iz '99. zapravo nepostojeća kategorija ali sada sve realnija kako se bližimo 0W-15, 0W-15W ili „0W-16“ uljima, a 0W-10 već postoji samo još nije na tržištu). Ovo u teoriji (i surovoj praksi, iako retko) znači da na kraju ciklusa (ili u drugoj polovini) ovo ulja mogu dogurati i do SAE 20 (SAE 10 teorijski). Takođe to (dalje) znači da po pravilu 0W-40 prelazi u 0W-30 (kod starijih motora, karburatorskih naročito) tako da inicijalni „high hths“ obično pređe u „low hths“ kategoriju.
Sa 5W-40 problem se pooštrava jer su stvari sada već na samoj granici (SAE 20) pa je teško da se kaže ni da ni ne. Uglavnom da ali nije za (jaču) preporuku.

No vratimo se na CASE STUDY.

1)     Šta kaže (sama) fabrika?
U uputstvu automobila (zadnjoj seriji) stoji:
API SG 15W-40 za temp. od –15°C do preko +35°C.
sa API SG zamenna na 10.000km ili jednom godišnje (ranije je stajalo API SF i promena na 5000km).
monogradna ulja su ostavljena bez oznake kvaliteta (ali se može zaključiti da je to bar SF ili naravno pominjani SG) i bez servisnog intervala (logično bar duplo kraćeg jer je uslovljen temperaturnim uslovima).
SAE 10W: ispod – 15°C (pa koliko da se drži u motoru, 15-20 dana?)
SAE 20 (nema ni W): između – 15°C i 0°C (ovo bi moglo i cela dva meseca da bude ispunjeno)
SAE 30: iznad nula pa do +35°C
SAE 40: minimalno 0°C a maksimalno „iznad“ +35°C
SAE 15W-40: od – 15°C do preko +35°C.
Očigledno inspirisano (prepisano) iz originalnog uputstva za Fiat 128, a samo dopunjeno produženim intervalom zamene i novijim API standardom (verovatno originalno API SD i možda kasnije SE).
Za menjač (doduše) stoji 80W-90 (bez oznake API). Doduše podrazumeva(lo) se API GL-3 (CZ ili FIAT - ZASTAVA 9.55550). Ovo zbog sinhrona od bakarnih legura i nevelikih zahteva diferencijala.
O tome sam već pisao pa (odavno) zaključio (kao i drugi) da API GL-4 itekako može da se upotrebljava a da bi API GL-5 trebalo (malo) izbegavati, ali o ovome više u sledećem tekstu gde će više biti o menjačkom nego motornom ulju.
U uputstvu je navođeno (hipoidna-?!) UMOL SAE 80W90 (INA) i MENOL 80W90 (RNB) mada je trebalo navesti puno ime maziva (sa CZ oznakom) koja su API GL-3 i tek uslovno hipoidna jer su ona tek od API GL-4. U svakom slučaju konstrukcija je takva da ne traži GL-4 i gde GL-5 može i da smeta.
Ponavljam još jednom o ovome više u „sledećem broju“ (tekstu).

Fabrika je uvek u pravu ... osim kada nije, a često nije – naročito kada godinama ne menja ništa u preporuci (i prespava decenije razvoja, kako motora tako i maziva, što je ovde slučaj).
Prosto je čudo kako se API SG uopšte našao u uputstvu obzirom da je automobil ostao gotovo isti 40-tak godina (pa zašto išta menjati?). Može se pretpostaviti da je uzrok ovoj „liberalnosti“ to da je ekipa koja je pustila vozilo na tržište konačno otišla u penziju, i poslednji od njih. Ali nisu oni koji su preuzeli posao iz 80-tih pa više od toga nije ni moglo.

2)     Šta kažu uljari (njihovi „oil finder“-i)?

2.1. „Grupacija – no comment“
OMV, Fuchs, Kroon – NIŠTA (nema Yuga ili Zastave)

2.2. „Grupacija – lukavi“
Luk(avi)oil – Prema uputstvu proizvođača (majke ti?), što bi bilo Lukoil Super 15W-40 ali ostavili su Vama da pogađate (mogućnost Luxa su ovim ostavili vlasniku auta na odgovornost, kao i bilo koju drugu viskoznu kategoriju). Nemaju Pandu 45 iz 80-tih a za Pandu 900 (29kW) iz 90-tih daju predlog:
„Bolje“: Lux(e) 10W-40; „Dobro“: Lukoil Super 15W-40 (eto mogli su isto da kažu i za Yugo).
Vrlo dobar predlog.
Sunoco nema predlog ni za Pandu 45 jer kaže „javi se lično“ (ovo je mnogo teško pitanje) pa ne može ni u sledeću kategoriju. Isti komentar im je i za Pandu 900 iz 90-tih XX veka.

2.3. „Grupacija – no comment“ INDIREKTNO („preko Male Krsne“), uzevši Pandu 45 iz 1980. kao motor Yuga 45 i nešto najbliže ostalim motorima iz proizvodnog programa.
Šta sada kažu? Sada „pevaju“ (i to arije).
Kroon: „Bi-Turbo 15W-40“.
Vrlo dobro mineralno API SL/CF ulje. Dobar i predlog ali (dosta) konzervativan i „po knjizi“.
Za menjač: Gearlube GL-4 80W-90 (promena na 40k km ili dve godine).
Ovo je zaista nešto što je dobar izbor i za Zastava vozila (i dalje, mnoga starija vozila).
Mala digresija:
Za (još) starija Fiat vozila (iz 70-tih), Kroon po pravilu kaže: API SF/CC
Sva ulja iz „Classic Multigrade“ ili „Classic Monograde“ serija:
20W-50 i kao dobre alternative 15W-40 i SAE 30. Menjanje na 5000km.
Pošteno. I najbliže originalnim zahtevima.
Da li je i najbolje, pitanje je ali je sigurno da ovim izbegavate problem curenja zaptivki.
OMV: 5W-30 za ispod –15°C Special C3, ACEA A3/B4/C3, API SM/CF, 
Ford WSS-M2C917-A, Fiat 9.55535 – S2) i economic 15W-40 (API SL/CF i ACEA A3/B4) za temperature od –15°C do +40°C.
Lepo, školski i „moderno“. Kasnije ću malo o prvom predlogu (uopštenije), koji je odgovor na pitanje ide li sintetika u motore starije konstrukcije (i pod kojim uslovima). Za sada treba primetiti da se radi o „High HTHS“ ulju (viskoznost pod tako definisanim uslovima veća od 3,5mm2/s). To je zapravo prvi i osnovni uslov da bi ulje niže viskoznosti uopšte išlo u motor starije generacije.
Drugi predlog (mineralka 15W-40) je naravno „po knjizi“ i sasvim O.K.
Još jedan detalj na koji treba obratiti pažnju je „do +40°C“. Nije navedeno šta posle ali je očigledno da su to 15W-50 (u OMV proizvodnom programu) i 20W-50 ulja.
Za menjač: Unigear SAE 80W-90 (API GL-2 do GL-5). Lepo. Lako je dati ovakav predlog kada takvo ulje imate u proizvodom programu. PREPORUČUJEM (i ja).
Addinol: kaže (lepo) API SH SAE 15W-40. Ovo je do skora postojalo kod Fuchs-a a možda i Sunoco-a ali ne znam da li takvih ulja i dalje ima u produkciji. Zanimljivo da addinol nema (iako je i on pre nekoliko godina imao) ovakvo ulje a ipak ga preporučuje. To je više zbog godišta motora i preporuke fabrike.
Preporuka za ulje samo to potrvrđuje: SAE 80W-90 GL3 (ZC 90). Lepo, ali gde naći? (Modriča više nema, Zastava fluida takođe, ili ih bar nije lako naći, pa ostaje još, koliko mi je poznato (samo) još Bell ulje ovih karakteristika).

2.4. Grupacija „oni su južnjaci, i tamo je toplo“
Ovde spadaju Statoil i Motul. Prvi preporučuje 20W-50 a drugi proizvođač 15W-50.
20W-50, može naravno, ali samo do -10°C, a kao celugodišnje u Grčkoj i CG (primorski deo).
15W-50 već može preko cele godine a dobra je preporuka. Naročito posle pređenih 100k km (mada već od 50k km postaje „jednako dobro“).
Zanimljivo da je Motul dao sledeća ulja: 4000, 4100 i 6100 (prva dva naročito su pogodna i isplativa a treće kao „top izbor“) a ne i 2100 15W-50 koje bi sa svojih API SH bilo još i ponajbolje.
Verovatno jer 2100 15W-50 nije baš standardno ulje njihove produkcije (modernizovana replika prvog PS ulja na planeti).
Sa druge strane preporuka Motul-a za menjač je veoma dobra. Ako je „All gear EPL SAE 90“ u skladu sa Južnom (ali baš juužnoo) Evropom i malo previše viskozno za Jugoistočnu i veći deo Evrope, onda je HD 80W-90 zaista odličan izbor a Gearbox 80W-90 (sa MoS2) jedan od najboljih mogućih.
Statoil sa druge strane sa GearWay G1 80W-90 daje predlog koji na prvi pogled „ne drži vodu“ (API GL-1) ali ako čitate između redova nije nezasnovan. Prvo, ako je 80W-90 onda nije čisto mineralno ulje i API GL-1 ili (zbog u teh.dok. spomenutih aditiva) API GL-2, već zapravo GL-3 (Volvo 97305). Insistiranje na API GL-1 odrednici je verovatno zbog industrije (neki stari reduktori) i/ili nesinhronizovanih menjača.
U svakom slučaju nisu se proslavili (morali su da navedu i GL-3 ili da daju bolju preporuku ... ali u tome i jeste problem, API GL-4 u 80W-90 varijanti nemaju!).

2.5. COOL preporuka („Castrol – brate!“)
Pa da više volim fudbal (mislim pogledam, i ja, poneku utakmicu, ali celu ... teško) i da imam neku „ljutu makinu“ u vidu motocikla ... pa još i da radim za njih, vikao bih i ja „Castrol, brate!“ (a i „živeo kapitalizam“) .
Eto, kada u timu nema pravnika (koji seče Cool preporuke) već samo inženjera (verovatno jer bi odštetni zahtev za Yugo star 25 godina bio odbačen zbog smešne cifre) onda dobijete i ovakvu (coool) preporuku:
1) EDGE 5W-40 (ma nije valjda – „i tata bi sine“)
2) Magnatec 10W-40 (A3/B4)
Za menjač: Universal 75W-90.
E svaka čast majstori! Ovo se zove samopouzdanje (znanje) i vera u svoj proizvod. Jedino ... lako je vama na ostrvu, da ste ovde na Balkanu mal(k)o bi ste se smirili. Mislim prva žalba zbog procurelih zaptivki i bili bi ste ispljuvani kao u seriji „spitting image“.
Kako god, fensi (hajp) preporuka. Nije nemoguća (naročito pod 2) i za menjač) ali uz nekoliko uslova. Pre svega da je motor sa manje od 50k km u sebi i da je već do tad išao na sintetiku (najkraće rečeno).

