Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 26. мај 2013.

Goriva, uticsi - Fuels, impressions



GORIVA U SRBIJI, GODINU KASNIJE – FUELS IN SERBIA, A YEAR LATER

Da se razumemo (na početku): bez analiza slabo ćemo znati ko je bolji a ni sa njima (osim velikog broja pa da bude statistički zasnovano, a i tad bi to bilo u nijansama koje ništa posebno ne bi rekle).
Ipak, biće ovo više od glasina – UTISAK. Utisak zasnovan i na nekim (neoborivim) činjenicama.
Ako sam pre godinu dana izneo stav da svi (veliki, koje pominjem) distributeri imaju potreban kvalitet za Euro 5 motore sada je to još lakše reći – jer IMAJU. Dakle, EN 590:2009 dizel i EN 228:2009 benzin nisu više „sanak pusti“ nego java (nad javama) i to posle nekog vremena u kontinuitetu stvara još i jači utisak „svakodnevne“ i „uobičajene“ pojave. Ostaje (pomalo) pitanje da li je i TNG (LPG) na potrebnom nivou (EN 589:2009). Uglavnom DA, mada je kod ovog goriva postao veći problem „novi atest“ nego kvalitet (pa i cena) ovog goriva.
Ovakva situacija će mnogim majstorima (a naročito „majstorima“) oduzeti privilegiju da za polovinu stvari koje „izbaci kompjuter“ (dijagnostika) okrive LOŠE GORIVO. Naročito će čišćenje dizni (neophodno ili ne, u većini slučajeva NE) početi manje da se radi (ili možda ne?).
Kako god, novouvezeni ili kupljeni novi automobili više ne bi trebali (da kažem i od pre par godina ali sad je „jasno k’o dan“) da pate (ili „pate“)  zbog lošeg (nam) goriva. Dakle, sada je više do toga da je neki deo „crk’o“ nego da je uzrok do (stravično lošeg) goriva.
Tačno da će još neki mesec u prodaji biti D2 i BMB 95 ali je NIS cenovnom politikom (izjednačavanjem cena sa „euro“ gorivima) potpuno destimulisao kupovinu ovih goriva, što je jedan veliki plus (uzet u kasnijim razmatranjima) za ovu kompaniju.
D2 ostaje za starije traktore kao i automobile tipa Golf I ili Kated „kocka“, a kasnije ED uz (preporučujem iako nije 100% obavezno pa nekad može i da se preskoči) aditiv koji se sipa u ED (mali procenat, ne utiče mnogo na cenu) kojih sada ima nekoliko na tržištu, čime je „kumovao“ sam NIS izbacivanjem istog (i koji je samim tim najdostupniji – na njihovim pumpama, svakoj većoj).
I da ne dužim (praznom) pričom, predočiću novu listu, koja nije napravljena (po ionako maloj razlici) po kvalitetu dostupnih goriva, već više po napretku u odnosu na prošlu godinu i opštem utisku o prodajnim objektima te distribuciji goriva.

1) NIS
Nema šta, utisak ili ne, ovo bi i objektivnija analiza (lako) dokazala.
Završetak rekonstrukcije rafinerije u Pančevu je zaista „kvantni skok“ u svakom pogledu pre svega u mogućnosti da NIS isporuču velike količine (više od potreba domicilnog tržišta) ED u punom kvalitetu („Euro 5“). Osim toga tehnološki će to biti moguće i za „Euro 6“ koji stupa na snagu sledeće godine. Isto važi i za benzin.
Nije da ni ranije ova goriva nisu ispunjavala standarde ali je (naročito kod benzina a manje kod dizela) to bilo „na mišiće“, uz muku („ceđenje suve drenovine“) i u ograničenim količinama. Ovde se pokazuje i ono što ponavljam kao papagaj, da je jedno standarde ispuniti a drugo je prevazići ih, što je sada očigledno slučaj, mada može i bolje i očekujem tako nešto. Osim toga, zbog dodatnog tretmana razlika u ceni u odnosu na D2 i BMB bila je poprilična. Sada smo u situaciji (potpomognutom i malim padom cene nafte) da su oba ova goriva od početka godine prilično pojeftinila, kod benzina je to i više od 10% (sa nekih 165 na 145 dinara).
Sada je (iako i ranije ali ne toliko očigledno) NIS (definitivno) „alfa i omega“ tržišta goriva u Srbiji.
NIS je, osim toga, proširio i poslovanje na okolne zemlje, kako izvozom svojih maziva u par okolnih, tako i prodajom goriva. Naravno, najznačajnije je to što je u BiH otkupio distribuciju goriva (pumpe) od OMV-a, koji se polako ali sigurno povlači iz maloprodaje goriva.
Znači kvalitet je tu, bez ikakvih sumnji. Distribucija je na visokom nivou. Cisterne su uglavnom nove iako se u pasivnim krajevima još uvek pojavi pokoja „masna“ i „ružna“ (ružna, prljava, zla) cisterna iz nekog davno prošlog vremena. Još značajnije je da je NIS od prošle godine (pretprošle zapravo ali masovnije ipak nešto kasnije) krenuo u akciju podizanja kvaliteta svojim MP objekata (pumpi) i njihovoj unifikaciji (stilskoj) što je značilo (u većini slučajeva, mada je bilo i samo „kozmetičkih“ promena) njihovu potpunu rekonstrukciju.
Sada je očigledno da je po ovom pitanju ubedljivo na mestu jedan, i to ne samo u Srbiji već i u regionu, mada će pravi značaj biti u tome koliko će te (svoje, mada su neki i u zakupu) objekte i  održavati ali to ćemo videti tek za koju godinu.
Ima li se šta zameriti (osim praktično monopola) NIS-u?
Nepostojanje više vrsta goriva! Doduše konkurencija se nije ni potrudila da ih na tako nešto natera, i tek je od skora to i počela. Mislim da će u dogledno vreme (ali duže od godine) NIS možda i izbaciti nešto novo, makar i „standardni“ benzin 98 ako ništa drugo. Slažem se da nije mnogo profitabilno i da komplikuje stvari te da je korisno imati mali broj goriva (po jednu vrstu od svakog, uz dizel za poljoprivredu) pogotovu na početku nove (EN ###) ere. Lako je širiti ponudu kada par godina ljude naviknete na evropski kvalitet. U manjoj meri je to slučaj i sa dodatnom aditivacijom goriva (pre svega benzina) ali to košta a cena jeste bitan faktor. Sve je na tome koliko će konkurencija naterati NIS na obe stvari a za sada jedino OMV to čini, što nije dovoljno.
Logistički je NIS superioran tako da tu nema šta da se priča a po ovom pitanju je čak i u boljoj poziciji Dakle, pozicija i kapaciteti te činjenica da je imaju najnoviji pogon (i u nijansama superiorniji od većeg dela konkurenata) bi uz dalja ulaganja dovela do toga da NIS postane čak i regionalni lider ili da makar bude blizu toga.
Uzgred, treba pomenuti i otvaranje prve Gazprom pumpe (prošle godine, teritorija grada Beograda). G će takođe biti prisutan kao „NIS+“, premium brend po svakom pitanju. Naravno, G-enery ulja sada a ih negde i ima ali ih je retko ko video). Trenutno su neka od njih i na akciji tako da sve to ide koordinisano i solidno organizovano (naravno, uvek može i (bar malo) bolje). Medijski i šire gledano marketinški čak i nije dovoljno propraćeno ali je izbegnut i negativan efekat preterivanja.
Očigleno je ko je najviše napredovao, što sam i najavio pre godinu dana.

2) OMV
Nije čak ni da ih posebno gotivim, ali utisak je veoma jak. Objekti su im u najboljem stanju i još uvek izgledaju sveže. Čistoća na pumpama nije baš savršena ali jeste ispred ljutih rivala (naročito Lukoil-a) što nema direktne veze sa gorivom ali itekako znači u ocenjivanju po utisku.
Što se goriva tiče, čak i kad (su) ih nabavljaju(li) od NIS-a, uvek su gurali kvalitet, tj. da makar bude sa što većom razlikom u odnosu na minimalno ispunjeni standard.
Treba pohvaliti i to da su još prošle godine (mada nije bilo marketinški ispraćeno, a sada je to gotovo preterano) imali Maxmotion benzin, tada superioran a sada ne toliko (možda u nijansama). Radi se, naravno, o benzinu po EN228:2009 ali sa dodatnim aditivima (čak nije potpuno pokriveno standardom). Radi se pre svega o onima za čistoću ali i „podmazivanje“ delova motora.
Dakle, mala ali značajna (jer je skoro jedinstvena) razlika čime se OMV koliko-toliko odvaja od NIS-a i daje sebi neku (makar marketinšku) prednost.
Još značajnije je to što su počeli (za sada je kao Nesi, videlo ih par ljudi ali nije zaživelo u narodu) da prodaju i svoj benzin od 100 oktana. Ovakav benzin već duže vreme imaju u okolnim zemljama (Mađarska, Bugarska, Rumunija, BiH, Hrvatska). Imao sam priliku i da ga probam, više puta. Šta reći bez analiza i merenja na Dyno mašini. Po onome što znam (bez utiska koji jeste jak), ovo je ne samo visokokvalitetan (preko standarda) benzin već ima i nešto (par %) veću energetsku vrednost, znači nije „samo“ povećan oktanski broj (i to osetno) već je i sam sastav prilagođen, tako da (iako neprimetnih) 1-2% manje potrošnje i/ili veće snage jeste nešto realno.
Naravno, postavlja se pitanje: kome ovo treba? U eri kada većina motora idealno radi sa standardnim benzinom od 95 oktana, zaista maloj grupi korisnika. Tu su u prvom redu motori koji traže „super“ gorivo (98 oktana), kojih još uvek ima pozamašan broj (dosta starijih „japanaca“). Tu spada i Yugo (Zastava) koji definitivno bolje radi na 98 oktana (taman mešanje „lapo-lapo“ sa standardnim benzinom od 95 oktana). Naravno većina vlasnika, 95-99% km vozi na plin a dobar deo nema ni kompresiju da bi osetila razliku (i dodatno, „naštelovali su se na 95“).
Naravno tu su i svi oni koji vole sportsku vožnju i odu na Navak čim mogu. Osim ovih „pravih“ sportista tu su i vlasnici automobila koji naginju sportskoj vožnji, kao najbolji primer – BMW.
OMV-u se, dakle, mora odati priznanje da stalno napreduju (makar sitnim koracima) što nije odlika svih igrača na tržištu.

3) MOL, EKO i Lukoil
Verovatno po redosledu navođenja ali sa toliko malim razlikama da su praktično ista kategorija.
Ako se OMV polako povlači a radi sve da bi napredovao, šta reći za one koji se (bar nije najavljeno) NE povlače a ne čine ništa (ili jako malo) da napreduju.
MOL
Ako je i bolji, po napretku nije nimalo pa bi samo po tom kriterijumu mogao da bude i zadnji.
Goriva natprosečnog kvaliteta ne dovozi u Srbiju a kad se budu setili biće kasno. Ovako kako rade, oni baš stagniraju a malo bolje stanje objekata je ili zato što su kasnije otvoreni ili zato što je tako bilo i ranije. Jednostavno više se ne ističu a činjenica da je NIS napredovao krupnim koracima poništava sitne prednosti koje su imali.
Jednostavno, pravo razočarenje.
EKO
Po (geografskom) položaju bi trebali da se lavovski bore za ovo tržište ali kao da su digli ruke. U Makedoniji i Bugarskoj svakako prisutniji i konkurentniji.
Tačno je da imaju benzin 98 oktana ali imali su ga i prošle godine. Ovo je standardni benzin sa više oktana i ništa više od toga. Osim toga, cena mu je bila strašno visoka a i sad je mada je malo snižena (verovatno zbog OMV-ove stotke). Prošle godine su u Bugarskoj i Grčkoj (dobro to im je domaće tržište) marketinški izuzetno radili na promociji dve vrste benzina: jedna za manju potrošnju goriva, druga za čistiji motor. Dakle obe sa dodatnom aditivacijom. Ovde (Srbija) su to mlako radili i nije to bilo rafinerijski proizvedeno gorivo već „nešto između“ (NIS-ov evropremium uz (malo) dodatnih aditiva, za sve pomalo pa na kraju ništa).
Sa Avio dizelom su dojadili i bogu i narodu. Ako ništa novo ne urade neće biti dobro po njih (a i nas sa njima). Dakle, Avio je sve više antireklama (a i reklame bi mogli da promene ako ništa drugo) nego reklama. Inače jeste nešto što uliva dodatno poverenje, jer se radi o filtraciji na licu mesta (doduše i drugi imaju slično mada za nijansu manje softificirano). Kada neko (NIS?) počne da radi pravu mikrofiltraciju goriva šta li će onda da leti? (pogađate).
Pumpe su im u delu bitnom za goriva u dobrom stanju ali same po sebi izgledaju izanđano, iz daleka neugledne (izbledelih reklama, tekstova, i ispranih boja, od sunca verovatno, nije samo zub vremena malo je i u slabijoj UV zaštiti (aditivi za plastiku)). Dakle, kao da su sto godina stare. Inače, kvalitet goriva im je solidan i kad sam u prilici (samo na daljem putu) volim da sipam gorivo kod njih.
Napredovanje – nula, ili možda i minus jedan (lošiji izgled pumpi, koje su sve manje ugledne i prosto odbijaju kupce).
Lukoil
Zapravo su možda i manje nazadovali od prethodnih (nula u odnosu na minus jedan) ali napretka nema. Slično (možda manji utisak) EKO-u, veći broj pumpi (naročito one starije) traži renoviranje, a čistoća na objektima i dodatne usluge (restorana) nisu na nivou OMV-a (ili novog NIS-a).
Cene su im u proseku više a bez posebnih pogodnosti da bi se to prenebreglo.
Logistički nisu u sjajnoj situaciji (Burgas daleko, čak i od istočnih krajeva Srbije a kamoli drugih, Rumunija tek za deo teritorije) ali to nije izgovor da ne dovoze (ionako deo ED-a jeste iz rafinerije Burgas, ako ne i sav, ne izjašnjavaju se pa je teško reći) bolja goriva. Ovde pre svega mislim na benzin. Za EKTO još nije kasno, naročito 98-otkanski. TNG im je dobar ali ništa naročito. Ovde su se (doduše ekonomski opravdano) više koncentrisali na konkurentnu cenu mada im ne uspeva da prate NIS (kao i EKO) tako da je zaista velika sličnost sa EKO po više osnova a naročito ovom.
Centralizacija cena (TNG) je došla u loše vreme kada NIS tu praksu napušta pa su u pojedinim krajevima bili poprilično nekonkurentni (Bor na primer) baš zbog ovoga. Tako da su tu nazadovali (pa su možda i oni bar za „minus pola“).
Guranje slabijih a jeftinih brendova na svojim pumpama ima donekle opravdanje (isticanje svog brenda, izbegavanje konkurencije sa samim sobom, tržište niske kupovne moći) ali dodatno doprinosi „jeftinom“ imidžu cele kompanije. Potpuno u suprotnosti sa onim čemu se globalno (na tržištu Zapande Evrope) teži. Doduše, (konačno) predstavili su i Genesis seriju (makar jednom vrstom) motornih ulja, što jeste plus koji moram da im zabeležim. Jest da nije direktno u vezi sa temom ali spominjao sam i kod drugih. Ovde odmah i kritika, jer u CG sintetika 5W-40 (Lux) košta oko 5€ a ovde 30% više, te se postavlja pitanje zašto i kako je to moguće.
Zapravo su ispred Eko-a ali već sam rekao, po mnogim pitanjima i ispred MOL-a ali sve je to ista „STAGNACIONA“ kategorija. Godinu dana je taman preriod za makar kozmetičke promene i zaista bi sve tri kompanije trebalo da razmisle da li je smanjenje troškova jedini način borbe protiv (očigleno) dominantnog NIS-a. Mislim da ne, i praksa je pokazala da je to najgori način koji dugoročno „sa garancijom“ vodi do loših rezultata iako u početku samanjuje pad profita.
Nadam se da sledeće godine nešto mora da se promeni i kod njih. Možda sam najstrožiji bio prema Lukoil-u ali oni su posle NIS-a drugi igrač na tržištu (makar po prometu a naročito broju pumpi) sa ambicijama da budu prvi (i regionalno, pre svega). Ovako to neće ići. Tržište jeste skromno i jeste malo, ali ili JESI ili NISI. Lukoil je isuviše velika i ugledna kompanija za „hoću-neću“ pristup. Shell je to rešio tako što je TOTALNO nezinteresovan za tržište pa ga i nema. Bolje za njih, lošije za nas (ali – „tražili ste – gledajte“). A uz prisustvo u Mađarskoj, Grčkoj i Bugarskoj imao bi razlog da bude tu. Ipak, ili jesi ili nisi. Ne može Shell da vegetira (mada u Bugarskoj je skoro tako ali i za to ima razloga; naravno duga je priča). U Grčkoj su najskuplji, najsjajniji (fensi) i sve nekako „naj“ (bar u severnom delu) a ni to nije tržište „golemo“.
Još jedan razlog zašto Gazprom dobija pohvale. Ponašaju se u skladu sa onim što jesu (globalna kompanija) te gledaju da svuda budu u nivou sa najboljim.
Lukoil je takođe globalna kompanija i iako manja ne toliko da ne bi imali iste principe (ironično, čak ih i imaju). Problem jeste domaće tržište (Srbije) gde su ušli na mala vrata (umesto velika kako dolikuje).
Pretpostavljam da sada na tako nešto ne bi pristali ali kupovina „bez rizika“ i po povoljnoj ceni je u tom trenutku (mislim na Beopetrol i sve što ide uz to, i INA poreklo te nedovoljno rašišćeni računi u vezi sa tim, mislim i na sudski postupak, gde je rizik na državi a ne Lukoil-u) bila (verovatno) neodoljiva.
Kako god, sva tri igrača (a naročito Luk) mogu i bolje te zaista im mesto tri pripada samo zato što nema drugih (internacionalnih igrača).  
Petrol se može pomenuti ali niti je dovoljno velika kompanija (a sledi im i delimična, 50%, privatizacija ako već nije) a još važnije je da nisu dovoljno prisutni (naročito teritorijalno).
Oni imaju sasvim dobar kvalitet goriva ali ne znam detalje pa ne bih više o tome.
Pohvalno je što imaju već duže vreme benzin 98 oktana, koji je (ako ništa drugo) uvek bio jeftiniji od EKO-ov. Pumpe im jesu čiste i uredne ali osim što ih je malo i same su male (bar one koje sam video).
Širenje na Istok je vrlo teško tako da ne mislim da će igrati iole veću ulogu na prostoru Srbije, od ove koju već imaju (makar solidan procenat tržišta).
Pre će biti da će i to malo biti teško održati jer dolazak još jednog jakog igrača (a jeste u izgledu) učiniće im samo održanje teškim da će isplativost toga biti pod velikim pitanjem.

Toliko za sada. Rad o reciklaži ulja ću završiti u toku juna uz još (bar jedan, u planu dva) neki tekst ali morao sam da razbijem monotoniju a tekst u celini je ionako dostupan.
Dakle, sledi pre svega tekst o tržištu maziva Balkana ali i šire Jugoistočne Evrope, sa naglaskom na Ex Yu, gde je velika gužva (mala bara a mnogo krokodila). Proizvođači su jaki i veliki da bi samo na sopstvenim prostorima ostvarili svoj potencijal, tako da širenje (na sve strane, kao i ceo univerzum) ostaje jednina opcija što „domaćinima“ pruža nešto što sami po sebi ne bi dobili.

Zaključak:
Kvalitet goriva u Srbiji (a naročito okolini) je (već neko vreme ali sada je „zakucan“) u potpunosti u skladu sa evropskim normama (za Euro 5 motore). Kako to nije sporno a razlika u kvalitetu minimalna (i neprimetna bez instrumenata), ostaje Vam (nam) da se ponašate kao (pravi) razmažen kupac.
Kupujte pre svega na prometnijim pumpama (to ostaje osnovno pravilo). Kupujte tamo gde je čistije, gde su uslužniji (ne moraju biti servilni, to može i da nervira), tamo gde su povoljniji a naročito gde imaju veći izbor goriva (i ostalih sadržaja). Ako vam treba kvalitetnije (sa više oktana) gorivo, ne oklevajte sipajte gde ga ima (ali i uopšte, recimo u drugom automobilu) i gde nije „dranje“ (visoka cena). I uživajte. Gorivo nije jeftino, niti će ikada više biti, ali mali pad cena (i pored povećanja akciza) prija, kao i činjenica da kvalitet više nije problem.

33 коментара:

  1. Zbog nagomilanih obaveza, par dana me neće biti (do sredine sledeće nedelje a možda i celu; mada možda i "ukradem" jedan dan) na blogu.
    Samim tim neću biti u situaciji da odgovaram na pitanja.
    Hvala na razumevanju.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман30. мај 2013. 22:52

    Hvala na informacijama.

    Moje misljenje je da za starije dizele (euro 1 i 2) vec duze vreme kvalitet euro dizel goriva zadovoljava i uveliko prevazilazi potrebe. Za neke novije konstrukcije motora su vec ovi podaci mnogo bitniji.

    Kvalitet goriva ne mozemo tako lako procenjivati bez ozbiljne analize.
    Ono sto sam ja mogao da zapazim za NIS-ov euro dizel vec duze vreme je da je natocena kolicina odgovarajuca kada sipam u metalnu kantu, nema necistoca, nema vode, a izgleda da je i cetanski broj dizel goriva dobar - procenjeno prema hladnom startu.

    Ono sto nije smelo da se desi je "smrzavanje" euro dizela prosle zime (februar 2012) na -18C, ja sam cak imao FAM400 aditiv u propisanoj kolicini. Nasao sam negde podatak da ED vec ima u sebi editive za poboljsavanje mazivih svojstava. Ako im se to desi sa smrzavanjem, kako da im verujemo po pitanju kolicine aditiva za podmazivanje elemenata sistema za ubrizgavanje - da i tu ne zakinu. To se kratkorocno ne moze utvrditi vec posle velikog broja radnih sati (predjenih kilometara), a tada je vec kasno. Sumpor je ovde manje bitan a kolicine sumpora o kojima se radi su vise od akademskog znacaja.

    I pored ovog loseg iskustva, i dalje sipam uglavnom na NIS pumpama.

    Ostaje pitanje:
    Dodavati u gorivo aditive ili "aditive" za podmazivanje bosch pumpi i brizgaljki ili ne.

    Drugi problem je sa nedovoljnim viskozitetom euro dizela za primenu tamo gde je propisan D2. Moze doci do propustanja zaptivaca pumpe. Cak moze da se desi da auto radi bolje sa D2 ili cak loz uljem nego sa inace odlicnim euro dizelom kod motora cije su pumpa i brizgaljke malo pohabane..
    Ja ipak koristim ED iako mi je propisan D2.

    Molim za savet:
    Kako povecati viskozitet ED goriva u slucajevima kada smo prinudjeni da ga koristimo (na primer na putu u inostranstvu...) ili zelimo da ga koristimo - kao ja na primer ? Ja to resavam dodavanjem nekad dvotaktola, a nekad ulja SAE50 CD-2 ili CF-2 u ED. Da li postoji bolji nacin?

    Pozdrav svima!
    CVrLE

    ОдговориИзбриши
  3. Postoji bolji način.
    Kupi neki aditiv.
    Najjeftinije (i najbolje jer je isti proizvođač i goriva i aditiva, ne mora da znači da je bolje ali možda taman znaju šta nedostaje, ovo u pola šale) je uzeti NIS-ov aditiv jer ga ima i u pakovanju od 1 litra (inače su obično u manjem pa više koštaju po lit.).
    Znači NIS Dizel Lub i rešen problem.
    420 din. za pakovanje od litar.
    Što je dovoljno za 200 litara ED-a.
    Više o proizvodu na:
    http://www.nisotec.rs/sr-lat/catalog-product/654/nisotec-diesel-lub

    Nemam vremena za dodatne komentare, samo par reči:
    Ni za Euro 3 motore nije potrobno dodavati aditiv (zvanično Euro 4/5/6), trebalo bi da malo poveća viskoznost dizela ali ta razlika ionako nije toliko velika kao što izgleda ali jeste u korist D2 (ED ima propisanih 2-4,5 i najčešće je 3mm2/s dok D2 može biti od 2 do 9 i najčešće je oko 5).
    Nemoj dodavati ulje u gorivo a ako (baš) moraš (ostaneš bez aditiva) bolje dodaj dvotaktol (ima manje pepela) i to 1:100 maksimalno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман31. мај 2013. 18:00

      Hvala na odgovoru

      Nije bas ni mala razlika u viskozitetu D2-ED. On je u ovom slucaju veoma bitan. To je isto kao kada bi smo u motoru umesto 10w40 koristili 0w20 - nije bas najbolji primer, ali tu je negde - oko dve viskozne gradacije.

      Potpuno se slazem za DieselLub i njegovo podmazivanje elemenata, ali koliko on utice na viskozitet? U predvidjenoj koncentraciji je zanemarljiv uticaj na viskozitet.

      Za nase trziste je potrebno jedno DOBRO niskosumporno D2 gorivo, ali to je zapostavljena kategorija, isto kao sto je za neke masine potreban benzin ispod 90 oktana, a ni njega nema i nece ga biti. Do tada "kuku si ga" nasim mopedima, pumpama i testerama, i euro1 i 2 dizelima.

      PS
      Najgore je kada neko ne sagleda potrebe trzista.
      Ne cudim se za npr. Lukoil sto nije uvideo da nam je potreban Avangarde ultra 5w40 za zimu, kao i Avangarde ultra 20w50 za leto a to bi bila mozda vrhunska kombinacija za neke masine, a i ljude koji ne zale pare za svoje metalno mezimce. Ova ulja vec postoje a kod nas ih nema.
      Cudim se za NIS koji bi vec mogao da vise zna o domacem trzistu.
      Pozdrav
      CVrLE

      Избриши
    2. Malko sam i preterao, D2 može da ima i 5mm2/s ali obično je manje (3-4) a ED je baš "zakucan" na 2,5-3.
      U pravu ste aditiv (viskoznosti slične kao 2T ulja, oko SAE 30) će tek neznatno uticati na viskoznost.
      Tu nema mnogo pomoći. Eventualno 10-30% (recimo idealnih 20%) Biodizela ali to komplikuje stvari (o tome sam pisao na CBC-u i Poljoinfo forumu).
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Srećan rodjendan!Puno zdravlja i uspeha u daljem životu i radu!

    ОдговориИзбриши
  5. Hvala! Puno hvala!
    Ne slavim posebno rođendane (odavno, osim u krugu porodice) ali je jako lepo kada se neko (ko je daleko) seti da čestita isti.
    Eh, stigoh ja do 45 ... već sam super kandidat za pesmu-čestitku: "Živeo nam još toliko" (kamo sreće mada mi je genetika bar za toliko; po porodičnoj istoriji; još više aktivnosti i zdravije ishrane da ne smanjim za mnogo nego za malo manje, i oj-ha!).
    Hvala još jednom.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  7. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  8. Poštovani Stevo,
    Slučajno videh novo OMV ulje, " premium NT" 5w-40 ulje, čak SN standarda. Čini mi se da su se baš potrudili oko njega, pa ga vredi možda poemnuti ovde.
    Takođe bih podelio iskustvo sa Texaco 5w-40 Ultra, kao stvarno izuzetno i u starijem tipu motora ( mazda 323f 1.6 LPG, 1990), ne čuju se hidrpodizači ni malo više, a sa Mol dynamic max 10w-40 su se čuli. Čak se ni potrošnja na štapu za merenje ne primećuje posle 7000km. Ali se zato teško nalazi i cena je jako visoka.
    Ako stignete, zamolio bih Vas za preporuku ulja za Corsu C, 1.4 LPG od nedavno, sa 120.000km., u gradaciji 5w-40? Takođe me zanima da li je nužana neka specifikacija koju Opel propisuje?

    ОдговориИзбриши
  9. Poštovani g. Vlado,
    OMV se zaista potrudio oko ovog ulja.
    Ipak, "čak" je postalo veoma uobičajeno (API SN) i ima ga veliki broj 5W-40 ulja (naročito). Posebno to važi za ACEA C3 ulja, doduše ovo to nije.
    Jedno kvalitetno i moderno 5W-40 ulje. Iznad proseka.
    Hvala za dodatne informacije (iskustva). Upravo sam to i naglašavao (u tekstu o Texaco uljima) ali mi je drago kada se potvrdi u praksi.
    Dakle, za starije motore 5W-40 je bolje da je "klasika" API SL uz starija odobrenja (npr. BMW LL-98), kao što je pomenuto Texaco ili npr. Optima Magnum (a i Ragazzoni je još odavno iskazao slično iskustvo sa Magnumom u Opel Omega benzincu ... zaboravih kom tačno).
    Cena JE SPOREDNA kod maziva (ako baš nije zabiberena).
    Za Corsu C 1.4 sa LPG instalacijom i 120.000km ...
    Recimo, Motul Specific CNG/LPG.
    Naravno i bilo koje ACEA C3 ulje a šire gledano i bilo koje API SM i ACEA A3/B4 u 5W-40 viskozitetu pa i gore pominjani OMV.
    Kod benzinaca pre 2009. Opel standardi nisu obavezni (konkretno: GM-LL-A-025) OSIM ako se ne koristi 0W-30 kada postaje obavezan. Ovo samo za sasvim nove motore (i svakako ispod 100k km) i za zanesenjake u smislu potrošnje goriva (koji i koriste prepumpavanje guma, preko 2,5bar). Inače nemojte (se glupirati).
    Kod dizel motora GM-LL-B-025 može biti obavezan (standard, odobrenje).
    Za sve od 2009. pa na dalje uzmite da je Dexos2 obavezan (skoro, ACEA C3 može biti više nego dovoljno, naročito po isteku garancije).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Texaco je malo izmenio vrednosti Ultra 5w-40 u odnosu na Vaš tekst onda, a i standarde poboljšao: sada je SM, 229.5 MB, itd., (podaci sa kantice). Ali svakako je i original (Belgija) i odlično se pokazao u praksi.
    A oko Motula Spec CNG/LPG ne sumnjam da je odličan i možda i najbolji izbor.
    Mobil X1 se napokon pojavio iz Francuske, što mi je jako drago.
    Jedino što nisam znao tačna značenja Opel standarda i nisam znao da li su nužni u ovom slučaju. Hvala Vam.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala i Vama na "update" podataka. Ne stižem sve ni da pratim (kao nekad). Pretpostavljao sam da je Texaco obnovio svoja ulja.
      Tipično je da skorije lansirana (ili obnovljena) ulja koja su 5W-40 i "Normal SAPS" imaju API SM, MB 229.5, BMW LL-01, itd.
      To je samo kvalitet više. Međutim još uvek je zadržana ona nijansa pogodna za starija vozila a to je da se ne radi o Low ili Mid SAPS uljima.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno još uvek pratim u dovoljnoj meri (kad ne budem, naglasiću) jedino moram malo "literaturu" (svoj blog) da prebacim u "outdate" makar tekstove starije od dve godine.

      Избриши
  11. Анониман11. јун 2013. 17:22

    Postovani gospodine Stevo jedno pitanje kojih je po vama prvih pet ulja u gradaciji 0w40 puno hvala i pozdrav

    ОдговориИзбриши
  12. Poštovani,
    Ne ide to baš tako. Zavisi i od kategorije (Normal SAPS; Mid-SAPS, Low i nema). Jedva po deset može da se navede po kategoriji pa mu TOP 5 po istoj izgleda kao težak posao (morao bih verovatno sve da ih navedem).
    Prvo:
    Nema lošeg 0W-40 ulja (ako je zaista takvo)
    Drugo:
    Ako negde ima uravnilovke, onda je to ovde: razlike između različitih brendova su jako, jako male.
    Dobra ti je Modriča, Kroon ... Shell, Total ... sve je to tu negde. Valvoline SynPower je na nekim tržištima (USA, Rusija) verovatno među TOP 5 ali nije tako na svim, doduše na "šlj" tržištima ga i nema.
    LM Energy je solidno ulje i uvek pri vrhu ali nikad na njemu. Nova verzija je klasika, a starija je bar bila zanimljivija (donekle slična MOL-u, mada je MOL ambicijoznije zamišljen).
    Koja bih izdvojio?
    Postoje pre svega malo specifičnija ulja ove kategorije koja bi ste kupili baš zbog toga.
    Zato nije lista najboljih nego najzanimljivijih, ali uslovno može biti i prvo.
    Normal SAPS
    1) Mobil 1 New Life. I pored svog marketinga Castrola, još uvek ovo ulje ima najviše odobrenja i razlika je baš u onim zahtevnim. To što bi i (verovatno sva) gore navedena ulja prošla sertifikaciju je "možda" ali "nije dokazano".
    2) Castrol EDGE FST. Pa, jesu se potrudili, razlika može biti i na strani Castrola, ako pržite motor ...
    no ipak je no. 2 ako ništa drugo manje je upotrebljivo (za manji broj vozila je dobro a još manji (naj)bolje).
    3) Motul X-max. KOme je dobro ono je najbolje (i najskuplje svima osim njima).
    4) Nema
    5) MOL DYNAMIC Star 0W-40. Ovo ulje je posebno jer je API SJ(/CF). Znači nakrkano ZDDP-om "samo tako".
    Naravno po tom pitanju ima i "jačih" Racing ulja (počevši od Motul 300V) ali ovo je još uvek "civilno".
    Samim tim je verovatno i pogodnije za starije motore kao i Track Day.
    Osim toga jedino je uz Mobil koje ima VW 503.01 a ubedljivo je najviskoznije od svih "civilnih" 0W-40.

    Mid SAPS (ACEA C3)
    1) Mobil 1 ESP 0W-40.
    obrni, okreni, eto ti ga opet.
    Jedino sa Dexos 2 ali ne i samo zato. Jednostavno, to je tako a da objašnjavam oduzelo bi mnogo vremena.
    2) NEma
    3) Nema.
    Aral SuperTronic je skoro 0W-30 i ne bih ga ni svrstavao u ovu kategoiju (uslovno, bar ne za listu). Dobro je to ulje, naročito za metan/TNG. Reklamiraju ga kao Low SAPS što skoro i jeste uz C2/C3 (slično Mobil ESp 5W-30), itd.
    Zanimljivo ali nedovoljno za listu.
    Verovatno sam nešto (važno) zaboravio, ali nisam uzimao egozična imena nedostupna na Balkanu (AmSOIL i slično).
    OEM ulja takođe nisam uzimao u obzir, ionako ih pravi neko od mejdžorsa.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Veliki pozdrav za Stevu i sve korisnike ovog bloga...
    Vidim da je VladaP pitao za ulje za corsu c 1.4 sa 120.000km...
    Standardi su ok,ali bih naglasio jednu drugu stvar...
    Ukoliko je motor u corsi twinport(od 2004-te god)iskljucivo treba sipati ulje 5w30...za gradacije ow-xy nisam siguran ali ne bi trebalo da ne moze...
    Radi se o sledecoj stvari...twinport motori imaju lanac i lancanik,kao i hidrospaner...zarad cuvanja lanca i lancanika,narocito hidrospanera,ne treba sipati gusce ulje od 5w30...ma koliko u letnjim uslovima 5w40 bilo bolje...hidrospaner duzom upotrebom gusceg ulja,ne dobija odgovarajuci pritisak na vreme,tako da dolazi do neoptimalnog zatezanja lanca,a kasnije i do istezanja i lupanja...znam za slucajeve lupanja lanca na 60.000do 90.000km i zamene istog,sto uopste nije jeftina intervencija(sa original delovima oko 400e)...inace projektni vek je oko 150.000km...pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na informacijama (Legendo)!
      Samo da podsetim šta pisah pre pola godine:

      Corsa C (2000.-2007.)
      Po pravilu 5W-40. Kod poznijih modela i 5W-30, naročito kod dizelaša.
      Dexos nije postojao tad te ne može biti ultimativni zahtev ali jeste nešto što se preporučuje.
      Gde posebno 5W-30?
      Kod benzinskih motora Twinport serije (počevši od 2004.) važi za sve: 1.0, 1.2 i 1.4 gde u principu ne mora Dexos2 (kao kod sledeće generacije EcoFlex) već ACEA C3 ali “pošto ne škodi, može i da koristi”.

      Uputstvo Corsa (2008.):
      Engine oil viscosity
      Only use engine oils with viscosity
      grades 0W-30, 0W-40, 5W-30 or 5W-40.
      I pre toga:
      Engine oil
      Engine oil is graded by quality and
      viscosity. When choosing an engine oil, the
      quality grade is more important than the
      viscosity.

      Dakle, slažem se da je PRIMARNA viskoznost ulja za benzinske Twinport motore 5W-30, Dexos2 nije obavezan ali jeste poželjan.
      Ipak, i za novije motore 0W-40 nije pregusto (isuviše je to slično kao 5W-30).
      Posle 120k km ni 5W-40 nije pregusto.
      O 10W-40 bih se složio.
      (nije taj hidrospaner toliko osetljiv instrument niti su ulja toliko različita, ovde je važnija xW oznaka, pa 0W-40 može biti i bolje zimi od 5W-30 mada na umerenim to bude "skoro isto").
      Ne zaboravi ulje je na nula stepeni nekih 30-tak puta viskoznije (5W-30/40) nego na 100°C ili nekih 5 puta nego na 40°C.
      Taj hidrospaner sigurno više pati od hladnih startova nego od gotovo beznačajne razlike na radnoj temperaturi motora.
      No, naravno - što više gradske vožnje (čak i preko 100k km) to više ka 5W-30 (i 0W-40).
      Pozdrav!

      Избриши
  14. To Stevo kralju,nisam ja ni sumnjao u tebe...astre g koje su proizvedene u Poljskoj su mnogo vise osetljive,tkzv classic,od izvornih Nemica...pogotovo ovi twinport...jedina logika da pocne da lupa lanac na 60k km,je lose ulje(neodgovarajuce gradacije)...inace z14xep su alu motori,pa me interesuje valja li sipati LM ceratec u taj motor...hoce li on da zadrzi odredjenu kolicinu ulja u hidrospaneru...Ne ide mi nikako u glavu kako lanac moze da pukne i napravi haos u motoru(konkretno,grande punto 1.3 mjt)...da li postoji neko sredstvo,kojim bi se lanac podmazao,da se spreci pucanje...ako uopste sme da se maze bilo cime...znam da je nelogicno,ali mnogo kratko ti lanci traju(u grande puntu 80.000km,kupljen nov)

    ОдговориИзбриши
  15. Nije od viskoznosti.
    A ni do ulja uopšte (ili zapravo da?).
    Do kvaliteta ... samo ako je fabrika omanula (ne brini znaju takve stvari da zabrljaju ... uostalom ... ali neću sad o tome)
    Ako je uopšte zbog ulja ...
    Ako je uopšte zbog viskoznosti pre će biti od premale nego veće (na leru ipak radi na manje obrtaja a što je još značajnije pri manjim opterećenjima).
    Ako je do kvaliteta onda je od "prevelikog" (manje AW aditiva pa makar kvalitetnijih, mala viskoznost, duži intervali zamene i slično).
    Verovatno je od oba pomalo.
    Uzmi u obzir i to da retko ko na novom autu IKADA proverava nivo ulja, pa se (sa sve senzorima a ovi automobili što ih spominješ ih nemaju) vozi uglavnom na minimumu, ponekad i malo ispod ili je tik izndad njega a na 3-3,5 litara nije isto pola litara gore-dole i slično.
    "Brzohodni" lanci se doduše podmazuju manje viskoznim uljima ali ...
    Ionako ne mislim da je podmazivanje primarni uzrok.
    (osim loše procene fabrike da je tu sve O.K.)
    Ti su lanci jednostavno previše jeftni i mnogo se na njima škrtarilo. Umesto "duplex" obično su "simplex" (jednostruki) a ako i nisu onda su tanki k'o flis papir.
    Zaista ne bih zalazio u detalje koje ne poznajem dovoljno ali ako nešto ne traje koliko je predviđeno najverovatnije ili nije dobro dimenzionisano ili nije od dovoljno kvalitetnog materijala. Tanak materijal brže i korodira (ma kako to malo bilo i možda okom neprimetno; mikropukotine i piting korozija nađe svoj put do neplemenitih materijala, metala) što u kombinaciji sa naprezanjima za koje je stepen sigurnosti blizu nuli ... eto recepta za katastrofu.
    Za Ceratec : dobro pitanje, ali na pogrešnoj adresi.
    Tako nešto treba da odgovori Liqui Moly.
    Uostalom oni i zarađuju na tome pa neka izvole.
    Imam ideju šta, zašto i kako ali eto (baš) neću da se izjašnjavam (i sačuvaću za sebe).
    Živ mi bio, i zanimljiv ostao!
    Pozdrav!!

    ОдговориИзбриши
  16. Stevo kralju,menjas se na bolje...ne dajes ni ti vise izjave za dnevnik za dz...
    Ako ovo neko strucan cita(a znam da cita),dajte angazujte coveka na nekom institutu,u nekoj naftnoj kompaniji i sl,da zaradi i on neke pare...da konacno unovci znanje...NEdajmo da nam inteligencija ne dobije zasluzeno mesto...hvala za sve,receno i ucinjeno,svesno i nesvesno :-)

    ОдговориИзбриши
  17. Ne bi me neko vrijeme ali evo da se malo pozabavim kvalitetom goriva kod nas.
    Naime, nakon nekoliko godina voznje Forda dizela (Mondeo 2.0 TDCi) na samom sebi (odnosno na motoru mog automobila) testirah goriva raznih trgovaca.
    Moja ruta koju prelazim doslovce svaki dan je kombinovana voznja grad-autoput dok se vozim na posao i posla (djeca u skolu i vrtic a zena takodje na posao pri tom) tako da mislim da ovo neko mjerenje iz moje tacke gledista ima nekakvu tezinu, da je tako nazovem.
    Mjerenje potrosnje uvijek provodim metodom punog rezervoara, sipam ujutru skoro iskljucivo, uvijek na istom pistolju (ako je moguce) i zahtijevam punjenje samo do prvog iskakanja pistolja (nakon tog prvog iskakanja moguce je u auto dosuti jos par litara goriva a to bi pokvarilo racun zar ne?! :))
    Elem, nakon puno predjenih kilometara istom rutom ja sam licno ustanovio da je najbolje gorivo nasuto na Petrol pumpama. Do sada sam sipao i na NIS-u (novo otvorene pumpe u Trnu kod Banja Luke, super fancy izgleda), Nestro Petrolu i na gorepomenutom Petrolu.
    Ubjedljivo najmanje sam presao sa gorivom nasutim na NIS pumpi. Pa slijedi Nestro i onda Petrol. U brojkama izreceno, Ford sa gorivom nasutim na Petrolu trosi oko 7,4 do 7,56 lit/100km, na Nestru 7,7 i na NIS oko 7,9 do 8 lit. Mozda nije neka velika razlika ali na ove umobolne cijene nafte (2,39 KM/lit) svaki decilitar koji se ustedi dobro dodje za nesto pametnije (jer deci nafte kosta 0,24 pf sto je mnogo na godinjem nivou ako se tako posmatra).
    Eto nije reklama (tacno je da ne volim Slovence nesto pretjerano ali teska srca priznajem da se u mom slucaju njihova roba pokazala kao najbolja) vec sam se trudio biti objektivan (mada je tesko biti objektivan sam sa sobom i sa sobom u glavnoj ulozi).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na ovom istraživanju.
      Razlike i nisu tako male ... kao što si rekao sve to ima neku težinu, ali su razlike (jednostavno) prevelike.
      LIčno smatram (i potpuno sam ubeđen) da bi u potpuno kontrolisanim uslovima potrošnja MORALA da bude unutar ±1% (za sličan kvalitet goriva, koji je izvesno takav). Čak i "specijalna" (posebno formulisana) goriva za štednju ne mogu doprineti za više od 2% uštede goriva.
      Sa druge strane u "rastegljivijim" uslovima, uspeo si da se udeneš (skoro) u ±2% (uzevši Nestro kao "zlatnu" sredinu i gonji nivo za Petrol te donji za NIS),
      dakle 7,56 do 7,9.
      Dakle, prilično uspevaš da u saobraćaju ostvariš "identičnu" potrošnju na malo duži rok. Veoma pohvalno.
      Međutim, bez da pravim nekom drugom reklamu (ili rušim Petrol-u), možda bi se pokazalo i da je razlika zanemarljiva pa čak i da je poredak malo drugačiji u potpuno kontrolisanim uslovima.
      No, možda si (eventualno) uspeo i da dokažeš "poredak" po pitanju potrošnje (za tvoj auto, stil vožnje i pumpe na kojima sipaš) s tim da je realna razlika makar manja (7,6 pa 7,7 i 7,8) i dovoljno zanemarljiva.
      Onih 0,5 litara na 100km NE može da bude do goriva (full stop)
      Recimo da treba da pređeš bar PO par hiljada km sa svakim gorivom (a onda se menjaju i atmosferski uslovi i svašta pomalo), min. 1000km, te su faktori koji utiču na celu priču sigurno takvi da bi možda sve bilo i obratno (pri identičnim uslovima) ili u napomenutih 1dl gore-dole (ako uopšte).
      Iskakanje pištolja je možda bolje a možda i nije (od sipanja "do čepa"), jer zavisi i od protoka, nivoa koji je bio u rezervoaru pre sipanja, itd. No na više rezervoara se poništava. Ali više rezervoara se potroši na više od mesec dana pa uslovi nisu isti ... zar ne?
      U svakom slučaju, UKLAPA SE u temu ("utisci"), i to "utisci+" (svakako je nešto izmereno pa kako-tako, ni moj tekst nije mnogo bolji, i on se zasniva na par analiza ali premalo za konačne zaključke).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Hej doktore i ja mislim da ovo "istrazivanje" pripada pod "utisci" jer je kako si primjetio ipak zasnovano na nedovoljno kontrolisanim uslovima u eksperimentu. Ipak, to moze da ukazuje na nesto a to je da je moj (a i jos par drugih ljudi) utisak da je gorivo najbolje na Petrolu (barem u prethodnih par godina koliko ti ljudi zajedno sa mnom tamo sipamo). Ja sipam unazad evo skoro 5 godina i tokom tog perioda sam dobijao skoro pa identican rezultat u potrosnji goriva (oni 7,56 l). Malo je to variralo ali je 7,56 nešto što je najčešći prosjek u tome svemu.
    Neko vrijeme sam sipao na Nestru (znači zaredom nekoliko rezervoara) i pri tome prešao nekoliko hiljada km. Isto tako sam radio na NIS-u. Nekoliko rezervoara i par hiljada km.
    Moram takođe da napomenem da nakon sipanja Ceratec-a i mijenjanja ulja u decembru ove godine (do sada prešao 4500 km), potrošnja na nekoliko zadnjih rezervoara je spala na 7,44 ali takođe mora se reći da je u tom periodu auto ujutru radio nešto duže, kod kuće i pred vrtićem, da ne pominjem grijanje obe šajbe, ventilacija, grijanje sjedišta. Znači da je ta potrošnja nešto čak i manja. Kako računam potrošnju na digitron nadam se da nije placebo efekat. Izgleda da to radi, barem na mom primjeru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma sve je jasno. Ne sporim ja rezultate (prilično velika kilometraža) ali ih NE treba uzimati kao apsolutne u smislu da će tako biti u svim automobilima i da je razlika (baš) tolika. Nije ni 30 litara godišnje malo (za 2dl na 100km) jer je to skoro zamena ulja (tu negde) ali hoću reći da do goriva nije više od toga (ako i toliko).
      Ceratec ... nadam se da nije placebo.
      Tih 2% (ili 3) je nešto što je realno, sve preko toga je netačnost merenja.
      Opet, ne mora da bude kod svih makar i sa istim automobilom a kamoli različitim.
      Nije nemoguća mala varijacija u kvalitetu goriva ali sve je to "tu negde".
      Dobro gorivo plus Ceratec pa na 15000km ceo rezervoar goriva ... pa i nije malo i nije nemoguće (ali treba "čvršće" dokazati).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Ево мене поново! Мали додатак и освјежење на ову тему.
    Од мајских, апокалиптичних поплава, када се чинило да је Библијски потоп не тамо нека далека и заборављена легенда него стварна пријетња, промијенио сам пумпу на којој сипам гориво. До сада сам то чинио на Петролу и као што се види из коментара био сам презадовољан истим. Потрошња није варирала у истим условима вожње дуже времена. Међутим, како је моја пумпа била у мају под водом, помислио сам да је постојала могућност да им је нешто од тога силног муља и блатњаве воде доспјело у резервоаре па рекох да мало пробам и друге "чорбе". Избор је пао на НИС, нову пумпу отворену у Трну код Бањалучке. Успут ми је, а и има доста велики промет. Већ сам и сипао код њих и потрошња горива је била нешто већа него кад сам сипао на Петролу, али ријеших да им поново дам шансу.
    Након три мјесеца и пређених 6.000 км (или чак и нешто више) резултати су импресивни, барем што се мене тиче. Потрошња јесте нешто мања али то је нешто што приписујем адитиву Кератек који сам сипао зимус и који чини ми се даје резултате. Резултати нису чуди али мени су више него опипљиви. Друга је прича да ли се то све исплати. Не знам вријеме ће рећи.
    Елем, ствар која ме је импресионирала код НИС-овог горива је прво јутарње паљење. Наиме, уназад неколико година редовно користим Ликви молијев адитив за дизел горива и комон рејл системе и морао бих да га сипам након пар хиљада пређених километара. Први сигнал да је вријеме за адитив је био плавичасти дим приликом првог јутарњег паљења. Чим бих насуо адитив тај дим се не би појављивао и мотор би палио и првих пар секунди би радио без икаквих проблема.
    Када сам почео да сипам гориво на НИС-у најуочљивије ми је било то понашање приликом јутарњег паљења. И након пређених 5.000 км није било дима који би сигнализовао да је вријеме за адитив (прави димни сигнал). Ауто би упалио нормално и само би секунд задрхтао и то је било то. Пар јутара дао сам жени да пали кола а ја бих стајао иза и гледао хоће ли бити ишта. И није било. Можда ово моје запажање нема никакве везе нити би се неки конкретан закључак из тога могао извући, али искуствено говорећи сипање дизела на НИС пумпама донијело је ту једино видљиву разлику коју сам описао. Потрошња је чак и мало мања, али да ли је до Кератека или горива не бих знао рећи. У сваком случају мислим да им је гориво за препоруку. Барем из мог искуства је тако.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Fino.
      Eto kako je loše (pre)brzo zakljkučivati. Posle više hiljada km (jedino merodavno) ispalo je da nije više nego manje sa NIS-ovim gorivom.
      Ipak, moram da NAGLASIM da potrošnja, što se tiče samog goriva, mora biti u ±1% ako je gorivo iste kategorije (Euro 5, što je akutelno pa čak i E4 vs. E5). Ostalo je do nepreciznosti u komparaciji.
      Ceratec bi takođe mogao nešto da smanji potrošnju ali ne više od 2% i to samo na kratkim (gradskim) relacijama ... leti čak ni toliko.
      Sve si to naveo (kao sumnju) pa više da naglasim nego što sam rekao nešto novo.
      Koliko je do Ceratec-a ili do goriva (efekat dima iz auspuha) takođe je za diskusiju.
      U svakom slučaju:
      NIS ima gorivo po EN 590-2009 normi (dizel) i ostala po istim "Euro 5" normama.
      Gorivo im je uporedivo sa (naj)boljim standardnim (ne dodatno aditiviranim) gorivima u Evropi.
      Jednostavno, posle rekonstrukcije (i uložene pola milijarde) imaju jedno od savremenijih i svakako novijih pogona na kontinentu.
      Dakleko od toga da nema boljih goriva (u Evropi) ali ona standardna su (sva) tu negde, tj. i NIS (Gazprom) je sada ušao u klub onih koji 100% ispunjavaju najnovije standarde.
      Ostaje da nisu posebno ni bolji od drugih, pogotovu što drugi imaju i "frizirana" goriva, ali ako vam je njihova pumpa blizu nema razloga da ne pređete na NIS gorivo.

      P.S.
      Nisam usvojio latinicu kao isključivo pismo ali sam prvo hteo da ti dam savet da pređeš na latinicu (zbog stranaca). Međutim, obzirom da google prevodilac srpski po default-u tretira ćirilično, čak je za prevođenje uz pomoć tog alata ČAK i bolje kada je ćirilica, pa može biti i bolje. U svakom slučaju, ograničenja nema (dok god se razumemo ... "klingonski" ionako ne pati od takvih stvari kao što je korišćeno pismo (može i uprošćeno kinesko... )).

      Избриши
    2. Uzgred, projektant pri rekonstrukciji je bio Lummus pa je tehnologija na visokom (Zapadnom) nivou.
      Možda ne kompletnog postrojenja ali za "ključne" pozicije.

      Избриши
  20. Ја волим да користим ћирилицу. Не из шовинистиких разлога наравно, али је волим јер ми је лијепа и навикао сам. У бившој држави смо у основној школи писали једну седмицу ћирилицом, а једну латиницом и неко тада урађено истраживање је нашло да дјеца која су почела да користе ћирилицу у првом основне наставила су да је пишу и више користе и накнадно. То би се можда могло примијенити на мене.
    Што се тиче горива, не могу да извлачим неки закључак у погледу узорка таквог понашања аута на НИС гориву (као што и не могу да расправљам о употреби староклингонских падежа у књижевном језику постмодерне:)) али могу само да примјетим да је то тако.
    ЧИњеница је да им је пумпа веома модерна (ако не и најмодернија) у нашим крајевима (ја нисам видио неку модернију али можда има), а очигледно и роба коју тамо продају је модерна као и њихов изглед. У сваком случају настављам да сипам тамо па извјештавам о резултатима.

    ОдговориИзбриши
  21. У реду. Јави за гориво.
    И ја (ето) често користим ћирилицу, рецимо све пишем тако, осим где има много хемије ... незгодно је (рецимо, етанол: Ц2Х5ОХ или ацетон (ЦХ3)2ЦО).
    Понављам, важно да се разумемо, а дао си ми идеју да баш због већине читаоца странаца (а има их, редовно из 50-так земаља, укупно стотинак) чак и није лоше. Ипак, мислим да им је ближе ако се пише латиницом.
    Није чак ни молба још мање захтев, него више констатација и коментар.
    Настави како хоћеш.
    Беше ми занимљиво да си дужом употребом (како треба) дошао до другачијих и заснованијих закључака (и лепо приметио утицај Ceratec-a, који би за закључак требао бити изостављен али наравно да у животу не може човек да се руководи (неплаћеним) истраживањима).
    Поздрав!

    ОдговориИзбриши
  22. Ма ја контам да је тешко писати ћирилицом хемију, што не значи да је немогуће али неки аксиоми су установљени да не би било расправе и забуне. То је тако и ћао.
    Драго ми је што хвалиш моје, ипак примитивне, могућности да синтетишем неки закључак из посматраног понашања објекта. :)
    Мислим, да се поновим, да је Кератек добра фора нарочито зими када уљу треба малкице више времена да дође до свих ћошкова у мотору.

    ОдговориИзбриши
  23. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши