Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 12. септембар 2012.

Jeftina ulja - dosta za sada, Cheap Oils - enough for now



Pomenuo sam robne marke u prošlom tekstu.
I više puta usput u raznim tekstovima i komentarima (kao i na forumima).
Neću se (mnogo) ponavljati. Ono što je bitno, već sam rekao:
Ne volim taj koncept (koji nije vezan samo za maziva; naprotiv) a rezultat može biti pozitivan (niža cena, laka prepoznatljivost za vlasnike određenih automobila (GM, Ford ...) i slično) ali i negativan (niži kvalitet od poznatih brendova u istoj klasi).
Kvalitet je obično takav da se zadovolji minimum standarda što i jeste cilj ali se obično štedi na baznom ulju korišćenjem jeftinih baznih štokova. Dalje, zavisno od klase, obično se koriste jeftiniji polimeri (za poboljšanje indeksa viskoznosti) ili ih ima manje (ili više zavisno šta se želi postići, tj. po kom osnovu više uštedeti) a i bazni paket je obično „standardni“ a ne premium, ITD.
Naravno ima i primera visokog kvaliteta (Honda OEM ulja, koja pravi neko od mejdžorsa, pre par godina u Evropi je to bio Total da bi ga zamenio Shell a sutra – videćemo). Osim toga unutar jednog imena (GM) može biti i ulja visokog nivoa naričito tamo gde to standard propisuje (ograničava varijacije) što kod pomenutog (donekle) važi za  GM Dexos2.
Kupiti u ovlašćenom servisu ... još i nekako (mada kako gde) ali postoji rizik da ćete kupiti ili falsifikat ili robu za „crnu Afriku“ (mada je i to relativno nekada tamo ide i bolje nego – znate već gde).
Sve u svemu ako je original niste mnogo ili nikako pogrešili a da može bolje – uvek može bolje.
Ponoviću ono što kaže Mobil (parafraza) – pravimo nebrojen broj robnih marki ali je ulje pod imenom Mobil uvek makar za nijansu kvalitetnije u istoj klasi.
Ko šta pravi je više detektivska priča a mnogo zavisi i od kontinenta. Fuchs, recimo, pravi ACDelco ulja (opet GM brend) u nekim krajevima sveta.
Čuvajte se „poznatih“ imena ili varijacija na njih kao što je npr. GMC i slično, jer često takvi proizvodi nemaju veze sa brendom automobila a koriste takva imena kao besplatnu reklamu sa implikacijom da se radi o filijali američke kompanije i jasnim asocijacijama na kvalitet (po veoma niskoj ceni).
Često robne marke prave renomirane kompanije kojima je to (često) jedini način da iz premium klase „siđu“ u ekonomsku pa čak i low cost bez da ugroze više godišnja (decenijska) ulaganja u premium brend. Naravno, očigledno se radi o degradaciji kvaliteta ali zavisno od slučaja do slučaja to ne mora biti čak ni za celu klasu (naročito kada je cena podnošljivo niska).
Ipak, bolje je izbegavati ovakve „kombinatorike“ iako bi za kraće intervale izmene te lake uslove vožnje ovakva ulja solidno odradila posao.
Ona najjefinija i potpuno „no name“ ulja IPAK izbegavajte jer je pitanje ispunjavaju li makar deo onoga što piše na etiketi pa čak i da li su uopšte blizu tome.
Poljski K2 bi mogao da dobije i tekst (poseban) što sam i najavljivao no nije izvesno da ću skoro naći toliko vremena. To je nešto što bi moglo biti zanimljivo i nešto što ima dobar odnos kvalitet/cena.
Naravno, između jeftinog, umereno jeftinog i umereno skupog – po pravilu treba birati umereno skupo!!
Manji nemački brendovi i bez velike tradicije su nikli kao pečurke posle kiše a prodaju se sasvim solidno. Nemci su uvek bili pedantni, tehnički na visokom nivou, a kao hemičari vodeći u svetu, međutim to ne znači i da ovi (obično tek umereno jeftini) brendovi trebaju da budu vaš izbor.
Mogu, ali ipak budite obazrivi. Iskustva su razna, i uglavnom neutralna ili umereno povoljna.
Bez više informacija mogu samo da nagađam ali SVA imena kojih nema (bar za neka ulja) na zvaničnim listama OEM-a (MB, VW i drugi), standarda (API i ACEA), nisu za posebnu preporuku makar se prodavali desetak godina i u velikim količinama.

Od imena koja imaju vrlo dobar odnos kvalitet/cena a koja su (makar uslovno) jeftina, ne mogu a da ne pomenem FAM i Prista Oil. Dva jaka proizvođača. Prvi, koji je trenutno pod kapom države i sa kvalitetom koji je više nego solidan (onaj stari), drugi koji je sve manje jeftin naročito u matičnoj državi ali sa odličnim odnosom kvalitet/cena.
Oba proizvođača imaju potpuno automatizovanu proizvodnju , dobre laboratorije, veliki broj stručnjaka i veoma dobru (kompletnu) tehnologiju. Prista, naravno ima više obrtnog kapitala a FAM se i pored svega u oblasti čvrstih maziva drži u samom dvropskom (i svetskom) vrhu ( a tu su i neka industrijska ulja).
O RNB (Galax) ne bih znao da kažem nešto određeno (nisam ih zaboravio). I oni su u restruktuiranju (i pod državnom kapom) te bi trebalo da imaju (bar) solidan kvalitet. Jedino što ih skoro nema na tržištu i što sticajem okolnosti manje o njima znam te ne mogu dati tako jaku preporuku kao za FAM.
INA nikako nije jeftin brend ali sa izvoznim cenama (pa još akcijskim) može da bude te eto još jedne prilike za kupovinu jeftinog a kvalitetnog ulja.
Optima će se naći u sledećoj priči koja kazuje kako skupa ulja (na prvi pogled) i premium brendovi zapravo i nisu toliko skuplji kako se na prvi pogled čini i zašto vredi kupovati skuplje (ne i najskuplje, osim ako imate poseban razlog za tako nešto).

I na kraju ovog teksta, da Nas sve zajedno podsetim da će Srbija (i širi region) biti pod sve većim uticajem (velikih) ruskih kompanija. Rusi su sve ozbiljniji igrači (Optima je takođe postala njihov brend, a o Gazprom uljima sam već dva puta pisao a biće pomenuti i u sledećem tekstu).
Ruske kompanije objedinjuju proizvodnju sirovina (od sirove nafte) sa finalnim proizvodima, imaju veliki kapital, odličnu organizaciju i kvalitetan (sve kvalitetniji) kadar, tako da je samo pitanje vremena kada će u Evropi biti jako blizu Zapadnim brendovima, kako po osvojenom tržištu tako i po ugledu.
Tehnološki su jako blizu  tako da je sve manje razloga za razmišljanje da Rusi još uvek zaostaju.
Uostalom Gazprom ima Chevron tehnologiju (sa sve ljudima) u Italiji. Ko tu zaostaje?
Nestro će (preko Modriče) za godinu-dve biti i ispred većine velikih imena (ili makar na istom nivou, po svim kriterijuma, makar i cepidlačili) jer nova „state of art“ blendara samo što nije ugledala svetlo dana.
Lukoil je već pominjan, a izjasnio sam se i o tome da sam im „snizio rejting“ (u komentaru u tekstu Lukoil prvi deo). Ukratko, još su to solidna ulja, ali nedostatak odobrenja, više cene i još sijaset utisaka im ne idu na ruku. Ipak sve se to može brzo promeniti jer je Lukoil uložio više miliona € u modernizaciju blendare u Rumuniji, što bi trebalo da bude gotovo do kraja godine ili sredine sledeće.
Od aprila ove godine Lukoil je lansirao brend Genesis, ali više za potrebe GM-a u Uzbekistanu i za domicilno tržište. Posle proširenja i modernizacije rumunske blendare kreće pohod na Zapadno Evropsko tržište. Ako takav stigne i do nas a po dobro odmerenoj ceni (i marketinški propraćen) eto potpunog preokreta i od jednog koraka nazad, dva koraka napred.
Naravno Genesis (počevši od imena do odobrenja sve je urađeno na najvišem nivou) je „jeftin“ premium brend (nekada bio pleonazam a sada nije, kako to „uspešno“ demonstrira Total), čime je više za priču o (relativno) skupim uljima (sledeći tekst) no kako je za sada DALEKO od nas, to će ostati za neki drugi put; za sada samo (već poznato) da je na startu Genesis krenuo sa 5W-20 i 5W-30 verzijom (ovih treba biti više a slede i 5W-40 ulja). Oba su API SN a 5W-30 verzija je GM Dexos2 uz MB 229.51, ACEA C3-2010, itd. Sve po najnovijom modi što se mora pohvaliti. Naravno ne očekujem niske cene za ovako nešto (posebno za 5W-20) a ni tako brz dolazak na „Šlj“ tržišta (što doduše nije ni daleko od istine). Ovako koncipiran brend ide pre svega na ZAPAD, a za ostale šta preostane („Keba Pljeska“ u „Krabi“ za neke a za ostale „Kofa Pomijara“ kod Planktona).

I tako, dok Evropljani hrle u Kinu na sopstvenom terenu ih tuku (ili će ih tući) što Rusi, što Azijati kombinacijom prefinjenosti i dobre cene.
Kad smo već kod „Azijata“ ne mogu (na kraju ali ne i po značaju) da ne spomenem Petronas, koji se dobro „ukotvio“ u Italiji (kupovinom Selenia-e) i  Nemačkoj. I dok je tamo relativno jeftin kod nas je jeftin kao da se ne radi o poznatom brendu. Promotivni period? Možda, ali izgleda na „neodređeno vreme“ za razliku od armije zaposlenih tek na određeno i kojima svaki dinar znači. Izgleda da se tu ukrštaju interesi širom Evrope.

To je za ovu godinu sve o jeftinoći jer će o tome imati (tek) šta da se kaže u 2013. koja će po svim očekivanjima biti lošija za prodavce od (katastrofalne) 2012. koja je već treća ili četvrta „lošija od prethodne“.

Uprkos tome, pročitajte (bar) sledeći tekst i pokušajte da se oduprete naletu „jeftinoće“.  Gorivo će verovatno još poskupljivati i tu izbora nemate. Litar sintetičkog 5W-40 za  4 litara goriva je već stvarnost, zašto to ne zaokružiti na 5? Ionako ćete (makar u gradu) razliku za (taj litar) izduvati više za ciglih 20km, a razliku za  celu zamenu za („ogromnih“) 80-tak km (50-tak milja).

P.S.
Uspeo sam da tekst spakujem u 1500 reči. Uskoro ću i ja lakonski pisati tekst o jeftinim uljima na sledeći način - NASLOV: Jeftina ulja, TEKST: "Jesu". Trenutno sam mogao baš tako da skratim.
Uzgred, prethodni tekst je bio jubilarni 200.
A trebalo je da ih bude (maksimalno) deset puta manje.

P.P.S.
Nekoliko nepreciznosti mi nećete zameriti. Genesis postoji i u varijanti 5W-40.
Ali glavno je da nisam napomenuo to koji "mali" nemački proizvođači imaju priličan broj approval-a.
To je pre svega Mabanol. Ako gledamo samo teretni program treba pomenuti i Mannol ... možda i Emka-u.
Ipak, i dalje mi je "nemačka priča" sa niskim cenama ... ne toliko privlačna.
Imaju li išta jeftino? Automobile? Ako je Nemačko i kvalitetno (nekako) mora i da je skupo.
Dakako, ako vam treba approval koji neka od pomenutih ulja imaju ovo je možda previše oprezno.
Nije da su ulja loša (bar deo asortimana), a nisu ni skupa ... nisu doduše ni jeftina ... a nisu ni neki brendovi ... znate šta hoću reći - isuviše su prosečna (po skoro svim kriterijumima).
Poljski Lotos sam pomenuo, a da zaslužuje ceo tekst nema sumnje. Kao fenomen svoje vrste svakako. Ovo ime je "trn u oku" mnogim poznatim imenima, imaju "gomilu" odobrenja, imaju gomilu kapitala, a imaju i jako povoljne cene (širom Evrope). Isuviše dobro zvuči (da bi bilo istinito).
Kako god, možda su i (jedan od glavnih) uzrok(a) pada cene poznatih brendova, uz (naravno) invaziju Rusa ... i Petronas-a.
Ajd' i jedna šala (sa delom zbilje) ... ma poskupeće Lotos, samo dok pozatvaraju Mejdžorse ("pustio bih ja njega al' neće on mene").

33 коментара:

  1. Dragi Stevo,javljam se sa jednom nedoumicom.Nije direktno vezano za temu o kojoj pišete,ali je životno.Neki dan sam u dastera greškom sipao domaći bezolovni benzin,nije bilo baš vidno obeleženo,a koliko znam preporučljivo je sipati uvozni bezolovni od 95. ili 98.oktana.U knjižici za održavanje vozila je bilo napisano samo o oktanskoj vrednosti i da nije preporučljivo voziti na manje od 95.,a ako se i desi da se ulje u motoru menja na 7,5 kkm ili polugodišnje.Sipano je tek nekih 8,55litara za paljenje.Vidim na netu da je koncentracija sumpora u domaćem benzinu 60.puta veća nego u uvoznom.Šta mi savetujete da radim?Motor mi je euro V i vozim ga u gradu bar 90%,na tng.Da li da razblažim sa onim uvoznim sa 98.oktana,ili da vadim iz rezervoara,ili da se ne brinem i nastavim da vozim?Pozdrav!Hvala!

    ОдговориИзбриши
  2. Sasvim je sigurno da nije dobro koristiti BMB 95 u vozilima sa Euro V motorom (šire gledano, uopšte sa katalizatorom). Naravno efekat je dugoročan.
    Sumpor jeste "otrov" za katalizator.
    Inače BMB 95 može imati i 60 puta više od benzina po EN 228:2009 (Evropremium) ALI obično ima "tek" 30-tak. Sumpor smanjuje efektivnost katalizatora i na duži rok ga truje.
    Naročito je opasno kod savremenijih "three-way" katalizatora.
    Ipak, ne deluje mi kao nešto (posebno) opasno.
    Nije loše razblažiti (nekih 3:1 ili do punog rezervoara) benzin i svesti sumpor na ispod 100ppm. Da se izvlači benzin ... deluje mi komplikovano, mada je onda lakše razblažiti.
    Kako god, milim da bi (bar 10 litara, i obzirom da je nešto bezina bilo to bi bilo blizu pomenutih 1:3) dosipanjem benzina od 98 oktana, mogli da nastavite bez ikakve bojazni.
    Možete koristiti i Evropremium mada je on benzin sa 95 oktana.
    Uglavnom, nije opasno (kao kad pomešate gorivo, daleko od toga) ali nije dobro da bude običaj.
    Bolje gledajte sledeći put i nemojte se mnogo brinuti.
    Stalna vožnja na BMB bi sigurno drastično skratila životni vek katalizatora.
    Ipak, ne bi došlo do "trenutnog" ili posebno brzog uništenja istog.
    Sumpor negativno deluje i na ulje ali je taj uticaj mnogo bezazleniji (mada vodi ka ranijoj zameni ulja, recimo na 10k km umesto 15k km, za slučaj benzin BMB 95).
    U knjižici ništa ne piše o visoko sumpornim benzinima jer takvih odavno više nema u Evropi.
    Ne brinite nije kao da ste sipali "olovni" benzin tada bi vam već preporučio da isti izvadite (srećom toga nema već ... "cele" dve-tri godine).
    Pozdrav! Molim.

    ОдговориИзбриши
  3. Mnogo zavisi i u kom je obliku sumpor jer je H2S (vodonik sulfid) glavni "trovač".
    Kako god, nije toliko opasno.

    ОдговориИзбриши
  4. Idem ujutru da motor počastim sa benzinom, evropremiumom 98.Nadam se da nemam trostepeni katalizator.Nije mi se na sreću palila lampica "check engine".To potkrepljuje Vaše mišljenje.Nadam se da od novembra neće više biti BMB95.,kad se završi rekonstrukcija pančevačke rafinerije.I naravno,paziću!Sam ću sipati,a neću više davati pumpadzijama da to rade!Hvala još jednom!

    ОдговориИзбриши
  5. I još nešto:koliko je u tragu ostalo tetra-etil olova u tim rezervoarima,koji se poslednje dve godine,izbacivanjem olovnih(ako me sećanje služi od kraja juna 2009.) koriste samo za bezolovne benzine?Ko može da nam garantuje da su oduvek bili namenjeni za korišćenje (skladištenje) bezolovnog benzina?Da li su dobro isprani,ako je predhodno u njima bilo olovnog benzina?Mnoštvo pretpostavki i pitanja bez odgovora.Zato bi trebalo da se čuvamo kontrole goriva, benzinskih i dizel motora u inostranstvu!SAT revija je skoro pisala o drakonskim kaznama,napisanih našim špediterima u Makedoniji i zemljama okruženja,zbog "ložaka" u tragu,u rezervoarima.A čovek se kune da nikad nije sipao lož ulje.Mislim da nismo uopšte kao narod svesni svoje površnosti i diletantizma.

    ОдговориИзбриши
  6. Poštovani Dejane,
    Skoro da nemam ništa da dodam a veoma se slažem sa vašim zaključkom.
    Koliko je preostalo tetraetil-olova teško je reći.
    Sada (posle par godina) verovatno da ga i nema.
    Mislim da ni sami distributeri ne znaju tačno.
    Možda su rezervoari ispirani na mestima kao što je auto-put i ponegde u većim gradovima.
    Iako ne mogu da tvrdim, verovatno je išlo po principu - ispraće se samo posle par (desetak) sipanja u rezervoar.
    Verovatno zato u nacionalnim verzijama standarda još stoji max. za olovo od 13ppm a pravi evropski standardi dopuštaju tek 5ppm.
    Verovatno samo evropremium ima evropski nivo jer se pojavio kasnije i verovatno skladišten u rezervoare od bezolovnog benzina (gde je bilo moguće).
    Kako god, ostaje nada da će se krajem godine situacija sa gorivima bitno popraviti.

    ОдговориИзбриши
  7. Postovani Stevo, kad smo vec kod marki (sto robnih, sto nemackih :) ) imam jednu nedoumicu. Navodite da je GM 5w30 dexos2 dobro ulje, medjutim, meni u uslovima dosta gradske voznje (~5kkm grad i ~2kkm otvorno) mi deluje da ga je gorivo + plin "razbilo", te je poceo auto da ga trosi (kupljeno i sipano u zvanicnom servisu). U narednih 3kkm na autoputevima, potrosio mi je jednu litru ulja. Zaprepastio sam se kad sam u Opelovom servisu u Nemackoj video da isto ulje (GM 5w30 dexos2) kosta 21 evro, a kod nas ~900 dinara. Postavio sam sebi pitanje da li je to taj kvalitet uopste (u svetlu potrosnje nakon provezenih 7kkm).
    Ako bih menjao marku ulja (a da zadovoljava dexos2), sta bi bila kvalitetnija preporuka, a da su provereni dobavljaci (uvoznici) ulja u Srbiji? U pitanju je vektra c, benzinac sa plinom 1.8.

    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Cak na mestima kao sto je AP sport, ulje GM 5w30 dexos2 ide ispod 600 dinara (~5 evra) za litar (na kanticu 5 litara). A u Nemackoj je litra 21 evro. Kao da ga pakuju ovde, u rafineriji Sunce.

      Избриши
  8. Isto ali do 2x jeftinije i nekako ... 3 ili 4 puta jeftinije ... kako vam zvuči? Makar nelogično!
    Iako je na Zapadu veća razlika između VP cene i MP cene (što je tek "nepošteno" jer servisi kupuju ispod VP cena a prodaju iznad MP cene, znači još veća razlika) sve ima svoje granice.
    Kažem, ima neke logike da razlika bude i dva puta ali sve više od toga je utopija.
    Dexos2 i to "izvozni" možete kupiti za cca. 3€ za litarsko pakovanje ali ...
    Kako god, ulje koje treba da izdrži 20 ili 30k km nikako ne bi trebalo da se ponaša kako ste opisali.
    Jesam, davao sam visoke ocene za dato ulje ali uzeo sam u obzir approval-e koje ima i sam standard Dexos2. Da li je ulje za Istok malo "frizirano" (ili uopšte ne ispunjava viskoke zahteve), zaista je teško reći (bez laboratorije).
    Od uvoznika sam pomenuo dva manja koji ulivaju poverenje (znate već koji su).
    Ima još par njih koji bi trebali da su O.K. ali sa njima (na žalost) kao pojedinac teško možete razgovarati (obično nemaju Malo Prodaju).
    Ako INSISTIRATE na Dexos2 (a baš i ne bi moralo, bilo koje ACEA C3 a naročito C3-08, je upotrebljivo) onda bi OMV bilo neko sigurno "utočište".
    Ono što vam ja (lepo) kažem je da uzmete neko "pošteno" ACEA C3 ulje kao što je FAM Premium 5W-30 ili Optima Eco 5W-30 (zašto? šta im fali?).
    FAM teško da iko falsifikuje a Optima je u novom pakovanju još uvek ne provaljena (osim toga imate i "kuću ulja" kao dodatnu sigurnost).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stevo, hvala na odgovoru. Moja procena je da gradska voznja sa losim benzinom cine svoje (mada sipam evropremijum BMB, pored TNGa). Ali nekako mi je kratko da na 10kkm imam problem. Opcije za ulje su mi sledece:
      - Mobil 1 ESP 0w40 (sa zapada)
      - Motul Specific dexos2 5w30 (Mass)
      - Motul 8100 X-clean 5W-40 (Mass)
      - Kroon Presteza MSP 5W-30 - dexos2 (Kedara)
      - drugar me ubedjuje da probam Motul 300V Power Racing 5W30 (mada ne vidim da je ni ACEA C3, niti dexos2, niti GM-LL-A-025/GM-LL-B-025) - kaze motor mu mirnije i lepse radi.
      - ?
      Eto da pretragu usmerimo ovim tokom (a i kvalitetom ulja). Molim za preporuku (redosledno po kvalitetu) ili usmerenje
      na jos neko ulje, koje sam propustio (a pouzdan je dobavljac u Srbiji ili se "lako" moze naci u inostranstvu).

      Sto se tice postojeceg ulja, imam litru novog nemackog GM 5w30 dexos2 ulja, kupicu litru domaceg novog GM 5w30 dexos2, te cu imati (posle servisa) litru domaceg koriscenog GM 5w30 dexos2 (predjenih 10kkm). Gde mogu da se urade analize ulja i koliko kostaju? Ovo bih uradio zbog sebe, da znam da li gresim sto prelazim na skuplje ulje ili ne.

      Unapred hvala.

      Pozdrav.

      Избриши
    2. Evo nasao sam da za moj auto / motor, ulje mora da ispuni GM-LL-A-025, a ne dexos2, tako da mogu i neka druga ulja. Molim za predloge za najbolje ulje za TNG + uslovi kratke gradske voznje. Okvir standarda min GM-LL-A-025. Unapred hvala.

      Pozdrav.

      Избриши
    3. Listu ste već sami sastavili.
      "Ni sam ne bih bolje", uslovno je i redosled O.K. ali su razlike male, pa kupovina iz inostranstva može biti samo ukoliko se "sklope kockice" inače mislim da je previše oprezno (i skupo).
      Sa GM-LL-A-025 se nećete mnogo ovajditi (sve manje ulja ispunjava to odobrenje a i nije ništa posebno u odnosu na ACEA A3 osim što ulje treba da izdrži i svih 30k km, naravno ne u čisto gradskim uslovima).
      Mobil ESP 0W-40 ima to odobrenje a Motul ima (jeftinije) specific ulje iz 8100 serije, samo što mislim da u Mass-u toga nema (već neko vreme).
      Dakle, mislim da su sva navedena bolja od "domaćeg" GM-a a ne morate ići samo na skuplju varijantu (već sam napomenuo da možete uštedeti sa domaćim ili "ex domaćim" proizvođačima).
      Analizu bi bilo dobro uraditi!
      Probajete na "mašincu" (Mašinskom Fakultetu u Bg.) ili kontaktirajte "Jugoinspekt".
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Motul 300V je zanimljivo rešenje.
      Ipak, to je (pravo) Racing ulje.
      Više je za Truck Day i slične manifestacije.
      Naravno izdržalo bi ... nekih 10k km.
      Sigurno bi morali da ga menjate ranije pa bi bilo još skuplje (a ni ovako nije jeftino).
      DAKLE treba vam DOBAR razlog za ovako izuzetno ulje.
      U gradskoj vožnji se ionako neće istaći pa ne vidim poseban razlog za čistu estarsku sintetiku (koji je teško kupiti osim Motul-a na slobodnom tržištu).
      Kontroverze oko trajanja katelizatora bi nas daleko odvele ali recimo da postoji (makar zvanično i uopšteno) napomena da ulja sa povećanim sadržajem Zn i P mogu skratiti vek ovim uređajima (makar je priča malo komplikovanija a skraćenje nije baš drastično).
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Hvala Stevo na informacijama, onda 300V otpada (kratki servisni intervali).

      Evo informacija sa OMV i MOL pumpi:
      - OMV Bixxol Special C3 5w30 - 1890 din/lit.
      - MOL Dynamic Gold dexos2 5w30 - 1235 din/lit.

      OMV-ovo ulje mu dodje skuplje od sve imene konkurencije (ovde kod nas): Motul, Kroon, Mobil 1 0w40 New Life (GM-LL-A-025/GM-LL-B-025),... - po meni ne isplativo.
      MOL-ovo ulje je po ceni tu sa konkurencijom (recimo Motul specific dexos 2 kosta 1236 din/lit.). Zagarantovana je MOL originalnost, ali nisu zagarantovani uslovi cuvanja. Na bocici pise da treba da se skladisti na temp. do 40 stepeni, a njima ulje stoji u metalnom ormaru, na asvaltu same pumpe (i na suncu) , na 50 i 60 stepeni ovog leta.

      Ostaje jos moja zelja Mobil1 ESP 0w40 - nisam siguran da li ga kupovati u radnji (najskuplje moguce) ili preko online narudzbine - kako znati da je original. Imas li neku preporuku sajta koji sigurno nabavlja originalna ulja (DE/AT) ili da idem na proverene radnje (skuplje 30%-40%)

      Pozdrav.

      Избриши
    6. Mislim da vam je jednostavnije da kupite Motul i ne morate brinuti (isto važi i za Kroon).
      Verovatno Dexos2 specific treba da bude "najbolje" mada je meni lično X-Clean 5W-40 zanimljivije rešenje (bar jednako dobro ili bolje).

      Избриши
    7. Inače, jako dobre primedbe i za OMV i za MOL.

      Избриши
    8. Sto vise covek kopa, veca je verovatnoca da ce problem da iskopa (a mi Srbi imamo poseban talenat da za*ebemo sistem, pa sam tako ja nasao rupu u sistemu preporuka Mobil-a). Evo preporuka nemackog Mobil-a:
      http://tinyurl.com/d56mb39 - Opel Vectra C, od 2006., 103kW (godina i kW mog motora)
      http://tinyurl.com/bpsdzu8 - Opel Vectra C Z18XER (bas oznaka mog motora)

      A evo preporuka engleskog Mobil-a:
      http://tinyurl.com/9mfaoba - Opel Vectra C, od 2006., 103kW (godina i kW mog motora)
      http://tinyurl.com/d48mo5p - Opel Vectra C - Z18XER (bas oznaka mog motora)

      Isti auto kao moj, vektra C, 2006., motor Z18XER (103kW) - a dve potpuno razlicite preporuke:
      - Mobil 1 ESP 0W40 specifikacije
      http://tinyurl.com/9xqdhzz
      - Mobil 1 New Life 0W40 specifikacije
      http://tinyurl.com/9zkdxzn

      Pre definitivne odluke (a samo su Motul i Mobil 1 u njoj - posto za Kroon nemam odgovor da li su nabavili izmenjeno Presteza MSP 5W-30 - dexos 2 specifikacije) molim za jedan pogled na ove razlike i misljenje da li u ovoj situaciji ici na novije dexos2 Mobil ulje ili ne? Sta dobijam/gubim koriscenjem jednog, odn. drugog?

      Unapred hvala.

      Pozdrav.

      Избриши
    9. Što čovek više kopa, sve je bliži fizičkom radniku ... i naravno kako ste i sami rekli, pre će iskopati novi problem nego rešenje.
      Evo ovako:
      1) Mislim da je Presteza MSP 5W-30 dovoljno dobra i bez Dexos 2 specifikacije.
      2) Mobil 1 ESP 0W-40 pre nego Mobil 1 New Life, pogotovu zbog TNG-a a i kratkih gradskih relacija, da je dizel (i kombinovana vožnja) bilo bi obratno.
      3) Pre svega bih vam savetovao Motul X-Clean 5W-40, ali ponavljam, izbor je Vaš.
      Teško je ukratko objasniti šta dobijate ili gubite sa Mid-SAPS u odnosu na "Normal-High" SAPS. Uglavnom je više "poena" na strani ESP ulja.
      Najkraće rečeno New Life ima sadržaj sulf. pepela na gornjoj granici za TNG a ESP ima idealan sadržaj.
      Inače su ulja iste klase i jako slične (ako ne i identične) osnove.
      Motul X-max 0W-40 (makar i bez Dexos2) je takođe zanimljivo rešenje.
      Pozdrav!

      Избриши
    10. Na kraju uzeh Motul X-Clean 5W-40. Svabama nisam zeleo da popustim (pokusali da uvale M1 ESP Formula umesto ESP), tako da je Mobil 1 pao u zapecak. Od ostalih Motul je izgledao kao pouzdana varijanta. Uzeo sam i Motul Engine Clean, pa posto je auto na otprilike 150.000km, rekoh ne bi bilo lose da se odradi jedno ciscenje (mada je uvek sipano "kvalitetno" 5w30 ulje).

      Pozdrav.

      Избриши
    11. Neće motoru ništa faliti od pranja (sa ispiranjem).
      Postupite po uputstvu. Može i 20min. bez problema. Obratite pažnju da ulje (sa Clean-om) dobrano iscedite.
      Na ovakvim temperaturama (preko 20°C) dovoljan je sat (dva) inače može i više.
      Tačno je da je ulje ređe posle tretmana (pazite da ulje ne bude na max. jer i aditiv ima svoju zapreminu) ali je baš zato potrebno bar isto vreme za ispuštanje iz motora (da bi manje uticalo na novo punjenje). X-Clean je više nego dobro ulje.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Poštovani Stevo
    Danas sam otišao u Oilgroup da kupim Mobil Super 2000 X1 10W-40, kada ono... povukli su sve zalihe ulja zbog lepljenja novih dekleracija. Taman sam se odlučio za Mobil, ali nešto mi se ne da... :) Ovakve stvari mi se redovno dešavaju i uvek "pratim znake" ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. ... Kad ja tamo a ono međutim ...
      Ništa zato, pratite i dalje znake ("pored puta") ...

      Избриши
  10. Dejane, evo jedan predlog od mene, ELF EXCELLIUM FULL TECH OW30, ima GM-LLA025, mozete ga kupiti direktno kod uvoznika, Profaco a cena je odlicna! Neznam sta Stevo kaze?

    ОдговориИзбриши
  11. Jedno od (solidnih) rešenja (a i jeftinih).
    No, iako je ... LL-A ... konceptualno (izvorno) 0W-30 ipak sam za 5W-30 a ako je motor sa oko ili više od 100k km i za 5W-40 ili makar 0W-40 (sve ove viskoznosti ispunjavaju zahteve, tj. ima ih sa odobrenjem).

    ОдговориИзбриши
  12. Uzgred, Texaco Havoline Ultra S, bilo 5W-30 bilo 5W-40 ispunjavaju pominjano GM odobrenje (imaju ili su bar imali) a takođe nisu skupa ulja (hmmm ... kako se gleda).
    Ponavljam, ne morate se (baš) opterećivati ovim nivoom kvaliteta, svako će ACEA C3 ulje (5W-30/40) biti doljno dobro (ako je original).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Moram se izviniti čitaocu koji je postavio pitanje pre tačno mesec dana.
    Mario je pitanje postavio u temi "Motorna ulja za TNG 1.01" ali sam čak i pri pregledavanju propuštenog (posle odmora) ovo ispustio iz vida.
    I tamo a i ovde se još jednom izvinjavam.
    Slobodno me podsetite u ovakvim slučajevima (može i mejlom, motornaulja@gmail.com).
    Još mi je žalije jer je pitanje prilično zanimljivo.
    Preporučujem i drugima da pogledaju pitanje i odgovor.

    ОдговориИзбриши
  14. Pozdrav za sve blogere. Poseban pozdrav za Stevu.
    Svi mi kad-tad to pomenemo. I ja sam na ovom mestu u jednom postu napisao da sam osetio da nakon ulivanja određenog ulja motor bolje radi i tako to... Naime, radi se o subjektivnom osećaju kao merilu kvaliteta ulja.
    Moj komšija pre dvadesetak dana kupio Zastavu 128 sa urađenom generalkom za 25.000 dinara. Doduše, generalka izgleda dobro urađena. Prilikom prodaje, rekao mu bivši vlasnik da bi bilo dobro da zameni ulje u motoru. Danas mi se pohvalio da je to učinio, potrošio čitavih 1.400 dinara (ne znam da li je tu uračunao i filter). Pitam ga šta je sipao, a on mi sav ponosan kaže - Optimus. Odgovorim da je dobro učinio ako je sipao Optimu, a on meni - Optimus komšija. Pogledam, stvarno Optimus, Bell Chemicalls, 20w60, API SG/CF.
    I sad, moji sluhisti, zaključak je da čujemo upravo ono što želimo da čujemo i da ovaj kriterijum za ocenu kvaliteta motornog ulja možemo da vežemo mačku o rep.
    Veliki pozdrav od Save.
    PS.
    Možda je ustvari komšiji i najvažnije ono što on čuje.
    Istovremeno, hoću da naglasim da ovaj post nije nikako komentar kvaliteta motornih ulja navedenog proizvođača, već samo komentar naše subjektivnosti.

    ОдговориИзбриши
  15. Sjajno!
    Ovo ste tako dobro primetili, svaka čast.
    (on u stvari vas ispravlja kako ne znate kako se zove brend ... da nije tužno bilo bi zaista smešno).
    Kako god, bolje da je sipao Optima ulje.
    Bell-u bi bilo bolje da se mane "šibicarenja". Iako će im doneti neki pomak u prodaji, ovo je zaista nisko. Nikad nisam rekao ništa loše o ovom proizvođaču, naprotiv, i hvalio sam (vidljive) napore da se pridruži klubu renomiranih proizvođača.
    Ovakvim (marketinškim) potezima to sigurno neće postići a isti će im se na duži rok obiti o glavu.
    Razumem ja da treba preživeti sutra ali ne na tuđ račun.
    Sam izbor je loš, ne zbog Bell-a, već zbog viskoznosti koja se koristi. API SG je O.K. ali posle generalne (pa i u drugoj zameni) 20W-60 nije ono što vam je potrebno. Najbolje je ići na 15W-40 ili (pogotovu što ide zima) 10W-40. Razloga ima mnogo i ne nameravam da ih sve navodim.
    Kasnije se u letnjem periodu može preći i na 20W-60 zavisno od kvaliteta odrađenog remonta motora (koji može biti solidan ali zbog cene teško i dobar).
    A koliko smo subjektivni i koliko čujemo ono što želimo je posebna priča a iz Savinog komentara je sve jasno.
    Prosto se zapitam (ne ne nameravam) koliko bi morao da spustim nivo (ionako previše popularan) da bi pridobio "široke narodne mase"??
    Ako nije važno jeli Optima ili Optimus (šta je sledeće?! - Maximus (Decimus Meridius)?? iliti čuveni Gladijator) o čemu da se priča? o kvalitetu? O standardima?
    Naravno, kao što bi (poznati) pisac rekao:
    Ko ovo ne čita za roman (novelu, blog) ionako ne postoji, pa nije mnogo ni bitno.
    Veliki pozdrav za Savu.

    ОдговориИзбриши
  16. Uzgred, ovog ulja nema na sajtu proizvođača. Baš sam hteo da vidim koliko ovo potenciraju kad ono "kriju ga kao zmija noge".
    Inače, evo i mog predloga:
    Ako je već Optimus neka bude Optimus Prime.
    On je vođa TRANSFORMERSA.
    Mislim da bi onda šarada bila kompletna do te mere da bi postalo simpatično. I možda čak i za pohvalu, kao veoma inteligentno smišljeno.
    Ovako liči na patetične pokušaje daleko istočnih proizvođača da Sony nazovu Soni ili Dell, Del-om i slično.

    ОдговориИзбриши
  17. I na kraju (i neću više):
    ako je generalna 25000rsd (220€) onda zaista nema smisla sipati (mnogo) skupo ulje.
    Ipak, Optima SuperVisk (pa još na akciji ili u "kući ulja") nije preskupo čak i iz te perspektive.

    ОдговориИзбриши
  18. Gospodin Milić nije dobio odgovor.
    Izvinjavam se. Biće u toku dana.
    Video sam pitanje (pre nedelju dana postavljeno, uočeno dva dana kasnije) ali sam pogrešno mislio da sam na njega odgovorio (a samo sam u glavi).
    Popodne, predveče ... stiže odgovor.

    ОдговориИзбриши
  19. Zahvalnost 130. prijavljenom čitaocu (čitateljki).
    To je (gđa) Mitra Savatić. Najnoviji član kluba.
    Pozdrav od Steve!

    ОдговориИзбриши