YACCO - BRACO! (fonetski) ili YACCO (JAKO) ULJE (kako se valjda čita, nešto slično)
Yacco
je kompanija koja uskoro slavi 100 godina postojanja. U prošlosti je imala
izuzetnih uspeha (naročito u davnoj sa Citroën-om ali to traje i do današnjih
dana i još (uvek) je aktuelno, više informacija na sajtu proizvođača, naravno) u
oblasti automobilskog sporta (u trkama).
Srednje velika kompanija, veoma
posvećena i sa veoma kvalitetnim proizvodima. Iskreno, dobro da je ovakvo ime
prisutno a uopšte je poznat moj stav da su mi bliže ovakve kompanije od
Mejdžorsa kojima je najviše stalo do novih nalazišta nafte i da se nafta vrati
na 60 do 80$ po barelu i da sve bude “po starom” (a ako neko usput strada,
stradao je, ko mu je kriv kad je mali i/ili slab).
Nije tako poznat brend kod nas ali
svakako je brend koji zaslužuje pažnju i čiji su proizvodi visokog kvaliteta.
Jedan prijatelj me je pitao da li su oni “Motul Light”? Ne mogu a da se ne složim,
znajući šta pod tim podrazumeva ALI moram da naglasim da je ovo vrlo, vrlo
uslovno. U kvalitetu proizvoda se to ne bi moglo reći (tu su negde, kako za
koje) ali jeste što se samog BREND-a tiče.
Dakle, Motul je poznatije ime, nešto
su veći i posvećeniji detaljima.
Obe kompanije obiluju vrsnim
profesionalcima koji su ujedno i entuzijasti ali je činjenica da je Motul
posvećeniji, više ulaže u brend i više pazi na detalje.
Yacco-u namam šta posebno da
zamerim, kvalitet nije inferioran Mejdžorsima, imaju veliki broj zvaničnih
odobrenja (više nego mnoge veće, obično nacionalne, kompanije). Ipak, sajt je
možda previše “šaren” i orijentisan na društvene mreže. O.K. ovakva kompanija i
ne treba da pravi klasičan koorporativni (čitaj DOSADAN) tip sajta, ali to neke
manje (srednje) firme rade mnogo bolje (Kroon na primer, Motul – naravno ali i
npr. Wolf). Nije problem u “šarenišu” (čak i nije to bukvalno) koliko je sajt
“jeftin” (jednostavan), što svakako ne doprinosi ugledu brenda (slične imaju i
mnogo manje firme).
Malo mi je zasmetao veliki broj
grešaka na sajtu (neke su pomenute u tekstu) što ne znači da su neozbiljno
shvatili NET (naprotiv!) ali je očigledno da se time bavi mali broj ljudi
(ograničeni resursi). Klasična nedorađenost (kao bivši programer (pa i net
programer) ovo moram da naglasim je to što prelazak na engleski nije potpun (na
engleskom ste a linkovi vode na dokumenta na francuskom). Ipak, moram da
napomenem da je “SEARCH” odrađen odlično (lako je sortirati po raznim
kriterijumima), doduše opet nedorađeno (uz “submit” što je ipak zastarelo
(obsolate)). “Lubricant tool” (oil finder) je solidan, grafički koje kako, ali
su saveti (koliko sam na brzinu proverio) više nego dobri (ovo ipak uslovno,
morao bih malo vremena (koga nemam) da provedem sa istim pa da dam konačan
zaključak).
Ne znam cene (ni u inostranstvu a
još manje kod nas) ali ova ulje i ne trebaju da budu jeftina. Nisu tako ni
pravljena niti je to cilj kompanije (da se rve sa većima obarajući cenu, a veći
imaju gorivo pa mogu na mazivima i da ne zarađuju pa čak i da malo gube).
Asortiman je veliki i komplikovan.
Iako sam brzo pohvatao šta je šta (a imena, naročito LUBE serije, logična i
asocijativna) većina korisnika NEĆE a malo njih će se potruditi više od par
minuta što je često i nedovoljno. Manje firme moraju imati više proizvoda ALI
svakako se mora uprostiti označavanje. Slično važi i za Wolf …
Yacco
VX serija
Osvnovna serija ulja … za Srbiju bi
ovo do skora pokrilo 80% tržišta, ali vremena se menjaju i ljudi kupuju i dalje
(uglavnom) polovne automobile ali sve novije generacije (“Tata, kada ćemo da
kupimo Golf VI-icu? Kad izađe Golf-ka sine.“ ... u stvarnosti je sve više
VI-ica iako nije izašla ni VIII-ica) tako da je zapravo serija (prozaičnog
naziva) Yacco Lube zapravo ona koja već sada pokriva (verovatno) 2/3 ili ¾
tržišta.
Članovi (uvaženi) ove serije su ulja
grupacija: 100 (mineralna), 300 (polusintetička) i 600 (sintetička).
Ovu seriju čini ukupno 7 ulja: VX
600 5W-40, VX 300 u 10W-40 i 15W-50, VX 100 u 10W-30, 15W-40 i 20W-50 kao i VX
100 10W-30 sintitičko (?!) ... jedna od nekoliko (za svega par minuta na sajtu)
uočenih grešaka na (centralnom) sajtu proizvođača ... da, kvari utisak ... ovo
je zapravo 5W30 ulje a zašto je obeleženo istim imenom a ne kao VX600 5W30 (ili
specifično kao VX550) znaju verovatno samo u Yacco-u, inače je potpuno nejasno.
Na sajtu yacco.rs data su ulja bez
(„oba“) 10W30, što je logično jer se 10W30 (na žalost) kod nas ne traži iako je
korisno (kako mineralno, tako i sintetičko).
Ukratko:
VX
600 5W40 je klasično (S)HC („sintetičko“) ulje ... pa i ne baš, po
isunjenim standardima više odgovara PS uljima 5W40 ako ćemo već o standardima
industrije (doduše Yacco tu i tamo malo iskače iz ustaljenih pravila pa u tom
smislu nije minus). Ispunjava ACEA A3/B4 i API SL/C(F) (ovde je na sajtu
izostavljeno F … Nemcima se ovo ne događa, ne događa se ni Bugarima (Prista) i
Srbima (FAM/NIS) … tako da … greške se dešavaju i najboljima ali ovo je
previše).
SYNTHÈSE (na nalepnici) nije definisan pojam ali obično označava kvalitetna HC ulja (II+ ili mešavinu II i III).
Slika proizvoda (preuzeto sa yacco.com)
uzgred, ambalaža je O.K. (podseća na Wolf-ovu ali malo je dorađenija), nalepnice na slikama izvanredne, nadam se da im je i kvalitet takav. Pozdravljam česta (skoro za sva ulja) pakovanja od 2l
VX 300 10W40 već jeste klasično ulje svoje kategorije – PS i viskozne gradacije. Ispunjava ACEA A3/B4 i API SL/CF uz nivo kvaliteta (koji je zahteva odobrenjima): MB 229.1; VW 501.01/VW 505.00.
VX
300 15W50 je slično ali uz ACEA A3/B3 (i bez navođenja nivoa kvaliteta).
VX
100 15W40 i 20W50 su (klasična) mineralna ulja koja ispunjavaju API SL/CF i
ACEA A3/B3.
Ovo pokriva skoro sve iz XX veka,
naročito je pogodno za TNG i dizele koji nisu CR (Common Rail) ili PD (Pumpe
Düse). Yacco NE daje (da podsetim) vrednosti Baznog Broja (BN-a), ali je ona
verovatno nešto niža od A3/B4 ulja, što za TNG i Euro dizel (Euro 4 i 5) nije
od velikog značaja ALI ipak ograničava moguću kilometražu na nekih 10-tak
hiljada km (kao mineralna, još bolje na 7500km).
Da ipak pomenem i 10W30 ulja (tj.
jedno je 5W30):
Mineralno 10W30 ulje ispunjava ACEA
A3/B3 i API SJ/CF.
„Drugo“ VX100 je „Low-SAPS“ (?!), da
za DPF (FAP) motore, uz ispunjenje: ACEA C3 + A3/B4-07
API SN/CF, GM dexos2 (Exceeds
GM-LL-A-025 and GM-LL-B-025), BMW LL-04, MB 229.51/229.31
VW 502.00/505.00/505.01 što praktično
odgovara ulju “Lube O” 5W-30 … verovatno je malo jeftinije jer Dexos2
(verovatno) nije zvaničan … možda je i isto ulje samo (pre)pakovano u drugu
ambalažu i sa nižom cenom. Teško je reći. U svakom slučaju bilo bi zanimljivije
da je ovo 10W30 sintetičko ulje za japanske moderne motore (npr. Toyota).
VX
Premium serija
Ovo je kako joj samo ime kaže
poboljšana (“bustovana”) VX serija. Neka od ulja se poklapaju (po osobinama i
većinom ispunjenih normi) sa Yacco Lube serijom, pa se postavlja pitanje: u
čemu je vic?
Vic je u tome da je Lube serija
zamišljena da svako ulje ima zvanično(a) odobrenje(a) i da ispuni najnovije
norme (pretežno, ali ne i isključivo, ACEA C i odobrenja koja se vezuju za
pojedina) a da VX Premium ima samo jedno ili par zvaničnih. Naravno VX Premium
(bi trebalo da) ima nešto nižu cenu. U tehnološkom smislu, dobar deo VX Premium
ima isti osnovni paket kao VX samo uz dodatni buster (aditiva) ili povećanu
koncentraciju (nije u 100% slučajeva, npr. 5W40 sa C3 siguno nije) dok Lube ima
potpuno drugi tip (osnovnog, multifunkcionalnog) paketa aditiva (već kako to
ide za C# ili specifična (novija) Ford odobrenja ili MB, PSA).
Npr. VX 500 (10W40) je nešto unapređeno VX 300 u smislu da ispunjava i
PSA B71 2300 kao i Renault RN0700 i da ima API SL i RN0700 zvanično (kako Yacco
(lepo) kaže “homologizovano”).
Naravno, ulja koja nisu low (mid)
SAPS ili low HtHS, dakle “klasična sintetička” imaju u ovoj seriji (zato valjda
i Premium) pun (“full”) opseg navedenog i zvanično. Najbolji primer je:
VX
1000LL 5W40 ulje koje ispunjava: API SN, BMW LL-01, MB 229.5, Porsche A40, VW
502.00/505.00
I to SVE zvanično (sve navedeno je
(i) homologizovano). Ovo ulje (naročito) preporučujem za sve automobile koji ne
traže (izričito) ACEA C# (skoro svi benzinski motori i skoro svi dizeli bez
DPF-a).
Ovo ulje ima sledeće karakteristike:
Zapreminska masa, 20° C
|
kg/m3
|
853
|
|
Kinemat. Visk. na 40° C
|
mm2/s
|
92
|
|
Kinemat. Visk. na 100° C
|
mm2/s
|
15
|
|
Indeks viskoznosti
|
172
|
||
Tačka stinjavanja
|
° C
|
- 45
|
|
Tačka paljenja
|
° C
|
230
|
|
Dinamička visk. na - 30° C
|
mPa×s
|
5900
|
|
Nešto je viskoznije unutar
dozvoljenih 5W-40 specifikacija pa je za nijansu pogodnije za oštriju vožnju
ili za vozila sa mnogo (preko 100, 200 … hiljdada) pređenih km. Vredi zapaziti
natprosečno dobru tačku stinjavanja što mu (takođe) daje prednosti i na
(izuzetno) niskim temperaturama, naročito u odnosu na HC 5W40 ulja koja imaju
(po nepisanom pravilu) -36°C a često i (samo) -33.
VX 1000FAP 5W40 FAP je veoma slično ulje ali pripada “Mid-SAPS”
uljima i pogodno je za dizele sa DPF (i PD) čime nije direktan konkurent
prethdnom nego se (naravno) dopunjuju. Mislim da još uvek ima smila imati i
prethodno jer je sve veći trend da se ostavljaju samo ova modernija ulja u
5W-40 katerogiji.
“Ozvaničeno” je za:
API SN
BMW LL-04
MB 229.31
Porsche A40
VW 502.00/505.00/505.01
RN0710/0700
A (još) ispunjava i:
ACEA C3 + A3/B4-07
API CF
Fiat 9.55535-S2
GM Dexos2
Ford WSS-M2C917A
Tehnički podaci su:
Zapreminska masa, 20° C
|
kg/m3
|
850
|
|
Kinemat. Visk. na 40° C
|
mm2/s
|
87
|
|
Kinemat. Visk. na 100° C
|
mm2/s
|
14,3
|
|
Indeks viskoznosti
|
170
|
||
Tačka stinjavanja
|
° C
|
- 45
|
|
Tačka paljenja
|
° C
|
230
|
|
Dinamička visk. na - 30° C
|
mPa×s
|
6000
|
|
Distikcija je taman dovoljna da
naglasi da je ovo ulje za novije (ili samo manje korišćene) motore a prethodno
za nešto starije (konstrukciono i/ili po radnim satima). Takođe je minimalna
razlika u odnosu na Lube seriju u tome što ovo ulje NE ispunjava MB 229.51 nego
229.31 ali taman toliko da ulja nisu identična i da za oba postoji opravdanje.
Ako Vam ne treba iskuljučivo 229.51 možda će nešto niža cena ovog ulja biti veća
pogodnost od skoro neznatne razlike u kvalitetu (naročito uz zamenu na
intervalima do 15000km).
VX
2000 0W-30 je jednostavno VW 503.00/506.00/506.01 ulje i kraj priče.
(ovde pak na domaćem sajtu nedostaje
nula pa je prekršteno u VX 200)
VX
1600 0W30 je ulje koje ispunjava sledeće specifikacije:
ACEA A3/B4 ; API SL/CF
GM-LL-A-025, MB 229.5
VW 502.00/505.00
Izuzetno kvalitetno ulje, sa velikim
učešćem PAO baznih ulja. Inače pravo ulje za mnoge SAAB, Opel (benzinske),
Volvo i BMW motore … kojima specifikacije odgovaraju a sami motori su u dobrom
stanju.
Samostalno po značaju a i jedino (iz
ove serije) koje je preostalo a da ga ima i na sajtu zastupnika je:
VX
1000 LL 0W40
(opet je zaglavlje (na sajtu)
Potpuno pogrešno, niti je ulje low SAPS, niti je 5W30)
Moram da naglasim: ovo je IZUZETNO
kvalitetno ulje. Nemojte zazirati od 0W i nešto više cene u odnosu na 5W40
(takođe odličnog kvaliteta), ako vam specifikacije odgovaraju – vredi i razlike
a 0W znači da će manje trošiti goriva i bolje čuvati motor na niskim
temperaturama.
Homologizovano po:
ACEA A3/B4
API SN/CF
MB-Approval 229.5
BMW Longlife-01
Porsche A40
Renault RN0710/RN0700
VW 502.00/505.00
(Ispunjava) i sledeće specifikacije:
API CF, Fiat 9.55535-H2/M2/N2/Z2 i GM-LL-B-025
Očigledno da je uz nemačke
automobile (MB, BMW i VW) posebno preporučljivo za Renoe i Fiat (u oba
slučajeva gde je 5W40 podrazumevana vrednost, ili čak i za 10W40 dok su motori
sa malo km, naravno i za 0W30 (Renault)).
Ovo ulje ima sledeće karakteristike:
Zapreminska masa, 20° C
|
kg/m3
|
841
|
|
Kinemat. Visk. na 40° C
|
mm2/s
|
76,5
|
|
Kinemat. Visk. na 100° C
|
mm2/s
|
13,5
|
|
Indeks viskoznosti
|
181
|
||
Tačka stinjavanja
|
° C
|
- 48
|
|
Tačka paljenja
|
° C
|
224
|
|
Dinamička visk. na - 30° C
|
mPa×s
|
5800
|
|
„Sintetičnost“ je na višem nivou
nego kod 5W40 pobratima (dakle nešto više PAO), ali ne i toliko superiorne
„zimske“ osobine (dakle samo zbog njih i 5W40 itekako dolazi u obzir).
YACCOPRO
je serija servisnih ulja, pa zato neću dužiti o njima. Prodaju se
isključivo u buradima i po veoma povoljnim cenama.
GALAXY
COMPETITION
Ovo je serija „Racing“ (može i bez
navodnika, oni su zbog uobičajenog naziva) ulja, ali onih ozbiljnijih (nego što
to rade Mejdžorsi, koji obično samo nakrkaju ZDDP ili malo „pojačaju“ osnovu
najsličnijem „civilnom“ ulju i računaju koliko će zaraditi na 5 decimala).
Recimo da je najsličnije Motul 300V
pošto je uobičajeno poređenje sa ovom jedino šire dostupnom Racing serijom.
Doduše 300V je „double ester“ što je ipak za nijansu kvalitetnije (pa ako je
skuplje ne čupajte kosu nego procenite šta vama zaista treba, pa ako treba „ne
žal'te novca“).
Dakle, za razliku od mnogih HC
„Racing“ ulja (ovde su navodnici neophodni) ovo jesu 100% sintetička ulja, što
je iznad i izvan standarda.
GALAXY RS 0W40 je čisto PAO ulje i
po tome malo specifično (unutar ove serije). Verovatno ima tragova mineralki
(zbog paketa aditiva).
RS 5W50 (na žalost za sada ga
izgleda nema kod uvoznika), 10W60 i 15W50 su PAO/estar kombinacija.
Zanimljivo da se navode i sledeće
specifikacije za ova ulja:
0W40 Ford WSS-M2C937-A, ACEA
A3/B4, API SN, MB 229.5, Porsche A40
5W50 API SN/CF (Prevazilazi
starije ali je pogodno (i) za: API SG,
API SH, API SJ, SL, SM) ACEA A3/B3-10 i ACEA A3/B4-07; MB 229.3; VW
502.00/505.00 (posebno se naglašava da je za dizel i TNG, jedino u seriji).
15W50 ACEA A3/B4 i API SL/SF
10W60 ACEA A3/B3, API SM/SF
Ovim se naglašava mogućnost
“civilne” upotrebe “military” kategorije … ali svakako (time) daje prednost
Motul 300V seriji (kao beskompromisnoj u tom pogledu – pravoj trkačkoj seriji,
ipak jedinoj u slobodnoj prodaji). Dakle, nedovoljno za "svrgavavanje sa trona (Double Estar je i dalje najbolje što se "trpa" u motorna ulja) ali dovoljno blizu da (makar i naprednim) amaterima najčešće i ne treba više od toga (preko "industrijskog standarda za "Racing" ulja).
Tehnički podaci:
Zapreminska masa, 20° C
|
kg/m3
|
840
|
|
Kinemat. Visk. na 40° C
|
mm2/s
|
77,5
|
|
Kinemat. Visk. na 100° C
|
mm2/s
|
13,6
|
|
Indeks viskoznosti
|
181
|
||
Tačka stinjavanja
|
° C
|
- 51
|
|
Tačka paljenja
|
° C
|
228
|
|
Dinamička visk. na - 30° C
|
mPa×s
|
5900
|
Tehnički podaci:
Zapreminska masa, 20° C
|
kg/m3
|
852
|
|
Kinemat. Visk. na 40° C
|
mm2/s
|
161
|
|
Kinemat. Visk. na 100° C
|
mm2/s
|
23,9
|
|
Indeks viskoznosti
|
180
|
||
Tačka stinjavanja
|
° C
|
- 51
|
|
Tačka paljenja
|
° C
|
242
|
|
Dinamička visk. na - 30° C
|
mPa×s
|
6000
|
Uzgred, ambalaža je ista ali u crvenoj boji i "agresivim" etiketama sa jasnim asocijacijama na trke.
Ova serija se može nabaviti (kupiti) samo u ambalaži od 2 litara.
Treba zapaziti PAO na 0W40 i PAO/ESTERS na 10W60 (5W50 i 15W50). Nisam rekao na početku pa da naglasim sada: Yacco viskozne gradacije obeležava "po Francuski" (Ipone isto, mada i Wolf, ali i Belgija je blizu) bez crte. Lično mi ne smeta i pratičnije je (moram priznati) ali IPAK nije pravilno (ili sam ja samo navikao na crt(ic)u).
TOLIKO ZA SADA.
Drugi deo u neizvesnoj budućnosti
(treba završiti Wolf), recimo do kraja februara.
Ostala je još “samo” LUBE serija
koja je (kad sam već kod Wolf-a) veoma slična Wolf OfficialTech i gde je lako
se snaći (odobrenja i standardi precizno definišu za šta je koje ulje) ali ima
i tu dosta toga da se kaže, pa naravno ide i ceo tekst o tome.
Poštovani Steva ,
ОдговориИзбришиpošto nema puno ljudi koje se baš dobro razumiju u ulja, ja se bavim prodajom ali neke stvari nije lako razumiti. Interesuje me ulje monogradno SAE 30 koje se koristilo prije kao motorno ulje u starim mašinama ,imam još kupaca koji ga koriste , ajde 10w monogradno ulje ima malu viskonznost kao i hidraulično i serviseri ga preporučuju za hidrauliku kod gradjevisnki mašina. Al mi nije jasno SAE 30 ulje koje koriste stare mašine a njegova je viskoznost na 40 stepeni npr. 74 a ulje koje je normalno da se sipa u te mašine je 15w40 koje na 40 stepeni ima viskoznost 104 .Viskoznost od 74 na 40 stepeni je približna ulju 5w30 što mi nije nikako logično da takve mašine koriste ulje tako male viskoznosti .Definitivno to se više u budućnosti neće koristiti, ali ja još imam kupaca koji mi traže to ulje , pa ako mi možeš pojasniti malo kako to ulje sa premalom viskoznosti odgovara tim mašinama .Unapred hvala
Poštovani g. Božidare,
ИзбришиPitanje je zanimljivo ali Vam je podatak o viskoznosti na 40 cel. netačan (približan je onom za SAE 20W-20, mada je tada tipičan 68mm2/s).
Ulja SAE 30 imaju (po pravilu) visk. na 40 cel. od oko 100 (pa i 110) mm2/s a na 100°C oko 10 (10-12).
Onih 100/10 je ujedno (verovatno, ne mogu baš da se sad setim) poslužilo kao osnova za Indeks Viskoznosti (po def. 100),
On je za ova ulja od 90 do 105 (najčešće 95 do 100).
Dakle, vrednost na 40 cel. odgovara onoj za 15W-40 ulja, pa se uzima da je baš 15W-40 ekvivalent za SAE 30 monogradno (bolje se ponaša na visokim i veoma niskim temp.) i slično tome 20W-50 za SAE 40 (visk. na 40 od oko 150).
Monogradna ulja se u klimatskoj zoni (većeg dela) Evrope koristi u letnjem periodu a najviše po inerciji (preporuke od pre nekoliko decenija).
Ljudi navikli pa neće da menjaju.
Skoro da ne postoji razlog za monogradna ulja ali ipak ih je (još uvek) bar još tri:
1. cena (sve je manje razlog, praktično identično sa 15W-40) 2. Nemoguće "razbijanje" ulja (polimera) ... nije od većeg značaja ako se ulje redovno menja. 3. manja potrošnja ulja kod starih mašina (koje već troškare ulje) ... nije od većeg značaja, nije uvek i nije u značajnoj meri.
Prednosti multigradnih ulja su brojne, dovoljno je što su upotrebljivije u širem opsegu spoljnih temperatura.
U većini slučajeva 15W-40 istog nivoa kvaliteta (API Cx) je bolje od SAE 30 ili 20W-50 od SAE 40.
Monogradna su (recimo) dobra kombinacija za dve zamene ulja godišnje gde bi se SAE 30 koristilo u toplijem delu godine a 15W-40 u hladnijem.
Monogradna ulja je teško naći u većem nivou kvaliteta (CF-4 ili više) ali se ona ionako traže za starije mašine gde je "S3" (API CD) zadovoljavajuće.
Pozdrav!
P.S.
Mnoge od starih mašina imaju default SAE 20, ili SAE 20 kad je hladno a SAE 30 u leto.
Ako se stara mašina koristi ispod -15 onda ni 15W-40 nije dovoljno već treba preći na 10W-40. ITD.
Poštovani Steva ,
ОдговориИзбришиhttp://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/valvoline_hd_engine_oil/cid(7581)/hd_30 ovo je valvolinovo HD SAE 30 m.ulje koje ima 73,2 viskoznost na 40 stepeni a 15w40 all fleet extra isto Valvolinovo koje najviše prodajemo ima viskoznost na stepeni evo i link http://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/all_45_fleet/cid(7572)/all-fleet_extra_15w-40. Pošto mi već javljaju da imaju nekih problema sa uljima ja unaprijed pretpostavljam a da je do tog ulja , još nemam tačne informacije saznaću za mjesec dva kada budu sledeći put uzimali ulje . A ja ću malo pogledati tehničke listove drugih ulja da vidim da li je to samo kod valvolina tako mala viskoznost na tom ulju. Da znam šta da preuzmem, imam ja i lubricant advisor al to oni i ne slusaju pa koriste po svome . Mnogo bih volio dobiti mejl da ti mogu ovako poslati neki problem kada imam, da čujem tvoje misljenje , jer ja ne poznajem nikog u Bosni ko se bas razumije u ulja u tehničkom i hemijskom smislu.Ja sam ekonomista moje je da prodajem al definitivno cu se susretati sa problemima . Spreman sam i da platim za neki savjet kada dodje do nekog većeg problema .Moj mejl je velj7@hotmail.com pa ako želiš možeš mi i tamo odgovoriti pa da i ja imam tvoj mejl. A slao sam ja tebi već da bih volio da se upoznamo , nekih sat dva vremena ako budeš mogao odvojiti moda bih ja doletio do Beograda Nedeljom kada neradim.Nadam se da te puno ne gnjavim .Unapred hvala.
Teško ... nedeljom praktično nisam nikad u Bgd. Ali ako Vam treba konsalting možem i mejlom (nisam skup a i nemam mnogo vremena pa Vas sigurno neću koštati mnogo).
ИзбришиPozdrav!
U pravu si bio kod svih mejdžersa je 100 kinematička viskoznost na 40 stepeni , to je jedno kod Valvolina neki propust. :(
ОдговориИзбришиPDS Valvoline-a (tehnički list, PI sheet) za SAE 30 je potpuno za neko drugo ulje. Skoro da nijedan podatak NE odgovara (osim prvog i zadnjeg). Indeks visk. od 130 nije moguć za monogradno ulje (odgovara za 15W-30 ili čak 15W-40 ili 20W-50). Tačka stinjavanja (tečenja) od -42 odgovara 5W-30 sintetičkim uljima, onih 73 takođe za 5W-30 ili eventualno 10W-30.
ИзбришиTako da je samo greška. A da greške nema (da je na 40 visk. oko 100 mm2/s) dokaz je i rečenica iz PI sheet-a:
"Can be used as hydraulic oil with the ISO 100 qualification."
"Može se koristiti kao hidraulično ulje ISO 100 klasifikacije".
To znači da na 40 cel. ima visk. od 100±10% mm2/s.
Kvalitet ovog ulja je o.k. za stare mašine (sa CD zahtevom). Ipak nije mnogo viši od toga, jer CF za "teretni program" (i mašine) je ispod API CE (kako god to zvučalo) i negde je "između" CD i CE. Prva (prava) veća kateogorija za rudarske i poljo mašine je API CF-4.
Hvala na informacijama , sad sam i ja skontao da je greska valvolina , predocicu glavnom menadzeru kada se budemo videli da to promijene. A moj mejl je velj7@hotmail.com. Pa mi možeš poslati mejl čisto da imam tvoj mejl da ga javno ne govoriš. Pa kad budem imao kakav veći problem da se mogu javiti za konsultaciju .Pa ti odredi cijenu kada bude kakva veća konsultacija , a bitno mi je da se imam kome obratiti kada dodje do nekih problema sa nekom mašinom . Imam ja i ovaj izbor samplovanja , slanja u labaratoriju da mi potvrde da li je ulje u redu u motoru bilo , mada to nisam jos nikad koristio. Sa obzirom skim sve počijemo raditi uvjeren sam da će biti problema , jer čim troši ulje odmah nevalja ulje , tako je kod nas iako su mašine stare 50 godina . Srdačan pozdrav
ОдговориИзбришиO.K.
ИзбришиJaviću se.
Trošenje ulja u 95% slučajeva nema veze sa ULJEM!! To je (skoro isključivo) mehanički problem. Ispravan motor će ulja iste kategorije i viskozne gradacije trošiti vrlo slično (male razlike su uglavnom do baznih ulja, gde kvalitetnija manje isparavaju pa ih motori i manje troše).
Valvoline ulja su među najboljim uljima (uopšte). Ne dajte se! Analiza korišćenog ulja može dati podatke o motoru ali zavisi i od broja radnih sati (pređenih km) pa takve analize ne mogu biti merodavne. Ali, analize novog ulja iz iste serije jesu dokaz (i za sud). Gledajte da zadržite po jedan primerak manjih pakovanja (1 do 5 lit.) iz svakog kontigenta po godinu dana, baš zbog toga (ako već imate pritužbi).
Pozdrav!
Jedno pitanje u vezi sa mjenjackim uljima: Sa Hyundai Accent - om 2007g, presao sam oko 50 000 km i po fabrickom uputstvu, na 45000 je bilo vrijeme za zamjenu.Problem je u tome sto H preporucuje gradaciju 75w85 (GL 4), koju ne mogu nigdje da nadjem, nalazim u glavnom gradacije 75w90 i 75w80 kao preporuke na oil finder- ima. Hoce li smetati ako u mjenjac stavim jednu od ovih gradacija, uz eventualno jedan od lqm aditiva? Pozzz :)
ОдговориИзбришиI da dopunim pitanje: Hoce li smetati ako uzmem GL5 ili GL3+? Ovo koje trazim imaju u servisu ali po cijeni srca i bubrega. Pozz jos jednom :)
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
ОдговориИзбришиUlje koje propisuje proizvođač ima npr. Mannol.
Prozovite, možda ga i ima koda nas.
Osim toga sigurno ima Selenia ulja koje ovo ispunjavaju a njih je (skoro) na svakom ćošku.
Tek kada iscrpite sve mogućnosti, probajte pre svega 75W90 ulja i to GL4 (takav Mannol postoji kod nas, sigurno i može se i naručiti).
Hoće, smetaće i GL5 (eventualno GL-4/5 ali EVENTUALNO) i GL-3+. Naravno ne brzo već na duži rok, ali oba su lošija varijanta od GL-4.
Pošto Vam je u menjaču fabričko ulje, ne morate toliko da žurite i uzimate alternativna rešenja, do 60 hiljada menjaču neće biti ništa (ako ijedno ulje to može onda je sigurno fabrički sipano) tako da imate dovoljno vremena da nađete odgovarajuće.
Ulje naravno menjajte redovno (na 3-4 god. i 45 do 60 hiljada km).
Pozdrav!
Hvala Stevo :)
ОдговориИзбришиNisam nigdje nasao gradaciju 75W85, pa sam na Gazpromovoj pumpi kupio G-box expert 75w90 GL-4. Hoce li, buduce da se radi o maloj predjenoj kilometrazi mjenjaca (oko 50 000) smetati da dodam i MoS2 za mjenjace (zbog smanjenja zazora izmedju zupcanika). Jos jedno pitanje: Kakvog su kvaliteta ova ruska ulja, narocito me zanimaju gradacije 5w30 i 0w40, gdje se navodi u oba slucaja da se radi o punoj sintetici? Pozdrav :)
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
ИзбришиMislim da ste dobro postupili. Uzeli ste najbolju alternativu fabričkoj preporuci.
Mislim da je za MoS2 prerano, pogotovu što je novo ulje (ionako) viskoznije od fabričkog. Problema sa sinhronima obično nema niti drugih većih problema (sa MoS2) ali bez neke preke potrebe ne bih koristio (maka bilo samo "bacanje para").
Možda tamo negde oko (ili posle) 150k km.
G-energy ulja su vrhunskog kvaliteta. Nema potrebe da sumnjate u kvalitet on je u nivou vodećih svetskih brendova (proizvode se u bivšim pogonima Chevron-a u Italiji, koriste se vrhunska bazna ulja i paketi aditiva (sa Zapada), tehnički menadžment proizvodnje je ostao od Chervon/Tecaco-a (uz naravno direktora iz Rusije) tako da ne vidim nijedan razlog da se bitno razlikuju od bilo kog Zapadnog brenda (naročito Texaco-a).
Oba ulja su vrhunska i sigurno imaju vrhunska bazna ulja III/III+ grupe, 0W-40 ima (i) visok udeo PAO ulja.
Pozdrav!
Hvala Stevo :)
ОдговориИзбришиU jednoj prodavnici dijelova za japanska i korejska vozila, vidio sam da prodaju ulja marke Comma. Gazda prodavnice naravno o njima sve najbolje, ali ja bih volio da o Comma uljima svoje misljenje da PRAVI GAZDA za motorna ulja, pa eto, molio bih :)
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
ИзбришиOvo sam više puta komentarisao (naročito na forumima) ali nije bilo pravog teksta o tome.
Brend (sada je samo to, tj. to je zadnjih četvrt veka) je "low cost" (economy class) brend ali uz pristojan kvalitet i odličan odnos kvalitet/cena.
Jedni su od TOP 5 u tom smislu u Evropi ("jefino a dobro") pri čemu meni nisu toliko omiljeni (recimo da su 5. mesto od tih 5).
Da uprostim stvari:
Comma je počela kao mala (porodična) firma koja je umešavala i ulja (od 1965.) uz prodaju auto delova (slično našem Viskolu, Exol-u ili Bell-u) ali su za razliku od (tada) stotina sličnih uspeli da prežive 70 i 80-te (i razviju se).
Naravno od "nezavisnosti" kojom se hvale (sve manje) NEMA ništa, nikakva to nije nezavisna firma već je od 1989. pod Esso-om (kasnije Exxon-Mobil) kao njihov brend.
Povlašćenim cenama za bazna ulja (ali i aditive, makar preko Mobil-ovog Joint Venture-a baš u Engleskoj) mogli su da postignu niže cene od konkurencije i pre svega gigantu pomognu da čiste jeftiniju konkurenciju.
Doduše to je značilo i solidan kvalitet ulja, tek neznatno lošijem od Mobil-a (razlike u formulacijama samo u detaljima).
Za malo pređenih km godišnje, pravi "Mobil za sirotinju".
U međuvremenu je Mobil, pre par godina (2012 ili 2013), preprodao brend nekoj Južnoameričkoj grupaciji sa sedištem u Brazilu (nema šanse da se setim imena), pa je tu upumpano nešto svežeg kapitala i krenulo se i sa globalnim (a ne samo Evropski, kontinentalnim) ambicijama.
Brend je profitirao od EU (jeste, Englezima toliko smeta ista, ocepljenje je samo femkanje i ucenjivanje, ili je i stvarno u smislu da su iscedili šta su mogli e a sad će se vratiti bivšim kolonijama).
Cene koje postižu van UK (na primer kod nas) su takve da podstiču razne tračeve, kao što je onaj da se za Istočnu Evropu (i njenu "stoku") Comma pravi u pogonima Mogul-a (Češkoj) ali lično mislim da su tu "pomešani lončići" sa Federal Mogul-om koga (između ostalog) snabdeva Comma.
Bilo kako bilo, ako nije šija, onda je vrat, tj. ako se ulja i ne prave u nekoj od Istočnih rafinerija, onda je niska (damping) cena verovatno iz nekih državnih (UK) podsticaja za izvoz (ili poreskih olakšica), što je dobro za NJIH a loše za lokalne ekonomije i proizvođače.
Dakle, moja (jako) umerena preporuka (kvalitet je zaista solidan), ali ne vidim zašto onda ne (takođe veoma isplativa) ulja slovenačkog Petrol-a (Texaco, samo njihova nalepnica iliti robna marka), Gasprom-a (G-energy) koja su opet praktično Texaco (makar je njihov bivši pogon u pitanju) ili Prista Oil (do nedavno u 25% vlasništvu Chevron-a).
Ili naš FAM ili NIS (makar 30-% "naš" ...)
Meni je Wolf mnogo bolja priča za slične pare, kao i poljski Lotos ili grčki Cyclon (prava ekološka priča, velika upotreba reciklaže ali po najvišim standardima i odličnom kvalitetu); poslednja tri imaju veliki broj odobrenja, što je "detalj" koji Comma brendu JAKO nedostaje (možda će biti popravljeno ubuduće).
Otprilike toliko, ukratko.
Pozdrav!
Hvala na iscrpnom odgovoru :)
ОдговориИзбришиPozdrav!
ОдговориИзбришиPostovani gospodine Stevo citajuci vas blog naisao sam na najstudioznije odgovore vezano za motorna ulja na jednom mjestu i sve pohvale za vas rad. Ovom prilikom bi i ja postavio pitanje koje mi nij dokraja jasno,naime vlasnik sam Golf 5 1.9 tdi 66 kw 2007g. Motor ima oznaku bxf(bez DPF) ali takodje i QG1(varijabilni interval)i koristena su motorna ulja 5w30 504/507 uglavnom CASTROL EDGE,auto je uvezeno iz Belgije gdje je napravilo 200000 km od ukupno 211000km.Ja zivim u Trebinju Bih i radim sa vozilom u autoskoli a po preporuci Castrol za nas klimatski pojas preporuka je 5W40 Castrol Edge turbodizel al je ono spec 505.01. Moje je pitanje posto je moj pomenuti motor takodje PD,dali je bolje u nasim uslovima koristiti 5w40 i mijenjati ga u mojim uslovima na 10000 bez obzira na preporuku QG1 za varijabilni interval ili se ipak drzati ulja 5w30 504/507, i koje je ulje konkretno vasa preporuka,trenutno je u motoru Mobile 1 esp? Veliki pozdrav i unaprijed hvala.Sinisa
Poštovani g. Siniša,
ИзбришиVi ste već treći uzastopni anonimni čitalac kome odgovaram (i više neću; jako ste kulturni kao i prethodni pa ne mogu da Vas odbijem). Registracija zahteva minut-dva i ne naplaćuje se niti Vam remeti bilo šta (stiže vam samo obaveštenje o novo tekstu a to je 1-2 puta mesečno).
Odgovor:
Ako Vaš motor dopušta varijailne servisne intervale (da) onda imate samo mogućnost više:
1) da verujete softveru koji prati parametre motora i preporučuje zamenu ulja tačno na vreme.
Ovo nije loša varijanta ... bez obzira na uslove jer sigurno neće zamena biti na maksimalnih 50 hiljada km nego ranije.
2) Preći na fiksne intervale zamene.
S obzirom na godište automobila i pređene km (oba nisu kritična) i teške uslove eksploatacije (značajnije), verovatno da je za nijansu bolje rešenje.
Ulje bi trebali menjati na 15000km ili 12 meseci, a IDEALNO na NE više od 650 rh.
Dakle 10 hiljada može biti preoprezno i da neopravdano poveća troškove servisa ali možda bude i taman.
Ne menjajte Mobil 1 ESP 5W-30, teško da ćete bolje proći sa bilo kojim drugim (mislim, nije nedostižno, ni apsolutno najbolje, ali je u katerogiji najboljih (recimo, uslovno, TOP 5) pa nema potrebe tražiti bolje (a dobiti isto ili gore)).
5W40 (505.01) je solidan izbor za mešovit režim vožnje (niste taj slučaj). 5W-30 505.01 je dobro rešenje za zamenu na 15000km i pretežno gradsku vožnju ali ne i za teške uslove eksploatacije (tj. manje je dobro od 504/507), tako da je i to jedna od opcija.
Pozdrav!
Zahvaljujem se na vasem brzom odgovoru,svakako odmah sam se registrovao i bit ce mi zadovoljstvo u buduce citati vase tekstove,savjete i iskustva koja javno djelite (i to besplatno).Jako cjenim vas rad i prava je rijetkos naici na objektivno i nepristrasno misljenje strucnjaka. (U potrosackom svijetu u kojem je profit primarni cilj objektivnost i nepristrasnost ne stanuju).
ОдговориИзбришиZelim vam sve najbolje u zivotu i buducem radu!
Hvala na registraciji!
ИзбришиZahvaljujem i na pozitivnoj kritici bloga.
Objektivnost i nepristrasnost je odavno isparila. Bez laboratorije nisam ni ja bey subjektivnih stavova ALI bar nisam iskljčiv. Od zastupnika se očekuje bezuslovna odanost do nivoa fanatizma (fanatizam nije baš nešto što se lako kupuje parama i nameće, to je više izbor samog subjekta).
Pozdrav!
Poštovani, zanima me da li mi možete dati neki savjet koje ulje koristiti za moje vozilo (Opel Astra G 2005.g. 1.4 16v Twinport s plinom)? Vozilo je prešlo 106000 km kupio sam ga od prvog vlasnika sa pređenih 100000 km uredno servisiranog. Od zadnje promjene ulja na 100000 km gdje je sipano kao i uvijek do sada Opelovo ulje GM 5w30 primjetio sam da mi je nakon pređenih 6000km potrošilo nekih 0,7l ulja (ulje nigdje ne curi oko motora i sl.)...e sad naslušao sam se svakakvih priča da je to normalno kod astre i kod ovog motora i savjetovali su mi da pređem na neko drugo ulje tipa liqui moly, yacco ili comma ulje iste gradacije pa čak i prelazak na 10w40 ulje. Vozilo se vozi pretežito po gradu u dalmaciji i prelazim godišnje oko 15000 km s njim...Zahvaljujem unaprijed i pozdravljam Vas
ОдговориИзбришиPoštovani g. Mario,
ИзбришиPotrošnja koju navodite nije potrošnja ulja koja bi trebalo da Vas brine. "Nulta potrošnja" je samo MIT a litar ulja na 10k km je nešto uopbičajeno i sasvim normalno.
Opel benzinci čak nešto malo više troše ulja (poznati su po tome), pri čemu 1.6 i 1.8 iz tog perioda više nego 1.4 (po onome što se navodi na forumima i što sam čuo od ljudi koje dobro poznajem, može biti malo više ili manje, ali za Dalmaciju je više nego o.k.).
Nije najvažniji BREND maziva, važije je koje specifikacije ulje ispunjava.
Najbolje je da koristite ulja koja imaju zvanično GM Dexos2 odobrenje, ima ih u 0/5W-30 i 0/5w-40 viskoznim gradacijama.
Za vas bi 5W-30, 0-40 i 5W-40 bilo ono pravo. Ne znači da će motor sa viskoznijim uljem manje trošiti istog, češće jeste ali više kod starijih motora, ako je u dobrom stanju obično nije.
Možete probati neko 5W-40 ulje (Vama 0W zaista NE treba uopšte), Dexos2 nije čak ni obavezan (uveden je za modele od 2009. pa na dalje, ali može se koristiti i za starije) ali je poželjan. Lako je izguglati Dexos2 licencirana ulja.
GM bi moralo biti dovolno dobro ulje ali se meni lično ne sviđa koncept (servisno ulje koje se prodaje u maloprodaji ...), pa lično ne volim ali ne mogu ništa loše reći o njemu (ako je originalno).
Ulje menjajte na cca. 15000km (taman jednom godišnje).
Pozdrav!
Pozdrav, evo još jedno pitanje...nabavio sam Golf I 1.6 d od prvog vlasnika sa pređenih 210000km, vozilo odlično očuvano pa me zanima koje ulje preporučujete za motor koji je u vrlo dobrom stanju...vozilo se neće puno voziti (max 2-3000km godišnje). Isto tako koja bi bila preporuka ulja za mjenjač jer želim izmjeniti sve na vozilu što se tiče ulja,remenja,filtera. Pozdrav
ИзбришиPoštovani g. Mario:
ИзбришиZa Golf I (young-timer) bi idealno bilo koristiti 10W-40 zimi (novembar-mart)a 20W-50 leti (praktično do -10°C); ali pošto ćete malo prelaziti godišnje mislim da bi 15W-40 ulje (min. API CD, SF/CD ili SG/CD) bilo idealno.
Eventualno bi i ulja za mešovite vozne parkove sa CF (npr. SG/SF/CF ili SJ/CF, uz (ne mora) ACEA E2 ili E3) bilo takođe jako dobar izbor ali bih se držao pre svega SG/CD ili SF/CD mineralnih ulja i menjao jednom godišnje.
Ima još uvek ovakvih ulja (Mannol, Lukoil, Wolf ... LM i Fuchs, mada za poslednja dva (napamet) nisam siguran).
Za menjač?
Mislim da je SAE 80W uz (sigurno) GL-4 bila originalna preporuka.
Ako ne nađete takvo, može i 80W-90 ali GL-4 (ne GL-4+ ili GL-4/5, iako bi i takva poslužila; čisto GL-5 izbegavajte, to sigurno ne ide).Ne morate koristiti (ni za motor ni za menjač) baš "classic" ulja, samo je bacanje para (dok god ima adekvatnih "običnih").
Pozdrav!
Uzgred, kad smo već u ovom tekstu (Yacco), njihovo mineralno 10W-30 bi bilo idealno za zimu (do +20°C), čisto da pomenem iako Vama nije od koristi.
Избриши(osim što je mineralno i idealne (za zimu) viskozne gradacije, ima i API SJ/CF).
Zahvaljujem na odgovoru, pri slijedećoj zamjeni ulja ide neka zamjena za Gm ulje jer mi se nije baš pokazalo kao pouzdano. Pozdrav i želim vam sve najbolje u budućem radu.
ОдговориИзбришиPostovani gospodine Stevo, posto imam nedoumica da li smem koristiti ulje koje se sipa u ovlascenom servisu, obracam se vama za pomoc. Naime moja nova Kia ced 1.4 benzinac po literaturi koju sam dobio uz nju i servisnoj dokumentaciji trebala bida da koristi potpuno sinteticko ulje gradacije 0/5w 30. Nazalost u svim ovlascenim servisima u Beogradu na zameni ulja se sipa iskljucivo 10w40, sto po mom skromnom iskustvu nije bas najbolje resenje. Sa obzirom da sam prisiljen na to, zanima da li postoji mogucnost od skracivanja radnog veka motore i povecanja postrosnje odnosno da li pri odlasku iz servisa promenim jos jednom ulje i sipam u skladu sa preporukom proizvodjaca.
ОдговориИзбришиPošovani g. Ivane,
ИзбришиDa 10W-40 "nije najbolje rešenje" tu ste u pravu, ali to što ste u pravu možete okačiti prvoj mački o rep.
Ovde sve ide na silu pa i "zaštita klijenata" čak i od "samin sebe" i svoje pismenosti ("ma ko te terao da čitaš tamo neko uputstvo" - pa dobio uz automobil - ama, idi i radi nešto drugo i pusti nas da tumačimo uputstvo (ili primenjujemo neko naše "servisno", koje je (eh, bar da jeste) "Sveto pismo" gde se ni slovo ne sme promeniti (ili naravno - večni pakao ... pa ovde je takav odavno i neće skoro da prestane, džabe Vam plašenje (kao mečku rešetom)).
Šta da Vam kažem, u uputstvu dostupnom na sajtu (Kia Srbija, to mu dođe kao "Srbija do (Južne) Koreje, ako bi smo tumačili naziv kao oni uputstvo), kaže:
- Ama baš ništa NE kaže.
(Može sve, Kia preporučuje "nešto" ali očigledno da Kia (Šljivropa, Banana Republika, Paradajz kraljevstvo, itd.) to mogu da tumače (skoro) kako hoće.
Prvo: Da li smo mi Evropa? Možda i nismo.
Za Evropu piše: 5W-30, 0W-40 ili 5W-40 (za sve temp. zabeležene ili ne u Evropi i na planeti) uz dodatak da se preporučuje SM ili SL (znači SL je minimum, valjda ili ne?). Zatim piše (a izgleda i na tarabi) da se preporučuju EC ulja (ACEA A5) što znači SAMO i ISKLJUČIVO 5W-30 (naročito u Evropi, ma šta to bilo, možda je i Egipat a možda smo i mi a možda i nismo).
"Izvan Evrope" (gde se uvoznik, izgleda, pronašao) kaže:
5W-20, 5W-30 (ako je hladnije od -20), pa 10W-30 (od -20 do Sahare), 15W-40 i 20W-50 (za više najniže temp. od 10W-30).
GDE SU OVLAŠĆENI SERVISI NAŠLI 10W-40??
ONO SE BAŠ NIGDE (JEDINO, UZ 0w-20 i praktično nestandardne vis. grad. kao što su 5W-50, 10W50 i 10W-60) NE SPOMINJE?
To je toliko slobodno tumačenje "da se skine kapa" ALI bi verovatno na sudu ili negde (tako) prošli (a pomogla bi im i centrala Kia-e, sigurno ne bi Vama pomogli, od vas suštinski žive a praktično od takvih).
Vaša prava su ugrošena (na žalost samo) u pogledu toga što ne dobijate optimalno održavanje (kod ulja uštedu goriva, ostalo se ne može dokazati ili je teško dokazivo) ali to je to, ništa više (pravno, pravo i pravda su razdvojeni kao dva univerzuma).
Da li da promenite ulje posle servisa?
Time (verovatno) možete ugroziti garanciju pa Vam NE preporučujem (verovatno se mora prijaviti u komp. ... čemu bi služio nego (između ostalog) i da špijunira).
Neće motor propasti, da li će kraće trajati? Verovatno ali nije od značaja i ne može se reći koliko a još manje to dokazati. Hoće li trošiti više goriva?
Da (tvrdi i Kia) ali džabe, to ulazi u cenu servisa (a on u cenu vozila).
Nisu ni drugi bolji (osim što ste "osuđeni" na manje godina redovnog (prinudnog) "održavanja").
Kupovinom automobila uglavnom (danas) postajete (hronični) pacijent, pa uživajte makar u činjenici da u garanciji nećete mnogo popravljati automobil (kao posle nje), a ulje ko ulje, kupac ko kupac ... naići će sledeći kao gradski prevoz (ne vredi trčati).
Opustite se, nećete valjda isterivati pravdu ... takvi prođu kao Don Kihot (ne, nije poginuo u jurišu na vetrenjače ali većina pročita samo dotle, a to je u prvoj 1/4 ili max. 1/3 I dela (od III ili IV toma, kod mene 4), sledi prolazak kroz "točak mlina" (na kraju prve knjige) što je (verujte mi na reč ako ste davno čitali) još strašnije od vetrenjača ...
Šta da se radi, 400 godina od smrti Servantesa (i Šekspira) kod nas se iznova recikliraju teme njihovih dela ...
Što bi rekli stari ljudi "teraj to i ne razmišljalj (boli glava od toga) ili još bolje "ne može šut sa rogatim" ili "sila boga ne moli" (ovo je najbolje i najbliže situaciji u kojoj su "ovlašćeni" (za šta?)).
ITD.
Zaista mislim da je najbolje da ostavite kako jeste, da ne bude kao kod Šekspira (još gore nego kod Servantesa).
Pozdrav!
Hvala Stevo! Svakako nisam ni mislio da isterujem pravdu.
ОдговориИзбришиStvarno je jadno (to što rade) ali motor zaista nije ugrožen. Realno, ako može i 15W-40 onda može i 10W-40 (oba u API SL).
ИзбришиIpak, valjda je suština ovlašćenog servisa da koristi najbolje (ulje) a ne najjadnije (jedva zadovoljavajuće) prilikom servisa.
Morali bi (bar) da Vam daju više opcija pa da birate (najjeftinije ili najbolje, makar skuplje).
U svakom slučaju, nisam siguran da se isplati da menjate ulje posle promene u servisu.
Ono što bi možda mogli da uradite a to je da mal(k)o skratite servisni interval (ako već oni nisu). Fabrički je 15000km a 12000km (za mešovitu) ili 10.000km za pretežno gradsku vožnju bi bilo idealno.
Ipak, to bi poskupelo (ionako skupo) servisiranje (u garantnom roku).
Nakon garantnog roka koristite 5W-30 high HTHS (neko Dexos2) ili 0W-40 ... makar 5W-40 (kao što lepo piše u uputstvu).
Pozdrav!
Ruska edicija "Remont bez problema" savetuje Total QUARTZ INEO MC3 5W-30.
ОдговориИзбришиSvakako.
ИзбришиHvala druze jos jednom, sto trosis svoje slobodno vreme da nam pomognes, pravi si CAR.
ИзбришиKasno sam se prikljucio, sada "moram" da citam odpocetka:). Svaka cast, posebno me zainteresovalo Vase misljenje o YACCO uljima, obzirom da su gotovo nepoznata kod nas. Svi komplimenti na paznji i strpljenju prilikom davanja odgovora i saveta.
ОдговориИзбришиHvala!
ИзбришиJedno pitanje gospodine Stevo. U pitanju je ford fokus 1.8 tdci i zanima me da li je dobro u njega sipati total quartz 9ooo 5 w 40 ulje. Auto je presao oko 200000 sigurno a verovatno i vise. Postavljam ovo pitanje jer imam odlicno iskustvo i vasu pomoc kod predhodnog auta kada ste mi dali preporuku i ja sam je pet godina postovao i bio prezadovoljan radom motora i potrosnjom . Hvala unapred i zaista ste divni.
ОдговориИзбришиPoštovani g. Boki,
ИзбришиSkoro je bilo slično pitanje ... ali teško je to naći.
Da ponovim: 5W-40 kod ford motora sa preko 200k km je jedno od rešenja. Jedino što to nije dobro uraditi prvi put (ako ste tek kupili vozilo). Treba sipati fabrički default (5W-30), po Ford 913-C specifikaciji ili (eventualno) neko High HTHS (C3 ili A3/B4) ulje u 5W-30.
Ovo da bi ste stekli uvid u ponašanje motora (i njegovo stanje).
Naravno, ako je već godinama sipano 5W-40 ili (čak) 10W-40, onda je najbolje početi sa 5W-40.
To svakako nije zabranjeno (i neće uništiti motor) jedino što može povećati potrošnju goriva za oko 2%.
Ukoliko motor ne troškari ulje, neće troškariti ni default (ispod litar na 10k km) iako sa 5W-40 potrošnja ulja može biti niža. Ovi motori nisu baš sa "nultom" potrošnjom ulja, pa je troškarenje tek više od 2 lit. na 15000km što je preporučljiv servisni interval za starije motore (inače je 20k km, u oba slučaja ne premašiti jednu godinu).
Pozdrav!
Pozdrav gospodine Stevo, zanima me Vase misljenje da li sipam dobro ulje u svoje automobile, i ako nisam da mi preporucite koje je bolje. U opel kadett 1.7D (motor OHC, oznaka na čepu SF/CD i SG/CD) sipam ulje orlen platinum classic mineral 15w 40. U VW passat b5.5 1.9TDI( DI crveno, 96kw) sipam castrol edge titanium 5w40.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиSipate (više nego) adekvatna ulja. Ako Vam i cena odgovara*, ništa ne bih menjao.
*Orelen je idealno, jedino što može i lošije ali tu ne bih štedeo (na kvalitetu, specifikacijama); Castrol je možda malo skuplji (zbog brenda) i to mu jedino kvari "idealnost".
Pozdrav!
Hvala Vam puno na brzom odgovoru. Sve najbolje
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиEvo se već par dana lomim oko toga koje ulje sipati u vw boru 1,9 tdi 130 hp. Posto sam se naslusao prica o neoriginalnosti castrol-a, razmisljam o "sigurnijim" varijantama, kao što su Shell Helix ultra ili Liqui Moly Top Tec, oba full synth 5w40? Bio bih Vam zahvalan na savjetu koje ulje od ta dva izabrati, ili ako imate neko treće da predložite? Srdačan pozdrav
Poštovani,
ИзбришиVaš motor bi trebalo da je PD (za razliku od starijih, npr. 1.9 tdi 90 hp), pa Helix Ultra 5W-40 NIJE adekvatno ulje za vaš motor. Nisu ni sva LM ulja, Top Tec 4100 jeste (ako ste na to ulje mislili), pa je bolje rešenje. LM Diesel High Tech 5W-40 je takođe odlično rešenje, verovatno i prvi izbor za vaš motor (od pominjanih).
Pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo,
ИзбришиPrije svega izvinjenje zbog mog kasnog odgovora. Obaveza na poslu ne fali pa nisam stigao pročitati Vaš odgovor do danas. Iz tog razloga nisam ni vidio Vaš savjet za LM High Tech, pa sam u auto sipao IPAk Castrol Edge 5w40 na nagovor svog mehaničara i uz njegovu garanciju. Nadam se da nijesam pogriješio? Mišljenja sam da na motornom ulju ne treba štedeti. Na idućem mijenjanju ću sigurno sipati LM HT koje ste vi preporučili.Hvala na vašem brzom odgovoru. Samo riječi hvale za Vaš blog i za Vas. Vjerujte, od nevjerovatne ste pomoći nama laicima za mehaniku. POŠTOVANJE OGROMNO.
Srdačan pozdrav
Poštovani gospodine Stevo,
ИзбришиPrije svega izvinjenje zbog mog kasnog odgovora. Obaveza na poslu ne fali pa nisam stigao pročitati Vaš odgovor do danas. Iz tog razloga nisam ni vidio Vaš savjet za LM High Tech, pa sam u auto sipao IPAk Castrol Edge 5w40 na nagovor svog mehaničara i uz njegovu garanciju. Nadam se da nijesam pogriješio? Mišljenja sam da na motornom ulju ne treba štedeti. Na idućem mijenjanju ću sigurno sipati LM HT koje ste vi preporučili.Hvala na vašem brzom odgovoru. Samo riječi hvale za Vaš blog i za Vas. Vjerujte, od nevjerovatne ste pomoći nama laicima za mehaniku. POŠTOVANJE OGROMNO.
Srdačan pozdrav
P.S. Da li bi ste me mogli savjetovat i za ulje u servo sistemu? U pravu ste za PD motor (bora 2003).
Poštovani,
ИзбришиCastrol Edge 5W-40 ima (i) 505.01 tako da je sasvim odgovarajuće (i jedno od boljih) ulja za Vaš motor.
Dobili ste i garanciju za originalnost pa problema ne bi trebalo da bude (u vezi sa tim, a sam Castrol je više nego o.k.).
Ulje za servo sistem mora ispuniti VW TL 52146 normu. Takva imaju Castrol, Febi, Liqui Moly, Kroon, itd.
Ne bih znao koji su komercijalni nazivi proizvoda, to izguglajte.
Pozdrav!
Poštovani,
ИзбришиHvala još jednom na korisnim uputima.
Srdačno!!!
Dragi Stevo, juče sam podigao na veleprodaji Yacco RN17-SAE 5W30 motorno ulje za moj TCE 0.9 Renoov motor, iz maja 2019.Auto izlazi iz garancije do maja ove godine.Šta možete pobliže da kažete o kvalitetu ovog ulja?Unapred veliko hvala!
ОдговориИзбришиTo je novo ulje LUBE serije.
ОдговориИзбришиАутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиPoštovani g. Dejane,
ОдговориИзбришиUlje je odlično! Dobar izbor.
Ulje ima dobru osnovu (verovatno dobar % PAO) i naravno, usklađene pakete aditiva.
Ulje je Mid-SapS (0,66% sulf. pepela od dozvoljenog 0,7%) tako da je o.k. i po tim specifikacijama. Malo zbunjuje TBN od 9,3 što baš i nije po ACEA C3 ali uz prethodno je o.k. (čak može biti i prednost). U svakom slučaju bitno je RN17 tako da je verovatno za to i bolje od Tbn=8.
Pozdrav!