Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 4. септембар 2009.

Galax, Selenia, Valvoline (mala dopuna, little addendum)


Pre FAM-a, Optime, INA-e, Priste, LukOil-a i Totala (ovim redosledom najverovatnije) malo teksta za koga nije bilo mesta u osnovnim člancima.

Posle par kritika na tekst o Galax (RBN) uljima ponovo sam pročitao tekst i to dva puta.
Nije bilo baš toliko komentara da bi bili statističke zasnovanosti no bilo je i za i protiv i uzdržanih.
Mišljenja da sam bio prestrog su u manjem broju dok veći deo prijatelja (i čitaoca) misli da sam im previše popustio. No ima i mišljenja koja su približna onome što ću u sledećem pasusu i navesti.
Rafinerija Nafte Beograd je po patriotskoj liniji dobila blagi popust ali ne u meri da bi revidirao već napisano. Gledanje kroz prste je taman toliko koliko da ne bude preterano a logično je da ne samo domaći brendovi nego (po redosledu navođenja opada i "popust") i proizvođači iz okoline, pa iz manjih zemalja i srednje velike svetske kompanije budu blago favorizovani. Veliki su (mada manje nego kod trgovine) u ovoj branši ionako superiorni, dominantni i teško dostižni iz mnogo razloga, a budite uvereni da nije velikog broja malih potpuno bi pobesneli i čvrsto sam uveren da bi terali i duplo veće cene uz čak i manji kvalitet po principu kako se i tržišta malih zemalja osvajaju - dogovorom i stvaranjem kartela, u ovom slučaju super-kartela na svetskom nivou.
Dobro, de tu je i nacionalna politika malih ali uticajnih zemalja odigrala ulogu no od stvarne konkurencije nema boljeg za potrošača.
Dakle, tekst ostaje a imajte u vidu da je domaći proizvođač dobio simpatije unapred.
I pored sigurnih varijacija u kvalitetu koje su veće nego razlika u apsolutnom kvalitetu u odnosu na svetski renomirane proizvođače i još ponekih faktora ostajem pri stavu da je manji kvalitet koji nije sporan ipak dobar ili bar zadovoljavajući i u okviru specifikacija koje pojedino ulje zadovoljava ili ima odobrenje.
Uopšte je karakteristično da ne samo u Srbiji nego i uopšte u zemljama CEE postoji blago potcenjivanje domaćih proizvoda na sopstvenu štetu (opštu). Što zapadnije i severnije ova pojava opada. Zemlje Zapadne Evrope karakteriše baš "jak nacionalizam" gde npr. Italijani precenjuju italijanske, Francuzi francuske ... i naravno Nemci nemačke brendove.
Iako oni imaju više razloga za to smatram da ni mi ne bi trebali da se ponašamo drugačije.
Naravno ukoliko se pretera sve gubi smisao. Mislim da za sada nisam.
Ovde je dobro pomenuti i test motornih ulja objavljen u SAT reviji s kraja 2006. gde jesu ispitivane samo osnovne osobine ali je uzimano po 5 uzoraka sa različitih prodajnih mesta i uzorci su bili šifrirani.
U osnovnim osobinama (od kojih neke vrlo bitne) Galax Sint je imao možda i najuravnoteženije osobine bez ijednog kiksa, sve oko zlatne sredine i u ukupnom skoru u gornjem delu od 20 proizvođača od kojih 15-tak svetskih brendova.
Naravno kao što sam već i rekao radi se o inicijalnim i osnovnim osobinama, ukoliko bi se dublje zagrebalo verovatno bi pomenuto ulje izgubilo koje mesto no sasvim sigurno bi ostalo ne samo zadovoljavajuće već i dobro ulje ako ne i više od toga i pored jake konkurencije (svetske).

Uzgred, loša iskustva iz 90-tih kada je iz poznatih razloga kvalitet bio slabiji ne bi trebalo da utiču na sagledavanje kompanije u današnje vreme.

Zanimljivo je da u FAQ (često postavljana pitanja) RBN na pitanje da li je preporučljivo mešanje mineralnih i sintetičkih ulja odgovara(ju) da nije (zaista i nije mnogo preporučljivo, ali kako već znamo vrlo je moguće) i to zbog toga što se može stvoriti masa slična gelu tj. doći do geliranja ulja. Ovo je jedinstven odgovor na ovo pitanje. Neću ovo proglasiti totalnom neistinom ili glupošću (iako skoro da zaslužuje) nego da malo pojasnim.
Ovo nije nemoguće i u retkim slučajevima se i dešava. Međutim ovo je više stvar (daleke) prošlosti (od pre 20 ili 30 godina) ili "čačkanja mečke" u vidu (nekih) sintetika sa baznim uljima V grupe, naročito baziranih na polialkil glikolima (PAG) koji se ne mešaju sa mineralnim (i uopšte parafinskim uljima). Estarska ulja (V grupa) se odlično mešaju sa mineralnim, alkilirani naftaleni su negde između prethodna dva (ekstrema, u nemogućnosti i mogućnosti mešanja) ali i tu nije preporučljivo mešanje (i iz drugih razloga a ne samo rastvorljivosti). Ipak preko 90% sintetičkih ulja današnjice su PAO i estarska a što je još značajnije izuzetno je teško naći PAG ulja u širokoj prodaji (skoro nemoguća misija). Jedina olakšavajuća okolnost za odgovor su ustvari nova "low SAPS" sintetička ulja koja imaju drugačiji koncept aditiva te se ne preporučuje mešanje sa konvencionalnim (mineralnim) uljima. Ipak odgovor je više u stilu "ima jedna pećina stroga u kojoj živi babaroga", ali primeren domaćem (i šire balkanskom) tržištu koje nije uređeno, manjak informacija očigledan a pažnja kupaca na niskom nivou te na zapadu skoro nemoguć događaj (da se kupi PAG motorno ulje a da se nezna šta je to) ovde iako ne mnogo verovatan ipak je moguć. Verovatno se pošlo od toga da i pored par slučajeva godišnje ili jednog u par godina, bolje je naplašiti ljude nego da oštete motor i da optužuju njih zato što su rekli da je mešanje sintetičkih i mineralnih ulja moguće.

Uh, ... pretera ga.

Ajd' malo do Italije i Selenia ulja.
Odavno sam obećao da ću malo više obratiti pažnje na ulja specijalno namenjena dizel motorima.
Iako postoje dizel varijante već postojećih ulja postoje i ulja potpuno specijalizovana za dizel motore koje sam spominjao kod Castrola, Addinola i Fuchs-a u ranijim tekstovima sam ih malo zapostavio.

Selenia wr SAE 5W-40

Ovo je ulje koje bi se moglo podvesti od mineralnog do sintetičkog zavisno od ugla gledanja. Proizvođač napominje da se radi o sintetskom ulju što se obično tumači kao sintetičko ulje. Iako nije daleko od toga, ipak se radi o SHC osnovi te bi najbolje bilo da ga svrstamo u synthetic technology ulja čija je osnova III bazna grupa. Ali ne lezi vraže, nije čak ni to već mešavina II i III grupe (HC i SHC ulja). Pošto se nezna tačan odnos moguće je da je ovo (čak) i pretežno HC ulje no ne treba biti previše maliciozan; ukoliko Selenia tačno navodi da je mešavina sintetičkih ulja i uzevši u obzir da je SHC (ipak) HC u opštem pogledu (u hemijskom sastavu) moglo bi se reći da je ovo čisto SHC ulje ili da u baznoj osnovi ona preovlađuju u odnosu na II baznu grupu.
Ono što je bitnije od klasifikacije ovog ulja je njegov kvalitet.
Namenjeno je za dizel motore i to pre svega jtd (multi jet) turbo dizele Fiat grupe.
Naravno kao takvo je pogodno za sve modernije common rail motore.
Ovim Selenia tvrdi da je prilagođeno za velike (naročito za dizel svet) obrtaje i specifičnu snagu po zapremini.
Za razliku od ne tako spektakularne ali kvalitetne osnove (bazna ulja) sadržaj aditiva je vrhunski. Osim alkil aril amina sadrži i Ca-salicilate kao ultra moderne detergentske aditive.
SAE 5W-40 ulje, ispunjava ACEA B3/B4 i API CF, Fiat 9.55535-N2, MB 229.3, VW 502 i 505 kao i GM-LL-B-025.
Pogodno za korišćenje od -30 do +40. Uz sve osobine (smanjena potrošnja, oksidacija itd.) posebno se naglašava specijalna formula koja pogoduje hidrauličnim podizačima ventila.
Tehnički podaci:
Gustina 855 (vrlo sintetička no i SHC ulja imaju tu negde, ovim dokazuje da su "obična" HC ulja u manjini), ind.visk. 175, tačka paljenja 230 (poslednja dva su u okvirima viskozne klase ali na gornjoj granici), penjenje praktično ne postoji (tragovi, odličan rezultat), tačka tečenja -40 cel. (uobičajeno za 5w-40 sintetike ali ne i za sva SHC ulja što znači da je natprosečan rezultat).
Na kraju ali ne i po značaju: TBN - 11. Izuzetno dobra vrednost koja će pogodovati i nešto starijim turbo-dizel motorima koji koriste D2 (loš) dizel.

Selenia Sport 5W-40

Ovde navodim ovo ulje kao varijantu prethodnog (ili obratno). Sastav aditiva im je gotovo identičan uz minimalne razlike. Prvo ima nešto više aditiva u sastavu ali ne toliko da bi bilo bitno različito (gledano sa stanovišta aditiva).
Glavna razlika je osnova. Ovo ulje za razliku od prethodnog se sastoji od sintetičkih parafinskih ulja, tj. smeše istih. Znači osnova je IV bazna grupa mada se nigde direktno ne pominje da je PAO ulje te ne mogu 100% da tvrdim.
Ipak sasvim je sigurno da je potpuno sintetičko.
Šta nam donosi druga osnova i neznatno promenjeni paket aditiva?
Pogodnost i za benzince pre svega i pogodnost za ekstremnije uslove rada i posebno naglašenu osobinu da čuva turbine i benzinaca i dizelaša i sprečava stvaranje depozita na njima. Izuzetno je termički stabilno te iako je deklarisano kao sport što bi trebalo da znači "racing -light" nije daleko od pravih rejsing ulja.
Ispunjava ACEA A3/B3/B4 i Fiat 9.55535-Z2.
Specifikacije potvrđuju ono što sam više puta ponovio: teško je reći da je jedno ulje bolje od drugog u apsolutnom smislu ako su ista klasa, zavisi mnogo od toga o kojem motoru se radi.
I pored sintetičke osnove po osobinama je prethodno ulje bolje, no ukupan kvalitet je češće bolji kod "sport"-a ali ne i uvek.
Gustina (sintetičkih) 850, tačka tečenja -33 (lošije od -40) što je rekordno loše za ovu klasu viskoznosti i sintetičku osnovu, ind.visk. 165 što je takođe najlošije za viskoznu kategoriju, ne peni i ima tačku paljenja veću od 220 (no ne navedenu tačnu vrednost). TBN mu je 11 čime spada u ulja vrlo pogodna za "brzohodne" dizel mašine.
I pored nekoliko lošijih rezultata ukupno gledavši ovo ulje nije loše i iako nije u rangu "sintetičke sabraće" (kako sam nazvao 5W-40 sintetička ulja nekoliko proizvođača) spada u ulja dobrog do vrlo dobrog kvaliteta mada i dokazuje da sintetika ne mora uvek da bude bolja od SHC klase.

Selenia turbo diesel 10W-40

Ovo je "100%" polusintetika. Sadržaj aditiva osrednji no nikako loš. Synthetic based kako navodi proizvođač je pomalo pompezno i preterano no tipično za ovu industriju uopšte (izuzimajući možda jedino nemačke proizvođače). Namenjeno za nešto stariju generaciju motora (automobila). Pogodno i za benzince (takođe starije generacije).
Prevashodno je dizel motorno ulje (kako mu i samo ime kaže) i ispunjava ACEA B3, API CF/SG i Fiat 9.55535-D2 (uz još par proizvođačkih standarda).
Interval zamene: 20.000km za motore sa direktnim ubrizgavanjem i 10 hiljada za motore sa indirektnim ubrizgavanjem goriva (sa pretkomorom za sagorevanje) za koje je pogodno.
Gustina (mineralnih) 878, ind.visk. (solidnih) 155, fleš point 210 (ukazuje na specifičan sastav baznih ulja, relativno malo za 10w-40 no nikako loše), praktično ne peni, tačka stinjavanja -30 cel. što je u skladu očekivanja za 10W ali ne i izuzetan rezultat. TBN osrednjih 7,4 što je čudno za "turbo dizel" odrednicu i pogodnost pre svega za motore iz devedesetih prošlog veka koji pretežno koriste starija dizel goriva (D2 kod nas) sa više sumpora.
Sve u svemu dobro no nikako izuzetno ulje.

Valvoline (Ashland)

Tu je zaostalo još dosta toga da se kaže pa ću samo proleteti.

SynPower ENV C2 SAE 5W-30
Ovo je low SAPS potpuno sintetičko ulje. Varijanta je SynPower-a ali posebno namenjeno Peugeot, Citroen, Honda i Toyota vozilima koja zahtevaju ACEA C2. Ispunjava i preporučuje se i za ACEA A5/B5 i API SM/CF. Spada u super moderna motorna ulja.

MaxLife serija
U Evropi se sastoji od: ML diesel 10w-40, ML FE (Fuel Efficient) pored ostalog pogodno za Ford-ove motore, 10w-40 (Standardno) i ML 5W-40.
MaxLife 5W-40 je potpuno sintetičko ulje za motore sa mnogo pređenih kilometara. Tako da Mobil 1 nije jedini niti usamljen u ovoj kategoriji. Izuzetnog je kvaliteta i uz Mobil i najbolje u ovoj specifičnoj klasi. Ispunjava ACEA A3/B4 i API SL/CF.

Turbo serija
Postoje "samo" turbo verzije ali i turbo diesel serije u raznim viskoznim gradacijama.
Već sam spominjao ova ulja no nije zgoreg mala dopuna. Izgred da kažem da specifikacije za sve varijante nisam našao kao da je strogo čuvana tajna.
Sve u svemu ovo su vrhunska konvencionalna motorna ulja. Osnovu čine bazna ulja I grupe ili mešavina I i II grupe. Paket aditiva je bogat tako da su sva ova ulja među najboljim konvencionalnim uopšte. Cena doduše nije niska tako da nisu ni best buy zasigurno. Pogodna pre svega za motore (automobile) iz devedesetih XX i samog početka XXI veka. Tu su: Golf II i III, Opel Astre, Fieste i Corse iz devedesetih itd.
Serija se sastoji od: Turbo 10W-40, 15W-40, 15W-50, 20W-50 i Turbo Diesel 10W-40, 15W-40. Diesel varijante su sa dodatnim aditivima za dizel mašine inače su iste osnove kao i ostala.
Ispunjavaju API SL/CF osim 15w-50 (ispunjava samo ACEA A2/B2 i VW 505) i dizel varijanti koje su samo CF; tu je i ACEA A3/B3 i naravno dizel varijante samo B3, VW 505.00 i MB 229.1.
I da ne bude bez podataka evo ih za Turbo V 20W-50 verziju:
Gustina 0,89 (tipično za 20W-50) indeks viskoznosti 128 (varijanta za JAR 120), tačka stinjavanja -25 (-21) celzijusovih što baš i nije impresivno; na -15 ima uobičajenih i propisanih 9500cPs (max. dozvoljeno 9600) i tačka paljenja (neočekivanih) 215 što baš nije primereno mineralkama 20W-50 viskozne gradacije. Na 40 stepeni uobičajena viskoznost od 150 kao i 18 na 100 stepeni celzijusa.
Po karakteristikama ne baš izuzetno ulje no sasvim dobro za standarde i preporuke.
Može da dobije umerenu preporuku a za više bi mu trebala malo niža cena.
Na pitanje da li su ista ulja u različitim regionima drugačija, gore pomenuto odgovara sa DA.
Dok evropsko ispunjava API SL/CF dotle (južno) Afričko ispunjava API SJ/CG-4.

Naravno nije mi promakla najnovija i veoma efektna, Valvoline (Ashland) marketinško genijalna:
GARANCIJA NA 300 HILJADA MILJA (približno pola miliona km) uz stalno korišćenje odgovarajućeg Valvoline motornog ulja.
O ovome poseban tekst a ovde samo najava istog.

I malo o sintetičkim uljima.

Već sam dosta o njima pričao, želim samo da koncizno izrazim već rečeno:
Sintetička (motorna) ulja se proizvode iz nafte. Možete reći i sintetišu ali sasvim sigurno iz nafte ili prostijih derivata. Ogromna većina se sintetiše iz konvencionalnih (mineralnih) baznih ulja (I grupe). Ona koja se ne dobijaju na taj način su marginalna u tržišnom smislu. Osim toga bazna ulja V grupe, potpuno sintetička (koja ne pripadaju parafinskoj grupi) ako nisu dobijena od mineralnih baznih ulja onda i ne predstavljaju pravu osnovu (bazu) ulja, već se dodaju (mešaju, blenduju) sa drugim sintetičkim ili SHC uljima pri čemu se u krajnjem proizvodu (motornom ulju) nalaze u malom procentu obično ispod 20% a često i ispod 10%. Iako nisu aditivi u pravom smislu zbog količine i funkcije su vrlo slični upravo uljnim aditivima iako to zapravo nisu.

I ovo je samo najava za pravi dodatak (addendum) za ovu temu.
Više o osobinama i uporednom kvalitetu HC ulja i raznih sintetičkih u posebnom tekstu.
Bez zalaženja u previše detalja ali sa pojedinim podacima pokušaću da izvučem zaključke koji pokazuju viši kvalitet sintetičkih ulja u odnosu na obična ali i male varijacije zavisno od vrste sintetike (PAO, PAG i dr.); naravno pojedine za druge vrsta ulja nedostižne karakteristike sintetičkih ulja nisu uvek i za sve primene neophodne u toj meri tako da dobar deo superiornosti nema skoro nikakvog uticaja u praksi naročito u standardnim režimima vožnje i standardnim intervalima zamene. Pokušaću da akademsko suvoparne i na visok nivo podignute tekstove studija prilagodim da budu zanimljivi i za širi krug ljudi pre svega korisnika ulja koji su pre svega zainteresovani za praktične aspekte analiza i naučnih ispitivanja.

29 коментара:

  1. koja ulja mogu da se mesaju sa edge 10w-60 a da su jeftinija

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Kizoni,
    Izvinite zbog kašnjenja ali tek sam danas prelistavao komentare pa mi je ovo izmaklo celih dve nedelje. Ukoliko želite da mešate 10W-60 (Racing) ulje sa jeftinijim najbolje je zapravo dodati nešto (do 20%) skupljeg u jeftinije inače vam se ne isplati. Castrol Edge nije baš pravo ulje za takvu namenu te bih Vam pre savetovao Liqui Moly SynthOil Race Tech GT1 (SAE 10W-60). Ovo ulje se virtuelno (praktično, skoro) može mešati sa svim motornim uljima koja postoje a sa Liqui Moly sasvim sigurno osim par njih iz 4xxx serije (osim 4100 praktično sva ostala). Mobil 10W-40 polusintetika je dobra polazna osnova, a 15W-40 ili 20w-50 mineralna (LM kao prvi izbor) je nešto što vam omogućava dobru cenu i visoke performanse uz visoku viskoznost. Ukoliko ne vežbate za reli ili vam motor nije isuviše star onda ga pre dodajte u 10W-40 polusintetike ili 5W-40 sintetička ulja! Više detalja u tekstu o mešanju ulja (prvi deo).

    ОдговориИзбриши
  3. postovani gosn stevo koje je najbolje ulje za folsvagenove dizel motore pumpa dizna 50501 osim kastrol ulja shodno ceni i kvalitetu hvala

    ОдговориИзбриши
  4. O samim uljima po 505.01 standardu imate na www.cbc.rs u tekstu "VW 1.9tdi, 105ks, 2004. Koje ulje sipati?".
    Ukratko i bez komentara i bez rangiranja (odnosno uslovno po kvalitetu, pri čemu poslednja dva su jako isplativa) preporuka ulja po 505.01 sa dobrim odnosom kvalitet/cena:
    1) Havoline 505.01
    2) Fuchs TITAN Supersyn PLUS
    3) Addinol Light MV 0546 PD
    4) MOL Dynamic Synt 5W-40
    5) INA 505.01
    6) OPTIMA 505 01

    Sledeća dva su skoro "nabacila" 505.01 odobrenje te ih u ranijim tabelama (navedeni linkovi u tekstu na www.cbc.rs) nema ali im je cena vrlo povoljna uz solidan kvalitet:
    7) FAM Fenix Premium SAE 5w-40
    8) Prista Ultra PLUS 5W-40

    Moram da spomenem i najveće (osim BP-Castrol koji vam je poznat i već ste korisitli ako sam dobro shvatio):
    Mobil Syst S Special V 505.01 i Shell 505.01
    Koja bi trebalo (naročito Shell) da su jeftinija od Castrol-a.
    Tu su od velikana i: Repsol Long Life i Valvoline DuraBlend Diesel 5W-4O.

    Ako uzmemo u obzir i 5W-30 i zanemarimo visoku cenu pomenuo bih još bar dva značajna:
    OPTIMA ECO SAE 5w-30, Fuchs TITAN Supersyn ECOFLEX SAE 5W-30 i Total Quartz INEO MC3 5W-30.
    Još i Valvoline SynPower MST 5W-30.

    Dakle "tušta i tma" dobrih ulja po 505.01 standardu. Ima ih još ali em nisam mogao da se setim em već preterah.
    Fuchs i Texaco Havoline su nekako (moji) favoriti ali uzevši u obzir i cenu konkurentni su i: FAM, Prista i INA a naročito MOL.

    Pozdrav!!

    ОдговориИзбриши
  5. Pozdrav urednistvu, jel moze "test" Marly i Zenox ulja, nisam uspeo da nadjem u pretrazi,
    unapred hvala

    ОдговориИзбриши
  6. Slabo poznavajuci ulja sipao sam u Opel Kombo
    (2003. god. 1,7 dizel)sledece ulje:COMMA polu sinteticko (tako pise)15W-40 za dizel motore,koje
    ispunjava standarde ACEA B3 B4 E3 API CF CG4.To
    mi je prodavac preporucio. Citajuci ovde neke stvari vidim da je to bila greska, pa molim vas
    neka mi neko kaze sta da radim i koje sada da sipam? Da li smem da sipam punu sintetiku?

    ОдговориИзбриши
  7. Ne mogu a da se ne nasmejem (ali kiselo) sam sebi. "Uredništvo" je "one man show" (na žalost, jer bi em bilo više i boljih tekstova a ja imao više vremena, možda bi nešto i zaradili ...).

    Poštovani Milane,
    Izbor ulja vam svakako nije baš adekvatan.
    Što se standarda tiče sa ACEA B3 a naročito B4 je stvar manje-više O.K. ali je viskoznost (i vrsta ulja) promašena.
    Comma zaista navodi da se radi o PS ulju ali to je više "polu HC" nego PS ulje. Zapravo, strogo gledano čisto mineralno ulje.
    Možda ostanem nedorečen ali morali ste malo više podataka da date za precizniji odgovor.
    Računam da je motor DI (bez turbine). Ipak ne znam ima li zahtev za Eco-Flex standardom ili ne. Po godini proizvodnje ne bi trebalo.
    Dakle, idealno za vaše vozilo bi bilo da koristite 5W-30 ili 5W-40 polu-sintetička ili sintetička ulja sa min. ACEA B3/B4.
    Ipak uzmite zapravo da je izuzetno poželjno (iako verovatno ne i obavezno) da ulje ima Opel GM-LL-B-025 standard.
    Ima ga većina (ali ne sva) 5W40 i 0W40 (mogu se koristiti ali je skuplja opcija).
    ACEA C3 je još manje obavezno ali je takođe poželjno.
    Zapravo za novije motore najbolje je koristiti 5W-30 ulja sa oznakom G (nije od God nego od GM) koja imaju ispunjene: GM/Opel GM-LL-A-025 / GM-LL-B-025 (i najčešće su "samo" API SL).
    Na primer: Texaco Havolin Ultra G Longlife 5W-30 ili OMV BIXXOL special G SAE 5W-30.
    Ipak, obzirom na pređene km ipak bi trebali da se odlučite za (SAE) čerdesetice, pretežno 5W40.
    Nije toliko bitan brend koliko originalnost proizvoda. Comma ulja nisu loša ali nisu baš ni neka posebna dika.
    Samo kao primer navešću (cela) dva ulja:
    Motul 8100 X-cess (u vrhu kvaliteta 5W40 ulja)
    Mobil Super 3000 X1 (kao jedno od najisplatljivijih).
    Takođe možete razmotriti Kroon Emperol 5W40 no njega nema u široj prodaji (pogledajte tekst o Kroon uljima).
    I naravno postoji još desetak ulja koja su odgovarajuća ukoliko se držite gore navedenih saveta (specifikacija) i možete se pouzdati u originalnost ulja.

    ОдговориИзбриши
  8. Анониман24. мај 2014. 00:49

    da li mogu da se mesaju Selenia WR 5w40 sa Liqui Moly Race Tech GT1 10w60,u odnosu LM 90%:Selenia WR 10%?Leti uvek sipam ovo gusce ulje,ali mi malo fali da bude na max. meraca,gde mi obicno stoji nivo kada menjam ulje.Molim za savet?Hvala.pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Verovatno da može.
      Jedan je vaš "pobratim" (anonimni čitalac) pre neki dan ostavio pozitivno iskustvo po tom pitanju.
      U principu DA. Ali bih izbegavao veće učešće jednog u drugom.
      Lično mi se to ne sviđa ni malo jer je KLASIČAN primer za oprez (viskoznosti prilično različite, vrsta ulja različita, jedno "benzinsko" GT1 - i pored B4, a drugo "dizelaško" - WR bez API Sx).
      Ja bih pre ovako:
      - Ako malo fali ne bih ni terao na max.
      - Sa 10W-60 bi potrošnja ionako trebala da bude minimalna
      - Ako se radi o pola litara, onda bih kupio litar više GT-a, pa bih nedostajuće WR zimi dopunjavao GT-om ili ostavio za sledeću sezonu (godinu dana nije ništa ako je ulje dobro zatvoreno i u mraku (podrumu ili garaži)) a može par dl i da zatreba u toku sezone.
      Mislim da je to klasična zabluda "da se ne baci".
      Pa neće se baciti, neće mu ništa biti 12 meseci čak i po otvaranju a samo jedno od toliko različitih ulja je bolje u motoru nego mešati ih (iako neće ništa loše (strašno) da se desi). Jednostavno će te malo "pokvariti" GT1 ali u nijansama pa kako već hoćete. Obratno nećete (mnogo) pobošljati WR ali ga bar nećete ni pogoršati. A da ostane na svom je ipak najbolje, tako se bar meni čini.
      Molim. Pozdrav!

      Избриши
    2. Vidite i komentare u tekstu "mešanje motornih ulja" od maja 2009. gde se nalazi iskustvo čitaoca.
      Malo sam ovde bio više oprezan, jer:
      1) Mešanje je već rađeno.
      2) Radi se o oko 5% ili manje (2dl); mada je iskreno još manja potreba za tim.
      3) Potrošnja ulja u predstavljenom slučaju je minimalna (doduše i to je razlog manje za dolivanje ali bolje kasnije nego odmah); ako kod vas bude veća moža bi udeo WR-a na kraju stigao i do 15 ili 20%?! Onda je svakako bolje mešati isto sa istim.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Poštovani Stevo,

      Šta mislite o ulju Selenia Vision 15W-50? Da li je preporučljivo za tek urađen motor? Da bi motor manje duvao, jel mu treba neko "viskoznije" ulje na 100 °C?
      Pozdrav

      Избриши
    4. Na tek urađenom motoru nije idealno ići na viskoznija ulja. Bolje ostani na 15W-40 (ne sme da duva, taman je dobar test). Podsetiću da je nekada u DMB motor sipano ulje za razrađivanje motora (20W-30 ili 15W-30), koje je bilo manje viskoznosti (i menjalo se na 1500 do 2000km).
      Tako da ne bih prikrivao mane urađenog remonta motora ... posle, bih baš sipao 15W-50 (recimo posle dve zamene sa 15W-40, jedne brze i jedne na do 7500km). I to baš Selenia Vision (ionako nema šta drugo kod nas).
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Prvih 2000 km u motoru je bio Mobil 15W-40, a pre 10-ak dana sipao sam Seleniu Gold 10W-40. Preživeće je valjda u narednih 5000 km. Sa njom ide para u maloj količini, isto kao i sa Mobilom. Inače, gledao sam specifikacije i Gold ima istu viskoznost na 100° C kao VS Gas (14,5), dok Mobil 15W-40 ima nešto manju.

    Vision 15W-40 ima 15, ako se dobro sećam, a 15W-50 17-18. Inače, 15W-50 u odnosu na 15W-40 ima bolje sve ostale karakteristike, što mi je čudno.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Posle 5000km (doduše ide leto ... ) zameni sa 15W-50. 10W-40 eventualno zimi (ako budeđ prelazio dovoljno km). Da, ako već sa 15W-40 malo "piri" treba ići na viskoznije ulje. Iskreno za čisto letnje ulje još bolje neko 20W-50 (HPX npr.) ali nije i obavezno.
      Pozdrav!

      Избриши
  10. Postovani Gospodine Stevo

    Sta mislite o Valvoline Racing 10w 60,planiram da sipam u moju Alfu 1.6TS jel je priblizno slicna u kvalitetu sa Selenia Racing 10w 60 sa obzirom da je duplo jeftinija varijanta Valvoline.Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  11. Poštovani g. Stefane (imenjače),
    Ne samo da je približno po kvalitetu nego je Valvoline Racing 10W-60 i nešto višeg kvaliteta. Uz duplo nižu cenu, jasno je koje Vam se ulje više isplati!
    Zašto je tolika razlika ... duga je priča, do kvaliteta nije sigurno (ako su oba ulja originalna, a to proverite sa uvoznikom (imate na Valvoline Europa sajtu spisak)).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  12. Inace imenjace ja sam iz Makedonije,glavni i jedini uvoznik za Valboline je Makpetrol i samo tamo moze da se kupi.Nakon vase preporuke definitivno cu da sipam Valvoline.Hvala vam puno

    ОдговориИзбриши
  13. Zdravo Imenjace

    Opet mi je potrebna tvoja pomoc.Juce sam uzeo Mazdu 323f 2001 godiste 1.3 motor sa plinom,pa moram da promenim ulje a neznam koji Valvoline da sipam u nju jer ima vise vrsta ... Jel bi mogo da mi pomognes odko odabiru ulja. Hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Imenjače,
      Da li je F (1.3 i godište ne idu uz nju)?
      Kako god isto je i za F a ja ću dati a 323 1.3 iz 2001.
      Najbolje MaxLife 10W-40 ili (ako nema) DuraBlend 10W-40.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Imenjace,
    323 F VI (BJ) ovaj model je hatchback, 2000 godiste 12 mesec. Hvala ti puno sutra cu da kupim.i promenim.Veliki Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  15. Postiovani Gospodine Steva;

    Kupio sam zeni Opel Corsa C 1.2 16v ecoteck motor 2001godiste.Zelim da promenim ulje pa ako bi ste mogli da mi pomognete oko odabiranja ulja.Zelim da sipam Valvoline jer ga vi preporucujete kao pouzdano ulje,ali neznam koje dal 10w40 ili neko sinteticko.Auto ima predjenih 145 000km sa servisnom knjizicom.

    Hvala unapred;

    Pozdrav Stefan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani imenjače (g. Stefane),
      Za Vaše vozilo najbolje je koristiti (prema redosledu navođenja):
      1) Valvoline Synpower 5W-40 (najbolje)
      2) Valvoline MaxLife 5W-40
      3) Valvoline MaxLife 10W-40
      Pod 3) samo ako je u servisnoj knjižici navedeno da je već korišćeno 10W-40 ulje.
      Prvi put je najbolje ići na SynPower, ako je motor u dobrom stanju to je najbolje od Valvoline-a za isti.
      Maxlife Valvoline standardno preporučuje posle 100k km ali bi ta granica mogla biti i veća (npr. 150 ili 200k km).
      MaxLife je dobro koristiti i preventivno zbog godišta automobila ali svakako nije obavezno.
      Može se koristiti i DuraBlend 10W-40 ali to je najlošija opcija ali ispunjava minimalne zahteve (API SL ... 2001. nije ni bilo SM).
      Ulje menjajte na 15000km/12meseci (šta prvo istekne). Ako je pretežno gradska vožnja onda i nešto ranije (10 do 12.000km ili godinu dana).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala ti puno imenjace.Kod nas u Makedoniju od MaxLive imaju samo 15w40 .. Tako da Synpower 5w40 i DuraBlend 10w40 mi ostaju... Synpower je duplo skuplji,tako da sam se odlucio za Durablaed ...Nadam se da mu nece skoditi jer je ipak zima a gusci je:)

      HVALA jos jednom;

      Veliki Pozdrav

      Избриши
    3. DuraBlend je o.k. sve do -20°C, tako da neće biti problema.
      Ako ne prelazite svih 15000km, SynPower je neisplativ, naročito kod starijeg vozila i normalne uslove vožnje.
      I pored duplo veće cene, isplati se za teže uslove eksploatacije (taksi, dostava, oštrija vožnja uz mnogo gradske i slično).
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Ipak sam sipao SynPower .. Otiso sam kod uvoznika dvoumio sam se al ipak uzeo ono skuplje.Mozda se i isplati ako ga ne trosi (a nadam se da ne) a i vozice se samo po gradu gde je uvek velika guzva ono kreni/stani i tako to.

    VELIKO HVALA za pomoc!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Za gradsku vožnju će se sigurno isplatiti "investicija". Sintetička ulja su tu neprikosnovena. Nije problem preći na DuraBlend u sledećoj (ili nekoj od sledećih) zameni(a).
      Jeste malo veći udar na budžet, ali ulje menjate (verovatno) jednom godišnje. U odnosu na gorivo, registraciju ... nije tako mnogo. Ne može se (preterano) na ulju uštedeti.
      Znate već staro pravilo: "nisam dovoljno bogat da kupujem jeftino" ili "koliko para toliko (i) muzike".
      Ovde ne treba bukvalno shvatiti ali ima nešto od oba navedena.
      Slično je i sa brendom. Valvoline je premium brend i ne može biti (baš) jeftin.
      Ali jeftino i dobro, teško to ide (u bilo čemu pa i kod ulja) ... može (pre) biti "relativno jeftine (ne mnogo skupo) i solidno" (kao npr. DuraBlend u vašem slučaju).
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Postovani, vozim audi b4 1994 godiste godinama i generalno sam veoma zadovoljan autom. Izmenjao sa razna ulja, mobil, lukoil, eko ulja, liqui mol, agip, total, mannol i sad sam se zadrzao na seleniji gold jer mi se cini da je motor najtisi. Napominjem da je gradacija svih ulja 10w-40. Motor ima oko 250000km, a eksperimentisao sam da bih zakljucio sam sta mu najvise odgovara. Pitanje za Vas je koju gradaciju i kog proizvodjaca ulja da koristim..? Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Marko,
      Niste mi baš pomogli, jer niste naveli o kom motoru je reč. Makar da li je benzinac ili dizel (TD, TDi).
      U principu je 10W-40 (bilo koje) o.k.
      Proivođač je manje bitan, bitnije je da ulje bude originalno.
      Ulje menjajte na 10 hiljada km, ili 7500km ako ima više gradske vožnje.
      Ukoliko više prelazite u toku godine, razmislite da leti koristite 15W-40 ulja (API SL/CF, min. je API SH ali se takva više ne proizvode, ukoliko je benzinac svakako SL, ukoliko je dizel, "mixed fleet" ulja (API SJ/CH) su možda i bolje rešenje).
      Selenia Gold je dobro rešenje. Nije za noviju generaciju dizel motora ali za one iz devedesetih je sasvim o.k.
      Verovatno je nešto veće viskoznosti unutar visk. grad. (po specifikacijama nije) pa je motor nešto tiši.
      FAM BM Extra 10W-40 je odlično ulje za Vaše vozilo (naravno, kao i bilo koje dobro 10W-40, ali je među boljima (slično kao i Sel. Gold ima nešto manje polimera plus više ZDDP-a, možda i najbolje 10W-40 ulje za starije motore).
      Pozdrav!

      Избриши