Dobro de, preterao sam malo ali znajući šta je firma bila a šta je Henkel danas neverovatna je činjenica da nisu broj 1 na domaćem tržištu. Nadam se da je samo podela težišta (prećutna ili dogovorena svejedno) između Henkela i P&G.
No vratimo se FAM-u.
Na njegovu sreću od nastanka ide mu sve bolje (naravno uz povremene krize ali ništa strašno).
Osim sposobnog rukovodstva (iliti menadžmenta kako se danas kaže) imali su i pomalo sreće.
Najvažnije je da su 1992. podpali pod NIS i da su krizne devedesete iskoristili (doduše tu je više politike nego poslovanja ali i to je sastavni deo svakog brenda) da ojačaju infrastrukturno, osavremene proizvodne pogone i podignu pogon ambalaže (to je doduše deo infrastrukture no bitno je pomenuti).
Od sredine devedesetih po oceni autora teksta preuzimaju primat od Galax-a u pogledu kvaliteta ili bar kvaliteta u očima potrošača (a to je jednako ili važnije od prvog).
Od 2000. ili godinu-dve nakon toga su definitivno vodeći domaći brend mada u tržišnom pogledu tek jednak Galax-u.
2003. otvaraju nov potpuno automatizovan pogon motornih ulja i od tada nesumljivo po kvalitetu postaje no. 1 u Srbiji.
I da skratimo: ovo je jedan zaista dobar proizvođač sa vrlo kvalitetnim proizvodima.
I da rasčistimo: nije sad baš "Amerika" u odnosu na Galax ali je definitivno bar za nijansu ispred.
Videće se i iz kompletnog teksta ali jako je uočljivo da im je proizvodni program savremeniji, da su logistički jači i da definitivno imaju savremeniju opremu.
I jedni i drugi imaju dobre stručnjake i tu su manje-više egal, ali rukovodstvo FAM-a je očigledno bilo više tržišno orijentisano i bolje je odradilo posao pre privatizacije.
Sad imaju priličnu samostalnost ali i vlasnika koji je iz sveta motornih ulja i distrubucije istih te sve ide kako se poželeti može.
Naravno ne treba sedeti na lovorikama jer Prista je izuzetno, ali izuzetno jak igrač, tu su sad i Luk Oil, pumpadžije (OMV, Eko, MOL ... ) i naravno stari znalci: Optima i INA.
Kako je 2006. prvo mesto (sa Galax-om) ionako bilo deljeno, pred FAM-om je tek pravi izazov jer stići do prvog mesta često bude lakše nego tamo se i održati.
Doduše izvoz u desetak zemalja je značajna stvar i nije postignuta samo marketingom, dobrim pregovorima i cenama već pre svega kvalitetom.
Malo sam se isfilozofirao (što mi neće povećati čitanost i popularnost) no morao sam da (makar na specifičan način) istaknem retku pojavu uspešne firme kada (uglavnom) sve ide nizbrdo u zemlji Srbiji pre svega kada je proizvodnja u pitanju (delatnost u ukidanju).
Još par stvari: Prvo, sajt nije nimalo lošiji od Galax-a. Informacija sasvim dovoljno no traži se registracija, što ima prednosti ali nije neophodno. Srećom registracija je brza i ne traži lične (osobne) podatke, što je veliki plus. Uzevši ovo u obzir i FAM ne mora da se stidi velikih proizvođača. Doduše kao i Galax-ov sajt je dizajnerski skroman i valjalo bi to malo popraviti zbog imidža firme. Ipak sadržajno je solidan i pravi je koorporacijski sajt (starije generacije).
Možda je samo trebalo da osnovne podatke ostave bez logovanja a više detalja (kojih nema) kao što su: Noak isparljivost i testove po API ili ACEA da idu sa registracijom i to ovakvom kakva je bez suvišnih detalja.
Uzgred, MSDS (LBPP - lista bezbednosnih podataka proizvoda) su bar po tački sastava ubedljivo najbolje od onih koje je autor video (a nadgedao se toga) i po tome se vidi i ozbiljnost firme i sigurnost i poverenje koje imaju u sebe. Naime sastavi su dati jako detaljno a svi (pa i svetski) proizvođači stalno tu nešto muljaju kao da će sakriti slona u gepeku automobila.
Drugo, nije loše pomenuti i NSF sertifikaciju makar za 2 proizvoda, što široj publici ne znači mnogo ali je dokaz ozbiljnosti pristupa poslu.
Treće, prelistajte foto-galeriju na sajtu proizvođača i uverite se da im je proizvodni pogon zaista savremen. Može i bolje a naročito veće no suštinski ni veliki svetski proizvođači nemaju izuzetno bolju i savremeniju opremu već je više stvar detalja nego generacijske razlike. Doduše iskusnom oku (autora) nije promaklo da bar jedna stvar može biti i bolja (za malo para) ali to nije ništa što bi uticalo na kvalitet pa neću navoditi ionako bi se pogrešno shvatilo. Radi se o propustu u smislu opšteg utiska apoteke kojim pogon odiše no nečem lošem.
I zaista čistoća i detalji (iako birani za fotografisanje) zaista ostavljaju vrlo, vrlo dobar utisak.
Pogon je do te mere uredan da ga se ni proizvođači hrane pa čak ni farmaceuti ne bi postideli i da ne cepidlačim ali ako je bar 80% sa slika (a verujem da jeste) stalno stanje, budite uvereni da u auto sipate brižljivo i pedantno proizvedo motorno ulje.
Dakle FAM (Fabrika maziva) je tehnološki uporediva sa svetskom elitom (automatizovana proizvodnja), zbog logistike i relativno malih kapaciteta ipak ima veće troškove od njih, ali su troškovi transporta gotovog proizvoda (i mala carina) na njihovoj strani te mogu ostati konkurentni što i jesu.
FAM može hrabro izaći na crtu velikim, pa da vidimo i čime.
FAM ulja, FAM oils
Brend motornih ulja ovog proizvođača ima naziv FENIX i mislim da bi trebalo da malo porade više na tome jer za razliku od npr. Modriče gde je Optima sinonim kod Fenix i FAM-a ta veza još uvek nije u širokim masama zaživela.
Fenix Gold SAE 0W-30
Vrhunski proizvod, vrlo moderan i u trendu. Potpuno sintetičko motorno ulje sa viskoznošću 0W-30 čime pripada kategoriji FE (Fuel Efficient, za štednju goriva) i za najmodernije automobile današnjice. Pogodno je (naravno) i za motore koji imaju fabrički preporučeno 5W-30 (veliki broj aktuelnih modela) i 10W-30 (malo starijih ili još uvek u proizvodnji) pri čemu može u odnosu na fabričku preporuku uštedeti 1 do 2% goriva uz istu ili bolju zaštitu motora i lakši hladni start motora u zimskim uslovima.
Osnova ovog ulja su PAO sintetička ulja IV bazne grupe i stoga je ovo 100% sintetičko ulje čak i strogo gledavši. Ima bogat paket aditiva i iako se (naravno) ne navodi tačan sadržaj podozreva se cifra od 25% ± 10% (od tih 25 da se razumemo). Ovo je velika brojka ali primerena modernim sintetičkim uljima. Osim visokog sadržaja aditivi su i solidno moderni, vrlo dobro no može i bolje. Možda samo nije navedeno u LBPP no malo je verovatno s obzirom na otvorenost kod baznih ulja).
Uz za sintetiku očekivane osobine (protiv habanja, antioksidacione i sl.) pogodno je i za produžene intervale zamene. Po navedenim standardima to bi značilo do 20.000km u slučaju putničkih vozila bilo benzinaca bilo dizelaša. Za duže intervale zamene trebalo bi konsultovati proizvođača motora ili FAM.
Ispunjava API SL/SJ/CF i ACEA A5/B5-04 (i A3/B4-04). Ovo je pomalo neuobičajeno ali ne bih dublje ulazio u temu da ne oduzmem previše prostora.
Sve u svemu ulje je više za vrhunske performanse i može poslužiti kao sportsko (trkačko) jer ne spada u supermoderna "low SAPS" ulja. S toga i pored moderne viskoznosti treba obratiti pažnju kod motora najnovije generacije jer nije za sva pogodno. Takođe nije za dizele sa filterom čestica.
Gustina 0,86 (odgovara "Racing" sintetikama), viskoznost na 100 - 11,7 što je na blizu gornje granice za SAE 30 (12,5) pa bi se moglo (u šali) podvesti pod "SAE 0W-35".
Indeks viskoznosti od 170 je taman koliko treba (malo ispod proseka klase ali to nikako nije minus jer je možda i posledica umerenog dodatka modifikatora viskoznosti), sulfatnog pepela 1,5% što ga diskvalifikuje kao ulje pogodno za LPG pogon ali potvrđuje performansnu stranu ovog ulja.
Tačka stinjavanja -50 cel. uobičajeno za 0W-30 ali ne i uvek ispunjeno što ovo ulje svrstava među najbolja u uslovima oštre zime (bolje čak i od M1 FE oW-30). TBN od 11,8 u skladu sa ostalim osobinama i u rangu sa Mobil 1 iste viskoznosti što zaslužuje svaku pohvalu. Ovim se preporučuje za dizele sa produženim intervalom zamene.
Sve u svemu mogli su ga nazvati i "Fenix Racing" ali i "Fenix Fuel Economy".
Uopšte gledavši vrlo je slično Mobil 1 FE 0W-30. Po inicijalnim osobinama nimalo inferiorno velikom pandanu a ako i u krajnjem skoru možda i nije potpuni ekvivalent sasvim je sigurno da se radi o nijansama i da nikako nije za klasu ispod, praktično, referentog ulja u klasi kakav je Mobil 1.
Fenix Premium SAE 5w-40
Proizvođač kaže sintetičko ali ako se nisam složio ni kod drugih neću ni ovde. "Po američki" jeste ali u Evropi nije pa moram da naglasim da je ovo sintetskim tehnologijama dobijeno motorno ulje od III bazne grupe ulja i bogatim paketom aditiva.
Više puta sam naglasio da je razlika za pravim sintetikama zaista mala ali nesumljivo postoji.
Doduše i ova ulja imaju nekih prednosti kako je već pokazano ranije.
Uz hidrotretirana ulja kao osnovu naglasio bih veoma moderan sistem detergenata zasnovan na salicilatima. Još je za naglašavanje da ovo ulje spada u "mid SAPS" ulja, možda ponajboljem kompromisu koji daje najuravnoteženije osobine.
Za razliku od prethodnog pogodno je i za TNG pogon i dizelaše sa filterom čestica.
Ispunjava: API SM/CF/SL, ACEA A3/B4-04 ali i C3-04 zatim MB 229.31, VW 502, 505 i 505.01, BMW Longlife 04 i FORD WSS-M2C917A.
Iako oksidaciono veoma postojano standardni interval zamene mu je 15.000km mada u zavisnosti od vozila može biti i veći (pa čak i do duplo).
Ima izuzetan indeks viskoznosti od čak 190 po čemu stiže i nadmašuje sva 0W-40 ulja.
Tačka stinjavanja -39 cel. što nije izuzetno ali za hidrokrekovana/SHC ulja skoro standardno.
TBN (modernih) 7,6 upravo idealno za sve vrste goriva (osim D2) a sulfatnog pepela 0,8%.
Vrlo dobro ulje, za još modernije automobile nego prethodno i sa šire pokrivenim segmentom.
Fenix BM Extra SAE 10W-40
Jedno standardno, skoro prosečno ali u najboljem smislu te reči polusintetičko motorno ulje.
Ovo je jedno moderna i školski koncipirana polusintetika.
Približno se sastoji od 60% mineralnog baznog (baznih) ulja, 20% sintetičkih ulja i 20% aditiva.
Nivo kvaliteta (što bi rekao sam proizvođač) je:
ACEA A3/B3/B4-02, API SL/CF, VW 500.00/501.01/505.00, MB 229.1
Slično prethodnom namenjeno najširem segmentu. Može se koristiti kod dizela kojima CF odgovara, naročito kod Euro III motora, benzinaca (naravno) i za LPG (TNG) pogon.
Interval promene 10 do 15.000km. Idealno za automobile iz devedesetih godina kako po viskoznosti tako i ostalim osobinama.
Gustina od 0,88 je bliža mineralnim uljima nego polusintetičkim no ne ukazuje ništa posebno.
Sve osobine su skoro prosek za 10W-40. Viskoznosti na 40 i 100 su respektivno 98 i 14.
Tačka paljenja 220 baš u sred srede klase. Indeks viskoznosti od 146 je nešto ispod očekivanih 150 (ili par više) ali je tačka stinjavanja od -33ºC bolja od standardnih -30. Sulfatnog pepela ima 1,0% što ga preporučuje za TNG pogon. TBN od 6,8 je odlično za TNG(LPG), dobro za benzin i euro dizel ali tek zadovoljavajuće za D2. Za dizele sa više sumpora skratite interval zamene na npr. 7500km i sve će biti O.K.
Malo čim se ističe ali nema ni mana. Uz cenu tik ispod 4€ jako je dobra kupovina.
Fenix super SAE 15W-40
Spada u premium mineralna ulja a šire gledano u "mixed fleet" motorna ulja. Pogodno i za benzince ali pre svega za dizele.
Ima dobar paket aditiva a osnova su neutralna solvent bazna mineralna ulja.
Od standarda ispunjava: API CF-4/CF/SJ, ACEA A3/B4-04 i E2-02 kao i nekoliko proizvođačkih specifikacija.
Ima sve standarde osobine za 15W-40 motorno ulje. U plusu od proseka se ističe niska tačka stinjavanja od -33 cel. što je dobro čak i za 10W ulja. Sulfatnog pepela 1,3% (prosek kvalitetnih mineralnih ulja) i TBN 8.
Fenix univerzal (razne klase viskoznosti)
Ovo je već tipično ulje za mešovite vozne parkove. Ispunjava: API CF-4/CF/SG što ga čini pogonijim za dizele nego benzince. Vrlo je preporučljivo za nešto starije benzince iz osamdesetih i početka devedesetih godina. TBN mu je 11 što ga čini vrlo pogodnim i za lakše kamione, sulfatnog pepela 1,4% tačka stinjavanja (kod 15W-40) -30 (ili čak -33). Indeks viskoznosti kao kod prethodnog - 135. Postoji i u verziji 20W-50 koja se razlikuje samo po viskoznosti, ind.visk. i tački stinjavanja od (odličnih) -27.
Podvarijante S univerzal su nešto nižeg kvaliteta i ispunjavaju API CF/CD/SF a imaju TBN od 9.
Postoje 20W-50 i 20W-60 varijante od kojih je ova druga pogodna za starija vozila sa dobrano istrošenim motorom.
Fenix Gas Oil SAE 15W-40
Motorno ulje za automobile adaptirane za pogon na TNG. Mineralno je ulje sa približno 15% aditiva i kvalitetnom mešavinom visoko rafinisanih solvent mineralnih baznih ulja.
Predviđeni interval zamene za benzinske (ili pretežno vožnju na benzin) motore 10.000km ili 15.000km ukoliko se pretežno koristi LPG (TNG).
Specijalno adaptirano da dodatno štiti motore prilikom sagorevanja gasnih goriva pri čemu se javljaju veće temperature nego kod benzina.
Ispunjava API SL/CF, MB 229.1 i VW 501.01.
TBN mu je 6,8 (gotovo idealno za TNG i vrlo dobro za benzin) ostale osobine tipične za 15W-40 viskoznu klasu. Prevazilazi sva dosad razmatrana 15W-40 (pa čak i 10W-40) sa tačkom stinjavanja od -36ºC.
Ima umerenu cenu (cca. 2,5€ po litru) i zaslužuje preporuku.
FAM Motorna ulja za komercijalna vozila
Osim monogradnih S3 motornih ulja namenjenih kamionima i autobusima starije generacije u proizvodnom programu ovaj proizvođač ima i nekoliko vrlo modernih ulja za teretna vozila.
Fenix Extra Sint SAE 10W-40
Po sastavu je HC i/ili SHC motorno ulje sa bogatim paketom aditiva.
Namenjeno za savremene motore koji ispunjavaju Euro IV norme sa ili bez ugrađenih sistema za obradu izduvnih gasova. Ispunjava mnoge stroge i savremene standarde od kojih bi istakao ACEA E7-04, MB 228.51 i MAN M3477.
Indeks viskoznosti 150 a tačka stinjavanja -45 cel. !! Izuzetno za viskoznu klasu i praktično rekordno ili u vrhu (uzevši "kamionska" ulja u obzir). Kako nije sintetičko u užem smislu (PAO) ova osobina je još vrednija.
TBN 12,6 što i pored euro dizela treba teškim kamionima. Sulfatnog pepela 1,0% što ga svrstava u "mid SAPS" ulja.
Po kvalitetu je UHPD (Ultra High Performance Diesel) klase.
FENIX SUPERIOR PLUS SAE 10W-40
Veoma kvalitetno polusitetičko motorno ulje sa sadržajem baznih PAO ulja od oko 30% ili čak kojim više. Kvalitetne je klase SHPD (Super High Performance Diesel Oil).
Ispunjava API CI-4, ACEA E7-08 i "brdo" Cummins standarda uz MB 228.3 i još dosta proizvođačkih. Ovo je idealno ulje za Euro III (II) motore teških vozila.
Indeks viskoznosti odličnih 154, tačka stinjavanja (takođe odličnih) -36 cel. ostalo očekivano uz 1,0% sulfatnog pepela i TBN od 10,5.
FENIX ULTRA SINT SAE 5W-30
Je je potpuno sinteticko multigradno motorno ulje vrhunskog kvaliteta klase UHPD (Ultra Hight Performance Diesel Oil). Proizvođač navodi pogodnost za pre svega Euro III motore. Nepogodnost za E IV uslovljena je izuzetno velikim sadržajem sulfatnog pepela.
Osim ove osobine sve ostalo je vrhunsko. Postoji i u varijanti 10W-40.
Ispunjava API CI-4/CF, MACK EO-M PLUS, ACEA E4-99/E5-99, MB 228.5 kao i veći broj standarda drugih proizvođača ekvivalentnih (približnih) pomenutim.
Uz indeks viskoznosti od 160 i ostale standardne i prosečne osobine ističe se po:
- Totalnom (ukupnom) baznom broju od: 15,9
- Tački stinjavanja -54ºC (izuzetno makar znali da je osnova PAO sintetika)
TBN mu je praktično na deobi prvog mesta sa Castrolom ostavljajući čak i takve takmace kao što su Fuchs i Addinol na deobi drugog mesta sa 15 (sva ulja za komercijalna, teretna, motorna vozila sa Euro III motorima).
I naravno ističe se po sadržaju sulfatnog pepela od 1,9% što je među najvećim vrednostima uopšte a i u klasi no osim nepogodnosti za Euro IV nema većih negativnih konotacija. No svakako nije osobina kojom bi se ovo ulje moglo reklamirati.
Ne izuzetno moderno ali izuzetno kvalitetno motorno ulje za komercijalna vozila.
I na kraju: FAM je ma kako jeretički zvučalo jako, jako blizu velikim svetskim proizvođačima. Moglo bi se reći: Solidan no ne tako jak brend, vrlo dobar kvalitet, vrlo dobar odnos kvalitet-cena i sasvim sigurno renomiran i respektabilan proizvođač.
Od elite ga više dele marketing, logistika i distribucija kao i sama veličina kompanije.
Toga su naravno i oni svesni i vidi se da rade na tome. Lično im želim da uspeju i da se i po tim pitanjima približe eliti pogotovu što su stvari postavili na zdrave (proizvođačke) osnove.
P.S. (nedelja, sunday - 13.Septembar, September the 13th)
Da se razumemo nije baš sve bilo ružičasto u FAM-u naročito do skora. Neiskorišćeni kapaciteti, problem plasmana, blago tavorenje i tapkanje u mestu. Ipak za razliku od mnogih drugih privatizovanih firmi (osim cementara i pivara) ovde su svari zaista krenule nabolje. Čak i veće plate (a obično je bilo obrnuto) što je za svaku pohvalu.
Izostavio sam dve-tri bitne stvari. Devedesetih je FAM otvorio i farmaceutski ogranak, iako neznam u kakvim su vezama mislim da su u labavim i da to FAM-u nije ni trebalo jer iako profitabilno daleko je od "core" biznisa a ako je i DuPont prodao svoj (profitabilni) farmaceutski ogranak pre neku godinu ne vidim da bi i drugi trebali drugačije da postupe.
Posle privatizacije je otvorena i nova laboratorija, koja je doduše došla uz postrojenje za proizvodnju bio-dizela, i koja je jedna od boljih u Evropi. Ako i nije kako FAM tvrdi u top 10 sigurno je blizu toga a osim osnovne svrhe (biodizel) služi i za ostale namene među kojima na prvom mestu: analiza motornih ulja. I naravno sa proizvodnjom biodizela su kupili sebi izvesniju budućnost iako možda trenutno i u budućih par godina i neće imati previše vajde od tog posla (inače precenjenog ali ipak perspektivnog; to je za poseban tekst ali kao što znamo uz veliku cenu nafte trend bio-goriva doveo je do poskupljenja hrane i ionako gladan svet učinio još gladnijim. Uz svu "obnovljivost" sam koncept je (bar za XXI vek) pomalo bolestan, uzgajati poljoprivredne kulture da bi se pretvarale u gorivo za SUS motore, ma da nije žalosno bilo bi smešno. Etanol (bio) i/ili metan su isti slučaj ali oni bi bar (u skorijoj budućnosti) mogli da se koriste u gorivnim ćelijama gde bi svrha postojala, ovako je samo zamajavanje narodnih masa, no za to FAM ne može da bude kriv jer samo prati trend koji je teško zaustavljiv a sumljivo koristan.
Na čemu (osim već navedenog) zasnivam mišljenje da FAM nije daleko od svetske produkcije?
Slučaj (CASE) I:
Motul 4100 Turbolight i Fenix BM Extra (obe polusintetike) su se u istom automobilu ponašala gotovo identično. Subjektivni osećaj se bio isti, potrošnja goriva (iako nije potpuno precizno merena) ista, potrošnja ulja tu negde (možda Motul malo manje ali ionako oba zanemarljivo pa je teško reći) i naravno uz isti interval (nešto manje od 15.000km) zamene, posle izgledala jako slično (neznatno bolje Motul) tako da je zaista duplo veća cena Motula potpuno neopravdana.
Ukoliko bi cepidlačili morali bi da primetimo da je u pitanju bio benzinac i da bi kod dizela Motul bio bolji jer ima veći TBN (mada ne drastično), ima i nešto manju isparljivost (mala razlika), malo veći i moderniji sadržaj deterdženata, kvalitetnija bazna ulja, veći indeks viskoznosti. Malo je "gušći" na radnoj temperaturi (i na 40 cel. stepeni) ali na -20 cel. ima manju viskoznost te je pogodniji zimi pri hladnom startu. Ali svi ovi plusevi su više za akademsku raspravu jer su minimalni, tako da slično ponašanje u praksi nije nimalo neočekivano. Ukoliko ste od nevernih Toma, priznaćete da dvotrećinski ili tročetvrtinski interval zamene Fenix-a u odnosu na Motul i dalje štedi novac a pruža veću sigurnost (peace of mind) nego jače ime i poznatiji brend pa makar to bio i Motul (inače meni omiljen što sam već elaborirao).
Slučaj (CASE) II:
Ovo je mnogo značajnije od prethodnog. Prilično je objektivno zasnovano iako nema direktne veze sa motornim uljima.
Autor je koristeći industrijske sirovine (ogranske ali ne u vezi sa motornim uljima) došao do zaključka da su one (par njih sa kojima je imao prilike da radi) po kvalitetu supreriorne u odnosu na najveće i najpoznatije svetske proizvođače. Čak nisu u pitanju nijanse već se radi o za klasu boljim proizvodima (ovo mogu i da potpišem). Doduše i cene su im bile nešto veće ali taman da kvalitet to opravda. Kod motornih ulja je to obratno s tim da svetska imena nemaju dovoljno razlike u kvalitetu koliko u ceni.
interesujeme cena ulja za kamijone u vecim kolicina pakovano u dzambo vrecama u fam-u sa pdv-om?
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиZaista vam ne mogu dati takvu informaciju no obratite se direktno proizvođaču. Ulja su dobrog kvaliteta i odnosa kvalitet/cena. "Ulja za kamione" je velika odrednica te morate biti precizniji. "džambo vreće" nije baš pravi izraz jer se flaše pakuju u kutije a veće "pakovanje" je paleta. Takođe je povoljnija cena u buradima što za iole veći vozni park (već 5 do 6 kamiona) može biti interesantna opcija.
Potrebni podaci su:
Fabrika maziva fam
Kruševac 37000, Jug Bogdanova 42
tel 037-422-078
fax 037-438-809
www.fam.rs
Evo pređoh kod audija 80 1.6 1986.god sa lukoila lux na FAM UNIVERZAL 15w40.Iznenađen sam vrlo povoljnom cenom.Prvi utisci su odlični.Videćemo kakav je po pitanju potrošnje ulja,bio sam u vremenskoj stisci pred kraj radnog vremena,pa nisam stigao da nađem FAM 20w60.
ОдговориИзбришиNe zaboravi da pošalješ i izmerenu potrošnju ulja nakon par hiljada pređenih km.
ОдговориИзбришиNe znam gde si pazario ali ispustio sam da kupim FAM ulja na akciji u Tempu (mislim nisu mi neophodna ali onako za zimnicu). Ako se dobro sećam univerzal je bilo 215 dindži. Ubedljivo najmanja cena po TBN-u!
Pre 20W60 probajte bar 20W-50 čak i leti i za starije automobile.
Uzgred, možda biste još bolje prošli sa nešto skupljim FAM Superior SHPD 15w-40 koje je pogodno i za veći broj dizel automobila (osim novije generacije). Doduše uzevši u obzir i cenu sa Univerzal-om ste bar na istom.
Kad smo već kod FAM-a:
ОдговориИзбришиPre neki mesec su renovirali sajt i postali ne samo domaći lider u kvalitetu istog nego i top 10 (bez preterivanja) uopšte.
Da li su prihvatili sugestije autora bloga (tj. mene) ili ne nije toliko bitno (osim što bi bio bar malo ponosan da je tako) koliko da su uradili pravu stvar.
Prvo: ne treba se registrovati za detaljnije informacije pa čak ni za bezbednonosne listove.
Drugo: dizajn je mnogo bolji, ne preterano šaren (u granicama korporativnog), nema multimedije (mogla je da bude na zahtev, Motulov default nije baš sjajno rešenje) i jako je jako upotrebljiv sa brzim nalaženjem potrebnih informacija.
I treće (ali ne po značaju): malo su izmenili FAQ deo i to približivši se autoru bloga po nekim stavovima (eh, ne bih da se hvalim ali ...) doduše sa očekivanom uzdržanošču i bez sigurnosti jednog Mobil-a ili Valvolina (naročito ovih drugih, oni kada komentarišu glupost (mit) ubiju je kao zeca i bez milosti u samo par reči - genijalno!).
Ne može se biti renomiran i stajati u mestu. RNB bi trebala da nauči iz ove pozitivne promene te da uz neznatno poboljšanje dovede do toga da imamo (na svetskom nivou) iznad prosečne sajtove proizvođača ulja.
Viskol, Chemol, Bell i Oktanoil bi takođe morali da mrdnu od dobre osnove i u pogledu dizajna sajtova (i količine informacija) te da dopune gornji dvojac (uz NIS koji je tek 49% naš) i doprinesu opštem utisku domaćih proizvođača.
Platio 230 din na nisovoj pumpi.Na odluku o izboru je uticala i dostupnost ulja zbog potrebe dolivanja.U mom mestu ga ima na svakoj nisovoj pumpi,što sa drugim uljima istog proizvođača nije slučaj.
ОдговориИзбришиStevo,da li znate podatak za din. viskoznost,HTHS za fenix univerzal 15w40?
ОдговориИзбришиNa žalost ne!
ОдговориИзбришиNemam ni približno tako softificiranu opremu a ni insajderske informacije (niti bi ih neovlašćeno koristio) te ostaje da pitate FAM.
Ako vam odgovore (teško), javite mi!
Nije da mi je teško da ih pitam ali konkretno pitanje nije ni u top 50 informacija koje bih voleo da znam te biste se na mene načekali.
Ako bi da pogađam ciljam na nešto između 3,9 i 4,2 (baš sam pametan!) jer tu spada bar 90% 15W-40 mineralnih ulja.
Pozdrav!
Što se tiče potrošnje ulja nema neke znatnije razlike u odnosu na lukoil lux 15w40,na moje pitanje koliko troši ulja otac kaže ,isto.Ono što sam ja primetio lično je da motor radi mirno i ne dimi na čep,znači isto kao sa lukoilom.
ОдговориИзбришиMoje iskustvo sa jeftinijim originalnim brendovima i izabranim odgovarajućim specifikacijama su krajnje pozitivna,gde je poboljšanje u odnosu na duplo i troduplo skuplji razvikani brend bilo primetno.Dok u obratnom slučaju nije bilo tako.Čak naprotiv.
Samo da potvrdim da se principijalno slažem:
ОдговориИзбриши- jeftiniji ORIGINALNI brendovi sa odgovarajućim specifikacijama za konkretan automobil su naročito kod starijih automobila čak i superiorni u odnosu na top brendove koji su više nego dvostruko skuplji u istoj kategoriji kvaliteta.
Iako ova pojava nije stopostotna ipak je primetna u više od polovine slučajeva a zasnovanost se može podupreti činjenicom da top brendovi u kraćem roku (tek 5 do 10 godina) odustaju od "kompatibilnosti" sa starijim automobilima i forsiraju formulacije koje PRE SVEGA prijaju novijim vozilima (to im i jeste ciljna grupa) a tek zbog samih specifikacija mogu i da prođu kod starijih gde ih mnogo jeftinija konkurencija često prevazilazi u pogodnosti (iako možda i ne u ukupnom kvalitetu).
Postovani,
ОдговориИзбришиKoje od FAM-ovih ulja mi preporucujete za Ford
escort 1600 16 V sa zetec motorom na TNG?
Zahvaljujem, Branko
Poštovani Branko,
ОдговориИзбриши1. FAM Premium 5W-40.
Viskozna klasa je idealna za vaš motor. Kvalitet ulja je izuzetan i više nego dovoljan. Prilagođenost TNG pogonu vrlo dobra.
2. FAM BM Extra 10W-40
Uzevši u obzir da je automobil star 12 do 15 godina ova viskozna gradacija dobija na značaju. Kvalitet ulja je zadovoljavajući a prilagođenost TNG-u izvanredna.
3. Ukoliko je motor dobar ali je počeo da troškari ulje može čak i GAS oil koje je mineralno 15W-40. Ima nisku tačku tečenja te se može koristiti i kao celugodišnje mada je u prvoj fazi najbolje koristiti ga kao "letnje" ulje, no to samo ukoliko prelazite 20 i više hiljada km godišnje (pa da se kombinuje sa nekim od prva dva, pretežno drugim).
Odgovor je na pretpostavci da je Escort sa Zetec 16v motorom model koji se pravio 1993 do 1998.
Menjajte ulje jednom godišnje. Što se kilometraže tiče, zavisi od uslova vožnje te u gradu na 10k km, mešovito na 15k km a ako vozite pretežno van grada i duge relacije i svih 20k km a da ne pređete godinu dana (i uz uslov da dolijete bar 0,5lit. ulja u tom periodu inače se držite max. 15k km).
Gore navedeni km su orijentacija što ne znači da ako vozite grad ne možete i svih 12500km ili da 15k km mešovite znači zapravo 12 do 17k km. Naravno treba maksimalno prilagoditi onome koliko godišnje vozite.
Na primer 25k km godišnje ipak zahteva 2 zamene ulja u bilo kom režimu dok 35k u gradu traži 3 a na otvorenom tek 2 i tako dalje.
Pozdrav!
Poštovani Branko,
ОдговориИзбришиVeć sam odgovorio ali kako nisam bio prijavljen ode moj odgovor pa malko kasnim.
Podrazumevaću da imate Escort 1.6 16V zetec koji se proizvodio 1993-1998.
1) FAM Premium 5W-40
Ova viskozna gradacija je ionako inicijalna za vaš motor. Ukoliko je u dobrom stanju i ne troši ulje ovo izvandredno ulje je prva preporuka. Pogodnost za TNG je vrlo dobra.
2) FAM BM Extra 10W-40
Dobra alternativa i za motore u odličnom stanju. Uzevši u obzir starost motora koja može biti 15-tak godina ovo ulje može da preuzme i primat od prethodnog. Polu-sintetičko i vrlo solidno ulje. Pogodnost za TNG izvanredna, čak i u većoj meri od prethodnog.
3) FAM GAS Oil 15W-40
Ukoliko motor troškari ulje ovo ulje iako mineralno može da posluži kao prva preporuka. Ima API SL te nemojte brinuti da li je dovoljno dobro za viševentilski razvod. Kako ima tačku tečenja nižu od proseka klase može da se koristi i kao celugodišnje ulje. Ukoliko vozite preko 20k km može i u kombinaciji sa nekim od prethodna dva pri čemu bi "Gas" trebalo koristiti od početka maja do kraja septembra a drugo ulje tokom ostalog dela godine.
Menjajte ulje jednom godišnje ukoliko ne prelazite sledeće intervale koje bi preporučio (ukoliko se odlučite za 1 ili 2).
1) 10k km za veći deo gradske vožnje (može i do 12500km)
2) 15k km za mešoviti tip vožnje (12 do 17,5k km)
3) 20k km za pretežno vožnju van grada i duge relacije.
U slučaju Gas ulja treba ograničiti zamenu na 15k km te bi preporuke bile (7500km do 10k grad, 10 do 12500km mešovito i 15k km vangradska vožnja).
Mada je ovo ulje pod pretpostavkom da motor malo troši ulja pa uz dolivanje nema razlike među uljima 2 i 3.
Premium može lakše da drži gornje vrednosti date za načine vožnje. Ipak uzmite 20k km kao gornju granicu osim ukoliko dolivate oko 1 lit. ulja na 20k km kada bi moglo uz duge relacije i TNG da izdrži i neki km preko.
Naravno prilagodite maksimalno onome koliko prelazite godišnje.
Tako ćete ako vozite 25k km godišnje svakako 2 puta menjati ulje godišnje u bilo kom slučaju dok 35k km u slučaju pod 1) znači 3 zamene a pod 2 i 3 tek dve.
40-45k km može biti npr. 3 puta za BM Extra a tek 2 puta za Premium (duge relacije) ali je 50k idealno da za BM ostane 3 zamene, pri čemu i Premium mora 3 puta da se menja, itd.
Pozdrav!
Poštovanje Stevo, imam jednu nedoumicu oko Fam Fenix 10w-40 ulja. Naime posle mnogo peripetija da li da uzmem Shell, Mobil ili Total u toj gradaciji, rešio sam i dao poverenje našem proizvodjaču. Da li sam pogrešio pokazaće vreme. inače zanima me TBN obov ulja, vi ste u vašem tekstu napisali da on iznosi 6,8 ali na stranici proizovdjačau tehničkom listu piše da je 10? Da li je to greška ili su možda nešto promenili u proizovdnji ovog ulja? Iskreno da li mislite da će ovo ulje da zadovolji moje zahteve, upitanju je Opel Combo 1.6 8v sa plinskim uredjajem? Pozdrav Bojan
ОдговориИзбришиPoštovani g. Bojane,
ИзбришиMislim da niste pogrešili što ste dali poverenje FAM-u. Da li će i u kojim okolnostima opstati to je drugo pitanje ali mislim da kvalitet (još uvek) nije u pitanju (imaju (čak) obrtna sredstva problem su dugovi iz doba "uspešne" privatizacije). Imaju i tržište za bar 50% kapaciteta što u današnje vreme nije malo.
No da se vratimo na vaš komentar:
TBN za FAM Fenix BM Extra (10W-40) je 10 a ne 6,8. Tih 6,8 je za (bilo i ostalo) GAS 15W-40. E sad ... nešto mi se čini da je bilo toliko ili 7,6 (tako nešto) u vreme kad je tekst pisan.
U međuvremenu je formulacija (verovatno) malo dorađena jer ulje sad ispunjava ACEA A3/B4-10 (iz 2010.) gde je zahtev da TBN bude min. 8 ... verovatno je i priprema za A3/B4-12 (koje verovatno ispunjava ali treba ispitati ili treba dodati još neki deo procenta aditiva, osnovnog paketa ili buster-a) gde je min. za TBN (sada samo BN) 10.
U svakom slučaju ovim se proporučuje za dizele koje NE zahtevaju ACEA C# ali i dalje ostaje dobra kupovina za benzinske motore (sa ili bez TNG instalacije) jer zadržava 1,0% sulf. pepela.
Sve je dakle o.k. (mislim da je ova vrednost povećana u međuvremenu, ili je moja greška; kako god sad je 10).
Ovo ulje je zadovoljavajuće (kao i druga kvalitetna 10W-40 PS ulja) tako da će biti o.k. Naročito ako je pređeno više od 200 ili 300k km.
Ipak, prvi izbor bi trebalo da budu 5W40 ulja, kod FAM-a Fenix Premium 5W-40 (odlično ulje).
Pozdrav!
P.S.
Naravno sa 10W-40 ne bih preporučio više od 15000km/1god. dok sa 5W40 može i svih 20 hiljada km (ili godinu dana). Fabričkih 30k km ne bih preporučio za vozila sa više od 100 (150) hiljada km.
Za čisto gradsku vožnju, još drastičnije:
Избриши10.000km sa 10W-40
15.000km sa 5W-40 (0W-40)
Stevo hvala na brzom odgovoru, kao i uvek veoma profesionalno sa vaše strane. Jedino me zanima da li ću imati nekih problema zbog prevelikog TBN-a koji je sad 10 a preporučuje se da bude od 6-8? I koja je vaša preporuka za sledeće menjanje, da li FAM 5W-40 koji ste malopre pomenuli ili da predjem na neka od gasnih ulja? Uopšteno šta mi vi preporučujete? Napominjem da je motor prešao originalnih 198000km?
ОдговориИзбришиBojane,
ИзбришиTih 6 do 8 TBN je uslovno dato jer je (u nedostatku kompletnih podataka) indirektno povezana sa sulf. pepelom u ulju (mada zavisi od vrste aditiva).
Dakle sama po sebi ova vrednost baznog broja (10) neće smetati, naročito ako se uzme u obzir da je konc. sulf. pepela 1,0% što je idealno za TNG.
Preporuka je da koristite FAM 5W-40 (Fenix Premium) ili neko slično (najbolje Dexos2 ali nije obavezno).
Pozdrav!
Poštovani Stevo, da li da sipam FENIX PREMIUM SAE 5W-40 u 1.9 dci 88kw bez PDF-a 2004 gdište, pređem godišnje tu do 9 000 km? HVALA!
ОдговориИзбришиPoštovani g. Milane,
ИзбришиDa, naravno! (zašto da ne?)
Ako su vas zbunili "oil finder"-i jer verovatno daju primarno "obilčna" (A3/B4) 5W-40 ulja (sa višom TBN vrednošću), to je verovatno primarni izbor za celih 20k km po servisnom intervalu. Do 15000km nije od značaja, čak je Fenix među boljima jer (naveden nivo kvaliteta) ispunjava i RN 0710 (što nije obavezno ali jeste poželjno).
Dakle ulje menjajte jednom godišnje i za Vas je ovo jedno od (naj)boljih ulja.
Pozdrav!
Poštovani gospodine Stevo, Hvala na brzom odgovoru, biću slobodan i ostaviću link sa jednog bloga o uljima, ako Vam nije teško da prokomentarišete post na njemu a odnosi se na ulja koja se zagrijavajau i za neke ostaje talog a za neke ne, ukoliko sam postavljajući link povrijedi pravilo Vašeg bloga molim Vas da ga izbrišete i ujedno primite izvinjenej sa moje strane.
ОдговориИзбришиLINK: http://kixxengineoil.blogspot.com/2015/01/eclipse-results-of-testing-of-engine.html
Nema potrebe za izvinjenjem.
ИзбришиSlike su (uglavnom) sa ruskog sajta (vidljivo na samim slikama) a o samom testu "destilacije" sam pisao još pre TRI godine (i tri meseca). Ne bih ništa specijalno dodao:
http://motornaulja.blogspot.rs/2012_12_01_archive.html
Pozdrav!
Čitam Vaš blog, bojim se da sam ovaj talog shvatio kao lošu karakteristiku ulja ... ove teme su na visokom nivou !
ОдговориИзбришиGospodine Stevo,
ОдговориИзбришиNijesam uspio naći na vašem blogu recenziju za ulje Petrol Premium Power5w-40, LINK:https://eshop.petrol.si/sl/petrol/petrol-premium-power-5w-40-4l/
ulje sam dobio na poklon, darovnome konju se ... što bi rekli. Nijesam uspio na internetu naći cjelokupnu specifikaciju kao ni TBN vrijednost za koju sam uzeo kao glavnu referencu za odabir ulja za diesel motore,naravno o TBN-u sam ovdje saznao.
I da napomenem, čitajući Vaš blog uspio sam se edukovati poprilično :), i sad kada kupujem ulje redovno dolazim u konflikt sa prodavcima i uglavnom iz prodavnice izađem bez ulja. :)
Poštovani g. Milane,
ИзбришиPetrol neće biti posebno prikazan na stranicama bloga jer onda bolje da odem da čuvam ovce nego da ga pišem.
Jednostavno jer to NIJE njihovo ulje (i o takvima sve najbolje, za blog su u startu "pokojna").
Ulje je (jednostavno) Texaco Havoline Ultra 5W-40. Sreća što se sve pakuje od strane Texaco-a (u Beneluksu) sa sve etiketom inače ne bih bio siguran da je to baš to. Npr. Petorol je uspeo da na sajtu pogrešno da indeks viskoznosti (177 a ne 171, ne nisu oni bolje izračunali, tačno je 171 i kad se računa).
Uglavnom, Texaco Ultra je odlično ulje, u klasi drugih sličnih (npr. Shell Helix Ultra ili Valvoline SynPower). Pripada "Normal SAPS" uljima i ima 1,1% sulf. pepela, takođe je i "High HTHS" (3,65) ali ne u klasi 15W-40 i više (min. 3,7).
(T)BN (sada se kaže samo bazni broj, pa je BB ili BN) je bio 10,4 (za noviju verziju nema podataka, verovatno slično, ±1) a tolika je i Noack isparljivost (u %).
Dakle, ulje je baš za dizel motore (osim što je i za benzince).
Nema potrebe da ulazite u konflikte, većina trgovaca je slabo obaveštena i malo zna (mada sam se par puta prijatno iznenadio suprotnim) pa zato nemojte mnogo pitati a još manje komentarišite. I ... uvek pitajte imate li to i to ulje a ne imate li ulje za moj automobil (uvek je odgovor da, a predlog sumnjiv).
Pozdrav!
Ulje (novi tip) ispunjava
Veliko hvala na korektnom odgovoru,
ОдговориИзбришиDobro, konflikt je možda pregruba riječ, ali u pravu ste, ne treba previše ni pitati ni pričati.
Još jednom hvala na odgovoru, čim stane kiša mijenjam ulje.
Srdačan pozdrav!
Poštovani G-dine Stevo, mozete li ukratko dati neko poredjenje Famovog 10w-40 ulja sa Nisotec autoline ps 10w-40, barem okvirno? Ili mozda pak pridodati jos neka pumpadžijska 10w-40 ulja (Lux, Eko...), mada lično me zanima najviše poređenje između ova dva. Mi koji više verujemo pumpadžijama i radije kupujemo domaće i originalne proizvode možda možemo biti u dilemi kome dati poverenje. Ne tražim od vas da nekoga favorizujete, već jednostavno da iznesete neki svoj sud barem među tih nekoliko proizvođača i ulja te gradacije i eventualno neku manu ili prednost, kompatibilnost sa TNG itd... Do sada sam, lično davao poverenje Lukoil i Nisotec uljima, ali me jako dobra iskustva prijatelja navode da probam i Famovo ulje, pritom (barem u mojoj okolini) su i malo povoljnija od Nisoteca koji vise ne daje popuste i akcije kao ranije (verovatno racunaju da su davali dovoljno i da su oformili neko redovnu bazu potrošača). Hvala puno unapred!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиOva dva ulja su veoma slična (prvo i osnovno). Dovoljno da tu suštinske razlike nema. Objektivno, FAM je (trebalo da bude) za nijansu kvalitetniji (ACEA A3/B4-10 vs. A3/B4-08; zvanično MB 229.1 odobrenje) ali nije od većeg značaja.
BMB Extra (FAM) je kategoriju više (MB 229.3) ali ne znam da li ga uopšte ima na tržištu (ili je samo u najavi).
Lukoil je kvalitetno ulje, ali se u rumunskom prospektu navodi "suvo" API SL/CF, dok se u Nemačkoj (iz Austrije i/ili Finske, verovato ono prvo) navodi "tušta i tma" odobrenja (MB 229.3, GM-LL-025 i A i B, i slično) kao i API SN/CF (uz ACEA A3/B4), pa mi se čini da je to druga priča. Rumunska verzija je, kakogod, solidna (klasična) "polu-mineralka" (20% sintetičkih baznih ulja ukupno, 25% u osnovi (bazi, pre dodatka paketa aditiva), što je (praktično) industrijski standard (za kvalitetan proizvod).
Eko ima jako kvalitetno Megatron ulje u ovoj kategoriji, no ne daju dovoljno podataka da bi se to i ocenilo (svojevremeno nekrunisano no. (top 3) u testu (doduše ograničenom) SAT-a od pre desetak godina u ovoj kategoriji).
OMV je sad (deo maziva) Lukoil pa ... (doduše možda je LUK "austrijanac"?), nešto više cene ali još uvek podnošljive.
(naravno nekonkurentno u odnosu na NIS ili FAM)
MOL takođe ima dobra ulja, u ovoj kategoriji i Dynamix Max koje je i MB 229.3 (viši nivo kvaliteta) i ona standardna. Cene su nešto veće od prva dva (tri).
Sve je to dobar izbor, ako se teži tim proizvođačima. Originalnost je izvesna što jeste bitno. Doduše sad je već situacija značajno bolja, jer su i mejdžorsi (polako) počeli da otvaraju "Mejdžors" d.o.o. (Srbija).
Pozdrav!
Hvala na odgovoru. Ako budem u prilici, sledeca zamena ce biti Famov0 10-40 pa cu preneti utiske. POzdrav
ИзбришиPostovani Stevo, zanima me koje FAM-ovo ulje bi odgovaralo za radnu masinu, konkretno traktor Belarus 820. Traktor trosi ulje od samog pocetka, pa bi htio da probam FAM- ovo ulje jer sam procitao dosta pozitivnih komentara o njemu. Hvala unaprijed.
ОдговориИзбришиPoštovani g. Dragane,
ИзбришиFAM ima zaista kvalitetna ulja. No, na samu potrošnju brend ulja nema neki veliki uticaj, pa čak ni viskozitet (tek donekle) tako da osim sjajnih Superior i Superior Plus, preporučujem i Truck SHPD koje bi trebalo da je nešto jeftinije.
Sva ulja su u 15W-40.
Za period bez mraza i zbog povećane potrošnje možda bi i Traktor 20W-50 vredelo probati (ali prvo neko od 15W-40) ako se želi malo smanjenje potrošnje.
Sa ovim treba biti oprezan jer "gušća" ulja lošije (zapravo) podmazuju i lošije hlade motore. Ipak, za period april-oktobar i ako se 15W-40 ne pokaže dovoljnim, vredi probati.
U principu je bolje koristiti 15W-40 i dolivati osim ako potrošnja nije preterana (pa dosadi).
Pozdrav!
U tezim uslovima rada je povecana potrosnja, u normalnim skoro da i ne trosi, ali sam procitao i gledao par klipova u kojima ljudi tvrde da su im traktori presstali da trose ulje kada su poceli da koriste FAM-ova ulja. Uzecu prvo 15W-40 pa cu probati. Hvala na odgovoru. Pozdrav
ОдговориИзбришиDa, onda definitivno 15W-40.
ИзбришиSuperior kao prvi izbor (ako je potrošnja samo pri velikim naporima). Naravno i Truck kao ekonomičnija varijanta.
I nikako 20W-50 (ukoliko pri normalnom radu ne troši ulje) jer to opterećuje motor (kao što sam već pomenuo).
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиda li moze FAM Fenix gold 0w-30 u VW 1.2 TSI motore od 66kw
Poštovani g. Duško,
ИзбришиDa, za fiksne intervale zamene (15000km ili 12 meseci), kao VW 502.00.
Dobro, FAM ima "nivo kvaliteta" te je preporučljivije neko "ozvaničeno" ulje ali nije od nekog značaja (naročito po isteku grancije, pa što više godina to manje je bitno da li je baš zvaničan 502).
Nego, bilo FAM bilo neko drugi, osim za "glanc novi" auto (prvih par god.) mislim da je 5W-30 i 5W-40 bolja opcija.
Npr. Fam Premium (u bilo kojoj varijani) ili Power 504/507.
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиDa li može multigradno FAM-ovo ulje SAE 15W-40 da se sipa u traktor starije generacije?
Poštovani,
ОдговориИзбришиAko je ulje za teretni program, znači API CD, CF, CF-4 i slično, onda da.
Automobilska ulja se neće dobro pokazati, morala bi se ranije menjati.
Monogradna ulja su samo jeftinija ali ne i bolje.
Doduše, ako motor troši ulje možda ih manje troši ali 15W-40 je odlična zamena za SAE 30 (i bolje na niskim temperaturama).
Teorijski ako je motor baš loš, može i da se "razbije" za razliku od monogradnog, ali ako se redovno menja (150-200 rh) ne bi trebalo da bude problema. U tom smislu, monogradna ulja su bolja za "zaboravne" ali svakako ne treba neredovno menjati ulja (makar i sa malo rh, treba uvek nakon sezone promeniti ulje).
Ukratko da, ako je za teretni program.
Pozdrav!
Pozdrav,
ОдговориИзбришиmogu li čuti vaše misljenje o tome da li je u redu sipati 'FENIX PREMIUM SAE 5W-40' u opel astru H 1.7cdti? Koliko mogu da vidim na sajtu to ulje poseduje 'GM dexos 2' apruvel što je preduslov da se može koristiti u 'isuzu' motorima. Interesuje me da li je imao neko priliku da koristi ovo ulje i kako mu se pokazalo( mislim prvenstveno na rad motora,potrošnju ulja,eventualne nedostatke pri korišćenju itd.)? U poslednje vreme čujem od poznanika samo reči hvale za našu fabriku maziva, pa sam želeo da čujem i vaša misljenja...
Inače ako uporedimo cenu ulja koje GM preporučuje ( Genuine 5w30 i Genuine 5w40 fullysint.) sa cenom FAM ulja razlike su reda veličine 100,200din na 5L... što u neku ruku nema logike jer je Genuine ulje iz uvoza (po kojoj ceni ga uvoze ako ga prodaju ovde za taj novac).
Inace poštovani '@Steva' delim sa Vama mišljenje sto se tiče generalno svih stranih ulja koja se prodaju na našim prostorima, takođe mi se dopao link koji pokazuje test ulja izloženog 'kuvanju' i njegov 'ostatak' posle tog procesa.Priznajem da bih voleo da vidim i naša tri brenda (nis,galax,fam)na ovakvom testu kao i na 'oil friction' testu kakve možete pronaći na YT za jako puno stranih ulja.
Ne bih sad da zvučim kao 'zadrti patriota' koji po svaku cenu gura i forsira svoje, samo iznosim svoje mišljene i činjenice.
Ujak mi je profesionalni automehaničar koji trenutno radi u Nemačkoj, jednom prilikom mi je slikao cene ulja koje se prodaju u njihovim radnjama i sa kakvim uljima on radi u servisu... nemoguče je kupiti 1L ulja bez min 40-50e /1L (govorim o sintetici) dok se u nasim ranjama kao najskuplji artikal izdvaja Castrol sa cenom od 1300-1500din, dok je ' isti' taj 4x skuplji kod njih... to mi govori da se ko zna šta već uvozi i prodaje, samo lepo upakovano i sa premoćnom etiketom i reklamom i plasirano na tržište Srbije.
Opet se ograđujem time da samo iznosim svoje misljenje i ne bih želeo da uvredim nečiju stručnost u ovoj oblasti, samo želim čuti mišljenja drugih.
Pozdrav !
Poštovani,
ИзбришиFAM je (sasvim) o.k.
Navodi se nivo kvaliteta (nije zvaničan Dexos2) ali mislim da je to o.k. (ima zvanična i zahtevna MB i VW odobrenja).
Uopšte, FAM su dobra ulja.
O cenovnoj politici na našim prostorima je više puta pisano, ide se sa mnogo nižim cenama (doduše snabdevanje iz Istočne Evrope i tamošnjih blendara u vlasništvu velikih).
Ulja na Zapadu jesu skuplja ali po podacima iz profesionalnih časopisa ne baš toliko. Posebno što se servisi snabdevaju po povlašćenim cenama. E sad, da li prodaju po navedenim, to ne znam, i moguće je.
Castrol ne znam odakle nabavljaju za naše tržište, a brend je skup (dobar deo cene je cena brenda, koji je pod BP-jem, ali ne oduvek).
Dakle, FAM Premium 5W-30 ili 5W-40 je jedna od dobrih opcija za Vaš Opel.
Pozdrav!
Btw.
ИзбришиFAM ulja su na ruskom sajtu (oil-club.ru) bila analizirana, e sad za test "prženja" nisam siguran. I naravno, da ponovim, "prženica" test je (donekle) relevantan samo za čisto gradsku vožnju ali i tu ne postoji direktna korelacija (dobrog rezultata na testu i u stvarnim uslovima) ... inače, svi trk po Lukoil API SF/CC ulje koje je postiglo jedan od najboljih rezultata a jedva da je i za Yugo (jeste, ali uz zamenu na 5000 km).
Pozdrav!
Hvala Vam na odgovoru i na mišljenju.
ИзбришиSvakako iduću zamenu sipaću FAM5W40.
Smatram da neću pogrešiti ni sa motornim uljem ni sa ostalim proizvodima koje nameravam da pazarim. Pozitivno sam iznenađen činjenicom da je porudžbinu moguće izvršiti na sajtu, odnosno nije neophodno tražiti dilera.
Što se tiče testa, slažem se sa Vama, svakako bi najidealnije bilo testiranje na samom SUS motoru u laboratorijskim uslovima i videti da li i posle koliko nastaju oštećenja na vitalnim komponentama, ali to bi bilo preskupo raditi za ovoliko brendova na tržištu.
Hvala još jednom, pozz !
40-50eur ne može biti, pa da je od zlata kanta. Jedino može biti ta cena za 5L kantu.
ОдговориИзбришиhttps://photos.app.goo.gl/UttxS5s7CkmDyGp3A
ОдговориИзбришиNaravno da nemam nameru da se ubedjujem ... evo čak možeš i na našem tržištu da kupiš 1L za 4000din
gore je link slike a dole ti je link naseg sajta koji prodaje motorna ulja, skroluj i videces "od zlata bocu ulja" za 1L
http://internet-prodavnica.lavauto.rs/manufacturer/total/ulja-maziva-i-aditivi/motorna-ulja/results,19-38?fbclid=IwAR0mr51QqqRV0X1PMcaUnTateS9DKHVdYZ6XlUUklG52fQmDsuS6GNP0hL0
Poštovani g. Nešo,
ОдговориИзбришиOno je očigledna greška, cena je za 4 ili 5 lit. (po ceni za ECS pored). Total se sad može naći i po nižim cenama a proizvodi su originalni, glavni uvoznik je Total d.o.o. Srbija.
Pozz
Postovani gdine Stevo, na trzistu (tacnije u Roda marketima) se pojavilo ulje pod nazivom F5 u varijanti 10w40 i 15w40 u kantama od 1l i 4l, po skoro bagatelnim cenama. Redovno je na akciji vec nekoliko emseci, i kosta u proseku oko 250 din za litar. Na poledjini solidne ambalaze stoji da je proizvodjac ulja FAM Krusevac i da se radi za iskljucivo Rodine markete kao Rodin brend. Da li se moze verovati ovom proizvodu i da li su to identicna ulja iz Famovog predovnog programa. Da naglasim, ispunjavaju Api SL standarde i ostale kao i njihova ulja pod redovnim nazivima? Imate li neka iskustva i postoji li sansa da FAM moze da po toj ceni toci identicno ulje ili je u pitanju neki "skart"? Hvala
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиNe bi trebalo da je nikakav škart.
Najlogičnije je da je to iz redovne FAM-ove proizvodnje.
Doduše, pošto zbog etikete (a i dilova sa robnim markama) mora da se pravi solidna serija (par hiljada komada), a naročito ako je i ambalaža drugačija (serija od bar 10-tak hiljada komada po ambalaži) onda je to dovoljno da se takvo ulje i posebno "zameša" što daje mogućnost za izvesne "uštede" kod proizvođača (uslovljene traženjem nenormalno niske cene).
Smatram da su to formulacije IDENTIČNE postojećim uljima FAM-a ali da se (eventualno) koriste neke (ili sve) sirovine sa zaliha i/ili za nijansu nižeg kvaliteta ili "tako nešto". I to je maksimalno što može biti loše (lošije).
Dakle, za vozila koja i ne traže API SL to može biti "best buy" za ona koja traže, vrlo dobar izbor (naročito ako se ne prelazi mnogo km godišnje).
Mislim da je o.k. (praktično isti FAM samo u drugoj ambalaži, eventualno nijansa nijanse lošije, ako uopšte).
Akcija je jer je serija solidna a prodaja (po startnoj ceni) nije išla po planu.
Tu je malo procena bila loša ... ali treba to iskoristiti, mislim da je o.k. (principijalno su "robne marke" roba drugih bez cene brenda (brendiranja), slično kao i servisna ulja, kao što su "GM" ili "Ford" i slično; ranije "Zastava" ulja ... čak je to bilo više drugačije zbog njihove posebne laboratorije dok trgovinski lanci koriste eksterne).
Pozdrav!
Hvala. Prijatelj je uzeo za svog BMWa iz 1990.god, pa cemo da vidimo. Za sada je zadovoljan.
ИзбришиEto, iskoristio je (dobro) priliku.
ИзбришиSada (zbog prodaje FAM-a) teško da će biti tako povoljno.
Pozz
Poštovanje g.Stevo.
ОдговориИзбришиKada sam pre nekih 6 goddina kupio Peugeot 206SW 1.4 (TU3JP) sa nekih 105.000 pređenih km. I unutra, zateknutim uljem Total 10W40. Rešio sam da (pored toga što je prisutno povećano duvanje i isparenje na recirkulaciji uljnih para - koje miriše na benzin, ali bez opadanja nivoa samog ulja, mada i bez rasta nivoa istog) - pređem na Total 5W40 (sada i energy). Osećaj je - motor je postao za nijansu bučniji, ali živahniji u vožnji i možda blago ekonomičniji.
Fluidnija sintetika i njene komponente su odradeli svoje. Morao sam ubrzo po prelasku da promenim i dihtung glave, a preventivno i razne semeringe, gumice itd. Elem, auto lepo pali i ide, kao i prvog dana... ne dimi i sl.
Došao je blizu 200.000 km. A ulje nisam nikad morao da dolivam (osim posle tog prvog prelaska na 5W40 - 200ml).
Vozim dosta ofanzivnije - 2/3 grad ostalo je na otvorenom. Ulje menjam jednom godišnje. Tj na 12-15.000km.
Sve ove godine me brinu ta isparenja i kontaminacija ulja. Na meraču je ulje uvek lepo i žuto. Negde posle 7-8.000km dobije braonkastu boju. Ali je i dalje lepo i masno pod prstima. Kad ga ispustim, tu je već crno ko noć.
Moja nedoumica je - ostati na 5W40 koje je dosta stabilnije u svakom pogledu. Baš zbog navedenih kontaminacija i režimima kratke gradske vožnje zimi i leti... ali mi je malo zabrnjinjavajuće za letnje teške temperature, kada rashladna tećnost, po gradu dođe i do 100C°.
Ili se vratiti na 10W40... ili nešto treće. U principu voleo bih neko bezbedno-stabilno ulje, sa perfektnim detrdžentima, sa manjim isparavanjima. (stvara se uljni film od para na map senzoru i klapni gasa, generalno prlja usis). Cena ulja mi nije problematična (za njegovih 3L).
Možda sam se iznalupao ko Žigon, pa se izvinjavam. I hvala unapred na odgovoru tj pravom savetu.
P.S.
ИзбришиKada kažem za sintetiki njene komponente da su odradile svoje, mislim na - odradele svoje boljim prodiranjem i čišćenjem pa pokazale pravo stanje "načetih" zaptivnih elemenata u motoru.
Poštovani g. Alex,
ОдговориИзбришиSve ste dobro uradili (do sada), izbor ulja je bio o.k. a i interval zamene (taman toliko).
Preporučujem da pređete na neko 5W-50 ulje (Mobil 1, Wolf ili koje još možete naći), što bi verovatno bilo idealno.
Druga mogućnost (možda i za kasnije) je 10W-50 gde je Elf zbog cene (a i malog izbora) primarno rešenje.
U oba slučaja su ulja kvalitetnija od 10W-40 što jeste nekakvo rešenje ali više ekonomsko (ako i to). Btw. drugo rešenje je 5/10W-40 hladniji deo godine a 15W-50 topliji, no za umereno km u toku godine nije baš praktično (na stranu što je i skuplje).
Malo ćete (sa oba) povećati potrošnju goriva, ali to je tek 1-2% (sa 5W-50 ne više od 1%).
Pozdrav!
Hvala na odgovoru.
ОдговориИзбришиI ja sam mislio da je 5W50 dobro rešenje...
Još jednom hvala na vašem vremenu!
Poštovanje - još jednom.
ОдговориИзбришиIzvinjavam se što "zagađujem" ovu temu o FAM uljima drugačijim pitanjima.
Odavno me interesuje vaše mišljenje o "važnosti" onih frikcionih testova. Možda ste već pisali o tome negde.
Verujem da nisu "presudni" kad je reč o izdvajanju kvaliteta, ima još puno važnijih parametara - ali su rezultati, pa - interesantni.
Evo linka sa uporednom tabelom. Nadam se da nije problem:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/htmlview
Pozdrav i hvala na komentaru!
Hvala na info Alex.
ИзбришиIskreno, volim i ja da pogledam (naročito ovako sakupljene na jednom mestu) ove rezultate jer su zanimljivi.
Više puta sam navodio da nekakvo značenje imaju ali ih NE treba ozbiljno uzimati u obzir jer nisu relevantni za motorno ulje.
Ovo su testovi za reduktorska ulja (donekle i menjačka ali zavisi i od zahteva, ni tu baš ne direktno).
Neko se baš potrudio i testirao više desetina ulja, ali metodologija je ipak sumnjiva (čak i kad bih uzeli da jeste relevantno a nije). Kad bih recenzirao rad sa ovakvim podacima imao bih što šta tu da upitam autora (ima mnogo nelogičnosti u rezultatima za jedno te isto ulje, na stranu da li je to ponovljeno više puta, statistički koliko je značajno itd. i sl.).
U svakom slučaju deluje ubedljivo kad ulje ima dobar rezultatu u ovakvim testovima ali svakako nije primarna osobina (daleko od toga). Ulja koja su dobra ovde obično će "pasti" na testu "prženja" pa šta onda da zaključimo? (da nema dobrog ulja, verovatno)
Na test utiču AW aditivi (pre svega EP ali njih u motornom ulju ne treba da bude), donekle i modifikatori trenja, viskoznost ... ta tri faktora najviše (doduše unutar proizvodnog programa jednog proizvođača će biti mnogo nelogičnosti).
ITD. i Sl.
Postoje STANDARDI i industrijski testovi (unutar njih) što je mnogo, MNOGO važnije.
Pozdrav!
Gospodine stevo kupio sam ford mondeo 2000k tdci 96kw i uzo to ulje u rodi 10/40 f5 fam krusevac polu sintetika je upitanju godiste je 2002 sta mislite ,uzeo 6 litra da zamenim sve unapred hvala.ilija
ОдговориИзбришиPoštovani g. Ilija,
ОдговориИзбришиProšli ste veoma jeftino, a ulje je sasvim sigurno o.k. Ipak, ukoliko motor ne troškari ulje, i pored velike starosti motora trebali ste birati neko (FAM ili drugo) kvalitetnije ulje, npr. FAM Premium 5W-30 ili 5W-40. Inače FAM nema 5W-30 ulje sa Ford odobrenjem, te su ovo koliko-toliko "zamene za". Samo "Ford" ulje (koje pravi neko od velikih proizvođača, bio je Total, sad ne bih znao) nije skupo, te je uvek prvi izbor.
Za starije motore može i 5W-40. Inače prava zamena za 10W-40 ali bolja u svakom smislu su sintetička 5W-50 ulja. 10W treba izbegavati zbog turbine (nije strašno, ali dugoročno utiče na skraćenje životnog veka).
Pozdrav!
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиПоштовани, сипао сам у Шкоду фабиу 1.9 сди 2002 г. феникс супериор плус 10-40. Да ли сам погрешио?
ОдговориИзбришиOvo mi je poznato, negde sam već odgovorio, ali ajde opet.
ИзбришиNije greška. Samo nije idealno. Superior + je "fulti fleet" tip ulja pa je o.k.
Ipak, sledeći put sipajte neko 10W-40 (ili 5W-40 još bolje) za automobile. 5W-40 praktično bilo koje jer je zahtev samo VW 505.00 (znači 505.01 nije obavezno).
Pozz
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиDa li mi mozete datu preporuku za audi A4 1.8 turbo benzinac?
Prethodni vlasnik je koristio liqui Moly 10w40 Ali Mislim da to nije OK zbog turbine kao I zbog toga sto to ulje ne zadovoljava 502.00.
Koristim castrol magnatec 5w40 (preporuka Gazela komerca), ali potrosnja ulja je bas veca (oko 1l na 2.500 - 3.000 km)icini mi se da je motor nijansu bucniji.
Zamolio bih Vas za preporuku nekog ulja gusce gradacije koje moze da se koristi bezbedno u ovom motoru zbog turbine I koje nema sukob sa 502.00..
Apsolutno nemam nista protiv ni domacih proizvodjaca, čak naprotiv.
Poštovani g. Slobodane,
Избриши"Ne mož' i jare i pare" ... VW 502.00 ima maks. visk. gradaciju SAE 5W-40, tako da ako ćete striktno poštovati (kao što bi trebalo) preporuku VW-a, onda Vam to jedino preostaje.
Kako god, nije greda (štetno) koristiti ni 10W-40, naročito ona koja imaju MB 229.3 (što pokriva više od 90% zahteva VW 502.00), naravno uz uslov da se NE koristi na niskim temp. (ne ispod -15 cel. zbog turbine možda i ne ispod -10; do tada je u redu).
Dakle, između velike potrošnje ulja i nešto manje ali uz dve zamene godišnje (10W-40 leti a 5W-50 zimi, oba bez 502.00, uz zamenu "na do 10k km") teško je naći optimalno rešenje. VW 502.00 je bitno dok je motor noviji sa minimalnim zazorima. Takođe je bitno ako se ulje menja na 15000km (na manje je i manje kritično).
Takav motor mora da potroši više ulja nego neki drugi, ali onih 2-3 dl na 1000km je već nešto što spada u "troškarenje".
Tu bih bio manje privržen fabričkoj preporuci (za nov automobil). Naravno, možete ostati i na 5W-40 (praktično bilo koje, čak pre ACEA A3/B4 nego C3) uz redovnu kontrolu nivoa i dolivanje ulja.
Tvrdoglavo insistiranje na 5W30/40 je u smislu, da ako motor nije "kao nov" onda traži remont, pa onda opet isto. Prepostavljam da su u pitanju (tek) prvi znaci istrošenosti motora, pa je verovatno isplatljivije "iscediti" još cca. 50 hiljada km iz njega uz više dolivanja ulja ili nešto viskoznija ulja (neće drastično ali hoće donekle smanjiti potrošnju ulja).
Vodite računa da uz takvu potrošnju ulja teško da ćete ispuniti najavljene zahteve za izduvne gasove (od sredine 2021.).
Pozdrav!
Postovani Stevo,
ОдговориИзбришиHvala na detaljnom odgovoru.
Prosle nedelje su mereni izduvni gasovi (iz ciste radoznalosti u Italiji) I zaista su rezultati impresivni za motor koji ima preko 450.000 km. Čak I na 7.000 rpm na turiranju na auspuhu ne daje znake dima. Motor je suv kao barut. Da li je moguce da bi se zbog svega navedenog redukovala potrosnja ulja prelaskom na motul ili sl (sve mi se cini da mi da ovo ulje nije najprijatnije resenje) ?
Takodje, kompresija izuzetno dobra na svim cilindrima (mereno juce pre velikog servisa).
Inace, imam neku kulturu otkako sam vozac da ulje striktno menjam na 7.000 km.
Poštovani,
ОдговориИзбришиVerovatno je motor još uvek (više nego) dobar.
Mislim da sa uljem ima manje veze (najviše utiče viskoznost, u manjoj meri i kvalitet ulja, no ako su u pitanju premium brendovi, razlika je mala).
Pozdrav!
Ja pravim fenix premium 5w 40 i samo njega sipam u svoj auto. Pozdrav
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбришиNaravno. Domaći džem (rakija, vino) su uvek naj opcija ... ("kupovno" je uvek 2-3 puta skuplje).
Pozz
Poštovani,
ОдговориИзбришиUzeo Toyotu Avensis 2.2 D4D 110kw, 2007 god, 250k.
U specifikaciji stoji da koristi 5w30.
Mogu li FAM-ov Fenix Premium SAE 5w30 da koristim.
Pozdrav
Poštovani,
ОдговориИзбришиDa, naravno. Optimalno!
ACEA A1/B1 je možda (a možda i ne) bolje u prvih 100k km (zapravo samo može da uštedi oko 1% goriva) ali sada sigurno nije bolje.
Inače i od prvog km može i ulje kao što je Fenix Premium da se koristi, a posle više od 200k km verovatno je i najbolje rešenje.
Druga opcija je da koristite Fenix Power 504/507 ulje. Razlika je u nijansama ali je cena ulja veća.
Nećete pogrešiti ni sa jednim od njih.
Pozdrav!
Молио бих да ми препоручите FAM уље које је погодно да се користи код моторцикла са мокрим квачилом. Овај произвоџач нема JASO MA2 а верујем да нешто би могло да ради посао.
ОдговориИзбришиFAM se potpuno izgubio sa većeg dela tržišta tako da je teško bilo šta reći. S obzirom da je pod Valvoline brendom sigurno su o.k. ali motociklistički program im nikada nije bio jača strana (najbolje ulje je bilo 5W40 a to se retko koristi). Ako imate JASO MA2 zahteve potrudite se da nađete upravo takvo ulje (ima ih tušta i tma), a ne samo neko koje će odraditi posao. Ako Vam je baš stalo do FAM brenda onda nazovite njih ako su spremni na savete.
ОдговориИзбришиPozdrav!