Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 22. јануар 2014.

Shell HX serije drugi deo, Shell HX# part two


(GTL Technology - RESISTANCE IS FUTILE)

Shell je mal(k)o dopunio svoj asortiman na šta me je podsetio jedan od čitalaca pa je red da dopunim tekst  iz juna prošle godine.
Dakle, radi se pre svega o serijama HX5 i HX7, ostalo sam napisao.
(podnaslov je manje u vezi sa ovim, naročito HX5 ali je to tema drugog dela teksta)
HX5
Kao što sam tada napomenuo, visoko kvalitetno mineralno ulje sa novijom generacijom aditiva sa većim dejstvom, što omogućava čistiji motor i duže intervale zamene. Dok je HX3 sasvim u redu za vozila do sredine 90-tih (sa API SJ) ova serija ispunjava API SL i time je pogodna i za one do kraja 90-tih pa i prvih godina aktuelnog veka.
Ako je HX3 za do 7500km ili u gradskoj vožnji do 6000km (može naravno i manje ali nije potrebno), HX5 je sasvim O.K. i za do 10 hiljada km. Namena, naravno, pre svega za vozila starija od 10 god. ili za novija ali starije konstrukcije motora. Sasvim je u redu i za starije motore (GII ili GI) pa je prednost HX3 pre svega ako se vozilo ne upotrebljava mnogo (do gore navedenih kilometraža godišnje) kao jeftinija a zadovoljavajuća alternativa. Čak ni „troškarenje“ ulja više nije ekskluziva HX3 serije jer to pokrivaju i HX5 i HX7 sa višim kvalitetom proizvoda.
Iako Shell ne naglašava, moguće je da HX5 serija ima i nešto (naravno manje od pola) HC ulja u sebi, mada to nije izvesno (izjave po ovom pitanju su im tipično advokatske).
Da podsetim: HX5 (bez dodatnih oznaka) je ulje sa API SL/CF i sa ACEA A2.
Diesel varijanta ispunjava API CF i ACEA A2/B2 pa je očigledno prvo pogodnije za benzince a ovo za dizele iako je moguće i obratno (kod starijih modela).
G je varijanta „GAS“ za hibridne pogone (benzin/TNG) sa istim specifikacijama kao i „obično“ i malim međusobnim razikama.
Noviteti
E (obično i diesel) su varijante u 10W-30 viskozitetu, što je pogodno za neke japanske/USA automobile i/ili hladnija područja. Istih specifikacija kao i obično HX5 ulje, znači i istog sastava aditiva, samo od manje viskoznih baznih štokova i sa manje polimera.
AJ je „isto“ to samo još više prilagođeno japanskim automobilima (motorima) te je prvi izbor gde je fabrička preporuka 10W-30 uz ILSAC GF-3 (praktično API SL).
Obe verzije unapređuju efikasnost, tj. smanjuju potrošnju goriva.
K – najveći (i najmanje očekivan) novitet.
(svakako NE smanjuje potrošnju goriva)
Ovo je HX5 u 15W-50 verziji! Korak dalje u odnosu na 15W-40 ili 20W-50 (HX3). Malo je mineralnih (ili te kategorije) ulja ove viskoznosti (Aral, OMV, Selenia; Motul) a svaka sličnost sa Motul 4000 je „slučajna“.
Kako god, osim veće viskoznosti ovo ulje ima i (kako Shell kaže) 30% više AW aditiva (čitaj ZDDP) u odnosu na HX 15W-40. Malo manje efikasni detergenti (ali i dalje 20% veće efikasnosti od standardnog mineralnog ulja, doduše u odnosu na 27% standardnih za HX5) ALI uz dodatak bustera (booster, dodatni paket(ić) aditiva) ima pomenuti višak aditiva protiv habanja.
Zašto je ovo urađeno (osim što je dozvoljeno zbog više viskoznosti)?
Zato što je namenjeno:
Oštrijem režimu vožnje (motori u solidnom stanju)
Starijim automobilima (motorima)
Da bi se poboljšao hladni start (smanjio negativni uticaj istog na niskim temp.)
Sve u svemu – „navali narode“. Ako vam par % veća potrošnja goriva nije od značaja a volite dužu vožnju u višim obrtajima, vučete prikolicu ili slično, a imate automobil iz osamdesetih i devedesetih (sa umerenom potrošnjom ulja) – evo (jednog od) idealnog ulja.
Uglavnom namenjeno tolijim klimatskim područjima pa je neizvesno koliko ga je lako naći. U svakom slučaju pre svega za motore sa više od 100 hiljada km (2000rh) koji su na početku svoje karijere bili podmazivani 10W-40 ili 15W-40 uljima. Takođe će smanjiti umereno povećanu potrošnju ulja („troškarenje“), naravno manje efikasno od 20W-50 ili HX3 K (25W-60), ali za tu fazu je čak i bolje (i više nego dovoljno).
Pogodno je i za duže intervale zamene (do 10 hiljada km) skoro kao i standardno HX5 ulje (naravno uz više polimera što je ipak za umerenije intervale zamene, do 125h ili 7500km).
Ispunjava iste standarde kao i HX5 (API SL/CF i ACEA A2/B2). Ovim nije za iole modernije (turbo) dizel motore.
Shell HX7
Slično HX5 seriji samo u višem rangu kvaliteta (i boljoj, PS – sintetskoj, osnovi). Dakle kvalitetnija bazna ulja (štokovi) i aditivi uz naravno veću (višu) cenu. Naravno gde mora, onda mora, a i gde ne mora ima koristi.
Obično je 10W-40 kao i diesel verzija.
5W-40 verzija je sada HX7 C i malo je modernizovana. Osim što je standardno ulje ove kategorije (MB 229.3 i API SM) ima i API SN, JASO SG+, Renalut RN0700 i 0710 ... što znači da ima i dodatni buster aditiva (makar začinski). Ovim je ostalo jeftinija alternativa Ultra verziji ali konkurentnije nego ranije.
HX7 E je jeftinija ali veoma kvalitena zamena uljima Ultra serije iz 5W-30 viskozne gradacije. Ispunjava API SN/CF, ACEA A3/B3/B4 i C3, MB approval 229.31, BMW LL-04, VW 502 00/505 00.
Kao i prethodno je (verovatno) smeša baznih ulja II i III grupe te kao takvo nestandardno PS ulje visokog kvaliteta (slično Motul 6100, 5W-40 ima i analoga u vidu 6100 u toj gradaciji). Dakle Shell za novija vozila po umerenoj ceni i naročito namenjeno smanjenju troškova održavanja automobila (motora) viskokih zahteva (API SN, BMW LL-04 ili ACEA C3) koji su prešli mnogo (preko 100, 200 hiljada) km.
HX7 G je  (naravno) verzija za TNG (metan) pogon. Ispunjava isto što i HX7 ali bez odobrenja. Razlike su veoma male, ali i u ceni pa je možda bilo i nepotrebno i uglavnom izbačeno zbog konkurencije (još uvek malo proizvođača ima baš 10W-40 „gas“ ulja, ali se broj povećava pa nisu, kao najveći proizvođač, da budu među poslednjima).
AJ i AJ-L diesel su zanimljiva PS ulja u 10W-30. Pre svega za Japan (Aziju), Australiju i USA ali bi bilo dobro takvog imati i na tlu Evrope (nadam se da će ih biti). AJ verzija je pretežno benzinska API SM/CF, ILSAC GF-4 a AJ-L dizel, uz (samo) ACEA B1 i JASO DL-1. Namenjena su (svakako) smanjenju potrošnje goriva (Low HTHS) kao jeftinija varijanta u odnosu na sintetička 5W-30 ali i kvalitetnija od 10W-30 mineralnih ulja (kao PS ulja).
I na kraju (najzanimljivije): HX7 K.
Ovo je ulje slično HX5 K ali višeg kvalitetnog ranga. Znači „PS+“ ulje u 15W-50 uz ispunjenje:
API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, JASO SG+
Takođe sadrži 30% više ZDDP-a (Anti-wear agent) u odnosu na standardno HX7 10W-40.
Očigledno rađeno po uzoru na Motul 4100 15W-50 (i 6100 ali ono ostaje u prednosti zbog posedovanja brojnih odobrenja, za koje Shell verovatno neće ni potezati proceduru, jer da je hteo već bi to odradio; dakle "takmiči" se pre svega sa 4100 a 6100 ulju prepušta "tron" računajući da će razliku u ceni platiti tek neki % korisnika, pravih entuzijasta - tekst u kurzivu (italic) je dodat naknadno 25.01.2014. - prim. aut.).
Namenjeno pre svega za motore sa više od 100k km u sebi i/ili oštrijoj vožnji kao i smanjenju potrošnje ulja. U odnosu na HX5 ima i ACEA B4 pa je pogodno za mnoge moderne dizel motore.
Skuplja i kvalitetnija verzija HX5 K u odnosu na kog ima i manje polimera (zbog većeg indeksa viskoznosti baznog ulja) pa je otpornija na „razbijanje“. Uz to sama PS osnova omogućava duže intervale izmene (i do 15000km ali kod starijih automobila bolje je menjati na 10-tak hiljada km).

Shell je veoma dobro opredelio nivo kvaliteta (aditive) prema kategoriji kupaca. Na primer, retko ko kupuje 15W-40 uz ACEA A3/B4 već većina taj nivo kvaliteta vezuje uz 10W-40 (ili 5W-40) tako da je ACEA A2/B2 dobro određeno. Takođe su same (najprodavanije) kategorije (3, 5 i 7) proširene da za svaku potrebu postoji potrebno ulje a ako je kvalitet nedovoljan to pokriva viša kategorija. Veoma dobro ali svakako nije lako da se kopira jer traži veliko i raznovrsno (globalno) tržište. Naravno Shell to pravi po sopsvenim ambicijama i radi održanja pozicije no. 1 (uz USA brendove koje je kupio).
HX2 i HX3 su čisto mineralna ulja, a HX5 (kako već koje) su i delimično HC ulja (?), HX6 bi mogla biti ulja čisto II bazne grupe ili baš prava kombinacija I+III, dok HX7 je sigurno kombinacija II i III bazne grupe iz Perl-a, pogotovu 5W-30 varijanta (E) koja sigurno ima nešto base stock-a (trojke) iz druge grupe verovanto u kombinaciji sa III (gde postoje i veće viskozosti).
Teško je reći jer je na startu Shell krenuo sa 4 i 8 u III bazne grupe i 3 II ali su najavljena i druga pa je sve moguće a možda su kod 10W-40 prisutna i mineralna bazna ulja. U svakom slučaju 15W-50 HX5 je sigurno čisto mineralno ali je HX7 verovatno kombinacija mineralnih sa „osmicom“ iz Perl-a (ili bi ja tako voleo da bude). HX8 i Ultra su sigurno na osnovi iz GTL postrojenja (sve bliže, ako već nije, punom kapacitetu) koje prevazilazi (po proizvodnji) kapacitete za mineralna bazna ulja (ovog proizvođača).
A to treba i potrošiti ... Shell još uvek uživa u tehnološkom (doduše skupo plaćenom) vodstvu koje pruža ova (masovna) GTL tehnologija (jedini mada ne još dugo) ... dok bi ExxonMobil mogao da uzvrati krajem decenije „renesansom“ PAO baznih ulja iz etena ... no to ćemo tek da vidimo (otom potom) ... u krajnjem slučaju to je isto GTL tehnologija.

U svakom slučaju: Shell ulja nisu jeftina ali jesu kvalitetna. Možda (verovatno) Chevron ima bolji odnos kvalitet/cena ali je to tako i projektovano (forsiranje HC tehnologije). Tako da veliki jednostavno diktiraju tržištu i svoje bazne tehnologije praveći tako jedni drugima mesta ali i dovoljno mesta i za manje proizvođače. Ipak, manji su polako ali sigurno „sve ugroženija vrsta“ i glavni otpor multinacionalkama (u odnosu na duvandžije i pivarsku industriju) pružaju nacionalne kompanije (srednje veličine) kao i „ekskluzivni“ (ili po kvalitetu ili po niskoj ceni) manji proizvođači koji koriste njihove sirovine.
Dakle, to je jedini razlog što nema samo desetak proizvođača no tek ćemo videti kako će se završiti jer je sasvim izvesno da će (ionako većinski) kolač tržišta lagano rasti u korist giganata.

GTL tehnologija nije toliko ekskluzivna (samo) izuzetno zahtevnim projektovanjem (malo firmi to može dobro da projektuje iako je sama osnova relativno jednostavna) već PRE SVEGA visokom cenom investicije (EM je već ugovoreno postrojenje u Kataru prepustio Shell-u).
Isuviše skupo čak i za državne kompanije (država do 50 pa i 100 miliona stanovnika).
Kvalitet goriva je POTPUNO NEUPOREDIV sa bilo čim što može izaći iz „obične“ rafinerije (preradom nafte) po nižoj ceni.
Navešću samo primer dizel goriva. Dok su rafinerije na „čudu“ i granici mogućnosti sa 1 do 10 ppm sumpra, GTL ('ladno) ima NULA sumpora (deset do sto puta manje, praktično nula). Dobro 5ppm ili 0,5 ppm i nije neka razlika (bar do Euro 7 ili 8) ali je cetanski broj 75-80 nešto što i najbolje rafinerije mogu samo da sanjaju (sa 55-60).
Naravno, živi bili pa gledali, kako „zeleni“ sada brane „prljave tehnologije“ zarad „mira u kući“ ... standardima (omiljeno sredstvo).
Ipak, tehnološki razvoj je nezaustavljiv i svaka birokratska barijera se na kraju lupa o glavu onome ko je postavi. Bolje je pitanje: ko će sledeći (da se usudi) implementirati GTL? (pominjao se Lukoil) i kada će postati masovna tehnologija (uz smanjenje cene pogona).
Ovako ili onako, prirodni gas ima tendenciju pada cene (makar u odnosu na naftu) ali i ograničenje u isplativosti transporta, tako da tečni proizvodi svakako predstavljaju višu fazu prerade i izvlačenje više novca iz ove (mineralne) sirovine.
Ne bih smeo da se kladim ko će biti drugi, treći ili peti proizvođač sa ovom tehnologijom ali bih smeo da se kladim ko će sigurno ovo imati u svom dvorištu (u dvadesetim godinama ovog veka) ... toliko je lako pogoditi da neću ni napisati.

P.S.
Ovo je ujedno i 250. tekst na blogu, pa to moram da naglasim.
Takođe je na blogu i jubilarni prijavljeni čitalac Miloš Milekić pa ovim i zahvalnost za 175. registraciju na blogu.

28 коментара:

  1. Одговори
    1. Eh, evo jos jedan dokaz kako su danas ispremetani vrednosni kriterijumi. Umesto da se mi clanovi zahvaljujemo sto imamo dozvolu da beplatno crpimo strucno znaje koje nam se nesebicno daje ...
      Oo je sala, al znate onu, u svakoj sali ima zrnce...A ovde zrnce bas i nije tako malo.

      Избриши
    2. Hvala! B&B (bankar i bajker ... kao na filmu)

      Избриши
  2. Fenomenalno gosp. Stevo!
    Hvala na svim informacijama, mnogo znaci kada ovoliko informacija ima na nasem jeziku, a da ne pominjem sto imamo mogucnost da dobijemo odgovor (u kratkom vremenskom periodu).
    Ps: stavio pre neki dan hx7c u punta .
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Punto će biti srećan, naročito do kraja zime (koja je tek sada ona "prava", no ne očekujem da će biti duga, jer i dan sve više duži) ali i kasnije. Odabrali ste viši nivo kvaliteta što i iole novijem motoru može biti samo plus.

      Избриши
  3. Поштовани г. Стево,

    Прошло је скоро годину дана од када сам случајно налетео на ваш блог. Од тада редовно пратим блог и са нестрпљењем ишчекујем нове текстове.
    До сада нисам писао ништа нити запиткивао, али пошто ми се примакао термин за замену уља хтео бих да се са вама посаветујем.
    Возим „Renault Scenic 1,6 16v 79kw“ 2002 годиште. Ауто сам купио пре 18, а уље мењао пре 14 месеци. Иначе уграђен је ТНГ секвент ауто гас.
    Приликом последње промене сипао сам „Elf excellium nf 5w40“. За ових 14 месеци од промене прошао сам око 12500км а планирао да га мењам на 15000км. Ауто готово да није нимало потрошио уља.
    Што се тиче стила вожње она је око 60% градска, 30% магистралних путева и око 10% ауто пута. Ово је моја груба процена. Ауто има пређених 126000км
    Да ми финансије нису битан фактор и да их могу усмерити само на одржавање аута вероватно бих узео „Motul 8100 X-clean 5W40 или Motul 8100 X-cess 5W40”.
    Овако моја дилема је следећа
    -ELF EVOLUTION 900 SXR 5W40
    -MOBIL SUPER 3000 X1 5W-40
    -TOTAL Q9000 5W40
    Или да останем при већ испробаном а сада преименованом ELF EVOLUTION 900 NF 5W40 и ако званично нема RN0700 и RN0710 спецификације.
    Сва ова уља су у ценовном рангу од 2700-3500 динара за 5л.
    Шта би ми ви од горе поменутих уља препоручили.
    Уколико имате још неки предлог слободно га изнесите ова моја листа није обавезујућа.
    Извињавам се ако сам био преопширан али сам хтео да вам дам што више информација.

    Поздрав,
    Миљан




    ОдговориИзбриши
  4. Poštovani g. Miljane,
    Sve ste lepo rekli (i šta bi sa više para, ali nismo svi u situaciji).
    Vaša trilema je više pitanje ukusa i finansija, jer su sva navedena ulja dovoljno dobra za vaš motor. Total i Elf NF nemaju RN odobrenja što je poželjno ali ne i (baš) obavezno.
    U listu bih svakako dodao još i Shell HX7 C (5W-40) koji ima i RN a ne bi trebalo da je preskupo ulje (mada mislim da je skuplje od svih navedenih). Nisotec ima jako dobro RN 5W-40 ulje ali mislim da je i ono malo skuplje (koja ironija, zar ne?). G-energy sa akcijskom cenom (oko 700din.) je takođe dobar izbor (makar bez RN iz nepoznatog razloga jer verovatno ispunjava zahteve).
    Fuchs GT1 je izuzetno ulje ali ga je teško naći a cena je verovatno nešto viša (tj. "srednja").
    I to je to.
    (naravno uz još mnogo mogućnosti)
    Mala prednost Elf Evolution i Mobil S 3000 ali je odlučujuće samo ako je cena identična ili tek malo veća.
    Ulje menjajte na oko 15000km, što ste i sami dobro uočili (da je idealno), naravno ±10% pa prilagodite kada vam odgovara (čim prođe zima). Iako Reno daje mogućnost zamene ulja na 24 meseca bolje je to raditi na 18 ili manje.
    I na kraju (krajeva), postoji mogućnost da koristite i kvalitetna 10W-40 ulja ali to se vama ne bi posebno isplatilo jer bi morali da ih menjate na 12 meseci pa bi došli na isto.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Хвала на брзом одговору!
      И моје размишљање је ишло у сличном смеру.
      Пошто до замене има још најмање два месеца бићу слободан да вас у међувремену можда још нешто запиткујем.
      Поздрав,

      Избриши
    2. Samo izvolite.
      Jedino da (uz dva meseca fore) ne bude danas za danas, sutra ili (čak) juče (tipično u JP-ima voljene nam Šljivrope).

      Избриши
    3. Већ сам најавио да ћу узети слободу да вас још по нешто приупитам а ви се нисте бунили.
      Па ево питања.
      Горе сте издвојили Elf Evolution i Mobil S 3000.
      Остаје ли исти поредак ако им придодам и ADDINOL SUPER LIGHT MV 0546? Испуњава бар на папиру све карактеристике које су потребне за мој мотор. Е сад нисам баш најбоље упознат са Адинол уљима.
      Какво је ваше мишљење?
      Да ли и даље да останем при Елфу или Мобилу_

      Избриши
    4. Nisam "izdvojio" (zapravo) nego su prva dva kojih sam se setio da ispunjavaju RN 0700/0710, tu je i Addinol koji ste pomenuli (ali i, recimo, NIS RN 5W40) . O Addinol-u sam već više puta dao mišljenje (najdirektnije na CBC), otprilike da su to (više nego) solidna ulja sa dobrim odnosom kvalitet/prerformanse.
      Odlučite prema afinitetima i ceni. Ipak Elf ili (naročito) Mobil kao jači brendovi moraju biti nešto skuplji pa o tome takođe treba voditi računa.
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Inače ste u pravu, deluje kao da ih jesam izdvojio.
      (nije bila namera). Ima (još) puno ulja sa Rn odobrenjima tako da ona trebaju da imaju malu prednost ALI ne i odlučujuću. Razlika u odnosu ulja sa sličnim standardima je minimalna, tako da i većina 5W-40 ulja mogu da se koriste (pogledajte tekst "nezvanično", od pre oko godinu dana, februar 2013.).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Хвала!
      Просто је невероватно да данас неко са вашим познавањем тематике има воље и стрпљена да објашњава и помаже људима.
      Морам признати да ваш блог све више личи на енциклопедију у којој се може пронаћи све што би могло да нас занима о уљима за аутомобиле.
      Надам се да вас воља неће напустити на срећу нас који читамо и пратимо овај блог из кога проширујемо своја знања.
      Поздрав и хвала још једном.

      Избриши
    7. Idealno objasnjenje - enciklopedija. Jos bi dodao - interaktivna

      Избриши
  5. Poštovani Stevo,
    pratim delimično Vaš blog I pomalo učim ali opet imam puno dilema pa bih Vas zamolio za jedan savet..
    Mercedes 124, model 200d 1988 godište, motor prešao ??? sigurno puno.
    Kada sam ga kupio stavljene nove karike I koliko se sećam ležajevi na radilici jer je majstor to savetovao pošto smo već
    otvorili motor radi zamene prednjeg dekla koje je bilo puklo. Od tada (10 godina) prešao sigurno 100 000 km (možda I više)
    Nije vožen zadnjih skoro tri godine a onda registrovan ponovo već oko pola godine.
    Pošto sam auto dao sinu a I ja ga po nekad vozim ne znam sigurno koje ulje je sipao u njega. Znam da je uzeo od prijatelja
    koji nabavlja ulje u Austriji u malim buradima I koristi ga u svojim kombijima (Mercedes Sprinter) 2 kombija a takođe ga koristi I za
    svoje traktore koje ima 5 komada. (od 160ks do 39ks).
    Pre ove pauze (nevoženja) uvek sam sipao u njega polusintetsko ulje SINT, Galaksovo, mislim da je bilo 15w40. Iskustva su mi pozitivna
    U vezi toga ulja. Pozitivna kažem jer kao prosečan vozač sa malo znanja o ulju činilo mi se da je ulje bilo OK.
    Zamene su bile na oko 5000 do 6000km.
    Toga ulja više nema u prodaji a u međuvremenu sam naišao na Vaš blog pa me sada zanima Vaš savet u vezi ulja.
    Gledam na sajtu Fam-a ali se ovde teško snalazim,
    http://www.fam.co.rs/proizvodi/ulja-i-tečnosti-za-motore-i-motorna-vozila/motorna-ulja-za-putnička-vozila
    E sada vidim ovde http://www.rnb.rs/cms/view.php?id=2441 da opet ima sint samo nekih novijih pa me zanima Vaše mišljenje.
    Nekako radije biram domaće ali nije pravilo. Ukoliko savetujete strana ulja pokušaću da nabavim.
    Auto je u solidnom stanju još uvek, pali bez većih problema I po ovim mrazevima.
    Imam dilemu oko ulja jer je stiglo vreme zamene. Ili bar ja tako mislim.
    Situacija sada je ova:
    Stil vožnje je uglavno lokal, recimo 90%
    Auto prošao 5000km od zadnje zamene, pali žutu lampicu na komandnoj tabli za koji predpostavljam da sensor na koritu motora I da javlja da je ulje retko.

    Sa poštovanjem
    Ratko Stokić
    Boževac

    P.S.
    Čestitam na jubileju i želim Vam puno uspeha dalje.
    Nisam naišao na blogu ili bar je nisam našao o uljima za traktore a mislim da bi bio potrebno bar jedan tekst na tu temu jer ima nas koji se bavimo još uvek sa "poljoprivredom". Ja imam dva traktora (imt 533 i imt 560). Ja pokušavam da pređem na organsku ali to je druga tema.
    Inače naša sela sve više okupiraju i teži traktori, kombajni itd kako vidim oko sebe..

    ОдговориИзбриши
  6. Moram da dodam i ovo jer ga pre nisam video
    http://www.nisotec.rs/sr-lat/proizvodi/motorna-ulja
    Priznajem da je izbor veliki na nisotec pa šta odabrati u mojo situaciji?

    ОдговориИзбриши
  7. Poštovani g. Ratko,
    Neobično mi se svideli Vaši komentari (i pitanja).
    Što se traktora tiče, zaista ste u pravu da nema tekstova ovde ali ih je bilo na CBC-u ("podmažte traktora") a još značajnije je to što sam aktivan (pa dokle mogu) na poljoinfo forumu gde sam pomogao desetinama (da ne budem neskroman ali bliže je istini stotinama) poljoprivrednika, učešćem u nekoliko tema (ulja, najviše ali i goriva, akumulatori, antifrizi).
    Tamo sam stalker (uvek sam stakler ako je slobodan alijas a kad nije onda sam expendable).
    Odgovor:
    Izbor je stvarno veliki i teško je (čak) pogrešiti.
    Prvo da naglasim: 15W-50 mi se čini najboljim za vaše vozilo (možda je Sint Galax bilo baš to) ali nije od većeg značaja.
    Može i 15W-40 cele godine ili još bolje menjati na 5000km/6meseci (ali ne na manje od 5000km, greota je), pa hladniji deo godine 10W-40 a topliji 15W-40. Vidite koliko prelazite (vaš sin) tim mercedesom, ako je više od 10 hiljada svakako mora da se dva puta menja ulje u godini a za manje i ne (kod starijih vozila je dobro menjati na manje nego kod novijih).
    1) FAM Super Plus, a može i "samo" Super. Oba u 15W-40.
    Takođe (verovatno i najbolje) FAM Superior 15W-40.
    (može i universal ali je to lošije rešenje)
    Od 10W-40, FAM BM Extra.
    2) NISotec, Super Long, Turbo Diesel ili Multifleet (ovo je najjeftinije i najisplatljivije, sasvim solidan kvalitet). Sva u 15W-40.
    Od 10W-40, Favorit Plus (pod jedan) ili Autoline PS.

    Napomena: 10W-40 je sigurno bolje za zimu i može se koristiti i do -20°C. 15W-40 je za do -10 ili max. -15°C.
    Pozdrav!

    P.S.
    Dosta sam pisao o uljima za IMT. U principu API CF-4 ulja (npr. FaM Fenix Super, Nisotec Multifleet, sva u 15W-40 i koja se mogu kombinovati sa mercedesom kao i ona "jača" FAM Tractor ili FAM Superior; kod NIS-a TurboDiesel; uz napomenu da ni obična S3 ulja kod oba proizvođača mogu da prođu ili neko "među" rešenje kao što je Modriča Super MG).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nadam se da Vas nisam zbunio. Sve navedeno može, pa birajte (prema ceni).
      Nema potrebe za stranim uljima, osim ako motor bude (kasnije) troškario ulje a to vas bude nerviralo (mada redovnim dolivanjem ne može da škodi).
      Onda bi možda (baš u ovom tekstu pominjano) Shell HX5 K moglo da bude od koristi (ili kasnije HX3 K Diesel, ali samo za leto).
      Dotle će BILO KOJE od gore navedenih ulja raditi posao kao da je sa (pitomog) Zapada.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Svaka čast i puno hvala na brzom odgovoru.
    Nešto me privlači SINT od Galaxa, možda zato jer sam tamo nekad davno radio, naravno kratko vreme ali eto nostalgija valjda..
    Nego uz put kada sam Vam napisao predhodni post nađoh Vaš tekst "Mečkina Mast", Mercedes Recommendations.
    I tamo lepo stoji:
    Modeli iz ’80-tih:

    190, 200, 300, 400 i 500 (W124)
    Ovo je (svakako) pre MB 229.1 specifikacije. Ona nije obavezna ali jeste poželjna (i kompatibilna je unazad).
    15W-40 ili 10W-40.
    Za benzince API SG ili više a za dizelaše API CF (ACEA B2).
    Svakako i 15W-50, 10W-50.
    Eventualno za jako dobro očuvane primerke sa malo km ili sveže remontovane i 5W-40/50.

    Vrlo korisno samo treba naći i pročitati. Čitajući ovo u oči mi je upalo MB229.1, API-CF i ACEA B2.
    Znači li ovo da bih ja trebao na to da obratim pažnju prilikom izbora ulja za moj auto?
    To sam uglavnom i video na ovim uljima ali recimo ovo me zbunjuje: ACEA A3-02/B3-98/B4-02,
    Kako bih rekao nije B2 već B3. Predpostavljam da ste Vi već objasnili ove standarde i ja sam već nešto čitao o tome ovde na blogu ali da budem iskren nisam ovo dobro razumeo a iskreno da kažem ne mogu tu materiju sada da učim jer već imam previše drugih interesovanja..
    Nadam se da me razumete već..
    U svakom slučaju Hvala puno.
    Vaš odgovor je u pravo vreme i meni puno znači
    Sa poštovanjem
    Ratko Stokić
    P.S.
    Pogledaću na poljoforumu u svakom slučaju u vezi ulja za traktore.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Možda možete naći Galax Sint još uvek. Kontaktirajte direktno RNB. Onda Sint 15W-50 i 10W-40, leto-zima.
      Mislio sam (kod onih standarda) da je ACEA B2 dovoljno za motor iz osamdesetih (ACEA nije tada ni postojala, nego tek 1996. kad i B2 a B3 tek od 1998.),
      Dakle ako je B3-98 to je bolje od B2-98 (ili B2-96 što sam postavio kao više nego dovoljno) a ACEA B4-02 je još viši nivo kvaliteta.
      Nije obavezno (više od B2) ali neće od toga biti loše (osim možda skuplje). Sada je ionako teško naći baš ACEA B2 ulja (Shell HX5 kao primer ali takvih nema mnogo).
      Dakle B4 je više nego B2 a to više nego B2.
      Unazad je sve to kompatibilno. Ne treba baš ići na najnovije aCEA B4-04 ili B4-08 jer je potpuno nepotrebno ali kada je po sličnoj ceni, tim bolje.
      Više detergenata je uglavnom prednost.
      Zaptivke ne bi trebalo da budu problematične, pogotovu ako ulje ispunjava Mb 229.1 jer Mercedes u odobrenjima ima i takve zahteve (kompatibilnost sa zaptivkama) a materijali su im kvalitetni (čak i kada je vozilo iz osamdesetih, a neke od njih ste prilikom intervencije ionako zamenili, ako su bile originalne a verovatno jesu, još manje brige).
      Dakle, time se ne trebate opterećivati (komp. zaptivki) jer su već teretna ulja (korišćena) ili Mixed Fleet pokazala da sa tim neće biti problema.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Poštovani,
    vozim Mitsubishi Outlander 2008g.,2.0 Di-D, pumpa-brizgaljka, prešao 73000km. Moje pitanje je TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W-30 ili MOBIL SUPER 3000 XE 5W-30. Hvala i pozdrav, Danijel

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Danijele,
      Odgovor Vam je u temi "TOTAL automobilska motorna ulja", gde ste pitanje prvi put postavili.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Poštovani g-ine Stevo,
    Moraću i ovom prilikom da pohvalim blog i vaše neiscrpne odgovore!
    Vozim Fiat Stilo 1.6 na lpg, auto je presao 80000 km i nema potrošnju ulja što je i znak da je motor u odličnom stanju.
    Trenutno je u autu ulje Syntium 1000 10w-40,to ste mi i preporucili umesto selenie 20k.
    Sa Syntium-om kod hladnog starta čuju se 2,3 sec hidro podizači,što kod 20k nije slučaj i motor kada je hladan radi uglđenije sa njom.
    Pošto 20k neću iz principa,jer ne vredi koliko košta i za taj novac se mogu kupiti vrhunska ulja.
    Izbor je pao na Shell Helix Ultra 5w-40 ili Shell Helix HX7 10w-40?
    Cena nije bitna, mala je razlika.
    HX7 sigurno završava odličan posao za ovaj motor,ima preporuku fiat 9.555535G2-min fiat standard za benzinske motore kao i 20k.
    Helix Ultra je full sintetika i po svemu bolje ulje,ali ne znam da li ga sipati u ovaj motor,jer je i fabrička preporuka 10w-40?
    Mada je u prvih 40k km sipana Selenia 5w-40,pa sam ja presao na 20k bez ikakvog razloga.
    Zamolio bih Vas da mi pomognete oko dileme između gore navedenih ulja?
    Da li posle polu sintetike kada se sipa sintetika treba skratiti prvi interval zamene i zašto?
    Hvala unapred, srdačan pozdrav!


    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Mislim da je Shell HX7 10W-40 odličan izbor, i da je jedno od najboljih ulja u ovoj kategoriji uopšte (na tržištu).
      Odlična ulja (natprosečno dobra) su i Motul 6100/4100 i Kroon Emperol 10W-40 ali kao i Shell jesu malo skuplja od proseka.
      Da li 5W-40?
      U principu da, ali ...
      Ne morate da skratite interval prilikom prelaska sa 10W-40 na 5W-40 (nije obavezno) ali je poželjno o učiniti (bolje "čišćenje" motora). Takođe, ne mora da se poveća potrošnja ulja ali može (prvi pa i drugi put).
      U principu su 5W-40 ulja kvalitetnija, ali ako se odlučite za HX7 (ili neko od pomenutih) razlika nije tako velika.
      80k km svakako dopušta korišćenje 5W-40 ulja, ali zbog hidropodizača nisam siguran da je idealan izbor (Selenia 20k je sve samo nije idealna za niske temp.).
      Dakle, primarni izbor treba da je (ipak) 10W-40 (orig. fab. preporuka).
      Pozdrav!

      Избриши