Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 11. март 2014.

Be Cool


Industrija ... kvalitet proizvoda ... brend ... XXI vek – nedovoljno!
Da bi održali mesto na tržištu krajem XX i početkom XXI veka morali ste imati brend međutim to je prošlost!! Sada to nije dovoljno (dovoljno je za tavorenje i stagnaciju).
Da bi napredovali morate biti COOL!
Jednostavno je: stižu nove generacije odrasle uz Cool uređaje, koje drugačije razmišljaju od starih i jednostavno su indiferentne za standardne proizvode.
Iako nisu sve industrije jednako podložne ovom fenomenu on će sigurno biti nezaobilazan.
Primer Apple-a znaju već i ptice na grani a stotine milijardi $ vrednosti napravljeno je na COOL proizvodima. Manje prepoznatljiv ali sličan primer je i Samsung. Manje Cool (ali veća podrška koncerna) manji i uspeh ali čuveno „zaboravite sve što ste dosad radili, od sad sve radite drugačije“ (parafraza onoga što je Samsung od proizvođača jeftinih TV-a i VCR-a u jednoj deceniji napravilo ne samo gigantom već i jedinim realnim takmacom Apple-u.
Microsoft je takođe (nekada davno) bio Cool, Google je još uvek i tako u nedogled.
Nokia, Motorola i slični su upavo pali na ovom (sada najznačajnijem) testu, nisu bili (dovoljno) Cool. Prosto.
Pa nisu svi iz sveta elektronike, mode i sličnih grana. Nisu, ali bolje bi im bilo da se ugledaju.
Automobilska industrija (do skoro jako konzervativna) hvata „zadnji voz“ i poslednjih desetak godina počinje da vodi baš tu politiku (ne samo dizajn, nego u celosti biti više Cool). Nije samo do enterijera i eksterijera, do „svemirskih“ linija (Honda Civic), pa ni aktuelne „personalizacije“ (beskonačna kombinacija boja, mateijala i detalja), ni do touch sceen-ova, radara i sličnog. Pa čak ni do koncepta samih po sebi (SUV, Crossover i slično) već i do same tehnologije. Hibrid nije ni toliko zelen, ni toliko dobar koliko je Cool (Toyota Prius je daleko od dobrog automobila i u klasičnom smislu je "bljak", ali je bila u duhu vremena i sve u svemu (i ipak) cool) BMW je sa svojim električnim modelima u samom vrhu „klasičara“ ali trenutno vodeći Cool brend je (sasvim sigurno) Tesla. Njihovo vreme tek dolazi (i ostvareno u ovom svetu velikog kapitala i surovih (uglavnom zastarelih) standarda je već značajno) a širi uspeh više zavisi od (do)kapitalizacije nego koncepta. Uostalom GM i Ford su bili pred bankrotom upravo zbog ove male finese (mada je Ford samo zakasnio sa prioritetom) barem koliko i zbog drugih razloga (loše poslovne politike, tehnološkog zaostajanja i drugog).
Šta reći o uljarima?
Totalna katastrofa! Čak su i proizvođači (industrijskih) sirovina daleko ispred njih. Cool su koliko i drvoseče. Svaka čast onoj manjini koja je koliko-toliko Cool.
Ljudi iz Fuchs-a su sebi (bar) priznali da to ne umeju pa su Silkolene ne samo kupili već i ostavili im samostalnost koja iskače iz „uštogljenih“ okvira.
Doduše velike kompanje obično progutaju ne samo manje nego i onu iskru modernosti što je jako loše za industriju uopšte. To što je cela industrija u stagnaciji nije razlog da se nastavi po starom i sve se više pitam da šta je tu razlog a šta posledica.
Uglavnom industriju maziva (kao i celu naftašku, ali je ironično kod goriva situacija malo bolja) čine „ljudi u sivim odelima“ (i njihovi šefovi u crnim). Kreativnost? Šta to beše?
Razlozi su različiti a deo je i u tome što je ovu industriju čini „zatvoreni krug“. Radna mesta se nasleđuju, politički ostvaruju, lojalnost (slepa poslušnost) je važnija od kvaliteta, sve je ukalupljeno u „veliku shemu“, radiš i ne misliš (svojom glavom) ... ne, ne pričam o zemlji Srbiji već o stanju stvari u svetu. Ono malo regrutovanih ljudi (najboljih studenata) brzo se utopi i uklopi u proceduralan sistem rada i njihova genijalnost brzo ispari a konformizam (pod uticajem dobrih primanja, ali ne koliko se obično smatra) preuzima „vlast“.
Izuzetaka svakako ima ali su oni uglavnom vezani za svet motociklizma.
Ko jeste Cool?
Ipone ... Bardahl (u oba slučajeva više nego što ih prati kvalitet, koji jeste dobar ali je bar „49%“ prodaje na osnovu toga što prave famu (oko sebe)). Ako i treba ... što bi se reklo.
Silkolene je Cool ... koliko im je to moguće (zbog starijeg brata koji je sve samo ne to), slično bi se moglo reći i za Putoline.
Motul je Cool ali već godinama stagnira a isto bi se moglo reći i za Mobil 1 seriju. Castrol Edge serija je više nego ikad Cool (makar i „naprednim“ marketingom) ali još uvek nedovoljno. Shell skoro pa kao da je državna kompanija a Total je malko bolji ali nedovoljno.
I da preskočimo „srednju klasu“ (ni gore pomenuti nisu „cool“ koliko bi to mogli da budu ili su nekada bili) i da stignemo na „prosek industrije“ ... Mali iskorak je napravio neko od koga bi to najmanje očekivali (Gazprom). Lansiranje uz reklamu sa Jason Statham-om uz „reli“ od Italije do Kamčatke je bilo Cool (mislim, nije bilo loše) ALI su ostali na tome. Ipak za jednu većinski državnu kompaniju sa „trulog“ Istoka, više nego dobro.
Lukoil je pak ono što jeste ... čekaju da ih meteor udari u glavu da bi se trgli.
Malo su se (ruku na srce) kod Genesis-a popravili ali nedovoljno za tako (ambiciozno) zamišljenu (i još više, REALIZOVANU) seriju. Šteta. Mislim za njih, mene ne dotiče.
Doduše (kao i kod Shell-a) šta očekivati kad je 80% prihoda od („suve“) eksploatacije nafte a još 18% od prerade i distribucije iste (derivata).
Na tržištu Balkana (JI Evrope) takođe nema jakih igrača po ovom pitanju. INA tavori (sa tendencijom „gazda MOL-a“ da im ovaj segment potpuno zatvori). Kvalitet imaju ali je asortiman anahron a „apotekarska“ bela ambalaža nije ni za tržišta „četvrtog sveta“ a kamoli za Evropu. Kod ambalaže se doduše brukaju i mnogo jači igrači ali to je možda i posebna tema (jeste!).
Nego još ću oštrije da kritikujem one koje najviše podržavam a to su „domaće ekipe“.
(ko će koga ako neće svoj svoga, mada se ja držim toga da je zasnovana i dobronamerna kritika bolja nego „tapšanje po ramenima“ a ko kako shvati).
Problem jestu vlasnički odnosi, delimičan (ili makar latentan) monopol na domicilnom tržištu, deo državnog udela (sa sve članovima UO po partijskoj liniji ... verovatno još uvek, a ni u jednom slučaju to nije dobar pristup, doduše u NIS-u „drug član“ dobija tek prosečnu platu u Srbiji, cca. 400€ ako je i (još) toliko, ali to je i najmanji problem ... bolje da je duplo ali da se to odradi po stručnosti a još više po energiji koju bi neko uložio uz bar prosečnu stručnost).
Tako da nijedna od takvih kompanija svoje poslovanje NE bazira na slobodnom tržištu već svojoj POZICIJI (zaštićenoj više ili manje, ali uz „default“ nizom „komparativnih prednosti“).
Da se malo našalim (ali uz ozbiljnu nameru i dobronamernu kritiku) pre svega sa onima koje hvalim i podržavam (za nijansu) više od objektinog kvaliteta a naročito tržišnog pristupa.
Modriča. Njima ni Coldplay ne bi pomogli da budu Cool. Nije pitanja kako i zašto (prilično je jasno) nego kako to kada su sedamdesetih (možda i šezdesetih ali to ne pamtim) i osamdesetih bili prilično jaki po ovom pitanju? Pregazilo ih vreme, planovi o „avionima i kamionima“ i kako prodati velike količina ulja niskog kvaliteta čine svoje. Nije da ne bi mogli (kao poznih osamdesetih) da prave motorna ulja za Castrol nego su tada (bar na domicilnom tržištu) bili i blizu njega (osim što je u doba komunizma Castrol zvučao mnogo bolje nego sad pa je postojala ta distanca, istok-zapad), nije da ne bi mogli da izvedu nešto poput ekspedicija do podnožja Kilimandžara ili od rta Horn do Aljaske, nego to više nije IN i nije Cool. A nisu ni reklame sa podsećanjem na „zlatno doba“ (od pre 30 ili 40 godina) koje se vratiti (očigledno) neće. Do skrorašnja „apotekarska“ ambalaža bila je pravi užas i prosto je odbijala i najupornije ali nova je solidna. Solidna? Pa, možda je i za 3+ pa čak i 4- ali ostaje utisak da je moglo i bolje i da nije izgovor da ni Mobil (makar „domaći“) nema mnogo bolju. Etikete su mogle biti i bolje ali pre svega kvalitetnije (čak je i štampa loša) ...
No, nije to ništa, „i nad popom ima pop“. NIS-u ni Dynamo (mađioničar) ne bi pomogao da budu Cool. Jednostavno bili i ostali državni (makar sada sa dvojnim državljanstvom), sa rukovodstvom u poznim godinama (domaći deo), sa „ubačenim elementima“ (preko politike) na jakim mestima (doduše ti se drže goriva a ne „sirotinjskog“ sektora maziva) i sa nipodaštavajućim odnosom prema kupcu (kao da je i on njihov radnik pa treba da sluša šta mu se kaže). Jesmo sve veća sirotinja ali taj smo film već gledali. Mnogo dugo gledali da bi mogao da prođe. Tako da im džaba onaj Rus koji je glavni (i čovek mi deluje O.K.) kao i nekoliko dobrih marketinških poteza (što jest, jest). Dobro, nije sve tako crno (malo je i sivo), ima tu i dobrih pomaka (od dinosaurusa i više nego što sam očekivao), kao što je sponzorstvo Dušana Borkovića, koji je lepe rezultate napravio, sajt im takođe i nije tako loš (što je posebna priča i o njoj na kraju par reči). Ipak, akcijska sniženja i popusti preko „kartica“ su i dalje glavni načini povećanja prodaje (malo prodaje) uz dominantnu poziciju na terenu (ubedljivno najviše pumpi u Srbiji).
Naravno, zašto bi prethodni pa bili cool? Ono što jest, jest – i ne treba im, ali to povlači skromnije ambicije a VIZIJU (prvi u regionu kod oba) na „mrtvo slovo na papiru“.
FAM-u (trenutno) i nije da bude „’ladan“ (cool), već da se ne „o’ladi“ što je tužno i nadam se da će se dobro završiti. Ljudi koji tamo rade imaju potencijal da od FAM-a naprave (koliko-toliko) cool firmu a da li će ili neće, pokazaće vreme.
I to je otprilike to.
Još da dodam da su sajtovi ogromne većine proizvođača maziva, pravo „groblje“ (koorporacijski sajtovi iz devedesetih) gde mali iskorak ima Motul, Total ... ali ni to nije ništa posebno. Samo (još) jedan u nizu dokaza da od ove industrije skoro da nema konzervativnije (industrija cementa? Staklare? Industrija porcelana (i escajga)?).
I dok čekamo Godoa (kompaniju koja će (zaista) biti cool), možda će se takva pojaviti sa skroz neočekivanog mesta (Daleki Istok ili možda čak Afrika?). Ali o tome u sledećim tekstovima.
Dotle, budite (mi) COOL.

P.S. (dodato istog dana u 21.00h po lokalnom, srednjeevropskom vremenu)
Pošto ne znam kada ću stići da malo prokomentarišem ambalažu (već jesam indirektno u par tekstova, makar usputno). Ovde moram (ali zaista moram) da napomenem nekoliko stvari:
G-energy ima zaista jednu od najbolje dizajniranih boca za ulja. Jeste da je prva serija bila nedorađena (u izradi) ali je sada ona vrhunska kao i dizajn.
Motorex je nešto što privlači pažnju, svakako daleko od proseka (u samom vrhu).
AMSoil ima zaštitni znak u "do zla boga" ružnoj ambalaži ali to je ionako izuzetak koji potvrđuje pravilo (da to ne sme da se radi).
Motul, ne blista od dizajna (mada "petolitarke" nisu loše) ali "pop-up" na svakoj ambalaži (pre svih) je bilo nešto vanserijski ali bi morali da urede nešto i po pitanju dizajna (jer će ih drugi (prosek industrije) ionako, pre ili kasnije, sustući po ovom pitanju).
Lukoil je imao dobru zamisao sa LUX serijom ali nisu doradili dizajn. Dobro, nije ni tako loše, mnogo bolje od "apotekarskih" (belih) boca pre toga. Genesis je već nešto vrlo dobro, čak i ne mora bolje.
Neću dalje.

27 коментара:

  1. Анониман11. март 2014. 18:42

    Bravo Stevo svaka cast nego da ja imam strucnost ja bi ih opleo jos gore, u svetu ulja se godinama nista novo ne desava sem sto neko ubaci novu ambalazu ili plati neko odobrenje sto je tuzno. Samo vi terajte svoju pricu citaju vas ljudi sve vise,vidi ima i poziva za gotovanja svuda,pa ce valjda i vase znanje neko primetiti i primeniti od velikih igraca pozdrav i srecno!!

    ОдговориИзбриши
  2. Odlican tekst! Sve ste opisali bas onako kako i ja vidim. Cudna je ta industrija, kao neka sekta...

    ОдговориИзбриши
  3. E to, to nama fali, trend... biti u trendu, mislim na "domaće" proizvođače, ja ne znam koliko ljudi treba, koliki tim, kampanja, klub, šta već da se angažuje kod nas i da se odradi sve ili je sve to poslijedica što si rekao "naslijeđivanja radni mjesta". Mislim gledano sa realnog stava, stava proračuna i logike uvijek kupujme povoljno i kvalitetno mada više dajem naglasak na kvaliteti ali eto, prizanjem , kao i svaki potrošač ponekad mi fina ambalaža zapne za oko, izazove neki osjećaj iz djetinjstva koji sam možda zaboravio i probudi emocije... Da ne idem u široko a moglo bi se zadržaću se na našim "domaćim" proizvođačima... ČOVJEČE, pa ti ljudi nema smisla za dizajn, ukus, ma ne da nemaju, nego one jeftine foto-low-piksel reklame što se izvuku na ploteru i na brzinu složene nekad znaju biti ljepše.
    INA, mislim nikad nisam ni pomišljao da je sipam ali po nekad među nekim starim stvarima nađem tu i tamo još po neku onu narandžastu kantu ili konzervu od ulja i probudi neka sjećanja a ovo danas, što kažeš "apotekarska ambalaža" mislim stvarno nigdje veze sa ničim.
    Modriča-Optima-Nestro.... ma kako god više da se zove oni su baš kritični, ne sa konja na magarca već skoko sa kolutom u nazad i dvostruki prelom kičme... nemam komentara ni za font, ni za grafiku ni ambalažu... mislim imam ali neću da pljujem, dovoljno je samo da se vidi i sve je jasno. Čak sam im i pisao mejl da su stvarno bar mogli nekog dizajnera da angažuju ili ako ništa ostave kako je bilo i ako nije bilo u trendu bar nebi odbili neke stare kupce ovako samo ostavljaju loš dojam osim što im se i kvalitete pogoršao pokušali su visokim cijenama valjda da privuku mušterije... wtf

    Nadam se da uskoro vidimo nastavak na priču sa tvoje strane, pozdrav iz Banja Luke :)

    ОдговориИзбриши
  4. Анониман15. март 2014. 06:03

    Postovani mozda nije sve tako crno, neki dan na pumpi vidim G-energi ulja ambalaza nije losa specifikacije takodje pa me interesuje vase misljenje o njemu i bi li islo to ulje u gradaciji 0w40 u punta na tng presao 40000 pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Pa i neije baš crno ... malo je i sivo ...
      G-energy serija je dva puta pomenuta u tekstu. Imala je Cool start (čak je i poseban tekst bio o tome) i onda конец (filma).
      Deo za ambalažu je pod P.S. (kasnije dodat, ali pre vašeg komentara).
      Ambalaža je jedna od boljih ... a kako ne bi bila kada je Giugiaro dizajn!
      Problem je bila izrada (kod prve serije) koja je bila nedorađena ali je to brzo rešeno pa je odličan dizajn prenešen u potpunosti (i o oveme je bilo u komentarima pre (jedno) dve godine.
      Pitanje o G-energy 0W-40 u Punta (Classic) sa TNG instalacijom je odgovoreno u tekstu Fiat Punto II ("Classic") alias Zastava 10, deo II, gde ste ga već postavili.
      Sada ste dodali da je 40.000km u pitanju ali i to sam uzeo u obzir. Ukratko: može da se proba ali ne preporučujem (nešto posebno). Bolji izbor je (jeftinije) F Synth 5W-40. Još bolji izbor su ulja sa ACEA C3 i 5W-40 (G-energy nema takvo, za sada) ili neko GAS ulje 5W-40. Više detalja na stranici gde je već odgovor (od sinoć).
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Vidoh na sajmu, Nis promovise novu ambalazu... Skoro pa ista cini mi se samo druga boja (plava)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U svakom slučaju POHVALNO!
      Malo manje sivila ... bar.
      Doduše, providi se usklađivanje sa bojama Gazde, što može biti bedno ili cool, zavisno kako je urađeno i kako će se nastaviti.
      Sama ambalaža nije nešto posebno ali zbog G-energy serije ne može biti mnogo bolja.
      U krajnjem slučaju to je manji problem NIS-a, veći je što svoje ambiciozne planove NE mogu da ostvare (ne sa ljudstvom i organizacijom koju imaju i sa obavezom da "idu po mišljenje" kod Gazde, koji jeste svetska kompanija ali kao gigantska mora biti spora pa čak i u relaciji sa Zapadnim analozima).
      Mali plus. Ako nakupe dovoljno takvih ... možda i bude nešto od njih.
      Kao što se lepo kaže: "Kreće se lađa Francuska ..." (Ruska).

      Избриши
    2. Ne treba zaboraviti da do kraje sledeće godine G otvara veliku rafineriju baznih ulja u NS. Tačno da će veći deo biti naftenska bazna ulja i da će možda deo HC ulja koristiti za G-energy brend i da će deo prodavati na "slobodnom" tržištu.
      Ipak, ostaje da bi Nisotec trebao da u naredne 3 godine duplira proizvodnju ... koja nije problem, problem je plasman.

      Избриши
  6. Kako koristim KROON ulja mogu reci (a na ovu temu) da im je ambalaza poprilicno cool, ja zadovoljan. Imaju onu nalepnicu ispod cepa koja se, za razliku kod drugih gde se mora koristiti noz, kljuc, srafciger, lepo rukom odlepi.
    Jedno pitanje, mada po temi ne pripada ovde...
    Da li je ok mesati KROON ASYNTHO 5W30 sa Emperol 10W-40. Oba ispunjavaju ACEA A3/B3,A3/B ;API SL/CF, oba su sinteticka. Ili imate bolji predlog.
    (Toyota avensis 1.8 sa poznatim problemom potrosnje ulja)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slobodno mešajte dva navedena ulja.
      Ispunjavaju iste specifikacije, istog su tipa ("Full SAPS"), istog proizvođača ... doduše Emperol 10W-40 nije sintetičko već PS ulje, ali bez obzira na to sve je u redu.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Postovani Stevo,molio bih za vas komentar:
    Videh na sajtu prodavnice auto delova Beo-Car cena
    Castrol Edge turbo diesel 5w-40 kantica 4L.-3240din.
    Bilo mi sumnjivo posaljem mail sa upitom za cenu i dobijem
    odgovor sa istom cenom.Nesto mi to jeftino.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман18. март 2014. 19:38

      Nije to nista vidim ja na sajtu lav auta motul x max 0w40 po ceni od 1030 din pa odem tamo a ono ulje iz 2003 god sve cifre su dobro napisane katastofa sta ljudi prodaju pazite se

      Избриши
    2. I ovako nešto može da se desi.
      Čak iako nije taj slučaj ne zvuči dobro.
      Na "trulom" Zapadu je min. 50€ ... "ekportna cena" za šleper (na kome je cela paleta pomenutog) je negde 20-tak €, plus troškovi ... i porez i taman zarada 0%. Dobro, ima teorije da ostane nešto (da je nabavka kada je evro bio 100 dindži i još ponešto) ALI ...
      Meni to nikako ne zvuči (dobro), da je Magnatec pa nekako. Jeftin Edge kupuju samo ... zna se ko. Uopšte nisam protiv Castrola ali taj brend se NE kupuje zbog niske cene!!
      Inače, onaj X-Max je za reciklažu. Nije ni bitno da li je u redu i da li se može koristiti (možda i može, otkud da znam, mada je malo verovatno) VEĆ što bi na Zapadu bio jedino za reciklažu gde mu je i mesto.
      Pozdrav obojici.

      Избриши
  8. Sta mislite o Havoline-u 15w40 SN / CF
    Nesto kao ultramoderni optima sint turbo 15w40
    (Pour Point - 44 C)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sve najbolje. Još jedno PS 15W-40 ulje.
      Ne bih baš rekao ultramoderni Optima Sint Turbo 15W-40, nego malo moderniji Optima Sint Turbo, sa malom razlikom u aditivima ("jak" paket SM koji ispunjava i SN ili je razlika u odnosu na Sint Turbo u dodatku booster "paketića").
      Podatak za Pour Point je najverovatnije greška.
      Mnogo je i za 10W-40 pa čak i za 5W-40. Sa takvim Pour Point-om bi svakako ispunilo 5W-40 zahteve (100%) tako da je pre -34°C što je opet više nego dobro (slično G-energy 15W-40 ... uostalom ta dva ulja su pravi BLIZANCI ... bez navodnika).
      Dakle ovo je (bukvalno) g-energy, malo "začinjen" (mala evolucija, razlika u 0,5% aditiva).
      U svakom slučaju SVA tri ulja izuzetno preporučujem kao veoma kvalitetna i vrhunska 15W-40 ulja.
      Možda su i pravi odgovor na pitanje da li 15W-40 može u motore posle 2000. naročito benzice i naročito posle više od 200 hiljada km. Naravno da može i može biti bolje nego korišćenje 10W-40.
      Čak i zimi su ova ulja upotrebljiva do -20 a motor se može startovati i do -25 (što je kod mineralnih jedva moguće i uz podmazivanje "mašću" u prvih minut-dva i uz veće teškoće pri startovanju, i trošenje motora i akumulatora u većoj meri).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Izvinjavam se na upadu ali pošto pratim temu malo mi čudno bi 15W40 sa API SN, jel može link do artikla pošto na zvaničnom sajtu Hevoline europa ne mogu da nađem to ulje.
      Hvala

      Избриши
    3. https://cglapps.chevron.com/msdspds/PDSDetailPage.aspx?docDataId=394899&docFormat=PDF

      Pominje se i API SM (Caltex katalog) ali je dokument na link-u noviji.

      Избриши
    4. Hmm, taj API se izgleda baš lako dobije, čudno mi da ne zadovoljava 505.01 ako je api sn.. ali opet Texaco je u pitanju, neće oni svašta prodavati. Dobro da znam koje sad ulje za starije motore koji imaju malo veću potrošnju da preporučim.
      Koja je cijena ovog ulja kod vas u eurima ?

      Избриши
  9. Kupio sam ovo ulje za sledecu zamenu.
    Nisam mogao da odolim, iskusenje je bilo preveliko. Kod mene je svrstano u Top10. Kasnije sam tek naleteo na stamparsku gresku ili "stamparsku gresku" (-44)videcemo.
    Nazalost, za ulja retko se daje podatak o HTHS viskoznosti, a veoma je bitan. (verovatno ga je teze kontrolisati a menja se tokom eksploatacije te ga ne navode... nije obavezno da se navede, pa sto da vezuju zdravu glavu i cackaju mecku!)

    Kada pocnem da ga koristim, javljam o utiscima.
    Hvala na odgovoru.

    PS
    Inace o optima uljima-sve najbolje, koristio sam ih godinama (Maxima Turbo i nekada davno SuperVisk i Sint2001), ali nisam bio zadovoljan ponasanjem ulja na niskim temperaturama (sto se i vidi iz njihovog kataloga)
    Posebno Maxima Turbo15w40 koje bi po meni bilo 20w40 (a i po SAE J 300). Cista steta, inace izuzetno ulje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na komentaru!
      Vaše sagledavanje je jako dobro i veoma je dobra kritika (koja naglašava i dobre strane) sa kojom će se složiti veliki broj ljudi i koja je prilično zasnovana (čak i ciframa).
      Onih -44 je sigurno greška. Kolika? To već ne bih znao. Jednostavno je nemoguće da ulje ne ispuni 10W (da ima više od 7000 na -25 cel. i da je (tek) pumpabilno na -30 tj. da je tek malo ispod 60.000 mPas, što je 10x više od "gustog" meda na sobnoj temp.) a da stinjava tek na -44cel.
      I zašto bi se klasifikovalo samo kao 15W? a može i 5W?! (prevazilazi sva postojeća 5W-30).
      Druga je stvar što se slično možda i može postići sa viskoznim PAO base stock-ovima (a sa manje aditiva) što Chevron ima u svom "dvorištu". Međutim, cena bi bila "astronomska", ulje je stoga verovatno HC, kojih Chevron ima "kao blata".
      Inače to su i verovatno najkvalitetnija HC ulja koja osim ind. visk. ispunjavaju sve (makar zastarele) zahteve standarda za III baznu grupu.
      Inače, SAE J300 je verovatno standard koji je zreo za "penziju" (remont, rekonstrukciju, generalku) ali se to radi tako oprezo ("kao po jajima") da bih pre očekivao neku korekciju istog (samo "prva specijala").
      U svakom slučaju, imaćete bolje ponašanje na niskim temperaturama a to jeste bitno.
      U pravu ste i za HTHS viskoznost ... reproduktabilnost je diskutabilna, merenja moraju biti precizna, dati podatak je (uvek) klimav i menja se tokom eksploatacije ... ali je bolje dati onaj za novo ulje, pa makar da se uzima sa rezervom.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ne mogu da stignem ali jeste za jedan kraći tekst (SAE J300). Vreme ga sve više gazi ali je toliko ukorenjen (preteče su od pre 100 godina, pre 80 prva velika revizija, pa 70-tih je uobličeno kao danas osim 0W i 5W, da bi krajem XX veka bio ovaj koje je i danas aktuelan (standard).
      Toliko smo svi svikli na njega da ga je mnogo teško zameniti.
      Hvala na ideji.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  11. Postovanje Stevo,

    interesuje me sta bi ste mi preporucili za passat 2003god, TDI, 96kw..5w40,Havoline , Castrol edge, ili Valvoline durablend...inace auto je presao 210000km.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dakle, zavisno od intervala zamene možete koristiti 5W-30 VW 504/507 ulja i to je u prvih 100 ili 200 hiljada km verovatno najbolje. Sada bi 5W-40 uz VW 505.01 moglo biti najbolje rešenje. Vodite računa da morate ulje menjati na 15000km ili godinu dana.
      Valvoline ima sjajna ulja, ali je Durablend u ovoj katerogiji (505.01) ipak malo slabiji (ali može biti isplativ) kao PS ulje ili "manje sintetičko".
      Castrol Magnatec je solidno rešenje (ACEA C3) ili Havoline (još i pre) Ultra S.
      To vam je možda i optimalna kupovina.
      Edge Turbo Diesel bi moglo biti bolje u nijansama ali uz značajno veću cenu, pa procenite sami i odlučite shodno prioritetima.
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovanje Stevo,
    Imam auto sa DP filterom,pa sam shodno tome sipao Shellovo ulje AVL 5W-30,karakteristika 504.00-507.00,koje ste Vi u ranijim tekstovima obradili.E sad muci me jedna stvar,ulje sam kupio kod ovlascenog zastupnika,po cijeni od 11 eur za litar,a isto to ulje na Shellovoj pumpi u Austriji se prodaje po 30 eura po litru.
    Zanima me Vase misljenje da li se radi o ulju istog kvaliteta,ili da li se za "trece zemlje" uvaljuje ulje losijih performansi(ako podjemo od pretpostavke da se radi o originalima)?
    Hvala i pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mirko,
      Mislim da se zaključak sam nameće. Iako nisam sklon teorijama zavere ovo je nešto što je uobičajeno (i kod prehrambenih proizvda i kozmetike, gde nije ni tajna i gde je dokazano).
      Naravno, zvanični stav Shell-a i drugih velikih kompanija je da su razlike minimalne i da je to isto.
      Ipak, zašto ne prodaju u Nemačkoj "made in Poland"? Možemo 3x da pogađamo (pošto je teško pitanje).
      Iz mnogo razloga, duplo veća cena je normalna (Shell pumpa u Austriji i kupljeno kod nas u M.P.) ali 3x veća cena ...
      To je bila loša vest. A ima i dobra!
      Ovde razlika zaista jeste mala, jer ulje (čak i kod nas) zadovoljava VW 504/507. Dakle i ono lošije ispunjava standard dok bolje malo i premašuje.
      Zahtevi istog su visoki pa razlika nije toliko velika (iako verovatno postoji) i ne zaslužuje toliku razliku u ceni. Ako ne menjate na 30.000km već ranije nemojte lupati glavu o distinkcijama, dobro je i ono od 11€. Sa "austrijkim" je lakše biti opušten pa menjati po indikatoru na tabli ili na cca. 30.000km, zar ne?
      Važi za praktično sve proizvođače koji imaju više pogona na kontinentu. Motul, Chevron (Texaco) i od pre neku godinu Valvoline (oni su ranije bili najgori po ovom pitanju jer se ulje radilo licencno ali sad je proizvodnja centralizovana) su na primer izuzeci. Naravno, šta mislite gde se šalju ulja (šarže) koje nisu tačno "u decimalu" po specifikacijama? (i kod ovih sa kontinentalno centralizovanom proizvodnjom). Da pogađamo tri puta?
      Pozdrav!

      Избриши