Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 02. новембар 2009.

Lakotečljiva motorna ulja


Lakotečljiva motorna ulja u odnosu na "standardna" i mogućnost korišćenja ulja viskozne gradacije drugačije od podrazumevane (default)

Ulja viskoznih klasa 0W-30, 5W-30 i 10W-30 imaju zapravo takozvanu „istu težinu“ to jest sva su zapravo 30-tice jer se na radnoj temperaturi ponašaju kao SAE 30 ulja. Na 40 celzijusa (temperatura ulja) postoje razlike ali su one male, najveće su na temperaturama ispod nule. Moguće je da se i HTHS viskoznost nešto razlikuje što može opredeliti korisnike ka nekom od njih. Kod SAE 30 (i svih multigradnih koja se završavaju sa 30) je po SAE J300 zahtev za sva (pa i monogradno SAE 30) da ova vrednost bude veća od 2,9 mPa·s tako da sva ispunjavaju ovo samim tim što su tridesetice. ACEA pak definiše ovo malo drugačije, ali kako klasifikacija ide po ACEA kategorijama (klasama) ulja iste ACEA grupe (A, B ili C) imaju iste zahteve za HTHS bez obzira da li su 0W ili 10W.

Proizvođači motora imaju i malo specifičnije zahteve. VW, Mercedes-Benz i Ford. Ford čak i nema baš čvrsto definisane zahteve (koji bi odstupali od SAE i/ili ACEA) ali ima sopstvene specifikacije za koje samo oni znaju zašto su takve. Toliko su zakomplikovali stvari da su čak i velike proizvođače ulja „naterali“ da prave Ford specifična ulja (na primer: Shell Helix F).

VW ima približno ACEA zahteve s tim da ima par sitnih odstupanja. MB je najlakši slučaj oni traže ≥ 3,5mPa·s i „ende“, „schlub“ ...

Ipak u principu su sva ta ulja dovoljno dobra za isti motor koji ima npr. 10W-30 ili 5W-30 preporuku. Izbor se svodi na stvar ukusa a o njima kao što znamo ne vredi raspravljati.

U većem delu Evrope i 10W je dovoljo dobra vrednost za zimu tako da 0W ili 5W izgleda još manje za raspravu. Ipak 5W-30 će se uvek zimi bolje pokazati od 10W-30 makar i ne bilo neophodno. Hladni start će uvek biti bolji sa lakotečljivijim uljem i motor će od toga imati samo koristi. Vodite računa da zimski hladni start (posle cele noći ili par dana od prethodne vožnje) može pohabati motor kao pri vožnji na radnoj tempreraturi od 100 i više kilometara!

O ovome više u nastavku teksta „do meseca i nazad“.

Drugo ne manje važno: po pravilu su 0W-30 motorna ulja najvišeg kvaliteta od pomenuta tri te je kod iole novije konstrukcije motora ono (bar trebalo biti) najčešći prvi izbor.

Slično je kod 0W-40, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-40 i 25W-40 što je najduži niz u praksi.

Doduše sličan niz imaju i x(x)W-50 ulja (x je 0 ili 5) s tim što 0W-50 postoji jedno jedino – Eneos (i košta 20-tak € po litru).

I naravno sva su ulja „četrdesetice“ i mogu se koristiti kod bilo koje x(x)W-40 fabričke preporuke. Ipak ovde treba biti za nijansu obazriviji, jer su zahtevi za HTHS viskoznošću različiti sa većim odstupanjima nego kod 30-tica.

Da ne bih odužio uprostiću maksimalno: za 0W, 5W i 10W-40 po SAE J300 zahtev je više ili jednako od 2,9mPa·s dok je za 15W-40 pa do monogradnog SAE 40 zahtev ≥ 3,7mPa·s.

Ovo znači da za prva tri nema nikakvih problema kod promene (u praksi ipak 10W-40 obično ima ovu vrednost malo veću) dok za 15W-40 zahteve treba imati i ovaj podatak.
Najsnalažljiviji po pitanju kompromisa raznih zahteva je Mobil koji ima nekoliko ulja sa HTHS vrednošću između 3,5 i 3,7 što znalcima mora da upadne u oči.

U principu veća HTHS vrednost više prija i štiti motor („jači“ uljni film) i čest je slučaj da sintetička 5W-40 ulja imaju vrednost preko 4. Čak i 3,5 i više neće štetiti za 3,7 i više zahteve.

U praksi za 15W-40 su 90% 10W i 5W-40 ulja pogodna a kod 0W-40 treba biti oprezan.

Mnoga 0W-40 ulja imaju manje vrednosti HTHS. Mobil 1 0W-40 ima baš 3,7 i sigurno je pogodan za mašine koje zahtevaju 15W ili 20W-40. Nije sigurno jedini ali podaci su nedostupni ili nisu dovoljno pouzdani (bar one koje autor ima) te za druge ne bih smeo da navodim preporuku te bi ih (zasada) izbegavao.

Samo još jedan primer: stari tip Liqui Moly Energy 0W-40 je imalo vrednost 3,8 dok nova (SM) verzija ima 3,5 te je nezgodno tvrditi da je 100% dobro za sve SAE 40 zahteve.

Inače LM ima uglavnom više vrednosti HTHS-a kod svih osim lakotečljivih 0W-xx ulja ili nekih koja su specifična (TOP 4x00 serija).

Njihovo High Tech Synthoil 5W-40 ispunjava sve ostale (10W, 15W do 25W-40) zahteve i uopšte je sintetika pogodna i za nešto starije konstrukcije motora.

Motul je poznat (i hvali se time) da ima (unutar specifikacija) veće vrednosti ove viskoznosti te njihova 10W-40 ulja imaju preko 4, dok 5W-40 ukoliko nisu po ACEA C takođe imaju više od 3,7 i mogu se koristiti za 15W-40 fabričke preporuke.

Kod „tridesetica“ se mogu koristiti i ulja sa radnih SAE 40, kao i kod „četrdesetica“ ona sa radnom viskoznošću SAE 50 katerorije.

Ovo je naročito moguće u slučaju visokih spoljnih temperatura ili izuzetno teških uslova rada motora kad veća viskoznost i „jači“ (deblji) uljani film dobro dođe. Ipak treba imati na umu da osim veće potrošnje goriva i manje snage motora (pa makar i za 1% i naravno zbog većeg trenja između motornih kliznih površina, delova motora) gušća ulja i slabije rashlađuju motor.

Objašnjenje je u manjem protoku viskoznijeg ulja što lošije utiče i na sam proces podmazivanja tako da je ono uvek za nijansu lošije ukoliko je ulje viskoznije.

Mogućnost da se koristi ulje 5W-30 za preporuku (npr.) 10W-40 nije za potcenjivanje. U zimskim mesecima to je potpuno O.K. ali je moguće i za celogodišnju primenu ili bar jesen-zima-proleće bez leta zavisno od motora i načina vožnje. Naravno veća potrošnja ulja je neminovna ali ako je ona mala (1 do 2dcl na 1000km ili manje) i ako poraste čak i za 50% to još uvek nije od većeg značaja. Naravno ako je potrošnja blizu 0,5lit. to je već velika razlika i od preporuke nema ništa pogotovu što kod starijih automobila može doći i do curenja na nekim zaptivkama što može i da udvostruči (ionako veliku) potrošnju ulja.

Postoje i izvesni konstrukcioni zahtevi koji malo ograničavaju gore navedeno. I dok proizvođači ulja (naravno) sasvim ispravno imaju gore naveden stav, proizvođači motora su mnogo uzdržaniji. Ko je u pravu? Lično više verujem „uljarima“ ne zato što su moje kolege već zato što je to bliže istini (činjeničnom stanju) i svakako zvuči logičnije.

Duga je priča zašto je to tako. Pri konstrukciji se već ima u vidu približna viskozna klasa. Tokom testiranja motora ona se preciznije definiše. Proizvođač motora bira viskoznu klasu koja je uopšte gledavši najpodesnija i najbolja za motor. Naravno i one bliske toj nisu mnogo lošije i od prvog izbora ih dele samo nijanse. Donekle je slična situacija i kod automobilskih pneumatika i dimenzija istih. Širi pneumatici će dati bolje držanje pravca na autoputu i bolje prijanjanje u krivinama na suvom ali na kiši a pogotovu snegu gube bitku sa fabrički ugrađenom dimenzijom koja je izabrana da u proseku bude najbolja a svakako nije jedini izbor.

Shodno tome deluje kao najrazumnije birati manja odstupanja od preporuke iz servisne knjižice, tako da za 15W-40 birajte isto ili 10W-40 (leti do 20W-50) dok kod 10W-40 možete leti ići i na 15W-40 (ili 15w-50) a zimi (ili cele godine) osim default-a na 5W-40 ili 0W-40. I na kraju najlakši slučaj: 5W-40 što može biti 0W-40 ili 10W-40 bez imalo dvoumljenja i to tokom cele godine.

I na kraju ali ne po značaju: ionako se viskozna gradacija motornih ulja multinacionalnih kompanija prilagođava tržištu zbog klimatskih uslova. I preporuke proizvođača motora (automobila) se razlikuje u zavisnosti od klime. Neki proizvođači sada (ranije češće) navode i više viskoznih gradacija pogodnih za motor i to ponekad veoma različitih (od 5W-30 pa do 10W-60). Poneki su jako uzdržani. Većina je umerena, na primer (skorašnji u blogu) Fiat.

5W-30 za jaku zimu i 10W-40 za sva godišnja doba. Zašto ne 5W-40? Svakako da može, Fiat samo smatra da ne mora. Ipak do -30ºC jednako su pogodna i 5W-30 i 5W-40. Zašto onda ne 5W-40? Nije li radna temperatura radna te SAE 40 upravo to, idealno za radnu temperaturu.

Ovo je mala finesa Fiat-ovih inženjera. Prvo na ispod -20 je teško nagurati „radnu temperaturu“ nego je ona čak i za očišćen put (kada ipak vozite tek 60 do 80km/h čak i na autoputu) pre nešto niža (npr. 60 do 70 umesto 80 do 100ºC); dakako ako se čupate iz snega možete i da „usijate“ ne samo vaš antifriz već i motorno ulje. Ipak postoji i još jedna sitnica. Na tako niskim temperaturama ređe ulje se sporije „steže“ i uopšte se bolje ponaša u uskim kanalima makar na ekstremno niskim temperaturama imalo istu viskoznost.

Ima još par sitnica ali ovo je glavno.

Umesto zaključka: 90% motora može da koristi ulja i niže i više viskoznosti od stroge fabričke preporuke. Što se W oznake tiče novi motori (svi) mogu da koriste jedan stepen niži broj; (većina) dva niže i ogroman broj i svih tri ili četiri. Što se radne temperature tiče i „gornje“ SAE oznake bar zimi može jedan stepen niže (naročito novi motori), i bar leti jedan stepen više (naročito malo stariji motori).

I najvažnije: ukoliko vozite umereno i normalno nemate potrebe da posebno menjate fabričku preporuku ali ukoliko vozite u teškim uslovima osim češće zamene prilagođavanje viskoznosti je isto jedna od mera zaštite motora (prelazak na veću viskoznost najčešće ili na manju u slučaju ekstremno niskih temperatura ili kratkih takmičarskih relacija).


Kao i uvek: ne postoji apsolutno najbolje ulje za vaš automobil. I fabrička preporuka je samo ono što će biti najbolje za većinu. Naravno, ne treba sebe po svaku cenu smatrati posebnim. Manje od 5% vozača ima pravu potrebu za promenom standardne viskoznosti, većina samo to umišlja i sebi (pogešno) daje značaj a zapravo čini medveđu uslugu. Budite iskreni makar prema sami sebi jer u današnje vreme to je najteže a najčešće i jedino što možete učiniti.


Ovaj tekst je još jedan mali jubilej: 50-ti tekst po redu.

Ne znam za druge, za mene je veoma impresivno.
Da mi je neko na početku rekao da ću za godinu dana stići do brojke od 20 ne bih mu verovao.

41 коментар:

  1. Pozdrav Stalker,

    Prvo jedno veliko hvala na savetima i cestitke za trud i predanost kojima se pojavljujes na domacim auto forumima.

    Sada i konkretno pitanje (Toyota Celica 1995. god, 2.0 129KW, preporuka proizvodjaca je polusint. 10w-30 ili 5w-30 za hladnije): Da li je preporucljivo (a na osnovu prve i druge recenicu u postu ) da cele godine u BG-u vozim 5w-30, obzirom da je 10w-30 deficitarna roba?

    Malo prelazim godisnje, do 10.000 km, ali cesto vozim zustrije, 5-6000 rpm, nekad i celih 7. Sta mi preporucujes?

    Do sada sam vozio 5w40 Mobil 3000, pokazalo se dobro, ali me nesto kopka preporuka Toyote. Druga stvar - ako je vec polusint. dovoljno dobra, radije cu trositi jeftinije ulje a menjati cesce i stalno imati novo.

    Pozdrav, Ivan

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani g. Ivane,
    10W-30 zaiste nećete naći.
    5W-30 je zaista fabrička preporuka.
    Međutim, obzirom na godište i km vašeg automobila uzmite da je 5W-30 zapravo 5W-40 a 10W-30 zapravo 10W-40. I gotovo.
    Zapravo 5W-40 ni novom motoru ne bi bilo lošije od 5W-30 (osim cca. 1% veće potrošnje goriva, u gradu možda i 2% a van tek 0,5%).
    Zato mi se čini (pogotovu na češću oštriju vožnju, u višim obrtajima, nadam se ne i u brzini) da bi trebali da ostanete na 5W-40.
    Mobil Super 3000 je vrlo dobro ulje, ne morate da menjate. Ima i boljih ali je ionako iznad proseka u klasi, sasvim O.K.
    Jeftinije bi prošli sa 10W-40. PS ulje i sasvim dovoljno, a ni njega nemate potrebe da menjate na manje od 10k km.
    Mobil Super 2000 je O.K. Motul 6100 naročito (malo skuplje ali često na akcijama) a i mnoga druga (prelistajte blog).
    5W-30 je dovoljno dobro i za temp. do 40°C (za našu klimu retkost ili tek par dana blizu toga) jer je motor tako napravljen. Onih 10W-30 je malo zastarela preporuka (iz XX veka a ne XXI) jer to nije posebno različito od 5W-30 (mineralno jeste nešto viskoznije).
    Danas bi preporuka (zapravo) bila 5W-30 a 5W-40 za toplu (Kalifornijsku) klimu.
    Znači 5W-30 nije idealno tek za Floridu, Severnu Afriku, Južni Mediteran i slično.
    Ipak za motor stariji od 10 god. 5W-40 je praktično isto što i 5W-30.
    Ne znači da 5W-30 ne može ali je već malo retkasto za malo "razrađeniji" motor te potrošnja ulja može biti malo veća a zaštita pri većim naporima motora malo slabija.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  3. Veliko hvala na odgovoru, trudu i znanju koje nesebicno delite.

    Sada vozim Eneos 5w-40, ali mislim da ce posle svih preporuka, i Vasih i fabrickih, sledece biti Motul 6100 10w-40. Cisto da se proba i taj kvalitet, Motul je zaista nasiroko hvaljen.

    Sta kazete na direktno poredjenje ove dve gradacije i proizvodjaca, naravno u mom slucaju? Zastita za motor je imperativ, naravno.

    p.s. Auto jeste presao dosta, to sam nenamerno izostavio u prvom postu.

    ОдговориИзбриши
  4. Eneos je O.K. njihovo 5W-40 ulje je dobro.
    Teško je direktno porediti dva proizvođača i dva ulja koja su slična (iako različitih viskoznih kategorija). Oba su dobra.
    Eneos je kod nas, zapravo, Eneos Europe, znači evropska filijala i to (nikako) nije (i ne može) biti isto što i centrala (snabdeva se baznim uljima iz Evrope, ne zato što ne može iz Roterdama nabaviti, isplatilo se to ili ne, i iz drugih krajeva nego što je uslov da otvorite filijalu u EU da se snabdevate, svojim ili tuđim, baznim uljima proizvedenim u Eu; toliko o "otvorenoj tržišnoj privredi", koju izgleda samo mi bukvalno shvatamo, ili nam tako nameću oni koji od toga imaju interes).
    Nemate velikih razloga da promenite bilo Eneos bilo Mobil, ali bi zaista bilo dobro da probate i Motul.
    Njihovo 6100 je verovatno najbolje ulje u toj viskoznoj gradaciji.
    Trenutno ga (čak) i sam koristim.
    Uostalom pravo poređenje bi bilo X-clean i Premium Hyper (jer su ista klasa, kategorija) gde bi malu prednost dao Motul-u ali uz napomenu da je i cena veća.
    Motul 6100 je sa druge strane možda bolje prilagođen vašem (starijem) motoru a po kvalitetu ne zaostaje za prosekom 5W-40 ulja (pa ako ćemo u detalje, ni u sastavu nije mnogo drugačiji iako je "PS" a 5W-40 "sintetički", što samo potcrtava sve veći besmisao takve kategorizacije motornih ulja).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  5. Jos jednom, samo mogu da kazem svaka cast na trudu i znanju, i veliko hvala na edukaciji nas vozaca.

    Pozdrav, Ivan

    ОдговориИзбриши
  6. Ivane,
    vozim Seat Ibizu,1.4MPI 2001-o god. Do sada sam koristio ELF Competition sti 10W40. Na 10000 km skoro da ne potrosi nista ulja. Mislio sam da probam ELF EXCELIUM 5W40.
    Da napomenem da je motor presao oko 150 oookm ali je za sada u odlicnom stanju.
    Da li je pametno preci na ovo ulje ili imas neku drugu preporuku?
    Kakvo je generalno misljenje o ELF uljima?
    Hvala.

    ОдговориИзбриши
  7. Izvinjavam se na gresci, mislio sam Stevo.

    ОдговориИзбриши
  8. Slobodno možete nastaviti sa Competition sti 10W40.
    Možete i probati Excellium 5W-40. U principu je to bolje i prilagođenije motoru ("fabrička preporuka" što se viskozne gradacije tiče uz 5W-30).
    Ulje ima VW 502.00 što nije obavezno ali je poželjno i svakako bolje od (samo) VW 500.00 makar i bez RN 700 (koje 10W-40 Elf ima).
    Na 150k km je manje bitno hoćete li (na) kvalitetnije 5W-40 ulje ili 10W-40.
    Ne očekujte velike promene (možda 1% manja potrošnja u gradu i to zimi, malo "življi motor" i malo bolja zaštita). Doduše nikad nije kasno za bolje ali čak iako nije verovatno može se pojaviti problem sa blago povećanom potrošnjom ulja (u prvoj ili prve dve zamene) koji može da odvede i u raniju promenu (prvi put) ulja.
    Ako više volite da motor ulje "ne troši" ostanite pri 10W-40 viskoznoj gradaciji, naročito ako ste par godina na njoj. Ako vam češća provera nivoa i eventualni litar (ili "litar više") ulja za dolivanje ne smeta (što ne mora da se desi), probajte Elf Excellium 5W40 jer je svakako kvalitetnije ulje.
    Elf ulja su sasvim solidna ulja, dobrog kvaliteta i prilično niske cene. Imaju odličan odnos kvalitet/cena gde im teško ko može konkurisati.
    Mane? Osim par ulja Solaris serije Elf praktično nema sintetičkih ulja (ili bar "sintetičkih") i izgleda dobru cenu postiže upotrebom HC ulja (II i II+ grupe uz manji procenat III, bar kod jeftinijih ulja).
    Kako god to su dobra ili vrlo dobra ulja.
    Cena je (toliko) niska da je ono što najviše smeta. Prosto da se čovek zapita kako je postignuta. Jeste da je Elf i na Zapadu osetno jeftiniji (procenutalno slično) od Mobil, Shell ili Castrol ulja, ali je apsolutni iznos (oko 10€ ili više za 5W-40) nekako "ubedljiviji".
    Ipak ukoliko kupujete od dugogodišnjeg uvoznika problema ne bi trebalo da bude (nikakvih).
    I možda ipak ne treba očekivati vrhunski kvalitet u klasi, mada je moguće kupiti višu klasu za istu ili manju cenu nego kod konkurencije.
    Sve u svemu, prilično O.K.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  9. Zahvaljujem na brzom i opsirnom odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  10. Postovani Stevo,
    molio bih Vas za misljenje koje ulje sipati u motor m111, mercedes '94 god. 1,8 benzin/plin

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Izbor je širok. Šta je idealno teško je reći.
      Za novije motore (najverovatnije) 0/5W-40.
      Možda (još) nije kasno za 5W-40.
      Ipak, verovatno je jedan od boljih izbora neko 5W-50 ulje (Mobil 1 Peak LIfe).
      Osim toga: 10W-40/50/60.
      Ulja moraju da zadovoljavaju MB 229.1 ali 229.3 i 229.5 dolaze u obzir (neće od boljeg ništa loše biti).
      Najisplatljivije je koristiti 10W-40 ulja. Što kvalitetnija to bolje, sa MB 229.3 (npr. Motul 6100) ali i sa MB 229.1 (npr. Shell HX7).
      Dobra su i: OMV, MOL, G-energy, Nisotec, Modriča, FAM ...
      Ulje treba menjati na 10 hiljada km ili godinu dana (zbog godišta inače i do 15000km, što je sad samo ako je više km van grada).
      Ukoliko se ulje menja dva puta, 10W-40 zimi (hladnijih 7 meseci) a 15W-50 PS ostali deo godine.
      GAS PS (polu-sintetička) ulja, 5/10W-40 su posebno dobar izbor (Motul, Modriča, Fuchs ...) ali nisu (naravno) obavezna.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Ni dobra 15W-40 mineralna nisu za izbegavanje (sa MB 229.1) za topliji deo godine (a jeftinija su).
      10W-60, npr. Shell Racing je samo za teške uslove vožnje i/ili ukoliko je motor počeo da troškari ulje.
      I INA ima MB 229.3 za 10W-40 tako da je dobar izbor. Total/Elf može biti vrlo isplativa kupovina ili izbor kod VG koje je teže naći (10W-50). Texaco je isto veoma dobar izbor.
      Dakle veliki je izbor, a pre svega vodite računa da je ulje originalno. Svako takvo (sa Mb 229.1) će biti dobro.
      Ponavljam, pogodne VG su pre svega:
      5W-40/50, 10W-40/50 i 15W-40/50.
      Pozdrav!

      Избриши
  11. Hvala Vam najlepse na iscrpnom odgovoru!
    Svako dobro Vam zelim!

    ОдговориИзбриши
  12. pročitao sam vaš prilog, isti me zainteresovao pa odlučih da pitam i ja nešto.
    Koje ulje preporučujete za moj automobil? Opel Astra 2.0 DTI 2003. god. rešao 250k. motor ne troši ulje a do sada sam koristio Wurth triathlon sintetik 5w-40

    ОдговориИзбриши
  13. Pošto motor NE troši ulje, najbolje je držati se ulja sa GM LL-B-025 odobrenjem (ili makar "nivoom kvaliteta).
    Ima ih mnogo, evo nekih od njih:
    Motul X-cess 5W-40, Texaco Havoline Ultra 5W-40, Total Quartz 9000 5W-40, Mobil Super 3000, Kroon Emperol 5W-40, Fuchs Titan GT1 5W-40, Modriča Optima Magnum 5W-40, itd.
    Izaberite prema ceni i afinitetima. Sva navedena su O.K.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  14. da malo proširim, ranije nisam toliko obraćao pažnju na specifikaciju ulja, bolje rečeno na pomenuta odobrenja, vodio sam se logikom, puna sintetika i jaka cena garantuje kvalitet.
    Ovo su oznake Wuth ulja koje sam do sada sipao:
    kvalifikacija ulja: API SJ / CF
    ACEA A3 – 98 / B3 - 98
    Odgovara proizvođačkim specifikacijama: VW 502 00 / 505 00 ( 1/97 )
    MB 229.1
    Porsche
    BMW Longlife – 98
    Dodatno sam poredio ulja, pre svega sam proučavao Motul. Primetio sam da u vezi sa ovim gore navedenim donekle odgovara Motul 6100 Synergie 5w-40. Moje pitanje je u čemu je razlika Motul 6100 Synergie 5w-40 i Motul X-cess 5W-40 i da li u tom smislu gore preporučenih ulja možemo da govorimo i o Motul 8100 X-clean 5W40. Na kraju da dodam da sam bio zadovoljan sa Wurth uljem ali nisam zadovoljan sa cenom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Wurth koji ste koristili je zadovoljavao ali definitivno nema potreban kvalitet koji propisuje proizvođač vozila. Na kraćim intervalima zamene to nekako i prolazi ali ACEA B3 (98) i ispunjenje zahteva odobrenja sa kraja devedesetih prošlog veka nije IDEALNO za vaš motor (iako "može da prođe").
      Kako je motor malo stariji ... još i više.
      Ipak, min. za vaš motor je ACEA B4!
      To je i ključna razlika između Synergie 5W-40 i Wurth-a koji ste do sada koristili.
      Dakle, po povoljnoj ceni (za Motul) imate solidno rešenje.
      X-cess ima i pominjano GM odobrenje, što je naročito bitno ukoliko se ulje menja na više od 15000km (i što je noviji motor). Dakle ovo je bolje i skuplje rešenje (optimalno za novije motore a za starije možda i malo skuplje).
      X-clean je još korak dalje (naročito za vaš motor i slične) jer ispunjava i Dexos2 koji je unazad kompatibilan sa GM LL-A-025 (benzinski motori) i GM LL-B-025 (dizel motori).
      Još je skuplje pa ne bih posebno savetovao (naročito ako vam je i Wurth bio skup a zadovoljavajući) iako je kvalitetom najbolje od sva tri navedena (uz ipak male razlike).
      Pozdrav!

      Избриши
  15. Trnutno razmišljam o Modriča Magnum i Motul-ovih ponuđenih. Verovatno će cena da presudi u svakom slučaju hvala i veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nećete pogrešiti šta god da izaberete.
      Cena je važan faktor, naravno.
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Odlučio sam se za Modriča Magnum. Može mala pomoć oko ulja za menjač, da li je neko od menjačkih ulja Modriče adekvatno za manuelni menjač moje Astre?

    ОдговориИзбриши
  17. Poslužilo bi SX SAE 75W-90, ali nije idealno, što je čak i manji problem, i plus - nema ga u manjim pakovanjima (od 10l, ako se dobro sećam).
    Bilo koje TDL 75W-90 (API GL-(3), 4, 5) je više nego O.K.
    Recimo: Nisotec, Kroon, Motul, Castrol, Mobil, Total ...
    Takođe i G-box GL-4/GL-5 SAE 75W-90 (Gazprom).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  18. pozdrav stevo. auto je 2001god audi a3 210000 hilj. je preso i nakon 5 000 km hteo da zamenim ulje.zamenio sam ulje sipao 10w40 fenix superior plus ali su se culi podizaci, nakon 50 km. zamenio isipao texsaco 15w40 i opet isto . zatim sipao elf competition 10w40 opet se cuju podizaci malo vise nego predhodne dve vrste .do zamene ulja je sve bilo ok .POMAGAJ sta dalje . pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Koji A3?
      Podizači se čuju pri hladnom startu ili kasnije u radu motora, ili non-stop?
      Kako god, probali ste tri vrste ulja, pa očigledno nije do ulja, odnosno ako jeste onda je ili do kvaliteta ili viskoznosti (verovatno oba pomalo).
      Pozdrav!

      Избриши
  19. 1.9 tdi 81kw 110hp.pri paljenju se nakon 5 sek, sa sadasnjim elf uljem. sa fenix i texsaco je bilo ali sasvim malo sad je duplo veci zvuk.misljenje o nekom adetivu za smanjenje zvuka podizaca kazu majstori . hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. A na primer malo viskoznije ulje?
      Ali što višeg kvaliteta ... da je motor noviji prvi izbor bi po meni bilo neko "PD" (VW 505.01) sintetičko ulje (iako motor nije PD; pre svega zbog "nakrkanosti" AW aditivima) ALI ovako i sada:
      5W-50 (Mobil 1 PL ili Fuchs SuperSyn) ili čak 10W-60 (kao krajnje rešenje ... "Šta ćemo sada šefe?" " Daj "sudiju" (Judge)" ... reče otprilike Brus na Asteroidu ("naleteli smo na f.cking gvozdenu ploču").
      Počni sa 5W-50.
      Aditivi ... pa sad, može - nije da ne može (npr. LM Tappet Stop Noise, baš za hidropodizače).
      Mišljenje? Pa ako to staviš u ono (standardno 5/10w-40) ulje dobićeš nešto slično 5/10W-50/60.
      To su (verovatno) AW aditivi (ZDDP) rastvoreni u Bright Stock-u (jako viskoznom baznom ulju, punom aromata, možda još i dodati neki, koje prate AW jedinjenja iz samog baznog ulja, aromati po sastavu).
      Pa ko kako voli, nek izvoli.
      Tu vrstu aditiva ne bih sipao u 10W-60 nego maksimalno u 5W-50 pa ako ne pomogne isto sipati još i aditiv. Aditiv je najbolje sipati u sveže promenjeno ulje jer ispuštanjem prestaje njegovo dejstvo.
      Otprilike ovako: 5W-50 je kao (otprilike i grubo) kao kada sipate aditiv u 5W-40 ili 10W-40 (po viskoznosti i višku aditiva) ... ili skoro toliko.
      Dakle aditiv tek ako ne pomogne ni 5W-50 a posle može da se proba i 10W-60 bez aditiva.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Mogu se koristiti i 15W-50 ulja ali samo na višim temperaturama. Pri startu viskoznijim uljima treba duže vremena da podmažu sve delove pa je 5W potrebno da ulje što pre počne sa "dejstvom".
      Letnja opcija mogu biti i kvalitetna 15W-50 ulja (takođe sa više AW aditiva u odnosu na "mlađu braću": 10/15W-40).
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Poštovani Stevo, treba mi pomoć pri izboru ulja za golf 2 1.6 turbo dizel 44 kw. Dvoumim se između Texaco Havoline Extra Diesel 10W-40 i Fam FENIX SUPERIOR PLUS SAE 10W-40. Šta je po Vama bolji izbor?

    ОдговориИзбриши
  21. Poštovani g. Miljane,
    Mogu se koristiti oba ulja ali Fenix Superior Plus pripada teretnom programu, pa je tek alternativno rešenje (naravno da može da se koristi zbog ACEA A3/B4).
    Havoline Extra je svakako odlično ulje i bolje standardno rešenje. Ako bi ste nešto "bolje od standardnog" možete probati i Superior Plus koje je svakako nešto višeg opšteg kvaliteta (i namenjeno niskim obrtajima motora a Vaš je granični slučaj, sa ipak visokim (za dizel motore koji se koriste u teretnom saobraćaju) optimalnim obrtajima (max. obrt. moment blizu 3000 a snaga na 4500) te mnogo zavisi i od načina vožnje).
    Ipak, ako ćemo u detalje (sitnice, nijanse ...) onda bih pre oba preporučio FAM BM Extra SAE 10W-40 koje je verovatno bolje od oba (za vaš motor).
    Najviše sumpora i ZDDP-a od svih standardnih ulja, malo polimera (veoma stabilna (radna) viskoznost), VW 505.00 te zavanično MB 229.1 ... uz standardno API SL/CF.
    Probajte, nećete se pokajati.
    Uzgred, ako prelazite između 10 i 15k km godišnje (ili više) razmislite da u letnjim mesecima koristite 20W-50 (API SL/CF). Ulje menjajte na maks. 7500km (kao što je preporučeno) ali ako je pretežno gradska vožnja i nešto ranije (npr. 6000km; ne mora baš "okruglih" 5000km).
    Ako prelazite do 8 hiljada km onda je 10W-40 verovatno najbolje za celu godinu (alternativno 15W-40 ali više kao jeftinije rešenje).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam na odgovoru, ubedili ste me da probam FAM BM Extra SAE 10W-40.:) Srdačno!

      Избриши
    2. Stevo, razmišljam da za letnje mesece predjem na neko 15w 50 ulje. Koje biste mi preporučili da uzmem? Golf 2 turbo dizel, kao u prethodnom komentaru. Total 7000 15w50 sam našao na sajtu Tigra vrlo povoljno, ali sam nešto uvek skeptičan kad su ta uvozna ulja u pitanju iz razloga što mislim da na naše tržište šalju ulja manjeg kvaliteta nego u zemlje EU, a i što ih Bugari i Turci kopiraju pa čovek nikad nije siguran. Takođe mi je za oko zapalo i Motul 4100 Power 15w50 koje je za nijansu skuplje, ali ako je puno bolje neću žaliti to malo razlike, mada ću ga opet zameniti najkasnije novembra i do tada neću preći više od 6000-7000 km, tako da ne znam da li vredi davati pare.
      PS. Zimu sam pregurao sa Fam BM Extra 10w40 i mogu Vam reći da sam zadovoljan, mada ce sledeće 10w40 biti G Energy jer ga mnogi fale pa da ga probam i ja.
      Pozdrav, Miljan Veško

      Избриши
    3. Poštovani g. Miljane,
      Motul 4100 nije mnogo bolje od Total-a ali je možda (u nijansama) bolje.
      Tu mi se čini važnijim originalnost ulja, odnosno činjenica da se proizvodi za Zapadno tržište (i kao takvo stiže i do nas). Do pre par godina Motul je imao samo jedan pogon pa ih sad ima 3 od toga 2 u Evropi. Čak i da nije iz Francuske (a trebalo bi da jeste) onda je iz Italije i bez razlike u kvalitetu, pa je to (možda) prednost (nije namenjeno za "paradajz republike").
      G-energy je sigurno dobro ulje, uz povoljnu cenu, te je proba dobra ideja.
      Pozdrav!

      Избриши
  22. Postovani Stevo,
    imam Skodu, Fabia, 1.4TDI, 2005god, 150.000km.
    Sta predlazete od ulja? Prelazim 12.000 godisnje. Zivim u Crnoj Gori, Podgorica.
    Srdacan pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Bilo koje 5W-30 ili 5W-40 sa VW 505.01 odobrenjem. Ulje menjajte na godinu dana.
      Mala prednost za 5W-40 ulja, zbog klimatskih uslova (mada su i 5W-30 o.k.).
      Npr. Motul X-Clean 5W-40, Havoline Ultra S 5W-40, Total INEO MC3 5W-40, FAM Premium 5W-40, itd.
      Pozdrav!

      Избриши
  23. Poštovani g. Stevo, interesira me koje kvalitetnije ulje mi preporučujete za Peugeot 308 1.6 hdi, 68 kW, 2010., 200000 km, bez dpf-a. Dosad total 9000 5w 40. Izbor između mobil 1 esp formula 5w 30, mobil new life 0w 40, eneos premium hyper s 5w 30, eneos sustina 5w 40, motul x-cess 5w 40, motul x clean 5w 40, shell helix ultra diesel 5w 40. Inače, auto ne troši ulje, servisni interval je 20000 km, ali bi htio neko kvalitetnije ulje. Molim Vas za mišljenje od navedenog izbora ili ako Vi imate još bolje rješenje. Hvala. Lp

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Vladimire,
      Ovo mi (pomalo) liči na "hleba preko pogače".
      Koristite vrlo kvalitetno ulje, sasvim adekvatno za Vaš motor.
      Tu su negde i Shell Helix Ultra te Motul X-cess. Razlika je u nijansama (cena baš i nije). Shell je (verovatno) imao nešto bolju osnovu ali sad to nije slučaj (GTL pogon zbog političkih razloga (i rata) verovatno ne radi, bar ne u potpunosti).
      Eneos Sustina 5W-40, Motul X-clean i Total INEO MC3 (svi u 5W-40) su, eventualno, korak (nijansa) u pogledu kvaliteta.
      Sustina ima i potpuno nekonvencionalan sastav te, verovatno, i nešto bolju osnovu (te nešto i drugačije aditive). Svakako zaslužuje pažnju (zbog toga).
      5W-30 ulja bi (ACEA C3 i C2/C3 pre svega ali ne i isključivo) mogla da budu još bolji izbor (Eneos Hyper S, Total MC3, Mobil ESP ... ESP i u 0W-40 verziji).
      Naravno, posle 200k km ne mora baš da znači (za 5W-30), liči da će biti "nije šija nego vrat". Eventualno za više gradske vožnje (čak i ACEA C2, INEO ECS i slična).
      Lično mi se čini da je 5W-40 (već) optimum.
      Bolje je da ulje menjate na 15000 km nego da koristite kvalitetnije (pitanje koliko) i menjate na 20 hiljada km.
      Naravno, može i "kvalitetnije" (delom i bez navodnika) i 20.000 km, ali bitnije je (od korišćenja viskoznijih ulja, npr. 10W40) menjati na manjim intervalima.
      Pozdrav!

      Избриши
  24. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  25. Pozdrav. BMW sa motorom N42, povecana potrosnja ulja. Proizvodjac preporucuje LL04, koristim Castrol Magnatec 5W40
    Moze li se probati sa Mobil 5W50, bez bojazni za negativan uticaj na vanos i sl. Navodno to ulje manje trosi!?

    ОдговориИзбриши
  26. Poštovani,
    Može se probati Mobil 5W50. To je ujedno i najviše što se može preporučiti za motor u relativno dobrom stanju. Dok god je potrošnja ulja standardna za motor bolje je koristiti 5W-40 ali sad je verovatno bolje preći na SAE 5W-50.
    Ovo je sigurno bolje od 10W-40, a nije preterano "gusto". Viskoznije ulje bi motor trebao manje da troši, ali ne očekujte (baš) čudo.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши