Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 13. фебруар 2014.

Šta je bilo sa "papazjanijom"? What happened with a hodgepodge? + Skupljate li markice? Do you collect stamps?


Eh …
Smućkanih 5-6 (i više) ulja i usuto u atomobil, KIA, još poznog proleća prošle godine (april ili maj, za detalje vidi tekst o tome iz jula 2013.), se pokazalo ... pa, solidno.
Posle oko 6000km i bezmalo 9 meseci, još se “drži” ali je zaključak (makar odokativan) vlasnika da je dobijena smeša (papazjanija) ipak lošija od standardnog 10W-40 ulja. Iako je glavni sastojak smeša 10W-40 API SL ulja. Dakle API SM i SL (uz malo SJ) ne daju (baš) “SL+” (mada nije ni daleko od istine, zapravo je “istinitije” da u nekom odnosu SL i SF(SG) mogu dati SJ; ali to je duga i druga priča), ne zato što je sastav bitno drugačiji već zato što je (ipak) smeša različitih paketa aditiva pa iako je rezultat verovatno blizu SL-a smeša mnogo različitih (iako kompatibilnih) komponenti više degradira pojedinačne nego što deluje sigergijski (mada ima i toga).
Ovaj eksperiment (više ga tretiram kao takvog) je pokazao najmanje dve stvari:
1) Nemojte se libiti da dolivate drugo ulje od onoga koje je u motoru (naročito ako ste na putu)
2) Izbegavajte da mešate više od dva (tri) različita ulja u motoru (makar i za dolivanje).
Rezultujući “SJ+” ili “SL-” (teško je napamet tvrditi šta je bilo) je naime (otprilike) na minimalnom zahtevu za motor (API SL) pa je sve funkcionisalo kako treba. U slučaju da motor zahteva SM ili neko odobrenje uz SL to već ne bi bila dobra ideja.
Kao što sam i u tekstu kada je ulje tek sipano napomenuo, bolje da je smeša sipana u staru Ladu jer i rezultujući SJ pa čak i SH (što verovatno nije) bi bilo više nego dobro jer su zahtevi automobila tek API SG, pa je sigurno bolje sipati mešavinu čak i SM i SL u Ladu nedo u Kia-u.
Još jedna napomena: sve je funkcionisalo jer su sva ulja bila renomiranih proizvođača!!
Mešanje (makar jednog) ulja nekog „no name“ brenda je već upitna, i zaista je rizičnija nego mešati više ulja poznatih proizvođača. Nisu svi „no name“ van standarda i mnogi ih se pridržavaju ali se rizik povećava srazmerno „nepoznatosti“ brenda.
Motor se ponašao sasvim kao i do tada, nije primećena povećana potrošnja goriva ili promena u zvuku motora (što se i očekivalo). Stvaranje gelova, smola, masti i ostalih akrepa nije primećena (ajd' što je mit nego ga još i podržavaju stari kadrovi uljara, jer je tako bilo u njihovo vreme pre 30 ili 40 godina).
Potrošnja ulja je bila nešto veća od dotadašnje. Ovo je teško bezrezervno tvrditi jer je 6000km relativno kratak interval negde na sredini zamenskog. Ipak, nekih 5-6dl motor obično (sa sintetikom 5W-40) potroši na 10 hiljada km, pa je ta količina otprilike dvostruka od uobičajene ali i dalje u granicama normale i za noviji motor a naročito ovaj sa 150 hiljada km na satu (verovatno i svih 200).
U Ladi bi sve to štimovalo, pa su slični "podvizi" bolji za takva vozila (Zastava još i pre, mada uz korekciju viskoziteta naviše, dakle više 15W i 20W u smeši ili bez 5W-40).
Osim toga, ulje je „potamnelo“, onako kako 5W-40 izgleda na oko 10 hiljada km. Da je bolje opralo motor ... teško. Slično se ponašalo i jedno poznato (ali veoma jeftino) strano 10W-40 ulje (i po potrošnji i po boji nakon 5-6 hiljada km).
Isto će biti promenjeno krajem meseca ili u prvoj polovini marta (dakle na nekih 10 meseci od sipanja) i na oko 7000km (6000, i kusur, je bilo pre 10-tak dana) što je dobro (i maksimalno) odmereno.
Da ne pominjem da ne radite ovo kući, zvučalo bi kao kliše.
Ono što NE trebate raditi je da „gomilate“ zalihe ulja, naročito različitih, i da kupujete po tržnim centrima na akcijama (kao moj prijatelj) po principu: jeftino je, neće propasti. Onda bar trošite nekim redom i ne ostavljajte „repove“ za sobom. Pre ili kasnije dođete u situaciju da imate 3 ili 4 različitih ulja po pola litara ili litar i po, i eto iskušenja da napravite „papazjaniju“ (svaka čast kulinarkom specijalitetu, poznatom i kao „Bosanski lonac“, ovde je samo metaforično (pa čak više simbolično) upotrebljeno).
To nikada nije dobra ideja. „Da se ne baci“ ... pa nekad bolje i da se baci. Zato bolje dolivajte drugo ulje ako vam zaostane par dl, nego da čekate da vam se nakupi „kolekcija“.
Naravno, i sam „autor“ papazjanije se zarekao da neće kupovati na akciji ... što je trajalo već do sledeće prilike ... NIS ima one markice (šta ti ja znam, „trala buć“ kad potrošiš 10 hiljada dobiješ neki popust, što je samo vezana kupovina te iako često sipam gorivo tamo, ne koristim, makar i na svoju „štetu“) pa je zajedno sa nekom ekipom skupio dovoljno za neke popuste. Jedan od njih su i Nisotec ulja.
Za razliku od drugih roba, veoma korisno (za jednog vozača) a i popusti doduše nisu mali. Naravno, za skuplja ulja su veći za jeftinija manji (a i kako bi) te za ona koja se manje kupuju veći (taman da se NiS ratosilja zaliha). Naravno, ovo nisu oni izmislili (toga ima u raznim vidovima na Zapadu već dugo, a i Eko takođe ima neke bodove za kupovinu goriva) ali 20% (taman –PDV) nije malo. Zaboravih (a i da ne bude reklama) koliko je na šta popust (postoji i za G-energy ali je simboličan, oko 5% čini mi se, taman da potvrde da markice ne treba skupljati), ali nameračio je uzeti 5W-40 (da li stari Synth ili novi Autoline? Zaboravih) za KIA-u a 10W-40 za Ladu Samaru (sa isto oko 200k km ali i duplo više godina).
Dobro po novčanik a dobro i za njegove automobile (motore) ... svakako bolje od „papazjanije“.
Malo je nedostajalo da me ubedi da i ja uzmem NiS-ovo ulje (što ću pre ili kasnije, 2T već koristim, ali ne stiže na red) kad mi NE treba. „Ne hvala“ – rekoh.
Zaista hoću da koristim Nisotec to nije sporno ali kad budem to želeo. Cena nije sporna (platiću i PDV) ionako nije posebno velika za ulja (više nego) pristojnog kvaliteta.
Dakle, ulje kupite kad vam treba. Mesec-dva ili tri pre zamene nije problem, ali kupovati za sledeću sezonu je potpuno neisplativo pa makar bilo i na akcijskom popustu.
Ulja na akciji ne morate izbegavati ali nemojte hrliti ka takvim. Čak i da nije previše „čučalo“ u magacinu, neka caka (kvaka) tu postoji. U najblažem obliku je da ne ide dovoljno na tržištu.
Obično je popustu adekvatan (proporcionalan) i propust (u proizvodnji, skladištenju, prodaji ili kombinaciji) pa ste (uglavnom) na istom.
Stara ulja – izbegavajte! (dve godine je o.k. tri uz pozamašniji popust). Ipak su „taze“ ulja i najbolja.
Dakle, nisam apriori protiv markica i sličnog ali sve se to naplati (makar kroz promet) i vezuje vaš izbor. Ako je u mom „selu“ Nis-ova pumpa najprestižnija, kvalitet goriva vrlo dobar a i cena kao i kod drugih u čemu je stvar? (reći će neko)
Pa u tome da je u susednom Zaječaru TNG cele zime bio 3 do 5 din. jeftiniji (ali ne uvek na istim pumpama) pa ste markicama sami plaćali razliku.
Dakle, ako kupujete gorivo na NIS-u (a zašto ne bi?) kupujte jer vam to odgovara. Kvalitet je više nego dobar, pumpne stanice renovirane ... privlačno ... možda pre zato. I ako vam odgovara cena (goriva).
Nisotec ulja su dobra ulja. Kupujte ih jer vrede svoje cene (prilično je povoljna) a ne (isključivo) zbog dodatnog sniženja (koje ukazuje da bi mogla biti 5-10% jeftinija bez „markica“). Uvek sam podržavao NiS (i dok nije bio pod G-jem i kada je manje zasluživao, doduše uz kritike za kvalitet goriva dok je bilo razloga), i nikada nisam tvrdio da ta ulja nisu dobra – dakle uvek (bar) umerena preporuka, ali sam sistem prodaje mi se ne sviđa. Doduše uzeo sam NIS samo iz razloga povezanosti sa „papazjanijom“  (i kupovinom goriva) inače važi i za SVE druge (i one iz hipermarketa), npr. Eko (ne znam da li oni daju popust na maziva ili samo na određene tipove robe ali je slično u principu).
Benzinske pumpe jesu dobra mesta za kupovinu ulja (originalnost izvesna), što važi i za velike (strane) hipermakrete. Ipak, u prodavnicama specijalizovanim za maziva (i srodne proizvode, ali ne i autodelove, bar ne po default-u), naročito ako su i uvoznici, je najbolje kupovati ulje ... makar i bez „markica“.
Možda je 10% skuplje (mada je na pumpama po pravilu veća cena), teško je naći „onu pravu“ (prodavnicu), ali imate „slobodnu volju“ i slobodu izbora. Nekako je metafizičko pitanje „slobode volje“ sve više u pitanju, makar u banalnoj stvari kao što je kupovina motornog ulja (i/ili goriva).

Nekako se ne mirim da mi zarad par stotina dinara „oduzmu“ (da sam pristanem) to moje pravo ... da budem „gospodin kupac“, „glasač“ (svojim izborom glasam za najboljeg na tržištu) i čovek „slobodne volje“, makar kad dajem svoje pare; ako već za zarađivanje istih od „slobode“ nema ni S ... odnosno ima ... „živo Sr...“.

P.S.
Sviđao mi se koncept ili ne, moram priznati da je koristan u slučaju da koristie pogodnosti "kartice" (recimo imate radnju, firmu ...) pa plaćate gorivo mesečno (malo odloženo) i uz neki popust (velika firma). Onda (ako isto važi i za njih, tj. ako se "markice" skupljaju i pri kupovini goriva na karticu)  je svakako DOBRO iskoristiti "sve što vam život (NIS, EKO ...) pruža".
Brzo ćete "nakrkati" poene (detalje ne znam, ionako sam protiv koncepta a ne navedenih firmi) pa ćete moći kupiti "gomilu" maziva (motornog ulja) po povoljnoj ceni.
Iskoristite to.
Ako ste individualni kupac, mnogo je manje razloga za tako nešto.


40 коментара:

  1. Pre neki dan sam bio na NIS pumpi. Firmino vozilo, pa tocim na NIS-u. I bacim pogled na policu sa uljima. I njihovo ulje 5w40 ima cenu 600din. Po ovoj ceni i ako auto ne zahteva nesto bolje, mislim da nema potrebe juriti ista drugo. Ipak je to velika firma, kapiram da je kvalitet vrlo dobar. Pogotovu za ove pare. Pritom, nije falsifikat. Juriti ultra mega-giga moderna ulja sa cenom 2-3x vecom ne znam koliko ima smisla. Ulje koliko sam video je API SM kategorija, zadovoljava MB229.51, VW505.01, BMW-04. Mid saps. Po meni sasvim dovoljno za recimo 95% vozila u nasoj zemlji.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To nije sporno.
      Osim NIS-a, zaista su o.k. i ostali proizvođači iz ex Yu, makar za većinu vozila na Balkanu (a tu je i Prista, kad šire gledamo, uz Lukoil).
      NiS je samo dostupniji i (moram priznati) MODERNIJI od većine na koju sam mislio.
      Autoline 5W-40 i RN zaista (samo ta dva) obuhvataju 80% vozila iz XXI veka i mnoga iz devedesetih. A tu su i druga ulja.
      Mislim naravno na pokrivenost modela a kao što si rekao, što se samog broja automobila koji se voze kod nas to jeste preko 90%.
      Osim NIS-a tu je i G-energy kao "stariji brat" (zapravo je mlađi ali "jači") koji je takođe original i premium brend (a nije mnogo ni skuplji). NiS ipak ima moderniju liniju proizvoda i pokriva veći broj vozila (što i nije čudno jer je Gazrpom relativno nov u svetu maziva).
      Mega-giga ulja su (ponekad) potrebna vlasnicima nekih novijih vozila (jako malo toga zaista nije pokriveno) ili ljudima kojima standard omogućava da kupuju "brendirano".
      Brendirana garderoba (skup brend u odnosu na jeftin) može da košta i 5x više uz nijansu kvaliteta (ili često ni to). Ko to može sebi da priušti može i skup brend, pa zašto da ne?
      Većina će bez posledica po motor dobro proći i sa NiS-om, FAM-om, Modričom ...
      Hvala na komentaru!

      Избриши
  2. Ja opet malo off, ali kad si ti vec pomenuo onaj gel od ulja, znas onu belu masu na poklopcu za ulje. Secam se da to bese neka suspenzija vode (?) i ulja i da nije bas retka pojava, al za potsetiti, sto tacno to bese, zasto se javjla i koliko je opasno ?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Gel je "čuveni" MIT da smeša mineralnih i sintetičkih ulja stvara isti (koji niko nije video u poslednjih 20 godina, ili ima slučajeva kao što su videli i Jetija).
      "Majonezi" su druga priča, i ponavljam da je "izvrnuta na postavu" na CBC-u (uz search se može naći, "majonez" ili "majonezi" su dobre ključne reči uz motorna ulja, expendable (moja malenkost) i slično).
      U principu pretstavljaju emulzije vode i ulja i nastaju zbog pretežno gradske vožnje (naročito zimi) kada motor ne dostigne radnu temperaturu.
      Najjednostavnije ih je ukloniti dužom vožnjom van grada (po zagrevanju motora i malo oštrijom).
      U principu nije naivno ali nije posebno opasno (ako se ne ponavlja i leti ili ako se ostavi tako kako je).
      Kao što je na CBC forumu diskutovano, neki od VW benzinaca su, na primer, osetljivi na ovo ali i pored toga imaju dugi vek trajanja.
      Mnogo zavisi od slučaja do slučaja.
      Ipak, da podsetim da više od 0,2% vode u motornom ulju diskvalifikuje isto za upotrebu (što je samo 5 do 10ml u karteru).
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Mala ispravka (i dopuna).
    Motor u Rio (KIA-i) je (sad se setih) 1.3 (2002 ili 2003 je automobil), konstrukciono iz devedesetih ali se sve do tih godina (mislim 2003.) ugrađivao u ovaj model.
    Znači da mu je SJ siguno dovoljno (verovatno i SH).
    Taman da bolje podnese "papazjaniju".
    (zahvaljujem čitaocu koji me je na ovo podsetio putem mejla a vlasnik automobila je trenutno van zemlje pa ću i kod njega proveriti za koji dan, kad se vrati s puta).

    ОдговориИзбриши
  4. Zdravo prof.Steva.Ja sam od Skopje-Makedonila redovno citam vase blogove i sada se javljam da mi pomognete oko jedne dileme?
    Do kraj ovog meseca treba da promenim ulje u motoru.Auto je lada 112 1.5 16v 2005 godina sa oko 52000km.Do sada sam koristio motorno ulje ELF COMPETITI ST 10w-40 sa cenom od 1280denari za 4litra,megutil naletim na FAM FENIX PREMIUM 5W-40 sa cenom od 1200denari za 4 litra.61,8 den=1euro.
    Dilema je nastala u tome sta je cena oba ulja skoro identicna ,litraza ista .Dali da produzim na elfovu polu-sintetiku ili da probam famovu full-sintetiku .Znam da imate dosta testova,analiza i komparacija, na ovu temu. Pozdrav , cekam vase misljenje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Kire,
      Elf Competition ST je sasvim O.K. za vaše vozilo.
      Cena nije visoka (mislim, u redu je, taman koliko treba).
      FAM Fenix Premium je ulje koje je iz jedne (jedne i po) klase iznad, i svakako je kvalitetnije (ne zato što je FAM nego zato što nije ista kategorija, kao što je npr. FAM BM Extra koje je sličnog kvaliteta sa prethodnim Elf-om, jeste malo drugačije koncipirano ali "tu su negde").
      Dakle, po skoro istoj ceni (80 denara više za 4 litara, što nije puno) imate dakle kvalitetnije ulje.
      Otprilike 5W-40 ulja (može i Elf, ali onda je sigurno skuplje) su idealna za vaše vozilo i vredi probati (čak i da je malo veća razlika). Vaša lada nije prešla puno km, tako da je verovatno 5W-40 i dalje najbolji izbor za nju (motor).
      Ono što je meni zanimljio je da ste iz Makedonije gde je malo toplija klima, pa možete razmisliti i o 10/15W-50 uljima, PS ili sintetičkim ... možda ne odmah ali za par godina (recimo kad dogurate do 10god. ili 80-100 hiljada km). 10W-50 može i odmah (recimo baš Elf) ali ako ste do sada bili zadovoljni sa 10W-40 sa 5W-40 ćete biti još zadovoljniji.
      Moja preporuka za FAM.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Postovanje profesore,
    ako biste bili ljubazni da malo prokomentarisete ovo:
    http://addinol.de/oilfindnew/oil_details.php?id=753
    zivo me interesuje kakva je ovo "Surftec" papazjanija.
    Ako je vas komentar pozitivan mozda bi ovo usuo u motor.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zaiste NE znam detalje "Surftec" sistema aditiva (verovatno "booster" paket(ić)).
      Malo sam se iznenadio kada sam video to u vezi sa motornim uljima jer mi je (moram priznati) do sada bilo poznato samo u vezi sa njihovim (vrlo dobrim, ali ne i tako jeftinim) reduktorskim uljima.
      Tamo imam predstavu šta bi moglo biti ali to verovatno nije isto što i u motornom ulju.
      Liči mi da je to dobar marketinški naziv za neki dodatni paket aditiva (koji se dodaje oko 1%).
      Možda "samo" (nije baš samo) neki Mo-organski kompleksi (tzv. modifikatori trenja) u nekoj kombinaciji sa ?.
      Addinol to drži kao "Top Secret" pa ... (šta da kažem??).
      Iskreno mislim da nije (bar u motornom ulju) bog zna šta ali "neće da škodi" (pa možda i koristi).
      Samo ulje je o.k.
      Ako se uklapate u odobrenja i standarde onda kupite ulje, sigurno je (vrlo) dobro.
      Inače zbog samoe "Surftec" tehnologije ... nemojte (ni davati više para od planiranog).
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Zahvalnost za 177. registraciju na blogu.
    Najnoviji član je Igor Pavić. Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kao i za 178. (Branko) i 179. (e to ne mogu da "pohvatam" pa se izvinjavam što neću imenom da navedem).
      Hvala!

      Избриши
  7. Поздрав, господине Стево, искрено да вам кажем до пре неколико дана сва та прича око уља није ме пуно интересовала. Све у вези тога сам препуштао свом механичару да одлучи. И онда као гром из ведра неба запушио ми се дпф филтер. Још ми горе било кад чух шта ми ко саветује да радим. Сетим се да сам негде у вашем блогу видео да у возила са овим филтером треба сипати посебно уље. Почнем да тражим и видим да је то изгледа тако. Мој ауто је астра х 1.9 120 кс 16 вентила, знам да ми је мајстор стално препоручивао и сипао селениа уље јер је то фијатов мотор. Сад ме интересује да ли је до тог зачепљења могло доћи због неадекватног уља, које је то Селениа уље које је требало сипати и које уље да сипам касније ако извадим овај филтер како ми неки препоручују? Хвала унапред и све похвале за сав рад и труд који улажете у овај блог

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. DP (Diesel Particulate) Filter se nije zapušio "kao grom iz vedra neba" već se to tako (samo) ispoljava.
      To se zapušavalo mesecima i godinama.
      Za ovo su "zaslužna" tri faktora (ili njihova kombinacija):
      1) kvalitet goriva
      2) ulje koje se koristi
      3) ispravnost motora
      Gorivo mora biti min. Euro 4 (50ppm sumpora i ostali zahtevi) što već (odavno) nije problem jer sada ionako za automobil možete sipati samo "Euro 5".
      Što se ulja tiče, za ovaj motor (i/ili automobil) je potpuna konfuzija, jer postoji DPF verzija i "obična", pa Fiat preporuke i Opel preporuke i sve se to razlikuje (pomalo).
      Nije problem do Selenia ulja, već vrste (tipa) ulja.
      Iako je za ovaj motor (slično PSA HDi) bilo dopušteno i korišćenje ACEA A3/B4 ("običnih" 5W-40) ulja, SASVIM JE SIGURNO da je potrebno koristiti ACEA C# i to pre svega C3 ulja.
      Majstor verovatno nije grešio (šire gledano) ali bi sigurno trebalo (jer je bolje) koristiti ACEA C3 ulja (5W-30, 0W-40 ili 5W-40) sa manjim sadržajem sulfatnog pepela, fosfora i sumpora.
      Dakle, poželjno je da ulje ima i Fiat 9.55535 S2 odobrenje ili nivo kvaliteta (pominje se i S1, kod Fiat-a ali ne i Opel-a) ili Dexos2 (GM-LL-B-025 jeste bio zahtev ali izgleda da nije dovoljno, ali uz ACEA C3 neće smetati).
      Ne treba neko specijalno ulje, može i Selenia (npr. Multipower ili K. PE, naročito) a najbolje je sipati nešto poput:
      Mobil 1 ESP 0W-40, Motul X-clean 5W-40, Castrol Edge (Turbo Diesel) 5W-40 ili Magnatec C3, itd.
      Skidanje DPF je loše rešenje. Ne samo zbog povećanog zagađenja već i za rad samog motora i potrošnju goriva. Nije da ne može (postoji i verzija bez ovoga, pa verovatno može i softverski da se reši rad motora bez) ali to je prilično neodgovorno, pa ako vam ikako finansije dopuštaju a vi vratite DPF.
      Uz adekvatno ulje i (sada) pristojan (evropski) kvalitet goriva (dobro možda tu i tamo nijansa nijanse ispod) nema posebnog razloga za uklanjanje ovog sistema za tretman izduvnih gasova.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Заборавих још да кажем да ми је мајстор сипао уље које се мења на 20.000, што ми се баш и није свиђало, ал он је инсистирао, отприлике толико и прелазим годишње, наравно углавном у локалу, а ауто је прешао 170.000 км :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ulje se zaista može menjati i na 20.000km (čak i u gradu) jer je predviđeno da se menja na 30.000km u mešovitoj vožnji (ali na godinu dana).
      Ipak, to je za nove automobile. Posle pređenih 170k km (preko 100 hiljada milja, što bi rekli) moj vam je predlog da ulje menjate na 15.000km (zbog pretežno gradske vožnje).
      Pozdrav!

      P.S.
      Očigledno da Vas majstor NIJE zavrtao i da očigledno dosta zna (nikad naravno, dovoljno, i ja se trudim da ne zaostanem, mada sad sve manje vremena imam za maziva) ali da se ovde radi o finesama koje je (malo) prevideo.

      Избриши
  9. Pozdrav gospodine Steva iz Hrvatske...pratim vas blog jako dugo,procitao sam sve vase postove i trebao bi mi savjet vas u vezi uporabe ulja u mojoj dragoj alfi 166 2.4 jtd 10v 150 ks iz 2004 godine.Htio bi za nju koristiti najbolje ulje i na najbolji moguci nacin.Vozim taj auto 4 godine i sad ima 185 000 km od cega sam ja napravio 100 000 km i u tom periodu sam mjenjao ulje svakih 8000 do 10000 km koristeci par puta 10w40 ulja a ostalo 5w40 ulja marke selenia,shell,mobil,rowe i total.U zadnjih pola godine sam poceo raditi 5000 km mjesecno u komadu 150 km dionice svaki put otvorene ceste i nesto autoputa.To bi bilo nekih 50 000 km godisnje.Koja ulja da koristim i u kojim intervalima servisnim,zanima me maksimalna zastita tog motora zimi i ljeti,koja gradacija itd.Motor je starije generacije s jednom bregastom u glavi,dva ventila po cilindru i mehanickim podizacima ventila.Hvala unaprijed

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na pozdravu iz Hrvatske. Drago mi je što blog pratite i pročitali ste sve (?!), svaka čast, tekstove.
      Poštovani gosodine,
      Vi ste već uradili kako treba (you are doing fine).
      Ulja 10W-40 ispunjavanju zahteve i sasvim su solidnan izbor za Vaš automobil (motor).
      I pored 185000km za nijansu su bolji izbor 5W-40 ulja (ili čak 0W-40). Pri tome je bolje koristiti "Full SAPS" ulja a ne ACEA C3 zbog konstrukcije motora.
      Zbog otvorenih cesta i autoputa i da je motor noviji 'ladno bih vam savetovao (fabričkih) 20.000km kao interval zamene. Ovako NE više od 15.000km, ili da prilagodimo da bude ceo broj na onih cca. 50.000km pa bi varijante bile:
      1) 5W-40 ulja, na cca. 12500km (±10%), pa 4 zamene. Slobodno produžite i do 15.000km (po potrebi).
      2) 10W-40 ulja, na cca. 10.000km pa nekih 5 zamena (slobodno produžite i do 12500km ako trebate završti radnu sedmicu ili tako nešto).
      Naravno da je 5W-40 manje zahtevno, i da se ređim zamenama ima manje posla i da se time ušpara razlika u ceni.
      Slobodno možete i kombinovati da 0/5W-40 koristite u zimskom periodu (jednu zamenu, npr. i 15000km) a 10W-40 leti (topliji deo godine, još 2-3 zamene).
      Koja ulja?
      Kao što rekoh, "klasična" 5W-40, na primer:
      SHell HX7C (5W-40), Castrol GTX 5W-40 (može i High Mileage, čak i preporučljivo), Total 9000 5W-40, Motul X-cess, Selenia WR ... ali i 0W-40 kao što je Mobil 1 Turbo Diesel.
      Od 10W-40 ... izbor je veliki a razlike relativno male.
      Bilo koje od gore navedenih firmi.
      Lično mi se najviše sviđaju Motul 6100/4100 i Shell HX7 10W-40, ali ne morate se ograničavati samo na njih (a i skupa su, naročito Motul).
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Da napomenem samo zadnje 4 izmjene sipao sam shell ultra diesel 5w40...jtd je u odlicnom stanju,super ide,malo trosi,ne dimi,na tehnickom na kontroli ispuha ne zacrnjuje nista,ne trosi ulje itd. uglavnom u odlicnom je stanju.Razmisljao sam o uporabi motul ulja samo...zimi bi sipao 5w40 x-cess,ostatak godine 10w40 6100 synergie a u vrhuncu ljeta kad przi temperatura isto 6100 seriju ali u gradaciji 15w50...koji je vas komentar na to??

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam ovo video jer sam baš tipkao odgovor.
      Tim bolje (naravno, može i Ultra Diesel od Shell-a, i to nije ACEA C3, još je i bolje od HX7 ali ne mora više nego dovoljno je i HX7C, 5W-40).
      Moj komentar na "Motuliranje" ...
      LIKE! (što bi rekli klinci na Face-u).
      Možda bi se izvukli i sa tri zamene na oko 15.000km ili da dva puta bude 10W-40 i po jednom 5W-40 i 15W-50, zašto da ne (pa menjajte na oko 12.000km, 5W-40 na oko 15000km).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Odluka je pala na motulova ulja onda...da li bi precizniji pokazivac kad je vrijeme za promjenu ulja bila prijedena kilometraza ili radni sat koliko je sati motor u pogonu posto u alfi imam i brojac radnih sati??

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Imate brojač?? (lepo!).
      Ako je već tako, onda uzmite kao merodavnije broj radnih sati. Sintetiku (5W-40) menjajte na 250rh, PS (ili "3/4" sintetiku kao što je Motul) na 200rh.
      Ili tačnije rečeno: to su maksimalne vrednosti.
      Možda na oko 10% manje (da ne bude baš punih 20 hiljada km, ili 15000km mada jeste moguće, uzmite i taj podatak kao krajnju granicu. Znači onih 250h je 200-250h a 200h je 160-200h, što znači već na 160 i 200 planirajte zamenu, recimo prvi sledeći vikend ili slično a da bude unutar intervala.
      Ekvivalent za rh je 60km, za mešovitu vožnju. Za pretežno duge relacije, uzima se 75km, a pretežno gradsku vožnju 30-40km.
      Ponavljam, da bi mogli da prođete i sa 3 zamene (na cca. 50.000km) ali je 4 gotovo idealno (uzevši u obzir prethodno). Slobodno rasporedite kako vama odgovara. Ako i pređete 15000km sa 6100 nije strašno (a unutar 200h ste) ili čak i svih 20 tisuća km za X-cess. Čisto da se NE opterećujete onim MUST (MORAM) prvi sledeći tjedan, već ako imate važna posla imate i malu rezervu (uvek).
      Idealno je (naravno) NE čekati zadnji čas. (ili baš terati full, npr. 25.000km sa sintetikom; ne treba zaboraviti da je Auto-cesta već vožnja u malo težim uslovima, te stoga ne stoji da 200rh po 130km/h bude baš svih 26.000km između zamena).
      Nadam se da nisam nejasan.
      Slobodno i opustite se, rh je zaista bolji parametar za zamenu ulja od pređenih km.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ili da budem sasvim jasan:
      120h i 150h (60% intervala) makar to bilo 18.000km i 24.000km respektivno. Ne pre toga.
      Ali ne i preko 20.000km i 25.000km makar uz prosek (teško ostvarim) od 110km/h.
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Pozdrav, gospodine Stevo. Vozim Škodu Fabiu 1.4 16V 2002 god., 170000km. Kada su niske temperature napolju, imam problem sa stvaranjem vode i "majoneza" na čepu motora. Majstor mi je savetovao da zamenim "separator uljanih para". Odlazim u radnju i tražim taj deo. Prodavac me pita koje ulje koristim, a ja kažem MOBIL 1 0w40 new life (menjano na 15k km i dolivano oko 2l). "To ti je pogrešno ulje, nije za taj motor" - reče prodavac (ovu priču slušam već ko zna koji put). Kad sam mu rekao da je to vw502 ulje i da to treba, on poče da traži po nekom katalogu. I na kraju mi reče kako u taj motor ide 5w30, vw504/507 na nultoj kilometraži, a sa mnogo kilometara 10w40, vw501.01 (totalna budalaština i ne poznavanje tematike). Elem, da ne dužim više pošto mi se približio period za zamenu ulja i filtera, razmišljao sam da probam MOTUL 8100 x-cess 5w40. Šta vi mislite o ovom ulju za moj motor i da li "separator uljanih para" je glavni krivac za stvaranje vode i "majoneza"?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Trgovac nema pojma i na to se NE obazirite. Osim toga šta njega briga za koje je vozilo (da polu pismen pokaže kako on zna? ili tako nešto?!) Vi kupujete to i to ulje i šlus. (varijacija na temu "A jer imate za fiću? ... imamo ... a za mercedes? ... imamo, imamo (to isto)).
      Uostalom 502.00 obuhvata i 501.01 zahteve (e to mu ne piše u ćitapu). I da ne idem dalje ali 504.00 nije ni postojalo kao standard (odobrenje) u to vreme (lansirano je 2004.). Jedino što je unazad kompatibilno i sa 502.00 pa eto strefljeno.
      No da ne dužimo više sa tim. Ulje koje koristite je o.k. a 5W-30 nije mnogo različita viskozna gradacija. Možda bi zaista 504/507 nešto pomoglo ali ne u potpunosti. Ti VW motori (1.4) iz tog prerioda (ali i nešto kasnije) su takvi i pomoći nema.
      Podsećam da je o tome bilo dosta na CBC forumu u temi "ulja" (tehnička dokumentacija) koju tamo vodim.
      Separator uljnih para svakako zamenite neće odmoći ali kao i ulje nije 100% rešenje. Jednostavno, jedino češća vožnja van grada može da pomogne (bar 2x mesečno, idealno 1 nedeljno).
      I pored toga ovi motori dugo traju (bez toga bi verovatno i 50% duže, možda je u tome i vic, da ne ispadne VW iz (poznog) doba bube kad je bio pred bankrotom).
      5W-40 možete koristiti (isto je VW 502.00) ali to neće posebno pomoći. Može (doduše) donekle smanjiti potrošnju ulja ali ona ni sad nije posebno velika (taman koliko bi se očekivalo).
      Više o tome na CBC-u da ne ponavljam sve (a i detalje sam zaboravio, osim da pomoći, uz kratke gradske relacije zimi, NEMA).
      Ionako ide proleće pa će biti bolje.
      U ovom slučaju je idealno menjati ulje baš u rano proleće (inače je manje-više svejedno za motore u dobrom stanju, za starije je takođe po pravilu proleće malo bolji preriod od ostalih).
      Dakle glavni krivac je konstrukcija motora (i greška, namerna ili slučajna, svejedno). Doduše VW motori su idealni i tako to pa se o tome i ne priča (a ko priča proglašava crnom ovcom). Jednostavno je tako, kad se više vozi, manje je izraženo (zato firme imaju manje problema sa tim).
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Hvala Vam na odgovoru. A to da trgovac, kao i mnogi mehaničari nema pojma to dobro znam. Čak sam i ja pomenuo prodavcu kako to da ide ulje u taj auto koje nije ni postojalo u to vreme kad je dotični proizveden (vw504). Samo da napomenem da dva puta nedeljno idem iz Požarevca do Beograda (znači autoput u dužini oko 55km). 15k km sam počeo da prelazim za period od 5 meseci, a vožnja je uglavnom na otvorenom putu. Tako da stvaranje vode i "majoneza" nije do gradske vožnje. Kako smo se već dohvatili nestručnosti prodavaca i mehaničara moram da napomenem da sam imao skoro isto jednu raspravu vezanu za adekvatnost ulja. Preporučim prijatelju za Golf IV TDI (PD motor), 2002 god, Motul Specific 505.01 jer je želeo da promeni proizvodjača. Do tada je na insistiranje majstora koristio Castrol EDGE Turbo Diesel, ali je naleteo na falš ulje i to je bio okidač za promenu brand-a. Pomenuvši majstoru Motul dobio je odgovor da to ni slučajno ne sme da sipa u auto jer oni ne prave ulja za automobile nego samo za motocikle. Na svu sreću poslušao je mene i na sopstveni "rizik" kupio "neadekvatno" ulje u MASS-u. Za sada nema "teških" havarija motora koje su mu predvideli, a neće ih ni biti. Ovom pričom sam hteo da ukažem na tehničku nepismenost mnogih mehaničara i da je to tužno u vremenu kada nam je internet dostupan neko toliko ne želi da se obrazuje. Vaš blog sam pročitao ceo i redovno pratim dešavanja. Svaka čast na stručnosti i pomoći koju pružate nama vlasnicima automobila.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E baš me nasmeja sa ekpertizom Motul-a (slučajno prave i industrijska ulja i usput i za teretni saobraćaj).
      Kako god, probajte sa separatorom ulja, iako ne mislim da će 100% pomoći.
      Definitivno nije do gradske vožnje ali jeste neka kondenzacija, pa će sa toplijim vremenom ići ka bolje.
      Za ovakve slulajeve ne liči da će promena viskoziteta posebno pomoći ali smanjenje sigurno neće, pre bi (možda i samo možda) mogao prelazak na sličan nivo kvaliteta 5W-40, X-cess kao što ste naveli. I cena je nešto manja nego za 0W-40. Takođe i 6100 Synergie+ 10W-40 nije za izbegavanje (iako nije 501.01) kao 502.00 ulje.
      Uzmite šta Vam se više sviđa, možda čak 6100 (veći "kontrast").
      Pozdrav!

      Избриши
    2. "ekspertizom" majstora (naravno).

      Избриши
  14. Hvala vam na odgovorima gospodine Steva...no da dam mali komentar na ulja tj.njihovo porijeklo u Hrvatskoj.U Hrvatskoj se u zadnjih par godina pojavilo par uvoznika sa skladistima koji prodavaju samo ulja uglavnom poznatijih marki shell,mobil,total,elf,castrol itd.Uz to svaki centar trgovacki isto prodaje ulja za aute.Najskuplja su ulja u prodavaonicama rezervnih dijelova i u ovlastenim servisima,u trgovackil centrima su ta ista ulja duplo jeftinija dok su u tim skladistima koja samo ulja prodavaju najjeftinija kostaju jednu trecinu cijene za litru nego u servisu.Ono sto sam primjetio na svim tim uljima je da im na kantici pise MADE IN THE E.U. e sad ja sam zadnju izmjenu ulja sipao shell ultra diesel 5w40 i evo sad prije 2000 km opet isto koje sam kupio na skladistu jako jeftino po litri samo sto morate kupiti kartonsku kutiju od 12 litara ne manje i na toj kutiji pise na deklaraciji proizvedeno u nizozemskoj a unutra na bocici made in the eu...koja im je to fora posto to made in eu pise na svim uljima osim na selenia koji se moze samo kupiti kod servisa ovlastenog i u jednoj trgovini rezervnih,ina uljima i motul kojeg ima samo na jednom mjestu kod generalnog uvoznika za kupiti u cjeloj hrvatskoj.Koja je stvar s tim uljima ja nisam nista cudno primjetio no kolega koji je kupio za svoh audi tdi mobil 10w40 kaze da mu je to ulje made in eu kupljeno kod istog skladistara gdje sam ja kupio shell bilo kao voda nakon 5000 km i da se nakon 3000 okretaja palila lampica od pritiska ulja te je nakon toga ulio motul i vise nije imao nikakvih problema.Zato bi ja za svoju alfu sipao motul,mislim da je najmanja sansa da je laznjak i vrhunska su ulja.Znam da sam procitao da su ulja na kojima pise made in eu najgora solucija u jednom vasem starom postu pa me zanima kakva je to stvar s tim uljima???

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stvar sa takvim uljima je što:
      "Mož' bit' da (dobro), mož' bit' ne (loše) ali pretežno ne" (citat iz jednog davnog stripa).
      Ne kažem da su sva "Made in EU" ulja loša, ali bi mogla biti (a mogu biti i falsifikati).
      SVI ali (ponavljam) S V I veliki proizvođači navode (makar sitnim slovima) zemlju porekla. Ako tamo nemaju blendaru onda ste sigurno u problemu.
      Shell Helix se proizvodi i u Poljskoj (a i Total se pravi u istoj državi) ali je to naznačeno (tako).
      Dakle, bolje pravi Shell iz Poljske nego lažni iz Nemačke (ili Holandije ili UK), ili iz "EU" što je baš široka odrednica. Čak je Mobil stavljao i "made in Turkey" na svoja ulja (pošeno da se zna odakle su, sada se ne nabaljaju za države ex Yu, uglavnom su iz Italije ili kako se ko od uvoznika snađe ili im nametnu).
      Jednostavno to zvuči dovoljno loše da je za izbegavanje (možda su navodi preterani ili su adekvatni ali samo za jednu vrstu možda ne za sve "made in EU").
      Uostalom, ako je i "legalno" ulje, po veoma niskim cenama teško da je isto kao za Zapadno tržište (gde su 2, 3 ili više puta skuplja; ko mi objasni toliku razliku u ceni, priznaću da sam u krivu, jednostavno je preterana razlika u ceni, može biti da su tamo 50% skuplja ili tako nešto).
      Motul je u prednosti što za celu Evropu snabdeva iz jednog pogona. Manja je i mogućnost falsifikata, kako zbog čepa na izvlačenje na litarskim bocama, tako i što su manje popularna, mada zbog cene ne treba 100% odbaciti mogućnost falsifikata ali to se rešava kupovinom od ovlašćenog uvoznika, što se da proveriti na sajtu Motul-a, kao i njihovim saradnicima (MP koje se snabdevaju kod njih).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Postovani Stevo i na mom puntu ima brojac radnih sati kao i na svakom puntu sa bord kompjuterom. E sad ja sam u onoj grupi koja prelazi 30km po radnom satu,kao i veci deo gradskog stanovnistva. Pisao sam vam skoro ja u mog punta koji ide na gas sipam mobil 1 0w40 i potrosnja je kao sa selenijom ili mozda neprimetno veca, pa sada pitanje, na koliko menjati ulje jer po radnim satima to bi bilo oko 6000 km. Treba li onda preci na manje kvalitetna ulja pa cesce menjati ili ostati na jednoj godini jer ja godisnje predjem oko 10000km. Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da uprostim.
      (uz napomenu da kratke relacije nisu posebno teški uslovi vožnje ako ih prati bar 1-2 puta mesečno vožnja van grada, zbog kondenzata, jer se ulje ne zagreje kao dugom i forsiranom vožnjom auto-putem).
      Najbolje je, dakle, uzeti u obzir i radne sate motora i pređene km pa se naći negde na sredini.
      Za Punta je to 6000 i 15000km (odnosno 20.000km) pa dođete na 9000 do 13000km (aritmetička sredina) ili 8500km do 10.000km (za geometrijsku sredinu).
      Dakle 10.000km ± 10% je sasvim o.k.
      Jeste oko 400h ali može. Pogotovu kada je ulje API SM ili SN (što je iznad osnovnog zahteva).
      Da je 12000km ili više pa da se menja na manje od godinu dana, ovako baš na 11 meseci ... pa stalno pomeranje ... slobodno menjajte na godinu dana i 10 hiljada km.
      Dakle, još jedna presnost sintetičkih ulja (i 5W-40 naravno).
      Možda je PS ulja (10W-40) u ovom slučaju bolje menjati na 7500km (cca. 300h).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. ...
      Pogotovu što je "fabrička preporuka" zapravo 300-350h (20.000km) a ne 15.000km što je bilo zbog goriva, puteva i ko zna još čega.
      Dakle nije 250h to je "specijalitet" za "banana (paradajz; šljiva) republike".
      Ako po satu - teraj 350h (9000km) što se uklapa (±10%) u prepolovaljavanje onih 20.000km.

      Избриши
  16. Postovani gospodine Stevo, drugar poseduje peugeot 607 2.0 16V benzin, 2002 godiste i predjenih 170000km. Dobio je vecu kolicinu ulja Mobil 1 5w30 http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_5W-30.aspx# , evo linka jer se radi o ulju za trziste SAD i ispunjava dexos 1 standard. Da li ovo ulje sme da se koristi u peogeot-u i za koja sve evropska vozila bi smelo da se koristi (ukljucujuci i dizele)?

    ОдговориИзбриши
  17. Poštovani,
    "Gde da od ovoliko ljudi baš mene šlog" - reče baba od 85 godina u kući sa 4 generacije (jedna anegdota).
    E tu je i vaš prijatelj sa svojim uljem. Gde od toliko šire upotrebljivih ulja baš M1 5W-30 da dobije.
    U pomenutom Peugeot-u bi (formalno pravno) i moglo da se koristi ali ja to NE bih (nikako) preporučio.
    Za to vozilo je 5W-40 (bilo koje) ili 10W-40. Sada je to čak neuporedivo bolji izbor.
    "Sva evropska vozila" ... to traži ceo sat listanja ... mnogo je a toliko vremena zaista nemam.
    Može se koristiti gde god je dozvoljeno ACEA A1/B1 ili A5/B5 (i gde je preporučeno, naravno).
    To su pre svega Ford-ovi koji imaju zahtev WSS-M2C912, 913 (A i B) pa i 913C (iako strogo gledano nije tako).
    Može se koristiti kod Peugeot dizel motora HDi koji nisu DPF ili prva generacija DPF (do 2005.) itd. i sl.
    Dexos1 je prvenstveno namenjeno benzinskim motorima ali gde je ACEA B1 ili B5 zahtev može se koriztiti i kod dizel motora. Ironično, Opel kao predstavnik GM u Evropi za mnoge (čak i novije) modele IZRIČITO ZABRANJUJE korišćenje A1/B1 ili A5/B5 ulja.
    Pri svemu ovome nije ni izvesno ispunjava li 913B a kamoli C mada bi po opštem kvalitetu trebalo (za prvo je izvesno samo sa A5/B5-08 a kod drugog sa A5/B5-10) a kod iole starijeg automobila (više od 100k km) nema baš neke veze a M1 opštim kvalitetom verovatno nadmašuje (čak i) 913C.
    Opet sa 0,8% sulf. pepela je blizu ACEA C2 ali ipak to ne ispunjava. Očigledno je rađeno za USA tržište i prevashodno za benzinske motore (na žalost ... vašeg prijatelja).
    Mnoga Honda vozila mogu koristiti ovo ulje (skoro svi benzinci mlađi od 10 ili 12 godina, dakle gde je 0W-20 ili 5W-30 default, iako su kod nas u Delti sipali 5W-40, treba samo pogledati uputstvo vozila). Neka Toyota vozila su takođe potencijalni korsnici, ali sve u svemu relativno mali broj vozila u Evropi može da koristi pomenuto ulje.
    Po kvalitetu je verovatno ispred ali po upotrebi je slično "evropskom" Mobil Super 3000 X1 FE 5W-30 ili Castrol Magnatec A1 (bolje ali bez svih odobrenja, naročito Ford 913C).
    Da je M1 ESP Formula 5W-30 bilo bi sve prethodno plus još 5x više evropskih automobila.
    Za kraj samo da kažem gde NE treba koristiti pomenuto ulje:
    Praktično svi VW automobili (Skoda, Seat), BMW i Mercedes! Ima toga još ali ovo je sasvim izvesno jer se traži HTHS veći od 3,5mm2/s ili specifični standardi (vW 506.00 ili 506.01).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  18. "Gde od toliko šire upotrebljivih ulja baš M1 5W-30 da dobije", to sam ga i ja pitao. Odgovor je ocekivan, ali trebalo je jos neko da mu potvrdi da je dobio neupotrebivo ulje za ove prostore. Hvala Vam na pomoci i izvinite za ovo mucenje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nema na čemu. Voleo bih da je drugačije ali nije.
      Dakle, Ford vozila (naročito benzinci) stari 10 do 15 god. su "ciljna grupa".
      Gore (iz anegdote) nedostaje "da strefi".
      Znači:
      "Gde da od ovoliko ljudi baš mene da strefi šlog" - reče baba od 85 (posle preživljenog šloga, u kući sa decom, unučićima i praunučićima).
      Ovo je kao čestitke za neki rođendan deteru, pesmom "živeo nam još toliko".
      Prosto, se sličnošću nameće da se pomene.
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Gosn. Stevo, i dalje vas cekamo na Saab club Serbia! Otvorena je tema u "Prijatelji kluba" i jos samo da se registrujete i predstavite nam se tamo.
    Srdacno, Gripen - Saab club Serbia

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja se kao prijavio ali mi mejl (registracioni) još nije stigao (jutros se baš setih ... da iskoristim cela 2-3 dana "poluslobodna").
      Samo da napomenem (zbog Škoda kluba gde sam isto pozvan, da to znači da moram i tamo da se prijavim, što ću uraditi ako bude kao sa SAAB-om, bez vremenskog ograničenja, doduše ovde sam preterao, ali još je februar, ceo dan).
      Prijavih se kao "stalker" ... nije bilo da je nick zauzet ...

      Избриши
    2. Prijavih se ja i kao "expendable" ali ... ništa za sada.

      Избриши
    3. Ah ... evo, upravo sam se ulogovao (ali nije bilo mejla administratora).
      O.K. tu sam gde sam ... nadam se da je vreme rastegljivo kao što kažu teorijski fizičari inače mi pomoći nema.

      Избриши