Posle dužeg vremena, evo i jednog zaista dugačkog teksta (iako nije sve o uljima, ipak je to glavna tema, iako po obimu nije). Tekst ima skoro 4000 reči.
Potrajaće (valjda) bar do Nove 2019. a onda tokom praznika (pre teško, stižu godišnji izveštaji i tako to), nadam se, još jedan. Za posle ... videćemo. Uživajte!
Uh! Odakle početi?
Ajd' od domaćih proizvođača.
FAM je konačno promenio sajt, i modernizovao ga
(po)prilično. Nije loše. Možda nije baš sjajno, ali može da prođe (čak i ove
2018). Nastavio je da obnavlja odobrenja, te za to sve pohvale. I na kraju ali nikako
po značaju, konačno imaju i „savetnik za potrošače“ (oil finder, oil assistant
...). Sasvim dobar.
RNB (Galax) ulja su posle privatizacije (delimične ili
potpune, nije mi baš jasno) ponovo „ona stara“, sa više odobrenja nego ikad (za
putničke automobile više i od NIS-a, verovatno, onako na utisak, nisam baš
brojao). Time je moj tekst, kada mi se učinilo da bi mogli bar do dela davne
slave, time dobija na značaju.
NiS ko Nis ... kod G-ja ništa novo.
Idemo dalje ... aha, prvo „crvenko“ (stari ali još uvek
dobri „kec“ Z Skala). U proleće je dobio 20W-50 ulje, ovoga puta Shell HX3.
Trebalo je Total 5000 (u mom „selu“ ga nema, a ni u Bgd.-u ga nije baš lako
naći), ali ovo mi je ulje iz preostalih zaliha i pre moje saradnje sa Total-om
(makar posredne).
Da sam našao „na prvom ćošku“ onda bi se već nekako i snašao
(šta sa Shell-om). I kakvo je ulje? Baš dobro, mada mislim da Total ništa ne bi
zaostao. Nema tu mnogo objektivnih informacija, ali motor sa uljem samo „prede“
baš kao i moj crni mačak. Potrošnja ulja? Zanemarljiva (što za 140k km+ i 2006.
Godište Zastave i nije tako beznačajno), nekih 2-3 dl na 5000 km. Ulje je zamenjeno na oko 7200 km (možda i
svih 7300) a bilo je u planu ranije (posle ćete čuti razlog), tj. na 6000 km.
Dobro, bilo je i nešto više vožnje van grada nego u proseku, no opet mislim da
je ovo bilo baš maksimalno (onih 7500 km je baš takvo). Dakle, iako je bilo
nepunih 6 meseci od izmene, ipak je 150+ rh za mineralno ulje (makar i visokih
specifikacija za takvo) dobar razlog za zamenu. Posle njega je „ubačeno“ Total
Quartz 5000 15W-40. Tek mu je cca. 200 km pa samo jedno zapažanje. Pritisak
ulja (podsećam, ugrađen je cajger za to) na leru pri zagrejanom motoru ima višu
vrednost od starog 20W-50. Donekle se ponavlja priča od prošle godine, sa nešto
većim imenima iz sveta maziva. Dakle, onaj Shell je pao na (bar)
10/15/20W-30/40 (teško je reći napamet) a novi Total drži preko 2 bar bez
ikakvih problema. Pre neki dan (od kad pišem, desetak od objave) jutarnje
temperature su bile oko -10 °C i palio je bez problema (doduše to je više zbog
novih svećica, promenjenih posle (tek) 21000 km, što je najviše do sada, menjao
sam na cca. 15000 km najviše 17k km). No, utisak je da već posle minut-dva
(maksimalno) i na -10 motor već radi prilično mirno što je za stari
karburatorski motor više nego dobro, a ulje baš dobro za jedno 15W-xx.
Dakle, u opciji je bio i Elf ali je on u „mom selu“ skuplji
(?!) od Total-a, pa je izbor bio lak.
Kad smo već kod cena, onda da naglasim da ulja nisu pratila
cenu nafte ali da su ipak poskupela 5-10% krajem leta i početkom jeseni
(uglavnom kod manjih proizvođača, no neslavni rekorder je zapravo (makar u
Srbiji) Lukoil ... poskupeli 20-tak %, potpuni promašaj, ni sa sve karticom to
se ne isplati, njihog TNG 15W-40 API SG/SJ je nekih 570 rsd, što mu je tek
nešto ispod 5€ za litarsko pakovanje (?!)).
FAM je (čini mi se) poskupeo nekih 5%, a NIS je držao cene
(ili isto poskupeo), doduše nije se baš rasipao akcijama kao proletos.
Mejdžorsi su uglavnom zadržali cene, a time su i postalil dostupniji i prava
konkurencija, recimo baš prethodnim. Npr. 15W-40 GAS od FAM-a i NIS-a su po 420
rsd (nekih 3,55€), dok je (pomenuti) Total Quartz 450 do 500 rsd, prosečno
(dakle) tek 475 din. (tačno 4 €). Time je svakako privlačniji od oba pomenuta.
Zanimljivo Elf je bio (borske cene) oko 500 rsd ili koji dinar preko, pa ispada
da je verovatno iz novijih isporuka a Total je od prolećnih i prošlojesenjih.
Castrol je 550 pa naviše (za 15W40) pa je manje zanimljiv, osim ljubiteljima
brenda. LM je od 600 pa naviše. Druge nešto nisam popamtio (kad sam tražio ulje
za Z101, tj. tražio Total, pa uspud video i sve navedeno).
Kod sintetičkih ulja razlika cene je manja, odnosno najčešće
je i nema jer je veći deo količina koje su trenutno u prodaji iz prve polovine
2018.
Btw. u Zastavu (Skala 55) će sledeći put ići Total Quartz
7000 15W-50, pa nadalje (taman da se menja jednom godišnje, inače je dva puta
do sada, ovo pokriva i 15W-40 i 20W-50). Sada će se mnogo manje koristiti
(svega par hiljada km godišnje). Sada je blizu 150k km, a motor je stvarno u
dobrom stanju, bar bi 200k km izgurao, bez ikakvih problema, ali će ga srediti
godine (već sam ove 50€ dao za krpljenje karoserije). Dobro šta je to 200k km?
Ponavljam Zastava iz 2006. (nije mnogo ispod ali ni iznad kvaliteta sa kraja
80-tih, kada su motori gurali po 150k km, mada lično znam par njih koji nisu ni
100k km a već su bili za generalnu).
Treba li očekivati više cene?
Mislim da ne. Pri korekciji cena mnogi su odustali od većih
kupovina (kako kod proizvođača za bazna ulja tako i trgovaca), tako da u
maloprodaji može biti tek 5-10% povećanih cena. Posle svega cca. dva meseca
nafta ponovo pada (dosta brzo čak) tako da će se sve vratiti u normalu (ako
uopšte bude promena). Ovo je opšte poznato jer maziva imaju mnogo manje brzu
promenu cena ali na duži rok (naravno) zavise najviše od cene nafte. Osim toga ona poslednjih par nedelja pada (njena cena), pa se može desiti da ulja i pojeftine, ali ne očekujte previše (kod "ljuljanja" cene nafte, ulja uglavnom drže istu).
U međuvremenu … ima još što šta da se kaže ali neću da
dužim, ako stignem biće to u ovoj 2018. ili bar oko novogodišnjih praznika.
Sada samo još jedna “sitnica”.
Na kraju ali svakako ne i po značaju:
Pre nekih mesec dana sam se malo ponovio, te pazario nov
auto. Ne samo nov (u odnosu na “poštovanu starinu”) nego baš “iz fabrike”. Pa
šta sam kupio?
Nema tu mnogo filozofije, budžet ograničen (nema više kud)
pa je cca. 10k € bila granica a tu nema mnogo biranja. Da ne kažem da sam pre
toga prevrnuo internet uzduž i popreko u vezi polovnjaka ispod 8k €, ali tu je
i “caka” (kvaka), iako ima i dobrih i između 5 i 8, prave vrednosti (bar za
mene, prvi uslov: starost do 5 god. drugi da je prvi vlasnik, oba ultimativni)
su tek na 8k km, a onda je već mnogo blizu novog automobila da bi se isplatilo.
Naravno, da se više razumem u same automobile, da sam skloniji riziku i da sam
veštiji u cenkanju, možda bih prošao i sa cca. 7000 ali … (računao sam -10% od
cena na net-u (jer su sasvim zabiberene, čak i “fiksne”, tj. -5% za već snižene
ili “fiksne”).
Bilo kako bilo, pošli smo da “ne kupimo Daciju” i da NE bude
crvene boje … kad ono međutim (baš je to bilo na kraju, da ne dramatizujem i
kažem to na samom kraju teksta).
Jednostavno, Škoda – dobro ali (pre)skupo, Polo (novi)
sjajan automobil ali nedostižan, itd. (Toyota Auris, pusti san, Honda takođe, kao
i većina Evropljana; po redosledu razmatranja).
Ostali su samo Fiat, Hyundai i Kia … Fiat Punto (novi, ali
čak i onaj “Classic”) je dorađeniji od Dacia vozila, ali manji mu je gepek,
motor skroman (sličan), cena 20% viša. Najviše se isplatio (da budem iskren i
objektivno je najverovatnije) Fiat Tipo 1.4 95ks, za ciglih 10240 € … dobro to
je beli koji se čeka 2 meseca, čitaj 10640. Automobil je velik, gepek ogroman
(možeš i june, a kamoli tele da spakuješ, ili “tri mafijaša” što bi rekli u Top
Gear-u). Motor je sasvim dovoljan (ma šta pričali u auto časopisima), dobro
nema baš neki obrtni moment za toliki auto, ali performanse sasvim pristojne.
E zašto ne taj? Ogroman je (i za grad, a najviše za garažu u
koju NE može da stane, malo mi je bilo onda “čemu novi auto?”). Malo me je i
ono što je iz Turske grickalo (bila je serija, doduše 90-tih i sa dizel
motorima, gde su na samo 150k km motori produvavali …) i još par sitnica (npr.
skuplje održavanje, doduše registracija pristojno niska, kratka (vremenski) garancija,
i sl.).
E da, i Lada je oko 10k evra ali ona ima sve negativno od
Fiat-a (motor nije Renault, većina sklopova jeste) a ne može se (ipak) meriti
sa njim. Jednostavno bez bar 10-15% niže cene, nije konkurentna.
I tako, do 10,5 hiljadarki Kia je nudila najviše, ali …
morate uzeti bar srednji nivo opreme (najniži nema ni tonirana stakla?!), boju
(mada je jedina od “društva” koja bi prošla sa belom) i cena je već preko 11k
(11,2 k). Taman bar 5-7% previše.
Da ne zaboravim 500L je odavno više od 11000 pa je odmah u
startu otpao, mada je kao polovnjak delovao najisplatljivije (doduše lepota mu
nije jača strana).
Hyundai vs Dacia …
Naravno i30 je “san snova” (kao i Kia Ceed) ali to je već
daleko od realnosti. Mislim na i20 vs Sandero (ili Stepway).
Dakle, i20 je dorađeniji auto (po svim pitanjima). Ima više
opreme. Ima dužu garanciju (ali 5+2 a ne 7 kao Kia) što doduše ne mora da bude
samo plus (ne pokriva baš sve, npr. kvačilo, lamelu i tako to, menjač da ali
praktično verovatno ne i slično) jer i košta.
Bolji je auto ali je (baš toliko) i skuplji. Zaključio sam
da je “koliko para toliko (i) muzike”.
Iako je uz izbor boje (a nije bilo željene već bi se čekalo
mesec ili dva) “tek”10700, kad tome dodate zimske gume i felne (bio je samo
popust od 30% na to), patosnice i još par sitnica, ode sve preko 11 hiljadarki
(budžet probijen).
Ostala je samo “utešna” nagrada, no ne toliko ni utešna.
Prvo, i20 i restajling Sandero toliko liče da je to prosto nenormalno. I20 je
neznatno uži, ima manji gepek (u litrima ne toliko koliko na oko (verovatno i u
stvarnosti, u praktičnom smislu)), pozadi je nešto niži (tj. više je zakošen))
i slično. Naravno, motor je bolji (1.2 84 ks, u odnosu na 1.0 73 (ili 75?
Verovatno je Euro 6b 75 a 6c 73) ali je i skuplji za održavanje. Čak nije ni
mnogo nizak, mislim da je samo 2 cm niži a Sandero toliko od Stepway-a (koji je
već bezobrazno blizu cene i20, sa turbo 0.9 i 90 ks bezmalo identične).
Presudio je prostor unutra (i gepek, ponavljam nije velika
razlika) i (naravno) cena.
I sad malo i da pohvalim “novog konja”. Iako sam bio
sumnjičav po pitanju motora (i žalio za 1.2 pre kupovine) brzo sam shvatio da
je za vožnju po pravilima sasvim dovoljan (a ko misli da će se sa 150 na
auto-putu ovajditi, srećen mu put). Za grad i više nego (dovoljan). Motor je
prava zujalica (tri cilindra) ali uz dobar menjač (skraćene brzine, sve sem
pete) ubrzava sasvim dovoljno a sa 15-icama (pneumaticima) postiže i blizu 160
(ne nameravam više od 140 i to gde je dozvoljeno). Na leru su vibracije
izraženije nego na 4-cilindrašu ali nosač motora je sa tegom pa se na volanu NE
oseća. Zvuk je malo uglađeniji kod 4 cilindara ali je motor tih a ta
“uglađenost” se u kabini i ne primećuje mnogo, pa čak i napolju već samo kad
podignete poklopac motora (a tu Dacia briljira sa amortizerom za haubu što je
za B segment (makar i B+ po veličini) te ekonomsku klasu, prilično
neuobičajeno, tj. nisam očekivao niti znam da neko to ima (a ispod 10k evra)).
Unutra je solidno prostora, naročito je (baašš) širok, čak i
tri sitnija odrasla na kraćem do srednjem putu (do 200 km) neće biti stešnjena.
I međuosovinsko ratojanje je dobro, ima mesta za noge i napred i pozadi (bar za
do 185 cm visine). Gepek je tek 320 litara ali se može dobro iskoristiti. Auto
je koštao 9 hiljada evra i uzet na kredu. Oprema je “hibridna” … nabudžena
najniža ali sa elementima koji premašuju srednju. Dakle, osim svih standardnih
(ABS, EPS (TCS)) sigurnosnih stvarčica (bočni vazdušni jastuci) i ručne klime,
tu je i start-stop sistem!! (valjda je zbog njega i dobio ono c u Euro 6c). Ima
i maglenke (napred) te rezervni točak punih dimenzija. Narvno, tu je i radio
(koji se definitivno mora dokupiti pa je u trenutku kupovine minimum bio 8500 i
to sa belom bojom*) ali (naravno) ne i LED panel. Kompjuter ima nešto od opcija
(temperaturu napolju, ali ne i prosečnu potrošnju goriva).
* time je reklama
“ajvar dnevno za ratu za Daciju” (parafrazirao sam) bila samo reklama, nije
moglo baš toliko moralo je više od 500 rsd dnevno za dinarski, a uz 30% učešća
(zavisno od banke) i (podnošljivih) 90-tak na 7 god.).
Da, zimske gume su bile za DŽ (zimska akcija), doduše tek
srednja klasa (Lassa) a ne premium brend kao letnje (kod mene Continental, a
mogao je biti i GoodYear), no sasvim su o.k. Dobro patosnice, oprema i par
sitnica su bile poklon … i to je to.
Održavanje je jefino, mali servis 8 do 10 hiljada rsd (65 do
80 €), svake druge godine skuplji, veliki servis tek oko 22000 (ispod 200 €)
jer ima lanac a ne kaiš (naravno, kaiš alternatora se menja, kao i svećice,
kočiona tečnost (na 4 god.), antifriz i tako to).
Ovde bih da naglasim da je promena kočione tečnosti dobro
odmerena. Kao što sam više puta naglasio, uvek pogledajte u uputstvu vozila.
One “standardne” dve godine su uvek važeće ukoliko podatak nemate. Naravno, to
je iz vremena DOT 3 pa ako i sada koristite DOT 3 to je “must” (“moranje”). Sa
DOT 4 nije greda (šteta, opasno) da se kočioni fluid menja i na 3 god. dok DOT
5.1 a naročito DOT 4+ (ISO class 6) mogu i na 4 godine. O ovome sam već pisao
ali je dobro mesto da se podsetimo. Naravno, to je maksimum a može i manje. Ako
se u uputstvu vozila navode dve ili tri godine, onda tako i postupite.
Registracija tek 15000 (oko 130€) tako da uz malu potrošnju
u gradu “lakše pada” što je 3-cilindara (i samo 1.0 l). Za iskustva je rano jer
je tek razrađen sa oko 1200 km (tj. strogo gledavši i nije, jer tek od 1500 km
može preko 4000 obrtaja (a do 1000 km samo do 3500)).
Potrošnja goriva? Negde oko 5,5 lit (5 do 6) ali za većinsku
gradsku vožnju, zimu i slično. Preciznije: po punjenim rezervoarima potrošio je
68 lit. (±2) na 1245 km što je 5,46 ali može biti od 5,3 do 5,6.
Naravno, vožen je sporo (do 105 km/h) zbog razrade a prenosi
su uglavnom (ali ne uvek, otprilike u 80% slučajeva) menjani po savetu sa table
(i za gore i za dole), što je već na 2250 obrtaja ako nije uzbrdica. Dobro,
nisam postigao fabrički obećano ali bilo je jako blizu. Pri tome i nisam baš
šampion štednje (neko bi izvukao i 5 litara, a van grada i samo 4,5). Od pređenih
km 50% je bilo u gradu, 40% na magistralnom putu (poštovano ograničenje ili
maksimalno 90 km/h) i nekih 10% na auto-putu (3000 do 3500 obrtaja, odnosno
90-95 do 105-110 na tabli, uglavnom ovo drugo). Bilo je i malo više lera (na
rampi auto-puta i vežbi parkiranja sa ugašenim start-stop sistemom (a prvo sam
se pitao čemu akumulator od 60 Ah za tako malu zujalicu)).
Pretpostavljam da je realno 7 litara u većim gradovima,
toliko i na auto-putu (120-130) a za 75-90 km/h verovatno i ispod 5 litara.
Sasvim o.k. čak i bez TNG-a koji teško da može u ovo malo čudo (za razliko od
1.2 koji je bio i sa fabričkom instalacijom, no “samo” je Euro 5 i izbačen je
pre dve godine (prodavao se do pre 1,5)).
Inače fabrika kaže: 5,2 lit. na 100 km u mešovitoj vožnji (ali manje grada). U gradskoj vožnji 6-6,5 l a na magistrali (samo) 4,5. Ovo prvo - da, ali u špicu u većim gradovima i/ili zimi, dodajte još litar, a ovod drugo - da ako ne prelazite dozvoljenu brzinu (90 km/h u EU), ne duva vetar, ravan je put, ne pretičete previše (držite konstantan gas), inače bi 5 l bilo realnije.
Aha, tek sad vidim za Euro 6c motor su nove specifikacije: grad isto kao navedeno ali međugrad 4,8-5 (dobro baš kako sam rekao) a mešovito 5,3 do 5,5 (eto postigao sam, ali uz vožnju gde se razrađivao motor ... vau! nisam očekivao, no "olakšao" sam nogu na gasu - maksimalno).
Inače fabrika kaže: 5,2 lit. na 100 km u mešovitoj vožnji (ali manje grada). U gradskoj vožnji 6-6,5 l a na magistrali (samo) 4,5. Ovo prvo - da, ali u špicu u većim gradovima i/ili zimi, dodajte još litar, a ovod drugo - da ako ne prelazite dozvoljenu brzinu (90 km/h u EU), ne duva vetar, ravan je put, ne pretičete previše (držite konstantan gas), inače bi 5 l bilo realnije.
Aha, tek sad vidim za Euro 6c motor su nove specifikacije: grad isto kao navedeno ali međugrad 4,8-5 (dobro baš kako sam rekao) a mešovito 5,3 do 5,5 (eto postigao sam, ali uz vožnju gde se razrađivao motor ... vau! nisam očekivao, no "olakšao" sam nogu na gasu - maksimalno).
Da, boja je metalik “vatreno crvena” i baš mu “čuči” (baš je
legla) ali je Renault za Clio (valjda istog imena) za nijansu svetlija i prava
“vatrena” (i za nijansu lepša) a ova malo vuče na bordo (trulu višnju ali ipak
svetlija i time bolja). Dobra je i “braon-zlatna (ne braon), koja ima crveni
ton ali se ona čekala, druge nisu tako dobre (bile), ova me je razoružala iako
nisam hteo BAŠ crvenu (već mi malo i dosadilo).
Daljinsko i centralo zaključavanje ima, no ta
“centralizacija” (uz start-stop na koji još nisam svikao) mi baš ide na živce
(za sada) jer ne postoji način da ručno zaključate vrata. Ventilacija je o.k.
klimu samo 2 puta koristio (Miholjskog leta odmah po kupovini, deluje o.k. ali
videću tek leti), grejanje je vrlo dobro.
Narped ima električne podizače prozora a pozadi ručne. Šta
smeta? Osim što ne smem da opalim po gasu (motor deluje vrlo zabavno, tj. da
brzo diže obrtaje) nedostatak rukohvata pozadi (čak i Zastava to ima) …
nedostatak prostora za sitnice (ima ponešto ali nedovoljno). Ostalo je “koliko
para toliko muzike” i kad se pređe iz Zastave sasvim o.k. (valjda će me poći i
zarada … samo što nije, pa taman da se naviknem i ne pređem i Yugo-a u neka
besna kola nego da se polako priviknem). Da, na NCAP-u (doduše model iz 2013.
ali može biti samo malo bolje) ima 4 zvezdica, 80%, 79% (odrasli, deca), pešaci
57% (ionako “pešaci su glupi, pešaci su spori zato ih obori”, ne shvatati
bukvalno) i “safety assist” 55%. Nije loše, za klasu (i pare) čak izuzetno
dobro.
Šta mi se posebno sviđa? Podešavanje radija sa volana, eh da
se i brzine (stepeni prenosa) tako menjaju gde bi mi bio kraj. To što ima (i)
hands-free (vrlo dobro rešeno), koji doduše još nisam probao. Telefon se poveže
blue thooth-om, pričaš “u krov” (širokougaoni mikrofon) a slušaš preko
zvučnika. Btw. mislim da je ovaj audio sistem (usb, CD, 4x15W) ugrađivan u
Sandero još “dvojke” (modela II) ili tako nešto.
Karoserija nije pocinkovana što baš i nije sjajno, ali ni
Hjundai to nema. Kia navodno (ali bez dokaza) ima “galvanizovanu” (znate to je
još bolje, ma ne znam, samo sam doktor baš za to … može biti bolje al’ ne mora
da znači). Fiat ima pocinkovanu … nije ni to večno niti posebna garancija ali
je svakako bolje i jedini način za 10 ili 12 god. garancije na koroziju (ovako
samo 6). Doduše tu garanciju uglavnom možete (ja onom crnom, gore pomenutom) mačku
o rep, jer podrazumeva redovno održavanje u ovlašćenom servisu za sve te godine,
što papreno košta.
Iskreno, možda posle garancije uradim još i veliki servis
(na 4 god.) a posle već samo ako budem imao novaca, verovatno i ne (treba i
otići do najbližeg ovlašćenog). Naravno, ne sporim prednost zvaničnih servisa
(naročito za ozbiljije intervencije ili za proveru ispravnosti) ali standard je
većini (meni sigurno) daleko od toga da to može sebi priuštiti.
Da, na kraju, garancija je 3 god. ili 100k km (solidno) a za
350€ se mogla dokupiti i petogodišnja uz isti broj km. Doduše moglo je i za Џ (džabe)
preko Dacia finansiranja, koje čak nije bilo posebno povoljnije (ili bukvalno
za par € mesečno) ALI sa fiksnom kamatom samo prvih 3 ili 5 god. a posle … bi
došlo na isto ili gore. Uzeh ja sa fiksnom i pristojno niskom kamatom.
I to je za sada to.
P.S.
Ulje je Elf SXR 5W40, kao i u drugim malim benzincima
Renault-a (0.9 turbo i 1.2, turbo ili ne, u Clio ili Megan-u). Dakle, Full-SAPS i “tek” četrdesetica (u
najezdi xW-20 i standardnih 0/5W-30). Dok je u garanciji , ide ovo, ali iskreno
verovatno će i posle jer je vrlo dobro ulje za nisku cenu. U motor staje 3
litara. I na kraju (dodatka) da Vam priznam nešto – kad sam na oko 500 km
proveravao nivo ulja, promašio sam poprilično (nisam lepo izvukao merač sa
čepom, duuugaaačkooo brate, treba malo veštine tu, tako da ako vam se desi
slično, eto dešava se i Stalkeru). Naravno sve je bilo u redu a meni se činilo
da je čak ispod minimuma ali sam samo svukao prilikom izvlačenja, uz malo vežbe
je bilo sve o.k.
Narvavno, razlog za SAE 5W-40 je verovatno veliki uljni
stres (kW i Nm po litru goriva), sama konstrukcija motora i slično. Naravno da
bi korišćenje ACEA C2 dodatno smanjilo potrošnju goriva ali to za ovako male
zapremine motora nije od tolikog značaja (najverovatnije). Izgleda da je Normal
(High) HTHS za ovakve slučajeve “must” (moranje). Meni lično ne smeta,
naprotiv. Tu čak cena i nije primarni faktor, već veća sloboda u izboru.
Naravno, Total Quartz 9000 ali i MC3 su takođe opcija, ali i bilo koji
renomiran proizvođač ulja. Lično mislim da bi ACEA C3 u 5W30 bilo takođe o.k.
ali da se iz nekog razloga (smanjenje troškova servisiranja?) od toga odustalo.
Možda i ima smisla (taj razlog) jer posle 5-6 god. mogu da se (u zvaničnom
servisu) koriste i jeftinija Motrio ulja (5W-40, dok 5W-30 ACEA C3 malo teže).
Francuzi (Renault ali i PSA grupa) inače isistiraju da osim
FAP-a (DPF-a) ACEA C nije obavezna, pa čak je i u prvoj generaciji motora sa
FAP-om bilo dozvoljeno (sve do Euro 5 standarda) korišćenje “normal SAPS ulja”.
Očigledno su uvereni u nisku potrošnju ulja svojih motora.
P.P.S. (ili modernije P.S.S.)
DS9 me je na CBC-u podsetio da je Renault predstavio nove
specifikacije (odobrenja) za svoja ulja.
Dakle, do 2018. (oktobra 2017. za pojedine modele, ali
globalno i uopšteno do 2018.) je bilo:
RN700 za benzinske motore, RN710 za benzinske i dizel motore
bez DPF i RN720 za dizel motore sa DPF.
RN720 je u principu ACEA C4; mogli su biti 0/5W-30/40 ali na
tržištu skoro isključivo 5W-30.
RN 710 je praktično ACEA A3/B4 iz 2007./2008. uz dodatne
Renault testove. Ulja su (bila) 0/5W-40.
RN 700 su ulja ACEA A3/B4 ili A5/B5, viskoznosti 0/5W-30/40
ali mogla su biti i SAE 10W-40.
Sada su aktuelne sledeće spcifikacije:
RN720 – za dizel motore sa DPF (FAP);
ovo je zadržano odobrenje za motore koji nisu kompatibilni
sa RN17 (uglavnom Renault Euro 5 motori).
RN17 – za SVE benzinske motore, naročito Euro 6 ali i unazad
sve do 1996. godine, sve dizele bez DPF (pokriva i RN700 i RN710) ili starije
motore sa DPF (Euro 4 uglavnom, praktično sve gde ACEA C# nije bilo obavezno i
pored FAP-a). Default (i verovatno jedina) viskozna gradacija: 5W-30.
RN17 FE – praktično ACEA C5 (samo u Renault „ruhu“
(odobrenju)). Default visk. grad. 0W-20. Uglavnom novi EURO 6 motori (praktično
isključivo ali ne svi), neki od benzinaca (gde je navedeno u uputstvu) kao i
dizel motori uvedeni (koji će biti na tržištu) u drugoj polovini 2018. (npr. novi 1.5 DCI).
RN17 RSA – specifikacija za sportske motore (Renault
Alpina). Ulja su ACEA C3, viskozne gradacije SAE 0W-40. Iako nije zahtev (možda
i jeste, jer nemam detalje), podrazumeva se korišćenje (većim delom) potpuno
sintetičkih baznih ulja (PAO/Estar) ili (praktično isključivo) mešavina sa III
baznom grupom.
Podrazumeva se 30 hiljada km između zamena ili više (prema
uputstvu i/ili indikatoru na tabli).
Na kraju da dodam, da sam zaključke za 1.0 SCE (još se ne mogu
načuditi start-stop sistemu koji samo ovaj motor nije imao; btw. sve se više
navikavam na isti, i uskoro „neću moći“ bez njega) pre P.S.-a, doneo bez osvrta
na nove Renault specifikacije za ulja (pošto zahtev (preporuka u servisnoj
knjižici) nije ni bio RN17 ili bilo šta slično). Sad kad sam napisao prethodne
pasuse, mogu samo (još jednom) da potvrdim da ACEA C3 5W-30 (svakako) može i u
motor „moje“ (bančine) Dacije. Naročito ako ima RN17 (naravno i bez, ali ono je
120% a “ovo” (samo C3) tek 100%).
Slike? Biće ih uskoro ... možda već sutra (samo da ih "izvadim" iz telefona).
Na CBC-u verovatno i više njih, tamo ću objaviti čim budem imao fotke na PC-u (čim nađem kabl ili se dokopam lap-topa sa bluethooth-om ... čim me omladina pusti za jedan takav ...).
Cestitam na izboru i neka je sa srecom. A sto se tice start - stop,licno nisam odusevljen, jer koliko god da je usavrsen, motor na sekundu radi bez pritiska ulja (ponovni start) a sekund po sekund...neka ga nema, bolje :)
ОдговориИзбришиHvala!
ИзбришиLako ga je isključiti (na dugme). Osim toga dok se motor ne zagreje NE uključuje se.
Ne uključuje se (izgleda, nisam siguran) ni na mrazu (ispod nule) bez obzira na zagrejanost motora (možda i nije ali čini mi se da i u uputstvu tako piše).
Podrazumeva se semafor ili tako nešto pa za minut se ulje neće sliti u karter (i uopšte se nešto sporije sliva, za merenje nivoa minimum 20 minuta). Izgleda da ovaj motor ima "varijabilni" pritisak ulja (ali ne samo od broja obrtaja motora), izguglajte za detalje (već sam ih zaboravio, ali da u zavisnosti od uslova može biti veći ili manji nego u slučaju klasične pumpe za ulje).
pardon, sad bolje procitah i vidjeh da ima start - stop, mada nije predvidjen. Ovaj tekst mi je dosao kao porucen, jer i ja razmisljam o 1,0 sce, samo sam se pitao da mozda 1,0 motor nije malo nejak, iz tvog izlaganja vidjeh da u normalnim uslovima sasvim dobro funkcionise. Ono sto me odbija jeste neobjasnjivo protjerivanje sa table klasicnog pokazivaca temperature, sa time se nikako ne mirim :( ... i jedno pitanje - ogibljenje i kako upija neravnine tipa VIBRACIONIH TRAKA od kojih ludim kojih bas ima dosta na mom svakodnevnom putu i dobro protresu auto i unistavaju gume, prednji i zadnji trap... dacia je cuvena po ogibljenju prilagodjenom nasim cestama, pa me bas zanima kako se nosi sa ovom vrstom neravnina. Puno pozdrava :)
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
ИзбришиDugo sam se odupirao ovom motoru (doduše, osim dizel motora za običan Sandero i nema izbora, samo za Step Way gde je 3-cilindraš od 900 ccm ali i turbinom i 90 ks).
Dok je hladan na leru je kao da ima TNG (makar) odnosno između uglađenosti modernih benzinaca i modernih dizela (koji su manje "traktorski" od starih ali još uvek je karakterističan dizel zvuk). Takođe se nedostatak 4. cilindra oseća dok se motor ne zagreje (kao da na desetinku fali snage, slično starim "turbo rupama"), međutim ...
Prenosni odnosi su tako dobro podešeni da se ne oseća previše. Ubrzanja (osim u 5. brzini, tek ću videti kad se šalta na višim obrtajima, verovatno ni tu) su baš o.k.
Uzbrdo (nije mi jasno kako) izlazi petom do 8% čak i pun i sa umerenim zaletom (npr. 90 km/h, ako je na 3200-3500 obrtaja još i lakše), ja sam šaltovao u 4. više preventivno (pre signalizacije na tabli) samo na dugim uzbrdicama. Čestobrodicu izlazi 4. (zadnjih par krivina i uzbrdicu sam prebacivao u 3. ali kad bude sasvim razrađen mislim da može i 4.). Dobro, 4. nije za više od 80 (trajno) odnosno 100 kratki vremenski period.
1.2 je imao veći obrtni moment ali na višim obrtajima, što 1.0 čini bar jednakim ako ne i superiornim po tom pitanju. Performanse su identične ... snaga takođe (doduše za Euro 6b). Zanimljivo da 6c ima 120 g/km CO2 a ne 117 ali da verovatno zbog start-stop sistema i manje čestica manjih od 10 mikrometara ispunjava 6c.
Pokazivač temperature (njegov izostanak) me totalno izluđuje (čak i Zastava ima), ali nije jedini takav (uobičajeno u klasi). U samom vrhu onoga što mi ide na živce (na sreću ne mnogo toga, ono što ne valja sam već očekivao ... da i rukohvati na zadnjim sedištima ne postoje (ima i Yugo, bar Zastava Skala)).
Ogibljenje je tvrđe nego što sam očekivao. Ipak, vožnja je udobna ... onako: 4- ili 3+ (u odnosu na Zastavu bar "ocenu i po" do dve). Vibracione trake solidno upija, ali ležeći policajci se moraju "poštovati" (ili još nisam naučio da prelazim preko njih kao sa kecom). Dakle, ogibljenje deluje čvrsto, stabilnost je dobra (za prilično visok automobil, ipak niži od "starije braće").
Ogibljenje nije baš idealno za "odseke" na putu (nagle prelaze, naročito na niže, čega su putevi u mom kraju puni) ... mislim na slegnut teren ("mini ležeće").
Od vlasnika Dačija Sandero (starosti od 3 do 9 god.) sam dobio informaciju da je "trap prilično izdržljiv" ... no to ćemo tek videti.
Još jednom: motor nije za trajne brzine preko 130 jer je to već preko 4000 obrtaja (mada sam ja keca terao na 4500-5000 vrlo duge vremenske intervale), ali to Vam i ne treba (kod nas zbog kazni, na odmoru jer pun nije ni za više od 110 ili 120).
Idealno je voziti ga 105-120 što meni (lično) odgovara (nisam više klinac da sve ispod 100 konja "nema snagu"). Auto je ispod jedne tone, pa i sa 4 putnika ne pokazuje znake "nejakog motora" osim za one LENJE na menjaču (mada na ravnom nema potrebe menjati petu kad se dostigne 60 ili 70 km/h).
Vozio sam i 5 putnika i uz nerazrađen motor ništa strašno ... uključivao i klimu pri tom ... Klimu doduše nisam (ipak je jesen/pozna jesen) uključio više od 3 puta, ako ne ubrzavate i pri 90 se uključivanje ne oseća (skoro uopšte), možda tek na auto-putu.
Naravno, sve vrlo subjektivno ... i iz Zastave u Dačiju kao iz ove u Mercedes ... mada po dorađenosti nije tolika razlika, šta više mnogo je manja (mada ako se ne zagleda i ne opterećuje time, može da prođe).
Pozdrav!
Придружујем се честиткама.
ОдговориИзбришиЖелим Вам пуно лепих и безбрижних километара.
Hvala g. Miljane!
ОдговориИзбришиBtw. na Zastavi jedno zapažanje. 15W-40 u odnosu na 20W-50 pokazuje znake "normalnog" pritiska ulja, tj. pri malom opterećenju motora (blago nizbrdo, niski obrtaji) pritisak pada na "pola" (čak i na 2,5 bar, inače 3-4 a na max. cca. 5 ide samo uzbrdo i pri većim obrtajima, sa 20W50 nije padao ispod 4). Ovo znači da motor nije još za bacanje (iako pokazuje prve znake istrošenosti) pa 20W50 osim leti nema (još) mnogo smisla. Možda bi 15W50 (što ću da sprovedem) bilo idealno "celugodišnje" ulje.
ОдговориИзбришиNeka je sretno g Stevo, ja imam Logan MCV sa istim motorom i tek sam u Vašem postu pročitao koje je ulje u motoru i koliko staje ulja u 1,0 Sce. Moj Logan nema s&s sistem, pa vjerujem da je to neka modifikacija sa krajem 2018. godine. (Moj je iz februara 2018.). Vidim da je u Srbiji produzena garancija duplo skuplja nego u BiH, gdje je oko 160 eura. Sretno i puno bezbriznih kilometara.
ОдговориИзбришиHvala puno!
ИзбришиProdužena garancija je za dve godine ... ako je 160€ za dve godine to nije mnogo (toliko bih doplatio ... verovatno).
Pozdrav!
Uzgred (btw), isti je tip "restajling" samo što za Euro 6b (sa početka godine) nije išao start-stop sistem. Ništa drugo (čini mi se).
ИзбришиSa srecom g.Stevo i dugo da sluzi.
ОдговориИзбришиHvala!
ИзбришиCestitam i neka je sa srecom. Voyim od skoro isti Sandero. Opis kao da sam i ja pisao. S&S su izgleda uveli od avgusta 2018, moj je iz oktobra i ima S&S, brzo se navikne na njega. Da sluzi i jos boljim se zamjeni!
ИзбришиHvala!
ИзбришиI ja Vama isto želim!
Pozdrav!
Neka je sa srećom sa novim automobilom. Ako ste u raspoloženju, pridružite nam se na stranici www.daciaforum.in.rs Pored uzivanja u Dacijama, poznati smo i po dobrom druzenju. Pozdrav!
ОдговориИзбришиDa, naravno!
ИзбришиHvala na pozivu. Ovih dana ...
Pozdrav!
Aleksandar Nikolić je postavio pitanje:
ОдговориИзбриши"Corsa c 2004 1.2 benzinac sa 250 hiljada pravih km.Zamenio sam ulje sipao total qarc polusintetiku 10/40.Auto trosi 50-100 grama na 1000 km.Trenutno je na pola sipke.Da li mogu da nastavim da dosipam total cistu sintetiku 10/40".
Poštovani g. Aleksandre,
ИзбришиPotrošnja ulja je niska (normalna), tako da ni fabrički default ne bi zanemario (SAE 5W-40). 10W40 u 10W40? Verovatno ste mislili da li možte Total Quartz 9000 5W40 dosipati u Total 7000? Da, naravno, tih pola litara (naročito jer je zima u toku) će čak dobro doći. Naravno, ako već imate 9000 da kupujete samo za dosipavanje, ne isplati se (nećete posebno "poboljšati" PS ulje).
Ovo je o.k. naročito ako ste u proleće razmišljali o zameni ulja. Inače, bolje je da koristite 5W-50 cele godine, ili da dva puta godišnje menjate ulje (10W40 leti a 5W40 zimi) ... naravno, ako malo km pređete u toku godine, onda Vaša strategija i nije tako loša.
Pozdrav!
Da greska mislio sam na dolivanje 5-40 u polusinteticko total 10-40.Hvala
ИзбришиStevo a koje ulje 5-50 bi mogao da sipam u ovu korsu.Hvala
ИзбришиPraktično, bilo koje (nađete, a da je iole poznatijeg proizvođača, nema ih mnogo na tržištu). Od malo skupljeg Mobil 1 do prilično povoljnog Wolf-a.
ИзбришиPozdrav!
Poštovani g.Stevo,
ОдговориИзбришиČestitam na kupovini novog auta i da ga vozite do 1.000.000 km. Hoćemo i slike, a i nove tekstove.
Pozdrav, Slavoljub Leskovac.
Hvala! Biće slika i novi tekst oko Nove godine (novogodišnjih praznika, verovatno jedan pred samu Novu, a jedan između nje i Božića).
ОдговориИзбришиBiće i slika (sad je to lako i na blogeru).
Pozdrav!
Имењаче честитке за нови ауто, честитке за опис поступка одлучивања и нека те са срећом и добро служи.
ОдговориИзбришиУ вези старт/стоп система - довољно сам матор да знам како није свака технолошка новотарија обавезно и боља. Кад ово кажем имам у виду повећано трошење алнасера и скраћивање века акумулатору. Но, не спорим да је корисно на семафорима који дуго држе затворени.
Поздрав, Стева
Hvala, imenjače.
ОдговориИзбришиDa, sve je tačno za start-stop, ali tako je išao (u kompletu). Bolje ga imati, uvek se može isključiti (na dugme). Prilično je "inteligentan" ne radi dok se ne zagreje ili na niskim temp.
Pozdrav!
Btw. motor se pali kao upaljač, mali je akumulator ga i ne oseti (skoro pa).
ИзбришиPozz
Koje ulje preporucujes za Fiat Sedici 1.9 Multijet 8v 88kw Castrol Magnatec 5w-40 c3 ili Repsol 505.01 5w-40?
ОдговориИзбришиHvala unapred
Poštovani,
ОдговориИзбришиOba ulja su o.k. REpsol se verovatno više isplati.
Možete koristiti i "obična" (ACEA A3/B4) 5W-40 ulja. Pozz
Pozdrav g. Stevo
ОдговориИзбришиDa li imate informacije kakva su Galax ulja u poslednje vreme? Retko ih spominjete-preporucujete a na internetu nema informacija strucnjaka o njima. Da li zaista ispunjavaju specifikacije koje proizvodjac navodi? Treba da zamenim ulje uskoro a ovo mi po ceni i specifikacijama deluje ok https://www.galax.rs/shop/galax-racing-sae-5w-40/
Proizvodjac za moje vozilo (mini cooper 1.6 85kw iz 2006.) preporucuje 5w30 ili 5w40 bmw LL 01. I da napomenem, vozilo je preslo 260k i trosi oko 500ml ulja (galax 5w30) na 10.000 i ima ugradjen plin. Jeli ovo gore navedeno ulje dobro/bezbedno ili preporucujete neka druga?
Pođštovani,
ОдговориИзбришиPa ... povremeno ih pominjem (čak češće nego NIS, npr.). Prodati su pre par godina i sad bi trebalo (čak) i da su bolji nego u tranzicionom preriodu (uključujući i nesreću, a nametnutu, saradnju sa Prista Oil).
Mislim da su o.k.
Teško je reći da li ulja ispunjavaju sve što je navedeno na etiketi/sajtu, ali većinu (i "glavninu") toga, verovatno - da.
Ulje koje pominjete je baš za vaš motor.
Mogli bi koristiti i LL-04, što sigurno ispunjavaju ulja sa MB 229.51 (pošto ispunjavaju i 229.5). Galax ima dva ulja sa zvaničnim 229.51 a to su Racing Plus i Syntec Low SAPS, oba u SAE 5W-30. E, ona su 100% sigurna, ali su malo "ređa". Doduše, sa 0,5 lit. na 10k km mislim da je sasvim o.k. i 5W30 jer je to normalna potrošnja ulja.
Dakle, može bilo koje od dva navedena ali i ulje koje ste pomenuli (5W40). Skoro sasvim svejedno.
Pozdrav!
Btw. na sajtu je bio link na moj tekst o Galax uljima (hvala im na tome), ali nije usledio kontakt (što bi bilo makar kulturno). Nema veze, nisam ljut, ali bi bilo dobro za njihov brend.
ОдговориИзбришиInženjer "primenaš" (primene (ulja)) deluje o.k. (FAQ na njihovom sajtu je dorađen novim odgovorima).
Još jednom da ponovim "niko nije postao prorok u svom selu" pa ostaje da sam jedini kontakt imao sa FAM-om (ali nije samo zbog bloga bilo), ostali domaći proizvođači me ignorišu (a ja njih baš i ne, ali svakako se neću upinjati da ih hvalim, iako podržavam domaću industriju u principu).
Od uvoznika ... pa poznajem bar desetak njih i u "dobrim" sam odnosima sa njima (a par njih i prijatelj, što se trudim da ne prenesem na preporuke). Da, Mejdžorsi (njihovi uvoznici) su "tvrd orah" ... osim Total-a.
Pozz
Gospodine Stevo, svijet je pun pohlepnih i naduvenih.
ОдговориИзбришиVi Ste vrstan stručnjak, hvala Vam za savjete koje Ste mi dali i svako dobro Vam želim. Zoran
Hvala na ovim rečima. Sve najbolje i Vama. Pozz
ОдговориИзбришиPoštovani, pratim ovaj blog nekih 5 godina. Hvala na edukaciji, mislim da je jako interesantno nauciti koje ulje sipati u svoj auto. Dugo sam u svog Punta sipao Selenia 20k a zatim naisao na ovaj blo i puno citao i pretrazivao.
ОдговориИзбришиSelenia ulje sam zamenio za Shell i ako nista drugo ustedeo sam za tih nekoliko godina prisyojan novac 😊. Šalu na stranu.
Pre neki dan sam postao vlasnik Fiat 500L, 1.4, 16v. Ne zelim da placam skupo Selenia K p.e. ulje pa sam dosao do zakljucka da i za navedeni auto bilo ok da sipam Total Ineo 5w40 C3.
Zahtevi za moj auto su gradacija 5w40, ACEA C3. Niste mnogo pisali o ovom modelu automobila ba bih ja da vam posta im pitanje sta Vi mislite o mom izboru i da li možda imate neke druge predloge. Auto je 2014.godište i prešao je 70000km.
Vlada
Veliki pozdrav.
Poštovani g. Vladimire,
ИзбришиMalo kasnim, ali obaveza preko glave.
Potpuno sam saglasan sa Vašim izborom. Total INEO 5W40 MC3 (ACEA C3) je sasvim adekvatno ulje. Opet ćete uštedeti "gomilu" novca (mislim da je ovde i razlika veća).
Ne bih širio priču.
Samo da naglasim da uvoznik i distributer Selenia ulja ima svoje razloge za cenu. Mislim da (kao i još samo par njih) gradi i razvija brend na domaćem tržištu što sigurno košta. Ne kažem da je to 100% opravdano i da svako ko želi da uštedi nije u pravu, jedino što želim da naglasim da ni Selenia nije preskupa uzimajući u obzir da samo ulje (mali servis) pored cene tehničkog servisa, registracije i cene goriva, ne predstavlja poseban izdatak. A da, i putarina je sve skuplja pa još razlog manje da se štedi na ulju (osim, kad se ništa ne gubi, kao što je i Vaš slučaj).
Pozdrav!
Ako mi kazete da je Selenia 50% bolja kao sto je bukvalno 50% skuplja uzecu Seleniu, do tog momenta cu apsolutno pratiti vasu saglasnost sa Total uljem 😊
ОдговориИзбришиHvala na odgovoru i veliki pozdrav gospodine!
Da, svakako nije ni 5% bolja (može biti i lošija) a kamoli 50%.
ИзбришиPostovani profesore Stalker!
ОдговориИзбришиDilema;
Da li baš svako ulje koje ima odobrenje (approval) će vršiti svoj "posao" bez obzira na cenu samog tog ulja?
Odnosno da li će jeftinija ulja imati negativan uticaj na sam motor ili njegove sastavne delove(egr ventil,dizne,turbo,ili DPF)?
Ako pretpostavimo da se servis,odnosno promena ulja vrsi redovno na svakih do 15000km/ili 1x godišnje?
Da li je tačna konstatacija da se danas samo za par hiljada evra može dobiti to odobrenje,koje ipak bi trebalo da iza sebe ima sate i sate ispitivanja(da ne kažem dane)?
Onako,laički,gledajući,recimo za diesel motor VW,approval za 507.00 imaju razna ulja(recimo nekih 6 stranica štampanih !!!)
-od najskupljih bi izdvojio Ravenol vmp 5w30 i Extreme A.M.G. VR2
Dok na drugu stranu imamo i čak 3 puta jeftinija ulja !!!,kao;
K2,Go4lube,Fanfaro,Pemco,Chempioil,Divinol,Dexoll,Lotos,Mannolitd ..
Molim Vas,kao što rekoh,razlika u ceni je čak 3 puta!!!
Logički,da pitam,da li mislite da je dobro zaista sipati takva ulja-ova jeftinije pobrojana,bez bojazni da će se sutra nešto desiti samom motoru?
I da li takva ulja mogu izdržati taj interval do 15000 km za narednu promenu?
Ili se preporučuje takva ulja menjati na recimo 7-8000 km?
(Uglavnom su to Longlife ulja za koja proizvodjač čak?preporučuje zamena na 2 godine ili 30000km,što lično smatram da nije baš pametno i zbog samog motora(turba),jer naravno se vremenom gube sama svojstva tog ulja!)
I da li je takvim uljima recimo potrebno dodavati danas reklamirane dodatke Estere ulja?
Budite ljubazni molim Vas jer kao što rekoh,ipak je i finansijska strana bitna,što naravno ne umanjuje zasiguran kvalitet kod nabrojanih daleko skupljih ulja Ravenol i Extreme A M G .
E,sad,druga je stvar sto se ti skuplji brendovi više kopiraju i falsifikuju,tako da iz iskustva imam par slučajeva gde su ljudi kupili falš Mobil 1 i Castrol.
Pre par godina su bile velike akcije u Rusiji gde su našli mnogobrojne nelegalne punionice koje su stancale baš te renomirane i skuplje brendove!
Možda o zato ljudi se više odlučuju na ove jeftinije varijante smatrajući da je manja mogućnost prevare!
Unapred zahvaljujem
Borislav
Poštovani Borislave,
ОдговориИзбришиVelika tema i bar za jedan ceo tekst (ili seriju) za šta više nemam vremena.
Approval-i više nisu apsolutna garancija i više su administrativna stvar. Platite, navedete formulaciju ulja i dobavljače i obavežete se da će tako i ostati ili da ćete u slučaju promene obavetiti VW. Šaljete i par litara ulja kao garanciju (ali mislim da se analize rade samo po potrebi ili na slučajnom uzorku).
No, to bi trebalo da bude dovoljno.
3x skuplje ulje se sigurno ne isplati (ukoliko ste racionalni) ali ako imate "laki tenk" (SUV) od par desetina hiljada evra, šta je to dati novac za najskuplje na tržištu (zar ne?). Uzeti od svakog koliko je spreman da plati (opšti ekonomski princip).
Dakle, osim najskupljih i najjefinijih ima i ona "zlatna sredina" koju najčešće navetujem kao optimalnu kupovinu.
Dakle, iako bi 10 hiljada (pa i 15000) km moglo svako "overeno" ulje da napravi, zašto ne koristiti bilo koje ime sa bloga (plus desetak koje nisam stigao)?
Dovoljno su renomirana, a cena umerena.
Npr. Total od velikih kompanija, a od malih i srednjih "tušta i tma" (npr. Wolf od onih umerenije cene) sa svih strana sveta.
Toliko za sada (možda dodam koju reč, ali ne mogu da obećam).
Pozz
Reklame nisu dozvoljene !!
ОдговориИзбришиAdvertisements are not allowed !!
Prvo sam ostavio počinioca a izbrisao samo sadržaj, ali da ne bi dosađivao stavio sam ga na listu spam.
ОдговориИзбриши