Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 28. октобар 2009.

Fiat Punto II ("Classic") alias Zastava 10, deo II

Celugodišnja motorna ulja za Punto II („Classic“ ili Zastavu 10) koja nisu 10W–40

Treba biti izuzetno glup pa smatrati da znate previše.
Neznanje nije greh ali sujeta i njen specifičan oblik u vidu stava da ste uvek u pravu i apsolutni autoritet (poznato vam je iz ordinacija 90% lekara) je nešto najgore što postoji.

Tako da ja priznajem da ne znam koliko Fiat-ovi inženjeri te bi njih trebali konsultovati u slučaju da ste se odlučili ali nemate hrabrosti da upotrebite ulje druge gradacije od preporučene. Ukoliko do istih ne možete doći opet postoje ljudi koji više znaju i koji bi me možda i mogli demantovati (no neće im biti lako).

Ovo vam nisam rekao (I did not tell you this)

Poseban tekst ću posvetiti ovoj temi a sad ukratko. Za Fiat Punto ali i druga vozila donja granica viskoznosti nije „crkveno slovo“ (dogma) već samo smernica. Nema neke suštinske razlike ukoliko koristite nižu W gradaciju pogotovu ako je ulje kvalitetnije osnove i nema veći sadržaj modifikatora viskoznosti. Kod benzinskih motora čak i malo veći sadržaj polimera (modifikatora viskoznosti) i nije od krucijalne važnosti. Osim toga ova ulja pomažu pri kratkim (gradskim) relacijama samim tim što su lakotečljiva i na nižim temperaturama imaju viskoznost bližu onoj na radnim. Kako su 0W i 5W (osim par izuzetaka za 5W) ulja sva odreda sintetička ili bar čista SHC ulja sa bogatim paketom aditiva ona su i pogodna za teške uslove vožnje i to sva odreda. Naravno mora se voditi računa da HTHS viskoznost ne bude manja od (u našem slučaju) 10W ulja jer bi to moglo (mada ne mora) da znači i slabiji uljni film što kod sportske vožnje ili vuče može da bude veoma loša osobina. Naravno kod starijih automobila lakotečljiva ulja mogu unekoliko da povećaju potrošnju ulja i to naročito u gradskoj vožnji što je potpuno suprotno od onoga što se dešava kod novih motora.

Sve u svemu sva navedena ulja su preporučljiva ukoliko mnogo vozite kratke relacije kad se ulje često i ne zagreje do radne temperature, taksirate ili volite da u dobrim uslovima vožnje malo „raspalite“ i oprezno iskažete svoje sportske ambicije.
Osim toga ova ulja su pogodna do -25°C pa i do svih -30.

TOP 5 non 10W-40 motor oils for Fiat Punto II

1) Fuchs TITAN Supersyn 5W–40. Ionako nismo na zvaničnom terenu i ovde bih se usudio da budem „drzak“ i Selenia ulja stavim tek pod dva.
Mala tajna: nije ni bilo mnogo teško ionako ima sve Fiat sertifikate (ili ih bar ispunjava dok navedena trojka iz Selenie (osim K koje ima bar M2 verziju Fiat 9.55535 standarda) to nema ;-)

2) Selenia 5W–40: K, Performer i Sport. Upravo po navedenom redosledu.

3) Mobil 1 0W–40 („Ovo je SAE 40 ulje kao svako drugo“ ... „samo malo bolje“).

4) Sintetskim tehnologijama dobijena ulja, slična Selenia triju navedenom pod 2.
Agip SINT Evolution 5W–40 ili na primer:
Total Quartz 9000 5W-40, Elf Excellium XLL 5W40 i Elf Sporti TXI 5W40.

5) „Standardna“ (PAO) sintetička ulja gradacije viskoziteta 5W–40, autorova „tri pobratima“: Mobil Synt S 5W–40, Liqui Moly Synthoil High Tech 5W–40 i Valvoline SynPower 5W-40

TOP 5 motornih ulja za jake zime (za Punto II)

Ukoliko niste na pešterskoj visoravni ili negde na Kopaoniku retko ćete imati priliku da se suočite sa temperaturama ispod -20°C. Ipak ukoliko imate potrebu da često startujete motor na -25°C ili nižim temperaturama a niste spremni na gore navedenu listu već više volite da pratite Fiatove zvanične preporuke za takve temperature sledi lista pet pogodnih ulja sa ACEA A1/A5 i sa viskozitetom SAE 5W-30.

  1. Selenia Performer Multipower SAE 5W–30
  2. Mobil 1 ESP Formula 5W-30
  3. TITAN GT1 PRO C-2 SAE 5W-30
  4. Sintetičkim tehnologijama dobijena ulja (SHC, MC i slično):
    Liqui Moly Leichtlauf Special 5W-30, ELF EVOLUTION SXR 5W30 ili Total ACTIVA FUTUR 9000 5W30. Mala prednost prvo navedenom.
  5. Ne mnogo bolje ali sasvim sigurno (mnogo) skuplje varijante od one pod 1:
    Magnatec 5W-30 A1 (ili čak Edge 0W-30!? – samo za najhrabrije, čitaj najbogatije!); Motul 8100 Eco-clean (i/ili Eco-nergy) 5W-30

Problem je što su ova ulja sasvim sigurno višeg kvaliteta od liste 10W-40 ulja ali ne i za konkretno vozilo naročito kad temperatura skoči na preko +30°C (letnji period). Cena je sa druge strane dvostruka ili čak više od toga. Intervali zamene su takvi da je 30.000km standard što znači za Punto II maksimalno fabrički preporučenih 20.000km. Znači već u startu gubite 1/3 intervala zamene. No to je manji problem. Da li ćete van letnjeg (najprometnijeg) perioda preći 20 hiljada km? Ili bar 15000km? Većina neće! Znači ukoliko prepolovite (maksimalnu) Fiat-ovu preporuku i stignete na svega trećinu ili čak četvrtinu mogućeg za gore navedena ulja liči na uzaludno bacanje para. Dakle razmislite još jednom.

Prethodna lista (prvo navedena) će proći i najveću Evropsku (van polarnog kruga) hladnoću, čak i ako odete na skijanje na Alpe ili gde god. Čak i 10W-40 i bez garaže uzevši u obzir da ćete ako ne voziti bar upaliti motor na par (desetina) minuta uveče u slučaju da je najavljeno jutarnjih -25°C motor će se ponašati kao da je napolju tek -15 tako da 95 ili čak 99% Evropljana uz ovu lukavost nema potrebu da sipa 5W-30 u svog Punta. Naravno moguće nije i najbolje tako da će manja viskoznost na jakom mrazu i velikom minusu uvek prijati motoru i dodatno ga zaštititi i omogućiti lakše startovanje.

Vrhunska nega je uvek skupa ali se često i isplati. Procenite, odvagajte, tri puta merite pa presecite. Izbor je na vama.

78 коментара:

  1. Анониман05. март 2010. 17:13

    Postovanje.
    Citajuci forum, dosao sam do zakljucka da bi u zemlji Srbiji idealna sintetika za Punta Klasik 1.2 8v bilo ulje Lukoil Luxe 5W-40.
    Rekli ste u drugim clancima da je ovo odlicno ulje za benziske motore s' kraja 90' i prve polovine decenije ovoga veka.
    A, motor u Puntu C. je generaciski upravo iz tog perioda.
    Obzirom da doticno ulje kosta 670 dinara, a ima odlicne karakteristike koje ste i sami obrazlozili u svojim clancima, logicno se namece zakljucak da je ovo ulje Top 1. sintetika za Punta C.

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Aleksandre,
    potpuno ste u pravu. Doduše Lux 10W-40 ima još bolji odnos kvalitet/cena a dovoljnog je kvaliteta. Naravno sintetički 5W-40 je bolji a i dalje sa umerenom cenom.
    Nije da se pravdam ali nije isto skupiti podatke ili ih otprilike znati (kao za Lukoil u vreme kada sam pisao tekst) i detaljno prostudirati nekog proizvođača što sam za Lukoil uradio dosta posle ovog teksta.
    Iskreno za ovu vrstu tekstova najbolja mi je literatura sopstveni blog (koga naravno ni 20% ne znam napamet ali oko 80% približno) te kad ne mogu brzo da pregledam osobine ulja dešavaju se i ovakvi previdi.
    Vodite računa da blog otprilike ide "hronološki" i da je većina tvrdnji zasnovana na već obrađenim temama (kao kod "recommended" i "best buy" tabela).
    Hvala za komentar!
    Pozdrav,
    Steva

    ОдговориИзбриши
  3. Interesantno. Tek sam sada video da Fuchs ulja, pored Shella i naravno Selenie imaju odobrenje od Fiata za upotrebu u njihovim motorima.
    Meni je interesantno FUCHS TITAN GT1 SAE 5W-40, kao celugodisnje ulje, i koliko vidim ispunjava specifikaciju FIAT 9.55535-S2.
    Samo da me cena pomenutog ulja na nasem trzistu ne razocara.
    Pogledajte:
    http://www.fuchs-europe.com/engine-oils-cars.html

    ОдговориИзбриши
  4. Aleksandre,
    Video sam vaš komentar posle 2 nedelje.
    Naravno da sam koristio gore navedeni link. Nije i jedini ...
    Osim toga priznajte da ste malo nestrpljivi. Pročitajte pažljivije tekst kao i prethodni.
    Možda nisam bio dovoljno ekciplitan ali mislim da je pomenuto kako baš (osim Selenia-e): Mobil, Shell ali pre svega Fuchs ispunjavaju Fiat standarde.
    Ulje koje navodite je ACEA C3 (između ostalog).
    Nije da ne može da se koristi i sigurno je odlično i TOP 3 od Fuchs ulja i TOP 10 uopšte za Punto II 1.2 benzinac.
    Ipak, za nijansu je bolje a jeftinije: Supersyn PLUS 5W-40. I još bar za nijansu jeftinije a za manju nijansu lošije ili čak (za konkretno vozilo) jednakog kvaliteta: Supersyn 5W-40.
    Pošto sam se morao odlučiti za jedno od njih izbor je pao na poslednje navedeno kao ulje više nego dobrog kvaliteta za Punto II. Veći kvalitet PLUS verzije ili ulja koje navodite je za vozilo o kome se radi irelevantan.
    Osim toga ne forsirajte ACEA C ulja za motore (automobile) koji striktno ne traže isti. Ne samo da nećete dobiti na kvalitetu nego čak i malo i izgubiti. Ova ulja su pre svega za dizel motore sa DPF-om ili benzince najnajnovije generacije sa trostepenim katalizatorom. Takav sistem tretmana izduvnih gasova imaju uglavnom motori iznad 1.4 litara ili čak 2.0 litara.
    Bez ovoga sve prednosti ultra modernih ulja prilično padaju u vodu. Malo manje "fensi" ulja za model kome je i 9.55535-G2 (kao i ACEA A3 i API SL) dovoljan ne samo da mogu biti nego su po pravilu bolja za konkretan (takav) slučaj.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман23. мај 2010. 14:02

    U Puntu 1.2 8v promenjeno ulje i filter ulja. Sipano LUK LUXE Synthetic API SM/CF 5W-40 i filter ulja marke CLEAN. Pre zamene u motoru je bila Selenia 20K i filter ulja marke MEAT&DORIA. Doduse, rano je za neke detaljnije utiske, jer je predjeno nekih 400km, ali se odmah primeti da je zvuk motora tisi. Posle predjene vece kilometraze napisacu detaljnije utiske.
    Vazno je reci da prilikom zamene ulja i filtera treba sipati max. 2.6-2.7 litara ulja i nivo ce biti na oznaci MAX. Nikako ne sipati 3 litre, kao sto neki majstori imaju obicaj.
    Dalje, ekonomski je isplativije kupiti pakovanje od 4l jer mu je cena 2.329,00 dinara, sto dodje 582,25 dinara za 1 litar, a litarsko pakovanje kosta 687,00 dinara.
    Sto se tice filtera za ulje, dobro iskustvo imam sa filterima MEAT&DORIA,CLEAN,FRAM, a nikako ne preporucujem UNICO.
    Jedne sezone sam koristio ulje SHELL HELIX ULTRA 5W-40, i bio sa veoma zadovoljan, medjutim ko prelazi godisnje 12.000-15.000km sa ovim uljem je to cisto bacanje para. Litra pomenutog Shell-a je 1000-1150 dinara.

    ОдговориИзбриши
  6. Анониман28. мај 2010. 00:29

    Upravo sam na Castrolovom sajtu procitao da i njihova ulja ispunjavaju (zvanicno) Fiat-ovu specifikaciju.
    Pa tako za Punto II 1.2 8v- 1.2 16v preporucuju Castrol Edge 5W-40.
    Ko voli da sipa ulja sa zvanicnim odobrenjem eto jos jednog ulja.

    ОдговориИзбриши
  7. Hvala na dopuni!
    EDGE 5W-40 je odlično ulje mada sa visokom cenom te kao i za Shell Ultra važi preporuka ukoliko prelazite 15 do 20k km godišnje inače su (kao što ste lepo primetili) preskupa za manje.
    Da li u trenutku pisanja nije bilo ove informacije ili mi je samo promakla nije ni bitno važno je imati prave čitaoce (i prijatelje) koji se razumeju u tematiku i koji će vas dopuniti i ispraviti za sitne propuste.
    Još jedanput: hvala Aleksandre!

    ОдговориИзбриши
  8. Poštovani,

    Sipao sam Total quartz 9000 5w40, a pre toga je bila Selenija. Da li je trebalo da ispiram motor nečim. Filter sam stavio Mahle.
    Inače, posle 1000km prezadovoljan sam uljem.

    ОдговориИзбриши
  9. NE.
    Može i bez ispiranja (naravno).
    Treba malo ocediti bolje (da ne ostane više od 10-15% starog ulja) ali to je pravilo i kada sipate isto ulje pri zameni.
    Nije loša ideja koristiti neki od "Engine Clean" preparata (Motul pre svih, mada je malo skuplji ali i Liqui Moly, Wynn's ... Valvoline, još kad bi našli, itd.) pri svakoj trećoj ili četvrtoj zameni ulja.
    Naravno nije obavezno, naročito ukoliko se ulje menja na manjoj kilometraži (recimo za Punto Classic 10 hiljada km), ali može biti od koristi, naročito ako se mnogo vozi po gradu.
    Praktično ste svojim utiskom potvrdili da niste pogrešili.
    Mahle filteri su O.K.
    (ima i testova i mišljenja da nisu baš sam vrh, ali je to više subjektivno).
    Kao mejdžorsi, sigurno su (bar) vrlo dobri i u samom vrhu. Da li su baš najbolji, pitanje je sad (što bi rekao Hamlet) ali pogrešili niste.
    Fram je nešto pao te je od vrhuskog imena sada nešto što je tek solidno (mada zavisi i za koje tržište i gde se proizvodi), ali Mahle (Knecht) i dalje drži visoki kvalitet, uprkos globalnim ambicijama.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Hvala na brzom odgovoru. Odlican je blog, nasao sam sve informacije iz ove oblasti koje me interesuju. Slusajuci Vasu preporuku, izabrao sam ulje.
    Upravo se i registrovao.

    ОдговориИзбриши
  11. Postovanje, zanima sta mislite o novom selenijom ulju K P.E (Pure Energy) 5w-40 naravno u slucaju punta klasik?

    ОдговориИзбриши
  12. Da je novo ... i nije baš.
    Čak ni Selenia preporuka na sajtu (za Punto).
    O ovome sam bar desetak puta ali ajd' ukratko za nove čitaoce:
    Ovo je idealno ulje za iole noviji (do 100k km) Punto Classic, naročito ako je na TNG pogon.
    Kraj.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Idealno u smislu da su to i druga (slična) ulja drugih proizvođača. ACEA C3, 5W-40 uz MB 229.5 ili MB 229.31/229.51 mada za čist benzinac mogu biti isplatljija MB 229.3 ulja (ACEA A3).
    Ulje je, solidno u svojoj kategoriji (mada ništa posebno).
    Ende.

    ОдговориИзбриши
  14. U pravu je ja sam promenio ulje u motoru je bilo 5w40 a sada sam uzeo 20K, moram da primetim da je rad motora malo bucniji u odnosu na 5w40,putno je sa kilometrazom 16700 km, i planiram da vrlo brzo opet vratim ulje 5w40.pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  15. Postovani Stevo,

    Moze li u punta klasika 1.2 Shell hx7?
    Pozdrav I hvala na odgovoru!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Ne samo da može, nego je jedno od (naj)boljih rešenja. U principu može i 5W-40 (do 100 hiljada km), i 10W-40 (od 0km pa do generalne).
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Postovani,

    Sta mislite o ulju Shell hx7 C, sto znaci "cold"? Ne samo za punta, nego bilo koji auto. Pretpostavljam da radi ok i leti, ali da pitam za svaki slucaj.
    Pozdrav, Nemanja

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Nemanja,
      Hvala na pitanju, koje će izroditi jedan kraći tekst.
      Shell je dopunio svoju paletu (mada je ovo konkretno ulje postojalo i ranije, ali bez C oznake) i sada su serije HX5 i HX7 (najprodavanjije) dobile nekoliko novih ulja i standardizovano označavanje koliko vrsta ulja dopušta (C, K, E, G ...).
      No to je duga priča.
      C kod HX7 označava da se radi o ulju koje je 5W-40 (a ne kao standardno) 10W-40.
      Nema tu ničeg magičnog, sama viskozna kategorija omogućava lakši hladni start zimi (mada je do sada i 20W-xx) bilo dovoljno kod nas (jako topla zima).
      Naravno, ulje je dobro i za korišćenje leti jer mu je radna viskoznost klase SAE 40.
      Dakle za sve automobile koje imaju fabrički 5W-40 preporuku je o.k. (naravno) za ceo period eksploatacije. Kod Punta i drugih automobila sa 10W-40 preporukom fabrike ovo ulje je pogodno (pre svega) za predele sa jako niskim zimskim temperaturama (ispod -20°C) i za blaže klimatske uslove dok je motor "nov" (recimo prvih 50 do 100 hiljada km) a naročito je preporučljivo ako se više vozi u gradu. Posle 5-6 god. (i npr. 75-90 hiljada km) bolje je preći na 10W-40. Inače može i 10W-40 od početka do kraja (ništa mu neće faliti).
      Kada motor počne da troškari ulje ili preventivno posle 10-12 god. (ili 200k km, pa šta prvo bude bilo) prelazak na 15W-40/50 (gde uslovi dopuštaju cele godine ili kao sezonsko "letnje") je dobro rešenje.
      Naravno uz uslov da se ispunjava API SL kao minimalni zahtevani kvalitet.
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Postovani Stevo na Motulovom oil finderu za punto izbacuje ulje gradacije 5w30 pa me interesuje vase misljenje i neko objasnjenje hvala i pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oil finder-i nisu sveta pisma pa im ne treba (baš) 100% verovati. Ne znam u kom kontekstu se spominje 5W-30 ali je to Fiat preporuka SAMO za niske temperature (ispod -20°C pa do +15-25) pa to svakako NIJE celugodišnje ulje (ili jeste u hladnijim klimatskim zonama).
      Ne savetujem Vam da koristite ulja ove viskozne gradacije za Punto Classic.
      Pozdrav!

      Избриши
  18. A da pitam jos nesto koje je po vama "najludje" ulje koje bi vi sipali u punta bez obzira na cenu ulja pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nedovoljno precizno pitanje.
      Ako bih vozio "Track Day" i inače ga "pržio" do iznemoglosti (pri potrošnji goriva od 10l/100km ili više) sigurno ne bi bilo dovoljno ludo ni MOL Racing 5W-60, iako bi i 10W-50 Racing (npr. Total) bilo zadovoljavajuće.
      Za opštu namenu je dovoljno "luda" trojka:
      Motul X-Max (nova verzija sa MB 229.5), Castrol Edge 0W-40 i Mobil New Life 0W-40,
      Lično bih u Punto kao ulje za SVE (dobro i u gradu i "po leti i po zimi" i van grada a i za Truck Day i duge vožnje auto-putem "do daske") sipao neko 5W-50 ulje (Mobil Peak life ili Fuchs Titan SuperSyn).
      Dovoljne je "ludo" (obe oznake viskozne gradacije nisu po "propisu") a više nego dobro.
      Pozdrav!

      P.S.
      MOL Racing je API SJ ali s obzirom na navedene okolnosti sasvim u redu. Ostala su API SL ili više od toga što je zahtev Fiat-a.

      Избриши
    2. Hvala na odgovoru ali jos jedno pitanj svidjaju mi se ta 0w40 ulja ali ima li njihova upotreba u ovom motoru "punto" nekih posledica ili nekih boljitaka hvala unapred

      Избриши
    3. Posledica (negativnih) može biti samo ako nivo ulja bude ispod granice ali to nije "privilegija" 0W-40 viskozne gradacije.
      I pored većeg ind. visk. baznih ulja u 0W-40 činjenica je da imaju nešto više polimera ("viscosity improver"-a) od 5W-40, a ova od 10W-40. No to je sve unutar par % (9-12 najčešće) pa i nije od nekog značaja. 0W-40 ulja su isto SAE 40 ulja (pri radnoj temperaturi) kao i ostala. Kvalitet baznih ulja je viši pa manje isparavaju i motori ih češto i manje troše.
      Ipak, kod starijih motora se može očekivati veća potrošnja ovih ulja i/ili brže "razbijanje" što u oba slučajeva vodi ka ranijoj izmeni (2/3-3/4 standardnog intervala).
      Boljitak je moguć kod tipičnih kratih gradskih vožnji (stani-kreni i bez radne temp. motora) gde mogu smanjiti potrošnju goriva (1-2%).
      Prednost (navedenih) ulje je i u većoj zaštiti motora pri visokim obrtajima (više AW aditiva), mada je to diskutabilno i u praksi neisplativo, jer za tu svrhu ulja 15W-50 ili 10W-50 mnogo više daju po manjoj ceni (ova druga i ne mnogo nižoj).
      Motor će biti čistiji (još jedan benefit) zbog samih baznih ulja i aditiva a i manje viskoznosti samog ulja.
      Sve u svemu:
      Ne bih preporučio za "normalne" uslove vožnje.
      Ništa se (posebno) ne dobija, preskupo je i nepotrebno (bar za temp. do -25°C koje ove zime nismo videli ni u Sjenici ili na Kopaoniku).
      Eventualno su ova ulja dobro rešenje za motore do 50, 60 ili 80 hiljada km gde je "žustrija" vožnja karatkotrajna (nekoliko minuta) jer bi onda od njih bila neka korist.
      5W-40 ulja visokog kvaliteta (Motul X-clean, X-cess, Shell Helix Ultra, Fuchs GT1 ...) su u principu mnogo isplatljivija i bolji su izbor, naročito kada se približite cifri od 100k km.
      Za Punto su "jeftinija" (ali i dalje visokog kvaliteta) ulja 5W-40 možda i prava mera (Shell HX8 ili HX7C, Castrol GTX i slična).
      Tu se već (posebno za teške uslove korišćenja) nameću i (pominjana) 5W-50 ulja.
      10W-40 što boljeg kvaliteta je sasvim dovoljno (i od proizvođača propisano) za normalne uslove vožnje, naročito posle (nekih) 100k km ali i od početka eksploatacije. Pojeftinjuje održavanje i naročito preporučujem ako se ne prelazi više od 10 do 12 hiljada km godišnje.
      Ima i u toj kategoriji dovoljno kvalitetnih (i skupih) ulja (Motul 6100, Shell HX7).
      Sama cena i ekskluzivnost ulja nije garancija da je takvo i najbolje za određeni motor.
      Lično mislim da je 0W-40 idealno pre svega za hladnije klimatske oblasti (sever Evrope, Skandinavija), pretežno do isključivo gradsku vožnju te česte ali kratke izlete u crveno polje obrtometra. I ne za motore sa više od 100k km.
      Potoji mala mogućnost da bi motor mogao duže da traje sa sintetičkim uljima ali ni tu 0W-40 nije u posebnoj prednosti u odnosu na 5W-40 a i ta razlika se neće primetiti ako se ne prelazi bar 20k ili 30k km godišnje. Ovo je više za eksperimentisanje i trošenje para nego za nešto opipljivo.
      Ponavljam: 5W-40 do 100 (ili 120) hiljada km, pa zatim 10W-40 ili 5W-50 (za šta opet treba imati razlog).
      Može i 10W-40 od starta. Neće se ništa posebno izgubiti jer je to najbolji kompromis koji je našla fabrika (a ionako je na 10.000km prosto žalosno menjati sintetiku, naročito 0W-40 koja nekada i mora da se menja baš na toliko (zbog razređenja)).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Ili drugačije rečeno:
      i meni se sviđaju (ona) 0W-40 ulja ali ne bih ih sipao u Punto ili eventualno za probu.
      U moju Skalu (zastavu) sam sipao i 5W-40 ulja ali bez posebne koristi (više eksperimentalno) a koristim 10W-40 ili 15W-40 (nekad i smešu).
      Kako je motor sve stariji sve više "traži" viskoznija ulja (ne po potrošnji ulja koja je konstantna) pa leti idem na 20W-40/50 ili 15W-40/50. Bez ikakvih problema osim 2-3% veće potrošnje goriva.
      Pozdrav!

      Избриши
  19. Анониман14. март 2014. 20:08

    Postovani Stevo moze li u punto na tng g energi 0w40 i sta vi mislite o tome pozdrav i hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani gospodine,
      U principu može. Mobil i Castrol daju takve savete (za Mobil 1 New Life i Castrol Edge, oba u 0W-40).
      Možda za sasvim nove motore sa manje od 50.000km u sebi (svakako sa manje od 1000h rada motora). Verovatno je dobro i za čiščenje motora (sa kraćim intervalom izmene). Za TNG pogon bolje je koristiti Mobil 1 ESP 0W-40.
      Lično mi se posebno NE sviđa. Dakle, verovatno vredi probati, ali je ovo više za hladnija područja, kao što je Skandinavija ili tako nešto.
      Ulja 0W-40 su veoma slična 5W-30 uljima od -20 pa do +60 cel. (temperatura ulja) a takva je Fiat preporučio samo za vremenske prilike kada je ispod -20 pa do nekih +20 cel. (ne znači da ne može i u širem opsegu ali verovatno nije (baš) idealno). Morali bi i da češće proveravate nivo ulja zbog (eventualne) moguće povećane potrošnje istog. Pitanje je i ponašanja zaptivki naročito ako je pre toga (a u servisu jeste) korišćeno PS ulje (Selenia 20K skoro pa mineralno).
      Mnogo je bolje koristiti 5W-40 ulja. To je kod G-energy serije pre svega F Synth 5W-40 ali i Expert L (PS ulje sa API SL) 5W-40.
      Zbog TNG instalacije, verovatno je još bolje koristiti ACEA C3 ulja u 5W-40 viskoznoj gradaciji (kao što mnogi rade a preporučuje i Selenia ... bar dok je Petronas nije preuzeo, sad ništa ni ne preporučuje i samo je "privezak" i trofej pobednika).
      Dakle možete probati ali na sopstvenu odgovornost. Ne bi trebalo da bude problema sa motorom ali od nekoliko sličnih primera iskustva su mešovita ali uglavnom ne bolja nego sa 5W-40.
      Sa druge strane, 5W-40 u većini slučajeva nadmašuje 10W-40 (po svim kriterijumima, pa i potrošnji ulja) makar kod motora sa manje od 100 hiljada km. Kod starijih motora je 10W-40 idealno (ili ako je korišćeno toliko od početka, onda je bolje nastaviti). U slučaju troškarenja ulja, čak i 15W-40 ili 15W-50, PS i sa API SL.
      0W-40 u Puntu (classic) je slično korišćenju 5W-40 u Yugo (Zastava) vozilima (DMB motor). Manji broj se ovim hvali, ali većina nađe da je 10W-40 (u slučaju Punta 5W-40) idealno i naravno najviše ljudi koristi 15W-40 (10W-40 kod Punta) što je fabrička preporuka.
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Анониман18. март 2014. 20:19

    Postovani Stevo sta mislite o nis-ovom 5w40 ulju ima sve standarde cak c3 08 i mb229.51 e sad me buni jel to ulje cista sintetika i vase misljenje o lukoil genesis 5w40 sve to za punta sa tng, pozdrav i hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. anonimni,
      O ovom sam ulju već pisao u tekstu "Nisotec Reloaded". U principu nemam mnogo šta da dodam.
      NIS se izbrukao (kao da je portir Perica pisao etiketu i osnovne osobine ulja), jer NE može ulje biti i A4/B4-08 i C3-08 (kao što je moglo u slučaju ACEA 2004.), tačka stinjavanja od samo -33°C zvuči smešno (kao da je PS a nije) i slično.
      Naravno, posle rečenog kako da im se bilo šta veruje? E to ni je NE znam.
      Ipak, računam da je izgrešeno nenamerno (niko nije proveravao ili su namerno "makretinški" zakitili) pa mi se ČINI da je to sintetičko ulje koliko i većina 5W-40 ulja, recimo Castrol Magnatec ili Mobil Super 3000. To je najmanji problem.
      MB 229.51 zvuči dobro ali bi bilo bolje da je 2009. verzija (a mogla je biti) a ne 2007. (itd.)
      Kako god, mislim da je to ACEA C3-08 ulje (da ispunjava sve zahteve) čime je JEDNO OD BOLJIH za Punto sa TNG instalacijom.
      Preporučujem.
      U mojoj neposrednoj okolini ima par slučajeva upotreba ali sa malo km (i ne sve na moju preporuku ... samo indirektnu).
      O Lukoil Genesis 5W-40 sam pisao u par navrata, npr. "Kolaž, Collage" (Septembar 2012.) i (naročito) u tekstovima "Noviteti" i "Genesis" iz juna 2013.
      Tek tu (posle toliko napisanog) NEMAM apsolutno šta da dodam (ni slovo).
      Kao ACEA C3-10 je sigurno više nego dobro za Punta. Deluje i za nijansu ubedljivije od prethodnog ali je skuplje, pa ko šta voli i kako je kome šta prioritet. Za samog Punta, NIS je isplatljiviji.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман27. март 2014. 06:20

    Moj profesore mala pomoc z10 2009god sa 60k km i ima tng, e juce juce ja u radnji kad tamo Eneos hyper premium 5w40 za 800 kinti i sustina u istoj gradaciji 1000 kinti pa me interesuje vase misljenje o onom ulju uopste a i razlika izmedju ova dva sem u ceni pozdrav i hvala i naravno jel pogodno za moj auto i mozda neki vas predlog hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Eneos HP 5W40 je odlično ulje (uopšte) a i vrlo dobro za vaš motor (automobil). Preporučujem.
      Eneos Sustina je novije, modernije i kvalitetnije ulje (pa zato i skuplje). Najverovatnije da bi bilo još bolje za vaš motor ali to (ipak) manje preporučujem.
      Zašto?
      Ovo ulje je (skoro pa) revolucionarno po svom sastavu (mislim bilo je toga i pre više od 10 godina ali bez većeg tržišnog uspeha, a sad je samo pogodnije vreme za tako nešto), pa je stoga manje pogodno za mešanje sa drugim uljima sa jedne strane, a sa druge "pogodnost" može biti malo diskutabilna (jako malo) jer je ulje prvenstveno projektovano (formulisano) za tržišta Japana i USA.
      Jest' navedeni su i ACEA standardi, ali je ipak priča o zaptivkama (polimernim materijalima) nešto što bi trebalo da se uzme u obzir.
      I na kraju, krajeva: hyper premium dovoljno nadmašuje zahteve za motor pa mi se sustina čini (pomalo) bacanjem novca.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Priznajem da su možda i moje predrasude (što bih ja rekao: opreznost) ali bez dovoljno informacija bolje i to da kažem. Naime, vrlo verovatno je priča o zaptivkama bez osnova ALI bez testova drugo da kažem bilo bi neozbiljno.
      Sva ozbiljna odobrenja uzimaju i ovu stavku u obzir a pošto ovde ista nedostaju (naročito Fiat-ova), bolje biti nepravedno oprezan nego opravdano kod majstora.
      Što bi rekao Bob Rok u Alan Fordu:
      Bolje hrabro pobeći nego kukavički pobediti!

      Избриши
  22. Postovani Stevo moram da te zamolim za neke odgovore. Ja u punta sa tng sipam mobil1 0w40 i stvarno sam zadovoljan e sad pricaju mi kako je to "tanko" ulje te nije dobro pa te molim za komentar, i takodje sad sam kupio jos 3 litre istog ulja ali sada je API SN a prethodno je bilo SM jel to bolje ulje pozdrav i hvala

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. "anonimni",
      Pričaju ljudi koji ne znaju mnogo o uljima ili imaju dobro znanje od pre ... 30 godina (ili više).
      Hvala na podsećanju, ovo sigurno ide u neki nastavak priče o mitovima o motornim uljima.
      To je bilo nekada davno (kada sam još išao u osnovnu školu, mada je i tada Mobil 1 bio van te priče a kamoli danas), kada su 10W-40 ulja bila mineralna (pa su bila i kada sam završio faks, pa sve do pre neku godinu ali više nisu).
      Sada su i 15W-40 sve više PS ("polu-sintetička" ulja, ma koliko ta definicija, za PS, bila široka).
      0W-40 ulja jesu formalno "tanka" (bukvalistički gledano) ALI suštinski ona (zapravo) NISU "tanja".
      To je duga priča (za ceo jedan tekst, hvala na podsećanju).
      Suština je u sledećem:
      Bazno ulje (bazna ulja koje ga čine, base stock) je (su) kvalitetnija i sa većim indeksom viskoznosti pa svoje bolje osobine na niskim temperaturama postižu time (svojim osobinama).
      "Znalci" su zapravo (moram ovo da kažem, već sam se tri puta uhvatio za glavu i ugrizao za jezik da ne kažem neku uvredljivu reč) potpune neznalice ... ovde moram da stanem (pašće teže reči).
      Nije problem što oni NE znaju nego što imaju veliki (preovaladavajući) uticaj na "široke narodne mase".
      (slični su spaljivali i knjige). Jednostavno dogmatska doktrina sa stvarnošću nema mnogo veze (iako je poštujem sa stanovišta istorijsko-religiijsko-umetničke strane). Naučni pristup na žalost ne dopire do većine ljudi (možda je problem i u prenosu znanja, pa je to jedan od glavnih motiva za blog) a nauka kaže:
      To je potpuno pogrešna predstava stvarnosti.
      Da bi izložio stvarnost trebalo bi mi mnogo vremena i mnogo strana teksta. Ne mogu ljudi koji NE znaju kako se ulja prave da sude o "tankosti" i "debelosti" baznog ulja (sami ti nazivi dovoljno ilustruju nivo znanja).
      Mobil 1 0W-40 je najstarije ulje tog tipa (te viskozne gradacije) i ima najdužu tradiciju. Sa istim je Mobil izveo čuveni test "milion milja" (BMW 325i) pa su tadašnje (pre 20 god.) neverne tome zinule od čuda (nije bilo po fabričkoj preporuci pa je rastavljen motor bio u boljem stanju nego posle deset puta manje i sa mineralnim "debelim" uljem).
      (ovo nije naučni dokaz ali jeste plastičano objašnjenje).
      Sve u svemu, ne menjajte ulje i nemojte koristiti lošija ulja, osim ako finansije to ne zahtevaju (opet idite na 5W-40 a ne 10W-40).
      I na kraju krajeva:
      API SN ulje je bolje od SM (mada je razlika minimalna). A oba su bolja od (skoro) mineralnih 10W-40 (i API SL).
      Pojava da motori više troše 0W-40 od 10W-40 (ili 15W-40) vezana je za starije motore koji su (praktično) počeli da "duvaju" (istrošeni su u solidnoj meri) ali to za Vaš motor ne bi trebalo da važi. Mobil 1 SN i SM slobodno mešajte u smislu dolivanja.
      Pozdrav!

      P.S.
      Malo sam odužio ali propadoh od objašnjavanja da je belo belo a crno crno (a ne obratno).
      Takve tvrdnje (nisam ih ovako direktno pobijao pa mi se lupa o glavu) su totalno nepoznavanje SAE J300 standarda (PRE SVEGA) pa posle tehnologije proizvodnje ulja, pa osobina istih ... pa primene ... ostaje samo stari MIT (koji nikako da izumre).

      Избриши
    2. Kraća verzija odgovora Vam je već (4,5 godina) gore u tekstu (komentar uz Mobil 1 0W-40 za Punta).

      Избриши
    3. Mala dopuna (ispravka).
      Uz ono da 0W-40 suštinski nisu tanja, može bez velike greške da se kaže, ona i BUKVALNO nisu tanja od 10W-40!

      Избриши
  23. Hvala Stevo kralj si!!!

    ОдговориИзбриши
  24. Poštovani gospodine Stevo,

    Stavio sam u Pinta Shell Helix ultra 5w40 AT-l (mislim), kao baš je za FIAT motore.
    Ali me druga stvar interesuje, da li zapremina kartera od samo 2,8 litara utiče na eksploataciju ulja, u odnosu na kartere od npr 4L. Prvo što mi pada na pamet je da se takvo ulje sporije hladi... , brže cirkuliše itd

    ОдговориИзбриши
  25. Poštovani g. Gorane,
    Lepo primećeno. Ovo se u tribologiji naziva "faktor opterećenja ulja" i odnos je snage motora (kW) po zapremini (l) ulja.
    Tako je za Punto taj odnos: 15,8 kW/l.
    Kod benzinskih motora se on kretao od 10 do 15 a od 90-tih se on povećavao tako da je je u prvoj deceniji XXI veka on dostigao vrednost 20-25 za benzinske i 15-20 za dizel motore (i šire).
    Tako da ovaj faktor nije izuzetno veliki tako da je opterećenje ulja (zapravo) prosečno za moderne automobile. Tu je Fiat to dobro proračunao i testirao potrebnu zapreminu i tome prilagodio interval zamene (do 20.000km), tako da uticaj postoji ali je već uzet u obzri. Motor Punta nije velike snage a i radi na relativno (za benzinski motor) malim obrtajima tako da je sve u redu.
    5W-40 brže započinje cirkulaciju i do postizanja radne temerature brže cirkuliše tako da mu je to prednost u odnosu na 10W-40. Naravno, mogu se koristiti i 10W-40 ulja jer je proizvođač tu viskoznost uzeo pri testiranju.
    Dakle, kod novijih motora (grubo rečeno 10 god. ili 100-nak hiljada km) može se malo dobiti sa kvalitetnijinijm uljima 0/5W-40. Najsličnije 10W-40 je 5W-50 pa je to otprilike nešto čime treba nastaviti kasnije ako se žele potpuno sintetička ulja. Velika prednost im je (naravno) pri niskim temperaturama, gradskoj vožnji i ako se ulje menja na 15000km ili više (oksidaciono otpornija), dok pri umerenim temperaturama, mešovitoj vožnji i zameni na 10 do 15 hiljada km, prednosti manje dolaze do izražaja.
    U svakom slučaju, zamena u serivsu je oko 10€, kod mehaničara ćete proći sa 5€, ali dodajte i filter, pa je razlika u ceni ulja relativno mala i verovatno se isplati već za 10 hiljada km ... ispod je već zaista pitanje treba li trošiti novac.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno, prednost je i (eventualni) duži vek trajanaj motora ... mada je to kontroverzna tema. Nema (baš) nedosmislenih zaključaka po ovom pitanju (da će motor duže trajati) ali ima rezultata koji to potvrđuju (više od indicija).
      Osim onih stručnijih (i iz naučnih časopisa) navešću dva sa stanovišta proizvođača maziva, doduše više iz sveta marketinga (bez formula, dokaza i kontra dokaza i sumnji iako nisu jako potkrepljena).
      Npr. Lukoil navodi (doduše reklamno) da Lux serija može da produži broj pređenih km do remonta do skoro 50%.
      Još je bolji primer Valvoline-ove marketinške kampanje - "garancije" do 300 hiljada milja. Tih 300 je bilo za sintetička ... ako se dobro sećam 200 hiljada je bilo za PS a za mineralna 150 hiljada (ili tako nešto).
      Ako su pare u pitanju mora da je zasnovano (zašto bi plaćali makar malobrojna neispunjenja "garancije", inače).
      Pa ... caka je u tome da su uslovi "garancije" bili zamena za 3000 milja (ili max. 5000 kod sintetičkih) u ovlašćenim servisima, tako da se može reći da je zamenom na tako kratkom intervalu Valvoline više zarađivao na skupljim sintetičkim, taman da pokrije statističku izvesnost neispunjenja.
      Uostalom mnogi automobili su na mineralnom prelazili po ceo milion (km ili milja) a verovatno i čuveni Volvo (ako se dobro sećam, baš su mineralna menjana na 3000 milja) sa 4,5 mil. km.
      I da, čuvenih milion milja Mobila u prilog sintetike sa početka 90-tih.
      Stvari su po pitanju dužine veka motora pomalo jasne, trajaće veoma slično ali ako se mineralna menjaju 2 do 3 puta češće i ako ispunjavaju zahteve proizvođača (što je sve manje slučaj).
      Pozdrav!

      Избриши
  26. Hvala na odgovoru!
    Ps: Ovo ulje Shell helix ultra ATL (pise na njemu da je bas za fiat) nema na shell-ovom sajtu. Na boci pise made in italy, a na prethodnom shell hx7c pisalo je made in germany.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Helix Ultra AT-L je uvedeno 2010. godine, pri čemu je ACEA C3 (i Fiat 9.55535 S2) verzija Ultra ulja.
      Po ovome je slično Selenia K P.E. 5W-40.
      Verovatno je (zapavo) samo za Italijansko tržište (i Fiat vozila) pa zato se ne spominje na Shell global (nije za globalno, svetsko, tržište).
      Shell je u Nemačkoj prodao kapacitete za bazna ulja ali je zadržao blendare, tako da "made in Germany" dobro zvuči (ali da li je tako, to je tek pitanje).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Aha. Znači, ja kao prosečan kupac, misleći da kupujem Helix Ultra 5w40 (samo "dorađenu" za Fiat), kupio sam "slabiju" verziju iste. I to ne malo slabiju. Moglo bi se reći prevaren.

      Избриши
    3. Ne mnogo!
      Ultra AT-L je ulje iste klase i modernije (novije generacije aditiva). Moglo bi se reći (čak) i kvalitetnije (na papiru) ... u stvarnosti je verovatno malo ispod kvaliteta Ultra ulja, pa je lošiji izbor (od "samo" Ultra) za motore koji nemaju ACEA C3 zahtev, a Punto ga nema!
      (imaju ga kasnije verzije, npr. Grande)
      Pozdrav!

      Избриши
  27. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nema potrebe da budete kivni. Malo su vas prevarili, ali i marketing stručnjaci moraju od nečeg da žive.
      Ipak, za Punto je vrlo dobar izbor, tako da zapravo i niste mnogo izgubili (ako uopšte). Manje gledajte te šibicarske štosove i lepo kupujte ono što vam treba.
      Pozdrav!

      Избриши
  28. Da li u grande punta 1,2 sipati motul 2100 power+ pošto kolko sam video ima iste ili malo bolje karakteristike od 20K.Mada proizvođač preporučuke seleniu K. do sad su u olašćenim servisima sipali 20K.Kolika je i to greška.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Odgovoreno u drugom tekstu.
      Traži se API SM pa je od 10W-40 ulja (iole dostupnijih) jedino Shell Helix HX7 ili Selenia Gold ono što zadovoljava taj kriterijum. Kako god, 5W-40 ulja su bolja i njih preporučujem.
      Pozdav!

      Избриши
  29. Postovani Stevo jedno pitanje, sutra menjam ulje ide NIS autoline sint 5w40. Posto ostaje pola litre a ja vec imam pomesano pola litre mobil 1 ow40 i motul xcess 5w40, pa pitanje mogu li da pomesam sva tri i koristim za dolivanje? Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Aleksandre,
      U svrhu dolivanja možete koristiti takvu kombinaciju.
      Ipak, izbegavajte ovakvu kombinaciju kao mešavinu u startu (prilikom promene ulja).
      U Sint 5W40 u principu nije dobro dolivati "klasična" ulja (koja nisu C3) jer imaju drugačiji osnovni paket aditiva ... ali do 10% neće posebno loše uticati na kvalitet smeše.
      Pozdrav!

      Избриши
  30. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  31. Postovani stevo ima fiata punta2000g benzinac dali bi mogao u njega sipati ulje castrol magnatec 5W-40c3

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Samire,
      Još jednom da zahvalim za registraciju na blogu.
      U principu DA ali bih vam savetovao da ipak ostanete na 10W40 (osim ako pouzdano imate informaciju da je do sada korišćeno 5W40). Bilo koje API SL (a sva jesu) su o.k. npr. Mangatec 10W-40.
      U principu se posle 10 god. (pogotovu za 10W40 default) treba držati primarne (originalne) preporuke ili čak ići na nešto viskoznije ulje.
      Nekoliko prijatelja koristi 5W40 C3 ulja u Puntu ali to su motori stari tek par godina (5-6) i to je malo druga priča. Uopšte je C3 moguće koristiti ali C3 i 5W40 (naročito oba) kod starijih motora sa preko 100k km nije baš nešto što bi trebao da bude prvi izbor.
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Poštovani, pitanje u vezi odabira ulja. Punto je 2005 god, nije grande punto motor 1,2 8v, 100,000km. Da li sipati 5w40 ulje ili 10w40 ulje. Premišljam se između SHELL helix ultra 5w40, CASTROL magnatec c3 5w40 i ELF evolution 900 nf 5w40. U slučaju 10w40 shell helix 7, elf evolution 700 sti, castrol magnatec? Evo trebao bih vašu pomoć za najbolji odabir. Unaprijed se zahvaljujem

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Na žalost niste registrovan član (nema takvog sa alijasom "unknown" proverio sam), tako da je uslov da dobijete odgovor registracija na blogu. Ne treba Vam više od par minuta (svakako manje nego meni za odgovor).
      Nije bilo tako do skoro, ali objasnio sam (sve) u najnovijem tekstu na blogu.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Hmm ... niste baš ni totalni anonimus.
      Izvinjavam se ako jeste registrovani (ipak imate "smajli" (amblem) blogera) ali zaista vas nije bilo u "bazi".
      Ni sa jednim nećete pogrešiti. Odabir unutar grupe (5W-40 ili 10W-40) Vam je solidan i tu nema šta mnogo da se kaže.
      Elf je verovatno samo najisplatljiviji (zbog niske cene), Shell i Castrol su vrlo dobra ulja (ako možete podneti cenu). Lično bih se odlučio za Shell (u oba slučaja) ali Castrol je takođe "tu negde" a Elf je svakako best buy između ta tri.
      Da li 5W40 ili 10W40?
      Ako je do sada korišćeno 5W40 nastavio bih i dalje (i pored 10 god. i 100k km).
      U slučaju da je veći deo eksploatacije korišćeno 10W40 onda bih nastavio sa tom viskoznom gradacijom (svakako preporučljivo za veće kilometraže, 150 ili 200k km i u prvom slučaju).
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Postovani Stevo pisao sam vise puta, Zastava 10 sa vec 90000 km ima tng. Voznja samo grad do sada sipano na pocetku Selenija pa Mobil1 pa Motul za njim Nisotek i danas opet uzeo Mobil1 0w40, koji je meni iz neznam kog razloga omiljen. Izuzetno cenim vase znanje i misljenje pa mi recite gresim li? Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g Aleksandre,
      Ne grešite. Mobil 1 0W-40 je sasvim o.k.
      Ipak, 5W-40 je za Vaš slučaj jednako dobro rešenje po nižoj ceni.
      Pozdrav!

      Избриши
  34. Postovani Stevo opet ja. Dobih danas na poklon od NIS-a 4 litre ulja auto line sint 5w-30. Bila je neka akcija za testiranje njihovog ulja, ja se prijavio i danas covek doneo ulje. Medjutim problem ili mozda ne, gradacija je 5w30. Sta mi vi preporucujete da radim sa njim da ga sipam, da ga mesam sa nekim drugim ili sta vec. Punto je 2009-to godiste sa 93000 km i ima tng. Sklon sam eksperimentisanju i vec sam svasta sipao u njega, trenutno je u njemu Mobil1 0w-40 po drugi put i presao sam 2500 km od zamene. Inace motor je u izvarednom stanju trosi jako malo ulja ne vise od litre na 10000 km. Pozdrav i hvala na sproljenju.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      "Što je džabe i bogu je milo", ali ipak ne.
      Mogli bi da koristite to (inače odlično) ulje od sad do aprila (ispod +20°C) bez problema, ali leti (naročito put na more) je malo problematičan period.
      Osim toga, Vama je u motoru već (praktično) novo ulje ... da ga ispuštate, veoma neisplativo (makar i sa uljem za Џ).
      Osim toga, šta bi ste testirali (ako ulje koristite samo 5-6 meseci)? I koju bi ste informaciju pružili NIS-u?
      Možda da nađete nekog kome bi to ulje odgovaralo ili da čuvate za sledeću zimu pa da koristite od novembra do aprila ili maja. Eto to su vam realne opcije.
      (da ulje zamenite s proleća pa da ga koristite kao celugodišnje ... to je baš eksperimentisanje ... iako bih očekivao da između dobrog 5W-30 (High HTHS) i 0W-40 ne bude velike razlike, čak ni u potrošnji ulja).
      Nisam nešto (posebno) za, osim u slučaju da se ograničite na zimski period.
      Verovatno bi se ekperiment završio dobro ali je odstupanje od originalne fabričke preporuke prilično veliko da bih dao preporuku za ovako nešto (neke granice treba zadržati). Jeste 10W-40 možda i previše konzervativno (naročito za nov motor, gde 5W-40 može ići " 'ladno") a high HTHS (čak i 5W-30) može da zaštiti motor (možda i) bolje, teško ćete naći nekoga ko će ovo aminovati, pa tako i ja ostajem uzdržan (i skeptičan).
      Čak i da prevaziđe očekivanja, ne znači da će u svakom motoru biti dobro. Mnogi bi zbog pojedinačnog (pozitivnog) iskustva probali uz neizvesne posledice (makar povećana potrošnja ulja, ako ništa drugo).
      Pozdrav!

      Избриши
  35. Hvala na brzom odgovoru, jos nemam pojma sta da radim. Razmisljao sam i da ga poklonim nekom ali neznam nikoga kome treba ta gradacija. Malo mi je glupo da ga dam bilo kome zato sto kad ga je doneo covek iz NIS-a odvrnuo je cep, verovatno da ga ne bi prodao. Bice da ce cekati sledecu zimu a mozda nekog nadjem u medjuvremenu. Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nađite nekog prijatelja ili rođaka.
      Ne morate ni prodati ni pokloniti, možete nekom poznaniku dati upola cene (koja ionako nije velika) ... ili da sačekate sledeću zimu. Možda u međuvremenu dođete u posed automobila kome je to odgovarajuća visk. gradacija.

      Избриши
  36. Postovani Stevo jedno pitanje, da li je za ove vremenske uslove bolje Nis 5w30 ili Mobil1 0w40? Pozdrav i hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za ovakve vremenske uslove je BAŠ svejedno, na oko -15 do -20 cel. 5W30 i 0W40 imaju veoma sličnu viskoznost. Na još nižim temperaturama prednost prelazi na stranu 0W-40 viskozne gradacije.
      To je uopšteno.
      Kod npr. Punta, ali i većine automobila gde je default 5W-30, 5W-40 ili 10W-40, mogli bi reći da je 5W-30 još uvek najbolje (dovoljno dobro).
      Na temp. kakve su u Moskvi ili u Poljskoj (trenutno), 0W40 je sigurno bolje rešenje.
      Otprilike na ispod -20 °C prednost polako prelazi na stranu 0W ulja, ali do -25 °C nema preke potrebe za takvim uljima ... uostalom par dana sa oko -25 još uvek nije dovoljan razlog da se samo zbog toga koristi 0W-40 (ali duže vreme ispod -20 jeste).
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Postovani
    Vlasnik sam Fiat punta 1.2 8v 2004 god.
    Prosle god je ugradjen brc plinski uredjaj. Auto je presao oko 205 000 km u njemu je ulje shel helix hx7 5w40 i trosi ga oko 100ml po 1 000 km.
    Pre toga sam imao u njemu seleniu gold, razmisljam da predjem na seleniu 20k ili hx7 10w40, koje ulje bi mi ste vi preporucili, napominjem da godisnje predjem oko 15 000km
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Potrošnja nije zabrinjavajuća (uopšte), jer nije najbolje ulje ono koje motor najmanje troši (niti je znak posustajanja motora).
      Ipak, mislim da je HX7 10W-40 možda i bolji izbor (ipak je 200k km), naročito jer je (inicijalno) bio i default.
      Pozz

      Избриши
  38. Zaboravio sam da napomenem da je potrosnja selenie gold bila duplo i vise manja nego shell 5w40

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nije od značaja, 1 dl na 1000 km nije preterana potrošnja ulja.
      Ipak, kao što sam rekao, 10W-40 je makar isplatljivije, a i manje zamorno (da se često proverava i na par hiljada km dosipava).
      Pozz

      Избриши
  39. Postovani, skoro sam pazario grande punta 1.2 8v 2011. godiste. Sad, sto vise citam, cini se da manje znam. Naime, auto ima 213.000 km na satu. Po kupovini radio sam servis i sipao texaco ultra s 5w-40. Trosucka ga. Gledam fabricke preporuke gde stoji iskljucivo polusintetika 10w-40 gradacije. Kog proizvodjaca odabrati? Hvala unapred !

    ОдговориИзбриши
  40. Postovani Stevo,imam puno classic 1.2 2010 god i presao je 41000km. Planiram jos dugo da vozim taj auto pa mi recite koje je najbolje ulje za tako malo km godisnje?(Do sada je svake godine menjano shell ulje 10w40).Cena ulja nije bitna vec da me auto sto duze sluzi...

    ОдговориИзбриши
  41. Odgovoreno putem mejla ... jer je i tamo postavljeno. Za druge (ukratko):
    Ne vidim poseban razlog da se menja, Shell (HX7 naročito) ionako prevazilazi zahteve (kao SN umesto API SL). Jedino zbog niskih temperatura (čestih ispod -10 cel. i povremenih ispod -20).

    ОдговориИзбриши
  42. Почитуван имам пунто класик 1.2 2010 год. со поминати 36000 км го купив неодамна имало ставано СЕЛЕНИА ГОЛД дали да продолжам со истото уље или да сменам кое е најдобро да продолжам ,цената не е битна битно е автомобилот да ме служи

    ОдговориИзбриши
  43. Poštovani,
    Selenia Gold je dobro ulje za Vaš automobil. Međutim, bilo koje SAE 10W-40 ulje će biti dobro.
    Počevši od Selenia 20k ili Petronas (koji je vlasnik Selenia brenda), Syntium 800 ili 1000.
    Naravno, Shell HX7/HX6HX5 (naročito prvo navedeni), Castrol GTX (ili Magnatec), MOtul 6100/4100 (6100 kao natprosečno), Mobil 2000 ...
    Naravno i svako drugo poznatije ime (bitno da je originalno). Ono što posebno preporučujem je Valvoline MaxLife 10W40. Iako je motor praktično kao nov (malo pređenih km) to je vozilo koje je malo korišćeno i gde su (npr.) zaptivke već pomalo isušene pa dodatni (imaju ih sva kvalitetna ulja ali manje) aditivi za kondicioniranje zaptivki mogu biti korisni (te nešto više aditiva protiv habanja, detergenata i disperzanata). Osim toga, ulje je API SN što je dodatni plus (zahtev je API SL što je dva nivoa niže). Slično ulje ima i Liqui Moly (Leichtlauf Super) ali je ono skuplje (a sličnog kvaliteta, bolje nije, tj. razlika je u nijansama).
    Baš zbog manje od 5000 km godišnje do sada a starosti veće od 10 god. NE preporučujem SAE 5W40 (i pored samo 36k km). Da je toliko km i manje od 5 god. baš bi tako nešto i preporučio.
    Btw. tačno toliko sam prešao u prethodne 2,5 godine.
    Dakle, možete nastaviti sa Selenia Gold, sasvim je o.k. ali ako zbog cene ili afiniteta prema nekom drugom brendu želite da promenite onda bilo koje 10W40 ispunjava zahteve i biće više nego dobro za Vaš motor.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  44. Почитуван Стево се мислам за WOLF но 10w40 има повеќе видови WOLF
    EXTENDTECH10W40 HM , WOLF
    GUARDTECH10W40 B4 или WOLF
    GUARDTECH10W40 SN.
    Кое е најдоброто според вас.
    Ви благодарам
    Поздрав

    ОдговориИзбриши
  45. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  46. Администратор блога је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  47. Poštovani g. Mile,
    Extendtech je najbolje, pa Guardtech SN (mada je razlika u odnosu na B4 zanemarljiva, ali za benzinski motor SN ipak znači).
    E sad, razlike su minimalne (više akademske prirode) jer sva tri ulja ispunjavaju traženo, samo neka idu malo preko.
    Extendtech se isplati samo ako ulje menjate na više od 10k km (predlog da ne idete preko 15000 km) inače je potpuno svejedno (najjeftinije se najviše isplati). Btw. Guardtech ulja mogu biti i identična i da je samo drugačije NAGLAŠENO da je B4 malo više za dizel a SN malo više za benzin.
    TDS im nije identičan ALI je sličan, do te mere da su razlike zanemarljive. Extendtech najveću razliku ima u većem TBN-u te malo većem udelu sintetičke komponente (što, zanimljivo, nije rezultovalo nižom tačkom tečenja, što je moguće, jer III bazna grupa to čini tek neznatno, a malo više PPD aditiva će to prevazići ... -36 ili -39 i nije neka razlika, a pogotovu Vama ništa ne znači, zbog klimatskog područja).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши