*Baš je bio ... ni mala igra reči na srpskom mi ne dolazi u prevodu ... definitivno sam blizu "aktiviranja osigurača".
Evo i to je moralo da se desi. Prvi mesec posle više od 5 godina bez ijednog teksta. Doduše juli je uvek bio "mršav" po tom pitanju (tipično sam tada koristio odmor ... bez comp-a, naravno, inače to nije). Izgovori, objašnjenja ... čemu?
Ne, nije ozbiljnost doktorata ni (onih) 10-12h dnevno eksperimenata ... (što mu dođe efektivnog rada 15-20h, jer se radi paralelno više poslova; radi se za sebe pa ... ). Jednostavno, tema me je povukla, što više rada manje odgovora a sve više pitanja (posle svakog drugog-trećeg rezultata sledi "pojma nemam šta je") u literaturi svi elegantno izbegavaju ali bar je zanimljivo.
No, jedno sam uspeo, a to je da odgovorim na sva pitanja (i van bloga na forumima).
Za neki dan sam u "radnom rastvoru (pomenutih mi eksperimenata) " ("slanoj vodi") pa do (tamo nege) početka avgusta neću biti ni na blogu ni u lab-u ni pri papirima. Definitivno.
Tako da se zna.
Uzgred, zahvalnost za 186. i 187. registraciju (skoro da mi je promaklo).
Biće tekstova ... bar mesečno po jedan.
Uzgred, radeći teško upoznao sam par sjajnih ljudi, istraživača (naučnika), koji su mi pomogli toliko da je to neverovatno (obično tako biva, više vam pomogne neznanac nego znanac). No to je druga tema.
Dotle, odmorite (ko može, a neki dan se uvek nađe), uživajte u životu i živi mi bili!
Uvek ćete stići na voz za Čelzi ("for the Chelsea train").
" ... Searching through their sacred books
For the holy grail of "why"
But the total sum of knowledge
Knows no more than you or I ... "
Read more: Bob Geldof - August Was A Heavy Month Lyrics | MetroLyrics
(i pesma na Youtube ... bićete jedan od posvećenih ... prava, pravcata ezoterija).
Postovanje Stevo,
ОдговориИзбришиbrat ima Golf 3, benzinac, koji po satu pokazuje da je presao 80000km, kupio je skoro, inace vozi ga na plin,...koje je ulje najbolje u njega sipati, mineralno, sinteticko, koju marku ganjati...a da bude odnos cena-kvalitet ispostovan :) Hvala. Nenad
Poštovani,
ИзбришиTih 80.000km je sumnjivo ALI čak i da jeste još je gore, jer nakon tolikih godina (više od 15) to je toliko malo da je za zaptivke lošije (više su "sasušene" nego da je 180.000km).
Teorijski ("na papiru") bi 5W-40 sa VW 502.00 trebalo da je najbolje ALI praktično su 10W-40 prava ulja za taj motor (automobil).
Praktično bilo koje originalno. Menjati na 10 hiljada km (ipak ima godina iza sebe).
Pozdrav!
Veliki pozdrav! Svratim povremeno na blog da vidim ima li sta novo, procitah tek danas o Lukoil uljima, zanimljiv clanak :).
ОдговориИзбришиNego, imam nedoumicu pa bih voleo pomoc oko toga, a ovo je najbolje mesto za to pa evo o cemu se radi- zelim da promenim ulje u motoru (auto je Honda Civic 1.6 VTEC benzinac, 2002.god., oko 140000km predjenih) sada koristim Total Quartz 9000, 5w40, a kupio bih Motul, ali ne znam koji. Zamolio bih vas za savet oko izbora. Ne bih one naskuplje, trkacke varijante, nego nesto za prosecnog vozaca, ali ne prelazi bas neku kilometrazu (5-7 hiljada godisnje). Menjam ulje jednom godisnje.
A zanima me i ovo, ostalo mi je od prosle zamene Totala oko pola litra (cuvano u podrumu na suvom i hladnom), da li bi bilo u redu da kupim 3 litara Motula i dosipam 300-500ml Totala? Sto bi se reklo, da se ne baci? :) Znam da u motoru prilikom zamene ostane otprilike jos toliko, pa bi odnos bio 3 litara Motula prema skoro 1 litra Totala?
Poštovani g. Ivice,
ИзбришиKupite Motul X-cess 5w-40. To je prilično slično ulje sa Total-om 9000. Slobodno ih mešajte!
Pozdrav!
P.S.
hvala za pohvalu (članka)! Jedan deo je pisao jedan od čitalaca ("Cvrle").
Hvala puno na odgovoru! Tacno taj Motul sam imao na umu, ali nisam hteo da budem sugestivan, vec da ostavim vama prostora i cujem bas vase misljenje. A clanak o Lukoil uljima sam namerno pohvalio zato sto sam video da niste vi pisali, vase clanke nema potrebe da hvalim, to se jednostavno podrazumeva :)
ИзбришиPozdrav tribolozima, ide jedno ljetno pitanje. Ovo mi pravi kuršlus već duže vrijeme pa daj da riješimo moje dileme u idealno vrijeme. Helem pitanje je vezano za uticaj vanjske temperature na ulje u motoru. Primjetio sam da se ovdje ali i na drugim stručnim stranicama,blogovima,raspravama(...) govori da se u toplim krajevima npr. Jadran (a poebno) ljeti mora koristiti "gušće" ulje . Uzevši u obzir da je temperatura u motoru auta uvjek puno viša od vanjske temperature meni to ne izgleda kao neki jako bitan faktor a očito jeste.
ОдговориИзбришиAko je temperatura u motoru nekih 100°C onda ne vidim kako može biti jako bitno da li je vanjska temperatura 35°C ili 28°C.Napomena-nisam totalni laik pa da se poštedimo osnovnih časova o viskoznosti nego da pređemo na magistarski :).
Treba mi još i savjet za ulje u Nissan PAthfinder. Hoću da sipam Repsol i preporuka je Long life 5W-30, ja ga nešto poredim sa 504.00/507.00 i kad se odbace specifična odobrenja proizvođača automobil ta ulja izgledaju gotovo isto.Pitanje je da li su zaista toliko slična ta dva ulja il' ja nešto fulam tj. da li da naspem taj Repsol 504./507 iako nije preporuka?
Hvala unaprijed
Poštovani g. "Jedan" ("One"),
ИзбришиPočetak je za poseban tekst (uticaj vanjske temperature na izbor ulja u motoru). Malo da Vas dopunim i ispravim. NE mora se koristiti "gušće" ulje ali je često bolja opcija. Na primer, Toyota umesto 5W-30 API SL u Indiji daje preporuku 15W-40 (isto SL). Ovo je samo "kap" u moru.
"Temperatura motora" je nedovoljno definisan pojam. U pravu ste da on ima neku svoju radnu temperaturu (obično izraženu preko temp. rashladne tečnosti (tekućine)) ali ulje ima veći (veoma veliki) opseg temperature zavisno od mesta gde se nalazi (a kako brzo struji, menja ga u delićima sekunde) i ona se kreće od 60 (u karteru) do +250 (ili i više). Većina automobila nema hladnjak ulja ali i sa njim situacija nije tako dobro definisana kao kod RT (antifriza).
Zaista je za poseban tekst (ili seriju) a ovde samo da navedem da je suština u tome da male razlike u temperaturi ulja uslovljavaju velike razlike u njegovoj trajnosti (oksidacionoj sposobnosti). Na primer kod redukcionih ulja, povećanje iznad 80°C od 10 cel. dvostruko skraćuje vek ulju (za mineralna i sa 90 na 100 za PAO i Estarska), a kod automobila sa 100 na 110 (mineralna) ili sa 110 na 120 (sintetička). Dakle, male razlike u temperaturi dovode do veoma drastičnih promena!
Kod novijih automobila (poslednjih 10 a naročito 5-6 god.) je od manje važnosti jer im je radna temp. "zakucana" na oko 110°C (105±5) pa čak i nešto više (BMW).
Dakle, većina novijih automobila koristi 5W-30 globalno ALI ostaje da je za ekstremna područja (Jadran nije među njima) gde je u hladu preko 40 a naročito 45cel. ostaje da se koriste viskoznija ulja (veoma individualno, konsultovati uputstvo proizvođača; najčešće je mala razlika, npr. 5W-40 sličnih, najbolje istih, specifikacija).
Repsol 504/507 će ispuniti sve zahteve (pa i više) Long Life-a, osim što je (malo) skuplje ulje.
Slobodno naspite 504/507 (malo više aditivirano ali sa isto sulf. pepela i sa manjim TBN-om, sve u korist motora, uz korišćenje Euro 5 goriva).
Pozdrav!
veliki pozdrav. Recite mi koja su ulja bolja mislim na standard Jaso fc ili jaso fd?
ОдговориИзбришиSvakako FD ali nije (mnogo) bitno. Razlike su male i odnose se (samo) na veći sadržaj detergenata (čistije izgaranje) i snižen maksimalni sadržaj sulf. pepela (FC u 90% ispunjavaju taj deo za FD).
ИзбришиNema nekih posebnih prednosti koristiti JASO FD ulja, osim ako je to zahtev (japanskog) proizvođača motocikla. Od evropskih kompanija, malo njih se uopšte sertifikuje za JASO, najviše Motul (ali sve u FC) uz Elf i Repsol (i FD).
Međutim, čak ni FD ne ispunjava sve zahteve proizvođača motornih testera pa treba birati Global specifikacije (GB, GC i GD) koje isunjavaju i te zahteve (JASO "Plus") što se navodi unutar ISO standarda (ISO-EG(x) gde je x-B,C i D). JASO je preuzeo oznake (A, B, C i D, sada bez A) da bi bio u skladu sa ISO-G.
U principu EGC je malo strožiji od JASO FC i negde je između FC i FD.
Za motorne testere je poželjno imati i odobrenje proizvođača (ili makar "nivo kvaliteta").
API je potpuno zastareo ali "TC+" je otprilike EGC.
Posebna priča su 2T ulja za vanbrodske motore, i ne bih sad o tome (iako nije baš duga priča, makar kroz standarde).
Pozdrav!
Male ispravke:
Избриши1) Motul ima (bar jedno) JASO FD ulje, a to je 710 2T (JASO FD 033MOT064) ali je smisao bio da na tome NE insistira (teško da još neko od sintetičkih ulja ne ispunjava FD).
2) API TC+ je nešto više od ISO-L-EGC (hteo sam reći "skoro" EGD) a "TC++" bi trebalo biti nešto kao EGD+.
No, suština je da su standardi manje definisani nego kod 4T ulja i da nema velike razlike između JASO FC i FD (uslovno rečeno ali ne mnogo).
niste puno pisali o 2t uljima pa ako može malo više o tome da saznamo .
ОдговориИзбришиZaista nisam (bilo je nešto u komentarima, tj. odgovorima na pitanja).
ИзбришиNešto više ima na bjbikers forumu (tema "koje ulje sipate" gde sam "expendable").
Najvažnija (možda) odlika 2T ulja je izostanak klasičnih AW (anti-wear) aditiva iako je samo habanje definisano standardima i ostvaruje se posredno preko drugih aditiva (pre svega detergenata). Prilično je logično - ulje u 2T motoru ne traje dovoljno dugo da bi se AW aditivi iskazali pa je veoma bitan kvalitet baznih ulja u samom ulju (bitniji nego kod 4T ulja).
Ipak, proizvođači često naglašavaju da njihov sistem aditiva ima AW osobine i čak se u stručnim publikacijama pominju AW aditivi u paketu koji se dodaje u 2T ulje (kombinacija aditiva sa tom funkcijom).
Pokušaću da pišem o ovome (možda kompilacija tekstova sa bjbikers, malo osvežena i sistematizvoana i naravno konciznija). Kad? Teško je reći. Hvala na sugestiji (nije prva ali je nije bilo odavno).
Pozdrav!
hvala na odgovoru ali ja se i dalje dvoumim koje ulje da koristim za motronu testeru oleo mac 53cc 3.3 ks testera je nova vrti oko 10000 obr. nisotec sint 2t, modriča sint 2t ili castrol power rasing 2t šta mislite koje ulje bi bilo najbolje?
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиSva tri bi morala da budu dobra. Koje od njih najbolje? To bih morao da nagađam (nema dovoljno informacija na osnovu kojih bi to učinio).
U svakom slučaju ISO-L-EGD ili EGD+ i to sintetička bi morala da budu dovoljno dobra jer boljih i nema.
Sva navedena su sintetička i dobrog su kvaliteta.
Dakle, dilema je uslovna. Probajte svako od njih, bar kod 2T je lako, svakim punjenjem može biti drugo ulje (ali istih i potrebnih specifikacija).
Pogledajte i u uputstvu (obično se navodi bar ISO koji je potreban, pri čemo D menja i C a oba B).
Modriča ne daje tehničke podatke (specifikacije) ... praktično nikakve.
Po onome iz PDS-a Castrol-a i NIS-a, prednost za Castrol (ako već gledamo nijanse) ali verovatno je i viša cena.
Pre svega zbog manje sulf. pepela (iako je JASO FD ispunjen i od strane NIS-a) i bolje tačke stinjavanja ("sintetičkije").
Doduše podatak o viskoznosti na 100°C kod Castrol-a je najverovatnije pogrešan i radi se o 12 a ne 22mm2/s.
Ponavljam, ovo su nijanse a ne "klase" razlika.
Pozdrav!
hvala na odgovoru pozdrav
ОдговориИзбришиevo još jedno pitanje u vezi moje testere oleo mac ipak sam se odlučio za motul 710 2t nisam siguran za castrol power 1 ima dosta kopija i falševa šta mislite o tome?
ОдговориИзбришиO.K. odluka. Može te i poručiti direktno od uvoznika.
ИзбришиKvalitet je (ponavljam i više neću) više nego dobar (skoro da bolje ne može). Ovo ulje može i za 15000 o/min.
I još jednom, i neću više, Stihl, Husquarna, Jonsered i ostala ulja NE proizvode pomenuti već neko od velikih proizvođača ulja po njihovom zahtevu. Često su to potpuno nepromenjena sint. ili PS ulja iz proizvodnih programa (pre će biti jeftinija i lošija nego bolja; eventualno se uštedi nešto na aditivima koji su u motorkama manje potrebni).
Pozdrav!
Husqvarna naravno, ne ...uarna.
ИзбришиDa ne brišem ceo odgovor.
hvala na odgovoru veliki pozdrav,
ОдговориИзбриши