Stiže kraj godine što je zgodan
povod za sumiranje prethodne (odlazeće).
Nisam bio produktivan što se
tekstova tiče, ali s obzirom na okolnosti (intenzivno pisanje radova i
doktorata (na preko 300 strana), i nešto eksperimenata ali menje nego 2014., uz
odbranu koju treba pripremiti) mislim da je bilo zadovoljavajuće, naročito ako
se uzme u obzir da sam prilično redovno odgovarao i na postavljena pitanja
kojih je bilo nešto manje nego ranijih godina ali u dovoljnom broju da
opravdaju postojanje bloga.
Šta dalje?
Teško da će broj tekstova da se
poveća ali se verovatno neće smanjiti i biće na 1-2 teksta mesečno (kako-kad i
zavisno od ostalih (narastajućih) obaveza).
Prvo što sledi je tekst o Yacco
uljima koja su već 4 godine prisutna u Srbiji ali tek od 2015. u široj prodaji,
pa je krajnje vreme da se nešto napiše o ovom izuzetnom brendu (zahvaljujem
predstavnicima Yacco u Srbiji koji su mi na ovo skrenuli pažnju; za Hrvatsku
sam već pre (čini mi se) par godina znao da ih tamo ima uz pitanje kada ću
pisati o njima (bilo je kada ih bude i u Srbiji, a eto nisam znao da ih je već
bilo).
Jeste propust, ali svakako nemam
više vremena kao nekad pa evo i apela čitaocima (i predstavnicima) da me na
ovakve stvari upozore (daju informaciju o tome).
Ovaj tekst možda bude i u 2015. (u
svakom slučaju par godina pre ili posle dočeka Nove 2016., svakako u toku
novogodišnjih i Božićnih praznika).
Zatim završavam sa Wolf uljima (bez
ambicija da ispratim sva njihova ulja, ali da priču zaokružim, svakako – da) u
toku januara 2016. To je ono što sam već isplanirao (čvrsto). Za dalje ...
videćemo.
Ovde nije loše da se osvrnem na to
šta sam sam koristio od ulja u 2015. godini i šta je u planu za dalje.
Ukratko:
U novu 2015. sam ušao sa 15W-40
uljem (Lukoil Standard) koje je zamenilo
20W-50 (Lukoil Super). 20W-50 je korišćeno (2014.) u periodu sredina maja do
sredine novembra i zamenjeno na 6550km.
15W-40 API SF/CC je niskoaditivirano
ulje ali ispunjava min. za DMB motor. Nije za preko 5000 km tj. 100 rh.
Promenjeno je tek sredinom juna na oko 5400 km ali je bilo dolivano (kupljeno
samo 4 lit.) sa 2-3 dl API SL 15W-40 mineralnog ulja.
Oba Lukoil-a su bila na granici
svojih mogućnosti, Super se još i držalo (ne potpuno tamno (crno)) ali je više
voženo van grada i korišćeno nekih 130-140 rh (plan je bio da se zameni na oko
125 rh, ali zbog obaveza sam odložio zamenu za 2 nedelje).
Iako Lukoil navodi izuzetnu tačku
stinjavanja (ispod -30°C) ne bih rekao da je toliko “izdržljivo”.
Isprobano za doček Nove godine kada
je zvanično bilo -17°C kada je motor kresnuo “iz prve” i posle minut-dva
zagrevanja sve je išlo “k’o po loju (zapravo snegu)”. Dobro, primenjivo je i do
-20 kako kaže i proizvođač. Prilikom zamene bilo je crno kao duša političara
(bankara, sudskog izvršitelja … izaberi po želji). Ne neočekivano ali možda i
prvi put (takvo) … dobro motor je već bio na preko 100 hiljada km.
Šta je sledilo posle?
Jedna pikanterija (mada sam već
(možda i pominjao)), u vidu Eko Geotron, SAE 40.
Monogradno ulje u XXI veku?
Da, što da ne. Ako već savetujem
(makar na poljoinfo forumu) ovakva (kad je to moguće, uglavnom starije mašine)
onda i da primenim (što bi se reklo, eksperimentiši ali na svom motoru).
Ovo su ulja po API SF/CD (čak malo
veći bazni broj od CC) i bilo ih je u tri VG (SAE 30, 40 i 50).
Kako se pokazalo?
U skladu sa očekivanjima, vrlo dobro
(rekao bih).
Razmišljao sam da li da jedan litar
bude SAE 30 (ili čak 50) ali ostalo je “čisto” SAE 40.
Korišćeno je od sredine juna do
sredine oktobra. Da se nisam bližio cifri od 5000km moglo je (kakva je jesen
bila) da se koristi i do sredine novembra ali ne bih savetovao.
Ipak su monogradna ulja samo do
prvih mrazeva, strogo gledano do +5 (otprilike je to i bila min. temp.
korišćenja), ali mislim da bi izdržalo i “tanak mraz” (par stepeni ispod nule).
Cena je bila ravno 3€ (čini mi se
369 rsd).
Sa njim sam išao i na more
(verovatno zadnji put sa “crvenim ferarijem” (Z101), ipak uskoro puni 10 god. i
sad je na oko 115000km). Upravo zbog toga sam se i usudio da koristim
monogradno jer sam znao da ću za 4 meseca preći 4500 do 5000 km. Toliko je i
bilo, za 4 meseca (par dana gore-dole) pređeno je tačno 4750 km kada je ulje
ispušteno.
Zbog više dugih relacija bilo je to
negde oko 85 rh (100 je verovatno maksimum kao i za Luk Standard).
U planu je bilo 5000km/100rh, ali je
me je hladan oktobar (na sreću) odvratio od zaokruživanja.
Bilo je crno (slično Luk-u) … skoro
kao lice odžačara (rudara).
No, verovatno je moglo “iscediti” i
svih 6000km ali uz zadržavanje odnosa 55-45 van grada.
Ovo ulje je zaista upotrebljivo ali
nije isplativo. Nije isplativo jer kao i prethodno mora da se menja na 3 do 6
hiljada km i onda ga ulja sa više aditiva nadmašuju. Nije loše kao čisto letnje
(za vozila iz 80-tih a naročito VW bubu sa vazdušnim hlađenjem (iz 60-tih i 70-tih).
Kakva su u poređenju ova ulja?
Približno ista. Ne mogu se ni
adekvatno porediti (sva tri) jer nisu korišćena u istim uslovima.
U tom smislu bi 20W-50 moglo da se
uporedi sa SAE 40 jer jesu bila korišćena skoro istom periodu i na sličnim
rutama. Na “osećaj” nema nikakve razlike (da budem iskren). Možda je 20W-50
bilo malo bolje ali verovatno zbog manje viskoznosti izjutra pa je na kraćim
(gradskim) relacijama davalo bolji osećaj.
Kako stoji sa potrošnjom ulja?
Otprilike kod svih je potrošeno oko
pola litara (±1 dl), možda Eko malo manje a Luk Super nešto više.
Iz toga bi se lako izvukao zaključak
da viskozna gradacija u principu NE utiče mnogo na potrošnju ulja (možda malo
kod istrošenih motora … pa i ovaj je blizu toga ali se još drži, očigledno).
Sigurno ne kod motora u fabričkim tolerancijama. Možda samo u vremenu između
“zrele” peak faze i početka “duvanja” i kad motor počne da “dimi” (posle se
opet razlike smanjuju).
Kako god, po ovom pitanju je
verovatno najlošiji Standard jer je korišćen u hladnijem delu godine i manje
van grada ali kako je to 15W-40 ulje, sasvim je očekivano. Ipak, razlike su
veoma male i sve je to negde oko litra na 10 hiljada km (kao i ranije, doduše
sa 10W-40 uljima). Kako su intervali zamene bili relativno kratki, menjenje potrošnje
ulja je i veoma neprecizno (i “pola litara” može biti od 3 do 7).
Od sredine oktobra u motoru mi je
Wulf mineral 15W-40 API SL/CF. Mislim da je bilo dosta ulja starijih standarda,
više aditiva je sigurno bolje čak i kad nije neophodno. Posle svega, smatram da
je ipak bolje koristiti SL/CF jer NIJEDNE
negativne manifestacije nema (neće procureti zaptivke, bar ne pre nego
sa SF ili SG a kad cure, ionako, moraju se menjati) a više detegrenata i
disperzanata čine motor čistijim i verovatno mu produžuju radni vek. Čak i
ZDDP-a verovatno ima više (manje nema) tako da nema skoro nijedan razlog da se
SL ne koristi (čak i u DMB-u). Jednino cena ali je i tu razlika tek oko 1€ po
litru a ako se uzme u obzir da se sa SL može preći i 50% više, čak je i to na
strani modernijih ulja. Naravno, oni koji prelaze manje od 5000 km u toku
godine jedini mogu naći objektivnu potrebu za SF ili SG, kao i oni koji prelaze
do 10 hiljada km uglavnom u gradu pa mogu reći da je dve zamene idealno.
Kakvo je novo ulje?
Bojom i mirisom neodoljivo podseća
na Castrol Magnatec seriju … (čak bi i jedan majstor koji po mirisu ocenjuje
ulja, rekao da je vrlo dobro … jeste takvo ali ne (samo) zbog toga).
Ispunjava i ACEA A3/B4-08 i A3/B3-10
što je taman ono što mi treba. Navodi se tačka stinjavanja od -30°C, što je
taman da se koristi i do -20 (bez potrebe da se poteže 10W-40). B.N. od 8,3 je
prosto idealan za malo dužu zamenu (npr. 7500 km), mada to zavisi i od načina
korišćenja. Ako nastavim pretežno u gradu da ga koristim moraću ga menjati na
oko 6000 km (c.a. 150 h, u svakom slučaju).
Sulf. pepeo je 1,03% (čitaj 1,0%)
što je i za TNG dobro odmereno … (jednom) rečju – idealka.
Kako se za sada ponaša?
Posle skoro 2000 km je “kao novo”,
nivo nije mrdnuo sa polovine (zimi sam počeo da tako sipam pri zameni, leti
(naravno) bliže maksimumu). Još je rano reći ali za pretežno (80%) gradsku
vožnju, sasvim o.k. (nemam primedbi).
Šta ide sledeće?
Wolf 20W-50, API SF/CD (sigurno je
bolja SL/CF verzija ali biće korišćeno kao letnje bez 1500 do 2000 km koliko
napravim do mora i nazad, pa je možda i taman). Sulf. pepela 0,9%, tačka
paljenja 240°C, sigurno niska isparljivost po Noack-u. Jedina mana – B.N. od
(tek) 5 (4,9 u PDS-u). Uf! (već je nabavljeno).
Mislim da je i “kiselost” ovog ulja
niska, verovatno tek oko jedinice, pa bi za 5000km moralo da odradi posao
(možda i da ga uradi “zglavno”). Videćemo.
I da … menjao sam manžetne koje su
procurele … Selenia Epyx je ostavila odličan utisak, osim što je “pojela”
manžetne … pa dobro, izgleda da mala privreda ne ume da napravi bolje. Ovo me
vraća da pri (verovatno poslednjoj) promeni ulja u menjaču (i diferencijalu)
sipam GL-3 (bez EP aditiva) pa da vidim koliko će to biti bolje. Inače, ovo je
treća zamena istih … u proseku na 35000 km, ali je sve ubrzanije: prvi put na
oko 55 hiljada km, pa 40 hiljada km i sada na (samo) 15000km.
Sledeće zime? Još je rano. Mineralno
15W-40 ili 15W-50, API SJ ili SL.
(Motul 4000 po svemu sudeći ... uvek je dobro vreme za (dobar) Motul)
(Motul 4000 po svemu sudeći ... uvek je dobro vreme za (dobar) Motul)
Pošto se završava prva polovina
druge decenije XXI veka, nije loše napomenuti šta se tu dešavalo na svetskom
planu.
Osim ekonomske krize koja ne jenjava
i stagnacije u industiji maziva, vredi pomenuti dve akvizicije:
Kupovina OMV lubricants od strane
LukOil-a i Statoil lubricants dela od strane Fuchs-a.
Ovim je Lukoil zadržao ubedljivo 8. mesto
na svetu, na koje je pao baš krajem prve decenije XXI veka što je bilo
neminovno, jer Petro China i Sinopec realno nisu mogli da se zadrže na putu ka
velikoj petorci.
Fuchs je takođe (ovim) obezbedio
svoj status u top 10, za dlaku ispred takvih imena (aždaja) kao što su Nippon
Oil, Valvoline, Indian Oil Company, Idemitsu, Petronas i Petrobras.
Naravno, neminovnost je ulazak
Indian Oil-a u TOP 10 (što je možda već aktuelno ili samo što nije), pa će
verovatno Fuchs biti no. 10 … bar još neko vreme (Petronas, Petrobras i Nippon
Oil su u naletu i teško ih je zadržati u pohodu na jedino preostalo mesto među
prvih 10, a tu je i nova svetska sila – Petramina koja je odmah iza ove “družine”
i već je prestigla Agip koji će se još uvek držati TOP 20 ali neizvesno koliko
još).
Još da dodam:
Kako je g. Sava preporučio (zapravo
postavio pitanje) ruski klub ulja (maziva):
i ja se složio “iz prve”, sada sam
još zadovoljniji istim i preporučujem ga (samo da ne navale pitanja, pročitajte
šta kaže administrator, to je 90% svih objašnjenja).
Zaista ima mnogo toga “crno na belo”
(analiza).
Slučajno sam se dotakao FAM-a (koji
je analiziran između ostalih (svetskih) ala).
Već sam (danas) napisao na CBC-u, pa
da ne dužim … najzanimljiviji detalji (u vezi FAM-a) su:
1) Sličnost FAM 504/507 i Total u
istoj kategoriji (frapantno)!
2) Veliko učešće PAO baznih ulja
potvrđeno i nezavisno (nezavisnim analizama u Rusiji), kod prethodno pomenutog
ali naročito Gold 0W-30. Takođe i kod 75W-90 sintetičkog za menjače.
3) BM Extra 10W-40 … osim preterano
sumpora sve ostalo je na strani ovog ulja. Sadržaj ZDDP-a verovatno najviši od
standardnih ulja (u Evropi a možda i svetu), ne računajući “specijalna” (Racing
i slična). Tu i 0,8% sumpora doprinosti dodatnoj zaštiti od habanja ali zbog
verovatno velikog sadržaja aromata nije baš “ekološko”. U svakom slučaju
idealno za sve modele iz devedesetih godina.
P.S.
Moram da dodam (podsetim):
Crveni "ferari" (Z101), tj. njegov motor je oduvek trošio litar na 10 hiljada km ... možda malo manje u prvih 5000km (1-3 dl) kad je bio nov i to je to. Mislim da bih okrenuo još ovoliko koliko jesam ili bar pola toga ako bih to izveo u narednih 5 do 7 god. (posle bih morao da mu makar menjam školjku). Jednostavno, nije za dalja putovanja ... nije ni kao nov za dalje od Bgd.-a (200-250 km) a kamoli posle 10 god.
P.S.S. (former P.P.S.)
dotato - "dan posle" (23.12.2015.)
Posle najevljenog (definitivno) stiže tekst i o Pakelo uljima.
Ovo sam obećao (davno) i bilo je u planu (bar) za 2015. ... a ne volim da ne držim obećanja (sva je sreća da nisam vremenski ograničio (obećanje)).
