Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 31. мај 2016.

Promena ulja na "Ferrari"-ju; Oil Change on "Ferrari"


Jeste zezanje ali ne toliko kao što izgleda na prvi pogled. Pošto pričam pre svega o motornim uljima, razlika između jedne Zastave (Yugo-a) i Ferrari-ja i nije tolika*, zapravo je manja nego kod većine savremenih automobila. Naime, 10W-60 sipati u bilo šta osim Alfe (TS), BMW M serije, Ferarija i Zastave (sa DMB motorom) je u 99% (velika) greška. Može, nije da ne može, naročito za oštru vožnju ali i onda je 0/5/10/15W-50 rešenje za skoro sve (osim navedenih).

* ne računam samo (tipičnu) crvenu boju

Dobro, o 10W-60 ćemo pričati sledeći put (kada pred zimu budem baš to sipao) a sada se vraćamo na „dobre, stare“ mineralke (dyno oils).
Dakle, da podsetim:
Poslednji put sipano Wolf Guardtech 15W-40 (API SL/CF); dobijeno (na poklon) ljubaznošću ljudi iz firme Gazela (povodom „akcije“ na SAAB klubu, gde je poklonjeno i jedno ulje za najpitanje godine; mala promocija, svima taman (dobro)).
Ulje ima TBN od 8,3 (kataloški), natprosečno dobro na niskim temperaturama (nisam mogao da proverim čak ni na osećaj jer ispod -12 nisam koristio automobil, bila je blaga zima, a tu bi i 20W-50/60 odradilo posao). Ulje je zamenjeno na 6340 km uz cca. 180 rh (veći deo km je bio u gradu, bar nekih 70%), posle nepunih 7 meseci. Po ispuštanju je izgledalo odlično, lepe smeđe boje, ni tragova crne, što (doduše) ništa ne znači (kao što sam više puta govorio) ALI ukazuje na to da je moglo (bar) još malo.
Spobodan sam da kažem da bi 7500km verovatno bilo idealno, uz više vožnje (leti) van grada ni 10k km ne bi bilo nedostižno (o.k. TNG pogoduje tome, ali starost motora i pređeni km (i još više radni sati) ne).
Potrošnja ulja je bila nekih 700 ml (6-8 dl) što se uklapa u višegodišnji prosek od oko 1 dl/1000km, tako je bilo (praktično) od starta (pre 10 god.) uz male oscilacije (i naravno leti malo više, zimi malo manje; u prvih 5000km manje, posle neznatno više). Ovde je malo više od očekivanog ali motor je već (odavno) prešao 100k km što za 2006. godište nije baš ni malo.
Zamena ulja je izvršena na TAČNO 119.000km (ni manje ni više, malo sam (naravno) to „naštimovao“). Da već nije kraj maja, plan je bio da zaokružim na 120.000km ali već mu je „došlo vreme“ (a cediti suvu drenovinu nije uvek najbolja opcija). Šta je sipano? Wolf (Guardtech) 20W-50, API SF/CD.
„Ala se ovom osladilo da „pije“ na tuđ račun“ pomisli ćete. Pa i jeste, ali sad darodavac NIJE bila pominjana kompanija, već pojedinac, jedan od registrovanih članova koga sam upoznao u Bgd.-u (Hvala još jednom). Poklon se ne odbija (ja sam tražio baš ovo ulje, em je jeftinije, em dovoljno dobro za par meseci, tj. letnju sezonu, taman jun-oktobar).
Zašto (pobogu) 20W-50 (kad već ne troši ulje)? Zato što je SAE 40 (i time 20W-50) njegov pravi default osim za zimske uslove (20W-50 i za zimu je ali blažu kao prethodna). Dakle i za nov motor. Za onaj sa 120k km – još bolje (nisam naivan da ne verujem da je motor poprilično istrošen iako vuče kao mazga). Osim toga bilo je u planu da se ide na more sa „crvenkom“ (bio bi to deveti put) ali se od toga odustalo (u međuvremenu) ... više zbog nedostatka prostora (bar da nije boce TNG-a u rezervoaru, makar od 30 lit. pa nekako ili da je 1.3 65 „konja“ pa da se koristi i krovni nosač, ovako – ne vredi).
Dakle, za auto „pun k'o brod“ i (blago) pretovaren na putu od 700 do 900km (Grčka se krčka, čisto malo da se promeni, pa makar i po džepu) i 10 god. star (uz 3x oko planete), 15W-40 bi bilo „na ivici žileta“.
Pa, kakvo je (novo) ulje? Lepo, žuto (nije tamno), nije od rekilata, makar bilo manje aditiva (malo sam teže „progutao“ TBN od 4,9 ali ako već „držim predavanja“ da 6 ili 7 nije malo (doduše u savremenim motorima) ni za 20-30k km (750rh), onda je red sa se malo i „uhvatim u kolo“ i probam i na sebi, makar 5-6k km i u starom motoru (stare konstrukcije).
Da li je vrednost od 4,4 lit. pri zameni ulja sa sve filterom MIT ili ne, upravo sam ovom letnjom zamenom (po n-ti put) dokazao da NIJE (mit), jer se baš poklopilo sa tom vrednošću (približno). Dakle, posle zamene je sipano 4 lit. a nivo je „tačno“ (malo više) na sredini. Do maksimuma bi trebalo jo 3-5 dl i to je baš koliko je i navedeno od strane proizvođača (4,4). Da, obično je potrebno 4 lit. do maksimuma (ili 3,5 do sredine) ALI uz DOBRO ZAGREJAN motor (18 km, zadnjih par, oštro uz veći napor motora (uzbrdo, gas u patos)) i letnje vreme (+28 °C u hladu, a auto je bio na suncu gde nije padalo ispod 35) uz „ceđenje“ u trajanju od 1,5h – isceđena je suva drenovina (dušu je ispustio), do poslednje kapi (starog ulja). Naravno, prvo je sipano 3,5 lit. (uz očekivanje da će biti između min. i max. na pola ali nije) pa pošto je bilo tačno na min. doliveno još pola litara. I naravno, servisno je 4 lit. taman za max. nivo (zimi i 3,5) jer nije realno očekivati ceđenje duže od pola sata (standardno i manje, oko 15 min.) u servisu.
Na kraju da dodam – zaptivač filtera je bolje namazati mazivom mašću nego uljem (može i ovo ako vam mast nije pri ruci) jer je opet (kao i uvek) filter odvijen „bez po muke“.

IDEMO DALJE (u planu je 10W-60 ...  neko jeftinije)

Kako sam završio sa dve Tajlanđanke napred i dve Turkinje pozadi?

(znam zvuči lepo ali ne radi se o (lepim) ženama)

Šta se još dešava oko održavanja a može biti zanimljivo?
Pneumatici.
Mal(k)o sam pisao o ovome na CBC-u (posredno) ali ajd' i ovde (direktnije).
„Ferrari“ je prošle godine dobio „italijanske cipele“ (Pirelli P4 u 165/70, mad in Turkey), koje su se pokazale vrlo dobrim (iako su škripuckale na pogonskim točkovima na kružnim tokovima na +30 u hladu). Mana im može biti kišno vreme (i skromna ocena E po EU normama iako u praksi nisu delovale lošije od guma sa C) ali je obećani Treadwear (od 420) opravdao očekivanja. Potrošnja od 1-1,2mm na 8000km napred (u letnjem periodu) je najmanje duplo bolja od  Tigra i/ili Save (sa TW 240) što je više od „kataloškog“ očekivanja i makar (obećanih) 50% bolje od Kleber-a i Goodrich-a. Da su jefine – nisu, ali po km su taman kao i sve ostale.
Ove godine sam planirao da uparim sve četiri Pirelli ali mi se (kao i uvek do sada osim sa Wintera-ma) nije dalo. Nove su bile 6000 rsd (prošle godine 5600 po komadu, a bilo je i 10% popusta za gotovinu, a sad su sa sve „akcijom“ bile skoro 20% skuplje (ne nama inflacije, to vam se „priviđa“, kako da ne). Iskreno, skupo, a i razlika za povećani kurs evra od 1-2% mi je bila čisto „hebanje u mozak“ pa sam odlučio da se pomognem internetom. Na moju sreću, jesam. Čeprkaj ovamo, onamo (Goodrich za 3700 su bile favorit pre toga) naletim na Goodyear Efficent Grip (Compact) u istoj dimenziji kao P4, PAR za 9000rsd (cca. 73€)! Godište? Pa dobro, malo su ove Tajlanđanke bile matorije (DOT 2014, Pirelli gume su bile 2015 kada su kupljene, iste 2015) ali to je (više nego) podnošljivo.
Suprotno preporukama proizvođača pneumatika stavio sam GY napred (pa razlika u šari je tek 1 mm), ali ionako neću brzati van grada pa će sledeće godine taman biti idealna postavka (pozadi GY sa istom šarom a boljim karakteristikama po kiši (B klasa)). Pa kakve su?
Prvo – ŠOK! Gume su meke, mekše od „zimskih“ (makar „polu“)! Dobro, nadam se da su iskustva sa foruma bar delom istinita i Treadwear od 320 realan. To ćemo tek da vidimo. Uz ovo još i „Made in Thailand !? Inače, što se tiče ostalih osobina – VRHUNSKE !! Tu nema spora. Do sada jedine koje ni na naglom kočenju pred semafor ni u kružnom toku (malih dimenzija) ne zaškripe (ali nimalo) na pogonskim točkovima pri +30 u 'ladu. O.K. nije baš po SI mernim jedinicama ali i uopšte u vožnji, osim što drže pravac (tu je i dimenzija zaslužna a i Pirelli je bio isti) i u krivinama (itekako) drže. Možda je tu P4 u prednosti (veoma jaki bokovi) ali u praksi deluje (upravo) obrnuto. Ono što oduševljava je lakoća motanja u mestu i pri manevrisanju (bez servo-a), jer iako i P4 nisu mnogo „teže“ od 145/80 ove su „kao da ih (i) nema“. Šta još reći? Jedne od retkih (ako ne i jedinstvenih) 13-ica koje su „fabrički balansirane“!
I tako nije što je planirano (Micheline/Dunlop) nego šta je „suđeno“ (Pirelli & Goodyear). Iskreno i veći mi je ćef za ova dva brenda ali se ne bih bunio ni za Continental (ili Hankook {prvo sam pomenuo Kumho, ali nije bilo tačno}, naročito od kad snabdeva Tesla Motors).

Premium brend pneumatici se definitivno isplate ako vozite više od 10 hiljada km godišnje ali ako ne, možda ćete i bolje proći sa srednjom (Kleber, Goodrich; vrlo dobre ali relativno kratko traju) ili ekonomskom klasom (Tigar, Sava – solidne ali još kraće traju).

51 коментар:

  1. Zanimljiv tekst, kao i uvijek... pomislih na crvenu boju kad se spomenuše razlike, pa me zvjezdica i nasmijala.
    Što se tiče turskih guma, zanimalo me kako se ponašaju... sjećam se pitanja na koje se nije dobio odgovor. Made in Thailand... odakle je to kod nas zalutalo?
    Što se tiče brendova, meni je Conti uvijek ostao u dobrom sjećanju, za razliku od Michelina. Možda nesretan izbor, loša serija ko će ga znati...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dražene,
      I najbolji brendovi na malom uzorku mogu da se pokažu lošim. U principu je "koliko para toliko i muzike" (ili preciznije, što više para manje muzike).
      Premium brendovi su uvek malo preplaćeni ali se isplate kod intenzivnog korišćenja vozila.
      Thailand ... globalizacija je čudo!
      Veliki pozdrav!

      Избриши
    2. ono manje muzike je u smislu da kvalitet nije linearno (već logaritmski) zavisan od cene (uglavnom).

      Избриши
  2. Nešto da podelim sa Stevom i ostalim članovima ovog našeg sajta.Da skupo ne znači uvek i odlično,mislim da je priča koja sledi dokaz one česte krilatice u Srbiji: "što je veća reklama u pitanju,to je veća prevara!" Juče je moj poznanik ,beogradski taksista,na moj nagovor,posle dužeg oklevanja, ugradio kineske West lake gume, RP 28 touring.Dimenzija je nama svima poznata 195/65 R15. Platio ih je 3818 dinara po komadu.Vozilo je Citroen C5 diesel.Gume su, kako se primećuje, ubedljivo najjeftinije na tržištu,a kvalitet je daleko iznad ekonomske(budzet)klase.Kotiraju se neverovatno vrlo visoko kao Hankook, a ispod Pirelli-ja i Michelin-a, tj. premium klase.Što znači za upola manje novca od Michelin-a je moguće dobiti 90% njegovog kvaliteta!Reč je o najstarijem brendu kineskih guma, a pamet(tehnologija) je uvežena sa kupovinom stotinak vodećih inžinjera razvoja Continentala i Michelina.To je otprilike što su Hjundai i Kia uradila u automobilskoj industriji.Posle velikih oluja u Aziji, kinezi su kupili ogroman broj plantaža kaučuka, tj ogromne sirovine i sa jeftinom radnom snagom od reda veličine 15 evra mesečno po zaposlenom, a ne kao u zapadnoj Evropi od 2000 evra, zaokružili proces prozvodnje i rešili u skorijoj budućnosti da urede svetsko tržište guma po svojim merilima.Kako su uništili tekstilnu industriju Zapada, tako će,verujem, uraditi i sa gumarskom industrijom.Dok ovo pišem, čekam prve utiske vožnje ovim gumama po večerašnjoj kiši, a pošto je vožnja po suvom prošla više nego sa odličnim utiskom mog poznanika ,taksiste, javljam se sa sledećim utiscima.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na informacijama.
      Uzimao u obzir ali ne samo kod nas nego i šire nema R13 u nijednoj dimenziji (jedva da se R14 može naći).
      Koliko vidim na forumima i kod prodavaca na Zapadu korisnici visoko ocenjuju ove pneumatike (RP28), od 7,8 do 8,8/10!
      Kako imaju "EU label" C/C verovatno će po kiši biti (bar) solidne.
      Lično smatram da su ovo pneumatici srednje klase (i to među boljima, kao što je već rečeno "nijansu ispod premium brendova") po ceni ekonomske (i ispod najjeftinijih brendova).
      Ipak, mislim da cene neće ostati na ovom nivou (dugoročno) pa treba iskoristiti "proboj na tržište". Doduše ne treba očekivati ni skok u ceni veći od 20-tak% jer to jednostavno tako ide, čak i kad dokažete kvalitet ne možete ekstremno povećati cenu (kod robe široke potrošnje).
      Da, ovo će izvršiti ogroman pritisak na svetski podeljeno tržište (kao kod duvandžija ili pivara, nekoliko najvećih kompanija ga je podelilo, nacionalne proizvođače širom sveta su pokupovali, jedino što ovde nisu mogli).
      Ne sumnjam u planove Kineza da osvoje tržište (kao i u drugim industrijama) ALI mislim da će ovde doći do "tihe" kohabitacije (najveći Zapadni (i Japanski) proizvođači će se udružiti u otporu, (potpuno imamo pogrešnu percepciju o tržištima, naročito Američkom koje je jedno od zatvorenijih u smislu da iako ima robe iz cele "galaksije" distribucija je STROGO kontrolisana) i napraviti (možda i prećutni) % koji su spremni da ustupe.
      Uz sve ovo ići će JAKA PROPAGANDA da su Kinezi njesra, pa kad to više ne bude bilo moguće, onda da su solidni ali ipak "jeftina roba", itd.
      Javite i na dalje šta se dešava.
      Mislim da je interesantno za mnoge.
      "Jeftino i dobro", evo jednog od izuzetaka. U vreme kada se srednja klasa "ofucala" (jedva da je malo bolja od ekonomske, doduše i cenom je sve bliža) ovaj proizvođač verovatno može (ili će) ponuditi ono što odavno nedostaje na tržištu (dobar kvalitet po umerenoj (ovde i više od toga) ceni).

      Избриши
    2. UKRATKO:
      Analogija (poređenje) sa Hyundai/Kia je sasvim adekvatno (sada je situacija u ovom poređenju kao kod Korejaca pre par decenija, ali bi uspon mogao biti i nešto brži, jer se (ipak) radi o potrošnoj robi i bržim ciklusima zamene (nego kod kompletnog automobila)).

      Избриши
  3. Sad mi se javio taksista sa kratkom sms porukom " Sve je ok, super." A kad smo se čuli prekjuče,nekoliko sati po ugradnji i tokom prvih gradskih vožnji, bio je zatečen i malo je reći srećan "hrabrom " odlukom da me posluša i kupi jeftine kineske pneumatike.U medjuvremenu je napravio i nekoliko vožnji na otvorenom i utisak sigurnosti je svaki put bio sve veći.Sledi vožnja po velikoj vrućini,koja sledi ovog leta i otpornost na habanje ,kao sledeće sredjivanje utisaka o ovoj low cost kupovini.I na kraju da čujemo kolika je potrošnja goriva u odnosu na premium klasu guma.Da li i tu ima neke razlike.Obaveštavaću vas redovno, kako se budu novosti dešavale.

    ОдговориИзбриши
  4. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  6. Postovani Stevo, svaka Vam cast na blogu. Meni je trebalo oko mesec dana da procitam 90% tekstova i komentara (a citao sam i prosle godine). Mogu misliti koliko truda, zelje i znanja je bilo potrebno za ovako nesto. U doba kada se znanje sve vise vrednuje, Vi ga ovde delite besplatno i svesrdno. Svaka cast!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Poštovani g. Gorane,
      Blog je nastajao punih 7 godina. Nije mala stvar ni pročitati (sve) za mesec dana.
      Znanje se zaista vrednuje više nego ikad u svetu (možda ipak 60-tih i 70-tih i donekle 80-tih?) ali kod nas još ne dovoljno. No, novac ionako nije primarni razlog, znanje koje se ne podeli sa drugima (makar jedan deo) propada. Osim toga, sebičnost je ružna, većina nauči nešto malo pa drži to kao da je dar bogova ... srednji vek još uvek nije nestao, bar ne kod svih.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Stevo,
    Prvo pohvala za sve godine rada, strpljenja i najvaznije ulozenog vremena.
    Vozim Toyotu Corollu 2005 god. 1.6 vvti benzinac, godisnje prelazim oko 15000, 35% gradske, a ostatak je otvoreni put, prvi sam vlasnik, sada na satu ima 140KM, po specifikaciji pise 5w-30, API SL/SJ.
    Koja je vasa preporuka, od kvalitetnijih ulja, preferiram Motul, Castrol, Mobil?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Borise,
      5W-30 svakako. Zbog godišta (pređeni km i nisu neki) bih išao na High HTHS ulja iako su Low HTHS ulja verovatno (za nov motor) i bolja.
      Dakle C2/C3 ulja (Mobil 1 ESP, Motul X-Clean FE), C3 ulja (Mobil 3000 XE, Motul X-clean(+), Castrol Edge C3) ili (jednostavno) ACEA A3/B4 ulja (istoimeni Edge 5W30 kao i Magnatec).
      Koje god (od navedenih), nećete pogrešiti.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Bliži se zamjena ulja, pa se pomalo razgleda šta bi se moglo nasuti... motor (auto) i dalje isti, Golf IV, 1.9 TDI, 66 kW (VE pumpa), 280k km. Trenutno je u njemu Liqui Moly Leichtlauf High Tech 5W-40, plan je i dalje nastaviti sa 5W-40. Imam povoljnu ponudu za Fuchs TITAN SyperSyn Longlife 5W-40, a uvijek se može povoljno nabaviti Shell Helix (Diesel) Ultra 5W-40. Znam da su sva tri ulja dobar izbor za moj motor, ali ako bi se poredali po kvaliteti, koji bi to bio poredak?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Dražene, (uz izvinjenje što kasnim)
      LM je odlično ulje i nemate posebnog razloga da promenite brend ulja.
      Sva tri navedena ulja su toliko slična da se (bez detaljnih analiza i analiza korišćenih ulja u vašem motoru) ne bih usudio da bilo koje proglasim boljim.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Odgovor je dovoljno brz... nije o glavu. Vjerovatno će na kraju i biti Liqui Moly... razmišljanje je čisto želja da se proba nešto drugo, mada nema tu previše prostora za poboljšanje... prije gledati kako ovo auto poslati u penziju, pa onda tražiti šta sipati u novi. Hvala na odgovoru!

      Избриши
  9. VW 508.00/509.00?!? 0W-20

    http://www.prnewswire.com/news-releases/castrol-announces-new-low-viscosity-engine-oil-for-volkswagen-group-300277766.html

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Standard (makar VW 508.00) najavljen pre par godina (2010. ili 2011. ali nisam baš siguran) ali dugo nije bio realizovan. Evo i realizacije.
      Castrol je samo dobio prednost od (možda) godinu dana kao dobavljač za VW grupaciju (i mogućnost za besplatnu reklamu).
      Interesantno, pre svega, za kupce novih automobila (od sledeće godine).
      Kako je Honda prešla (čak) i na 0W-16, počeli su i "tvrdokorni" Nemci da prelaze na 0W-20. Ironično da je VW pre deceniju bio bliže ovome (sa VW 506.01 i 0W-30, Low HTHS) nego sada (sa VW 504/507 i 5W-30, High HTHS).
      Suština je u opštem trendu da se motorna ulja približe vodi (po viskozitetu) i tako smanje gubici trenja u motoru sa uštedama goriva od par % (0W-16/20 u odnosu na 5W-30/40 a ova druga u odnosu na 15W-40/50).
      Ovo je dosta nova vest (od pre 10-tak dana) tako da ima vremena, biće tekst i o tome (ne vidim potrebu da se žuri).
      U svakom slučaju hvala za informaciju!
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Mene više intersuje kako će se dizel motor nositi sa ovako rjetkim uljem... ako se ne varam, do sad su ovakva ulja koristili samo benzinci, gdje je masa svega manja, samim tim se trpe i manje sile (prije svega mislim na radilicu i njezine ležajeve). Ako je vjerovati izvorima na Internetu, ova specifikacija i gradacija se već spominju kod nekih drugih proizvođača (npr. http://www.leprinxol.de/assets/Uploads/Downloads/Leprinxol%20Katalog%2012.2014%20kl.pdf, katalog je sa kraja 2014. godine), tako da je ova Castrolova prednost više markentinške prirode; vjerujem da će se ubrzo pojaviti i proizvodi drugih proizvođača koji zadovoljavaju ovu specifikaciju.

      Избриши
    3. Sve ste u pravu.
      Svakako će lakše ići sa benzincima ali 0W-30 se već odavno koristi za dizel motore (i kod VW-a i kod Honda-e ali i drugih).
      Kako su najavljena i 0W-12 ulja a Honda već prelazi (prešla kod nekih modela, pa svih novih benzinaca) na 0W-16, VW kao gigant svakako neće da bude "fenjerdžija" u ovim trendovima.
      Doduše pravi trend ide u vidu E-cars ali to ćemo više viđati sledeće decenije (BMW i Mercedes su ovo već ozbiljno shvatili, verovatno i VW mada se manje čuje o njima, barem mi se čini da je medijski manje pokriveno).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Još jedno 508.00/509.00 ulje: Mobil 1™ ESP x2 0W-20

      http://pds.mobil.com/Denmark-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMobil_1_ESP_x2_0W-20.aspx

      Избриши
    5. Znači, krenulo je.
      Kao što Mobil kaže, (značajna) ušteda goriva čak i u odnosu na ESP 5W-30.

      Избриши
    6. https://www.wolflubes.com/EN_EU/Blog/2016/Wolf-among-the-first-to-launch-low-viscosity-oil-for-VW-508-00-509-00-specification.aspx

      Избриши
    7. https://erwin.volkswagen.de/erwin/downloadStaticFile/volkswagen/files/oil/step_50800_50900.pdf

      Избриши
    8. Dakle ... do 09/09/16 tri ulja su sa zvaničnim odobrenjem VW 508/509 (0W-20).
      Castrol, Mobil i VW (jedno od prethodna dva, verovatno Castrol). Hvala za update!

      Избриши
    9. Fuchs TITAN GT1 LONGLIFE IV SAE 0W-20, Motul Specific 508 00 509 00...

      Избриши
  10. Evo novosti o mom zadovoljnom taksisti.Vratio se iz Nemačke,vozeći Citroen-u C5, obuvenog u kineske gume West lake RP28,dimenzija 195/65r15.U putu ga je pratila i kiša i sunce.Kaže da nikad nije vozio bolje gume od ovih.Razumem ga, jer većina naših taksista kupuje nekvalitetne pneumatike, gde im je cena jedini reper pri kupovini.Tvrdi da se sa predjenih deset hiljada kilometara, znak habanja gazeće površine jedva primeti.Prezadovoljan je.Ovo sve potkrepljuje onu priču da kvalitetno ne mora uvek da bude skupo!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala za info. Neka je i reklama, vredi jer ljudi mogu uštedeti koji dinar u ovim teškim vremenima.
      Naravno, nisu pokrivene sve dimenzije, a i ne treba uzeti (na osnovu utiska) da su najbolje, verovatno im još neka nijansa nedostaje u odnosu na premium brendove, pa nek bude i klasa, ali je sigurno da pri normalnim zahtevima nema velike razlike, što je većini značajnije od neke finese pa čak i dužeg trajanja (20-30%, još uvek je po km "kinez" jeftiniji).
      Ovo mu je kao Huawei u svetu mobilne telefonije (P9 light, P9 i P9 +, neka je i light u odnosu na S7 ili iPhone 6, većini (više nego) dovoljno).
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Hvala Stevo na pažnji!Ovo sigurno nije bila gola i jeftina reklama.Ispada da kad nešto hvalimo ili kudimo, da je sve sa komercijalnim prizvukom.Da radimo za "velike igrače"Zašto ne bismo pogledali iz ugla našeg "malog" čoveka koji se bori da opstane u ovom "banditskom kapitalizmu".

    ОдговориИзбриши
  12. Poštovani Stevo, dobar dan! Vidim da spominjete 20W-50 ulje kao idealno za Zastave.

    Moj jugo (1990., 1300ccm, prešao skoro 160,000km, preko 70,000 zadnje 3 godine, uglavnom opterecen, pritisak u cilindrima trenutno 8.5-9, nije sjajno ali stagnira tako vec 30,000) nam je bio poligon za eksperimentisanje sa uljem. Probali smo i Motul 15w-40, par puta (prijalo mu mnogo...), Mannol 15w-50 (reklamira se kao "gasno" ulje), ali mi se cini da mu najvise prija Mannol 20w-50 "Safari" (koga ne spominju kao posebno dobrog za motore sa gasom...), pogotovo u kombinaciji sa malo vecim filterom za ulje (ide na Fijatove 1.9 dizele, inace).
    Motor trosi oko 2-3 l ulja na 10,000km, sto jeste mnogo, ali mi je tesko da tacno izmerim (sporadični problemi sa čepom, dihtungom ventil-dekle,dihtungom kod AC-pumpe, a i gumice ventila su onako...karike su dobre, svecice su potpuno suve). Ono sto jeste upadljivo je da 20W-50 trosi otprilike 3x manje.
    A pri tome je dotično 20W-50 odlična kupovina!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na informacijama.
      U principu bilo koje 20W-50 (API SG/CD pa naviše ... može i SF/CC ali isključivo do 100 rh, tj. 4-6k km). Eto Mannol ima i direktnu (iskustvenu) preporuku.
      Inače, 20W-50 je dobro i za motore sa dobrom kompresijom ali naravno samo do -10 (u principu nisu za zimu na Balkanu, potrebno je bar 15W-xx).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Mislim da je ovo Mannol-ovo neko SJ ili cak SL, meni malo neocekivano, ali izgleda odlicno radi posao - bregasta mi je recimo kao "čaša", kaze majstor :). Ocigledno da ima odlicne aditive.
      Ako auto ostane kod mene jos mesec-dva, vracam ono Mannol gas 15W-50, za zimu..

      Избриши
    3. "Safari" bi trebalo da je API SL/CF (tako piše i na sajtu proivođača) a bilo je SG/CD (ima slika na net-u i piše na sajtu uvoznika, verovatno nije ažurirano).
      Gas 15W-50 je API SG/CD.
      (no i to je dovoljno dobro)
      Oba odlikuje relativno mali TBN (6,3 kod Safari ulja, a 5,5 kod GAS). No i to je zadovoljavajuće (jedino nije za baš 10k km više "za do" 7500km).
      POzdrav!

      Избриши
    4. Odlicna sugestija za skracivanje perioda zamene ulja! I ja sam nesto mislio da bi to bilo bolje menjati ulje na 7500km. Inace, proverio sam - na pakovanju Safari ulja pise SL, ali na nalepnici sa nasim prevodom pise SG, verovatno greska.
      Uglavnom, ostajem pri Mannol-u, jer ga nabavljam u radnji maltene pored moje :)

      Избриши
  13. Da ne zaboravim, u vezi guma - kao prelazno rešenje nabavio sam Kontinentale 155/80-13, dot 3012, i one se takođe čuju na +30, na odrećenoj vrsti asfalta. Fulde koje sam imao pre toga , kupljene nove, samo posle 5 godian morao da penzionišem, jer su bile potrošene i prozvodile su grozan potmuli zvuk, čudno brundanje, a i kočenje nije bilo ubedljivo...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto i preporuka guma (pneumatika).
      Doduše nisam baš za 155/80 (to je više za Ladu Samaru) ali dobro, može i to.
      Inače ni na +35°C u hladu (asfalt oko +50) kombinacija GY napred Pir. nazad ne škripi na kružnim tokovima (malim, gde se baš čuje, cvili/škripi kod bar 80% vozila).
      Pozz

      Избриши
    2. Iskreno, mene je 155/80-13 prijatno iznenadila. Dodaje 15mm klirensa, malo bolje upijaju neravnine, a i dobro dodju kada se auto optereti (moj slucaj). Cak nema ni onog "sundjerastog" osecaja na upravljacu, koji se desi kada se montiraju gume viseg profila. Mislim da je ova dimenzija kao zimska idealna za zastave.
      Goodyear Efficient grip je dobro ocenjivan na stranim testovima, kao i Dunlop, Hankook KE 425( vozim na Toyoti - odlicne!) i Nokian (u nekom srednjem rangu cena), mada prema ovdasnjim cenama Unioral Rainexpert je best buy (govorim za dimenziju 175/65-14, koju trenutno trazim za Toyotu.)
      Prema cenama novih guma kod nas, Miselin, Bridgestone i Pireli su preskupi, cak u odnosu i Kontinentala.
      Mada, iz mog iskustva, razlike izmedju zimskih su vece, ili se lakse primete u uslovima manjeg prianjanja. (preporuka za zastavu - Sava Eskimo 3+ 155/70-13, koju sam vozio neocekivano 9 zima, kroz smetove, bez problema! )

      Избриши
    3. Poštovani,
      Ne sumnjam ali je 155/80 baš granična veličina pneumatika (+2,85%), dok je 165/70 identična (-0,18%), a već je i fabrički korišćeno (na 101 Specijal sa 70 i kusur konja).
      Za ostalo se slažem (hvala na info), naročito za tri vrhunska ali (kod nas) preskupa brenda (totalno preterano).
      Naravno, lakše se primeti razlika kod zimskih pneumatika.
      Eskimo 3+ verovatno jeste (odličan pneumatik) ali Eskimo 2 je tek prosečan (od kad sam se jednom ukopao na ne tako strmom terenu, nisam više koristio (doviđence)). Bolja je bila od winter-e kad je istrošena (oko 4mm), tj. na granici ali me Winter-a nikad nije tako ostavila (u sred grada) na putu, a i kao letnja je mnogo bolja.
      Nije naučno zasnovan zakljčak ali hoću reći da su makar ista klasa (nije ni dugo trajala, jedva malo više od Win. obe samo po jedan letnji period i to kao zadnje, uz 3 zime).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. 155/80-13 jeste granicna velicina, sto se narocito vidi nazad, jer je dosta blizu ivici lima ispred prednjih tockova. Interesantno, u nekim starim testovima Jugica za britansko trziste, pominjalo se da je montiran bas ovaj pneumatik!?! No, nebitno, ja zadovoljan, a i km sat malo manje laze. :)
      Pred kupovinu Eskimo 3+, pratio sam malo testove guma i po njima, stariji Eskimo 2 je bio ispod proseka, negde kao Wintera. Eskimo 3 (proverio sam, moje nisu 3+, ipak) je na istim testovima pokazao znacajno bolje rezultate, tako da se odlucih za njega. Hteo da mi zimske gume budu u dimenziji 145/80-13, ali posto najuza opcija za Eskimo 3 bila 155/70-13, uzeo sam njih.
      Kao sto rekoh, gde sam prosao sa Mazdom 3 na Dunlopima 3D, prosao sam i sa jugom na Savama, stim sto je jugo imao prednost 1-2cm u klirensu (nekad MNOGO znaci!).
      Sad se prisetih - Savu mogu da preporucim i za najgore moguce blato! Sredjivao sam vikendicu u prolece 2013., i uz sve one kise i cudnu sremsku zemlju, nigde ostao nisam!

      Избриши
    5. Hvala!
      Može koristiti ostalim čitaocima.
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Postovani Stevo,

      molim za komentar vezano za benzinca Xsaru 1.6 16v (80kW) sa plinom. Koje motorno ulje, koja rashladna tecnost? Razmisljam da ostanem na Totalu 5w40, a za antifriz nemam pojma (vidim da je u kutijici zelena tecnost, a preporuka proizvodjaca Glysantin G33 ili REVKOGEL 2000 - standard PSA B71 5110). Ni jednog ni drugog nema.

      Unapred hvala.

      Pozdrav

      Избриши
    7. Poštovani g. Miki,
      Što se ulja tiče možete ostati (i) na 5W-40 (pretpostavljam, quartz 9000), najbolje INEO MC3. 5W-30 je još bolja varijanta (MC3), ako je motor u perfektnom stanju onda i originalno preporučeno (INEO ECS ili 0W-30 Ineo First).
      Što se rashladne tečnosti tiče, ono što piše u uputstvu je sigurno (i ubedljivo) najbolje. G33 je teško naći i nešto je skuplji od G30, ali uz zamenu na 5 god. ne treba cicijašiti.
      Total-ova RT koja ispunjava navedeno je Glacelf Perf, ali teško da ga ima ovde).
      Probajte da nađete Kroon Coolant SP 14.
      Nema ni njega?
      Probajte da nađete Glacelf V+ ili Kroon Coolant SP 12.
      Nema ni njih?
      Ostaje Vam još mogućnost da koristite:
      Glacelf Autosupra ili Kroon Organic NF.
      Njih ipak menjajte na manje od 5 god. npr. 3 godine.
      I kao zadnja opcija, neki od "klasičnih" G30 (G12) antifriza, uz promenu na 3-4 god. (ali samo kao poslednja opcija, kad "nema više kud").
      Jesu finese i jeste nešto što je bitno samo kod dugih perioda (više od 5 god.) ali dobro je znati (jesu sitne razlike ali je proizvođač dao preporuku znajući zašto je to bolje za njihov motor).
      Pozdrav!

      Избриши
    8. Hvala na savetu, probacu da nadjem odgovarajucu rashladnu tecnost. Siguran sam da proizvodjac vodi racuna o materijalima koji dolaze u dodir sa rashladnom tecnoscu, ali to nasim majstorima objasniti...

      Избриши
    9. "to našim majstorima objasniti" je teže nego terati Dunav uzbrdo.
      Probajte da nađete. SVe (navedene) alternative su relativno o.k. ALI svakako treba skratiti vreme promene (sa 5 na 3 ili max. 4 god.). Kasnije, isprati sistem za hlađenje.
      G12++ je varijanta Lobrid (OAT-Si) pa je prvi alternativni izbor.

      Избриши
    10. Postovani Stevo, a i ostatak ekipe, koja prati sjajne tekstove na ovoj strani, uspeo sam naci VALEO PROTECTIVE 100, koji ispunjava PSA B715110 standard (i zelene je boje kao i tecnost u rashladnom sistemu). Eto, ako neko jos trazi bas "dlaku u jajetu", uvozi se u Srbiju Valeova tecnost odgovarajuceg standarda, pa ko voli - nek izvoli, ili sipajte 'pribliznu' tecnost.

      Избриши
    11. g. Miki, hvala na ovoj informaciji.
      Većini je svejedno, čak i šefovi servisa pričaju da su svi antifrizi isti, ako ništa drugo da su svi OAT-i apsolutno identični i da se samo drugačije boje.
      O.K. znaju oni bolje, samo ne znam zašto bi PSA grupacija trošila milione evra za "nepotreban" standard, a hemijska industrija desetine miliona na razvoj Lobrid AF-a, e to je za njih "teorija zavere".
      I naravno, uvek je ubedljiviji onaj sa više para (i glasniji) bez argumenata nego sva struka i nauka sveta ... zato isti i propada, sigurno i više ne tako polako (ne, ne mislim u društvenom smislu, oduvek je loše, pa je sad čak i malko bolje, nego to da je planeta postala previše mala za toliko "pametnih", više nema mehanizama da se odbrani od "uspešnih" humanoida, tj. da amortizuje njihove gluposti na njihovu korist; preterali smo u gluposti, koju više ni šireći svemir ne može da apsorbuje, premali je za to).
      Planeti svejedno, za 1000 godina će biti kao da nas nikad nije ni bilo, a nama bi trebalo da bude od važnosti, ali je sve manje ("to je samo biznis").
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Evo izgleda kantice:
    http://tinyurl.com/j6v52au

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znači, vredi se potruditi.
      Još Kroon je tu, možda ima i još poneka druga (treća).
      Pametnom dosta (za izbor).

      Избриши