Ima li šta prostije od ovoga? Svako uputstvo za automobil ima zadati preporučeni interval zamene ulja. To je najčešće 15k km, zatim 20k km i 30k km, stariji automobili imaju 5k, 7,5k i naravno 10k (10 hiljada) km. Retki su automobili koji imaju 40 ili 50 hiljada km kao preporuku.
O čemu onda uopšte treba raspravljati?
Neki proizvođači automobila (motora) naznačavaju a retki i ne ali postoji normalan režim vožnje i ozbiljani, strogi ili najbolje rečeno teški uslovi eksploatacije (vožnje), "severe conditions".
Kod normalnog je sve manje-više jasno, osim što vozači često previđaju (kao i kod servisa) da postoji i vremensko ograničenje a ne samo u kilometraži. Ubedljivo je najčešće godinu dana, ređe 6 meseci ili dve godine. Znači šta prvo istekne, pređeni put ili vremenski interval.
1) Nemojte (ali zaista nemojte) menjati vaše motorno ulje na 5.000km ili čak 3.000km ukoliko je normalni interval zamene 15.000km ili više! Postoji mit o menjanju ulja na 3 hiljade milja u Americi dok u Evropi nije baš toliko raširen ali postoji (5.000km mit), tj. u CEE kao 3.000km mit. Ukratko radi se o tome da su vaši (naši) očevi 60-tih i 70-tih XX veka menjali ulje u ovim kraćim intervalima i naravno nikad nisu imali problema pa to treba raditi i sad. Prvo nisu ulja više ista, drugo: ni motori nisu isti, treće ni goriva više nisu ista (ima još ali bar ova 3 najznačajnija faktora). Isto tako nekada se filter ulja menjao na dve zamene ulja a sad treba uvek to uraditi ili čak i zameniti filter ulja unutar jednog intervala. Ovo poslednje nije obavezno i nema mnogo smisla ali ukoliko koristite HC, SHC ili naročito sintetička ulja i imate dug interval zamene ne košta mnogo a može i da pomogne.
Lično bih rekao ovako: ukoliko koristite prosečne i solidne filtere ovo ima smisla a ukoliko su oni jako dobrog kvaliteta baš i nema ali svakako neće škoditi.
Ukoliko je preporučeni interval zamene 10.000km a vozilo koristite u "oštrim" uslovima 5.000km može biti preporuka ali ukoliko proizvođač automobila to ne ograničava ili preporučuje npr. 7.500km držite se preporuke.
Biće o ovome više a sad samo reč-dve: sva savremena ulja sadrže tzv. "time realising" aditive (aditive čije se dejstvo polako oslobađa vremenom, tj. za koje je potrebno vreme da iskažu dejstvo) od kojih je najpoznatiji ZDDP (doduše on i nije baš moderan aditiv) tako da ekstremno kratak interval zamene pored što je bacanje para ima i negativnih efekata. Doduše čistoća motora i još ponešto je nesumljivo na strani brže zamene no nije vredno toga.
2) Ukoliko niste sigurni možete koristiti preporuku za "severe condition" i menjati ulje češće ali to je uglavnom prevelika doza opreza. Oštri uslovi su (između ostalih):
- Vuča drugog vozila ili prikolice
- Sportska vožnja pri velikom broju obrtaja
- Gradska stani-kreni vožnja kraća od 10 a naročito 5km, i posebno leti ili zimi na ispod -10 stepeni celzijusa.
- Vožnja na velikoj nadmorskoj visini i u izuzetno prašnjavoj sredini.
Čak i ukoliko delom ispunjavate uslove teško da stalno vozite pod takvim uslovima.
Jedna ili dve vuče od po par km ili nekoliko desetina minuta mesečno oštrije (sportske) vožnje ne znači da vozite u "severe condition".
Onda bi ukoliko npr. proizvožač navodi polovinu intervala zamene to mogli da podignete na 2/3 ili 3/4.
Na primer:
- Obični uslovi (normal) 15.000km, oštri uslovi (severe) 7.500km - preporuka (recomm.): 10.000km.
- Obični uslovi 20.000km, oštri 10.000km - preporuka: 15.000km.
I tako dalje (etc.) ...
Tačan interval zamena za vaš način vožnje može da se utvrdi samo hemijskom analizom, što u slučaju porodičnog korisnika nije baš isplativo niti baš puno zasnovano (teško da jedan stil zadržavate dugi niz godina da bi jedna analiza dala pravu preporuku).
Veliki vozni parkovi rade analize jer je često potrebno "samo" dodati aditive za neutralizaciju kiselina i aditive protiv habanja i produžiti vek ulju i do 2 puta. Reciklaža ulja se tako i radi uz prethodnu ultra ili mikrofiltraciju.
3) Taksi službe i uopšte više od 80% gradske vožnje je zaista veliki zadatak za bilo koje ulje. Postoji više testova i istraživanje a jedno od poznatijih je udruženja njujorških taksista iz sredine 90-tih godina. Vršeno je na više stotina automobila od kojih je čak par desetina bilo rastureno u delove i merena su odstupanja i nivo pohabanosti. Međutim čak i ono nije bilo dovoljno statistički zasnovano jer je mereno po mnogo parametara. Ipak jedno je od detaljnijih.
To istraživanje je pokazalo da je 10.000km u uslovima gužve u New York-u maksimalan iterval zamene i da ni sintetika nije bila sposobna za više. Razlika između sintetičkih i mineralnih ulja su čak bile jako male. Iako je tad najnoviji API bio SH situacija čak ni danas nije mnogo bolja pogotovu od kad je smanjen nivo ZDDP-a pa bih se usudio da kažem da više od 15.000km u uslovima taksiranja po Bgd-u (Zg-u ili sličnom milionskom gradu) čak i ukoliko je interval zamene 30, 40 ili čak 50.000km nije za preporuku.
4) Da li sintetika produžava interval zamene? (Does the synthetic oil prolong the oil change?)
Da i Ne. Pretežno ne. (Yes & No. Mostly No.)
Kad se na tržištu pojavila ova vrsta ulja reklamirani su intervali zamene od 20 ili 25k milja (40-tak hiljada km). Kasnije su svi vodeći proizvođači uvideli da to ipak nije preporučljivo a često nije ni moguće jer se svako ulje pa i sintetičko prlja i postaje suspenzija ulja i produkta sagorevanja i koječega još.
Zvanično je stav da se ona menjaju po preporuci proizvođača kao i klasična.
Ovo nije samo zbog prethodno navedenog ili da ne bi bili odgovorni za kvar već ima i dobru stranu a to je da više kupujete ulja nego ukoliko produžite interval zamene.
Sintetika drastično poboljšava stvari u slučaju jakih zima, oštrih uslova vožnje i sličnog ali nema previše razloga da je koristite ukoliko nije preporučeno od strane proizvođača vašeg automobila.
Postoje motori (novije generacije a naročito sportski modeli) koji moraju koristiti sintetička ulja i tu nema dileme. Ukoliko živite u uslovima normalne (Evropske) klime i vozite normalno, sintetika neće dati posebno bolje rezultate od dobrog mineralnog ili polusitetičkog ulja ukoliko vam to preporučuje proizvođač motora (automobila).
Čak i ako smanjite potrošnju npr. 2% i motor radi tiše i dobijete još par sitnica u odnosu na uložen novac sigurno gubite.
No to ne znači da se sintetika nikako ne isplati. Osim što perfektno čisti vaš motor ona može biti i isplativa u slučaju da vozite u oštrijim uslovima. Sintetička ulja se mogu koristiti u oštrim uslovima kao obična pri normalnim što znači i do 2 puta duže (ili bar za 1/3 ili 50%).
Na primer ukoliko je preporuka: 15k(normal)/7,5k(severe) sasvim sigurno možete koristiti interval od 10k km ukoliko koristite sintetiku, a za hrabrije i celih 15k. Vodite računa da ne prekoračite i vremensko ograničenje zamene.
OVO VAM NISAM REKAO (I did not tell you this)
Ukoliko vozite pri normalnim uslovima možete koristiti sintetičko ulje (ukoliko vam je preporuka mineralno/polusintetičko) nešto duže nego preporučeno. Koliko? To je naravno teško reći. Najbolje je ne preterivati pa za 15.000km nemojte preći granicu od 20.000km., ili za 20.oookm idite do 25.000km. To znači 1/3 do 1/4 i to ukoliko ne pređete (bar ne više od mesec-dva) vremensko ograničenje.
Isto tako ako ikako možete preći granicu u vremenu onda možete to uraditi sa sintetikom. Ipak više od 18 meseci ukoliko je preporuka 12 nikako nemojte, uz savet da to bude ipak do 15 ako baš ne mora više. Ovo opet ukoliko ne prekoračite uslov pređenih kilometara.
Ukoliko pak oba prekoračujete smanjite prekoračenje, npr. 18k za 15k i 15meseci za 12 ali maksimalno.
Vodite računa da koristite fabrički preporučen filter za ulje ili na polovini zamene promenite filter ulja. Pri svemu vodite računa da se radi o sintetici koja se može koristiti i u starijim vozilima (ogromna većina njih, vidi glavni tekst).
5) I na kraju prvog dela i jedna zanimljivost:
Postoje ljudi koji uopšte ne menjaju ulje (a nije Synlube-4-Life) ili to čine tek svake treće godine uz puno pređenih kilometara i do 100.000km.
Teško da zaslužuje komentar ali kako uspevaju da izvuku i više od pola radnog veka motora (oni srećniji) ipak par naznaka. Prvo: sa vremena na vreme ovi "frikovi" iscede ulje pa puste da se štroka istaloži pa dekantacijom vrate isto uz naravno i do 0,5lit. novog zbog nivoa. Drugo ovo je moguće samo kod motora koji više troše ulje pa se ono često doliva. Treće ovo su često lažni navodi ili vlasnik i ne zna da su mu na servisu menjali ulje, slično tvrdnjama da su svećice na motorima starije konstrukcije izdržale 80 ili čak 100.000km.
Druga kategorija ljudi koji retko menjaju ulje su oni koji (pogrešno) misle da sintetika može da izdrži 100.000km (a ne može; synthetic could not go through as much as 100k km, even close - in cars, it is only possible in trucks) ili veruju u teorije zavere da moderna ulja u modernim motorima mogu izdržati bar 2 (ili više) puta više od navoda proizvođača i da je sve to ujdurma naftne i automobilske industrije ne bi li se ulja više trošila.
Sve to naravno nije tačno a neke granice sam gore i pomenuo.
Kod produženog intervala zamene (extended changing interval) "kvaka 22" (slično engine flush-u) je u tome da napamet teško ali zaista teško možete znati koliko on može preći preporučeni. Jedino (skupa) analiza ulja (pre svega hemijska ali strogo gledavši fizičko-hemijska) može to tačno da vam kaže ali onda slaba vajda jer finansijski efekat se cenom analize ne samo istopi već trošak bude znatno veći od (eventualne) uštede.
P.S. Što se tiče raznih režima vožnje karakterističan je savet kompanije Selenia za njihovo racing ulje (vidi i glavni tekst pod Selenia).
Preporučena zamena za ne-turbo mašine: 20.000km, za turbo 10.000km a za uslove takmičenja 5.000km.
Ovo je više nego krunski dokaz da i "severe condition" ima zapravo više kategorija tako da takvi uslovi vožnje mogu skratiti interval zamene na 2/3, 1/2, 1/3 pa čak (kao što je gore navedeno) i na samo 1/4. Vodite računa o ovome. Upravo ta činjenica je jedina koja još održava mit o zameni na 3-5.000km, jer izuzetno teški uslovi mogu 15.000km preporuke pretvoriti u 5.000 ili čak i manje, no realna potreba za ovako nečim nije ni blizu hiljaditog dela (0,1%) vozačke populacije više nego dovoljno da nije primenjivo na preostalih 99,99% čineći tvrdnju više nego mitom.
P.S.S. Ukoliko ste u Americi (Kanadi) možete naići na garancije da sintetičko ulje proizvođača XYZ može da se menja na 20k ili 25k milja čak iako vam je preporuka 10k. Nemojte ići tako daleko makar XYZ bio i AMSOIL (koji uskoro stiže na red). Duplo duži interval zamene ili čak 2,5 ili više je zaista previše. Čak iako bi ste sa AMSOIL-om verovatno pregurali sve bez posledica ipak ne radite to. Ako se radi o nekom manje poznatom proizvođaču stvari su još gore. Jednostavno ne nasedajte na tu priču. Garancija je zapravo "garancija" jer ćete teško dokazati da je vaš kvar motora prouzrokovan uljem. Ne samo za izbegavanje već za izuzetno izbegavanje!!
Ako sam se i osmelio da kažem ono što je u većini (ali ne 100%) slučajeva tačno (pod "ovo vam nisam rekao") priznaćete da sam pri tome bio veoma oprezan i uzdržan. Preterivanja tipa 2 puta više od normalnog su samo preterivanja jer ako nije nemoguće i do 50% produžetka intervala čak je i to više u domenu: "ovo radite na sopstvenu odgovornost" ili "ruski rulet" sa vašim motorom, pa iako je sa jednim metkom (5/6 šansi da će sve biti O.K.) jednom će revolver opaliti a onda vam ne gine generalka ili bar veća intervencija na motoru. U boljem slučaju skratićete mu vek bar za 20%.
Onda bi ukoliko npr. proizvožač navodi polovinu intervala zamene to mogli da podignete na 2/3 ili 3/4.
Na primer:
- Obični uslovi (normal) 15.000km, oštri uslovi (severe) 7.500km - preporuka (recomm.): 10.000km.
- Obični uslovi 20.000km, oštri 10.000km - preporuka: 15.000km.
I tako dalje (etc.) ...
Tačan interval zamena za vaš način vožnje može da se utvrdi samo hemijskom analizom, što u slučaju porodičnog korisnika nije baš isplativo niti baš puno zasnovano (teško da jedan stil zadržavate dugi niz godina da bi jedna analiza dala pravu preporuku).
Veliki vozni parkovi rade analize jer je često potrebno "samo" dodati aditive za neutralizaciju kiselina i aditive protiv habanja i produžiti vek ulju i do 2 puta. Reciklaža ulja se tako i radi uz prethodnu ultra ili mikrofiltraciju.
3) Taksi službe i uopšte više od 80% gradske vožnje je zaista veliki zadatak za bilo koje ulje. Postoji više testova i istraživanje a jedno od poznatijih je udruženja njujorških taksista iz sredine 90-tih godina. Vršeno je na više stotina automobila od kojih je čak par desetina bilo rastureno u delove i merena su odstupanja i nivo pohabanosti. Međutim čak i ono nije bilo dovoljno statistički zasnovano jer je mereno po mnogo parametara. Ipak jedno je od detaljnijih.
To istraživanje je pokazalo da je 10.000km u uslovima gužve u New York-u maksimalan iterval zamene i da ni sintetika nije bila sposobna za više. Razlika između sintetičkih i mineralnih ulja su čak bile jako male. Iako je tad najnoviji API bio SH situacija čak ni danas nije mnogo bolja pogotovu od kad je smanjen nivo ZDDP-a pa bih se usudio da kažem da više od 15.000km u uslovima taksiranja po Bgd-u (Zg-u ili sličnom milionskom gradu) čak i ukoliko je interval zamene 30, 40 ili čak 50.000km nije za preporuku.
4) Da li sintetika produžava interval zamene? (Does the synthetic oil prolong the oil change?)
Da i Ne. Pretežno ne. (Yes & No. Mostly No.)
Kad se na tržištu pojavila ova vrsta ulja reklamirani su intervali zamene od 20 ili 25k milja (40-tak hiljada km). Kasnije su svi vodeći proizvođači uvideli da to ipak nije preporučljivo a često nije ni moguće jer se svako ulje pa i sintetičko prlja i postaje suspenzija ulja i produkta sagorevanja i koječega još.
Zvanično je stav da se ona menjaju po preporuci proizvođača kao i klasična.
Ovo nije samo zbog prethodno navedenog ili da ne bi bili odgovorni za kvar već ima i dobru stranu a to je da više kupujete ulja nego ukoliko produžite interval zamene.
Sintetika drastično poboljšava stvari u slučaju jakih zima, oštrih uslova vožnje i sličnog ali nema previše razloga da je koristite ukoliko nije preporučeno od strane proizvođača vašeg automobila.
Postoje motori (novije generacije a naročito sportski modeli) koji moraju koristiti sintetička ulja i tu nema dileme. Ukoliko živite u uslovima normalne (Evropske) klime i vozite normalno, sintetika neće dati posebno bolje rezultate od dobrog mineralnog ili polusitetičkog ulja ukoliko vam to preporučuje proizvođač motora (automobila).
Čak i ako smanjite potrošnju npr. 2% i motor radi tiše i dobijete još par sitnica u odnosu na uložen novac sigurno gubite.
No to ne znači da se sintetika nikako ne isplati. Osim što perfektno čisti vaš motor ona može biti i isplativa u slučaju da vozite u oštrijim uslovima. Sintetička ulja se mogu koristiti u oštrim uslovima kao obična pri normalnim što znači i do 2 puta duže (ili bar za 1/3 ili 50%).
Na primer ukoliko je preporuka: 15k(normal)/7,5k(severe) sasvim sigurno možete koristiti interval od 10k km ukoliko koristite sintetiku, a za hrabrije i celih 15k. Vodite računa da ne prekoračite i vremensko ograničenje zamene.
OVO VAM NISAM REKAO (I did not tell you this)
Ukoliko vozite pri normalnim uslovima možete koristiti sintetičko ulje (ukoliko vam je preporuka mineralno/polusintetičko) nešto duže nego preporučeno. Koliko? To je naravno teško reći. Najbolje je ne preterivati pa za 15.000km nemojte preći granicu od 20.000km., ili za 20.oookm idite do 25.000km. To znači 1/3 do 1/4 i to ukoliko ne pređete (bar ne više od mesec-dva) vremensko ograničenje.
Isto tako ako ikako možete preći granicu u vremenu onda možete to uraditi sa sintetikom. Ipak više od 18 meseci ukoliko je preporuka 12 nikako nemojte, uz savet da to bude ipak do 15 ako baš ne mora više. Ovo opet ukoliko ne prekoračite uslov pređenih kilometara.
Ukoliko pak oba prekoračujete smanjite prekoračenje, npr. 18k za 15k i 15meseci za 12 ali maksimalno.
Vodite računa da koristite fabrički preporučen filter za ulje ili na polovini zamene promenite filter ulja. Pri svemu vodite računa da se radi o sintetici koja se može koristiti i u starijim vozilima (ogromna većina njih, vidi glavni tekst).
5) I na kraju prvog dela i jedna zanimljivost:
Postoje ljudi koji uopšte ne menjaju ulje (a nije Synlube-4-Life) ili to čine tek svake treće godine uz puno pređenih kilometara i do 100.000km.
Teško da zaslužuje komentar ali kako uspevaju da izvuku i više od pola radnog veka motora (oni srećniji) ipak par naznaka. Prvo: sa vremena na vreme ovi "frikovi" iscede ulje pa puste da se štroka istaloži pa dekantacijom vrate isto uz naravno i do 0,5lit. novog zbog nivoa. Drugo ovo je moguće samo kod motora koji više troše ulje pa se ono često doliva. Treće ovo su često lažni navodi ili vlasnik i ne zna da su mu na servisu menjali ulje, slično tvrdnjama da su svećice na motorima starije konstrukcije izdržale 80 ili čak 100.000km.
Druga kategorija ljudi koji retko menjaju ulje su oni koji (pogrešno) misle da sintetika može da izdrži 100.000km (a ne može; synthetic could not go through as much as 100k km, even close - in cars, it is only possible in trucks) ili veruju u teorije zavere da moderna ulja u modernim motorima mogu izdržati bar 2 (ili više) puta više od navoda proizvođača i da je sve to ujdurma naftne i automobilske industrije ne bi li se ulja više trošila.
Sve to naravno nije tačno a neke granice sam gore i pomenuo.
Kod produženog intervala zamene (extended changing interval) "kvaka 22" (slično engine flush-u) je u tome da napamet teško ali zaista teško možete znati koliko on može preći preporučeni. Jedino (skupa) analiza ulja (pre svega hemijska ali strogo gledavši fizičko-hemijska) može to tačno da vam kaže ali onda slaba vajda jer finansijski efekat se cenom analize ne samo istopi već trošak bude znatno veći od (eventualne) uštede.
P.S. Što se tiče raznih režima vožnje karakterističan je savet kompanije Selenia za njihovo racing ulje (vidi i glavni tekst pod Selenia).
Preporučena zamena za ne-turbo mašine: 20.000km, za turbo 10.000km a za uslove takmičenja 5.000km.
Ovo je više nego krunski dokaz da i "severe condition" ima zapravo više kategorija tako da takvi uslovi vožnje mogu skratiti interval zamene na 2/3, 1/2, 1/3 pa čak (kao što je gore navedeno) i na samo 1/4. Vodite računa o ovome. Upravo ta činjenica je jedina koja još održava mit o zameni na 3-5.000km, jer izuzetno teški uslovi mogu 15.000km preporuke pretvoriti u 5.000 ili čak i manje, no realna potreba za ovako nečim nije ni blizu hiljaditog dela (0,1%) vozačke populacije više nego dovoljno da nije primenjivo na preostalih 99,99% čineći tvrdnju više nego mitom.
P.S.S. Ukoliko ste u Americi (Kanadi) možete naići na garancije da sintetičko ulje proizvođača XYZ može da se menja na 20k ili 25k milja čak iako vam je preporuka 10k. Nemojte ići tako daleko makar XYZ bio i AMSOIL (koji uskoro stiže na red). Duplo duži interval zamene ili čak 2,5 ili više je zaista previše. Čak iako bi ste sa AMSOIL-om verovatno pregurali sve bez posledica ipak ne radite to. Ako se radi o nekom manje poznatom proizvođaču stvari su još gore. Jednostavno ne nasedajte na tu priču. Garancija je zapravo "garancija" jer ćete teško dokazati da je vaš kvar motora prouzrokovan uljem. Ne samo za izbegavanje već za izuzetno izbegavanje!!
Ako sam se i osmelio da kažem ono što je u većini (ali ne 100%) slučajeva tačno (pod "ovo vam nisam rekao") priznaćete da sam pri tome bio veoma oprezan i uzdržan. Preterivanja tipa 2 puta više od normalnog su samo preterivanja jer ako nije nemoguće i do 50% produžetka intervala čak je i to više u domenu: "ovo radite na sopstvenu odgovornost" ili "ruski rulet" sa vašim motorom, pa iako je sa jednim metkom (5/6 šansi da će sve biti O.K.) jednom će revolver opaliti a onda vam ne gine generalka ili bar veća intervencija na motoru. U boljem slučaju skratićete mu vek bar za 20%.
I na kraju ali ne i po značaju (o ovome više u drugom delu, ali se mora bar pomenuti u prvom):
Boja ulja i promena nijanse u tamniju, nije ultimativni kriterijum za promenu ulja. (Color of motor oil and its' darkening is not ultimate criteria for changing of it).
Jedva da je uopšte kriterijum. Samo ulje menja boju iz raznih razlooga, a tamna boja od prljavštine (čađi, gareži) će se pre javiti u sintetičkim nego u mineralnim uljima (bolje rastvaraju garež).
Dakle nemojte kvalitet ulja vezivati na vreme za koje promeni boju a pogotovu promenu ulja, osim ukoliko je jako crno i puno gareži što nije isto što i sama boja ulja.
imam pezo307 hdi 2001g.go smeniv uljeto pred edna
ОдговориИзбришиgodina imam pominato 7000km. sto da napravam dali da go menam ili da vozam do 15000km.a koristam total 9000w.sinteticko ti blagodaram na pomosta
Poštovani,
ОдговориИзбришиZanimljivo pitanje (i u pravoj temi, brzo sam našao, jer do septembra 2009. namam direktan link na komentare (iz meni nepoznatih razloga)).
Preporuka za Vaš motor je 20.000km/2 god. ili 15000km/12 meseci (teži uslovi eksploatacije).
Koristite adekvatno i kvalitetno ulje, nastavite sa istim (ili sličnim).
U principu je moguće da nastavite i do 15000km ALI je moj savet da ulje promenite u narednih nekoliko nedelja.
Motor nije više nov (bez obzira na pređene km, a i njih verovatno ima poprilično, ipak je to dizel) pa je i za normalne uslove vožnje preporučljivo da se ide na interval za "severe" uslove eksploatacije što je 15000km ili godinu dana pa šta pre istekne.
Godinu ste već ispunili, taman je za zamenu.
Drugi razlog je to što 7000km godišnje spada u "slabu" upotrebu vozila što je za ulje posebno loše, tako da se tu kod starijih automobila (pre 90-tih) savetuju dve promene godinšnje (bez obzira na pređene km) a kod novijih - jednom godišnje, bez obrzira na pređene km.
Osim toga tako malo pređenih km obično znači i veći udeo kratkih gradskih relacija (taman idealana kombinacija za ubrzanu degradaciju ulja). Tako da sve to znači samo jedno: menjajte ulje na godinu dana ili maksimalno 10 hiljada km (da nije više od 18 meseci, kod vas nije, ali je ovo već lošiji savet).
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиShvatio sam da se ulje degradira i gubi svoja svojstva tokom vremena koriscenja, narocito kratkim gradskim voznjama, i da ne bi trebalo da ulje ostane u motoru duze od 12 meseci (18 ako je bas malo kosiršćeno).
Moje pitanje je da li ulje koje stoji u kantici, npr. kupio sam kanticu od 5 litra ulja, a u motor mi staje 3 litra, da li je i to ulje koje je ostalo u kantici degradirano posle godinu dana obzirom da je kantica bila otvorena i da li je ono pose godinu dana dobro da se sipa u motor za zamenu ulja.
Odnosno da li je bolje da kupujem kantice od litar za svaku zamenu ulja, ili ne smeta ako mi svaka druga zamena ulja sadrzi ulje staro godinu dana ali ne korišćeno koje je bilo u otvorenoj kantici, ali zatvorenog zapušača čuvano u uslovima kao i pre otvaranja (na suvom i tamnom mestu)?
Srdacan pozdrav, Marko
Poštovani g. Marko,
ИзбришиDo godinu dana je o.k. čuvati ulje koje je načeto ali je u originalnoj ambalaži, zatvoreno i na suvom i tamnom mestu.
Ipak, sigurno da je bolja opcija kupiti ulje u pakovanju od jednog litra za Vaš slučaj, i uvek imati "taze" ulje.
Cena 3 lit. nije veća od 4/5 onog od 5 (pretpostavljam) a možda i manje pa je ušteda kupovinom većeg pakovanja veoma diskutabilna (da Vam treba 4 lit. bilo bi solidno rešenje a i litar "starog" nije ništa posebno čak i da je degradiran (a nije, kao što sam već rekao).
Pozdrav!
G. Stevo, negde sam pročitao na vašem blogu, a nisam siguran jer ne mogu da nadjem... U pitanju je bila preporuka, da kad se menja ulje motora prethodno obavezno treba motor zagrejati do svoje radne temperature, pa sačekati i promeniti. Da li grešim, ako ne, u čemu je štos? Hvala!!!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиNema tu nikavog štosa, cake, kvake ...
To je procedura.
Jedino (još) jedan deo servisa da se priuči tome (lakše im je "na hladno", a i više im se isplati u svakom pogledu, njima ali ne i vlasniku vozila).
Mislio sam da je to tipična "zdrava pamet" (zdrava seljačka logika) ali sam se suočio sa tim da oni koji trebaju da to urade, ne rade.
Logično je, samo zagrejano ulje (optimalno 80°C, može i na 60°C ali je već lošije ukoliko je ispod; za ovo leti treba cca. 5-10km, zimi bar duplo više) može da se iscedi u optimalnoj količini za razumno vreme (problem servisa i jeste zadržavanje vozila ali ovo im ide u prilog). Kada je ulje hladno, za 15-tak min. ispuštanja zaostane više od 10% starog ulja (upravo toliko ili manje je optimalno), kada je hladno i više od 20%.
Osim toga ako menjate ulje posle više sati od gašenja motora, mnogo (više) nečistoća ostaje u motoru i ispuštaju se samo one iz kartera.
Dakle, zagrejte motor, nakom par (min. 5 min. ... npr. 10-15 min.) minuta počnite sa procedurom ispuštanja ulja (vreme prekratite skidanjem filtera ulja).
Ako ikako možete neka to traje bar pola sata (idealno sat ili više ako nije leto, ako radite u sopstvenoj režiji).
Vodite računa da radite sa vrućim motorom!
Naočare i rukavice (kao i dugi rukavi) su obavezni!
Imate i na net-u video uputstva.
Total je imao odlično uputstvo (valjda se može izguglati) koliko se sećam (verovatno i druge velike kompanije).
Pozdrav!
Odlično, znači nisam pevideo informaciju! Jako logična instrukcija, koja se u praksi slabo ispoljava, a objašnjenje je besprekorno. Hvala!
ОдговориИзбришиПочитуван госн. Стево, имам Mercedes c220 sport coupe од 2004. На 08.10.2015 сменав масло (liqui moly 5w40 sintetic) и филтер. До денес имам поминато многу малку километри, околу 4000, дали има можност да го пролонгирам менувањето на маслото барем за некој месец или не. Ви благодарам однапред.
ОдговориИзбришиПочитуван госн.,
ИзбришиВо неколку месеци нема да има проблем.
Сепак, промена на масло најдоцна во почетокот на пролетта.
(Каде што, во целост, не повеќе од 18 месеци, со помалку - толку подобро.)
Nadam se da sam se dobro snašao sa makedonskim (malo gugl, malko ja).
Dakle, ne više od (ukupno) 18 meseci, recimo na prve nagoveštaje prolaska zime (druga polovina marta sledeće godine) zamenite ulje. Bez obzira što će biti tek 5-6 hiljada km.
Pozdrav!
Jedno pitanje... Ako se ne prelazi puno kilometara.. Npr po sezoni 3000,da li je dobro da se ulje mjenja svake druge sezone.. U pitanju je motocikl.. Pozzzz
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиTo svakako nije dobro. Može da prođe (više godina) ALI nikako nije dobro. Ulje se menja posle svake sezone (makar to bilo samo letnjih par meseci).
Osim toga, čak je loše ostaviti korišćeno ulje preko zime, dakle ne menjati dve godine je mnogo loše.
Ulje je najbolje menjati na kraju sezone.
Pređeni km nisu od značaja, menja se i na 1000km a kamoli 3000.
Ali znam na desetine koji menjaju na dve godine i ništa loše nije bilo, motocikl mu ima više od 10 god.
E a da je menjao svake sezone, mašina bi mu trajala još duže ... makar 50% (vrlo gruba procena može biti i manje ali naročito VIŠE).
Pozdrav!
Ja promenim na svakih 1500km, uopste ne zelim da se zezam tim sitnicama i da na kraju platim mnogo vise veci problem
ОдговориИзбришиTako se to radi.
ИзбришиVozim Yarisa 1.4 D-4D 2006.god. preso sam 210.000km i sipam Liqui Moly 10W-40 MoS2 a menjam ga na 7.500km.Da li mogu da povecam interval zamene na 10-12.000km.?
ОдговориИзбришиDa, naravno.
ОдговориИзбришиAli ne više od toga (za ipak stari motor, do 10k km idealno). Ako je mnogo gradske vožnje, onda zadržite svojih 7500 km.
UIje je o.k. ali možete razmotriti i Super Leichtlauf, koje je verovatno adekvatnije (iako su razlike u nijansama).
Pozz