Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

понедељак, 3. мај 2010.

Esso motorna ulja (Esso motor oils)


Vrhunac minimalističkog koncepta

Esso je naravno robna marka Exxon kompanije. Kao samostalne, najveće naftne kompanije a uz fuzionisanje sa Mobil-om još veće. Čak akvizicije BP-a (Castrol) i Shell-a (Pennzoil-Quaker State) nisu pomogle da se kralj svrgne sa trona.

Shodno tome i snaga. No vodite računa da je u zajednici Exxon-a i Mobil-a distribucija goriva gotovo podjednako postavljena ali da je proizvodnja sirove nafte pre svega na Exxon-u a tržište maziva pre svega na Mobil-u. Ovim je dobijena maksimalna fleksibilnost i minimalna konkurencija unutar grupe. Shell je to rešio „kontinentalno“ prilično se odričući svog imena u svetu maziva u USA (uslovno rečeno). BP je uradio slično i uveo Aral koji povoljnijim cenama ne treba da ugrozi Castrol koji je prisutan na svim tržištima dok Aral negde zamenjuje i „stari dobri“ BP brend.

Bitno je pomenuti i Texaco-Chevron kao četvrtu po veličini grupaciju koja ima sličan problem a rešenje slično ExxonMobil grupi, verovatno na malo i bolji način.

Bilo kako bilo u svetu maziva a pogotovu motornih ulja Esso ima „optimizovan minimalistički pristup“. To znači da ima jako malo motornih ulja u svom programu po čemu su mu slični Shell Helix (osnovna linija proizvoda) i Texaco Havoline (takođe osnovna linija bez dodatnih specijalizovanih i super modernih ulja).

Esso je ipak postigao maksimum u ovom pristupu i veliki je uzor mnogim kompanijama srednje veličine (na globalnom nivou) a naročito onim koje imaju i distribuciju goriva u svom poslovanju (na egzemplaran način demonstrira Eko Hellenic Petroleum). Mnogi pokušavaju bolje od toga ali teško da će „da može“. „Tigar u trku“ je jednostavno stvari postavio onakvima kakve trebaju da budu i sve što radite mimo njihove sheme radite na svoju štetu.

Impozantno je kako su pokrili blizu 90% tržišta sa samo (praktično) četiri motorna ulja.

Kada učite, učite od najboljih a evo demostracije (neko bi rekao sile a ja znanja):

Esso motorna ulja za putnička vozila

Esso Ultron ESP Formula P 5W-30

(Extreme Performance Synthetic Engine Oil)

Kao što i samo ime kaže ovo motorno ulje je namenjeno pre svega za euro 4 dizel motore sa DPF (filterom čestica) i benzinske sa najnovijom generacijom katalizatora.

Sastavljeno je od kvalitetnih sintetičkih baznih ulja i savremenog paketa aditiva.

Pripada Low SAPS uljima i uljima koja pružaju maksimalnu uštedu goriva.

Specifikacije i odobrenja

API SL/CF, ACEA C2, A5/B5 i Peugeot-Citroen B71 2290

Tipične osobine

Specifična gustina 0,854; viskoznost na 40°C iznosi 60 dok je na 100°C 10,5 uz indeks viskoznosti od 166. Sadržaj sulfatnog pepela 0,67%. HTHS viskoznost 3,09 (mPa•s) na 150°C. Tačka stinjavanja –39°C (tipično za HC ulja) a tačka paljenja (za klasu odličnih) 226°C.

Zapazite da ulje nije i API SM. Ovo nije stoga što mu nedostaje kvalitet za tako nešto već je tipično za ulja namenjena pre svega uštedi goriva i kojima je ACEA A5/B5 primarni standard.

Po ovome a i uopšte je jako slično (između ostalih) ulju Total Activa Futur 9000 5W-30.

Esso Ultron 5W-40

Sintetičko motorno ulje koje nije super moderno nego je predviđeno za motore sa kraja XX i početka XXI veka. Akcenat je dat na performanse a manje na ekologiju i uštedu goriva, mada je to relativno jer sigurno pruža bar 1-2% uštede u odnosu na 15W-40 ulje API SL nivo kvaliteta. Sam proizvođač navodi do 5% ali to se odnosi na sam start i kraće gradske relacije gde je razlika veća zbog manje viskoznosti pre svega.

Namenjen je kako za putničke automobile tako i za van-ove, kombi vozila i čak lake kamione.

Kod putničkih vozila obuhvaćena su sva (turbo kompresori, viševentilski sistemi bilo dizel bilo benzinci) osim dizela sa DPF i najnovijih benzinaca (prvenstveno od 2005 pa nadalje) koji imaju specifične katalizatore.

Specifikacije i odobrenja

API SM/SL/SJ/CF; ACEA A3,B3,B4; Peugeot Citroën B71 2296; PORSCHE A40; Mercedes Benz 229.3; VW 502.00/ 505.00; BMW Long life 98; OPEL GM-LL-B-025
Tipične osobine

Specifična gustina 0,855; viskoznost na 40°C iznosi 84 dok je na 100°C 14,2 uz indeks viskoznosti od 175. Sadržaj sulfatnog pepela 1,02%. HTHS viskoznost 3,6 (mPa•s) na 150°C. Tačka stinjavanja –39°C a tačka paljenja 220°C.
Komentar: tačka stinjavanja kao i kod Total Quartz 9000 iznosi –39°C što je tipično za HC ulja ili bar ulja koja ih sadrže a pripadaju SAE 5W-40 ili 5W-30 viskoznim gradacijama. Ipak u par stručnih članaka našao sam da su oba na PAO osnovi što kod Esso ulja zvuči potpuno logično tako da podatak možda ima veze i sa manjim sadržajem polimera za modifikaciju viskoziteta ili je dat sa određenom rezervom.
Kao i većina (ali ne i sva) 5W-40 sintetičkih ulja preporučuje se kao idealno motorno ulje za benzince koji koriste TNG kao gorivo.

Kvalitet na nivou drugih 5W-40 sintetičkih ulja ili nešto iznad proseka te klase. Da ne idemo dalje, uporedimo samo to unutar „porodice“; ovo je ulje praktično istog kvaliteta Mobil Synth S 5W-40 (ili po novom Mobil Super 3000 X1 5W-40) uz to da je Mobil skoro 10% skuplji. Ponavljam: nisu dva potpuno identična ulja ali su razlike na akademskom nivou jer dele „istu platformu“ unutar grupacije. Paket aditiva je možda čak i identičan. Oba imaju PAO sintetičku osnovu (IV grupa baznih ulja) tako da je ona verovatno blizu da bude ista. Ovim je izbor između ova dva ulja lakši jer ako ste se odlučili za bilo koje od njih možete kupiti i drugo. Dostupnost može biti razlog za odluku. Ukoliko ne možete trenutno doći do jednog od njih za dolivanje slobodno koristite drugo.

Jedina bitna razlika je u tome da Mobil ima višu vrednost HTHS viskoziteta što može biti odlučujuće za motore kojima je preporuka 15W-40 ili za jako, jako teške uslove vožnje. Ovim se Esso ne isključuje za (obične) teške uslove vožnje pogotovu gde je 5W-40 ili 10W-40 fabrička preporuka. Ovim se ukazuje na eventualno veći (na akademskom nivou) sadržaj aditiva koji su verovatno isti.

Najbolje je reći da se radi o blizancima koji liče kao jaje jajetu ali ako zagledate nema potpune identičnosti.

Ultron Turbo Diesel je samo varijanta ovog ulja sa distinkcijama u paketu aditiva gde je moguć veći sadržaj deterdženata i veći TBN broj uz veći sadržaj sulfatnog pepela što mu daje manju preporuku za TNG ali se za benzin može koristiti.

Esso Ultra 10W-40

Polusintetičko motorno ulje. Jedno od boljih u svojoj klasi ali ne toliko moderno. Mnoga ulja sada imaju novije standarde ali je politika Exxon Mobil korporacije logična: zašto forsirati novije standarde kada je ulje prvenstveno za modele iz devedesetih XX veka i benzince do otprilike 2004. ili 2005. gde je viskoznost odgovarajuća.

Specifikacije i odobrenja

API SL/SJ/CF, ACEA A3/B3, PeugeotSA E/D-02 Level2, MB 229.1, VW500.00/505.00

Tipične osobine

Specifična gustina 0,87; viskoznost na 40°C iznosi 97 dok je na 100°C 14,4 uz indeks viskoznosti od 156. Sadržaj sulfatnog pepela 0,91%. Tačka stinjavanja –30°C. Ostali podaci nedostupni.

Ovo su podaci koji su identični sa nekim od Mobil-ovih za Super S mada se kod njega navodi i tačka stinjavanja od –33°C kao i sadržaj sulfatnog pepela od 1,0%.

Ovo je u svakom slučaju idealno TNG ulje za sve automobile koji imaju 10W-40 kao fabričku preporuku kao i sve one koji osim SL i SJ imaju niže zahteve kao što su SH i SG (vozila sa početka i sredine devedesetih godina).

Razlika u odnosu na Mobil Super 2000 X1 je kao i u prethodnom primeru mala. Ipak od toga je teško profitirati jer je i cena tu negde (5 do 10% viša Mobil-ova) a moguće je da zbog (kao i kod prethodnog ulja) malo više aditiva (ali malo, malo) imate par stepeni nižu tačku stinjavanja tek da se ne osećate prevarenim. Doduše Mobil brend je tek toliko jači pa ste možda i samo platili ime ali utešno je da niste „odrani“ pri tome.

Esso Ultra Diesel 10W-40

Praktično (pod)varijanta istog ulja sa sličnim razlikama kao i kod Ultron-a.

Ipak budite obazrivi jer za razliku od Ultron-a i čak Mobil 2000 dizel varijanti ovo se ne može koristiti kod benzinskim motora što je direktno naznačeno standardima koje ulje ispunjava:

API CF, ACEA B3, PEUGEOT Diesel i VW 505.00

Treba li uopšte naglašavati da je preporuka pre svega za dizel motore koji još koriste visokosumporne verzije dizela gde je veća potreba za detergentima i visokom TBN vrednošću.

Esso Uniflo 15W-40
Vrhunsko mineralno motorno ulje. Pripada grupi „premium“ klasičnih (konvencionalnih) motornih ulja. Ime je cool i svakako bolje i od M i broja 1000 kod Mobil braće.

Ipak Mobil 1000 X1 15W-40 je za nijansu bolje ulje a po ispunjenim standardima i za klasu.

Esso je ipak samo za motore iz osamdesetih i do sredine devedesetih uz ispunjenje manje strožih ACEA standarda.

Specifikacije i odobrenja

API SL/SJ/CF, ACEA A2/B2.

Tipične osobine

Specifična gustina 0,885; viskoznost na 40°C iznosi 107 dok je na 100°C 14,4 uz indeks viskoznosti od 141 što je jedna od najvećih vrednosti u viskoznoj klasi. Sadržaj sulfatnog pepela 0,9% – izvanredno za TNG. HTHS viskoznost 4,0 (mPa•s) na 150°C, solidno ali u okvirima viskozne gradacije. Tačka stinjavanja –24°C a tačka paljenja 230°C.


Opet se ponavlja da je podatak za tačku stinjavanja za 3 stepena lošiji od Mobil analoga. Verovatno da nije ali ne može a da vam ne padne napamet da neko tu loše pretvara farinhajte u celzijuse što ne bi bilo prvi put čak i na tako visokom nivou; duga je priča kako je to moguće ali što veća kompanija takva greška se lakše dešava, npr. iz trivijalnog razloga što to radi neko iz marketing-a ili jednostavno što to neko jeste proverio ali ipravka nije sprovedena zbog glomaznog aparata.

Dakle osim te osobine (ukoliko je podatak tačan) ovo ulje je više nego vredno pažnje ali uz upotrebljivost do tek –15°C što u regionu može da ograniči upotrebu ovog ulja kao celugodišnjeg.

Esso Uniflo Diesel 15W-40
Vrhunsko mineralno motorno ulje za dizel motore. Kao i kod Ultra usmerenost ka dizel motorima je veća nego što je to najčešće slučaj te se ovo ulje ne preporučuje za benzinske motore a pogotovu ne za TNG pogon. Doduše moguće ga je koristiti i kod benzinskih motora (odgovarajući API standardi) ali opet više za dostavna vozila nego za putnička i ne stalno već tek povremeno.

Specifikacije i odobrenja

API CF/SL/SJ, ACEA B2.

Tipične osobine

Praktično identične kao kod „non-diesel“ varijante.

Uniflo se izrađuje i u 10W-40 kao i 20W-50 verzijama ali se u Srbiji i okolnim zemljama teže nalaze. Prvo navedeno ima osobine bliske polu-sintetičkom Ultra ulju osim lošijeg ponašanja na niskim temperaturama i za nijansu manje oksidacione otpornosti. Obe osobine su očekivane. Varijanta 20W-50 je ili za topla područja ili za starije motore. Čak i unutar viskozne grupe kojoj pripada nešto je viskoznije ulje što može da bude i korisno. Osim gore navedenih slučajeva ima i preporuku za VW vazdušnjake. HTHS od 5,0 nije neuobičajen za 20W-50 ulja ali je više od prosečnih 4,5.

Mobil definitivno više vredi u ovoj kategoriji ako ni zbog čeg drugog onda zbog ACEA A3 i B3 standarda. Doduše za ciljnu grupu (vozila iz druge polovine osamdesetih i prve devedesetih) to nije od većeg značaja i finesa je u smislu optimizacije ulja što je za Esso prva asocijacija.

Esso Extra 15W-40

Čisto da pomenemo ovo ulje. Ispunjava tek API SG/CD. Pravljeno je od kvalitetnih solvent baznih ulja te nesumljivo ima svojih kvaliteta. Ipak je tek neznatno jeftinije od Uniflo te je preporučljivo u tek specifičnim slučajevima. To su pre svega stariji automobili pre svega iz osamdesetih a konstrukciono iz sedamdesetih (Opel kadet „kocka“, Golf I, „Kec“ i „Jugo“, ...) gde bi ovo ulje moglo da se pokaže i prividno boljim od Uniflo a pogotovu od viših kategorija. Ne samo da je kompatibilnije sa zaptivkama već sigurno ima i manju isparljivost na nižim temperaturama i samim tim manju potrošnju.

U poređenju sa Mobil Multigrade 15W-40 ima nižu cenu od cca. 10% a sličnu onoj kao Shell i Valvoline iste klase i standarda (nivoa kvaliteta). Sve su to solidna ulja ali im je cena 50 do 100% veća od analognih ulja brendova kao što su: Galax, Fenix, Optima, Prista ili Lukoil.

Razlika u kvalitetu je naravno značajno manja a ponekad je i nema. Razlog za kupovinu jedino može biti navika i dugogodišnje korišćenje određene marke a vernost uvek košta.

Mala razlika u odnosu na API SL kao što je Uniflo je stoga što je osnova jako slična i košta praktično isto a paket aditiva SG/CD je tek neznatno jeftiniji iako je star i neaktuelan (i proizvodiće se tek još 5-6 godina dok postoji potražnja za njim) jer se SL zapravo proizvodi u većim količinama.

Esso je bez sumnje bio i ostao naveće ime naftne industrije. Shell bi ga možda i dobio bez Mobil-a ali to je u sferi „šta bi bilo kad bi bilo“. Motorna ulja su im u asortimanu skromna u kvalitetu vrlo dobra. Ponuda je blizu evropskim uljima Mobil-a bez serije „one“ u asortimanu a kvalitetom su 90 do 100% (cca. 95% u proseku) od (ipak) broja jedan u svetu motornih ulja.

Naravno nemaju proširenu ponudu koju Mobil ima na drugim kontinentima već se ista ulja delimično regionalno razlikuju (pri čemu je region kontinent ili slična odrednica). Nedostaje vrhunska serija poput Mobil 1 ali bi to već bilo previše za jednu pa makar i najveću kompaniju u oblasti motornih ulja.

Kao što su pre nekoliko godina poboljšali Ultron ulje prevodeći ga iz API SL u API SM kategoriju čime su pokrili i noviju generaciju benzinaca, verovatno će isto uraditi i sledeće ili 2012. godine kada se pojavi ILSAC GF-5 (API SN) i produžiti život svom minimalističkom konceptu. Verovatno će morati da izbace i novu kategoriju viskoznosti (uz 5W-40 koja verovatno ostaje) kao što je 0W-20 ili 5W-20 (pre onu prvu) u tom slučaju.

Proširenje 5W-30 na druge standarde osim PSA grupe nije verovatno te će pre to novo ulje osim SN odrednice imati i ACEA Cx gde bi x moglo biti 1 ili 2 do 4 (verovatno 3 i 4 ili 2 i 3 ujedno).

Uzgred jedino ulje koje nisam pomenuo (uz par varijacija gore navedenih, dizel varijante, u drugim viskoznostima) je Esso Ultra 913 5W-30 koje je specijalizovano za Ford.

Esso ulje je naravno lakše izabrati nego neko drugo gde je asortiman mnogo veći ali će vlasnici automobila koji traže specifičnije standarde (VW 505.01 ili 506.01 kao i 504/507 pre svih) ostati uskraćeni za ova kvalitetna ulja. Naravno diverzitet košta a Esso u svojim pogonima poseduje Mega-kapacitete i zbog relativno skromnog asortimana. Kada puste više-milionsku seriju troškovi značajno padaju, upinjanje za 10 do 20% delom su prepustili Mobil-u a zaostalih 5-6% ostalima. Neko će reći „pacerima“ ili da je izbegavanje anti-monopolskih zakona ali iskreno mislim da je dobar gest dobre volje jer otimanje o to malo tržište ne priliči broju 1 te da i manje kompanije treba da dobiju svoju šansu, naročito ukoliko bazna ulja kupuju baš od Exxon Mobil korporacije.

20 коментара:

  1. Naletio na Ultra 5w40 po cijeni od 8.60eur. Mislim da se moze naci i jeftinije.
    S obzirom da je to maltene isto ulje ko Mobil synth S 5w40, smatram da i nije toliko skupo kome treba ova klasa ulja.

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani Dimitrija,
    Potpuno se slažem. Cena u Srbiji u M.P. za litarsko pakovanje je cca. 10€ (bar je bila sada je teško reći zbog kolebanja kursa) a ne retko i svih 11€ u svakom slučaju ne ispod 9,5 tako da je cena koju pominjete veoma povoljna. Po njoj bi Esso Utron 5W-40 dobio odrednicu "preporuka+" uz to da je na samoj granici "best buy" proizvoda.
    Kao što znate to je praktično idealno ulje za vaš automobil ali je svakako nešto skuplje a Lukoil je više nego zadovoljavajućeg kvaliteta te nemate potrebe da po svaku cenu jurite Esso.

    ОдговориИзбриши
  3. Postovani Stevo,

    Ne znam da li vam je promaklo ili o cemu se vec radi ali na netu sam nalazio podatke da upravo ovaj Ultron ima specifikaciju "samo" API SL.
    Na Blogu i na sajtu gen. uvoznika za Srbiju sam procitao da je specifikacije API SM. Naravno u obije verzije racimo ispunjava VW 502.00
    Da li je u pitanju neka starija verzija ovog ulja sa SL specifikacijom pa je podatak od ranije ili je neka greska?
    Uglavnom izvori za ovaj SL podatak mi je bio sajt Exxona odnosno ESSOa.

    ОдговориИзбриши
  4. Na sajtu Exxon-a zaista stoji (u dokumentaciji) da je ulje API SL. Naravno radi se o staroj verziji ulja koja nije aktuelna već nekoliko godina mada ne isključujem da se još može naći.
    "Sitnim slovima" u Esso dokumentu može se videti da on datira iz 2001.
    Aktuelna verzija Ultron-a je API SM kategorije.

    ОдговориИзбриши
  5. Danas bio da kupim ovaj Ultron 5w40 i sasvim slucajno zatrazio da vidim koje standarde zadovoljava kada ono API SL. Upravo ono o cemu sam ranije pricao. Istina, ima VW 502 i 505 standard.

    Nisam ga uzeo dok se ne konsultujem sa Vama.

    Ipak lukoil lux ima i 502.00 standard i API SM. To je ipak malo bolje od SL.
    ESSO je original jer sam preko prijatelja saznao da ga uzimaju od direktnog uvoznika za CG (koji je -uvoznik btw. skuplji u maloprodaji nego ostali prodavci koji nabavljaju od njega ulja!?).
    E sada en znam sta da radim.

    ОдговориИзбриши
  6. Naisao danas na Mobil 3000 x(sada ne znam je li x1 ili x2)5w40 po cijeni 8.70eur.Ima deklaraciju uvoznika za CG a porijeklom je iz Turske.Ima API SM i VW 502.00.
    Interesuje me razlika izmedju X2 i X1 ulja odnosno da li ona i postoji.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  7. Nije mi jasno čemu žurba jer bi Lukoil mogao da potraje i do sledećeg proleća ali do novembra bi i MORAO inače bačene su pare.
    Esso ima verziju Ultron SL ali je ona uglavnom za tržište Azije. Da bi naglasili razliku SL je i u imenu. Inače ako na sajtu Exxon-Mobila u pretrazi kucate Esso Ultron i neku zemlju iz Evrope dobijate dokument za Ultron sa API SM, ukoliko stavite na primer Hong Kong dobijate odgovor Ultron SL. Odakle im to nije baš jasno.
    Inače jako su slična ulja i oba imaju 502.00 što je vama bitno. Ultron SL ima veći TBN koji iznosi 10 što je više bitno za dizel motore kojima ionako SL i SM ništa ne znače. Verovatno ima i više ZDDP-a ali to opet kod novijih automobila nema značaj tako da je evropska verzija za njih zapravo bolja. Već smo na city forumu apsolvirali da SL nije preterano agresivan za katalizator vašeg automobila ali da je SM verzija ipak bolja u tom pogledu.
    Mobil po ceni od 8,7 je još bolji od Esso-a po 8,6 makar bio i isto ulje (ili 95-99% isto), mislim nije bolji ali bolje zvuči za malo para više makar i bio i iz Turske.
    To što je iz Turske je zapravo dobro i dokaz više da je original jer se Jugo-Istočna Evropa snabdeva serijama 1000, 2000 i 3000 upravo odandne dok Mobil 1 ostaje "made in EU".
    Razlike između X1 i X2 ne bi trebalo da bude (makar minimalnih bilo u dokumentima) jer su to samo verzije za Evropu (X1) i Anglo-Saksonska tržišta X2 (UK i Australija i dalje zemlje Komonvelta).
    Obe verzije su naslednici sjajnog Synt S 5W-40 i trebalo bi da budu malo modernije ili ukupno gotovo identične njemu.
    Ostaje žal za smanjenim HTHS-om sa blizu 4 na 3,7 no to je i dalje dovoljno i za 15W-40 zahteve tako da nije od suštinskog značaja.
    Mobil ili Esso? Koji vam više liči na original!
    Uzgred Lukoil je sigurno original a možda je za nijansicu lošiji a dve ipo (2,5€) jeftiniji te ipak liči na bolju kupovinu ili makar nije lošija jer ispunjava i API SM i VW 502.00 no ne kažem da je Mobil-u (Esso-u) lako odoleti po tako pristupačnim cenama (nižim nego u Srbiji).
    Nisam siguran šta bih na vašem mestu. Verovatno zavisno od raspoloženja nekad jedno nekad drugo.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. Pa i mislio sam da koristim LUKOIL do oktobra-novembra. Znaci do zime a tada ga mijenjam za isto ili neko drugo.

    Htio sam samo da kupim litar ESSO-a ili MOBIL-a kao "zamorce", tj. da iscitam sta pise na njemu, malo ga "upoznam" i ujedno iznesem svoja zapazanja na blogu.
    Takodje i usput da pohvatam cijene ulja u CG i da ih prenesem. Ko zna, mozda nekoga put od citalaca bloga nanese ovamo i pazari jefinije nego sto bi gore.
    Vjerujte zadnjih dana sam obilazio prodavnice auto dijelova (zbog druge stvari a ne ulja) i prvi put sam obracao paznju na raznovrsnost ponude ulja. Tako sam naisao i na ESSO proizvode.Iskreno bio sam prijatno iznenadjen ponudom. Jos i ako je ponuda i regularna.

    Tako da postovani Stevane nisam pozurio sa zamjenom, jer me LUX dalje dobro sluzi. Citajuci ovaj blog dobio sam "deformaciju" da obracam paznju na ponudu motornih ulja u prodavnicama, pa da istu i podijelim sa vama ovdje. Jer ide ljetna sezona pa neko od citalaca ko bude isao ovamo sa vozilom me moze kontaktirati gdje najeftinije da pazari ulje, vec ako mu je nausput i jeftinije nego u Srbiji.

    ОдговориИзбриши
  9. Naravno, sve je jasno.
    Samo sam se malo "uplašio" da nisi prešao u onu grupu koja nerezonski menja ulje češće nego što je logično makar bilo i sintetičko.
    Litar Esso-a ili Mobil-a kao deo enterijera nikad na odmet. Imam i ja "kolekciju" raznih ulja koja mi uopšte nisu potrebna (3 ili 4 litara) ali su mi zanimljiva iz raznih razloga.
    Doduše za eventualno dolivanje Esso/Mobil bi itekako došli u obzir, no teško da će ti to zatrebati pogotovu ako ti je ostao neki deci od Lukoil-a što bi za noviju mašinu trebalo da bude dovoljno do oktobra-novembra.
    Ništa strašno, malko se nijesmo razumeli ali sad je sve O.K.
    Informacije o ceni ulja su super te zaista mogu preporučiti ljudima koji idu na odmor u CG da eventualno uštede 10-tak € pri zameni ulja ako već koriste Esso-Mobil ili ako ih ne koriste zbog veće cene.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  10. Анониман3. јун 2010. 00:12

    Kad smo vec kod cena da kazem, da sam i ja malo istrazivao i putem e-maila sam kontaktirao menadzera firme Plattner (uvoznik Esso i Mobil ulja). On me je uputio na prodavnicu (maloprodaju) u Novom Sadu koju oni provereno (roba od njih) snabdevaju.
    Dakle cene su sledece MOBIL SUPER 3000 X1 5W-40 u litarskom pakovanju je 800 dinara, a u 4 litarskom pakovanju 3.000 dinara (u tom slucaju je 1l 750 dinara).
    U istoj prodavnici Castrol Magnatec 5W-40 je takodje 800 dinara za 1 litar, a pakovanje od 4 litre je 3000 dinara.
    Skoro sam zamenio ulje u motoru, ali se razmisljam da uzmem Castrol (4l) pa neka stoji do sledeceg menjanja, posebno jer je prodavac rekao da se ocekuje poskupljenje Castrola.
    Da kazem i da je MOBIL 1 NEW LIFE 0W-40 oko 1.250 dinara za 1 litar. I ono bi doslo u obzir ako ostavim cigare pa pristedim malo, a to bi bilo korisno i za mene, i za motor.

    ОдговориИзбриши
  11. Hvala Aleksandre,
    Informacije su veoma korisne.
    Zapravo kad ozbiljnije analizirate cena ulja u CG i Srbiji su približno iste. Malo budu povoljnije u Srbiji (veće tržište) ali često zbog kolebanja kursa prevagnu u minusu kod komšija.
    Uglavnom: cene koje navodite su više nego dobre i praktično su Platnner-ove VP cene bez PDV-a.
    To znači da sebi daju rabat od celih 30 do 35% što je verovatno i rabat u velikim sistemima kada su akcije a inače 20 do 25%.
    Ipak Cena 3000-ke je 950 pa i preko 1000 din. dok je Mobil 1 od 1400 pa naviše. Govorim o provinciji i manjim prodajnim objektima.
    Castrol vam je takođe veoma povoljan te dobija preporuku. Novosađanima preporuka da kupuju Mobil jer je po cenama koje navodite preporuka+ (Mobil 1) ili čak Best Buy za Super 3000.
    Što se cigara tiče evo vam motiva da bolji ne može. Odnos kvalitet/cena je odličan a sama činjenica da u motoru imate "kec"-a čini vas ispunjenim (kao i kad zapalite Marlboro; nedelju dana bez velikog brenda, u svetu duvana, za litar Marlboro-a u svetu motornih ulja deluje kao fer ponuda jer će vam ovo drugo potrajati duže, mnogo duže).
    E sad, pušenje ili zdravlje vas i vašeg motora, odlučite sami!
    Veliki pozdrav,
    Steva

    ОдговориИзбриши
  12. Turska je jedna veoma jaka ekonomija. Napravila je dobar proizvod po veoma prihvatljivim cijenama. Dolazimo do situacije da je jefiniji zvučni Mobil, koji se pritom uvozi uz sve troškove prevoza i dažbina, nego recimo jedna Modriča te klase, kojoj treba samo da "pređe" Drinu.
    Izbor ulja u ovom slučaju smatram da ne dolazi u pitanje uz sav neosporan kvalitet Modriče.
    To treba da bude smjernica u daljem formiranju cjenovne politike rafinerija na ovim područjima, ali i ostalih manjih rafinerija, tako da ne smiju da se razbacuju sa cijenama, bez obzira kako dobar proizvod daju na tržište. Jer ako jedan ESSO ili MObil idu za ispod 9eur a OMV, Modriča i slična breatija idu i do 10eur, treba staviti prts na čeloi razmisliti.
    Po meni je Lukoil ovdje napravio najboilju stvar cijena+kvalitet i nigdje na netu nisam našao jednu pritužbu na kvalitet ulja i po toj cijeni.
    Zato ko hoće da mijenaj ulje eto mu prilike za ESSO i MObil koji su sada nikada jeftiniji i pristupačniji.

    ОдговориИзбриши
  13. Prvo i osnovno,posto ste bivsi programer,Vama je jednostavno a nama obicnim smrtnicima problematicno se prijaviti...ovo je enciklopedija i mislim da je suvisno trositi vise reci...interesuju me oznake i klasifikacije motornih ulja za forda,konkretno focus 1.8 tddi 2002 sa 170.000km...kakva su to fordova ulja formula f 5w30,ko ih puni i da li su za preporuku...molim Vas objasnite moderatoru na ford klubu srbija da fordovo ulje formula xr 10w40 gde na bocici pise sintetic technology motor oil nije full sintetika(pa cak ni blizu),pogotovo sa cenom od 450din/l...puno hvala i da ste zivi i zdravi

    ОдговориИзбриши
  14. Poštovani,
    Hvala na pohvalama! Hvala i na želji za registraciju. Nije uvek bitno nešto odraditi i želja je ponekad dovoljna ("ponuđen kao počašćen"). Zamolite nekog omladinca ("klinca" zapravo) da vam pomogne. Nove generacije su za comp. uvek bolje od starih (makar i bivših profesionalaca).
    Zaista se ne bih upuštao da bilo šta nekome objašnjavam a pogotovu na sajtu nekog kluba (Ford u ovom slučaju). Zaista niti imam vremena niti je pristojno tako nešto raditi. Dobru saradnju imam sa Honda klubom Srbija ali oni su me ljudi lepo zamolili a tad sam još nekako i imao vremena. Tu je i VHS klub VW vazdušnjaka iz Mladenovca.
    Po ceni od 450din. po litru ulje sigurno (120%) ne može biti sintetičko. Tu cenu nemaju ni Lukoil, FAM i Prista a kamoli "brend" Ford.
    Osim toga lepo na boci piše "Synthetic Technology" što u prevodu znači HC (hidrokrekovano) ulje. To je tek polu-sintetika. Zapravo klasa polu sintetičkih ulja. Strogo gledano to je čisto mineralno ulje.
    Ford ulja zaista ne znam ko pravi. Jedino je sigurno da to ne radi Ford. Imao sam neke ali manje pouzdane informacije a sad i ne mogu da se setim. Moguće je da je neko od velikih imena no to ne znači da je i njihova klasa već obično bude nešto ispod. Znači može da prođe ali nije nikad na nivou vodećih brendova.
    Za Focus 1.8 tddi imam (čini mi se) i pitanje na cbc forumu (gde sam "Expendable") pa ću ih objediniti. Da ste niste dogovarali sa "legendom"?
    Dajte mi dan-dva. Inače o uljima za Ford (za 913-cu) sam već odgovarao prošle godine u julu ("odgovor" i "odgovor drugi deo"). Proverite da li su to isti motori te odgovor imate. O standardima ću posle toga i ukratko.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. I nemojte primati k srcu tvrdnje koje nisu tačne. Često ljudi i nisu svesni da nešto neznaju a na nekom su položaju da utiču na širi auditorijum.
    Često se to ne radi namerno. Zato i postoji blog da ne verujete svemu što (svako) napiše.

    ОдговориИзбриши
  16. 1.8 tddi? Nisam baš siguran ali 1.8 dizela iz 2002. a da su ugrađivani u Focus ima samo 1.8 turbo DI i 1.8 TDCi. Što se izbora ulja tiče u oba slučaja se svodi na isto. Jedino su intervali izmene kod prvog 15k km a kod drugog 20k km.
    Odgovor imate u tekstovima „odgovor“ i „odgovor drugi deo“ iz jula 2009.
    Praktično sve odande važi. Motul se može naći (a i malo je pristupačniji o čemu ću posebno nešto napisati) te Motul Specific Specific M2C 913B dobija na značaju. Po odnosu kvalitet/cena moram da spomenem i Texaco Havoline Energy 5W30 (vidi tekst o Texaco-u (prvi deo) iz decembra 2009.) koje bih po tom kriterijumu stavio na prvo mesto ili bar među najbolja 3. Mobil 1 (0W-30 Adv. FE) je pokazao izuzetan kvalitet i opravdao ulogu favorita (i u praksi i kod par ljudi koji su ga probali) ali je naravno skup. Ukoliko je motor TDCi i vozite oko 20k km godišnje uzmite ga u obzir.
    Ne treba zaboraviti ni Q8 Formula Techno dok Q8 Formula Exclusive C1 (uz Ford 913) nije za starije (sa puno km) već upravo suprotno za veoma nova vozila.
    Za Q8 se raspitajte od „zverka“ bilo na blogu bilo na CBC forumu.
    Ipak preporuka #1 za toliko (mnogo i sve preko 150k km a naročito mnogo više od toga) pređenih km je zapravo Valvoline MaxLife FE 5W30.
    Izbegavajte prelaz na 5W-40 ili 0W-40 ukoliko motor nema povećanu potrošnju ulja a čak i u tom slučaju prvo probajte sa pomenutim MaxLife-om.
    U slučaju da je motor već istrošen (a čak i sa 250k km ne mora da bude) trebalo bi obazrivo („na prstima“) preći na „četrdesetice“. Prvo na 0W-40 sa API SJ/CF (SJ je praktično ILSAC GF-2). U ova ulja spadaju: Kroon Helar i MOL Dynamic Star. Tu je bila i starija verzija Liqui Moly Energy ulja no nju je vrlo teško naći. Tu je još (samo) neizbežni Mobil 1 0W-40 i to za Ford pre svega „New Life“ (ovde „Old Life“ ili „Prolonged Life“) a tek u kasnijoj fazi Turbo Diesel verzija.
    Tek nakon ovoga (još uvek povećana potrošnja ulja) pređite na 5W-40. U tom slučaju prvo Valvoline MaxLife full sintetika (ako idete redom prethodni 5W30 Valvoline je već „iskondicionirao“ zaptivke) a zatim 5W-40 sintetička ulja sa ACEA C3 standardom (između ostalih). Možete i neku od faza preskočiti ali generalno SAE 40 ulja tek u slučaju (blago) povećane (i sigurno utvrđene) potrošnje ulja.
    O Ford standardima drugom prilikom, verovatno u posebnom tekstu. Ove samo par reči o 913-ci i 917-ci:
    1) Ford WSS-M2C-913-A je suštinski ACEA A1/B1 uz dodatne zahteve ILSAC GL-2 (praktično API SJ/CF) dok je B verzija isto to uz mogućnost da osim GL-2 bude i GL-3 i da je period zamene 20.000km dok kod A tek 15-20k km.
    2) Ford WSS-M2C-917-A je najkraće rečeno VW 505.01 (uz API B3/B4) jer se radi o Ford modelima u koje su se ugrađivali VW motori sa sistemom “pumpa-dizna“.

    ОдговориИзбриши
  17. 1.8 tddi? Nisam baš siguran ali 1.8 dizela iz 2002. a da su ugrađivani u Focus ima samo 1.8 turbo DI i 1.8 TDCi. Što se izbora ulja tiče u oba slučaja se svodi na isto. Jedino su intervali izmene kod prvog 15k km a kod drugog 20k km.
    Odgovor imate u tekstovima „odgovor“ i „odgovor drugi deo“ iz jula 2009.
    Praktično sve odande važi. Motul se može naći (a i malo je pristupačniji o čemu ću posebno nešto napisati) te Motul Specific Specific M2C 913B dobija na značaju. Po odnosu kvalitet/cena moram da spomenem i Texaco Havoline Energy 5W30 (vidi tekst o Texaco-u (prvi deo) iz decembra 2009.) koje bih po tom kriterijumu stavio na prvo mesto ili bar među najbolja 3. Mobil 1 (0W-30 Adv. FE) je pokazao izuzetan kvalitet i opravdao ulogu favorita (i u praksi i kod par ljudi koji su ga probali) ali je naravno skup. Ukoliko je motor TDCi i vozite oko 20k km godišnje uzmite ga u obzir.
    Ne treba zaboraviti ni Q8 Formula Techno dok Q8 Formula Exclusive C1 (uz Ford 913) nije za starije (sa puno km) već upravo suprotno za veoma nova vozila.
    Za Q8 se raspitajte od „zverka“ bilo na blogu bilo na CBC forumu.
    Ipak preporuka #1 za toliko (mnogo i sve preko 150k km a naročito mnogo više od toga) pređenih km je zapravo Valvoline MaxLife FE 5W30.
    Izbegavajte prelaz na 5W-40 ili 0W-40 ukoliko motor nema povećanu potrošnju ulja a čak i u tom slučaju prvo probajte sa pomenutim MaxLife-om.
    U slučaju da je motor već istrošen (a čak i sa 250k km ne mora da bude) trebalo bi obazrivo („na prstima“) preći na „četrdesetice“. Prvo na 0W-40 sa API SJ/CF (SJ je praktično ILSAC GF-2). U ova ulja spadaju: Kroon Helar i MOL Dynamic Star. Tu je bila i starija verzija Liqui Moly Energy ulja no nju je vrlo teško naći. Tu je još (samo) neizbežni Mobil 1 0W-40 i to za Ford pre svega „New Life“ (ovde „Old Life“ ili „Prolonged Life“) a tek u kasnijoj fazi Turbo Diesel verzija.
    Tek nakon ovoga (još uvek povećana potrošnja ulja) pređite na 5W-40. U tom slučaju prvo Valvoline MaxLife full sintetika (ako idete redom prethodni 5W30 Valvoline je već „iskondicionirao“ zaptivke) a zatim 5W-40 sintetička ulja sa ACEA C3 standardom (između ostalih). Možete i neku od faza preskočiti ali generalno SAE 40 ulja tek u slučaju (blago) povećane (i sigurno utvrđene) potrošnje ulja.
    O Ford standardima drugom prilikom, verovatno u posebnom tekstu. Ove samo par reči o 913-ci i 917-ci:
    1) Ford WSS-M2C-913-A je suštinski ACEA A1/B1 uz dodatne zahteve ILSAC GL-2 (praktično API SJ/CF) dok je B verzija isto to uz mogućnost da osim GL-2 bude i GL-3 i da je period zamene 20.000km dok kod A tek 15-20k km.
    2) Ford WSS-M2C-917-A je najkraće rečeno VW 505.01 (uz API B3/B4) jer se radi o Ford modelima u koje su se ugrađivali VW motori sa sistemom “pumpa-dizna“.
    I na kraju: Formula Ford f 5W-30 može da prođe ali ko to pravi i puni neznaju ni oni iz Ford-a (ili bar oni koji nisu u poslu). To su verovatno HC ulja u klasi polu-sintetike i sigurno ispod svih pominjanih ulja kako u ovom tako i u tekstovima „odgovor“ i „odgovor drugi deo“.
    Ford ulja, ... ajd’ sad, kako vam to zvuči? Nije što sam protivnih “robnih marki” nego što je taj koncept prava propast u pogledu kvaliteta. Specifikacije su sigurno ispunjene ali ni mrvica preko toga. Ko ih pravi zaštićen je kako ugovorom tako i time da može da kaže: “kakvo su tražili takvo su i dobili” i zapravo bi bili u pravu. A GM, Ford i ostala ulja trebaju (i jesu) da budu što jeftinija. Niska cena i kvalitet ne idu baš zajedno te iako je činjenica da previsoka cena nikad ne vuče toliko kvaliteta ipak malo i jeste do toga.

    ОдговориИзбриши
  18. ja vozim forda focusa 1.8 tdci,a vozio sam i 1.8 tddi i mnogo se razlikuju po radu!koji od ova 2. modela je bolji izdrzljiviji itd.?sa tddi autom sam bas bio zadovoljan i cinio mi se mocnim i kao da je to auto za mene i da nemoram vise nikad da ga menjam,a vec kad je napunio 12.god.nisam mislio tako vec da je vreme da ga promenim!i ne zbog neizdrzljivosti nego vec zbog godina starosti!da li sam u pravu sto sam ga zamenio za tdci. koji je mladji 6.god.od predhodnog!i ima li nesto na ovom novijem da mu je problem koji se inace pojavljuje?pitam jer kad je veliki mraz i kad ga kresnem radi minut pa se ugasi!?vec sledece paljenje normalno radi!a kad je temperatura preko 4.stepena nepojavljuje se nikakav problem bar za sad!

    ОдговориИзбриши
  19. Poštovani g. Dragane,
    Hvala na poverenju, ali bi bilo pretenciozno da pričam o nečemu gde nisam dovoljno stručan.
    Nije baš da se ne razumem u motore ali je to koliko mi je potrebno da bi za njih dao pravu preporuku za maziva. Kada ne znam dovoljno ja konsultujem prijatelje mašinske inženjere.
    Mislim da bi Vam mnogo više pomogli ljudi sa cbc foruma ili Ford foruma.
    Sigurno ima ljudi koji o vašem problemu znaju mnogo više od mene.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши