Kako sad pa ovo? Nije li 2014. ?!
Pa … i jeste i nije. Kako se uzme. Zapravo je 2012. ali ta
je aktuelna pa je malko skuplja.
Radi se (zapravo) o
ispunjenju ACEA (i API) standarda i FAM-u (kod njih sam ovu promenu zapazio).
Dakle, verovatno je ovogodišnja
(javna) nabavka obezbedila noviju generaciju aditiva (ili je samo primećeno da
se odavno nisu obnovili) pa je sad više ulja prešlo iz ACEA C# iz 2004. u ACEA
iz 2008. i 2010. a i mnoga su prešla iz API SM u SN (opet iz 2010.).
Dakle, uglavnom je
„nova“ 2010.
Fenix Power 504/507
je sad ACEA C3-10,
Fenix Energy PSA je
sa C2-04 sada prešao na ACEA C2-08,
Fenix Premium (oba,
5W-30 i 5W-40) su sa A3/B4/C3-04 porasla na ACEA 2008. (u svim kategorijama) s
takođe su i API SN (uz zadržano SM),
Fenix Gold 0W-30 je
ostalo na (u) 2004. (po ACEA) ali je bilo i ostalo vrhunsko ulje naročito za VW
503.01 zahteve ali i mnoga vozila iz perioda 1996.-2004. kojima je Low HTHS
5W-30 fabrički default,
I na kraju ali ne i
po značaju:
FAM Fenix BM Extra
10W-40
Iako je ostalo isto
po osnovi, novija generacija aditiva (?) je ovom ulju omogućilo ispunjenje:
ACEA A3/B4-10, što
je prava mera za jedno (vrhunsko) PS ulje (današnjice).
Kako je u ACEA 2010.
Još teže (nemoguće) spojiti C# sa A3/B3(4) nije pravljen kompromis te je ovo
ulje sada sa TBN 7 dobilo povećanu vrednost ovog parametra pa je sad TBN=10!
Ovim postaje jedna
od boljih kupovina za dizel motore iz devedesetih ali i Euro 3 uz mogućnost
korišćenja i u Euro 4 motorima bez DPF. Jeste ED (Euro 5) gorivo smanjilo potrebu
za velikom vrednošću TBN ali je dobro znati da i takvog ima. Ovo naročito
ukoliko vam treba ulje 10W-40 uz interval zamene od 15000km. Izvanredno!
Naravno ostaje vrlo dobro za benzinske motore i veoma pogodno za TNG
instalaciju jer je zadržalo koncentraciju sulfatnog pepela od 1,0%.
I sada FAM navodi i
Renault RN0700 odobrenje (ili makar nivo kvaliteta) što ovo ulje preporučuje
mnogim Renault motorima (i u Dacia vozilima), benzinskim – sa ili bez TNG
instalacije.
Dakle, posebna
preporuka za Renault benzinske motore koji imaju zahtev za odobrenjem RN 0700.
Ništa posebno, ali
mi je baš zapalo za oko.
Dakle, „šminka“ ili
ne, dobro je pratiti situaciju na tržištu i postizati što novije standarde,
koji su kompatibilni unazad sa starijim ali (makar) u nijansama bolji i
zahtevniji.
Za isti novac,
dobiti makar malo više, nije loše.
Naravno već sam
pominjao da su neki već startovali prošle i ove godine sa ACEA C3-10 ali to su nove serije a ovo su
obnovljene stare, a i ono su ogromne a ovo je tek srednje velika kompanija.
SREĆNA NOVA 2008. & 2010. (vašim motorima) i NARAVNO (Vama) 2014. (koja samo što nije!).
P.S.
Sad je prilika da se
pomenu i novi standardi:
1) PC-11 (naslednik
API SJ-4) za motore komercijalnih vozila
2) ILSAC GF-6
(neizvesnog API imena, verovatno ne API SO pre će biti SP ili ST)
Prvi je najavljen za
1. Januar 2016. a drugi za 30. septembar te (iste) godine.
Vremena da se piše o
njima još ima, ekologija je u prvom planu (približno usklađeno i sa Euro 7
motorima i ACEA koja će slediti ili obratno). Ono što je manje važno ali jeste
zanimljivo u vezi GF-6 je to da će biti A i B kategorije od kojih će ova druga
po prvi put biti NEKOMPATIBILNA „unazad“ (sa SN; SM i SL) i da će SAE 0W-16 i
5W-16 biti rezervisane viskozne gradacije baš za taj standard. Pominjao sam već
ali eto, na sreću, to ćemo sačekati tek za 2,5 godine. Onda će nam 0W-20
izgledati normalno a 5W-30 kao veoma „gusto“ (viskozno) ulje, kao sad 5W-50 ili
10W-50.
A zapravo i treba
jer će biti i najgušće koje će po GF-6 A biti licencirano uz 10W-30 (ali
ovakvih se u Evropi nećemo nagledati).
Ne treba brinuti za
starije ljubimce jer API SH, SG i SF su zastarela (odavno) ali su ih police
(rafovi) puni.
Tako da ćemo (makar)
API SL nalaziti kao od šale (a API SJ ionako nije lako naći osim ako nije
multifleet ili ulje pretežno za dizel motore, API CG-4, CF-4 pa i SJ, onako
usput).
Uglavnom najnovija
ulja neće prelaziti 5W-30 (ekologija i smanjenje potrošnje goriva) pa je možda
zato i zabušavanje sa 5W-40 već počelo („visinske pripreme“) jer će ta ulja za
3-4 godine biti samo za (mnogo) starije (i zastarele) motore (mislim da će i
Mercedes i BMW popustiti pod pritiskom „zelembaća“).
03. januar 2014.
DOPUNA, KOJA SE MORA DODATI (ADDENDUM)
Gore sam naveo (prvo tačno, pa sam se pogrešno ispravio u vezi ACEA 2012).
Naime, originalni tekst je lepo naveo najnoviji ACEA 2012 standard. Posle kraće provere (ali nedovoljne) učinilo mi se da još nije aktivan.
Međutim isti važi od 10. januara 2013.
To što takvih ulja nema i što je njegova suština vezana (zato i ono prvo) za tzv "Euro 6" standarde o emisiji štetnih gasovaje druga stvar (pa posredno počinje da biva aktuelan tek ove, već počete 2014.)
Naravno, sad kada imam malko slobodnog vremena, proverio sam na najmerodavnijem mestu:
ATIEL organizaciji.
Lepo piše, a izdata je i (standardna) brošura u vezi procedura i zahteva za ispunjenje ACEA 2012.
Dakle, srećna nam (uljarska) 2012. kojom će se motorna ulja spremiti za najnoviji i najzahtevniji (do sada) standard (za motore) Euro 6.
JOŠ JEDNOM IZVINJENJE ZA OVU NEPRECIZNOST.
Ovo nikako ne umanjuje vrednost ulja po ACEA 2010. standardu. Glavna razlika novijeg standarda u odnosu na ovaj je bolja kompatibilnost motornih ulja (otpornost na razređenje, bolja deemulzivnosti i slično) za korišćenje goriva (novina za "Euro 6") sa većom koncentracijom goriva iz obnovljivih izvora. Konkretno:
Za dizel, je koncentracija biodizela povećana sa 5% na 7% (a da ne mora da se posebno označava procenat BD).
Za benzin je dozvoljena koncentracija (bio)etanola povećana sa 5% na 10%.
Naravno, i sa uljima po ACEA 2010. su se mogla koristiti čak i goriva sa više etanola (E85, 85% etanola) ili biodizela (BD20 i više) i slično API SN.
Naravno, sada je to više naglašeno u standardu, naročito kod produženih intervala zamene.
Nama (Balkan) gde je primena ovih goriva minimalna ili još nije zakonski regulisana (Srbija, još uvek se ne isplati dodavati 5% biodizela, a NIS već pravi takvo gorivo za izvoz), je bliža (uljarska) 2010. od 2012. jer će ACEA 2012 biti (kao standard) aktuelan tek 2015. ili 2016.
Euro 6 kreće od 1.septembra (sa đacima u školi) 2014. za automobile , godinu dana kasnije za laka dostavna vozila ali je već aktuelan (od 31.12.2013. tj. Nove godine), pa srećna (nam) Nova 2014.
03. januar 2014.
DOPUNA, KOJA SE MORA DODATI (ADDENDUM)
Gore sam naveo (prvo tačno, pa sam se pogrešno ispravio u vezi ACEA 2012).
Naime, originalni tekst je lepo naveo najnoviji ACEA 2012 standard. Posle kraće provere (ali nedovoljne) učinilo mi se da još nije aktivan.
Međutim isti važi od 10. januara 2013.
To što takvih ulja nema i što je njegova suština vezana (zato i ono prvo) za tzv "Euro 6" standarde o emisiji štetnih gasovaje druga stvar (pa posredno počinje da biva aktuelan tek ove, već počete 2014.)
Naravno, sad kada imam malko slobodnog vremena, proverio sam na najmerodavnijem mestu:
ATIEL organizaciji.
Lepo piše, a izdata je i (standardna) brošura u vezi procedura i zahteva za ispunjenje ACEA 2012.
Dakle, srećna nam (uljarska) 2012. kojom će se motorna ulja spremiti za najnoviji i najzahtevniji (do sada) standard (za motore) Euro 6.
JOŠ JEDNOM IZVINJENJE ZA OVU NEPRECIZNOST.
Ovo nikako ne umanjuje vrednost ulja po ACEA 2010. standardu. Glavna razlika novijeg standarda u odnosu na ovaj je bolja kompatibilnost motornih ulja (otpornost na razređenje, bolja deemulzivnosti i slično) za korišćenje goriva (novina za "Euro 6") sa većom koncentracijom goriva iz obnovljivih izvora. Konkretno:
Za dizel, je koncentracija biodizela povećana sa 5% na 7% (a da ne mora da se posebno označava procenat BD).
Za benzin je dozvoljena koncentracija (bio)etanola povećana sa 5% na 10%.
Naravno, i sa uljima po ACEA 2010. su se mogla koristiti čak i goriva sa više etanola (E85, 85% etanola) ili biodizela (BD20 i više) i slično API SN.
Naravno, sada je to više naglašeno u standardu, naročito kod produženih intervala zamene.
Nama (Balkan) gde je primena ovih goriva minimalna ili još nije zakonski regulisana (Srbija, još uvek se ne isplati dodavati 5% biodizela, a NIS već pravi takvo gorivo za izvoz), je bliža (uljarska) 2010. od 2012. jer će ACEA 2012 biti (kao standard) aktuelan tek 2015. ili 2016.
Euro 6 kreće od 1.septembra (sa đacima u školi) 2014. za automobile , godinu dana kasnije za laka dostavna vozila ali je već aktuelan (od 31.12.2013. tj. Nove godine), pa srećna (nam) Nova 2014.
Lepo zamišljena veza sadašnjosti u kojoj živimo i tehnološkog kaskanja podmazujućih fluida u našim kolektivno izrabljenim motorima.
ОдговориИзбришиZapravo, je (bukvalno a ne ironično) bila pohvala za FAM!
ОдговориИзбришиBio sam malo neprecizan u teksu. ACEA 2012. još uvek nije zvaničan standard (najvaljivana je).
ACEA 2010 je NAJNOVIJA verzija standarda!!
Tako da je 2010 ono sa čime ulazimo u 2014.
To sam i hteo reći. Naravno delimično, čak i kod FAM-a (ali za svaku pohvalu), delimično i kod drugih, ali uglavnom je ponuda sa ACEA pre X-08 (2007 i 2004).
Verovatno je kod FAM-a i priprema za samostalno preživljavanje na tržištu ali i za osvajanje novih tržišta kao što je Rusko.
Tehnološko kaskanje postoji (kako ste lepo naveli) ali je ono (zapravo) tipično za druge proizvođače, naročito strane (i iz EU). Tako da nam je 2010. najbolje što možemo dobiti (FAM i Lukoil, ali samo za Genesis).
NiS je u 2008. što takođe nije (tako) loše i bolje je od proseka.
Većina uvoznih ulja je još uvek (tehnološki) u 2004. ili maksimalno 2007. (neki/neka i u 2002. pa čak i 1998. ili 1996.).
Čak je i Motul samo delimično u 2008. kao i Kroon što je opet bolje od većine. Gde god nije naglašena godina to je najverovatnije 2004.
Posebna priča su odobrenja jer nije isto imati VW standard iz 1997. ili 2005. (isti) ili da li je MB odobrenje za nivo iz 2009. (vrlo dobro), 2012. (još bolje) ili iz ranijih godina.
Relativno govoreći FAM je (na tržištu Srbije) u budućnosti u odnosu na druge prošlosti.
Nešto kao "back to the future!"
Pozdrav!
Kud ide ovaj svijet, kad će mo ga stići... sve me ovo podsjeća na magare i štap sa mrkvim.
ОдговориИзбришиVeć smo ga stigli (sa 2010.), to je poenta pisanije.
ИзбришиTo su najnoviji standardi (uz neka odobrenja, tj. njihove verzije, iz 2012.).
A to što nam stižu ulja sa standardima iz 2004. je "prilagođeno" voznom parku. Ono, nismo ni za bolje ali dobro je znati da ima i novijeg i boljeg i da se može koristiti i za staro.
Pozdrav!
Pozdrav profesore,
ОдговориИзбришиSto se tice 2010 standarda za Lukoil nije samo Genesis,
ja sipao pre 2 meseca Lukoil Luxe 5w-40 API SN/CF,ACEA A3/B4-10.
Hvala na informaciji.
ИзбришиPre nekih mesec dana (kad sam poslednji put gledao) nije bilo ni A3/B4 (2004/2007/2008) a kamoli 2010.
Dakle - "nema u moje selo". A kad bude - javljam!
Osim toga, ne verujem (im) ni kad nešto napišu, jer evo (upravo sad) piše TNG 85,90 (na sajtu a piše i na tabli na samoj pumpi) a ja platio 87,40.
Dakle, kad se usaglase (sami sa sobom) biće nešto od njih dotle su kao i svi ostali.
U svakom slučaju, dobro je znati (Vama verujem, mada ste se javili kao "anoniman" pa vam verujem tek 49%) da je i Luxe-u (sintetičkom) dat značaj i obnovljeni standardi (SN i A3/B4-10).
Šteta i za njih i za nas, što nas tretiraju kao tržište od tercijalnog značaja (Subsaharsku Afriku), mada su sa Ecto gorivima "probili led" te nas sad svrstavaju u sekundarno tržište i "Evropu od pre par godina".
Inače ... mogli su da preotmu i tržište goriva i maziva u mnogo većem % (osim ako to nije bilo dozvoljeno zbog sfere uticaja G-ja).
Za nas šteta jer su cene umerene (a bile su i niže).
Samo da potvrdim u vezi sintetickog Lukoil Luxe-a,da ne ostanemo samo na 49% poverenja.
ОдговориИзбришиPozdrav.
Hvala!
ИзбришиPoštovani g. Igore,
Sada je informacija relevantna 100%.
(naravno bilo je kroz šalu da bi ste se predstavili)
A u svakoj šali pola zbilje ... nije problem ni da se čovek ne predstavi ali je lepo to uraditi kada dostavljate informacije (ne mora puno ime i prezime, broj lične karte, jmbg ... ).
Избриши:-)
Pozdrav!
Postovani g.Stevo!
ОдговориИзбришиEvo I ja se pridruzujem potvrdi za Lux SN/CF, A3/B4-10, MB229.5, BMW LL-01, itd I sarza je kraj 2012 ili pocetak 2013 sto znaci da vec poodavno navode specifikacije.
Ovo mogu da potvrdim I za Luxe 10W-40 koga sam sipao u Yugo 55 SL/CF, A3/B4-04 I navode vec poodavno uz jos neka odobranja.
Jedna sugestija sa vase strane u vezi Lux-a 5W-40 koga sam sipao u Citroen Xsaru 1.6 16v, 2001.g.Da li sam pogresio(sto ne verujem) I na koliko ga menjati.Za sada sam primetio benefite pri jutarnjem paljenju.Koje ulje u menjac? Mogu da dodjem povoljno do G-Energy 75w-90?
Jugo je od pocetka decembra u zasluzenoj penziji.
Hvala na odgovoru I sve najbolje u ovoj godini.
O.K. hvala na informaciji (a hvala i za najbolje želje u ovoj 2014.).
ИзбришиMa nisam ja toliko naivan da bih verovao da se pravi dva nivoa kvaliteta u isto blendari (u Rumuniji).
Jedino je evidentno da su izbegavali da navedu šta se sve ispunjava, a kad proizvođač za nešto NE garantuje, zašto bih ja to radio umesto njega?!
Tačno da već (bar) godinu dana imaju etikete kao i drugde ali nisam baš trčao da gledam (pratim situaciju naravno, ali da hvalim tuđeg konja, baš imam i pametnija posla).
Znači Lukoil je sada još konkurentniji a oduvek sam tvrdio da je O.K. (kada je to bilo i nepopularno, mada ni sad nije bog zna koliko bolja situacija).
Lux 5W-40 u pomenuti automobil možete sipati.
Formalno (pravno) treba vam PSA B71 2296 ali nije od tolikog značaja, Lux nema zvanično (ili niste naveli) odobrenje ali ima potreban kvalitet (uveren sam). Menjajte na 15000km (inače može i na 20.000km ali ipak je motor stariji od 10 god.) ili ako više vozite po gradu na 10 hiljada km.
U menjač idu ulja API GL-4+ i 75W-80, a ne 75W-90. Nije da nikako ne može ali svakako nije najbolje rešenje.
Strogo gledavši, traži se PSA Peugeot Citroen B71 2330 odobrenje.
Shodno tome, Total Transmission BV 75W-80 kao prvi izbor. Kroon RPC 75W-80 kao drugi a SP Gear 1051 kao treći (i slična njemu).
Pozdrav!
Hvala na brzom odgovoru!
ИзбришиNajverovatnije ce izbor pasti na Total Tranmission BV 75W-80 a kao drugu opciju sam nasao i Motul Motylgear 75W-80.Sta mislite o njemu?
Pozdrav.
Oba su vrlo dobar izbor.
ИзбришиTotal je totalno po "propisu" a Motul će sigurno biti dobar. Inače, odlično ulje. Ispunjava i GL-4 i GL-5 pa će biti O.K. i za "GL-4+" zahteve.