2.6. „Profesori“ (e ovi razmišljaju najbliže meni, bar do sada) – Shell
Kad ste najveći onda (verovatno) morate biti i najozbiljniji.
Dobro, malo su omašili za menjačko ulje (ponegde) mada su tu dali najzanimljivije preporuke (uz Havoline) za pojedine regione (vidi tekst dole). Ne bih da izgleda prepotentno ali uz malo (moje) asistencije ovo bi bila najbolja preporuka (master class – besplatno za Vas, gospodo iz Shell-a; ali više u sledećem tekstu zapravo, ovde samo komentar).
I šta kažu (kolege „profesori“):
Standardna preporuka: Shell Helix HX5 15W-40
Premium preporuka: Shell Helix HX7 10W-40
Lepo, nema šta. Skoro da ne bih mogao bolje (ali skoro, jedino što nisam jedini koji je došao na takve ideje, vidi kod Fuchs preporuka).
Ovo je dovoljno po fabrici, dovoljno „knjiški“ i pre svega dovoljno zasnovano. Skoro da ne treba bilo više šta reći. Da ne ponavljam ceo prethodni tekst – verujte mi na reč da se slažem. Šta bih imao da dodam?
Dame i gospodo Shell-ovci za motorna ulja pročitajte deo pod 2.8 (Fuchs). Za sada ništa više.
Preporuka za menjač: ZAVISI od REGIONA (klimatskih pre svega).
Vrlo dobro.
Shell Spirax S3 G 80W (nije loše, odlično zapravo, samo što je baš za Severnu Evropu i Rusiju a ne za neke zemlje Jugoistočne Evrope). Ipak je mala (ali bitna) razlika to što ima tačku stinjavanja od – 33°C u odnosu na – 30°C koliko ima 80W-90 verzija. Oba ulja su API GL-4 (što je zapravo idealno).
Shell Spirax S3 G 80W-90 (fino!). Uz prethodnu finesu ovo je zapravo sve što (ovom) menjaču treba od Stokholma do Atine (i Barselone). Jedino što su u Shell-u malo pobrkali geografiju pa je 80W verzija i gde ne treba ali dobro, dešava se (naročito) velikim globalnim igračima.
Uz ostalo tu je i Spirax S1 G 80W-90 (sjajno, doduše i u Egiptu gde mu je jedva mesto, već bi trebalo da se stavi i druga opcija: vidi tekst dole) a to je verzija API GL-3 (Volvo 97305) što je i PRAVA FABRIČKA PREPORUKA.
Stvar je malo na njihovoj strani jer ovo ulje imaju a što nije svuda kao odgovor – zato što ga (pak) nemaju svuda (u svim regionima), ma ko kaže da je lako biti veliki.
E sad, šta kada idemo dalje na jug? Kod nas bi rekli – pa SAE 90 (monogradno) majstore! Sipamo i ovde na balkanu šta ćeš drugo? Eventualno 85W-90.
E pa nije!
Shell (lepo) tvrdi da može (i da je bolje) koristiti MONOGRADNA MOTORNA ULJA.
Pa navodi ulja Rimula r3+ (SAE) 40 i Rimula R2 (SAE) 50 zavisno od regiona (države).
BRAVO!
Koliko je poznato (a mogao sam i ranije da kažem, čini mi se da jesam ali gde, na kom forumu, teško je reći) – a nije, osim vlasnicima Lada Samara vozila, većina motornih ulja su zapravo API GL-3 (ispunjavaju taj zahtev) a sasvim sigurno ona sa malo više ZDDP-a.
Druga stvar: monogradna (a) mineralna ulja, su melem za iole starije konstrukcije ali i za velike obrtne momente a relativno male brzine. Čak stoji da bolje štite zupčanike (prenos) od „tanjih“ sintetičkih koja (za razliku od motornih) jesu tanja i obično su niže VG klase. No o ovome više u sledećem tekstu jer ima šta tu da se kaže. Ostaje da mi verujete na reč da je ovo IZUZETNO dobro primećeno u tehničkoj službi Shell-a i da iako GL-4 nije bauk za ovaj menjač, originalni (Fiat) GL-3 zahtev osim uz Volvo 97305 može biti ispunjen i na ovaj način (ili sa 20W-50 uljem). Jedina mana je što ova rešenja (definitivno) nisu za jake zime i temperature ispod – 10°C (SAE 40) ili tek nula stepeni po celzijusu (za SAE 50) što je tipično za zemlje blizu polutara (recimo R2 50 je preporuka za Venecuelu, bez obzira ima li tamo ili ne ovakvih vozila). R3+ ispunjava API CF i ACEA E2 (uz MB 228.0, MAN 270 i MTU Type I) dok R2 ima samo API CF.
Ova „teška“ ulja za teretni program (za nešto Brigh Stock-a, makar kod viskoznijeg) su zaista prava stvar za menjač koji ne traži više od API GL-3.
Ovde bih samo dodao Texaco koji se pridružuje ovakvom razmišljanju i predlaže Ursa Super LA 40.
Ipsunjava iste standarde kao i Shell R3+.
Kako god, ovi VELIKI su baš iskusni (kao da piju Šveps, lokalna šala) a i radili su više od drugih u „crnoj“ Africi i sličnim područjima.
Inače Texaco se ne izjašnjava po pitanju motornog ulja, a ja ću umesto njih da odgovorim (u stilu Shell-a):
Havoline Extra 10W-40 je „extra“ rešenje a standardno je Havoline Premium 15W-40 („premium“ rešenje).

2.7 „Bilo kuda – sintetika svuda“ – (Mobil)
Nisu baš ispred ni Shell-a ni Castrol-a po kvalitetu (i naročito ozbiljnosti) prepruke ali je činjenica da je Mobil preporuka najzanimljivija (osim Fuchs-a) i ne samo moguća već i prilično zasnovana.
Doduše na kraju ću navesti da je i nepotpuna ali ajd' da ne cepidlačim u startu.
Neki „legalista“ (15W-40 i šlus, ili kome se diže kosa na glavi od pomisli da se sintetičko ujle sipa u motor koji ima ČAK i monogradna ulja kao fabričku preporuku) bi rekao da Belgija nije daleko od Holandije pa da je ekipa koja je davala preporuke (bar kod Yugo, Zastava vozila) skoknula do Amsterdama u „kofi šop“ pa je veselo delila ekstravagantne (u stvarnosti ne toliko) preporuke.
Može i drugačije da se kaže (ozbiljnije): uštogljeni Gigant (očigledno) daje priličnu slobodu (kreativnost) timu koji radi na Mobil 1 projektu (work in progress, from 1974.). Jednostavno oni nisu kao drugi. Ne kažem da mlađarija vodi glavnu reč (naprotiv) ali se ovde ipak malo pušta mašti na volju. Da li je to neograničeno poverenje u seriju Mobil 1 ili ne teško je reći, ali je činjenica da kada ste sigurni u svoj kvalitet možete lakše da budete U PRAVU i dajete zapravo tačnije preporuke od drugih koji se previše opterećuju konsekvencama pravne prirode (prevelikog odstupanja od fabričkih preporuka). Ovde mislim pre svega na obilato davanje preporuke za Mobil 1 0W-40 (New Life) za sve SAE 40 preporuke (5W-40, 10W-40 pa i 15W-40 ponekad).
Šta je sa DMB motorom?
Umesto očekivanog 0W-40 (što drži vodu i bilo bi zanimljivo probati a znama bar dva slučaja toga, mada je korišćeno jednokratno i tek na 10k km i bez analiza pa nije posebno korisno) Mobil kaže:
Mobil 1 Extended Life 10W-60
Veoma dobro (zapravo), iako bi većina stavila ?! iza nje.
Tehnička podrška Mobil-a (ljudi koji su radili na bazi podataka) je veoma dobro primetila da 15W-40 može da bude i 20W-50 (SAE 30 i SAE 40), pa su onda lepo to pokrili jednim uljem (uključivši i 10W te 20W-20 za zimu). Verovatno bi Mobil 1 15W-50 bila preporuka da ga ima ali ga više nema, a u Evropi ga nije ni bilo. Uzevši u obzir i to da su zaptivke (pretpostavka za vozilo iz Istočne Evrope) manje otporne na detergente i sintitiku uopšte, Extended Life sa dodatnim aditivom za kondicioniranje zaptivki se zaista čini odličnim izborom. Kako (opet u Evropi) nema druge osim 10W-60 (recimo 10W-40) ostalo je samo ovo.
Da li je SAE 60 (radno) previše za ovaj motor? Ne, naravno. Ipak više je za (bar) posle 50k km a prava preporuka (nevezano za Mobil) je za posle 100k km kada itekako dolazi u obzir.
Više ljudi koji su koristili 10W-60 u ovom motoru će vam potvrditi da je sve O.K. a ako „glatko“ ide Optima Long Life 20W-60 (bar kod motora koji nisu glanc novi ali u dobroj formi) onda je 10W-60 (veoma slično 15W-50 osim kod krajnjih temperaturnih granica kako na mrazu tako i kod ulja zagrejanog preko 80°C) itakako dobro.
Ostaje (po meni) veliki kiks da se nisu setili Mobil 1 5W-50 Peak Life (a mogli su bar da navedu i Super 1000 15W-40 i/ili Super 2000 10W-40 makar im to manje zameram) kada su već kod Mobil 1 serije.
Kao što ću kasnije (kod Fuchs-a) navesti, ova je viskozna gradacija „najbliža“ 10/15W-40 i pogodna za sve vremenske uslove i uslove vožnje kao i stanja motora (od novog do onog koji troškari ulje).

2.8. „Nobelovci“ - Fuchs
Svi znaju ali se neki više trude (ili malo više znaju). Može vam biti omiljen ili ne ali Fuchs ne beleži rast prodaje i profita zadnje dve godine (u recesiji) slučajno. Sve gore navedene kompanije imaju jak tehnički deo (neke i izuzetan, a nekim je to i „srce“ kompanije, kao recimo Motul-u) ali kod većine njih (naročito multinacionalnih) između više sličnih tehničkih rešenja odlučuju ekonomisti (ili makar računice profita).
Između male nijanse u kvalitetu i slične u troškovima uvek se bira isplatljivija i po kvalitetu kompromisnija varijanta pa to što mogu bolje (i znaju) ne znači više kao pre (kada drugi nešto od toga nisu mogli da urade).
Kako god, Fuchs ne samo da ima izuzetan tim naučnika i inženjera (R&D odeljenje) već ih makar za nijansu više poštuje od (većine) drugih. A to može biti i važnije od svega drugog.
Kako god, ubedljivo najbolji savet za DMB motor dolazi baš od Fuchs-a.
Tim pre što njihov „oil-finder“ obično forsira lakotečiva ulja i niže viskozne gradacije (da se ponekad zamislim nad onim što izbaci).

Dakle, za menjač: Titan Supergear MC 80W-90.
Dobro ali ništa naročito na prvi pogled. Ipak već su dve finese u tom (jednostavnom) odgovoru. Ulje je Titan Supergear MC 80W-90 je API GL-4/5 i ovo ulje je HC (MC) ulje. E sad, posrećilo im se, neko će reći ... da, da nije odgovora u vezi motornog ulja.
Za motor:
TITAN Supersyn 5W-40
TITAN Supersyn 5W-50
TITAN Supersyn 10W-60
Bravo, bravisimo!! (aplauz uz stajanje, kao posle odličnog koncerta)
Skoro ni ja ne bi bolje. Da je za desetku jeste ali dobija (tek) jaku devetku (nema MC 10W-40 a ne zbog „obaveznog“ 15W-40 a i Supersyn 5W-40 je moglo da bude i plus pa zbog toga mali minus; ipak veći je minus ne pominjanje 10W-40 naročito pošto je MC).
5W-40 je moderno ulje ove viskozne gradacije. API SM/CF, ACEA A3/B4, VW 502.00, MB 229.3, itd.
Naravno da je O.K. (i uz puno Fiat odobrenja što je verovatno presudilo, bilo da je softverski ili uz intervenciju čoveka) ali je verovatno SuperSyn Plus bolje rešenje, kao API SL/CF, istom ACEA-om, istim VW 502.00 ali sad i 505.01 koji jeste primarno za VW PD ali i ovde može dobro doći. Uz to i FIAT 9.55535-S2 (koje doduše ima i prethodno).
Ima i olakšavajuće okolnosti u ovome jer Supersyn bez plusa je sigurno bolji za TNG (pa je pominjani minus zaista mali i uslovno je dobijen).
Kako god ovo je (kao i kod Castrol-a) mogao da dâ samo neko ko je UVEREN u kvalitet svog proizvoda.
(vidi gore navedene komentare)
5W-50 i 10W-60 su API SL/CF ulja (prvo ACEA A3/B4 a drugo A3/B3 ali i Fiat 9.55535-H3).
Za oba važi da daju malu potrošnju ulja i veoma jak uljni film.
5W-50 je od prvog servisa pa do generalne a 10W-60 ipak za posle 50, 60 ili 80k km ili za ektremne uslove (teški uslovi vožnje i to kombinovani, visoke temperature, duga vožnja pod punim gasom, teške brdsko-planinske deonice, visoka nadmorska visina, prašnjave deonice ili sa peskom i slično).
Možda su se i drugi setili ali nemaju 5W-50 u svom proizvodnom programu ali Mobil dokazuje da i kad imaju nije se lako setiti verovatno najbolje opcije.
Naime 5W-50 je NAJBLIŽA „sintetička“ viskozna gradacija onoj fabričkoj (mineralnoj) 15W-40.
Na niskim temperaturama ima nižu viskoznost od 15W-40 (pa i 10W-40), steže se tek na – 48°C a upotrebljivo je do nekih –40 (cel. ili far. skoro da je isto). Na (referentnih, za ležajeve) 40 stepeni cel. se tek izjednačava sa 15W-40 (115mm2/s naspram 110) dok je od 0(20)°C pa do 60°C veoma slične viskoznosti a to je temperatura ulja u gradu i prigradskoj vožnji većim delom godine. Znači ulje je ređe kad je hladno (kada je to potrebno) i „gušće“ na visokim temperaturama (kada je takođe neophodno). Manje isparava i uopšte je bolje od 15W-40 po svim stavkama osim što je (naravno) skuplje.

Toliko za sada, ostaje deo II CASE STUDY (ili treći deo celog teksta) gde vas čeka (moja) završna reč.

77 коментара:

  1. Bravo, bravisimo majstore... Svaka cast za inspiraciju prilikom tekstova. Jako se radujem sto se broj registrovanih pratilaca bloga polako (ali sigurno) povecava. Svaka cast, samo tako nastavi...

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман17. јун 2012. 13:57

    U mojim kolima fabricka preporuka je Selenia 20k 10w40. Zanima me da li bi bilo dobro da koristim sleseca ulja (jedno od tih) Mobil 1 new life 0w40 ili eneos 0w50? Kako bi se motor ponasao zimi ,a kako leti? Da li bi mi koriscenje ovih ulja napravilo stetu, posto u servisima tvrde da samo ulja 10w 40 mogu da koristim? Koristim BMB95 i TNG, pa me zanima da li bi mi ova ulja skratila vek motora? Hvala
    Danilo

    ОдговориИзбриши
  3. Navedite auto i godište za precizniji odgovor.
    Doduše ovde nije teško pogoditi da se radi o Fiat Punto 1.2 vozilu.
    U servisima se drže onog što im je napisano, a Fiat je malo krut kada daje svoje preporuke (uz navođenje Selenia ulja, mada ima i opštih standarda uz to, na svu sreću, i našu i njihovu).
    U servisu prodaju Selenia 20k po nenormalnoj ceni pa im ne pada napamet da to menjaju.
    Inače, mogli bi da pročitaju na samom sajtu komanije Selenia da je (sada) ta preporuka (zapravo) Selenia K P.E. 5W-40 (ACEA C3).
    Dakle 10W-40 je O.K. ulje za taj motor, 5W-40 je još bolje kao i Mobil 1 0W-40.
    Ovo ulje ispunjava i "gomilu" Fiat-ovih standarda:
    FIAT FIAT 9.55535 - M2
    FIAT FIAT 9.55535 - N2
    FIAT FIAT 9.55535 - Z2
    Može se koristiti i za TNG ali su tu svakako u prednosti ulja sa ACEA C3, 5W-40 (Motul X-Clean ili Castrol Magnatec C3). Takođe i sintetička ulja specijalizovana za CNG/LPG (metan/TNG).
    Na primer Motul i Fuchs.
    Ili jednostavno ulja malo pogodnija (zbog manje sulf. pepela) za TNG. Recimo Total Quartz (Activa) 9000, 5W-40.
    0W-50 je (kao u relaciji 5W-50 i 15W-40) nešto najbliže 10W-40 i svakako pogodno.
    Ipak, Eneos je jako specifično ulje. Em nije za dizel vozila (ima i jako nizak TBN, što za BMB95 i nije nešto povoljno) em je aditivirano prvenstveno za track day i slične uslove vožnje.
    Jeste, ima API SM ali ostaje da za normalne uslove vožnje može da se ne iskaže i bude čak i pobeđeno od nekog 2-3 puta jeftinijeg ulja.
    Ako ne znate zašta bi vam tačno trebalo nemojte ga ni koristiti.
    Za očuvanje motora - baš i nije (bar u normalnim uslovima).
    Potrošnja goriva može biti i ista (naročito u gradu) ali može biti i veća na otvorenom putu.
    U odnosu na 5W-40 možete i izgubiti 1-2% snage motora (znači oko 1kW) i pored "super sintetičkog" sastava ovog ulja.
    ITD.
    Sve u svemu:
    Za dizel Punto (1.9 ili 1.3) kao i benzinac (na benzin): Mobil 1 New Life je odličan izbor.
    Za TNG - kao što je gore navedeno.
    Pozdrav!

    P.S.
    Ne inatite se ako vam je automobil u garanciji, jer vam mogu ukinuti istu (o bože, ima li te?).
    Pokušajte naći neki "jači" servis, gde ima malo fleksibilnijih (školovanijih) kadrova i gde bi eventualno pristali da vam sipaju Selenia K P.E.

    ОдговориИзбриши
  4. Bravo Stevo ne posustajes...
    Imam nekoliko nejasnoca za koje bi mi trebala tvoja pomoc. Koliko sam mogao da primetim Elf-ova motorna ulja nisu predstavljen na blogu ili gresim?
    Prvo. Zanima me ELF EXCELLIUM 10W-50, da li je to isto sto i TOTAL Quartz Racing 10W-50? Na netu nalazim razlicite podatke za Elf,negde je ACEA A3B3 i SL/CF a negde A3B4 i SM/CF, sta je aktuelno? Kolko sam razumeo ovo ulje nije 100% sinteticko? Da li bi bilo dobro da ovo ulje koristim kao letnje u mom Saab-u a za zimu neko 0w-30/ Eneos je bio odlican ali mu se cena popela na 1500din po litru... Mnog bre!
    Drugo, ako moze neka informacija o Motulu x-lite 0w-30. Ima ga u Masu na nekoj rasprodaji. Da li bi to ulje bilo ok za moj auto kao zimsko ili celogodisnje?
    Trece. Vidim da je i kod nas stigla neve Eneos-ova serija ulja SUSTINA. Pretpostavljam da je skupo, jos nisam nasao cene ali me zanima koja je fora s tim uljima o kojoj tehnologiji se radi? Mozda neki zaseban tekst?
    I cetvrto :o) Tragajuci po netu naiso sam na Nemacka BIZOL ulja koja kolko ja znam nema kod nas u prodaji. Kolko sam ja mogao da primetim radi se o vrlo kvalitetnim uljima. Posebno mi je bila zanimljiva njihova BIZOL Green serija ulja. Ako moze neka rec o njima ako su vam dostupni podatci.
    Nadam se da nisam naporan. Nista od ovg nije hitno pa kad budete imali volje i vremena pisite. Unapred zahvalan. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam zaboravio samo ne stižem.
      Moram priznati da mi Bizol nije bio poznat.
      A moram priznati i da obećavaju.
      Teško je reći ali bar je solidno.
      Još mi je par čitalaca skrenulo pažnju na manje (uglavnom novije) nemačke proizvođače.
      Sad, kada sam probio led sa domaćim, bih mogao i o njima jedan tekst (ili serijal, što kod domaćih takođe može da sledi ili makar još jedan tekst).
      Uglavnom su to dobra ulja ali ne znači ni da je sve što je Nemačko superiorno.
      Za par proizvođača (makar) se ne bih zakunuo da su čak ni solidni iako su nemački.
      Dakle otvorite širom oči.
      Bizol deluje (nekako) ozbiljno. Ipak, brend je nekako sav nepoznat što doduše kod nas može da bude korisno jer je verovatnije da je original.
      Za sada toliko (više utisak).
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Gosn Božo,
    Veoma zanimljive teme (pitanja i komentari).
    Da iskoristim to što nije hitno jer sam u frci.
    Ako par dana može da bude 5-6, eto mene u toku sledeće nedelje, pa natenane i detaljno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Da se javim i ja sa ličnim iskustvom...
    U svoju peglicu 126 BIS sam zimus morao odustati od fabričkog defaulta 15W40 baš zbog veoma niskih temperatura.Izbor je pao na moj omiljeni brend Lukoil-i na njihovu preporuku iz подбор масла Лукоил Luxe 5W40 semisintetic.Motor je baš stara konstrukcija sa bregastom u bloku i klackalicama i tesno rešenim sistemom vodenog hlađenja.Ulje je jako brzo pocrnelo i pokupilo dosta naslaga iz motora tako da sam ga pre neki dan zamenio sa molovim mineralnim MSE 15W40 koji sam izabrao zbog najnižeg indeksa viskoznosti-132.
    Sad da prenesem razliku koja je značajna.
    Prvo motor je nešt0 bučniji sa 5W40,ali ne značajno.Ono što odlikuje vožnju sa 5w40 je mnogo življi motor i odziv na gas,a što se tiče hlađenja ređe pali ventilator i temperatura je uvek oko polovine.
    Što se dešava sa trošenjem motora neznam,ali na sledećoj zameni ću dati prednost Lukoilu 5w40 polusintetičkom,pogotovo što nisam primetio nikakvo vanredno curenje zaptivki.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru (i prenesenom iskustvu),
      stari druže.
      Kao što vidiš nije to toliki bauk (sipati 5W-40 u peglaju). Sve je kako se teorijski očekuje i kako je u praksi dokazano. Malo drugačiji zvuk (glasniji ali tek da se primeti) i ... sve ostalo bolje.
      Curenje zaptivki nije EKSKLUZIVA sintetičkih ulja već (kao što i sam znaš) jačiš detergenata, naročito salicilata.
      I naravno - ne znači da će zaptivke procureti sa sintetičkim uljima već samo da može da se desi, pre svega kod onih starijih od 15-tak godina ili onih jako lošeg kvaliteta (od lošeg materijala).
      U većini slučajeva (zbog aditiva protiv stvrdnjavanja zaptivki) to se NEĆE desiti.
      Ipak, PS je više nego dovoljno i možda je po ovom pitanju i bolje od (lukoil) full sintetike (i jeftinije je, doduše tek 1€ po litru).
      To što je pocrnelo jeste dokaz da ima (sasvim dovoljno, u ovom slučaju i previše ako ikad može tako da se kaže) detergenata.
      Kod peglaje je mali minus više ovih aditiva jer gde je više det. tu je i više disperzanata a oni (makar malo) mogu da umanje efikasnost centrifugalnog prečistača.
      Ipak ništa što bi sprečilo upotrebu ovih ulja čak i kod specifičnih konstrukcija sa zahtevima za tek API SF.
      Temperatura motora (Ras. teč.) jeste obično niža nego sa mineralnim uljima.
      To i (doduše indirektno) ukazuje da je i habanje motora manje (manje trenje).
      Leti je (možda ipak) dobro preći na 15W-40, 15W-50 ili čak 20W-50 (mineralno ili PS u slučaju 15W-50).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Naravno Stevo, kad god stignes nije kasno.
    Da dodam jos nesto u vezi Elfa... Na internetu sam naso ovaj PDF fajl koji govori da su Elf ulja u USA sada isto sto i TOTAL odnosno da vise nece biti Elf vec samo Totala i da je to isto. Bas tu navode da je ELF EXCELLIUM 10W-50 isti sto i TOTAL Quartz Racing 10W-50!
    link:
    http://www.performanceoilstore.com/information_files/ELF%20to%20TOTAL%20Refercence%20Chart.pdf

