Vremena nikad manje,
provedoh 7 dana da odgovorim na sva pitanja (i nekoliko foruma) i uz druge
privatne obaveze prođe
period sa koliko-toliko vremena. Od
sutra se vraćam obavezama na izradi doktorata pa će vremena biti sve manje.
Leto je (i temp. oko 35°C
sledeće sedmice) pa ne bih o nekim teškim poglavljima iz tribologije i sveta
maziva. Zato samo (jedan) kratak „pregledni“ tekst.
Dakle, šta je novo?
1) Shell Helix HX6 i HX8 nisu više „generic“ po pitanju standarda.
Sada HX6 (umesto API SL) ima
(ispunjava):
API SN/CF; ACEA A3/B3, A3/B4;
MB-Freigabe 229.3; VW 502.00/505.00; Renault RN0700.
Za jedno 10W-40 (PS) ulje, više
nego dobro. Gotovo impozantno. MB 229.3 i VW 502.00 uz RN0700 je ionako max. za
ovu kategoriju ulja ali SN je „šlag na torti“. Ovo je dosad imao samo „stariji
brat“ (HX7) i u skladu je za namenom ulja za alternativna goriva (LPG/CNG/E85;
TNG/Metan/Etanol 85% sa 15% benzina), jer je tek API SN postavio standarde za
ove vrste goriva (glavna razlika u odnosu na SM, inače su veoma slični i bar
80% API SM ulja ispunjava i SN).
Shell HX8 (i „HX8 Synthetic -
?!“ slična ulja, verovatno drugo od čistih III+ GTL ulja a HX8 možda i mešavina
II+/III+ - ? uz isti paket aditiva?):
API SN/CF; ACEA A3/B3, A3/B4;
MB-Approval 229.3; VW 502.00/505.00; Renault RN0700/RN0710, Fiat:
9.55535.M2/N2 (meets requirements).
Očekivano i u skladu sa
kategorijom 5W-40 (doduše tu je i HX7C pa je Shell odlučio da kontinentalno „razmesti“
HX8 i da ovo sjajno ulje ne prodaje (za sada) u Evropi, za razliku od HX6).
HX6 na žalost nije namenjeno „seljojberima“
(istočna Evropa) nego se HX7 gura kao „one for all“ za sve automobile (motore)
koji se podmazuju pomoću 10W-40. Između ostalog na njihovim pumpama ga
reklamiraju kao ulje idealno za TNG/CNG. Dobro, nema GAS u nazivu ali ovo samo
pričao bar godinu dana pre njih (konačno su se i sami setili).
Još jedan novitet iz Shell-a: Helix
HX6 FLEX 15W-40.
Najbolje ulje (za automobile) u
15W-40?! Vrlo verovatno! Trenutno tipujem na to.
API SN; ACEA A3/B3
Naravno nije najbolje za dizele
(nema B4) ali je pogodno za starije tipove dok je sa SN vodeće za benzinske
motore i pogotovu pogon na TNG ili E85 čemu je prvenstveno i namenjeno.
Neću 15W-40 to su mineralna
ulja! Sve manje (već ima desetak PS)! Sada ni to ni nedostatak SM-a nije
izbovor. Ko može da se dokopa istog (iz inostranstva), veoma preporučujem!
Naročito za automobile iz 90-tih. I to kao celugodišnje ulje. Kao PS ulje, može
se koristiti i do -20°C što je pogodno za sve osim za planinske krajeve (veći
deo Evrope čak).
2) MB 229.52
Ovo čak i nije velika novina.
Zvanično je tu već 2 godine i pominjao sam tu i tamo.
Do skoro su se sva ulja ove
specifikacije mogla da se nabroje na prste (obe ruke) ali sada ih je već
dvadesetak i biće ih sve više.
Šta je MB 229.52?
Najnoviji standard MB-a za
benzinske i (naročito) dizel motore. Podrazumeva: High HTHS i Low (Mid) SAPS
ulja. Nema strože zahteve po pitanju sulf. pepela, fosfora i sumpora od MB
229.51.
Slično MB 229.51 namenjeno je
najmodernijim MB motorima i OBAVEZNO za dizel motore DPF.
Ako je MB 229.51 tek „ekološkija
verzija“ 229.5, „pedeset dvojka“ je malo povećala ulog i osim što nije ništa
revolucionarno u odnosu na MB 229.51 ipak ima malo veće zahteve po pitanju:
Habanja, oksidativnog
zgušnjavanja i potrošnje goriva.
(računam standard/specifikaciju
MB 229.51 iz 2009. koja je zahtevnija od originalne iz 2004. lansirane za Euro
IV motore (pa i većinu Euro V kako se pokazalo) i koja je ispunjena kod svih ulja
koja NE naglašavaju koja je verzija (uvek će biti ona (naj)starija)).
Namenjena (spec.) je Euro V i
VI motorima i može se koristiti i za Euro IV motore (za III je već preterivanje
za njih je i MB 229.51 previše i idealno je MB 229.3 a maksimalno 229.5).
Ulja koja ispunjavaju „52“ su
potpuno sintetička (vrhunskog kvaliteta, slično VW 504/507) i 0/5W-30 viskoznih
gradacija.
Najviše ulja sa ovom
specifikacijom ima Mobil (nije ni čudno, jer su vezani sa MB i fabrički se
sipaju u njih), celih 4 (doduše 3 su razne verzije M1 ESP 0W-30) a zatim slede
Shell, Fuchs i MB-servisna sa po dva. Shell ulja su: Ultra Professional AB-L i Shell
Helix Ultra ECT C2 C3 (oba u 0W-30 i od GTL baznih ulja III+ odnosno ATIEL VI
grupe). Fuchs se predstavlja sa: TITAN Supersyn 229.52 SAE 5W-30 i TITAN GT1
PRO B-TEC SAE 5W-30.
Kao što se vidi iz prethodnog
(računajući i M1 ESP 0W-30) tipično MB 229.52 ulja ispunjavaju i ACEA C2/C3
(može se reći i obratno). Veoma se uklapa. 52-jka je baš „negde između“ ova
dva, ali zbog zahteva za High HTHS pre je (mora biti i) C3 iako je po ostalom
bliže C2 (u smislu koncepta jer su ionako C2 i C3 slični i u mnogim zahtevima
identični, osim pomenutog).
Može se reći i da je ovaj
standard praktično ACEA C2 (2012) sa za nijansu većim zahtevima i posebno istaknutim
HTHS koja (viskoznost) mora biti veća ili jednaka 3,5mm2/s. MB ima i bolje
definisaan („od – do“ a ne samo „manje od“) sadržaj fosfora i TBN mora biti
veći od 6 (što kod C2 i ne mora). Zgodno je za uparivanje sa 504/507 iako je
(doduše) trend da ta VW ulja imaju TBN manji od 6 (ne sva, naravno ali veoma
blizu „šestice“ ... kao API SF/CC).
229.52 odobrena ulja imaju još
i: Gulf, Motul (Specific 229.52 5W30), Petronas i Q8 od poznatijih imena
i još par kompanija (manje poznatih) iz Evrope, mogu još spomenuti Yacco (tekst
o njima obećah ali „no can do“).
3) VW 508.88/509.99 (?!)
Šta je sad pa ovo?
Svakako nije ono što je
najavljivano i što smo očekivali (svi). Umesto 508.00/509.00 (508/509) dobili
smo „final frontier“ (u smislu VW 50x.xx oznaka). Da li će nova VW
specifikacija dobiti „novu dimenziju“ (6xx.xx ili makar 51x.xx, verovatnije
prvi tip označavanja sa jakom sugestijom da je za „Euro VI“ motore)? Verovatno.
Doduše i „stara dobra“ 504/507 VW specifikacija se pokazala pogodnom i za ispunjenje Euro VI (makar
prve generacije motora) pa je to možda i razlog odlaganja nove „ekološke
verzije“ 508.88/509.99.
Dakle, ova specifikacija je „nadskup“
ACEA A3/B4-12 sa značajno podignutim zahtevima. Moguće da je osnova za novu VW
6xx.xx samo bez ekologije i potrošnje goriva. U prilog tome je da je većina
zahteva (bez pomenutog) slična 504/507 (doduše malo manja za neke stavke), mada
nije baš ni toliko izvesno. Moguće da će novi standard baš biti NOV (podvučena
crta) i svakako „504/507+“ ili (očekujem ali da još vidimo da li će) „++“.
Čemu ova „Full SAPS“
specifikacija u doba vladavine „ekologije“? Morao bih da sačekam zvanično
izjašnjenje VW-a kao i više detalja za takvo izjašnjavanje. Uglavnom, ovo je
specifikacija iz 2013. i predviđa 5W-40 ulja. Da li je VW-u (samo) dojadilo da
za njihova vozila svi preporučuju MB 229.5 ili u novije vreme (sa sve DPF i u
5W-40) Dexos2 ili je u pitanju što-šta drugo (sigurno) ostaje da vidimo.
Uglavnom, specifikacija je
najbliža baš MB 229.5 i sa njom se „uparuje“.
Za sada sam naleteo na dva ulja
koja imaju naveden standard:
Total Quartz
9000 Energy RQ 5W-40 (uz još ACEA A3/B4 i API SN, SM, SL, ako i MB 229.5) i
YPF Elaion F50 Plus 5W-40 (ima još i: API SN, ACEA A3/B4, VW 508.88/509.99, PORSCHE A40, RENAULT RN 0700 / RN 0710, MB
229.5).
YPF je argentinska
naftna kompanija pa je (uz Total) malo jasnije: verovatno je 508.88/509.99 spec.
namenjena pre svega VW automobilima koji se proizvode u Brazilu. Tu je još na
snazi Euro3/4 pa je VW izbacio jednu od najnaprednijih Normal SAPS
specifikacija da obezvedi zaštitu najnovije proizvedenim motorima (benzinskim
pre svega i dizelima bez DPF). Verovatno pre svega onim koji koriste etanol
(E85) kao gorivo, pa se može smatrati i nečim kao API “SN+” i “API A3/B4-12+”.
Dakle, ništa
značajno za “stari kontinent” ali ako imate VW benzinski motor stariji od 10
god. eto predloga čime ga podmazivati (ako uopšte bude ovih ulja na ovim
prostorima, čisto sumnjam).
Toliko za sada,
pokušaću da objavim još 2 (kraća) teksta do kraja avgusta, ali ne mogu da
obećam.
Postovanje Stevo,
ОдговориИзбришиPrvo, svaka vam cast za blog, stvarno ima mnogo korisnih informacija.
Hteo sam da vas pitam za savet, koje ulje da koristim.
Vozim Octaviu mk1 1.9TDI 66kw, 2004 godiste.
Trenutno je presla 258,000km. Kad sam je kupio u autu je bio Castrol Magnatec Diesel 10W-40 i trosio je oko 1.5L na 10,000km. U aprilu sam menjao ulje i majstor mi je sipao ulje Oman Highway 10w-40, posto nisam mogao da nadjem u opet to isto ulje da kupim za dolivanje uzeo sam Mobil Super 2000 Dizel 10w-40. Krenuo sam da razmisljam koje sledece ulje da sipam i da vidim da li bi mi to ulje smanjilo malo potroslju (opet ne bih isao na 15w-40, jer ne mislim da je ovo preterana potrosnja). Elem razmisljam se o Total 7000 10w-40, Lukoil lux 10w-40 (mada sada ne vidim da imaju vw 501.01), Motul 2100 10w-40, mada zeleo bih da vidim koje bi mi vi preporucili ulje ne mora da bude od ovih predlozenih.
Unapred hvala,
Dejan
Poštovani g. Dejane,
ОдговориИзбришиPrvo da naglasim da su za Vaš motor (automobil) najbolja 5W-40 505.01 ulja.
Naravno posle 250k km i 10 god. i dugogodišnje primene 10W-40 nije baš ni obavezno ali jeste opcija (bilo koje sa 505.01 i to "starinsko", pre nego ona 502.00/505.01 mada i ona (naravno) dolaze u obzir).
Potrošnja koju navodite nije zabrinjavajuća te se nemojte opterećivati smanjenjem iste ili čak ni blagim porastom jer sve do 2 lit. na 10 hiljada km (pa i 2,5) nije preterano (fabrički je dopušteno do 5dl/1000km, ali naravno ne za ceo interval zamene ulja).
Sva ulja koja ste naveli, dolaze u obzir ALI bih zbog zahteva vašeg motora birao ona sa višim standardima (npr. VW 502.00 iako je to za benzince, jer nema 505.01 u 10W-40 i naročito MB 229.3, takođe je A3/B4-08 ili novija ACEA (2010, 2012) poženjan standard.
REcimo sledeća:
Motul 6100, INA Delta Sint, MOL Dynamix Max, Eni i-Sint, OMV Brixxol Extra, itd. Naročito: Shell Helix HX6 i HX7.
Shodno tome, zanimljiv izbor mogu biti i:
Mobil 1 Peak LIfe 5W-50 kao i ulja za motore sa mnogo km, kao što su Valvoline MaxLIfe 5W-40 ili Castrol High Mileage GTX 5W-40 a naročito u 10W-40:
Valvoline MaxLife ili Liqui Moly Super (Low Friction).
Na kraju krajeva, ako tražite najbolji odnos kvalitet/cena, ulja koja ste naveli baš spadaju u takva (sva).
Oman?! Mislim, može što da ne (zemlja nafte) ali zar i toga ima kod nas?!
Pozdrav!
Poštovani Stevo,
ОдговориИзбришиPrvo hvala na brzom odgovoru i obimnom odgovoru!
To ulje Oman, ja nisam iskreno nigde video osim kod mog majstora. Pošto sam video da i to ulje sipa kod sebe u auto, hteo sam i ja da ga probam i za sada nisam primetio nekih problema, da kažem OK ulje.
Naveli ste me na razmišljanje da ipak sipam 5w-40 ulje pri sledećem menjanju neko 505.01 norme. Meni i onako ne troši mnogo ulja auto (kao što ste i rekli) a i sada me zanima kako bi mi se motor onda ponašao, taman zimi bi trebalo da i sam motor bolje radi na nižim temperaturama.
Najverovatnije cu uzeti neko od ovih ulja sto se preporucili od strane MOL, INA, OMV, jer ova ulja mogu lako i kasnije naći u koliko mi zatreba za dosipanje, ipak kao što ste i pominjali u vašem tekstu "papazjanija.." i podeljenom mišljenju oko dosipanja različitih ulja. Možda ću čak razmotriti FAM i Nisotec, mada za sada su mi MOL Dynamic Essence 5W-40 i Lukoil lux 5W-40 favoriti.
Pozdrav
Skoro ništa da dodam.
ИзбришиAko ste za 5W-40 (be not afraid to go further), pozdravljam ideju!! (makar je indukovao).
Modriča ima "staro, dobro (starinsko)" 505.01 (malo doduše sa višom cenom).
Nisotec je dobar (Autoline Sint) a posebno preporučujem FAM Fenix Premium 5W-40.
Razmotrite oba. MOL jeste među favoritima (mada mislim da ima visoku cenu) a Lukoil Lux je odlično ulje ali bez 505.01 (ipak, bolje od 10W-40 ili bar kao najbolja od njih, uz (čak) sličnu cenu ili tek malo višu).
Pozdrav!
Stevo odlučio sam, ići će Modrica 5w-40 ,jer to ulje i onako merkam već duže vreme. Moram da kazem da sam prezadovoljan sa njihovim HC power uljem koje sipam u drugom autu.
ОдговориИзбришиJavljam vam se posle predjenih 10.000km. :)
Puno hvala na savetu!
Pozdrav!
Dobra odluka, Dejane!
ОдговориИзбришиPozdrav i dobrodošlica članu "Sambol".
Hvala za registraciju!
Neobjavljeno pitanje od 11.08. gospodina Blagoja (greška google robota) sam primetio tek danas, pa je na njega i odgovoreno (sa 4-5 dana zakašnjenja). Izvinjavam se u moje i google-ovo (štiti pa pretera ponekad, ali je korisno) ime.
ОдговориИзбришиRadi se o pitanju u tekstu:
"Noviteti, New Products"
U vezi je Seat 1.2, 51kW iz 2009.
Uzgred,
ОдговориИзбришиNe "napinjem" ja da se registrujete iz bog zna kog razloga (100 ili 500 prijavljenih, meni ni iz džepa ni u džep) nego baš da izbegnete ovakve pojave (manja verovatnoća ali još uvek moguće) ALI pre svega što Vam mogu poslati poruku (ako ste registrovan član) da sam ispravio grešku blogger-a.
Ovako ostaje samo da se nadam da će Blagoja videti (ovde ili tamo) svoju poruku i odgovor (ili ako je to isti Blagoja kome imam mejl, stvar je rešena ali ne bi mogla biti uopšte gledano, jer od "anonimnih" nemam mogućnost slanja poruke).
Uzgred, slati poruku na mejl (čini mi se) preko blogger-a čak i ne otkriva vašu mejl adresu (možda zavisi i od načina prijave) ako nekom baš toliko znači (ali ne mogu ovo da garantujem).
I zahvalnost za 194. prijavu.
ОдговориИзбришиPozdrav, imam jedno pitanje koliki je rok trajanja ulja zatvorenog u fabrickom pakovanju.Imam litru castrol 5w-40 sinteticko,proizvedeno 2011 godine,tek sam ga danas otvorio.Mogu li ga nasuti u auto posto je staro 3 godine.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиSlobodno koristite ulje, rok je (uslovno) 5 godina (u principu čak i više, ali je bolje da je manje; ako je označen rok od 3 god. to je samo zbog zakonskih propisa nekih zemalja, bilo i kod nas, ako još nije, gde je takav rok propisan za svu (potrošnu) robu široke potrošnje).
Kako god, odgovor je DA.
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиImam Skodu Fabiu 1.4 benzin/lpg '09. sa 130kkm. Sipam poslednje dve zamene Castrol Magnatec 5w40 koje menjam skolski na 15k, koliko otprilike i prelazim godisnje od kada je auto kod mene, uglavnom van grada. Za sada nemam zamerki, ulje ne dosipam, potrosnja je minimalna sto bas nije karektiristika ovog motora.
Vidim da hvalite gore Shell hx6 koje mi se nudi (sa zapada) po istoj ceni kao i Magnatec. Sta mislite, da li bi mozda hx6 bio bolji izbor za moj auto? Takodje imam dilemu u odnosu na gradaciju. Da ostanem na 5w40 ili da idem na 10w40.
Veliki pozdrav