Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 25. октобар 2009.

TOP 10 za Zastavu 10 (Punto II, "Classic") 1.2 8v

Kratak uvod:

Fiat Punto II („Classic“) ili do skora u Srbiji Zastava 10 sa benzinskim motorom 1.2 8v ima fabričku preporuku ulja:
1. SAE 10W-40, sintetičke osnove koje nadmašuje ACEA A3 i API SL i navodi Selenia 20k.
2. Za upotrebu na vrlo niskim temperaturama (ispod –20°C pa do 20 u plusu) ide već ACEA A1/A5, API SL i Fiat 9.55535 specifikacija i SAE 5W-30 i navodi se Selenia Performer Multipower pomenute viskozne gradacije.

U ovom tekstu će biti navedena samo ulja za standardne uslove umerene kontinentalne klime (–20°C do +40°C) što znači 10W-40 i polu-sintetička ulja (HC i SHC pride) API SL (ACEA A3). Neka od mineralnih 10W-40 takođe ispunjavaju zahteve ovog automobila (motora), pre svega Mobil M 10W-40 (jedino u listi), zatim nekoliko Liqui Moly 10W-40 mineralnih ulja i Motul 2000 multi iste viskozne gradacije. Postoji i jedan izuzetak po pitanju API SL (ali uz ispunjenje ACEA A3) a to je LM MoS2 „low friction“ u ranijim tekstovima vrlo hvaljeno ulje.
Inače sam motor bez turbo punjača, bez viševentilskog razvoda i sa niskim obrtajem motora nema izuzetne zahteve za kvalitet ulja. Ispunjenje navedenih standarda i to je to. Praktično svako „polu-sintetičko“ ulje 10W-40 je dovoljno dobrog kvaliteta (ukoliko je renomiranog proizvođača) a i poneko mineralno može da uđe u kombinaciju.
Interval zamene za Punto II je 20.000km (za Grande 30 a prvu verziju 15 hiljada km). U pojedinim zemljama je ovo skraćeno na 15.000km što je i preporučljivo za uslove vožnje i kvalitet goriva. Ukoliko često vozite veliku kilometražu u inostranstvu ili jednostavno pravite 80% ili više van grada i to npr. umerna (110 do 120km/h) vožnja autoputem uglavnom do 3000 o/min. Sa retkim izlascima do 3500 možete (van garantnog roka) slobodno produžiti interval zamene ulja i do 20.000km naročito ukoliko koristite inicijalno Selenia 20k.
Naravno kraći interval i od 15.000km je poželjan za teške uslove vožnje ili ukoliko više od 60% pređenih kilometara biva na kratkim gradskim relacijama.

Lista je „TOP 10“ ali će se na njoj naći bar 20 ulja, jer su slična smeštena u istu kategoriju.

Lista će biti dopunjena i sa „TOP 5“ za ekstremno niske temperature i sa listom „TOP 5“ viskozne gradacije različite od fabričke preporuke.
Posebne liste biće date za dizel varijantu (ili Varijante) ovog vozila.

TOP 10 za Zastavu 10

X
Castorol Magnatec 10W–40; bitno skuplje od Selenia 20k ne posebno kvalitetnije no sa nešto posebnih osobina u odnosu na pomenuto. Uz estarske sintetike moglo bi da ima malo prednosti kod hladnih startova i za kratke gradske vožnje.

IX
Motul 4100 Turbolight 10W–40; za nijansu jeftinije od prethodnog a (možda) i nešto kvalitetnije. Bar jedno mesto ispred zvučki logično.
Isto mesto zauzima i Motul 6100 10W40 Synergie koje je za još jedan stepenik bolji kvalitet u odnosu na Motul 4100. Jedino je prilična cena ograničavajuću faktor da se pomenuto ulje nađe na višem mestu na listi.

VIII
Ulja slične cene i sličnog kvaliteta kao Selenia Gold.
Pre svega Valvoline Dura Blend i Elf Competition STI. Po nekim parametrima ispod po nekima iznad u svakom slučaju ista klasa sa Selenia-om. Ipak zašto kupiti slično po sličnoj ceni umesto fabričke preporuke? Ovo je razlog za nisko pozicioniranje ove grupe. U nju spadaju još i: Eko Megatron Ultra, INA Delta Sint i OMV Control Light uz naznaku da su za razliku od Valvolina i Elf-a za nijansicu ispod fabričke preporuke a bez dovoljne razlike u ceni.
Ovde se uslovno nalazi i Optima HC Power. Jedino što ima cenu koja odgovara grupi 6 ove liste a kvalitetno se nalazi u ovoj grupi.

VII
Ulja niže cene od Selenia Gold uz uporediv kvalitet.
Ovde spadaju FAM BM Extra i Galax Sint. Tu bi mogao da se nađe i Mobil M 10W–40, jedno od najboljih mineralnih ulja uopšte i naravno vrlo pogodno za Punto II 1.2 8v (vodite računa da sa ovom grupom a naročito mineralkom ne pređete više od 15 hiljada km a uz čak osrednje uslove 10 i teške 7500km).

VI
Ulja slične cene sa Selenia 20k uz kvalitet koji je iste klase.
U ovoj grupi su Esso Ultra, Total Quartz 7000 i AGIP Sint 2000 10W–40. Distiktivne razlike u kvalitetu su po redosledu navođenja.

V
Ulja neznatno više cene od Selenia 20k uz sličan do za nijansu bolji kvalitet.
Predstavnici grupe: Mobil Super S, Texaco Havoline Extra, Shell Helix Plus.

IV
Liqui Moly Leichtlauf Serija.
Leichtlauf 10W–40 i uslovno Super Leichtlauf za pređenih 80 i više hiljada km i još uslovnije MoS2 Leichtlauf jer je API SJ jedino sa ove liste ali zbog svega drugog ne samo moguće već visoko na listi. Jeritička pomisao ali dobre ideje su uvek bile na meti inkvizicije i pre više vekova ali i sada. Niko neka se ne plaši, više nego da je dobro za ovaj automobil.

III
Selenia Gold, praktično identično ulje sa Selenia 20k uz manji mogući maksimalni interval zamene koji je ovde „samo“ 15 hiljada km ali kako je to zapravo servisni interval u zemljama istočne Evrope (što zbog lošijeg goriva što zbog lošijih puteva) tako da je razlika još manja.
U stvari je idealno ukoliko prelazite do 12 hiljada km godišnje a za sve bliže 15 ili do 18 (van garantnog roka) je ipak 20k ubedljivije. Ovo ne ispunjava FIAT 9.55535 G2 poput 20k ali ispunjava ACEA A3 i čak API SM za razliku od SL koje ima 20k. I jednako je pogodno i za dizele dok 20k nema ACEA B oznaku mada ima API CF. Oba su sintetička, zapravo sintetskim tehnologijama dobijena (SHC). Gold ima širu upotrebljivost a 20k je specijalizovanije za upravo Punto II (Classic).
Još jedna razlika i to u korist Gold verzije a to je niža tačka stinjavanja makar za par stepeni ali nije za bacanje.

II
Titan SYN MC 10W–40
Zapravo toliko dobro da bi moglo da bude i no. 1. Uz ispunjenje ACEA A3/B4 kao i API SL/CF tu je i FIAT 9.55535 D2/G2. I ne samo to i po fizičko-hemijskim karakteristikama i samom sastavu (SHC) je „najbliži rođak“ dvema Selenia-ma. Uz poznati kvalitet aditiva i baznih ulja kao i Fuchs-ove dobre cene i ujednačen i visok kvalitet, evo nama srebnog i to slično kao u duelu Čavić-Felps sa razlikom od stotinke.

I
Selenia 20k
Jednostavno biti „veći katolik od pape“ nije nikad lako ali ni uputno. Fabrička preporuka je preporuka i ostavimo je takvom. Iako bi mogla lako da klizne i na mesto 3 ili čak 4 razlike su toliko male a neke osobine su zaista neposredno prilagođene fiatovim vozilima pogotovu puntu druge generacije. Interval izmene naznačen u samom imenu je zapravo i preporučen za samo vozilo. Sličnost sastava ovog i Gold ulja ovog proizvođača je tolika da se može reći da je to isto ulje sa neznatno izmenjenim sastavom aditiva pri čemu Gold ima malo veći TBN dok su ostale osobine skoro identične.
Iako Selenia tvrdi da ovo ulje omogućuje start do –25°C to nije baš potpuno tačno jer je tačka stinjavanja zapravo tek dva stena ispod ovoga. Zato i za ispod –20°C Fiat preporučuje: Selenia Performer Multipower SAE 5W–30.

Ulja 5W-40 su preporučljivija za dizel varijante ovog vozila (čak fabrička preporuka) ali ne samo da su moguće i kod benzinca nego i neka 0W-40 ulaze u kombinaciju. Ipak bih izdvojio ovu grupaciju za "sivu listu" koju bi trebalo da koriste pre svega veliki poznavaoci kako motornih ulja tako i automobilskih motora koji ne žele po svaku cenu da robuju uzdržanim fabričkim preporukama. Porodični korisnici kao i obazriviji (pa i plašljiviji što je često bolje biti nego hrabar) ili samo ljudi koji voze umereno i relativno malo nemaju poseban razlog za napuštanje gore navedene liste tako da im je to sve što im treba.

117 коментара:

  1. Анониман29. јун 2010. 15:02

    A kakava je situacija sa Puntom na TNG(tecni naftni gas)? Da li vaze iste preporuke ili se negde razlikuju(gde?)?
    Da napomenem da se punto pali na benzin i radi max 1 min, nekad i krace od toga i automatski prebacuje na TNG(znaci preko 99% se vozi na TNG).
    Gledajuci trenutnu cenu TNG i benzina ne racunam da cu uskoro preci na benzin ;-)

    Hvala unapred.

    Mladen

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Mladene,
    Prvo izvinjenje. Pitanje je postavljeno na pravom mestu ali ste trebali da mi signalizirate na nekom novijem post-u. Ovako malo kasnim.
    Nema velike razlike pri korišćenju Punta na TNG osim što se razlike (ionako male) između ulja na listi još više smanjuju.
    Time je olakšan izbor.
    Malo bi istakao grupu V kao i Total i FAM a svakako dodao Kroon Emperol 10W-40(zaslužuje mesto negde u grupi V ali nije u široj prodaji).
    Nastavite sa TNG-om jer osim povoljnije cene povoljnije utiče i na motor kao i na samo motorno ulje. Uz 60% i više vangradske vožnje možete sa (praktično bilo kojim) uljima sa liste preći i celih 20k km kolika je i originalna preporuka u Italiji (ovde skraćeno na 15k km).
    Dakle mesta su manje-više tu negde ali bih istakao Mobil Super S (sada Super 2000 X1) kao bar ravnopravno na tronu sa Selenia i Fuchs-om.
    Sa TNG kao pretežnim gorivom imate manje potrebe za sintetičkim (5W-40) uljima nego sa benzinom.
    Ipak da pomenem ukoliko godišnje prelazite 15 do 20 hiljada km a finansijski možete podneti Mobil Super 3000 5W-40 se nameće kao najbolji izbor.
    Naravno Selenia K dolazi u obzir ali još više i Total 9000 ili Shell Helix Ultra.
    Ipak možete solidno uštedeti i sa listom u tekstu jer neće puno zaostati za full sintetikama. TNG je ipak "čisto" gorivo i manje utiče na degradaciju ulja.
    MoS2 verziju Liqui Moly-a u slučaju TNG-a izbegavajte kao stalan izbor (mada poveremeno ne da neće štetiti nego baš suprotno) zbog nešto više sulfatnog pepela (zbog aditiva) no takođe i low ash + low SAPS ilja nisu savršena za TNG (pogledajte tekst o tome; iz avgusta) već maksimalno moderna (sintetička) ulja trebaju da budu tzv. Mid SAPS sintetička ulja (sa do ili oko 0,75% sulfatnog pepela). Nizak nivo (na duži rok) loše utiče na sedišta ventila mada i više od 1,2% (na srednji rok) loše utiče uopšte na ventile zbog povećanog sadržaja naslaga na njima tako da se uzima da je 0,9-1,1% idealno za TNG.
    Dakle: uzevši i cenu u obzir, uz Selenia ulja (i Fuchs) kao i nešto skuplje LM Leichtlauf kao optimalno rešenje se nameće Mobil (ili Esso Ultra) ili naročito Kroon. Prva dva pogotovu ako možete da ih pazarite u Plattner-ovim maloprodajama (originalnost i niska cena) a drugo ukoliko ste u Bgd. ili okolini pa osim u servisu možete da ih kupite.
    I još jedna napomena: ukoliko vozite nešto manje, recimo 10 do 12k km godišnje, nemojte nikako podceniti FAM BM Extra koje ima jako dobru cenu a na "srednjim prugama" je jako blizu svetskim brendovima.

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман25. јул 2010. 19:46

    Stevo kao sto i sam znas fabricka preporuka Fiat-a (ili bar samo od strane Selenie, sto mu dodje isto) za ovo vozilo je u medjuvremenu promenjena.
    Pa tako sada fabricka preporuka umesto Selenije 20K 10W-40, je Selenija K P.E. 5W-40.
    Ako bi mogao u jednom tekstu da objasnis kako to da je za odredjeni motor do pre par meseci fabricka preporuka 10W-40, a sada 5W-40.
    Da li to znaci da su bili u pravu oni sto su do sada izbegavali fabricku preporuku i sipali 5W-40?

    ОдговориИзбриши
  4. Oni koji su izbegavali fabričku preporuku i sipali 5W-40 su bili u pravu.
    Fabrička preporuka je ipak samo kompromis. To je malo bolje ulje od minimuma i viskoznosti koja je "optimalna". Čitanje "sitnih slova" u uputstvu za automobil lako pronalazi "rupe u zakonu". Čim se spominje 5W-30 na ispod -20 (a verovatno i na ispod -15 samo što nije priznato) nečeg tu ima. Problem sa 10W specifikacijom na niskim temperaturama očigledno postoji.
    Osim toga 5W-30 i 5W-40 su bliske specifikacije a tek 5W-40 i 10W-40!! 5W-40 se u bar 90% slučajeva može koristiti za 10W-40 podrazumevanu vrednost tako da su svi koji su ovu finesu iskoristili dobro prošli.
    Kako god bilo dobro je da je priznato i od Selenije da je ovo O.K. te sad i malo veći "legalisti" mogu mirno to da rade.
    Naravno cena 5W-40 ulja je veća od 10W-40 ali u odnosu na skupo 20k ulje razlika i nije mnogo velika te se čak može i uštedeti (Lukoil, FAM, NIS ...); i naravno ničeg lošeg nema da se koriste i 10W-40 ulja pogotovu ako niste u hladnijim područjima.
    Promena preporuke sa 20k na K P.E. je korak napred jer je ovo drugo (naravno) mnogo kvalitetnije ulje. Uzgred, ne mogu a da ne primetim da se radi o ACEA C ulju (C3) te čak i MB 229.51 (i manje bitno API SM) što znači da se radi o ulju jako visokog kvaliteta.
    Ne znam tačnu cenu ovog ulja ali svakako dobija preporuku.
    Cinici bi primetili da forsiranje ACEA C3 ulja možda znači i manji problem sa rokom trajanja katalizatora kod Fiat Punta no ne bih rekao da je to primarni razlog. Mislim, sigurno da će katalizator duže trajati sa ACEA C uljem i to nije sporno.
    Verovatnije se radi i o tome da je ovo ulje oksidaciono otpornije od Selenia K (iako nije full sintetika) i da lakše može da podnese iterval zamene od 20 hiljada km pogotovu u uslovima stani-kreni (gradske) vožnje.
    Stoga ako godišnje prelazite između 15 i 20k km a auto vam nije u garanciji imate i razlog više da pređete na ovo (ili drugo 5W-40) ulje.
    Ne treba smetnuti sa uma da je Punto 1.2 v8 još u proizvodnji (makar samo kod nas) te da je preporuka malo "ekološki prilagođenija" kako u smislu čistijeg izduva (više u domenu teorije) tako i opteg tretmana samog Punta na nekim EU tržištima gde bi ovaj detalj mogao da ima neku administrativnu olakšicu.

    ОдговориИзбриши
  5. Dodatak na Mladenovo pitanje:
    Selenia je promenila svoju preporuku za Punto te moram da primetim da je K P.E. 5W-40 za Punto na plin još i bolja preporuka.
    Naravno postojanje Selenia Multipower Gas 5W40 ulja i tek posebna preporuka Selenia-e ovog ulja za Punto GPL (LPG) sa istim motorom daje gotovo idealno ulje za Punto koji koristi TNG.
    Ostaje napomena da kao i kod drugih 5W40 ulja imate pomalo prevelike (nepotrebne) troškove za ulje te je upotreba istih (gore pominjanih i Selenia iz ovog teksta) preporučljiva naročito ukoliko prelazite više od 15.000km godišnje pa čak i ako je to nešto više od 20k km (ali tek do 25k km max. i to uz veći deo dugih relacija).
    Za manje je pomalo bacanje para te bi 10W-40 polusintetika bila bolji (isplatljiviji) izbor.
    Selenia posebno naglašava visok TBN svog Multipower Gas ulja (10,3) što nije toliko neophodno i lično sam mišljenja čak potpuno nepotorebno. Naravno neće da škodi a što bi rekao Lane Gutović, "onda može i da koristi".
    Ovo je više želja Selenia-e da bude malo drugačija od drugih i da nekako "opravda" svoju (skupu) preporuku za Punto (na) Gas.
    Ironija je u tome da bi eventualna korist od visokog TB broja bila kod mnogo gradske vožnje ali ko u takvim uslovima prelazi 15 do 20 hiljada km godišnje? Možda samo taksisti ali Punto svakako nije preterano pogodan za tu namenu pa je tema prilično promašena.
    Naravno bar par hiljada ljudi će se upecati na visok TB# a par desetina na Gas u imenu ulja inače ne vidim da Selenia K P.E. ne bi odradila posao i u TNG pogonu čak i bez salicilata kao detergentskih komponenti (što Gas-u daje malo prednosti) i uz malo veću radnu viskoznost i nešto manje ZDDP-a i (naravno) osetno manji TBN.
    Dakle, dobro ali za manje korišćenje automobila preskupo ulje. Ne treba zaboraviti da je i FAM Premium 5W40 takođe ACEA C3 (i skoro identičnih specifikacija kao i K P.E. osim MB229.31 umesto 229.51 što jeste razlika) i negde između Selenia K P.E. i Multipower Gas ulja (sadrži polimere Ca alkil salicilata) i uz dobro odmeren TB# od 7,6 (praktično paradigma za moderna, naročito ulja po ACEA C standardima).
    Ovim se ovo ulje nameće kao idealno i za benzin i za TNG pogon Fiat Punta. Svakako ulazi u TOP 5 listu 5W-40 ulja (u vreme pisanja "sivu") što sam u ono vreme (kada je pisan tekst) propustio da primetim.
    Niko nije savršen a i čovek uči dok je živ.
    Nadam se da je sad tema zaokružena.

    ОдговориИзбриши
  6. Eh,
    Tema jeste zaokružena (tačka)
    Samo da je malo podebljam (blodiram).
    Ipak da ne bih prepravljao listu TOP 5 u TOP 10 najboljih ulja za Punto (plus pravio novu za Punto Gas) i da osim još nekoliko dobrih ulja koja ipak moram da preskočim (npr. OMV i Repsol), jednostavno moram da bar pomenem: MOL Dynamic Prima 5W-40. Jedno relativno nenametljivo ali ulje tako dobro da je to čudo jedno. Osim visokih standarda (praktično identičnih, ili boljih, onima koje ima Selenia K P.E.) objedinjuje osobine obe Selenia-e koje su preporuke za benzin i LPG pogon Punta (polimere alkil-salicilata kao detergente i graničan sadržaj ZDDP-a za standarde poput Multipower-a sve to uz TBN od 7,5 što je za TNG nešto što je sigurno bliže idealnom nego 10,3 i sasvim dovoljno za malo više azotnih oksida u izduvnim gasovima).
    Moram i da naglasim da ovo nije "suva sintetika" iako MOL napominje da jeste već se radi o "čistom" SHC ulju baziranom na III baznoj grupi.
    Loše?
    Ne toliko. Da vas podsetim da Mobil 1 Extended Performance ima izvestan procenat sličnih base stock-a da bi se optimizovala oksidaciona otpornost i produžio vek trajanja ulju (naravno uz bolju "zaštitu" tj. sporije trošenje aditiva).
    Ovo naravno vodi ka jednoj od boljih osobina ovog ulja (i ruku na srce obe Selenie koje su slične osnove) a to je mogućnost dugih intervala zamene. Ukoliko ste prošli garanciju slobodno terajte do Fiat (originalne italijanske) preporuke od 20k km/12 meseci za benzin ili čak i do 25k km/12 meseci za plin (TNG, LPG).
    Naravno ne morate to da radite i sa 15/20 ćete naravno imati veći faktor zaštite i veće šanse da dogurate do "pola miliona km" ali ukoliko vam to nisu ambicije a želite da optimizujete troškove podmazivanja limite sam vam dao a odlučićete sami koliko blizu granice ćete ići.

    ОдговориИзбриши
  7. Hvala profesore , da sam se podsetio na ovaj tekst.procitao sam ga ranije ,ali sam zaboravio.
    Selenia Gold ostaje do proleca ,a onda menja.
    nista se ne baca :)

    ОдговориИзбриши
  8. Teško je zaokružiti bilo koju temu pa čak i relativno jednostavnu kao što je najpogodnije ulje za Punto Classic (sada se tako zove) 1.2 8v 60KS.
    Namerno nisam forsirao skuplja ulja jer Punto nema jako velike zahteve za istim (dobra mu je i prosečna 10W-40 PS).
    Ipak ako želite najbolje za svoj motor, velika imena sa 5W-40 uljima itekako dolaze u obzir.
    U sledećem tekstu u komentarima je već pomenut Castrol (i Mobil) a ako već nije trebao je i Shell sa Helix Ultrom.
    Skoro najbolje što možete da sipate u svog ljubimca (a da ne gledamo cenu) su:
    Motul 8100 X-cess 5W40 i X-clean 5W40.
    Naročito ovo drugo ulje koje je ACEA C3 i MB 229.51 mada u uslovima relativno lošeg goriva X-cess može biti i bolji a sa MB 229.5 nije inferioran prethodnom pogotovu za motor o kome se govori.
    Oba su malo skupa da bi to bio univerzalan savet no ne zaboravite da ponekad ima i akcija koje ovome daju značaj. Koliko znam trenutno je akcija za X-cess (do 15.juna) gde on ima izuzetno nisku cenu i postaje pravi best buy. Pogledajte sajt Mass-a za detalje.

    ОдговориИзбриши
  9. Da li je moguće da Selenia 20K izdrži dve godine ukoliko se prelazi oko 3500km godišnje, pretežno na otvorenom putu?

    ОдговориИзбриши
  10. DA.
    Taman toliko.
    Kod mineralnih treba stati na manje (18 meseci) a full sintetička bi mogla i svih 30.
    Ovo je slučaj automobila koji se malo upotrebljava. Vrlo je bitno da se vožnja na otvorenom putu obavi približno jednom mesečno.
    Ovo je i idealan slučaj za automobile koji malo prelaze (da se vozi pretežno van grada) jer jedino tako i mogu duže trajati kao i samo ulje. U ovakvom režimu vam je bolje da ulje menjate pred zimu jer pretpostavljam da se tada manje vozi pa imate "polu konzerviran" auto (slično motociklima) kada je bolje da je u motoru što svežije ulje.
    Pozdrav g. 'Nyqist'.

    ОдговориИзбриши
  11. pre par dana kupio sam punta 1.2 16v(skoro sam uzeo dozvolu pa sd i ne razumem bas najbolje) za veliki servis majstor mi je preporucio selenia 5w40,a i prodavac delova i to mi je jos uvalio 5w40 WR.za koje ulje bi bilo najbolje da ga zamenim?

    ОдговориИзбриши
  12. Izvinite za kašnjenje (odmor ... da još postoji).
    Selenia WR je ulje pre svega za (turbo) dizel mašine.
    Ne morate ga baš menjati ali bi mogli uštedeti sa Selenia Gold ili za slične pare uzeti K P.E.
    Eventualno i Selenia K, što je alternativna preporuka Selenia kompanije za vaše vozilo (primarno je 20k koje je kod nas preskupo zbog Punta Classic, inače je O.K. i dolazi u obzir).
    Ne bih išao u dalja objašnjenja imate i poseban tekst o tome (iako za 8v ali je primenjiv).
    Shell, Castrol, Mobil i Motul mogu biti bolja rešenja. Obično skuplja ali ne mora da znači.
    Tehnički (tehnološki) najbolje je koristiti 5W40 ulja ali i 10W40 ispunjavaju zahteve. ACEA A3 je obavezan standard (kao i API SL) a ACEA C3 i API SM su poželjni.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Da le je pogodan LUK OIL sint 5W-40 za Punto klasik?

    ОдговориИзбриши
  14. Da, naravno.
    Ipak da vas podsetim da Lukoil na našem (i susednim) tržištu prodaje "klot" API SM/CF klasifikovano ulje (za razliku od zahtevnijih tržišta).
    Kako je to više od API SL, svakako da je zadovoljavajuće. Iako Luk sint 5W-40 sigurno ispunjava i ACEA A3, to je moralo i da se naglasi i svakako nije isto (kao kada bi bilo navedeno na etiketi).
    Cena je povoljna ali ne (kao nekad) izuzetna.
    Zbog svega navedenog (i nenavedenog) smatram da jeste moguć izbor za Punta ali da je moguće izabrati i (mnogo) bolje.
    No to je na vama da odlučite.

    ОдговориИзбриши
  15. MOL-ovo dynamic prisma je 880 po litru.
    Sta uzeti za punto 1.2 8v koji je za godinu dana od kako je kupljen presao 5700 km (90% u gradu), u njemu je selenia 20k, i za koji dan mu ugradjujem gas (odustajem od garancije)?

    ОдговориИзбриши
  16. Poštovani g. Dragane,
    Sami ste sebi odgovorili ... MOL Dynamic Prima 5W-40 je jedan od kandidata za idealno ulje u vašem motoru.
    Zapravo bilo koje ACEA C3 ulje u 5W40 viskozitetu, renomiranog proizvođača. Ipak, ova ulja (ACEA C) su često i skuplja od onog što ste naveli tako da je Prima praktično i solidno povoljna kupovina. To je sintetičko (sintetsko ali u 5W40 je to već uobičajeno) ulje visokog kvaliteta i standarda.
    U istoj je klasi kao i Selenia K P.E. koja je praktično preuzela epitet "fabričke preporuke", naročito kod modela sa TNG pogonom.
    Imate i mogućnosti u (za brend) relativno jeftinom Castrol Magnatec-u (cca. 1000din.) ali ne biste dobili na kvalitetu. Ostali "hype" brendovi su osetno skuplji.
    Synoco Synturo Xenon 5W40 i Fuchs Titan GT1 5W-40 su jako slična ulja MOL-u a verujem i da im je cena tu negde.
    Za tako malo pređenih km u toku godine (i veći deo u gradu) vama je zaista neophodno sintetičko 5W40 ulje. Potrudite se da makar jednom mesečno odvezete "poštenu" relaciju van grada. Ulje u principu menjajte na godinu dana, naročito zbog mnogo gradske vožnje, mada bi sa sintetičkim mogli da to produžite i na svih 18 meseci (uz uslov da auto izvezete iz grada makar jednom mesečno).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. Postovani Dragane
    Imam punta classic 1.2 8v. Na prvoj zameni u garantnom roku (1 god). mi je u servisu sipana selenia 20k .Skoro sam radio 2 mali servis u privatnom servisu (rade uglavnom Italijanski program vozila) majstor mi je na moje iznenadjenje sipao seleniu gold umesto do tadasnjeg 20 k.Autom prelazim godisnje do 7000 km uglavnom gradske voznje ali ga cesto skoro svaki 3 ,4 dan malo "produvam" na auto putu od Dusanovca do Bubanj potoka.Majstor mi je rekao da su ta dva ulja skoro identicna i da za ovaj motor 8v nema potrebe sipati 20 k.Da napomenem da su mi ljudi naplatili stvarnu cenu ulja kao u radnji (dobio sam cenovnik iz radnje gde oni kupuju delove i ulje i to je to) tako da ne vidim da su tu teli da nesto "usicare".Da li je majstor u pravu i da li bi trebao i smeo posle ove 2 zamene da sipam neko kvalitetnije ulje?Sta mi vi predlazete od boljih ulja za punta.Napominjem da novac nije neki problem jer razlika od mozda 1000 din.za 3 litre nekog boljeg ulja nije strasna obzirom da to radim ipak jednom godisnje.
    Hvala vam na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  18. Gold je praktično (po kvalitetu) isto ulje kao i Selenia 20k. Čak je uopšte gledano malko i bolje osim što 20k ima bolju oksidacionu otpornost.
    Ako ne prelazite više od 15k km godišnje sasvim je svejedno. Gold je ipak jeftinije.
    Nije to uopšte loše ulje za Fiat.
    Ako ćete nešto bolje a auto vam je praktično nov, sipajte neko (bilo koje) 5W-40 ulje (API SL ili SM/SN).
    Ukoliko vam se Selenia sviđa, Selenia K ili K P.E. pri čemu je prvo jeftinije a neće se pokazati lošijim.
    Najboljim bi se mogla pokazati:
    Mobil 1 0W-40, Motul X-cess 5W-40, Castrol Magnatec 5W-40, Shell Helix Ultra 5W-40 i Fuchs Titan GT1 5W40.
    Pozdrav!

    P.S.
    Nije Dragan nego Steva!

    ОдговориИзбриши
  19. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Stevo
      Hvala vam na odgovoru.
      Izvinite zbog permutovanja imena.
      I jos jedno pitanje vezano za ulja.Koliko sam ukapirao ,Selenia Gold i 20k su polusinteticka ulja pribliznog kvaliteta.Selenia KPE pure energy je takodje polusintetika (na sintetickoj bazi),znaci nije takozvana full sintetika i njena "prednost" u odnosu na prethodna dva je u tome sto je pravljeno za benzinske motora sa niskom emisijom izduvnih gasova.
      Nizak sadržaj ostatka sagorevanja pomaže totalnom održavanju čistoće modernih katalizatora.Normalno razliku je se od predhodna dva i u gradaciji SAE 5W-40.
      Znaci moglo bi i ovo ulje?
      Hvala na odgovoru.

      Избриши
    2. Nije full sintetika ali ima kvalitetniju osnovu. Gold i 20k su mešavina koja sadrži i mineralna ulja, dok su kod KPE dodatno obrađena HC ulja (III grupa ili kombinacija II i III umesto I i III).
      To je već osetna prednost. Osim zaštite sistema za obradu izduvnih gasova ovo ulje je klasa više i po (mnogim) drugim kriterijumima. Može se (doduše ne kod Punta) menjati i na 30 ili 40k km, jer je oksidaciono mnogo stabilnije i uopšte ima noviji i bolji sistem aditiva.
      NARAVNO da bi moglo. Čak ga Selenia i savetuje (mada sam to pričao i pre njih ali oni su "vlast").

      Избриши
    3. Ako vozite 80% i više u gradu menjajte na 15k km inače (ako je 50/50 ili slično) slobodno i na svih (fabrički preporučenih) 20 hiljada km. Naravno jedna godina je dodatno ograničenje.

      Избриши
  20. Анониман10. мај 2012. 17:47

    Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  21. Poštovani g. Darko,
    Selenia 20k nikako nije loše rešenje. Zime su još uvek jake (kao ova prethodna) ali su ipak kraće nego nekada, tako da je 10W-40 dovoljno.
    Ipak, za mnogo kratkih relacija (naročito zimi) 5W ulja svakako imaju prednost (makar kao celugodišnja).
    Smatram da bi (bar prvih 10 godina ili 150k km) trebali da koristite ista.
    Naveliste dva odlična, pa da dodam još i Nisotec Autoline Sint 5W-40.
    FAM je u toj grupici za nijansu ispod (makar zbog MB 229.31 umesto 229.51) ali nije od većeg značaja jer je dovoljno dobar za vaš automobil.
    Posle pomenutih godina i pređenih km svakako se treba vratiti na 20k ili neko slično ulje.
    Uzgred, da Vas podsetim da prelazak sa PS na sintetička ulja (kao i promena viskoziteta pa i brenda) po pravilu u prvoj (ili prve dve čak) zamene povećava potrošnju ulja, recimo sa "nula" na pola litara između zamena ali može biti i ceo litar (naročito prvi put).
    Tako da treba malo češće kontrolisati nivo (efekat može i izostati) na početku i u drugoj polovini intervala zamene.
    Zbog ovoga možda nije loše da se motor ispere nekim kvalitetnim "engine clean"-om.
    Ovde moram da napomenem da (makar i skuplji i makar u nijansama bolji) pre svega Motul ostavlja jak utisak (probao lično i nisam se pokajao, iako je motor bio gotovo "čist kao suza") i veoma je ubedljiv (i daje utisak sigurnosti).
    Nisu loši ni Liqui Moly (naravno) i Wynn's ali ih treba naći originalne.

    Dakle: slobodno pređite na sintetiku, a ako ne volite iznenađenja, par dl potrošnje ulja (više) i slično ostanite pri 20k.
    Ubedljivo najbolje rešenje (ali samo za cca. 25000km godišnje) je zimi 5W-30 a leti 10W-40 ali za manje od 20k km 5W-40 je skoro "to isto".

    ОдговориИзбриши
  22. Pozdrav, otprilike sam shvatio da treba preci na 5w-40 ulje, ali jos samo da se uverim da li sam dobro shvatio - Da li treba nesto posebno da se radi pri promeni ulja u motoru ako se prelazi sa 10w-40 na 5w40? (video sam u prethodnom odguvoru da spominjete nekakvo "pranje" motora). Inace Punto classic je 2010. god i ima predjenih tek 11.000km. Ja sam ga sad kupio od jednog coveka, pa bi voleo da znam sta mi je pametno da radim kad dodje vreme za redovan servis?
    Pretpostavljam da je sad u motoru Selenia 20k, a ja bih sipao tu Seleniu KPE. To cu jos proveriti. Inace bih redovan servis radio u sopstvenoj reziji,pa bih voleo da budem 100% siguran da necu nesto pogresiti. Pozdrav i hvala unapred.

    ОдговориИзбриши
  23. Uz 6 nedelja zakašnjenja (džaba mi je posipanje pepelom) da ipak odgovorim (iako je za konkretnu zamenu već sigurno kasno, ali zbog neke sledeće ili zbog drugih čitalaca):
    Ne treba ispirati motor pri prelasku sa 10W-40 na 5W-40 naročito ako je isti proizvođač u pitanju (ali i uopšte). Dobro ocediti staro ulje (ako sami radite to je lakše jer imate vremena, nego u servisu) i zameniti filter i to je to.
    Naročito posle manje od 100k km nema posebne svrhe ispirati motor.
    Ako vredi ispirati motor to je kada nakon DUGOGODIŠNJE upotrebe mineralnih ili PS ulja prelazite na sintetička.
    Doduše ni tad nije OBAVEZNO ali jeste poželjno.
    Posle samo 11000km nema nikakve potrebe za ispiranjem motora.
    Izvinjavam se na ovom propustu (ponavljam, signalizirajte u najnovijem tekstu da ste postavili pitanje "tu i tu" i manja je šansa da se ovako nešto dogodi).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  24. Da li je primeren prelazak na sintetičko ulje 5W40 posle pređenih 97 000 km(pribojavam se pojave curenja sintetičkog ulja iz ovakvog motora a privlačno mi deluju njegove povoljne osobine), upotrebljavano je ulje Selenia 20K uglavnom uz interval zamene 10 000 km. Automobil sam kupio sa oko 89000 i ugradio TNG. Takođe zanima me da li je ulje Valvoline DuraBlend 10W40, obzirom da ima slične osobine kao Selenia 20K izuzev više TNB vrednosti (koliko shvatam ne koristi ali i ne smeta). Srdačan pozdrav i hvala.Miodrag

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miodraže,
      Valvoline DuraBlend je sasvim u redu za upotrebu kod Punta. Možda bi se ograničio na 15000km (douše to važi i za Selenia 20k).
      Prelazak na sintetiku je itekako moguć, obzirom da sa PS uljem nije prelaženo mnogo km godišnje (nije se "cedila suva drenovina") pa ne očekujem (iole) pojavu taloga ili lakova, tj. motor je verovatno solidno čist.
      Pitanje je malo zbog godina (nije navedeno ali izgleda 8-10, ne znam da li je obavljan jedan servis godišnje ili ponekad i dva).
      Ipak, mislim da vredi preći na sintetička 5W-40 ulja. Izbor je veliki i više puta pominjan.
      Naravno i SynPower 5W-40 dolazi u obzir ... itekako.
      Pozdrav!

      Избриши
  25. Hvala na brzom i jasnom odgovoru, automobil je 2007 godište, a i ja prelazim solidnu kilometražu (oko 1500 km gradske vožnje uz mali procenat klasične stani - kreni gradske vožnje,ali svakako prosečna brzina je oko 30 km/h znači grad). Razmišljam o molovom sintetičkom ulju, delom i zbog, u temi, pomenutog produženja trajanja katalizatora iako Selenia i slična ulja imaju deklaraciju na pakovanju da su katalizator "friendly". Takođe auto troši oko 100-150 mL(g) ulja na 1000 km. Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  26. Malo pojasnjenje prethodnog posta.Auto je Z10 kupio sam ga od kolege tako da znam servisnu istoriju auta I kilometrazu.1500km prelazim mesecno.izvinjavam se na nepreciznosti.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Definitivno pređite na sintetičko ulje.
      Možete ga menjati na tačno godinu dana (cca. 18000km), svakako pre nego PS.
      Sva su ACEA C3 ulja "catalysator friendly" ne padajte na (sitne) marketinške trikove. MOL vredi jer je solidan a na pumpi sigurno originalan tako da može biti dobar izbor ali svakako ne i najbolji.
      Motor troši (ulja) tačno koliko treba (neki prosek za isti sa 50 do 100k km a i deluje "normalno" i 3x je niže od dozvoljenog).
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Hvala puno na pomoći. Blog pratim i na dalje, ima zaista izuzetnih i zanimljivih tema. Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  28. G.Stevo,moje postovanje!Imam pitanje na koje znam da cu od vas da dobijem precizan odgovor,naime imam punto clasic actual,osnovni mode,bez klime,abs....1.2 sa pogonom na TNG,za nekih 4 godine sam presao 64000km,otprilike 70 posto vozim u gradu,zanima me preporuka za ulje koje bi trebao uskoro da kupim,par puta sam sipao Seleniju,2 puta 20k,pa jednom gold,pa 2 puta L.M Top Tec 4100,zanima me dali da nastavim sa Top Tec 4100 ili od skora sam citao za Motul ulja,i zanima me vase misljenje o uljima Motul 6100 i 8100,jedno je polu sinteticko,a drugo sinteticko,znaci po vama koje je ulje najhvalitetnije za moj auto?Pozdrav,Misa iz Kostolca!

    ОдговориИзбриши
  29. Poštovani gospodine Mišo,
    Selenia ulja koja ste koristili su standardno i solidno rešenje.
    kako prelazite cca. 16000km godišnje (10 hiljada milja) taman možete da menjate ulje jednom godišnje.
    Top Tec 4100 je bilo kvalitetnije rešenje (kategorija sintetiskih, visoko kvalitetnih HC, ulja).
    Možete i nastaviti sa ovim (dobrim) uljem, a možete preći i na Motul. Motul je jak brend gde deo cene ide i na samo ime (kao i kod svih ali ovde malo više) ali i zaslužuje da se za njega odvoji koji dinar više. Kao što reče jedan čitalac koji mi je postao i prijatelj (upoznali se u Boru), kad kapnem ulje pri dolivanju, dođe mi da više nikad ništa drugo ne kupim osim Motul-a (mislići na kvalitetnu ambalažu i rastegljivio grlo čepa koji imaju i drugi na kantama od 4 ili 5 litara ali retko ko na litarskom pakovanju), pa nek' košta šta košta. Naravno, naveo sam poslednji (u nizu) razlog da se kupi ovaj brend.
    Čime posebno zaslužuju pažnju?
    Što sve ide iz istog proizvodnog pogona (mislim da je još uvek tako, za Evropu - sigurno) i što baš zbog cene nikada ne škrtare i ne nalaze "paralelna" rešenja za svoja ulja, nego je to ono što očekujete i na šta ste navikli, uz veoma precizne (i oštrije od samog standarda) specifikacije koje se poštuju "u mm".
    No to već znate, pa samo da iskomentarišem konkretno za vaš automobil.
    Već ste našli dva ulja koja se ističu.
    Motul 8100 X-cess 5W-40 je definitivno izbor no. 1 za vaš automobil (mislim pre svega na Motul, ali i uopšte je tu negde u samom vrhu) .
    Pogodno je i za LPG (TNG) primene.
    Odmah uz njega je i Specific CNG/LPG 5W-40.
    Razlike su minimalne ... možete bacati i novčić (vući slamku) ili u zavisnosti od cene izabrati.
    Motul 6100 je (verovatno) najbolje ulje u 10W-40 viskoznoj gradaciji i "skoro sintetičko" jer je kombinacija ulja II i III bazne grupe uz (možda) i malo "začinske" estarske sintetike (i bez toga je više nego o.k.).
    U pogledu baznog ulja (mešavine base stock-ova) je ispred većeg dela konkurencije, a i po dodatim aditivima. Najnovija verzija je API SN što ima još samo Shell.
    Ako naletite i na stariju verziju (API SL) i dalje ste "korak ispred" konkurencije.
    Ovo ulje na primer hvale ("moji") Hondaši, koji često zavrte mašinu i na 8000 o/min.
    Vlasnici Honda vozila (ali i mnogi drugi) se hvale i manjom potrošnjom ovog ulja u odnosu na druga 10W-40 (malo je i placebo, lično nisam baš dokazao ali ima naznaka, verovatno malo manje isparava zbog kvalitetnije osnove).
    Ovo već treba uzeti sa rezervom (zavisi od načina korišćenja automobila).
    Kako god ovog "tročetvrtinski" sintetičko ulje jeste sam vrh 10W-40 viskozne gradacije.
    Mane? Jedino visoka cena!
    Doduše vredi bar kao prosečno 5W-40 ali je i skuplje od njih (može da natrči neka akcija pa je tu negde).

    Lično mislim da bi do 100k km mogli da "terate" 5W-40 pogotovu što više vozite više po gradu.
    Posle možete i nastaviti a možda je i (već) vreme za 10W-40 a bolje od 6100 teško da ćete naći.
    Možete i probati 6100 pre 100k km pa se vratiti na 5W-40 pa posle odlučiti, kako god.
    Naravno ima još dobrih proizvoda, ali ostajem unutar pitanja (razlike nisu "astronomske" već više distinktivne ali za one koji žele najkvalitetnije, kako ste sami naveli, i tako male razlike su od značaja).
    Pozdrav,
    Steva

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ajd' i da navedem još onih ulja iz TOP 5 (nikako ne stižem da obnovim ovaj tekst, koji bi sad bio "okrenut naopačke", tj. više bi bio onaj sledeći na blogu).
      Uz (navedeni) Motul, koji (svakako) preporučujem, ono što još "leži" Puntu (zuntu, što bi rekli klinci) su svakako sledeća ulja:
      Shell Helix Ultra 5W-40
      Shell Helix HX7, 5W-40 i 10W-40
      Fuchs SuperSyn 5W-40
      Fuchs GT1 5W-40 (TNG)
      Mobil 1 New Life 0W-40
      Mobil 1 ESP 0W-40 (TNG)
      Sada "biraj ago što ti (srcu) drago".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala g.Stevo,na objasnjenju i preporukama!Misa

      Избриши
  30. koje je najbolje ulje za Ford Fokus 1.6 benzin, Zetec?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Najbolje je bilo koje ulje ispunjava zahteve standarda Ford WSS-M2C913-C.
      Npr. Motul Specific (ford) 913C ili Shell Helix Ultra AF) ili još bolje neko (nema ih mnogo) sa (čak) 913D (makar i "ispunjavanjem zahteva" za isti).
      Npr. Kroon Duranza LSP 5W-30.
      Možete (ukoliko je potrošnja ulja umerena) dolivati 5W-40 ulja istog proizvođača (za kog se odlučite). Ovo zbog godina (automobili sa ovim motorom po pravilu imaju preko 100k km).
      Ukoliko je automobil (motor) stariji od 10god. ili prešao više od 200k km, može se kompletno preći na 5W-40 ... bilo koje sa ACEA C3.
      U slučaju blago povećane potrošnje ulja, dolivajte 10W-40 (proizvođača za kog se odlučite).
      10W-40 ne bih proporučio osim pred remont motora (kada ni 5W-40 ne pomaže, valja razmišljati o intervenciji na motoru a ne viskoznijem ulju). To je i "najgušće" ulje koje vredi sipati u taj motor (ponavljam samo kod povećane potrošnje ulja ... što je obično posle više od 300 hiljada km).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ulje se menja na 20 hiljada km ali zbog godišta ne bi trebalo prelaziti 15000km.
      Jedan komentar: pitanje je malo zalutalo, primerenije je bilo da je postavljeno u temi o uljima za Ford. (novembar 2012)

      Избриши
  31. Dražen
    Gosp. Stevo od nedavno imam Punta II 8V predhodni vlasnik je sipao ELF Competition ST 10W-40 (sintetičko) pročitao sam pažljivo predhodne postove i da je većinom sve jasno međutim moj punto ima pređenih 120000 km i četvrti sam vlasnik, osim predhodnog vlasnika ne znam šta su raniji vlasnici sipali u auto. Postavlja se pitanje šta dalje da li da ostanem pri ovom trenutnom ulju, da li da koristim Seleniu K20 ili nešto treće. Kod prodavca ulja kod kojeg kupujem već 5-6 godina rečeno mi je da su Selenija K20 i Gold, Castrol, ELF pša čak i Optima HC Power po specifikaciji i standardu potpuno ista ulja da je Selenija samo radi oblika ambalaže, marketinga i ekonomske saradnje sa Fijatom postavljeno kao Fiatovo ulje te da neću pogriješiti ako uzmem od bilo kojeg navedenog proizvođaća, kad je u pitanju cijena ulja su jeftinija u R. Srpskoj tako da mnogi Lozničani prelaze u Zvornik i kupuju ulja za svoje automobile npr. u Zvorniku Selenija Gold je 8.00, K20 12.50 konvertabilnih maraka (odnos marke : dinar je 1.00 KM : 58.00 DIN) dok je ELF-ovo 14.00 KM, Optima HC Power 8.50 KM, Castrol 12.00 KM itd. Cijena u mom slučaju nije presudna već kvalitet ulja zato sam u nedoumici šta dalje koristiti od ulja na osnovu pređene kilometraže? Pozz.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Po[tovani g. Dražen,
      Sami ste sebi odgovorili pa ću Vam samo pomoći da prebrodite Vašu nesigurnost.
      Bilo koje 10W-40 PS ulje sa API SL je odgovarajuće i može se sipati. Selenia nije posebno bolja, čak je jedva prosek (Gold je malo bolji, iako jeftiniji).
      Sada bi tabela izgledala potpuno drugačije ... verovatno bi je okrenuo (skoro) naopačke, što se Selenia ulja tiče, sigurno bi bili na no. 10.
      Uzmite u obzir da je blog tada bio manje cenjen i čitan, te da bi takvim potezom navukao "gnev" onih koji se drže propisa (i bez razloga navijaju za Selenia, samo zato što je to ugovorom tako uređeno, a bez IKAKVE tehničke zasnovanosti; čak i u uputstvu vozila piše da može bilo koje).
      Od navedenih (za vaše uslove) bih na no. 1 stavio Optima HC Power koje je među najboljima a među najjefitnijima. Zatim Castrol.
      Ako novac nije problem razmotrite i Motul 6100 ili Shell Helix HX7. Mada mi to liči na traženje "hleba preko pogače" jer za veću cenu nećete posebno ništa dobiti a treba razmišljati o originalnosti ili ne pomučiti da do originala (sigurnog) i dođete.
      Često su jednostavna rešenja i najbolja, tako da HC Power ubedljivo vodi na listi!
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Postovani
    Ja sam prvi vlasnik punta 2009god. Sumnjam da su mi prilikom prvog servisa zamenili ulje u motor auto je tad imao 6000km. Do sledeceg servisa je auto presao 7000km.sto je ukupni 13000 za dve godine. Pa bi vas pitao dali je zbog takvog nemara servisera da imam problema sa motorom. Pozdrav i unapred zahvalan.

    ОдговориИзбриши
  33. (Ovlašćeni ali i bilo koji) servis je morao da Vam izda blok račun i fiskalni račun gde bi (moralo, trebalo, možda ...) pisalo da li su ili nisu zamenili ulje.
    Ulje su nakon godinu dana MORALI da promene jer je tako propisao proizvođač.
    E sad, mogli ste (tad) proveriti i sami jer potpuno novo ulje i ono posle 6000km i godinu dana u motoru ne mogu biti ista ulja. Prvo je potpuno prozirno i prvih 1000km ili više se i ne vidi lepo na šipki (većina modernih ulja) a drugo mora biti makar malo tamnije sa lako uočljivim nivoom ulja.
    Dobro, bilo pa prošlo.
    13000km nije mnogo za Selenia 20k (može i 20 hiljada km kako mu i ime kaže, mada ga je bolje menjati ranije) a dve godine jeste ali nije potpuna katastrofa.
    Ne bi trebali da imate nekih većih problema sa motorom (što je na žalost razlog za zanemarivanje redovne zamene ulja) osim što je on verovatno u nešto lošijem stanju nego što je morao da bude.
    Teško je to kvantitativno izraziti ali posle tih 13000km je bio verovatno u stanju kao posle 3x više (cca. 40 hiljada km) i to je to (možda i manje).
    Kako malo prelazite u toku godine ... nije strašno.
    Ovo s obzirom da je u mnogim vozilima Fiat grupacije (Alfa) omogućena zamena i na 18 meseci (sa istim uljem) pa ni 24 nije razlog da bi motor zaribao ili bio izrazito pohaban.
    Ulje je sigurno bilo više oksidisano posle dugog vremenskog perioda (i aditivi pre svega) pa je zaštita bila manja ali kako nije korišćeno veliki broj sati zaista nije (posebno) strašno.
    Ne razmišljajte više o tome i menjajte ulje redovno (godinu dana bez obzira na pređene km, ili na 15000km odnosno 10-12 hiljada ako je 80% i više km napravljeno u gradskoj vožnji).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ppstovani g. Stevo
      Hvala na odgovoru moram da napomenem da sam dobio racun ali da se slabo razumem u mehaniku i jedino sto sam primetio je da je ulje malo svetlije boje bilo pre navodne zamene i da je nivo ulja bio na max.pre toga je ulje bilo na sredini.jos da napomenem da je veci deo predjenih km.bilo na auto put.mozda nekih 70%auto put.30% grad. Pozdrav.

      Избриши
    2. Ppstovani g. Stevo
      Hvala na odgovoru moram da napomenem da sam dobio racun ali da se slabo razumem u mehaniku i jedino sto sam primetio je da je ulje malo svetlije boje bilo pre navodne zamene i da je nivo ulja bio na max.pre toga je ulje bilo na sredini.jos da napomenem da je veci deo predjenih km.bilo na auto put.mozda nekih 70%auto put.30% grad. Pozdrav.

      Избриши
    3. Nisam razumeo da li je ulje bilo svetlije pre ili posle navodne zamene jer bi trebalo da je malo svetlije posle (što bi bilo logično s obzirom na sledeće) navodne zamene ako je nivo bio veći. Liči da su samo dolili ulje (4-5dl ili nekih 15-20%) što je taman "spaslo stvar".
      Nije kao zamena ali je "pokrpilo" potrebe.
      Ovo je neodgovorno ponašanje ali ... nije strašno (nue strašno što bi rekli u mom kraju).
      Uz više AP-a u odnosu na grad ... ne verujem da je bilo šta ozbiljno moglo da se desi sa motorom. Nije dobra praksa ali maksimalno je moglo da se skrati vek motora (sa 300 na 250 ili sa 250 na 200 hiljada km) no to se niti može dokazati niti je potpuno izvesno.
      Imate li problem sa motorom?
      Ako ne, zaboravite slučaj i vozite dalje.
      Da li će motor trajati 15 ili 18 god. umesto 20 (uz malo km godišnje) nije nešto posebno bitno a i "ne mora da znači" (ovo je, ako je sada sve u redu, maksimalni negativni efekat a lično mislim da je manji).
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Postovani ,interesuje me da li vredi dodavati aditiv za ulje protiv trenja LIQUI MOLY MOS2 125ml?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne, nešto posebno!
      Ili:
      Ako NE znate zašto bi dodavali, onda i nemojte (za svaki slučaj, za duže trajanje motora, smanjenje potrošnje goriva i/ili ulja ...).
      MoS2 je duga priča (nešto je bilo i na blogu i na CBC) ali sve u svemu više spada u oblast eksperimentisanja. Manje trenje dobijete, nešto sitno izgubite (teško je reći šta za konkretni motor) ...
      Ako koristite API SL ulja (ili više od toga) prilično nepotrebna stvar!

      Избриши
  35. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  36. Na kraju uzeh CASTROL Magnatec 10w 40 samo zbog kratkih relacija i konstantne gradske voznje(kreni stani)!U svakom slucaju hvala na pomoci oko odabira ulja !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na poverenju.
      Castrol će sigurno biti dobar iako od marketinških tvrdnji nema baš mnogo istine.
      U svakom slučaju javite utiske posle par hiljada km.

      Избриши
  37. Poštovanje Stevo. Koja je vaša preporuka za punta sa gasom 2009 godište sa 52.000 km. Vozi se i podjednako po gradu i po otvorenom putu. Sve sam pročitao ali ste i sami napisali da ste promenili kriterijum od početka bloga. Sve vreme je korištena selenia 20K. Interesuje me da za manje para dobijem isti kvalitet ili za isto para bolji kvalitet. Hvala unapred i pozdrav. - Đorđe

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Đorđe,
      Za Punta sa gasom sa malo pređenih km (manje od 100 hiljada), najbolje rešenje je 5W-40 ACEA C3 (pa koje Vam se sviđa). Selenia MultiPower GAS, Fuchs i Motul GAS (u 5W-40) su slično dobra rešenja ali još skuplja (dakle, nisu obavezna ali svakako su među boljima).Doduše to je i više para. Ne mora biti mnogo više (Lukoil Genesis ili Texaco Havoline Ultra S, oba u 5W-40; Total INEO MC3 5W-40) ili čak i isto ili manje (Nisotec Autoline 5W-40 ili FAM Premium ili neko od manjih proizvođača iz Nemačke).
      Može i bilo koje 5W-40 (API SM i/ili SN) što je bolje za slično para ... (Npr. G-energy F-Synth ili Lukoil Luxe ili Elf 5W-40 (bilo koje od dva A3/B4), Shell HX7 5W-40 i slično).
      MOže i sa 10W-40 da se prođe bolje.
      Za malo više para: Shell HX7 (ili HX6 za isto, samo je teže naći), Motul 4100 (ili 6100 na akciji) ...
      Za slično ili manje: Mobil Super 2000 X1 ... Havoline ...
      Za manje a još uvek isto ili bolje:
      G-energy, Lukoil ... Elf ...

      Može i sa Selinia uljima bolje (ali skuplje):
      1. K P.E. 5W-40
      2. MultiPower GAS 5W-40
      3. Selenia K

      I na kraju ali ne i po značaju - Petronas:
      Syntium 3000 AV.

      (Fuchs u svakom slučaju ali je teže naći u Srbiji)

      Pozdrav!

      Избриши
    2. Kupio sam Shell HX7 c 5w-40 (valjda nisam pogrešio) za 680 dinara/L, nadam se da ću se setiti da za neko vreme iznesem svoja zapažanja u vezi potrošnje i ponašanja automobila. Hvala još jednom i pozdrav.

      Избриши
    3. Poštovani g. Đorđe,
      Niste pogrešili. Ulje koje ste kupili, nije skupo (za svoju kategoriju i kvalitet, plus jak brend).
      Ispunjava Fiat 9555.35 M2/N2 što je daleko više nego Fiat G2 (šta ispunjava 20K).
      Vozite, pa javite za par hiljada km svoje utiske.
      Pozdrav!

      Избриши
  38. Postovani ,skoro sam dosao do informacije da GALAX u svojoj kolekciji poseduje ulje Syntec 5w 30 na bazi estera pa me interesuje da li je pogodno za ovaj automobil?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, ali ne i idealno.
      Više je za (zavejane) hladnije krajeve.
      Dve stvari nisu optimalne:
      1) Viskoznost, mada nije kritična.
      2) TBN i sulf. pepeo (naročito ako koristite TNG).
      Racing 5W-40 je pogodnije za (konkretan) motor.
      Optimalno rešenje (naročito ako je automobil stariji od 5 god.) Sint 502, 10W-40.
      To je PS ulje ali sa MB 229.3 (kao i Motul 6100) i VW 502.00, u svakom slučaju među (naj)boljim u klasi, i bolje je rešenje od Selenia 10W-40 ulja.
      Pozdrav!

      Избриши
  39. Motor je konkretno presao 194000km i u sustini ne trosi mnogo ulja jer i ne dosipam od zamene do zamene!Dobio sam predlog od poznanika iz RNB GALAX da probam njihov 5w40 racing pa me zbog toga interesuje pogodnost istog ulja za ovaj motor sa tom kilometrazom jer je to u sustini lako tecivo ulje!

    ОдговориИзбриши
  40. U suštini to je "četrdesetica" kao svaka druga. Ukoliko je motor u dobrom stanju, biće to (više nego) O.K.
    Ako ga motor bude trošio ... "ne krivi ogledalo ...".
    To ulje je bilo (nadam se i sada) u svetskoj klasi 5W-40 ulja (klasničnih, ne Low SAPS) pa problema ne bi trebalo da bude, a bolje je rešenje od 10W-40 (skoro mineralnih).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  41. Mozda cu imati uvid u recepturu ,naravno bez procenata!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa ... bolje išta nego ništa.
      Možete poslati mejlom, mada (čak) i nije previše zanimljivo (kao što bi bilo ranije).
      Pozdrav!

      Избриши
  42. Postovani Stevo, sta sipati u punta 1.2 16v, 2002 god, presao 170k km, vozi se najvise po gradu i vozi se na plin? Stari gazda punta je do sada sipao selenia gold. Trenutno od sve onoga sto se navodilo u ovoj temi mogu da nabavim shell helix hx7 sn, total quartz 7000, liqui moly leichtlauf, bp 3000, mobil super 2000, selenia gold i 20k...sta od svega odabrati? Hvala unapred na odgovoru. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sva navedena ulja su o.k. Razlike su u nijansama.
      Shell Helix HX7 ipak kao pobednik u "foto finišu".
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hvala na brzom odgovoru! Poz!

      Избриши
  43. Da li u grande punta 1,2 sipati motul 2100 power+ pošto kolko sam video ima iste ili malo bolje karakteristike od 20K.Mada proizvođač preporučuke seleniu K. do sad su u olašćenim servisima sipali 20K.Kolika je i to greška.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Mnogo je bolje sipati sintetička 5W-40 ulja nego PS 10W-40. Kvalitetnija su (i proizvođač ih preporučuje).
      Ne mora bii velika greška ukoliko se ulje menja na malo km (10 hiljada npr. ili max. 15000km) mada su SM ili SN ulja i bez dužih intervala izmene bolja.
      Motul 2100 je slično ulje kao Selenia 20K pa sa tim nećete ništa (posebno) dobiti (možda malo uštedeti para). Koristite Selenia K ili Motul X-cess (Shell Ultra) ili slična 5W-40 ulja i "no problemo"
      Sa ovim uljima se može preći 30 hiljada km između zamene ulja (ali unutar jedne godine) ili oko 20 hiljada ako se više vozi u gradu.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Proizvođač kaže Selenia K na 20000 ili kraće ako je gradsa vožnja.Serviseri sipali po servisnoj knjizi 20K.Nastaviću ja PS svakako menjam na 10000 valjda će mu biti dobro.Inaće motul 2100 power+ je u pola cene od selenie 20K

      Избриши
    3. O.K.
      Vi uporno pričate o minimumu potrebnog kvaliteta i to Vam je prioritet (nisam baš bio siguran posle prvog post-a). U tom slučaju je sasvim o.k. Motul 2100 uz promenu na 10 hiljada km.

      Избриши
    4. Niste me razumeli.Nije meni problem sipati sad neko bolje ulje.Pitanje je kolko će to imati efekta ako na 170000 km počnem da sipam bolje ulje nego što je do sad sipano.Hvala na odgovoru da je ovo do sada zadovoljavalo bar taj minimum koji je potreban za taj tip motora.

      Избриши
    5. Izvinjavam se. Svakako da posle 170k km sipanja PS ulja ostaje otvoreno pitanje da li sipati sintetiku.
      U svakom slučaju, Selenia je O.K. Motul 2100 je o.k. (i znatno jeftiniji), Motul 4100 je nešto između po ceni a u nijansama bolji od 2100 ... Slažem se da 6100 i pored daljeg napretka u kvalitetu teško može da opravda svoju cenu. Slično i za Shell Helix HX7 koji bi (doduše) trebao da je (sa cenom) na nivou 4100 ili Selenia 20k.
      U svakom slučaju 2100 je sasvim o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
    6. Uzgred, ako ćemo (baš) da cepidlačimo, Fiat je za "199"-ku (serija motora) preporučivao Selenia K.P.E. (makar u originalnom italijanskom uputstvu).
      Uz zamenu ulja na 30 hiljada km ili dve godine. U slučaju mnogo gradske vožnje ili bilo kog drugog razloga zbog koga se ne prelazi više od 10.000km u godini, promena je savetovana (čak i sa sintetikom) na godinu dana (ili tih "do 10 hiljada km").
      Kod nas su intervali skraćeni jer u to vreme gorivo nije bilo dovoljno kvalitetno (bezolovni).
      U principu sa skraćenim intervalima mogu se koristiti i PS ulja (nije to toliko drugačiji motor od Punta Classic). Svakako da je bolji izbor bio 5W-40 ALI sada je bolje (možda ... verovatno) pri onome čime je podmazivan sve ove godine.
      Pozdrav!

      Избриши
  44. Анониман07. март 2015. 12:52

    Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sve je očekivano. Motul 6100 je nešto viskoznije ulje (unutar VG, naravno u granicama iste) pa je to verovatno zato (zapažanje pri hladnom startu).
      Nabrojali ste ulja "sve bolje od boljeg" i SVA dolaze u obzir (ali baš SVA). Slobodno možete koristiti 5W-40 i leti (i zimi).
      Shell i Motul ako ne gledamo cenu a po odnosu kvalitet/cena prednjače Elf i NIS.
      Pozdrav!

      Избриши
  45. Анониман18. јун 2015. 11:01

    Poštovanje g. Stevo, moje ime je Snežana.
    Pročitala sam sve tekstove vezane za Punta 2 Klasik 1.2 benzin i ipak bih zamolila za odgovor na moju dilemu (možda nespojivu). Naime ja vozim veoma malo, 3.5k do 4k km godišnje 90% gradske vožnje. Recite mi molim vas šta mislite koje bih ulje mogla da koristim sa max. intervalom zamene. Hvala na trudu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovana Snežana,
      Najbolje bi bilo da koristite (bilo koje originalno, renomiranog proizvođača) 10W-40 ulje i da menjate na godinu dana (vremenski interval a ne po pređenim km). Mislim da je to mnogo bolje rešenje nego sintetiku menjati na (npr.) 18 meseci, po sličnoj ceni.
      Neki od proizvođača su sledeći:
      Motul, Shell, Mobil, Castrol, Total, Texaco ...
      Ali (još i isplatljivija):
      Petronas, Wolf, Lukoil Luxe, G-energy, Nisotec, FAM ... Optima (HC Power) ... i slična.
      Naravno uz "fabričku preporuku" (više zbog ugovora o snabdevanju i činjenice da su nekad bili ista firma) Selenia 20k (može i Gold).
      Zvuči paradoksalno ALI to što prelazite manje od 5000km godišnje je (zapravo) razlog više da ulje menjate na godinu dana a ne na više od toga (evetnualno 18 meseci).
      Pozdrav!

      Избриши
  46. Анониман19. јун 2015. 13:38

    Hvala g. Stevo na brzom odgovoru. Mogu samo reći da je vasa energija neverovatna i da smo vam svi mnogo zahvalni na tome.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      ("ista cena" sintetike i PS-a je bilo u kontekstu:
      18 meseci sa sintetikom (koja je cca. 50% skuplja od PS) vs. 12 meseci sa Polu-sintetičkim (10W-40) uljima).
      Sad sam video da nije baš jasno.
      Pozdrav!

      Избриши
  47. Анониман23. јун 2015. 13:50

    Hvala, prema najnovijem tekstu smo odabrali Wolf Guardtech 10W-40 sa izuzetnom cenom od 1760din/5L.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vrlo dobar izbor.
      Pozdrav!

      P.S.
      Pakovanje od 5 lit. je u principu dovoljno za dve zamene (kod Punta 1.2), te se prijatelji sa istim vozilom mogu udružiti i smanjiti cenu zamene ulja.
      Po potrebi se može kupiti još po litar za rezervu (eventualno dolivanje do sledeće zamene).

      Избриши
  48. Postovani Stevo
    Kupio sam punta 1.2 Classic Emotuion (oprema),sa klimom,Abs-om itd da vas ne davim sa opremom. :)
    Procitao ceo tekst i sve i jedan komentar u nastavku bloga, pa me interesuje sta bi mi preporucili posle 101 000 km? Auto je 2011 godiste. Da li da predjem na 5w 40 ili da ostanem na Selenia 20 k (10w 40)? Sta je po vama bolje.Koja je najbolje ulje (neka lista od top 5 ulja,ako uvrsttite i najskuplja onda moze i top 7).
    Da li je Shell Helix Ultra 5W40 dovoljno dobro tj bolje od 20 k (Selenia)?
    Svakako bih voleo vasu preporuku da cujem.
    Hvala unapred i svako dobro. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nikola,
      Selenia 20k (iskreno) nije ništa posebno i sasvim je prosečno PS ulje 10W-40.
      Shell Helix Ultra 5W-40 je dovoljno dobro (i bolje od 20 k Selenia, jednostavno nisu ni ista klasa ... a bolje je i od Selenia 5W-40 ulja, naravno uz male razlike jer su ista klasa).
      Ako ulje menjate na 20 hiljada km, onda bi svakako imali koristi od Ultra ulja, ako menjate na 10 hiljada ne bi imali poseban razlog za prelazak na 5W-40.
      Ako ulje (pak) menjate na 15000km, odluka ostaje na vama (dobra su oba, 5W-40 je bolje).
      Samih 100 hiljada km nisu prepreka za prelazak (povratak) na 5W-40.
      Bilo koja lista (koju bih naveo) bila bi uslovna ... Osim "TOP 10" iz teksta imate i "TOP 5" (nešto izmenjenju) u odgovorima (koristite crtl+F).
      Motul X-cess je jako dobro ulje za Punta (uz Shell) ... Mobil 0W-40 je ipak više za motore sa manje od 100k km (mada ta granica nije tako oštra pa može i da se proba).
      Možda su kvalitetna 10W-40 ulja (HX7, HX6, 6100 ...) najbolji izbor za servisni interval na 15000km i eto nekih 5 "najboljih" ulja za Punto.
      Inače, dobar izbor su Vam Wolf, NIS ili npr. Elf u smislu najboljeg odnosa cena/kvalitet. Lukoil Luxe 5W-40 (sintetičko) i 10W-40 su takođe isplativa ulja.
      ITD.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Naravno i Petronas.
      (bilo koje 5/10W-40 sa API SL, SM ili SN).

      Избриши
    3. Prvo G. Stevo hvala na brzom odgovoru i jako opsirnom.
      Zaboravio sam da napomenem da mi se kod selenije 20k ujutru (po sadasnjem vremenu,misleci na leto) cuje zvecanje iz haube dok se temperatura ne podigne za nekih par minuta,ako ne i krace. Mislim da su hidropodizaci u pitanju. Dok je ulje novo to se ne cuje uopste,kako vec "zadje" u kilometre polako krece da se cuje,pa sve jace i jace,sto verovatno se desava jer opada viskozitet ulja,tj postaje sve redje i redje. Nekako cudno se i trosi Selenia. Do 8000 km nista,onda sam otisao na put u Grcku i "popio" je Punto nekih 500-600 grama,koliko je od maximuma pa par milimetra do minimuma. E sad posto je auto uglavnom vozen na TNG,verovatno je zbog velike kilometraze (oko 2000 km za 9 dana) potrosio tj isusio ulje motor.Da sam nastavio da vozim standardne relacije,bez otvorenog puta ,uglavnom gradske voznje,tipa Nbgd-Vracar (Jurija Gaagarina i auto put)Nbgd-Zemun (uglavnom otvorena voznja bez mnogo kreni stani),ulje bi izdrzalo neki 12 do 14 000 km u najboljem slucaju. Ovako sam dosuo onih desta grama na tacno 10 000 i evo presa nekih jos hiljadu km i nije se pomerilo,sto pokazuje da mu vise prija ta polugradska voznja. Ja sam generalno zadvoljan uljem,ali citajuci vas blog i jos pojedine komentare , rado bih probao neko novo ulje,tipa Shell. Moze da bude 5w-40 ali i ne mora,isto dolai u obzir 10w-40.
      Jedna kratka prica za Selenia ulja,koju sam dobio iz pouzdanih izvora,coveka koji duzi niz godina prodaje ulja i bavi se time porodicno.
      selenia je prodata Gadafiji pre njegovog ubistva i bila je starog kvaliteta i dobro ulje,kako se desilo njegovo smaknuce tako je Selenia vracena u vlasnistvo Italiajana i krece slabiji kvalitet na trzistu. Pritom se pojavljuju falsevi,koji se prepoznaju po punjenju kod cepa.
      Prica mi da mu se taksisti dosta zale,da im prosto neke delovi crkavaju ranije zbog ulja, i prelaze na Mobil,Shell itd. E sad to su sve price,ja verujem jer se poznajemo dugo. Sve sad to nije toliko bitno,cisto sam hteo da podelim sa ljudima koji voze Punta i Fiata.

      Избриши
    4. da dodjam jos,vezano za moj auto, da bih probao sa Shell-om,da vidim da li bi se hidropodizaci (ako uopste oni zvekecu ujutru) culi manje sa drugim uljem,ili treba da promenim gradaciju. Po vasem misljenju da li bi dobio nesto sa 5w-40 ili 10w-40 radi posao i prosto je neminovno da se cuje to lupkanje kad se viskozitet potrosi (razredi)?

      Избриши
    5. Poštovani g. Nikola,
      Ne kažem (baš) da vaš prijatelj nije u pravu ali ne verujem mnogo u takve priče (skoro pa teorije zavere). Zvanično (i 99% tako) je da je Selenia prodata malezijskom Petronas-u. Libijska država je imala udela (većinskog) u Tamoil-u a sada najverovatnije ne (ako uopšte išta ima).
      Iako viskoznost može uticati na hidropodizače, ako već "zvekeću" to male varijacije u viskoznosti neće promeniti.
      U vezi sa tim bih Vam savetovao da naštelujete ventile (i pored hidropodizača kod Punta se ventili šteluju) što se radi na (ako se dobro sećam) 60.000km. Iz iskustva drugih prelaz sa 5W-30 na 5W-40 ili obratno (isto i za 5W-40 i 10W-40) neće bitnije promeniti situaciju.
      To što je motor "popio" malo više ulja je uobičajeno (već dosta radnih sati pre dugog puta, duga relacija posle dosta kratkih relacija) ... ništa neočekivano (samo održavajte nivo ulja). Osim potrošnje, motoru (i ulju) više prijaju duge relacije.
      Sve u svemu, lično bih išao prvo na Shell HX7 10W-40 što mi se (ipak) čini najboljim rešenjem (Ultra je sigurno bolje ulje, ali uzevši konkretan motor i sve ostalo što ste naveli).
      Pozdrav!

      Избриши
  49. Hvala jos jednom na odgovorima koji mi znace,pogotovo ovo za ventile i hidropodizace,nisam znao da se steluju na okvirno tom intervalu.
    Poslusao sam vas i presao na Shell HX7 10w40,zadovoljan sam cenom,koja je 530 dinara po litri ili 1950 za 4 litre,sto kad se uporedi ca cenom selenije od 850 do 880 dinara je velikarazlika. Jer za cenu od 3 litre Selenije ja dobijem 4 litre Shell-a i kusur od skoro 500 dinara. :)
    Ocu da kazem da mi je to stvar principa a ne samo novca jer isti cak mozda i bolji kvalitet je uvek logicniji izbor.
    Ventile cu da nasteluje da ne zvece vise,jer se sad pojacano cuju i vreme je za servis.
    Svakako javljam utiske posle par hiljada km,s'obzirom da sam u predhodna tri i po meseca presao 10 000 km,javicu se brzo. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vezano za Seliniju sam zaboravio da napisem da se ona puni u 12 drzava evrope (ne sveta :) ) i da razliciti standardi zemalja doprinose i razlicit kvalitet.
      Nisam ni ja od onih koji slepo veruju kuluarskim pricama,ali znajuci odakle price dolaze ,jednim delom verujem da se nesto promenilo. Ljudi koji dosta prelaze km su najmerodavniji,pa bi bilo lepo da se javi neko i kaze svoja iskustva sa selenijom posle duzeg niza godina koriscenja istog automobila i uja,jer korisnici su najbolji pokazatelj. :)
      Svidja mi se blok i polemika istog,bicu redovan "gost".
      Hvala jos jednom na savetima.

      Избриши
    2. Hvala i Vama na informacijama.
      Ne kažem da Vaš prijatelj nema neke "insajderske" informacije ALI i da nije tako, Selenia svakako nije što je bila ... doduše globalizacija dovodi do toga da skoro nema veće firme koja ima pogon samo u jednoj državi (do skora Motul, bar u Evropi i za evropsko tržište ali kao što je već jedan od čitalaca primetio, i Motul ulja se proizvode bar (još) i u Italiji (osim Francuske).
      Ostaju samo manje (u svetskim okvirima), zapravo srednje, kompanije koje još uvek opstaju sa proizvodnjom u jednoj državi ali i njih je sve manje (ili budu marginalizovane ili ako su internacionalno prisutne, šire poslovanje i proizvodnju).
      Uz sve standarde i iste formulacije, neke razlike moraju da postoje (a sigurno da postoji i faktor cene, pa su i formulacije često "prilagođene", makar koliko to malo bilo).
      Selenia je veliko ime u industriji maziva ali i osim pitanja koja Selenia stiže do nas ostaje neminovnost nekonkurentne cene (koju drži samo preporuka Fiat-a) bez obzira na visok kvalitet (makar bi trebao biti, i sigurno jeste u Italiji ali "treći svet" ne dobija uvek isti kolač ... doduše ni istu cenu (obično je manja, ali kod Selenia ulja je i ona veća)).
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Ja sam u Zastavu 10 sipao Shell HX7, koju sam kupio u Grckoj na Shell pumpi po cena od 12 evra. Sad sam stigao iz Ceske i tamo je cena istog ulja od 12 do 15 evra. Kod nas Orbico prodaje isto ulje za 5 evra!!! Tu nesto nije u redu...

      Избриши
    4. Slažem se ... ali to je već politika (uzmi svima koliko god maksimalno možeš). Biće i kod nas sve više čak iako ne bude rasta standarda (sve manje domaće konkurencije).

      Избриши
  50. Posedujem Zastavu 10 , 8V, 60KS iz 2006 god. Presao do sada oko 68000 km. Motor jako lepo radi, utegnut je maksimalno I redovno servisiran (jednom godisnje). U pocetku sam prvih 5-6 god koristio preporuku fiat seleniu 20K dok sam posle presao na seleniu KPE (5W-40). Po meni motor lepo radi, brze se ugreje, narociti bitni zimi, pretpostavljam da je bolje podmazivanje zbog redje gustine I boljih karakteristika. Nedavno sam kontaktirao predstavnike selenie - PETRONAS I pitao ih koje ulje da koristim pri cemu su mi rekli da koristim 20K ili K jer je KPe za novije motore od 2010 god.(premda na njihovom sajtu stoji za punta KPE????) Dakle, da li da menjam na K ili mogu bezbedno po moj motor da ostanem pri Selenia KPE? Molim za strucnu pomoc, hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Očekujete od mene da radim nečiji posao za koji je plaćen (a ja nisam). Zato što sam to radio već više godina ali mislim da je dosta (više).
      Vi njima obezbeđujete zaradu, pa neka je i zarade. Zašto ne verujete sebi a verujete njima.
      Vaš izbor je jedini koji može da ih natera da nešto nauče (i usklade preporuke).
      Svakako NE morate da koristite Selenia/Petronas proizvode to tek NIJE obavezno (čak i u uputstvu kaže).
      Osim toga ovakvih pitanja (i odgovora) je već nekoliko, pa bi poštovanje mog (slobodnog, koga nemam) vremena bilo prilično fer.
      Ali da ne bude da ste prvi kome nisam odgovorio (a svakako ste poslednji kome ću na ovo pitanje), evo i odgovora:
      Ako može K može i KPE. KPE je za novije motore (samo) obavezno, a za stare je opciono. KPE je kvalitetnije ulje od K.
      Naravno, ostaje da možete koristiti bilo koje SL ili SM ulje 5W-40 ili 10W-40.
      Pozdrav!

      Избриши
  51. Pozdrav!
    Da li bi bilo preporučljivo sipati u punta sa 126000km Total Quartz 9000 5w40? Hvala Vam

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Da, što da ne (ako me motor u odličnom stanju, dobro održavan i bez problema do tad). Zimi će naročito (motor) "biti zahvalan" za tako nešto.
      Pozdrav!

      Избриши
  52. Анониман04. март 2018. 14:54

    Koje ulje preporucujete da sipam u Fiat Stila 1.2 16v i da li preporucujetepispiranje motora pre zamene ulja sa engine flush om? DoDsada sam sipao jednom Motul 4100 turbolith i idrugi put Shell helix 7 10w40 i obaoputa pre zamene ispirao motor pomenutim sredstvom.sInace auto ima tng

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. You are doing fine.
      Ne znam šta da dodam.
      Engine flush je opcija, nije obavezno.
      Na nekoliko zamena ulja (npr. 3, 2-5) nije loše ponoviti tretman. Inače, ako se ulje redovno menja nije neophodno, a naročito nije obavezno svaki put.
      Oba ulja su o.k.
      Pozdrav!

      Избриши
  53. Pozdrav svima, procitao Sam dosadasnje komentar I dosta toga mi je jasnije. Ali ipak imam pitanje...U pitanju je Punto 1.2 8v 2011 god 225000 km TNG, nasao sam Seleniu multipower u delmax-u Ali je 5w-30...Da je li je to dobro ili ne posto sam video da se mahom preporucuje 5w-40?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mahom se preporučuje (i fabrička je default) 10W-40. Motori u dobrom stanju mogu koristiti i 5W-40.
      Nije da ne može i 5W-30 ali je to samo za klimatska područja gde su temperature često ispod -20 °C (po fabrici).
      Stoga nije najbolje rešenje.
      Preporučujem 5W-40 ili 10W-40 (ipak).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ili sintetička 5W-50 ulja (naročito za mnogo km u motoru, naravno ako je u dobrom stanju, ostaje prethodno (čak i sa 225k km)).
      Pozz

      Избриши
  54. Koristim 20k u Stila 1.4 16v 2005god.(150000km prešo) Koje bi po vašem mišljenju bilo Naj kvalitetnije ulje za dotični motor(menjao bih brend).Da dodam još,seleniju 20k na oko 7000 km godišnje pređenih dolijem oko litre.Hvala

    ОдговориИзбриши
  55. Poštovani g. Sale,
    Sad baš najbolje ... teško je reći.
    Probajte sa Shell Helix HX7 ili Motul 6100 ili FAM BM Extra 10W-40 ako možete naći.
    Dobra su i Motul 4100, Total Quartz 7000, Fuchs Syn MC, Havoline Extra, Castrol GtX, Valvoline DuraBlend, FAM BM, Nisotec, Modričina 10W40 ulja, Elf-ova, itd. i sl.
    Potoršnja ulja nije velika i sasvim je o.k. za 150k km.
    Ukoliko prelazite više km godišnje (više od 15000 km) možete razmisliti opciju 15W-50 leti 10W-40 zimi (ulja iz iste serije).
    Takve kombinacije imaju: Total, Havoline, Motul.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  56. Postovani,
    koje ulje ipati u punta 1,2 8v sa predjenih 250.000km. do sada je u njemu bilo lukoil 10/40 ulje, troskario je oko 300gr na 1000 km, sada je uradjena glava ventili komplet, sta sipati s obzirom na veliku predjenu km, hvala najlepse

    ОдговориИзбриши
  57. Postovani
    Vlasnik sam Fiat punta 1.2 8v 2004 god.
    Prosle god je ugradjen brc plinski uredjaj. Auto je presao oko 205 000 km u njemu je ulje shel helix hx7 5w40 i trosi ga oko 100ml po 1 000 km.
    Pre toga sam imao u njemu seleniu gold, razmisljam da predjem na seleniu 20k ili hx7 10w40, koje ulje bi mi ste vi preporucili, napominjem da godisnje predjem oko 15 000km. Dok sam koristio seleniu gold potrosnja je bila duplo i vise manja nego shell 5w40
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  58. Poštovani, sve sam uredno pročitao i tek sad sam sluđen. Posedujem Punta classic 1.2 8v sa TNG od početka,godište 2010, prešao 76000. Do sada sipano ulje Selenia 20k.Sada je cena za litar oko 1000 dinara. Mislim da za te pare mogu sipati kvalitetnije ulje,pride nisam siguran više za orginalnost i kvalitet Selenie u ovdašnjim radnjama.Upravo sam uradio veliki servis, mali mi predstoji za otprilike tri meseca ( oktobar ), majstor mi spominje Motul koji on naručuje iz BG-a za oko 1000 / litar. Molim Vas, recite mi da li da prelazim na 5W-40 ulje i koje? Godišnje prelazim oko 10-12000km, 70% je gradska vožnja. Unapred hvala i srdačan pozdrav iz Kragujevca

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sasa, vozim punta 2001. godiste, 1.2 16v sa 282.000 km na satu (~140.000km predjeno na autogas). Zbog sulude cene selenijinog ulja 10w40 i 95% voznje po gradu (kratke relacije), na 272.000km predjem na Shell Helix Ultra 5w40. Menjam na 8000km i posle prve zamene - auto ne trosi ulje.
      Tako da slobodno predji na kvalitetnije ulje, samo neka ima FIAT specifikaciju (Shell, koji sipam ima Fiat 9.55535-Z2). Vidi samo da je pouzdan dobavljac, da ne kupujes fals.

      Jos par njih ove specifikacije: https://tinyurl.com/y463z86c

      Избриши
    2. Hvala g. Miki.
      Eto dobrog odgovora. Motul je o.k. ali je i skup (tj. isto košta kao Selenia). Može i bolje i jeftinije (ne mnogo).
      Shell se zaista nameće ali i bilo koje Full SaPs (ACEA A3/B4) 5W-40 ulje će biti o.k.
      Može naravno i 10W-40 (makar ćete proći duplo jeftinije).
      Pozz

      Избриши
  59. Poštovani Stevo,

    Skoro sam kupio Zastavu 10, sa oko 60.000km, ugradio TNG, i na malom servisu sipao FAM Fenix BM extra 10W 40 API SL/CF, uglavnom putujem otvorenim putem sa oko 2000-3000rpm, svakodnevno 20km u jednom pravcu... kuća - posao, imam veoma malo gradske vožnje .... 10 %...

    Da li je ovaj izbor dobar, planiram da menjam ulje na 15.000km

    Drugo pitanje, nude mi po prodavnicama SN/CF ulja, 10W40, koja je razlika u odnosu na SL/CF, i mogu li koristiti SN/CF na Zastavi 10

    Unapred zahvalan

    Milan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      Izbor ulja je dobar. Uslovi korišćenja vozila skoro idealni (zimi je možda malo ali opet na granici dovoljnog).
      Slobodno možete menjati ulje na 15000 km ... pa i mešto preko (između 15-20k km).
      API SN/CF ulja su neznatno bolja od "standardnih" PS ulja API SL/CF ali više znače ACEA standardi i odobrenja.
      ACEA A3/B4-12 više znači od API SN.
      Btw. FAM ima i API SN/CF ulja u 10W-40, sa istim ACEA standardom i pride: MB-Approval 229.3; PSA B712300; Renault RN0700/0710; VW 501.01/502.00/505.00. To je BMB Extra.
      Više nećete dobiti ni od jednog proizvođača od 10W-40 ulja.
      I naravno, ako nije mnogo skuplje od prethodnog, jer uz idealne uslove korišćenja i zahtevom za samo SL dodatni kvalitet donosi tek neznatna poboljšanja.
      Pozdrav!

      Избриши
  60. Pozdrav Stalkeru legendo....ima li po tebi logike da predjem pa shell helix hx7 10w40, na liqui moly leichlauf performance 10w40...liqui nema fiat spec ali mi se cini da je mozda bolje ulje?! Inace punto 1.2 8v, sa shellom sam zadovoljan ali bi ga pocastio jos bm uljem, pa mi nekako liqui za sad deluje kao kandidat..imas li neki savet 😁

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sad vidim neke greske u kucanju, u brzini, nadam se da nema zabune...presao bih sa shell na ovaj liqui koji je u narandzasto crnom pakovanju, obican 10w40 performance...ima i plavo super leichtlauf ali ovo obicno 10w40 mogu naci, pa cisto eto, idem li na losije ulje od shell ili na bolje? Posto na tvojoj listi je liqui bolje plasiran nego eto, cisto da utvrdim...eventualno neko trece ulje...hvala

      Избриши
    2. Osim (eventualno) cene, nema nikakve logike da sa boljeg prelazite na lošije ulje.
      Nije LM loše ulje (daleko od toga) ali ima niže specifikacije. Lista je uzimala u obzir i tadašnje cene ... i verovatno još nešto čega se ne mogu setiti (a i HX7 je možda bilo nižih specifikacija, ne mogu se sad ni setiti (više)).
      Pozdrav!
      P.S.
      LM je svakako solidna opcija, ali sigurno neće biti bolje od HX7.

      Избриши
    3. Hvala na odgovoru stevo...pa lm sam naveo onako posto je na listi tadasnjoj bio ispred, ali evo sada sam mislio ima li neko jos bolje ulje od shella koje bih mogao uliti u mog ljubimca, da ga pocastim...shell se super pokazao, nego eto, valja probati i nesto bolje...ako imas ideju koje bi sada bilo najbolje za ovaj auto, o kojem je rec u temi...bio bi zahvalan...veliki pozdrav, volim citati tvoje blogove!

      Избриши
  61. Poštovanje,vozim grande punto 14 8v koje bi mi ulje preporučili ima 160000km predjenih.hvala

    ОдговориИзбриши
  62. Poštovanje ,vozim grande punto 1.4 8v koje ulje bi mi preporučili ima 160000km .5w40,10w40...hvala.

    ОдговориИзбриши