Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 10. новембар 2009.

Prista motorna ulja

Priča o Prista Oil je jedna vrsta moderne bajke.

U svetu motornih ulja gde ni stari i jaki igrači ne mogu reći da im je uvek ugodno i gde se bore da održe a kamoli povećaju produkciju, pojavila se nova zvezda koja je poput super-nove zasenila ne samo nove već i stare i establirane kompanije.

Čvrsta linija rukovođenja, vizija i spremnost da se ona sprovede doveli su do izuzetnih rezultata. Iako je početak tipičan za mnoge firme u CCE posle „pada zida“ malo njih je prevazišlo nekoliko pumpi i vremenom su ih veliki oduvali i sa tog tržišta (gde je teško propasti). Uljima su mnogi pokušali da se bave, mnogi još pokušavaju ali malom broju uspeva da postanu prava firma za proizvodnju motornih ulja.

Kratka istorija

1993

Atanas Bobokov i Plamen Bobokov u gradu na Dunavu – Ruse-u (Rousse) osnivaju Prista Oil Ltd. sa trgovinom i distribucijom goriva kao glavnom aktivnošću.

Grad Ruse je inače grad od nešto preko 100.000 stanovnika (slične veličine kao Kragujevac) i poznat je kao najtopliji grad u Bugarskoj u letnjim mesecima jer je negde blizu nivoa mora ali u kontinetu i odmah pored Dunava u dolini gde nema osveženja sa mora.

Iako provincija i relativno daleko od Sofije ovaj grad ipak ima strateški položaj jer se nalazi na putu Sofija-Bukurešt. Ipak ovo nije nešto što je kompaniji davalo velike komperativne prednosti, naprotiv.

1994

Prista Oil Ltd. gradi malo pilot postrojenje za blending ulja u gradu Ruse.

Malo ko će u današnje vreme sprovesti ovako ozbiljne pripreme. 101% će kupiti polovnu blendericu ili čak novu, tehnologiju, par ljudi iz branše i teraj Mile lajkovačkom prugom.

1995

Na Bugarskom tržištu se pojavljuju motorna ulja pod Prista brendom.

Kapacitet postrojenja od 2000 tona godišnje se ostvaruje sa oko 110-115%.

Ovo je moguće jer se za blendare tipično daje kapacitet na 250 do 300 radnih dana u jednoj ili dve smene, tako da ga je moguće nešto i premašiti ;-)

1996

Izgrađuje se prodajna mreža, distributivni centri i ostalo potrebno za novu ofanzivu proširenja.

1997

Nabavlja se nova oprema i tehnologija. Kompanija postaje akcionarska što usisava veći kapital koji je jako pametno upotrebljen.

1999

Kreće se sa izvozom, u susedne zemlje, a Prista postaje vlasnik Monbat-a, fabrike starterskih olovnih akumulatora.

2000

Chevron (Texaco) kupuje 25% akcija Prista Oil-a. Par godina kasnije se najavljuje kupovina još 25% (do ukupnih 50%) ali se od toga odustaje. Godine 2006 Chevron se povlači i prodaje 25% akcija iz Priste, ali potonja ostaje strateški partner i ekskluzivni distributer za Cevron-Texaco. Još bitnije je da protokolom o strateškom partnerstu Prista dobija deo know-how od “TEXACO GLOBAL PRODUCTS”.

2001

Osnivaju se: Prista Oil Turkey i Prista Oil Ukraine.

Linencno se proizvodi 1500 tona „Chevron“ i „Texaco“ maziva u pogonima Prista-e.

2003

Prista otvara prvi blending pogon u Turskoj!!

Alal vera majstori!

Mobil je najveći, Mobil je najbolji, Mobil ima pogone u Turskoj, e pa ima i Prista.

Neverovatna stvar makar uz podršku veeeliiikooog Chevron-a.

Turska – zatvoreno tržište? Turska veliko, otvoreno tržište. Prista odlično shvata značaj ove velike i moćne zemlje.

2004

Ovo je još veće i značajnije od svega prethodnog:

Prista Oil otvara terminal u Odesi na Crnom Moru. Izuzetno strateški i logičan potez.

Izuzetno ekonimična logistička shema.

Bazna ulja I i II grupe iz Rusije i Ukrajine idu na zapad, sa zapada stižu bazna ulja grupe II+ i III zauzvrat. Uz put se sve raspoređuje na Mediteran, Balkan i Bliski Istok uz korišćenje resursa u Turskoj.

Dalje nije ni bitno. Posle prve milijarde $ prometa lako je biti pametan.

Jedan od mitova (na Zapadnom Balkanu) da na primer bugarska ulja ništa ne valjaju više nije ni mit sada je samo glupost.

Kvalitet motornih ulja Prista Oil je na najvišem svetskom standardu. Sva iole značajnija i tiražnija ulja uredno su prijavljena i imaju API sertifikate. Tu su i odobrenja proizvođača automobila i ona koja se navode uz ulja su potpuno validna. Doduše pomalo nedostaju neki ACEA sertifikati, ali niko nije savršen. U ozbiljnim publikacijama su nezaobilazni, sva sintetička ulja su uredno kao takva i zvanično klasifikovana kod institucija koja se time bave.

Ma idi begaj! Ulje 2 ili 3 puta jeftinije mora biti lošije od onog skupljeg!

U principu da ali ne i kad je Prista u pitanju. Vodite računa da su im cene na primer u Srbiji tek oko 60% one u Bugarskoj pa računajte. Zašto je to tako? Verovatno baš zbog predrasuda ili želje da se zadrži deo jednog od prvih inostranih tržišta. Prista pravilno i ozbiljno posmatra konkurenciju i pokušava da se pozicionira pre svega u odnosu na FAM, Galax i u manjoj meri Optimu tj. na proizvođače koji drže oko 50% tržišta a ne na velike kompanije od kojih nijedna ne premašuje 5%.

Moglo bi se još mnogo toga reći no mislim da je dovoljno.

Iz saradnje sa Chevron-Texaco (posle LukOil-a sledeći obećavam) grupacijom Prista poseduje dovoljno znanja, tehnologija i mogućnosti da ne mora da se stidi nijednog proizvođača iz Evrope. Mogu bez bojazni izaći na crtu bilo kom čak i u svetskim okvirima. Ionako su na tromeđi Evrope, Azije i Afrike te imaju iskustva svih njih. Kako omogućavaju snabdevanje baznim uljima na Mediteranu imaju i uvid u trendove iz prve ruke.

Zlatno Runo nove istorije motornih ulja.

Uporedite INA, NIS i druge državne kompanije i Prista Oil. Prve velike i gorde, sa dugom istorijom, stručnjacima, tržištem i infrastrukturom. Zaštićene državnim monopolom i sigurnim plasmanom pre svega goriva i samim tim konstantnim prihodima. Za razliku od njih druga tek osnovana, bez svih resursa prvih.

Ne gledajući profit ni obrt, već ugled, poziciju na tržištu i pre svega budućnost tu ove kompanije ne samo da nisu egal već je prednost na strani Priste.

U čemu je glavna razlika? Kao što je na početku pasusa rečeno: prve su (ili do skora) državne kompanija a Prista privatna.

PRISTA MOTORNA ULJA

Prista ULTRA

Ovo je potpuno sintetički proizvod, proizveden po najnovijoj tehnologiji, koja dozvoljava da se zadovolje ili čak prevaziđu najstroži zahtevi za podmazivanje dizel i benzinskih motora kod modernih putničkih i lakih teretnih vozila.

Proizvodi se u tri viskozitetne gradacije: 5W-30, 5W-40, 5W-50.

Lako startovanje motora na ekstremno niskim temperaturama zahvaljujući osnovi baziranoj na 5W uljima. Ovo znači i garantovano podmazivanje u širokom temperaturskom intervalu.

Stabilna viskoznost i u najtežim uslovima eksploatacije, što je sigurna pretpostavka za duži radni vek i čistoću motora. Ušteda energije i mala potrošnja ulja u odnosu na konvencionalna mineralna motorna ulja.

SPECIFIKACIJE i KARAKTERISTIKE

PRISTA® ULTRA 5W-30

(jako pogodno za Ford automobile koji traže 913-ticu, bilo dizel bilo benzinci). Ovo je lakotečljivo ulje sa visokim indeksom viskoznosti (189!!) i pre svega ulje koje pre svega štedi gorivo (tipično ACEA A1/B1).

API SL/Energy Conserving; ACEA A1-02; B1-02; ILSAC GF-3; Ford WSS-M2C912-A1; WSS-M2C913-A/B.

Ovo sam ulje ispustio da metnem među TOP 5 kao „zimsko“ za Punta. A više je nego „rame uz rame“ na primer Selenia Performer iste viskozne kategorije.

Ima (PAO) sintetičku specifičnu gustinu od 0,850. Viskoznost na –30ºC mu je samo 4600 što je bolje od zahteva (SAE) standarda. Pumpabilnost mu je negde do –40ºC a tačka stinjavanja impozantnih –48ºC. Ovo prevazilazi samo Mobil ali je dovoljno dobro da sa razlikom od 9 tuče mnoga poznata SHC „sintetička“ ulja. Ovo je dodatni dokaz da se radi o PAO osnovi.

Tačka paljenja doduše tek 206 ºC što ne znači ništa posebno osim da nije preterano preporučljivo za vozila (motore) starije generacije jer će potrošnja ulja biti povećana.

Ovo potvrđuje i isparljivost po Noack-u od 14,5% što jeste unutar standarda ali nije impozantna vrednost. Dalja prepreka za starije motore (naročito dizel) je supermoderna vrednost TBN od 6,5. Sadržaj sulfatnog pepela tek 0,85% što je na granici „low SAPS“ i „mid SAPS“ ulja.

PRISTA® ULTRA 5W-40

Ispunjava: API SL/CF; ACEA A3-02; B3-98; B4-02; MB 229.3: VW 500.00/ 502.00 /505.00.

Gustina mu je 0,856 a indeks viskoznosti tek 156 što je i najmanja vrednost u gradaciji viskoziteta. Tačka stinjavanja –42ºC što je tipično za 5W-40 sintetička ulja. Tačka paljenja od 226ºC što je opet jako slično drugim sintetikama iz klase. Isparljivost mu je 10,8% što je jako dobar ali ne i izuzetan rezultat i u granicama očekivanja. Sulfatnog pepela 1,1% što ga čini pogodnim i za LPG iako proizvođač to posebno ne ističe. I kao šlag na torti: TBN vrednost od 11,0 u rangu sa Mobil 1 sintetikama. Ovo ga čini (i pored samo CF) izuzetno pogodnim za dizel motore.

PRISTA® ULTRA 5W-50

Ispunjava: API SJ/CF; ACEA A3-98; B3-98; VW 500.00/ 502.00 /505.00

Iako Prista ne naglašava ovo je tipično ulje „racing“ tipa. Za takva ulja karakteristične su gore navedene specifikacije (API SJ naročito).

Gustinom smo ponovo na 0,850 a meni se čini da je Prista samo permutovala vrednosti ove i prethodne verzije. Indeks viskoznosti od 172 manji je od 10W-60 ulja ali je i dalje impozantan. Tačka paljenja od 238 stepeni celzijusa je baš „prosek“ za 10W-60 racing ulja.

Tačka tečenja (pazi samo) –56ºC !! Zbog toga malo zbunjuje podatak o viskoznosti na –30ºC koji je na samoj granici za 5W ulja kao i na –35ºC gde je „gušće“ od prethodna dva (što je i logično). Isparljivost po Noack-u tek 6,2% što je jedna od najboljih vrednosti u industiji. Ovo nema ni većina 10W-60 ulja i u rangu je AMSOIL-ovih vrhunskih sintetika.

TBN mu je 8,8 što je baš „trkački“ ali i odlično odmereno kako za starije tako i modernije motore. Još bolje rečeno idealno za motore srednje generacije i upotrebu modernijih goriva mada će preživeti i D2 i druga loša dizel goriva. Sulfatni pepeo – 1,1% dovoljno i odmereno.

PRISTA LEADER

U „modernoj“ klasifikaciji ovo ulje (ulja) se svrstava u polusintetiku. Čak i strogo gledano ono je tu negde mada prevlađuje da je to mineralno ulje. Zapravo se proizvodi od hidrorafinisanih baznih ulja. Radi se o tome da preovlađuju bazna ulja II grupe (hidrokrekovana) ali uz solidan sadržaj takozvane II+ grupe i dodatak III grupe baznih ulja (SHC). Sve u svemu ništa manje polusintetičko nego prosečno na tržištu.

Uz sve ovo ima i bogat paket aditiva primeren klasi kojoj pripada.

Motorna ulja PRISTA LEADER se proizvode u četiri viskozitetne gradacije: 10W-40, 15W-40, 20W-40 i 20W-50. Osim prve za klasu standardne gradacije ostale su jako zanimljive jer su prava retkost. Tu i tamo ima polusintetika 15W-40 (mada su obično čista hidrokrekovana ulja) a potonje dve su zaista izuzetna retkost jer su u 99% slučaja čiste mineralke.

Viskoznost 20W-40 je posebno zanimljiva za sve 10W ili 15W-40 podrazumevane vrednosti kao čisto letnje ulje (maj-septembar) ili za tek malo starije motore kojima 20W-50 još uvek ne prija čak ni leti. Za one koji su naplašeni polimerima za modifikaciju viskoznosti (dizel motori naročito) evo jednog ulja bez tih dodataka a da je zahvaljući svojom osnovom (HC) i dalje multigradno.

Motorna ulja PRISTA LEADER su namenjena za rad u mešovitim voznim parkovima - za dizel i benzinske motore bez ili sa turbo punjenjem. Iako se ne pominje LPG ovo ulje može da se koristi i kod automobila koji koriste ovo gorivo uz napomenu da (ipak) nije prvi izbor.

Osim drugih podrazumevanih i solidnih osobina proizvođač naglašava još jednu posebnu:

Obezbeđena neophodna antifrikciona svojstva za menjačke kutije, transmisiju i diferencijale mašina i opreme koji su predviđeni da rade sa motornim uljem.

Ne treba posebno napomenuti da je Lada Samara takvo vozilo i da bi ovo ulje moglo da bude jedno od „preporučljivijih“ i za motor i za menjač.

Kao motorno ulje za mešovite vozne parkove ima gomilu proizvođačkih specifikacija te je spisak istih impozantan:

SAE J300-99, API CH-4/SJ, ACEA A4-98; B3-98; E2-96 /izd2/, MB 228.1; 229.1, VW 501.01/505.00, MAN 271, Volvo VDS, Allison C-4, MTU Type 1, Cummins CES 20071 i Cummins 20076, Mack EO-M Plus.

Naravno one same po sebi nisu toliko impozantne a naročito bi MB 229.3 bar moglo biti ispunjeno. Ipak sve su i registrovane te bar ukoliko vam ne trebaju više onda ste u potpunosti sigurni da niste pogrešili. Naravno API SJ nije za bacanje i za sve benzince do 2000. više i ne treba. Naravno kako se iz specifikacija vidi ovo je ipak pre svega ulje za dizel motore gde API CH-4 pruža značajnu prednost u odnosu na skuplja, čak i sintetička, motorna ulja koja imaju samo CF specifikaciju. Ovo je naročito važno ukoliko vozite pod teškim uslovima vožnje jer će vam ovo ulje dodatno zaštititi motor a povećani sadržaj deterdženata održati motor čistim.

OSNOVNE KARAKTERISTIKE

Jako slične i razlikuju se samo zbog različite viskoznosti.

Specifična gustina od 0,88 do 0,89 (od najređeg do najgušćeg), kinematska viskoznost na 100ºC kod 40-tica između 14 i 15 i kod pedesetice oko 20. Indeks viskoznosti (respektivno): 150, 135, 115 i 130 što povlači standardnu preporuku upotrebljivosti do –20, –15 i –10ºC uz mogućnost startovanja i za po 5 stepeni nižoj temperaturi uz još 5 do granice pumpabilnosti. Ovo su strogo standardne vrednosti ali ni malo lošije od njih uz naglasak da mnoga izvikana ulja imaju i par stepeni višu tačku tečenja koja je jača strana ovog ulja.

Tačka tečenja je kod 20W verzija –26ºC, što je bolje od proseka, kod 15W-40 čak –31ºC što je jedan od najboljih rezultata za ovu viskoznu gradaciju što je slučaj i za 10W-40 verziju koja sa –37ºC stiže u par najboljih u toj klasi i do blizu standardne vrednosti za 5W-30 SHC ulja.

Tačka paljenja: 218, 224, 228 i 230 respektivno. Ovo su za nijansu niže vrednosti od proseka ali za HC ulja među višim i što je najvažnije bez (velikog) uticaja na isparljivost. Vrednosti za isparljivost nisu baš vrhunske no nimalo loše: 13,0% (10W-40), 11,0% (15W-40) i po 9,5% za preostala dva. Sadržaj sulfatnog pepela za sve 4 verzije: 1,2%.

Na kraju ali ne i po značaju: TBN (gotovo za namenu idealnih) 9,5.

Ulje koje je sam best-buy, preporuka za benzince iz devedesetih, dizelaše za isti i čak i nešto noviji period, dok je za TNG pogon preporuka uzdržana.

PRISTA - SUPER BENZIN

Sam proizvođač prethodno ne poredi sa klasičnim polusintetikama 10W-40 već u tabeli navodi ovo ulje kao pandan npr. Mobil S 10W-40, Valvoline DuraBlend 10W-40, Shell Helix Plus 10W-40, Havoline Extra itd.

Hrabro no i dobro odmereno. Iako nije (baš) prava polu-sintetika, ovo ulje je bazirano na HC baznim uljima (II grupa) i po tome je slično Optima HC power ali po kvalitetu nešto ispod njega jer nije čisto HC ulje već mešavina I i II grupe.

Iako nije baš prava paralela iz tabele proizvođača, sve standarde i odobrenja koja ima ispunjava te ga smatrajte uljem koje je tipično „preporučena kupovina“. Malo niži kvalitet u klasi uz dobrano nižu cenu, šta biste više!

Kako mu ime kaže namenjeno je pre svega benzinskim motorima uz mogućnost korišćenja i kod TNG instalacija i dizela (uz maksimalan CF ili B2 zahtev).

Specifikacije: SAE J300-99, API SL/CF, ACEA A2-96 izd.2/B2-98, VW 500.00; 501.01; 505.00, MB 229.1. Dakle, ne nešto izuzetno ali vrlo dobro za vozila na benzin od sredine devedesetih pa do sredine prve decenije novog milenijuma.

Osobine:

Gotovo identične sa „starijim bratom“ – Leader uljem.

Da ne bih ponavljao navešću samo razlike:

Neznatno (delovi %) manja specifična gustina, par stepeni viša tačka paljenja kod 10W-40 i 15W-40 verzija, kod 10W-40 je tačka tečenja viša za 2 stepena; indeks viskoznosti i isparljivost su potpuno identični sa Leader uljem i to za sve gradacije viskoznosti.

Vrednost za TBN i sulfatni pepeo je očigledno pogrešno navedena i permutovana za Benzin i Diesel verzije i zato navodim ono što smatram da je istina: TBN za sve viskoznosti je 7,5 a sadržaj sulfatnog pepela 1,1% što je manje od prethodnog i ne čudi da proizvođač ovde daje TNG (LPG) preporuku a za prethodno ne.

Sve u svemu, ulje iznad proseka kvaliteta za benzinske motore a ispod proseka cene, više nego dovoljno za neuzdržanu preporuku.


PRISTA SUPER DIESEL

Varijanta prethodnog ulja samo prilagođeno dizel motorima. Imaju potpuno istu osnovu uz neznatno različit paket aditiva.

Proizvodi se u iste četiri viskozne gradacije kao i prethodna dva ulja.

Ovo ipak nije moderno ulje i maksimalno je prilagođeno istočno evropskim zemljama i voznom parku iz devedesetih prošlog veka. Može se koristiti i kod benzinaca ali još starije generacije, kraj osamdesetih i početak devedesetih (GII, Opel Suza i starija vozila).

Specifikacije:
SAE J300-99, API CF-4/SG, ACEA B2-98/E2-96 izd.2, MB 227.1 zaista ni malo impozantno ali vodite računa da ispunjava CF-4 što nije mnogo više od CF ali i tim motorima prija i da ispunjava ACEA E2 što znači da se može koristiti i kod (nekih) teretnih vozila.

Osnovne osobine:

Potpuno identične prethodnom uz to da je ovde TBN (logično) nešto veći i iznosi 9,5 za sve gradacije viskoznosti što mu daje dovoljno rezerve da izađe na kraj i sa D2 i drugim (sličnim) starim dizel gorivima jer ispunjava do 2004. važeći TP9 pravilnik (sa međunarodnim pandanima). Sadržaj sulfatnog pepela 1,4%.

Dobro ulje za motore koji ne traže novije i više specifikacije.


PRISTA SUPER GAS

Motorno ulje maksimalno prilagođeno TNG (LPG) gorivu i benzinskim motorima.

Mešavina selektivnog rafinisanog i hidro rafinisanog baznog ulja uz odgovarajući paket aditiva. Naravno i osobine su mu neznatno drugačije od verzije za benzin.

Izrađuje se u dve viskozne gradacije: 15W-40 i 20W-50.

Sam proizvođač (naravno) navodi posebnosti ovog ulja i ono što su mu osnovna obeležja:

Odlična zaštita od oksidacije i nitriranja.

Odlična zaštita od habanja.

Čista zona sagorevanja.

Produžen život svećica.

Sprečava pretpaljenje.

Produžen radni vek motora.

Može se naravno koristiti i za čist benzinski pogon ali se uz korišćenje prirodnog gasa ili propan-butan smeše interval zamena može produžiti i do 50% nego kod benzina.

Ispunjava samo sledeće specifikacije: API SG/CF.

Osnovne osobine: identične benzin verziji ovog ulja, uključujući i TBN od 7,5 i isparljivost od 11,0% za 15W-40 verziju i 9,5% za 20W-50.

Tačka tečenja umesto –31ºC, „samo“ –30ºC što je više kuriozitet nego nešto od značaja.

Još jedna mala razlika u odnosu na Benzin verziju je sadržaj sulfatnog pepela od 1,0%.

Ovo je neznatno manje i više prilagođeno standardu za LPG (TNG) specijalizovana ulja.

Ono što je bitnije su iskustva korisnika. Nekoliko njih se kunu u vrhunski kvalitet ovog ulja. Radi se naravno o automobilima nešto starije konstrukcije ali njima je ovo ulje i namenjeno.

Par njih se „kune“ da za Zastavina vozila bolje ne postoji. Možda i verovatno nije baš tako ali za vozila sa kraja (osamdesetih i početka, prim.aut.) devedesetih koja su prepravljena za „gas“ ovo ulje je sam vrh i preporučio bih svakom da ga bar proba čak i ako koristi na primer odlično FAM GAS ulje, naravno važi i obratno a tu su još i Galax Gas i Optima Gas pa i Selenia Gas. Sva su ista klasa a jedino FAM malo odskače sa API SL klasifikacijom (koju ima i Galax Gas a i novija verzija Prista Gas dok Optima ima SJ, prim.aut.) a i u prvoj verziji je bilo SH (kao Selenia i to u (naj)novijoj verziji). Ovo ga čini pogodnijim (uz Galax i najnoviju verziju Priste, prim.aut.) za modernija vozila (Z10, Punto I i II) koja rade na LPG (TNG).

PRISTA MOTORNA ULJA ZA TERETNA VOZILA

PRISTA ULTRA TD 10W-40

Potpuno sintetički proizvod vrhunskog kvaliteta za podmazivanje dizel motora koji rade pod velikim opterećenjem, proizvedeno je od visoko kvalitetnih sintetičkih baznih komponenti, paketa aditiva proizvedenih po najnovijoj tehnologiji. Namenjeno je za produžene intervale izmene.

Motorno ulje PRISTA ULTRA TD 10W-40 ima zvanično odobrenje od:

MB 228.8 (ovo je očigledno greška, verovatno 228.3); MAN M 3277; Volvo VDS-2

i ispunjava sledeće standarde: API CF; ACEA E4-99; Mack EO-L; MTU, tip 3.

Sigurno pogodno za Euro III motore. Prista ne naglašava ali Euro IV kompatibilnost, makar u verziji sa obradom izduvnih gasova je diskutabilna i malo verovatna. Osim toga visoka vrednost sufatnog pepela ga čini kvalitetnim ali uljem pre svega za Euro-3 standard ili stariji.

Sintetičke komponente su zapravo bazna ulja II+ i/ili III bazne grupe. Kao jedan od pokazatelja da je veći deo Base Stock-a baziran na HC uljima je i tačka paljenja od „samo“ 210ºC. Tačka tečenja je standardnih –30ºC a takođe ukazuje na HC/SHC poreklo ulja.

Indeks viskoznosti (idealnih) 150, em dobar em prosečan za viskoznu gradaciju.

Sulfatni pepeo 1,9% podatak koji je uobičajen za ovu klasu ulja i čest kod ulja za teške kamione bez Euro-4 standarda. TBN je 14,0 što je takođe u vrhu ili standardno za bolja Euro-3 ulja gde se ova vrednost kreće između 14 i 16.

Tendencija penjenja je vrlo dobra i na raznim temperaturama ide od 10 do 30 uz stabilnost pene 0 (potpuna nestabilnost, ni minut zadržavanja) na obe referentne temperature (24 i 94ºC) i po redosledu izvođenja testa. To kazuje da ulje ima visok sadržaj kvalitetnih deterdženata i da je njihova funkcija optimizovana da ne smetaju efektivnosti ulja.


PRISTA SHPD

Multigradna motorna ulja PRISTA SHPD se proizvode od kvalitetnih, selektivno i hidrorafiniranih baznih ulja uz odgovarajući paket aditiva.

Proizvodi se u četiri viskozitetne gradacije: 10W-40, 15W-40, 20W-40 i 20W-50.

Omogućuje produženi interval zamene ulja i do 45.000km.

Obezbeđena neophodna antifrikciona svojstva za menjačke kutije i diferencijale mašina i opreme koji su predviđeni da rade sa motornim uljem.

Specifikacije:

SAE J300-99, API CH-4, ACEA B3-02; B4-02; E5-05 /izd.2/, MB 228.3; 229.1, MAN 3275, Volvo VDS-2, Mack EO-M Plus.

Karakteristike:

Specifična gustina oko 0,89 (zavisno od viskoznosti), indeks viskoznosti 115 do 130 osim kod 10W-40 gde je 145. Tačka tečenja za 20W-40 i 20W-50 je -26ºC granica pumpabilnosti neki stepen iznad toga. Tačka paljenja oko 230 što ukazuje na većinski udeo mineralne frakcije.

U tabeli na sajtu napravljena je greška i vrednosti za 15W-40 su zapravo za 20W-40.

Ostale značajne osobine nisu zavisne od viskoznosti i identične su.

Isparljivost: 9,5% Sulfatni pepeo: 1,3% i TBN: 10,2.

Sve su to solidne i očekivane vrednosti. Idealne za nešto novije konstrukcije motora kao što su Euro-2 i Euro-3 uz univerzalnost korišćenja goriva od starih sa visokim sadržajem sumpora do modernih goriva sa ispod 0,01% sumpora.

Da je to što se radi o firmi iz Bugarske loš imidž za Zapadni Balkan jeste ali da se radi o nisko vrednom brendu sa jeftinim ali ne posebno kvalitetnim uljima je zabluda.

Zabluda da veća ne može biti. Ne samo u stručnim i profesionalnim krugovima već na svu sreću i među običnim vozačima mit se na svu sreću razbija.

Tačno da Prista nema dugu tradiciju ali bolje je imati 15 godina iskustva nego 50 puta po godinu dana. Osim toga neopterećeni pričama iz prošlosti, znanjem i iskustvom počeli su na modernim osnovama i ozbiljno tako da osim poslovne politike koja je brzo dala rezultate imaju i kratku ali uspešnu tradiciju kvaliteta.

Ostaje samo da razbijete predrasude i da, ukoliko se neko od gore navedenih ulja uklapa u profil važeg vozila, jednostavno probate neko od njih i uverite se u nesumljiv kvalitet.

Ukoliko u celu priču ukalkulišemo i cenu koja je više nego povoljna onda dobijamo brend sa čistim preporukama i nekoliko „best-buy“ odrednica.


P.S.

Kao što me je jedan od vernih čitalaca podsetio (opemenuo) predstavio sam Prista ulja namenjena tržištu Srbije i to od pre više od godinu dana. Čim budem našao vremena objaviću dopunu u posebnom tekstu jer je Prista u međuvremenu jako modernizovala ponudu.
Sada su još konkurentniji, moderniji, naravno bolji i na žalost malo skuplji :-(
Ipak napredak u dizajnu, imidžu i kvalitetu je veći nego simboličan u ceni te odatle i veća konkurentnost (da ne zazvuči kontradiktorno).

Čitalac je inače: Jeremija, also known as Kuntalo, further known as Branislav (Bane).

9 коментара:

  1. Postovani,verovatno ste upoznati sa testom motornih ulja koji je organizovao casopis Sat Plus u labaratoriji Zastave.Na tom testu je ulje Prista Leader pokazalo po meni veoma lose rezultate, tako da smatram da bilo kakva preporuka za to ulje nije na mestu.Takodje smatram da usteda od par stotina dinara ne bi trebalo da bilo kome, za bilo koji auto bude merilo pri odabiru tako bitne stvari kao sto je motorno ulje.Pozdrav, Djordje

    ОдговориИзбриши
  2. Molio bih osobu koja je ostavila prethodni komentar da pogleda rezultate testa iz SAT-a, te da objasni, po kom je osnovu zaključila da je Leader (tadašnji, po zvaničnom sajtu API-ja ovo ulje do marta naredne godine nosi SL/CF specifikaciju) ostvarilo veoma loše rezultate?

    Test:

    http://www.pic-upload.de/view-2648758/39777006.jpg.html

    http://www.pic-upload.de/view-2648767/53435041.jpg.html

    API-jev direkorijum licenciranih proizvođača:

    http://eolcs.api.org/DisplayCompanyInfo.asp?CompanyID=227401


    Kao što "stalker" reče, samo zablude i predrasude, tako teško odvojive od našeg područja i mentaliteta...

    ОдговориИзбриши
  3. Na osnovu najvece isparljivosti i skoro najvece viskoznosti na-20 stepeni, medju testiranim uljima.Cak je i Oktanoil Mega Sint iz Bele Crkve imao bolje rezultate.To nisu nikakve predrasude nego cinjenice

    ОдговориИзбриши
  4. Konačno malo diskusije! Oba čitalaca su mi dragi.
    Djordje, Djordje... Ukoliko ste pravnik sve mi je jasno jer biste u tom slučaju sa svog gledišta bili u pravu. Ovako ste u pravu ali samo za 2 osobine koje ste naveli, zapravo samo za jednu.
    Isparljivost je na testu zaista bila najveća ali ukupni rezultati savakako ne. Viskoznost na -20 stepeni Priste bila je 3250 a Oktanoil Mega Sint 3200. Radi se o tek 1,5% većoj viskoznosti što u praksi nema nikakav značaj. Možda je tek prva i akademska razlika koju bi vredelo komentarisati najbolja (najmanja) vrednost sa testa od 2800 i najveća od 3400. Razlika od 21,5% je nešto što je bolji rezultat ali čak ni tad razlika nije tolika da biste jedno proglasili boljem od drugog ili što biste u praksi posebno primetili. Ovo pogotovu što i najlošije ispunjava standarde (manje od 3500). Naravno da je manja vrednost bolja no 3250 je na testu imalo i Castrol GTX Magnatec. Uzmite i druge osobine koje su otprilike na sredini. I naravno ukupno gledavši Prista jeste bila u donjem delu tabele ali je sve standarde ispunila (i za isparljivost).
    Još važnije: sve te inicijalne osobine nisu iste i posle 100 sati rada, što bi bili značajniji podaci.
    I najvažnije: čak i kad je statistički zasnovano kao ovo ispitivanje ipak je 5 uzoraka malo da bi se generalizovale osobine jednog ulja. (i slovima tačka)
    Hvala Jeremiji (mada je Bane bio brži mejlom) na podsećanju da postoji nova verzija Leader-a (Prist Leader TD) koja je nešto modernije ulje i ima (zvanično) API SL/CF.
    I u jednom je Đorđe u pravu: ne vredi zbog par stotina dinara po promeni štedeti na kvalitetu.
    Naravno u slučaju Prista ulja to je ipak ušteda koja nije na uštrb kvaliteta ili ako i jeste to je na mikroskopskoj i sub-akademskoj ravni.

    ОдговориИзбриши
  5. Poštovani Stevane,vidim da koristite podatke o svojstvima ulja svih proizvođača na osnovu njihovih zvanicnih tehnickih podataka.Međutim da te podatke ne bi trebalo uzeti zdravo za gotovo pokazuje i primer Priste.Naveli ste u tekstu o Pristi da ulje Prista Leader 10w40 ima tačku tečenja -37 stepeni.Taj podatak je nepodudaran sa analizom tog ulja na testu Sat-a, iz prostog primera:Elf Competition STI zvanicnom sajtu ima tacku tecenja -33, a na testu je imalo rezultat 2900. Prista Leader ima rezultat 3250, tako da svakako ne može biti tečljivije od pomenutog.Smatram da svaka ozbiljna kompanija mora da prikazuje relevantne podatke, a ne da salje odlicne uzorke za klasifikaciju, dok je u praksi na tržištu lošiji kvalitet.

    ОдговориИзбриши
  6. Poštovani Đorđe,
    Pre svega hvala na tome što ste uporni. Drugo, ima pomalo istine u tome što kažete. Da ne bih poseban tekst o tome samo ukratko.
    Bolji rezultat na -20 ne znači automatski i nižu tačku tečenja. Doduše manje strm porast viskoznosti blizu tačke tečenja (obično) ukazuje na lošiji kvalitet ulja (naročito baznih u njemu) i tu bi Prista mogla da dobije mali minus.
    Naravno da podatke proizvođača ne treba uzimati zdravo za gotovo. Ima i grešaka a ponekad (skoro smešno) se navode i gori podaci (Total) no treba biti i pomalo kritičan. Možda nisam bio dovoljno za tako dobru vrednost kao što je -37 (možda je stvarno tek npr. -33) no to em nije nemoguće em u nedostatku sopstvene laboratorije moram da navedem one od proizvođača (ili referentne nezavisne lab.) inače nisam objektivan a mogu da dobijem i tužbu (mada mi je više bitno ono prvo).
    Ne znam da li sam do kraja jasan?
    Ne želim da advokatišem Pristi. Niti me plaćaju niti koristim njihova ulja (da budem iskren do kraja jesam jedamput pre par godina: neutralno iskustvo, niti sam bio oduševljen niti razočaran; ipak blago pozitivno iskustvo u odnosu na pribojavano blago loše, bilo je nešto čime sam "izlečio" sopstveno podozrenje prema ovom brendu. Osim toga od tada su još napredovali.
    Nadam se da niste imali loše iskustvo sa ovim uljem. Ili znate nekog ko jeste? Jako bih se začudio da je tako.
    Osim toga loših iskustava ima i sa jačim imenima a ukoliko nije falsifikat u 99% slučajeva je loš izbor. A jedan od glavnih ciljeva bloga je da loš izbor smanji na najmanju moguću meru.
    I na kraju: u pomenutom testu i OktanOil nije bio tako loš. Pokušaj da se uđe u klub renomiranih (Prista je već tu) ili u sam vrh gde pristi nedostaje nijansa, OktanOil-u još mnogo (za oba) treba pozdraviti a ne oštro kritikovati. I proizvođači koji su na granici da budu kvalifikovani ali koji se bore za bolje i daju sve od sebe zaslužuju pažnju.
    Svako ko uspe da održi makar API kvalitet koji navodi na etiketi je neko ko vredi a to je ogromna većina onih na tržištu.
    Naravno ne treba štedeti na ulju (kupovinom manje poznatog proizvođača) ali nije uputno ni razbacivati se. Svako će napraviti izbor, kompromisan ili ne svejedno.

    ОдговориИзбриши
  7. Postovani Stevane, moja namera nije bila da ostro kritikujem Pristu.Samo želim da kažem da svaka preporuka sa vaše strane mora biti zaista i zaslužena vrhunskim tehnološkim rezultatima.Kao što ste i sami rekli, imali ste neutralno iskustvo, tehnicki podaci nisu izuzetni, te ne vidim razloga za preporuku sem niske cene.Priznajem da sam preoštro kvalifikovao rezultate Leadera kao "veoma loše", primerenije je bilo uptorebiti reč" lošije".

    ОдговориИзбриши
  8. Postovani, evo da malo "odledimo" ovu temu, da iznesem moja pozitivna iskustva sa Prista uljima, jer vidim da ima skeptika.
    Bio sam nepoverljiv, ali ipak probao PRISTA VDS3 20W50.
    Ulje se pokazalo bolje od svih koje sam do sada koristio kao "letnje" u vozilu Audi 80 dizel. (Koristio sam ga i u kombiju, koji sam prodao, sa podjednako dobrim iskustvom)
    Motor je osetno mirnije i tise radio.
    Potrosnja ulja mi se sa litra na 4000-5000km smanjila tako da je u posmatranom periodu od 5000 km iznosila oko 0.5 l, dakle vise nego dvostruko manja (verovetno je tome najvise doprinela HTHS blizu 5 cSt).
    Pri tome potrosnja nafte je ostala ista (pri umerenoj voznji van grada od 4 do 4.2 l/100km)
    Motor inace po malo "duva" (nemojte se cuditi jer je presao oko pola miliona kilometara), ali SA OVIM ULJEM skoro NISTA ne "duva". Sada, prelaskom na 10w40, ponovo je poceo.
    Jedina zamerka, ako je uopste zamerka, je sto se pri vecem opterecenju (sa obrtajima motora preko 3500 min-1) na duzim usponima ili putem na ili preko 120km/h oseca specifican miris nesagorelog ulja (logicno je - sto dospe u komoru za sagorevanje izadje skoro nepromenjeno van, pa pretpostavljam da je "flash point" prilicno visoko...). Naravno, to je "pogresno" upotrebljeno ulje, na katalizatoru (koji nemam) bi to sigurno sagorelo.

    Od mene toliko, pa ko se jos dvoumi oko kvaliteta Prista ulja eto mu jedne cinjenice.

    PS informisite se-nije bas pogodno za sve motore, mada kod mene moze da "prodje". Ono sto bi se reklo: pravo je "kamionsko".

    Pozdrav
    CV®LE

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na iznesenom iskustvu.
      Sve ste rekli. Da ponovim najvažnije:
      Nije za sve motore (automobilske) ali većina dizela će imati koristi od njega (iz osamdesetih i prve polovine devedesetih). Nije posebno za visoke obrtaje.
      Sama suština ulja doprinosi dobrim i (sitnim) lošim osobinama. Da napomenem da 15W-40 ima HTHS od 4,2! Što je izuzetno.
      Može da se koristi i kao celugodišnje ulje u ovoj viskoznoj gradaciji.
      O Prista uljima sam već sve rekao, ko ne veruje ne mora da proba, ulja su vrlo dobra po umerenoj ceni.
      Chevron tehnologija (u novije vreme sve više samostalna ali je makar "Chevron-Texaco, škola") uz dobar deo njihovih (HC) baznih ulja (ne isključivo, daleko od toga). To ne može biti loše.
      Svako će proceniti prema svojim afinitetima ali nikako ne stoji da nisu ni za probu (a posle je već druga priča) ili da su loša. Naprotiv.
      Pozdrav!

      Избриши