Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 13. мај 2016.

Nema šta nema (Everything here)


BUDALA NAD BUDALAMA (KING OF FOOLS)

Slagvort za ovaj kratak tekst je tekst iz časopisa “Lube’N’Greases” (aprilski broj, preporučujem, uopšte a naročito taj, ima i drugih zanimljivih tekstova; mislim da se može dobaviti kao pdf ili makar na čitanje ako postanete “pratilac” na twitteru, pokušajte bar) Borisa Kamčeva (Boris Kamchev) pod nazivom:
“Ex-Yu lubes before and after the break up”.
Ne bih da prepričavam isti ali bih izvukao samo par najvažnijih činjenica uz sopstveni komentar.
Na početku stoji tabela o predviđanju rasta BDP-a zaključno sa  2018. (od strane (belo)svetske banke), gde liči da će nam “cvetati ruže” i teći (samo) “med i mleko” … BiH, Srbija, Kosovo (SB kao izvor, ne zaboravite) i Makedonije će tu ispasti “evropski tigrovi (možda je ris bolje poređenje, ionako kod nas nema tigrova osim u zološkim vrtovima)” sa porastom rasta (kako to lepo zvuči) i do 4%.
Slovenija i Hrvatska kao EU zemlje to neće moći da prate ali ih čeka 2%, za EU kao da je duplo više. CG je svoj zenit (sa 3,5%) upravo prošla pa će manje ruže cvetati a više im trnje rasti, no ni 3% nije tako loše.
Boris ovim sjajno ironiše surovu stvarnost, koja je već na sledećoj strani toliko očigledna da ne trebaju izveštaji, analize ili bilo šta slično, neke jake finansijske organizacije, da se vidi dokle smo (svi zajedno, pa neki manje a neki više) stigli.
Industrija maziva na plastičan (i verovatno najbolji) način pokazuje šta se desilo sa privredom “Ex-Yu” od 1990. do danas.
(samo da naglasim da se u tekstu koriste podaci konsultanske kuće Bargos Loa koja se maksimalno poziva na ZVANIČNE podatke Privredne komore, makar za Srbiju)
Ako je tad na istim prostorima potrošnja maziva bila oko četvrt miliona tona, onda je cca. 100.000 danas pokazatelj šta je ovaj prostor nekad značio a šta sad. Proizvodnja je (ne navodi se) bila takođe tu negde (uvozilo se ali se i izvozilo) a sada jedva dostiže polovinu potrošnje (nešto više uzevši i male proizvođače, ali ovde mislim na one sa ozbiljim pogonima, više od 2000 t/g. u kontinuitetu, nekim (makar) izvozom, laboratorijama i dovoljno stručnog osoblja … ili što bi tajkuni rekli “previše istog”, iako je i dalje ispod svetskog nivoa u % zaposlenih).
Dobro, mora se reći da su tadašnji kapaciteti bili preuveličani i da u takvom obliku i obimu ne bi opstali čak i u idealnom slučaju.
Najbolje se propast industrije vidi po izuzetnom padu potrošnje industrijskih maziva, naročito onih za obradu metala (u Sloveniji znatno manje). Kakve bre analize (metalske industrije), kakvi bakrači!
O proizvođačima … šta reći. U Srbiji su prvo odvojili RNB (postoji od 1934, svuda u svetu bi to nešto vredelo, ovde izgleda ništa) i FAM iz NIS-a, pa posle pustili Gaz(du)prom da ponovo pokrene proizvođnju maziva (Šljivropa je to, nije šala) … pa mogli ste lepo i da poklonite FAM i RNB uz NIS (tada kada ste prodali, ionako ispod cene) pa da bar GAZDA odluči hoće li to zatvoriti posle 3 ili 5 god. (već po ugovoru) ili odlučiti da te kapacitete iskoristi za globalne (makar kontinentalne) ambicije. No, bilo pa prošlo … ostalo je da FAM (u zavisnosti od ostavljenog duga) i RNB (jako teško) sami pokušaju da prežive.
Nisotec treba da bude regionalni brend ekonomske klase koji bi zajedno sa premium brendom (G-energy) G trebalo da plasira zajedno sa gorivom u okolnim zemljama (i u Srbiji drži bar 51% tržišta, e malo prekosutra). Ko zna, da nije krize u Ukrajini, možda bi amicije išle i dalje (“diljem Evrope”), uz fudbalicu i pivo pa bi (malo renoviran) pogon u NS bio i nedovoljan, a kupovina RNB i FAM-a za po evro potreba, ali uvek nešto “sreću kvari”.
Uz sve to ima na desetine manjih proizvođača (o tome nešto kasnije) po čemu je Srbija rekorder (verovatno i u svetu) od čega tek desetak vrednih pomena (u tekstu je ispušteno makar 3-4 značajnija privatna preduzeća, čime bi zaokružili “TOP 10”).
No, šta reći za INA-u? Od giganta do patuljka. Pogon u Rijeci zatvoren, pa sa 10-tak hiljada tona tavore pod MOL-om (koji i sam ima prenaduvane kapacitete).
CG srećom nema tih problema (proizvođača), a Makedonija i Slovenija sa Makpetrolom i Olma kompanijom ih imaju umerenije (Petrol-u sasvim dovoljno da preprodaje Havoline pod svojim imenom i po nižoj ceni).
BIH je “nešto između” (navedenih krajnosti) sa par proizvođača i nesumnivim regionalnim liderom u vidu Modriča rafinerije. Verovatno bi trebao o njihovim aktivnostima da napišem i ceo tekst, ali vidim da se i onaj o jubileju ubedljivo najmanje čita, pa u nedostatku vremena da ne gubim to malo.
Ipak, moram da naglasim da su obnovili etikete u sklopu opšteg (vizuelnog) identiteta brenda (vrlo dobro, malo zakasnelo i nedovoljno ali ipak promena na bolje) i što je još značajnije otvorili novu automatizovanu blendaru (francuska kompanija projektovala i njena oprema korišćena) čime su sad ubedljivo najmoderniji u regionu a dobro se drže i u evropskim okvirima. Neko bi rekao (i sami Modričani) da su sada no. 1 jer su najnoviji a po modernim principima automatizacije … pa skoro, zaboraljvaju da je i Q8 napravio “monstruma” u Belgiji u skoro isto vreme. No biti u vrhu Evrope (kvalitet pogona) nije mala stvar. Ako ništa drugo veličina pogona (11.000 tona god.) je primerena (nije preterana). Kapacitet za proizvodnju baznih ulja III (i nešto manje II) grupe je sada 65000 tona, što je najavljivano kao DRUGI U EVROPI ali je ipak tek TREĆI (JV pogon Repsola i SK-a u Kartagini je počeo da radi i preuzeo je primat od Neste-a), no “medalji” se ne gleda u zube, i to je ZNAČAJNO. Eh, još kad bi se cenilo u regionu (kao što se ne ceni).
Mislim da je glavni problem Modriče to što ih (sitna) konkurencija ogovara na “sva zvona” (internet forumi, društvene mreže i ostalo … “CIA snajka”) u smislu “loše ruske nafte” i sličnih nebuloza.
Kako iskoristiti tolike kapacitete? Nisam toliko u oblasti da dajem takve savete ALI ono što mi nije jasno je zašto se Rusi ne ugledaju na Japance, koji sve rade koordinisano (npr. Nippon i Idemitsu) i u korist Japana. Ako već imaju III baznu grupu, pa valjda mogu iskoristiti to bolje (ili možda ne?).
******
No, GLAVNI razlog mog teksta koji će se na ovo kratko nadovezati je (zapravo) sledeće:
ono što sam znao (ali nisam imao vremena da brojim, a i Boris se pozvao na konsultante) samo ovde dato preciznije:
Broj prisutnih stranih brendova je STRAVIČAN!
On raste od Slovenije, Makedonije (20-tak) preko Hrvatske i CG da bi u BiH dostigao pedesetak a u Srbiji stotinak (90 u tekstu, lično mislim da je i nešto preko, tj. da “gazimo stotku” k’o od šale)!!
No, ovde nije kraj (ni blizu): još oko 80 brendova malih (često garažnih) domaćih proizvođača (po kontekstu u Srbiji, možda je ipak, bar se nadam, reč o regionu) je prisutno!!
90+80+5-6 (ozbiljnijih)= (min.) 175
(možda i svih 200, obzirom da uvoznih ima više od navedenog, pod garancijom).
Hmmm ... možda ima u USA (svih 50 država) više, ali u svakoj pojedinačno ... čisto sumnjam.
Ima sigurno i više u (celoj) EU ali teško da ima u bilo kojoj zemlji pojedinačno, pa makar to bile Nemačka, UK, Francuska ili Italija. U svakom slučaju toliko domaćih proizvođača ... možda ima još samo Kina i (eventualno) Indija.
Ovo je više za psihologe i (još više) antropologe, nego za ekonomiste ili tehnička lica (poput moje malenkosti). Pravi fenomen, koji se najkraće može opisati:
Svako svoj gazda, kompleks poglavice ili (još i bolje) SUBAŠE.
175 brendova maziva na potrošnju od 35.000 tona je 200t godišnje.
Ispod 1000t nije ni manufaktura (pa oni „srednji“ uglavnom tavore) a ispod 5-10 hiljada je neozbiljno za industriju. Jedino je za uvoznika solidno (šleper mesečno) ali ukazuje da je većina njih tipa „šleper“ uvoznika (jedan do dva godišnje). Najčešće to ide tako što lokalni (najčešće bahati) „gazda“ kupi šleper po „super“ ceni, misleći da će napraviti bum (bog zna šta), često se i više njih udruže za jedan. Prvo krene sa Mejdžorsima, pa kad ne ide, onda daj šta daš, pa se ide na svakakve egzoterije i ezoterije, od Teherana do Amerike (ima i jednih i drugih), nedostaju još samo Kinezi i Korejanci (što bi bar podiglo kvalitet i šteta što i toga nema pa da cirkus bude kompletan, na sreću, prevoz je skup).
U takvim uslovima, tržište je prenatrpano i onda i ne čudi što konkurenti ne razgovaraju međusobno i o drugima retko imaju reči hvale (taj je lopov, onaj lažov, treći prevarant, četvri šibicar), a prepucavanja i podmetanja su konstantna (mala bara a puno krokodila (u ovom slučaju guštera ili bolje reći zmija)).
Devedesete su bile i prošle (na sreću i valjda se neće vraćati) ali je „legat“ ostao.
Proizvodnja bez jake laboratorije i bez velikog broja standarda i odobrenja što podrazumeva prodaju od više hiljada tona godišnje jednostavno NEMA perspektivu, ali se po inerciji održava. „Sposobnost“ prodaje malih privatnih preduzeća i niske cene (a još niži standard) još uvek održavaju neodrživo.
Mitovi i legende se održavaju (i pospešuju) uprvo da bi se lakše „lovilo u mutnom“.
I onda tamo neki Stalker priča gluposti i objašnjava kako stvari stoje. Kolega Sizif se već nasitio guranja kamena uzbrdo, no ovde je to uobičajeno (gurati vodu uzbrdo (bukvalno, slučaj lokalnog vodovoda), pišati uz vetar (kontrirati jačima od sebe), glasati protiv a ne za (npr. na izborima), raditi protiv sebe (od individualaca do države), obrazovati ljude (pored toliko „lakših puteva“ do diplome), raditi kako struka i nauka nalaže (pa uglavnom ispadnete budala, ili makar živite od plate a „snalažljivi“ kupuju stanove po Beogradu i Londonu), itd.) pa se i sam samo UKLAPAM u lokalni folklor (viđ' budale, tol'ki rad bez dinara ... i još lupa gluposti, to mu ionako 80% ne razume, a bar 90% mrzi da čita (toliki tekst (pored Twitter-a) a nijedna slika, pored Face-a i Instagram-a?) E jest' taj što piše budala nad budalama).

Iskreno od tolike konkurencije nije lako ni budala nad budalama biti. Nije to mala stvar. Živeli!

41 коментар:

  1. Doktore Stevo. Dok je ljudi, biće i budala. Onih prosečnih a i onih budaletina. Trend nazadnog, čini mi se,nije samo "u nas" zastupljen tako da bar po tome ne "odskačemo " od drgih. Ko još čita danas ? Samo oni koji znaju da znanje ne leži u reklamnoj, kratkoj formi spakovanoj u 140 karaktera na tw ili 15 sek adv ns youtube. To da se istinski neko za nešto interesuje, ne zavisi od gradiva već od želje onog ko hoće da sazna. Sve dok te ispunjuje ljudski i profesionalno a ti piši, mnogi pa i ja, sa zadovoljstvom će čitati. Onda kad dosadi, ključ u bravu - pravac magistrala, briga te. U zdravlje!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Dobro mi ide ironija (na kraju teksta) ALi Vi ste to rekli direktno! (šta je trik a šta suština).
      Samo da budem jasan do kraja, ironija je ironija, ne nameravam da odustanem od bloga (naročito ne posle 7 godina).
      Manje novih tekstova je samo zbog nagomilanih obaveza (preko glave) i ništa više (planova i ideja imam bar za još ovoliko koliko je bilo).
      Pozdrav!

      Избриши
  2. Doktore Stevo. Ja danas pazarih ( 3 put za redom ) Nisotec 10W 40 PS za moju ljutu mašinu Hyundai Atos 2002, 1,0 benz.. Em što mislim da mu ne škodi, čini se da mu i prija a kad se saberu kojekavi popusti, ulje je bez malo za dž. Kupujem domaće, sa cenom više nego pristojnom, isključujem mogućnost da je zapakovano u Castrolovoj, Mobilovoj ili Shell-ovoj blendari u Pazaru ili negde drugde. Ja ljutoj mašini ulje menjam 2 puta godišnje, na po 5000 km. Možda preterujem, ali obzirom da ima 200000 km za sobom i da od zamene do zamene ume da popije 0,3-0,5l msm da zaslužuje ovako " redovnu" zamenu. Inače, kad ulje ispustim ima više nego " lepu, žućkastu" boju i fino je masno pod prstima. Posle više desetina zamena Shell-a prešao sam na Nisotec. Shell potroši oko 0.5 l a Nisotec 0.3.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisotec 10W-40 je odličan izbor za Vaš motor (kao i svako dobro 10W-40 ulje).
      Ovo ulje je ACEA A3/B4-08 i time svakako, makar za nijansu, iznad proseka za ovu klasu ulja. Mislim da je sasvim o.k. da ulje menjate i na 7500km ali kao što smo već više puta apsolvirali, na ulju se ne štedi a uz karticu je cena zaista niska.
      Ne može se reći (na osnovu navedenog) da je Nisotec bolji od Shell-a ali je očigledno da nije inferiorno. Uzevši u obzir i cenu, te da je sigurno originalno i domaće, razlog više za kupovinu.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. Poštovani Stevo,
    ja sam pažljivo pročitao ovaj tekst. Ako sam dobro razumeo, Modriča ima 3. kapacitet u Evropi i napisali ste: ''JV pogon Repsola i SK-a u Kartagini je počeo da radi i preuzeo je primat od Neste-a'' Trebalo bi da stoji NESTRO-a.
    Inače, fantastičan tekst, kao i uvek.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milovane,
      Malo sam (možda) bio neprecizan (računajući na ranije tekstove na blogu o pogonima baznih ulja u Evropi).
      Dakle:
      Po kapacitetu (proizvodnji) baznih ulja III grupe (ili kombinovano treće i druge) je do skora na prvom mestu bila kompanija Neste (Oil) iz Finske.
      Modriča je imala kapacitete ali ne i proizvodnju za drugo mesto (sa proširenim je nesumnjivo odmah iza Neste-a).
      Ovde mislim pre svega na III baznu grupu (u Nemačkoj postoji (makar jedan) veći pogon za proizvodnju HC ulja, ali II grupe; Modriča kombinovano ima 65000t ali je prevashodno to III grupa (50-55k t).
      Ostali proizvođači su negde na 30-35k t III bazne grupe (čak i mejdžorsi, Mobil, Total i giganti poput Lukoil-a ...).
      Dakle Modriča bi bila (nesumnjivo) druga po kapcatitetu (proizvodnji) III bazne grupe (sintetička ulja po novoj terminologiji, inače (S)HC višeg kvaliteta) da prošle (krajem predprošle) godine Repsol (Joint Venture sa korejskim SK-om, čijih je 50% učešća i tehnologija a Respolova "zelena poljana" i 50% para) nije u Španiji otvorio novi pogon koji je sada nesumnjivo no. 1 (po količini) u Evropi (650k tona, kombinovano III i II, više III; nisam siguran da radi punim kapacitetom još uvek ali kapacitet je sigurno najveći; Neste je negde na 350k tona ako se dobro sećam; novi pogon su (do sada, valjda) otvorili na Bliskom Istoku, cca. 400k tona, tako da su i dalje najveći proizvođač u Evropi ali ne sa kapacitetima samo u njoj).
      Dakle, u Evropi, po III baz. grupi (kapaciteti i verovatno proizvdnja o čemu nema javno dostupnih a preciznih podataka):
      1. Repsol/SK 2. Neste Oil 3. Modriča
      Nadam se da sam razjasnio.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Zato i nisam ispravljao nego ukazao na moguću grešku. Malo sam izgubio konce pa sam mislio da je u pitanju slovna greška, ali je ipak reč o Fincima.
    Jasno je sada kao dan!!! Hvala. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala i Vama!
      Zbog malo vremena (pisanje uz jednu brzu proveru pred objavu) greške su (više nego) moguće. Očekujem da i dalje ukazujete na njih, čime će blog biti bolji.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Postovani Stevo,

    Nadam se da cu konacno dobiti odgovor na pitanje koji bi ujedno znacio I resenje mojih problema.

    Moj auto je Alfa 147, 1.6 ts, 77kw I trenutno se potrosnja ulja priblizila cifri od 0,5l na 1000km kombinovane voznje (auto put, megjugradska I gradska voznja). Trenutno koristim Seleniu Racing 10w60.
    Iako su ovi motori poznati po potrosnji ulja, ipak bih pokusao da na neki nacin tu potrosnju smanjim.
    Razmisljam da pokusam sa Liqui Moly 10w40 Mos2 u koji bih mozda dodao LM aditiv Mos2 ili sa nekim drugim brendom ulja ili aditiva po Vasoj preporuci.

    Na kraju bih hteo da pohvalim Vasu strucnost u iscekivanju Vaseg odgovora.

    Srdacan Pozdrav,
    Radomir

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман09. јул 2016. 14:49

    Poštovani g. Radomire,
    Potrošnja ulja je velikim delom (skoro iskljucivo) do (stanja i tipa) motora. Zato se uljem može samo umereno uticati na potrošnju. Posle selena Racing teško da nešto epoha o možete učiniti. Lm sa MoS2 nije dobro rešenje kad je potrošnja ulja povećana. Naročito ne dodatno dodavati aditiv.
    Eventualno probati neko drugo 10W-60 ulje. Npr, Mobil
    1 ext. Life ili Wolf 10W-60 M. Neko se za isti motor hvalio sa 10W-40 texaco uljem, ali je pitanje koliko je to (Neko) opšte rešenje. U svakom slučaju pola lit. na 1000km nije još uvek preterano (ne valja što se povećava).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani Stevo,

      Hvala Vam Veliko na detaljnom odgovoru. Poslusacu Vas savet.

      Sve najbolje,
      Radomir

      Избриши
  7. Анониман09. јул 2016. 18:55

    Hvala i vama na poverenju. Izvinite zbog grešaka jer odgovaram sa telefona.
    Inače, za texaco havoline info je od čitaoca sa bloga. Ipak, 10w-60 mi se cini ubedljivije. Umereno povećanje potrošnje takođe ne mora biti opasno, već samo nešto na šta treba obratiti pažnju.
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  8. Pozz Stevo! Zanima me, zbog cega je TBN za 5w30 ulja , manji nego za konvencionalna, pogotovo sto se radi o uljima predvidjenim za velike kilometraze?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      0/5W-20/30 ulja (lakotečiva) su drugačije formulisana (drugačiji aditivi). Ovim ne da nisu lošija nego su zapravo i bolja.
      Bazni broj sporije opada kod njih i to je ukratko ono što treba znati.
      Ovo je razlog zašto ne treba mešati Mid-SAPS (i Low SAPS), čitaj ACEA C#, sa uljima koja su ACEA A3/B4.
      (T)BN (sada samo BN) je tek jedna osobina ulja, i sama po sebi (u novije vreme) ne znači mnogo (treba znati i o kom tipu ulja se radi).
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Poštovani g.Stevo

    Već ste mi jednom pomogli oko nabavke Tutela Multiaxle i Car Matryx ulja i, iskren da budem, pomogli mi i više nego što mislite da jeste. Mnogo Vam hvala na tome, jer je jako malo stručnih ljudi koji su voljni da na takav način svoje znanje podijele sa drugima. Rado čitam svaki Vaš upis i trudim se da naučim što je moguće više. Pokušaću da budem kratak:

    Nedavno sam u Švajcarskoj kupio Alfu Romeo 159, 2.4 jtdm, sa Q4 pogonom i realnih 180 000km na satu. Pri velikom servisu, tokom provjere cjelokupnog motora i mjenjača i zamjene svih tečnosti u automobilu, u auto sam ubacio Mobil 1 ESP 5W30, pošto Seleniu 5W30 PE nisam mogao da pronađem. Primjetio sam da mi je automobil već potrošio nekih 0,5l tog ulja na 5000 pređenih kilometara (stanje motora i potencijalno curenje ću dodatno da ispitam tokom naredne provjere ulja). Ono što me interesuje je sljedeće: Pošto sam nedavno isključio EGR ventil i skinuo DPF sa vozila, koje ulje bi mi preporučili da sipam u budućnosti?

    Hvala Vam unaprijed na odgovoru i svako dobro Vam želim u daljem radu, pa da, ako Bog da, uzmete i koji dinar od sveg ovog kuckanja.

    Srdačan pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Mobil 1 ESP 5W30 je dobar izbor za Vaš motor. Tih 0,5 lit. na 5000km i nije neka velika potrošnja (u granicama normale).
      Mislim da bi ta potrošnja pri sledećoj zameni mogla biti i (nešto) manja.
      Sa ili bez DPF-a, M1 ESP 5W-30 bi moralo biti o.k.
      Ipak, ovo Vam daje mogućnost i da probate 0W-40 ulja ili 5W-40 ulja (bez ACEA C#).
      Pod jedan, bih vam savetovao Mobil 1 0W-40 Turbo Diesel (ili New Life, jako slična a možda i identična ulja).
      Naravno i (praktično) bilo koje 0W-40 ulje (renomiranog proizvođača) umesto pomenutog.
      Kao jeftinija alternativa u obzir dolaze i 5W-40 ulja ... praktično bilo koje API SM(SN)/CF i ACEA A3/B4.
      Kad motor počne da troškari ulje (ovo još uvek nije ništa posebno) možete preći i na 5W-50 ulja (npr. M1 Peak Life).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Poštovani g.Stevo

      Prije svega, dozvolite da Vam se izvinim zbog kasnijeg upisa. Mnogo Vam hvala na odgovoru. Pomogli ste mi i više nego što Vam se to možda čini. Istini za volju, samim čitanjem Vaših upisa sam se dobrano edukovao kad su u pitanju motorna ulja i njihova primjenjivost.

      Elem, što se tiče potrošnje ulja, ispostavilo se da indikator (poslije početnog "uhodavanja" motora nakon remonta) stoji na istoj vrijednosti sve vrijeme, pri čemu el.dijagnostika prijavljuje višu ili nižu vrijednost nivoa ulja ukoliko je automobil čak i najmanje nagnut na jednu ili drugu stranu.

      Još jednom koristim priliku da Vam se zahvalim i poželim svaku sreću u daljem radu.

      Избриши
    3. Poštovani,
      Hvala što ste se javili!
      Po ovome je Mobil 1 5W-30 ESP odličan izbor, dakle nastavite sa istim.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Pratim vas blog vec duze vreme. Sve pohvale za rad. Vozim fiestu 2003. 1.6 16 v. Po prospektu normalno ide formula 5/30, a kao alternativa ulja koja ispunjavaju Fordov standard A za benzince i B za dizele. Cini mi se dosta nisko postavljeni standardi.Ja 2 puta vec sipam g-energy 5/40. Menjam ga na 12500 km, auto je na gas, na satu pravih 200k. Za to vreme dolijem oko 1l. Zimi ulje skoro da ne menja nivo, dok leti, pogotovu na odlascima na more, primetim opadanje nivoa. Let se, takodje , pri hladnom startu prvih pola minuta cuju ventili prilikom opadanja obrtaja kod turiranja u mestu. Zimi toga nema. Logika mi kaze da ulje sklizne iz hidropodizaca i da se zato cuju leti. Mislio sam da se vratim na 5/30, ali nisam siguran zbog ovuh ventila.Inace presao sam na 5-40 bas zbog potrosnje ulja, ali ona se nije promenila. Dajte neku preporuku za ulje, ako moze od pumpadzija.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U pokušaju da rešite oprečne zahteve, već ste delimično uspeli.
      Korak dalje može biti 5W-40 ulje sa VW 505.01 što bi moglo rešiti probleme sa ventilima (možda). Jedino još potrošnja ulja ostaje ali to se ne rešava uljem (u potpunosti). Ostaje još 5W-50 kao opcija (za kasnije, posle pokušaja sa 505.01).
      Od pumpadžija npr. Mol Dynamic Prima 5W-40, Lukoil Genesis 5W-30 (5W-40 još bolje ali ga nema kod nas) ... OMV BIXXOL special C3 (ako ga još ima). Nisotec autoline sint 5W-40 (G-energy postoji sa 505.01 ali ga kod nas nema).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Postovani g-dine Stevo,
    Molio bih vas preporuku ulje mennjaca, u pitanju je Golf 2 TD iz 1987. presao skoro 700.000 km. Dakle neku marku, viskoznost i dr i sl. Svaka cast na blogu i sve najbolje u novoj 2017. godini. Vladan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Čestitam na tako dobro očuvanom automobilu.
      Za motor nastavite ono što ste i do sad sipali.
      Za menjač koristite SAE 75W-90 ulja (ne moraju biti sintetička, ali prednost je za takva) koja ispunjavaju GL-4 ili GL-4/5.
      Najbolje tzv. TDL ulja (Total Drive Line), koja ispunjavaju GL-4/5 a ponekad i GL-3/4/5 (Kroon i Valvoline).
      Od marki ... npr.
      Kroon SP 1011, Valvoline SynPower TDL, Liqui-Moly TDL, Total Syn FE ... Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 (ispunjava i VW 501.50 što nije obavezno ali je dobro imati). Slična ulja imaju NIS, FAM, MOl ... tako da je izbor veliki.
      Najvažnije da je ulje originalno.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Auto je u mom vlasnistvu tek nekoliko dana, tako da bih vas zamolio da mi preporucite i ulje za motor (nadam se da cete uzeti u obzir i ovu preveliku kilometrazu). Pozdrav i vama! Vladan

      Избриши
    3. Kvalitetna 15W-40 ulja su najbolji izbor. Min. SG/CD ali preporučujem kvalitetnija (API SL/CF, ACEA A3/B3 ili A3/B4). Naravno 15W-40 su za temp. do -15 (18) ako koristite na nižim temp. onda je 10W-40 dobar izbor.
      Idealno 10W-40 zimi a 15W-40 leti.
      Ulje menjajte na 7500km ako je mešovita vožnja ili 5000km ako ima više gradske.
      Za motore sa manje km, 10W-40 je za celu godinu (ili 5W-40 zimi).
      Leti se može koristiti i 20W-50 ali samo za period maj-septembar.
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Sve najbolje i hvala na odgovorima. Vladan

      Избриши
  12. Zaboravih da pitam, da li da kupim mineralno ili sintetiku... kako cuem sinteticka su najbolje a da li odgovaraju za starije motore, kao sto je moj iz doba dinosaurusa :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 15W-40 su uglavnom mineralna ulja (osim par izuzetaka u vidi polu-sintetičkih, kao što su Castrol Magnatec, G-energy i sličnih).
      10W-40 su po pravilu "polu" sintetička.
      Za starije motore (konstrukciono i sa toliko km) je verovatno bolje koristiti PS ulja ili mineralna, tako da ne možete pogrešiti.

      Избриши
  13. Poštovani gospodine Stevo,
    Prvo želim da Vam kažem da imate zaista zanimljiv blog, ali da je (bar meni) materija toliko kompleksna da i pored mog tehničkog obrazovanja zaista ne umem da se snađem, pa ću onda Vas kao osobu koja očigledno zna šta govori pitati da mi pomognete. Pre oko godinu dana sam kupio KIA Cerato 1.5 CRDI 2005. god. prešla pravih 138000 km, kupljena nova u Srbiji i održavana u ovlašćenom servisu do pre 3 godine. Ulje do sada nisam primetio da troši, a merim nivo na svake dve nedelje. Po računima sa servisa vidim da je dok je održavana u ovlašćenom servisu sipan CASTROL E5-MAG MAGNATEC 5W-40 C3. U poslednje tri godine ne znam šta je sipano. Pri kupovini sam posetio mehaničara u koga imam poverenja i auto je ocenjen kao zaista dobar i očuvan. Molim Vas da me posavetujete koje ulje da sipam pri sledećem servisu koji mi se bliži sada krajem januara. U priručniku je data tabela u kojoj stoji preporučen tip ulja u zavisnosti od klime (temperature) na kojoj se auto koristi, i po toj tabeli ispada 5w-30; 5W-40 ili 10W-30, ali čitajući po internetu i čitajući Vaš blog vidim da tu ima mnogo više činilaca koje treba uzeti u obzir, pa Vas molim da za savet.
    Hvala unapred!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nino,
      Za motor u dobrom stanju i sa tek malo više od 100k km, svakako da nije kasno za sintetička 5W-30 ulja.
      Ulje treba da je High HTHS (ACEA A3/B4 ili C3), znak da je HTHS (visoke viskoznosti pri visokoj temp. i smicajnom naponu) su MB odobrenja (229.5 ili 229.51/52, naravno i 229.3(1)).
      Na primer:
      Shell Helix Ultra, Castrol Edge, Motul X-clean, G-energy F Synth, Mobil 1 ESP, itd.
      Neka od ovih ulja postoje (istoimena) i u 5W-40 verziji, što takođe dolazi u obzir.
      Bitno da je ulje originalno, ima dosta renomiranih proizvođača, i šarenolikih cena, ali ne treba preterano niti škrtariti niti se razbacivati.
      Inače je i 10W-30 odlično ali takvih ulja kod nas nema ili se teško nalaze (čak i G-energy Far East). Za one koji malo prelaze u toku godine i 10W-40 je opcija, ali PS ulja su nižeg kvaliteta pa preporučujem pre svega 5W-30/40 ulja.
      "Ekološka" (ACEA C3) ili ne (ACEA A3/B4) manje je bitno ... možda ovda druga kao prvi izbor ali nije od velikog značaja.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala veliko na Vašoj stručnoj pomoći! Čitajući Vaše savete drugima sam takođe mnogo naučio. Zaista je velika šteta što ljudi poput Vas nemaju više mogućnosti da žive bolje od onoga što vole.
      Još jednom veliko hvala, pozdrav i sve najbolje!

      Избриши
    3. Molim i drugi put.
      Hvala na pozdravima, pozitivnoj kritici rada i dobrim željama.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Pozdrav,

    Da li ste upoznati sa Pennasol uljima i njihovoj kvaliteti? Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne toliko koliko bih želeo.
      Jesu na listi onih o kojima treba da pišem ali sam malo izgubio nit.
      To jeste nemačka kompanija i ulja se prve u Nemačkoj.
      Dobar deo baznih ulja je dobijen reciklažom po čemu je Avista Oil (čiji je brend) među najvećima u svetu i Evropi (ako ne i najveća, makar u Evropi).
      Uz Cyclone (Holandsko/Grčki) i najpoznatija kompanija po ovome (a da proizvodi i gotova maziva). Doduše Pennasol nije jedini njihov brend tu je i Motor Gold, ali Pennasol je valjda njihov vodeći.
      Na kraju krajeva, Pennasol je na tržištu više decenija pa je svakako brend koji zaslužuje i više pažnje nego brendovi iz 90-tih.
      Reciklaža je na visokom nivou (nije to više "loše i jeftino") mislim da su (čak) to HC ulja.
      Naravno, dopunjuju se "običnim" baznim uljima (dobijenim iz nafte).
      Mislim da je to sasvim pristojan kvalitet.
      Uz pravu ekološku svest i postupke (kompanije), razlog više za kupovinu (pretpostavljam da nije skup brend, jer verovatno ima i neke podsticaje za svoj rad od koga korist ima i šira društvene zajednica).
      To je ono osnovno, više u tekstu o njima.
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Sta znaci kada se ulje vraca, tj. prska u onaj prostor za dolivanje ulja( za motor). Koji su sve moguci problemi. Peugeot 309, 1.9 dizel. To sam ispitao kada je auto odjednom ostao bez snage na putu, pojavio se dim i miris ugljenisane hrane kod vozacevog tocka ispod haube. Pri tom se gubitak snage ispoljavao pri vecim brzinama od 80kmh uz cangrljanje lezaja (koji inace mozda treba da se menja). Palo mi ja na pamet i kvacilo ali za sada nisam dalje imao vremena da gledam. Odlican posao radite odgovaranjem na ova pitanja, nastavite tako! Podrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani g. Milane,
      Preambiciozno bi bilo da (makar i pokusam) da dam odgovor na pitanje koje nije bas iz mog domena, vec je vise za servisere, masinske inzenjere i uopste ljude iz masinske struke (mada je uvek tesko dati dijagnozu na daljinu, cak i kad znate vise od mene).
      Mogli bi probati na CBC forumu ili konsultovati nekog iskusnog mehanicara.
      Osim toga morali bi jos malo pojasniti situaciju na koju se pitanje odnosi jer verovatno moze biti vise stvari koje bi do toga dovele.
      U svakom slucaju to sto ste opisali trazi posetu servisu (mehanicaru) i nije da se resava amaterski.
      Treba proveriti kvacilo (svakako) ... ne znam na koji ste lezaj mislili ali prskanje (bilo kod) ulja (kojeg u ovom slucaju? motornog ili menjackog?) u motorni prostor nije nimalo naivno i vozilo ne treba koristiti dok se problem ne resi (ovako ili onako).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Veliki pozdrav,
      Ispostavilo se da je bio kvar lezaja tocka, sto sam posle odmora od puta uocio. Zbog malo starijeg ulja (motornog) i dima (ostecen lezaj tocka) frapirao sam se (!!!) da je doslo do ostecenja motora sto je pretpostavljam, ipak vrlo tesko.. mislim da to ide dosta laganije. Nekako se situacija tako namestila pa mi je tad to tako izgledalo. E pa na kraju, kad me vec to ulje toliko izcimalo da pitam nesto sto mi pada napamet: kako bi Vi okarakterisali ponasanje motora sa prestarelim uljem? Na koliko se km najbolje menja ulje (posto tu kruze razne cifre) i kolika moze da bude potrosnja istog za pomenuti model. Na kraju hvala na iscrpnom odgovoru i uput na CBC forum, izvanredan savet za neku nedoumicu! Pozdrav

      Избриши
    3. Poštovani g. Milane,
      Uopšteno o intervalima menjanja ulja imate (kao uvod) na:
      http://motornaulja.blogspot.rs/2009/06/interval-zamene-ulja-oil-change.html
      (drugi deo ni sam ne mogu da pronađem, a serijal o "case study" na sopstvenom stojadinu (Z101) nije baš mnogo koristan kao opšte štivo (možda je bolje čitati tekst "više niko ne čita naslove").
      INTERVAL ZAMENE ULJA zavisi pre svega od PREPORUKE PROIZVOĐAČA VOZILA (MOTORA) i uslova eksploatacije (normalni ili otežani, što opet preporučuje proizvođač).
      Uopšteno, starija vozila i mineralna ulja nižeg kvaliteta (API SF/SG/CD) na 5000km do max. 7500km. Ona kvalitetnija (i do) 10 hiljada km (API SL), naravno u otežanim uslovima manje.
      Polu-sintetička (PS) ulja, od 7500 do 15000km (već prema savetu proizvođača), sintetička ulja od 15000 do 50 hiljada km (za automobile starije od 5 god. ipak tek 10 do 30 hiljada km).
      Međutim, važan je i vremenski period zamene, koji je po pravilu godinu dana ili maksimalno DVE godine (bez obzira na pređene km).
      Malo km u toku godine NE znači da se ulje treba menjati na dve VEĆ potpuno SUPROTNO (da treba na 12 meseci).
      Konktretno za vaše vozilo:
      najbolje je koristiti 10W-40 (eventualno i 10W-50 ili 5W-50), interval zamene: 10.000km ili 12 meseci (šta prvo istekne) za normalne uslove ILI 5000km ili 6 meseci za otežane uslove (kratke relacije, vuča prikolice, oštra vožnja, prašnjavi putevi i sl.). Za motore starije od 10 god. bolje je menjati na 7500km u normalnim uslovima i cca. 4000km u otežanim.
      Pozdrav!

      Избриши