Dobar dan. Za blog koji se bavi
motornim uljima jeste jedno od ključnih pitanja (koliko će još ostati aktuelan
… pre nego što završi u (virtuelnom) muzeju).
Prvo da naglasim da sam zahvaljujući
g. Musk-u (kao i većina) po prvi put uvideo nadu da nešto na ovom (trulom)
svetu može zameniti naftu u takvoj “trivijalnosti” kao što je industrija
automobila. Drugo, veliki sam pristalica koncepta (navijam iz petnih žila za
Teslu). Treće, mislim da je to neizbežno.
Dakle, biće skoro propast sveta
(industrije motora SUS) – nek’ propadne, nije (neka) šteta!
Neću ići u dokumentovanu istoriju
kako su potisnuti svi drugi koncepti pogona automobila (silom, na ovaj ili onaj
način, parni automobili – sudskom zabranom … eh, čemu bi pravosuđe inače i
služilo nego da brani sistem (koji ga plaća)). Okrenimo se načas onoj skorijoj.
Slučajno ili ne, Tesla počinje sa
radom iste godine kada i tzv. “drugi Zalivski rat”. Simbolično i ironično.
Velika bitka za rezerve nafte je (naravno) donela mnogo lošeg na obe strane (na
više zapravo) i koštala je toliko da su cene ove sirovine dostigle astronomske
cifre (cca. 1$/1lit. sirove nafte), pa uz zvaničnu verziju krize iz 2009. treba
dodati i ovu sitnicu.
Nafta je po toj ceni (jednostavno)
dovela do buma iskorišćenja drugih vidova energije u toj meri da su najveći
ulagači u vetroelektrane i solarne postali niko drugi nego velike naftne
kompanije (koje su ujedno i sklonile najveći broj patenata za gorive ćelije u
fioke). Ovo je dovelo i do (nenormalnog) skoka cene bakra ali to je već za
drugu priču.
No, vratio bih se na srž priče (i
temu bloga): da li će (konačno) i nafti doći kraj (pre nego se iscrpu njeni
izvori)?
Nafti je odzvonilo zapravo
neposredno posle njene “high” faze (šezdesete i početak sedamdesetih XX veka)
kada je enormno poskupela. Tada se pričalo o rezervama nafte koje će nestati za
40-tak godina … UPRAVO OVIH DANA! “Živi bili pa videli”, te evo nas opet, i gledamo,
a nafte nikad više!
Očigledno je da će je biti ne samo
još i narednih 40-tak godina, nego po svoj prilici bar još dvostruko toga (što
nas dovodi do pred sam kraj XXI veka). To nije sporno.
Oduvek sam se (pa što sam više znao
hemiju sve više) zgrožavao činjenice da se nafta (i ugalj) većim delom koristi
kao energija (?!) što će naši potomci sigurno tumačiti totalnim ludilom ili
makar kao zadnjim periodom (nadam se) varvarstva i prostaštva u ljudskoj
istoriji … ako nas još bude u XXII ili XXIII veku a nadam se da će nas biti
makar koliko i sada ili na stabilnih 10-tak milijardi.
Nafta je pre svega korisna sirovina
za hemijsku industriju (mada je i tu “popušila” jer je sve manje neophodna,
više smanjuje troškove) nego za SPALJIVANJE.
I da završim priču o prošlosti,
predviđanjem bliske nam budućnosti: nafta (benzin, dizel) i motorna ulja, će
polako (ali sigurno) silaziti sa scene i (pesimistički) već od četvrte decenije
ovog veka (tridesetih) izgubiti primat i makar sredinom veka postati
marginalizovan i uglavnom zakonom zabranjen vid korišćenja energije (makar za
automobile).
Tesla
Musk je genijalno uvideo mogućnosti
Li akumulatorskih baterija. U pravo vreme i na prvavom mestu. Kao i Jobs i on
je svoje ideje (doduše ima ih i u SpaceX kompaniji) uglavnom zasnovao na
revolucionarnim mogućnostima Li elektrohemijskih sistema za skladištenje
energije.
Nije to (još uvek) tako savršeno i
proteći će mnogo nafte pre nego što sasvim sazri, ali izvesno je da će u
narednim decenijama makar za gradski prevoz da preovladaju automobili na
električni pogon.
O.k. – pa šta? (reći će pobornici
nafte). Za međugradski će još uvek ona biti neophodna. Čak i “vaši” (“naši)
hibridi su praktično benzinci (dizelaši-?!) sa malim udelom el. energije (za
grad, ubrzanje i slično) koja više štedi (malo) goriva nego što pokreće
automobil. Kakva kratkovidost!! Hibridi će sasvim sigurno još par decenija
ostati kao glavni pogon automobila ali će vremenom sve manje biti “fosilni” a
sve više električni, pa će već za 10, 15 ili 20 god. hibridi postati uglavnom
el. vozila sa malim motorima koji će služiti više kao “back up” (rezervna
varijanta) nego kao pogon.
Osim toga, Tesla S sa autonomijom od
preko 400km i najave da će se to duplirati u narednim godinama i triplirati do
kraja decenije (dobro, ovo je pomalo i marketing) sigurno ukazuju da će i za
vangradski prevoz električni automobili postati realna mogućnost (za sada samo
u klasi luksuznih vozila, doduše).
Ovo je pokrenulo teme kao što je ona
iz naslova (“hoće li uskoro doći kraj industiji motornih ulja?”).
Lično mislim da će to biti dug
proces ali neminovan.
Kao prilog tome ide i najnoviji
skandal sa nameštanjem testova izduvnih gasova od strane VW-a (softverska
prevara koja smanjuje rezultate dva reda veličine, više od 100 puta). Dizel i
ekologija? Ne, neće moći. Nikada nije bilo, nije i neće ni biti. Čak ni
“čuveni” (i ozloglašeni) DPF tu ne pomaže. Euro 6 norma je stupila na snagu i
osim (donekle) kod teretnog saobraćaja, prava je karikatura onog što se
očekivalo (“čist vazduh u gradovima”). Dakle, ne prolazi više štelovanje
rezultata … ni 100 g CO2/km
(samo favorizuje hibride ... i manje dizelaše ali nije sve u CO2 ... a i teorija
globalnog zagrevanja će morati da uključi i druge faktore a ne samo CO2 ... i
ne samo antropogeni faktor).
Struja vlada! I ime je dobro (iako automobili
rade na jednosmernu), ukazuje na revoluciju ... koja pre svega mora da se
dogodi u glavama (korisnika). I (naravno) podseća i odaje počast najvećem imenu u svetu elektrotehnike ikad, svakao no. 1 inženjeru i pronalazaču svih vremena, ali i jednom od najznačajnijih naučnika kome njegovi savremenici nisu odali dovoljno počasti ali sve što vredi dolazi na svoje, pre ili kasnije.
Ne mogu a da ne spomenem jednog od članova
bloga koji je posle Frankfurtskog sajma izjavio da je Tesla ubedljivo no. 1 ...
po konceptu, jedostavnosti ... svemu. Uzevši i da je ekološki nastrojen ...
izbora nema (osim cene). Tesla je postao automobil snova (kao do skora porše
ili ferari) ... za ciglih 10 god. Da, Tesla automobili su skupi i neće ni biti
(skoro) jeftini, ali tu je i saradnja Tesle sa mnogim gigantima (Mercedes, Toyota
...). Da, nezaustavljivo je ...
Dakle, da li se (konačno) vraćamo u budućnost
(koja je mogla početi sa Teslom (Nikolom) još pre 100 godina)? Nadam se: DA.
Dosta je šteta učinjeno korišćenjem nafte kao goriva. Krajnje je vreme da se
toga oslobodimo (ako još pameti ima, a sve više sumnjam). Dosta je i ljudi
izginulo u raznim ratovima oko iste (dobro, ovo je diskutabilno, možda bi bilo
isto samo za olovo ili litijum, da smo krenuli ranije sa električnim
automobilima; ona na okolinu je (valjda) očigledna).
Uostalom, uštedeće mi vreme, jer bi tekst o
tome „koje ulje u Teslu?“ bio najkraći od svih.
Vreme ulja još traje, družićemo se još.
Elektromobili su još uvek nedozreli (zeleni) ali njihovo vreme dolazi. Jedino
... to nisu automobili koji se kupuju polovni ... neće moći ... ali to je već
druga tema (elektrohemijska). Ništa nije savršeno, zar ne?
Zahvaljujem za 238. registraciju na blogu.
ОдговориИзбришиnema na cemu, inace pratim blog vise od dve godine
ИзбришиDakle, to je Aleksandar Drašković.
ИзбришиHvala još jednom!
Pozdrav!
Utisci iz Norveske..slovne oznake na elektricnim automobilima pocinju sa EL,tako da nije bilo tesko steci utisak o zastupljenosti(itekako velika,barem u Oslu i okolini),tamo sam prvi put video Tesla model koji izgleda impresivno(visa klasa u odnosu na Nissan,VW,Toyota,BMW)) i u vrhu je lestvice i po karakteristikama a i ceni.Na aplikaciji koja je besplatna,oznacena su sva mesta za dopunu baterija,bukvalno na svakom metru,dok je parking besplatan(pored gomile stimulativnih mera za EL automobile).
ОдговориИзбришиBez obzira,mislio sam o svom dizel ljubimcu i resio da kupim ulje na Shell-u,ali 299 kruna(35 evra) za litar HX7 me pokolebalo :)
Pozdrav za Stevu
I kako se vratih bez HX7,opet pitanje..Stilo Multijet 1.9 bez DPF,2006 god,350.000 km,prosle zime sam vozio sa Repsolom(elite 50501 5w40),zatim dve zamene Motul 6100 Synergie+ 10w40,mislio sam da prezimim sa Syntium 3000AV ili Motul 8100 X-cess 5w40(radije bih zbog TBN-a iako je skupo)..ili da ostanem na dobrom,starom 6100+(isti prag tecljivosti kao X-cess, -36).
ИзбришиUnapred zahvalan.
Poštovani g. Zorane,
ИзбришиIako za istu robu možete očekivati 2x veću cenu u zemljama sa višim standardom, teško da je 4-5x veća cena opravdana ... očigledno da ulja nisu ista ALI je još "očiglednije" da se ne isplati kupovati tako skupu polu-sintetiku.
6100+ je sasvim o.k. Do -25(22) cel. nije od većeg značaja (korišćenje 5W40 ulja).
Hvala na ovim informacijama.
Pozdav!
Naravno, bolje je koristiti 5W40 ulja (cele godine) ali kod motora (automobila) koji su stigli do meseca nije od većeg značaja i već je (verovatno) suprotno.
ИзбришиIonako je 6100+ jako blizu kvaliteta 5W40 ulja.
Pozdrav!
Hvala i vama,pozdrav takodje!
ОдговориИзбришиPostovani g.Steva,pratim vas blog duze vremena I mogu da kazem da je odlican.
ОдговориИзбришиU maloj sam nedoumici:Naime pre godinu dana sam kupio VW Polo 1.4 16v poizveden avgusta 2000 godine.Auto ima predjeno oko 200.000 km I motor je u odlicnom stanju sa obzirom na kilometrazu.Kad sam ga kupio nalio sam ulje INA delta sint 10w40 I mogu da kazem da sam zadovoljan. Nema lupkanja,ne trosi ga,ne pravi "majonez" na poklopcu. Kao sto sam rekao motor je odlican,ima punu snagu I ne dimi kroz auspuh.Jedini znak zamora je malo dimljenje kroz odusak I u motornom prostoru se oseca slabi miris ulja. Samo zbog toga sam odlucio da promenim tip ulja sa nadom da cu mozda eliminisati ili smanjiti problem.Kupio sam Motul 2100 Power+ 10W40 I tek kad sam ga odneo kuci neprijatno sam se iznenadio.Naime,INA delta sint ima specifikaciju VW 502.00,a Motul ima stariju 501.01!Dali to znaci da je INA bolja(u sta licno ne verujem)?Da li sam pogresio kupovinom Motula?
P.S.Ulje je 100% original,a neznam da li sam resio problem jer jos nisam ga promenio.
Srdacan pozdrav!
Poštovani g. "Enzo",
ИзбришиINA je sigurno kvalitetnije ulje u odnosu na Motul 2100. Verovatno je negde između 4100 i 6100 (4100 nema VW 502.00 a 6100 ima, kao i MB 229.3 ali to ima i INA, tako da su ista klasa, gde Motul može biti (a ne mora) kvalitetniji u nijansama).
Dakle, sigurno ste pogrešili sa Motul 2100 ... sigurno nećete pobošljati stvari u odnosu na INA Delta Sint.
Još je i VW 501.01 verovatno nedovoljno za Vaš motor (prva VW 502.00 specifikacija je iz daleke 1997.). Dobro, API SL bi trebalo da je dovoljno (tada ništa bolje nije ni postojalo, mada je VW 502.00 zahtevnije), tako da su to nijanse, ali svakako promenite ulje nešto ranije nego obično (na 2/3 ili 3/4 uobičajenog intevala zamene).
Za Vaš "problem" bi kao celugodišnje ulje 10W-50 vredelo probati ili još bolje (mada manje isplativo) kombinacija 5W-40 (ili 10W-40) zimi a 15W-50 leti (npr. Motul 4100, 6100 nema 502.00 u ovoj viskoznoj gradaciji pa je makar ušteda vredna izbora 4100). Ako ostajete pri 10W-40 ostanite na INA-i.
Pozdrav!
Hvala Vam puno na odgovoru!
ИзбришиАутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбриши