Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 22. новембар 2012.

Do Meseca i nazad 2.5; To the Moon and Back 2.5


Neće biti bog zna šta novog, ali ne mogu da odolim a da ne iskomentarišem post-ove dva prijatelja sa bloga (nisu zato pobedili u nagradnoj igri, više smo se sprijateljili posle) iz prethodnog teksta.
Možda je moglo da se nazove (verzijom) 2.11 (stoga) ali nema veze, malo ćemo se nekih stvari podsetiti i napraviti studiju primera (pardon, dva primera).

Slučaj Škoda Oktavia 1.9 TDI.
Za 12,5 godina 675k km. To je nekih 54.000km za godinu dana.
Svakako lakše (za motor), ili bar isto, kao upola manje km (zaokruženo 400k km) za duplo više vremena (25god.).
Ovo je u serijalu pomenuto (“Drive frequently, drive frequently ... “) na više mesta.
Voda kad ne cirkuliše, stvara se žabokrečina. Ulje kad ne cirkuliše ... propada motor.
“Vlasnik prilično nemaran u pogledu održavanja vozila” ... ovo ne ide u prilog dugotrajnosti vozila, ali nije samo “izuzetak koji potvrđuje pravilo” jer se relativno često dešava da nemar (ako nije u većoj meri) ne utiče negativno na trajanje mašine (uz redovno menjanje ulja).
“Ulje menja kad se seti”. Ne zaboravimo pri tome da je “15.000km ili više” zapravo 3meseca ili “mnogo više” (ne više od 5 ili 6).
Osim toga 15000km je redovni servisni interval a pri ovolikoj upotrebi automobila ni 20k km nije mnogo.
Ulje promenjeno pre otprilike godinu dana (zadnji put). ALI uz (obilato) dolivanje ulja.
Dosipanje šta Vam padne pod ruku ... nije baš najbolja opcija ali, ako ništa drugo, dokazuje da su motorna ulja različitih tipova i proizvođača veoma mešljiva (međusobno).
Iz ovoga ne treba izvući zaključak da se ovim (“kombinacija aditiva i baznih ulja”) dobija novi kvalitet, koliko da je bitnije da motor uvek bude sa odgovarajućom količinom ulja i da je rizik od smanjenja kvaliteta smeše različitih ulja manji od sigurno smanjene zaštite motora kada se vozi sa minimalnom količinom ulja (ili čak i ispod nje), iako kraće vreme to neće ostaviti (bitne) posledice po motor.
“Brendirana ulja su bacanje para” – i DA i NE. Zavisi kako se gleda na stvari.
Plaćanje dvostruko veće svote novca za ulje istih specifikacija već jeste!
U svakom slučaju minimalni zahtev je da ulje bude kvalitetno, renomiranog proizvođača i da ispunjava standarde (i odobrenja), ostalo vezano za brend je manje bitno.
“Jedino što mu je bitno je da motor uvek ima dovoljno ulja.” – nema šta, istina 100% (o ovome malo više kasnije).
Optima Gas u TDI mašinu?! Svaka čast (majstore). Ovo je od svega najmanje preporučljivo da se radi.
Dakle ulje koje NE ispunjava zahteve motora (ACEA B4 ... B4-04 odnosno i više od toga: VW 505.01).
Doduše radi se o dolivanju pa je manje bitno ali ni u tom slučaju NE preporučujem. Istini za volju radi se o prilično kvalitetnom ulju te srećnoj okolnosti da GAS ulja mogu dobro da se snađu (kraći period) i sa dizel motorima (posebna priča pa neću dalje). To što je API SJ možda (ali samo možda) je i bolje nego da se radi o nekom modernijem SL ili SM.

Kvalitet samog motora.
Nesumnjivo jako bitna stvar. Uostalom, navedeno je kao faktor no. 1 (“genetske” predispozicije).
Uostalom to potvrđuje i sledeći slučaj:

BMW E30, 1.8 benzinac (sa TNG)
Za 11 godina pređeno 350k km (taman “u jednom pravcu”). Slično kao prethodno iako malo manje izraženo.
Ovo je cca. 30k km godišnje, minimum za “do Meseca i nazad” i eventualno milionče.
Ukupno je na satu 680k km. Verovatno će bar do 750 ili (čak) 800k km da dogura.
Uticaj TNG (LPG) je sigurno bio pozitivan. Osim već (u tekstu o tome) u praksi potvrđenog dužeg trajanja motora (20-50%) zbog “čistijeg” goriva tu je i indirektan uticaj češće i duže vožnje (zbog jeftinijeg goriva).
Modriča (Optima) Sint Turbo 2002 pa svih 350k km za 11 godina.
Nesumnjivo kvalitetno (PS) ulje. Zapravo jedno od najboljih na svetu u 15W-40 viskoznosti i retkih polu-sintetičkih (HC) ulja u ovoj klasi.
Možda bi sa HC Power bilo još bolje (pa uz zamenu na bar 7500km ili 10k km, pa bi bilo i jeftinije).
“Menjao na svakih 5000km”! (3000 miles).
Skoro kao istoimeni mit. Nije škodilo ali je bilo skupo (skuplje) nego što je bilo neophodno.
Uz korišćenje kvalitetnog ulja, malo skraćenje servisnog intervala svakako da će pomoći ali NE treba preterivati (više ćete para potrošiti na ulje pre svega ali i ranije spominjani razlozi).
U konkretnom slučaju mi se čini da je 7500km bilo idealno ili uz korišćenje kvalitetnog PS, 10W-40 ulja (bar u prvih 300, 400 ili 500k km) nekih 10.000km.             
“Hoću da kažem, to je rezultat i dobrog motora i redovnog mijenjanja ulja.” – baš tako.

E sad,
Šta je zajedničko Skoda-i i BMW-u?
Litar Optima GAS ulja u prtljažniku, “... da motor uvek ima dovoljno ulja”, dosipavao je šta je stigao ...
“Pri tome je trošio jedno 0,5 do 0,7 litara između mijenjanja.” (ne zaboravite to je bilo na samo 5000km).
Pogađate:
Oba motora troše ulje! Ne troše previše, troše normalno. To je ono što uprošćeno kažem:
bolje umerena, normalna, potrošnja ulja od “nulte”,
ili (još bolje rečeno, makar nepreciznije): “motor koji se podmazuje, uvek troši malo ulja”.
Iz ovoga proističe:
DOLIVANJE ULJA između zamena ulja je DOBRO za motor.
(Top-up the oil between oil change interval is GOOD for the engine)
Čak i kada motor ne potroši ceo litar (ili 6-8dl, koliko obično ima između min. i max.) između servisnih intervala, par dl (do pola litara) je bolje doliti nego po svaku cenu voziti sa istim uljem.
Uostalom, dolijte isto ulje!
Ovo ne znači da na silu treba sipati ulje u slučajevima (čestim) gde između dva servisa motor “skine” nivo ulja sa max. do polovine između min. i max.
Ne zaboravite da neki od modernih motora znaju da potroše i po ceo litar na 1000km a da je to normalno (inače pogledati tekst o tome, “povećana potrošnja ulja”)
Kod produženih intervala zamene gledajte da ne “iscedite” sve iz ulja pa isto promenite na (bar) 25000km umesto na svih 30k km ili na 40k km umesto 50k km.
Lošije gorivo i/ili česta gradska vožnja (sa velikim pauzama između paljenja motora) uslovljavaju povratak na “normalni” servisni interval. U opštem slučaju: pola ili maksimalno 2/3 do 3/4 od “default” vrednosti navedene u uputstvu vozila.
Ideja da se “prinudno” dolije ulje (zamenom filtera unutar servisnog intervala) nije loša ali nikako obavezna. Samo za entuzijaste koji imaju vreme za tako nešto i vole da petljaju oko ulja.
Slično ćete postići blagim skraćenjem intervala zamene (10-20%) pa ste finansijski skoro na istom.

I na kraju ali ne i po značaju:
Jedan, DVA ili tri-četiri primera – NISU dovoljna da bi se išta zasnovano tvrdilo (a kamoli “100%”).
Zato ova dva primera i slične treba uvek prihvatiti uz malu dozu rezerve. Uzeti šta je dobro iz njih a zbog njih samih ne posezati za onim što nije preporučljivo.
Uvek se nešto iz takvih može naučiti ALI ... pre i posle (jela treba ruke prati) slušanja ili čitanja o njima, treba pročitati teksove iz serijala “Do Meseca i nazad”.
I … za put “do Meseca i nazad“ potrebna je kombinacija faktora i ... malo sreće!
Najviše što možete uraditi, a da ionako morate, je:
redovna zamena ulja, korišćenje što kvalitetnijeg, provera nivoa ulja i po potrebi dolivanje istog, uz korišćenje kvalitetnih filtera i njihovu redovnu zamenu, kao i što kvalitetnijeg (dostupnog) goriva.
Minimalno (možda 20% mogućeg) ali donosi maksimalne rezultate (možda i svih 80%).

40 коментара:

  1. Као и обично Др Стево одличан текст који је стварно уживање читати. Када си већ поменуо мој мили ünd драги БМВ ево да кажем да сам нажалост сазнао да је покојни. Неки дан сретнем лика којем сам га продао и лик само што не поче да плаче. Рекох "Шта је рођени 'ђе бочи?"...кад човјек каже дао ауто малом комши и овај претјерао у кривини и слетио у канал. Слупао га скроз...избио га из осе и не исплати га се поправљати. Би ми нешто жао право. Као да изгубиш наког најрођенијег. Ваљда што ме вежу успомене за та кола, а и путовати један и по пут до Мјесеца је право занимљива фора. Има шта да се види.
    У сваком случају установио сам да је лик прешао преко 700 тисућа сигурно али не знам тачно колико. Уље сам мијењао на сваких 5.000 км јер су ми мајстори тако сугерисали, као није то неко квалитетно уље па ваља да се промјени чешће. Ех, да сам онда знао за овај блог па да им покажем шта је то "неквалитетно уље".
    Форд гура ево прву хиљаду км са 5 дубл-ве 40 Топ Тек Ликви Моли и све супер. За касније ћемо већ да видимо.

    ОдговориИзбриши
  2. koje je najbolje ulje za golf mk5 2.0 140ks

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nedovoljno podtaka.
      Po 140ks jedino bih zaključio da se radi o 2.0TDI motoru.
      Najbolja su ulja po VW 504.00/507.00 standardu (u 5W-30 viskozitetu).
      Čak iako nije verzija DPF. Ako jeste to je i obaveza kao zahtevani kvalitet.
      Mogućnost za korišćenje drugih ulja (kod verzije bez filtera čestica) bih (elegantno) preskočio.
      Izmenu ulja na 50k km ... bih takođe pokušao da izbegnem. Dve godine i 30k km je sasvim razumno. Eventualno ako pređete 40k km godišnje (i veći deo van grada) onda gurajte do tog broja km.
      Brend?
      Koji vam se sviđa, uz uslov zvaničnog VW odobrenja. Optima ima isto, FAM takođe ... verovatno i NIS (nemam najnoviju reviziju zvaničnih odobrenja) ... to su sasvim O.K. ulja.
      Naravno može i Castrol ... Shell ali od tih poznatijih brendova pre svega Motul (Specific 504/507) ili Mobil (1 ESP 5W-30).
      Kroon je takođe O.K. a dovozi se iz Holandije te mi zvuči bolje nego neki "Poljak" nekog od mejdžorsa (recimo Total ili Shell) o kojima sve najbolje ali ako ih nađete iz zapadnih izvora (i spremni ste da deo novca date na samo ime).
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Stigao je Fam Fenix Power 504/507 5W-30 kao što je i obećao komercijalni direktor FAM-a. Sve pohvale za marketinški tim. Zasad mogu samo da pohvalim ambalažu koja izgleda vrlo pristojno.

    P.S. Sproveo sam jedan mali "test". U iste staklene bočice sipao sam istu količinu ulja, u jednu Optimu Magnum 5W-40, a u drugu Castrol SLX Professional 5W-40. Nakon 4 sata provedenih u zamrzivaču izvrnuo sam obe bočice istovremeno. Optima Magnum se značajno brže slila na drugu stranu.

    Od uzoraka imam da uporedim još Optimu HC Power City 10W-40 sa Mobil-om Super 2000 10W-40. Javiću rezultate i ovog "testa".

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zanimljivo.
      Nisam iznenađen. Naprotiv.
      Naravno ne znači da je samo zbog ovoga Magnum bolji od SLX ali kao što sam više puta rekao, Modriča jeste uporediva sa premium brendovima.
      FAM se u oblasti komercijale zaista pokazao izuzetno, a ulje je odličnog kvaliteta i nemate šta da brinete.
      Javite rezultate "testa" zamrzavanja ulja.
      Očekujem da će se HC City i Super 2000 slično ponašati na niskim temperaturama.
      Kataloški (na papiru) je Mobil nešto niže tačke tečenja (3°C) ali nije od većeg značaja u praksi.
      Uopšte gledano kao "full HC" ulje City a naročito HC Power nisu inferiorni, naprotiv.
      Sve u svemu:
      Mobil (naročito) i Castrol su sam vrh svetske produkcije i verovatno dva najjača brenda planete (naročito Mobil 1 i Castrol Edge). Ipak, kvalitet koji dobijaju kupci (bez te dve "zabiberene" serije) je tek u nijansama iznad proseka drugih renomiranih proizvođača i to ne za sve proizvode.
      Problem je cena ali ne toliko koliko da na svetskom nivou Mobil, Castrol (Shell i drugi) nemaju identičan kvalitet (iako jeste unutar klase) i da se na "šlj" tržišta šalju makar B klasa (makar takva zvanično ne postoji) kojoj ništa ne fali (ispunjava sve standarde, ali ih ne premašuje previše) osim što je unutar proseka klase (uporedivo sa drugim renomiranim proizvođačima).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Onih 3°C važi za HC City. HC Power i Super 2000 imaju identičnu deklarisanu tačku tečenja (od -30°C).

      Избриши
  4. U narednom "testu" Optima HC Power City 10W-40 VS. Mobil Super 2000 10W-40, pokazalo se da je Mobil nešto bolji od HC City varijante. Da sam imao običan HC Power verujem da bi se bolje pokazao jer kako kažete ima za 3°C nižu deklarisanu temperaturu stinjavanja. Međutim, za razliku od prethodnog testa ovaj put su rezultati uporedivi.

    Castol i Magnum sam prebacio u uže a duže bočice i sipao sam još manju količinu ulja. Kada Magnum pređe na drugu stranu boce, Castrol je tek prešao polovinu.

    P.S. Sledeći "test" biće HC City i Mobil Super 2000 u užim bočicama, a u narednih nekoliko dana i FAM Fenix Power 504/507 5W-30 vs. Castrol EDGE 5W-30 i Mobil1 ESP Formula 5W-30.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Zanimljivo je vidjeti kako Modriča pobjeđuje All-Mighty Castrol....Nj.V. Castrol....mislim makar u toj kategoriji tečenja na niskim temperaturama.

    ОдговориИзбриши
  6. Evo šta je meni zanimljivo. Prenoćili su mi u "opitnom centru" tj. zamrzivaču FAM Fenix 504/507 5W-30 i Optima Magnum 5W-40. Fam ima nešto bolju tečljivost na niskim temperaturama. Nije mi baš jasno na koju foru, s obzirom na gradaciju i dekleraciju proizvođača - mislim na tačke stinjavanja? Očekivao sam obrnuti rezultat...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nije veliko iznenađenje ali sam očekivao manje-više identično ponašanje.
      Tačka stinjavanja (primetili ste već iz tekstova) se (zbog načina merenja) obično navode u koracima od po 3°C.
      "Krupnija skala" je 6°C. Verovanto je kod FAM-a slučaj da se radi o "između -36°C i -42°C". Ipak ostaje da su onda trebali da daju -39°C kao kataloški podatak.
      Objašnjenje br. 2 (još verovatnije):
      5W-30 ulja su malo manje viskoznosti od 5W-40 na umereno niskim temperaturama (recimo -15, -20 ili -25°C) čak i kad imaju identičnu tačku tečenja ili kada 5W-40 ima nižu.
      Verovatno je ovo drugo a pride je kod FAM-a makar -38 što je dovoljno za objašnjenje pod 2 i za Modričinih -40°C kao tačnom temperaturom za tačku tečenja.
      Često se ova vrednost zaokružuje na 2-3°C manje da bi važilo za sve šarže (verovatno slučaj kod Total-a i skromnih -24°C za 10W-40 ulje).
      Dakle kada upoređujete ulja (a nije u okolini tačke tečenja) upoređujte iste viskozne gradacije a ne samo "W" oznake.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Evo da se vidi kako je Modriča ipak u stanju napraviti veoma kvalitetno ulje.
    http://www.proauto.ba/portal/uploads/files/Optima-VW-certifikat-05.jpg

    ОдговориИзбриши
  8. Odgovor pod 2 mi zvuči prihvatljivije. Danas sam uporedio Fam 5W-30 sa Mobilom ESP 5W-30 i Fam ima jako malo bolju tečljivost (razlika je možda u 5-10 mm, što je na dužinu boce od 10 cm skoro zanemarljivo). Možda uticaj ima i to što je Mobil iz 2008. godine, ali ne verujem.

    Sa druge strane opet imam problem sa Yugom. Kada ga vozim na TNG i kada motor u bilo kom stepenu prenosa "navrtim" u visoke obrtaje a zatim malo popustim gas, čuje se zvečanje kao da bregasta ostaje bez ulja. Problem postoji kada je ugao pretpaljenja 12° pre GMT (tada se čuju i klasične detonacije na benzinu), postoji i na 10° i na 5°, a smanjuje se ili nestaje (ne potpuno) kada je pretpaljenje podešeno između 5 i 10° pre GMT. Proveriću sutra šta se dešava na benzinu...

    Nije mi jasno u čemu je problem... u pretpaljenju, TNG-u... da nije možda ulje neadekvatno ("retko") za ovaj motor? Tu pre svega mislim na Mobil Super 2000, a manje na samu gradaciju 10W-40.

    U iber crevu čas ima, čas nema belih naslaga... duva poprilično... čudno...

    Da li smem da ispustim 10W-40 i da sipam neko 15W-40 gas ulje (na pr. Fam Gas - našao sam ga za 305 din./l), ili mora neki tretman "ispiranja" pre toga? Ili da jednostavno kupim Optimu Turbo Sint 2002 15W-40 kao "gušću" polusintetiku? Ili da ne diram ništa?
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  9. Nije samo Modriča čudo, već i FAM.
    4 godina starosti ... taman za nijansu u otpornosti na mraz (i sve ostalo) ... recimo stepen-dva, ali FAM opet, makar nije lošiji.
    Odgovor pod 2 je sigurno tačan ali (iako teško reći koliko) utiče i ono pod 1.
    Koliko podaci o tački tečenja nisu oni pravi to je za posebnu priču. Ipak, specifikacijom vrednosti se proizvođač obavezuje na tako nešto (iako se od svojih podataka svaki od njih ograđuje, što je opet za posebnu priču).
    Uostalom "čudo od ulja" - Mobil 1 ESP ima navedenih -45°C i trebalo bi da kao od šale potuče FAM na svim temperaturama ispod nule!
    Razlika je celih 9 stepeni celzijusa!!
    FAM je kod nekih svojih ulja preterao sa ovom vrednošću ali ovde je možda malo i smanjio na svoju štetu.
    Što se Yuga tiče:
    Zamenite Mobil Super 2000 (nema druge),
    Nemojte ga bacati! (možete ga i vratiti ili koristiti za dolivanje ili ... šta već).
    Motor treba podesiti da savršeno radi na benzin, TNG ne traži posebno "štelovanje".
    Ako vam se čini da je ulje tanko, nema druge nego da to proverite sipanjem viskoznijeg (fabričkog default-a).
    Uostalom to i nije tako skupo.
    Dakle mineralno 15W-40 pa javite utiske.
    Optima GAS je nekako idealno ali može (naravno) i FAM GAS 15W-40.
    Ovako ćete se stalno pitati da li da menjate (dok ne dođe vreme za zamenu, pa opet hamletovska dilema, itd.)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Ček malo. Zar palenje ne bi trebalo podesiti da pali tik nakon GMT a ne prije?
    Kada se dešava prije GMT onda se faza sabijanja još nije završila i klip još uvijek putuje ka gore. Ako se smjesa upali u tom momentu stvorena energija se troši i na poništavanje kretanja klipa ka gore.
    Koliko me sjećanje služi paljenje Juga treba da je 5 stepeni nakon GMT....naravno dozvoljavam da griješim-.....
    U svakom slučaju meni je Optima Sint Turbo 15w40 radila posao i na BMW i na Jugu 45 koji sam imao prije njega. Za svaku preporuku i mislim da to zvečanje nije do ulja koliko do paljenja. Za TNG ne treba posebno štelovati paljenje.

    ОдговориИзбриши
  11. Hvala na odgovorima! U knjizi za Yuga piše 10° pre GMT, a dati su i reperi koji treba da se prate.

    Što se tiče FAM-a, ni ja ne mogu da verujem pa sam proveravao po 3 puta. Najmanja razlika je u poređenju sa Mobilom ESP. Večeras ću da ga uporedim sa Castrolom Edge 5W-30, tako da rezultati stižu oko 23-24h ;)

    Da li smem samo da ispustim polusintetičko i da sipam mineralno? Da li moram da menjam filter za ulje (zamenjen je pre 1000 km kada i ulje? Zbog čega Optima Gas-u dajete prednost u odnosu na Fam gas?

    Ako ne smem tek tako da mešam vrstu ulja da sipam onda polusintetiku 15W-40? Verujem da ima bolje karakteristike na niskim temperaturama.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne dajem (baš) prednost mineralnom ulju nego je to bio predlog da se napravi "oštar zaokret" u odnosu na dosadašnje.
      Inače je PS ulje bolje rešenje.
      Za samo 1000km nema potrebe menjati i filter ulja. Mineralna ulja i PS ulja se sasvim dobro mešaju, iako je (naravno) PS-PS varijanta sigurno još bolja.
      Sa druge strane, sipati PS ulje 15W-40 je sa "naučne" strane još bolje jer bi promenili samo jedan parametar, tj. samu viskoznu gradaciju, pa bi bolje zaključili koliki je njen uticaj.
      Mineralke imaju par manjih (više teorijskih) prednosti kod starih mašina ali nije od većeg značaja, PS u ukupnom skoru uvek bude bolje.
      Nadam se da vas nisam zbunio.
      Nećete progrešiti bilo šta da uradite a sami odlučite šta vam je bolje.
      Više puta sam rekao - ako vam se (bilo kome) i učini da je ulje loše (makar bilo najbolje) menjaj ga (iako će u nekih 80% slučajeva biti - nije do ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Şada sam izvrnuo bočice iz zamrzivača i ne mogu da verujem. Fam ima bolju tečljivost od Castrola Edge 5W-30 i to vidno. Mobil je najpribližniji Famu (danas je pri 4. "izvrtanju" razlika bila zanemarljiva do 2-3 mm, a čim se malkice otkravi Fam je tečljiviji), zatim ide Magnum 5W-40, pa Castrol Edge 5w-30.

    Za mene su rezultati ovog "testa" neočekivani i neverovatni. Svaka čast za Fam, bar što se tiče tečljivosti na niskim temperaturama. Od sutra ide u eksploataciju.

    ОдговориИзбриши
  13. Još jednom da ponovim:
    Ovi testovi (iako nisu za potcenjivanje) NE znače da je FAM (ili OPtima) bolji od Mobil ili Castrol ulja.
    Ipak, posredno mogu (ali i ne moraju) da ukazuju da su bar uporedivog kvaliteta.
    Doduše ukazuju i na to da Mobil i Castrol možda imaju i ulja za "pasivne krajeve".

    Kako god.
    Ovo je isprovociralo da napišem kraći tekst o ponašanju ulja na niskoj temperaturi.
    Za vikend, naravno!

    ОдговориИзбриши
  14. Drago mi je da sam na neki način izveo dve "provokacije" i "proizveo" dve pozitivne reakcije :) Danas su mi iz Fama poslali mail u kojem mi se zahvaljuju na sugestijama i kažu da su lično krenuli u obilaske maloprodaje kako bi poboljašali snabdevenost i dostupnost njihovih proizvoda. Druga provokacija je Vaš vikend tekst o tečljivosti ulja na hladnoći. Jedva čekam ;)
    Hvala na svemu!
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš da ne obećam ali kraći tekst (koji će otvoriti još neka pitanja) bi mogao da padne za vikend.

      Избриши
  15. Stevo, motor na Yugu zveči na visokim obrtajima kao da je bregasta ostala bez ulja čak i na benzin, dok se na TNG-u još više čuje. Sutra Mobil mora da leti napolje. Nadam se da nisam napravio neku štetu i da je problem samo u ulju :(

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma nek' leti. Ako se sumnja u ulje, izbacuj!
      Javi rezultate da vidimo da li je (i koliko) do ulja (mož' i da ne bude).
      Sipaj:
      1) Sint 2002
      2) Neko GAS ulje: Optima, FAM ... Nisotec
      Sve u 15W-40.

      Избриши
  16. Poštovani g. Stevo,
    Kupio sam Turbo Sint 2002 kao Vašu prvu preporuku. Sutra ide u motor. Ostaviću stari filter, s obzirom na to da je korišćen samo 1000 km, ali prethodno ću da ga skinem i ispraznim.

    Javiću Vam sutra utiske. Voleo bih da na ovaj način rešim problem sa "zvečanjem", naslagama i parom na iber crevu.

    P.S.1 Iznenadio sam se kada sam na pakovanju pročitao da se Optima izvozi i u Italiju i Rusiju.

    P.S.2 U mom pethodnom Yugu sa Pežoovim motorom koji sada vozi moja snaja, sa Mobilom Super 2000 (koji oduvek koristim za taj motor) na leru se jako čulo neko melevenje (hučanje) u karteru kada sam startovao motor da bih ga zagrejao pre ispuštanja ulja. Hučanje se postepeno smanjivalo kako se motor zagrevao, ali nije nestalo u potpunosti. Takođe, na leptiru gasa i regulatoru broja obrtaja u leru se nataložila velika količina masnoće pa je motor imao često nepravilan rad na leru (nekada viši, nekada niži). Potrošio sam celu bocu sredstva za čišćenje karburatora kako bih očistio te naslage. Sa HC City-em je dosta tiši, ali nije bio potpuno hladan kada sam osluškivao. Pojma nemam zbog čega bi to moglo da bude... ulje, pumpa, lanac koji pogoni pumpu...

    PozZ!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Probaj pa javi!
      Gore biti neće (to je sigurno).
      Nije čudno da se Optima izvozi za Italiju i Rusiju (a biće još ponegde).
      To su zaista kvalitetna ulja.

      Deo sa Yugom sa Pežoovim motorom ništa razumeo nisam (ni posle dva čitanja) ali nema veze, valjda će biti i takvih.

      Pozdrav!

      Избриши
  17. Turbo Sint je jedino ulje koje se nakon 7h provedenih u zamrzivaču skoro potpuno stegne i jedva se pokrene niz bočicu. Znatno je gušće od 10W-40 na sobnoj temperaturi. Bolje da ga nisam ni stavljao u zamrzivač :) S obzirom na ovako loše ponašanje, da li da ga uopšte sipam pred zimu u motor? Ili da pored njega sipam i neki Liqui Moly aditiv koji bi olakšao hladan start, ili univerzalni modifikator? Šta bi tek bilo sa Optimom Long Life, to bolje da i ne zamišljam...

    Pokušaću još jednom :) Yugo sa Pežoovim motorom je bio u mom vlasništvu 7 godina i uvek sam sipao Mobil 10W-40. Od ove godine ga vozi moja snaja, ali sam ja nastavio da ga održavam. Pre neki dan sam ga odvezao kod majstora da zamenimo ulje, i dok je motor bio hladan čulo se intenzivno "hučanje" u karteru koje se smanjivalo kako se motor zagrevao. Nakon zamene ulja pri sledećem hladnom startu "hučanje" je bilo znatno tiše, a prilikom zamene je sipan HC City. Hteo sam samo da konstatujem da je čudno to što mi na dva automobila isto ulje pravi probleme.

    P.S. Trebalo je da napišem regulator broja obrtaja "za ler", a ne "u leru" ;) Verujem da je to unelo zabunu :)

    ОдговориИзбриши
  18. Nisam ni ja nikada čuo za takvo hučanje u karteru ali definitvno može biti do ulja.
    U svakom slučaju Boga pitaj šta je u toj kantici Mobila koje se ovdje prodaju. Vole oni to da šalju ovamo. Nema kontrola i milina.
    Koliko sam čuo Liqui Moly Ceratec neće da škodi. Na bazi je bor nitrida i Stevo je pisao o tome ovdje pa tako probaj da to uspeš u motor. Kažu da olakšava hladan start i da zaista radi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala! Još samo Steva da mi kaže koju ;) Izgleda da mora u moj motor da ide neko viskoznije ulje, ali kada sam video kako se Turbo Sint stegao u zamrzivaču... nisam se baš obradovao... sada mi se HC čini kao idealan.

      Избриши
  19. Verovatno da mora viskoznije ulje.
    Naravno, ako ste uvek koristili Mobil i bili zadovoljni očigledno da to i nije baš isti Mobil.
    15W-40 sigurno MORA biti lošije na niskim temperaturama. Fabrički je navedeno -25°C kao tačka tečenja što znači da na -20 mora biti gušće od meda (gustog). Do -15°C ne sme biti problema pa čak ni -18°C. Iako ne treba dugo držati auto na leru (kod novijih automobila pogotovu) na niskim temperaturama pustite da motor radi koji minut.
    Za zimu je HC City (ili HC Power) sigurno bolje.
    Šta raditi?
    Ceratec? Može ali je skupo i prilično je diskutabilno koliko će pomoći.
    Nisam skroz protiv iako sam sve manje za post aditive (kako vreme ide).
    Da do maja koristite 10W-40 (recimo) pa da zamenite. Ili da dolivate Sint 2002 10W-40 (ili neko drugo Modriča ulje ako već imate u 10W-40).
    Možda da u startu sunete 1 litar 10W-40 (najbolje istog, Sint 2002, mada može i City ili Power) pa posle vam do proleća verovatno neće trebati dolivanje a ako posle zatreba dolivajte 15W-40.
    Recimo.
    Ako nećete po svaku cenu koristiti automobil u slučaju da ode do -20 cel. uz obilat sneg (kao prošli februar), onda samo 15W-40 i šlus.
    Ako vam baš tad treba auto onda neko 10W-40 pa ga zamenite u toku maja 2013. ili ona "fora" sa litrom 10W-40 mada je na -20 potrebno "full" 10W-xx. Jednostavno ne mogu "i jare i pare", za tako niske temp. (ako ih bude) morate tretirati dve sezone za ulje, letnju i zimsku.
    Nije skuplje nego sipati Ceratec.
    Da bi Ceratec imao pun efekat morate da pređete što više sa uljem u kome je (pazite da ne prepunite). Dakle min. je 5000km uz preporuku da to bude 7500km ili nešto i više.
    Ipak, Ceratec tek pod 2. Teorijski (iako nije verovatno) može smaniti trenje i poboljšati situaciju na velikom minusu ali je pitanje filtriranja (inače na više od -15 bezpredmetno) na tako niskim temperaturama (-20) ipak diskutabilno (iako su čestice sub-mikronske).
    Pozdrav!

    P.S.
    Lično kod sebe imam 10W-40 ali nemam nikakvih problema koje opisujete.
    Da sam na vašem mestu, "hrabro" bih sunuo 15W-40 a ispod -18 bih koristio (par dana, ako uopšte) taksi, za grad. Za vangrada ćete već upaliti motor a kad se ugreje nema veze.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kako su me u MR-u "napičili" kada su čuli da sam sipao 10W-40 posle generalne, razmišljam da ipak sipam 15W-40. Ako bude nastavio da duva, zveči i stvara one naslage u iber crevu, otići ću ponovo da im reklamiram rad. Ako su milioni Zastava mogle zimi da rade bez problema sa 15W-40, valjda će moći i moj izmučeni Yugo ;) Šta da mu radim, nisam ja tako hteo... Da su mi rekli da posle generalne moram da sipam ovo "tutkalo" od ulja, odmah bih ih gađao motorom. Nemaju oni pojma da rade pa se vade na ulje, ali hajde da im ostavim šansu da je Mobil bio pogrešan izbor ;)

      Избриши
  20. Ja sam u svog Yuga takodje sipao Modricin Optima Sint turbo 15w40 (vozio ga od 1996. do 1999. kada samo kupio BMW-a) i nije bilo nikakvih problema. A vozio sam ga i po zaista gadnim zimama. Cak jednom i preko Romanije na -26.
    Stari mi je pricao da je svojevremeno dok je Yugo bio razvijan i njegova firma (VZ Kosmos iz Banja Luka) vrsila neka testiranja na poligonu Manjaca i da se on sjeca da je bila zima ali sibirska i da su koristili Optimina ulja i da nije bilo nikakvih problema.
    Mozda ne bi bilo problema da je taj Mobil koji si sipao Mobil a ne nesto sto oni salju ovamo pod tim imenom a nema veze sa Mobilom.

    ОдговориИзбриши
  21. Ma sipajte 15W-40.
    To piše i u knjižici (doduše prepisivano od sredine '70-tih i piše "do -15°C", ako ćemo fabričku preporuku).
    Neće ni na -20 da mu išta fali, malo dok startuje pa posle piči.
    Ne dajte priliku da se izvlače na ulje.
    Finese su druga stvar, vi morate da se prvo uverite da je intervencija dobro urađena (i eventualno istu reklamirali).
    Mobil ... nije isto "tamo i ovde" (bar ne uvek).
    Sa 15W40 (Modričom, INA, Galax, FAM ... ) su jugići radili i kada su bile jače zime.
    Iako vam "test zamrzivača" prikazuje "tovatnu mast".
    Dakle Optima Sint 2002 u 15W-40 verziji, što pre.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  22. Sipao sam danas Turbo Sint. Zveči i dalje, ali možda malo manje duva. Pogledaću sutra koliko je to manje pošto je danas već bio mrak.

    Pre nego što smo zamenili ulje pronašli smo ove naslage na mržici iber creva:

    http://www.dodaj.rs/f/3C/Rh/1go1jnpH/06122012047.jpg

    http://www.dodaj.rs/f/e/Vk/3jVT7pzV/06122012048.jpg

    Majstor ih je stavio u neki uređaj i očitao je da -10 °C.

    ...

    ОдговориИзбриши
  23. Naslage ... posebna priča.
    Naravno - ništa to ne valja.
    Ako i dalje zveči ... možda je i do (štelovanja) ventila. Mislim ... šta mu pa sad ulje smeta?
    To što manje duva je verovatno (samo) do viskoznosti ali ajd' da vidimo šta se još tu dešava. Kad se motor zagreje (posle 20-30min.) ne bi trebalo da ima razlike.

    ОдговориИзбриши
  24. Zazore ventila sam sam štelovao (usisni između 0,35 mm i 0,4 mm, izduvni 0,5 mm), a svaki zazor sam nakon štelovanja proverio bar 3 puta. Sve je naravno rađeno kada je motor bio potpuno hladan. Zazore ventila sam otpisao, a isto važi i za ulje. Sumnjam na dve stvari:

    - da ulazi voda pored dihtunga usisne grane u usisni vod i da zbog toga pravi ove odvratne naslage. Moguće da ta voda pri velikim obrtajima izaziva i hidro udare (ali samo kada se popusti gas). Možda je i sama usisna grana porozna... Sumnje ću da otklonim zamenom jednogrlog karburatora mehaničkim dvogrlim, jer mi ovaj jednogrli pravi probleme na benzinu.

    - da je pukla neka karika na drugom cilindru. Inače, drugi cilindar mi je pri merenju kompresije pokazao najmanju vrednost (malo preko 10, a svi ostali malo preko 11).

    Prva varijanta mi zvuči verovatnije od druge zbog ovih naslaga. U svakom slučaju već mi je previše svega. Sva moja pitanja nastaju iz želje da sve funkcioniše na najbolji mogući način i svestan sam da gnjavim, ali osluškujem mišljenja drugih ljudi i pokušavam da dođem do rešenja. Najlakše mi je da napravim cirkus u MR-u, ali ne bih da krivim ljude bez pokrića, međutim očigledno je da su itekako krivi. Ulje nije, a zbog ulja su me već "napičili".

    Duva tek kada se dobro zagreje.
    Hvala!
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  25. Nemojte baš cirkus ali nemojte im ostati dužni.
    Očigledno je da do ulja nije (ako je nešto izvesno onda je to).
    Teško je (a i nije ono što toliko dobro znam) reći o čemu se tačno radi.
    Iako nema "majoneza" na čepu za ulje, ono što ste prikazali na slikama liči na to.
    Da li negde (kapilarno i u malim količinama, par ml na par desetina ili stotina km) prodire rashladna tečnost ili je nešto drugo to bi samo analiza mogla da pokaže.
    Ipak mi se čini da nije vrlo verovatno.
    Malo mi se ne sviđa razlika od celih 1 bar kod cilindra 2 ali apsolutne vrednosti su prilično O.K.
    Od vaših sumnji, prvu ćete teško dokazati, mada treba zameniti karburator ako ništa drugo zbog onoga što ste naveli.
    Teško da je baš karika "pukla" jer ne bi imali ni 10 (kompresiju). No bar vam duguju objašnjenje za takve rezultate (merenja).
    "Legitimno je pravo" što želite idealan rad motora ali to je sa Zastavom (ali i uopšte starijim automobilima) sve teže.
    Možda su u MR-u i solidno odradili posao (vrhunski već nisu). Ipak, makar vam duguju izvinjenje za ono što su vas "napičili" bez razloga.
    A i "onaj" Mobil možda i nije (bio) tako loš.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  26. Jedino što sam zasad primetio nakon zamene ulja jeste da manje duva i da još uvek nema naslaga, što ne znači da ih neće biti.

    Izmeriću ponovo kompresiju za neko vreme i pratiću potrošnju RT. Majstor je stavio te naslage u neki uređaj i očitao je -10°C što govori da u njima verovatno ima tragova antifriza, ili se stvorila emulzija od ulja i kondenzata koja pokazuje tu temperaturu.

    Sumnjam da je pukla neka od karika na drugom klipu (ne mora da znači da je u pitanju kompresiona) zbog pada kompresije u odnosu na ostale cilindre i zvečanja koje se javlja kada otpustim gas pri visokim obrtajima. Jedino što bi moglo da proizvede sličan zvuk su hidroudari.

    Pratiću situaciju, a Vama puno hvala na svim savetima.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши