Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 14. децембар 2014.

"Agencijske novosti", "(The Latest) info from news agencies"


Zasada ne mogu duži tekst … nikako.
Zato (ipak) uspevam da (nekako) odgovaram redovno na pitanja (prvo na blogu pa onda na forumima, mada ponekad bude i obratno ali po pravilu nije tako).
Ne mogu doduše svakodnevno (za manje od 24h) odgovoriti (iz raznih razloga, ponekad i tehničkih, kao kad nisam imao 2x1,5 dan internet, osim na telefonu, kod one ledene kiše).
I da počenem:
1) Poslednji ali ne i po značaju(kvalitetu), At last but not the least! Eko Hellenic aditivirana goriva.
Već i vrapci znaju (a reklame se vrte na TV-u) da sad i Eko (od pre par nedelja/meseci) ima dodatno aditivirana goriva.
Radi se o seriji EKONOMY (a i nije neka novina osim u zemlji Srbiji, jer je toga bilo pre godinu ili dve u Grčkoj i Bugarskoj). Zašto poslednje kod nas? Pa, jasno je svima. Dok G(azda) nije učinio isto „nije bilo hitno“ ... a i traži se pre svega jeftino gorivo a tek 5-10% vozača traže kvalitet pa onda cenu (koja ionako nije mnogo različita, kod običnih goriva dinar-dva po litru (1-2 centa, bilo kojih) ili 5-8 za dodatno aditivirana preko ... sada i manje posle pada cene nafte).
Šta kaže sam Eko o Eko(nomy)?
Pa, priča marketinške bajke o 4% uštede, upakovano u pravnu formulaciju (i to košta par stotina evra ... eh, izem te živote) „garantovano i do 4%“, ma genijalno, ovo bi mogao i Mali Perica.
Garantovano je bar nešto (npr. 0,4%) a do 4% treba dogurati u izuzetnim slučajevima.
Doduše, sitnim slovima piše da je to od 1,6% do 6% (ni drugi nisu bolji, Lukoil priča „i do 5%“ što je još „ambicioznije“). U inostranim flajerima sam nalazio (i na TV reklamama) „do 2%“ što bi značilo da na našem tržištu moraš više i bolje da „šminkaš istinu“ ne bi li prodao proizvod (a voli ovaj narod da ga lažu pa to ti je, pa što mu iskratiti to zadovoljstvo).
Dakle, uz sve „naj“ do „naj“-a, aditivirano gorivo kao „svako drugo“ (tog tipa).
Postoji i benzin (samo 95 kao i kod drugih) i dizel. Pa ko voli neka i (izvoli) ... a Avio ... nema veze to ništa (sad) ne valja jer će vam sa njim (a bolje od boljeg) motor trošiti 4% više goriva ... jest' piše i na tarabi.
Naravno, nije ovo za Eko nego za SVE. Ušteda će Vam (inače) biti oko 1% i („daj bože“) 2-3% u kratkim gradskim relacijama. Dizne možda malo čistije ali tek na intervalima od više desetina hiljada km, što većina Vas neće ni preći sa „krca, krca, nova kola“ ... Možda za one sa novi(ji)m vozilima (naročito sa DPF jer možda nešto manje čestica čađi zaista nije marketing).
Mislim, lično volim nadprosečno kvalitetna goriva ALI kad čitam flajere osećam se kao kada čitam ugovore za kredit (samo ti plati, a šta ćeš dobiti to ćeš videti posle, prava nemaš nikakva ... pa kako hoćeš ... i potpiši, ovde, sipaj).
Ah, da, tu je i smanjenje buke za 10-15% (mereno indirektno koliko sam video sa slike, to ne piše doduše, kao smanjenje buke pri korišćenju goriva sa više cetana (kod dizela) ... naveden slučaj 54 prema 52 ... a i „običan“ dizel je do juče imao 55 pa ko koga tu i koliko, ne bih sada). A i smanjenje korozije ... možda kod dizela a kod benzina ... šta reći a ne zaplakati („mila majko ti ne roni suza“) pa valjda se i litijum drži u (nekakvom) petroleumu ... ili znaju od NIS-a do Eko-a da imaju više vode od onog što navode ili samo znaju da će vam vlaga ući kroz sistem (mada kod benzina ne bi trebalo zbog „sifona“ i napona pare benzina) pošto sipate za po 500 ili 1000 dinara?!
Sve u svemu (i najiskrenije): ako imate stariji motor (Euro 3) sipao bih „običan“ dizel (isključivo) ako imate još stariji motor (Euro 2 i stariji) možda zbog „dodatnog podmazivanja“ (doduše kod EKOnomy se to ne spominje) i vredi (ako već problem niste rešili nečim „mazljivijim“). Za euro 4 probajte pa vidite a za euro 5 umerena preporuka.
Uopšteno („generalno“ kako je već moderno kod „eksperata“) ako Vam finansije dozvoljavaju sipajte (ipak je bolje, ima dodane aditive za gorivo) a ako ne, nemojte žaliti, proći ćete i „do 4%“ jeftinije.
I bez ikakve ironije, ono što mi se sviđa to je saradnja sa francuskim Total-om što je najlogičnije (i ja bih to na njihovom ili bilo čijem mestu uradio, ipak je Evropa „njihovo dvorište“). Doduše kod Eko Hellenica-e je čudno da nisu isto uradili u saradnji sa Esso (Exxon-Mobil), ali je verovatno prevagla cena na drugoj decimali.

2) Lotos. Počeo serijal (koji neću završiti pre sredine februara i to uz malo sreće) pa da dam korisne informacije ... gde se obratiti za pitanje a gde to da kupim? (što i jeste pravo pitanje).
Lotos uvozi Ciak, pa google ... i da, mala firma „Gumapromet” iz Leskovca (a prisutni su i u Nišu).
Dakle, bar južna Srbija i Vojvodina ne bi trebalo da su problem a u Bgd.-u ionako „ima sve“ (doduše za MP će biti povuci-potegni, a kad je tržište nečim preplavljeno, tražiti baš firmu X pored „cele azbuke“ nije baš nešto što je realno, osim za prave entuzijaste i one koji baš zapnu).

3) Novosti iz FAM-a? (neke i nisu baš novosti jer su na tržištu celu godinu)
Osim dizel plus-a (za sprečavanje pojave „kristala“ parafina na niskim temp.) tu je i evro dizel plus. Dakle napraviti Vaš ED da može izdržati i do -30. Lepo ali slabo korisno. Uz svo globalno otopljenje tek će desetak dana (ako uopšte) biti oko -10 ili jutarnjih -15, taman da spase distributere goriva koji i ne tretiraju niže od -20. No nije loše znati da postoji i takav ... „našminkan“ aditiv.
Sam aditiv stinjava na -18 ... ironično, zar ne? (nije FAM-ov „izum“)
Autoglas aditiv (koncentrat) je veoma korisna stvar (sve vam lepo piše) ali za leto. A za zimu je „supekoncentrat“ za do -60 (slično npr. OMV-u) zaista dobar proizvod ... osim što nema takvih zima da dođe do izražaja. Kako god, dobar je za „pojačanje“ običnih (za do -20 ali ne piše da na toliko mrzne, nego dotle (uz zagrejani motor verovatno) mogu da se koriste).
I najvažnija novina: aditiv za motorna ulja. Na bazi WS2 (volfram disulfida, nano čestica).
Već sam (usput) pominjao da ako nešto vredi vredi ovo (ne, nije neophodno ni obavezno) a zaslužuje poseban tekst, koji će možda biti umetnut između dela II i III o Lotos uljima. U svakom slučaju, „poboljšana varijanta“ „klasičnog“ MoS2 (mikro čestice), najkraće rečeno. Veća preporuka nego za Ceratec (nepoznatog i tajnovitog sastava ... a takvih je i svojstava, verovatno).

4) Novosti iz NIS-a?
Pojftinilo gorivo (šalim se, naravno, to znaju i ptice na grani ... pa stigli smo do pristojnih 10% što uz fiksne akcize i PDV i nije malo ... bilo bi gorivo 100 din. i da nafta košta k'o voda česmovača).
Ne, nisam na to mislio. Uz GL-4 80W-90 (što ima i FAM) pre par meseci (možda i pre tačno godinu dana, ne sećam se više) pojavilo se i GL-4 Plus. Em malo kvalitetnije em, možda i važnije, sa tačkom stinjavanja nižom za 3 cel. (-30°C umesto -27°C). Taman za većinu koje (prosto) nervira gustina 80W-90 na temp. ispod -10 cel.
Pošto npr. u CG nije lako naći ni GL-4 (a kamoli „4+“) nije baš (ni) bez značaja (znati).

I toliko za sada. Kraj je godine, a tu idu (razni) izveštaji ... no možda se javim pred novu godinu (i pohvalim) no, do tad je bar još jedna (duga) (radna) nedelja.

15 коментара:

  1. Pozdrav g.Stevo,
    Imam jedno ekspresno pitanje, a odgovor kad stignete. Kad smo već kod aditiva, vredi li aditiv za DPF filter (podležem i ja praksi pisanja filter filter) koji se dodaje u dizel, konkretno mislim na proizvodjača Liqui Moly (šifra 5148) za vozilo koje se većinom koristi u gradskoj vožnji i na kratkim relacijama (ubistvo DPF-a). Takođe molim i za pojašnjenje kako ovaj aditiv deluje na spaljivanje čađi u filteru, a dodaje se 250 ml na 50-75 litara dizela.
    Hvala na odgovoru i srećni dolazeći praznici.
    Pozdrav, Sava.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Savo,
      Odgovor za vikend (ovaj ali možda i tek sledeći).
      Moram malo da se udubim u problematiku a trenutno sam "do guše" u drugoj oblasti i bez mnogo pomoći. Hvala na strpljenju.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani g. Savo,
      Nisam nešto siguran (tj. skeptičan sam) da aditiv pomaže (direktno) u spaljivanju čađi. Mislim da više smanjuje pojavu iste u izduvu uz pogodniju mikrostrukturu iste (i posledično olakašvajući proces).
      Koliko pomaže ... veoma sam skeptičan.
      Kako radi? Osič čistijeg sagorevanja ne bih znao (nemam ideju). Sam LM se potrudio (iz petnih žila) da ništa ne objasni.
      Ako ste videli bezbedonosni list, sastav je relativno prost (uz verovatno prećutano sve što je zakonom dozvoljeno). Nešto prerađenog kerozina (čistije sagaorevanje ... "podmazivanje motora", više ovo drugo), Kislen ... kao šta? Verovatno rastvarač (kao dokaz da ni ED nije idealno gorivo ... dizel uopšte nije baš super kvalitetno gorivo uopšte gledavši, makar i visokog kvaliteta). I na kraju, ali ne i po značaju, ferocen (?!). Verovatno glavni "aktivni" sastojak ... inače aditiv za benzin (povećava oktanski broj). Manje od 1% ali verovatno dobro odmereno.
      Dizel u kratim gradskim relacijama ... loše. Tu pomoći nema, ali svaka (makar i mala) dobro dođe. Da li je bolje od (dodatno) aditiviranih goriva? Teško je reći. Možda malo (jer je specijalizovan aditiv a ne multifunkcionalni paket, od svega pomalo a ništa posebno).
      Ipak, razilka u ceni je povoljnija kod rafinerijski aditiviranih goriva (ne plaćate ambalažu i posebne troškove prodaje).
      Kako sam LM navodi, koristi se na pun rezervoar na svakih 2000km. Koristite ga u standardnom ED-u, a između koristite aditiviran dizel (1 rezervoar sa aditivom pa 2 bez ili 1+1, skoro pa po 1000km). Koristiti ga u aditiviranom je možda i kontraproduktivno a i preskupo je.
      Pozdrav!

      P.S.
      Vrlo je specifična oblast, našao sam i par naučnih radova na temu ali nisam stigao da proučim. Nečeg tu ima, ali koliko ... verovatno negde između tvrdnji proizvođača i placeba.

      Избриши
    3. Hvala najlepše, ipak ima nečega što makar malo može pomoći.
      Pozdrav.

      Избриши
  2. Pošrovani g. Stevo,

    Potrebna mi je vaše mišljenje u vezi izbora uljaza moj Peugeot 407 1.8 i tastov Renault Megane Scenic 1.9 dci.
    Peugeota sam kupio novog 2005. godine, prešao je 228.000 km, ugrađen je plin pre 5 godina. Potrošnja ulja je oko 7-8 dcl na 10.000 km (od toga iscuri 2-3 dcl, mesto gre curi još nisam pronašao, a zamenio sam i dihtung dekla i dihting kartera).Do sada je sipano Total Quartz 9000. Razmišljam da za sledeću zamenu kupim Liqui Moly 5w40, naravno sa PSA dobrenjem ili eventualno da se promeni viskozna gradacija?
    Tastov Scenic je 2002. godište, prešao 146.000 km (mada, vrlo verovatno da je prešao barem 250.000km jer je omiljen hobi prodavaca polovnih automobila vraćanje kilometraže). Šta je sipano u njega ranijih godina je nepoznato, stoga Vas molim za preporuku oko izbora ulja za ovaj motor.

    Unapred hvala za odgovor i želim Vam mnogo uspeha u daljem radu.

    S poštovanjem,
    Vladimir

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      So far so good, što se kaže (ništa ne diraj! Mislim na vrstu ulja, ne baš konkretno). Potrošnja ulja je sasvim o.k. i ne treba brinuti zbog toga.
      5W-40 je prava gradacija za Vas. Da je manje km, možda bi 0W-40 bilo još bolje ali sada ne bih baš bio toliko avangardan (slično i za 5W-30).
      Total Quartz 5W-40 je vrlo dobro ulje i ne morate ga menjati (ništa mu ne fali) ali (takođe) nije "greda" (šteta, loše) da se isto i promeni za ulje sličnog kvaliteta. LM ima bar nekoliko ulja (5W-40) koja bi bila (više nego) o.k.
      U prvom redu Leichtlauf High Tech (sa PSA B71 2296). Prelazak na 10W-40 ne bi Vam doneo ništa posebno, odnosno bio bi (i) kontraproduktivan. To su ulja nižeg kvaliteta pa to možete odložiti za posle 300 hiljada km (ako uopšte ... u slučaju da motor počne troškariti ulje, možda je bolje preći na 5W-50 sintetička ulja).
      Ulje menjajte po savetu za "teške" uslove eksploatacije, dakle max. 20k km ili 12 meseci.
      Renault može koristiti 0/5/10W-40 ulja.
      RN0700 nije obavezno (daleko od obaveznog) ali jeste poželjno. U principu bilo koje 5W-40 ili neko kvalitetnije 10W-40 bi bio pravi izbor. Eventualno prvi put (standardan savet koji dajem) da se sipa 5W-40 (sa RN0700/710 ali čak i bez) da se vidi kako motor funkcioniše sa tim. Ipak, nešto mi se čini da bi ovde mogao da se napravi izuzetak i odmah krene na 10W-40. Na primer (baš) Elf, koji je jeftin (eto i ovde da napravim izuzetak, jer sam pravilu alergičan da mora Elf ... Motul, da naravno, ali je to skupo rešenje ... naravno može bilo koje 10W-40 ali bar za početak neko sa RN0700 makar ACEA A3/B4 pokriva skoro sve a A3/B4-08 naročito).
      Kad smo već kod Elf-a, možda i 10W-50 ... jer verovatno da je ono (bar) 246.000km. Ali ne prvi put, makar da se vidi koliko (i da li) motor troši ulja sa "default"-om (mora dobro da radi i sa 346.000km i sa 5W-40 ... doduše ako je godinama sipano 10W-40 onda bi trebalo ići dva puta zaredom sa 5W-40 i to je ta "kvaka 22"). Dakle, 10W-40 pa posle 10W-50 (ne mora drugi put, može i treći ... zavisno od toga koliko se koristi automobil, ako više onda svako pre). Ulje menjajte (tj. Vaš tast) na 15000km ili godinu dana (ipak je dizel u godinama).
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Evo, uradih kao sto si rekao - pisem na tvom najnovijem textu. Poslednje pitanje se odnosilo na Ceratec aditiv. Znaci, kada uspem ovaj aditiv u motor, i on odradi svoje nekih godinu dana, kada ga ispustim sa starim uljem i stavim SAMO novo ulje, sta se desava sa sa slojem keramike koji se uhvatio na metalne povrsine, u narednim hiljadama km exploatacije? Ovo pitam zbog toga sto je recimo proizvodjac aditiva xenum za aditiv VX 300/500 (takodjer keramika) propisao dodatak istog pri SVAKOJ zamjeni ulja. Jos nesto, posto cu preci na LM Top Tec 5w30 seriju (u koji cu i usuti ceratec) i koja dozvoljava intterval zamjene i do 50 000 km, vozio bih sa njime bar 2 godine (20 000 km), smijem li toliko vremena "razvuci" jedno uljno punjenje? Hvala na odgovoru :)

    ОдговориИзбриши
  4. ps: nacin eksploatacije je 50:50% grad - otvoreno.

    ОдговориИзбриши
  5. Može i samo napomena gde je postavljeno pitanje.
    "Maziva keramika" ima svoje dejstvo pre svega ako je u ulju. Ima i nešto "zaostalog" dejstva u vidu zaštitnih slojeva na površini ali je veoma kontroverzno kolika je korist od toga.
    Ponavljam: LM je ovde pravio neku čudnu kombinaciju "mazive keramike" sa Motor Protect-om zbog čega se Ceratec NE koristi pri svakoj zameni ulja.
    Dodatni aditivi nisu baš nešto što bi sigurno trebalo da bolje zaštiti motor i UVEK su neka "siva zona" (morate to raditi na sopstvenu odgovornost uz eventualni mali dobitak ... nikad to nije nešto "revolucionarno").
    Razni proizvođači post-aditiva, različite filosofije. Ponavljam, ne preporučujem (nešto) posebno.
    Top Tec može 50.000km ali ne i u svakom motoru.
    Mislim da kod Honde ulje može da se menja na 20 hiljada km ali unutar jedne godine. Eventualno bi mogli da produžite na 18 meseci ALI onda ste "džabe krečili" (i to je ta "kvaka 22" sa aditivima). U principu oni ne produžavaju interval zamene (poboljšavaju, ako uopšte, samo jednu osobinu, obično smanjuju trenje) ili ako i dopuštaju onda nikakva korist od njih (ako već nije i šteta jer ste produžili interval zamene). Dakle 20k km DA, ali za manje od 2 god.
    Da li vam uzevši sve prethodno Ceratec posebno treba?
    Ne bih rekao, ali izbor je (svakako) na Vama.
    Pre bih išao na 25000km u toku jedne godine (mislim, ne bih, ali ako već pričamo "šta bi bilo kad bi bilo") nego 20.000km i dve godine.
    Ako prelazite 10 hiljada km godišnje ... možda Vam ni Long Life ulje ne treba (svakako ne), već neko koje se menja na 15000km (ili 20k km) pa i tu uštedite(?)
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. Hvala Stevo puno! 5w30 sam uzeo prvenstveno zbog izvrsnog ponasanja pri hladnom startu... gledao sam njegove tehnicke podatke u odnosu na 5w40 - na 40*C ima i do 25% nizi viskozitet (ne znam da li je takav odnos na 0*C) sto prakticno znaci gotovo trenutnu cirkulaciju kroz motor, a imam bar dva hladna starta dnevno, sto u ove hladne dane i nije bas za zanemariti.. e sad, ako na ljeto upekne +40, to je drugi par cipela... Da li bi u tom ekstremnom slucaju od pomoci bio mali dodatak Visco Stabila, tek da malo osnazi uljni film? I jos nesto - konvencionalna ulja poslije exploatacije ostavljaju sloj ZDDP - a na metalu. Posto su ova 5w30 ulja drugacije formulacije, da li iza njih po ispustanju iz motora ostaje ikakav sloj? Od Ceratec - a sam odustao... Puno pozdrava!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      Nije samo do VG-je (5W-30 ili 5W-40)!
      Više je do toga kakvog je sastava ulje (sintetičko, sintetsko i u kom odnosu). Kako su 5W-40 sve više samo sintetska (gotovo isključivo) to je glavni razlog zašto ih (neka od) 5W-30 prevazilaze po performansama na veoma niskim temp. U principu bi na -20 ili -25 trebalo mnogo sličnije da se ponašaju, a na nula bi razlika trebala (i) da je minimalna. Dakle ne dobijate mnogo ... Nije ni neka razlika između 5W-30 i 0W-40 na malim mrazevima (npr. od -5 do -15°C) ali jeste na (još) nižim temp.
      Isto tako 0W-40 ulja su viskoznija pa su leti uglavnom bolja. Da li koristiti 0W-40?
      Nije nešto ni obavezno ALI je bolje nego 5W-40 za vaš slučaj. Da li je bolje od 5W-30?
      Verovatno DA (uzevši da ste zabrinuti za ekstreme i da vozilo koristite i na jako niskim i jako visokim temp.) IPAK nije velika razlika (zapravo) jer vaš motor jako dobro funk. i sa 5W-30 na +40°C.
      Nemojte dodavati Visco Stabil ... možda ispadne nešto kao 5W-40 ALI je pitanje da li su polimeri iz adtiva kompatibilni sa onim iz ulja. Kod VS su najverovatnije koncencionalni (tipično OCP) a kod sintetičkih 5W-30 su verovatno neki "moderniji".
      Nemojte se opterećivati takvim pitanjima, nisu od većeg značaja (ne zaboravite, motor ima 0W-20 default). Ako ste baš zabrinuti koristite 5W-30 sa normal HTHS viskoznošću (preko 3,5) čime dobijate dodatnu (verovatno i nepotrebnu) "dozu sigurnosti".
      Ako ste i dalje u dilemi, 0W-40 može biti (na sledećoj zameni) optimalno ulje za vaš motor (automobil). I 5W-30 imaju u sebi ZDDP ... mnoga i Mo-organske komplekse. Nije sve ni u količini nešto je i u kvalitetu (vrsti) pa razlika nije kao što se čini.
      Ostaje zaštitni sloj i posle 5W-30 ulja, ne brinite.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Postovanje Stevo

    Pitanje bas i nije za ovaj članak ali moram negde da ga postavim.
    Radi se o menjackom ulju za Fabiu sa "GRY" oznakom menjača. To je 2004. godina 1.4 16V 100 KS. U korisničkom uputstvu nema ničega o ulju za menjač.
    Na raznim mestima nalazim različite preporuke, od 75W sintetičkog GL5 pa do 75W-85, 75W-90 bilo GL4 bilo GL5.
    Šta da sipam, sintetičko, polusintetičko, GL4, GL5, koji viskozitet?

    Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nema veze za temu (lako sam bar našao). Poželjno je da bude u temi ali nije obavezno.
      Za Vaš menjač potrobno je da ulje ispunjava VW TL 501 50 specifikaciju. To su uglavnom sintetička ulja (mogu biti i polu-sintetička, ali su svakako sintetička bolja). Ta ulja ispunjavaju API GL-4 ili (zapravo) API GL-4+ (nije zvaničan standard).
      Ovakva ulja imaju: Shell, Castrol, Febi, OMV ... Kroon, Motul ...
      Moguće je koristiti i sintetička TDL ulja (75W-90) koja ispunjavaju GL-4/5 ali samo kao alternativno rešenje (ipak prvo potražite ona na kojima se navodi VW 501.50).
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Hvala Stevo

    Od ponedeljka se bacam na potragu za uljem. Bitno mi je da znam da ne ide cisto GL5. Ako budem imao nekih dilema javicu se ponovo. Koliko vidim po netu vlada velika konfuzija oko ulja za VW menjace, ima kontradiktornih informacija sa svih strana.

    Izvinjavam se jos jednom za pitanje u pogresnoj temi, blogovi mi nesto bas i ne idu, ne znam ni odakle mi ono "d" u potpisu :).
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши