(GTL Technology - RESISTANCE IS FUTILE)
Shell je mal(k)o
dopunio svoj asortiman na šta me je podsetio jedan od čitalaca pa je red da dopunim
tekst iz juna prošle godine.
Dakle, radi se pre
svega o serijama HX5 i HX7, ostalo sam napisao.
(podnaslov je manje u vezi sa ovim, naročito HX5 ali je to tema drugog dela teksta)
(podnaslov je manje u vezi sa ovim, naročito HX5 ali je to tema drugog dela teksta)
HX5
Kao što sam tada napomenuo,
visoko kvalitetno mineralno ulje sa novijom generacijom aditiva sa većim
dejstvom, što omogućava čistiji motor i duže intervale zamene. Dok je HX3
sasvim u redu za vozila do sredine 90-tih (sa API SJ) ova serija ispunjava API
SL i time je pogodna i za one do kraja 90-tih pa i prvih godina aktuelnog veka.
Ako je HX3 za do 7500km ili u
gradskoj vožnji do 6000km (može naravno i manje ali nije potrebno), HX5 je
sasvim O.K. i za do 10 hiljada km. Namena, naravno, pre svega za vozila starija
od 10 god. ili za novija ali starije konstrukcije motora. Sasvim je u redu i za
starije motore (GII ili GI) pa je prednost HX3 pre svega ako se vozilo ne
upotrebljava mnogo (do gore navedenih kilometraža godišnje) kao jeftinija a
zadovoljavajuća alternativa. Čak ni „troškarenje“ ulja više nije ekskluziva HX3
serije jer to pokrivaju i HX5 i HX7 sa višim kvalitetom proizvoda.
Iako Shell ne naglašava, moguće
je da HX5 serija ima i nešto (naravno manje od pola) HC ulja u sebi, mada to
nije izvesno (izjave po ovom pitanju su im tipično advokatske).
Da podsetim: HX5 (bez dodatnih
oznaka) je ulje sa API SL/CF i sa ACEA A2.
Diesel varijanta ispunjava API
CF i ACEA A2/B2 pa je očigledno prvo pogodnije za benzince a ovo za dizele iako
je moguće i obratno (kod starijih modela).
G je varijanta „GAS“ za
hibridne pogone (benzin/TNG) sa istim specifikacijama kao i „obično“ i malim međusobnim
razikama.
Noviteti
E (obično i diesel) su
varijante u 10W-30 viskozitetu, što je pogodno za neke japanske/USA automobile
i/ili hladnija područja. Istih specifikacija kao i obično HX5 ulje, znači i
istog sastava aditiva, samo od manje viskoznih baznih štokova i sa manje
polimera.
AJ je „isto“ to samo još više
prilagođeno japanskim automobilima (motorima) te je prvi izbor gde je fabrička
preporuka 10W-30 uz ILSAC GF-3 (praktično API SL).
Obe verzije unapređuju
efikasnost, tj. smanjuju potrošnju goriva.
K – najveći (i najmanje očekivan) novitet.
(svakako NE smanjuje potrošnju
goriva)
Ovo je HX5 u 15W-50 verziji! Korak dalje u odnosu na
15W-40 ili 20W-50 (HX3). Malo je mineralnih (ili te kategorije) ulja ove
viskoznosti (Aral, OMV, Selenia; Motul) a svaka sličnost sa Motul 4000 je „slučajna“.
Kako god, osim veće viskoznosti
ovo ulje ima i (kako Shell kaže) 30% više AW aditiva (čitaj ZDDP) u odnosu na
HX 15W-40. Malo manje efikasni detergenti (ali i dalje 20% veće efikasnosti od
standardnog mineralnog ulja, doduše u odnosu na 27% standardnih za HX5) ALI uz
dodatak bustera (booster, dodatni paket(ić) aditiva) ima pomenuti višak aditiva
protiv habanja.
Zašto je ovo urađeno (osim što
je dozvoljeno zbog više viskoznosti)?
Zato što je namenjeno:
Oštrijem režimu vožnje (motori
u solidnom stanju)
Starijim automobilima
(motorima)
Da bi se poboljšao hladni start
(smanjio negativni uticaj istog na niskim temp.)
Sve u svemu – „navali narode“. Ako
vam par % veća potrošnja goriva nije od značaja a volite dužu vožnju u višim
obrtajima, vučete prikolicu ili slično, a imate automobil iz osamdesetih i
devedesetih (sa umerenom potrošnjom ulja) – evo (jednog od) idealnog ulja.
Uglavnom namenjeno tolijim
klimatskim područjima pa je neizvesno koliko ga je lako naći. U svakom slučaju
pre svega za motore sa više od 100 hiljada km (2000rh) koji su na početku svoje
karijere bili podmazivani 10W-40 ili 15W-40 uljima. Takođe će smanjiti umereno
povećanu potrošnju ulja („troškarenje“), naravno manje efikasno od 20W-50 ili
HX3 K (25W-60), ali za tu fazu je čak i bolje (i više nego dovoljno).
Pogodno je i za duže intervale
zamene (do 10 hiljada km) skoro kao i standardno HX5 ulje (naravno uz više
polimera što je ipak za umerenije intervale zamene, do 125h ili 7500km).
Ispunjava iste standarde kao i
HX5 (API SL/CF i ACEA A2/B2). Ovim nije za iole modernije (turbo) dizel motore.
Shell HX7
Slično HX5 seriji samo u višem
rangu kvaliteta (i boljoj, PS – sintetskoj, osnovi). Dakle kvalitetnija bazna
ulja (štokovi) i aditivi uz naravno veću (višu) cenu. Naravno gde mora, onda
mora, a i gde ne mora ima koristi.
Obično je 10W-40 kao i diesel
verzija.
5W-40 verzija je sada HX7 C i malo je modernizovana. Osim što
je standardno ulje ove kategorije (MB 229.3 i API SM) ima i API SN, JASO SG+,
Renalut RN0700 i 0710 ... što znači da ima i dodatni buster aditiva (makar
začinski). Ovim je ostalo jeftinija alternativa Ultra verziji ali konkurentnije
nego ranije.
HX7 E je jeftinija ali veoma
kvalitena zamena uljima Ultra serije iz 5W-30 viskozne gradacije. Ispunjava API
SN/CF, ACEA A3/B3/B4 i C3, MB approval 229.31, BMW LL-04, VW 502 00/505 00.
Kao i prethodno je (verovatno) smeša
baznih ulja II i III grupe te kao takvo nestandardno PS ulje visokog kvaliteta
(slično Motul 6100, 5W-40 ima i analoga u vidu 6100 u toj gradaciji). Dakle
Shell za novija vozila po umerenoj ceni i naročito namenjeno smanjenju troškova
održavanja automobila (motora) viskokih zahteva (API SN, BMW LL-04 ili ACEA C3)
koji su prešli mnogo (preko 100, 200 hiljada) km.
HX7 G je (naravno) verzija za TNG (metan) pogon.
Ispunjava isto što i HX7 ali bez odobrenja. Razlike su veoma male, ali i u ceni
pa je možda bilo i nepotrebno i uglavnom izbačeno zbog konkurencije (još uvek
malo proizvođača ima baš 10W-40 „gas“ ulja, ali se broj povećava pa nisu, kao
najveći proizvođač, da budu među poslednjima).
AJ i AJ-L diesel su zanimljiva PS ulja u
10W-30. Pre svega za Japan (Aziju), Australiju i USA ali bi bilo dobro takvog
imati i na tlu Evrope (nadam se da će ih biti). AJ verzija je pretežno
benzinska API SM/CF, ILSAC GF-4 a AJ-L dizel, uz (samo) ACEA B1 i JASO DL-1.
Namenjena su (svakako) smanjenju potrošnje goriva (Low HTHS) kao jeftinija
varijanta u odnosu na sintetička 5W-30 ali i kvalitetnija od 10W-30 mineralnih
ulja (kao PS ulja).
I na kraju (najzanimljivije):
HX7 K.
Ovo je ulje slično HX5 K ali
višeg kvalitetnog ranga. Znači „PS+“ ulje u 15W-50 uz ispunjenje:
API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, JASO
SG+
Takođe sadrži 30% više ZDDP-a
(Anti-wear agent) u odnosu na standardno HX7 10W-40.
Očigledno rađeno po uzoru na
Motul 4100 15W-50 (i 6100 ali ono ostaje u prednosti zbog posedovanja brojnih
odobrenja, za koje Shell verovatno neće ni potezati proceduru, jer da je hteo
već bi to odradio; dakle "takmiči" se pre svega sa 4100 a 6100 ulju prepušta "tron" računajući da će razliku u ceni platiti tek neki % korisnika, pravih entuzijasta - tekst u kurzivu (italic) je dodat naknadno 25.01.2014. - prim. aut.).
Namenjeno pre svega za motore
sa više od 100k km u sebi i/ili oštrijoj vožnji kao i smanjenju potrošnje ulja.
U odnosu na HX5 ima i ACEA B4 pa je pogodno za mnoge moderne dizel motore.
Skuplja i kvalitetnija verzija
HX5 K u odnosu na kog ima i manje polimera (zbog većeg indeksa viskoznosti
baznog ulja) pa je otpornija na „razbijanje“. Uz to sama PS osnova omogućava
duže intervale izmene (i do 15000km ali kod starijih automobila bolje je
menjati na 10-tak hiljada km).
Shell je veoma dobro opredelio
nivo kvaliteta (aditive) prema kategoriji kupaca. Na primer, retko ko kupuje
15W-40 uz ACEA A3/B4 već većina taj nivo kvaliteta vezuje uz 10W-40 (ili 5W-40)
tako da je ACEA A2/B2 dobro određeno. Takođe su same (najprodavanije)
kategorije (3, 5 i 7) proširene da za svaku potrebu postoji potrebno ulje a ako
je kvalitet nedovoljan to pokriva viša kategorija. Veoma dobro ali svakako nije
lako da se kopira jer traži veliko i raznovrsno (globalno) tržište. Naravno
Shell to pravi po sopsvenim ambicijama i radi održanja pozicije no. 1 (uz USA
brendove koje je kupio).
HX2 i HX3 su čisto mineralna
ulja, a HX5 (kako već koje) su i delimično HC ulja (?), HX6 bi mogla biti ulja
čisto II bazne grupe ili baš prava kombinacija I+III, dok HX7 je sigurno
kombinacija II i III bazne grupe iz Perl-a, pogotovu 5W-30 varijanta (E) koja
sigurno ima nešto base stock-a (trojke) iz druge grupe verovanto u kombinaciji
sa III (gde postoje i veće viskozosti).
Teško je reći jer je na startu
Shell krenuo sa 4 i 8 u III bazne grupe i 3 II ali su najavljena i druga pa je
sve moguće a možda su kod 10W-40 prisutna i mineralna bazna ulja. U svakom
slučaju 15W-50 HX5 je sigurno čisto mineralno ali je HX7 verovatno kombinacija
mineralnih sa „osmicom“ iz Perl-a (ili bi ja tako voleo da bude). HX8 i Ultra
su sigurno na osnovi iz GTL postrojenja (sve bliže, ako već nije, punom
kapacitetu) koje prevazilazi (po proizvodnji) kapacitete za mineralna bazna ulja
(ovog proizvođača).
A to treba i potrošiti ...
Shell još uvek uživa u tehnološkom (doduše skupo plaćenom) vodstvu koje pruža
ova (masovna) GTL tehnologija (jedini mada ne još dugo) ... dok bi ExxonMobil
mogao da uzvrati krajem decenije „renesansom“ PAO baznih ulja iz etena ... no
to ćemo tek da vidimo (otom potom) ... u krajnjem slučaju to je isto GTL tehnologija.
U svakom slučaju: Shell ulja
nisu jeftina ali jesu kvalitetna. Možda (verovatno) Chevron ima bolji odnos
kvalitet/cena ali je to tako i projektovano (forsiranje HC tehnologije). Tako
da veliki jednostavno diktiraju tržištu i svoje bazne tehnologije praveći tako
jedni drugima mesta ali i dovoljno mesta i za manje proizvođače. Ipak, manji su
polako ali sigurno „sve ugroženija vrsta“ i glavni otpor multinacionalkama (u
odnosu na duvandžije i pivarsku industriju) pružaju nacionalne kompanije
(srednje veličine) kao i „ekskluzivni“ (ili po kvalitetu ili po niskoj ceni)
manji proizvođači koji koriste njihove sirovine.
Dakle, to je jedini razlog što
nema samo desetak proizvođača no tek ćemo videti kako će se završiti jer je
sasvim izvesno da će (ionako većinski) kolač tržišta lagano rasti u korist giganata.
GTL tehnologija nije toliko
ekskluzivna (samo) izuzetno zahtevnim projektovanjem (malo firmi to može dobro
da projektuje iako je sama osnova relativno jednostavna) već PRE SVEGA visokom
cenom investicije (EM je već ugovoreno postrojenje u Kataru prepustio Shell-u).
Isuviše skupo čak i za državne
kompanije (država do 50 pa i 100 miliona stanovnika).
Kvalitet goriva je POTPUNO
NEUPOREDIV sa bilo čim što može izaći iz „obične“ rafinerije (preradom nafte)
po nižoj ceni.
Navešću samo primer dizel
goriva. Dok su rafinerije na „čudu“ i granici mogućnosti sa 1 do 10 ppm sumpra,
GTL ('ladno) ima NULA sumpora (deset do sto puta manje, praktično nula). Dobro
5ppm ili 0,5 ppm i nije neka razlika (bar do Euro 7 ili 8) ali je cetanski broj
75-80 nešto što i najbolje rafinerije mogu samo da sanjaju (sa 55-60).
Naravno, živi bili pa gledali,
kako „zeleni“ sada brane „prljave tehnologije“ zarad „mira u kući“ ...
standardima (omiljeno sredstvo).
Ipak, tehnološki razvoj je
nezaustavljiv i svaka birokratska barijera se na kraju lupa o glavu onome ko je
postavi. Bolje je pitanje: ko će sledeći (da se usudi) implementirati GTL?
(pominjao se Lukoil) i kada će postati masovna tehnologija (uz smanjenje cene
pogona).
Ovako ili onako, prirodni gas
ima tendenciju pada cene (makar u odnosu na naftu) ali i ograničenje u isplativosti transporta, tako da
tečni proizvodi svakako predstavljaju višu fazu prerade i izvlačenje više novca
iz ove (mineralne) sirovine.
Ne bih smeo da se kladim ko će
biti drugi, treći ili peti proizvođač sa ovom tehnologijom ali bih smeo da se
kladim ko će sigurno ovo imati u svom dvorištu (u dvadesetim godinama ovog veka)
... toliko je lako pogoditi da neću ni napisati.
P.S.
Ovo je ujedno i 250. tekst na blogu, pa to moram da naglasim.
Takođe je na blogu i jubilarni prijavljeni čitalac Miloš Milekić pa ovim i zahvalnost za 175. registraciju na blogu.
P.S.
Ovo je ujedno i 250. tekst na blogu, pa to moram da naglasim.
Takođe je na blogu i jubilarni prijavljeni čitalac Miloš Milekić pa ovim i zahvalnost za 175. registraciju na blogu.
Zahvalnost za 176. registraciju na blogu!
ОдговориИзбришиEh, evo jos jedan dokaz kako su danas ispremetani vrednosni kriterijumi. Umesto da se mi clanovi zahvaljujemo sto imamo dozvolu da beplatno crpimo strucno znaje koje nam se nesebicno daje ...
ИзбришиOo je sala, al znate onu, u svakoj sali ima zrnce...A ovde zrnce bas i nije tako malo.
Hvala! B&B (bankar i bajker ... kao na filmu)
ИзбришиFenomenalno gosp. Stevo!
ОдговориИзбришиHvala na svim informacijama, mnogo znaci kada ovoliko informacija ima na nasem jeziku, a da ne pominjem sto imamo mogucnost da dobijemo odgovor (u kratkom vremenskom periodu).
Ps: stavio pre neki dan hx7c u punta .
Pozdrav!
Hvala!
ИзбришиPunto će biti srećan, naročito do kraja zime (koja je tek sada ona "prava", no ne očekujem da će biti duga, jer i dan sve više duži) ali i kasnije. Odabrali ste viši nivo kvaliteta što i iole novijem motoru može biti samo plus.
Sve pohvale za tekst... kao i uvek...
ОдговориИзбришиHvala ... kao i uvek ... Vi ste, svakako, jedan od najredovnijih čitalaca.
ИзбришиI najpažljivijih (detaljnijih).
ИзбришиПоштовани г. Стево,
ОдговориИзбришиПрошло је скоро годину дана од када сам случајно налетео на ваш блог. Од тада редовно пратим блог и са нестрпљењем ишчекујем нове текстове.
До сада нисам писао ништа нити запиткивао, али пошто ми се примакао термин за замену уља хтео бих да се са вама посаветујем.
Возим „Renault Scenic 1,6 16v 79kw“ 2002 годиште. Ауто сам купио пре 18, а уље мењао пре 14 месеци. Иначе уграђен је ТНГ секвент ауто гас.
Приликом последње промене сипао сам „Elf excellium nf 5w40“. За ових 14 месеци од промене прошао сам око 12500км а планирао да га мењам на 15000км. Ауто готово да није нимало потрошио уља.
Што се тиче стила вожње она је око 60% градска, 30% магистралних путева и око 10% ауто пута. Ово је моја груба процена. Ауто има пређених 126000км
Да ми финансије нису битан фактор и да их могу усмерити само на одржавање аута вероватно бих узео „Motul 8100 X-clean 5W40 или Motul 8100 X-cess 5W40”.
Овако моја дилема је следећа
-ELF EVOLUTION 900 SXR 5W40
-MOBIL SUPER 3000 X1 5W-40
-TOTAL Q9000 5W40
Или да останем при већ испробаном а сада преименованом ELF EVOLUTION 900 NF 5W40 и ако званично нема RN0700 и RN0710 спецификације.
Сва ова уља су у ценовном рангу од 2700-3500 динара за 5л.
Шта би ми ви од горе поменутих уља препоручили.
Уколико имате још неки предлог слободно га изнесите ова моја листа није обавезујућа.
Извињавам се ако сам био преопширан али сам хтео да вам дам што више информација.
Поздрав,
Миљан
Poštovani g. Miljane,
ОдговориИзбришиSve ste lepo rekli (i šta bi sa više para, ali nismo svi u situaciji).
Vaša trilema je više pitanje ukusa i finansija, jer su sva navedena ulja dovoljno dobra za vaš motor. Total i Elf NF nemaju RN odobrenja što je poželjno ali ne i (baš) obavezno.
U listu bih svakako dodao još i Shell HX7 C (5W-40) koji ima i RN a ne bi trebalo da je preskupo ulje (mada mislim da je skuplje od svih navedenih). Nisotec ima jako dobro RN 5W-40 ulje ali mislim da je i ono malo skuplje (koja ironija, zar ne?). G-energy sa akcijskom cenom (oko 700din.) je takođe dobar izbor (makar bez RN iz nepoznatog razloga jer verovatno ispunjava zahteve).
Fuchs GT1 je izuzetno ulje ali ga je teško naći a cena je verovatno nešto viša (tj. "srednja").
I to je to.
(naravno uz još mnogo mogućnosti)
Mala prednost Elf Evolution i Mobil S 3000 ali je odlučujuće samo ako je cena identična ili tek malo veća.
Ulje menjajte na oko 15000km, što ste i sami dobro uočili (da je idealno), naravno ±10% pa prilagodite kada vam odgovara (čim prođe zima). Iako Reno daje mogućnost zamene ulja na 24 meseca bolje je to raditi na 18 ili manje.
I na kraju (krajeva), postoji mogućnost da koristite i kvalitetna 10W-40 ulja ali to se vama ne bi posebno isplatilo jer bi morali da ih menjate na 12 meseci pa bi došli na isto.
Pozdrav!
Хвала на брзом одговору!
ИзбришиИ моје размишљање је ишло у сличном смеру.
Пошто до замене има још најмање два месеца бићу слободан да вас у међувремену можда још нешто запиткујем.
Поздрав,
Samo izvolite.
ИзбришиJedino da (uz dva meseca fore) ne bude danas za danas, sutra ili (čak) juče (tipično u JP-ima voljene nam Šljivrope).
Већ сам најавио да ћу узети слободу да вас још по нешто приупитам а ви се нисте бунили.
ИзбришиПа ево питања.
Горе сте издвојили Elf Evolution i Mobil S 3000.
Остаје ли исти поредак ако им придодам и ADDINOL SUPER LIGHT MV 0546? Испуњава бар на папиру све карактеристике које су потребне за мој мотор. Е сад нисам баш најбоље упознат са Адинол уљима.
Какво је ваше мишљење?
Да ли и даље да останем при Елфу или Мобилу_
Nisam "izdvojio" (zapravo) nego su prva dva kojih sam se setio da ispunjavaju RN 0700/0710, tu je i Addinol koji ste pomenuli (ali i, recimo, NIS RN 5W40) . O Addinol-u sam već više puta dao mišljenje (najdirektnije na CBC), otprilike da su to (više nego) solidna ulja sa dobrim odnosom kvalitet/prerformanse.
ИзбришиOdlučite prema afinitetima i ceni. Ipak Elf ili (naročito) Mobil kao jači brendovi moraju biti nešto skuplji pa o tome takođe treba voditi računa.
Pozdrav!
Inače ste u pravu, deluje kao da ih jesam izdvojio.
Избриши(nije bila namera). Ima (još) puno ulja sa Rn odobrenjima tako da ona trebaju da imaju malu prednost ALI ne i odlučujuću. Razlika u odnosu ulja sa sličnim standardima je minimalna, tako da i većina 5W-40 ulja mogu da se koriste (pogledajte tekst "nezvanično", od pre oko godinu dana, februar 2013.).
Pozdrav!
Хвала!
ИзбришиПросто је невероватно да данас неко са вашим познавањем тематике има воље и стрпљена да објашњава и помаже људима.
Морам признати да ваш блог све више личи на енциклопедију у којој се може пронаћи све што би могло да нас занима о уљима за аутомобиле.
Надам се да вас воља неће напустити на срећу нас који читамо и пратимо овај блог из кога проширујемо своја знања.
Поздрав и хвала још једном.
Idealno objasnjenje - enciklopedija. Jos bi dodao - interaktivna
ИзбришиHvala. Obojici.
ИзбришиPoštovani Stevo,
ОдговориИзбришиpratim delimično Vaš blog I pomalo učim ali opet imam puno dilema pa bih Vas zamolio za jedan savet..
Mercedes 124, model 200d 1988 godište, motor prešao ??? sigurno puno.
Kada sam ga kupio stavljene nove karike I koliko se sećam ležajevi na radilici jer je majstor to savetovao pošto smo već
otvorili motor radi zamene prednjeg dekla koje je bilo puklo. Od tada (10 godina) prešao sigurno 100 000 km (možda I više)
Nije vožen zadnjih skoro tri godine a onda registrovan ponovo već oko pola godine.
Pošto sam auto dao sinu a I ja ga po nekad vozim ne znam sigurno koje ulje je sipao u njega. Znam da je uzeo od prijatelja
koji nabavlja ulje u Austriji u malim buradima I koristi ga u svojim kombijima (Mercedes Sprinter) 2 kombija a takođe ga koristi I za
svoje traktore koje ima 5 komada. (od 160ks do 39ks).
Pre ove pauze (nevoženja) uvek sam sipao u njega polusintetsko ulje SINT, Galaksovo, mislim da je bilo 15w40. Iskustva su mi pozitivna
U vezi toga ulja. Pozitivna kažem jer kao prosečan vozač sa malo znanja o ulju činilo mi se da je ulje bilo OK.
Zamene su bile na oko 5000 do 6000km.
Toga ulja više nema u prodaji a u međuvremenu sam naišao na Vaš blog pa me sada zanima Vaš savet u vezi ulja.
Gledam na sajtu Fam-a ali se ovde teško snalazim,
http://www.fam.co.rs/proizvodi/ulja-i-tečnosti-za-motore-i-motorna-vozila/motorna-ulja-za-putnička-vozila
E sada vidim ovde http://www.rnb.rs/cms/view.php?id=2441 da opet ima sint samo nekih novijih pa me zanima Vaše mišljenje.
Nekako radije biram domaće ali nije pravilo. Ukoliko savetujete strana ulja pokušaću da nabavim.
Auto je u solidnom stanju još uvek, pali bez većih problema I po ovim mrazevima.
Imam dilemu oko ulja jer je stiglo vreme zamene. Ili bar ja tako mislim.
Situacija sada je ova:
Stil vožnje je uglavno lokal, recimo 90%
Auto prošao 5000km od zadnje zamene, pali žutu lampicu na komandnoj tabli za koji predpostavljam da sensor na koritu motora I da javlja da je ulje retko.
Sa poštovanjem
Ratko Stokić
Boževac
P.S.
Čestitam na jubileju i želim Vam puno uspeha dalje.
Nisam naišao na blogu ili bar je nisam našao o uljima za traktore a mislim da bi bio potrebno bar jedan tekst na tu temu jer ima nas koji se bavimo još uvek sa "poljoprivredom". Ja imam dva traktora (imt 533 i imt 560). Ja pokušavam da pređem na organsku ali to je druga tema.
Inače naša sela sve više okupiraju i teži traktori, kombajni itd kako vidim oko sebe..
Moram da dodam i ovo jer ga pre nisam video
ОдговориИзбришиhttp://www.nisotec.rs/sr-lat/proizvodi/motorna-ulja
Priznajem da je izbor veliki na nisotec pa šta odabrati u mojo situaciji?
Poštovani g. Ratko,
ОдговориИзбришиNeobično mi se svideli Vaši komentari (i pitanja).
Što se traktora tiče, zaista ste u pravu da nema tekstova ovde ali ih je bilo na CBC-u ("podmažte traktora") a još značajnije je to što sam aktivan (pa dokle mogu) na poljoinfo forumu gde sam pomogao desetinama (da ne budem neskroman ali bliže je istini stotinama) poljoprivrednika, učešćem u nekoliko tema (ulja, najviše ali i goriva, akumulatori, antifrizi).
Tamo sam stalker (uvek sam stakler ako je slobodan alijas a kad nije onda sam expendable).
Odgovor:
Izbor je stvarno veliki i teško je (čak) pogrešiti.
Prvo da naglasim: 15W-50 mi se čini najboljim za vaše vozilo (možda je Sint Galax bilo baš to) ali nije od većeg značaja.
Može i 15W-40 cele godine ili još bolje menjati na 5000km/6meseci (ali ne na manje od 5000km, greota je), pa hladniji deo godine 10W-40 a topliji 15W-40. Vidite koliko prelazite (vaš sin) tim mercedesom, ako je više od 10 hiljada svakako mora da se dva puta menja ulje u godini a za manje i ne (kod starijih vozila je dobro menjati na manje nego kod novijih).
1) FAM Super Plus, a može i "samo" Super. Oba u 15W-40.
Takođe (verovatno i najbolje) FAM Superior 15W-40.
(može i universal ali je to lošije rešenje)
Od 10W-40, FAM BM Extra.
2) NISotec, Super Long, Turbo Diesel ili Multifleet (ovo je najjeftinije i najisplatljivije, sasvim solidan kvalitet). Sva u 15W-40.
Od 10W-40, Favorit Plus (pod jedan) ili Autoline PS.
Napomena: 10W-40 je sigurno bolje za zimu i može se koristiti i do -20°C. 15W-40 je za do -10 ili max. -15°C.
Pozdrav!
P.S.
Dosta sam pisao o uljima za IMT. U principu API CF-4 ulja (npr. FaM Fenix Super, Nisotec Multifleet, sva u 15W-40 i koja se mogu kombinovati sa mercedesom kao i ona "jača" FAM Tractor ili FAM Superior; kod NIS-a TurboDiesel; uz napomenu da ni obična S3 ulja kod oba proizvođača mogu da prođu ili neko "među" rešenje kao što je Modriča Super MG).
Nadam se da Vas nisam zbunio. Sve navedeno može, pa birajte (prema ceni).
ИзбришиNema potrebe za stranim uljima, osim ako motor bude (kasnije) troškario ulje a to vas bude nerviralo (mada redovnim dolivanjem ne može da škodi).
Onda bi možda (baš u ovom tekstu pominjano) Shell HX5 K moglo da bude od koristi (ili kasnije HX3 K Diesel, ali samo za leto).
Dotle će BILO KOJE od gore navedenih ulja raditi posao kao da je sa (pitomog) Zapada.
Pozdrav!
Svaka čast i puno hvala na brzom odgovoru.
ОдговориИзбришиNešto me privlači SINT od Galaxa, možda zato jer sam tamo nekad davno radio, naravno kratko vreme ali eto nostalgija valjda..
Nego uz put kada sam Vam napisao predhodni post nađoh Vaš tekst "Mečkina Mast", Mercedes Recommendations.
I tamo lepo stoji:
Modeli iz ’80-tih:
190, 200, 300, 400 i 500 (W124)
Ovo je (svakako) pre MB 229.1 specifikacije. Ona nije obavezna ali jeste poželjna (i kompatibilna je unazad).
15W-40 ili 10W-40.
Za benzince API SG ili više a za dizelaše API CF (ACEA B2).
Svakako i 15W-50, 10W-50.
Eventualno za jako dobro očuvane primerke sa malo km ili sveže remontovane i 5W-40/50.
Vrlo korisno samo treba naći i pročitati. Čitajući ovo u oči mi je upalo MB229.1, API-CF i ACEA B2.
Znači li ovo da bih ja trebao na to da obratim pažnju prilikom izbora ulja za moj auto?
To sam uglavnom i video na ovim uljima ali recimo ovo me zbunjuje: ACEA A3-02/B3-98/B4-02,
Kako bih rekao nije B2 već B3. Predpostavljam da ste Vi već objasnili ove standarde i ja sam već nešto čitao o tome ovde na blogu ali da budem iskren nisam ovo dobro razumeo a iskreno da kažem ne mogu tu materiju sada da učim jer već imam previše drugih interesovanja..
Nadam se da me razumete već..
U svakom slučaju Hvala puno.
Vaš odgovor je u pravo vreme i meni puno znači
Sa poštovanjem
Ratko Stokić
P.S.
Pogledaću na poljoforumu u svakom slučaju u vezi ulja za traktore.
Možda možete naći Galax Sint još uvek. Kontaktirajte direktno RNB. Onda Sint 15W-50 i 10W-40, leto-zima.
ИзбришиMislio sam (kod onih standarda) da je ACEA B2 dovoljno za motor iz osamdesetih (ACEA nije tada ni postojala, nego tek 1996. kad i B2 a B3 tek od 1998.),
Dakle ako je B3-98 to je bolje od B2-98 (ili B2-96 što sam postavio kao više nego dovoljno) a ACEA B4-02 je još viši nivo kvaliteta.
Nije obavezno (više od B2) ali neće od toga biti loše (osim možda skuplje). Sada je ionako teško naći baš ACEA B2 ulja (Shell HX5 kao primer ali takvih nema mnogo).
Dakle B4 je više nego B2 a to više nego B2.
Unazad je sve to kompatibilno. Ne treba baš ići na najnovije aCEA B4-04 ili B4-08 jer je potpuno nepotrebno ali kada je po sličnoj ceni, tim bolje.
Više detergenata je uglavnom prednost.
Zaptivke ne bi trebalo da budu problematične, pogotovu ako ulje ispunjava Mb 229.1 jer Mercedes u odobrenjima ima i takve zahteve (kompatibilnost sa zaptivkama) a materijali su im kvalitetni (čak i kada je vozilo iz osamdesetih, a neke od njih ste prilikom intervencije ionako zamenili, ako su bile originalne a verovatno jesu, još manje brige).
Dakle, time se ne trebate opterećivati (komp. zaptivki) jer su već teretna ulja (korišćena) ili Mixed Fleet pokazala da sa tim neće biti problema.
Pozdrav!
Poštovani,
ОдговориИзбришиvozim Mitsubishi Outlander 2008g.,2.0 Di-D, pumpa-brizgaljka, prešao 73000km. Moje pitanje je TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W-30 ili MOBIL SUPER 3000 XE 5W-30. Hvala i pozdrav, Danijel
Poštovani g. Danijele,
ИзбришиOdgovor Vam je u temi "TOTAL automobilska motorna ulja", gde ste pitanje prvi put postavili.
Pozdrav!
Poštovani g-ine Stevo,
ОдговориИзбришиMoraću i ovom prilikom da pohvalim blog i vaše neiscrpne odgovore!
Vozim Fiat Stilo 1.6 na lpg, auto je presao 80000 km i nema potrošnju ulja što je i znak da je motor u odličnom stanju.
Trenutno je u autu ulje Syntium 1000 10w-40,to ste mi i preporucili umesto selenie 20k.
Sa Syntium-om kod hladnog starta čuju se 2,3 sec hidro podizači,što kod 20k nije slučaj i motor kada je hladan radi uglđenije sa njom.
Pošto 20k neću iz principa,jer ne vredi koliko košta i za taj novac se mogu kupiti vrhunska ulja.
Izbor je pao na Shell Helix Ultra 5w-40 ili Shell Helix HX7 10w-40?
Cena nije bitna, mala je razlika.
HX7 sigurno završava odličan posao za ovaj motor,ima preporuku fiat 9.555535G2-min fiat standard za benzinske motore kao i 20k.
Helix Ultra je full sintetika i po svemu bolje ulje,ali ne znam da li ga sipati u ovaj motor,jer je i fabrička preporuka 10w-40?
Mada je u prvih 40k km sipana Selenia 5w-40,pa sam ja presao na 20k bez ikakvog razloga.
Zamolio bih Vas da mi pomognete oko dileme između gore navedenih ulja?
Da li posle polu sintetike kada se sipa sintetika treba skratiti prvi interval zamene i zašto?
Hvala unapred, srdačan pozdrav!
Poštovani,
ИзбришиMislim da je Shell HX7 10W-40 odličan izbor, i da je jedno od najboljih ulja u ovoj kategoriji uopšte (na tržištu).
Odlična ulja (natprosečno dobra) su i Motul 6100/4100 i Kroon Emperol 10W-40 ali kao i Shell jesu malo skuplja od proseka.
Da li 5W-40?
U principu da, ali ...
Ne morate da skratite interval prilikom prelaska sa 10W-40 na 5W-40 (nije obavezno) ali je poželjno o učiniti (bolje "čišćenje" motora). Takođe, ne mora da se poveća potrošnja ulja ali može (prvi pa i drugi put).
U principu su 5W-40 ulja kvalitetnija, ali ako se odlučite za HX7 (ili neko od pomenutih) razlika nije tako velika.
80k km svakako dopušta korišćenje 5W-40 ulja, ali zbog hidropodizača nisam siguran da je idealan izbor (Selenia 20k je sve samo nije idealna za niske temp.).
Dakle, primarni izbor treba da je (ipak) 10W-40 (orig. fab. preporuka).
Pozdrav!
Pozdrav g.Stevo!
ОдговориИзбришиImao bih pitanje u vezi serija HX8 5w30 ulja Shell Helix
Mnogi ga hvale,ali od mnogih čujem da je možda motor sa njim bučniji i grublje radi!?!?
Da li Vi znate nešto o tome?
Da li je to istina?
Na nekim forumima sam našao te podatke od pojedinaca.
Da li bi to bilo možda zbog dodataka ulju?
Verovatno nema Molibden.
Znamo da je osnova GTL.
I da ima vrlo dobre tehničke detalje.
Kako bi Vi videli ovaj fenomen?
(Naravno ako je istinito)
I šta konkretno mislite o tom ulju?
Imam octaviu 1.6 TDI 77kw!
Naravno,svi mi volimo tiši rad motora,iako kažem opet-nisam koristio pa neznam ?
Shell ima i sličan 0w30,ali ja bih ipak ostao na 5w30!
Imam predjenih 110000 km.
Ili kako vidite ovaj HX8 u poređenju sa drugim uljima recimo slične cene?
Naravno,Mobil 1,Castrol ili Ravenol su skuplje opcije!
Recimo Shell je možda cenovno u nekoj srednjoj kategoriji gde su Mannol energy combi,i recimo Total ineo Long life 5w30!
Nekako mi je ta sredina najbliža,nebih išao na baš neka jeftinija tipa Dexoll,Divinol,Go4lube i slična koja ispunjavaju 507.00 specifikaciju za Octaviu 1.6 TDI.
A slušam stalno da se mnoga ulja falsifikuju,pogotovo ove veće marke,(eto,između ostalog i Shell)
Naravno,treba gledati gde kupovati,možda najbolje od distributera direktno,ali nismo svi u mogućnosti takvoj!
Uglavnom,toliko sam hteo da Vas priupitam i s nestrpljenjem očekujem Vaš odgovor i vezi sa kvalitetom i osobinama ovoga HX8 ect ulja!(spominje se katarski plin)
Hvala na pažnji
Matić Mišo
Poštovani g. Mišo,
ОдговориИзбришиShell HX8 je vrlo dobro ulje! Tačka.
Sve što čitate su subjektivni utisci, mešanje uzroka sa posledicom, motori na izdisaju ili makar sa mnogo km, i slično.
Verovatno ima i namernih "kritika" (zarad svog brenda) a verovatno i iskustva sa falsifikatima.
Ako ne možete da nabavite original, bolje kupite originalno ulje bilo kod renomiranog proizvođača (praktično svi koji su na blogu, plus još bar par desetina njih o kojima nisam stigao da pišem).
To je i glavna poruka bloga! (uopšte)
Pozdrav!
Pozdrav!
ОдговориИзбришиMolim samo da mi pojasnite,ako moze:viskoznost kod ulja,napr.za Shell Helix HX8 Ect kazu da je retko ulje zbog toga sto ima nisku viskoznost,11.3,i da je u toj klasi normalnije imati ulje vise viskoznosti od recimo nekih 11.7,ili 11.8 pa i da cak viskoznost prelazi 12.
Kako Vi vidíte sve ovo,iako naravno samo ulje je znamo Vrlo dobro!(Gtl baza)
Da li mozda niska viskoznost utiče na sam motor?
Ili da li se dodatkom nekih estera ili aditiva mozda moze i povecati malo viskoznost?
Draganče
Poštovani Draganče,
Избришиrazlika između 11 i 12 je u praksi zanemarljiva. Ulje je odlično (GTL baza) i ništa ne smeta akademski manja viskoznost.
Eventualna razlika unutar iste viskozne gradacije (gde je praktično svejedno koliko iznosi prosečna viskoznost na 100 cel.) je kod motora kojima je C2 default, i gde ta ulja obično imaju visk. 10 umesto 12 (što i dalje nije krucijalna razlika) i još (praktično jedino) bitnije HtHS koji je kod C2 niži od 3,5 a kod C3 viši. E tu (donekle) ima svrhe voditi računa o tome (ali samo kod starih vozila) pa eventualno preći sa C2 na C2/C3 ulja (5W30). Ostalo nije bitno.
Pozdrav!
P.S.
Dodatak aditiva bi samo srozao kvalitet ulja, "povećanje viskoznosti" je najbolje ako ulje ima svoj "starijeg brata" u vidu 5W40 ili ulja sa većim HTHS.
No, u Vašem slučaju nije od značaja, niti je preporučljivo.
Pozz
Dobo vece,Stevo!
ОдговориИзбришиImam pitanje,upalila mi se lampica ulja,merio sam ulje i ono je na minimumu,koristim Shell Helix hx8 ect 5w30-507.00,a komsija mi kaze da mogu slobodno dosuti tih nekih 3 dcl ulja Shell Helix hx7 professional 5w30 iako je ono specifikacije 501.00.(kaze isto je sinteticko ulje).
Mene to malo buni,jer pre mislim da bi bíla moguca obrnuta kombinacija,jer 507.00 pokriva i 501.00
Dakle,smem li dosuti tih 3 dcl po Vama?
Pozdrav
Ljubiša
Poštovani g. Ljubiša,
ИзбришиMožete slobodno dosipati i HX7 iako je ono VW 505.01/502.00 specifikacija.
Naročito kada vam se upali lampica (ako je zbog nivoa, proveriti posle dosipavanja ulja). Oba ulja su (i) ACEA C3 tako da i nisu tako daleko u specifikacijama.
Naravno, može i obrnuto.
(jeste bolja varijanta ali nije mnogo od značaja za mala dosipavanja)
Pozdrav!
Mnogo Vam hvala gospodine Stevo!
ОдговориИзбришиLj .
Postovanje!
ОдговориИзбришиAko moze samo uporedba ova 2 ulja,
1.Shell Helix HX8 ect 5w30
2.Total Ineo Longlife 5w30
Shell je Baza GTL
Koje biste Vi preporucili više i zašto?(Mada mi se možda čini iz Vašich textova da više preferirate ulje Mobil 1 ESP 5w30-samo ono je malo skuplje u odnosu na ova 2 Gore pobrojana,za koja i pitam!)
Zahvaljuj unapred
Neša
Poštovani g. Nešo,
ОдговориИзбришиDa, zaista, Shell ima nešto superiorniju bazu pa je možda za nijansu nijanse bolji ... no, ne mora da znači a i kod VW 504/507 ulja ne znači mnogo (zbog količine i kvaliteta aditiva dovoljno je i "obična" III bazna grupa (SHC)).
Dodatno, Mobil i Total dodaju (makar začinski) PAO bazu pa se razlika smanjuje (do "nema je"), tj. kod Shell-a se javlja efekat "odlična baza pa ne treba dodavati ništa drugo" ... btw. najnovija generacija III+ baze je zaista tu negde sa GTL a GTL ipak ne može da sustigne PAO (bar po pitanju karakteristika na niskim temperaturama).
Dakle, možda Shell ako ne gledamo cenu, ali Total mi se čini isplatljiviji. Mobil je tu negde ali kao skuplji još manje isplativ (da, jako mi se sviđa to ulje, odnosno koncepcija, ali brend M1 se pomalo (pre)plaćuje).
Najbitnije, ni sa jednim od tri navedena NEMA greške. Razlike su u nijansama a ima razlike u ceni, pa ko kako voli (neka i izvoli).
Pozdrav!
Поздрав бата Стево.
ОдговориИзбришиОд скоро возим Хјундаи Елантру 1,6 132 КС, бензин, атмосферац, 2012, 153000...
Е сада...
Од овлашћеног сервисера сам сазнао да бих требао да користим уље 5w40 и да они препоручују Шела. Да ли Хеликс 7, 8 или Ултра, рекли су само: свеједно! Е сада, да ли је то стварно свеједно, или?
Из познатих геополитичких разлога не могу више да набавим Гаспромов Г-енерџи из Барија у којег сам имао пуно поверење. Питање је, да ли је "свеједно сипати било који Шел"?
Свако добро.
Poštovani g. Srđane,
ОдговориИзбришиAko ćemo "ugrubo" onda ne mora baš ni Shell.
Ako smo već kod Shell-a, onda je svejedno HX8 ili Ultra (kupite jeftinije). Što se HX7 tiče tu se već ne bih složio. To je serija (ipak) niže klase (HC ulja) od druge dve serije. Dakle, tu se jedino može uštedeti na zameni ulja a da još uvek bude o.k. ali je HX8 ili Ultra svakako bolje rešenje (makar i skuplje). Nije od značaja ako je zamena na npr. 10k km ali na 15 ili 20 hiljada svakako može biti.
Pozdrav!