Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 04. август 2009.

Ultra moderna motorna ulja, Ultra Modern engine oils


Motul 8100 Eco-clean (ACEA C2) 5W-30
Motul V300 various viscosity
Liqui Moly TopTec 4200 5W-30
Liqui Moly Syntoil longtime plus 0W-30
Liqui Moly Synthoil Energy (new version) 0W-40
Mobil 1 - Advanced Fuel Economy various viscosity
Mobil 1 - ESP Formula various viscosity
Addinol Megalight MV 038/039 0W-30
Addinol Giga light MV 0530 LL 5W-30
Valvoline SynPower 5W-30
Valvoline VR1 Racing various viscosity
Eneos Premium Ultra 0W-50
Eneos Premium Ultra 0W-20
Elf Excellium FULL-TECH 0W-30
Elf Solaris (various) 5W-30
Castrol EDGE Sport 0W-40
Castrol TDS EDGE 5W30
Fuchs TITAN GT1 SAE 0W–20
Fuchs TITAN GT1 SAE PRO 5W-30
Fuchs Titan Supersyn Longlife + 0W-30

Konačno liči na tabelu, zar ne? Malo dodatnog truda vredi. (Naročito od kad sam vratio da ne bude tabela...)

Lista se odnosi na (List is in relation with): Motul, Liqui Moly, Mobil, Selenia, Addinol, Valvoline, Eneos, Elf, Kroon, Castrol i Fuchs.

Šta su super (ultra) moderna ulja?
U principu su to Low SAPS motorna ulja za automobilske motore najnovije generacije.
Ipak, autor nije hteo da se ograniči samo na njih već je u obzir uzeo i neka "Mid SAPS" ulja.
Prilikom sastavljanja liste primarni uslov je bila opšta moderna koncepcija a ne samo najnoviji standardi.
Pristup je bio da u tabeli budu ulja koja su i za benzince i dizelaše jer specijalna ulja samo za jednu vrstu motora i nisu baš nešto moderna koncepcija, zar ne?
Tako da ima nešto manje ulja specijalizovanih za dizel motore. No kao i u drugim tabelama (ovde nešto manje) približno polovina navedenih ulja ima i svoje "diesel" varijante.
Odstupio sam u slučaju Eneos-a čija su ulja nepogodna za dizel, znači specifično benzinska. To je stoga što su oba zaista izuzetna i jedinstvena na svetskom tržištu uopšte. Neka to budu, kako se već kaže, izuzeci koji potvrđuju pravilo.
Ovo je možda i najmanje interesantna tabela, a uz prethodne dve stižu i "Top Quality" i "High Tech", koje će možda biti i kontroverzne no svakako zanimljive.
High Tech ulja se razlikuju od Ultra modernih pre svega što ne samo da ne moraju biti Low SAPS ulja već ni ispunjavati ne samo najnovije već i jednu generaciju iza najnovijih standarda (mada u većini to nije slučaj). I naravno High quality ne samo što ne moraju biti SM ili SL već čak ni SJ, tj. mogu biti i SH ulja, što je najčešće zbog visokog sadržaja ZDDP-a kao aditiva.
Vodite računa da se sve tabele (za sada) odnose samo na u tekstovima obrađene proizvođače.
Ostali će biti dati u posebnim kada završim sa proizvođačima.
Primetiće te da su pojedina ulja u dve pa čak i tri kategorije. To samo znači da su zaista izuzetna.

I na kraju: osim pomenute dve tabele (već spremne) moguće je da će biti još jedne - "ulja koja zaslužuju pažnju" ili "zanimljiva ulja"; nešto kao oznake "!?" i "?!" za šahovske poteze.

Nisam zaboravio ni ulja za motocikle. Ipak detaljniji tekst će morati da sačeka nedelju ili dve a jedan kraći sledi za par dana, verovatno odmah nakon tabela.

8 коментара:

  1. low saps ulja imaju manju koncentraciju ZDDP.. postoji li neki drugi aditiv koji kompenzuje ovaj manjak, svakako se reklamiraju kao "ulja niskog trenja"? Hvala :)

    ОдговориИзбриши
  2. Ne sekirajte se za niži sadržaj ZDDP-a. To je nadoknađeno na više načina.
    Prvo: ZDDP postoji u više formi (kompleks) pa se koriste "modernije" verzije istog koje daju isti efekat pri manjoj koncentraciji uopšte a naročito cinka i fosfora.
    Drugo: često imaju modifikatore trenja (friction modifier) a to su obično Mo(libden) organski kompleksi (rastvorni i bez boje za razliku od MoS2).
    Treće: obično su niže viskoznosti (0/5W-20/30) pa samim tim daju manje trenje pri hidrodinamičkim uslovima a i brže dostižu iste te pri manjim obrtajima motora.
    ITD.
    Jednostavno rečeno: Low SAPS ulja imaju nešto drugačiji sistem aditiva nego "normal" SAPS.

    ОдговориИзбриши
  3. Poslije duzeg vremena, molio bih vas za jedno misljenje. Naime, sticajem okolnosti (bolest), od zadnje zamjene ulja, tj za godinu dana, presao sam samo 4500 kilometara.. Rok za stajanje ulja u motoru je istekao, ali je kilometraza za castrol magnatec zaista mala.. Smijem li jos malo nastaviti voziti do zamjene, i od prilike koliko (prelazim nesto vise od 500 km mjesecno)? Hvala na odgovoru :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Milane,
      Nadam se da ste (sada) bolje.
      Interval po vremenu uz malo pređenih km se može donekle produžiti (skoro da je za rubliku "ovo vam nisam rekao") ali tu ne treba preterivati.
      Otprilike bi za mineralna i PS ulja taj rok trebao da bude max. 18 meseci a za sintetička (5W-30/40 i pogotovu 0W-xx ulja) do 2 godine.
      Ne potcenjujte kiseonik iz vazduha ... čim ulje nije hermetički zatvoreno, brže propada ... živimo (a da nismo ni svesni toga ali zahvaljujući tome) u veoma oksidativnoj atmosferi ... naročito je opasan kiseonik rastvoren u ulju/vodi (bolje se rastvara u vodi) pa je dobro da posle duže pauze napravite jedan "izlet" van grada i malo izgurate (bar) vodu i gorivo iz vašeg ulja.
      Za sam motor je loše kada dugo stoji i ne pali se, pa ako se već ne koristi treba ga povremeno upaliti ili još bolje na mesec dana odvoziti pola sata (ili više, naravno). Tu "obavezu" je mogao da odradi neko umesto Vas.
      Još jednom: najbolje želje za (potpuni) oporavak i čuvajte se.
      Pozdrav!

      Избриши
  4. Po obicaju, zaboravih nesto :) Zanima me, da li je ZDDP za ovih 4500 km odradio svoje, tj. ostavio sloj na kliznim i tarnim povrsinama?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste, jednim (manjim) delom.
      On "radi svoje" (vrši funkciju) i dok se ne raspadne (tj. ne valja ni previše da se "raspadne").
      Zavisi i od uslova vožnje. Uglavnom par hiljada km jeste dovoljno i za ovu njegovu funkciju ("staklasti" film na površinama), manje od 3000km da se čovek zapita. Ipak, koliko god da je posle 2 godine ulje se mora promeniti, nije više ono koje treba da bude.
      Pozdrav!

      Избриши