    Takodje ovde navode da ovo ulje, izmedju ostalog i:
    Approved for: Subaru (level)
    Recommended for: BMW “M” Series Class Engines
    Lepo zvuci!
    Video sam po americkim forumima da ga dosta koriste u BMW M modelima umesto Castrola TWS 10w-60 zato sto je mnogo jeftinije. E sad mene zanima da li je to ulje isto kao i ovo koje se kod nas prodaje?
    U Profac-u, EXCELLIUM 10w50 kosta 550din litar!

    ОдговориИзбриши
  8. Božo, ajd' da počnem, inače neću stići ni do nove godine ;-) a da ne pričam da pre nje ima i neka "propast sveta" (nadam se figurativno, možda ostanemo, ne daj bože, bez interneta ili tako nešto) ...
    Elf Excellium 10W-50 ima (stvarno) smešnu cenu.
    Dobro je to ulje ali nije da ti bude celugodišnje.
    Koristio bih ga samo kad nije mraz (napolju).
    Da li je to isto što i Total Racing 10W-50?
    Verovatno, mada je (bar u Evropi) možda Total za neku nijans(ic)u bolji a na našem kontinentu je fora da se Elf uljima (ili nijansirano boljim, mada može biti i 100% isto) podigne cena.
    U USA može biti svašta a možda nisu rekli "poboljšane" već "iste" formulacije zbog slabijeg imena Total na tom kontinentu.
    Više je marketing. Elf i Total su već odavno nešto jako slično a delom i isto. Ipak, ni Total ne pravi svoja ulja samo u jednom pogonu pa ni Total nije (baš) total(no) isti sam sa sobom a kamoli sa Elf-om ali da je to "tu negde" i u granicama tolerancija u proizvodnji te eventualno minimalno raličitog kvaliteta (teško u skladu sa cenom, praktično daleko od toga).
    Za sada mi se čini da je Total Racing bar malo modernije (bolje?) ulje ako ništa drugo zbog API SM dok je Elf (verovatno) SL.
    Dakle 5W-30/40 je neka "fabrička preporuka" (5W-30 zapravo).
    Motul X-lite 0W-30 sigurno može da se koristi.
    To je sintetičko (i to estarsko) ulje, potpuno.
    Za hladnijih 7-8 meseci, no problemo.
    Za celugodišnje ... možda (ipak) za malo novije motore.
    Kombinacija sa Elf 10W-50 mi se čini jako moćnom.
    Recimo da Elf guraš do sredine novembra a posle do sredine juna X-lite, pa lepo pređeš na 5W-40 i teraš do sledeće zime (2014.) kad možeš 5W30 ili opet 5W-40 itd.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaci Stevo pre si za kombinaciju 5w40 i 5w30 nego 10w50 pa 5w30 mislim na leto-zima?

      Избриши
    2. Ne, ne čitaš pažljivo!
      Ta kombinaciju leto zima: 10W-50 i 0/5W-30 je bolje. Za celugodišnju primenu je 5W-40 bolje rešenje (od oba, mada bi 5W-30 moglo i preko cele godine).
      Obrati pažnju:
      pa lepo pređeš na 5W-40 ... sledeće zime (2014.) (znači celu godinu poetka od zime 2013 do početka zime 2014), pa onda ... (kako već hoćeš).
      Malo jeste zbunjujuće na prvo čitanje ali nije mi to bila namera.
      Suština je (nije Eneos "sustina") da:
      0/5/10W-50 je pregusto za celugodišnje ulje, 0/5W-30 je idealno za zimu a može i preko cele godine (ali bez track day-a), 0/5W-40 je za celu godinu u svim uslovima.

      Избриши
  9. Анониман21. јун 2012. 15:24

    Molim Vas da li sam u pravu kad kazem da je kod 0/5/10W40 prva cifra u stvari `veliciuna zrna ulja` kad je motor ugasen i hladan, a druga (npr. 40) je `velicina zrna ulja` kad motor radi i kad je postigao radnu temperaturu? Da li specificna gustina ulja igra bitnu ulogu? Nikola

    ОдговориИзбриши
  10. Poštovani g. Nikola,
    Otprilike pogađam na šta mislite ali jedini pridev (i opis) viskoziteta je zapravo "gustina".
    Znači viskoznije ulje se često opisuje kao "gušće"
    Veličina kapi je zavisna od koef. površ. napona i spec. gustine.
    Viskoznost ne zavisi od gustine tečnosti (direktno). Jedino što je kinematička viskoznost (koja se koristi kod većih temp. kao što su 40 i 100 cel.) dinamička (Pa s) podeljena sa spec. gust. (mm2/s).
    Tako će sintetička ulja (manje spec. gust.) imati nešto veću kinemt. visk. za istu dinamičku (od mineralnih, na istoj temp. naravno).
    Ali taj efekat je tek cca. 3,5% (za PS ulja i manje).
    Znači: gustina (spec.) ulja NE igra neku bitnu ulogu kod viskoznosti.
    Inače u pravu ste da prva oznaka odgovara kategorijama viskoziteta na niskim temp. (ispod nule) po SAE J300 a druga cifra na temp. od 100°C po istom standardu.

    ОдговориИзбриши
  11. Анониман22. јун 2012. 15:49

    Ako je u nekim kolima preporuceno 10w40,a koristi se 0w40,sta se dobija, koje su prednosti, a koje mane? Sta se dobija u gradskoj voznji, a sta van grada?Nikola

    ОдговориИзбриши
  12. Poštovani g. Nikola,
    Odgovoriću na vaše pitanje ali pre toga da naglasim da odgovor nije jednoznačan. Zavisi i koje je vozilo u pitanju a zavisi i od uslova vožnje.
    Da li je 0W-40 bolje i u vašem automobilu je pitanje na koje se ne može odgovoriti u potpunosti. Uostalom čemu toliki tekstovi (i odgovori) o tome.
    Morate TAČNO ZANATI ŠTA HOĆETE I ODGOVORITI (SAMI SEBI) NA PITANJE - DA LI MI JE TO NEOPHODNO?
    Mnogi (pen friend-ovi) ljudi sa foruma i ovde na blogu imaju drugačije zahteve od većine vozača, spremni su i da rizikuju a već su i ranije odstupali od "fabričkih preporuka". I naravno, uglavnom, sam im od koristi.
    Ako vozite u normalnim uslovima i na način koji je uobičajen za (bar) 90% vozača, verovatno ćete sa sintetičkim 0W-40 uljem samo trošiti više novca nego što je neophodno (slično kao kada kupujete visokooktanski benzin a imate MPI u motoru). Neće da škodi ali nema ni neke koristi (osim placeba). Da bi sintetika mogla da dođe do izražaja potrebni su ili teški uslovi vožnje ili godine strpljenja. Možda malo manja potrošnja goriva u gradu. Ako ne vozite više od 10 ili 15k km godišnje - ostanite na 10W-40 ili eventualno 5W-40. Van grada su dobici mali, u potrošnji zanemarljivi a u zaštiti motora još manje (i dugoročnije izraženi).
    Uostalom SVE kompanije iz industrije maziva uvek naglašavaju da se UVEK konsultuje uputstvo vozila (za pravu viskoznu gradaciju).
    Često se daje preporuka za 10W-40 jer je klimatološki utemeljeno a da se smanji cena održavanja (pa ako hoćete 0/5W-40 to je na vaš račun i ekstra, to nije neophodno za opšte održavanje vozila).

    Nego da se vratim na vaše pitanje konkretno:
    1) Entuzijasti bi rekli: sve je na strani 0W-40
    2) Skeptici bi rekli: 0W-40 za 10W-40 zahtev je (samo) čisto bacanje para.
    3) Legalisti bi rekli - ne diraj ništa (i narani ...), fabrika najbolje ZNA! Sve drugo će ti uništiti motor.
    Istina je negde između 1) i 2).

    P.S.
    Još jednom: ne menjajte 10W-40 ako ne znate zašto to činite.
    Ako vozite track day verovatnije je da ćete "plakati" upravo sa fabričkom preporukom ali je onda (od oba) bolje neko 5/10W-50 ulje.
    Po gradu 0W-40 treba da bude ubedljivije ali ako vozite na benzin (naročito) može da se lakše razredi (što od goriva, što od kondenzata a nešto i od popuštanja polimera).
    Može a ne mora.
    Dakle, instant znanje ... teško.
    Nije to baš instanta kafa pa da ne treba ni topla voda (može i hladna).
    Morate makar mućnuti (glavom) i raspitati se da li je topla voda izmišljena.
    Jeste izmišljena je ali morate sami da promešate "sintetiku" (kafu) u svojoj šoljici (glavi).
    To ne mogu da učinim ja za vas.
    Nije ovo samo zbog odgovornosti (to sam još na početku bloga naglasio, ne snosim pravne posledice za savete, ako neće ni velike kompanije a zašto bi ja?) nego i zbog proste činjenice da ćete od 5 stručnjaka na ovo pitanje dobiti bar 10 različitih odgovora.

    Nego da vam rešim tu dilemu na jednostavan način. Rekli su vam u servisu da to ne radite. DA. Rekli su i da ako sami ugradite TNG gubite garanciju. DA.
    Ako ste spremni za ovo drugo, onda ste spremni i za ono prvo. Otprilike je to isto.
    Naravno ulje možete promeniti brže i uz manju investiciju (ako niste zadovoljni).
    Uostalom ako već želite da probate 0W-40 uradite to pred zimu jer ćete tada imati i najviše koristi. Ako ni tada ne vidite da ste time nešto dobili, varatite se na 10W-40 ili 5W-40.
    Nećete uništiti motor (to je skoro 100%) a da li ćete mu učiniti dobro ... teško je reći.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Da ne bude da se nismo razumeli.
    Istorijat i ton vašeg pitanja ukazuje na to da se oko sintetike (0W-40) "vrzmate kao mačka oko vruće kaše".
    Moj lični stav je da od 0W-40 možete imati samo koristi. Ali ne znači da će to biti i moj savet a pogotovu ne da ću ga deliti kao bombon(ic)e.
    Zbog toga onoliko dug odgovor.

    ОдговориИзбриши
  14. Stevo,fenomenalno,kao i uvek...svaka ti cast na zivcima,kad cujem izjave tipa zrno graska ili 15w ulje 15puta gusce od vode ,muka me uhvati...iz svog licnog iskustva,ne naucno zasnovano,mogu da kazem sledece:5w40 sintetika je do temperature od +20c,neuporedivo bolja od bilo koje polusintetike 10w40 ili mineralke 15/20w/40/50...pita covek koje su prednosti...e,pa vako...1.motor mnogo lakse pali i mnogo lepse radi...2.radnu temperaturu lakse postize,narocito zimi...3.na -20,nema lupanja hidropodizaca...3.ulazi u obrtaje,brze i lakse...4.malo manje trosi goriva(par dcl)...5.moje subjektivno misljenje,da u visokoj turi(preko 5000,pa koliko moze da izbaci rpm)mnogo bolje stiti motor...negativne ocene:moze da se desi,a ne mora da znaci da ce dihtunzi da stradaju(opet to zavisi od mnogo faktora)...testirano na kadetu 1.4i,91god,44kw,benzin + lpg...preko +20c,mislim da 15w40 mnogo bolje odradjuje posao,na totalno starim vozilima kao sto je moj kadet...zato savetujem zlatnu sredinu 10w40,visokokvalitetno tokom cele godine ili kombinacija 10w zimi 15/20w leti...veliki pozdrav za sve i drago mi je da Steva ponovo pise :-)

    ОдговориИзбриши
  15. Ćao Legendo,
    Jako mi je drago da si i dalje redovan čitalac.
    Osim toga toliko smo toga prošli da je ovaj tvoj odgovor prosto "telepatska veza".
    Razmišljam (upravo u to vreme) da ipak malo "sažvaćem" odgovor za g. Nikolu kad eto Legende.
    Doduše tvoj odgovor je odgovor na sam tekst ali otprilike važi i za g. Nikolino pitanje (noviji automobil i niz 0/5/10W-40 u odnosu na 5/10/15W-40 naono što si naveo). Dakle ako 0W zameni 5W a 10W, 15W praktično se dobija isti odgovor.
    0W i 5W ulja mogu da budu malo problematična na visokim temperaturama ali samo ako nisu sveža, nego ako su od prošle zime, kada je moguće da su malo razređene i možda postala čak i 0/5W-30 ulja.
    Inače sama visoka temperatura nije razlog da ova ulja ne bi mogla da se koriste. Brža cirkulacija do zagrevanja, bolje hladi motor, mada kasnije (na radnoj temp.) to nije od značaja i sve "četrdesetice" se izjednačavaju.
    Kako god dao si dobar uvod u III deo teksta sa jednim od zaključaka koji sam hteo tamo da dam.
    Doduše malo ću proširiti priču ali si solidno poentirao sa 5W-40, što važi za više vozila iz '80-tih i '90-tih.
    Za g. Nikolu je savet da pre svega ide na 5W-40.
    Za Punto sa TNG su bolja 5W-40 ACEA C3 ulja od većine 0W-40 koja su retko Mid-SAPS, naprotiv uglavnom su "Full-SAPS". Tako da je 0W-40 (recimo Mobil 1 New Life) dobar za čist benzinski pogon ili odličan za dizel (1.3jtd) ali ne toliko i za TNG. Naravno može se koristiti.
    Ovu dilemu je jedino moguće (a da bude zasnovano) rešiti tako što će se uraditi analiza ulja u nizu 0/5/10W-40 na kraju intervala zamene.
    Proizvođač (Fiat) je to već učinio i zaključio da je 10W-40 najbolji kompromis. Nova preporuka kompanija Selenia ukazuje da je 5W-40 viskoznost verovatno pokazala i bolje rezultate ali da je (u vreme lansiranja modela) odlučeno da se za automobil ekonomske klase ne daje preporuka kao za srednju ili visoku srednju.
    Osim toga i ulja su tada bila nešto drugačija (ACEA C3-04 nije ni postojao kao standard).
    ITD.

    ОдговориИзбриши
  16. Krajem maja sam propustio dva pitanja. Ponavljam: signalizirajte mi u najnovijem tekstu da ste postavili pitanje u nekom ranijem. I pored mogućnosti da pregledavam pitanja i u starijim tekstovima desi se i ovakav propust. Sada posle 5 nedelja (kao u balonu kod Žil Verna) sam odgovorio na njih.
    Ovom prilikom se izvinjavam g. Nemanji Erdeljan i čitaocu „nd1987“.
    Odgovori su u tekstovima: „TOP 10 za Zastavu 10 (Punto Classic)“ i „Mobil menjačka ulja“.

    ОдговориИзбриши
  17. Анониман31. јул 2012. 00:27

    Stevo pomozi ? vozim skidu oktaviju 1.9 tdi 77kw 2005 Par godina sam koristio Castrol ulje 5w40 505.01 .... ali nisam ni malo zadovoljan sa njim ... cini mi se da nisam ni jednom naleteo na orginal .
    Pre par dana sam sipao Sunoco ultra 5w40 505.01 ali SEMI-Syntetic ... Oce li to praviti problem? Jer je za moj motor prepisana full sntetika ...
    Ulje sam kupio ali nisam na vreme video da je polusinteticko ... Mnejam ga na 9000-1000 hiljada km ... Sta mi je ciniti ? Pozdrav iz AR-a !

    ОдговориИзбриши
  18. Sunoco bi pre mogao biti original. Još "originalnija" mogu biti INA, Optima (imaju 505.01) kao i "pumpari".
    Sunoco Synturo Xenon bi trebalo da ima 505.01 i ono je sintetičko (makar u modernom shvatanju te reči, tj. uz malo gledanje kroz prste).
    505.01 ulja bi trebalo da su sintetička mada nije toliko bitno i ako je Semi-Synthetic ako ima oznaku 505.01 (što je doduše čudno, čak i da jese PS obično ih klasifikuju kao full sint.).
    Bilo kako bilo probaj naći Xenon za sledeću zamenu ako ostaješ pri Sunoco brendu, ili postupi po nekim od predloženih proizvođača (na početku teksta) koji su pouzdani što se originalnosti tiče.
    Za VAš motor je propisano odobrenje VW 505.01 i manje je bitno kako je to postignuto.
    Dakle, ne beri brigu.
    Druga je stvar ima li ulje stvarno odobrenje ili ne što se da proveriti (mada traže registraciju, ima u nekom od tekstova o "novim uljima u stare mašine").
    Čak i da nije na listi ako je na ambalaži 505.01 ne bih ga menjao odmah.
    Pošto ionako menjaš ulje na max. 10k km, nema problema (više i ne bih preporučio).
    Sa uljem koje ima 505.01 (i eto sintetičko je, nađi takvo, pogledaj tekstove, i neka bude original) možeš slobodno da menjaš i na 15000km.
    Pozdrav!

    P.S.
    Moram priznati da mi to Sunoco Ultra 505.01 ulje nije baš poznato, ajd' pošalji neki link.
    Sunoco ulja su inače O.K. (da vidimo postoji li takvo jer ga na Evropskom (Belgijskom) sajtu kao i kod Mil Mil-a nema. Možda pozoveš i Mil Mil pa razjasniš celu situaciju.
    Ako je Sunoco i ima 505.01 sve je O.K.
    Da li je PS ili sintetičko manje je bitno.
    Mada je zaista čudno da 505.01 nije "full" sintetičko.

    ОдговориИзбриши
  19. Анониман31. јул 2012. 15:02

    Evo ti slicica koju sam ja napravio ...
    http://img43.imageshack.us/img43/7236/snapshot201207251.jpg

    Ovo sam nasao na internetu
    ULTRA semi-synthetic 5W40

    API SL/CF - ACEA A3/B3

    http://www.suniso.dk/Ultra%205w40.jpg

    Unique, carefully fine-tuned, fuel economy, "low viscosity" type engine oil for gasoline and diesel fueled cars and light duty vans, this for whole years use.

    505.00 505.01
    Pise made in belgium ...
    Nemam pojma , trebalo bi da je dobro
    nego sam se uplasio da ne bude lose podmazivanje , da mi ne rikne turbina , i bregasta ...

    Hvala ti puno sto tako brzo odgovaras ... Svaka ti cast ! Jesi dasa :-)

    ОдговориИзбриши
  20. Анониман31. јул 2012. 15:04

    p.s Znaci nema veze sto je polu sintetika ?

    Pozdrav Leka !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nema veze.
      Jedino ne terajte preko 10k km za PD motor i PS to mi izgleda kao maksimum.

      Избриши
    2. Verovatno je cena povoljna ali ipak za na dalje (ako ostajete pri brendu) preporučujem:
      Sunoco Synturo Xenon 5W-40 sintetičko ulje koje poseduje VW 505.01 koje možete menjati i na 15000km.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Анониман31. јул 2012. 21:36

      Izgleda da je ovo ulje malo stariji model zato ga nema na netu da se nadje ...
      Hvala ti Stevo , kao bratu ! Laknulo mi je sad ... Ubuduce sunoco xenon 5w40

      Избриши
  21. Dragi Stevane,poslao sam Vam poruku na Vaš e-mail.Da ponovim za svaki slučaj.Podeliću sa Vama svoja najnovija iskustva.Vozim Daciu Duster 1.6 16v 4x4.na tng.Na predjenih 245ookm sam sipao univerzalni modifikator plus,predhodno uradio mali servis.filteri Purflux,ulje je Elf evolution sxr 5w-40.Inače ulje menjam na oko9000.km ili 6.meseci ili šta pre se ispuni.Duster sada leti,stišao se motor i jednom rečju klizi drumom.Potrošnju nisam još egzaktno izračunao,dok se malo ne izjurcam,a zatim uobičajenim ritmom.Ventilator se više ne pali po najvećoj vrućini u gradskoj,stani,kreni vožnji.To mi je treci nov motor koji sam obradio ovim aditivom.Sva tri su još u eksploataciji i ne pokazuju znake zamora materijala.U prvi je sipan još 2000.godine.Garancija mi nije više bitna jer ovaj suv je preležao sve dečje bolesti i vozi se po gradu 90%.Hiljade su to suvih startova ili bar mlakih za ovih godinu i po dana.Ne verujem u priče prosvećenih laika kako je ugroženo podmazivanje kroz sitne kanale i da se remeti balans fabričkih aditiva motornog ulja.Da ponovim:prvi Renoov motor koji sam obradio pre 6.godina još služi na taksiju i čovek mi kaže da ne troši,vidno,ulje i posle predjenih 300.000.km.Ovo sam želeo da podelim sa vozačima širom Srbije.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam neka pristalica univerzalnog modifikatora (za Ceratec i Nano Adda sam malo prijemčiviji ali opet uz oprez) i ostajem pri tome.
      Ipak, iskustvo je iskustvo, ne vidim da je reklama.
      Da li će kod svih motora biti (baš) ovako veliko je pitanje ali ovo zvuči baš dobro.
      Ponavljam da je stav industrije maziva negativan ali eto rizik se ponekad i isplati.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Probao sam i Ceratec u jednoj Lancii kappa.Smanjio je potrošnju ulja,na motoru koji je prešao sigurnih 200.000km.To mi je rekao vlasnik automobila.Nije primetio da nešto bolje vuče.Nije reklama,nego isključivo su moja iskustva.Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  23. Hteo bih nešto da pitam:pošto pazljivo pratim Vaše tekstove poslednjih godinu dana,da li imate ideju gde bih mogao da pročitam detaljnije tehničke karakteristike Elfovih(Totalovih)ulja?Nešto malo sam našao na nekim ruskim sajtovima,ali mi je nedovoljno.Kriju se hths vrednosti,nivo saps-a itd.To Vas pitam jer sam se "nameračio na Elf excellium fulltech 0w-30 u Profaku,da koristim na dusteru u zimskim mesecima,sve do sredine aprila.Letnji period da pokrijem sa evolution sxr 5w-40,a zimski fulltech 0w-30.Oba imaju oem specifikaciju rno700.Prvi i rno710.Unapred hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Teorijski DA, u praksi ipak ne bih.
      Potpuno nepotrebno. Za naše uslove su evolution sxr ili excellium NF više nego dovoljna za celu godinu.
      Osim toga, bacanje je para. Koliko km prelazite godišnje?
      Trebali bi minimum 30k km da bi vam se ovo (koliko-toliko) isplatilo (a može i svih 40k km, 2x20 ili 25+15).
      Nije zabranjeno, možete probati. Full-tech će u zimskom periodu biti idealno ulje, za leto baš i nije (za vaš motor).
      Pozz ...

      Избриши
    2. To sam i mislio.Pošto prelazim nekih 18.000km za godinu dana,to bi bilo previše kvaliteta za tu relativno malu kilometražu.Jedino me izazovna,pretežno gradska vožnja od oko 90%,navela da razmišljam u tom pravcu.Dobronamerna radoznalost.Hala!

      Избриши
    3. Još nešto.Profaco ima toliko niske cene
      da dobijete želju da malo "eksperimentišete".A Panter, purflux filtere.U originalnost jednih i drugih ne sumnjam.Hvala još jednom!Pozdrav!

      Избриши
    4. Za 18k km dovoljno je Elf 5W-40, bilo koje od dva spomenuta.
      Elf ulja imaju jako povoljnu cenu i drugde (worldwide). Profaco dugo radi sa Elf uljima i problema ne bi trebalo da bude.

      Избриши
    5. Hvala još jednom!Sad ste mi sve dileme(trileme)razrešili.

      Избриши
  24. Анониман31. јул 2012. 22:48

    Evo nadjoh i na sajtu mil-mil -ovih distributera u KG-u
    http://www.elankg.co.rs/jedan.html

    [ULTRA SS 5w40]
    API SJ/CF, ACEA A3-98/B3-98, WOLKSWAGEN SPECIAL OIL, VW 505.01!!!, VW 500.00 VW 505.00,
    Visoko kvalitetno polusinteticko motorno ulje za WAG motore, ukljucujuci direktno ubrizgavanje pomocu pumpe. Posebno je namenjeno za VW motore za koje se tra¾i standard 505.01 – PASAT kao i za ©KODU – FABIA, OKTAVIA, SUPERB.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Apsolvirali smo.
      Ovo ulje jeste za vaš motor. I ovo ulje je nešto starije, no sve je O.K.
      Ostaje da bi Xenon bilo bolje.
      Pozz ...

      Избриши
  25. Postovani
    Vec cetiri godine posedujem Hyundai Elantru Crdi 82.5kw 1981Cm..Automobil je svih godina na taksiju u Bgd-u i do sada je presao 250.000Km po satu a posto je stigao iz uvoza opravdano sumnjam da je presao jos koju hiljadu(stotinu vise..Ulje koje koristim je Eneos Hyper Premium 5w-40 i menjam ga na 10.000Km i u tom periodu automobil potrosi ulja taman toliko da sipka sidje sa max do min ili ti nekih 0.8l.Jel da nastavim sa ovom gradacijom ulja ili preci na neku polusintetiku? Jel treba smanjiti,povecati interval zamene s'obzirom da je vozilo na taksiju? Unapred hvala na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne bih ništa dirao.
      Možda bih samo nasuo par dl kada nivo padne ispod "polovine".
      Interval zamene je za uslove vožnje optimalan ni mnogo ni malo.
      Možete preći na 10W-40 ali to svakako nije obavezno, naročito iz onoga što ste izložili.
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Hvala puno na odgovoru.
    Sada vec mozda davim ali me takodje zanima jel da ostanem na sadasnjem brendu Eneos ili bi mi preporucili neki drugi brend npr.Liqui Moly i njohovo ulje za dizel motore.Koliko je Eneos Hyper Premium 5w-40 dobar za moj crdi?! Veoma mi je stalo do vaseg misljenja i unapred hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eneos Hyper Premium je sasvim dobro ulje za vaš motor.
      Liqui Moly je takođe dobro rešenje.
      Zavisi koliko volite promene ili koliko cenite proverene stvari.
      Nisu velike razlike u pitanju (LM sa sličnim specifikacijama).
      Eneos ima vrlo dobar odnos kvalitet/cena.
      Nećete pogrešiti ako ostanete pri njemu.
      Radoznali bi sigurno probali neki drugi brend no to naravno nije obaveza već mogućnost.
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Veliki pozdrav Stevo!
    Evo blizi se zima pa razmisljam da promenim ulje u mojoj drtini Nissan Sunny 1.7d sa kraja 80-ih godina proslog veka.Do sada sam kao celogodisnje koristio Mobil super dsl 2000 10w40 sa kojim sam prezadovoljan jer ga menjam na 10k bez dolivanja jer ga ne trosi.
    Posto ide zima a ja volim da experimentisem i volim da kvalitetno odrzavam auto,razmisljam da mu sipam neko 5w40 a u obzir dolaze Aggip,Total i Mobil jer ih uzimam bez marze.Vozim u 95% na ED,ne gusim ali i ne forsiram auto.Imam dosta gradske voznje i cesto kratke relacije u toku dana ali znam i po 4 sata dnevno da ga ne gasim.
    Hvala unapred na predlozima.

    ОдговориИзбриши
  28. Ja bih (iako volim da eksperimentišem) ostao pri 10W-40. Mobil Super DSL 2000, šta bi više?
    Pogotovu zbog dobrih iskustava, pogotovu što se motor ne gasi i po 4h dnevno.
    Ne menjaj ništa!
    Inače ako si se baš zainatio (a nećeš mnogo dobiti) onda već i sam znaš koja 5W40 ulja da probaš (Mobil S 3000, Total Quartz 9000 ili Agip 7004 ili HST).
    Može i Mobil 1 TD što je 0W-40 ali je bacanje para ... najverovatnije.
    Sam Nissan kaže da je za zimu 5W-30 pa bilo koje SL/CF (ACEA B3 ili čak B2) uz high HTHS (preko 3,5). Ionako ulje treba da menjaš na 5000km (za puno gradske vožnje) ili 7500km za mešovitu.
    Ipak, mislim da si našao "perfect match" za svoj automobil, što nije lako te "ne menjaj tim koji dobija".
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  29. Postovani gospodine Stevo,
    vozim Volvoa S40 96. godiste, koji troskari pomalo ulja (nekih 0.5 - 0.6l na 1000km). Motor je bezinski 2.0 16v i ima ugradjen plinski uredjaj.
    Zbog trosenja sam mu proletos sipao HPX 20W-5o.
    Sta mi vi preporucujete, obzirom da ide hladnije vreme?
    Da li bi ostajanje na tom ulju moglo da osteti motor na jako niskim temperaturama ?

    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Učinili ste sve što ste mogli. HPX je skoro 20W-60 ulje po svojoj viskoznosti.
      Proverite da nemate neko curenja zaptivki (ako već niste). Ovolika potrošnja ulja označava neki (teško je reći napamet) stepen istrošenosti motora. Više bi mogao reći samo servis. Ipak, sa ovolikom potrošnjom ulja, ukoliko motor uvek ima dovoljnu količinu, može se odvesti i par desetina hiljada km.
      Ipak, konsultujte servis u vezi sa tim, jer odlaganje intervencije obično istu poskupljuje.
      Kako god, da se vratim na pitanje.
      Posle HPX vam ne preostaje ništa drugo nego da takvo (ili slično) ulje koristite i na dalje.
      Za zimu ga ne bih preporučio, jer je samo za do -10°C (a i to jedva).
      Iako je PS ulje.
      Dakle, sada bi bilo dobro da sipate neko 15W-50 ulje (ili 15W-40), bilo PS bilo mineralno.
      Selenia (Petronas) Vision ima iste (čak i za nijansu bolje) standarde (koje ispunjava) kao i HPX pa ako ste do sad bili zadovoljni nastavite i na dalje.
      Ovo je API SJ (ACEA A3/B3) ulje.
      Još je bolje koristiti API SL ulja ali i prethodno može proći.
      Dakle ne ginu vam dve zamene ulja godišnje ili da cele godine koristite 15W-40/50.
      Volvo daje prednost manje "razvučenim" viskoznim gradacijama (u ovom slučaju 15W-40) ali je pitanje koliko je to relevantno kod motora koji već troškari ulje (sama Selenia ili Motul u 15W-50 su prilično stabilna na smicanje).
      Inače je 10W-40 idealno za vaš motor (sa toliko godina u sebi).
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Poštovani g. Stevo
    Molim Vas da mi preporučite menjačko i ulje za diferencijal za c klasu w202, manuelni menjač. S obzirom da mnogi prodavci tvrde da po pričama većine mehaničara u menjač ide ATF u dilemi sam.
    Unapred hvala! Marija

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Prvo: Mercedes ima niz oznaka i "kerefeka" koje je teško pratiti uopšteno (treba servisna knjiga za određen model) tako da to svakako treba proveriti (ili otići u ovlašćen servis).
      Za menjač ide ulje slično ATF-ima ali nije standardno (viskoznost je ista ali su nešto drugačiji aditivi).
      Dakle treba Vam menjačko ulje (nehipoidno) koje ispunjava MB 235.10 standard.
      Tako postoji samo jedno (Esso/Mobil Gear Oil MB 317). Isto je ExxonMobil razvio specijalno za mercedes i postoji i kao "mercedes" servisno ulje:
      MB 235.10 Schaltgetriebeöl A 001 989 26 03
      Praktično se niko drugi nije "hvatao u koštac" sa ovim pa jedino meni poznato ulje koje je "nivo kvaliteta" i može se koristiti je još: Kroon Oil SP Gear 1041.
      Sva pomenuta ulja su polu-sintetička.
      Mercedes je u saradnji sa Mobil-om (Esso) ovo ulje zamislio kao "fill for life" (doživotno punjenje) ali posle 15 god. se može razmisliti o zameni (ako za to ima indicija, naročito).
      NE koristite klasične AT Fluide, po Dexron specifikacijama!! (mogu poslužiti za kraće vreme i izuzetno za vanredne situacije).
      Za diferencijal se koriste ulja po MB 235.0 ili 235.7 (zavisno od modela automobila i godišta).
      Ovo su već hipoidna menjačka ulja (sa API GL-5).
      235.7 je obavezno za limited slip diferencijale. U tabeli (mercedesovoj) navodi se 75W-85 ili 85W-90 ali sa ovim odobrenjem sva su ulja 75W-85.
      Ni njih nema mnogo više (tu je još samo Fuchs, osim Mercedes servisnog i Mobilube FE 75W-85, koje je verovatno to mercedesovo).
      Dakle odobrenje ima još i (sintetički):
      Fuchs TITAN Sintopoid FE 75W-85.
      Nivo kvaliteta je i Kroon SP Gear 1071.
      Ovde se može naći i nešto paralela (ekvivalenata) ali to je već veliki posao (za mene u ovom trenutku).
      MB 235.0 su slična ulja ali različite viskoznosti (i nisu sintetička) pa treba to razjasniti ne kod prodavaca nego kod servisera (sa literaturom).
      Ovaj standard (odobrenje) ispunjavaju ulja viskoznosti: 80W-90 (prva alternativa), 85W-90 (standardno i fabrički preporučeno) i SAE 90.
      Imaju ih mnogi: Addinol, Aral, BP, Castrol (prethodna tri su ista firma), Fuchs, Gazprom, INA, LM, Mabanol, MObil, MOL, MOtorex, OMV, Prista, Repsol, Shell, Total ... (od poznatijih i na tržištu prisutnih). Tako da ako Vam treba baš ovakvo ulje, nije teško naći odgovarajuće.
      Ako ne idete u ovlašćeni servis (zbog skupog radnog sata) nađite bar servisera koji zna posao.
      Pozdrav!

      Избриши
  31. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  32. Najlepše Vam hvala gospodine Stevo!

    ОдговориИзбриши
  33. Poštovani,
    vec dugo pratim vas blog i divim se sa kojom dozom znanja i preciznoscu iznosite teorije i misljenja o svemu sto ima veze sa podmazivanjem.Tema je o uljima za starije motore pa me to navelo da Vas pitam sta mi vi prekorucujete za moj autommobil.U pitanju je Honda Civic Hatchback 1990 god.1.5 16v-66kw blok i glava 1,6 VTEC,ovaj setup trenutno oslobadja oko 130 hp i vrti se do 8500 rpm.U auto (dok je jos bio 1,5 fabricki motor) je sipan Castrol magnatec 10W40 i umjerene voznje bez crvenog polja je na zamjenski rok od 10000 km trosio oko 0,5-0,7 l.Ja sam poslije sipao Eneos 10W40 i potrosnja ilja na istu kilometrazu ali znatno zustriju voznju je bila oko 0,8 l.Prije nekih 22000 sam nasuo LM Ceratec aditiv i Eneos Hyper Premium 5W40 i nisam mogao poznati automobil,mnogo brze se motor razvrti u obrtaje i nekako kao da lakse dise.Mene najvise brine sto vise auto ne trosi ulje uopste,zadnje mjenjanje na 11000 km na mjeracu ulja nije bilo nikakvih promjena,a nezalim motor ni malo i cesto pa prakticno "silujem" jer uporno zove na dodavanje papucice gasa :)Napominjem da auto vozim vecinim na TNG a u rijetkim slucajevima na benzin.Zaboravio sam reci da sam auto kupio od drugog vlasnika na 164,000 stvarnih km i da je kod mene vec nekih 50,000 km.Kazite mi sta mislite dal sam odabrao pravo ulje i kako objasnjavate ovaj drastican pad potrosnje ulja jer sam ja jako zbunjen ostao te dal mislite da bi neka druga gradacija ili proizvodjac bolje pristajao mom motoru.Hvala u naprijed na odgovoru i lijep pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aljoša,
      Moram priznati da ovo što ste naveli (nikako) nije tipičan slučaj. 10W-40 je bilo sasvim o.k. za vaš motor (i umerenu vožnju).
      5W-40 daje par % veću snagu, smanjuje otpore (trenje) u motoru pa je osećaj zaista takav kakav navodite. Ceratec može samou nijansama poboljšati stvari i služiti kao dodatna sigurnost (i pri pucanju uljnog filma pokriva neželjene efekte istog).
      Zaista ne bih znao zašto motor više ne troši ulje ... neko smanjenje se može očekivati (i pored 5W pomenuti Eneos ima višu tačku paljenja i verovatno nižu isparljivost što uz Ceratec može donekle smanjiti potrošnju ulja) ... ipak za "nultu" nemam neko suvislo objašnjenje (pogotovu što vozite na TNG pa je razblaženje gorivom minimalno, a i da jeste kratkotrajno je).
      Ne mora da bude loše (pratite situaciju i na dalje).
      Manje viskozna ulja omogućuju motoru da se lakše "zavrti" i postigne veliki broj obrtaja, međutim ... pri velikim opterećenjima to može biti kontraproduktivno, tj. pri dugotrajnom opterećenju (veliki obrtaji ali uz brdo ili pun automobil) i potencijalno dovesti i do pucanja uljnog filma.
      Jedno je "zaleteti" se u visoke obrtaje par minuta ali Truck Day nije za niske viskoznosti.
      Obzirom na godište ... lično mi se čini da bi 5W-50 ulja, ili 10W-50/60 bila bolja ... drugo je kombinovati 10W-30/40 zimi a 15W-40/50 leti. Možda i 20W-50 leti.
      No, ovako dobro ponašanje je ... nešto što bi možda preporučilo i Eneos 0W-50.
      Sintetika mu (očigledno) prija što baš ne ide sa "godinom proizvodnje".
      Skupo ulje (doduše, kao i MOL 5W-60).
      Ipak mi se čini 5W-50 ili 10W-50 kao najracionalnije (makar i sa 1-2kW manje snage).
      Pogotovu sa cca. 215.000km ...
      Možda samo Eneos Sustina 5W-40 ... 0W-50 ako novac nije problem (uglavnom nije, nikad ga nema dovoljno) ... mislim već je 5W-40 "overkill" pa "kad je bal, nek' je maskembal".
      To uz Vaše iskustvo.
      Uopšteno, birao bih 5W-50 (Mobil ili Fuchs) ili 10W-50. Mislim da je 10W-60 preterano zbog male potrošnje ulja inače jeste opcija.
      Ako se prelazi više od 10.000km godišnje, verovatno bih kombinovao 10W-30/40 zimi i 15W-50 leti. Dakle to je neka opšta preporuka i neki moj izbor za taj automobil (motor).
      Vama bi preporučio da (samo) pređete na Sustina ulje, 5W-40 ili (čak) 0W-50.
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Hvala puno na preporuci,imao sam nesto vise od litru ulja Eneos Hyper premium 5w40 koje je sam sipao zadnje dvije zamjene a ostalo mi je pa sam dokupio 2 litre i nasuo opet isto.Pridrzavacu se vasih rijeci pa ga necu forsirati u vise obrtaje na duzim dionicama kako mi se nebi desilo najgore.Svakako cu do zime preci sigurno 10000 km pa cu ga brzo i mjenjati. Od gradacija koje ste mi preporucili pronasao sam Mobil 5W50 Rally Formula (jako skupo),Mobil 5W50 Peak Life-isto jako skupo,Fuchs Titan SuperSyn 5W50 i 10W60,Selenia Racing 10W60.Mobil mi je bas skup i kod nas je cijena oko 14,50 Eura za litru a Fuchs mogu uzeti za 7 Eura po litri,Selenia je isto oko 13 Eura.Nekako najpovoljnija kupovina mi dodje ovaj Fuchs pa Vas pitam dal mi predlazete ovo ulje i generalno kakvi su oni kao brend jer kod nas u Republici Srpskoj nisu nesto posebno zastupljeni a marketinga i nemaju.Nasao sam u komsiluku ovlastenog uvoznika za BiH i mislim da je originalno ulje i da nije neki fals sto za Mobila nebih znao.Imam prijatelja koji Fuchs sipa u kamion i kaze da je extra ulje ali to je opet nesto drugo.Pozdrav i hvala Vam jos jednom na srdacnoj pomoci.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aljoša,
      Mobil nije jeftin brend a Mobil 1 je po definiciji skup.
      No, čak ni visoka cena ne znači da je original (slažem se). Kod Rally Formula ulja obratite pažnju na datum proizvodnje (oznake utisnute u plastici na dnu boce) jer se to ulje ne proizvodi više godina (i Peak LIfe se više od godinu dana ne proizvodi u Evropi, bar).
      Rok upotrebe ulja je 5 god.
      Fuchs je više nego O.K.
      Odnos kvalitet/cena je (uvek i svuda) vrlo dobar.
      Po onome što kažete liči da je original, ali ne mogu da tvrdim (odavde).
      Ako je ovlašćeni uvoznik (i ima ga na sajtu Fuchs-a) onda je već sve potpuno u redu.
      Fuchs je u svetu industrijskih maziva jedina firma koja ne samo da parira velikoj petorci (Shell, Mobil, BP/Castrol/Aral, Chevron/Texaco, Total grupa) već je često i ispred njih. U teretnom programu su "tu negde" a u automobilskom su takođe TU (samo su slabiji brend). Mnoga fabrička punjenja su Fuchs-ova tako da problema ne može da bude.
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Pozdrav!
    Imam Punta 75 1994. god. Zanima me ulje za mjenjač. U uputama piše da ide Tutela ZC 80/S. Tog ulja više nema nigdje za kupit već je zamjena za njega Tutela EPYX 80W90 GL-4. E sad. Ja sam u mjenjaču imao ulje TOTAL BV odnosno sad se zove Gear8 75W80. To ulje mi je bilo super jer se super lagano šaltalo. Primijetio sam da mi je mjenjač nešto glasniji pa sam provjerio u manual i vidio da

    ОдговориИзбриши
  36. Pozdrav!
    Imam Punta 75 1994. god. Zanima me ulje za mjenjač. U uputama piše da ide Tutela ZC 80/S odnosno SAE 80W GL-4. Tog ulja više nema već je zamjena za njega Tutela EPYX 80W-90. E sad. Ja sam u mjenjaču imao ulje TOTAL BV odnosno sad se zove Gear8 75W80. To ulje mi je bilo super jer se super lagano šaltalo. Ali primijetio sam da mi je mjenjač nešto glasniji pa sam zapravo tad skužio da imam "krivo" ulje u mjenjaču. Sad sam stavio Shell Spirax S2G. Dosta teže se šalta kad je hladnije a što se tiče buke mjenjač je možda nešto neznatno tiši. E sad budući da mi nakon onog provog ulja ovo nikako ne odgovara za šaltanje zanima me jel bi šta dobio da stavim Tutelu EPYX? Zanima me još i Spirax S3 G80W jer vidim da ima brdo aditiva. Tutela se isto hvali aditivima koji stišavaju rad mjenjača. Koje bi po Vama ulje bilo bolje stavit i od kojeg se može više očekivat. Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Prvi savet: ne slušajte mnogo marketinške bla-bla navode ("specijalni" aditivi, "za utišavanje" ili za kuvanje ručka, možda?)-
      Dobro je držati se samo i isključivo (pleonazam ali ovde u funkciji "stilske figure" - naglašavanja) API GL-4 standarda i ništa više (ništa GL-4/5, pa i GL-4+ je za izbegavanje, mada ste ga već probali i bili izuzetno zadovoljni, na duži rok treba ostati na GL-4).
      Sve što Vam se dogodilo je SAMO i ISKLJUČIVO posledica različitih viskoznih gradacija!! (full stop)
      Ako sa Shell-om niste zadovoljni a on je 80W-90, nećete biti ni sa Selenia (ili bilo kojim drugim) u 80W-90.
      Iako i 75W-80 i 80W-90 mogu da zamene 80W prvo je manje viskoznosti a drugo veće sa posledicama koje ste iskusili (i opisali).
      Vaš menjač je baš osetljiv (ili ste samo više obraćali pažnju) inače obično su razlike manje.
      U tom smislu imate samo dva dobra rešenja:
      1. Koristiti 75W-90 API GL-4, što će spojiti najbolje iz oba sveta (obe VG).
      Malo je doduše teže naći. Ovakvih nema mineralnih, a PS ili Sint. je skoro svejedno, osim što je PS isplatljivije (ionako bi trebali menjati na predviđenom intervalu).
      Što bi se reklo, "navukli" ste se sa odličnim 75W-80 uljem pa je 80W-90 "pregusto" (ne bi trebalo da bude "pre" ali malo "gušće" jeste).
      2. Sigurno najbolje, vratiti se na "staro", tj. na fabrički default.
      U tom smislu bi "staro dobro" mineralno ulje u 80W API Gl-4 bilo najbolje rešenje.
      Bilo koje, bilo kog renomiranog proizvođača, Shell Spirax S3 G80W je jedno od dobrih rešenja. Lično bih odabrao to ili neko slično (ostaje i opcija 1, doduše, mada ne garantuje mnogo bolje šaltanje, možda tek isto kao 80W, u oba slučaja u nijansama lošije od 75W-80, koje opet, nema idealnu radnu viskoznost, iako neće ugroziti rad menjača ipak je tek za hladnija područja, npr. Skandinaviju, gde bi bilo idealno ostati na istom).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Uzeo bih Spirax S3 G80W. Piše da ima aditive za lakše šaltanje na niskim temperaturama :). Zanima me koja je razlika između SAE-80W i 80W-90?

      Избриши
    3. Danny,
      Postoje aditivi za (lakše) šaltanje na niskim temp. ALI je (opet) to vezano sa viskozitetom. To su PPD (Pour Point Depressants) aditivi. Ništa specijalno i ništa što i drugi ne koriste. Onih -33 je uobičajno za SAE 80W.
      Razlika je što su 80W-90 ulja viskoznija na temperaturama u plusu, od 40 cel. na dalje je razlika 30 do 50%. U minusu su razlike manje, ali i tu obično 80W ima nekoliko stepeni nižu tačku stinjavanja.
      Veća visk. na +20 ili +40, 60 može da uslovi lošije "šaltanje" (osećaj) posle je razlika u apsolutnom smislu mala i ne bi trebalo da se oseća.
      Delji uljni film nije od značaja kod sklopova koji NE zahtevaju SAE 90 (kao što je Vaš menjač).
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Molim Vas još samo Vaš osvrt na INA Transmol DB 80 ulje u odnosu na Shell Spirax S3 G80! I općenito na kvalitetu INInih ulja. Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      INA je kompanija koju veoma poštujem. Duga tradicija, stručni kadar, dobra oprema, itd. Malo su (možda) u senci od kada su pod MOL-om ali mi se čini da je to još uvek vrlo dobar kvalitet. (to je općenito u vezi INInih maziva)
      INA Transmol DB 80 je ulje koje može parirati Shell Spirax S3 G80. To su veoma slična ulja, INA je za nijansu viskoznija (cca. 5%) što mi se čak i više sviđa (sve je, naravno, unutar dopuštenih granica, i to "po sredi" istih). Jedino malo zaostaje po ponašanju na niskim temp. (tecište od -29°C u odnosu na -33) ali je to i dalje bolje od minimalnih zahteva (max. 150Pas na -26 kod INA-e 80Pas) za 80W klasu (kategoriju), tako da nije od većeg značaja. Do cca. -15 ili -20 razlika je neznatna. INA se može koristiti do nekih -24 (ili tu negde, ako je par dana u godini) a Shell (možda) i do -27 ali su oba praktično za temp. do (oko) -22°C i za niže bi trebalo koristiti 75W-85 ili 75W-90 ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ili ukratko: ulja su iste kategorije kvaliteta, gotovo identičnog sastava, uz (možda) malo više PPD aditiva kod Shell-a (npr. dodato 0,3% umesto 0,2% ili 0,2% umesto 0,1% ili tako štogod).
      Do -20°C neće se primećivati razlika.
      Uopšteno: razlike su u nijansama te ne bih dao posebnu prednost ni jedom od ta dva ulja.

      Избриши
  38. Izvinjavam se na retrospektivu u davno doba ovog posta. Bizol ima kod nas da se nabavi

    ОдговориИзбриши
  39. Poštovani,
    Ne sećam se tačno kontektsta, ali Bizol odavno može da se kupi kod nas, o tome je više bilo na poljoinfo.com (i njihovim uljima).
    Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zahvaljujem na brzom odgovoru i ujedno Vam čestitam praznik.
      Pratim već neko vreme poljoinfo i Vaše komentare.
      Naime tamo se pominje Bison a ja sam nedavno naišao u Beogradu na BIZOL nemačka ulja.

      Избриши
    2. Aha, baš sam (kao rasejani profa) omanuo.
      Toliko sam upoznat da sam eto i pomešao.
      Pregledao sam Bizol sajt i ... jako zanimljivo izgleda (intrigantno).
      Verujem da je o.k. kompanija (imaju i par zvaničnih odobrenja za manju kompaniju pohvalno). Prilično zanimljivo da bi trebalo da se pretoči i u tekst.
      No, teško da ću stići pre sledećih praznika (sredinom februara).
      Hvala za info.
      Pozdrav!

      Избриши
  40. Hvala.
    Jedva čekam Vaše mišljenje. Momak mi je lepo prezentovao,ali malo sam skeptičan (iako imaju lepa pakovanja).
    Imam još 1500 km do zamene (ford mondeo tdci iz 2002) i baš me je zaintrigirao sa green 5w30 uljem. Kaže da je namenjeno za gradsku vožnju i za dosta kratkih relacija.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za sada moja umerena preporuka (dok se i sam ne upoznam sa detaljima).
      Prvi utisak o kompaniji mi je jako pozitivan, ali:
      - Ne očekujte BOLJI kvalitet od premijum brendova (no, može biti uporediv, to nije isključeno, pa čak i u nijansama bolji, kako već kod god ulja)
      - Uz niže cene (od premijum brendova), verovatno da se (baš) isplati.
      Firma je prilično nepoznata pa bar nije kopija ... sa druge strane kao i svuda tradicija a Bizol je (ipak) nema (osnovan tek 1998); dodatno treba reći da mali privatni biznis može imati svojih prednosti ali i mana (nivo opremenjenosti pogona, a posebno laboratorije; mogućnost ispitivanja u realnim uslovima, broj odobrenja, članstvo u stručnim organizacijama, cena sirovina koja se plaća za manje količine, itd. i sl.)
      Zato: iako se ne bih plašio da je kvalitet loš (naprotiv) ne bih baš ni uzdizao na pijadestal ovog proizvođača.
      Iako mi se njihova poslovna politika sviđa, a znanje im ne nedostaje, ostaje mnogo nedoumica koliko je to isplatljivije od drugih renomirani(raniji)h proizvođača.
      Pozdrav!

      Избриши
  41. Hvala Vam na vremenu koje ste odvojili na moje pitanje . Kao sto vec napomenuh imam jos 1500 km (malo manje). Ipak cu sacekati Vas podrobniji tekst. Ostaje mi jos nekih 2 meseca do servisa

    ОдговориИзбриши
  42. Postovani Stevo uzivanje je citati tekstove ovog tipa iz kojih prosto buja znanje i posvecenost tematici.
    Molim vas koja bi bila vasa preporuka ulja za Toyota 1HZ motor iz 1996. Suvi dizel 4.2 indirektno ubrizgavanje kako bi se "stara dama" maksimalno sacuvala. Hvala.

    ОдговориИзбриши
  43. Napomenuo bih da je automobil presao tek stotinak hiljada kilometara.

    ОдговориИзбриши
  44. Poštovani,
    Uz normalni režim vožnje, naročito ako je sve asfalt, 10w-40 i menjajte jednom godišnje (ili na 7500 km). Ako malo idete zemljanim putevima (umereni tereni), onda menjajte na 6 meseci (max. 5000 km) i to leti 15W-40 ili (čak) 20W-50 (alternativno 15W-50) a zimi 10W-30 ili 10W-40.
    Mineralna i PS ulja su sasvim o.k. potrebno je da ispunjavaju API CF i nema problema (multifleet su odlična, npr. API SJ/CF, ili naravno "standardna" API SL/CF za automobilske motore).
    Bilo koje originalno je o.k.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  45. Postovani Stevo, veliko vam hvala na brzom i strucnom odgovoru. Bio sam u nedoumici citajuci razne izvore da li bi bilo dobro staru damu pocastiti nekom full sintetikom. Istrazivajuci dosao sam do dva potencijalna izbora. Prvi je: Shell Rimula R6M 10W40, a drugi Liqui Moly DIESEL SYNTHOIL 5W-40... Medjutim volio bih da znam vase cijenjeno misljenje o eventualnoj upotrebi ovih modernih ulja u motorima starije i "prljavije" koncepcije, intervalu zamjene itd. i naravno da li po vasem misljenju ova ulja imaju dovoljno efikasne kondicionere zaptivki koji bi mogli sprijeciti eventualne probleme, odnosno curenja...

    ОдговориИзбриши
  46. Poštovani,
    Morate pogledati uputstvo vozila/servisnu knjižicu.
    Nije problem u uljima, trebalo bi da su oba o.k. no neki proizvođači (naročito japanski) ponekad imaju restrikciju za ulja za teretni transport (API Cx-4, npr. CG-4, CH-4 i CI-4).
    Drugo, mislim da je upotreba sintetičkih ulja potpuno bacanje para za kratke intervale zamene koji su propisani, te da je mnogo bolje menjati "lošije" (i jeftinije) mineralno i/ili PS dva puta godišnje (i da ćete time najviše postići).
    Pomenuta ulja sigurno imaju kondicionere zaptivki, ali ... godište vozila upućuje na oprez ... malo pređenih km (u kombinaciji sa prethodnim) NIJE prednost (za upotrebu sintetičkih ulja) nego mana.
    Jednostavno, za malo korišćeno vozilo starije od 20 god. (ipak) ne preporučujem sintetička ulja.
    U najmanju ruku je bacanje para a i pored male verovatnoće problema, ona je svakako veća nego pri upotrebi PS ili mineralnih ulja (dodatno, Toyota je "alergična" na "razvučene" SAE VG, te je 5W-40 još manje preporučljivo (dok 10W-40 dolazi u obzir, tj. baš i jeste preporuka).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши