Pošto netom okrenuh
brojčanik (juče, tačno je 100.225km) na svojim kočijama par reči o tome.
Okrenuo, pa šta? Pa ništa, čak ni za Zastavu, ali je činjenica da godišta posle
2000. nisu baš kao ona sa kraja 80-tih, naročito početka 90-tih ili druge
polovine 70-tih pa iako i sada može 120 do 150 hiljada km do remonta, to nije baš izvesno i uglavnom je 100 hiljada upravo za (totalni) remont motora. Sa druge strane, zastarelo vozilo (makar i kupljeno novo) je
dobar reper za ona savremenija i bolja ali kupljena sa duplo ili trostruko više
km (doduše na svima piše cca. 150.000km).
A i jubilej je (ipak) jubilej.
Neću da zamaram šta je
bilo dosad (već pisano i nije od većeg značaja) a samo ću napomenuti da je
vozilo (manje-više, malo je krenula korozija ali da se srediti, pre zime) u
dobrom stanju, kao i motor („ide kao blesav“) ... mislim, vuče dobro, ne troši
ulje, ne dimi ... da je „kao nov“ – nije, ali se drži (pa za bar još pola od
pređenog).
Najvažnije: šta za isto
(i slična) vozilo?
Definitivno 5W-40 samo u
početku (fabrički, posle generalne samo ako se uradi maksimalno kvalitetno a
zaptivke stave zamenske, ne od butil nitrila (veštačkog kaučuka, gume) već
vitona) a kako više novih nema ostaje svega nekoliko (desetina) potencijalnih
za tako nešto.
Dakle, sintetika nije da
se izbegava po svaku cenu (iako ne treba hrliti istoj, baš zbog zaptivki koje
su takve, kakve su, a nikakve su) ali je do 100 hiljada km jedina (realna) opcija
5W-50 a posle (znači sad) 10W-60 i to pre svega Mobil 1 Extended Life.
Do 80-tak hiljada km (još
bolje 50-60) 10W-40 je verovatno najbolja opcija ili kao zimska varijanta (i
kasnije). Kasnije je opcija samo za zimu i to bolje mineralna varijanta (Lukoil
pre svih ali i LM). 15W-40 jeste default i može se koristiti od početka do
kraja naročito kao letnje ulje ili celugodišnje ako je malo bolje po pitanju
stinjavanja od standarda (PS ulja i npr. Lukoil Super). Može se kombinovati sa
10W-40 ali je tu još bolje (kao što je pisano) da letnje bude 15W-50 (u početku
i PS, kasnije mineralno). Posle 100 hiljada km ... 10/15W-40 zimi, a 20W-40/50
leti. Ili leti monogradno ... recimo mešavina SAE 30 i SAE 40 (pola-pola ili
više nekog od njih zavisno od temperature spolja i stanja motora, naročito po
pitanju potrošnje ulja). 20/25W-60 (čitaj Modriča LL i Shell HX3 K) je previše
(čak i) za ovaj motor, osim ako troši ulja kao blesav, a onda je samo za sezonu
ili za par meseci, jer je bolje što pre remontovati motor, a ista nisu baš za
zimu (15W-50 je bolje) a leti bi SAE 40 (ili 3+1, „tri pa jedan“ kombinacija 40
i SAE 50 mnogradnih) moglo biti još bolje (ili makar isto).
Dobro, već rečeno pa ne
nastavljam dalje.
A šta sam sipam? I zašto?
Kako nisam ponovio dva
ulja za svih 100 hiljada km nisam ni poslednjih godinu dana, pa je zimus bila
mešavina 15W-40 i 10W-40 (Modriča „Sint Turbo“ i „HC Power“ (jedno od
najmirišljavijih ulja), pola-pola, oba PS) kasnije dolivana (doduše nije bilo
ni potrošnje ulja, osim standardnih 1dl/1000km) sa 15W-40 (G-energy), opet PS i
API SL (nije baš moralo ni jedno ni drugo ali je bilo i povoljne cene a i lako
dostupno).
Zašto baš Modriča? Pa ...
ranije preuzete obaveze ... jbg. Doduše već sam sipao 20W-40 (SuperVisk) ali to
je bilo samo zato što drugih ulja u toj viskoznoj gradaciji nema (ne zbog
brenda). Inače, su cene bile umerene (nešto ispod 5€/l za oba za litarsko
pakovanje) pa je „dolazilo u obzir“. Inače, ranije (napumpane) cene bi me
odvratile u potpunosti.
Dakle, šta je sada u
motoru?
Sada je Lukoil Super
20W-50 (API SG/CD). Dovoljno je pogledati tekst o tome pa je jasno (uporedivo
sa 10W-60, za ovaj motor i više od toga, uz skoro trostruko nižu cenu. Naravno
ne i po km, ali ionako nisam planirao više od 6000km sa njim).
Plan je bio drugačiji.
Prva misao bilo je da se sipa mešavina SAE 30 i 40 (1+3) ili 1+1 uz 1,5 do 1,7
lit. 20W-50. I naravno Eko (Hellenic), čija Geotron serija ispunjava uslove za
to. Monogradna im nisu „dizelaška“ već API SF/CD (može i za dizel ali pre svega
stare benzinske motore) a 20W-50 API SG/CC čime je još idealnije za benzince
(npr. VW bubu ali nije skoro ni za jedan dizel motor, osim za muzejske
eksponate – bukvalno).
Nije išlo jer moram za
ista ići do Zaječara i zbog cene. Nije prevagao nijedan od uslova pojedinačno
nego njihova kombinacija. Iako (bar) meni cena nije primarna, nisam mogao da
prihvatim to da dam razliku za ništa (tj. čak i manje). Monogradna su nešto
ispod 500rsd a mulitigradna skoro 600rsd (nešto preko 4€ i oko 5€) za litarsko
pakovanje. Što je mnogo – mnogo je. Lukoil je oko 400rsd/l. Ako je meni bilo
mnogo, 90% neće ni razmišljati a bar će se 95% korisnika lako odlučiti za
jeftinije (i verovatno bolje). OMV. MOL i Eko ne mogu na tržištu Srbije da se
ponašaju kao u npr. Bugarskoj, jer tamo Shell ima (njima odgovarajuće) visoke
cene na pumpama (HX5 6,5€ za litar, HX7 10€/l i Ultra 13,5€/l) a Prista takođe
drži „nenormalno“ visoke (npr. 15W-40 mineralno 4,5€) i uopšte važi Zapadni
princip da su cene na pumpama (naj)više. U Srbiji NIS i Lukoil drže izuzetno
povoljne cene (naročito prvi), čak i premium brend (G-energy) ima nisku cenu. U
takvim okolnostima, držati tako visoke (više) cene, ne drži vodu (ulje).
Menjač.
Nisam hteo da menjam
(Motul) na 30.000km od sipanja, ali zbog procurelih manžetni (po treći put, šta
god sipao, makar i bazno ulje, to „piša“ na sve strane) sam morao da dosipam
litar pa zašto onda ne zameniti (dodati još dva). I tu sam hteo Eko ali je
560rsd opet bilo previše za API GL-4, 80W-90 (opet me izgubiše kao kupca). Ali
je zapravo odlučilo to što sam morao da isto (menjačko ulje) kupim „na licu
mesta“ pa sam MORAO da odlučim između nekoliko. NIS je ispao jer nema adekvatno
(samo kamionska GL-5) pa su ostala dva.
Valvoline (GL-5) i
Selenia Epyx (GL-4 Plus), oba mineralna i u 80W-90.
Izabrao sam Selenia-u iz
prostog razloga: Valvoline sam već imao u menjaču (previše da bude dva puta).
Prethodno ulje je bilo blago tamno, ni blizu originalnog posle 15000km (crno
kao katran) ali više nego što sam očekivao. Otprilike kao mineralno motorno
posle 3000km ili PS posle 5-6 hiljada km u motoru (blago tamno). Tako da sam
bio ponosan na sebe što nisam škrtario (zaista sam hteo da uštedim tih 17€
koliko me je koštalo 3 lit. a koštao bi me i Valvoline jer je bio tek 10rsd
jeftiniji). Osećaj posle zamene? Pa ... jeste, lakše se šalta. Nije što je
fabrika rekla ali na 20 do 40 hiljada km, u ovom menjaču, treba mineralna ulja
menjati (kod modernijih automobila na duplo od toga).
Šta još (od fluida)?
Kočioni definitivno
menjam a ide Shell ESL, „super DOT 4“ (ISO 4925, class 6).
Neću navoditi punu
specifikaciju ALI Shell je istu dao na 15-tak strana, uključujući i uticaj na
razne polimerne materijale. Jednostavno uticaj na iste nije samo unutar
standarda nego je red veličine (više od 10 puta) manji od dozvoljenog.
Temperatura ključanja (i „suva“ i „mokra“) su izuzetno visoke, pa se ovo ulje
može menjati i na 3 god. (kod ABS) pa čak i više (i do 4, za standardne kočione
sisteme). Nije neophodno, ali kad drugi daju upola kraću specifikaciju, lako će
me ubediti. Za modernija vozila još „preporučljivije“. Jeftino nije ali vredi.
Ovde samo i prethodna
iskustva (makar ponovio). Liqui Moly je posle 2,5 god. bilo crno „kao katran“ i
zrelo za menjanje. Originalno je bilo slično na tačno 2 god. Poslednje i još
uvek u autu je NIS-ovo DOT 4, koje je sa 2,5 god. bilo bistro i svetlo a sad
posle 3 (i malo preko) već tamni, mada je već mešano (i to sa DOT 3 ... eh,
majstor kaže da to ide ... nije što kaže, nego što kaže posle) pa je verovatno
i to (delom) uticalo.
A antifriz?
Još zamenjen nije ali
pred zimu hoće. Lično više volim da isti menjam u leto (pred more) ali je sad
bilo to da sam dolio par dl (izuzetno čiste) vode (duplo destilovane) zbog
boljeg prenosa toplote (i nisam pogrešio). Inače je pH vrednost bila o.k. (pH
preko 8 za 45% rastvor) a nije promenjeno tačno 3 god. NIS-ovo (najviše
dostupno i najpovoljnije ali i solidnog kvaliteta), a pre njega Valvoline
(odlično se mešaju), a pre Galax-FAM (oba se dobro mešaju ali ne i sa
Valvoline) i naravno originalno iz fabrike.
Toliko o fluidima u
karucama koje su (već) prešle 100 hiljada km (za 100 meseci).
Inače, i akumulator je
originalni (Tesla 36Ah, 300A EN i 175A DIN) ALI je odsvirao svoje. Nije ga ubila zima već leto i neminovnost
parkiranja na suncu punih 12 dana. Ali i ovako je bio „na pola duše“ pa više od
6 do 8 meseci nije ni mogao (verovatno tek na pola kapaciteta i ne više od 60%
startne struje).
No ovo je više (tema) za
Mišu nego za mene. Bio je održavan, voda dolivana redovno, ali ne posebno, tj.
mogao je biti češće dopunjavan van vozila, dok je bio noviji (sad jeste ali
nije od tolikog značaja).
I to je to. Za sada.
Kakve ovo veze ima sa
drugim vozilima?
Direktno je primenjivo za
sva starija, naročito benzinci (VW GI i II, Opel Kadet D i E, Lada Samara i
starije i slično).
Za ona iz 90-tih su
dovoljno stara da neka od njih (iako mnogo modernija) mogu direktno da koriste
informacija a većina njih uz male modifikacije (pretvoriti 15W-40 u 10W-40 a
10W-40 u 5W-40, malo karikirano ali skoro da je tako).
Onim još novijim ne znači
mnogo ali neka od njih su već prešla „pola miliona“ (neka i bukvalno) pa su
isto samo za male modifikacije već rečenog. Još novija? Pa za njih je onih 80%
tekstova na blogu, zar ne?
P.S. ("dan posle", "day after")
Obaveze koje sam pominjao (u vezi Modriče) nisu bile plaćene (reklama ili naručen test). Jednostavno sam sam sebi zadao obavezu da probam ulja o kojima sam (mnogo) pisao. Kvalitet je o.k. i u skladu sa onim što se od renomiranog proizvođača očekuje. Uz cenu koju sam pominjao se i isplate ali svakako nisu (baš) "best buy" a kao brend su "slabašni" pa bi i za tu cenu morali više da se potrude ("pobratim" G za istu cenu ima premium brend sa boljim pakovanjem (u svakom pogledu) sličnim kvalitetom ali i boljim marketingom i na kraju krajeva uz "made in Italy").
Pitanje svih pitanja: da li bi sa lošijim uljima dogurao do istog sa istim stanjem motora? Ostaje bez pravog odgovora. Niti znam pravo stanje motora (morao bih da ga rasklopim) niti znam šta bi bilo (trebalo je da isti ide iza mene celo vreme pa i da taj rasklopimo). U svakom slučaju, sa oko 12000km godišnje, sa API SF/CC (minimum zahteva) bi morao da imam 3 zamene godišnje (na po 4000km), a sa mineralnim SG/CD ili SJ bar dve. Ovako sam prolazio sa "1,5" pa makar sam finansijski prolazio isto ili bolje (a motor očuvan isto ili bolje). Slično bi bilo i sa 15000km godišnje ali bi se možda manje isplatilo korišćenje kvaliltetnijih ulja (SL) jer bi odnos bio 3:2. Ali i dalje bi to bilo "tu negde". Za 8000km godišnje bi bilo isto kao sada (2:1) dok bi sve ispod 6000km bilo na strani mineralki (SG ili ako 5000km ili manje SF). To bi bio odgovor najbliži istini.
P.S. ("dan posle", "day after")
Obaveze koje sam pominjao (u vezi Modriče) nisu bile plaćene (reklama ili naručen test). Jednostavno sam sam sebi zadao obavezu da probam ulja o kojima sam (mnogo) pisao. Kvalitet je o.k. i u skladu sa onim što se od renomiranog proizvođača očekuje. Uz cenu koju sam pominjao se i isplate ali svakako nisu (baš) "best buy" a kao brend su "slabašni" pa bi i za tu cenu morali više da se potrude ("pobratim" G za istu cenu ima premium brend sa boljim pakovanjem (u svakom pogledu) sličnim kvalitetom ali i boljim marketingom i na kraju krajeva uz "made in Italy").
Pitanje svih pitanja: da li bi sa lošijim uljima dogurao do istog sa istim stanjem motora? Ostaje bez pravog odgovora. Niti znam pravo stanje motora (morao bih da ga rasklopim) niti znam šta bi bilo (trebalo je da isti ide iza mene celo vreme pa i da taj rasklopimo). U svakom slučaju, sa oko 12000km godišnje, sa API SF/CC (minimum zahteva) bi morao da imam 3 zamene godišnje (na po 4000km), a sa mineralnim SG/CD ili SJ bar dve. Ovako sam prolazio sa "1,5" pa makar sam finansijski prolazio isto ili bolje (a motor očuvan isto ili bolje). Slično bi bilo i sa 15000km godišnje ali bi se možda manje isplatilo korišćenje kvaliltetnijih ulja (SL) jer bi odnos bio 3:2. Ali i dalje bi to bilo "tu negde". Za 8000km godišnje bi bilo isto kao sada (2:1) dok bi sve ispod 6000km bilo na strani mineralki (SG ili ako 5000km ili manje SF). To bi bio odgovor najbliži istini.
Sta mislite o Ina Dot 5.1?
ОдговориИзбришиSigurno nije skuplje od Shell-a koji ste spomenuli.
Poštovani g. Vlado,
ОдговориИзбришиVerovatno nije skuplje ALI poenta je bila upravo u tome (cena nije od značaja, pogotovu što je sama zamena (rad) bar još koliko i Shell).
A šta mislite, ako mi cena nije bitna, zašto nisam kupio Shell-ov DOT 5.1?
No da se vratim na pitanje (šta mislim od INA DOT 5.1).
Mislim da je to vrlo dobra kočiona tečnost i da je na nivou svetski renomiranih proizvođača (nešto niža "vlažna" temp. ključanja od najboljih, nije od većeg značaja jer je zapravo taman koliko treba).
Cena je verovatno umerena.
Ako imate savremen automobil koji traži DOT 5.1 možete sa njim uštedeti neki dinar (kunu). Ako je zahtev DOT 4, onda bi mogli da platite malo više i dobijete malo više. Ipak, čini mi se da je INA UKA 4+ bolji izbor. Ovaj K.T. je na papiru gotovo identičan sa Shell ESL i ispunjava ISO 4925 Class 6.
Kako je INA renomiran proizvođač sigurno ispunjava sve zahteve standarda (i drugih).
Ono što ne znam (pa neću nagađati) i što je poenta preplaćenog Shell-a je šta stoji iza "pass" (prošao test) kod uticaja na zaptivne materijale, pa i korozije. Sigurno je i kod INA-e značajno bolje od standarda ali koliko, neću nagađati.
Jednostavno, ne verujem (više) ni samom sebi a zašto bi na reč bilo kome. Npr. Selenia bar daje toliko (da je prođen test, mada ih ima nekoliko a oni su ih bacili "sve na gomilu" sa info 0 ili 1) uz slične ili bolje osnovne osobine ali je to skoro jednako daleko od detaljnih specifikacija. Dakle, ne verujem ni Mobil-u dok ne "baci na papir" (iako bi "iz zaleta" mogao da kažem da je "tu negde" ali koliko "tu" ... nije moj posao).
