Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

уторак, 18. октобар 2011.

Razni (dostupni) testovi ulja, Various (available) Oil Tests


Možda ne zaslužuje poseban tekst ali ja sigurno zaslužujem jedan takav (da ne bude da ne pišem celu nedelju a da mi preostane vremena da “dišem”).

Brojni testovi ulja na Dynojet (Dinanometarski) samo potvrđuju teoriju i ono što (već su proverili na istim mašinama ne sekirajte se) proizvođači maziva tvrde.

Racing ulja (obično takva) koja sadrže modifikatore trenja kao posebno dodate aditive mogu da povećaju snagu motora za 1-3% ukoliko je njihova viskoznost jednaka ili slična “običnom” ulju (bez tog tipa aditiva) u odnosu na koje se upoređuje.

Može se tu i tamo nešto i prigovoriti metodologiji testiranja ali su u principu ovakvi testovi (na youtube) uglavnom realistični i skoro zasnovani. Tu i tamo neki test pokaže i 5% veću snagu i to uz istu gradaciju no to je već mnogo (kao i 3% u odnosu na nižu) i uglavnom je posledica greški u izvođenju eksperimenta.

Ne bih u detalje ali bih prilično mogao da prigovorim kako se testiranja izvode, mada priznajem da je to jedini način da to bude u nekom realnom vremenu i ne košta mnogo.

Najveća zamerka ovim testovima je što se testiraju samo nova ulja te to i nije bog zna kakva informacija, iako je greška u poređenju tada najmanja i najmanje zavisi od tipa ulja, jer bi obezbediti identične uslove rada motora u toku 100 časova bilo izuzetno skupo i zahtevno u svakom drugom pogledu.

Sa druge strane, samo smanjenje viskoznosti (pominjano više puta na blogu a i na drugim mestima) doprinosi povećanju snage motora i to za 2 do 5%.

U ekstremnom slučaju: 0W-20 vs 10W-40 ili 15W-40 (moguće testiranje na nekim modelima Honde) moglo bi se očekivati čak i svih 5 % (možda i 7% ako se uporedi sa 20W-50) a u ostalim slučajevima tek 2-3%.

Naravno, ne treba smetnuti sa uma da viskoznija ulja imaju jači i deblji uljani film te da su sigurno pogodnija u smislu zaštite motora naročito ako je konstrukcija takva da nije prilagođena super-lakotečljivim uljima (0/5W-20 ili čak 0W-10 koje samo što nije).

Kombinacija prethodna dva faktora bi u teoriji mogla da da i 10% povećanje snage ali je “surova realnost” takva kakva je te je to obično do 5-6% ili eventualno 7-8%.

I naravno, takvo poređenje je već sumnjivo zasnovano jer niti su klasična mineralna ulja za trkačke automobile niti su super-lakotečljiva Racing ulja za obične automobile, tako da je takva vrsta poređenja više zanimljivost nego nešto što ima veze sa realnošću.

Postoji poseban tip testova motornih ulja baziran na testovima koji nisu namenjeni njima. To su testovi koji se baziraju ili na TIMKEN ili na testu 4 kugle. Oba su prvenstveno namenjena ČVRSTIM MAZIVIMA (mazivim mastima) a svoju primenu imaju i kod menjačkih (transmisionih) ulja. Za motorna ulja su potpuno irelevantna. Naravno i ti rezultati nešto kazuju te je bolje imati ih i takve nego nikakve ali da ponovim: nikakve (blage) veze sa kvalitetom motornih ulja oni nemaju. Eventualno nešto znače kod motociklističkih ulja (mada i tu mogu da se spore) jer se ona koriste i kao menjačka i naravno kada se motorna ulja koriste kao menjačka. Jedno prosečno ulje za menjače će sigurno (lako) potući vrhunsko motorno. Radi se o tome da ovi testovi pokazuju (ukazuju) na sadržaj EP aditiva a kako je već na blogu više puta navedeno, EP aditivi se ne dodaju u motorna ulja (uslovno rečeno njihovu ulogu vrše AW aditivi). U neka se i dodaju pa postižu mnogo bolje rezultate u ovim testovima. Još bih dodao da i viskoznost doprinosi boljim rezultatima testova tako da viskoznija ulja bolje prolaze (i dokazuju da je istina da imaju jači uljani film). Kad smo već kod „jačine“ uljanog filma, da naglasim da su ekstremno dobre vrednosti (red veličine veće) ovih testova potpuno nepotrebne za funkcionisanje motornog ulja. Jeste da ovi testovi delimično ukazuju na ovu činjenicu ali je to zapravo nepotrebna informacija i nepotrebna osobina.

Bolje rezultate postižu zapravo lošija (ili sličnog kvaliteta ali drugačije formulisana) ulja. Po pravilu „starinska“ ulja (mineralna ili PS) će uglavnom pobeđivati (inače) superiornija sintetička ulja (po svim drugim osnovama). U vezi sa ovim je dobro primetiti da ne treba ići baš na sintetička ulja (5W-40) kod menjača koji koriste motorna, osim ako proizvođač to ne naglašava ili ako ste na severu Evrope. Uglavnom su ta ulja (MTF) 10W-40 i starijih API-ja (ako se uopšte spominju) te tako treba birati i „obična“ motorna ulja. Naravno ovo je opšta preporuka ali 5W-40 ulja nisu samim tim diskvalifikovana kao menjačka ulja. U toplijim krajevima (naravno) „stara dobra, dinosaur“ ulja (15W-40) itakako mogu da se upotrebljavaju. Makar do -10 cel. (i naravno i do -20cel. s tim što će se ponašati slično 80W-90 ili čak 85W-90 menjačkim uljima).

EP aditivi će se ponašati kao pravi doping tako da ulje sa lošim rezultatom uz MoS2 može da ima i nekoliko puta bolji rezultat. Ujedno ovo jako (jako, jako ...) indirektno ukazuje da bi PS i mineralna ulja još uvek mogla da imaju nekakvu (bilo kakvu i minimalnu) prednost u odnosu na fensi sintetička (iako po singl osobini) KOD motora starijih konstrukcija. I naravno ne znači da su takva ulja bolji izbor od sintetičkih već da bi mogla da budu i vrlo malo ispod (inače sigurno boljih) sintetičkih uz osetno nižu cenu, te da su u većini slučajeva BOLJI (ISPLATLJIVIJI) IZBOR. Čisto tehnički mala prednost ostaje na strani sintetičkih osim ako se ne radi o automobilima starijim od 30 godina ili konstrukciono starijim od 40.

Ne treba smetnuti uma da su ovi testovi (bar oni šire dostupni na net-u) IZRAZITO patriotski (USA) nastrojeni što više ukazuje na različitost „američke“ (klasične, novija je zapravo jako bliska sledećoj) i „evropske“ škole u smislu formulisanja ulja. Da se razlike tope i nestaju dokaz su i izrazito loši (u istom rangu sa evropskim) rezultati sintetičkih ulja, naročito (velikog i „zlog“) Exxon Mobil-ovih.

I naravno može se reći da su ulja sa boljim rezultatima u ovim testovima možda i pogodnija za starije konstrukcije automobila u Americi ali da sigurno nisu kod iole novijih (posle 2000.) kao i kod evropskih automobila.

Na kraju ali ne i po značaju, naveo bih testove ulja koje je sproveo ruski (internet) časopis „autodela“.

Ako su Amerikanci pri testiranju postupili kao čisti mehaničari, mašinci, fizičari ... onda su pak Rusi u svojim testovima čisti, čistijati hemičari. Ne valja preterivati ni u jednom ni u drugom smeru ali mi je drugi pristup zasnovaniji (ne zato što sam i sam hemičar) i stručniji. Naravno i skuplji.

Rezultati su rezulatati te ih kao i kod prethodnih neću dovoditi u pitanje. Ko to hoće, mora da izvede iste pa onda da se javi. Ipak moram naglasiti da se radi o uljima za Rusko tržište, o uljima koja su tamo bila pre nekoliko godina te da je pitanje mogu li se rezultati (tako lako) prenenti i na druga područja.

Patriotizam ni njima ne nedostaje jer su ruska ulja uglavnom prolazila jako dobro što teško da može biti slučajnost. Sama metodologija nije baš ubedljiva ali je ne bi komentarisao, prvenstveno jer je moguće da neke detalje zbog jezičke barijere nisam razumeo (do kraja). Ipak, ovo je verovatno najbolje a da je „nezavisno“ bar od onoga što se lako može naći. Svaka čast Amsoil-u i njegovim belim knjigama ali je očigledno da se tu teško može zadržati objektivnost.

Dakle, osvrnuo bih se na test sintetičkih ulja.

Iako sam ovaj tekst zamislio bez spominjanja imena, ovde jednostavno to moram da učinim inače će biti prazna priča. Još bih da dodam da je test 0W-40 API SJ ulja praktično izgubio (u potpunosti) na značaju jer je ovakvih ulja sve manje na tržištu i mogu se nabrojati na prste jedne ruke (u zapadnijoj Evropi, gde spada i Istočna) tako da je više zanimljivost nego nešto značajno. Takođe su i druga ulja malo drugačija mada je test 5W-40 obuhvatao ulja od kojih su neka još uvek aktuelna.

Kao što ćete (ili ste već videli) videti i sami, na testu je najbolje prošao Valvoline. Kako 5W-40 tako i 0W-40. Iznenađenje? Pa i ne baš. Ipak, to ne znači toliko njihovu superiornost koliko da se treba obratiti pažnja na njih. Kao što znamo, regionalizacija je čudo, tako da ovo (čak i da je tako kako je) ne znači da bi ovakve rezultate postigli i na drugim (svim) tržištima (osim možda američkog).

Shell (Ultra) na drugom mestu. Očekivano? Prilično. Pokazalo se jako dobro a naročito se ističe za iole duže intervale zamene kao i za gradsku vožnju (nije li to ono što i sam proizvođač naglašava?). Jako dobro ulje u svakom slučaju i svakako u vrhu. Da li je baš na drugom mestu i da li je to svuda, teško je reći ali da je kvalitetno potvrđuju i laboratorijska ispitivanja ovog časopisa.

Ako su prethodna dva dobila „tri zvezdice preporuke“ respektivno, onda po jednu imaju Total (sa Quartz 9000, 5W-40) i Liqui Moly Energy 0W-40. Nebitno ko je baš treći (neka bude i podeljeno). Ovo je nešto što bi moglo da bude i na drugim tržištima i u skladu sa očekivanjima. Zanimljivo da LM Synthoil HT nije dobio tu jednu zvezdicu iako je komentar bio povoljan a ulje pokazalo visoku otpornost na oksidaciju. Šta više rezultati su bliski (iako malo lošiji) onima koje ima Valvoline Synpower osim znatno lošijeg rezultata za povećanje kinematičke viskoznosti posle 1h (u oksidacionim uslovima na visokoj temperaturi). Verovatno zbog tog jednog rezultata i nije dobilo preporuku. Inače imalo je najbolji rezultat po pitanju disperzionih svojstava. Jest jedno od mojih omiljenih ulja pa malo sam možda i subjektivan ali mislim da su prema njemu bili malo preoštri. Uostalom kako su naveli ovo ulje ima u sebi i PAO bazna ulja po čemu je verovatno bilo jedinstveno na testu uz (možda, verovatno) Mobil Synth S (nije navedeno u tekstu).

Mobil je prilično loše (zapravo osrednje) prošao na testovima (po mišljenju autora istih) a najviše se Synth S ulju zamera loša oksidaciona sposobnost (?!). Iskreno ni Shell u ovom segmentu nije sjajno prošao (sredina tabele). Malo su kriterijumi bili čudni ali o tome ćemo nešto kasnije. Kako god ulje nije ocenjeno kao loše ali kao favorit, sa (o)srednjim rezultatom, jeste iznenađenje.

Autori testa su ovu promenu viskoznosti (u prvom satu testa) povezivali sa stabilnošću polimera (za povećanje indeksa viskoznosti), mada nije baš jasno zašto onaj na tri sata nije relevantniji (uz naravno to da se uzme i vrednost na jedan sat, koja opet ima svoj značaj), no verujem da su imalil svoje razloge. Ovo pogotovu što je otpornost na oksidaciju posmatrana pre svega (ispravno) iz ugla povećanja kiselinskog (TAN) broja tokom oksidacionih uslova.

Mannol ovde nije sjajno prošao iako je u 0W-40 grupi bio među (naj)boljima. Comma je pokaza solidan kvalitet uz loš rezultat oksidacione sposobnosti (možda što koristi Exxon Mobil bazna ulja - ?).

Chevron je loše prošao kao i Havoline u 0W-40 grupi. Neočekivano.

Elf je prošao negde kao i Mobil, solidno ali bez preporuke. Njemu je pak zameren malo lošiji (ali još uvek dobar) indeks disperzije posle 3 sata „prženja“, upravo ono gde je Mobil (a i LM) bio najbolji. Sa druge strane oksidaciona postojanost je bila na sredini u odnosu na druga testirana ulja i vrlo slična Shell-u.

U drugom tekstu (testu) 0W-40 ulja, bez „zvezdica“, za API SL ulja (a ne SJ), BP Visco 7000 je ocenjeno kao vrlo dobro ulje i među vodićima kao i Castrol Edge 0W-40. U trećem testu (raznih sintetičkih ulja) Castrol Magnatec 5W30 je pak jako loše prošao (kao bos po trnju) iako nije bio ocenjen kao loš već je bio negde na sredini a očekivalo se više od njega. Mobil 1 0W-40 je ocenjeno kao iznad prosečno (možda tik uz prethodna dva) ali ne i kao vodeće u grupi. Shell Ultra 0W-40 za razliku od pobratima 5W-40 ovde je prošlo tek kao osrednje. Zanimljivo da Lukoil u verziji 0W-30 nije ocenjeno kao dobro a da je Addinol MV 046 (Ultra Light) bilo opisano kao ulje sa veoma kontradiktornim i kontroverznim rezultatima jer je u pojedinim briljiralo a u drugim bilo među lošijima. Ovaj je test dao malo drugačije svetlo na vodeće brendove (i malo manje bio patriotski). Kao i za 0W-40 API SJ ulja, opšta zamerka je da su takva ulja veoma regionalna ili da se radi o starim zalihama (naročito kod SJ). Kako god, test API SL ulja (0W-40) je zaista malo drugačiji od drugih jer je em korišćena malo drugačija metodologija em je komentare davao nezavisni stručnjak.

Još bih se osvrnuo na Ford i GM ulja koja su u testu raznih sintetičkih ulja (raznih viskoziteta i standarda) prošla jako dobro (Ford) i jako loše (GM). GM je bilo sedmo u grupi od osam ulja a Ford drugo.

GM je zaista loše prošao jer nije ni imao jaku konkurenciju (uglavnom robne marke namenjene posebnom proizvođaču automobila, motora). Zaključak da ulje zadovoljava te da može biti solidno makar za vrsu vozila kojima je namenjeno iako je tek pristojnog (ispunjava norme) opšteg kvaliteta. Još je lošije (čudnije) po GM robnu marku jer se radilo o „Super Synthetic“ ulju (a ne PS varijanti).

Ford je sa druge pokazao zavidan kvalitet i ukupno zauzeo odlično drugo mesto. No i da je tako (a pitanje je) više se radi o tome da Ford ozbiljno shvata rusko tržište te da na njega šalje najbolji kvalitet jer je u igri mnogo veći novac (sami automobili). U pitanju je Ford Formula SD ulje.

__________________________________________________

Da podvučem crtu, te dam ukupni komentar na testove časopisa „autodela“.

Teško je oceniti verodostojnost rezultata. Pre svega je ČINJENICA da analize nisu bile kompletne. Tumačenje je (osim u slučaju „gostujućeg eksperta“) takođe malo (previše) subjektivno a zanimljivo je da su pojedini pojedinačni rezultati (bilo dobri bilo loši) često dosta odlučivali o konačnom plasmanu. Doduše mora se priznati da su Shell 5W-40 i Liqui Moly 0W-40 svoje „zvezdice“ dobili pre svega zahvaljujući uravnoteženim osobinama iako po pojedinačnim rezultatima nisu briljirali.

Ovi testovi su značajni pre svega zbog toga što takvih na zapadu nema (ne tako obimnih ili neutralnih, makar i „autodela“ možda nisu u potpunosti). Osim AMSOIL-ovih ozbiljnih testiranja ostalo je još nepotpunije i najčešće se radi o pojedinačnim uljima čije rezultate nije lako porediti sa onim dobijenim za druga ulja.

Dakle pre svega zameram da su tako ambiciozni testovi rađeni po relativno malom broju parametra, te su rezultati i pored visokih troškova ipak skromni. Bolje je uraditi jedan detaljniji nego više manje detaljnih testova, naročito kada je kod pojedinih ulja bilo kontroverznih rezultata. Baš je te (ekstremno dobre ili loše) rezultate trebalo proveriti drugim metodama.

Statistička zasnovanost je takođe pod znakom pitanja iako su sami autori povremeno komentarisali da su baš za istu vrstu ulja za različite uzorke dobijali različite rezultate, što je (NARAVNO) povlačilo lošiju ocenu za to konkretno ulje. Ipak, koliko sam čitao (koliko se sećam i koliko sam pred tekst listao) ne sećam se da su naveli koliko je ulja testirano niti kako su uzimana za test.

Na kraju krajeva, kao što sam napomenuo, ni sve detalje nisam baš (zbog jezičke barijere) razumeo do kraja pa ne bih dalje.

_______________________________________________

Još jednom podvučena crta.

Koliko su rezultati ovih testova uticali na moj stav o određenim brendovima?

Vrlo malo. Neke su stvari potvrdili a neke doveli u sumnju. Ipak, ostajem pri svemu što sam do sada naveo a ostavljam svakom od čitalaca da sam izvuče svoje zaključke.

Iako na većinu testova (rezultata) koji se navode na net-u treba gledati sa velikom dozom opreza ako se pažljivo čitaju (i tumače) nešto se i da zaključiti (naučiti). U svakom slučaju, bilo da je test sa rezultatima ili samo opis ulja, ne treba previše žuriti sa zaključcima, to je opšte pravilo. Testovi su verovatno zanimljiviji i deluju zasnovaniji (neko je ipak nešto analizirao, merio). Svi oni imaju neku manu, a čak i najbrižljivijim (kakvih nema, barem ne šire dostupnih i besplatnih) bi se uvek mogla naći zamerka u nepotpunosti ili statističkoj zasnovanosti. Naravno da su i takvi vredan izvor informacija.

Jedno je sigurno – ne treba im slepo verovati!

Uzgred, da se osvrnem i na starije tekstove na blogu.

Suštinski nemam šta sebi da zamerim, iako sam nalazio (i nalazim) sitne greške (većina u kucanju i tek poneka suštinska ali ne u meri da je nezasnovano) i neke nepreciznosti (naročito njih). Većinu tekstova bih sada napisao nešto drugačije ali ih ostavljam kao trag vremena. Kako su i dalje zasnovani, više je stvar dopuniti ih jer ih u većoj meri (ni dan-danas) ne bih menjao.

Zato samo napomena da su tekstovi zaista odoleli zubu vremena (makar dve ili dve i po godine) i da su i dalje dobar izvor informacija te da neće biti korigovani. Neke od njih sam dopunio dodatnim tekstovima na šta treba obratiti pažnju. Neki od njih su dopunjeni komentarima. To je (naravno) teško pratiti i naći ali uz „search“ na samom blogu nije nemoguće.

U sledećih nekoliko (par) tekstova, vraćam se na temu – kupujmo originalno.

60 коментара:

  1. Svaka cast,moram da pohvalim, sa slascu sam procitao sve od 20-tog septembra...posebno sam odusevljen sa tekstom o potrosnji ulja...malo sam izludeo po pitanju uvoznika i originalnosti ulja,kao i po pitanju cena,ali nadam se da razumete...na cbc-u sam ostavio podatke o Profacu i Elf uljima...cena je smesna 1380din za 4l 10w40...na bocici pise made in e.c...sa nestrpljenjem ocekujem tekst(tekstove)iz oblasti kupujmo originalno...posto Vam je prevashodno zanimanje hemija,imam pitanje za Vas...da li sme da se mesa Omv-ov antifriz(ljubicasti)coolant SF fur hocleistungs Alu-Motoren sa Opelovim crvenim antifrizom...pise da prevazilazi zahteve vw g12,mb 325.3 i renault,bez nitrata i silikata...koliko sam uspeo da provalim nemacko pisanije radi se o ethan 1,2-diol-u...deluje mi da je isti sastav kao i opelov g12,ali opet hemicar je hemicar...ako imate vremena dajte mi preporuku na koliko da menjam elfovo ulje u suzi(10w40),kao i da mi preporucite ulje za astru 1.7dti,2003-ce,180.000km,chipovana na 95ks...hvala puno i veliki pozdrav...p.s.trkaju se dva kadeta,suza suzu stize:-)

    ОдговориИзбриши
  2. Ako je zbog legende, trebalo je tekst ranije da napišem. Dodaću mali P.S. u vezi sad već starog i veoma skeptičnog testa N.Y. Taxista, kojima je bolje bilo da rade hemijske analize nego da rastavljaju motor kad produva (jer kad produva, ili je blizu u istom je stanju, kao i kad je nov, naravno uslovno).
    Nije pomogao tekst o antifrizima?
    A lepo sam sebi govorio, džaba pišeš ionako ćeš ga pisati više puta.
    OMV je samo malo neprecizan te je u opisu izostavio jedan plus i nije napisao G12++. Kad je došlo dotle da se ovako (iako nezvanično) obeležavaju VW standardi onda nije ni čudo što ova kriza (ekonomska) ne prolazi.
    Dakle to je VW 774-G antifriz (evo i ja ga skratih, možda je i u dužini naziva standarda ceo vic?).
    To što mu je osnovna komponenta monoetilen glikol, ne znači ništa jer kao što sam u posebnom tekstu napisao BITNI su ADITIVI. Ova RT je na bazi silikata i NE TREBA se mešati sa "crvenim" g12/g12+ RT.
    Može da se meša sa silikatnim G11 i eventualno Glysantinom G05 (žutim) ali je to više za vanredne situacije.
    Dakle mešajte ga najbolje sa samim sobom, odnosno Glysantinom G40 (i drugim ljubičastim G12++).
    To je najbolje što je do sad izmišljeno ali je za većinu motora G12(+) više nego dovoljno.
    Ulje u suzi menjaj na ... 10-12k km. Ako ga voziš službeno (preko 100km kad god ga upališ) i na TNG onda i 15000km nije nedostižno. Ako ga pržiš na 5000 obrtaja i više, e onda na 7500km. Isto i ako voziš 2/3 grada (ili više).
    Sve u svemu udri 10.000km ili godinu dana, okrugle cifre, ne možeš zaboraviti.
    Astra 1.7dti ... čipovana ... e, svaka ti čast.
    Ovo zaista zvuči dobro. Sa koliko je čipovana? Sa 82ks? Nije preterano.
    Bilo koje 5W-40 ulje i uživaj. Ako voziš 25000km godišnje (smajli: valjam se po podu) onda možeš letnjih 10 hiljada km i 15W-40 (OMV Classic) a ostatak 5W-40.
    Naravno, možeš da stipsariš i sa 10W40 (ali uz Elf 5W40, u tvom slučaju Excellium, nema potrebe).
    Ako ćeš da voziš sportski, onda 10W-60 (što je dobro i kada, nadam se ne još par godina, počne da troškari ulje).
    Možeš i 5W50 za agresivniju vožnju ali vraćam se na suženje izbora: 5W40 za sve namene i "šlus".
    Menjaj na ... 20k km (kad naprave rafineriju u Smederevu sa ED po euro 7 normi možeš i na 25000km).
    Možda još bolje na 15000km a ako više voziš po gradu i 12000-12500km nije malo.

    ОдговориИзбриши
  3. Hvala Profo da si ziv i zdrav...sto me zeznu s antifrizom,svidja mi se ljubicasta boja,kad podignem haubu,kao da je toyota...chipovana je veselnica sa 75 na 95ks...cuveni isuzu...11s 0-100,ja je vozio 190km/h,nizbrdo moze i vise:-)...5w40 prava stvar,nego sto ne bi zimi 5w30...nego recite Vi meni ima li kakav aditiv da zastitim dodatno motor inace ga poslah u vecna lovista...ostavio sam po gradu drugara da skuplja prasinu sa benzincem od 109ks...ne smem da kazem koji je auto u pitanju,cita blog ionako hoce da place...ima li neki aditiv da ja ne znam,ili mi smuckajte nesto,placam posteno:-)

    ОдговориИзбриши
  4. Hvala na lepim željama (živ ... jesam, ali figurativno sam kao Deep - Odavno mrtav).
    Nije zbog ljubičaste boje (naranvno i meni se sviđa) nego zbog sastava. OMV SF ("ljubičasti") je na HOAT a "crvenko" je 'samo' OAT. Može u smislu dosipavanja da se dolije nekoliko dl ali čemu to kada je bolje da se dolije bilo koji AF-iz sa VW 774-D/F (ili samo F).
    Aditiv a da ti nisi probao teško da postoji.
    Smućko bi ti ja ali nemam sastojke (sirovine).
    Ceratec su zabiberili ali nema ti druge ako baš hoćeš aditiv.
    No znaš da nisam velika pristalica (mada nisam ni tupog stava, nikako ne, itd.) dodatnih aditiva.
    Ako ćeš već nešto vanserijski i da postigneš 199km/h van nizbrdice (jer znaš kako kažu, nizbrdo se i ... kotrljaju) e onda suni pravo racing ulje i uživaj ("cena prava sitnica").
    Za tebe bi Motul 300V Chrono (10W-40) baš bilo adekvatno (pa štopericu u ruke).
    Inače zimi ćeš (sa ili bez prethodnog) bolje proći sa 0W-40 nego 5W-30 osim u gradu gde će biti negde egal.
    Dakle (nemoj samo da spominješ cenu):
    Zimi (novembar-mart, od početka prvog do kraja drugog), Castrol EDGE Sport 0W-40 a ostatak godine Motul 300V (u ovom slučaju, letnjem, može i 15W-50 iako ćeš ostati na 195km/h, jer će veća viskoznost smanjiti snagu u odnosu na "mlađeg brata" Chrono, ali ćeš na brdskim etapama biti nezaustavljiv*).
    Eto, za "malo" para, velika uživancija :-)

    *što ne znači da te neko "drvce" ne bi zaustavili pa tu i tamo skini nogu sa gasa.

    Sve prethodno jeste O.K. ali ne pomaže ni 30% popusta (ako još važi) za 300V?
    E, pa odgovor već i sam znaš - ELF.
    Recimo Elf HTX 805 5W-50 pa teraj cele godine (šteta što nema smajlija, ovde bi bilo valjanje od smeha).
    Ipak nemoj, to je (samo) za benzinske motore!!
    O ceni (astronomskoj nećemo sad).
    Taman za tvog prijatelja (da te pristigne, ako čita blog ne mora da "plače" a ako pogađam o kom motoru se radi još bolje bi prošao sa: HTX 835, 15W-40 i naravno HTX 3818 koje je 5W30).
    Ajd' nešto i za sirotinju raju ... (što bi "pesnički" rekli, sirotinjo i bogu si teška ... da nije Elf-a i sličnih, zajedno sa fer uvoznicima).
    Pošto je excellium 5W-50 kod nas (u Evropi) onaj "običan" (API SG/CD) a ne API SM/CF onda ti je bolje da ideš na sledeću kombinaciju:
    5W-40 zimi (kao Edge Sport) a 10W-50 leti (taman ima ACEA B3 što je dovoljno za tvoj Isuzu, a tu je i API SL/CF; ili je zapravo B4, SM i CF, što ćeš videti na ambalaži).
    Stihovi su tupavi ali nema boljih za tvoj slučaj:
    - Dvesta na sat, obožavam tu brzinu ...

    ОдговориИзбриши
  5. Jos jednom veliko hvala,kad si takav covek,sto pozelis da i ostvaris...a ono da si ziv i zdrav stoji i dalje...ma kakav deep...ne volim Motul,zbog Mass-a,ali moram da priznam da mi se 300v mnogo svidja...i sam sam razmisljao o njemu...mada uvek postoji sirotinjska varijanta Elf-a...p.s.Razbio Pirocanac izlog na zlatari i odneo svo zlato...Uhvatili ga kad se vratio da uzme ciglu:-)

    ОдговориИзбриши
  6. Dobar ti vic, a dobre ti i želje.
    Nije Deep nego naravno DEPP, Johhny Depp (Џони Деп).
    Kad kucaš 200-300 (znaka) u minuti, moraš i da pogrešiš.
    Naravno mislio sam na Džarmušov film "Dead Man", sjajno prevedenom kao "Odavno mrtav".
    E sad, živ ili mrtav (možda se takav i tražim), samo da te podsetim na najekonomičniju varijantu:
    Gurneš lepo 5W-40 Excellium a posle samo dolivaš (pa, od februara) sa 10W-50. E još kad bi trošio ulje ... Promeniš filter ulja (kad sneg bude okopnio) i doliješ lepo pola litra ili malo više.
    Uživancija uz mali trošak.

    ОдговориИзбриши
  7. Naravno, ne želim da ti auto troši ulje, samo sam hteo reći da ako ne troši "ni kapi" (mada Isuzu nije baš takav, umereno troši, baš kako treba), propade mi teorija. Naravno ako zimi manje voziš nema ništa od dolivanja odmah s proleća.
    Druga varijanta je da kreneš (pred zimu, a samo što nije) sa nivoom "na pola" pa posle i bez zamene filtera možeš da doliješ pola litara.

    ОдговориИзбриши
  8. Hvala Profo,najjeftinije i najrentabilnije...izvinjavam se za deep,lapsus...sem nafte i malo antifriza za divno cudo ne trosi ulje...tu koja je trosila sam vratio uvozniku pre par godina...ovu sam uzeo u zameni za focusa,dojadilo mi da ne mogu da preletim preko lezeceg,a da ne menjam nesto na trapu...a decko mlad svidele mu se felne:-)...posle chipovanja manje pusi preko 4000rpm...presao sam nekih 2000km,kako ce biti za dalje ne znam,iskreno malo mi je frka...filter ulja moram menjati pod obavezno 2 puta i to knecht-mahle,a za racing ulje mislim da je jos rano...i evo jos jedan vic za opustanje:Pita zena Stevu:-)...jel se secas kad si bio na pecanju pre 6 meseci...Kaze Steva:Kako da ne-bio je odlican ulov!-E,pa zvala te riba koju si ulovio-ocekuje ribice...

    ОдговориИзбриши
  9. Zdravo ! Aj da i ja pitam nesto. Kupio pre mesec dana 5 l LM high-tech 5-40 za Alfu 156 2.0 (sa 110.000 km) i jos 5l LM 10-40 sa molibdenom za Accent 1.5(isto sa 110.000 km). Nekako im doslo otprilike isto vreme za zamenu, pa tako. Pa ostavim to sinu da ide u servis i promeni ulje. Al sin, sta zna mali dete (20 god.) sta je LM, pa promesa ulja i tako sad Alfa ide na polusintetiku a Accent na full. Kod Alfe vidim nesto umanjenu potrosnju ulja, ostale razlike ne primecijem. Pa nije valjda neka velika steta ? I onako je fabricka preporuka za taj motor 10-40 ili 10-60.

    ОдговориИзбриши
  10. I potpitanje, posto mi ostalo od full sintetike 1.5l, nece biti problema/koristi da to dolivam u polusintetiku u Alfi, posto je ovaj Accent stvarno bezobrazan, sa 110.000 km i 15 godina nisam sipao ni kap ulja? Pozdrav !

    ОдговориИзбриши
  11. Vickast ovaj legenda, nema šta.
    E i da ne bude priča nezaokružena.
    Osim pomenutih varijanti (najskuplja i ekonomična) za Isuzu dizel bez DPF (pre 2006. godišta) i sa preko 100k km ili sa manje uz malo oštriju vožnju, postoji i SREDNJA (OPTIMALNA) varijanta, te verovatno i najbolja za većinu korisnika. I to kao celogodišnje ulje (bez letnje i zimske varijante).
    To su naravno 5W-50 ulja i još konkretnije:
    Mobil 1 (Peak Life, bivše Rally) 5W-50
    Naravno i ostala (sve ređa) 5W-50 ulja ali je prethodno baš idealno.
    Na žalost (mada je po ceni uporedivo sa 300v pa ne bi bila optimalna varijanta) Eneos 0W-50 nije pogodan za dizel motore inače sama 0W-50 viskoznost itekako dolazi u obzir iako je za umereno kontinentalnu klimu razlika u odnosu na 5W-50 praktično neprimetna.

    ОдговориИзбриши
  12. Gosn Kosta,
    "Šta zna dete šta je 200kg?"
    Imajte malo vere u mlađe generacije! Jest da nije po planu ali je dobro ispalo.
    Da ne kažem da je svejedno ali skoro da jeste.
    Accent će se svakako obradovati sintetici a ne očekujem da će motor trošiti isto, možda do 0,5l za pun interval zamene (ako uopšte) što bi bilo normalno pri ovakvom prelazu mada može i da izostane. Taman da nastavite sa 5W40 što bi bilo čak i bolje osim što je skuplje i ne baš neophodno. Možete se i bez problema vratiti na 10W40.
    Sa druge strane, Alfa itekako može da koristi 10W40 (sa ili bez MoS2). Ovo je kao i u prethodnom slučaju varijanta II pa možda čak i jednako dobra (obzirom da je 10W40 "matična" viskoznost).
    MoS2 će zbog varijatora faze sigurno biti dobar dodatak. Sasvim O.K.
    Obzirom da je sve dobro, možemo se zajedno nasmejati ovom događaju, jer ništa posebno niste izgubili i čak ćete moći da uporedite potrošnje ulja sa različitim viskoznim gradacijama u oba automobila.
    Leichtlauf MoS2 je inače ulje koji motori jako malo troše (u proseku). Kod mene u "kecu" je potrošnja bila "nulta" (na 7500km posle čega sam ga nerezonski zamenio, moglo je i do 12000km da gura) ili zapravo tek 2-3dl (ali neprimetno).
    Što se dolivanja tiče, nije nikakav problem dolivati 5W40 sintetički LM u 10W40 PS. Ovo je inače ekonomski neisplativo (u smislu da treba da kupite skuplje ulje koje bi dolivali u jeftinije) ali kako imate zaostale zalihe taj argument nije važeći (već ste dali pare). Osim toga, tačno je, malo ćete podići kvalitet PS ulja ("poboljšati ga"). Naravno teško je reći koliko (i da ponovim neisplativo je kao planirana varijanta). Ne treba očekivati da je to veoma značajno (viši nivo kvaliteta) ali svakako jeste pomak u kvalitetu.
    Dakle, sve u svemu:
    - Sam slučaj nije (skoro nikakva) šteta (mada je prvobitni plan bio bolji - da bolje ulje ide u zahtevniji motor).
    - Dolivanje 5W40 u 10W40 je moguće i sasvim O.K. (naročito što su ulja istog proizvođača i sličnih iako ne identičnih paketa aditiva).
    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Uzgred, u oba slučaja menjajte ulje na 10 do 15 hiljada km a na godinu dana obavezno.
    A svima nam je smešno "ne to levo, drugo levo".
    Kris-u ("kristina990") se ovo isto desilo ali sa obrunutim ulogama generacija. Ne sećam se u koja kola ali njegov otac je sipao mineralno 15W-40 umesto 10W-40 PS ulja. Naravno završilo se dobro, a sama greška nije bila od značaja. Uglavnom, tako male razlike i nisu od velikog značaja osim kod sasvim novih automobila (sa manje od 100k km) i mogu se (čak) i zanemariti jer su izbori mogući u sve četiri (2x2) varijante.

    ОдговориИзбриши
  14. Postovani Stevo,elf competition 10w40,koji sam kupio kod uvoznika je star malo manje od 4godine...verovatno je to razlog niske cene...kantica je proizvedena 12.2007-me,pa sumnjam da je i ulje mnogo mladje,do 6 meseci pretpostavljam...nailazim na razlicite podatke o periodu upotrebljivosti novog ulja,negde max3,a opet negde max 5godina...ulje sam vec nasuo i nadam se da ne bi trebalo da bude nekih problema...da li sam u pravu?...evo jos jedan vic:sedam cuda socijalizma:1.Svako je bio zaposlen 2.iako je svako bio zaposlen niko nista nije radio 3.Iako niko nista nije radio,planove smo ispunjavali 100% 4.Iako su planovi bili ispunjavani 100%,trgovine su bile prazne 5.Iako su trgovine bile prazne,svi su imali sve 6.Iako su svi imali sve, svi su krali 7.Iako su svi krali,nikad nista nije falilo...

    ОдговориИзбриши
  15. Zašto ništa ne mogu da ti odbijem? Ne da si Legenda nego si LEGENDA(RAN). Mogao si malo ranije da mi kažeš od kada je kantica (mada sam već pogađao) čisto da imam argument više na CBC-u (sada sam ga upotrebio, maestralno). Ulje može biti par meseci starije od same kantice. Otprilike od 6 meseci (kako si pomenuo) ali obično nešto manje. Zavisi (od mnogo čega). Rok upotrebe je 5 godina. Makar za "standardna" ulja. Bio je i "neograničen". Onih 3 godina je više zbog toga što se to uzima za "predmete opšte namene" ili zato što se uzima i period starosti sirovina i/ili sama upotreba u motoru. Kako god, strogo gledavši ulje možete sipati do sredine sledeće godine (bez problema). Šire gledano (i moje je mišljenje) i do 12/2012. Recimo do 21.12.2012. a posle ti ulje ionako neće trebati!! :-)

    ОдговориИзбриши
  16. Hvala na odgovoru! Pitanje sam i onako postavio vise kao smesni dogadjaj, vec sam dovoljno educiran (hvalaStevi, hehe, ovo umesto hvalabogu). Al ipak korist od odgovora-kad si spomenuo varijator, da znas da se toga nisam setio a izgleda si u pravu. Bas sinoc upalio motor i palo mi u uho da je dizelski zvuk trajao oko jedne sec. Na taj zvuk sam se dosad navikao, poceo je pred 2 godine u trajanju od 1 sec, pa se polako produzavao do 3-5 sec. i tu stao. Zato mi je sinoc palo to skracenje u uho, al ga uopste nisam povezao sa MoS2. Legendo !

    ОдговориИзбриши
  17. Anonimni čitalac je dobio odgovor u temi "mešanje motornih ulja". To što nije prijavljen nema značaj, jer je pitanje od pre mesec dana (i malo više, 17.09.2011.).
    Ovim se još jednom izvinjavam jer mi je pitanje samo promaklo. Ako ima još ovakvih molio bih da mi se signalizira u najnovijoj temi (što je poželjno uraditi uvek kada se postavlja pitanje u nekoj jako staroj temi, u ovom slučaju iz maja 2009.).
    Iako naravno nije obavezno (koristim "menadžer" komentara, gde su hronološki poređani). Ipak desi se da mi poneko pitanje i promakne.
    Za sve slučajeve (da se zna): nije namerno, nikoga ne stavljam u kategoriju II, nego je čisto previd (neprimećeno na vreme).
    Inače pitanje je u vezi mešanja dva Magnatec-a te može biti zanimljivo i drugima.

    ОдговориИзбриши
  18. Samo opleti maestro...ja sam prvenstveno za objektivnost pa sve ostalo...veliki pozz

    ОдговориИзбриши
  19. Gospodine Stevo procitao sam skore sve vase postove ali kao laik posle svega ne znam koje ulje da koristim za moja dva automobila. Za pezo 406 2.0 HDI 2002. 90ks bez hdi filtera 260.000km do sada sam koristio motul 4100 i menjao na 10k potrosnja na kraju je bila na sredini min/max zadnji put sam sipao motul 2100+ ali mi je potrosnja malo veca malo iznad min sta sada sipati. I reno clio 2 1.5dci 82ks bez dpf 2002. 105.000km tek sam ga uzeo sipano zadnji put motul 2100+ sta sada sipati. Hvala unapred. Dejan Kraljevo.

    ОдговориИзбриши
  20. Zaboravih da napomenem da je 2/3 voznja u gradskim uslovima za oba automobila.Pezo je 2000. a ne 2002. kao sto sam napisao. Ulje u pezou je dosta tamno tako da kad sipam novo ono je odmah tamno pri prvom paljenju motora.Na pezou menjam na 7-8meseci ulje.
    Dejan Kraljevo.

    ОдговориИзбриши
  21. Poštovani g. Dejane,
    To što je ulje tamno samo znači da vam je motor čist.
    Prilikom zamene morate bolje (duže) iscediti staro ulje i ne bi trebalo da novo baš bude tamno.
    Mislim da je Motul 6100 (Synergie+) 10W-40 najbolje za oba vozila (naročito Peugeot). I zbog kvaliteta i činjenice da je nešto viskoznije u svojoj kategoriji.
    4100 je najbolji kompromis (što se tiče cene) a 2100+ je najjeftinije a još uvek dobro.
    Kako god odlučite ali 4100/6100 ima prednost.
    Naravno i druga ulja 10W-40 dolaze u obzir ali kako imate pozitivna iskustva (tako mi deluje) sa oba automobila ne bih menjao Motul.
    Potrošnja ulja je za pređenu kilometražu sasvim O.K. (sa 4100 čak izuzetna). Ne plašite se da dolijete par dl ulja, naročito istog (ne slušajte one koji vam kažu da kada dolijete ulje u intervalu zamene da je motor gotov. To je samo mit(ologija)).
    Zgodno je da za oba automobila koristite isto ulje.
    Čak i X-cess bi i dalje dolazio u obzir ali zbog onih 260k km mi se čini da bi 6100 za manju cenu dao bar isto (ili više).
    U Pežou ulje menjajte na 10k km a na Renou na 15k km (uz uslove koje ste pominjali). Naravno ukoliko toliko prelazite u toku godine.
    Koristite što kvalitetije filtere (originalne OEM ili neki od boljih brendova, uskoro i tekst o tome).
    Pažljivo birajte gde sipate gorivo. ED svakako ali i na "proverenim" pumpama.
    Toliko za sada.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Blog je ekstra, jos nisam sve procitao mada ima zanimljivih stvari. Ako moze mala pomoc oko odabira ulja. U pitanju je ford focus 2001 1.6 benzinac koji je po mom misljenju presao nekih 170000km mada pise manje. Znam da u njemu ide fordovo ulje jer sam ga vec menjao 5-30 formula E, e sad znam da ima i formula F koje je malo skuplje, auto prelazi oko10000 km god. 60-40% u prednost gradu. Dali da se zadrzim na istoj gradaciji i koje mi ulje preporucujete moze i zamensko posto vidim da u servis gde sam menjao ulje sada imaju motorcraftovo ulje u koje sam malo skeptican zbog cene a i ambalaze koje je bele boje a na svim sajtovima gde sam video je crvene? Dakle gradacija i koje ulje sipati moze ineko kvalitetnije. Pozdrav i sve najbolje u daljem uspehu!

      Избриши
  22. Za vaš automobil (motor) Ford Formula E je O.K. ulje.
    Ispunjava WSS - M2C913-B, API SL i ACEA A1/B1.
    To je PS ulje pristojnog kvaliteta i za Ford sasvim zadovoljavajuće.
    Naravno još je bolje koristiti sintetičko Formula F koje osim prethodnoh ispunjava i novi Ford WSS-M2C913-C te je kvalitetom za jednu stepenicu iznad.
    Uopšte, preporučljivo je (kad god finansije dozvoljavaju a trebalo bi jer se dugoročno isplati) ići na (bar) prvi veći standard (odobrenje) koji je kompatibilan sa prethodnim. Nije greška ni koristiti minimum određen od proizvođača (a kod novijih modela je to i jedino rešenje jer se obično traži poslednja generacija standarda) ali kad god je moguće treba ići na više. Zbog godišta automobila i nije baš krucijalno ali zbog više gradske vožnje preporuka ostaje. 10-12k km je interval koji bi trebao da se poštuje sa E verzijom, a sa F i uz evropremium (klasu) benzina i do 15k km (čak i sa 60% gradske vožnje).
    Najbitnije je da Ford ulje nabavite iz pouzdanih izvora (ovlašćenog servisa ili direktno od uvoznika, distributera). Ford ulja u velikoj meri pravi kompanija Total ali nisam siguran i da su jedini u Evropi.
    Motocraft ... mož' bit' da mož' bit' ne. Pretežno ne. Ako već Ford ulja (zapravo "Ford") ne volim još manje mi se sviđa Motocraft koji je više trgovačko ime nego pravi brend. To je čak i manje bitno, ali distribucija i da li je to ono sa zapada (a po ambalaži i ceni zaista je makar sumnjivo) posebno je pitanje.
    Ako već hoćete nešto drugo nego Ford ulje (a zašto da ne) težite nečem boljem (pa makar i skupljem) a ne lošijem.
    Motul, Castrol, Mobil ... sa WSS - M2C913-C uz ACEA A1/B1 i/ili A5/B5 je ono prvo čemu treba težiti.
    Bolji odnos kvalitet/cena zaista teško da ćete imati od Ford-a ali kvalitet može biti i bolji.
    Kao i mnogo puta do sada (ali da ponovim):
    Originalnost je NAJBITNIJA.
    Osim Kroon-a i Motul-a (gde sam se i lično uverio da su ulja originalna) pouzdani su i "pumpari" a svi imaju solidna ulja (uključujući naravno i NIS mada on nema ulje sa ovim odobrenjem ali imaju OMV i MOL).
    Neki manji proizvođači (FAM, Optima) čak i nemaju ulja po Ford standardu (mada se neka mogu koristiti, ACEA A5/B5, recimo Fenix Energy PSA SAE 5W-30).
    I naravno ima još nekoliko renomiranih firmi i njihovih uvoznika ali ne bih da im pravim reklamu (spomenuti dvojac je makar simbolično podržao blog).

    ОдговориИзбриши
  23. Stevo hvala ti na brzom odgovoru, vec ssam bio u neudumici koje ulje kupiti, svaki majstor preporucuje svoje... Na primer majstor koji mi odrzava vozilo u ciju se strucnost oko mehanike stvarno divim preporucuje wirtovo ili wurt kako se vec kaze i to 10-40 kaze presao je vec on trebaolo bi to ulje a u garazi sve wurt do wurt boce sto ulja aditiva i koje cega da bih skontao na kraju da ih on promovise, ima neki dil. Sta ti mislis oko njegove preporuke? Formula F ima da se kupi oko 680din je 1L u grandu racunam da je tamo original...nekih 100 din skuplje od Formule E. Znam gde bih mogao kupiti total ulje proverenog porekla ukoliko je ono bolje a jeste dali da uzmem u isto 5-30w ili? i ako moze konkretno koje oznake ulja da ne citam one standarde strah me da nesto ne zeznem, hvala ti Stevo ovaj blog vredi stvarno puno, evo vec ga citam par dana i stvarno ima mnogo toga za nauciti.

    ОдговориИзбриши
  24. Mislilo sam na motul ulje ne total ispravka.

    ОдговориИзбриши
  25. Wurth ulja nisu loša ali nisam posebno oduševljen njima. Pravi ih ili OMV ili neki manji nemački proizvođač (može biti i veći) pa to znači da imaju kvalitet ali su em skuplja nego što bi (za jednu robnu marku) trebalo em ne mogu biti bolja od onih koji ih prave za njih (ko god da je), pa onda bolje kupiti OMV, Liqui MOly, Addinol ili Mabanol; ili Mobil, Shell, Castrol ...
    Kako god.
    O Motulu ću reći sve NAJ ali i NAJskuplje (u novije vreme i nije tako, cene su pale pa su u proseku ispod Castrol ulja pa čak i Mobil ili Shell; osim toga ima izuzetnih akcija pa ako cena nije mnogo veća od Formule F, recimo do 800 ili max. 900 din. za 913C Specific, onda se isplati).
    Dakle Motul kupujete kada želite vrhunski kvalitet i nije vam od značaja nešto veća cena ili ako ga nađete na akciji (20% popusta ili tako već nešto).
    Forumula F ima sasvim dobru cenu tako da sa tim uljem nikako nećete pogrešiti. Vredi bar onih 1€ po litru više od E verzije, a verovatno i više od toga i to je možda i najracionalniji izbor. Formula E je takođe o.k. pa ako želite da uštedite to je dobra prilika jer zadovoljava zahteve vozila.
    Motul Specific 913B je PS ulje i jeftiije od specific 913C ali ne znam da li je bar cene Formule F pa da se i o njemu razmisli.
    Mobil Super 3000 Formula FE 5W-30 je jedno od takođe jako isplativih ulja, sintetičko je ispunjava WSS-M2C913-C i može se naći za cca. 800-850din. po litru (za pakovanje od 4litara).
    Naravno treba naći original a za to jedino da kontaktirate Plattner.
    To je neka srednja varijanta. Ipak ubedljivije deluju Motul (makar i skuplji, originalnost proverena) i Ford (sa odličnim odnosom cena/kvalitet) kao "dža" i "bu" varijante (sa obe strane gledanja).
    Ne bih širio priču ali čisto da spomenem:
    za motore sa manje od 100k km još bolji izbor bivaju 0W30 sintetička ulja ali to je već druga priča (i ispričana još u leto 2009. prvim pitanjem na blogu uopšte).

    ОдговориИзбриши
  26. Druze nisam se javio, sipao sam ipak fordovo ulje formula f 5/30, Posto sam menjao semering na radilici kad su mi skidali menjac videli su da hvalli ulja u njemu i dolili nekih 400ml u pitanju je ulje za menjace firme swag nemacka 75/90w GL-5 to je jedino sto pise na pakovanju od litar posto su mi preostalo ulje dali, sta mislis o tom ulju jeli valja sta, malo mi sumnjivo da nema nikakve specifikacije? Razmisljam se o kompletnoj zameni pa ako imas neku preporuku da je ok kvaliteta i da nije preskupo. Ovo swagovo ulje kosta 930 din litar.

    ОдговориИзбриши
  27. Swag 75W-90 ulje je PS ulje sa API GL-4/5.
    Sasvim je O.K. za vaš menjač.
    Cena mu je slična kao i za druga PS ulja ovih osobina tako da osim dolivanja možete isto koristiti i pri zameni.
    Ne morate žuriti sa zamenom (sada kada ste dolili ulje) a kada budete menjali razmislite o nekom sintetičkom ulju 75W-90 viskoznosti.
    Ili da bude TDL (Total Drive Line) ili (još bolje) sa Ford M2C200-B/C odobrenjem ili nivoom kvaliteta.
    Recimo Kroon SP 1021 posebno pravljeno za Fordove menjače iz tog perioda.
    Cena nije mala, cca. 13,5€, a vama treba celih 3 litara, što znači nekih 40€.
    Doduše i sa Swag (ko god da to pravi za njih) nećete proći bez 25€.
    Sintetičko može trajati bar 50% duže (ili čak i duplo) ali od toga nema mnogo vajde jer verovatno ni jedno ni drugo nećete morati da menjate posle toga.
    PS ulja su manja investicija u startu pa su verovatniji izbor.
    Swag je sasvim O.K. sličnu cenu imaju i druga PS ulja 75W-90 (Motul, Kroon, OMV ...).
    Ako već ima serviser, možete kod njega i zameniti ulje.

    ОдговориИзбриши
  28. Poštovani,
    koje bi ulje preporučili za Hondu civic 1.8 iVTEC 103 kw i peugeot 107 1.0 50 kw.
    Što mislite o ENEOS SUSTINA uljima. Da li bi sustina 0w50 zadovoljila hondin motor, ili je bolje nastaviti sa 0w20 HFE i 5w30 za peugeot, trenutno je u peugeotu eneos hyper 5w30, prije bio total quartz 9000 5w40.

    hvala.

    ОдговориИзбриши
  29. Za Peugeot ... mogu da se koriste oba ulja.
    5W30 za više gradske vožnje (pretežno nje) a 5W40 (Eneos ili Total) za mešovitu ili za više vangradske vožnje.
    U principu posle 100k km bi 5W-40 trebalo da je default.
    Za Hondu ... 0W50 (Racing) ako vozite reli ili tako nešto.
    Može nije (baš) da ne može ali to je za dugotrajnu vožnju u visokim obrtajima (i pri manjim, čitaj - dozvoljenim, brzinama).
    Inače za motor do 100k km, 0W20 je najbolje.
    A motor dobro radi i sa 5W-30/40 uljima čemu treba težiti posle 100k km (paušalno govoreći, nije da mora ili da je bolje; a može i pre 100k km).
    Imate o tome (dilemi od 0W-20 do 5W-40) i na Honda forumu (tamo sam 'stalker') Honda kluba Srbija.

    P.S.
    Nekoliko dana "me nema". Ako ne odgovorim na neko pitanje to je samo zato.

    ОдговориИзбриши
  30. Eneos ulja (uopšte) su veoma dobra.
    0W-50 i 0w-20 su jedna od (naj)boljih.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Steva hvala puno na brzom odgovoru.
      nije da vozim rally ali nekad mi se omakne pa ode u blokadu :-)
      svakako planiram ostati na eneos ulju.
      honda ima 104 tkm a peugeot 55 tkm.
      da nastavim u hondi koristiti 0w20 eneos ili da pređem na 5w40 eneos sustina.
      hvala puno još jednom.

      Избриши
  31. Vozite još godinu-dve (bar do 120k km) sa OW-20.
    Imate i Sustina 5W-30 pre 5W-40 a kao što rekoh zavisi da li vozite više po gradu (pa tridesetica) ili otprilike isto ili više van njega (pa četrdesetica).
    Za kratke izlete u blokadu je 0W20 bolje i od 5W40 i od 0W50. Druga dva su bolja za duga opterećenja motora pri velikim spoljnim temperaturama.
    Za pežo je 5W-30 za sada idealno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  32. Stevo promenio sam auto, kupio sam Hondu accord 2006 god. Vidim u massu da ima neka promotivna ulja pa me zanima sta moze od toga. Znam da bi od motula islo 8100 ali koje? Mislim da ide 5/30 gradacija ali ima ih toliko vrsta, eco clean, x clean, eco nergy...
    Auto je redovno odrzavan, ne trosi ulje i presao je oko 160000km, evo link do ponude vidim da je u pitanju rasprodaja http://www.e-mass.rs/proizvod.php?idA=4751&LID=1h74jcjhl427vk1
    i ovo ulje http://www.e-mass.rs/proizvod.php?idA=3343&LID=1h74jcjhl427vk1 sta mislis o tome dali vredi nesto?
    Ako vc nemoze nista od toga koje bi bilo najbolje motulovo ulje za moj auto, pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  33. Daj mi dan-dva da natenane razgledam.
    Ovako "s nogu", nisam baš "onaj stari".
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  34. Može (skoro) sve.
    8100 E-tech Lite 0W-30 je verovatno i kvalitetnije od ostalih (estarska sintetika) ali ipak nije prvi izbor za motor od 100k milja (ipak je A5/B5). Sa druge strane sigurno je adekvatno.
    8100 X-lite 0W-30 je verovatno NAJISPLATLJIVIJE.
    Ako bi ste da iskoristite akciju ovo je dobar izbor.
    8100 Eco-nergy 0W-30 je slično prvo navedenom, malo je viskoznije pa i pogodnije ali i dalje (verovatno) nije za izbor no. 1.
    Isto ulje u 5W-30 je opet "tu negde".
    X-clean 5W-30 je već bolji izbor ali se sigurno manje isplati od X-lita 0W-30.
    I na kraju X-clean+ ... dobro ulje ali možda tek osrednji izbor (moguć, naravno) kako zbog visoke cene, tako i "pogodnosti" i još nekih sitnica.
    Pozdrav!

    P.S.
    Nisam zaboravio godišnjicu bloga ali zmaj "nestižeme" mi je za leđima.

    ОдговориИзбриши
  35. Stevo stigle nove akcije u massu, sad sam gledao ponude pa da utanacimo. U ponudi su 5/30 8100 X-clean i X-clean+ kanta od 5L i dobija se gratis 5L tecnosti sa soferku. Da li bi odgovaralo to za moj auto honda accord 2006 170000km god. prelazim oko 10000km, ili da uzmem nesto drugo evo ti link ka ponudi
    http://www.e-mass.rs/proizvod.php?idA=12287&LID=vg8ojsvzveucot7

    ОдговориИзбриши
  36. Zaboravio sam da napomenem da imam ugradjen sekvent plin, malo pre sam gledao na motulovom sajtu i preporuka je 8100 Eco-lite 0W-20 kao najbolje resenje i 8100 Eco-nergy 0W-30 kao dobro resenje, predpostavljam da je to za nove motore? Pozdrav Stevo i sve najbolje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Skoro odgovarah na slično pitanje ali za mlađi automobil (2008.) sa 49000km.
      Tamo sam "glasao" za 0W-30 ulja kao prvu opciju (pa ih nije bilo, ne samo kod Motul-a) tako da bi ovde još lakše mogli da ih zaboravimo (čak i X-lite koje je high HTHS ulje).
      Dakle, X-Clean 5W-30 je vrlo dobar izbor, primarni, a verzija plus ako je to cenom isplativo.
      Plus je malo drugačije aditivirano a osnova je identična. Dakle ne isplati se (kao skuplje) za malo km godišnje (kod VW-a i 504/507 može i dve godine pa se isplati), ali ako je na akciji iste ili slične cene, dolazi u obzir.
      X-clean ali u 5W-40 jeste opcija (170k km) i jeste na akciji ali bih to ostavio za kasnije (preko 200k km i to opet samo kao mogućnost ali ne i kao obavezu).
      Pozdrav!

      P.S.
      Lepe akcije, cene solidno niže (tečnost za šoferku je lepa stvar ali sekundarna).

      Избриши
    2. Postovanje Stevo, sta mislite o 8100 X-cess 5W40 za tou Hondu, posto imam istu, a to ulje je najjeftinije u Massu od ponudjenih?

      Избриши
    3. Nije sporno da 5W-40 može, a kad može onda X-cess (itekako) dolazi u obzir. X-clean je verovatno malo bolje rešenje ali je i skuplje.
      U starije motore može i 10W-40 ali je 5W-40 ipak granica kvaliteta za taj motor koju bez preke potrebe ne treba prelaziti.
      X-cess je dobro rešenje.
      X-clean je nešto bolje rešenje
      0/5W-30 ulja su još bolja (gore navedeno), za motor u iole boljem stanju (pa i za preko 100 ili 150k km).
      Ako ste u frci sa lovom, uzmite makar kvalitetno 5W-40 ulje (X-cess to jeste) a ne PS ulja (10W-40).
      Dakle za samo pitanje: može li? odgovor je: može! (naravno).
      Gore je napravljena analiza za pitanje: šta je idealno?
      X-cess je dakle sasvim zadovoljavajuće rešenje.
      Menjajte redovno, 10k km ili godinu dana.

      Избриши
    4. 0W-40 ulja su takođe dobar izbor ali u slučaju Motul-a, to nikako nije isplativo.

      Избриши
  37. Zdravo Stevo, da li su c2 ulja u sustini bolja od c3 konkretno me zanima izmedju MOTULA 8100 Eco-clean 5W30 C2 i 8100 X-clean + 5W30 C3 cene su vrlo slicne treba konacno da pazarim ulje ovih dana pa me zanima koje je bolje izmedju ova dva. Auto i dalje isti honda accord 2006 171000km pozdrav i sve najbolje.

    ОдговориИзбриши
  38. U suštini zavisi od motora.
    Uopšteno gledano C3 ulja bi mogla da se okvalifikuju kao "bolja" jer imaju nešto više (sličnih) aditiva uz sličnu osnovu.
    Međutim, C2 ulja su prilagođenija motoru, koji je u pitanju i uopšte samnjuju otpore u motoru te u pogodnim konstrukcijama čak i smanjuju habanje motora i potrošnju goriva (mada je to tek oko 1%).
    U novijem motoru nema dileme (Eco-clean) a kod Vas je taman negde na "klackalici". Ukoliko vozite Truck Day ili slično, svakako je bolji izbor Clean +.
    Najprostije:
    Ukoliko je više od 2/3 km u gradskoj vožnji, onda C2 ukoliko ne, onda C3 (može i bez plusa Clean, ali samo ukoliko je osetno jeftiniji).
    5W-40 je tek za veoma mnogo pređenih km (recimo 250 hiljada km ili ukoliko se vuče prikolica ili na neki drugi način opterećuje motor).
    Pozdrav i sve najbolje, takođe.

    ОдговориИзбриши
  39. Uzeo sam ipak x-clean+, ima jedna radnja u nisu koja prodaje kompletan motulov program ulja i ostalo, mitic company, oni su sada i zvanicni dileri za bmw. Imaju ovlasceni servis pa uz kupljena ulja imate i gratis zamenu, eco cleana nije bilo bar ne u gradaciji 5/30, zacudilo me kad je proveravao koje ulje ide za moj auto po motulu mu kaze da je to 5/40 malo mi je to cudno? moguce da je pogresio u necemu? Inace cena ulja je bila takodje vise nego povoljna, bila je neka akcija, 1200din po litri, hvala jos jednom Stevo, pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nije loše. "Oil finder"-i nikad nisu savršeni (Motul-ov obično daje nekoliko varijanti).
      gde ide 5W-30 uglavnom ide i 5W-40 naročito posle više od sto hiljada milja ("iznad mora").
      Cena je prilično fer (tek "žilet" iznad 10€).
      Pozdrav!

      Избриши
  40. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  41. Poštovani gospodine Stevo,

    Došlo vrijeme za zamjenu ulja,auto Golf 4, 1.9 TDI 74 kw.Addinol or Motul?Auto je presao 220 000 km,potrosnja je oko 1 l na 10 000 km.

    Unaprijed zahvalan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kako Vam finansije dopuštaju. Verovatno se Addinol više isplati, a Motul ima veću mogućnost izbora i bolje "zvuči".
      Kako god, nećete pogrešiti.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Imam mogucnost da Addinol nabavim direktno iz zemlje proizvodjaca.Ako bih se odlucio za Motul,sta preporucujete?X clean?X cess?
      Pozdrav

      Избриши
    3. Poštovani,
      Za Vaš motor je zahtev VW 505.01 pa su Motul opcije:
      Specific 505.01/502 ili X-Clean 5W-40.
      Ulje menjajte jednom godišnje ili na 15000km (šta prvo bude ispunjeno).
      Pozdrav!

      Избриши
    4. Hvala na izdvojenom vremenu.
      Srdačan pozdrav!

      Избриши
  42. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  43. Zdravo Stevo, interesuje me za Hondu Accord 8 gen sa 120000km benzinac plin koja je tvoja preporuka za ulje srednji budzet. Do sad sipano Castrol magnatec 5/40 C3.

    ОдговориИзбриши
  44. Izvinite sto sam ovako direktan, moje postovanje.

    ОдговориИзбриши
  45. Poštovni g. Oliver,
    Nemate se zašto izvinjavati, pitanje je o.k. (većina je takva).
    Mislim da već koristite kvalitetno ulje, koje je sasvim adekvatno za Vaš motor.
    Castrol Edge 5W-40 je nešto bolje ali i skuplje rešenje. Uopšte, Castrol-u se nema šta zameriti osim što ima nešto "jaču" cenu.
    Druga (slična) ulja (SAE 5W-40 API SN ili SM, ACEA C3 nije obavezno, ali je o.k. naročito zbog TNG-a, inače prednost za "obična" ACEA A3/B4, za samo benzin) drugih proizvođača mogu biti nešto isplatljivija. Shell je više nego dobar (to su ustvari "Honda" ulja), Total je verovatno najisplatljiviji (to su nekad (pre 10-tak god.) takođe bila "Honda" ulja, odnosno obratno).
    Castrol je dakle o.k. Total Quartz 9000 ili INEO MC3 (može i u 5W-30 i 5W-40) su verovatno "best buy". Naravno, spisak mogućnosti je dugačak (Eneos, Kroon, Motul ...) ali sam uzeo ono što ste naglasili ("srednji budžet").
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  46. Postovani g.Stevo,
    Kao i uvek hvala vam na odgovoru, svraticu do prodavnica da vidim sta se nudi, pogledacu i motul i eneos.
    Srecni praznici!

    ОдговориИзбриши