Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 5. фебруар 2012.

Vanredna situacija, Emergency Situation (šta sa -40 cel. ili F svejedno, what about -40)


Nije vanredno stanje već - VANREDNA SITUACIJA.
Ali sada objavljeno u celoj zemlji (Srbiji).
U vezi sa ovim treba pomenuti i Sjenicu gde je zabeleženo (pre neki dan) i celih -36°C (-33°F).
Sa dizelom je jednina varijanta da se pali motor već na "duplo manjem" misunu (oko nule po F ili -18 cel.) i/ili da se vozilo (mašina) drži u garaži (grejanoj, delimično grejanoj ili negrejanoj).
Naravno o tome je već rečeno u prethodnom tekstu (šta i kako). Treba ići na 10% petroleuma ili benzina, kao i na varijantu max. aditiva protiv izdvajanja parafina plus 1% izopropil alkohola.

A šta sa benzinom?
Iako bi se reklo - ništa, nije baš tako.
Prvo i prvo teško ćete pokrenuti čak i benzinski motor na tolikom mrazu.

Zatim, koristite evropremium benzin jer ima manje sumpora, parafina i uopšte je višeg kvaliteta (i ima manje vode, mada oba ne bi trebala da ga imaju).
Glavni protivnik vam je voda (kondenzat) pa stoga koristite etil alkohol ali u što manjoj koncentraciji (do 0,5% krenite od 0,2%) da bi lakše upalili motor.
Još je bolje (iako skuplje) koristiti i aditive za absorbovanje vode iz goriva. Obično idu i u benzin i u dizel.
Winn's Dry Fuel je klasičan aditiv tog tipa.
U dvotaktne motore ne sipajte mineralna 2T ulja, pa čak ni PS, već čistu sintetiku (naročito ako se ne pravi smeša, premiks već imate poseban sistem za podmazivanje).
Ovo je veoma važno kod motornih sanki (evropremium, uz sintetičko ili eventualno PS 2T ulje i aditiv protiv vlage ili alkohol u manjoj količini).
Za benzince je električna instalacija od izuzetne važnosti te ako nije u idealnom stanju, na -35°C bolje ostanite kod kuće (ili upotrebite ispravno vozilo ako ste profesionalac i na poslu).

10W ulja su na ovim temeperaturama već GEL(irana) a ni dobar deo 5W ulja neće biti od koristi.
Uglavnom 5W-30/40 ulja su apsolutni minimum a 0W-30/40 ulja postaju - NUŽNOST.

Sa kočionim fluidom ćete već preživeti, upravo do -40°C pa i neki stepen niže, ali su vam amortizeri već na granici (ili već imate "mast" umesto ulja), dok je većina čvrstih maziva izgubila većinu svojstava (uglavnom su za do -30°C mada ima i onih koja su i za -40°C; recimo za ležajeve točka ili homokinetičke zglobove DIN 51825 KPF 2 N -40 (zadnja oznaka je za maksimalno nisku temperaturu primenjivosti), tj. ISO-L-XDDHB 2 gde treće slovo (posle L) označava donju radnu temperaturu, u ovom slučaju D koje označava -40°C)

Imaćete problema i sa menjačem. ATF-di su još uvek tečljivi ali je ceo mehanizam automatskog menjača na granici svoje upotrebljivosti. Sa manuelnim menjačima je još veći problem jer su sva 80W ulja (i naviše) već u čvrstom stanju a i PS 75W jedva da su tečna. Jedino sintetička 75W-xx ulja mogu biti upotrebljiva (neka i do -60°C, vidi u tekstovima o menjačkim uljima).

Antifriz 50% (sa oznakama "40") je već blizu smrzavanja te bi trebao da se pojača na 55-60%.
Većina modernih AF-a može da se podesi da mrzne i na -65°C pa i svih -70°C uz koncentraciju od oko 68% (vidi tekst o tome, a treba pročitati uputstvo konkretnog proizvoda).

I na kraju, ali ne i po značaju: Baterije (akumulatori).

E ovde smo svi zajedno propisno "naštrumfovali".
O ovome možda i poseban tekst a sada samo par reči.
Iako će olovne baterije (akumulatori) u potpuno napunjenom stanju imati tečni elektrolit i do -60°C, ne zaboravite da već "polu" prazan može da smrzne i na  -30°C a ispražnjen i na  -10°C.
Onda je samo da se baci.
Kako kapacitet naglo pada sa temperaturom, dva standardna akumulatora vezana paralelno (gde god ima mesta) su ono što vam treba (dupli kapacitet baterije) ili bar 50% veći kapacitet od standardnog (recimo 70Ah umesto 45Ah). Vodite računa da se u ovim slučajevima baterije lošije pune nego za standardne pa ćete ih morati često dopunjavati van vozila (mašine).
Čak iako vam je akumulator u dobrom stanju (nov) dobra je ideja skinuti ga sa vozila ako više sati nije u upotrebi.


15 коментара:

  1. Hvala na ovim informacijama Stevo!
    Mene interesuje kakvi su to akumulatori koji imaju oznaku Ca na sebi. Naime u tehnickoj knjizici za mog Forda navedeno je da samo takav akumulator smije ici u auto pa me interesuje da li ti je to poznata takva vrsta akumulatora i zar je moguće da je to bitno prilikom kupovine akumulatora?

    ОдговориИзбриши
  2. E za ovo mi treba (godišnji) odmor ;-)
    šalim se ali pre vikenda nema šanse za detaljnije objašnjenje (imaš dosta toga na cbc i poljoinfo; teme "koji akumulator na Rakovicu 60" i "akumulatori".
    Ca-Ca akumulatori ("Ca tehnologija") je prosto rečeno upotreba Ca legura u proizvodnji elektroda što doprinosi manjem gubitku vode (potupno bez održavanja), dužem trajanju akum. (ako ima odgovarajuće punjenje, alternator), većem kapacitetu za istu masu (zapreminu) i još nekoliko sitnica.
    I skuplji su naravno.
    Zašto samo "Ca" akumulator.
    Zato što traži malo veći napon punjenja (više od 15V, min. 14,8V) od klasičnih ("hibridnih", Ca-Sb) kojima treba 14-14,5V (14,4V), kao i najmodernijim AGM olovnim akumulatorima (jeste, sve je to isti el.hem. sistem, nije "zvezdana kapija", Litijum i slično).
    I to je zbog toga. Kod drugih tipova bi imao "premunjavanje" kao što se Ca ne dopunjuju dobro na starim vozilima.
    Tih 0,5-1V je baš značajno što sam "doučio" na CBC-u (meni kao elektrohemičaru nije delovalo baš tako ali sam se nekih stvari podsetio a neke pročitao i zaista je tako).
    Primer ovih (Ca-Ca) akumulatora su:
    Exide Premium, Varta Silver Dynamic, Bosch S5 ... White Horse, itd.

    ОдговориИзбриши
  3. Zdravo,kako ste?
    Nova sam u svetu automobilizma,pa sam htela da da vas pitam nesto. U januaru 2011.godine kupila sam
    Punto classic LPG sa motorom od 1242 cm3. Zanima me da mi sto duze traje uz gradsku svakodnevnu voznju,a u prodavnici sam videla ulje Motul V300 10w40 chrono.Zanima me da li smem da ovo ulje koristim u mojim kolima tokom cele godine i kakvi bi efekti bili.Da li ce mi unistiti motor? Kakva bi bila potrosnja,buka,habanje? Napominjem da vozim u Beogradu i da van grada idem jako retko,koristeci LPG.Koliki bi bio interval zamene ulja?Ovo ulje mi se dopada zato sto je sinteticko i zato sto mi je prodavac rekao da smanjuje trosenje motora.
    Unapred se zahvaljujem.
    Milica,BG

    ОдговориИзбриши
  4. Ili, da koristim V300 5w40? Vidim da mu je spec. gustina 0,895... Cini mi se da je to veca gustina u odnosu na druga ulja 5w40.Da li bih sa ovim uljem imala vecu potrosnju goriva?
    Milica,BG

    ОдговориИзбриши
  5. Zdravo, nije loše.

    Poštovana Milice,
    Motul 300V Chrono je svakako najbolje ulje u slobodnoj prodaji u 10W-40 viskoznoj gradaciji.
    Prodavac Vas nije slagao kada je rekao da je ulje sintetičko i da smanjuje trošenje motora.
    Ipak, za Vaš automobil i uslove vožnje ovo nije najbolji izbor (ni blizu).
    Tačno je da prevazilazi sve relevantne standarde po većini industrijskih testova ali je em (pre)skupo za normalnu vožnju em njoj nije namenjeno, te ga u tim uslovima dostižu i manje ili više lošija ulja.
    Pored toga formalno je API SH/CF ulje i kao takvo neupotrebljivo za DPF dizele i nepreporučljivo za najnovije katalitičke sisteme (TWC). Ovo je tzv. full-SAPS ulje sa svim dobrim i (ekološki) lošijim stranama.
    Motoru bi samo prijalo ali ima tu par faktora koji ga čine da ne bude primarni izbor kod većine novijih automobila koji se koriste pri normalnim uslovima.
    Ono što je moja preporuka vama je:
    1. Motul X-cess 5W-40. Ovo je 100% sintetičko ulje i potpuno se uklapa u vaše potrebe kao i za Fiat Punto Classic, sa ili bez LPG. Osim što je ACEA A3/B4 i API SM/CF ovo ulje ispunjava i Fiat 9.55535-H2, M2 i N2.
    Više nego dovoljno, zapravo premašuje zahteve. Kao MID-SAPS ulje veoma je pogodno i za novije i starije kostrukcije motora kao i sve vrste goriva.
    2. Motul X-Clean 5W-40. Za nijansu modernije i kvalitetnije ulje ali i skuplje. Ako je prethodno više nego dobro, ovo će (samo) biti još bolje. Na prelazu je između Low SAPS i Mid-SAPS ulja i jako dobro prilagođeno LPG (TNG) pogonu. Manji TBN od prethodnog nije od značaja a verovatno i za nijans(ic)u bolje čisti motor, ali sa druge strane to je više od akademskog značaja. Drugo je mesto zato što sam Motul navodi prethodno kao najbolje za Fiat motore po navedenim zahtevima proizvođača.
    Kao i prethodno, 100% je sintetičko. Ispunjava API SM/CF i ACEA A3/B4/C3.
    3. Motul Specific CNG/LPG 5W-40.Takođe 100% sintetičko. Ispunjava API SM/CF i ACEA C3 i kao što mu i ime kaže veoma je prilagođeno gasovitim gorivima.
    Po odnosu kvalitet/cena nadmašuje prethodno, a po tome je slično X-cess ulju koje je pak često na sniženjima (jer se dosta koristi, pa se uvoze veće količine) te je često i u toj disciplini najbolje.
    Kako god i ovo je 100% sintetičko ulje.

    Za Vaše potrebe, razlike u prethodna tri su (naravno) male, tako da ne možete pogrešiti za koje god se odlučite.
    Ukoliko bi ste (mada se iz vašeg pitanja ne bi reklo) da nađete najbolji kompromis kvaliteta i cene, možda bi mogli da razmislite i o Motul 6100 Synergie+ 10W-40.
    Nemojte da vas buni primarna 5W40 preporuka (dok je „fabrička“ 10W-40), jer se radi o SAE 40 uljima koja na radnoj temperaturi (ili blizu nje) imaju istu viskoznost (iste kategorije). Osim toga 5W-40 je Selenia preporuka za vaš motor (novija) što znači i indirektno Fiat-ova.
    0/5/10W-40 ulja se mogu koristiti kod 10W-40 fabričke podrazumevane vrednosti naročito kada je motor nov (sa manje od 100 hiljada km). Većina 0/5/10W-40 ulja može da se koristi i za 15W-40 zahteve ali tu treba biti malo oprezniji jer ne nisu sva ulje ove tri viskozne gradacije tzv. „High HTHS“ što je prvi uslov za korišćenje kod 15W-40 zahteva.
    Kako god, primarno bi ste trebali koristiti 5W-40 ulja preko cele godine. Jedino u slučaju da prelazite 25-30k km možete razmišljati o 10W-40 leti (toplijih 7 meseci) i 5W30 zimi (hladnijih 5 meseci u godini).
    Za koje god se od navedena tri ulja odlučili menjajte ga na 15000km ili godinu dana.
    Ipak vozite uglavnom u gradu. Inače sva tri u mešovitoj (naročito pretežno na otvorenom) mogu 20.000km bez problema.
    Sa 10W-40 uljima bi trebali da interval zamene za pretežno gradske uslove ograničite na 10-12 hiljada km ili 12 meseci (šta prvo istekne).
    Pozdrav.

    P.S.
    za V300 5W40 slično kao i za 10W-40.
    Ono je u nekim sitnim detaljima i bolje i lošije za vaš automobil, sveukupno - tu negde.
    Sa 5W-40 ćete imati manju potrošnju goriva, pre svega u gradu, na otvorenom bi potrošnja bila skoro identična.
    Ostaje predlog o 3 5W-40 ulja iz Motul produkcije.

    ОдговориИзбриши
  6. Da ne bude zabune: TRI ulja 5W-40 (u prethodnom komentaru, iako ima razmaka liči da je "35W").

    ОдговориИзбриши
  7. Razumela sam ,hvala Vam.Ne mogu tako brzo da procitam ostale (sve) tekstove,a nije mi jasno sta znace Full-SAPS,Low SAPS i Mid SAPS?

    ОдговориИзбриши
  8. SAPS je skraćenica od Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur ili (prevedeno): Sulfatni Pepeo, Fosfor, Sumpor.
    Po njihovom (gore navedene trojke) se ulja dele na:
    Full SAPS - sulf. pepeo preko 1,1(1,2)%
    Mid SAPS ("srednji SAPS sadržaj):
    s.pepeo 0,6(0,7)-1,1(1,2%)
    Low SAPS, sulf. pepeo ispod 0,6%.
    Tako su ACEA A i B standardi standardi koje ispunjavaju Full SAPS (ili granična Mid SAPS) ulja, a ACEA C uglavnom Mid SAPS i Low SAPS (strogo gledavši samo ACEA C1).
    Slično tome je "propisan" i sadržaj fosfora (koji se može naći u ACEA C# standardima) za low i mid SAPS.
    Sada baš napamet ne mogu da se setim tačnih koncentracija ali ima toga na net-u koliko god hoćete (ili nećete), samo vodite računa da su pouzdaniji izvori informacija, poznate kompanije (proizvođači maziva ili aditiva) nego većina foruma ili blogova (ha, i ja sam u toj kategoriji).
    Ako vas zanimaju detalji počnite od www.maziva.org (imate i link sa strane - "Školski i znalačni ...".

    Inače, dobro ste primetili da 300V 5W-40 ima neobično veliku specifičnu gustinu (naročito za sintetičko ulje). To je zbog specifičnih aditiva (i njihove velike koncentracije).
    To je 10% više od proseka. Ipak, za ponašanje na niskim temperaturama (i potrošnju goriva) bitnije su sledeće tri osobine (naročito one):
    1) viskozna gradacija (što niža, kao W tako i radna to bolje u tom smislu ali može da bude i nedovoljno za motor)
    2) Sastav ulja (sintetičko, PS, mineralno)
    3) Aditivi, u slučaju 300V ovo je i najznačajnije.
    Zapravo koeficijent trenja.
    300V sadrži visoku koncentraciju modifikatora trenja (aditiva za smanjenje trenja) tako da u principu u istoj kategoriji omogućava manju potrošnju goriva i veću zaštitu motora.
    Njih imaju (u manjoj koncentraciji, ali dovoljnoj za obučne uslove vožnje) i vrhunska sintetička ulja koja nisu namenjena takmičenjima, kao što su:
    Mobil 1 serija, Castrol Edge, Eneos (neka od), većina iz Motul 8100 serije.
    Koliko toga ima prilično je teško reći (nešto informacija imam ali ipak "polu-znaničnih" ili su iz analiza). Ovi podaci se teško mogu naći jer su deo koji pripada i "intelektualnoj svojini" koju svaka kompanija ljubomorno čuva.
    Gore pomenuta Motul ulja bi trebala da imaju nešto ovih aditiva. Ipak radi se o manjim koncentracijama.
    Prosto je uobičajeno da ove aditive više sadrže 0W-40 ulja što je uzrokovano njihovim sastavom (delom PAO sintetike) i činjenicom da imaju izuzetno visok indeks viskoznosti (pa i veći sadržaj polimera).
    Kako god, to ne treba da vas opterećuje jer i bez njih mnoga 5W-40 ulja sasvim dobro štite motor, svakako bolje nego 10W-40.

    ОдговориИзбриши
  9. I naravno:
    Low SAPS ulja (pre svega) ali i Mid SAPS omogućavaju pravilan rad katalizatorskih sistema i DPF kod dizela.
    Naročito je bitno da DPF dizel motori koriste propisani (ACEA C#) standard.
    Kod benzinaca je manje važno (ali nije nevažno).
    U principu bi uređaji za obradu izduvnih gasova trebalo duže da traju što je sadržaj "SAPS" niži (indirektno tu spada i cink, Zn).
    Ipak, zavisi i koliko ulja motor troši pa će Full SAPS ulje koga motor troši duplo manje sigurno nadmašiti neko low SAPS iako ima u sebi 20 ili 30% manje "SAPS"-a.
    Isto tako, veći "SAPS" donekle znači bolju zaštitu nekih delova motora. Ali ovo nije pravilo, i više je deo istorije (iz 90-tih) kada je u prelaznom periodu smanjenje ZDDP-a (jedan od aditiva protiv habanja, zapravo još uvek glavni) značilo i veće habanje, naročito bregaste osovine.
    Osim što je za to brzo nađen lek te je otpornost na habanje čak i povećana uz smanjenje SAPS-a i cinka, na većini modernih automobila to i nije bilo od značaja već samo kod nekih starijih konstrukcija motora. Tipičan primer je "overhead camshaft" (bregasta iznad glave motora) koja je osetljiva na smanjenje ZDDP-a.
    Ipak ZDDP nije jedno (jedino) jedinjenje i ima ga u više oblika pa je moguće smanjiti sadržaj cinka a ne smanjiti zaštitu motora. Osim toga uvedeni su i modifikatori trenja (koje sam već spomenuo) te je činjenica da modernija ulja osim što bolje štite novije konstrukcije motora sigurno ne štite lošije ni starije.

    I da podsetim na registraciju (na dobrovoljnoj bazi).
    Bilo bi lepo da svako ko postavi pitanje bude (ili se posle) i registrovan, ali ostavljeno je slobodnoj volji i nije uslovljeno (uslovno jeste ali za pitanje-dva svakako ne).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja ovakve zime ne pamptim.
      Jutros nije pomogao ni eurodizel+modričin aditiv do -25,više čovek nije pametan gde da toči,radnik na nisu kaže na njihov ED da drži do -18,nekad sam koristio ložak i Liqui molly i njihov diesel fliess fit,zgodno pakovanje u limenci sa malim levkom,nikad mi nije smrzla nafta,ali još jednom ponavljam ne sećam se ovakvog minusa.I u slučaju smrzavanja nafte ne verglajte mnogo,već odmah potražite profesionalnu pomoć.Svaka bolja radionica ima grejanu garažu gde ćete proći samo sa zamenom filtera i šlepanjem.Ja sam ovu zimu skupo platio i po pitanju štednje na zimskim gumama i potražnje profesionalne pomoći(epilog mog odmrzavanja-spržen anlaser).

      Избриши
  10. Kad smo vec kod Motula, da i ja pitam nesto. Jos malo pa ce zamena ulja na Alfi, a bas ste me napalili na Motul X-cess 5W-40, estri i to. E sad, posto se MoS2 iz LM 10-40 pokazao kao prava blagodet za varijator, hteo bi da to svakako imam i u narednom ulju. Sad pitanje je dali u X-cess 5W-40 je OK dodati aditiv MoS2, ili je ipak bolje da ovaj aditiv dolijem u LM Syntoil 5-40? Znam da si pominjao da aditivi najbole idu u "njihova" ulja, al ipak Motul je Motul !? I bas me interesuje dali je jaca koncentracija MoS2 u LM 10-40 ili kad se aditiv doda u na primer, 5 l ujla bez MoS2 ? Mislim na poseban aditiv u standardnoj kolicini (ne znam kolko tacno bese 100-150 ml) ona mala konzervica s kojom je LM poceo svoj biznis. Secam se nje jos pre 40-tak godina kad smo u celoj SFRJ imali samo slovenacki Auto koji se stampao i na srpskom. Pozdrav !

    ОдговориИзбриши
  11. LM Leichtlauf 10W-40 je sasvim korektno ulje za Alfu TS. U njemu je verovatno optimalnih 5% MoS2 (kao aditiva, naravno manje samog MoS2) a inače je najbolje dodavati ga u koncentraciji 3 do 6%.
    "Mala kantica" je od 125ml te je dobra tek za max. 4 litara ulja, a "idealna" tek za 3 (i nešto manje).
    Veća je od 200ml i ona je baš prava mera za kantice od 4 ili 5lit. (5 ili 4%).
    Zašto menjati dobro?
    Zato što ima (i) bolje, naravno.
    U LM Synthoil 5W-40 ili Motul X-cess, svejedno.
    Dobro ide u oba. A da li (baš) ima od toga i koristi, zaista je pitanje.
    Smanjiće trenje, nije da neće, ali u celom nizu događanja može i da odmogne (MoS2 sloj se kod većine sintetičkih ulja "proizvodi" pri njegovoj upotrebi i on biva "prilepljen" za podlogu ili ulazi u sastav fosfornih ili boratnih stakala (u hemijskom smislu, zaista stakla) kao (red veličine, u desetinama) nanometarski zaštitni slojevi (zaista snimljeni naprednim SEM, TEM i sličnim mikroskopskim tehnikama).
    MoS2 može i da bude od koristi ali samo i isključivo pri prelaznim režimima podmazivanja a ne hidrodinamičkim.
    Može i ovako: sipaj ulje bez MoS2 jer njega možeš dodati i posle par hiljada km (ako eventualno, a ne bi trebalo, budeš nezadovoljan).
    Osim MoS2 tu je i Ceratec ali kako ima produženo dejstvo znači da nije čisto hBN već ima i nekih elemenata iz "Motor Protect"-a što je već malo da dužu diskusiju i izvesne sumnje.
    I naravno najnovije: IF-MoS2 i IF-WS2, nanočestice (slične furalenu, furalenske strukture - C60); kritikovao na CBC-u ne zato što ne valja nego što je neizvesno koliko je bolje od MoS2; ipak pod "silesijom" stručnih članaka izgleda da jeste.
    O tome bi trebao poseban tekst. Čini se da je IF-MoS2 (ipak) efikasniji mada je IF-WS2 fiše "fensi".
    Upravo IF-WS2 kao aditiv prodaje Galax (RNB) već skoro godinu dana. 250ml je za 4-5 litara ulja.
    Ovo je praktično identično aditivu Nanolub jer koncentrat stiže iz kompanije Nano Materials Ltd.
    Kako god, kada se čita "između redova" najveći dobitak je kod mineralnih, manji kod PS ulja a najmanji kod sintetičkih.
    Mož' da se proba, što da ne, ali čista sintetika je sve što vam treba. Prvo probaj čistu sintetiku pa eventualno sa nekim od navedenih aditiva.
    X-cess nije 100% estarsko ulje ali osim V300 takvih nema u 5W-40 viskozitetu (ni kod drugih proizvođača osim full racing ulja). Kako god, deo estarske sintetike u odnosu na 0% kod većine drugih ili simboličnih kod Castrol Magnatec-a, zaista pruža veliku prednost.
    Estarske sintetike su uglavnom "petice" ili "šestice" (ili još tanja ulja), 5mm2/s na 100°C, i malo su "nezgodne" da se od njih prave viskoznija ulja a 5W-40 je možda i najnezgodnije. Kod 300V se radi o kompleksinim estrima pa je to tako postignuto (uz visoku cenu) a kod 15W-50 (sa kojim bi najbolje prošao od aprila do novembra) se koriste i "desetke" koje nisu pogodne jer "vuku" viskoku "W" oznaku ulja koja bi mogla da bude niža uz značajan sadržaj aditiva za sniženje tačke stinjavanja ali to već kvari "idealnu" formulaciju vrhunskog sintetičkog ulja.
    ITD.

    ОдговориИзбриши
  12. Ma znam (nauceno iz tvojih prethodnih lekcija) da je kod full sintetike dejstvo aditiva najmanje, cak i dubiozno, (sto sam sad naucio). Ali, ne stavljam MoS2 zbog poboljsanja opstih svojstava ulja, vec zbog toga sto je ispalo da je ovaj aditiv prava blagodet za varijator. Inace, imam iskustva sa "full synt", pre LM 10-40 sa MoS2 (koji je greskom usao u Alfu) probao sam vise "full synt" na pr.Total 9000 5w-40, zatim ARAL
    5-50 i 2 puta LM synt 5-40, i nije bilo nikakve promene kod rada varijatora, ustvari kako je kilometraza isla stvar je pomalo postajala sve gora.
    I tad, letos, upada LM 10-40 sa MoS2 i pravi cudo. Da budem iskren nisam povezao te dve stvari dok ti nisi napomenuo da greska i nije tako strasna i da ce MoS2 cak i dobro doci varijatoru.
    Bilo kako bilo, ne dam moj MoS2 i tacka ! Ceratec je mozda i bolja stvar a i ovi noviji nano, al stvarno nema potrebe da se zamaram s tim i ispitujem novosti, dok ovo funkcionira.
    Prema tvom odgovoru, izgleda da ce ipak biti LM, samo jos mala dilemica 5w-40 i aditiv ili 10w-40.

    ОдговориИзбриши
  13. LM Leichtlauf MoS2 10W-40.
    Nije da je bolje ali nije ni lošije. Jeftinije jeste.
    U tom automobilu (pogotovu što je varijator presudan) neće biti neke (veće) razlike, ako uopšte.
    Tačka stinjavanja ovog PS ulja je -34°C tako da je i zimi upotrebljivo do -25°C.

    ОдговориИзбриши