Jednostavno, standardi su relativno labavi pa zato njihovo ispunjenje (po pitanju korozije i uticaja na polimerne materijale) nije baš nešto što je značajno (ako je već firma renomirana, pa joj se bar to veruje, nekima ni to ne verujem jer ne mere za svaku šaržu ili uopšte ne mere, pa makar presipavali od većih firmi iz bureta, nije to isto).
Dakle, primarno mi je bilo (i trebalo bi većini) to što je pomenuti Shell k.t. detaljno dokumentovan i sa osobinama 3, 5, 10, 15 ili 30 puta boljim od max. dozvoljenih standardom.
Nije sporno da po tome nije jedinstvena k.t. ali kada drugi objave eto i njima reklame.
Uzgred, većina za DOT 5.1 ne daje test na polimere starije generacije, možda i ne mere a u svakom slučaju ne posvećuju pažnju jer se podrazumeva da će se koristiti kod novijih automobila. I pored sličnog sastava, on (svakako) nije identičan pa je ovo nešto na šta treba obratiti pažnju iako DOT 5.1 ne treba biti bauk kod starijih automobila). Koliko se sećam (nije mi pri ruci) Shell-ov DOT 5.1 je više uticao na (neke od) polimere od (Super) DOT 4 iako je bio više nego dobar; uz veću cenu i nepotrebno bolje osobine tač. ključanja time nije bio prvi izbor.
Shodno tome, za Yugo (nov ili star) kao i većinu vozila iz 90-tih, INA UKA 5.1 ne bih preporučio (nije da ne može, verovatno da može), pa čak ni INA UKA 4+ (prva preporuka za sve automobile posle 2000.) već (tek) INA UKA 4.
Vrednosti su tek neznatno lošije od "+" verzije i za kočione sisteme bez ABS-a su te razlike potpuno irelevantne (i za većinu sa tim sistemom, ako ćemo u detalje).
Odnos kvaliteta i cene je sigurno bolji od DOT 5.1 a zahtevi su (ionako) prevaziđeni sa dobrom marginom.
UKA 4 ima značajno bolje osobine od min. po standardu a za većinu starih automobila i DOT 3 zadovoljava (što je drastično lošije).
Pozdrav!
Može li DOT 3 (u stare automobile, kojima je to i prepisano)?
ИзбришиNaravno da može, ali to ne preporučujem, jer mala razlika u ceni ne znači (apsolutno) ništa. Servis će ionako biti duplo skuplji. Bolja zaštita od korozije, bolje osobine i mogućnost dužeg korišćenja, izuzetno favorizuje DOT 4.
DOT 3 se baš MORA menjati na 2 god. dok četvorka može i na tri (ili što bi rekli "majstori", DOT 3 se menja na 3 god. , DOT 4 na četiri, a DOT 5.1 na 5, što nije tako ali dobro (i šaljivo) zvuči, a može se uzeti kao apsolutni maksimum).
Čak ni merenjem tačke ključanja u servisu ne bi trebalo da produžavate ove intervale, jer je to test koji kaže sledeće:
ako vrednosti nisu dobre onda je k.t. u očajnom stanju i što pre je treba promeniti, ako su vrednosti dobre, onda ne mora hitno da se menja, kočioni sistem će (najverovatnije) raditi bez problema ALI koliko je korozija odradila svoje i koliki je uticaj na zaptivke, e to Vam test (merenje) neće reći, pa se mnogi posle par godina čude kako im k.t. curi ili kako to da moraju da menjate kočioni(e) cilindar(re) tako brzo, kad su sve "radili po propisu".
Pozdrav!
Hvala na pojasnjenju. Moj predlog je bio cisto radi cijene. 5.1 je jako povoljan od 3,5-4,5 eura pola litre. Sto se toga tice cijena nije razlog da se izbjegava. Inace ja sam vjerovatno jedan od rijetkih koji mijenja kt :) Obicno na dvije ili tri godine. Cak i na kadetu sam godinama koristio Inin dot4+ bez ikakvih problema. Trenutno imam Mondea mk3 (vjerovatno se sjecate iz rasprave oko mjenjackih ulja :). U njega je kod servisa mjenjaca (set kvacila) sipan Ina dot 5.1 i u kvacili i kocnice. Vec godina i nema problema.
ИзбришиInace prijatelj koji mi odrzava auto ima instrumente za mjerenje kvaliteta kt (procenat vlage i tacke kljucanja).
U principu plan je da ovu kt ne diram bar 4 godine ali ako bude potrebe vidjecemo i ranije.
Srdacan pozdrav
Hvala na poverenju.
ИзбришиCena koju ste naveli nije rekordno niska ali jeste povoljna (a i 20-30% niža od one koju sam platio sa DOT 4+). Za Mondeo, nemojte razmišljati, izabrali ste dobar (i povoljan) proizvod.
Za kadet-a ste napravili dobar izbor ("4+" u oba značenja, ali je moglo i DOT 4, izbor za 5-).
Ina-in ili bilo koji DOT 4+ ("Super 4", Class 6) je još isplatljiviji izbor i za Mondea ali kako već rekoh, kada se dodaju majstorove ruke (makar i prijateljske) nije od značaja.
Ford preporučuje zamenu na 2 god. (standardno) a ni 3 nije (baš) strašno, naročito sa DOT 4+.
Uz 5.1 (i proveru kvaliteta kt, na dve a zatim svake sledeće godine) može se dogurati i do 4.
Doduše, lepo ste rekli da mnogi ne menjaju ni na 5 (ili nikad ne menjaju, pa je zamenjeno samo u servisu u garanciji ili dok je auto održavan na Zapadu, ako jeste) ali time ugrožavaju sebi bezbednost (jedno je proći tehnički a drugo je šta se može desiti na putu, naročito u špic leta i zime) i skraćuju vek kočionom sistemu. Jednostavno, takva je priroda standardnih k.t. - higroskopne su (upijaju vlagu iz vazduha).
Pozdrav!
Slazem se apsolutno sa ovim sto ste naveli. Samo da navedem dve stvari:
ИзбришиPrvo za Inine kt. Mislim da su jako povoljne cijene po meni neki best buy :) I njihov 4+ je oko 4,5 km 0.5l. E sad da li su to damping cijene radi probijanja na trziste (koliko vidim povoljnje su u BiH nego u HR) ili nesto drugo...
Druga stvar je vezana za kt inace. Komsija koji radi na tehnickom pregledu je primjetio zanimljivu stvar. Kod testiranja kt pri registraciji vozila stanje kt je uglavnom losije na novijim vozilima (2000+ god) nego na krsevima od 20+ godina.
Po njemu osnovni razlog je sto se na starim autima kt bar dolijeva a novijim niko nista ne dira
dok ne stane.
Cestitam na obrtanju brojcanika, i zelim masini bar jos tri obrtanja prije generalke :)
ОдговориИзбришиPitao bih te za savjet. Auto je Passat 3, 1988.g.p. 79 kW, LPG. Presao je 380 000 km i u zadnje vrijeme primjecujem blago povecanje potrosnje ulja (koristim HC Power 10W-40). Od ranijih 1l/7000 km potrosnja ulja je dosla na 1l/4000 km. Znam da to nije pretjerano za motor sa ovoliko kilometara iza sebe, ali posto prelazim godisnje oko 35 000 km, a ne mislim mijenjati auto jos nekoliko godina, razmisljam sta je najbolje rjesenje za dugovjecnost motora. Nasao sam kod sebe u gradu na jednom mjestu Motul 6100 10W-40 po cijeni od 35 evra/5 l i 8evra/1 l. Da li bi nesto veca viskoznost tog ulja u odnosu na HC Power smanjila potrosnju ulja, i da li je uopste manja potrosnja ulja nesto cemu treba teziti i sto ce dobro ciniti motoru? Ili da ostanem na dosadasnjem ulju? Kakva je opcija (i da li uopste moze) koristenje ljeti Optima Mototaktol 15W-50, a zimi HC Powera? Mozda nesto drugo? Hvala unaprijed!
Poštovani (a valjda smo već i na ti),
ИзбришиSve si sam odgovorio sebi, pa samo malo da (pri)pomognem. Pred zimu bi Motul 6100 vredelo probati, ipak ne bih očekivao spektakularne rezultate i povratak na staro. Možda bi trošio litar na 5000km (ili više ali zbog zime).
Jesu opcije (Motul 6100/4100) zimi 10W-40, leti 15W-50. Doduše i Optima je takođe opcija (HC vrlo dobro ulje, Mototaktol takođe, a može se koristiti).
Može li bolje?
HC Power ili 6100 zimi ... hmmm ... teško (je) pobediti (ali zaista).
1) Nije bolje ali je jeftino - Lukoil Standard 15W-40 (a i "gušće" je). Da li je dovoljno dobro? Pa, taman (originalni zahtev) ... dobro, nije baš preterano dobro ali odradiće posao. Uz sve to, pogodno je za TNG ... ima sulf. pepela kao da je C3 (uopšte manje aditiva).
2) Mobil 1 Peak Life 5W-50 ... može i Elf (jeftijiji je) ali zbog zaptvki ipak M1. Može i Optima HC Racing (ako uspeš da nađeš) 5W-50. Eventualno i neko 10W-50.
Leti (pa sad, kako se ovo uzme).
1) Špic leta (jun-avgust), vala 20W-50 API SG/CD pa bilo koje.
2) Leto, šire gledano (april-oktobar), 15W-50 ... možda i mineralka (OMV) ali pre svega neko (pa bilo koje) 10W-60. Najbolje M1 ali ne mora baš toliko skupo. Dobra je i Modriča ... Petronas/Selenia.
Kod 15W-50 imaš još opcije: Total i Texaco.
Može zimi i Valvoline MaxLife 15W-40 (API SJ).
Dakle, zimi max. 15W-50 ali ne kao prvi izbor.
Leti ... sve sem 20W-60 ili 25W-60 (Optima ili Shell).
"Sve" ... znači i monogradna ulja ... recimo SAE 30 i SAE 40, 50% od oba, ali ne "dizelaška" (nego kao što je pomenuto u tekstu Eko ili slična).
I pomogoh ti "vrlo" (šta sad?).
Namerno sam nabacio više opcija, a iskoristi to što mnogo prelaziš godišnje pa u karteru trebaš imati minimum 3 ili (još bolje) 4 sveža ulja, pa i svih 5 nije preterano (mada je nepotrebno).
Možda je "pet penicilina" za anginu najbolja opcija.
U ovom slučaju 10W-60 pa cele godine ili najbolje:
5W-50 ili (eventualno) 10/15W-40/50 u "špic" zime (decembar-februar) a dve zamene 10W-60 ostali deo godine.
I na kraju: potrošnja ulja nije toliko strašna a i ne treba je smanjivati po svaku cenu. Uz redovnu kontrolu može i 10W-40 ali je za leto previše malo, te bar tu moraš promeniti na 10/15/20W-50.
Sintetička ili PS ulja možeš menjati na 10 do 12.000km a mineralna bi morao na oko 7500km.
Onda stavi na papir, pa vidi šta (ti) se više isplati (ako ne možeš da odlučiš). Doduše razlika će biti veoma mala (tako je i proračunato).
Pozdrav!
I hvala na lepim željama ... biće dovoljan još jedan obrt ("poslednji krug u Monci") ... ionako ću (valjda) obnoviti "vozni park" (dogodine ili one tamo) pa će ostati samo za gradske i prigradske relacije.
ИзбришиPozdrav!
Izbor je sirok, ali ga objektivne okolnosti okolnosti znatno suzavaju. Ponuda ulja kod mene pocinje i zavrsava se sa standardnim 0,5,10,15W-30,40. Jedina gusca su Elf Sporti TXI 20W-50 i Modrica LL 20W-60. Za zimu nije problem, ostacu na HC Power-u, ionako zimi motor rijetko prelazi 70 stepeni, 80 nikad, a auto je garaziran u zidanoj garazi (temperatura nikad ne silazi ispod -5) sto bi za 10W-40 trebalo da su idealni uslovi. Za spic ljeta mi ostaju Elf 20W-50 i Optima Mototaktol 15W-50. Ovo prvo bi moralo odraditi posao bez problema, ali drugo mi je znatno zanimljivije. Vise mi se svidja viskozna gradacija, koja je, mislim, pogodna za sav ostali dio godine osim spica zime, a i cinjenica da je polusinteticko, pa ga bas ne bih morao mijenjati svakih dva mjeseca. U nedoumicu me dovodi samo to sto je namijenjeno za motocikle kod kojih isto ulje podmazuje i motor i mjenjac, i osim API SL i ACEA A3 nema drugih specifikacija. Sta ovakvo ulje cini drugacijim od standardnog automobilskog polusintetickog 15W-50 ulja specifikacije API SL?
ИзбришиDa dodam, nasao sam i MoS2 aditiv. Koliko ima koristi od dodavanja njega u ulje?
P.S. Tvojoj masini zelim jos tri obrtanja do generalke, da nadmasi zutu pticu iz "to the moon and back", ali to ne znaci nuzno da do tad ne kupis nesto drugo u vozni park :)
Pozdrav, i hvala na savjetima.
Mototaktol, može, nije da ne može ali nije baš ulje koje će smanjiti potrošnju (i biti nežno za zaptivke). Inače je više nego o.k.
ИзбришиZbog toga bi možda Elf leti bilo bolje rešenje ... uz dve zamene HC Power ili Turbo Sint-a.
15W)-40/50) je skoro idealno (a može da prođe) i za zimu u uslovima koje navodite (a 10W-40 pruža i marginu sigurnosti više) jer i ako bi cepidlačili do -12°C ne treba nešto posebno manje W vrednost. Za 20W važi da su uslovno i za do (tih) -12, sigurno do -10 a uz maksimalno strogo gledište (bar) do -7°C.
Pa se nekako uklapaj u celu priču.
Voleo bih i ja da nadmašim "žutu 'ticu" ali nemam potrebe da toliko vozim. Bio bih (više nego) zadovoljan da doguram do pola njene kilometraže.
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиDragi Stevo evo ja da se javim sa nekim mojim utiscima i pohvalama na tvoje sugestije. Punto 6 godina star 64000 km presao ima tng, po tvom "nagovoru" sipan Mobil1 0w40 presao 13000 km za godinu dana i neki dan zamenjeno ulje i naravno filter. Utisci nista epohalno malo mirniji rad kada je hladan, mozda malo tisi na leru. Potrosnja ulja za ceo period oko 1,3 litra, stim da je na zameni bilo skoro do maksimuma. Na auto putu predjeno oko 3000 km ostalo u gradu na veoma kratkim relacijama. Ja zadovoljan i naravno opet sipao isto samo se moj majstor opet cudi kako opet taj Mobil kad u punto ide Selenija. Drago mi je sto se polako razbijaju neki mitovi, puno ppzdrava i hvala
ОдговориИзбришиHvala za komentar.
ИзбришиYou are doing fine.
Potrošnja ulja je normalna ... možda za nijansu veća nego sa 5/10W-40 ali svakako ne mnogo veća (ako uopšte, teško je to reći jer se razlikuje od načina i uslova vožnje ali donekle i individualno odstupa kod konkretnog motora (ako je u malim granicama a ovo jeste)).
Na oko 100.000km ili 10 god. (što će biti u slično vreme) razmislite o prelasku na 5W-50 (Mobil 1 Peak Life, nadam se da će ga još biti, ili neko slično sintetičko). Sada Vam je opcija još i 5W-40 ali ne kao bolja nego samo zbog smanjenja troškova. Ipak, najbolje je nastaviti sa 0W-40. Motor je još uvek relativno nov. Alternativa za 5W-50 je (možda) 10W-40, ali opet više u smislu smanjenja troškova.
Majstori su navikli na jedno te isto (mada ima izuzetaka i to sve više, na moje, prijatno, iznenađenje) i verovatno su najkonzervativniji po ovom pitanju ali se dobar procenat njih brzo prilagođava i popušta pred činjenicama (iskustvu, naročito sopstvenom).
Selenia nikad nije bila jedina a primarna je zbog fabričkog punjenja i zvaničnih servisa (i pominjanja u uputstvima ali kao primer, inače je lepo označeno šta dolazi u obzir po standardima).
Uvek se može preći na 5W-40 ili 10W-40, nije sporno. Time se može i uštedeti koji dinar ali je to više opcija (kao što sam već naveo) za stare motore ili za one koji prelaze manje od 10 hiljada km godišnje i to u laganim uslovima (zaista nema potrebe čak ni za 5W-40 a kamoli 0W-40).
Pozdrav!
Evo da i ja prokomentarisem na istu.
ОдговориИзбришиZelim da se zahvalim gospodinu Stevi na svim informacijama koje je do sad pruzio.
Vjerujem da je kao odgovor na svako nase pitanje trebalo utrositi vrijeme da se provjeri i pronadje odgovor.
Pogotovo sto ovo nije usluga koju naplacuje.
Isto tako zelim da se zahvalim za sve informacije koje je pruzio u dosadasnjim tekstovima te o tribologiji ulja koja je meni licno bila prilicno nepoznata.
Srdacno sve najbolje zelje kao i dalji uspjesan rad.
Hvala!
ИзбришиMolim za malo razumevanja što nema mnogo novih tekstova ali septembar će biti "paklen" mesec (zaista obaveza za 12hx6 u nedelji a za postavljene (lične) rokove ni to nije dosta, ali više se ne može) i pored svega u pauzama ... (kolikim-tolikim) ću probati jedan tekst i još jedan krajem meseca (poslednjih dana, bukvalno).