Ajd’ da primaknemo cara do duvara (stignemo do mineralnih
baznih ulja).
Estri
Ova bazna ulja (i uopšte estre)
po pravilu NE proizvode naftne kompanije već hemijska industrija. Najveći i
najznačajniji izuzetak (koji potvrđuje pravilo) je ExxonMobil sa svojim sjajnim
Esterex baznim uljima (estarskim). Dodue ne proizvodi ih na tlu Evrope (ni
okoline) pa se zato i NE računa.
Pa da navedem najvažnije a ima
ih više od prstiju, pa bih neke svakako morao izostaviti.
Akzo Nobel ... (onaj Nobel? – DA.), Auschem
(pogon u Italiji), BASF (najznačajniji
i najveći proizvođač na starom kontinentu), Chematura (više fabrika u različitim državama), Clariant, Croda, Diester Industrie, Esterchem, Ineos, Nyco ...
Selekcija je i po
prepoznatljivosti kompanija (šire gledano). Clariant i Croda su veliki giganti
i proizvode široku lepezu hemijskih proizvoda (uglavnom baznih, sirovina).
Estri (naročito Diestri i
poliestri) su NAJSKUPLJA i (uglavnom, verovatno i najčešće) najkvalitetnija
bazna ulja, više u primeni u industriji (za mnoge namene nenadmašna) a u
automobilskoj industriji ili „začinska“ (rastvarači ili kao potpora manje
kvalitetnoj osnovi, sve ređe) ili 100% estarska, u široj prodaji samo Motul
(300V serija), kod motociklističkih još i Silkolene i Bel-Ray (makar kao
američka kompanija) i sa po par ulja još nekoliko kompanija (ove imaju cele
serije na bazi estara ili kombinacija Estri/PAO). Koriste se i za prava
(pravcata; makar i 300V bio u toj feli) Racing ulja (ulja za trke), i obično su
komplet na bazi estara. Koristi se kod 2T sintetičkih ulja. Takođe se koriste
za specijalne (visokotemperaturne) masti iako je PAO tu više u upotrebi.
PIB (ne, nije poreski indentifikacioni
broj, već je Poliizobuten)
Ne koristi se u automobilskim
uljima ali je važan (glavni) sastojak SINTETIČKIH 2T ulja. Dobro, može biti (i
najčešće jeste) više estara (60-tak %) ali bez PIB-a ne može (tamo je izvestan
kao porez i smrt ... pa dobro, kao porez, imaju i zajedničku skraćenicu).
Proizvođači:
BASF (da li vas čudi?), Ineos
(bravo! Mogli bi da dobiju i ime jednog margarina, jer ih svuda ima) ... i još
(samo) proizvođači aditiva: Infineum i Lubrizol.
Od njih 40% otpada na BASF,
Ineos i Infineum su na 20-25% tržišta (Evrope) a Lubrizol drži preostalu osminu
(1/8) .
Rusi imaju jedno postrojenje u
Tuli ... meni nepoznatog kapaciteta ali verovatno tek na pola od Lubrizola.
Ipak, bitno je pomenuti i nije
zanemarljivo.
Naftenska bazna
ulja
Tu je priča kratka: Nynas ...
pa Nynas, pa niko.
Nynas je vodeći svetski
proizvođač (iz Švedske, sa doduše 50% udelom Venecuelanske (državne) naftne
kompanije, gde se proizvodni najviše nafte pogodne za proizvodnju ovih BU) .
Do skora je Shell imao ¼ udela,
ali je prošle godine i to postrojenje kupio Nynas.
Jedino je još NIS (Gasprom,
Gasprom Neft) najavio (i započeo) rafineriju gde će se ova BU proizvoditi u
Evropi (sa respektabilnih 15-20% ukupnih kapaciteta u Evropi).
U svetu se samo tri proizvođača
mogu smatrati takvim i to su osim Nynas-a, još i Ergon (pored Nynas-a jedini
koji snabdeva i Evropu, mada više Nynas snabdeva USA) i PetroChina.
I da, za ljubitelje teorije
zavera, podatak da su sve tri kompanije (zapravo) DRŽAVNE, valjda nešto govori
(ili možda ne?). Ni Gasprom ne ispada iz te priče ... Dobro, solidnim delom
jesu i privatne, a tržište specifično.
Koriste se (pre svega) za
transformatorska ulja, specijalne mazive masti (sve više) i industrijska ulja.
Za automobile su pre svega „začinska“
i slično estrima služe kao rastvarači (naročito kod PAO ali i III bazne grupe).
Imaju prilično specifična svojstva pri čemu se dopunjavaju sa drugim (pre svega
estrima) sintetičkim uljima. Mana (jedina?) im je nizak indeks viskoznosti ...
pa dobro, ima još par (mana) ali ovo je najozbiljnija. Specifična masa (težina)
im je prilično velika što ne mora (ali može) da bude od značaja.
Tačka stinjavanja je obično
ispod -40°C tako da su i tu „prave sintetike“.
Sintetike? Vode se kao V bazna
grupa (zajedno sa estrima) i imaju osobine (kvalitet svojstava) kao sintetička
(ne računajući ind. visk.) ali se proizvode HC postupkom i dobijaju direktno iz
nafte (obično zajedno sa parafinskim, pa u zavisnosti od sastava nafte i
procenat jednih i drugih, ali uvek više naftenskih ako se uopšte proizvode, jer
se proizvode samo od određenih vrsta sirove nafte) pa su po tome (ipak)
mineralna bazna ulja. Naravno potpuno drugačijeg hemijskog sastava od parafinskih
(parafinsko/aromatskih) i time osobina bližih nekonvencionalnim ili sintetičkim
baznim uljima.
Sve se više koriste smeše
naftenskih sa BU II i/ili III grupe kao zamena za mineralna ulja, pri čemu je
korekcija formulacije (aditiva) skoro nepotrebna a osobine podignute na viši
nivo. Ovo zahvaljujući opštim svojstvima naftenskih BU, ali pre svega njihovim
rastvaračkim osobinama. Tako se dobijaju nešto skuplja ulja (maziva) ali sa
mnogo boljim osobinama i većom čistoćom.
Naftenska BU su obično niske viskoznosti (najviše se
koriste kao takva) ali pokrivaju širi opseg.
Toliko.
Sledi tekst o proizvodnji
mineralnih baznih ulja, pa (otvoreni) zaključci.
Evropa je ovim BU (navedenim u
ovom tekstu) sebi spasila obraz i čast, kao tehnološki vodeća „sila“.
Krajnje je vreme da i preradu
nafte podigne na viši nivo, ne samo što se tiče goriva (tu jeste vodeća) nego i
baznih (mazivih) ulja; i ne samo za industrijska maziva već i za automobilska.
Postovani Stevo kada smo kod estera da li bi motul 300v u gradaciji 5w40 skodio puntu na gas
ОдговориИзбришиŠkodio baš i ne bi ali "skupa zabava".
ИзбришиEventualno za Truck Day i zamenu na 5000km (ukupno sa manifestacijom) u toku letnjih (baš) meseci.
Nije idealno. Potpuno je nepotrebno (pride).
300V je (jednostavno) ne samo estar (što otvara pitanje zaptivki, makar bilo retko, a tako je i za bilo koje 5W-40 i Yugo, pa sam iskusio i još nekoliko ljudi curenje istih), NEGO je i nakrcan aditivima (ZDDP-om između ostalog) do te mere da nije sjajno rešenje (neće ništa baš zafaliti katalizatoru na kraći rok).
Nekako ne bih preporučio (motor koji max. snagu ima na 5000, max. obrtni moment na 2500 i koji se "oštro" vozi na 4000 ... ).
Motul X-cess je mnogo bolja i jeftinija opcija (slobodno menjajte na 20 hiljada km ili ako 80% vozite u gradu na 15000km).
Pozdrav!
Razmotrite i X-clean 5W-40. Jedino što je skuplje ulje a X-cess je više nego o.k.
ИзбришиI nije da se ne proba. Ali iskustva iz sektora industrije gde (kompresori, na primer) proizvođači IZRIČITO traže test kompatibilnosti zaptivki sa estrima je nešto što opominje.
ИзбришиU principu ne bi trebalo da bude problema ali moguće je da ne dobijete ono što ste želeli a pri tom morate zameniti i neku zaptivku (izuzetno retko). Uz sve ostalo ova(kva) ulja motori mogu (i pored vrhunskog kvaliteta) da troše više nego neka "normalna" (iz raznih razloga), tako da je to najčeći uzrok odustajanja od njih (kod motociklista) ako do toga dođe. Kako god kod motocikla ne bih tek tako odustajao (najbolja na tržištu, a i druga slična su opet na bazi estara) ali kod automobila treba poseban razlog za njihovu upotrebu (sportska mašina i takva vožnja, što više na poligonu, što manje na ulici).
300V nije bas cest (i preporucljiv) cak ni kod svih, odn. vecine motocikala, vec najvise kod tzv. R-ova. Ovi R-ovi imaju iznad 200 KS po litri zapremine (na pr. Yamaha r-6, Kawasaki ninja 600 i sl. sa po cca 125-130 KS) i 12-14.000 o/min na maksimalnoj snazi. Za sve ispod toga 300V je prejak, jasno ne steti ali nije neophodan pa u nekim situacijama i nije najoptimalan.
ОдговориИзбришиNego kad smo ves mod Motula, da pitam koliko je estra (otprilike) u X-cess i X-clean ?
Otprilike kako si rekao (za motocikl).
ИзбришиU 5W-40 uljima estara obično nema (pogotovu u Evropi). Ni Motul tu nije veliki izuzetak.
Možda malo ako uopšte. Recimo 5 do 10% (kao "rastvarači" zbog upotrebe III bazne grupe ulja koji su bolji od PAO po ovom pitanju ali nisu kao mineralna ulja, mada se to obično rešava aditivima za takva bazna ulja).
Pozdrav!
Zahvaljujem g. Radovanu što se i zvanično pridružio blogu kao registrovan čitalac (inače je stari čitalac bloga).
ОдговориИзбришиPozdrav!
I Darku kao jubilarnom 170. članu.
ИзбришиČestitam na statusu "drug član".