Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

среда, 23. мај 2012.

Goriva - Glasine, Fuels - Rumors


Da se ne lažemo, nemam dovoljno (zasnovanih) podataka koji bi mogli da daju nedvosmislen odgovor na pitanje koja kompanija u Srbiji (pa i regionu) ima najkvalitetnije gorivo.
Statistički gledano, potpuno je irelevantno što je jedan (ili par) uzoraka bolje kada ih imate svega nekoliko.
Dobro, i šta sad? Da prestanemo da se ovim bavimo? Ne, naravno.
Dok drugačije ne bude rečeno, iznosim ono što ljudi pričaju i sopstven utisak (uz ono što znam, a ne znam baš sve, u vezi distribucije i porekla goriva).
1) OMV.
Ovako ili onako, OMV bih stavio na mesto br. 1 i to bez mnogo razmišljanja.
Ovo ne znači da oni imaju najkvalitetnije gorivo (goriva), koliko odaju utisak da su (nekako) najozbiljniji.
Mala razlika (makar u par analiza) i uvek pristojna rezerva u odnosu na granice standarda je (valjda) nešto što bi trebalo da bude ono čemu se teži. U svakom slučaju za sve vrste goriva su (makar) u sredini (liste) i svakako bih prvo pregovarao sa njima (u slučaju da je pokrivenost potreba odgovarajuća) da sam menadžer većeg voznog parka.
Šta kažu ljudi? (što bi rekao Ragazzoni, reče mi čovek, onaj koga onaj koga dobro znam - zna).
Uglavnom sledeće:
ED (Euro Dizel, ili samo dizel za zapadnije komšije ili članice EU) - najkvalitetniji.
Potrošnja po board kompjuteru (ili prava) - najmanja.
Komentar: može biti ali ne mora da znači. Ipak: ujednačenost i tvrdnje (u bar 51% slučajeva) da motori najmanje troše sa njihovim dizelom, nešto sigurno znače.
Slično je i sa TNG-om, benzin je (manje-više kao i ostali, mislim na Evropremium, a BMB je ionako "isti" ili bar istog porekla).
Jedno je sigurno: kompanija drži visoke standarde pa i kada nabavlja gorivo od konkurencije i iz "istočnijih predela" (Srbija, Rumunija), uvek vode računa da goriva budu u standardima i to ne na samoj granici nego uz pristojnu marginu (granicu).
Da li zbog najmanje potrošnje ili opšteg utiska, najmanje je priča (praktično ih nema) da OMV zabušava na meri.
Inače, ujednačenost (kvaliteta) se prostire i na šire područje (susedne države). Opet nisu nigde (možda) prvi ali su uvek pri vrhu i to je baš značajno.
Cene su im na gornjoj granici ali uzevši sve u obzir to je najmanje bitno.
2) MOL
MOL bi (lako) mogao da bude najbolji po kvalitetu ali ... to im se jednostavno ne isplati.
TNG (ili bolje reći LPG) jednostavno nije onaj iz Mađarske sa 93+ MON (Eco+ auto gas, LPG) već tek "standardni" uz ispunjenje EN 589 i cca. 90-92 MON. Nije loše ali ništa epohalno.
Kako u domicilnoj državi imaju samo Eco+ (bar po sajtu) ostaje da ga za "zahtevno" tržište kao što je ono u Srbiji mešaju sa drugim tipovima EN589 Lpg-a (butanom bogatim, najverovatnije).
Priče da čak i MOL "kraducka" su više zbog toga da je moguće da u pojedinim (čitaj zabačenim) krajevima, LPG nije uvek Mađarski ili bar nije istog kvaliteta. Prosto mi je teško da poverujem (i lično NE verujem) da bi MOL mogao da se ovim bruka, po svemu što o kompaniji znam.
ED je odličan, verovatno i najbolji ali je to od sve manjeg značaja i sve je manja razlika pri tome.
Benzin je ... kao da ga nabavljaju od NIS-a, što verovatno u jednom delu i jeste a u svakom slučaju ostaje žal za sjajnim benzinima koje imaju kod kuće (Mađarska). Čak i pošto više nema izuzetnog benzina od 99 oktana, ostaju oni od 95 i 98 sa "nula" sumpora (bez sumpora, manje od 1ppm sumpora).
Utisak mi kvare još dve stvari:
- Uporno brkanje MON-a i RON-a (čime zapravo favorizuju benzin kao gorivo, neverovatno ali istinito)
- Uporno pozivanje na EN standarde u verzijama 2004 (EN 590:2004, npr.)
Možda je samo administrator sajta "gazdin sinovac" (koji nije iz struke) ali bi neko to morao da pregleda i ukaže da im nikakva reklama nije gorivo po EN590:2009 ako se deklariše kao EN590:2004.
Cenom su bili u vrhu a sada u sredini. Verovatno im se tako više isplati. Više bih voleo da su skuplji i bolji (što mogu biti) ali tržište je neumoljivo a ne sumnjam da su se sračunali "na treću decimalu".
3) EKO Hellenic Petroleum
Benzin - verovatno najbolji. Makar da je i NIS-ov a dodatno (BASF) aditiviran, malo li je?
A i po ono malo analiza ispada tako, makar razlika bila mala (unutar "evropremium klase).
Osim toga (uz Petrol i neke privatnike, manje firme) jedini imaju (na širem području) i 98-oktanski benzin.
Iz Grčke (bar rafinerije) i uz bolji kvalitet uopšte (ne računajući samo 3 dodatna oktana).
Cena - boli glava, ali makar vredi. Naravno većina savremenih vozila od toga nema koristi jer su podešena za 95 oktana (a trpe čak i 91 ili 92) pa nema preke potrebe da se gorivo plaća skuplje.
Subjektivno je osećaj odličan.
Šteta što nema benzina od 96 oktana za starija vozila (kao do skoro u Grčkoj, ili možda još uvek).
U Bugarskoj imaju dva tipa 95-oktanskog, jedan sa više aditiva za čišćenje a jedan koji je za ekonomičniju vožnju (1-2% uštede po proizvođaču) a što u Srbiji nema, to je pitanje za sve nas i PRE SVEGA posledica (ipak) zatvorenog i (još preko, da ne bude da nizašta narod nije kriv) konzervativnog, te niže cene gladnog, tržišta.
Za LPG sam već ranije rekao (u komentarima) da lično i utiskom imam najbolji osećaj upravo sa EKO (uz OMV gde teško mogu napraviti razliku) mada sam čuo nekoliko komentara o povećanoj potrošnji goriva od relativno pouzdanih ljudi (ali nepouzdane metodologije) pa eto male (makar) teorijske zadrške.
Dizel im je sastavom - baš onaj prosečni (i kakav treba) ED, a dodatno filtriranje (sigurno) NEĆE ŠKODITI i uliva dodatno poverenje. Nije kao u reklami ali svakako će mnogi koji su (skoro) čistili dizne, makar subjektivno oceniti "Avio dizel" kao najbolji.
(Kasnije dodato): kad pročitam (natenane) ispada da Eko može da bude i dva a ne tri. Takav se utisak stiče iz samog teksta. To je verovatno jer su više 2.1 nego 3 (ili 1.2).
Ne zaboravite, od 1 do 5 u apsolutnom smislu nema mnogo razlike. Dobar deo goriva se nabavlja od NIS-a (ako ništa drugo, isplatljivije je) a uvoze se EU derivati ali oni "standardni" (najstandardniji) gde se primarno gleda cena pa tek onda kvalitet (praktično važi za sve).
4) Lukoil
Dizel - jako dobar (i Rumunski i Bugarski). Zemlje porekla ne ulivaju poverenje ali brojke govore drugačije. Neke firme su dobijale "Euro IV" dizel i u eri "petice" uz povremeno nedovoljan kvalitet ali je tu teško reći koliko je to relevantno jer samo za jedan slučaj (i to od pre par godina) mogu da verujem da je tako (izuzetno pouzdan čovek i podaci). Moguće je da ugovor nije bio precizan.
Inače i ELLU (Ekstra Lako Lož Ulje) im je jako dobro i u nivou Euro 3 dizela. Bolje od nekih drugih čije sam analize takođe video. Uglavnom su blizu Euro 3 dizela ali obično sa nešto više sumpora pa to zovem "Euro 2,5" dizel(om).
Benzin. Evropremium - jako dobar. Još kad bih znao odakle je (odnosno gde je odakle) pa da ga još više hvalim, mada lično nemam previše iskustva (malo vozim na benzin, više na plin) da bih sam cenio.
Većina ljudi kaže da je "kao i ostali" (uglavnom - nije lošiji).
Šteta te nema benzina od 98 oktana (jako dobrog, makar u Bugarskoj), i to novih tipova
Analize benzina (Bugarska) su jako dobre pa iako nije baš "bez sumpora" i ne ističe se ničim posebno, to je EN 228 po svim tačkama i sa pristojnom razlikom od minimuma.
TNG- ? Ovo je najteže reći. Do skoro su nabavljali preko "Intergas"-a (i iz Rusije) što nije bilo loše ali ni posebno, sada (opet po neproverenim info) iz Mađarske preko istog distributera kao MOL (što ne znači da su isti). Da li na celoj teritoriji Srbije - teško je reći (bar meni).
Činjenica (ili makar jak utisak) je da sam sa Lukoil TNG-om u Bugarskoj imao manju potrošnju i bolji subjektivni osećaj.
Drugo, TNG im nikad nije bio loš (i TNG je a ne PBS) ali da je razlika u odnosu na NIS-ov PBS gotovo neprimetna, ne kazuje mnogo u prilog visokom kvalitetu (ovo tvrdi bar 80% sugrađana sa raznim vozilima i raznim sistemima TNG-a, kako venturi tako i sekvent). Ovo i "po snazi" i po potrošnji i opštem utisku.
Nedostatak sjajnih EKTO goriva je posebna priča i nije (samo) do Luk-a već i do (opšte) politike u zemlji Srbiji, kako po pitanju doskorašnjeg zvaničnog a sada "samo" nezvaničnog monopola NIS-a (čitaj G-ja).
Ono što posebno kvari utisak to je "opšta poslovna politika" ove kompanije koju bih najkraće sročio kao: Srbija - tržište koje ne zaslužuje veliku pažnju. Ovo šire gledano važi i za susede ali je činjenica da je situacija u Hrvatskoj a naročito Rumuniji ili Bugarskoj mnogo, mnogo ozbiljnija.
Naravno deo toga je na doskorašnjem monopolu NIS-a te politika "nezameranja" starijem (svega dve godine, većem zapravo) bratu - Gasprom-u.
5) NIS (Naftna Industrija Srbije)
Naravno ne kao poslednji već više (Šekspirovski) "At last but not least" (zadnje ali ne po značaju).
NIS je objektivno verovatno za no. 4 a parcijalno gledano i za no. 2 ali (još uvek) sve u svemu (malo, ali sve manje) zaostaje.
Ne bih dužio i davio i smarao istorijom i objektivnim okolnostima prilikom kupovine NIS-a već više naglasio:
- NIS će u najskorije vreme (recimo za godinu dana ili maksimalno dve) biti NAJMANJE treći ili čak drugi sa velikim šansama da podeli prvo mesto (po istim osnovama) sa OMV. Ujednačeni kvalitet uz puno poštovanje propisa (standarda) i nešto više od toga uz veliku pažnju prema (većinskom) tržištu.
Ovo je jednostavno bivša, sadašnja i buduća NACIONALNA kompanija, veoma ozbiljna po svim pitanjima i sve efikasnija (što je bilo loše, kao trenutno u EPS-u, na primer) i sve organizovanija.
Poslednji SAMO zbog relikvija prošlosti te još uvek postojećih derivata koji su zaista na začelju prostora Evrosonga (Evropa i šire). Ne bih o tome i zakonskim popuštanjima po tom pitanju, to je jednostavno deo (ekonomske) politike države i uobičajeno i drugde (osim što je obično kraće i u manjoj meri).
PBS možda nije po (svim) TNG normama ali je jednostavno jako blizu tome i uopšte nije "opšta katastrofa". Sam TNG na NIS pumpama je veoma dobar, benzin je vrlo dobar (Evropremium), i u okvirima EN 228 (uz već pominjane nijanse), makar bio i na samoj granici zahtevnog standarda. U uslovima nedovršene rekonstrukcije rafinerija, veoma dobro ostvarenje.
BMB 95 je naravno za "bez komentara" i sa mnogo (ali MNOGO) sumpora ali to je nešto (više) kao RUDIMENT nego nešto na čemu će NIS graditi budućnost.
Slično važi i za D2. Iskreno se nadam da će u isto vreme nestati kada i BMB 95 i da će uz potpunu aditivizaciju (kojoj se i trenutno nadam) zauvek izbaciti "večno" pitanje: ED ili D2 u starijim mašinama (ED naravno, kao i u Nemačkoj).
ED je najkontroverzniji derivat NIS-a. Uopšte ne sumnjam da ga imaju u EN 590:2009 normi ali je činjenica da su do skoro bili jedan od krivaca za nepriznavanje garancije kod nekih vozila (pre par godina barem, i dok su svi nabavljali gorivo kod njih) kao i da (makar zbog posrednih razloga) postoje česte tvrdnje da je sa NIS-ovim ED-om potrebno češće čistiti dizne ili da je potrošnja veća.
Ovo bi moglo (mada je zaista spekulacija) da znači dve stvari: različit kvalitet na raznličitim pumpama (isporukama) i/ili nepridržavanje (makar od ranije) propisa o održavanju rezervoara (pre svega na pumpama) ili u celom lancu distribucije.
Hmmm ... ne zvuči baš kao nešto verovatno ... ALI ... ne zaboravite da je i NIS kao i Lukoil morao da počne sa nasleđenim kadrovima. Koliko god to bivalo pročišćeno recidivi su ipak prisutni.
Nije umišljeno već stvarno: NIS-ovi ljudi na pumpama (makar ne radili svi za NIS, što i jeste glavni problem) su najnezaiteresovaniji za posao (nije svuda i uvek ali u proseku) a u stopu ih prati Lukoil.
Mislim da je Eko tu našao najbolji odnos i najbolje uklopio (napravio kompromis) između profesionalnosti i mentaliteta koji ovde vlada, mada je to više dokaz da Grci i mi imamo sličan mentalitet nego bilo šta drugo.
Ipak, OMV je šampion u korišćenju zaštitnih sredstava (makar sam jedared video kršenje pravila na MOL i EKO koji su takođe na visokom nivou) i uopšte ozbiljnosti. Veliki napredak po ovom pitanju je napravio NIS koji će i po ovom pitanju (ako već nije, a jeste makar u rekonstruisanim pumpama) biti u samom vrhu ili makar no. 2.
Ipak moram da podsetim da nije prošlo više od dve godine od poslednje (veoma) organizovane krađe na meri na NIS pumpama. Iako je centrala odradila kontrolu svih (nadam se) objekata i to u najmanje dva navrata, teško je reći da se to neće ponoviti naročito u ova teška vremena.
O Petrolu a naročito o njihovom poslovanju u Srbiji nemam ni (prethodne) nedovoljne i nepotpune informacije te ne bih previše nagađao. Imam solidno mišljenje o toj kompaniji i mogu izneti jedino utisak da su "mali OMV" (ili OMV u malom) te dasu verovatno na mestu "1.5" ili bar "2.5" ali još jednom da podsetim da velike razlike između 1 i 5 nema i da je kvalitet goriva u istoj klasi (uostalom većina ili svi bar deo derivata preuzimaju od NIS-a ali to je duga i druga priča).

Još bih pomenuo Shell, koji definitivno ima najbolje goriva (V-Power) ali po visokoj ceni. Prisutan je u Grčkoj (najduže, naravno), Mađarskoj i Bugarskoj. Na žalost neki od derivata nisu (ili nisu više) njihovi ali je činjenica da postavljaju visoke granice i standarde za goriva koja se toče na njihovim pumpama. Naravno u Srbiji ih nema.
Za to postoji više razloga ali i to je za poseban tekst.

I samo da spomenem "komšiluk". EU države ali i Albanija (na primer) su samim propisima zaštićene od lošeg goriva te je ono makar po EN228, 589 i 590 pa makar i granični slučaj. Hrvatska ima rekonstruisanu INA-u koja je NIS-ovu tranziciju prošla ranije i sada (trebalo je ako se sećam od 2010.) ima goriva po svim evropskim normama (što bi i sama učinila ranije a ne bila prisiljena na to, da je imala konkurenciju, isto tako ranije). Gde su Makedonija i BiH? Ne mogu da (baš) tvrdim ali je logično reći - "negde između".
Jedno je imati propise a drugo je (potpuno) primeniti ih. Osim standarda bitne su i kontrole goriva a to je nešto što se potpunije primenjuje u bogatijim a (naravno) nepotpuno u manje bogatim državama.
Na žalost, Srbija je i tu na začelju te od postepenog uvođenja reda sada sve manje toga ima a i čudne odredbe zakona o potrošačima (novog, mada je i stari bio katastrofa), koji možda tako može da funcioniše u Austriji ili Australiji ali ne i ovde) koji proizvođače i distributere goriva praktično apriori aminuje te stvara atmosferu da je škrtarenju na kvalitetu teško odoleti.

Ovo je jednostavno malo više istračareno nego nešto jako zasnovano ali već je to naglašeno u samom naslovu.
Ujedno to je i prvi od serije članaka koji su malo opušteniji od dosadašnjih. Jednostavno, za tekstove (većinu njih) koje sam do sada objavljivao treba (više) vremena i koncentracije, što trenutno nemam (ni jedno ni drugo).
Može se pokazati da će oni (čak) biti i zanimljiviji jer (ovde i ne toliko) ću malo "otvoreno razmišljati".
Recimo da ću malo izneti iskustava sa "čuvenim" (na CBC-u pisah o tome) Valmoline koktelom i novosipanim Motul 6100 (koji ga za sada prevazilazi ... makar u nijansama). O razmišljanju da li da se "izmotulišem" do kraja (vrlo verovatno) i sa menjačkim uljem i o mojim (da, da ... obućar obično ide bos) dilemama (multilemama) oko toga (potpuna katastrofa, ali je zanimljivo).
Izabrati ulje za Zastavu i nije toliko teško ali tu tek počinju razni problemi (kako to realizovati).
Počevši od majstora u koga imam bezgranično poverenje (osim pri izboru maziva, jer je totalno omašio sa SAE 90 "hipoidnim" pa sad ako bih odneo "prvi pik" sintetičko 75W-90, bolje da sam menjam, makar i bez kanala, što opet nije lako jer to treba da bude "usput" uz druge intervencije).
Tu je početak odustajanja (mog) od Kroon SP 1011 (a i košta, što jest, jest - što bi rekao majstor 300din. za litar, nije skupo zameniti ulje u kecu) a biće toga još ... nadam se zanimljivog u mojim razmišljanima šta da sipam u Zastavu Skalu (primam i sugestije).
Naravno to neće biti dug tekst i smarajući jer je odgovor neverovatno prost i kratak, jednostavno:
80W-90 u API GL-4 kvalitetu.
(uviđate ironiju? ne zaboravite da živim u provinciji a tamo su stvari malo drugačije).

Toliko za sada. Nadam se da primećujete da (bar) na pitanja odgovaram redovno, što i nije tako mala stvar, obzirom na (razne) trenutne okolnosti.

41 коментар:

  1. Ja ću samo ukratko (i potpuno amaterski) pokušati predstaviti tržište goriva u RS. Federacija BiH se dosta razlikuje, iako su tržište i norme jedinstveni, samo nam je OMV i slovenački Petrol zajednički. Cijene su im više, pogotovo LPG, koji je uvijek za 5-10 euro centi skuplji.

    Nestro Petrol:bivša državna firma, privatizovana od strane Rusa. Prodaje goriva iz svoje rafinerije u Brodu. LPG je po EN589 normi, BMB95 je euro 5, BMB98 "samo" EN228. Od dizela imaju euro 4 i euro 5. Najjeftiniji su.

    OMV: najavili su odlazak sa tržišta BiH i Hrvatske. Ali dok su još ovdje nude BMB95 (EN228), Super 100 (euro 5)hvale se da je potpuno bez sumpora, i Premium Diesel (euro 5). Nemaju LPG u ponudi. Po cijenama odmah ispod slovenačkog Petrola.

    Petrol: slovenačka firma. Upravo ovih dana su krenuli u agresivnu medijsku kampanju promocije Q-Max goriva koja bi trbalo da zamijene postojeću, standardnu ponudu. Q-Max bi trebalo da nadmašuju postojeće evropske standarde, bez olova i sumpora. Ponudu čine: Q-max dizel, Q-max LPG, Q-max 95 i Q-max 100. Ubjedljivo su najskuplji.

    Krajinapetrol: na kraju najmanja firma, još uvijek u većinskom državnom vlasništvu. To je mreža pumpi koja je prije rata pripadala hrvatskoj INA-i. INA je drugi akcionar po veličini u Krajinapetrolu. Ponuda je standardna - Euro 5 dizel, BMB95 i BMB98, oba EN228 i LPG, iz INA-rafinerija.

    Još uvijek se održava i solidan broj pojedinačnih pumpi, ali oni uglavnom prodaju gorivo iz rafinerije u Brodu.

    ОдговориИзбриши
  2. Hvala na komentaru.
    Jako korisno. Kratko i jasno.

    ОдговориИзбриши
  3. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  4. "Nestro petrol" je u većinskom vlasništvu "OAO NeftagazInKor" Moskva, koja je dalje u sistemu ruskog "Zarubežnjeft"-a. Od strane istih u većinskom dijelu kupljena je "Rafinerija nafte" Brod i "Rafinerije ulja" Modriča.
    Nada više za prihvatljivi i stabilniji kvalitet, pošto je ozbiljan kapital iza svega. Očekivao sam veći uticaj na prihvatljiviju cijenu, no nekad su u reakciji sporiji i od manjih igrača na tržištu. "Koristim njihov BMB95 koje je valjda po "Euro 5" standardu.

    Nevezano, "Rafinerija ulja" Modriča je odnedavno promijenila i dio vizuelnog nastupa sa novim pakovanjima ulja.

    ОдговориИзбриши
  5. Анониман28. мај 2012. 07:26

    Pohvale za informativnost teksta i jedno pitanje:
    kako može kvalitet goriva da utiče na potrošnju kad motorni računar (ECU) dozira količinu goriva (ml/ciklusu) na osnovu podataka koji su fabrički definisani?

    ОдговориИзбриши
  6. Nedavno sam se prebacio na NISov autogas, i ne mogu da verujem koliko bolje ide auto.

    Ne trosi manje, ali to je verovatno zato sto sa istim pritiskom na papucicu sada ide skoro 100km/h umesto 80.

    Zivi bili pa i ovo doziveli?!?!

    NIS autogas - trenutno najbolji - navali narode pre nego sta ga opet u****.

    ОдговориИзбриши
  7. Nisam već par mjeseci putovao kroz Srbiju i Makedoniju ali kad sam išao situacija je slijedeća:
    -Gorivo u Makedoniji je očaj (ne u pogledu zagađenosti jer je čisto nego kao da ima slabiju kalorijsku vrijednost, ko zna možda štede na aditivima ili sl.)
    -U Srbiji sam točio na OMV-u i taj eurodiesel je dosta lošiji od onog koji se kupi na OMV-u u HR ali još uvijek bolji od onog u MK.
    Uglavnom, Octavia 2,0 TDI pređe cca 100km više sa HR benzinom (OMV maxx motion ED ili Ina class ED) nego sa makedonskim ili 50 km više nego sa OMV iz Srbije.

    ОдговориИзбриши
  8. Kvalitet goriva jednostavno mora da utiče na potrošnju. Tu ne pomaže ni hokus-pokus a kamoli neki comp. Ako gorivo ima manju kalorijsku (energetsku) moć i/ili ne sagoreva potpuno, jednostavno ćete više pritiskati pedalu gasa da bi održali istu brzinu na istom putu.
    Tačniji merači (iako zakonski, moraju da budu u 1% ili čak ispod toga, zavisno od količine) i slično pa kad se sve sabere može da iziđe i 5%.
    Podaci o 10% ili više su jednostavno "uzorci" koji nisu statistički relevantni. Ili se radi o drastičnoj razlici kvaliteta.
    Razlika u gustini (specifičnoj) ne bi trebala da postoji jer su (svi) rezervoari podzemni te je gorivo na sličnoj temperaturi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман28. мај 2012. 17:13

      Ako se oktanski broj kod benzina (ili cetanski kod dizela) "dobrog" i "manje dobrog" goriva razlikuju malo, vozač to ne može da izmeri metodom "noga na pedali gasa".
      Zbog toga se test tipa "ovo gorivo je bolje, a ono lošije" ne sprovodi "merenjem" subjektivnog utiska, već merenjem snage (ili obrtnog momenta) u laboratorijskim uslovima (izostavljam detalje). Sve ostalo je ili priča za narod ili reklama. Šta je ovde u pitanju?

      Избриши
    2. Naravno da NE.
      Sa snagom i/ili obrtnim momentom čak nećete odmaći dalje od glasina.
      Samo LABORATORIJSKE (KOMPLETNE) ANALIZE MOGU DA USTANOVE KVALITET GORIVA, sve ostalo je (kao što ste rekli) priča za narod ili reklama.
      Pročitajte pažljivo tekst još jednom ... počevši od naslova.
      Par analiza kojih sam se dokopao ukazuju na to da nema velike razlike u kvalitetu goriva dobavljača ALI ih je mali broj i samim tim NE znače mnogo (čak ni kao takve).
      Zato ... malo tračarimo ... u nedostatku objektivnih dokaza.
      A što i ne bi ... ako država sprovede MANJE OD STO kontrolnih analiza SVIH MOGUĆIH DOBAVLJAČA - GODIŠNJE (po izjavama dgovornih iz tržišne inspekcije, koja je to sve manje i sve manje ima ingerencija) što je (statistički) opet nedovoljno i nezasnovano (i može se reći da je isto kao i da ih ne rade, a ove godine me ni to ne bi začudilo, da ih bude jednocifreni broj ili NULA).
      Dakle ... nadam se da je jasno.
      Ono za šta mi ne treba ni Dyno Test mašina ni laboratorija (dovoljna je i pedala gasa) a to je da Hrvatska, Mađarska, Grčka i Bugarska imaju bolje gorivo nego Srbija
      FULL STOP (ende)

      Избриши
  9. NIS već duže vreme (... makar godinu dana ili tako nešto ako ne i više) ima sasvim dobar TNG. Čak im je i solidni PBS sada toliko dobar da se "slepa proba" ne bi ni primetila.
    U svakom slučaju pohvalno.
    Za Makedoniju sam malo iznenađen jer sam očekivao da Hellenic Petroleum drži makar sličan kvalitet (neminovno za nijansu lošiji) kao i u Grčkoj.
    Kad ono nijansa ispade "nijansetina".
    Inače, dobro je što su upoređena goriva sa OMV-a (Srbija i Hrvatska).
    Očigledno je da to nije isto gorivo.
    Za INA-u me ne čudi jer su posle rekonstrukcije (modernizacije) rafinerija (negde oko 2010.) počeli da prave pravo evropsko gorivo.
    O.K.
    Nisam ni sumnjao da je ED u Hrvatskoj bolje nego u Srbiji ali sam očekivao da je Makedonija makar na tom (euro 5 graničnom) nivou.
    Po ovom iskustvu deluje da su razlike osetne.
    Naravno ovo bi morale da potvrde i analilze goriva i testiranje na većem broju vozila.
    Za sada (kao iskustvo) uzmimam da je tako.
    Možda ima i drugačijih pa da (ih) čujemo.

    ОдговориИзбриши
  10. Za PBS sam mislio, da ne znate da li vam je u rezervoaru TNG ili PBS (po nižem standardu) ne biste primetili (neku) razliku.

    ОдговориИзбриши
  11. Uzgred ...
    Možda i nije tako očigledno. Kritika je zapravo POZITIVNA i DOBRONAMERNA.
    Suština je da iako slabiji od većine okolnih zemalja kvalitet goriva u Srbiji nije (baš) očajan, makar ne ako se radi o ED-u i Evropremium-u (D2 i BMB su naravno ono što gura rejting na niske grane; što uopšte postoji).
    Ne treba zaboraviti da EN228 benzina pre par godine nije bilo ni u najavi a da je Euro 4 (prvi) bio loš do te mere da je Mercedes otkazivao garancije. Posle je (taj isti) Mercedes dao odobrenje (i to baš za NIS-ov ED).
    Malo više oštrine je iz razloga da kad se kvalitet primakao evropskom (ne samo po pukom ispunjenju standarda) kriza, nedovoljno učešće kontrole i konkurencije dovodi do stagnacije ili čak pada. Baš zbog toga ne treba ćutati.
    Ne sumnjam da će NIS posle modernizaci
    je rafinerija imati "Euro 6" kvalitet ali se plašim da će to malo kasniti.
    A dotle će se svi ravnjati sa njim (ipak je NIS još uvek alfa i omega i cene i kvaliteta na ovim prostorima).

    ОдговориИзбриши
  12. [off]
    pozdrav!
    postavio sam pitanje u temi "Lukoil prvi deo".
    [/off]

    ОдговориИзбриши
  13. o.K.
    Uskoro sledi odgovor.
    Hvala što ste mi signalizirali, nije obavezno ali jeste korisno.

    ОдговориИзбриши
  14. nisam siguran da bi ovde trebalo da prijavim pitanje ali evo postavih ga na "Motul menjačka ulja" ... hvala

    ОдговориИзбриши
  15. Dobro je što ste signalizirali, a naravno da je pitanje bolje postaviti u nekoj temi gde je to adekvatnije.
    Odgovor će biti tamo ... za neki minut.

    ОдговориИзбриши
  16. Definitivno je dobro objaviti da je pitanje postavljeno u nekoj temi. Eto sasvim slučajno sam primetio da nisam odgovorio na pitanje od 19.aprila anonimnog čitaoca (Renault Clio 1.2).
    Još bolje je registorvati se jer se i time smanjuje mogućnost da previdim pitanje.
    Dakle nepoznatom čitaocu se izvinjavam.
    Ivici sam (za Peugeot 107 i Hondu Civic) čini mi se odgovorio (ako ništa drugo na Honda klubu) ali ne i gde je pitanje postavio (TOP 10 motornih ulja za Punto Classic 1.3jtd)
    Pitanje za Clio 1.2 16V 2002. postavljeno je u temi:
    10 najčešćih pitanja o motornim uljima; 10 most frequent questions about engine oils.
    Još jednom izvinjenje i savet čitaocima (za buduća pitanja). Zaista je mnogo tekstova a bloger administrativni alat ponekad (naročito za starije tesktove) ne daje tačnu odrednicu (u kom tekstu je pitanje) pa je problem baš veliki (zahteva mnogo vremena).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. evo ja postavih jos jedno pitanje na "Selenia menjačka ulja II deo" u vezi selespeed dualogic menjaca .. pozdrav

    ОдговориИзбриши
  18. MaxBunker ima odgovor na pitanje o menjačkom ulju u temi "Modriča ulja".
    Izvinjavam se na čekanju, jednostavno mi je promaklo (par dana), ništa drugo (a pitanje je jedno od lakših).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  19. Анониман06. јун 2012. 10:51

    EKO je u CG poceo sa prodajom Avio dizela a Petrol sa Q max gorivima.

    Dimitrija
    Podgorica

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako nisu (mnogo) skuplja od standardnih vredi preći ili makar probati.
      Umerena preporuka sa moje strane.

      Избриши
  20. Hvala Stevo, vidio sam odgovor. Nema potrebe da se izvinjavaš zbog "kašnjenja" od dan, dva, mi bi se tebi trebali izviniti što te cimamo za svaku sitnicu. Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  21. Анониман08. јун 2012. 18:37

    DAnas su mi u servisu zamenili kocionu tecnost i nasuli neku `Ate dot4 ` ili nesto slicno. Rekli su mi da je to najkvalitetnija tecnost,pa me zanima da li su bili u pravu i da li sam pogresila sto sam im poverovala? Milica

    ОдговориИзбриши
  22. Poštovana Milice,
    ATE je renomirani proizvođač kočionih sistema (i svega u vezi sa tim).
    Njihovi kočioni fluidi su veoma dobrog kvaliteta.
    Malo je pretenciozno reći da su najbolji (od toliko dobrih) ali su sigurno iznad proseka.
    Sviđa mi se njihov stav:
    - Kada kupujete kočionu tečnost, nemojte kupovati najjeftiniju (to i ja kažem).
    Svi njihovi DOT 4 fluidi su vrlo dobrog ili odličnog kvaliteta.
    Redosled ide sledećim redom (prema boljem):
    SL, SL.6 (skoro jednako) Super DOT 4, Super Blue racing.
    Kako god, i SL (standardno DOT 4, zapravo natporsečno) je više nego dobro kočiono ulje.
    Dakle, nisu vas slagali ... ili nisu mnogo.
    Možete računati da imate kvalitetnu i pouzdanu KT pa za 2-3 god. ponovo na zamenu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  23. Nije vezano za tekst ali moram da potam? Koliko i šta može da se ošteti ukoliko se sipa više ulja nego što treba? i to recimo na meraču 1cm iznad max. Sa takvim stanjem sam presao 200km pre nego sam primetio jer nisam sumnjao u majstora pa se nisam odmah hvatao za merač. :-(

    ОдговориИзбриши
  24. Poštovani g. Žarko,
    Kad je nivo ulja u pitanju važi ono:
    Trust no one (čak iako niste Molder) ili po naški:
    Ne verujte ni samom sebi.
    Za 200km ne bi trebalo da se bilo šta desi te ste odreagovali taman na vreme.
    Ne znam koliko je to 1cm u dl ali može biti 0,2-0,5l (u većini slučajeva). Par mm odnosno nekih 5% više nije opasno (namerno se ostavlja neka sigurnosna granica) kao i 10-tak% manje (naravno da ne traje predugo).
    U principu prvo negativno dejstvo je na katalizator odnosno sisteme obrade izduvnih gasova. Posebno je loše za DPF (ukoliko je dizel motor) i uopšte je više opasno kod dizel motora.
    Visok nivo ulja uslovljava i penjenje i slabije podmazivanje te dugoročno slabiju zaštitu motora. ITD. ali ne bih navodio šta bi bilo kad bi bilo jer ako vam sve radi normalno, nastaviće tako i da bude. Da ste vozili 2000km ili više trebalo bi vam dosta sreće da se izvučete bez posledica.
    Ukoliko je stariji model a naročito benzinac i još bez katalizatora, ništa vam se nije desilo i jedino što ne valja dugoročno, inače se za trke (naročito kod motocikala) obično sipa preko max. čak i više od 10% od ukupne količine ulja.
    Ispustite višak ulja (oprezno) i ne brinite.
    Otprilike pola litara pa proverite nivo, itd.
    Nivo ulja treba da je bliže max. ali "sa one strane". Zato je osim Total-ove (totalne) preporuke da bude na max. (školski) često preporuka da to bude na 2/3 prema max. a ja kažem 3/4 (kako li da odrediš one trećine, ovako na pola između pola i celog (max.)).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  25. Kao taksista koji trosi ED mogu sa sigurnoscu reci da najbolji ima Mol za njima uz rame Nis i to na pumpi Dejton,na drugim Nisovim nisam ni sipao pa nisam relevantan ni da sudim(isao samlogikom ako je dobar za sluzbena vozila Gasproma,razne accorde,mercedese dobar je i za moj crdi i zaista se tako i pokazao).Sipao sam i ECO avio dizel ali se u mom Hyundasakiju i nije pokazao kao aviodizel motor grublje i neravnomernije radi pa sam brze bolje posle potrosenih 30 litara sistem ubrizgavanja osvezio sa Mol ED.
    Na Omv u sam sipao zadnji put pre 3.5godine i posle toga nisam ni sipao.Od tada su siguran sam popravili kvalitet ED ali sam ja potpuno izgubio poverenje u njih jer me je posle sipanja njihovog goriva stranka upitala zasto vam se vozilo ovoliko trese,neprijatno je u zeludcu a ja sam mislio da su otisle dizne ili pumpa(napominjem da je ovo bilo 3.5 godine)

    ОдговориИзбриши
  26. Анониман19. мај 2013. 21:19

    Menjati dobavljača goriva svaki čas, i tvrditi da je jedan bolji ili gori od drugog je neozbiljno na modernim atomobilima. Ima tu jedan izraz "autoadaptivni podaci", koji kvare rezultate vaše probe. Znači, trebalo bi preći bar 1500km, mnogo hladnih startova, da bi se parametri u ECU prilagodili potrebama. Oću reći, bez potrebe ne menjati često vrstu i proizvođača goriva, jer promena po nekad izazove i negativn efekte za koje gorivo nije krivo. Recimo teži hladan start, grublji rad dizel motora, nemiran ler gas, gubitak elastičnosti i snage motora, itd...
    U potpisu Mange (izvini Stevo, zaboravio sam koji mi je nalog)

    ОдговориИзбриши
  27. Naravno.
    Zato je i ceo tekst pod naslovom "glasine".
    Zapravo je istina da (pogotovu od završetka rekonstrukcije rafinerije u Pančevu) velikih razlika u kvalitetu goriva, u Srbiji, zapravo NEMA.
    Nema (na žalost) ni velikog izbora, jedna vrsta ED-a (avio je tek dodatno filtriran dizel na mestu točenja, zapravo posebno filtriran) i jedna vrsta benzina (95 oktana po EN 228).
    Eko ima benzin od 98 ali on je nedostupan na većem delu teritorije a OMV-ova "stotka" je još uvek "redak zver".
    U 99% slučajeva nije do goriva (neki problem) i ne može se ni primetiti razlika.
    Ostaje savet da se kupuje na prometnijim pumpama.
    Tekst je sada pomalo "out of date" ali jeste imao svrhu kada je pisan. Najbolji dokaz za to je da je sadašnji Evropremium (NIS-ov) bolji nego onaj pre a znamo da je zvaničan stav bio da ni tom ništa ne fali.
    Zapravo više je dokaz da je jedno ispuniti standard a drugo je prevazići ga. Uostalom blog je na tome i nastao (ovo važi i za maziva, naročito za njih).
    Dakle, nije problem što nemamo gorivo po najnovijim standardima, problemi su:
    1) što nemamo osetno bolji od standarda (i dalje Holanđani i Nemci imaju bolje gorivo, i to će tako i ostati, mada je razlika sve manja). Ovde je i Eko "tržištno prilagođen" jer ne dovozi svoj "0 ppm sumpra" benzin kod nas.
    2) Nema zvaničnih analiza koje bi LAKO bile dostupne (MOL pruža tu mogućnost čak i individualnim korisnicima, ali je bolje da svaka isporuka ima svoju analizu na mestu točenja ili dostupnu preko online servisa.
    ITD.
    Donekle se slažem da dobavljača ne treba menjati tek tako ali ostaje da ni promena (više) nije neki (veći) problem.
    Goriva su bolja nego ikad. I sve su manje izgovor za stanje motora.
    RAZLIKE SU TAKO MALE DA NI LABORATORIJA NE BI DALA NEDVOSMISLEN ODGOVOR NA PITANJE KO JE BOLJI. Naročito što bi za tako nešto moralo da se uzme statistički značajan uzorak i da se prati duže vreme.
    I to bi bilo više u smislu ko ima kvalitetniju distribuciju nego sam rafinerijski kvalitet.
    Nisam ni imao ambiciju da dam odgovor na ovo pitanje "šac" metodom, to mi nikada nije bio sistem rada.
    Zato "glasine" jer smatram da su goriva veoma bliskog i zadovoljavajućeg kvaliteta (SVA).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  28. Анониман06. јун 2013. 22:25

    Stevo,
    kakvo je stanje sa benzinom koji prodaje NIS, na distributivnoj mreži, posle "rekonstrukcije" rafinerije?
    Je li količina sumpora i olova u granicama dozvoljenog za EURO 5 goriva, ili je opet po "starom"?
    Mange

    ОдговориИзбриши
  29. Zdravo g. Mange,
    Rafinerija jeste rekonstruisana (naziv je tačan jer nije prestajala sa radom u jednom delu, slično kao kod topionice RTB).
    Novi Evropremium JESTE po EN 228, po svim specifikacijama za Euro 5.
    Nije samo Gazprom marketing, i uloženih pola milijarde $, to je praktično (u ključnim segmentima) Chevron-Lumnis tehnologija, a oni su bili i projektanti (bar većeg dela, detalje je teško saznati, kriju ih kao zmija noge).
    Obzirom na godinu projektovanja i izvođenja to je trenutno najnovija varijanta hydroprocessing tehnologije dobijanja goriva.
    Verovatno je u ovom delu Evrope najbolja (trenutno) a ni u Evropi se ne bi postidela ni jedne od vodećih.
    Dakle, više nema izgovora da je gorivo loše.
    Ono verovatno može biti i bolje ali to se čeka za Euro 6 standard. Mislim da je ekonomski logično da ne pemašuju standarde nešto posebno ali ih siguro ispunjavaju. Standardne aditive ubacuju, premium (za čišćenje, sniženje potrošnje) verovatno NE, ali to je sasvim dobro gorivo, nema više zezanja.
    Imaš i novi tekst o tome, doduše bez ovih detalja.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  30. Pozdrav gospodine Stevo, imam jedno pitanje po pitanju ovih aditiva za goriva... na Slovenackoj pumpi Petrol redovno dodaju te aditive za smanjenu potrosnju, ciscenje i pranje injnektora-dizni, bolje sagorevanje i sta sve ne...aditiv je cini mi se iz engleske radjen za Petrol u kanisterima po 4l. na 12000-20000l dizela ide 4l ovog aditiva. Na cisternama imaju ugradjene te mixer-dozatore ovog aditiva i tako ih dodaju na utakanju nove kolicine.. Drug hoce na starom mercedesu da testira taj aditiv da na 50l naspe 50ml tog aditiva...da li on moze naskoditi motoru i koje su gornje granice njegovog sadrzaja u dizel gorivu? Jer sam probao dizel bez tog aditiva i odmah na autu skocila potrosnja za oko 0.4-05l/100km i slabo vuce.
    Sta bi se desilo motoru (motor euro4 dizel) kada bih na 50l nasuo 10ml tog aditiva?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dva puta kucam (izuzetno duge) odgovore ... na žalost bio sam ulogovan na drugi nalog i "ode u vetar". Nemam (za večeras) više ni vremena ni živaca da ponavljam (nesniljeno) pa ćete odgovor dobiti sutra (uf, ako stignem, ovo je minus pola sata, za koje niste krivi, koje ne znam gde na nađem na minus 2h dnevno, koje nemam).
      Moraću se snaći nekako!
      Izvinite pa se čujemo sutra.
      Pozdrav!

      Избриши
  31. Poštovani g. Miki,
    Otvorili ste veliku temu ... ali uz opskurne podatke.
    Post (i uopšte) aditivi za goriva je odavno tema o kojoj želim da napišem tekst (ili serijal) ali ne stižem.
    Podsetili ste me da bi možda i trebao to da učinim, naročito od kad je NIS (čitaj Gasprom) izbacio „Ultra Diesel“ i sam sebe demantovao (po drugi put) da su „fensi goriva“ nepotreban luksuz (prvi put izbacivanjem benzina od 98 oktana).
    NAJKRAĆE MOGUĆE (u deset tačaka; a i tad ne staje u jedan komentar pa zato dva):
    1) Neki od aditiva za goriva se mogu dodati i na samoj pumpi (kako ste opisali) ali ne svi pa su to tek oni za „dodatnu aditivaciju“, verovatno inhibitori korozije i za dodatnu „mazivost“ dizel goriva, verovatno kao multifunkcionalni paket. Ovo ipak NE može da zameni rafinerijski izbalansirano „dodatno aditivirano gorivo“ već je uglavnom surogat za to. Pretpostavlja i visok cetanski broj (indeks) goriva jer se aditivi za povećanje ovog parametra dodaju u većim koncentracijama (mada su najpogodniji za naknadno dodavanje u već formulisano gorivo), a bez toga je priča o „super gorivu“ ipak samo polovična.
    2) Ovi aditivi se (pomenuta dva) dodaju u koncentracijama od nekoliko stotina ppm, što odgovara „kanti na cisternu“. Deluje malo ali za svrhu je sasvim u redu.
    3) Povećanje koncentracije dovodi do logaritamskog (asimptotskog) rasta performanci (do određene granice) što znači da se dodavanje preko preporučenog (makar) ne isplati, a preko neke granice postaje i kontraproduktivno.
    4) Možete u već aditivirano gorivo dodati još „kantu na cisternu“ ili u „obično“ dve (dupla doza) i ništa više od toga, samo ćete puniti bušnu kofu.
    5) Dobitak od dodatno aditiviranih goriva (već jesu rafinerijski aditivirana) je sumnjiva rabota. Većina (ozbiljnih) stručnjaka je skeptična i smatra da se u „dobro formulisano“ (i po standardima odgovarajuće) gorivo ne treba ništa dodavati i da je to bacanje para (tj. da razlika u ceni nije pokrivena razlikom u kvalitetu). Lično sam blizu tog stava ALI zaista volim koncept i smatram da treba dati ljudima da biraju, makar i između odličnog i izvanrednog. Čak i mala razlika je vredna probe. Kod novih motora je svakako dodatna doza „peace of mind“ (mirnog sna, za dugogodišnju primenu) a kod starih je takođe dodatno osiguranje zbog niskog sadržaja sumpora (dodatne „mazive“ komponente). Kod „srednjih“ (baš primer koji navodite) kao što su Euro 3 a naročito „Euro 4“ motori je već sumnjiva rabota. Euro 5 gorivo je već dovoljno bolje od zahteva da više ništa drugo (i) ne treba.
    6) Dobitak koji navodite je „san snova“ čak i za marketing naftnih kompanija jer smanjenje potrošnje u rasponu 5 do 10% čak ni oni ne navode (oko 5% u posebnim uslovima, koji nisu tipični za standardnu vožnju). Realno je očekivati 0 do 2% (tipično i prosečno oko 1%) smanjene potrošnje goriva čak i sa najboljim (dodatno) aditiviranim gorivima.
    7) Druge navode o poboljašanju čistoće sistema za ubrizgavanje (kao da je do skoro prodavano gorivo bilo đubre a predstavljano je da „bolje ne može“), veće snage motora, čistijeg izduva pa (čak) i dužeg trajanja motora ionako NE možete proveriti pa je sve to na nivou „verovanja“ (a ljudi u svašta veruju, obično na svoju štetu a u korist nekoga, retko u svoju korist) pa ih ne bi dalje i mnogo komentarisao.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 8) Ostaje da je kupovina najjeftinijeg goriva na duži vremenski period manje dobra opcija (jer obuhvata i rasprodaje goriva koje dugo stoji, manje prometne pumpe i slično što povlači mnogo negativnosti) od kupovine „najboljeg“ (makar procenjenog) goriva. Da li se isplati? Verovatno ne, naročito kod motora starije generacije.
      9) Procena (ne utvrđivanje, ono traži isključivo kontrolisane uslove) protrošnje goriva traži minimalno 1000km a poređenje toliko (puta dva) u sličnim uslovima vožnje. Greška „merenja“ kod kraćih relacija i/ili različitih uslova vožnje je VEĆA od realne razlike (ako je uopšte ima) pa se svodi na utisak i „kafanske priče“ i potpuno je irelevantno za obziljno razmatranje.
      10) Dodatno aditivirana goriva su svakako kvalitetnija a motoru neće smetati dodatni kvalitet. Isplativost je sporna. Napamet dodavanje aditiva je loša ideja, sa verovatno lošim posledicama (ako se pretera).
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Stevo svaka cast na ovom (odogovru) tekstu, svakako da ce dobro doci jedan dobar tekst o ovoj temi o aditivima i super "napucanim" gorivima sa tim aditivima koje su to komponenete sto znace bolje performanse manja potrosnja i sl... Licno sam probao u Nemackoj Shell ov V-power Diesel kao da vozim drugi auto gotovo pa kao benzinac identicne snage, sto se tice potrosnje bila je 7.5l/100 a ovde kod nas 8.0 do 8.3l/100km, ali nije mi za potrosnju koliko za sam odziv motora na manjim obrtajima, vrhom papucice gasa auto ide kao sa nsim gorivom do patosa papucica...Hvala puno i pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Potrudiću se da tekst bude u dogledno vreme.
      Shell V-Power goriva, nisu samo "napucana" aditivima (jesu ali nisu samo to), već su i rafinerijski kvalitetnija (makar u nijansama) od goriva koja su samo po standardu.
      Utisak u vožnji je fantastičan jer motor radi na maksimumu svojih mogućnosti. Nije baš kao što ste opisali (a i ja bih slično ... ali je ipak subjektivno) ALI razlika (definitivno) postoji.
      Pozdrav!

      Избриши
  33. Poštovani, kakvo je vaše mišljenje o Euro Petrol pumpama? Hvala.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nemam. Nisam u životu video nijednu.
      O Euro Petrol (kao) firmi imam dobro mišljenje na osnovu distribucije TNG-a gde odskače od NiS-ovog masovne ali (kvalitetom) slabije distribucije.
      Što se goriva tiče, ne znam od koga se snabdevaju ali je kvalitet u distribuciji verovatno zadržan.
      Tekst je napisan pre svega na osnovu spostvenih iskustava i rafinerijskih postrojenja koje vodeći distributeri goriva imaju (četiri najveća). Euro Petrol (nijedna reč ne postoji u srpskom jeziku, čisto da pomenem, jer baš se taj euro odomaćio ... da nije Europa ... možda u Hrvatskoj i to je o.k. ljudi poštuju svoj jezik, mogli bi mal(k)o i da se ugledamo na njih (ili još naprednije nacije Evrope).
      Trebalo bi da je o.k. (Euro Petrol), makar u duhu naslova (po abrovima koji kruže jer se uglavnom ljudi hvale a manje kude).
      Pozdrav!

      Избриши