Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

четвртак, 7. април 2016.

Sedam godina bloga, Seven Years of the Blog


I tako, već je punih 7 (SEDAM) godina od početka bloga!!

Broj pregledanih strana je oko 912.000, a TOP 10 država po ovom kriterijumu su:

Srbija                                                   615.663
Hrvatska                                                76.175
Bosna i Hercegovina                            69.647
Makedonija                                           26.406
Crna Gora                                             22.778
Sjedinjene Američke Države              17.077
Nemačka                                               8.482
Rusija                                                    6.040
Slovenija                                               5.242
Ukrajina                                                5.045

(These are not decimal numbers, in continental Europe, decimal point and comma are inversely than in UK and USA)

Pojedinačnih poseta je nešto ispod pola miliona, a ukupno korisnika oko 268.000 (ovaj broj se najmanje povećao od prošle godine jer, naravno, ima mnogo stalnih čitalaca koji se ponovo vraćaju starim ili čitaju nove tekstove i postavljaju nova pitanja). Nije malo, grad veličine Niša (sa okolinom) ili Novog Sada (gradsko jezgro) je posetio blog za ovih sedam godina.
Ovoliko imaju, manje-više, i npr. gradovi:
Ahen (Aachen), Visbaden (Wiesbaden), Bon (Bonn), Kasrlsrue (Karlsruhe), Mehengladbah (Mönchengladbach), Grac (Graz), Nikozija, Verona, Strazbur (Strasbourg), Lester (Leicester), Ljubljana i mnogi drugi gradovi.
Veoma impresivno i na početku (svakako) neočekivano.

Kad sam počinjao bilo je “makar za jednog čoveka” ili makar za 12, 101 ili 1001 …
Ukupno je komentara oko 7500. Od ovoga treba oduzeti prave komentare (koji nisu pitanja) i odgovore, pa opet je oko 3000 direktnih odgovora i toliko ljudi kojima sam pomogao. Sa forumima (CBC, Honda forum Srbija, MyCity, VHS Mladenovac, Poljoinfo, Chevrolet forum Srbija, Saab, Toyota … ) verovatno je bilo i preko 10000 odgovora.
Veliki posao. I veliko zadovoljstvo.
Naročito želim da zahvalim na strpljenju i razumevanju zbog manjeg broja novih tekstova. Jednostavno posle tolikih godina (volonterskog) rada, mora se malo i posustati. Osim toga “one man show” ne može ići istim intenzitetom (čak i kada je plaćeno).
Jedna od retkih stvari kojom nisam zadovoljan je to što nisam uspeo da blog postane delo više autora (makar gostovanjima tipa “master class”, kolega sa univerziteta).
Najmanja je šteta za blog (ostaje bar lična autorska crta), ali moram da malo prozovem kolege koje se bave naukom da iziđu malo iz kabineta, laboratorija i jurnjave za što više predavanja … jeste donosi novac ALI ako nauka ostane odvojena od onih koji se njome ne bave ostaće i manje popularna, ostaće i manje shvaćena i na kraju krajeva i manje uticajna (ili još gore, više zloupotrebljavana).
Čega nema u javnosti (na net-u) to ili ne postoji ili nije uticajno. Ma kako briljantna istraživanja, ako ne izađu na “svetlost dana” sve će manje imati uticaja i sve će manje biti i finansirana.
Nije sve u naučnim i stručnim radovima, može se sve to lepo uprostiti i predstaviti široj publici.
Mnogi bi se iznenadili kakve sjajne ideje imaju ljudi iz potpuno drugih struka. Mene to nije mnogo iznenadilo (elektroničari i programeri (na blogu), poljoprivrednici (na poljoinfo) …), samo me je dodatno ohrabrilo i svemu dalo značaj.
Više puta sam se složio sa onima koji su postavljali pitanja, a često sam morao da priznam da sam čuo i bolje predloge od sopstvenih kao i da sam više puta bio ispravljan, što je sve najnormalnije i očekivano.

Po običaju, na kraju (ali svakako ne i po značaju):
Svim čitaocima i njihovim porodicama mnogo sreće i zdravlja!
(a za maziva ćemo (već) lako)

58 коментара:

  1. Čestitam godišnjicu. Pravo je zadovoljstvo pratiti Vaš blog. Želim Vam puno sreće u budućem radu. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  2. Čestitam... neka ih bude još makar 70 :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa ... još jedno 17 god. pa u penziju ... dotle će produžiti prag odlaska pa možda bude i 27. Hvala na željama, ali bih morao da uđem u ginisa (za muškarace i skoro stignem onu babu od 123). Može, ako neko produži ovu pisaniju i konverzaciju sa novim generacijama. Ipak, mislim da će za 20-30 god. ostati samo da se piše o mazivim mastima (kod elektromobila) pa sada čuvam tu oblast da bih imao šta da pišem u "post naftnoj eri".
      Veliki pozdrav!

      Избриши
  3. Hvala još jednom! Srodne duše se nađu!

    ОдговориИзбриши
  4. Cestitke, g. Stevo. Samo napred!!! Fenomenalni ste!

    ОдговориИзбриши
  5. Cestitke za 7 godina, da nam jos dugo i dobro pisete i odgovarate. Polako pripremajte i proslavu za milion poseta.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da ... podsetite me na cca. 995000 ;-)
      (ipak sam je profa ... po definiciji (bar malo) rasejan ... zapravo je "opsednut problematikom kojom se bavi").
      Hvala! Pozdrav!

      Избриши
  6. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo se ponovilo (da bloger može biti malo naporan ali bar neće pustiti viruse, trojance i slične pošasti ... za par nedelja pogotovu).

      Избриши
  7. Poštovani g. Stevo,
    Kao da je juče bilo, a ipak bila je 2009. april. Ko bi rekao. Mi smo se menjali, javljali se kako je kome šta trebalo, a Vi ste ostali isti. Nekad smo nešto i napisali, i kao što rekoste, ima i međi čitaocima ljudi koji znaju ponešto o materiji koja je ovde predmet, ali niko nema snage i istrajnosti kao Vi, brzo klonemo i odustajemo. Ili možda ne želimo da svoje vreme poklanjamo drugima tako nesebično. Vi trajete već 7 godina, a posebno sam bio zadivljen kada ste ostali potpuno mirni i onda kada bi se mnogi od nas iznervirali i isključili pojedine čitaoce sa bloga. Zato verujem da čete trajati još dugo.
    Veliki pozdrav.
    Sava, Leskovac.

    ОдговориИзбриши
  8. Sve najboljei da još dosta godina traješ a mi da učimo od tebe .

    ОдговориИзбриши
  9. Čestitam, 7 godina je stvarno period, kojeg treba više nego samo ispoštovati.

    Nadam se, da imate energije za nastavljanje takvom "snagom".

    Da iskoristim priliku, jer neznam gdje bi to napisao. Šta mislite o Dynamax uljima:
    http://www.dynamaxoil.com/en/

    Ovde imaju odličnu cenu a standardi su vrhunski.

    Pozdrav i još jednom čestitke..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slovačka kompanija ... nikad čuo (iskreno).
      Ne bih se zato izjašnjavao.
      Iskreno, ne deluju mi kao "vrhunski brend" kako se predstavljaju, možda (sve) to nije ni loše, ali kako što rekoh "insufficient data" za neki ozbiljiniji zaključak.
      Hvala na čestitkama.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Specifikacije izgledaju ozbiljne recimo za DYNAMAX ULTRA PLUS PD 5W40:
      ACEA C3, API SN/CF, MB 229.51, VW 502.00/505.00/505.01. Nema onih dodataka leta, recimo C3-04:
      http://www.dynamaxoil.com/en/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=600733&id_dokumenty=2116

      Isto za DYNAMAX ULTRA 5W40 (ACEA A3/B4, API SN/CF,...):
      http://www.dynamaxoil.com/en/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=600733&id_dokumenty=2109

      I još posobno DYNAMAX ULTRA LONGLIFE 5W40, koji ima čak i VW 504.00/507.00 standard:
      http://www.dynamaxoil.com/en/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=600733&id_dokumenty=2117

      Mislite, da u realnosti moguče, da ta ulja ne postigaju tih standarda?

      Hvala i pozdrav...

      Избриши
    3. Pogrešio sam, onaj zadnji je 5W30 ali sada više ne mogu promeniti.

      Puno pozdrava.. :D

      Избриши
    4. Poštovani g. Igi,
      Morate biti malo oprezni kada čitate tehničku dokumentaciju.
      Nijedno od pomenutih nema zvaničan Dexos2, Ultra Plus PD i Ultra Long Life (5W-30) nemaju MB 229.51 ali Ultra (ipak) ima MB 229.3 i slično.
      Dakle, već im uzimam kao minus što nisu razdvojili approval i "nivo kvaliteta" (quality level) approval-a.
      Nije strašno nemati sva odobrenja ALI treba napomenuti šta je šta.
      Approval-i nešto koštaju i povećavaju cenu ako navodite da ulje ima a nema već postižete bolju cenu na neprimeren način.
      Ipak, treba naglasiti da sami approval-i jesu neka "siva zona" jer su svi proizvođači iz Evrope podržali ACEA standarde pa posle dodali po par testova.
      Hoću reći da sam approval nešto znači ALI da nije ključna stvar, i da (lično) verujem za mnoge manje firme da bi lako ispunili approval da imaju stredstava.
      Osim toga MB 229.5 pa čak i 229.3 pokriva i npr. VW 502.00 pa je zaista pitanje koliko je 502 neophodan (a ipak mnogo ulja ima samo 502.00 a ne i npr. MB 229.3).
      Dakle, VEROVATNO da navedena ulja ISPUNJAVAJU zahteve approval-a ALI to ne mogu znati za konkrentu kompaniju (ništa ne znam o njoj).
      Mnogi approval-i su zaprvo povezani sa ACEA standardima (naročito C#).
      Ne tvrdim da ulja nisu dobra, verovatno jesu i verovatno su odlična kupovina.
      Verovatno se radi o brendu koji zaslužuje pažnju ali sličnih (jeftinih a dobrih) ima i veći su i poznatiji.
      Dobro ulje NE mora da bude skupo, ali još više važi da skupo ne može da bude loše ... jednostavno je tako.
      Pozdrav!

      P.S.
      Ukoliko ste na bilo koji način povezani sa pominjanim brendom (ili imate nekog prijatelja) pošaljite mi mejlom dodatne podatke o proizvođaču jer su oni na sajtu nedovoljni (bar za mene) za bilo šta osim površnog utiska.

      Избриши
  10. Na žalost nisam povezan i nemam nikakvih podataka. Samo sam negde video ova ulja, pa me počelo zanimato.
    Veroatno ste gledalo odve oko approval-a:
    http://www.dynamaxoil.com/en/vismo/zobraz_dok.asp?id_org=600733&id_ktg=1099&n=awards-amp-approvals&p1=1906

    Sada vidim, da stvarno nema DEXOS-a ili MB-ja... Ili (mala veroatnost)nisu stavili dokumenata na internet.

    Samo još jedno kratko pitanje. Ima dileme oko ACEA i API specifikacija ili oko toga nema dvojbe?
    Dakle ako je ACEA C3, onda je to 100% pravi ACEA C3 a ne onaj recimo ACEA C3-08 (Dakle poslednja verzija). Ili API SM umesto SN?
    Na kratko, ono što piše na embalaži oko ACEA i API, ono je sigurno?

    Pozdrav..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Igi,
      Ne samo taj link, nego i zvanične linkove Dexos2 licenci (gugl izbacuje lako) i MB (bevo). I tamo je samo zvanično MB 229.3 (kao što sam u prethodnom odgovoru rekao).
      API i ACEA su uglavnom NEZVANIČNI.
      API licence u Evropi su veoma retke (Prista iz Bugarske je jedan od retkih izuzetaka) a ACEA je izvesna samo za članice ATIEL grupacije (velike kompanije).
      Ipak, i API i ACEA su gotovo izvesni (mada se slično može reći i za odobrenja) ukoliko je kompanija renomirana (ozbiljna). Ove dve serije standarda su "standardnije" od odobrenja (koja se i zasnivaju na njima) i prilično su uslovljeni paketom (paketima) aditiva koji se u ulje dodaju. Uslov je naravno i korišćenje kvalitetnih baznih ulja (čak se i preporučuje uopšteno šta bi to trebalo biti) gde i nastaju razlike između dva ulja istih specifikacija (može biti da premium klasa ima nešto više osnovnog multifunkcionalnog paketa aditiva (12% umesto minimalnih 11%, kao primer) ili da ima dodatni paket (ili singl aditiv), recimo 0,2-0,5%. Takođe (cena to dopušta) kvalitetnija (skuplja) ulja često imaju nešto kvalitetniju mešavinu baznih štokova i to je uglavnom to (ne opravdava cenu ali može biti značajno, naročito kod produženih servisnih intervala (20 hiljada km ili više)).
      ACEA C3-08 nije najnovija verzija ovog standarda, već je to ACEA C3-12 (još uvek i ne još dugo). Dakle C#-12, C#-10 pa C#-08 (uz male razlike ali uvek u korist novijeg standarda), slično i za A3/B4-##.
      ACEA 2007 nije od posebnog značaja (bliža je 2004 nego 2008) ali se ponekad navodi (verovatno da bi kupce navelo na zabludu da dobijaju nešto više od 2004).
      Ako se NE navede godina, ja to računam kao 2004 (prvi put kad su se pojavili standardi C# i A3/B4 (vezano)).
      Dakle, jeste 95% sigurno, ali nema garancija. I još bitnije, dugoročni kvalitet (nakon 10 ili 15 hiljada km) ne garantuje ni jedan standard (iako sadrže testove koji ukazuju na to, daleko je od bilo kakve izvesnosti).
      Zato (još uvek) ima razloga da se ne kupi najjeftinije ulje koje ispunjava standarde, bar ako želite više od prosečnog održavanja automobila.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Gospodine Stevo, izvinite na kasno reakciji, poslednjih dana bila je jaka, jaka gužva zbog svadbe moga brata.

      Uglavnom hvala na odgovoru, sada mi je jasno zašto DA, ali i zašto NE ovog ulja.

      Hvala i Bozidaru u vezi ovog branda u Bosni.

      Pozdrav..

      Избриши
    3. Čestitke (vašem bratu) za svadbu!
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Što se tiče dynamaxa u Bosni ga prodaje Milovanović koji ima 20 maloprodaja o cijeloj Bosni ali prodaje najviše antifriz i to je baš povoljno jer oni uzmaju jeftine brendove i na njima najviše zaradjuju a skuplje brendove prodaju sa malom zaradom.Mislim da će u Bosni postati malo poznatiji sa obzirom da ga radi jaka grupacija ali teško da ga primjete obični ljudi koje se ne bave uljima.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na informacijama. Mogu biti korisne za čitaoce u BiH.
      U svakom slučaju, Dynamax su verovatno solidna ulja ALI sigurno nisu premium brend tako da je ciljna grupa pre svega među vlasnicima automobila niže klase i onih starijih od 5 a naročito 10 god.
      Pozdrav!

      Избриши
  12. Postovani g.Stevo

    na prvom servisu na 15.ooo km su mi u ovlascenom servisu sipali litar ulja vise u motor, slepo prateci specifikacije. Ulje je izbilo negde i procurelo sto su u servisu sanirali. Ono sto me brine je koliko stete je moglo da nastane jer sam pre toga vozio desetak hiljada km sa toliko povisenim nivoom ulja. I drugo pitanje je - koje kvalitetno ulje mi preporucujete za Chevrolet Orlando 2012, 2.0 dizel, 96 KW.
    Srdacno

    Goran

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Gorane,
      Manje perpunjavanje uljem ne mora da dovede do negativnih posledica (5-10% veća količina od max. nivoa). Ako kompjuter na tabli ne daje znake da postoji problem i na dijagnostici nema greške, već je dobro.
      Naravno, trebalo je provetiti sve zaptivke (od strane servisa). Koliko sam razumeo iz pitanja, upravo je i nastao problem sa nekom zaptivkom koji je saniran (i verovatno je sprečio druge probleme).
      Ono što ni dijagnostika ni pregled ne mogu reći je kako će se dugoročno ovo odraziti (na motor verovatno ne, ako nije do sada) na sistem prečišćavanja gasova (katalizator kod benzinaca i naročito DPF kod dizelaša).
      Ipak, ako nema signalizacije na tabli u vezi sa DPF možda ste i dobro prošli.
      Ukoliko nema DPF-a, već se desilo što se desilo. Nemojte previše brinuti (u oba slučaja), vozite normalno (ako je auto u garanciji, što više, naravno koliko vam finansije dozvoljavaju i koliko realno imate potrebe; nevezano za problem).
      Čak i kad apsolutno verujete servisu (problem je što menjaju ulje na "hladno" ili "mlako" što u startu NE valja, a pride treba sipati manje od servisnog uputstva)) VAŠA je obaveza da povremeno proverite nivo ulja (naročito posle servisa i pred servis, češće) i reagujete što pre (i za nizak i visok nivo, još je opsaniji nizak, naravno, do nivoa da u slučaju paljenja lampice treba zaustaviti vozilo što pre, tek toliko da ne ugrozite druge učesnike u saobraćaju).
      I na kraju preporuka ulja:
      bilo koje Dexos2 5W-30 ulje će biti o.k.
      Na primer:
      Kroon Presteza MSP, Motul X-Clean FE ili Deoxos2 Specific, Mobil Super 3000 XE, Lukoil Genesis i slična.
      Na kraju bih Vas zamolio da se registrujete na blogu (2 min. posla).
      Pozdrav!

      Избриши
  13. Одговори
    1. Hvala za registraciju!
      (iz nepoznatog razloga ostalo je 237 registracija ali nema veze, ona nije obavezna ali je znak dobre volje)

      Избриши
  14. Hristos vaskrse. Srećan praznik svima.

    ОдговориИзбриши
  15. Hristos vaskrse. Srećan praznik svima.

    ОдговориИзбриши
  16. Анониман5. мај 2016. 19:40

    Poštovanje profesore. Molim Vas za komentar... Kupim pre neki dan motornu kosu (trimer)Villager bc1250s i prodavac me savetuje da NIKAKO ne kupujem ulje za mešavinu na pumpi (bilo kojoj, ne pravi razliku, NIS, OMV, EKO, LUK..., nego "ISLJUČIVO" (citiram), "ulje nekog ozbiljnog proizvođača, npr Stil, Oregon, Vilidžer..." koja, gle čuda, on baš ima na lageru. I da nikako ne napravim npr 5 lit mešavine ako ne mogu ODMAH da je potrošim, jer će da se istanji????? Pišem ovo više kao kuriozitet, i zbog novih čitalaca, a i da se podsetimo gde živimo. Pozdrav, Miško N. Beograd
    ps (Ako imate neki savet za baštovane amatere, pravi je momenat).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. g. Miško,
      Zaista živimo u zemlji "šibicara" ... na žalost.
      Ajd' prvo od onoga šta JESTE:
      Zaista ne treba praviti velike količine mešavine, jer u principu ne bi trebala da se koristi posle stajanja dužeg od DVE (TRI) nedelje (mesec dana je apsolutni maksimum i već je loše). Dakle do 15-tak dana je o.k. najbolje ne više od 10.
      Ono što NIJE a to je da su ulja na pumpama loša, e nije nego. A "ozbiljni" proizvođači MAZIVA su Stihl ... a naročito Villager (ovde već pucam od smeha).
      Pa "Stihl ulja" pravi najjeftiniji ponuđač, meni to ne zvuči kao juriš na kvalitet (makar moralo da zadovolji norme).
      Par puta sam o ovome u komentarima, poslednji put u prošlom tekstu (iz marta, negde na dnu strane).
      Nemam mnogo šta da dodam ...
      Naravno pitanje je bilo za MOL i NIS, a tu treba dodati Optima, FAM, Lukoil ...
      Lično bih (kod 2T ulja) izbegavao mineralna koja su API TB i ništa drugo (TC su već o.k.); PS su verovatno najisplatljivija ... naročito "Garden" ... nije velika razlika u odnosu na skuter (scooter) je mala (u jednom aditivčiću) pa bi Garden samo trebalo da su mal(k)o jeftinija. ISO E-LGD je siguran pogodak.
      Pratite uputstva proizvođača uređaja ...
      mineralna ulja obično idu 1:25 ili 1:33, PS 1:40 a sintetička 1:50 ali može biti manjih odstupanja.
      Za 4T kosilice, SAE 30 osim ako se ne radi na ispod +5 ili se izričito traži (onda 10W-30). Najčešće ne treba ništa više od API SF ili SG ali što više to bolje (SJ, SL). Na kraju krajeva, "flašice" od 100ml "ozbiljnih proizvođača" su najlakše za falsifikovanje.
      Dakle, Stihl za istoimene uređaje je o.k. ali gde kupiti original? To ne bih znao.
      Osim toga, nije svemoćno, nezamenjivo, isključivo ... i ne, neće sa NIS, OMV , Luk, Eko, Modričom, MOL uljima da "ljuta makina" crkne, naprotiv.
      Na kraju krajeva veća pakovanja su jeftinija, mada većina pumpara ima samo 100, 250 i 500 ... pa litarsko (za veće potrebe) može biti jeftinije čak iako je skupljeg brenda (Kroon, Motul ...).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Upotrebio sam izraz šibicar, jer ako ne zaradi na uređaju, neće valjda na mazivu.
      Dobro, doduše, često je i vezana kupovina, pa ... nije šibicarenje.
      Uglavnom, kod nas glasina vredi više od svih sertifikata zajedno (na gomili) pa o tome ne vredi ni pričati, 80% će pre kupiti sumnjivo strano ulje nego kvalitetno domaće (ili makar "pumparsko") ... Od Lukoil-a se mnogi gade (bez navodnika) ili od Gazprom ulja, a ne znaju ni zašto (tako im je rečeno ... gde i kad, ni sami ne znaju).
      A Luk preuzeo OMV maziva, G polako ali sigurno preuzima Texaco brend (da nije politike verovatno bi do sad proizvodio i distribuirao za celu Evropu), recimo maziva za brodove su kompletno preuzeli (makar za neka Azijska, i svoje naravno, tržišta) ... itd.
      Pozz

      Избриши
    3. Postovani Stevo
      odnedavno vlasnik sam Renault Megana 1,5 dci 106 ks,2005 god.kraj, 140000km.Prerthodni vladsnik Italijan od koga sam kupio auto koristio je Motul 5-40.U reno servisu kod nas su sipali Elf excellium 5-40 prilikom sevisiranja.Imam utisak da je auto od tada promenio rad(bucniji je) mada nisam popuno siguran .Potrosnju ulja ne mogu da Vam kazem jer sam presao od tada nepunih 3000 km,i ulje je i dalje u granicama normale.Zamolio bih Vas za strucno misljenje oko izbora ulja za ovaj tip motora.Uglavnom auto koristim u gradu na kratkim relacijama uz cesta zaustavljanja.Unapred hvala,i sve najbolje.

      Избриши
    4. Poštovani Ivane,
      Prvo što niste naveli je da li je to model sa DPF ili ne.
      Ako da - than 5W-30/40 sa ACEA C3.
      Ako ne, onda 0/5/10W-40 ACEA B4 (A3/B4).
      U prvom slučaju bi Motul X-Clean (bilo koji) bio pravo rešenje, za drugi slučaj možete birati između Motul X-Max 0W-40 (verovatno najbolje ali najskuplje rešenje) ili X-cess 5W-40, Elf Evo 900 SXR 5W-40 (i naravno bilo kog ACEA A3/B4 5W-40 ulja). Eventualno je i Motul 6100 10W-40 dobar izbor (ipak tek kao alternativni zbog pretežno gradske vožnje).
      Ulje menjajte na 12 mes. ili 15000km (maksimalno) i to je to.
      Možda možete i sa Motrio uljima da prođete (jeftin Renoov brend za stara vozila) ali onda bi Vam savetovao zamenu na max. 10 hiljada km ili 6 meseci (po preporuci za teške uslove rada).
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Najlepse hvala na odgovoru,provericu za DPf filter...Srdacan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Model sa 78 kW (106 KS) bi trebao imati DPF. Starija verzija (do 2005. g.p.) ima 74 kW i nema DPF.

      Избриши
    2. Tako sam i ja našao al' ajd' da pitam.
      Definitivno, bi u tom slučaju trebalo koristiti ACEA C3 ulja (ili C4).
      Verovatno je najbolje 5W-30 ali i 5W-40 dolazi u obzir.

      Избриши
  18. Postovani Stevo,
    U motor 1.6 16v benzinac(Renault),sipano je ulje
    Elf evolution full-tech fe 5w-30.Ulje je inace za dizele sa dpf-om i reno normom 0720,pa da li ce to praviti neki problem?
    Unapred hvala i pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Igore,
      Problem?!?
      ACEA C4 (RN 0720) je jednako dobar standard i za benzinske kao i dizel motore. Samo je za dizele sa DPF obavezan a za one bez nije, pa se to dodatno naglašava. Može se koristiti kod Renault 1.6 16v motora, od 2002. a naročito ako je motor (model) od 2008. ili noviji.
      Verovatno je čak boji izbor od 5W-40.
      Naravno, 0W-40 je takođe odličan izbor (taman "negde između").
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман11. мај 2016. 02:44

      ja se izvinjavam,ali evo vec satima goglam po netu i ne mogu da odgonetnem ko ima da proda 1 L SAF-XO 75W-90 ,treba mi za bmw e60 535d diferencijal. ali naravno da nije delta jer tamo kosa 4500 din

      Избриши
    3. Poštovani g. anonimni,
      Sada se to ulje zove Castrol Syntrax Longlife 75W-90, pa probajte da ga nađete pod tim imenom (ionako bi SAF-XO izbegavao jer su to zalihe ko zna od kad, čim je pod tim imenom).
      Imate i drugo rešenje:
      Mobil Gearlube VS 600 je praktično isto (IDENTIČNO) ulje kao Syntrax LL (možda i Mobil pravi Castrol brend ili obratno).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Poštovani Stevo, kada je jedan posetilac već spomenuo temu o motornim kosama (trimerima), recite nam šta bi ste mogli preporučiti od maziva za podmazivanje glave menjača.
    Po radnjama koje prodaju ove alatke, imaju ponudu brendiranih stihl, oregon ili husqvarna maziva u tubi koja su izuzetno skupa oko 500-700 din za 125g.
    U novom trimeru ta mast je bila plave boje, izuzetno gusta kao tovatna. Stihl pakuje sličnu samo crne boje. Husqvarnina "Multi purpose grease" je "retka" kao motorno ulje...
    I na kraju, sa zakašnjenjem, čestitam Vam veliki jubilej.
    Hvala

    ОдговориИзбриши
  20. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  21. Poštovani g. Ivane,
    Iskreno, pojma nemam.
    Izvesno je da su to standardne masti (višestruko jeftinije)m, npr. Husqvarna je Na(trijum) mast sa mineralnim baznim uljem ALI se NIGDE NE navodi koji NLGI (konzistencija), po opisanom (retka kao motorno ulje) to je verovatno polutekuća (polutečna) mast, verovatno joj je slična FAM Fornal 00 EP Specijal ALI se moram ograditi da je to procena "štapom i kanapom" (čak je nisam ni video, na vaš opis).
    Cena je stvarno "da uši otpadaju" ... toliko ili manje koštaju ketridži od 400g ili teglice od 800g ... očigledno je da proizvođači na ovome žele dodatnu zaradu (bilo bi o.k. da su tubice bar malo jeftinije, pa da ne ostaje višak masti).
    Tako da, bez laboratorije ne mogu reći više, može se uporediti sa nekim standardnim višenamenskim (Li(tijum)) EP mastima, koje verovatno mogu da odrade posao (ako već nisu iste takve). Sive masti verovatno sadrže grafit ili MoS2, verovatno najobičnije Ca- masti ... za svaki slučaj bolje MoS2 masti za automobilsku industriju ... FAM FOR 2 HZ ili tako nešto (imaju slične i Modriča, INA, NIS). Tako nekako.
    I da ne nagađam dalje, kupovinom trimera postali ste "pacijent" i tu nema pomoći (ionako su poprilično precenjeni u startu, pa tubica-dve neće mnogo uštedeti).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  22. Obratio sam se za mišljenje i FAMu i mogu vam reći da su mi jako brzo odgovorili. Preporuka od inž. tehničkog servisa za podmazivanje glave menjača kod trimera je:
    1. FAM FOR LPD2
    2. FAM FOR PD2

    Masti sa sadržajem MoS2 ne preporučuju jer su namenjene za manje brojeve obrtaja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala za dopunu.
      Zaista dobre preporuke (iskreno, ne znam koji je prenosni odnos i sl.).
      Definitivno obe preporučene naročito PD2 se savršeno uklapaju (i do 15000 0/min. za ležaje Dxn=1,6 miliona (neće biti ni blizu ali svakako je bolje imati rezervu).
      Te masti nisu baš jeftine ALI su trajne (fill-for-life ili tako nešto) a ne morate kupovati veća pakovanja, verovatno postoji u u ketridžima (eurokartuške od 400g) gde je cena verovatno upotrediva sa tubama od cca. 200g. Kvalitet samo može biti na strani FAM-a (inače no.1 za masti u regionu (bivšoj Jugi)).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Nisu jeftine, ali su daleko jeftinije od tubica "poznatih" i preporučenih. Tako npr. kada prevedemo u KG cene stoje ovako:
      1. LPD2 oko 1200 din/kg
      2. Husqvarna Multi-purpose grease oko 2400 din/kg
      3. Stihl superlub FS - oko 7400 din/kg.
      4. Oregon grafirna mast - oko 6200 din/kg

      Na žalost, FOR PD2 je izgleda teško naći u MP i nisam joj pronašao cenu. Ima li slične masti od Modriče, NISa, MOLa itd??

      Избриши
    3. Poštovani g. Ivane,
      Možda nije loše naručiti ovu mast pouzećem (verovatno će Vam to učiniti), jer znam da su ljudima slali po kanticu ulja direktno iz Kruševca.
      Verovatno i drugi imaju slične masti (ali bi morao sad da više guglam) ali npr. Optima Autoplex 100/2 je slična mast (doduše FAM ima nešto bolje karakteristike ili bolje reći klasifikacije) koje će sigurno da bude dovoljno dobra. Dakle možda nije 100% zamena ALI je slična mast.
      (na žalost Modriča ne daje detaljne specifikacije proizvoda, pa tako ni Dxn broj (faktor) koji bi trebao da je "za do" oko milion (800.000) za visoke vrednosti broja obrtaja (ponavljam ne znam koliko je to na vratilu kosačice, zbog prenosnog odnosa ali što više Dxn to bolje).
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Sve najbolje želje profi. Srdačan pozdrav i nastavak druženja.

    ОдговориИзбриши
  24. Poštovani g. Stevo da pohvalim Vaš rad i trud. Pratim već par godina i jedino mesto gde može sve o uljima da se sazna.
    Treba mi Vaše cenjeno mišljenje vezano za dva konkretna ulja Shell Helix Ultra 5W40 i Mobil Super 3000 X1 5W40. Oba proizvođača navode Full Synthetic dok sam ovde pročitao da se prave od III kategorije baznih ulja što ukazuje na sintetsko ulje. Ovlašćeni prodavac Shell-a navodi da je Shell u prednosti je navodno koristi gasna bazna ulja (šta god bilo) koja su daleko čistija i kvalitetnija od baza drugih proizvođača.
    Cene su skoro pa identične pa bi u ovom slučaju odlučivalo Vaše mišljenje ili da dodatno zakomplikujemo i Vaš neki izbor.
    S poštovanjem Mile.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Mile,
      U principu su to ulja iste kategorije (klase) jer ispunjavaju iste ili slične standarde (odobrenja).
      Trgovac je dobro načuo, Shell koristi bazna ulja dobijena GTL tehnologijom (Gas-to-Liquid) i ona su po ATIEL organizaciji klasifikovana kao nova grupa baznih ulja (klasa VI). To su u principu sintetička (prva, čista) ulja, jer se dobijaju zaista sintezom iz nižih ugljovodonika i po tome su "sintetičkija" čak i od PAO, međutim, po osobinama ta su ulja bliža III+ grupi (u šta su se u početku svrstavala), tako da su između grupe II i IV što se svojih karakteristika tiče. (i da vrlo su čista, u hemijskom pogledu ali to je manje bitno, ako ćemo hemijski i dalje su smeša nekoliko alifatičnih uljgovodonika a ne (skoro) čisto hemijsko jedinjenje (kao PAO)).
      Dakle, Shell jeste nešto "sintetičkiji" (ima bolju osnovu) ALI su aditivi slični (Mobil je bliži Mid SAPS, što ga čini boljim za TNG, npr.) pa su razlike u nijansama. Koje god da izaberete nećete pogrešiti. Možda je za istu cenu Shell nešto bolja kupovina ali više je stvar ukusa. Za servisni interval koji je kraći od maksimalno dopuštenog i ta "nijansa nijanse" gubi na značaju.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Postovani Stevo,
    Ako imate vremena, da li biste bili ljubazni da mi ukratko pojasnite znacenje reci "Blendara". Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milovane,
      "Blendara" je pogon u kome se proizvod dobija blending postupkom (umešavanjem).
      Karakteristično je da su to pogoni hemijske industrije gde se ne koriste hem. reakcije u proizvodnji, nego se prave smeše od osnovnih komponenti. To su u principu jednostavni tehnološki procesi, ne traži se mnogo stručne radne snage (mada zahteva dobru laboratoriju), a proces proizvodnje se može (relativno) lako automatizovati.
      Pogoni (fabrike) koje prave maziva su tipični primeri za iste. Blending pogoni su često i u proizvodnji kozmetike i kućne hemije (doduše nisu baš čiste blendare, ima tu malo neutralizacije i saponifikacije ako ništa drugo, ali veći deo proizvodnje je takođe samo umešavanje).
      Za blending postoji dobar prevod "mešanje", ali kao "mešaonica" (verovatno) ne zvuči baš dobro.
      Izvinjavam se što sam koristio žargon, bez objašnjenja, inače uobičajen u ovoj oblasti. Nisam (jednostavno obratio pažnju, hvala na komentaru).
      Pozdrav!

      Избриши