Svestan da uprošćenja vode nepreciznosti a duga objašnjenja u dosadu, reših da podelim sa vama impresije prelistanih (a nekoliko njih pažljivo pročitanih) više desetina radova u vrhunskim naučnim časopisima (tribologija, petrohemija).
Dakle, još nisam završio
sagu o baznim uljima, ali za 2-3 teksta bi trebao. Uz osnovnu ideju da napravim
i serijal o aditivima, po prvi put sam se našao u (velikoj) nedoumici. Pričati
o aditivima bez mnogo hemije je već prilično nezgodno. Kako naći pravi odnos
„naučno-popularnog“ i (dovoljno) stručnog?
I sam volim da
gledam emisije na raznim programima televizije (na žalost, nedovoljno ih je i
sve manje) iz oblasti u kojima sam amater pa sam uočio jednu pravilnost (isto i
u knjigama o popularnoj nauci):
Matematičke formule,
osim čuvenog i jednostavnog, (bar kao jednačina) E=m×c2 (zapravo je tačnije „ce na
kvadrat“ puta m, jer prvo ide konstanta) se izbegavaju i pominju samo u
„samoodbrani“ i „krajnoj nuždi“ i to u oblastima gde se ne može bez njih
(teorijska fizika, astronomija ...).
Dobro, to sam naučio.
Čemu bi inače doprinelo nešto poput:
Hemijska jedinjenja
se na TV-u prikazuju 3D modelima, lepo ali meni nedostupno (doduše organska je
tu u lošem položaju, osim ako modele ne vrtite ukrug, što se može napraviti i
na comp-u , ali… ).
Dakle nešto kao:
Dakle nešto kao:
Ako je dosad bio
“Klingonski” pa ponekad i u idiomima ovo bi moglo da se nazove “Uticaj
borgovske kvazi epske poezije na dijalekte klingonskog u rubnim područjima
galaksije NGC 235X52“.
Šta onda?
Nazive nekih od
jedninjenja i osnovnu strukturu (tu i tamo) moram da spomenem a kasnije
koristim (isključivo) kao skraćenice. To je minimum potrebnog da bi se
objasnila hemija aditiva.
Šta je zanimljivo? A
šta od „teške nauke“ potvrđuje neke moje navode (pre nego što sam radove
čitao)?
Prvo: UTISCI
Osnovni utisak je da
“ima nade” za nauku. Ovo više u smislu da sve manje kaska za primenom i čak ide
i ispred. Dok su istraživanja ZDDP-a kasnila decenijama za primenom sada su to
godine (novi AW aditivi) ili je čak i prethodnica primene. Doduše, odmah zatim
sledi i blago razočarenje jer mehanizmi se sve manje proučavaju a sve više
„broje mrtvi“, tj. samo snimaju SEM snimci ili izvode zaključci tipa „crno je
crnije od belog a belo je belje od crnog“, no ima i tu izuzetaka tako da sam sa
zadovoljstvom isčitao jedan rad („od korica do korica“) gde su se autori
zapitali šta su dobili eksperimentom i da ta neočekivana (a teorijski
zasnovana) pojava zaslužuje dalja istraživanja (kasnije malo više detalja).
Dakle, instrumenti
kojima se neki parametri mere su bolji i dostupniji nego ikad, a u „belom
svetu“ su istraživači „naoružani do zuba“ svim i svačim, tako da su decenije
razvoja analitičkih i drugih metoda (opštih ili samo za tribologiju) dale rezultat.
Sada se zaista može snimiti ono što se nekada samo naslućivalo i indirektno
merilo. Kao na primer: debljina tribološkog (zaštitnog) filma ZDDP (dobro, ovo
i nije tako novo) ali i parametri potrebni za izračunavanje modula elastičnosti
istih (gore navedena jednačina) i slično.
Malo praktične nauke
1) Koliko je relevantan test 4 kugle za motorna ulja?
Odgovor: Nije
uopšte. Iako je to obično zdravorazumsko razmišljanje (bolji rezultati samo uz
pomoć EP aditiva, kojih ne treba da bude u motornom ulju, i donekle bolji sa
više AW aditiva (čitaj: ZDDP), kao što sam i nekoliko puta, ovde i na raznim
forumima, već rekao) dobro je imati isto
– CRNO NA BELO ... I da nije „po selu se priča ali nije naučno dokazano“ (nemam
konkretan rad, nego moram da se pozivam na nekoliko njih i u sitne detalje i
teorije), sada je (verovatno i ranije ali mi je drago da toga ima i u jako
novoj literaturi, od pre manje od pet godina) lako pozvati se na jedan (jedini)
naučni rad, i ne mora da se mnogo objašnjava, sve je NACRTANO (obično takvima treba crtati, ima grafika do mile volje i
nazad).
Dakle, kada naletite
na sajt gde vas ubeđuju da je ulje A bolje od ulja B (i to 10x ili više, čak
navode i brojke) zbog boljeg rezultata u „four ball wear test-u“ a vi lepo
zaobiđite isti jer su to oni koji „malo (profesionalno) znaju“ a takvi su
najopasniji (po onoj „malo znanja – opasna je stvar“).
Izuzetak koji
potvrđuje pravilo je kompanija Amsoil koja se poziva na isti (komercijalno
korisno) ... a na čijem se sajtu može pročitati priličan broj pametnih stvari.
Verovatno se radi o očaju zbog toga što jednako dobra ulja (ili „tu negde“) kao
Mobil 1 ne mogu da prodaju ni u količini od par % za šta nije kriv R&D
ExxonMobil-a već „slobodna tržišna utakmica“. Ipak, umesto nebuloznih navoda
dokazivanjem kvaliteta preko testa 4
kugle, bolje da se drže onih 80 ili 90% zasnovanog (i rade na novim činjenicama)
u svoju korist, ovako samo kvare utisak ... kompanije koja se trudi i održava
na nivou velikih kompanija.
Inženjer Motul-a
(verovatno mašinski ... ili čist hemičar, ne inženjer hemije, pa se zato i nije
snašao) u USA lepo kaže da nije zasnovano i navodi šta jeste ali bez dokaza ...
prilično neubedljivo (na žalost).
2) Menjačka ulja po API standardima
Skoro da nemam šta
da dodam onome što sam već rekao. API GL-3 više nije akutelan standard ali
takvih ulja još uvek ima (makar u Evropi). Ona su (samo) modifikovana motorna
ulja i pre svega su rešenja za takve zahteve (starija Honda vozila, Lada
Samara) gde bi 80W-90 po GL-3 moglo da bude dobar „MTF“ (praktično zamena za
10W-40 ili još i više za 15W-40). Doduše ovakvih ulja ima u dve kategorije.
Prva su baš TO (modifikovana motorna ulja). Obično imaju stariji paket aditiva
(za/po API SG) uz dodatni ZDDP. Koncentracija ovog AW aditiva je obično 2 do 3%
što je tačno dvostruko (duplo) od onoga što sadrže motorna ulja. Kao takva nisu
neka „dika“ u pogledu otpornosti uljnog filma (na opterećenje) pa su uglavnom
samo za transmisije bez diferencijala (čak iako nije hipoidni). Ovo stoga što
se inicijacija habanja (4 kugle) nastaje pri relativno malim opterećenjima,
doduše većim nego bez aditiva. Druga grupa su GL-3 ulja sa „nežnim“ („mild“) EP
aditivima i ona već mogu da posluže i za diferencijale iako se ne mogu meriti
sa GL-4 i višim po svojim tribološkim svojstvima.
Dakle, tek je GL-4
(još uvek aktuelno) ono što se može (zaista) nazvati menjačkim uljem.
Da li se može sipati
i gde su zahtevi GL-3? Da, itekako (doduše ovo je jedino čega u naučnom radu
nema pa je to moj stav, ali računajte kao da jeste).
„Ali stradaće mi
sinhroni“ ... pa ... možete nastaviti da plačete, ili da sipate GL-4 (pošto
GL-3 ne nađete).
Nauka GL-4, GL-4/5
(GL-4 Plus) i GL-5 po tribološkim karekteristikama svrstava u istu kategoriju
ali su osetne razlike evidentne („grupa“ je baš široka, jer je ponašanje slično
samo su otpornosti na pritisak ipak različite). Tako je API GL-4, ipak ispod preostale
dve grupe i ostaje da je samo za takve (ili GL-3) zahteve, i diferencijale bez
hipoidnih zupčanika). Nije ni slučajno što većina ATF-a ispunjava upravo GL-4
(ali su male viskoznosti i kao takvi (fluidi) nepodesni za obične menjače, a
osim toga ima tu malo i dodatnih aditiva što može biti loše za sinhrone, zbog
drugačijeg koeficijenta trenja, itd.).
Najbolje se pokazala
GL-4/5 (4+) grupa, čak i bolje od „čiste“ GL-5. Doduše zavisi mnogo od
konkretnog ulja, ali se pokazuje da su sintetička (a 4/5 uglavnom jesu, mada
ima i PS) superiornija.
Dakle, kad god nema
specijalnog (specifičnog) zahteva ili nekog egzotičnog odobrenja (uglavnom
noviji menjači, DSG i/ili šestobrzinci) treba uzimati GL-4/5 (i za GL-4 i za GL-5
zahteve), naročito kada se uklapa viskoznost.
I kao posebna
kategorija (za nauku) su LSD menjačka ulja (zapravo ulja za osovine i
diferencijale) kod kojih se zahvaljujući SBL (Sekundarni granični sloj, ‘‘secondary
boundary layer’’) mehanizmu, specifično stanje površinskog sloja, dobija
izuzetna otpornost na ekstremne pritiske (sprečavajući inicijaciju a naročito
širenje habanja na mikro nivou, ne dopuštajući da koeficijent trenja pređe
kritičnu granicu, obično preko 0,15). Ovo su zapravo (najčešće) GL-5 ulja sa
dodatim aditivom (aditivima) za korekciju (smanjenje) koeficijenta trenja.
Samim tim mogu prouzrokovati loš rad menjača ali za posebno podmazane
diferencijale (i kad nisu LSD) su „zakon“ (naročito za 4x4 pogon). Dakle mogu
se primeniti umesto GL-5, bez problema uz dobre benefite. Naravno, za LS
diferencijale su obavezna stvar (i tu nema zezanja).
3) ZDDP
Na kraju ali ne i po
značaju.
Može li se ZDDP (konačno)
zameniti?
Uglavnom DA, ali ne
bih (još) žurio (i to radio po svaku cenu). Nauka ovde malo i kasni (čuveni
Fuchs 0W-20) jer u novije vreme ovo demonstrira (pre svih) Nippon koji sa
svojom Sustina-om (“Suštinom”) pokazuje da je to (itekako) moguće.
Dobro, ali koliko je
ovo dobro?
Nisam baš ubeđen.
Rizikujući da
ispadnem nazadan ili kako god („inkvizitor“) moram da naglasim sledeće:
Radovi su
„navijački“ nastrojeni. Da, čak i u vrhunskom tribološkim časopisima (M21,
najviše, kategorije).
Kao i u politici,
nije toliko do „cenzure“ (sponzorisanje od strane proizvođača aditiva) koliko
do „auto cenzure“ samih autora, koji „hvataju talas“ i svim se silama trude da
prikažu pozitivne strane novih AW aditiva i situacije gde (čak) nadmašuju ZDDP,
jer znaju da će tako lakše objaviti rad, privući veću pažnju, biti više
citirani i uopšte bolje proći nego sa kritičkim stavom (e moja nauko, pukla si
ti kao i svi mi).
Često su aditivi
prikazani kao OAW (Organski AW aditiv, bez hemijskog naziva, čak ni grupe jedinjenja kojima pripada)
pa samim tim i nemaju naučni značaj (čik ponovi ekperiment sa aditivom X) ali
se objavljuju i to u vrhunskim časopisima. Ili se kombinuje ZDDP i OAW pa se
upoređuje sa samo ZDDP-om (ali manjom koncentracijom, o bože, ima li te? Što bi
rekao narod, ili „ode nauka u estradnu umetnost“). No zanimljivo je da su takvi
radovi i najbolje utemeljeni (po metodama koje se koriste) pa indirektno
postaju jednako značajni kao i oni gde se „babe upoređuju sa babama, a žabe sa
žabama“.
Dakle šta je ovde
istina? To je da su ovi aditivi (delom modifikatori trenja a delom AW, hemijski su: ADTP, amonijum ditiokarbamati, TDS, tetraalkil tiuramdisulfidi ili ATD, alkil tidiazoli) sve bolji i sve bliži ZDDP-u.
Ipak, najbolji rezultati se postižu baš u kombinaciji jednih i drugih (još
uvek). To je i nekako utešna stvar (kako za proizvođače maziva, automobilsku
industriju (mada njih ponajmanje briga) tako i za (pre svih) korisnike malo
starijih automobila (većina nas)).
Ova istraživanja su
u skladu sa primenjenom praksom laganog prelaska na AW aditive bez sumpora i
fosfora. Tako da će se (inače konzervativna) industrija maziva još dugo držati
„starog, dobrog ZDDP-a“ (bar dok to zakonski bude dopušteno).
Sustina ulja su zato
solidan izbor za novije automobile (benzinske) ali ne treba im hrliti ako vam je
motor po Euro 3 normi i ima API SL zahteve. Em ćete baciti novac (ovo su i
prilično skupa ulja), em ćete dobiti lošiju zaštitu motora.
Uglavnom, od toga da
detergenti „smetaju“ ZDDP-u (osamdesete i devedesete prošlog veka) došli smo do
toga sa ZDDP smeta detergentima i disperzantima što i nauka i industrija
(Nippon) podvlače kao napredak u smislu „Long Life“ koncepta i (izuzetno) dugih
intervala zamene ulja (tipično 30.000km ali i više). Ono, što jest' – jest', za
novije konstrukcije i materijale (motora) ovo može da bude tačno već sad, a za
nekoliko godina će postati i „suva“ istina.
Toliko o nauci, za
sada. I na dalje ću je maksimalno izbegavati, osim u meri koliko je neophodno.
Možda je bude malo u priči o aditivima ali obećavam da ću izbegavati teške
(diferencijalne) jednačine i komplikovane hemijske formule.
P.S.
U toku dana ili za
vikend obnoviću „kompletan profil“. Koga interesuje, neka pogleda. Ostaviću ga
za sada kao klasičan, a na google + ide na petogodišnjicu bloga ;-) (što i nije
tako daleko, tek nekih 5 meseci i toliko dana).
O “nauci” još jedan
(kraći od ovog) nastavak a u vezi uticaja maziva na smanjenje potrošnje goriva
(i čuvenog smanjenja viskoznosti). Posle toga završavam “Sagu o baznim uljima”.
Zaključak sam ostavio za sam kraj (radni naslov teksta “prst na čelo”). Onda (u
novoj 2014.) idu tekstovi o aditivima u koju će se, nadam se, uključiti bar
jedan univerzitetski profesor iz obalsti organske hemije.
Obnovljen je (dopunjen) mit br. 2 (o mešanju ulja) u smislu porekla takvog (i gde nije mit) u tekstu o mitovima i legendama, prvi deo, iz avgusta ove godine. Dopuna je u delu "aneks 2".
P.P.S.
Ispravio sam skraćenicu O# u OAW (omaška) a izostavljeni hemijski sastav (isto obeležen "tarabom", #) sam sada ispisao, nadam se da je jasna želja, čega sam Vas, poštovani čitaoci, želeo poštedeti, ali u oba slučaja ovo doprinosi jasnoći, a može se, elegantno, preskočiti pri, prvom, čitanju.
Obnovljen je (dopunjen) mit br. 2 (o mešanju ulja) u smislu porekla takvog (i gde nije mit) u tekstu o mitovima i legendama, prvi deo, iz avgusta ove godine. Dopuna je u delu "aneks 2".
P.P.S.
Ispravio sam skraćenicu O# u OAW (omaška) a izostavljeni hemijski sastav (isto obeležen "tarabom", #) sam sada ispisao, nadam se da je jasna želja, čega sam Vas, poštovani čitaoci, želeo poštedeti, ali u oba slučaja ovo doprinosi jasnoći, a može se, elegantno, preskočiti pri, prvom, čitanju.
Докторе Стево баш ти хвала за један овакав текст. Мада не разумијем једно 99% текста (а и за оно један посто нисам сигуран него рек'о да покажем да сам кол'ко тол'ко паметан) ипак ми значи јер је мало јасније нешто око те уљне есенције.
ОдговориИзбришиХвала још једном.
Zato polako "smanjujem gas" pa će (bar) svaki drugi teksti biti da razumeš (i većina) 99%.
ИзбришиA i skratiću malo (neće biti baš tvitovi ali sa novela prelazim na "kratku priču" (do jedne kucane strane).
Naravno svaki drugi biće kao dosad (neću baš po principu 1-2 ali u proseku).
Pozdrav!
Zahvalnost 164. članu. Marko Pejović? (nešto mi zvuči poznato). Izvinjavam se ako je neko drugi, praćenje po datumu nije standardna opcija blogera pa zahteva posebnu evidenciju koju ne mogu da stignem da pravim posebno.
ИзбришиPozz ...
Hvala na dobrodošlici. Ko zna, možda smo se negde i sreli po Srbiji,prodavajući maziva. Samo da pohvalim Vaš blog, zaista je uživanje čitati vaše postove.
Избришиhttp://poljoinfo.com/showthread.php?547-Ulja-i-maziva!/page46
ОдговориИзбришиIli kako od Modriče postaje Mobil.
Ako je i Modriča uopšte (što nije loše, ali je razlika u ceni i čista je prevara na "Balkanski način"). Katastrofa.
Da, ali pazljivim citanjem komentara koji slede dolazimo do zakljucka da to uopste nije bitno vec (najverovatnije) samo kolicina ulja, a to je verovatno OK.
ОдговориИзбришиvladale.rs je "tatko" ili jos bolje car i neshvaceni genije.
Moja preporuka da procitate nesto ekstremno veselo u ova, pomalo sumorna, vremena.
...
Naravo, ostaje nam da sami ovakvim nacinom informisanja (iskustva, fotografije...) skrecemo jedni drugima paznju na svakojake mogucnosti prevare kada vec nadlezni drzavni organi ne reaguju.
(bas me zanima dalji logicni sled dogadjaja na relaciji prodavac-kupac-inspekcija-sud... mada vec znam da od toga nema nista)
Hvala za dopunu.
ИзбришиVidećemo šta će biti ... ali kakva smo (kvazi) država ... mrka kapa ... eventualno prekršajna prijava (ako uopšte) ili vratiće čoveku pare pa teraj dalje, verovatnije.
Mislio sam samo na deo o falsifikovanju Mobil ulja.
Dakle što je pisao "silver2010".
vladale.rs je zaista "neshvaćeni genije", nisam imao živaca da sve pročitam (naporno je, jako nerazumljivo ali ne zbog stručnosti nego slabe pismenosti ili korišćenje (meni) nepoznatog dijalekta srpskog jezika).
Evo nastavka:
"Da vas informisem o slucaju,krenuo ja danas do prodavnice u Zrenjanin(necu ime da navedem,mozda bi trebalo posto su veliki distributeri ulja)i isao pravo do sefa malo smo u cetri oka popricali.Kad sam mu pokazao poklopac odma je covek znao o cemu je rec,nije se uopste raspravljao nego je poceo pricu kao"bilo sta da vam ne odgovara sto ste ovde kupili vi mozete zamenuti,jos se niko nije zalio na kvalitet ulja"kazee on.Ja mu kazem ne zalim se ja na kvalitet nego ja nisam ovo platio kupio sam Mobil,posto ni nemaju u ponudi Nestro ulja,al se vesto izvlacio kao da je doslo do obicne zamene a ne falsikovanje bureta(koje inace kosta 87000d).Ako za nedelju dana ne isporuce ulje idem da ih prijavim inspekciji pa sta bude".
Obratite pažnju na: "niko se nije žalio na kvalitet" (što jest', jest'). Problem je u najmanje 100€ u razlici u ceni, na to se čovek žali.
Аутор је уклонио коментар.
ИзбришиŠto se "Vlade iz Leckovac" tiče (na istoj strani) to bi svrstao, kao i Vi, u "veseli detalji o motornim uljima".
ИзбришиČovek "SVE" zna. Blago njemu.
Pravi "naučni rad" o uljima, pa na pravom mestu i kometar (što se bloga tiče).
E, nasmeja se (bar ono što sam razumeo, a pola nisam, mora da sam neki čas iz gramatike popustio u školi).
Baš je za razonodu i opuštanje. Glasah na forumu da se ne banuje ali da se ne shvata ozbiljno.
Uz svo postovanje prema nauci, iz slucaja vladale.rs i mnogih slicnih moze se nauciti mnogo vise nego od zloupotrebljavanog i osporavanog testa 4 kugle.
ОдговориИзбриши(P.S.Test je, po meni, koristan za masine koje imaju trenje kotrljanja opterecenih elemenata kao na primer PD motori ili menjaci, dok je za "flat tappet" motore sa starom konstrukcijom bregaste skoro beskoristan)
Koja bi to fabrika, institut, ili ozbiljna institucija umesto Vlade iz Leskovac podvrgla svoje masine takvoj vrsti ispitivanja kao sto su:
-nikada ne promeniti ulje vec samo dolivati;
-Samo ponekad menjati filter a uvek sipati preradjeno ulje ;
-Mesati sve vrste ulja bez obzira na viskoznost i namenu;
-Kontrolisati nivo tek kada se u krivini upali mala crvena lampica...
i mnoge druge kombinacije.
To mu dodje nesto kao besplatan "crash test" na Ibarskoj magistrali.
A tipa moram da upoznam jer smo zemljaci a i imenjaci
Verni Citalac
CV®LE
Hvala na komentaru Cvrle.
ИзбришиNe kažem da navodi Vlade nisu zanimljivi (naprotiv), prkositi svemu poznatom čak je veoma (naučno) potrebno, ali mora biti zasnovano na činjenicama (izmereno, ovako ili onako).
Motori koji troše ulje zaista mogu dugo bez zamene ulja (uz zamenu filtera, kako je čovek i rekao) ali to nije dobra praksa (već sam pisao o tome u mitovima).
Prerađena ulja sipamo a i da ne znamo (10-tak % je u proseku unutar bilo kog ulja sa Zapada), mešati sve vrste motornog ulja (to sam već pisao u "papazjaniji" nije posebno rizično ali takođe je loša ideja. Mešati ulja sa različitim aditivima je loša stvar (dodatak u mitovima). U principu i kod motornih ulja može da se nađe neki "izrod" tog tipa, naročito ako se radi o proizvođačima bez renomea. I opet tu je bolje "baš sve mešati" (po malo) nego mešati dva po pola (pa ako su nekompatibilna, eto čuda).
Lampica je nepouzdana i kad se upali, pritisak je već kritičan (a šta ako nema signala?), koliko se uzdati u deo od par €?!
Tip je vredan upoznavanja (meni daleko).
Suština je da za takve stvari treba biti hrabar (i spreman na žrtve) ALI je loše davati takve savete drugima, mogu ih bukvalno shvatiti, a ne primeniti pravilno, pa i ono malo šanse da se ništa ne desi preraste u katastrofu.
Nije ni industrija posebno "čista i nevina" ali ne treba kovati teorije zavere od nečega što je očigledno.
Svaka kasnija zamena ulja je kraći vek motora i to je tako (crno).
Uostalom Vi ste sve dobro shvatili ali da li će baš svi?
Besplatan "crash test" ... lepo poređenje.
Meni se čak sviđa (nisam se smejao samo zbog loših saveta i zaključaka jer na celoj gomili ima i onih dobrih). Što bi rekli: ništa nije (baš) crno-belo (osim gore navedenog).
Veliki pozdrav Vlado!
P.S.
U par navrata sam se zapitao nije li čovek ironičan a "nepismenost" glumi?
(a da se nisi ti malo maskirao pa praviš šegu i smeješ se sa strane?!)
Dvojica sa istim imenom u gradu od 60 ili više hiljada stanovnika ... sumnjivo to meni ;-)
Pozdrav!
ИзбришиNe, ali zaista ne. Ja se ne salim na taj nacin
i ne dajem pogresne savete.
SVE STO VAM TREBA MORATE ODRZAVATI!
Samo me malo povremeno "drmne" takva cinjenica da ima motora koji nisu "videli" novo ulje od kada su izasli iz fabrike.
Platio bih nekome da vidim tako neodrzavane motore iznutra.
Istina je i da velika vecina vozila zaista ne trazi nista bolje od npr. NISOTEC MULTI FLEET SAE 15W-40 i leti 20W-50 koji su oko 340din/l (cini mi se CH4 ili CG4 / SJ dakle skoro idealno).
Ako neko hoce i voli neka plati 2000eur za bure od 216litara a da to ulje bude:
-pumpabilno do -50C, a zime su do -10;
-kompatibilno sa DPF koji nemamo;
-ne stvara taloge na EGR koji takodje nemamo;
-bude za SCR motore...dok nivo zastite mozda realno cak i pada.
Posle nam je zao da ispustimo dragoceno ulje pa prekoracujemo intervale...
Ko voli neka (pre)plati brend. Premda sam ateista, nikada verniku nisam rekao da Bog ne postoji.
Veliki broj ljudi i ne zna koja je fabricka preporuka (koja vec ima dodatu marginu kvaliteta),ali je veoma bitno da se crveno bure sija ispred garaze.
Ja sve svoje masine odrzavam sto mogu bolje, kupujem ulje koje je pouzdano i prekoracuje neophodan kvalitet, skracujem interval zamene za 25%. Sve ostalo je BACANJE PARA. Popravite rucnu kocnicu, kupite deci nesto lepo, odvedite ih negde, budite velikodusni i donirajte onima koji nemaju ako vec imate visak para.
(nisam se maskirao pa da se smejem sa strane, forum je koristan mnogima pa i mani. Vladale.rs iz Leskovac nikog nije vredjao direktno, mada indirektno vredja zdrav razum.)
Pozdrav!
Verni Citaoc
Lepo.
Избриши(Bravo!)
Nadam se da sam i ja malo uticao na ove stavove jer je to ono čemu sam se nadao da može da bude (kad sam počinjao blog). Kada bi se još stvorila "kritična masa" od jedno frtalja (25%) koja slično razmišlja, gde bi nam bio kraj (da nije toliko blizu, što se kaže).
I ja se trudim da verniku ne kažem ono što ne bi voleo da čuje niti da ateisti držim propoved.
I jedno i drugo je čovekovo pravo da izabere. Jedno kao iskonska čovekova potreba a drugo kao činjenica koja se sve više nameće (mada ima par vrhunskih fizičara koji su se na kraju posvetili veri).
Dakle, uzaludno je. Ali ću uvek biti protiv toga da neko nekog osuđuje zbog takvih stavova dok god su u granicama normale (sad pričam o uljima).
Svako može da svoj novac troši kako mu je volja, ali je gore napisano više nego dobro (za oba "tabora") i teško je ne složiti se sa tim.
Ah, Vlada i Bojan će me (pre ili kasnije) poslati u penziju. Sve su bolji a koncizniji i jasniji od mene ...
Pozdrav!
Hvala za 165. registraciju na blogu.
ОдговориИзбриши(zaista ne znam o kome se radi ali nije ni bitno)
Kako samo 25% mislimo isto ? Ako mislis na nas citaoce bloga, bar 90% mislimo isto (zahvaljujuci tebi Stevo :). E sad, sto nas je tu 170 a ne 170.000 sta se tu moze...
ОдговориИзбришиNe mislim na "nas" nego na opštu populaciju (vozačku). I nije nas 170 nego bar 1700 ali tek bi sa 170 hiljada bili "moćna sila". Ne nisam razočaran, kao što i sam kažeš "šta se tu može".
ИзбришиMislio sam da kad bi 20 ili 25% ljudi slično razmišljalo to bi promenilo tržište ulja i počistilo "ekstra profitere, prolaznike i naročito falsifikatore i prodavce magle" a svih njih ima na svakom koraku. Taman je počelo da se razilazi (krajem prošle decenije) kad ono nova kriza (ekonomska) i opet se "voda zamutila" (daleko je bila od bistre ...).
Ne bih sad u detalje, ali prilično sam zadovoljan ako sam (a tu sam negde) uticao (bar) na 1% vozača (povremenih posetilaca, onih koji samo jednom dođu, nađu ili ne odgovor, obično da, pitaju pa odu ili NAROČITO indirektno).
Ako na Zapadu 90-95% vlasnika vozila NE zna šta u svoja kola treba da sipa (i to po najnovijim istraživanjima, ranije je bilo nešto bolje), onda je i to ZNAČAJNO. Ipak, tek kritična masa menja svest i čini velike promene i utiče čak i na proizvođače da daju sve od sebe a ne samo "ono što se mora".
Upravo i zato više cenim one (uglavnom manje) kompanije koje daju više od "neophodnog" (Motul, Silkolene (makar deo većeg Fuchs-a, a i on je u toj grupi), Ipone ... Bardahl, AMSoil i slične.
Pozdrav!
Naravno, nisam umišljen da sam mogu uticati na 2,5% a kamoli 25% (bez medija iza sebe, ako ništa drugo). Dakle nisam ni prorok ni mesija niti mi je to cilj. Više sam nego zadovoljan i sa 170(0) ljudi.
ИзбришиJoš bi bio zadovoljini ukoliko oni (nenametljivo) utiču na još 5x toliko. Nije ni to zanemarljivo i već pomalo pomera stvari. Ni Rim nije stvoren za jedan dan, a i lavina počinje jednom grudvom ili uragan lepršanjem leptirovih krila na drugom kraju sveta.
Pozdrav!