Priča o grupi II
baznih ulja bi mogla da se svede i na par rečenica; jednostavno Evropa i
proizvodnja ovih BU ne idu zajedno. Praktično se ona u Evropi (pa i okolini) proizvode u stilu „statističke
greške“ ... skoro.
Pre ove priče moram da naglasim
(u vezi prethodnog teksta o BU) da je Total za 2011. najavljivao znatne
kapacitete III grupe BU (nešto oko 200 hiljada tona ako se dobro sećam). Šta je
sa tim bilo? Gde je netragom nestalo? Kriza?! U svakom slučaju Total povećava
kapacitete za BS (bazna ulja) ulja što je tek posebna priča i dodaćiću je i u
ovom tekstu.
Evropski kapaciteti za
proizvodnju II G BU su izuzetno skromni tako da se velike količine uvoze.
Jednostavno Evropa je (na svoju
štetu ali bez velikih posledica) ovu tehnologiju „prespavala“ a kada se trgla
iz sna, naišla je na košmarnu stvarnost. Veliki kapaciteti rafinerija starih i
preko 30 godina, mineralke koliko ti srce ište a modernih ulja ni za lek. U
poslednjih 15-tak godina u Evropi je zatvoreno mnogo (ali MNOGO) pogona koji su
proizvodili mineralna BU (grupa I). I pored toga postoji višak proizvodnje (i
naročito kapaciteta).
II bazna grupa su praktično ono
što se naziva i HC (hidrokrekovana) BU. Zastarela klasifikacija omogućava da
dodatno prečišćena (hidrofinišom) „Solven Neutral“ BU „dosegnu“ (rastegnu se) u
ovu grupu. Ipak, u industrijskim uslovima ovo se pokazuje nekomerijalnim pa su
takva ulja najčešće I+ grupa.
Glavna prednost (po zvaničkoj
klasifikaciji) je hemijski sastav, više od 90% zasićenih ugljovodonika (UV).
Ovim su ova (HC) ulja otpornija
na oksidaciju i pogodna za duže servisne intervale. Idealna su za 15000km a uz
bogati sastav aditiva (i/ili dodatak III grupe) i više.
Sam proces je prilično star a
još pedesetih godina se u maloj količini proizvodilo po njemu za specijalne
namene. Moderna HC ulja potiču iz sredine 80-tih i prvog modernog postrojenja
Chevron-a.
Ako su PAO i estri bili „tri
klase iznad“ ali zbog cene nedostižni, onda su HC bazna ulja sa tek dvostrukom
cenom (u doba pojavljivanja) izazvala pravu (r)evoluciju, koja je doduše
poprilično zaobišla drugu stranu Atlantika, mada bi mi sa područja bivše SFRJ
mogli biti ponosni na činjenicu da su se proizvodila svega par godina nakon
Amerike. Nespremnost Evrope i prenaduvani kapaciteti su doveli do toga da je
nametnuto mišljenje da su ova ulja dobra ali ne previše bolja i skuplja,
međutim to ni blizu istini nije, a vreme je samo potvrdilo da su to potpuno
nesuvisle i nebulozne tvrdnje čiji je smisao bio da se održi „status-quo“.
Dakle, brzo su cene pale na 50%
više od mineralki i tu stvari postaju ozbiljne. Dalje se uozbiljavaju novim
zahtevima za zaštitu okoline i već bi sada moglo da se (mirne duše) kaže da je
vreme mineralki (u tehnološkom smislu) odzvonilo iako će (ironično i
paradoksalno) ostati vodeća BU do kraja sledeće decenije ako ne i duže (po
prognozi svih relevantnih institucija, udruženja i proizvođača).
Trenutno su HC ulja II grupe
(ubedljivo) najisplatljivija i za proizvođače i potrošače. Idealna su za
viskozne grupe 5W-30 i 10W-40 koje i (u Evropi bar) preovladavaju.
U poslednjih desetak godina
(naročito 5-6) je sve češća pojava „tehnološkog paradoksa“ da su ova BU
jeftinija od tehnološki inferiornih mineralnih ali je „ceđenje suve drenovine“
i izbegavanje novih investicija (zbog krize) učinila da su mineralke zadržale
(neopravdanu) vodeću poziciju na obe strane Atlantika. Analiza kaže da se cena
HC ulja kreće u granicama 0,9 do 1,2 u odnosu na SN BU, ili sve više u još
užim: 0,95-1,1. Ovo vodi ka tome da su troškovi skoro izjednačeni (čak se i
aditivi ne moraju posebno promeniti ili tek neznatno, pa je u proizvodnji čisto
HC ulje skuplje tek 5-20%). Posledica je sve češća proizvodnja „polu-sintetike“
isključivo na ovim uljima, protiv čega nemam ništa protiv, više su „sintetička“
nego ona koja imaju 15-20% III bazne grupe. I sve se češće (naročito kod
teretnog programa) koriste i za 15W-40 ulja, kao 100% baze (ACEA E9 na primer)
ili mešanjem sa mineralnim. Čak se i u 20W-50 koriste jednim delom, mada ta
pojava nije masivna, bar ne u Evropi gde se ova VG koristi uglavnom za starije
automobile.
Doduše tu se razni proizvođači „snalaze“
pa „PS“ ulja prave kao 50/50% mineralno/HC ili čak dodaju tek 25% HC ulja u
mineralke ali to je „druga strana medalje“.
Bilo kako bilo: II grupa BU se
proizvodi ili kao „nus-proizvod“ pri proizvodnji III bazne grupe (naročito u
Evropi) ili se proizvodi u Aziji i USA. Vodeći proizvođači su (ubedljivo):
Chevron (nešto malo II+ grupe) i ExxonMobil (uglavnom samo II+).
II+ su HC ulja sa VI (inksom
viskoziteta, IV prevedeno) većim od 110.
Uglavnom imaju sastav III bazne
grupe. Sadržaj zasićenih UV je uglavnom veći od 98% (mada i II grupa ima često
toliko, 99% kod Chevron-a) a sumpor je ispod 10ppm čime čak i prevazilaze III
grupu BU iz nešto starijih pogona gde se postiže tek ispod 50ppm a daleko ispod
300ppm po standardu.
Nezgodacija je i u tome što su
manje viskozna ulja iz pogona III grupe uglavnom II(+) a za niže viskoznosti se
traži III ili kombinacija III i IV ... pogađate, „full sintetika“ je često i
II+.
Dakle, stvar je prioriteta
(praktično podela tržišta) jer Chevron može svoja ulja unaprediti i u II+ ali
uz veću cenu pa je ovako visok kvalitet HC ulja po niskoj ceni bolja kupovina
ali i neznatno skuplja II+ grupa ima svoje kupce pa ko šta želi to i dobije
(nešto se sa II+ uštedi i na polimerima pa je to više stvar ukusa o kojim ne
treba raspravljati ili timova velikih kompanija koji računaju troškove „na
četvrtu decimalu“ pa nekad prevagne jedno a nekada drugo).
Veliki proizvođači (van Evrope)
su:
u USA:
II bazna grupa: Chevron, Philips
66 (ConocoPhilips, koji je ostao kao deo za eksploataciju nafte a 66 kao
prerađivač), Flint Hills (gde opet Philips 66 ima udeo) ... i naravno Motiva (koja ima pogon u Port Arturu, Teksas) ali nije i američka firma (prvo pogon bio u vlasništvu Texaco-a, a sada je JC između Shell-a i Saudijaca). Na kontinentu treba spomenuti i kompaniju Petro-Canada.
II+: Exxon Mobil i Philips 66.
Azija:
SK (pretežno II+, prodaju se i
u Evropi ali naročito u USA, gde su gotovo „podelili“ tržište sa EM-om gde Sk
drži niže viskoznosti a Ameri veće) te ostali Korejanci: GS Caltex (prema mestu
proizvodnje) i S-Oil; nešto malo proizvodi Petronas a nešto više FPL na Tajvanu
i PetroChina (CNPC) u Kini.
I da se vratimo na temu ...
Evropa.
U Evropi (jadnoj nam po ovom
pitanju) situacija je sledeća:
Puralube, Nemačka (najveći
kapacitet); Viscolube, Italija; EcoStream (Finska) ... svi između 50 i 100
hiljada tona po redosledu navođenja. I još Eni sa ispod 50 hiljada tona. Ukupna
proizvodnja jedva da premašuje (ako uopšte) trećinu proizvodnje III bazne grupe, dok je u ostalom
svetu obrnuto.
Šire u regionu su još samo
pogoni u Kataru (Shell) i Turmkmenistanu (Srednji Istok) koji jedva da je EMEA
(izlaskom na Kaspijsko jezero (more) se tako provlači), tj. u Aziji.
Shell još uvek ne prodaje
velike količine u Evropi ali se to treba očekivati (iz godine u godinu, da
raste). Kapacitet GTL-a po pitanju HC ulja II bazne grupe je veći nego svi
kapaciteti u Evropi (trenutno).
Najave:
Puralube najavljuje (doduše
skromno) proširenje kapaciteta i nova rafinerija (baznih ulja, po
Chevron-Lummus tehnologiji) u Novom Sadu (NIS) gde su HC ulja tek pod dva
(naftenska BU su glavna). I to je sve što se Evrope tiče. Naravno u Rusiji je u
planu više pogona (kombinovana proizvodnja II i III grupe) što je uglavnom već
spominjano u tekstu o III grupi BU, kao i SK-Repsol pogon u Španiji koji će
manjim delom proizvoditi i ova bazna ulja.
Dok se sve to ne ostvari (u
naredne 2-3 godine) Evropa ostaje veliki uvoznik BU II grupe.
Postovani Stevo mozete li mi oko pomoci u izboru ulja a razmisljam izmedju Eneos Sustine 5w40 i Motula x cleen 5w40 sta vi mislite a rado bi prihvatio neki vas predlog ili sugestiju pozdrav i hvala
ОдговориИзбришиZavisi o kom se vozilu radi.
ИзбришиŠto se samih ulja tiče, oba su moderna, a Sustina je čak i "ultra moderno" ulje. No to nije uvek plus.
Sustina je prvenstveno za benzinske motore, ne starije od 5 godina. Motul X-clean ima širu primenu i bolji je izbor za veći broj automobila (ako je dizel u pitanju, sasvim sigurno).
Sustina je pravljeno (ulje) pre svega za USA tržište i Japan. U Evropi jeste upotrebljivo ali u mnogo manjem obimu.
To je u kratkim crtama to.
Pozdrav!
Zar nije rafinerija Modriča poznata po proizvodnji hidrokrekovanih baznih ulja?
ОдговориИзбришиJeste. Modriča je među prvima u Evropi počela sa proivodnjom HC ulja.
ИзбришиSadašnja HC ulja Modriče (osim "četvorke") po svojim osobinama spadaju u III baznu grupu.
Tako da HC=II bazna grupa nije potpuno precizno (iako je u principu tačno).
Razlika između grupa II, II+ i III je veoma tanka.
Bitno je ispuniti SVE uslove za to. Iako su ulja III bazne grupe čistija i imaju npr. svega par ‰ nezasićenih ugljovodonika, često ulja II bazne grupe imaju veoma sličan nivo "čistoće". U novije vreme ih sve više razdvaja (samo, ali ne i isključivo) indeks viskoznosti (III BG po pravilu ima i manju isparljivost).
Dakle III grupa BU su takođe hidrokrekovana (HC) kao i II ali su obično dodatno dorađena ili su uslovi pod kojima se odvija proces krekovanja oštriji (za isti katalizator).
Ne bih ulazio u detalje tehnologije, Isokrekovanje (Chevron Lummus) je proces koji u toj tehnologiji (i tehnologiji goriva) snižava potrebne temperature i pritiske a (između ostalog) daje veći indeks viskoziteta, u drugim tehnologijama se koriste drugi procesi (hidroizomerizacija) ... dewaxing i finishing (hidro ili izo) takođe određuju konačne osobine (i "fine" razlike) koje se podešavaju prema potrebi.
Očigledno da bi Chevron mogao lako da veliki % svojih HC ulja unapredi u SHC (III baznu grupu) ali je procena da im se ovako više isplati (niži troškovi, nema dodatnih investicija, konkurentiji proizvod).
Jednostavno, Chevron-Texaco prodaje velike količine industrijskih ulja gde II bazna grupa ima izuzetan odnos kvalitet:cena, čak i značajniji nego kod motornih ulja.
I da se vratim na Modriču, ne znam (zaista) DETALJE njihove trenutne tehnologije, ali je očigledno da su njihova HC ulja ("petica" pa naviše) BU III grupe. Čak se u industriji (baznih ulja) uzimaju kao isključivi proizvođač III bg iako je deo proizvodnje i II bazna grupa.
Buduća proizvodnja će biti još jasnija. I "četvorka" će biti III BG (ostaje nova "trojka" koja će biti na samoj granici II+ i III, verovatno iz formalnih (ekonomskih) razloga). Imaće i nešto bolje osobine, veću čistoču ali pre svega biće jeftinija za proizvodnju.
Uprošćeno bi mogli reći da su "sintetička", "nekonvencionalna", "SHC", "sintentska" ili kako se još sve ne nazivaju ulja, HC ulja visokog kvaliteta.
(HC i/ili IC, MC).
Pozdrav!
Znanje je moć. Ko razume,shvatiće. Ko ne shvati ostaće osuđen da prođe pored života a ne kroz njega. Na ovoliko znanja i pameti napisanih da svako mora da razume jednostavno moram da dam komentar.
ИзбришиSve što je do sada na ovom blogu napisano je po mom mišljenju suva istina i neprocenjiva vrednost za one koji su u sferi uljarstva na bilo koji način. Konkretno moj slučaj je vezan za prodaju i donekle primenu(tamo gde imam sagovornika) a taj deo-praktični, mislim da nije dovoljno opisan i analiziran. Ipak se sva ta ulja se proizvode da bi se negde primenila. Da ne dužim...
Petnaest godina rada,stotine tona prodatog ulja,bezbroj razgovora i objašnjavanja sa kupcima i još teže neukim majstorima,a opet se osećam kao da sam na početku. Ništa ili vrlo malo tačnih informacija koje sam uz pomoć ovog bloga pokušao da prenesem serviserima i krajnjim korisnicima nije doprlo do njih. Mitovi o uljima trebalo bi da budu deo nekog udžbenika da bi ljudi shvatili bar nešto. Drastičan primer: "Majstor" mi je remontovao hidrauliku na IMT 539 i poslao me da kupim 30lit. hidrola?! Traktol kod "majstora" izaziva zbunjenost,a HT ili MHT tešku migrenu. Pr.br.2: Majstor mi je rekao da ni slučajno ne mešam "Korsantin" sa drugim antifrizom. "Majstor" nema šta. Pr.br.3. Nemoj slučajno da sipaš PS ili SYNT.u mineralno ulje. Ovo nikad neće moći da se iskoreni. O primeni savremenih ulja u automobilu neću ni da trošim reči. Objašnjavanje šta je TBN, LOW SAPS i zašto baš to ulje u taj motor kod "majstora" može da izazove ozbiljno oštećenje mozga sa nesagledivim posledicama. Ovde moram da se izvinim izuzecima koji potvrđuju pravilo,ali u mom okruženju ja ih još nisam upoznao. Dakle,prvo opšta kultura i pismenost, pa onda tehnička, da bi nam vozilo bilo servisirano kako treba. E to će da potraje. Predaje nema. I dalje ću na svoju (materijalnu) štetu da ispratim kupca iz radnje ako nemam to što traži ili traži to što ne treba da sipa. Put jeste teži i proces sticanja mnogo sporiji,ali posao koji radim tako dobija neki smisao. U svemu do sad ovoj blog i tekstovi na njemu su mi neprocenjivi, jer su suština uljarstva. Bilo bi dobro da se praktičnoj primeni posveti barem jedan poseban tekst,(uz poštovanje nedostatka vremena autora).
Neka shvako ovo pisanje shvati po svome. Šteta je ovoliko znanja i kvaliteta koje je na ovom mestu ne preneti u stvarni život, a niko to nemože sam,kao pojedinac. Oni koji dele ovo mišljenje su na mestu koje žulja,kao svako drugo koje ide napred ,najčešće ispred svog vremena. Nadam se da će tekst uskoro stići na ove stranice.
p.s. Chevron - Texaco ulja su nosioci prodaje i moja prva preporuka svim potrošačima. Razloga je mnogo u Srbiji u kakvoj živimo. Pozdrav.
Lepo.
Избриши(ovo bi sigurno bio komentar meseca, ali pošto nema nagrada, ne vredi to proglašavati bez toga)
Mogao je biti i poseban tekst (razmislite o tome, ukoliko Vam vreme dozvoljava).
Da li je blog "juriš na vetrenjače" ili "tiha voda koja breg roni"? Pokazaće vreme.
I na vetrenjače se može ali ne kopljem već teškom artiljerijom. Sve je u moći (znanju, tehnologiji).
E sad, ni vetrenjače nisu što su bile, a i zaštićene su zakonom i podsticajima ... šalim se naravno, ali kao i protiv korupcije i nepotizma (do neke mere shvatljivo i prihvatljivo, ali kod nas se otelo kontroli pa je sad svako solidno radno mesto postalo nasledno, sa oca na sina, kao kraljevstvo, pa smo u lošijoj situaciji nego posle Bitke na Marici, kada je kraljevstva i kraljevića bila tek desetina. A posle toga znamo šta sledi i iz istorije ... slom).
Jedino bih Vas molio da malo objasnite o čemu bi tekst trebao da bude. Primena je širok pojam. Niz tekstova za pojedine proizvođače automobila daje prilično konkretne savete za pojedine serije te okvirno i za model pojedinačno. Osim toga, mnogi motori se koriste kod više proizvođača pa se može i tako primeniti.
80% komentara je u vezi konkretne primene, a mnogo toga ima i na CBC ("motorna ulja - kroz horizont događaja") i nekoliko drugih foruma.
Možda ponajviše na "poljoinfo" gde se koriste različite vrste maziva i preporuke u vezi sa tim.
Opšte smernice nije teško dati (nešto kao što su uradili Shell ili Lukoil) a to nije ni teško napisati, niti traži mnogo vremena.
Pomozite Vi meni pa ću i ja (svima) nama.
Pozdrav!
(inspirisano iskustvom "silver2010"-a od pre nekoliko dana)
ОдговориИзбришиU mom kraju je popularna jedna poslovica koja umnogome oslikava psihologiju naseg naroda:
“U tudjega tatka – pogolema patka”. (misli se na pticu)
U prevodu na tematiku bloga:
“Uvozna ulja i domaca su k`o nebo i zemlja”
Kako svaka medalja ima dve strane, tako i istina mozda bas negde u tezistu diska. (a mozda i ne, i svako je u pravu)
Ako neko hoce da proizvodi ulje "samo" treba:
-da ima dobar pocetni kapital,
-pribavu sva odobrenja i dozvole,
-ulozi u vrhunski (magnetni) marketing,
-napravi pogon (sve se svodi na merenje, mesanje, pakovanje i distribuciju),
-kupi bazna ulja,
-kupi additive,
-“receptura” i nije neka tajna, sam standard je definise ili npr. Lubrizol ce vam je dati ako kupujete od njih aditive pa vam “industrijska spijunaza” nije ni potrebna…
(krajnje pojednostavljeno vidjenje stvari, jednim delom netacno, vecim delom ironicno... ali uopste nije sustina u tome)
Prvo treba POSTENO raditi, ali to uopste nije LAKA zarada i ogroman je rizik.
Znaci, pare su u trgovini.
Sada se postavlja pitanje KOME VISE VEROVATI?
A) izvozniku iz npr. Turske, uvozniku iz neke kasabe ili metropole - svejedno, prodavcima i preprodavcima ILI
B) nasim proizvodjacima i njihovoj mrezi distribucije, pa maker im tehnologija i ne bila bas vrhunska.
Ja blagu prednost dajem onima cija plata ne zavisi od toga hoce li nekoga prevariti ili ne, bez obzira sto nisu nesto posebno motivisani. Ako nista drugo, bar nemaju “crne” fondove I kanale kojima izbegavaju zakonske sankcije u nasem, veoma korumpiranom, drustvu. Dakle varijanta "B"
To sto je neko uvoznik, ili licno poznaje uvoznika, meni sada vec ne znaci nista jer mozda ni on sam ne zna sta je uvezao, a mozda itekako zna. (nitro lak nanet na bure se brzo susi, a etiketa - nista lakse: skener i laserski stampac), Naravno, ima dosta postenih ali nikome na celu to ne pise.
Posto na ovom blogu pisu komentare i oni ciji su komentari inspirisani zaradom, jedna (krajnje dobronamerna) sugestija za uvoznike i distributere ulja:
Procistite vase redove od lopova i prevaranata ako mislite da kupujemo uvozna ulja, ako vec nije kasno i “gangrena” nije suvise zahvatila. Primera prevare ocigledno ima. Tada su beskorisni znanje, tehnologija, standardi i odobrenja proizvodjaca-ako ste vec kupili totalni falsifikat. Dovoljan je jedan los primer, pa da se to cuje glasnije od sto drugih, dobrih i pozitivnih.
(moje skromno iskustvo: prodali su mi devet godina staro ulje-nazalost izgubio sam fiskalni racun, ali zato jos uvek cuvam ulje koje skoro da nije ni za sta, pa od tada proveravam datume i vise puta sam nasao ulje kome je istekao rok. Iskustvo kosta, ali sam na dobitku - bar tako lazem sebe)
I na kraju jos jedna poslovica iz mog kraja:
"Kog` ujede zmija - boji se i gliste"
CV®LE
(dozvoljeno modifikovati, ukloniti komentar, i banovati)
Neće biti ni modifikovan ni uklonjen ni banovan.
ИзбришиKomentar je o.k.
Ne bih se 100% složio ali većim delom već jesam (dosadašnjim pisanjem na blogu).
Dakle, komentari nisu samo da budu potpuno korektni (u skladu sa razmišljanima autora) ako nikoga direktno ne vređaju.
Ovo je kao lično mišljenje više nego u redu.
Ponavljam, čak se sa dobrim delom i slažem, a čak i da je obrnuto, opet bi komentar bio O.K.
Nije blog mesto za dogme, niti za nametanje mišljenja, već za otvorenu diskusiju i mišljenja.
Kako je to sve teže na medijskoj sceni (makar u Srbiji) neću valja i ja da uvodim cenzuru?!
Cvrle, slobodno nastavi.
Pozdrav!
Hvala za 166. registraciju na blogu.
ОдговориИзбриши"Rashamon44".
(Da li je Raša '44. godište ili je ljubitelj filma rašamon ili pravi aluziju na Gordijev čvor, koji se nekad rešavao mačem a sada možda i Magnum-om (od) 0.44 cola ... nije ni bitno)
Hvala još jednom.
Prijatno izneađenje!
ОдговориИзбришиDve nove registracije. Sada je 168 članova.
Hvala!
Poštovani,
ОдговориИзбришиPre svega Srećna Nova Godina, puno uspeha na poslovnom planu i još mnogo tekstova na blogu.
Imam pitanje u vezi izbora ulja za Peugeot 307sw 2.0hdi 110 ks sa FAP filterom 2003. godište.
Auomobil je prešao blizu 250.000 km i u servisu su sipali Total Quartz 7000. Pitanje je da li je to ulje preporučljivo za ovaj motor ili je bolja varijanta Quartz 9000?
Hvala!
ИзбришиI Vama sve najbolje u Novoj godini.
Total Qurartz 7000 je za Vaš motor (godište i pređene km) adekvatno ulje; quartz 9000 je bolja varijanta ali ako je više godina unazad korišćeno 10W-40 ulje (7000), ostanite pri njemu. Naročito ukoliko ne prelazite više od 10-12 hiljada km godišnje ili ako prelazite menjajte posle toliko pređenih km ("na kilometražu" a ne vremenski).
5W-40 ulje je kvalitetnije i bolje za gradsku vožnju, a može se menjati i na 15000km (pa i svih 20 ali ne u tako starom motoru).
Prelaz sa PS ulja na sintetičko je uvek vezan sa manjim ili većim rizikom nastanka (ili bržeg razvoja) curenja na zaptivkama. Nije da sintetika (i aditivi iz tih ulja) to izazivaju ili da nemaju aditiv(e) protiv stvrdnjavanja istih ali je skupljanje raznih polimernih materijala različito u različitim uljima. U većini slučajeva nema opasnosti ali treba obratiti pažnju, naročito posle višegodišnje upotrebe ulja slabijeg kvaliteta.
Pozdrav!
Pozdrav g.Stevo!
ОдговориИзбришиKazite mi molim vas koje bi ulje bilo odgovarajuce za cijelu sezonu za traktor IMT 539 koji je vrlo malo radio a i sada se vrlo malo vozi?Da li moze 15w40 u njega ili 10w40?Mislio sam usuti Optima sint turbo 15w40,sta vi mislite?Pozdrav
Poštovani,
ИзбришиZa celu godinu (i zamenu na 200 do 250rh) najbolje je koristiti 15W-40 ulja.
Ipak, bolji izbor od (inače solidnog) Sint Turbo ulja je Maxima Turbo 15W-40 (za teretni program).
Malo lošije ali više nego (dovoljno) dobro je i:
Maxima Super MG 15W-40 koje ispunjava:
API CF-4/SG; ACEA E2/A3/B4 ; MB 228.1; MAN 271; Volvo VDS
što je više od zahtevanog (API CD) i najisplatljivije za Vas.
Pozdrav!
Puno hvala, g.Stevo! Veliki pozdrav
ОдговориИзбриши