Možda
bi od svake teme trebao da se napiše po jedan tekst ali onda ne bih stigao do Nove
(2013.) godine.
Nije
isključeno da će o pojedine teme biti i u posebnim tekstovima. Ima tu i nešto
ispravki ili dopuna prethodnih tekstova. U svakom slučaju mala digresija od
unapred zadatih tema.
Podsećam
i da je vreme (sezona) antifriza pred nama kao i zimskih guma, te savetujem da
ne čekate poslednji dan (iako je najavljen topao oktobar, čemu se i sam nadam)
i pročitate tekstove kako o pneumaticima tako i antifrizima.
Prvo
mala ispravka:
Nisotec
5W-40 pominjan u prošlim tekstovima nije Autoline već stari “sint” sa “samo” MB
229.3 i API SM (uz VW 502/505) te za 765 dinara (cca. 6,5€) nije posebno
povoljna kupovina (već više neki prosek) i taman je pandan Lukoil-u koji (bar u
provinciji) nema ni MB 229.3 već “samo” API SM (i koji košta 744 posle
najnovijeg “usklađivanja kursa”).
MOTUL 6100 Synergie+ 10W-40
Odavno
obećah sopstveno iskustvo sa istim, pa malo utisaka.
Subjektivno
je ulje “strava” no kada se malo proanalizira, to je 10W-40 ulje (skoro) kao i
svako drugo (od boljih). Dakle, oduševljava to da se ponaša slično 5W-50
uljima; pri startu bih da ne znam šta je u motoru rekao da je 5W-40, doduše ovo
važi samo za temperature do umerenog mraza, recimo –5°C; ispod i nije probano
jer je zamenjeno posle onog hladnog talasa kada je bilo i po –25°C.
Pri
zagrejanom motoru liči na 15W-50 ulje. Ovo tek manjim delom podržavaju podaci o
ulju (viskoznost na 100°C od 15 umesto uobičajenih 14 i 100 umesto 90mm2/s na
40°C).
Dakle,
delom je i placebo.
Ovo
je zaista jako dobro ulje ali je i jako skupo. Zaista ne bi trebalo žaliti
nešto novca ali ne mogu ni zameriti ljudima koji ga ne kupuju zbog cene. Ne
toliko zbog 10W-40 konkurencije koliko zbog (čak i boljih) 5W-40 koje možete
kupiti jeftinije (čak i sam Motul).
Dakle,
ako hoćete (jedno od) najbolje 10W-40 ne žalite novca ali ćete slično proći i
sa boljim 10W-40 uljima (Shell HX7, Mobil Super 2000 i druga). Ako ćemo pravo,
Optima HC Power je možda i ulje najsličnije ovom. Stvar je u tome da su ta dva
ulja (Motul i Modriča), uz Shell, ulja koja imaju više od 50% sintetike u sebi
(u modernom shvatanju te reči a to znači III bazna grupa HC ulja, SHC) iz
prostog razloga što su HC-6 ulja zapravo ta sintetička komponenta i od baze
čini 70-80% (nekih 55-60% ukupnog ulja) dok HC-4 čini ostatak (i II je bazne
grupe).
Naravno
teško je ovo nedvosmisleno tvrditi ali (bar) liči da je tako.
Može
biti i HC-5 a kod Shell-a je verovatno HC-7 (i bar 50%).
Zbog
toga su ova ulja malo skuplja ali i malo bolja.
Naravno,
nije to baš za klasu, već za nijansu (i po).
Nećete
pogrešiti ni sa drugim 10W-40 uljima, naročito ako imaju VW 502 i/ili MB 229.3,
koja su verovatno slična gore navedenim (MOL, OMV). Tu je i INA koja ima manje
sintetičke komponente ali PAO pa je na evropskom kontinentu verovatno jedina od
kada to ne radi (čak) ni Mobil.
Kad
sam već kod Mobil 2000, čini mi se da ostaje referentno ulje u ovoj klasi, baš
zbog toga što je pri vrhu ali ima i malo boljih a po ceni je negde u sredini (i
možda isplatljivije od Motul i Shell ulja, kao i OMV).
Šta
je ono što od Motul 6100 možete zaista primetiti?
Moguća
manja potrošnja ulja.
Ipak
ovo nije nešto što će se 100% desiti niti je to toliko izraženo da (samo po
sebi) može opravdati višu cenu.
I
kolika je potrošnja?
Moram
priznati jako blizu 1dl/1000km koliko je bila i sa Mobil-om ili 15W-40 uljima
pa i 5W-40 (što sve samo govori da je to neka “normalna” potrošnja konkretnog
motora).
Za
svih (pređenih) 75000km potrošnja se kretala oko 1litar na 10 hiljada km.
Unutar
1000km bila je ili “nulta” (praktično neprimetna) ili do 3dl na toj relaciji.
Potrošnja
Motul 6100 je nekih 6dl/8000km (može biti 5-8dl) što je nešto manje ali jako
slično onome kolika je potrošnja bila sa Mobil 2000.
Zašto
onda (skoro navijačka) tvrdnja o manjoj potrošnji?
1) Motor sa 67500km
bi morao makar malo više trošiti ulja nego onaj sa 30.000km
2) Na “referentnoj”
deonici (do mora i nazad) je potrošnja umesto 2dl/1000km bila negde duplo
manja.
3) Maksimalna
potrošnja nije prešla 2dl/1000km (letnje vreme, teški uslovi vožnje) za razliku
od 3dl/1000km.
Ovo
ipak ne znači da će se potrošnja prepoloviti (jer je sva prilika da se radi o
1l/10000km ± 1-2dl) ili da to nešto posebno smeta (lično čak više volim da malo
češće dosipavam ulje ali priznajem da je lakše kada to ne morate raditi).
Dakle,
neće vam motor postati “za klasu bolji” ili bilo šta slično ali prija kada
(važi i za druga ulja) kada skupo ulje (makar ovo dobio gratis ljubaznošću
firme “Mass d.o.o.”) nečim opipljivim opravda svoju cenu.
Za
automobile poput Zastave (Yugo) sigurno je isplatljivije kupiti Motul 2100 (ili
Modriču) ali bi za neki skuplji automobil 6100 mogla biti dobra kupovina, osim
što je X-cess 5W-40 (osim kod onih sa preko 200 ili 250k km) sigurno još
isplatljiviji.
4100
Turbo Light je povučen iz uvoza. Iako je idealan kompromis (i po meni “best
buy” u seriji 2100/4100/6100), zapravo baš zbog toga. Kriza potencira uštedu sa
2100 a ko ne žali novac pre će kupiti 6100 koji se makar u nijansama razlikuje
od drugih dobrih 10W-40 ulja za razliku od 4100 koje im je slično (i po ceni i
po kvalitetu).
Kad
smo već kod 10W-40 ulja, podsetiću na FAM BM Extra koje je zanimljivo i pored
malo manjeg indeksa viskoznosti (upravo zbog toga), kao i na HC City Modriče
koje ima tako dobru cenu da je pravi “best buy” a ulje je ciljano za veći deo
tržišta jer većina nas vozi makar 60% u gradu (znači nisu samo taksisti ciljana
grupa). I nemojte da vas zbuni naziv “City” jer je ulje odlično “i za grad” a vangradska
vožnja (lakši uslovi) se podrazumevaju.
Pumpari
se podrazumevaju kako zbog pouzdanosti originala tako i dobrog kvaliteta.
Jedna
stvar na koju treba obratiti pažnju je to da uslovi skladištenja nisu baš
idealni (metalni ormani, često deo dana i na suncu) pa birajte (bar) primerke
unutar objekata (ali avaj ko kaže da nisu već bili “u izlogu”; zapazite i po
etiketi u kakvom je stanju, jer ona obično odaje osunčane primerke).
I
na kraju: šta je za DMB motor najbolje?
Po
sopstvenom iskustvu (i nešto analiza), NEMA VELIKIH RAZLIKA između 5W-40,
10W-40 i 15W-40 barem kod iole novijih motora.
Od
pominjanih pređenih 75000km za sada je otprilike po trećina (25000km) bila sa
svakom od navedenih viskoznih gradacija.
MALA
PREDNOST (IPAK) za 10W-40.
5W-40
je (naravno) superiorno zimi a leti (toplijih 8 meseci) je 15W-40 makar
ravnopravno (ili blizu da se male razlike mogu zanemariti) sa skupljim
alternativama.
Za
celugodišnju upotrebu 10W-40 definitivno ima prednost.
Pri svemu ovome moram napomenuti da sa 5W-40 motor ne troši više ulja nego sa 10/15W-40, doduše ne troši ni manje, troši isto. Sve je to tu negde oko 1dl na 1000km.
Problem sa procurivanjem zaptivke na razvodniku paljenja je evidentan jer se desio oba puta pri korišćenju ovih ulja (5W-40) koja su se menjala na 10 hiljada km i 15000km (doduše uz obilato, "prisilno" dolivanje pri dve zamene uljnog filtera).
Pri svemu ovome moram napomenuti da sa 5W-40 motor ne troši više ulja nego sa 10/15W-40, doduše ne troši ni manje, troši isto. Sve je to tu negde oko 1dl na 1000km.
Problem sa procurivanjem zaptivke na razvodniku paljenja je evidentan jer se desio oba puta pri korišćenju ovih ulja (5W-40) koja su se menjala na 10 hiljada km i 15000km (doduše uz obilato, "prisilno" dolivanje pri dve zamene uljnog filtera).
Za
letnju upotrebu (ali “ciglih” 5-6 meseci) bi 20W-40 ili 15W-50 verovatno bilo i
bolje (pa kombinovati sa 5/10W-40) ali bi za ovako nešto (da bi bilo isplativo)
trebalo prelaziti 15000km ili nešto više u toku godine. Dobra (full HC) 10W-40
ulja su (kao kod autora) dobra za mali
prelet preko 10 hiljada km godišnje (obično uz jednu zamenu filtera ulja),
taman do nekih 12000-12500km.
Druga
alternativa (o kojoj sve više razmišljam) je da se ulje menja dva puta godišnje
pri čemu bi jedno od njih bilo 15W-40/50 (i naravno skuplja je varijanta).
Do
10k km godišnje stvari su (baš) proste:
10W-40
kod motora sa manje od 100 (80) hiljada km, ili neko kvalitetno API SJ ili SL
15W-40 ulje. Naročito ako se koristi TNG (LPG) pa neko “GAS” ulje.
Još
bolje PS 15W-40 ulje, mada takvih nema mnogo (Modriča, Gazprom, Comma, Eneos
…).
O
ulju u menjaču se još nisam predomislio pa će verovatno poseban tekst.
Za
sada, Motul 80W-90 HD, radi “kao blesav” (čak bolje od solidne kombinacije
Valvoline + MoS2) ali se ne mogu oteti utisku da sam propustio (idealnu)
priliku da (ipak) sipam 75W-90.
RED HAWK DOWN – PAD “CRVENOG JASTREBA”
Slučaj
iz moje najbliže okoline sa poznatim detaljima.
Motorna testera. Lepa,
mala i moćna. Crvena.
Sa samo 5kg Jonsered CS 2149 (ipak je CS 2150; primedba autora od 13.10.2012.) je u 90% slučajeva zamenila
„staru, dobru Stihl-ku, 71-cu).
Ko će da koristi nešto od 15kg za pripremu ogreva?
Kako god, „stara pouzdana“ još radi bez generalke (i
bez regular benzina od 88 oktana) i posle 30 i kusur godina.
„Ferrari“ je ispustio „plemenitu dušu“ za manje od 10 istih (godina).
Nije isključivo za temu maziva, već je pomalo i do
onoga da se stvari ne prave kao nekad ili da nije nova tehnologija samo bolja,
veliki broj obrtaja sigurno skraćuje i životni vek 2T motora.
Međutim, odnos 1:4 (ili više) u korist stare
tehnologije je (zaista) previše.
Osim projektovanog i iz upotrebe neminovnog kraćeg
životnog veka, teško da bar (još) DVA faktora nisu uticala na relativno brzo „zakucavanje“
klipa kod jedne (inače) kvalitetne motorne testere kao što je pomenuta.
1) Loš benzin.
Definitivno. Ali ako već više godina nema onog od 98 oktana a tek od skoro ima
Evropremiuma šta se pa i moglo uraditi? Da se ode pred sezonu u Burarsku (ili
Rumuniju, a do skora je bilo da smo „bar od njih bolji“) i kupi kanistar nekog
benzina od 98 ili više oktana, kao što u uputstvu piše. Ili da se koristi neki „octane
booster“?U svakom slučaju „super“ od 98 oktana je korišćen prvih par godina a kasnije
BMB 95 (šta drugo).
2) Ulje i priprema
smeše. Iako postoji posebna „spravica“ za idealnu smešu, to je (davno)
izgubljeno. Preporuka od 1:50 za tzv. „Jonsered“ PS ulje bi trebalo da bude bar
1:40 za sva druga PS ulja sličnog kvaliteta (ISO L-EGD).
O razlogu dva malo više.
Moju preporuku da se (makar i Jonsered ili Stihl ulja
bila u pitanju pa makar i sintetička drugih proizvođača) koristi 1:40 pa i 1:33
(kod težih radova) nije (uvek) poštovana. Priprema smeše je bila solidno
precizna ali ne i uvek (makar bila u korist „zauljenije“ smeše),
Šta je korišćeno?
U početku (ovo je zaista tragi-komično ali obično je
tako) „jonsered“. Možda čak i ceo garantni period. Kasnije „Stihl“
polu-sintetičko, uz FAM (duotakt, mnogo češće duotakt skuter).
Kako je Stihl postajao sve skuplji a i pretakan iz
buradi (te sve sumljiviji) prešlo se na FAM i Modričino sintetičko ulje. Ali
avaj, kako drugog nije baš bilo a prvo je sa rafova nestalo posle privatizacije
(mada se još neko vreme moglo naći na NIS pumpama).
Poslednje dve godine su se (ipak) nametnuli surogati
(kako ih nazivam) u vidu tri manja privatna proizvođača. Imena ne bih navodio.
Dakle, ne može se reći da su to baš loša ulja što nekoliko godina korišćenja i
dokazuje, koliko da se (ipak) može desiti neujednačenost tih proizvoda sa
pojedinim lošijim šaržama koje na duži rok dovode do skraćenja životnog veka
motora.
Možda je tek par puta bilo tako a možda je smeša bila
malo siromašnija (plus starija od mesec dana) pa se nekoliko sitnica pretvorilo
u ozbiljnan problem.
A možda je motoru jednostavno došao kraj. Kako god,
ovako ili onako, na ulju ne treba štedeti.
Čak i da sa uljem nema veze, renomiraniji brendovi bi
davali veću izvesnost u dijagnozu – „opšta istrošenost zbog starosti“.
Sve u svemu: preciznost u izradi smeše, ako je
propisano „od – do“ odnos ulja i goriva idite na onaj u korist ulja, eventualno
sipajte još ulja (ali bez preterivanja, tek za „jedan stepen“) i na kraju (ali
ne i po značaju) – što kvalitetnije ulje. Nije toliko skupo. Ako je odnos 1:40
cena ulja od 1000rsd za litar u odnosu na ono od 500rsd poskupljuje smešu tek
za 7% a evropremium za još 2-4% te se stiže do 10% veće cene. Naravno zavisi i
koliko se testera koristi, ali 100 do 150€ za „generalku“ nije za potcenjivanje
kao i izgubljeno vreme (u sred sezone).
(prim.aut. od 13.10.2012. - u ovom slučaju je bilo 140€)
(prim.aut. od 13.10.2012. - u ovom slučaju je bilo 140€)
O 2T uljima nisam (baš) pisao na blogu ali ima ponešto
na bjbikers forumu pa možete i tamo pročitati više (koristite „search“ za koji
morate biti član).
2T ulja nemaju klasične Anti Wear aditive (protiv
habanja) ali su detergenti i anti korozioni bespepelni aditivi ti koji imaju
funkciju AW. Nisu ni sva 2T ulja ista a pogotovu je bitno šta je sintetička
komponenta. Skupi (bezdimni) PIB teško da će se naći u jeftinijim PS uljima.
I na kraju ali meni i najzanimljivije:
Malo ću parafrazirati tekst sa bloomberg-a.
Otprilike se radi o velikim proizvođačima iz Evrope
koji su zapali u teškoće. Od profita ni korova prodaja pada i jedino diskonti
od po 30% na uobičajenu cenu (što dovodi do gubitaka od 5 do 10%) koliko-toliko
održavaju istu (prodaju). Onda se kaže da je to na duži rok neodrživo i
objašnjavaju uzroci kao i koraci koje će proizvođači preduzeti. Neminovnost je
smanjenje produkcije (makar smanjilo broj zaposlenih) da bi se održale realne
cene.
Ne, ne radi se o proizvođačima maziva već automobila.
Ipak, svaka sličnost NIJE slučajna.
Kao što VW, Fiat, PSA, Renault i drugi, moraju da daju
popuste i cene čak i ispod realnih troškova, slično (trenutno) rade i veliki
proizvođači maziva. Što su veći to su podložniji tome.
Gde je tu slobodno tržište? Zaštita od monopola? Jednaki
uslovi za manje proizvođače? Prava konkurentnost? Do not be naive!! Kada je
nezaposlenost veća od 10% vlade (čak i EU država) će zažmuriti samo radi
održanja broja zaposlenih (što u praksi znači samo manje otpuštanja).
Veliki duže mogu da izdrže ovu igru pa će po Evropi
mnogi manji propasti. To će zapravo dovesti do veće nezaposlenosti nego kod
velikih ali su bankroti manjih firmi manje bolni. Neće preko noći oboriti cenu
svih akcija na berzi, neće smanjiti prodaju državnih obveznica i (najvažnije)
neće dovesti u pitanje zasnovanost „podrške privredi“.
Dugoročno – velika greška. Bez novih ideja sve je
uzalud. A u industriji maziva kao da je vreme stalo. Nije da baš niko ništa ne
radi ali sve promene su bile iznuđene (što zbog ekoloških zahteva što zbog „ceđenja
suve drenovine“ u vidu smanjenja potrošnje što je delom opet ekološki namet a
delom i realna reakcija na sve skuplju naftu).
O standardima da i ne pričamo; više služe, naravno, za
ubijanje inventivnosti nego za garanciju kvaliteta, zapravo jedino što
garantuju je da će sve raditi kako treba. Počinje da liči na građevinske
standarde gde npr. cigla treba da izdrži pritisak od x Pa po standardu a svaka
iole bolja može 3-4 puta više (pa mu standard više služi kao pokriće za lošiji
kvalitet nego zahtev za visokim).
Uzgred ... na istom Bloomberg portalu, pre sedmicu ili
dve, beše jedan tekst o tome da Total rasprodaje imovinu u vrednosti od oko 20
milijardi evra. Da bi akcionarima (konačno) doneli veće (čitaj: uopšte neke)
dividende i povećali profitabilnost.
Lepo, nema šta. Krize (kao da) nema. Jedino što nisam
našao u tekstu to je da li to obuhvata i hiljade tona maziva koja su ostala
neprodata iz prethodnih kvartala (pa postali „imovina“).
Toliko za sada, nije baš tematski ali je možda i
zanimljivije od čisto „tehničkih“ tekstova.
LP
ОдговориИзбришиevo, da kažem kako sam kupio motul 6100 10w40 sinergie (cca 8e/litra) za svog fiata grande punta 1.4 8v.
to planiram na proljeće uliti u auto.
za zimu sam pripremio mobil1 new life 0w40. (10eur/litra)
pa slobodno dajte komentar
Antiša
Poštovani g. Antiša,
ИзбришиKomentar:
Blago vašem motoru.
Ipak ovo je poprilično skupa varijanta.
Može i svako od njih posebno.
Ako prelazite između 25000km i 40k km godišnje ovo bi mogla biti čak i (finansijski) povoljna kombinacija.
Inače bi isto postigli i sa nekim 5W-40 uljem, naročito ACEA C3.
Uz dve izmene bi došli na isto a sa jednom i sa oko 15000km godišnje time bi prošli jeftinije a (možda) i bolje.
još da pitam što učiniti s 1.5 litre ulja koje će mi ostati nakon izmjene. ja bih ovaj mobil dolijevao dok se svih 4 litre ne potroši jer teorija kaže da je to UBER ulje kojem neće ništa biti. a pošto je 0w40, ne smeta u grande puntu ni da se pretvori u 10w40 poslije određenog vremena:-)
ОдговориИзбришиantiša
" ... dok (motor) ne potroši svih 4 litara ..."
ИзбришиA na koliko da menjate? Pošto obiđete polutar?
Šalu na stranu, moglo bi i da se oduži a čak ni Mobil 1 nije za više od 20k km (ili makar 25000km ako vozite "kvantno" u koracima od po 500km) čak i ako dolijete ceo litar ili 1,5 litara.
Ništa mu neće faliti ako ga sačuvate za sledeću sezonu (i kupite samo litar ili dva). Zatvorite i čuvajte u originalnoj ambalaži bez osunčavanja i na temp. 0 do +40°C.
e, i da dodam. čak sam razmišljao o miješanju mobila i motula...
ОдговориИзбришиMože nije da ne može.
ИзбришиIpak, vraćamo se na prvi komentar - zašto onda ne bi koristili 5W-40 pa cele godine (i dolivali isto ulje)?
Pa se vraćamo na prethodni komentar.
Uzgred, a šta bi radili sa 2 ili 2,5l Motul-a (pošto je u pakovanju od 5lit. najisplatljiviji)??
Par dl (ili do pola litara) jednog u drugo, je sasvim O.K.
Preko toga nije opasno (neće škoditi motoru) ali je pitanje čemu razdvajanje na zimsko i letnje ulje. Osim toga, nećete baš dobiti 5W-40 tj. dobićete lošije rešenje nego da ste u startu kupili 5W-40.
Uzgred, teško će vam Mobil 1 postati 10W-40, veća je šansa da postane 0W-30 ili 5W-30 ulje, ako se već zgusne (ponavljam, teži slučaj) biće nešto kao 5W-50.
Zato ne preterujte sa intervalom zamene.
nisam mogao sebi, kao velikom obožavatelju Vašeg bloga, dopustiti neko normalno rješenje:-)
ОдговориИзбришиpošto nemam više odakle nabavljati seleniu k p.e. po 8eura, nego je i ona skočila na 10 eura po litri, ovaj mobil i motul su se nametnuli sami po sebi cijenom, (teoretskom) kvalitetom i preporukom.
financijski sam na istom, a zadovoljstvo je mnogo veće jer ću nešto novo otkriti i u praksi.
lijep pozdrav i hvala na brzim odgovorima.
Naravno.
ОдговориИзбришиUopšte nisam imao nameru da dam negativnu kritiku vašem rešenju (lično mi se sviđa, i ako ne isto, našao bi bar slično rešenje da sam na vašem mestu).
Kritika i objašnjenja su delom bila i za druge (manje pasionirane, naročito nove) čitaoce, gde je "glas razuma" morao (pomalo) i da prevagne.
Recimo da sam bio malo bliži "surovom profesionalcu".
Ipak profesionalac koji nije (u srcu ostao) i amater, ne može biti top class pro.
Veliki pozdrav!
Uostalom, najbolja i cool rešenja (uopšte u životu i na svim poljima) su po pravilu komplikovana (kao ideje i suštinski zapravo ne ali u "sukobu" sa "praktičnim životom" - da).
ОдговориИзбришиZa tako nešto treba biti spreman na "sitne" problemčiće koji iskrsavaju tom prilikom (za vreme implementacije).
Slažem se da je Selenia K P.E. isuviše "prosto" rešenje (a i nije jeftinije, očigledno).
Pozz ...
P.S.
Hvala na poverenju.
Veoma mi je drago da Vam se blog sviđa.
Jedno moje razmišljanje na osnovu negativnog iskustva(zbrisane karike nakon generalne 40000 km)
ОдговориИзбришиulje 100 % adekvatno,perfektno razrađen-jedino filter nije bio originaltu se smenjivali frad,mann,unico
frad by-pas ventil podešen na 1,5 bar što je čini mi se malo i mislim da je previše propuštao i kad ne treba(mann 2,5 bara)
mann-kinezi na svojim sajtovima prodaju mann,knecht,hengst,bosch na tone-verovatnoća da se kod nas prodaju baš kinezi je 99,9%
unico- tehnologija izraubovana i zastarela još 1990.godine iz Češke prebačena u Unico sa kvalitetom manna nema nikakve veze iako član mann-humel grupe
filter koji ne dihtuje dobro ili propušta je mnogo gora stvar od manje kvalitetnog ulja jer čestice koje filter nije zadržao deluju poput brusne paste i mislim da je to jedan od razloga mnogih neuspelih generalki
original u ovlašćenom servisu-prodavnici je mnogo,mnogo skuplji alikod nas najsigurnija opcija....
Na ulju ne treba štedeti ali tek na filteru - NIKAKO!
ОдговориИзбришиNe znam za svaki Frad ponaosob (onih 1,5 bar zaista zvuči malo) ali je za većinu vozila ekonomske i srednje klase dobro rešenje.
U svakom slučaju OEM proizvođača (na "brdovitom Balkanu" najbolje u ovlašćenom servisu) je uvek sigurno rešenje.
Sva velika imena imaju pogone u Kini te se slažem da većina toga ide na "šlj" tržišta. Ima toga i na Zapadu i nije samo po sebi loše, koliko je činjenica da postoji A kvalitet iz Kine (uporediv sa Zapadom i po svim standardima) i B kvalitet koji tek može da prođe, ali svakako nije u OEM kvalitetu.
Tek je sinergija dobrog ulja i dobrog filtera, ono pravo!
Žao mi je za tvoj slučaj ali je dobro da si ga izneo. Preporučujem da se prelista Ragazzoni-jev tekst o filterima.
Uzgred, peglaja nema ovih problema (dokle god centrifuga radi svoj posao).
Pozdrav!
Poštovani Stevo,
ОдговориИзбришиEvo mene posle dužeg vremena i pređenih 3000 km od generalne sa Yugom 1.1.
Pri prvom paljenju nakon generalne i radu u mestu u motoru je bila Selenia VS Gas. Na iber nije išlo ništa. Kako sam odlučio da sipam polusintetiku, nakon toga sam sipao LM 10W-40 i između 500 i 1000 km je počela da ide para na iber. Na 2500 km sam sipao Mobil 10W-40 i sada para ide skoro kao i pre generalne, dolvam RT (mada sam menjao neko crevo, pa mi je curelo na dve šelne, bila je bušna posuda... ali čini mi se da i sada nestaje lagano), dolivam ulje (za oko 500 km je potrošio 3 mm "sa crte"), stvaraju se bele naslage u iber crevu i delu kućišta filtera gde se stavlja, kao i u onom malom crevu koje odvodi uljne pare u usis pri radu na leru.
Bio sam u MR-u (oni su mi radili obradu delova). Testirali su da li ima produkata sagorevanja u posudi za RT sa nekim instrumentom koji ima plavu tečnost. Kako tećnost nije pozelenela, znači da ih nema. Kažu da je za sve kriva Mobil polusintetika, da je to navodno isparljivo ulje i da treba da sipam Super Visk ili mineralnu Seleniu. Kažu da naslage nisu opasne ako ih nema puno, a one se samo nagomilavaju. Ulje je providno, nema naslaga na čepu, nema tragova ulja u RT, ne naduvava creva, ne ide voda na auspuh... problem su "samo" te naslage u iber crevu za koje kažu da nastaju zbog isparavanja ulja! Mislim da je to šuplja priča. Ulje sam kupio u Veranu.
Po meni, ili je loše urađena obrada pa karike u startu puštaju (mada nije bilo pare na iberu na početku), ili troši RT (dihtung glave, sama glava ili ne daj Bože blok motora...).
Šta Vi mislite?
Pozdrav!
Teško je reći.
ИзбришиU principu PS ulja nisu isparljivija od mineralnih, obično je obratno.
Naslage u iberu ...
Najbolje promenite vi ulje (skupite Mobil u čistu posudu i ne bacajte pre vremena).
Sunite (zaista) Selenia VG ili Optima Super Visk. Loše neće biti a neće biti ni izgovora.
Mala cena da razjasnite o čemu se radi.
Pomenuta ulja nisu skupa.
Pozdrav!
Na CBC-u se neko žalio da mu se tako nešto dešava u Puntu pri korišćenju Mobil 5W-40.
ИзбришиNije razjašnjeno šta i zbog čega (to bi mogla samo hemijska analiza tog taloga).
Kako je u oba slučaja Mobil, eventualno je neka od komponenti koja (nekako) nije kompatiblina sa starim konstrukcijama ...
Kako god zvučalo ...
Lično nisam imao tih problema a mnogi se hvale da im se sa 10W-40 motor bolje ponaša.
Doduše posle remonta možda i treba terati mineralke i menjati ih češće.
Sve u svemu ne verujem da je dihtung glave (pa na dalje).
ИзбришиNe deluje mi preterano ozbiljno.
Generalna je verovatno urađena korektno.
Moguće da i pored toga nije sve baš "fabrički" pa malo duvka što se zbog "tanjeg" ulja (u kombinaciji sa konstrukcijom) ispoljava kako ste naveli.
Mnogo je bitno da utvrdite da li gubite RT. Moguće je da je samo na poklopcu ekspanzione posude.
Ne deluje mi da meša vodu i ulje, imali bi ste belu skramu na poklopcu za dolivanje ulja.
Kako god, ovo mu dođe kao fini instrument (koliko obrada odstupa od fabričke).
Ima nešto u njihovoj priči mada za taze remontovan motor ne bi trebalo.
Kako god, potrošnja ulja nije velika i trebalo bi da se smanjuje do druge zamene ulja.
Nerado ću priznati da bi možda trebali da se vratite mineralnim 15W-40 uljima.
Para da ide kao pre generalne to nikako nije dobro. Već ste sa LM trebali da se javite, mada je pitanje šta je sa Selenia jer sa njom praktično niste mnogo (išta) prešli (ako sam dobro razumeo).
Sipajte mineralno ulje - nema druge.
Ako simptomi izostanu, onda je to - to.
Neka stota u obradi i nema pomoći.
Ne mora da odmah bude loš remont motora.
U svakom slučaju će te zanati na čemu ste i da li da reklamirate remont.
Ne verujem da je moglo doći do negativnih posledica za 2500km čak i sa pojavom koju opisujete.
Motor DMB zaista (i zato 5W-40 nerado preporučujem) može malko (čak i u idealnom stanju) da dovede do "duvanja" (koje nije posledica istrošenosti motora.
Ovo je indirektno objašnjeno na CBC u stručnom forumu na "horiznotu" gde sam sa Raggazoni-jem i Boost-om diskutovao o iberturi motora (koja je više oblast za mašince, ali jeste vezana za motorno ulje).
Morate se pomiriti sa tim (a i ja sa vama) da vam motor ipak nije nov (makar sveže remontovan).
Pozdrav!
Pre svega hvala Vam na savetima. Malopre sam se vratio od majstora. Izgleda da sam zeznuo stvar jer sam nivo ulja merio posle 500 km na hladno, a dolio sam ga kada je motor bio vruć. Sada je motor bio vruć i nivo ulja je na maksimumu kao što je i bio. Što se tiče motora, ulje gubi samo na razvodniku (izgleda da je dotrajao semering), a ulje iz menjača curi ili na flanšni ili na manžetni.
ОдговориИзбришиKada sam sklapao motor (sa drugim majstorom), okrenuo sam poklopac oduška ka dole, a treba ka gore, pa verujem da je to dodatno uticalo na stvaranje naslaga u iber crevu. Poklopac oduška sam postavio kako treba, očistio sam iber crevo, kućište filtera i onu mrežicu i sve sam vratio na mesto. Para ide na iber samo kada je dobro zagrejan (preko pola). Nema naslaga na čepu za ulje, samo ulje je providno, nema ulja u RT, ne naduvava creva, nema vode na auspuhu.
Da li je moguće da RT gubi kroz ili pored čepa? Sve šelne su dotegnute, nigde ne pušta RT, nova je posuda za RT...
Inače Selenia VS Gas je bila u motoru samo dok je radio u mestu, a kako sam počeo da ga vozim odmah sma sipao LM 10W-40 i ubrzo je počeo da duva (ne znam tačno kada, jer tako nešto nisam očekivao pa se i ne sećam kada sam konstatovao).
Sama para je providno beličasta (ne plavičasta). Najviše je ima pri dodavanju gasa a najmanje na velikom i konstantnom broju obrtaja.
Pozdrav!
Čep je kod Zastva vozila čista katastrofa.
ИзбришиČak i na novim posudama. Ne mislim na čep na hladnjaku.
Zatvarači na posudi za dolivanje (ekspanzionoj) ne dihtuju dobro i tu se RT može gubiti. Što je viši nivo to više.
Drugo mesto (uz uslov da nisu šelne) je "slavinica" za grejanje.
Treće (najčešće) ... (kako li se zove već) cev kojom je rashladni sistem spojen za motor i koja se često razlabavi pri (nestručnoj) promeni termostata. Da bi ovo primetili treba vam kanal.
ITD.
Ulje koje je providno a nema ni naslaga na čepu vode ka tome da verovatno vaš motor ne meša RT i ulje.
Malo vode u auspuhu (ali "čiste") može biti pri kratkim gradskim vožnjama, naročito na TNG. Para nije plavičasta pa ne deluje kao da su (baš) uljane pare (ili bar ne samo one).
Kako selenia VS Gas praktično nije ni korišćena (u vožnji) nema dovoljno informacija da bi se bolje pokazala.
Objašnjenje koje su naveli u servisu je isuviše uprošćeno ali nije čist mit. O tome bi (možda) trebao i ceo tekst, ali ne znam da li će biti skoro.
U svakom slučaju 15W-40 neće štetiti motoru. Ukoliko (uljnih) para ne bude nastavite ako ne a vi lepo vratite Mobil 10W-40 (taman u sred zime).
Na kraju krajeva motor čak i ne troši ulje (što je u kontradiktornosti sa prevelikim "duvanjem" motora).
Nemojte se previše brinuti, a proba sa mineralkama (već navedenim) ne košta toliko koliko ćete vremena potrošiti pokušavajući da nađete objašnjenje (ne menjajući parametre).
Pozdrav!
Mislite na to da se RT gubi isparavanjem pored čepa na ekspanzionoj posudi? Tečnost sipam malo ispod maksimuma i posle par dana mi se svuče do malo iznad minimuma i tako stoji. Ali kako je odmah dolijem čim vidim da je opao nivo, ne znam koliko dugo bi stajala na tom nivou. Na slavinici mi ne curi. Jedino još nisam proverio mali hladnjak.
ОдговориИзбришиDa li može da troši RT i da je ne meša sa uljem, a da pritom ne naduvava creva? Zvuči skoro nemoguće...
Da, para je kao magla i ima je najviše kada se dodaje gas, ali samo kada je motor dobro zagrejan (na oko 3/4 skale). Na velikim obrtajima i konstantnom gasu je ima najmanje.
Mislim da ću da ostavim Mobil 10W-40. Žao mi je što nisam uzeo HC Power jer sada ne bih sumnjao u originalnost. Mada, juče sam od dva poznanika čuo da im se pali lampica za ulje, a da u oba slučaja u motoru imaju Seleniu. Prvi slučaj je Yugo 1.3 kod kojeg je tek urađena generalna. Ulje u motoru je Selenia Gold, a lampica se gasi nakon startovanja motora sa zadrškom od sekund-dva. Drugi slučaj je Yugo 1.3 EFI koji je prešao samo 1000 km (stajao je od 2008.) i kome se pali lampica za ulje na leru (900 o/min.). Ulje u motoru je Selenia 15w-40.
Sve dok mi se ne bude palila lampica ili ne budem primetio neku drugu nepravilnost, ostaće Mobil. Zabeležio sam kilometražu i sada pratim potrošnju ulja i RT. Čini mi se da mi nema druge. Mnogo sam uložio i u delove i u ulja da bih i dalje to radio. Pa tu Seleniu sam držao samo par sati rada da mi se motor ne bi "navikao" na mineralno ulje. Nakon toga sam 2500 km koristio LM 10W-40, da bih na kraju sipao Mobil 10W-40.
Nakon svega mi se čini da sa generalnom nisam postigao neki specijalan efekat, ali hajde neka prođe neko vreme i neka sve "legene" na svoje mesto. Ne znam samo više šta traba da "legne"? Ako duva paru na iber na 3000 km od generalne, šta će biti za 10, 20 ili više hiljada km? Ko zna...
U MR-u su mi rekli da će da mi priznaju reklamaciju ukoliko bude trošio ulje, što je za svaku pohvalu! Svakako ne bih voleo da dođe do toga. Ako i dođe, sleduju mu hilzne. Ne verujem više Zastavinim blokovima iz perioda sankcija ;)
Hvala Vam!
Pozdrav!
Za Selenia ulja sam ubeđen da ako su originalna moraju biti solidnog (bar) kvaliteta. Mnogi su ubeđeni da se limenke ne kopiraju a kako su na tržištu više godina to nije dovoljno.
ИзбришиKupovina direktno od uvoznika ili njegovih distributera je najsigurniji način kupovine.
Ostavite Mobil u motoru i pratite situaciju.
Vreme radi za vas (što je hladnije to je 10W-40 pogodnije).
Ipak, u maju (recimo) ili posle 7500km pređite na 15W-40 ili čak 15W-50. Mineralka, naravno.
Čak bi Optima Visk ili neko API SG mineralno uzeo prvo (preko leta) makar i skratio vreme zamene (za Visk 5-6 hiljadarki a za SG 7500km).
Čak bih namerno uzeo "non GAS oil" (sa manje detergenata). Čisto da imate šta da poredite.
No, otom - potom.
Pozz ...
Izmerio sam kompresiju. Svi cilindri osim drugog imaju nešto malo preko 11, dok drugi ima nešto malo preko 10 (provereno više puta). Moram da priznam da mi se ne dopada rezultat s obzirom na to da je generalna urađena pre 3000 km. Šta će biti za 20, 30 ili 50 hiljada km ako sada ima 11 i manje i duva na iber...? Da je sve urađeno kako treba kompresija bi na svim cilindrima bila 12 i ne bi bilo pare na iberu.
ОдговориИзбришиPozZ
Mislim da je sve već jasno.
ОдговориИзбришиKompresioni odnos bi morao da bude (bar) oko 11 i što ujednačeniji, da je sve malo preko 11 to i ne bi bilo (tako) loše.
Očigledno je da remont nije odrađen 100% kako je morao biti, mada je pitanje može li se uopšte to i postići sa sadašnjim delovima.
Kako god, nije toliko strašno a tvoj Mobil 10W-40 (i pre toga LM) su se pokazali kao dobri "instrumenti" ukazujući na male ali postojeće probleme sa kompresijom koji još uvek nisu izraženi.
Zato motor malo "duvka" (a ostalo je posledica toga).
I zato bi sa mineralkom možda malo manje "duvkao". Ipak, to sa mineralkom više prikriva simptome (mada je za prvih 2-3 hiljade km dobro da se koristi).
Posle toga, remont fabričkog kvaliteta mora da omogući korišćenje 10W-40 bez problema.
Kako god preko zime neće biti loše (od PS) a posle pređi na 15/20W-40 pa do sledeće zime, onda 10/15W-40 i tako redom.
Ili 15W-50 cele godine ... idealka!
Pozdrav!!
Uzimao sam najkvalitetnije delove, pažljivo sam montirao... moram da priznam da sam jako razočaran jer sam uložio puno vremena, truda, novca i na kraju nije ispalo kako treba. Pa zar uskoro treba da počnem da mu sipam viskostabil ili neki drugi aditiv... Mislim da neću dugo moći da gledam ono "duvkanje"...
ОдговориИзбришиPozdrav g.Stevo.
ОдговориИзбришиInteresuje me vaše mišljenje. Passat'85god. 1.6D, godišnje nepredjem 15000,realnije zadnjih god. oko 10k.
Motorno i menjačko ulje.Razmišljam o Motul-u a može i neko drugo.Menjač kad je hladnije teže ide u drugu dok se ne zagreje.Izgleda da je došlo vreme za vaše omiljeno menjačko ulje.
Dobro veče svima!Čitam muke Predraga oko posledica nelegnutih karika na stubline Dmb-motora.Razmišljam da je to čak i u redu što mu duvka mašina,jer se sećam svog slučaja sa punom generalkom fiata-tipa dizela,od pre 11.godina.Delovi za full generalku su mi bili prva liga,a dovijao sam se na sve nemoguće načine da ih nabavim.Prve 2-3 hiljade km je motor trošio ulje ko lud!Hvatao sam se za glavu i sećam se kad smo merili kompresiju,da nije svuda bili ujednačena,oko 21-22.Jedan cilindar je uporno podbacivao,sećam se 19 bara!Na pet hiljadarki je već bila druga priča.Moja generalka kod drugara je koštala tadašnjih 1350.nemačkih maraka,a vrtelo mi se u glavi od briga.Kad je leglo leglo je!Prvu izmenu ulja smo uradili na 1000.km,uz dotezanje glave motora na 12kg,kilo ključem i ponovo štelovanje ventila..Drugu na 3000.km.Treća na 5000km.Neko će reći preterano,ali nije tako.Isplatilo se.Prva tri punjenja je išla mineralka za kamionske dizel motore.A na 5000.km nezaobilazni optima magnum 5-40.Prekrstio sam se i sipao.Nisam zažalio!Motor kad se potpuno razradio je ubrzavao kao bezinac,posle 20-30 hiljada km.Ulje sam tad menjao na 7.hiljada km,jer je nafta bila samo kao eko dizel.D2 za traktore ne računam.Zato želim Predragu da kažem da ne očajava još!Ako se situacija ne popravi do desetak hiljada km,može da sumnja u kvalitet ugradjenih delova.Tad bih sipao "Resurs" modifikator,kupljen na Lukoilovim pumpama.garantovano će mu pomoći!deluje kad se predje nekih ,koliko se sećam 600-700km.Sipa se na svakih 20000.kmNije skupo a pomaže.Ipak je to"čedo" Dmb i da se ne zanosi.
ИзбришиPoštovani g. Dačo,
ИзбришиAko je motor u dobrom stanju a naročito za hladnije predele: 10W-40.
Može i Motul 2100. Još bolje 4100 i ako se ne žali novac 6100.
Ovo u kombinaciji sa 15W-/50 u toplijem delu godine. A može i preko cele godine bilo koju od tri pomenute viskoznosti.
Za menjač ... 75W-90 je nekako preskupo ali bi 80W-90 uz API Gl-4 ili GL-4/5 bilo pravo rešenje.
Pozdrav!
Pozdrav Dejane i hvala na savetu. Zvuči utešno, ali ne verujem da ću da čekam 10.000 km jer sam već reklamirao rad i na neki način su pristali da urade nešto po tom pitanju. Svi delovi za generalnu su Kolben Schmidt osim letećih ležejeva (Glyco). Prvo ulje je bilo u motoru samo dok je radio u mestu (Selenia VS Gas 15W-40), a nakon toga sam prvih 2500 km vozio sa Liqui Moly 10W-40. Za to vreme je potrošio litar ulja, mada je dosta curelo na kućištu bregaste. Na 2500 km sam sipao Mobil 10W-40 i sanirao sam curenje ulje. Kaplje mi samo još iz razvodnika, ali to idem sutra da sredim. Prešao sam 3000 km od generalne i juče sam mu izmerio kompresiju. Bolje da nisam, a merio sam je zbog toga što duva paru na iber i stvara naslage u crevu.
ОдговориИзбришиMogu eventualno da sačekam još 2000 km i da nakon toga ponovo izmerim kompresiju, a da za to vreme pratim potrošnju ulja i RT. Na ovom motoru se naknadno ne doteže glava (novi tip dihtunga glave), a zazore ventila sam pažljivo naštelovao pre 10-ak dana. Generalno, sve je sa moje strane urađeno do perfekcije i zbog toga mi je najviše krivo.
Pozdrav!
Hvala na pažnji i da samo dodam: ulja mi je trošio 1,2 litre na 1000.km!Tako prvih 2000.-3000.km.Sipana je bila modričina mineralka sae 15w-40.U taj motor ide 5,6litara ulja.Vozio sam ga 55000.km i prodao sa apsolutno ispravnim agregatom.Da nije imao 20.godina ,tada,sigurno ga ne bih nikom dao!
ОдговориИзбришиzaboravih još nešto: "pišao" mi je posle generalne na semeringu bregaste i na dihtungu kartera.Samo mi je za to pomogao liqui molly "verlust stop".Pošprajsovao je sve spojeve,ni kapi ulja,a ni tragovi vlaženja se nisu više videli.Zasušilo se i samo je vremenom prašina uhvatila svoje na tim mestima.Sa svakom promenom ulja ,sipao sam taj aditiv.Bio sam više nego zadovoljan.Opet ponavljam,trebalo je da provozam ljutu mašinu,nekih 700-1000-1200km.Sve se stabilizovalo u vezi vlaženja.
ОдговориИзбришиrazlika u kompresiji moze da bude zbog razlicitog polozaja klipnih prstenova (karika),na ambalazi je slika kako se rasporedjuju ali prilikom montaze dok se stezu selnom za montiranje klipova mogu manje vise da se pomeraju,drugo uspesnost generalnog remonta koji ukljucuje obradu cilindara direktno zavisi od tolerancije klip-cilindar i uglavnom je 3 stota dela milimetra,ja sam koristio OMV mineralno ulje i aditiv ABRO (limena kutija od skoro pola litra)i menjao ga na 5000
ОдговориИзбришиHvala na komentaru.
ОдговориИзбришиNisam toliko stručan za mašinstvo, ako vidi Ragazzoni može da da (ili po potrebi da ga pitamo) valjanu dopunu ili da samo potvrdi da je tako.
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиVideh da Motul 6100 postoji u tri viskoziteta (5W40, 10W40, 15W50). Obzirom da meni vise "igraju" prve dve varijante, a primetih i da je 5w40 oko 180din/l jeftiniji (oko 18% razlike u ceni) od 10w40, da li moze objasnjenje sta je tu toliko losije kod 5w40
---------------------------------
10W40
STANDARDS
ACEA A3 / B4
API SERVICES
SN / CF
APPROVALS
MB-Approval 229.3
RENAULT RN0710 under n° RN0710-12-38
RENAULT RN0700 under n° RN0700-12-43
VW 502 00 - 505 00
PERFORMANCES
PSA B71 2300
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 10W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.862
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 102.5 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 15.0 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 153
Pour point ASTM D97 -36°C / -32.8°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442.4°F
TBN ASTM D2896 10.4 mg KOH/g
---------------------------------
5W40
STANDARDS
ACEA A3 / B4
API SERVICES
API SL / CF
APPROVALS
VW 502 000 / 505 00
MB-Approval 229.3
BMW LongLife-98
PROPERTIES
Viscosity grade SAE J 300 5W-40
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.854
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 14.0 mm²/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 83.4 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 173
Pour point ASTM D97 -39°C / -38.2°F
Flash point ASTM D92 228°C / 442.4°F
TBN ASTM D2896 10.3 mg KOH/g
Poštovani,
ИзбришиPraktično ništa nije lošije (na papiru samo SL nasuprot SN što je možda samo zbog viskozne kategorije, u smislu da je više ZDDP-a nego što SN i SM dozvoljavaju, za 10W-40 je nešto veća granica nego za 5W-40 iako je to jako blisko).
Ubeđen sam da je osnovi paket aditiva i dodatni buster u oba ulja isti a da je razlika u baznom ulju niže viskoznosti kod 5W-40 i nešto više aditiva (polimera) za indeks viskoznosti kod njega. U principu je 5W-40 za nijansu skuplje u proizvdnji a eto na kraju je jeftinije u prodaji.
Stvar je u sledećem:
6100 5W-40 treba da pruži jeftinije ulje u 5W-40 gde i prosečna ispunjavaju VW 502.00 i MB 229.3 (makar ne i zvanično), nešto kao Shell HX7 ...
6100 u 10W-40 ima komparativnih prednosti u svojoj kategoriji jer MB 229.3 i VW 502.00 ispunajva mali broj ulja, pa je tu "top klasa".
Ovo je više pitanje za prodaju (marketing) nego što ima veze sa tehnološkim parametrima.
U tehničkom smislu 10W-40 može biti pogodnije za pojedine motore (ipak je viskoznije) naročito starije motore gde može i 5W-40 i 10W-40. Naročito, pošto je unutar kategorije jedno od najviskoznijih ulja.
Ako Vaš motor može koristiti (i do sad jeste) 5W40 ulja, onda uživajte u "popustu".
Pozdrav!
Postovani,
Избришиzahvaljujem na neverovatno brzom odogovoru, nisam se nadao odgovoru bar 2-3 dana :).
Fabricka preporuka za Stilo 1.6 (sa plinom) koji vozim je 10W40 API SL, ACEA A3, a u hladnijim uslovima 5W30. Za sad je unutra Selenia 20K (fabricka preporuka), mada me odbija cena za istu, jer za manje-vise iste novce mogu da naspem ovaj 5W40 Motul koji je sigurno nesto bolji (ako nista drugo, sertifikovan je za MB229.3 koji je stroziji od 229.1 koji ima 20k).
Selenia K (o kojoj isto razmisljam) je po specifikacijama isto "gusta" kao 6100 10w40 sa svojih 15cSt na 100C, ali je preskupa sa 1000 din/l.
Obzirom da se auto delimicno vozi u gradu na relacijama do 10km (35%), i po otvorenom (65%) u umerenim obrtajima (max 3500-4000) mislim da nesto niza viskoznost 5W40 nece previse smetati, a u gradskim uslovima cak i biti prednost zbog brzeg "strujanja" kroz motor.
U razmatranju su mi jos i Fuchs SuperSyn 5W40 i mozda Mobil 3000 5W40.
Poštovani,
ИзбришиAko je motor u dobrom stanju ne bi trebalo da smeta. Ipak, ne bih baš po svaku cenu išao ka 5W-40 uljima iz (bar) tri razloga:
1) To je bolje za motore ispod 100 hiljada km ali gubi prednost sa više km. I sve više je na strani viskoznijih ulja.
2) Viši kvalitet se neće posebno iskazati ni u motoru ni pri kraćim intervalima zamene.
3) Način korišćenja vozila (prosto) forsira "default" (10W-40).
I na kraju, krajeva, jefinije je. MOžete koristiti druga 10W-40 ulja, koja su još jeftinija od svih navedenih 5W-40 (npr. Mobil Super 2000).
Nije da ne može (ako se neko bori za razbijanje zablude da 5W-40 ne može (nikako) u motor gde je 10W-40 default valjda sam ja (od nekoliko). Ipak, to nije isto što i optimalno. Meni se čini da bi kod Vas (ipak) optimalno bilo korišćenje 10W-40 ulja. Ako je cena bila primarni uzrok da razmislite o promeni ulja, ne vidim zašto ne bi bila i razlog da koristite "bolje" i (svakako) jeftinije (u vašem slučaju 10W-40, najverovatnije ... ).
Pozdrav!
P.S.
Biće nekad i po par dana, danas mi je mali predah pa sam malo brži.
Postovani,
Избришиnije cak toliko ni faktor cene, planiram oko 3000 din za ulje sta god uzeo.
Vise me nervira cinjenica da za te pare kupujem 4l (ipak) prosecnog ulja Selenia 20k, a mogu za isto kupiti dosta bolje ulje drugog renomiranog proizvodjaca (Fuchs Syn MC10w40 je oko 2500din/4 lit npr, ovaj Motul 6100 5W40 je 3500din/5 lit, Motul 6100 10W40 je isto 3500din, ali 4l).
Od kako se FIAT omasovio kroz Punto, cena Selenie je otisla u nebesa (ovo je sad licno moje gundjanje, a verujem i ostalih fiatista).
Sto se tice Stila, motor je (pu,pu...) u dobrom stanju - ne duva, ravnomerna kompresija, nema vidljive potrosnje Selenie - za 6000km/11 meseci nije mrdnulo sa 3/4 sipke (gledano svakih 1000km posto je relativno skoro kupljen auto, pa jos uvek imamo period upoznavanja), svecice suve, bez cadji.
Obzirom da smo dobili prinovu prosle godine (a gospo'jin je auto) nije toliko ni vozen prosle godine, inace se planira oko 10-12kkm godisnje od ovog leta nadalje (lagano i umereno, kako vec napisah :)).
Ali ako kazete ipak 10W40, verujem Vam (kao strucnjaku) da je bolje. Neka specijalna preporuka? Ja sta god sam gledao sem Mobila, nigde ne pise koliko sulfatnog pepela ima (Fuchs posebno ima neinformativne PDS/TDS a i jako tesko se nalaze, Motul sa druge strane ne navodi parametar za ova "moja", Selenia ima jos uprosteniju dokumentaciju sa 5-6 osnovnih karakteristika?
Inace, cisto digresije radi, drugi porodicni auto ima "staz" od 215kkm na plin, sve vreme sipan ELF Competition 10W40 ili Optima HC 10W40, bez nekih problema sa motorom, samo sto taj auto potrosi oko 0.5 lit/10kkm i takav je od kako smo ga kupili (novog)...
Poštovani,
ИзбришиKao stručnjak bih trebao više da hvalim 5W-40 ulja, i često ih preporučujem kod 10W-40 default-a.
Ipak, svako pravilo ima izuzetaka a meni se čini (naročito posle godina uspešnog korišćenja 10W-40) da ipak ostanete pri tome (ipak je bolje imati veću viskoznost na 40 cel. kod starijih motora makar i u idealnom stanju). Takođe je bolje menjati nešto ranije ulje, što je kod Vas taman na godinu dana (12000 km je baš nešto što bih rekao da Vi već niste).
U principu, bilo koje 10W-40 će biti o.k. (podrazumevam da je API SL i ACEA A3).
Elf i Optima HC su sasvim o.k. ulja i svakako dolaze u obzir (TNG ili ne). Ona potrošnja od 5 dl na 10k km je taman takva da je praktično "nula" ... meni se više i sviđa od "nule". Nije do ulja (više za toliko) nego do motora (naravno).
Idealnu kol. suf. pepela (čitaj: nešto manju ... (od standardnih 1,2%)) imaju Mobil Super 2000, Total Quartz 7000 ... Motul 6100 i 4100 su između 1 i 1,1% (još uvek u granicama "idealnog" 0,9 do 1,1) a tu je negde i Shell HX7 (idealno HX6 Flex ali takvog kod nas nema). Fuchs je "uporan" da ne da nijedan bitan podatak, tako da ne bih znao gde je u toj priči a samo MC ulje je (više nego) o.k.
Jedno od mojih favorita je WOLF ExtendTech
10W40 HM, koje briljira i po ovom pitanju (1,0% sulf. pepela) a ispunjava ACEA A3/B4-08, MB 229.3 i VW 502.00 (između ostalog) i (naravno) API SM/CF (u odnosu na standardno SL). Naravno, postoji i problem (ako se tako može nazvati) jer bi morali da ga naručite min. mesec dana ranije preko firme Gazela (koja uvozi ova ulja). Od jeseni valjda nije problem.
Za nijansu lošije (ali API SN pa za konkretan motor možda tek nijansicu) je njihovo GuardTech 10W40 SN (njega vajlda ima u standardnoj ponudi) koje ima 1,03% (praktično identično) a osim A3/B4-08 ispunjava i A3/B3-10.
Naravno, mogućnost izbora je ogromna a sasvim je dobro i FAM BM Extra koje ispunjava (čak) i ACEA A3/B4-10 a ima 1,0% sulf. pepela.
Dakle, da stanem ovde (i ne pređem u dvocifrenu brojku adekvatnih zamena i idealnih sa stanovišta korišćenja TNG-a kao primarnog goriva).
Slobodno izaberite po sopstvenim afinitetima, ni sa jednim pomenutim nećete pogrešiti.
Pozdrav!
Hvala najlepse!
ИзбришиNazalost, nista od nabavke Wolf-a do sledeceg uvoza, proverih mejlom. Trenutno imaju GUARDTECH 10W40 B4 (po, doduse, SJAJNOJ ceni), ali mi je po PDSu on malo redji (13.8mm2/S @100C) od zeljenog.
ИзбришиMobil 2000 X1 10W40 trenutno deluje najzanimljivije (SA 0.91%, 14,4mm2/s @100C), proverih sa par maloprodaja, uvoz je iz Italije (preko Plattnera), kvalitet je (valjda) OK, cena solidna.
G-Energy S Synth 10W40 mi se takodje "doima" sa svojih 14.7 @100C, ali nemam ideju koliki je udeo SA (prilicno neinformativan PDS sa minimalnim informacijama).
I na kraju... dvoumljenje:
1) Shell Helix HX7 10W40 (uglavnom jer je jedini od gorenavedenih ima MB 229.3 approval ili nivo), kao "ostriji" standard u odnosu na 229.1 koji imaju ostala ulja. 14.4 @100C nije lose, s tim sto mi se uopste ne svidja kako ovo ulje izgleda posle termicke "obrade" od strane Rusa (http://bmwservice.livejournal.com/27699.html)
2) Osim Shella nadjoh i Texaco Havoline Extra 10W40 (sa podnosljivom cenom za kanticu od 5l), sa cak 15mm2/s @100C, takodje nepoznatog SA. Direktno od uvoznika, pa legalnost ne bi trebala da bude upitna.
Koji od ovih aminovati? :)
Sva su o.k.
Избриши"Ruski test" nije relevantan (gotovo uopšte) i više je test "koliko je aditiva u ulju" ("gori" rezultat je zapravo "bolji", mada sve to ne treba uzimati ozbiljno, ni u originalu ni u ovoj "varijanti").
Ako ste ubeđeni u relevantnost testa, sipajte Lukoil Standard, koji se najbolje pokazao na testu (na stranu to što ne ispunjava zahteve motora).
Ajd' i (malo) ozbiljnije: Total Quartz 7000 10W-40 ili Castrol Magnatec 10W-40 su uzevši i "prženje" (na 370 cel.) najbolji izbor (mislim i ovako su o.k. a prolaze i "test").
Ja lično nisam (ni malo) ubeđen u relevantnost testa (destilacije) ali prizori su "strava i užas" pa ako ste pod utiskom, ne vredi rečima to poništavati.
Uzgred, HX7 ne videh na stranici (linku) koju ste mi poslali. Ultra je nešto drugo (više polimera i uopšte više aditiva).
Texaco Havoline i G-energy su vam ista ulja, sulf. pepeo se ne spominje ni kod jednog a verovatno je (oko) 1,2%.
Nije idealno ali se može koristiti (ni kod 20k verovatno nije manje).
"Na papiru" bi Mobil Super 2000 trebao da bude favorit.
Pozdrav!
Veliko hvala.
ОдговориИзбришиVerovatno ce i biti Mobil ili Total, a razlika u ceni u odnosu na Seleniu ide na Knecht umesto Mann filtera.
Znam da sam naporan sa pitanjima (ne samo u ovoj oblasti, cak i supruga povremeno kaze "ti to toliko temeljno analiziras i trazis, da dok se odlucis to je zastarelo i vise se ne proizvodi pa moras iz pocetka"), ali ko pita ne skita (valjda?).
Mudrost je u umerenosti u svemu ...
ИзбришиNaša poslovica "tri puta meri jednom seci" je u anglo-saksonskoj verziji "dva puta meri".
Pozdrav!
Dobar dan. Imam focusa iz 2007 god 1.6 100 ks benzinac. Ima 36000 km. U njega stavljam od prvig dana ford formula 5w 30. Jako malo se vozim, oko 3-4 tsč km godisnje. Auto zna dugo stajat. Malo se vozi po gradu. Vozim na malim okretajima. Ali mi se cini da mi je motor malo promijenio zvuk u bucnije. Dali ga ovo ulje zadovoljava ili ima bolja varijanta?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Željko,
ИзбришиUlje koje koristite je o.k.
Promena zvuka ima malo veze sa uljem (bilo ono malo nižeg ili višeg kvaliteta).
Nećete mnogo postići promenom ulja koje koristite.
Ono što morate, a to je zamena ulja na 12 meseci, bez obzira na malo km (ovo je lošiji slučaj nego 20k km za isto vreme).
Vaše vozilo spada u vozila koja se malo koriste i to malo je uglavnom u gradu na niskim obrtajima. Za benzinski motor jako loša kombinacija.
Uglavnom se na manje od 100k km (često) desi da ventili budu "zakoksani".
Da bi to sprečili (i produžili vek motoru, iako deluje nebitno, 100k km je 25 god. i toliko će "odraditi" kao od šale) potrudite se da jednom mesečno vozilo koristite na način da makar 20 min. bez prekida vozite Van grada (magistralnim ili auto-putem), što bi bilo oko 30 km, što više to bolje (30 min./50km optimalno).
Ovo, makar "na silu" (bez velike protrebe). Uklopite u neki izlet ili posetu obitelji ili prijateljima.
Koristite aditivirana goriva (i pored visoke cene), dok primenu aditiva za "čišćenje sistema za dovod goriva" (Liqui Moly, Wurth, Wynn's i slično) ne bih preporučio jer nije za uslove eksploatacije u kojima je vaš automobil.
Da bi od toga imali koristi trebali bi istrošiti (pun) rezorvoar za relativno kratko vreme (najbolje odjednom), dakle uz duge relacije (par stotina km).
Pozdrav!
Puno hvala.L.P.
ИзбришиPoštovani profesore, imam dilemu oko ulja za menjač za BMW E30 324TD. Navodno je fabrički sipano ATF ulje iako auto ima manuelni menjač, pa me zanima ako zaista treba ATF koja sorta bi najbolje odgovarala? Hvala unapred, Aleksandar
ОдговориИзбришиPoštovani Sale,
ИзбришиAuuu ... dokle smo došli. "Navodno" ... nećete valjda na navodno da se upravljate.
Nije navodno već je baš tako, BMW je kod mnogih modela, naročito pomenutog, u manuelne menjače sipao (koristio je) ATF.
Bili su "fill for life", no već posle 10 god. to ulje više liči na katran nego na novi AT fluid, pa sad, ko kako hoće.
Ipak, bilo je raznim modela i varijacija, pa nije bša 100% da se koristi ATF. Proverite u uputstvu vozila (vaša serija) i naročino ako ima (trebalo bi da) pločicu (na menjačkoj kutiji) sa oznakom koje ulje ide (doduše za to vam treba dizalica ili kanal).
Ako jeste ATF, ništa prostije (i jeftinije), ATF DEXRON II-D i kraj priče.
Da, naravno, može i Nisotec, FAM, Optima i slični ... neće da bude loše po vaš menjač. Ako Vam se bacaju pare tu su i Mobil 220-ica, Castrol Dex II i slični belosvetski brendovi.
Pozdrav!
Hvala, a da li bih dobio nešto na duge staze sa Dexron III i/ili MoS2?
ОдговориИзбришиNE (bar ništa posebno, MoS2 čak izbegavajte, III-jke je o.k. ali se (najverovatnije NE isplati).
ИзбришиDexron IID je sasvim o.k.
Ako je razlika u ceni mala, eventualno i Dex III, ali samo kao opcija (o kojoj se može ramišljati).
Pozdrav!