U svakom slučaju to nisu jeftina ulja i kao takva nisu nelojalna konkurencija bilo kom brendu koji postoji na tržištu Srbije (i okolnih zemalja).
Pošto insistiram na tome da "nema" skupih ulja i da na ulju (svakako) ne treba štedeti, ovo će biti prilog tome.
Nisam znao da vozis z - 101.. koliko sam razumio, saljes je u penziju poslije 115 000km? Da li je poslije samo toliko km dala sve od sebe ili si rijesio da se modernizujes :) Pozdrav :)
ОдговориИзбришиI jos jedno pitanje, nije bas vezano za ulja, ali vjerujem da poznajes tematiku. Ovdje u Sarajevu je vec duzi period jako gusta magla, vozim svaki dan po 100-tinjak km.. da li je za preporuciti zamjena vazdusnog filtera poslije ovog perioda, posto sam cuo da nije dobro za ovaj filter kada je predugo u kontaktu sa velikom vlagom. Pozz jos jednom :)
ИзбришиPoštovani g. Milane,
ИзбришиSolidno se "skala 55" drži posle 115000km, daleko od slanja u penziju, jedino što nije za more (uz TNG bocu, mali prtljažnik, a i deca porasla, sva nam je tesna).
Modernizovaću se ... verovatno 2017. a za more (ako ga bude) ... busom.
Iskreno, mislim da može (bar) 150 ili 200k km (za 2006. godište i nije malo) ali će ga pre izjesti korozija (posle "modernizacije" će se manje i koristiti).
Ako je papirni (celulozni) filter vazduha (za motor ali i za kabinu) a uslovi vožnje magloviti, potrebno je samo malo redovnije menjati isti ali svakako ne posle perioda od par dana ili nedelja (maglovitih).
Šta su Englezi trebali da rade (naročito pre klimatskih promena)? Da menjaju filter na mesec ili dva?
Možda nije loša ideja da zbog ovakvih uslova filter menjate na godinu dana. Ispod toga je (verovatno) bacanje para.
Ako je već prošlo više od toga možda nije loše vreme za zamenu. (ako već koristite vozilo intenzivno, prepolovite interval naveden u uputstvu vozila, jer godinu dana može biti i više od toga).
Da ne dužim sad o magli (može se izguglati) ali to je samo "vidljivija" pojava vazduha blizu zasićenja vodenom parom. Leti može biti slično tako posle kiše ali nikome ne pada na pamet slična ideja (menjanje filtera). Doduše verovatno Vas plaši kondencazija tj. direktan kontakt vodene kapi sa filterom. Nije tako strašno, motorni prostor je zagrejan, naročito ako vozite duže relacije (od čisto gradskih), pa ne morate posebno da brinete.
Pozdrav!
Poštovani Stevo, kakvo je vaše mišljenje o Wolf menjačkim uljima?
ОдговориИзбришиTrebaće na novopridošloj Koroli i menjačko ulje da se menja, a kako Motul 80W-90 se prodaje samo u pakovanju od 5L (a meni treba 2.4 L), razmišljam čak i o Wolf-u.
Ili možda mislite da je neki drugi proizvođač bolje rešenje od Wolf-a?
Poštovani g. Mišo,
ИзбришиNa sajtu Mass-a 80W-90 ulja se prodaju i u litarskim pakovanjima. Proverite Vi to još jednom.
Wolf je sigurno solidan izbor ali nisam siguran da u Gazeli imaju pravo.
I to treba proveriti.
Ne bih išao dalje od ova dva osim u slučaju da ne nađete šta Vam treba.
Pozdrav!
Dakle, najbolje ideje se definitivno javljaju u ranim jutarnjim satima!:) Pade mi na pamet da ponovo pretražim MASS-ov sajt u potrazi za litarskim pakovanjima menjačkog ulja, ali van opcije ulja za menjače i neočekivano sam natrčao na dotična pakovanja među raznim uljima za automobile.:) Eto greščice na sajtu. A pošto mi je budžet za ulje ovoga puta bolji, dilema je da li uzeti HD 80w-90 ili onaj famozni GEAR 80w-90 sa MoS2.... Šta bi konkretno dobio tim skupljim uljem? (da podsetim, auto je Toyota Corolla 1.3,1990, prešla 185,000km, koja će prelaziti oko 30,000km godišnje često opterećena)
ИзбришиPoštovani g. Mišo,
ИзбришиRazlika u ceni se (verovatno) ne isplati.
Ipak, sigurno je MoS2 prednost. Najviše dobijate u prelaznom režimu (dok se ulje ne zagreje) i pri velikim optrerećenjima jer je MoS2 jako dobar EP aditiv (a inertan je). Ako Vam finansije dozvoljavaju uzmite to ulje ako ne i HD je o.k.
Pozdrav!
Hvala na brzom razjašnjenju dileme!:) Toyoti sprema još intenzivnija eksploatacija nego jugu ( oko 35-40,000km/god ),uz moguću češću upotrebu lake prikolice po lokalu( predstoje nam neki radovi), što liči na situaciju (veliko opterećenje, a nedovoljno zagrejano ulje) u kojoj bi MoS2 da dodatni piece of mind...
ИзбришиMislim da dodatnih 1500din za ulje u odnosu na već odlični HD ima možda i ekonomske logike, ako ću biti mirniji sledećih 80-100,000km.
Cudno, opet sam proverio i nema litarskih pakovanja!?! A skoro sam siguran da sam za juga HD 80W-90 kupio bas u takvom...
ОдговориИзбришиNo, po ceni je cak prihvatljivije od Wolf-a, tako da mozda pogledam po radnjama, gde sam vidjao Motul u litarskim pakovanjima.
Ja sam sigurno takvo koristio (još imam u garaži jednu bocu, zgodna je zbog dugog "pop-up" zatvarača).
ИзбришиFuchs i Statoil (sada je Stat pod F) imaju odlična menjačka ulja (kao alternativa).
Pozdrav!
E, da, i ja se secam tog zgodnog zatvaraca:)
ИзбришиHvala na alternativama! Videcu sta se da naci ovde.
Inace, zaboravih vec par puta da vam spomenem - moj bivsi asistent na Fakultetu Tehnickih nauka, sada jedan od profesora na predmetu Tribologija, rece mi da cita ovaj blog, doduse ne bas redovno, ali mu se dopada :)
Poštovani g. Mišo,
ИзбришиVeoma mi je drago i zbog Vas i vašeg bivšeg asistenta. Eto, ovo je dobar povod da ga pozovem da objavi nešto (neka pošalje na mejl), neki tekst, ne mora biti nivoa naučnog rada (već sam rekao da to za široke mase ne bi bilo korisno). Ponavljam po 10x kolege izbegavaju tekstove zbog toga što misle da moraju biti 100% tačni ... ionako je predstavljanje samo opcija, može i pseudonim (alijas) i bez oznake ustanove (fakulteta) na kome se predaje.
Mislim da bi blog time dobio na značaju (krajnje je vreme) jer niti imam vremena kao nekad, niti sam više (verovatno) i zanimljiv kao nekad, nove ideje i pristup bi bile od koristi.
Uostalom više znaju dva čoveka od jednog makar kakav taj bio.
Pozdrav!
Hvala na pozivu! Pokušaću da ga kontaktiram i vidim da li bi voleo malo da piše..
ИзбришиInače, članci su vam još uvek zanimljivi! Čak mi se sviđa ideja o novijim uljima (SJ /SL) u starim DMB motorima, čisto eksperimenta radi i umesto Man-ol-a 15W-50, probaću i ja Wolf-a 15w-40 SL :)
Stevo, zelim ti sretnu Novu godinu i jos puno kilometara sa "crvenim Ferarijem". I neizbjezno pitanje: U prosloj zamjeni ulja, stavio sam i Liqui Moly - jev Motor protect, priblizava se i druga zamjena, i moje je pitanje, hoce li smetati da i ovaj put jos jednom ulijem Motor Protect, tako da sa njime prevezem dva intervala, i vise ne bih. Hvala i srecno jos jednom :)
ИзбришиSve najbolje i puno zdravlja i sreće u Novoj godini, za ostalo ćemo se snaći (već nekako).
ИзбришиMotor protect se koristi na 50 hiljada km (između dva sipanja). U međuvremenu ulje menjajte kao i do tada.
Potpuno je nepotrobno (da bacate pare) da ga sipate u dve zamene ulja uzastopno. Uostalom nećete imati pozitivan uticaj kao pri redovnom korišćenju ... da li će smetati? Kod starog motora verovatno ne ali ne bih preporučio onima koji su tek u Peak Life fazi, pre će da škodi nego da koristi.
Još jednom, veliki pozdrav i da Vam se ostvari sve što sami sebi poželite.
Pozdrav!
Srećna Nova godina!
ОдговориИзбришиDoktoru Stevi i svim čitaocima, zdravlja i više para želi Anonimus.
Hvala i Vama kao i svim čitaocima sve najbolje u Novoj 2016. od Steve!
ИзбришиProfesore, srećna nova godina, puno sreće i zdravlja, i da se nađe vremena za još dosta kvalitetnih tekstova... do sad se naučilo mnogo toga iz njih.
ОдговориИзбришиHvala!
ИзбришиG-dine Stevo,
ОдговориИзбришиSve najbolje u Novoj 2016-oj, zdravlja,sreće i poslovnog uspeha.
Pozdrav, Sava.
Vama takođe!
ИзбришиSrećna Vam Nova godina!
ОдговориИзбришиHvala! Srećna i Vama!
ИзбришиNe shvatam, zasto bi se neko povlacio sa ovoga bloga.. ne vjerujem da na nasem jeziku iko i igdje ovako iscrpno pise o motornim uljima. I ja sam puno toga naucio, i da nisam, vjerovatno bih motoru skratio vijek (ranije sam veoma cesto mijenjao ulje, mnogo ranije nego sto ZDDP odradi svoje)i jos mnogo toga.. Stevo, interesuje me pravi smisao pojma "ULJE NISKOG TRENJA": da li se pojam odnosi na smanjeno trenje medju molekulama baznog ulja, ili se radi o smanjenom trenju izmedju samih djelova motora kod upotrebe ovakvih ulja (npr LQM Top Tec 4200)Pozz!
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
Избриши"Ulje niskog trenja" (low friction oil) se više odnosi na smanjenje (ukupnog) trenja u motoru. Često se koristi i čisto komercijalno. Kod 4200 može biti i zasnovano ali teško da je za sva LM ulja koja su tako označena.
Obično se pojam vezuje za lakotečiva (0/5W-20/30) ulja niže viskoznosti a još više ako u sebi imaju aditive koji smanjuju trenje. Obično se to odnosi na organske komplekse molibdna (friction modifiers) a LM koristi i za ulja koja u sebi imaju više ZDDP-a a naročito ukoliko imaju MoS2 (što je tačno samo za režime trenja koji nisu hidrodinamički (zagrejan motor) jer posle je uticaj neznatan ("mikro" negativan čak)).
Pozdrav!
Postovani Stevo, imao bih pitanje za vas - da li bi preporucili Motula 2100 10W-40 za Ladu 112 (motor 1.5 16v)? Auto je presao svega 30,000km za 12 godina, odlicno je ocuvan, nema ugradjen gas i koristi se realno jednom nedeljno, a pri tome stoji na otvorenom parkingu.
ОдговориИзбришиMeni padu na pamet oni Motulovi estri "sto se lepe za metal" (laicki receno:) ), pa zato vlasniku spomenuh to ulje, misleci da bi mu pomoglo pri hladnom startu...