Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 03. април 2014.

Lada Samara, završni rez (Lada Samara, final cut)


Kako za “velike“ teme nemam vremena (znam, znam, bar sam dva serijala „prekinuo u letu“ (bazna ulja i reciklaža ulja), bar jedan obećan tekst („Afrika“) nisam stigao da napišem ... Petronas makar bi mogao da dođe na red, Lotos i Orlen ... Wulf ... AMSOIL (odavno obećao) ... Yacco,  i tako to, ali „no can do“). Imam tema do kraja godine i ne pokušavam da smislim nove (taman da ispunim rečeno). Da ne spominjem Q8 (srećom na CBC-u ima malo o njima), Marly (dotakao temu), Red Line … Miller Oils … ZIC … (sve bolje od boljega i veoma zanimljivo, makar slabo dostupno u Jugoistočnoj Evropi (i šire) i još manje neophodno).
Malo zbog toga a malo i zbog kvaliteta preporuka, rešio sam da objavim tekst koji već postoji kao komentar u tekstu „reče mi jedan čovek“ uz malo mojih komentara. Ovim ispunjavam i ono što sam započeo ranije (da objavim dobre tekstove čitalaca, naročito registrovanih članova) a komentar mnogi neće videti (znam da „search“ ne radi uvek i idealno, pokušajte preko google-a, motornaulja.blogspot.com uz temu koja vas interesuje, to uvek upali).
Na žalost, trebalo bi sve o Lada-ma da se kaže ali neću stići, pa je bolje da jedan tekst bude posvećen svim ostalim (osim Samare). Inače o Niva modelu je pisano na CBC-u, a nešto o novijim tipovima na mycity forumu (kome trebaju informacije a ne bi da čeka više nedelja ... do kraja maja bi to mogao da napišem).
O LADA SAMARA  vozilu je već bilo reči ali ovo je prilika da se tema „izvrne na postavu“ i zaokruži. Takođe mislim da ovde ima i opštih preporuka korisnih i onima koji imaju drugo vozilo.
I da uvod ne bude duži od teksta krenimo na stvar.

Pozdrav svima iz Lada Kluba, hvala na savetima, puno znače ljudima koji ništa ne prepuštaju slučaju.

Pošto je već pomenuta cenjena starina, Lada Samara, sa kojom sam prešao pola puta do meseca, daću par saveta, ne košta ništa ali zna da sačuva auto.

MOTOR.
Uopšte nije probirljiv kao što je rečeno, ali vodite računa. Kod starih modela ne retko zakaže karburator ili pumpa goriva pa veća količina benzina završi u motornom ulju. Ništa strašno, otklonite kvar i ulje zamenite odmah. Što se gradacije tiče, nema smisla sipati neko 0W ulje, čak i sveže remontovani motori imaju veću potrošnju takvog ulja. Toplo preporučujem neku dobru polusintetiku tipa 10W-40, može i mineralno 15W-40 ako ne prelazite mnogo kilometara i često vršite zamenu, što se sintetike tiče 5W-40 može da završi posao ako je motor u odličnom stanju. Kao minimum uzmite API SG, ništa mu neće škoditi novije pa čak do API SN. Ono što ja koristim je sintetika Mobil 1 Peak Life 5W-50, prezadovoljan sam u svim uslovima, ali nemojte preterivati, ovo je skupa varijanta, držite se polusintetike. Motor nemojte ispirati ako to niste do sada činili redovno, biće više štete nego koristi ako se podigne sav mulj iz kartera.
Stalker:
0W-xx zaista nema smisla sipati u motor, čak ni sveže remontovan. 5W-40 već može ali i za tim ima malo potrebe. I pored nekoliko dobrih iskustava, i ovde potrošnja ulja može biti povećana. PS ulja 5W-40 bi bila rešenje jedino za hladne predele gde temperatura pada i do -25°C ili čak i neki stepen ispod toga, inače tek njih sipati nema mnogo smisla. Sintetička ulja 5W-40 su uvek mali problem ako nisu korišćena 15 ili 20 godina, pa tu zaista treba biti oprezan.
Kao što rekoh jednom prijatelju (na pitanje šta u Samaru koja ne troši ulje a godina proizvodnje “je kvari”) 10W-40, bilo koje “kršteno” je više nego dobro, idealno čak. Ne treba se opterećivati bilo koje je dovoljno dobro. Lukoil, G-energy, Nisotec, Optima (Modriča), FAM … sve je to više nego dobro.
Lukoil Super kao API SG je minimum ali i dobro zbog malo niže cene. Inače, API SL je još i bolje.
Kod starijih mašina potrošnja ulja može biti nešto veća (npr. primer iz okoline, gde je par godina korišćeno Motul 2100, sve o.k. ali više od litar na 5000km, motor svakako nije u sjajnom stanju doduše; prelazak na 15W-40 je to smanjio skoro na pola, prvo Motul 4000, pa zatim Optima Gas).
15W-40 je više nego dobro (API SG ili više) i možda je i optimum za motore starije od 15 ili 20 god. Zimi je dovoljno dobro i do -20°C (proizvođač tako kaže a Lada vozila su poznata po dobrom ponašanju zimi u svakom pogledu) a za niže temperature je ipak potrebno 10W-40, dakle ili dve zamene ili dolivanjem u 15W-40 od jeseni pa na dalje).
Sintetika Mobil 1 Peak Life 5W-50 je odličan izbor (ili čak Mobil 1 Extended Life 10W-60 mada ne kao prvi izbor) jer je ulje prilagođeno starijim motorima i problem zaptivki je veoma redak i malo verovatan. Idealno ako prelazite više od 10 hiljada km (pa do 15000km) inače neisplativo za manje godišnje kilometraže. Inače, 10W-50 je verovatno idealno sa stanovišta same viskoznosti (kod ovako starih motora) ali je tu izbor ograničen, a Elf je pravljen za moderne motore pa je problem zaptivki pre moguće nego sa Mobil-om. Elf 5W-50 već više dolazi u obzir, a i cena je umerenija. Ipak, M1 je u svakom pogledu bolje ulje. 5W-50 je dobro kako za temperaturne ekstreme tako i za teške uslove rada, ali SVAKAKO nije primarni izbor. 10W-40 pod jedan, a 15W-40/50 pod dva (PS ili mineralna).
20W-60 ne koristite čak iako motor “troškari” ulje, to je isuviše za Samaru. Jedino kao letnja varijanta kod “troškarenja” (uz zimsko 15W-50). Druga opcija je “mineralna varijanta” 20W-50 uz zimsko 15W-40.
Kao celugodišnje ulje kod prvih znakova “troškarenja” je 10W-60 bolji (jedini) izbor.
Inače je 20W-50 opcija (letnja) i za motore koji NE troškare ulje, ali definitivno nije za zimu, osim u predelima gde temperatura ne pada ispod -10°C pa može biti i celugodišnje ulje u primorskim oblastima ili u većem delu Makedonije i slično.
Stariji motori traže raniju zamenu ulja pa je za mineralna 7500km ±10% optimalno, PS mogu da se menjaju i na 10 hiljada a sintetike i na 15000km.

MENJAČ.
Kod starih modela kojima je proizvođač propisao korišćenje motornog ulja, ni po koju cenu ne nalivajte menjačko ulje, doći će do havarije, čuvajte se nadri-majstora, zbog njih i takvog ulja sam jednom prilikom ostao bez petog stepena prenosa i to baš na auto-putu, posle remonta maksimalno pazim šta radim. Kod ovakvih menjača izbegavajte 0W i 5W gradacije zbog curenja na zaptivkama. Ovde je preporuka slična kao kod motora, polusintetika 10W-40 ili mineralno 15W-40. Ja koristim sintetiku Mobil 1 Extended Life 10W-60 koja se izvrsno ponaša ali ipak zaboravite zbog cene, redovno menjajte neko dobro polusintetičko i uživajte.
Stalker:
Ovde tek nemam šta da dodam. Sve je rečeno. Ipak, osim 10W-40, 15W-40 ili 15W-50 mogu biti vrlo dobre opcije.  Čak mi se 15W-40 čini optimalnim. Koristite API SG ulja pre svega, mada dolaze u obzir i SL. Menjajte na 50-tak hiljada km (ili 5 godina). Maksimalno na 75.000km.
Za toplije predele preporučujem 20W-50 mineralna ulja.
O mogućnosti korišćenja nekih (posebnih) menjačkih ulja ne bih sada, samo bih zbunio većinu a ti izuzeci koji potvrđuju pravilo nisu izgovor za korišćenje menjačkih ulja! Čuvajte se nadri-majstora i sličnih “stručnjaka”. U Ladu Samaru (starije verzije) ide isključivo MOTORNO ULJE!
(neke novije verzije koriste 80W GL-4 ali to samo ako tako piše u upustvu vozila)
OVO VAM NISAM REKAO (I did’t tell you): mogućnost korišćenja menjačkih ulja postoji i čak može biti i bolje rešenje; no pravilan izbor nije baš tako jednostavan. Čak i kod Hondi iz tog perioda to je moguće (gde je to posebno “teška jeres” i pomisliti a kamoli izreći i odmah je za lomaču (na žalost nismo mnogo odmakli iz mračnog srednjeg veka). O tome ima na sajtu Honda kluba pa ne bih širio priču. Možda kad budem pisao temu “Heretic” (“Jeretik”) … tamo jednog lepog dana.
Čisto je praznoverje da će menjač zaribati ili bilo šta slično ako se ne koristi menjačko ulje. Čak ni pod velikim opterećenjima. Aman, Ama, ma i a … menjači ne traže ("teške") EP aditive i bar 80% njih može da radi sa motornim uljem … problem su diferencijali naročito hipoidni, zato i “hipoidna” ulja i još “naročitije” LS diferencijali (LSD što bi rekli, Lucy in the Sky with Diamonds).

KOČNICE.
Ni tu nema mnogo probirljivosti, fabrička preporuka DOT3, provereno može DOT4, reče mi burazer da nije bilo problema ni sa DOT5.1 ali to uzmite sa rezervom, nisam probao. Kod mene trenutno Mobil Brake Fluid DOT4, ne insistirajte na tom brendu, ima i boljih, ali redovno vršite zamenu.
Stalker:
Nije da DOT3 tečnostima nešto fali, ali bi morali da ih menjate na tačno 2 godine. DOT4 je sigurno bolje rešenje, bolje štiti sistem i pruža veću sigurnost, itd. i sl. po neznatno većoj ceni. Sa njima se možete došlepati i do zamene na 3 godine (ali ostaje preporuka zamene na 2 ili 2,5). DOT5.1 se može koristiti ali je već manja zasnovanost za tim. Viša cena neće nešto posebno doneti. Osim toga kombatibilnost sa starim materijalima zaptivki može (ali zaista, zaista retko) da bude problem. Jednostavno, ne bih išao toliko daleko iako ne vidim problem (problem su nepotpune specifikacije proizvoda, gde je Shell jedini koji ih daje kao takve, većina ni ne meri polovinu što ovi navode; shodno tome Shell AdvanceBrake Plus DOT 5.1 mogu da preporučim (ostale kada im pogledam u ćitap, kada isti napišu) ali ako vam nijedno od njihovih DOT4 kočionih fluida nije dovoljan, onda nemojte ni sipati Shell; o ovome (nadam) se jednog lepog letnjeg dana (pa do podne)).

ANTIFRIZ.
Tu nije potrebno bilo šta navoditi, dobar G11 je sasvi zadovoljavajući, ništa mu neće faliti ni od crvenog, G12. Najbitnije je ako već prelazite sa jednog na drugi isprati ceo sistem da ne dođe do neke neželjene hemijske reakcije i stalno proveravati stanje termostata, to je kod ovog auta slaba tačka. Trenutno u rashladnom sistemu plavi Mobil Antifreeze, čisto iz hira i vernosti brendu, inače bio sam zadovoljan i sa FAM-ovim antifrizom i još ponekim brendovima.
Stalker:
Lepo rečeno. Dodao bih da ni G11 nije obavezno već samo BS6580 (običan “plavi”) ali može. U tim slučajevima menjajte na dve godine (G11 eventualno i na tri, ali ne i “3,5”). Ispiranje je zaista preporučljivo ako prelazite na G12, inače se pokazalo da je Lada vrlo prijemčiva na G12/G12+ pa i G12++. U principu to zbog metalnih delova i nije problem (kako sam već u nekim komentarima rekao, posebno na nekom forumu, skoro) problem mogu biti samo creva (gumeni i polimerni delovi sistema). Pokazalo se da je “crvenko” dobar za Ladu. Ipak, nemojte “cediti” mogućnost da se menja na 5 godina, već to uradite posle 4. Time se i isplativost ovoga smanjuje a opasnost da se pretera raste (lakše se zaboravi da li je treća, četvrta ili peta godina nego da li je prva, druga ili treća).
I pored navedenog, ne bih hrlio za G12, jer mi se češća zamena G11 (ili BS6580:1992) čini boljim rešenjem. Za OAT i nema preterane potrebe (nije obavezno). Nisu tačni navodi da G12 nije za bakarni hladnjak a G11 za aluminijumski priča je malo složenija, i više važi da je G12 bolja RT za visoke radne temperature (mada ima i BMW-a koji to ne potvrđuju) i ima duži rok trajanja (5 god.). Klasični antifrizi su više nego dobri za sva vozila do sredine devedesetih a mogu se koristiti i za mnoga do kraja 90-tih (i sa Al hladnjakom).

Toliko o tečnostima za ovo vozilo, drugi sam vlasnik, u pitanju je Lada Samara 1500 (VAZ 21093) iz 1991. godine, kupljena sa nekih 50.000km, odavno sam prešao 200.000km i poveći kusur. Nadam se da je nekima ovo bilo od koristi a moja preterivanja zaboravite, tome su sklona sava vojna lica koja drže vozila u cakum-pakum stanju, pa i ja.

Preterivanje je uslovno. Ne kažem da vozilo ne bi doseglo 200 hiljada km i bez Mobil 1 u motoru (i menjaču) ali je svakako dokaz da dobro održavanje vodi ka dužem veku vozila i da se pri tome NE može preterati. Problem mogu biti samo finansijske mogućnosti i opravdanost istog ukoliko se vozilo koristi manje (prelazi manje od 10 hiljada km). U tim slučajevima sasvim se isti efekat može postići i jeftinijim alternativama. Češća zamena ulja (na npr. 5000km) neće posebno biti bolja varijanta a poskupeće održavanje (i više od M1 5W-50) pa je umerenost i prilagođenje potrebama zapravo optimum održavanja (mineralna za do 7500km, PS za do 10 hiljada, kod sveže remontovanih motora i 12 hiljada  i slično).

II DEO
LADA SAMARA I TNG.
Nisam vičan vožnji na ovaj tip goriva, kod ovakvih automobila benzin 98 je zakon zbog izuzetno mirnog rada motora i drastično reducirane potrošnje. Pre nego što se odlučite za ugradnju plinskog uređeja ponovite sebi bar desetak puta "benzin nije skup ako se ne rasipa", pa tek onda krenite u akciju. Da počnemo, imajte na umu da TNG ima višu temperaturu sagorevanja od benzina, nije loše izabrati toplije svećice, primera radi, ako je fabrička preporuka FE65P možda bi pravi izbor bio FE55P, oznake se razlikuju od proizvođača do proizvođača, neće škoditi za jedinicu toplija svećica. Zazor sa fabričkih 0,7 slobodno podesite na 0,6 da bi se sprečile neželjene detonacije koje smanjuju radni vek svećice. Od motornog ulja ništa specijalno, kvalitetno mineralno ulje 15W-40 deklarisano za gas, preporučujem klasifikaciju API SL jer se ne oslanjam preterano na proizvođače. Bilo je lepih iskustava sa Liqui Moly Leichtlauf 10W-40 uljem ali, čitajte ovaj blog, sami izaberite. Jos nešto, ako je moguće, nemojte bušiti karburator pri ugradnji uređeja, ako ste u mogućnosti nabavite pločicu, nije bacanje para. Plinski uređaj održavajte pravilno podešenim i obavezno ostavite instalaciju za benzin u ispravnom stanju, izbegavajte kratke relacije i prvo paljenje na plin kada je hladno vreme ako želite da sačuvate motor.

Toliko od mene, želim vam puno kilometara!

Stalker:
Benzin 98 svakako … ipak, kod nas je razlika u ceni jako velika pa možete i praviti “mešavinu” (pola-pola) 95 i 98. Razliku u ceni nećete nadoknaditi kvalitetom, potrošnjom (jednostavno je prevelika) ali slažem se da je 98-ica (kad je već ima) bolji izbor (slično Zastava vozilima).
TNG ne bi trebao da bude bauk. Tu se baš ne bih složio, ali kako je “zlatno” vreme već prošlo (sve manja razlika zbog većih poreza) teško da se isplati za manje od 10 hiljada km. Zbog “reatesta” se sigurno ne isplati i ako prelazite manje, bolje skinite instalaciju.
Inače ako se vozilo mnogo koristi, tu već nema dileme. TNG se više isplati. Sam motor dobro “sarađuje” sa gasovitim gorivom, ali je poznato da izduvni ventili (trećeg cilindra) mogu da “ciknu” u relativno kratkom periodu. Doduše to ili duži vek motora? Odgovor je lak. Doduše i to se retko dešava a paljenje na benzin i povremeno (5-10%) korišćenje benzina i u letnjem periodu (a zimi više, naročito kod kratih jutarnjih relacija) će male mane TNG-a smanjiti na mikroskopsku meru.
Što se svećica tiče, zazor nije loše smanjiti (mada i nije toliko obavezno, samo je preporučljivo; teško da će i 0,7mm dovesti do problema) ALI izbor toplotne vrednosti je pogrešno naveden. Za TNG (LPG) se koriste “hladnije” svećice a ne “toplije”! Ipak, ovde treba biti (jako) oprezan da se ne napravi “medveđa usluga”. Radna temperatura u cilindrima se obično ne povećava značajno (50 ili maksimalno 100°C) pa je u principu bolje držati se standardnih svećica. Npr. kod Enker-a, Bosna Super treba ostati na 65 (najbolje FE65CPR), dok kod NGK treba koristiti BPR6ES (ili V-line) pre nego 5ES (obe zamenjuje Fe65PR).
Uopšte: Bosch, Champion označavaju većim brojem topliju svećicu a manjim hladniju (pa je izbor Bosch WR6DC, mada može i 7-ica naročito pod uslovom da se deo vozi i na benzin, slično i Champion, 9YC je bolji izbor za TNG od 10YC). Kod NGK, Denso i Bosne, veći broj označava hladniju svećicu.
Kod Brisk-a ne znam ali i te su solidne i mogu (naravno) da se koriste.
Specijalne LPG svećice nisu obavezne i obično su preskupe za održavanje ove vrste automobila (obično iridijumske ili itrijumske) i ne preporučujem posebno. Za više saveta pitajte nekog mašinskog inženjera. Pitanje je i ima li odgovarajućih za Lada Samaru i slična vozila (nisam se bavio temom, sasvim sam zadovoljan standardnim rešenjima na Zastavi a i većina ljudi koja nije menjala tip svećica nema primedbi).
Dakle, ostanite pri standardnim ili tek neznatno hladnijim svećicama (Bosna 85 je možda previše).
Mnogo je bitnije održavati električni sistem vozila ispravnim i (eventualno) nabaviti malo kvalitetnije kablove, i to je uglavnom sve što se tiče TNG (LPG).
Ostalo je o.k.
GAS ulja jesu dobar izbor (nisu obavezan) i preporučujem (15W-40). Kod 10W-40 ne treba juriti posebna LPG (TNG) ulja, nije da ne može ali tu ima manje potrebe i veća je razlika u ceni.
Dobar izbor su i API SG ulja, u slučaju da ulje menjate (godišnje prelazite) manje km. Kao što sam već naveo, ona “sama po sebi” imaju manje sulf. pepela i jedina mana im je što nisu dovoljno oksidaciono postojana i imaju manje detergenata pa ne mogu dugo trajati.
Toliko (i) od mene, želim vam puno kilometara!
Pozdrav članovima Lada kluba!

P.S.

Da ne bude kao za most u Budimpešti (pa da fale jezici lavovima) ali mislim da je sad u vezi fluida sve rečeno o ovom vozilu (tečnost za vetrobran birajte po želji, samo da je bistar i po mogućstvu bez metanola) tako da se temi neću vraćati. Eventualne dopune, pojašnjenja i ispravke biće unutar komentara.

40 коментара:

  1. Golem pozdrav!
    Moze li (kad nadjete malo vise vremena)
    -Top quality diesel engine oils; // recimo Top5 ili 10
    -Top quality gasoline engine oils; //isto
    -Top quality LPG engine oils //takodje
    U viskoznostima od 0w20 do 10w60.
    Smatram da bi bilo vrlo pozeljan tekst, ili tako nesto u drugoj formi, ako bi ova forma bila "nezgodna" misija.
    Znam da je tesko i razlicito od slucaja do slucaja, ali ipak ostvarivo.(nesto kao avgust 2009.)
    CV®LE

    ОдговориИзбриши
  2. Nije to baš tako lako (i moguće) ali bi u malo izmenjenijoj formi, npr. "trend-seters" bi već moglo.
    Uzgred, tekst o godišnjici bloga će kasniti jedan dan, ali je nemoguće ispuniti čak i za tako važnu (peto)godišnjicu.

    ОдговориИзбриши
  3. Sretna godisnjica bloga
    Ocekujem tekstove sa nestrpljenjem.
    CV®LE

    ОдговориИзбриши
  4. Kako proceniti kvalitet 10w40 dizel motornih ulja?
    Evo primera dobrih ulja:
    -Valvoline Durablend diesel 10w40 CF VW 505 MB229.1
    -Shell Helix HX7 Diesel* 10w-40 CF MB229.3 (MB-vec malo vise podataka)
    -G energy S Synth 10w40 CF VW505/501.01
    -MOL Essence Diesel 10W-40 CF/SL VW505 (SL-nesto malo vise znaci, pa i ne)
    itd, itd ...

    Po specifikacijama se malo (ili nimalo) razlikuju od ulja koja su blago receno sljam (a ne bih da ih navodim).
    Cak se i vrednosti fizicko-hemijske analize nesto bitno ne razlikuju, a mogu i da zavaraju.
    Kod benzinaca je malo lakse, ali dizeli u 10w40 viskoznosti svi su CF - i tu je kraj!
    MB 229.3 MB 229.5 VW 505.01 su uglavnom uslovljeni samom viskoznoscu te ne mogu da ga imaju.
    VW505 i MB229.1 uveliko prevazilaze, ali to ne pise nigde!
    Osloniti se samo na pedigre-ime ili samo na cenu je cesto pogresno.

    ---------------------
    *Shell HX7-moj favorit

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Sve ste u pravu.
      Jako je teško razaznati (ikakvu) razliku.
      Što više odobrenja to bolje ali i sami ste rekli da su mnoga uslovljena viskoznom gradacijom (5W-30/40).
      Nekoliko ulja ima MB 229.3 (Motul 6100, INA, MOL, OMV ...) pa bi to moglo da bude mala prednost.
      Takođe je prednost ako je navedeno iz koje godine je ACEA A3/B4. Što novije to bolje. ACEA A3/B4-10 (2010.) je jako dobro (FAM) a ACEA A3/B4-08 (2008.) je dobro a A3/B4-04 još uvek solidno.
      Doduše ako je vozilo iz devedesetih ... i B2 može biti zadovoljavajuće.
      Problem je što dva ulja identičnih fizičko-hemijskih karakteristika (kao nova) mogu biti dosta različita posle 100h u motoru, što je mnogo važnije (ali te podatke nećete dobiti ... na tacni ... nikako zapravo).
      Kao što rekoste, jedna od neobjektivnih ali empirijskih metoda izbora jeste prema poverenju u proizvođača (brend).
      Zvuči kao "Đoko od oko" ali koje baterije kupujete kad je neka važna prilika? Duracell, pa Varta pa sve ostalo (zar ne?).
      Shell mi tu zvuči najubedljivije.
      No, sva navedena su više nego dobra.
      Možda baš po redosledu navođenja (ne računajući Shell).
      Naravno, mnogima znači i cena, pa će od renomiranih proizvođača izabrati najjeftinijeg.
      Dobar način kupovine ali ne i najbolji.
      Više mi se sviđa ni najskuplji ni najjeftiniji (kao i za većinu stvari u životu) a svakako (što) renomiran(iji) proizvođač, to bolje.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Treba znati i pozadinu, recimo ko kakva bazna ulja koristi (eh, vreme mi je gospodar; nikako da završim tekst o njima) i slično.
      Shell je tu u velikoj prednosti u poslednje 2 godine. Doduše odavno je iznad proseka Havoline (i njegov "klon" G-energy) sa korišćenjem HC ulja za 10W-40. Pa opet ... nije ni sve (samo) u tome.

      Избриши
    3. Uzgred ... najbolja 10W-40 ulja su (često) 5W-40 (ili čak) 0W-40!
      Ili tačnije rečeno, najbolja SAE 40 ulja (ali onako je efektnije).

      Избриши
  5. Hvala na odgovoru, a posebno hvala za dopunu.
    Ima nesto cudno u nacinu na koji proizvodjaci deklarisu svoje proizvode.
    Traba "citati izmedju redova" a ta slova su zamagljena.
    CV®LE

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš tako!
      Ili su sitna da je potreban elektronski mikroskop da bi se pročitala.

      Избриши
  6. Анониман02. мај 2014. 23:11

    Da li ime svrhe menjati ulje u menjacu u autu koji je presao oko 80000km, star je 24 godine i nikada do sada nije menjano? Menjac se ponasa normalno, nekada malo zapne pri ubacivanju u prvu, ali ne ispada ni iz jedne brzine i slicno. Planira se voznja jos 3 godine, do kada traje reatest i posle kraj. Naravno Samara je u pitanju.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nema mnogo svrhe. Iako sam stanovišta da "uvek" svrhe ima, ovo je tipičan slučaj kada ne bih "ništa dirao" i rizikovao curenja i komplikovao sebi život.
      Ipak, (i u svakom slučaju) prekontrolišite nivo ulja.
      Ako je dobar izguraćete toliko (proveravajte na godinu dana). Ako nije e onda je pitanje: da li dolivati ili menjati?
      Doliti neko 15W-40 ako je nivo tek malo ispod potrebnog a ako treba dosuti više ulja (pola litara ili više) onda bi stvarno bilo bolje zameniti. Najbolje 15W-50 mineralno ali zbog cene i 20W-50 ili 15W-40 ne bi bilo loše. Procenite temperature kod Vas, ako je do -20°C (-18) što je uglavnom slučaj, odradiće posao i 20W-50 dok za mogućnost ispod -20°C onda posao treba da (pošteno) uradi neko 15W ulje, zbog starosti najbolje 15W-50 a zbog cene 15W-40.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Анониман03. мај 2014. 14:22

    Skoro je majstor proveravao i nivo ulja je dobar, a rece i da ima boju kao da je novo. Svestan sam da bi verovatno imalo puno opiljaka kada bi se ispustilo, ali menjac dobro radi. I ja sam misljenja da nista ne diram, menjam motorno ulje redovno i tjt. Puno hvala na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
  8. Pozdravi! Stevo a šta bi ste trenutno preporučili od ulja za upotrebu u ladi 110 1,5 16V? DO zameen je ostalo još oko 1000 km pa bih da na vreme počnem da biram. trenutno je u motoru Excelium NF 5W40 sa kojim sam zadovoljan. Pa je sada glavno pitanje da li nastaviti sa ELF-om, obzirom da su menjali nazive ulja, ne znam jesu li i formulaciju) ili preći na nešto drugo. Trenuto se razmišljam između LM sa MoS2 ili možda Leichtlauf Performance 10W40 ili čak Statoil Superway 10W40...
    Otvoren sam i za ostale predloge

    Hvala !

    PS: Zaboravih reći lada je 2004. prešla 140k km

    ОдговориИзбриши
  9. Elf je O.K.
    Razmišljate o egzotici, možda malo manje egzotično:
    Lukoil ili G-energy, 5W-40 ili 10W-40 (bilo koje od njih).
    Možda se iznenadite rezultatima.
    Još dva predloga (moji favoriti):
    G-energy 15W-40 semi-synth (sasvim dovoljno i za -20°C), cena povoljna, potrošnja ulja minimalna, "milina".
    Mobil 1 Peak LIfe 5W-50 (dok ga još ima), izuzetno.
    (nisu "zapadnjaci" loši, ni za Ladu, naprotiv).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Pa sad nije da se bojim mejdžorsa ali mi je nekako uvek na umu da njih najviše falsifikuju. S toga gledam Liqui moly i staotoil
    Lukoil sam pre koristio, do momenta kada su umesto ulja z Perma počeli da dovoze ulja iz Bugarske, mada ako su izjednačili njihov kvalitet sa ovima iz Rusije što da ne...
    U svakom slučaju baciću pogled na ono što ste pisali kao i na cene.

    Hvala i nastavite sa odličnim poslom!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Daleko od toga da Vam ideje nisu bile dobre!
      Od LM-a bih najpre birao super Leichtlauf 10W-40 a vredi probati i Synthoil HT 5W-40 ili Leichtlauf HT 5W-40 (prvo kvalitetnije osnove a drugo aditiva) .
      Superway 10W-40 je takođe dobar izbor uz opciju LazerWay 5W-40.
      Uz dobra iskustva sa Elf 5W-401 nema razloga da se sa istim ne nastavi. Ipak, 10W-40 bi mogla biti solidna opcija.
      Lukoil je prilično standardizovao proizvodnju a koristi (uglavnom) svoja bazna ulja gde god da proizvodi svoja ulja (možda u Finskoj i nešto Neste-a). Lux(e) sintetičko je zaista dobar izbor (MB 229.5 i zvanično, kao i SN zvanično).
      G-energy je isto original i to "made in Italy" (Bari).
      Prave se od Chevron-ovih baznih ulja, pa je 15W-40 (verovatno) čisto HC ulje.
      U svakom slučaju, izbor je veliki, a Vi i sami dosta znate pa ćete sigurno probrati šta Vam treba.
      Teško je pogrešiti od toliko opcija.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Red bi bio da se javim.
      Odlučih se za G-energy S Synth 10W40, cena povoljna oko 1600 dinara kantica od 4 l. Što ne 5W40, pa zato što ipak tučem kilometre pa bih po svim prognozama do početka zime trebao preći 9000-10 000 km kad bih opet prešao na 5W40.
      Samo jedno dopunsko pitanje, ima li smisla u to ulje odati LM MoS2? Koristio sam taj aditiv uz Lukoil 10W40 pre 3-4 godine i primetio sam da je temperatura motora bila manja nego bez njega, bilo je naročito primetno u zimskom preriodu. Rashladni sistem potpuno ispravan.

      Избриши
    3. Sa uljima ste napravili dobar balans (leto/zima).
      Nema nekog većeg razloga za korišćenje MoS2.
      Kao što ste i sami rekli, "snižava temperaturu" zimi (kada nije od značaja ili je kontraproduktivno).
      U kratkim relacijama možda i leti snizi temp. ali nije od značaja (bitnije je da je sistem za hlađenje ispravan). Na dužim bi moglo da se desi i obrnuto ... ništa strašno ali nepotrebno.
      Po definiciji, leti se više vozi, a naročito van grada, pa je tu MoS2 od manje koristi (najviše koristi je pri mnogo startovanja motora, gradska vožnja ... mešoviti rešim podmazivanja).
      U 5W-40 nema nikakve potrebe dodavati MoS2.
      Bacanje para i kvarenje (idealne) ravnoteže formulacije.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Ako može da postavim jedno pitanje u produžecima. Nakon nekih pređenih 4k km :D
      Zaintrigirali ste me G-energy uljima pa da postavim ptanje F synth 5W40 vs Elf 900NF (pre ove zamene korišćen on samo pod imenom Excelium NF) Razlika u ceni je oko 50 rsd u korist prvo navedenog; SM vs. SL API specifikacija, iz nekih priča sam povezao da je taj ELF više polusintetika nego prava sintetika, važi li isto i za Gazprom. Za koje bi ste se vi odlučili?

      Избриши
    5. F-Synth je za kategoriju (da ne kažem, baš, klasu ... ali tu je negde) bolje ulje. Ne mora da bude kod starijih automobila, naročito ako minimum ne traže ni SL već SJ ili SH ... ili SG.
      Naročito nije od značaja do 10 hiljada km.
      Ipak, za malu razliku u ceni (50 din.), svejedno u kom pravcu (koje je jeftinije), G Synth se više isplati u svakom slučaju (i za svaki automobil).
      Elf je tipa Shell HX7 ili Motul 6100 u 5W-40 verzijama (kvalitetna PS ulja, ono što nazivam "3/4" sintetikom ili "jeftinom" sintetikom).
      Uz to ima i više aditiva (verovatno moderniji paket uz buster ili dva) pa je sve jasno.
      Lično bih se odlučio za Gazprom ALI ne mogu a da ne primetim da je Elf veoma isplativ (te da kod iole veće razlike u ceni može biti i bolji izbor, pogotovu kada premašuje minimum zahteva).
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Znači bilo bi ga OK sipati u ladu. ELF sam uzima baš zbog toga što je 3/4, zbog onog klasičnog straha da bi kao u pričama sintetika počela da curi na sve strane. Pitam jer je poslednje prava sintetika, kako mi se čini po vašim tekstovima, koju sam sipao bila Syntium 3000 i to dva puta, pa pomislih da pred zimu ponovo napravim isto. Trećeg sipanja nije bilo jer je AP u Novom Sadu bio pred zatvaranjem pa nisu ni dobijali robu, bio sam zadovoljan uljem čisto da neko ne pomisli da sam prestao da ga sipam zbog problema.

      Hvala Stevo mnogo ste pomogli i u trenutnom i budućem izboru.

      PS: Zaboravih da kažem, ako nekom pomogne da zna sve parametre, auto ima 140k km i vozi se na TNG polovinu toga.

      Избриши
    7. Zbog drugih ... Novija Lada vozila (2110 i slična) su bolji kandidati za 5W-40. Ipak i Samara može da koristi ista čak i sa 150k km.
      Ipak, optimalno rešenje je verovatno 10W-40 (i sa stanovišta troškova) a dobra 15W-40 bi za naše klimatsko područje mogla biti i najisplatljivija (naročito ako se vozi do 7500km godišnje ili ako se radi o PS uljima).
      Kao sezonska ulja 20W-50 su više nego dobra a mogu se kombinovati sa (npr.) 10W-40.
      Motor u dobrom stanju (za sve prethodno) ili 20W-50 leti a 15W-50 zimi (i to ne kao opcija kod solidnih motora, već kao jedino dobro rešenje ... mineralna pre svega, što je kod 20W-50 skoro pravilo ali kod 15W-50 nije baš, negde je pola-pola ili vode PS ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Анониман01. јул 2014. 15:48

    Kakvo bi ulje za Samaru bilo 15-40 G Energy polu sintetika?
    Ne znam mu cenu, ali mi deluje kao dobar izbor...
    7-8000 prelazim godisnje, a na toliko otprilike i menjam ulje...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      To je idealno ulje za Samaru. Zimi je za do -20°C.
      Ako ulje nigde ne curi, ne očekujem probleme, ako neka od zaptivki curka, onda će sa PS uljima (kao i 10W-40 i još više 5W-40) cureti još više.
      Može i više km od navedenog (10 do 15 hiljada).
      Dakle, kvalitetom ne zaostaje za 10W-40 uljima (ni pedalj) a ima malo viši HTHS i uopšte viskoznost, pa je za starije motore bolje rešenje.
      Sve u svemu, preporučujem. Cena je (i dalje) povoljna, pa još jedan razlog više.
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Анониман14. март 2015. 00:32

    Resio sam da sipam u Samaru G Energy ulje 15-40 polusintetika. Kakvo je vase misljenje da li se ono moze sipati i u menjac, pa da kupim 6-7 litara ulja i da promenim i u motoru i u menjacu ulje? Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      To je dobra odluka. Bilo bi isplatljivije (i sasvim zadovoljavajuće) da za obe namene koristite Expert G (API SG/CD) 15W-40 ali PS je još kvalitetnije.
      Jedna napomena: ne zbog sintetičke (HC) kompnente nego zbog više detergenata (što je naravno bolje) ovo ne bi bilo dobro rešenje ukoliko već imate (manja) curenja iz zaptivki ili motor već "troškari" ulje. Ako je u toga nema ne bi trebalo da ga ovo ulje ni izazove. Ipak, u punoletnom motoru (ako je) je sve moguće. Ako je dugi niz godina korišćeno isključivo mineralno ulje (ne verujem da ću ovo reći ... ali hoću) možda je bolje da produžite sa tim. Nije da će se bilo šta loše desiti motoru (zaprvo biće bolje zaštićen) ili da će sigurno procureti zaptivke (nije baš izvesno ali ovo drugo može da se desi. Uz prihvatanje tog rizika i svesnosti da ako zaptivka p(r)opusti onda je i bila za menjanje, nije problem koristiti kvalitetno PS ulje kao što je ono što ste naveli.
      Zaptivke po pravilu nisu skupe ali je promena nekih od njih skupa zbog rada (majstora) što se kod starijih automobila baš i ne isplati.
      Isto što i za motor važi i za menjač.
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Poštovanje Stevo! Opet ja sa razmišljanjima za Ladu 110 1,5 16V. Došlo je vreme za novu zamenu ulja, u poslednje dve promene zbog vaših preporuka sipan Wolf 10W40 i za sada je sve bez problema, mislim da probam ubaciti 5W40 pred zimu pa me interesuje vredi li to raditi. Takođe me interesuje mišljenje o Wolf, Mogul i Ravenol menjačkim uljima jer bih i njega trebao da promenim. U menjaču se trenutno nalazi Motul MoS2 80w90 kojim u predhodne tri godine u zimskom periodu baš i nisam zadovoljan jer je šaltanje dok je menjač hladan otežano, kad se zagreje nema problema ali zimi u gradu iz 3. u 2. ide jako teško dok se sve ne ugreje. Pre njega je korišćeno Addinol 75w90, ako može mišljnje i o njemu, koje je zimi odmah bilo spremno za rad dok se menjač sa motulom malo manje čuje (subjektivan osećaj) verovatno zbog kombinacije viskoziteta i MoS2. WOlf menjačko bih probao jer sam prezadovoljan motornim, Mogul zbog cene, a i jedno menjanje ulja sam koristio njihov 10W40 i nikakvih problema nije bilo, a za Ravenol vidim da imate reči hvale s tim što je sa njima problem distribucije.

    Hvala!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Možete koristiti i 5W-40 ulja, u hladnijem delu godine je i idealno ali nisam siguran da je i za celu godinu (naročito kod motora sa mnogo km ili više godina).
      Vredi probati.
      Što se menjačkih ulja tiče, originalna preporuka je SAE 80W API GL-4.
      80W-90 može biti malko previše (kao što ste opisali) pa je ili 80W ili 75W-85(90) pravo rešenje.
      Wolf bi trebalo da je dobro (bilo koja od tri kombinacije), Mogul je u redu (mada bih ga stavio pod 3) i Ravenol, koga kod menjačkih ulja posebno preporučio.
      I to je to.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Jedno podpitanje ako dozvoljavate, kada proveravam nivo ulja u menjaču sa trenutnim Motulom na šipkici uvek bude solidna količina mehurova vazduha. Da li je to razlog za uzbunu jer sa predhodnim uljima čak ni pred kraj radnog im veka toga nije bilo. Gotovo sam siguran da nije došlo do nikakve komntaminacije detergentima ili vodom.

      Hvala

      Избриши
    3. Čudno (i zanimljivo).
      Nije baš za uzbunu ali jeste da se obrati pažnja. Ako (kada) ste sigurni da nije bilo kontaminacije (ni curenja, na nekom semeringu, odakle može da dospe vazduh) čak je i razlog za prevremenu zamenu ulja. Ako se ponavlja i sa sledećim, definitivno detaljno ispitati šta je uzrok (i sad mi je nekako neverovatno, ni lošija ulja nisu sklona penušanju (jasno definisano i sigurno se proverava i kad manje renomiranih proizvođača).
      Promenite ranije, pošto se uverite da je sve o.k. (obično ne bude do ulja, nego nečeg drugog, u bar 80% slučajeva).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Čini mi se da se to počelo dešavati pre jedno 5-6 meseci. Tada sam počeo primećivati da bi nakon duže vožnje ispod auta ostajalo malo menjačkog ulja. Prvo sam mislio da je u pitanju neki semering ali nakon provere sam utvrdio da su izvanredni (Dichtomatic). Potom sam primetio da bi kapanje počelo nakon uparkiravanja auta ali da novih kapi ne bi bilo ako bi auto stajao dan, dva. Kada sam našao vremena udubio sam se u problem i video da je oko oduška menjača prilično masno. Tada sam taj deo kućišta odmastio (famin i četkica metod) i utvrdio da tuda zaista izlazi ulje. Tek kasnije sam povezao mehurova na šipkici sa izlaženjem ulja na odušku.
      Prvo sam to povezao sa eventulanim razbinjem molekula ulja pod uticajem MoS2, negde sam pročitao da li kod vas ili negde drugde, da MoS2 brže degradira molekule motornog ulja jer počinje bukvalno da ih kida nakon određene kilometraže pa se takvo ulje menja na manjoj kilometraži, pa sam to poveza da se možda desilo i u menjaču.
      Ulje je inače kupljeno u Mass-ovoj radnji u NS.
      Da li su ELF NFP i NFJ menjačka ulja adekvatna oba su GL4 75W80 i oba su polusintetiak sa dosta povoljnom cenom u Profaco-u 650-750 rsd? Generalno bih pre, ako je adekvatno, uzeo Ravenol 75W85 ako uspem da ga nabavim ako je prihvatljiva cena. Plus je i to što je crveno :D

      Избриши
    5. U principu da (Elf). Ravenol 75W85 je jako dobro ulje (i mnogo mi se svidja) ali ipak kao alternativno (ne zbog visk. grad. nego GL-4/5). Dakle, 75W80, 75W85 a naročito 80W uz (čisto) GL-4.
      Ako ikako možete nađite takvo. Čak bih i Gl-4+ stavio pod alternativno rešenje.
      Ne zaboravite: menjač je evolucija prethodnog koji se podmazivao motornim uljem!
      Sva u vezi MoS2 je tek na akademskom nivou (ne mnogo istaknuto u praksi).
      Pozdrav

      Избриши
    6. Znači od Ravenola je bolje da jurim MTF2.

      Stevo, hvala puno na savetima!

      Избриши
    7. Da, to je odličan izbor (isto PAO osnova uz GL-4).
      Pozz

      Избриши
    8. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    9. Ostadoh dužan zaključak.
      Nakon poslednjeg vašeg odgovora odrađena zamena oba ulja, motor dbio Wolf 10W40 a menjač Ravenol MTF2. Predhodno je auto vožen oko nedelju dana sa Mogul 80W90 uljem (niska cena ulja a nije krš) čisto da se sklop što više ispere od penušavog Motula. Potom ubačen Ravenom MTF2 i menjač sada osetno bolje radi. Na hladno ide mnogo lakše, logično, a i problem sa šaltanjem na niže koji je bio najizraženiji pri menjanju 3->2 je nestao pri svim temperaturama i nivoima zagrejanosti.

      Hvala još jednom

      Избриши
    10. Molim. Veoma mi je drago što sam pomogao. Hvala Vama na podeljenom iskustvu (informaciji).
      Pozz

      Избриши
  14. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши