Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 22. фебруар 2015.

Dva linka za nedeljno popodne, Two links for a Sunday afternoon


Obaveze su uzele svoj danak i definitivno da do 6. godišnjice neću moći da objavim više od jednog teksta (ako uopšte). U finišu sam pisanja doktorata i to je zaista zahtevno.
Ipak, da ne bude baš toliko dosadno, evo zanimljivog linka:
http://www.auto-motor-oel.de/news/motorol-test-2013-2014/352/
Test motornih ulja. Tekst je na nemačkom što je meni (sa skromnim znanjem istog) čak i uz google prevodilac bio problem ali dovoljno je da se može pratiti.
Test je detaljan, opširan i pedantan (tipično nemački) ALI nije išao "duboko" u materiju.
Test se zasniva na osnovim osobinama (koje čak, koliko se sećam, nisu merene) pa je po pitanju rangiranja po kvalitetu veoma sporan. Ipak, njegova osnovna namena je pre svega isplativost (određivanje najbolje kupovine). Kao što se može videti ista kategorija ulja može imati veoma različite cene (veće razlike nego na Istoku), i to za faktor 2 pa i 3.
Otprilike su Castrol i Shell najbolje prošli po pitanju kvaliteta, ali su ispod proseka po isplativosti.
Sa tim se mogu prilično složiti. Nije baš ni mnogo upotrebiv (test) jer Amazon nije isto ovde što i tamo a i cene su drugačije ALI pre svega nema svih alternativnih rešenja.
Ipak, potvrđuje da su proizvodi velikih kompanija uvek "zicer" što se tiče kvaliteta (makar TAMO).
Zanimljiv je loš rezultat LM-a. Ne bih da im advokatišem ALI ovo samo potvrđuje da nije sve u osnovnim podacima, lično smatram da bi LM 4200 svakako moralo da bude u gornjoj polovini list po kvalitetu (čvrsto sam ubeđen, samo test mora biti (pravi) test sa više parametara, naročito nakon upotrebe). Sa druge strane, to bi isplativost ovog ulja "vinulo" među najbolje (iako ni onda, verovatno, ne bi bilo baš no. 1).
Uzmite više kao zanimljivost (i dokaz da Nemci mogu biti samokritični, što se u većini nemačkih testova, bilo čega, neće baš videti, naročito kada su automobili u pitanju).

Drugi link je (za nedeljnu razbribrigu) je:
http://www.chess-mysteries.blogspot.com/

Nemam vremena, a za šah imam? Ne, to se nakupilo u toku prethodne dve godine (i više, ali naročito prošle), samo nije lepo sređeno. Trenutno je samo jedna partija (deo nje) na blogu, a u toku dana biće još jedna (moja), makar polovična. Sledeća pozicija sledi sledećeg vikenda.
Šah može (još uvek) biti zanimljiv, a pozicije velikih velemajstora (današnjice ali i prošlosti) još uvek mogu biti izazov i za "engine" (softvere), koji jesu jači od ljudi ali još uvek nisu svemogući.
U krajnjoj istanci, doprinose lepoti šaha (ako im se malo "pomogne" u tome) i daju odgovore na neka večna pitanja šaha (šta je rezultat partije ako se igra najjače moguće, očigledno da je to (ipak) remi).

34 коментара:

  1. pošto se sa ovim testom znači priznaje kvalitet Castrol ulja kupljenih preko amazona, gdje je cijena sasvim prihvaljiv sa cca 8 eura/litar meni ni sada nije jasno onda ko je taj ko kupi na benzinskoj pumpi u Njemačkoj (ovdje konkretno Minhen) po cijeni 33 eura za litar (mada je i ovo longlife 5w30 a ne "obično" FST-testirano na gornjem testu, ali opet razlika je "drastična" što bi reko legendarni Đuro iz nadrealista)
    33 eura litar ulja Aral benzinska Minhen (moj vlastiti snimak)
    http://www.dodaj.rs/f/2t/gg/3ymlFzsy/image.jpg

    ОдговориИзбриши
  2. Svugdje u svijetu su ulja na pumpama skuplja, tamo se kupuju samo u slučaju nužde. U Sloveniji na Petrolovoj pumpi njihovo (Texaco) ulje košta 20 €/l, kod nas je 12 €/l. Takođe, Shellovo ulje (Ultra 5W-40) košta 27 €/l u Češkoj...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da se ispravim, kod nas je 12 KM/l.

      Избриши
    2. jel neko negirao da na pumpama nije skuplje, ne samo ulje, nego i sve ostalo
      ali 4 puta skuplje !!!!!

      Избриши
    3. Pa ... možda je i 2x2 pa 4 (faktor dva zbog pumpe a dva i zbog "geografije").
      Zvuči neverovatno ... ali (zapravo) nije nemoguće (uzevši u obzir proizvođačke cene ali to je duga priča).

      Избриши
    4. @Dražen
      gdje je to 12 KM po litru za Castrol FST 5w30
      nema te cijene !!!

      Избриши
    5. Odnosilo se na Petrolovo ulje, ne na Castrol. Ne znam što tebe toliko pogađa razlika cijene... jasno je da nije u pitanju isti proizvod, ali ne i pretjerano inferiorniji u odnosu na "zapadni". Ako već toliko sumnjaš u kvalitet, kupiš u Njemačkoj i gotova stvar. Ja sam do sad kupovao Shell u Orbicu, plaćao 15 KM/l i nikakvih problema nisam imao.

      Избриши
    6. nešto nisi skonto
      ja sam napisao da ovaj test koji je postavio Steva jasno pokazuje kvalitet Castrola koji se kupuje preko amazona...i sve je "zapadno", pa ne vidim svrhu konstatacije o inferironosti u odnosu na zapadni, kako si napisao
      stoga, ako je ovo jasna potvrda kvaliteta Castrola preko amazona po cijeni cca 8 eura po litri, napisao sam da mi nije jasno ko onda kupuje po benzinskim pumpama gdje je 4 puta skuplje
      mada konkretno NISU u pitanju baš iste vrste ulja ali su tu negdje (na amazonu je 5w30 FST, na mojoj slici 5w30 long life)

      Избриши
    7. Iskreno, tebe je malo teško pratiti. Razlika pumpa - prodavnica je očigledna zašto. Takođe, razlika u kvalitetu ulja kod nas i kod njih (zapad) je takođe jasna (shodno tome i cijena). Naveo sam primjer Petrolovog ulja koje je u Sloveniji preko 3x skuplje nego u BiH. Dakle, cijena ulja se formira na osnovu samog tržišta. A prednosti i nedostatke online kupovine svi znamo.

      Избриши
    8. Hvala g. Dražene.
      Razlike su ogromne ... i nisu u skladu sa (eventualnim) razlikama u proizvodima. Jednostavno, primenjuje se princip "uzmi maksimalno koliko možeš (od koga možeš)" (i to se i sprovodi).
      Sve ti je tako u poslednjih (bar) 30-tak god.
      Cena u fabrici može biti 5x (pa 10X) niža nego u prodaji (a može i samo 2-3x).
      Cena pšenice je na berzi tolika-kolika je. Čak i brašno nije preterano skuplje (kao sirovina) na Zapadu. Kako je hleb na Balkanu 0,3 ili 0,5€ a tamo 2€? Lepo. (možda jeste nešto bolji ali ...)
      E tako je i sa uljima.

      Избриши
    9. @Dražen kaže:
      "Takođe, razlika u kvalitetu ulja kod nas i kod njih (zapad) je takođe jasna (shodno tome i cijena)."

      gdje bolan KOD NAS.???
      kada naručiš na amazonu dobijaš Castrol negdje sa ZAPADA, dakle jednako kao i ono što sam slikao u Minhenu !!
      dakle SVE JE NA ZAPADU, a 4 puta skuplje
      ne znam zašto uporno spominješ "kod nas" kada to ja ama baš nigdje ne iniciram

      Избриши
    10. Ja živim ovdje, kod nas, ne na zapadu. Online kupovina ti ne garantuje porijeklo robe. Na zapadu, cijene u prodavnicama su sigurno bliže ovim online cijenama nego ovima na pumpama... ne vidim šta je sporno, niko ne tjera nikoga da kupi na pumpi, sem nužda.

      Избриши
    11. gdje živiš, danas, kada je svijet globalno selo, i kada ti online kupovina omogućava da kupiš odakle hoćeš, nije ni bitno
      ako naručiš sa amazon.de nećeš sigurno odbit falš Castrol, nego onaj koji bi dobio i svaki Njemac
      samo je upitno da li ima isporuka za zemlje Balkana

      Избриши
    12. I koliko (više) košta nego u Nemačkoj.
      Kako god, ako može, eto ti izbora za kupovinu Castrol-a (ako već "mora" Castrol).
      Pozdrav!

      Избриши
    13. košta više eventulano za poštarinu za dobavu na Balkan, meni konkretno ništa, rođak iz Minehna bi mi to mogao džaba donijet, tako bi još 100% bio siguran da je original
      http://www.amazon.de/gp/product/B008EX7MH4/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1638&creative=19454&creativeASIN=B008EX7MH4&linkCode=as2&tag=mmoprode-21
      ne mora Castrol i NEĆU Castrol, rasprava je samo o njemu jer je vezano za temu
      jasno sam rekao da iduća zamjena ide sa Optima eco plus 5w30 vw spec. 504
      pobornik sam "trošimo domaće"

      Избриши
    14. mislim da jedna ovakva etiketa na kanisteru,
      slika http://www.dodaj.rs/f/3O/1o/4KklU4gw/castrolde.png

      garantuje original

      Избриши
  3. Одговори
    1. Gospodine stevo ovo nije tema za ovaj blog, ali mi trba vasa pomoc, valasnik sam od skora alfa romea 147 sa motorom 1600 kubika 88kw 120hp 2003 god. Sa predjenih 161000 kilometara. Godisnje po mojo proceni necu prelaziti vise od desetak do dvanaest hiljada kilometara. Koje ulje da koristim pa da mogu da se oslonim na produzenu zamenu od preko god dans. Trenutno je u autu shell helix ultra 5w40

      Избриши
    2. Poštovani g. Jovane,
      Ulje koje koristite je veoma dobar izbor (veoma visokog kvaliteta) i mogli bi ste da ga menjate na 18 meseci ali ne i više od toga. Podsećam da je savet proizvođača da to bude 12 meseci.
      Možda Vam je bolje rešenje da koristite Shell HX7 10W-40 i ulje menjate na godinu dana.
      Što se km tiče, može i 20 hiljada ali ako je pretežno u gradu stanite na 15000km.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Svi mi debatiramo oko cene,kvaliteta ulja, nivni megusobni odnos itn.
    Megutim niko do sad nije spomenuo "filter za ulja"dali vrsi posao za koje namenjen, Dali do sad je uradzena neka kontrola za kvalitet, neka ispitvanja,maksimum predzeni kilometara itn.Znam da ovaj blog nije za Filtere,megutim stalno idu u kombinaciju sa Uljem.
    Primer:Uvek kad se javi problem oko ulja i motor prolupa ,uvoznik ili prodavac obavezno se kaze mozda i filter nije bio u redu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Bila su dva (dobra, ne nisu moja, ali zaista su dobra) teksta o uljnim filterima (dodao sam i ja koju (reč)).
      Objavljeni su u novembru i decembru 2011. (lako ih je naći po naslovu ako znate vreme a i uz "search" na uglu bloga).
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Mnogo vam hvala,potrazicu ih.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  6. juče odlučih punit Baner akumulator i to da budem cijelo vrijeme prisutan da pratim šta se dešava
    9:30 postavljen aku na punjenje, prije uključenja izmjereni napon 12,07 V, odmah po uključenju punjača postavljenog na 4 A napon skače na 12,80 i dalje lagano se povećava
    10:00 napon je na 12,63 V, jačina struje 2,2 A
    11:00 napon 13,79 V, 2 A i od tada počinje da ponovo raste napon
    11:40 već je na 14,5 V, struja punjenja 1,8 A
    12:00 14,96 V, 1,4 A
    12:15 15,16 V 1 A
    12:30 15,4 V 1A
    13:00 15,5 V 1A
    13:52 dostiže maximalnih 15,73 V 1A a onda počinje da opada
    14:30 15,60 V 0,8A
    tada isključujem punjač, dakle punjenje je trajalo 5 sati
    napon odamh spada na 13,1 V
    poslije sat vremena izmjerim 12,5 V
    nije se dobro napunio...da li je trebalo još dopunjavat ili je akumulatro ipak dotrajao (5 godina je star)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako se uzme da je ambijentalna temp. oko 20 cel. (ako nije onda nam džaba priča). Prava vrednost napona koja se računa je posle min. 8 ili još bolje 24h (posle 1h manje znači), ali ukazuje da:
      1) Akumulator (i) nije do kraja napunjen.
      2) Verovatno se i ne može "napuniti" do kraja, ipak je poprilično dotrajao, verovatno je korodirala rešetka i to "žešće".
      Na osnovu navedenog teško je reći nešto više, možda bi g. Miša mogao, ali uz dozu rezerve (zbog nedostatka relevantnih informacija).
      Ako može da startuje motor (sad kad je malo hladnije), onda će izdržati do jeseni, ali planiraj da ga zameniš. Leto će ga dokrajćiti tako da će na prvim (iole) nižim temp. biti neupotrebljiv.
      Eventualno se može još malo dopuniti ali to nije od značaja jer akum. zapravo "ne drži" napon, onaj pad od 0,6V za kratko vreme ukazuje da ni aktivna površina (pasta) nije u dobrom stanju (verovatno je porozna) tako da je tom akum. došlo vreme za reciklažu. Ponavljam može poslužiti još neko vreme ali zbog napona pri punjenju, čak i nije mnogo bezbedan tako da ne bih čekao ni jesen već bi se što pre ratosiljao istog. Ne vredi, istekao mu je životni vek. To je to.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. temperatura je ujutro bila oko 2 stepena, do podne se popela na oko 10
    nisam išao na daljne punjenje jer je brzo prešao na 15 V i fazu ekvalizacije, za koju nije preporučljivo da traje više od 80 minuta (kaže forex upustvo za punjač)
    nije mi jasno zašto je poslije samo 2 sata već prešao preko optimalnih 14,7 V, da se tu držao duže vrijeme punjenje bi vjerovatno bilo bolje

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Punjenje je verovatno manji problem.
      Napunili ste akum. max. koliko je moguće uređajem.
      Više bi moglo samo uz konstantan napon (14,7V).
      Ipak, to je nekih 90% pa nije loše (ne morate menjati punjač).
      Preko 15V svakako (iako je mala struja) ne treba puniti više od 2h (Forex kaže kako je on predvideo nije baš "zakon") jer izvesno vršite (uglavnom) elektrolizu vode i nema od toga mnogo vajde (a potencijalno je i opasno).
      Ponavljam, teško je bilo šta reći na osnovu raspoloživih podataka, ali oni ukazuju na to da akumulator nije (baš) u sjajnom stanju.
      Više bi se moglo reći samo drugim vrstama merenja. Ipak, uzevši u obzir i starost od 5 god. ostajem pri stavu da za sledeću zimu nađete nov akumulator a ovaj pošaljete na reciklažu (pa i nije malo 5,5 god. i nije predviđen za više; to vam je tako i tu pomoći nema, ni drugi brendovi nisu bolji, čak bi mogli biti i lošiji).
      Čak i da je "sve po propisu" u akum. stariji od 5 god. se ne treba previše uzdati (naročito u zimskom periodu) i po pravilu je bolje preventivno zameniti (makar da može da pregura i još jednu zimu) nego "cediti" isti pa ostati negde bez mogućnosti da startujete automobil.
      I sami ste rekli da je bolje (isplatljivije) kupovati akum. na godinu dana manje nego kupovati skup punjača akumulatora, zar ne?
      Pozdrav!

      Избриши
    2. sve ok, ali i dalje mi nije jasno zašto je tako brzo prešao "magičnu" granicu od 14,7 V ??
      da možda idući put postavim jačinu struje na još nižu vrijednost... od 3 A

      Избриши
    3. Na primer (pokušajte sa 3A).
      Zaista je malo čudno što je brzo došlo do visokog napona (a početni je bio nizak, pa deluje kao da nije bio poprilično napunjen ... ).
      Možemo od "Kulina Bana" pa letnji dan do podne ali sve bi bilo nagađanje.
      Ipak, ovo su indicije da je akum. "odsvirao" svoje ... "Sviraj (ponovo) Sem" (još jednu zimu) ... ne bih preporučio ... (već je klavir raštimovan).

      Избриши
    4. pa probat ću dalje eksperimentisat prilikom novih punjenja, a vjerovatno ću onu Toplu iz Fiata ubacit u Golfa umjesto Banera, i obratno (Topla je stara "samo" 3 godine i pokazala se dobrom, ako se sjećate prilikom punjenja koje sam prošli put opisao zadržao je i poslije 24 sata "famoznih optimalnih" tačno 12,78 V)
      jedino je mana što je Topla "niža" za 1,5 cm (17,5 cm visina, a Banner 19 cm) ali ću smilsit nešto, posatvit npr. stiropor ispod aku debljine 1,5 cm
      elem, hvala na kvalitetnoj konverzaciji

      Избриши
  8. Анониман19. март 2015. 13:54

    Postovani Stevo mogu li pomesati po pola litra Motul x cess 5w40 i Mobil 1 new life 0w40 koje bi koristio za dolivanje u Motul koji sada ide u auto, pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
  9. Gospodine stevo
    Treba mi vasa pomoc od skora sam vlasnik alfa romea 147 od 1600 kubika 88kw 120hp ima hidro podizace ventila. Neznam koje ulje da koristim, sa obzirom da cu po mojoj proceni da prelazim od deset do dvanaest hiljda kilometara godisnje pola gradske a pola ne. Hteo bi da se oslonim na produzenu vremensku zamenu ulja. Od god i po dana do dve. Jel to izvodljivo. Trenutno je u autu shell helix ultra 5w40. Unapred zahvalan na vasem vremenu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Jovane,
      (imate odgovor i gore ali da ponovim u skraćenoj verziji i ovde)
      Nemojte nikako dve godine (previše je). Eventualno 1,5 god. Ipak, najbolji savet koji VAm mogu dati je da menjate na 12 meseci a koristite HX7 (Shell) 10W-40 (jeste za klasu lošije od Ultra ali je jeftinije, i dovoljno dobro za Vaš motor; sa izmenom na 12 meseci u odnosu na Ultra na 18 čak će biti i bolje).
      Hvala za registraciju!
      Pozdrav!

      Избриши