Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 19. новембар 2014.

Lotos motorna ulja, LOTOS Oil S.A.


Kratak uvod:
Lotos je druga po veličini naftna kompanija u Poljskoj. Kao i sve druge, “kajmak skupljaju” na gorivima (i od toga žive i “baškare se” … malo oni, a više država, kao i svaka).
I za jednu (takvu) imaju izuzetno jak sektor maziva. Stvari su postavljene jednostavno: ispuni (industrijske) standarde, pribavi odgovarajuća odobrenja i budi što jeftiniji. O.K. zar to ne rade svi? Da, ali ovde je to veoma efektno. Uopšte govoreći, gotivim ovu kompaniju i njen pristup. Šta je bolje od većine drugih sličnih kompanija? Cene! Cene su takve da im je blizu samo Elf (od jakih imena) kome je Total skresao cenu za brend i (na evropskom tržištu) još (čini mi se) samo Cyclon Oil iz Grčke, koji većim delom koristi reciklirana ulja (ali na visokom nivou da ne utiče značajno na kvalitet, iako u nijansama) što donosi velike benefite u vidu niske cene. Doduše nije Lotus najjeftiniji u Evropi (u maloprodaji) ALI jeste u “velikoprodaji” zbog posebnog pristupa SVAKOJ KATEGORIJI KUPACA (više o tome u nekom od sledećih nastavaka, a biće ih bar još dva … “no can do (more)”).
Za takav pristup (ekonomska klasa) kvalitet je izuzetan (praktično Premium klasa ili jako blizu). Ono što nema mnogo drugih srednje velikih kompanija je veliki (ali izuzetno) broj odobrenja! Potrudili su se da nabave i neka (retka) u sektoru industrijskih maziva (uz ona značajna) što je u nivou velikih kontinentalnih i interkontinentalnih kompanija. Ovaj sektor im je (izuzetno) jak.
Ovde ću se držati automobilskih maziva.
Ono što oduševljava je da gde god je navedeno odobrenje ONO ZAISTA i POSTOJI. Gde nije pribavljeno, lepo se kaže “ispunjava zahteve” (ali nije zvanično odobreno). Nije baš na nivou Motul-a ali jest blizu što je za kategorije ulja veoma pohvalno. Dobro, možda nije Lotus isto što i Motul ali bi mogao da se nazove “Motul-om” u ekonomskoj klasi (za sirotinju). Dobro, ovde treba i jedan znak pitanja ali namerno ostavljam bez (ili tek uslovno, ovom rečenicom).
Sajt im je bolji od proseka, a na njemu ima i dosta saveta za sigurnu, sportsku, ekonomičnu vožnju, vožnju po snegu kao i o održavanju i nezi automobila i osnovnim problemima.
PREPORUČUJEM da se pročita!!
Toliko za sada. Krećem sa konkretnim uljima. Prvo serija Quazar (u dva dela). Slučajnim redo(sledo)m.

LOTOS QUAZAR S 0W20
Sintetičko ulje najnovije generacije. Nešto što nedostaje nekim (inače uglednim) srednjim pa i velikim kompanijama (neki od najvećih su kasnili). Nije svakako nešto što će se prodavati kao alva ali ako ga nemate sad za 10 god. ćete se lupati u glavu zašto ste kasnili kada 0W-20 postane ono što je 5W-30 danas. Proizvođač navodi Subaru vozila, ali tu je pre svega (i) Honda, kao i neki Ford modeli (mada više u USA nego Evropi, gde 0/5W-30 pokriva sve, preko ACEA C1).
Ispunjava API SM (i) ILSAC GF-4 (praktično identično).
Zašto ne SN? Zato što je zahtev za 0W-20 u većem broju slučajeva praćen sa API SM zahtevom … inače ne vidim da ne bi (lako) bio ispunjen i SN standard.
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 8,6 mm2/s
Tačka tečenja (ASTM D 97) -42°C
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) 205°C
Ukupni bazni broj (TBN) (ASTM D 2896) 7,5 mgKOH/g
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) 160
U tehničkim podacima nema greške ali u pregledu osobina (na sajtu) stoji pogrešna kinematska viskoznost na 100 cel. (piše 12 što je već za SAE xW-30) ulja.
Podaci su dobri, ali u skladu sa očekivanim. Honda Civic “svemirac” (od 2005.) je automobil kome ovo ulje baš odgovara. Neki prosek klase ali ovim se Lotos uvrstio u “izabrane” (još uvek ne tako često ulje i nedostaje mnogima).

LOTOS QUAZAR LLIII 5W30
Kao i prethodno sa “Hi-Tec Protection formula” sistemom aditiva. Ulje sa 504/507 i shodno tome, prvenstveno namenjeno za Long Life intervale zamene (2god./30.000km ili više) kod VW motora novije generacije (i starije ali uz kraće intervale zamene). Ovim je praktično najvažnije rečeno.
Ispunjava: VW 504.00/507.00 (zvanično odobrenje), MB 229.51 i BMW LL-04; ACEA C3
Osobine:
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 11,3-12,5 mm2/s
Tačka tečenja (ASTM D 97) -39°C
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) “više od” 200°C
Ukupni bazni broj (TBN) (ASTM D 2896) 6 mgKOH/g
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) “više od” 155
CCS viskoznost na -30°C (ASTM D 5293) 6600 mPa*s
Sulfatni pepeo (ASTM D 874) “manje od” 0,80 mas. %
Ništa posebno ali u skladu sa kategorijom (klasom). Moram primetiti konzervativan (skroman) pristup davanju podataka u stilu “nije lošije od”, dakle bolje je. Nije “super” reklama ali zato je zasnovano 110%.

LOTOS QUAZAR K SAE 5W-40
Ovde je K od Kia. Specijalno ulje za Kia vozila?! Ne, ali je zgodna okolonst što je (jedan od proizvođača) Kia dopuštala ili zahtevala 5W-30 od samog početka (prodaje i proizvodnje u Evropi) pa se jednim uljem može obuhvatiti višegodišnja proizvodnja (i benzinskih i dizel motora). Da li baš sve Kia-e? Nisam siguran ali ogromna većina, da. Naravno, pogodno je i za mnoga druga vozila. Skoro univerzalno? Dobro nije kao neka 5W-40 sa VW 505.01 (Castrol Magnatec ili FAM Premium) ali blizu je toga.
Ispunjava: ACEA A3/B4/C3
Otprilike u tom grmu (i) leži zec. Nisu ACEA A3/B4 i ACEA C3 iz iste godine (ranije je moglo sa ACEA 2004). Kako nije dat podatak o TBN-u, verovatno da je ACEA C3 novijeg datuma a ACEA A3/B4 starijeg i da se radi o modernom (modernijem) ulju sa relativno niskim TBN brojem (ispod 8). Ovako ili onako, uklopljeno i za najnovije DPF motore (od 2013. pa nadalje, kako kaže Lotos) i desetak godina starije. Dakle ACEA C3 “sve” pokriva, ali je 5W-30 sigurno bolje za mnoge novije modele (naročito dizele sa PDF).
Osobine:
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 13,0-16,3 mm2/s
Tačka tečenja (ASTM D 97) -36°C
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) “više od” 210°C
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) “više od” 155
CCS viskoznost na -30°C (ASTM D 5293) 6600 mPa*s
Noack test, isparljivost (ASTM D 5800) 12,0%

Što se osobina tiče, prosečno za kategoriju. Prilično konzervativno (i “široko”) navedeno pa je lako uklopiti se u specifikacije (za proizvođača). Dobro i kod drugih ne treba shvatiti 14,4 kao tačno toliko ali znači 14 do 14,8 što je mnogo uže i preciznije.

LOTOS QUAZAR Hi-Tec 5W40
Praktično (opštija) varijanta prethodnog. Ispunjava (pre svega) ACEA C3 kao i API SN/CF.  A šta je sa A3/B4? Ne navodi se (?!) Ipak, naglašeno je da se može koristiti i za automobile pre 2009. Šta nije ispunjeno? Pa … jedino (T)BN. Pa dobro, ionako ćete ulje menjati na 15000km pa je (valjda) dovoljno. Za benzince 100% kod dizel motora samo prema odobrenjima (strogo ali tako je).
Od odobrenja ima: VW 502.00/505.00/505.01; BMW LL-04, Porsche (?), Renault RN0700 i RN0710.
Ispunjava (i): Ford WSS-M2C-917A (zapravo isto što i 505.01) i MB 229.31/229.51
Dakle, pre svega ulje za VW PD motore i Reno motore (praktično sve do 2007/2009. i više njih posle) uz mogućnost da se koristi i u (mnogim) drugim motorima, naročito iz prve decenije XXI veka.
Osobine:
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 13,5-16,3 mm2/s (14,3 prosečno)
Tačka tečenja (ASTM D 97) -36°C (tipično -39°C)
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) “više od” 210°C (tipično 236 °C)
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) “više od” 160 (tipično 170)
CCS viskoznost na -30°C (ASTM D 5293) 6600 mPa*s (tipično 6000)
Noack test, isparljivost (ASTM D 5800) 12,0%
Ukupni bazni broj (TBN) (ASTM D 2896) “više” od 6,0 (tipično-prosečno: 7,5 mgKOH/g)
HTHS, mm/s2: “više od 3,5”.

Vrlo dobre osobine. Ništa izuzetno ali u skladu sa najboljim te vrste. Ništa lošije od (bilo kog) Zapadnog ulja. Pre svega je VW 505.01 ulje pa sve ostalo (ali modernog tipa).

LOTOS QUAZAR K/FE 5W30
Još jedno “Kia” ulje?! Očigledno je da imaju ugovor (makar za Poljsku) sa njima. Ovo obuhvata i odgovarajuća Hyundai vozila (sa istim motorima, kao i kod prethodnog, naravno). Dakle, “Kia Fuel Efficient” (gde je preporukom proizvođača dozvoljeno).
Ispunjava: API SL/CF, ACEA A5/B5-08.
Praktično je ulje za motore koji su namenjeni da se podmazuju “Low HTHS” uljima i tako štede 1-5% goriva (uglavnom 1-2%). Još uvek nisam siguran da su sva Kia vozila pokrivena sa ovim i K 5W-40 jer tu treba i jedno 5W-30 ACEA C3. Osim Kia vozila, može se (naročito) koristiti kod mnogih Honda vozila iz prve decenije XXI veka (npr. gde je “defalult” 0W-20, pa posle 7-8 god. kao jeftinija varijanta).
Osobine:
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 9,3-10,5 mm2/s (9,8 prosečno)
Tačka tečenja (ASTM D 97) -33°C
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) “više od” 210°C
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) “više od” 160
CCS viskoznost na -30°C (ASTM D 5293) 6600 mPa*s (tipično 4500)
Noack test, isparljivost (ASTM D 5800) “manje od” 13,0%
Ukupni bazni broj (TBN) (ASTM D 2896) (tipično-prosečno: 10 mgKOH/g)

Sve u skladu sa FE i Low HTHS. Slično (identično) Ford uljima. Da li su to ista ulja? Skoro. Osnovni (veliki) paket aditiva je sigurno isti, bazna ulja ista (verovatno i odnos) uz (eventualni) booster “paketić” aditiva za Ford (zlobnici i skeptici bi rekli isto ulje u dva različita pakovanja).

 LOTOS QUAZAR F 5W30
Evo i odgovora. Dakle ulje slično (isto) kao prethodno uz odgovarajuće (univerzalno) Ford odobrenje. Namenjeno Ford vozilima. Većini iz prve decenije XXI veka kao i nekim pre i posle.
Ispunjava: API A1/B1 i ACEA A5/B5.
Odobrenja: Ford WSS-M2C-913C (ispunjava nivo)
Osobine:
Kinematska viskoznost na 100°C (ASTM D 445) 9,3-10,5 mm2/s (9,8 prosečno)
Tačka tečenja (ASTM D 97) -42°C (tipično-prosečno)
Tačka paljenja (para) (ASTM D 92) “više od” 200°C
Indeks viskoznosti (ASTM D 2270) “više od” 160
CCS viskoznost na -30°C (ASTM D 5293) 6600 mPa*s (tipično 4600)
Ukupni bazni broj (TBN) (ASTM D 2896) “više od” 8 (tipično-prosečno: 10 mgKOH/g)

Nemam šta da dodam (na prethodno) … nije nemoguće da se (samo) lepi druga etiketa na isto ulje (ambalažu) ali nisu to izmislili u Lotos-u …

Za kraj prvog dela: “so far, so good”.
Osobine su pravi prosek renomiranih firmi, ne iskače se posebno ali se čvrsto drži standarda i gleda se da se ne zaostane (uglavnom ne) za renomiranim proizvođačima višeg cenovnog ranga.

O samoj prodaji na “pasivnim tržištima” više u sledećem delu (ili na kraju serijala … videću još).

32 коментара:

  1. Dok još nema komentara o Lotos-u (a nema ni ulja na tržištu ... na žalost ili sreću, kako ko to gleda, meni na žalost), da se zahvalim i za 205. prijavu na blogu (nepoznati član).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav g. Stevo.
      Ipak ih ima i na našem tržištu po jako povoljnim cenama. Poslao sam Vam podatke na mail.
      Pozdrav za sve na blogu. Sava

      Избриши
    2. Poštovani g. Savo,
      Znam da ih ima, mislio sam na masovnu prisutnost (tipa Mejdžorsa ili slično). Još uvek ih u većem delu zemlje morate tražiti (a ne na njih "naleteti") što je bitna razlika. Dakle, najmanje je dva uvoznika, manja firma i jedna velika.
      Biće o tome u drugom delu (mislio sam da to ostavim za kraj ... posle trećeg dela).
      U svakom slučaju, hvala!
      Pozdav!

      Избриши
  2. Zahvaljujem i gospodinu Zoranu Rogiću na 206. prijavi.

    ОдговориИзбриши
  3. Takođe zahvalnost gospodinu "seljaku". No. 207.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pozdrav

      blog vam je vrlo zanimljiv i poucan. Pratim ga vec dosta dugo.Poslao sam vam jedan email na temu motornih ulja "made in EU" pa bi volio cuti vas komentar.

      Hvala

      Sasa

      Избриши
    2. Poštovani g. Saša,
      Pročitano, odgovoreno.
      Otprilike ono što sam već pisao na blogu samo konkretno za Vaš slučaj.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Zdravo g.Stevo zeleim da pitam i da dobijem odgovor u vezi za aditivima za ulje kao "univerzalni modifikator i itd " dali je to "to" kao sto oni pisu, ili je sasvim nesto drugo kada se sipa u motor.
    Cisto me zanima vase mislenje o vakvim stvarima ne samo o modifikatru ima drugi brendova (DA/NE)?
    Pozzz.

    ОдговориИзбриши
  5. Poštovani g. Tomo,
    Odgovor je kratak - NE!
    Bilo je o tome više na CBC-u pa ne bih ponavljao.
    http://www.cbc.rs/teh-dokumentacija-teorija-/motorna-ulja/44644-galax-nano-plus-aditiv-za-ulje.html
    Bilo je i na drugim mestima ali ovo je najviše o temi na jednom mestu. U drugom delu teksta pominje se i "univerzalni modifikator".
    U principu sam jako skeptičan prema ovakvim post aditivima, malo samo popustljiviji prema nano WS2 jer je koliko-toliko dokumentovan (ima ga i FAM, a proizvodi se i na TMF-u ali ne kao kompletan proizvod (suspenzija u ulju) nego kao aktivna komponenta).
    Oni drugi "čarobni" dodaci UUM ili MB koji vrše "metalurške promene" i restauriraju motore ... to su šarene laži ... i prst u oko svakom metalurgu (da je tako (lako) ne bi metalurgija bila nauka već bi postala alhemija).
    Donekle WS2 može "revitalizovati" neke mašinske sklopove ali ne i one u motoru, bar ne većinu njih (onih kritičnih) (i napraviti od "babe devojku").
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Poštovani,

    Molim Vas za preporuku u vezi izbora ulja za Peugeot 206 1.4HDI 50kw, 2002. godište.
    Kupljen je od rođaka u Sloveni sa stvarnih pređenih 161.000km. Vozilo je svo ovo vreme servisirano u ovlašćenom servisu ( što je po meni razbacivanje sa novcem za voziilo ovog godišta) jer vlasnik je želeo najbolje održavanje za vozilo.
    Po servisnom listu i računima sve do poslednjeg servisa je sipano Total Quartz 9000 5w40, sem poslednjg servisa gde je sipano Toatal Quartz 7000 10w40.
    Da li da nastavim sa uljem viskoznosti 10w40 ili da sipam 5w40.
    Imam mogućnost da preko kompenzacije uzmem 80 litara Motul 2100+ 10w40, da li bi mogao da to ulje sipam u Peugeot 206, ali i u 307 (pošto imam i 307 sw 2.0 HDI 79kw, doduše sa izvađenim FAP filterom).

    Unapred zahvalan na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Čini mi se da bi za oba vozila 5W-40 bilo bolje (idealno) rešenje. Praktično bilo koje ali prednost (naravno) za ona sa PSA 2296, imaju ih Total, Motul, Mobil, Liqui Moly ...
      2100+ je baš minimum, jest' da "što je džabe i bogu je milo" ali kompenzacije ("da se ne baci") i slično su najbolji put ka lošijem održavanju vozila.
      Dakle, može nije da ne može ali lično ne bih išao ispod 10W-40 ulja sa PSA 2294 (2300) a imaju ih već spomenuti ... Total, Mobil, LM ... kod Motula je to 4100 i 6100.
      To bi već moglo (naročito uz kompenzaciju).
      Pozdrav!

      P.S.
      Inače i bez DPF-a ti motori mogu koristiti 5W-30 ACEA C2 (ili C3) ulja. Pravih 100 hiljada milja nije razlog da ne može (malo je skuplja varijanta).
      Potrošnja ulja ne mora biti veća sa 5W-30. Možete pogledati diskusiju na CBC-u:
      http://www.cbc.rs/teh-dokumentacija-teorija-/motorna-ulja/16204-koliki-vam-je-nivo-ulja-u-motoru-42.html (i naravno ± 2-3 stranice).
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Postovani Stevane,

    Vise puta ste pisali o tome da se ne koriste ulja za komercijalna vozila u automobilima. Da li je problem sa zaptivkama jedini razlog da se kamionska ulja ne koriste u dizel automobilima?
    Moj automobil je skoro 30 godina star. Ja ga imam dececniju. Uz jedno otvaranje motora, mene i prethodnike je dobro sluzio uz minimalnu potrosnju nafte ili cesto "nafte" i uz minimalno odrzavanje i prevezao ogroman broj kilometara. Ja zimi koristim polusinteticka a leti mineralna SHPD cg-4 ch-4 ili ci-4 ulja (10w40 / 20w50)
    Razmisljam o lotos turdus powertec 3000 10w40 (pepela 1.7%, hths 4.2, ci-4) Nema ACEA B, a ni API S deklaraciju (pravo ulje za komercijalna vozila 228.5, E4/E7). Vec sam koristio slicna ulja i znam da je krajnje nepreporucljivo i ne preporucujem, ali ja sam ovakvim uljima prezadovoljan.
    Ovo lotos ulje je dobro, original, cena umerena oko 3200 din za 5 litara, ima ga stalno u nalblizoj prodavnici.

    Nije li mozda bas kolicina sulfatnog pepela preko dozvoljenog 1.5% kod mnogih ulja razlog za nedostatak API S i ACEA B? Mnogim dizel automobilima ne smeta sve do 2%.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dear Mr. John,
      Baš "cepate stvari" (kao da već duže čitate blog ... "zvižduk").
      Sve ste u pravu. Ulja za teretni program uopšteno ("generalno" što bi rekli, sve nepismeniji "ekperti", svih vrsta) NE preporučujem. Ali nisam isključiv.
      Pre svega NE preporučujem kod benzinskih motora (ali i tu ima izuzetaka, a "čuveni" kec sa blizu 400k km pre generalne je koristio uglavom takva ali to je bilo pre 20-tak godina i opisano jednom od teksta serijala "do meseca i nazad").
      Kod dizela (a tako stoji i u tekstu 10 najčešćih pitanja o uljima) je više preporučivo i praktično do common rail-a nije bauk (nije ni posle ali treba pažljivije birati). Nije samo u pitanju "viši kurs" (donekle) već i "usuditi se da (se proba)".
      Kod benzinskih motora (pa i novijih, "visokoturažnih" dizela) nije dobro i zbog druge vrste ZDDP-a koji se koristi za "teretnjake" i koji nije najpogodniji za visoke obrtaje (ovo je cepidlačenje ali kad već "izvrćemo na postavu").
      Kod starijih dizela (sa nižim obrtajima motora) je još manji bauk.
      Teretna ulja imaju malo višu viskoznost (pa i HTHS) u istoj Visk. Grad. (VG na dalje) pa mu 15W-40 dođu kao 20W-40 leti a 15W-50 zimi (skoro pa i grubo rečeno ... dakle skoro 15W-50 uz čak i nižu tačku stinjavanja pa bezmalo 10W-50 ili "12,5W-45"). Time već dobijaju na značaju naročito kod starijih motora. Ipak, problemi sa zaptivkama mogu biti i više nego dovoljni za izbegavanje a ako su iste otporne (kod Vas je očigledno) onda je taj (veći) problem rešen. Cena je takođe povoljnija ...
      Sva "silesija" detergenata i disperzanata je doduše potpuno nepotrebna (TBN od npr. 12?!) naročito sa niskosumpornim dizel gorivom.
      I da, lepo ste primetili, drugi najveći problem je upravo količina sulf. pepela koja je nedopustiva za benzinske motore (preko 1,5% doduše po ACEA A3/B4 1,6% a lično mislim da je sve preko 1,4% previše). Da baš zbog toga (ako ničeg drugog) ulje sa 1,7% sulf. pepela ne može imati ni API Sx ni ACEA Ax pa ni Bx (sada povezano u Ax/Bx).
      Kako ste već naveli kod starijih dizel motora (konstrukcija istih) do 2,0% nije problem pa i navedeno, PS, ulje (itekako) dolazi u obzir.
      Onih TBN od 11 je potpuno nepotrebno (i skoro kontraproduktivno) ali neće (posebno) da škodi (ipak je to dizel motor).
      Šta sve izdrži "niskoturažni" dizel to je čudo (a kamoli ACEA E7/E4 ulje) ... čak ide i na zejtin (makar mešavinu) što NIKAKO ne preporučujem ali jeste (na žalost ... nečiji svakako ...) "moda" za starije traktore (masovno se koristi ... što ne podržavam ali ne mogu sporiti, makar onima koji sami proizvode ulje ... makar za "mešavinu", čisto nikako ali nikako (iako ima raznih iskustava) ... duga priča i ima je na poljoinfo-u).
      Pozdrav!

      P.S.
      Moram da se ogradim od svega što nije 99,99% ionako mi (pojedini) merkaju svaku reč (a nisu pročitali početak bloga gde naglašavam da saveti nisu pravnog značaja i da ih treba koristiti samo kao vodič ... a i kad neko istrgne iz konteksta, može i od Ajnštajna, Tesle, Šredingera i drugih napraviti na budale pa se ne obazirem ali ... što da skupljam bes zbog (npr.) procurele zaptivke ili zakoksovanih svećica ... ). Nadam se da se razumemo.

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru.
      Razumeli smo se.
      Ako nesto nije 100% kompatibilno sa svim motorima putnickih automobila, onda nije kompatibilno.
      Ulja za automobile moraju da se mesaju po principu svako sa svakim i pri tome stvaraju koliko-toliko upotreblivu mesavinu.
      Mnogi znaju samo da im je sipano npr. 5w40, a neki ne znaju ni to. Samo mozda znaju naziv proizvodjaca. Sta da doliju? Automobil je i za krajnje amatere od kojih mnogi ne znaju gde se proverava nivo ulja za kocnice, gde antifriz a mnogi ne znaju kako se otvara hauba.(Desava se da umesto evro dizela sipaju evro premijum ili obrnuto i manje ih osudjujem nego ranije jer je naglasak na evro - pa makar i na silu, a o tome niko nije razmisljao da ostavlja veliku mogucnost zabune uvodjenjem ovakvih imena. Jedino se jasno salje poruka da smo za evro integracije i bez nepotrebnog i skupog referenduma)

      Ali cinjenica je da univerzalna resenja kao sto su ulja za automobile uglavnom losi ili ponegde malo bolji kompromisi.
      Smatram da je bolje da se ulja, pa i automobilska, dele u tri kategorije prema tipu goriva koje koriste, a ko ni to ne zna ne treba ga ni zaliti. Ali to bi onda znacilo da na svakom ulju jasno pise: benzin, dizel, gas ili kombinacije prethodnih. Doduse zato sluzi API, ACEA i odobrenja proizvodjaca, ali oznaku mnogi ne znaju da procitaju, a cesto se i ne vidi je preko prelepljen papiric koji daje veoma bitne informacije o adresi uvoznika, broj odobrenja, uputstvo tipa "sta raditi ako progutate ulje, dodje u kontakt sa ocima..."
      A to mozda nekada kad uredimo jos neke sitnice u nasem drustvu, koje je skoro blizu savrsenstva.

      Избриши
    3. Pa da ... još koja sitnica ... i bićemo savršeni.

      Избриши
  8. "Đe se kupaš, đe školjke skupljaš?"

    Hvala na još jednom dobrom i informativnom tekstu. Pratim redovno. :)

    Zna li se radnja u NS gde se ovo ulje može naći, videti cene i slično?

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Relja,
      Toliko detaljno ne bih znao.
      Stiže (koliko danas-sutra) kratak tekst o tome kako naći pominjana (Lotos) ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Анониман12. јун 2015. 20:07

    cenjeni profesore,
    moze li turdus shpd 15w40 u vw jetta non turbo dizel 88godiste?
    pise da je "dewaxed, hydrorefined" i jos mnogo toga.
    mnogo ga nahvalise a cena sitnica 333din/litar.
    po karakteristikama izgleda dobro izbalansirano.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Turdus serija nije baš idealna za automobile, naročito one starije. Cena jeste odlična ali (čak) ništa naročito u svetlu da je SHPD ulje (ni Mobil nije posebno skuplji, ako je uopšte).
      "Dewaxed" se podrazumeva i za S3 ulje, HC baza se dodaje samo zbog cene (kada je niža od mineralnih) tako da je to više vešta igra reči nego nešto posebno. Naravno, ulje jeste visokog kvaliteta ali za svoju namenu. TBN od 11 (ili beše 12) ne samo da Vam ne treba, nego vam može pružiti i zadovoljstvo menjanja zaptivki.
      Od Turdus serije je za Vaš motor bolje da koristite npr. MD 15W-40. (nastavak kod drugog pitanja)

      Избриши
  10. Анониман12. јун 2015. 21:18

    ps
    zao mi je sto nema kod nas lotos diesel cg-4 sj 15w40 koji bi bio jos bolji za male motore.
    slican bese nisotec multifleet ali na zalost nema ni njega vise.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo bi već bilo idealno (Multifleet je bilo veoma neshvaćeno ulje na našim prostorima, na žalost).
      Kad smo već kod Lotos-a, Mineralny SL/CF 15W-40 je solidno rešenje (znam, skuplje je) ...
      Možete koristiti i City ili Standard 15W-40 (oba SF/CD) ako ne prelazite više od 5000km godišnje (ili da menjate na toliko km), jer za razliku od svih prethodnih ova ne bi preporučio da menjate na (svih) 7500km.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Uzgred, FAM Fenix Super 15W-40 je vrlo slično Nis-ovom Multifleet-u ili Lotos Diesel CG-4/SJ.
      Uzmite u obzir.
      Pozz

      Избриши
  11. Анониман13. јун 2015. 12:22

    znam ali sve je to tesko naci, cena je manje bitna.
    u pravu ste, bio sam sretan kada se na pumpi pojavio multifleet sa oko 330dinara i resavao mi sve probleme.
    u mome mestu od fam ulja ima samo univerzal, univerzal s i superior (15w40) i naravno s3.
    ako nemam drugu opciju, ja se leti odlucim za viskozniji univerzal 20w50, a zimi superior15w40.
    jednom sam sipao mannol cg-4 sj, mada sada ni njega nema vise (prezadovoljam sam mannol sajtom http://sct-catalogue.de/en/?action=catalog)
    razmisljao sam o sity i standard uljima, pa odustao (sva ta "supervisk" ulja ne ulivaju mi poverenje)
    hvala i pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nije Vam loša ni kombinacija 20W-50/15W-40.
      Kako god, možda se neko od pomenutih (Lotos ili Mannol ili FAM) može i naručiti (poštom).
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovanje gospodine Dřevo
    Srecna Nova godina!
    Moze pár slova o novijem Lotos ulju,Lotos Aurum 5w30,504/507.00
    Poljaci ga nahvalise,sadrzi molibden,Ali ne i bor!
    Molio BiH Vas komentar
    Cenom je prihvatljivo,viskoznost 168,tbn oko 8
    Hvala
    Miljan

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Miljane,
    Srećna Nova Godina i Vama.
    Poljaci će sigurno hvaliti ulje iz Poljske (pa bi i mi trebali da se na njih ugledamo, što je sve više slučaj ali još uvek nedovoljno zastupljen).
    Ne bih mogao mnogo da kažem, ja SDS nisam našao brzo (a nemam vremena da "kopam"). Po onom što ste naveli izgleda da sadži organske komplekse molibdena (modifikatore trenja) što se od VW 504/507 ulja i očekuje.
    PDS je skroman i kaže samo da ulje ispunjava zahteve (SAE 5W-30 i ACEA C3) i ništa više od toga. Navodi se ispunjenje i MB 229.51/229.31 ali to je samo "nivo kvaliteta" i nije zvanično (što se na bevo.mercedes-benz.com sajtu može lako proveriti). Nadam se (zbog imena) da je (makar) 504/507 ispunjeno.
    Proizvođač je renomiran te tu može samo da se kaže da je ulje sigurno o.k. (i za MB 229.51/229.31 zahteve a naročito za primarnu ciljanju grupu - VW motori sa 504/507 zahtevima (ili starijim 502.00 ili 505.01).
    Uz pristojnu cenu (kao što ste rekli) sigurno da je jako isplativo.
    Toliko. (sve drugo bi bila spekulacija)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  14. Kupio sam vase lotosova sae 30 za traktor kojeg je kvaliteta..?

    ОдговориИзбриши
  15. Poštovani,
    Lotos ima više ulja koja su SAE 30.
    Ako je Garden, onda je API SG/CE/CD i odličnog je kvaliteta za sve motore starije od 1990 (pa i neke iz devedesetih).
    Imaju i Superol ... CD je API CD i veoma pogodno za sve traktore prvi put proizvedene pre 1985. (neke i posle). Npr. odlično je za "fergusona" (IMT) i slične. Sa druge strane Seprol CB je API CB/SC i ono je više "Classic" ulje za jako stare mašine (motore). Npr. za one iz 60-tih. Može se koristiti i kod drugih motora koji nemaju turbinu ALI samo kao sezonsko (proleće-jesen) i ne više od 100 rh. Mnogo je bolje kupiti CD verziju (ili bilo koje drugo API CD ulje).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши