Nedostatak vremena koji sam spominjao u prošlom tekstu je svakako uzrokovan i time da pišem na nekoliko foruma. Glupo mi je da tekstove ponavljam te da ih objavljujem na više mesta a izuzetak sam napravio kod kočionih fluida i antifriza, mada su tekstovi bili izmenjeni (pojedini delovi i radikalno) u odnosu na izvorne sa CBC foruma.
Bilo kako bilo, neki od tekstova su toliko dobri da mi je prosto žao što nisu i na blogu. Sa druge strane, velika je prednost imati više mesta za pisanje jer se tako održava (stilski i nivoom, kao i tematski) ne samo blog nego i teme na forumima.
Najbolji primer je novootvorena mogućnost pisanja blogova na CBC-u. Tu sam formu iskoristio ne samo za ekonomske i književne aspiracije već i za malo neobaveznije ćaskanje o uljima. Naime sam administrator foruma (i/ili neki od urednika) su prilikom ažuriranja softvera za forum tematiku “Motorna ulja – kroz horizont događaja” svrstali u “ Tehnička dokumentacija, teorija, diskusije” što stvara malo veću obavezu autoru da ozbiljnije piše o mazivima (kao da još može, a teško da može). Blog ima sličnu konotaciju te je blog na forumu ispao idealno mesto za “ćaskanje” o mazivima koje nema tako ozbiljan ton i zasnovanost od minimum 99% nego pruža autoru (i čitaocima, prijateljima) mogućnost za eksperimentisanje, pretpostavke, iskustva, pa čak i pokušaje koji su kontroverzni ili makar neuobičajeni u praksi.
Kao dobar primer, nameće se tekst (iz dva dela zbog ograničenja dužine post-a) o tome šta sipam u moj automobil (od maziva, ulja). O tome ćete, naravno, pročitati tamo, a “tamo” je:
http://www.cbc.rs/entry.php/17-%C5%A0ta-sipam-u-svoj-auto-Deo-I
http://www.cbc.rs/entry.php/18-%C5%A0ta-sipam-u-svoj-auto-Deo-II
Takođe bih preporučio tekst “Čarobni pasulj” iako nema (ama baš nikakve) veze sa mazivima:
http://www.cbc.rs/entry.php/15-%C4%8Darobni-pasulj
Da malo dopunim pisaniju “Šta sipam u svoj auto” jer je ona potpuno opušteno pisanije i opis stanja pre nego bilo kakav ozbiljan savet (mada je jedan deo drugog dela baš to – nekakav zaključak, i to solidan, šta je zapravo najbolje, za „Skalu 55“). Da dopunim upravo taj deo, šta bi (u teoriji) bilo najbolje sipati u Skalu 55 (iako je neprimenjivo u praksi, pa ću napisati u dva dela, šta je moglo a šta može sad, iz razloga što se već 3 godina automobil ne proizvodi).
Pretpostavka je da modeli od 2000. do kraja proizvodnje (2008.) imaju prosečan vek motora 120k km (100 do 150k km).
Varijanta „radikal“:
na 2000km i prvom servisu sipati 0W-40. Prednost imaju API SJ ulja kao što su: MOL Star i Valvoline SynPower.
Menjati na 15000km pa ponovo na 30.000km (TNG poželjan, uz 10-tak % vožnje na benzin). Ono malo dosipavanja vršiti 5W40 uljima ili leti čak nekim „težim“ (10W-40/50). Onda do 60.000km 5W-40 uz letnje dosipavanje 15W-50 PS ulja ili 15W-40 mineralki. Najbolje (ko vozi cca. 20k km, 8 meseci 5W-40 te 4 toplija meseca 15W-40). Od 60k km 10W-40 preko cele godine uz 15/20W-40 dosipavanje leti. Od 80k km može i Maxlife 10W-40 koji leti možete dosipavati 15W-40 varijantom istog ulja. Od 100k km 15W-50 kao celugodišnje, mineralke kao primarni izbor. Eventualno dosipavati 10W-40 zimi. Leti može i 20W-50.
Posle kako hoćete ali bi ovako trebali da nastavite do „raspada motora“. Druga mogućnost je da od 80k km pređete na 10W-60 ulja pa do kraja života kao celugodišnje rešenje. Koristite pre svega PS ulja u ovoj kategoriji i maksimalno API SL a potrudite sa da nađete SJ, SH ili SG.
Varijanta „optimal“:
5W-40 prvih 30 do 40k km. Leti dostipavati 10W-40/50.
Od 30 do 60k km – 10W-40 uz obilato dolivanje 15W-40/50 leti (ukoliko bude potrebe), zimi (ukoliko uopšte treba) možete dolivati i 5W-40.
Od 60k km do 90k km – 15W-40, zimi dolivati 10W-40 pa čak i 5W-40 (ne isplati se kupovati 5W40 samo za dolivanje). Od 75k km poželjno je koristiti ulja za motore sa mnogo km (Maxlife i slična).
Od 90k km, koristiti 15W-50 mineralna ili PS ulja preko cele godine. I tako do „kraja života“. Dosipavajte 10W-60 preko cele godine ili isto 15W-50.
Varijanta „konzervativ“:
Sa njom ćete preći manje km, motor će vam biti prljaviji ali ćete manje menjati zaptivke i manje će te dati novca za samo ulje. Imaćete „peace of mind“ znajući da čuvate (makar lošu) trediciju i što će vam zaptivke procureti mnogo kasnije.
Verovatno ste već na 30 do 50k km sa automobilom, te je ovo i varijanta za vas.
Od početka ... 15W-40. Propustili ste idealnu priliku da prvih 30 do 50k km vozite na 10W-40 uz dosipavanje 15W-40. Sada bi mogli da (na 30 do 50k km) isperete motor pomoću 5W-40 ulja ali bi za to morali da spremite ampulu ulja i komplet rezervnih zaptivki pa šta kad popusti a vi menjajte i samo bez nerviranja.
Od 50-80k km vozite sa sipanim 15W-40 uljima. 10W-40 dolivajte zimi a ako prelazite km i motor vam pride troši ulja manje od proseka, zamenite (inače jeftin) filter ulja pred zimu i eto prilike da dolijete pola litara PS ulja niže viskoznosti. Ionako ulje menjate s proleća te vam malo manja visoznost neće smetati. Leti dosipavajte 15/20W-50
Ukoliko dva puta godišnje menjate ulje, idealno bi bilo: leti (4-5 meseci) 20W-40 a „zimi“ (7-8 meseci) 10W-40, pa nijednom ne koristite 15W-40 ali 'statistički' ste baš tu cele godine.
Od 80k km koristite 15W-40 Maxlife ili slična ulja. Leti dosipavajte 20W-50 istog proizvođača.
Pošto je motor bio zaštićen ali ne idealno od 100k km već prelazite na 20W-50 ulja uz „zimsko“ 15W-40/50. 20W-50 ne moraju nužno biti „Long Life“ ili „Maxlife“ ili „High Mileage“ ulja ali naravno: mogu da budu.
20W-60 izbegavajte mada pri većoj potrošnji ulja i leti može i to. Ipak kada 15W-50 i naročito 20W-50 nisu dovoljna bolje raditi generalnu ili dosipavati veću količinu 20W-50.
Moglo bi još o ovome, uz eventualno korišćenje monogradnih ulja (mada zbog TNG sve manje preporučljivo jer su se održala uglavnom „diesel“ varijante koje tek uslovno mogu da se koriste kod benzinaca i još „uslovnije“ kod TNG pogona, jer su „puna“ sulfatnog pepela, cca. 1,5%; naravno ima i izuzetaka ali zbog opšteg pravila ovu mogućnost bih zanemario).
ŠTA JOŠ IMA ZANIMLJIVO?
Malo čvršći i konkretniji stav o GM uljama:
http://www.mycity.rs/Servis-odrzavanje-i-gume/Motorna-ulja_29.html
Slično bi se moglo reći i za Ford ulja (ionako ih dobrim delom u Evropi pravi Total).
Uzgred kad sam već kod GM brenda onda bi bilo dobro da budem kod GM brendova i podsetim na ACDelco koji je još jedan brend GM-a. Ova ulja su u (praktično) istoj klasi kao i GM. Možda je zamisao bila da budu čak i nešto jeftinija međutim vremenom su se ova dva brenda gotovo izjednačila. Kao i GM pre svega ispunjavaju GM standarde ali su naravno O.K. i za druge automobile.
Kako je reč o manje poznatom brendu u Srbiji (i sličnim tržištima) je čak sigurnije kupovati ova ulja jer su veće šanse da ih nađete iz kvalitetnijih izvora (sa Zapada). Pre dve godine su ova ulja stizala iz Belgije (nadam se i verovatno i danas) što može da znači (i znači) da su čak i bolja kupovina ne samo od GM (ili makar ravnopravna) nego i od nekih poznatih brendova koji imaju sumnjivu zemlju porekla (“EU”).
Kad smo već kod GM-a moram da se osvrnem i na dva najnovija teksta na Chevrolet forumu Srbije. Radi se o mojim preporukama za Aveo i Cruze modele.
http://www.chevroletforumserbia.com/viewtopic.php?f=27&t=131&sid=3855839c6b2096c1eaa54eb3d0b17c01
http://www.chevroletforumserbia.com/viewtopic.php?f=28&t=133&sid=3855839c6b2096c1eaa54eb3d0b17c01
Odavno (više meseci) nisam bio tako zadovoljan i ponosan kao u slučaju preporuka fluida za Aveo.
Naravno priča se ne završava samo na Aveo i Cruze modelima Chevrolet-a, već oba teksta mogu biti od koristi i vlasnicima drugih GM vozila sličnih godišta. Tekst o Aveo modelu može dati dobru ideju i vlasnicima mnogih Opel vozila iz perioda 2005-2008, a tekst o Cruze je praktično namenjen svim GM vozilima sa zahtevom za Dexos2 motornim uljima i napravljenih od jeseni (šta god to bilo) 2009. pa na dalje.
I na kraju ali ne i po značaju, pitanje cene ulja. Ovim ću se baviti u nekom skorašnjem tekstu (nastavak teksta „koliko para toliko muzike“, verovatno pod naslovom „zašto skuplje platiti isto?“). Sad samo par naznaka bez referenciranja (nema linka).
S vremena na vreme dobijem mejl, najčešće zapanjenih, poznanika (čitalaca) koji su gledali cene ulja u inostranstvu (naročito Zapadnoj Evropi). Za većinu njih je to ŠOK.
Najnoviji u nizu (od pre nekih nedelju dana) je i najdetaljniji (i citaraću ga ili bar delom, ako za to dobijem dozvolu, naravno bez spominjanja imena, u tom budućem tekstu) na ovu temu.
Čovek je posle letovanja u Grčkoj bio u prilici da prođe put od Belgije do kuće, naravno, preko Nemačke i Austrije pa Mađarske gde su ga (svuda) cene ulja naprosto ZAPANJILE.
Tako recimo, PS 10W-40 se ne može naći ispod 10€ za litar, 5W-40 je najčešće oko 25 evra a 5W30 i preko 30€. Znači najmanje duplo više nego u Srbiji, a često i trostruko uz prosečan odnos cena 5:2.
Ne treba zaboraviti veće troškove i veće poreze (zbog obavezne reciklaže i ekologije uopšte, ali prave a ne samo za nenamensko punjenje budžeta) tako da je bar 50% veća cena (kod nas na nivou 60-70% tamošnje) zapravo minimum koji treba očekivati. I gorivo je skuplje (malo manje od 50%, jer niko nema poreze koji su tako neprimereni standardu i BND (BNP) kao što je to slučaj sa nama).
Ipak, razlike su znatno VEĆE te zaista budi podozrivost prema tome da li je „izvozni kvalitet“ zapravo „down grade“. Zapravo, uglavnom, jeste i često je ovo čak i nezamaskirano. Ipak uglavnom ljudi toga nisu svesni, bar ne u potpunosti.
Nemam sta dodati, veoma zanimljiv tekst... Srdacan pozdrav
ОдговориИзбришиKoji od njih? :-)
ОдговориИзбришиStevo, ako u Opelov motor Z18XER (140KS, 2006., - za koji je preporuka 5w30), dodamo jos jednu nepoznatu - LPG, na sta onda ide preporuka? Unapred hvala. Pozdrav.
ОдговориИзбришиMalo su mi cudne informacije vaseg poznanika o cenama ulja, posebno za Grcku i Bugarsku. Da nije nesto to on pobrkao ? Jes da su nesto skluplja no kod nas, al su bar upola od navedenih. U Grcku idem najmanje 3-4 puta godisnje i ne da bas analiziram cene ulja posto znam da su skuplja pa mi nije bio neki interes, al 5-40 je otprilike 10-12 E. U Bugarskoj su i nesto jeftinija. ??
ОдговориИзбришиPoštovani g. Mika,
ОдговориИзбришиZa vaš motor (bez a naročito sa LPG-om) najbolje bi "legla" ulja koja ispunjavaju Dexos2 standard.
5W-30 kao prva opcija, pod tri su 0/5W-40 ulja (pod dva nema ništa).
Više detalja u tekstu o fluidima za Cruze.
U ovom post-u imate link na njega.
Praktično sve tamo rečeno (za ulja) važi i za vas.
Naravno važi i za ostale fluide, osim kod Rashladne Tečnosti gde bi pod 1) išli Glysantin G-34 (Dex Cool) a tek onda G-30.
Naravno i količine su nešto drugačije.
Pozdrav.
Poštovani Kosta,
ОдговориИзбришиNe kažem da niste u pravu ali preneo sam ono što mi je čovek napisao. Jeste malo više od onoga što sam čuo (i manjim delom video i to pre neku godinu) ali kako je iskustvo taze, ne bih ga sumničao.
Pojedina (i to ne tako zvučna imena) sintetička ulja su bila i po 40€ za litar.
Inače cene su prvenstveno sa benzinskih pumpi.
Cene iz Bugarske sam dao ja, a tamo je Eko bio 10 ili 11€ (5W-40), dok je PS 10W-40 bilo nekih 7€ (to se već slabije sećam a zapisao nisam).
On kaže da je u Grčkoj PS 10-tak € a 5W40 čak i 18€ (nije ulazio u detalje, u Grčkoj su mu cene i sa pumpi i iz supermarketa).
Verovatno istog ima i po 15€ a možda i vaših 12€.
Nije toliko ni bitno (za sada, a biće nešto kasnije) koliko da je činjenica da je to ulje kod nas jeftinije. Otprilike duplo. Slično i sa 10W-40 (dobro, malo manje od duplo).
Slično je i u Belgiji-Nemačkoj-Austriji gde bi se ulja mogla naći i 20-30% jeftinije ali je zanimljivo da na pumpama ide od 13€ (za PS) pa naviše.
Čak je i Elf (i tamo među jeftinijim) više nego dvostruko skuplji nego kod nas (pojedina ulja i trostruko).
Čitalac 84, Nenad Trajković.
ОдговориИзбришиTaman "zaokružuje" sedmu dvanaestorku ili dvaneestu sedmorku.
Hvala druže! I drži se.
I, što bi rekli Grci, samo "siga-siga", od jurnjave nema vajde.
Аутор је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиOvde je malo očiglednije zašto su vas roboti "šutnuli". Verovatno zbog reči jebino što im je zazvučalo vulgarno (što jest, jest) ali je "ljudskoj rasi" (u odnosu na robotsku) očigledno da ste samo pogrešno otkucali "b" umesto očiglednog "d".
ОдговориИзбришиJedino. Naravno.
Ne mogu da menjam komentare (samo da brišem mogu) inače bih ispravio. Izvinjavam se ukoliko neko "robotski" shvati kao "ružnu reč", ali nenamerno je.
Uzgred, da je jedino i nije (bilo).
ОдговориИзбришиPunu listu (samo licencirana, verovatno ima i neko koje nije) imate na:
http://eolcs.api.org/brandSearchResults.aspx?mode=grade&q=0W-50
Kao što se vidi, nema ih mnogo mada je lista poduža.
Iz razloga što je Eneos licenciran 4 (ČETIRI) puta (?!) u dve verzije ulja (nisu baš identične ali očigledno da liče, jedna verzija je "civilnija").
Tu je (naravno) i Sinopec, a treba pomenuti i Sunoco, a ostali su manje poznati brendovi i u Evropi uglavnom nedostupni.
Uglavnom je ova kategorija rezervisana za Racing ulja koja se (i pored API sertifikata) koriste u takmičenjima nižih i srednjih rangova.
0W-60 ulja nema (ima niskoserijskih i nesertifikovanih sa cenom od preko 100$ za litar) a 5W-60 ulja ima svega 4 od dva proizvođača.
Naravno (kao što čitaoci bloga znaju) tu je i MOL ali nema full API licencu (koja je od značaja za američko tržište a manje za evropsko, mada treba ceniti ulja iz evrope koja imaju zvaničnu API licencu) pa nije na listi.
Sva ova ulja su izuzetna jer je izuzetno teško napraviti ulje ovih viskoznih gradacija. Odnosno možda i nije ali da bude dobro, svakako jeste (teško napraviti).
Malo zakasneli odgovor, izvinjavam se...
ОдговориИзбришиSve tekstove sam povezao u jedan tako da je bilo korisno i opustajuce procitati... Veliki pozdrav
Puno pozdrava, najbolje sto sam nasao za ulja i povezanu problematiku.
ОдговориИзбришиDali moze ponovo pregled za ulje LUKOIL-a, ali sada je LUXE, i to pre svega SAE: 5W-40 API SM/CF posto ima i MB-Approval 229.5 za razliku od LUX pre dve godine. Cena u Makedoniju je 1750 denari za 5 litra (~29 eur).
Ovo pitanje je postavljeno još na jednom mestu.
ОдговориИзбришиKako sam već odgovorio, nema potrebe ponavljati se.
Zato samo zaključak:
Lukoil sa MB 229.5 odobrenjem je još bolji nego bez njega, a za pomenutu cenu je odlična kupovina.