Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 9. јун 2012.

Nova ulja u stare mašine, New oils in the old machines



DEO prvi, PART I

10W-40 (protiv) vs 15W-40, u čemu je razlika? (What difference does it make?)

Kako dođe leto (ili zima) postaje aktuelna tema – viskoznost.
Ko o čemu, baba o uštipcima, a ja o viskoznosti.
Tako mi i treba kada nisam imao vremena za tekst “viskoznost – zanat najstariji”.
U vreme najave 0W-15 (SAE) ili čak 0W-10 pa i 0W-5 ulja, činjenica je da 10/15W-40 i dalje opstaju uz to da je 5W-30 postala dominantna viskozna gradacija u prvoj deceniji XXI veka i da se još drži ali da 0W-20 postaje opasan takmac.

Koliko su tačne tvrdnje da 5W-40 ili 10W-40 može naškoditi 15W-40 default-u? Ili da (makar) nije dobro ili u najblažoj formi – da nije idealno.

Da li su 15W-40 (mineralna) ulja zaista u IKAKVOJ prednosti u odnosu na modern(ij)a 0/5/10W-40 ulja, makar kod starijih (konstrukcija) motora?
Ajd’ da vidimo.
Na samom početku da napomenem da neću navoditi (n)ikakve jednačine, jer kao što praksa pokazuje svaka jednačina smanjuje tiraž knjige (gledanost serije) na pola u knjigama (TV emisijama) popularne nauke.
Doduše iste ću koristiti (vrlo malo) a u tekstu će se naći samo rezultati.
Početak.
Na samom početku treba razjasniti kako se prave određena (motorna) ulja.
Uzmimo sledeći niz: 0/5/10/15/20W-40.
U čemu je razlika?
Uobičajeno se smatra da “SAE razvučenija” (sa većom razlikom W i standardne oznake) imaju više polimera (modifikatora viskoziteta) od onih sa bližim W i radnim vrednostima.
To je tačno samo ukoliko se radi o ISTOJ vrsti ulja (mineralna, PS, sintetička), ali AVAJ toga zapravo skoro i da (više) nema.
SVA navedena ulja imaju veoma sličan procenat “poboljšivača (indeksa) viskoziteta”.
On se kreće oko 10%.
Uglavnom se koristi OCP (Olefin-Co-Polimer) kod svih, a naročito od 10W-40 pa naviše gde je to isključivo. Ako ništa drugo najisplatljiviji je, najviše se (i najduže) koristi a ima dobro ispitane i u praksi jako dobre osobine: lako se rastvara u svim vrstama ulja, lako se koristi i ne gelira na niskim temperaturama (kao i još par sitnih prednosti, naročito za jedan jeftin aditiv).
Kod automobilskih (pa i onih za teretna vozila) ovih (ovog) aditiva se dodaje 8-12% (osim u izuzetnim slučajevima.
Kod motociklističkih ulja taj procenat je manji i ide od 5-10% (uglavnom ne više od 8%) a pojedine viskozne gradacije (kod potpuno sintetičkih ulja) ovu vrstu aditiva čak i nemaju (10W-30).
Uobičajeno (i jako uprošćeno) se smatra da se xxW-yy ulje (10W-40 na primer) dobija tako što se u 10W ulje dodaju V(iscosity) I(mprover)-i i to naravno više nego kod 15W-40 gde se u 15W ulje dodaje isti aditiv ali u manjoj koncentraciji.
To nije daleko od istine (a istorijski je tako i počelo, ali vrlo kratko vreme) ALI zapravo nije (baš) tako, iako u pojedinim slučajevima to jeste slučaj.
10W-40 i 20W-40 (mineralna) ulja su relativno retka u današnje vreme pa ću za primer uzeti 15W-40 viskoznu gradaciju koja je dugo bila vodeća (i dan-danas se dobro drži) i proizvodi se u velikim količinama, naročito kada je asortiman za teretna vozila u pitanju.
Ulje ove viskozne gradacije možete napraviti na više načina, ali danas (i u Evropi) preovladava samo jedan. Naime ovo ulje se gotovo po pravilu dobija kombinacijom S(olvent) N(eutral) 150-ice i SN 500 baznog (baznih) ulja. Nekada je bilo drugačije a i danas jeste (naročito u USA). Prvenstveno iz razloga da je „optimizacija“ broja polaznih sirovina i manja popularnost mineralnih ulja dovela do toga da se SN 200 i SN 300, kao i neki „specijaliteti“ (220, 320, 370) više gotovo ne mogu naći u Evropi (ili se to ne isplati).
Za proizvodnju motornih ulja (sada) su vam obavezna sledeća bazna ulja:
SN 150, SN 500, HC 6 te SHC četvorka ili petica, eventualno i HC-4 i to je to. Eventualno još neki Bright Stock i optimizovali ste zalihe sirovina. Naravno SN 100 je poželjno imati a u novije vreme još neko ulje III bazne grupe te eventualno neko sintetičko bazno ulje ali to je za renomiranije i veće proizvođače, koji imaju i dobar asortiman industrijskih ulja (gde su neophodna još i ulja niže viskozosti ali i više, naročito Bright Stock).
Dok ćete u Americi razmišljati šta vam je bolje (ili se više isplati) pa možda napravite i kombinaciju SN100 i SN300 u odnosu 25:75 (ili “pola-pola SN150 i SN300, kao i 80:20 SN200 prema SN300), u Evropi ćete 15W-40 najpre napraviti kao mešavinu SN150 i SN500.
Odnos je 70-80% prvog i 20-30% drugog, uz eventualno nešto Bright Stock-a (kod automobilskih ulja ne ali kod pojedinih za teretni program, a kod 20W-50 ulja kod oba ali obično u maloj koncentraciji), dodati paket aditiva (cca. 5-10% ukupne količine) i nekih 10% OCP-a. Sve to dobro promešati na tihoj vatri (na 50-60°C) i recept je gotov.
Naravno u novije vreme se sve češće dodaje i neko HC ulje u sve ovo ili ono zamenjuje jedno od ova dva pa dobijate „čuvena“ PS ulja u 15W-40. Bazna ulja koja se koriste imaju indeks viskozosti oko 100 (ili zaprvo nešto ispod toga) a dobija se ulje sa nekih 135 (130-140 ili 145 ukoliko se doda više polimera ili HC bazno ulje).
Šta sa 10W-40?
Postoji više načina da dobijete ovakvo ulje. Sad govorim samo o „PS“ (delimično sintetičkim) uljima, a mogu biti i mineralna te sintetička (samo izvan Evrope).
Ranije su se ovakva ulja dobijala tako što je u njima bilo 20-25% sintetičkih ulja u mineralnom (pa je to bilo negde ¼ do 1/3 količine u baznom ulju, koje čini cca. 80% od ukupnog ulja). To se (na žalost ali naravno) smanjivalo sa godinama pa je na početku III milenijuma bilo tek 15% što je obilato zamenjivano sa 20% SHC (baznih ulja III grupe, „sintetskih“). Od pre par godina sintetika je „redak zver“ (praktično izuzetak koji potvrđuje pravilo) a ostalo je samo dodavanje HC ulja visokog indeksa viskoziteta.
I naravno sve manje pa i samo 10%. Ili dodavanje II+ grupe ili (kod najjeftinijih i najlošijih) samo II bazne grupe (HC). Ona malo kvalitetnija imaju bar 15-20% III bazne grupe ili su mešavina HC i mineralnih ulja („pola-pola“). Razmatrati sve ove kombinacije je više za neku monografiju nego blog.
Idemo na ona (naj)kvalitetnija 10W-40 ulja koja se prave od čistih HC ulja, II ili II+ bazne grupe (i da zanemarimo TOP ulja ove kategorije koja su kombinacija II i III (makar koliko malo), ili malo „začinske“ prave sintetike, IV ili (češće) V bazne grupe).
Dakle kako se pravi (full) HC ulje 10W-40?
Prosto k’o pasulj. Dodati u HC “šesticu” (HC-6) potreban paket aditiva i na kraju polimere (na istoj temperaturi kao i prethodno).
Uprostićemo tako što ćemo da smatramo da je učešće baze (baznog ulja) 80% (obično je neki % manje).
Procenat polimera je isti, ili tek 1-1,5% veći. Indeks viskoznosti cca. 155 (150-160).
U čemu je razlika?
Praktično je nema!
U “najgorem” slučaju mešavina SN baznih “štokova” je SN 250 (ili se koristi baš taj) a “obična” HC šestica (6cSt na 100°C po čemu je i dobila jedno od imena) je cca. “SN 200”.
Auuu! Reći će te. Ali nije kao što izgleda. Viskoznost na 100°C SN 250 je 7-7,5mm2/s a SN 200 (HC 6) 5,8-6,2 mm2/s, na 40°C je 50 i 42-43mm2/s respektivno. Praktično zanemarljivo ali kada bi cepidlačili izvukli bi zaključak da je 10W-40 (jako) malo “tanje” i da to nadoknađuju polimeri i delom veći (prirodni) ind. visk. HC ulja.
Međutim u praksi je situacija sledeća:
Mešavina SN150 i SN500 je negde između SN200 i SN250. Kvalitetna (sve više) HC ulja su zapravo HC-6 sa viskozitetom na 100°C od oko 6,5. Recimo Chevron-ovo (ako ništa drugo prvi proizvođač HC ulja u modernom smislu) “220R” (pogađate odakle mu ime?).
Ovo je HC ulje koje odgovara SN220-ici što je tačno mešavina SN150 i SN600 za 15W-40.
Slično ćete proći i sa Yubase-6 HC uljem (doduše III bazne grupe) što doduše nije priča za PCMO (Passenger Car Engine Oil) već za visokokvalitetna ACEA E9 i/ili ACEA E6 10W-40 ulja za teretni program.
Gde je razlika? Nema je!
15W-40 i (kvalitetno) 10W-40 ulje su praktično ista ulja po pitanju viskoznosti od 40 do 100°C s tim da preko 100°C ovo drugo biva nešto viskoznije a ispod naravno mnogo manje, u oba slučaja prednost je (jasno) na strani 10W-40. Naravno na 40cel. je 10W-40 malo manje viskozno ali je razlika mala i u oba slučaja se radi o oko 100mm2/s (bez polimera, bazna ulja su praktično ISO VG 46 ulja), ili kod 15W-40 od 105-110 a kod 10W-40 od 95 do 100 mm2/s. Obe viskozne gradacije su (prava) zamena (mogu se koristiti) kod starijih zahteva za monogradnim SAE 30 uljima. No o ovome više kasnije (i u sledećem tekstu).
Pomenuo sam samo dva proizvođača (Chevron kao prvog proizvođača HC ulja u modernom smislu, a SK kao najvećeg) da ne bi dužili priču.
Kad smo već kod proizvođača (malecka digresija) treba pomenuti i rafineriju Modriča koja prati strategiju koju je pre par (više) godina zacrtao SK. Naime od skora Modriča bazna ulja većih viskoznosti (6, 8, …) više nisu II bazne grupe već  III a II bazne grupe su ostala samo manje viskozna HC ulja (3 i 4).
Potpuno analogno SK-u koji (“samo”) ima veći asortiman i “malo” veće kapacitete.
Planovi da postanu prvi (ili bar blizu) proizvođač III bazne grupe u Evropi i nisu toliko nerealni, imajući u vidu da preovalađuje velika proizvodnja II i II+ ulja, te da će trebati neko vreme da se najveći prebace na III baznu grupu (možda primarnu tek od 2020. a pre toga makar kao pandan II i sa ne mnogo manjom proizvodnjom).

Uzevši u obzir da je i paket aditiva praktično identičan, može se (lako) tvrditi:
10W-40 se može koristiti svuda gde može i 15W-40, makar kada su automobili u pitanju.
10W-40 se (uz pravilan i pažljiv izbor) koristiti i kod teretnih vozila gde je 15W-40 ili SAE 30 podrazumevana vrednost. No razlog za njihovo korišćenje mora biti opravdan (korišćenje na niskim temperaturama) i najčešće sezonske prirode, iako bi celugodišnja mogućnost ostala kao opcija.

Terorijski … Teorijski, šta?
Znam šta je ostalo kao teorijska mogućnost.
1)     SAE 10W-40 ne mora da ima HTHS više od 3,5 (3,7) mm2/s, već samo “više od 2,9”.
Tačno. Međutim svako kvalitetno 10W-40 ulje ima ovu vrednost između 3,8 i 4,1. U svakom slučaju bar 3,6 a garancija da je više od 3,5 su MB 229.1 (229.3) i VW standardi (već 500.00 i 501.01, a naročito 502.00 i 505.00).
2)     PS ulja imaju veći sadržaj detergenata i disperzanata od mineralnih ulja.
Bilo pa više nije. Može biti ali je razlika minimalna. Makar dok se radi o istoj kategoriji kvaliteta, na primer: API SL/CF i ACEA A3/B3 koje mogu imati i 15W-40 i 10W-40 ulja. Postoje i 15W-40 ulja sa ACEA B4 što može značiti upravo rečeno pa se više postavlja pitanje kategorije koje ulje ispunjava nego njegove vrste ili viskoznosti. Naročito kada se radi o API CI-4, CH-4 i CG-4 kategorijama koje imaju 15W-40 ulja isto kao i 10W-40.
Ovo može da utiče na curenje zaptivki koje nisu otporne, ali se više radi o njihovom lošem kvalitetu ili velikoj starosti (pa samo ulje nije krivo), mada je u većini slučajeva, kod kvalitetnih ulja, taj loš uticaj sprečen odgovarajućim aditivom protiv isušivanja zaptivki.
Zaptivke koje su otporne na mineralna ulja, otporna su i na HC ulja, ili je razlika zanemarljiva. Problem mogu biti tek estarske sintetike, dok PAO base stock obično nisu agresivna (veoma inertna uopšte, do mere da je kontraproduktivno – recimo slaba su kao rastvarači).
3)     API SL ima manje ZDDP-a nego stariji nivoi kvaliteta. PS se više ne može naći u verzijama manjim od SL (skoro).
Što jest’, jest’. Samo što to nije (nikakav) argument. API SL ulja se mogu koristiti i kod API SF i SG zahteva. Nije obavezno ali MOŽE. ZDDP nije jedino što štiti bregastu osovinu (nego SVE što je u ulju, kratko rečeno) makar ona bila i klasična. Kraj priče.
Naravno ništa nema loše ako koristite API SF gde je to fabrički (bilo) preporučeno ali bar jedan stepen (SG) je praktično šteta ne koristiti. Tačno je, doduše, da vam više od API SJ (ili retkih SH) u starijim benzinskim motorima ne treba (ili CD u dizel) ali je i razlika u ceni između nižih kategorija i novijih sve manja i praktično simbolična. Manje od API SG/CD (recimo SF/CC) ne bih koristio, osim kod automobila starijih od 30 ili 40 godina, koji su posebna priča.
4)     Mineralna ulja su “masnija”?! Možda bolje i stručnije rečeno: HC ulja su malo manje polarna.
Pa, ovaj … šta reći. Jeste, mislim … onako, skoro, naročito ovo drugo.
Zapravo: DA ali nije bitno! Da ne kažem (baš), čista je glupost; ipak što više znate, više i patite jer uočavate i teorijske (doduše nedovoljne, ni 5% najčešće) osnove raznih mitova, a ovaj slučaj jeste samo to, MIT.
Dakle, pravog argumenta zašto 10W-40 ne bi moglo da se koristi gde i 15W-40 (zaista) NEMA.
Osim toga, 10W-40 imaju PRILIČNU prednost kod benzinskih motora starije generacije – ako je ugrađen TNG (LPG) pogon. U principu PS ulja imaju manje sumpora i sulfatnog pepela od prosečnog mineralnog ulja, makar i iste kategorije. Upravo zbog toga postoje i posebna (mineralna) “GAS” ulja. Doduše ona imaju i sve “pošasti” PS ulja (više i jačih detergenata i slično).
Dakle ova ulja, kao i uopšte mineralna, imaju samo jednu bitnu prednost nad PS uljima (gde PS nisu obavezna) a to je: CENA.
Naravno razlika je umerena te ako se godišnje pređe 10-tak hiljada km, PS su u prednosti a ako je to 5-6 hiljada km, prednost je već na strani mineralki.

Monogradna ulja su samo dobra za sezonsku upotrebu pri čemu u zimskom periodu ne treba gajiti nadu da će 20W-20 biti mnogo upotrebljivo, pa bi 15W-40 moralo da bude obavezno a 10W-40 fakultativno čak i za starije mašine (građevinske, poljoprivredne, teretna vozila …) a kamoli za putničke automobile.
20W-40 može biti zanivljivo kao najbolja alternativa SAE 30 ulju ali je to praktično napuštena visozna gradacija (i skoro nepotrebna, kao skoro monogradna, tj. strogo gledavši baš to: monogradna),
Ne treba se bojati upotrebe 15W-40 ulja kao celugodišnjeg (ili kombinacije 10W-40 i SAE 30 ili 40) kod starijih “teretnjaka” samo treba izabrati odgovarajuće.
Čisto SN500 sa 5% aditiva i bez polimera, zaista jeste nešto jeftino (SAE 30, API CD, čuvena “S3” ulja) te nije za izbegavanje ali samo za spoljne temperature preko nula celzijusa.
15W-40 za teretni program može sve što i SAE 30. Čak i argument “popuštanja” polimera (namerno nije naveden gore, kao totalna glupost, naročito kada se uporede 10W-40 PS i 15W-40 mineralna ulja, popustiće bar istovremeno jer ih je praktično isto ili tek malo više u 10W-40 uljima) ne “drži vodu (ulje, zapravo, i to monogradno)” jer gde će preći 15W-40 ulje u takvom slučaju (posle 100 ili 200 radnih sati mašine)? U 15W-30. Šta mu fali u odnosu na SAE 30 (kome nisu popustili polimeri)? Ništa!
Tako da teorijska veća otpornost na smicanje monogradnih ulja ne znači mnogo u praksi (ili u “jako malo praksi (slučajeva)” kako bi drugačije rekli). Ne treba se time opterećivati. Specijalni slučajevi su samo to – specijalni (izuzeci koji potvrđuju pravilo).
Osim toga monogradna ulja obično morate menjati pre multigradnih jer nemaju dovoljno detergenata ili aditiva za oksidacionu stabilnost (mada ne mora da znači, pre svega to zavisi od kvaliteta a ima i API CF-4 pa čak i CG-4 monogradnih, ali im je i cena odgovarajuća).

Kraj?

Pa skoro.

0/5W-40 ulja
5W-40 je uglavnom kombinacija baznih ulja III grupe (SHC), i to 4-ke i 6-ce (viskoznost na 100°C).
Odnos je takav da ulja “6” ide 20-35% ukupno u ulju ili u baznom (kombinaciji stock-ova) 25-45%.
U novije vreme se često podvaljuju “ćetvorke” koje pripadaju II+ grupi (ili čak “čistoj” grupi II).
Verovatno ima čak i “šestica” koje su II bazna grupa ali ređe i (samo) kod jeftinijih (i lošijih) 5W-40 ulja.
Zato, 5W-40 ulja treba kupovati što kvalitetnija. Ovde zaista (donekle) stoji da se radi o “tanjim” uljima ali je to i dalje nedovoljno da ospori mogućnost korišćenja. Naravno, polimera je obično nešto više (za 2-3%) nego kod 15W-40 mada NE MORA da bude (tako). Mnogo zavisi i od proizvođača. Retka ulja sa sintetičkim uljima (obično estarske “petice” i PAO “osmice”) polako silaze sa scene zbog cene. Ipak bazna ulja treće grupe a “osmice”, tu mogu (mnogo) popraviti stvari. U takvim slučajevima polimera ČAK i nema više nego kod 15W-40 ulja. Bazna ulja “teža” (viskoznija) od “osmica” se ne koriste kod xW-40 ulja (0/5W-40), pa čak ni sintetička. Upravo ovo pravi balans i mogućnost upotrebe “sintetičkih” (sintetskih) 5W-40 ulja u starijim motorima. Naravno samo i SAMO ulja koja su “high HT/HS”) mogu da se koriste (HTHS veće od 3,7 ili makar 3,5). Ovo (naravno i pogotovu) važi za 0W-40 ulja.
0W-40 ulja treba još obazrivije koristiti (naročito jefinija ako takvih uopšte ima, a IMA). Osim što se (kao i 5W-40) ne isplati jer se interval upotrebe ne može (mnogo) povećati. Osim toga uticaj “fuel dilution” efekta je kod oba VEĆI (jači) ali je realna opasnost (ili bolje reći nezgodacija) samo kod benzinskih motora koji koriste benzin, jer kod dizela i TNG (LPG) to obično nije nešto što se je od značaja (ili je gore nego kod 10/15W-40). Popuštanje polimera jeste nešto što se ne treba zanemariti (uzevši i velike tolerancije koje postaju još gore vremenom) ali je to slučaj samo ako je sadržaj polimera veoma visok, što može ali ne mora biti slučaj (čak ni kod 0W-40).
Ova ulja se često prave (ali sve manje) kombinacijom PAO 4 i 6 ulja uz estar 5, i to većinski udeo “četvorke”. Naravno jedna od viskoznosti se obično menja uljem III ili II+ bazne grupe. Najčešće imaju 12 ili čak 12,5% polimera ali nekada je to i ispod 10% što je naravno dobro čuvana tajna, a ma koliko inderektno na to (na žalost) ukazuje cena: skuplja obično imaju manje polimera kao i ona sa manjom viskoznošću na 100°C (12-13,5 za razliku od 14-14,5).
Jedan od zasnovanih argumenata PROTIV ovih ulja je API SM (ili SN) paket aditiva (kao i ACEA C3) koji su po pravilu “nakrcani” detergentima. Ovo potencijalno može da bude problem, jer (obično salicilati) jači detergenti zaista mogu negativno da utiču na neke tipove zaptivki.
0W-40 ulja nećete ni naći kao manje od API SM, dok kod 5W-40 (još uvek) postoje i API SL verzije pa su one u velikoj prednosti u odnosu na SM. Retka SJ ulja su zapravo više Racing verzije pa obično i ne mnogo pogodne za svakodnevnu upotrebu, mada starijim motorima mogu i da prijaju (manje detergenata, manje disperzanata i više ZDDP-a). Ipak vreme upotrebe im je ograničeno (taman u skladu sa starim preporukama, 5000 ili 7500km) tako da se njihovo korišćenje ne isplati.


Kao (pred)zaključak:
5W-40 a naročito 0W-40 su ulja kojima (svakako) ne treba hrliti (za 15W-40 default) ali se oprezno (i sa JAKIM razlogom) mogu koristiti, iako je čak i onda to preskupo i neisplativo.

Posebna priča su 5W-50 i 10W-60 ulja koja mogu biti zanimljiva alternativa za 15W-40 zahteve ali o tome više u sledećem tekstu, nekoj vrsti CASE STUDY (studije na primeru).

P.S.
Možda je malo zbunjujuće zbog  nekoliko različitih standarda kojima se označava viskoznost maziva ali (i posebno) baznih ulja (base stock-ova zapravo).
5W mineralna ulja su zapravo ISO VG 22 (po viskoznosti na 40 cel.) što je SN 100
10W mineraln ulja su zapravo ISO VG 32 što su SN150  bazna ulja
15W su negde (otprilike) ISO VG 46 i otprilike SN220
20W (i/ili SAE 20) su ISO VG 68 i negde SN300 (obično mešavina SN150 i SN500 kao i prethodno)
SAE 30 su ISO VG 100 su SN500 i SN600 (ovo drugo nešto viskoznije i obično se koristi za xxW-50 ili SAE 40, SAE 50 ulja i slično, mada se više koristi u industriji. Viskoznost je obično oko 120mm2/s na 40 cel.)
Bright Stock su posebna vrsta (i za posebnu priču) mineralnih baznih ulja, a ima ih i manjih viskoznosti ali obično su veoma velike (ISO 460, SAE 60 ili čak i nešto više). Koriste se za industrijska ulja veće viskoznosti, nešto u uljima za menjače veće viskoznosti SAE 140  (85W-140) ili 250. Nešto ih se koristi sa xxW-50 motorna ulja (može ali čak i ne mora).


E, sad.
PAO, estarske sintetike i HC ulja (kako II a još više III bazne grupe) imaju veći indeks viskoznosti pa se u odnosu na prethodno manje ili više ne uklapaju. Jer ako su iste po ISO (na 40cel.) onda su obično viskoznija na 100°C i obratno.
Tako je PAO 6 prava 32-jka a PAO 8 prava 46-ica (mada se iz drugih razloga ne koristi za 15W-40 sintetička ulja kojih i zapravno nema na tržištu, već više za 10W-60 i slična ulja).
Ali HC ulja su nešto dalje pa HC-6 zapravo ima 35 a ne 32 (dok mineralna 32-jka obično ima tek 30).
Mineralna 32-jka na 100 ima 5mm2/s a PAO i HC 6 što se po dodatku polimera još više menja.
Sve u svemu:
15W-40 mineralna, 10W-40 (S)HC i 5W-40 PAO (estar) ulja imaju zapravo vrlo sličan procenat polimera.
Tako je i sa: 15W-50, 10W-50 i 5W-50.
Sve u svemu: HC ulja imaju Ind.Visk. oko 110 (II bazna grupa), II+ oko 120, III 125-130, III+ preko 130 (gde su i PAO ulja sa oko 130-135 ili nova generacija i svih 140, što postižu i UHVI ulja III+ grupe, obično GTL ulja tj. dobijena tim postupkom), estarske sintetike imaju i po 150 (mada neka i "samo" 130).
Mineralna (I grupa) imajo 90-100 a tzv. I+ i svih 105 (skoro ili slično kao HC ulja II grupe).
SAE J300 i J306 specifikacije su pravljene prema mineralnim uljima. Tako da se nove generacije baznih ulja drugačije uklapaju u njih. Zato je učešće polimera veće sa "razvučenijom" viskoznom gradacijom samo ako se upoređuju (gotova) ulja iste osnove.
Praktično nema automobilskih ulja bez polimera (osim monogradnih). 


Čak i 0W-40 ulje je "gusto" dok se ne zagreje (recimo da je na 40cel. kao 15W-40 na 50-55 ili 20W-40 na 60) tako da ne može biti retko na startu. Samo brže stiže do radne viskoznosti (SAE 40).
Ipak, videli ste da nije (baš) tako prosto ("0W-40 je isto kao i 15W-40, svuda") i nije (bar), tako lako, primeniti ih.
Još je komplikovanije kad su u pitanju menjačka ulja gde je odgovor (često) na strani mineralnih ulja (makar u akademskoj raspravi), zapravo viskoznijih mineralnih u odnosu na ređa sintetička (da bi bila slične viskoznosti na 100cel.).
No SVE ovo će biti jasnije u sledećem (ili sledeća dva) teksta.

28 коментара:

  1. Veliki pozdrav!
    Svaka cast na ovakvom tekstu g.Stevo.

    Imam samo jedno pitanje za vas, kako mi kao krajnji potrosaci mozemo da primetimo razliku izmedju polusintetickih ulja ili nas ne treba da brine kako je to ulje nastalo ako ima sertifikate i ako je original?

    Ja inace kod mene u Yugu koristim LUK Luxe 10w-40 i za sada sam prezadovoljan.Inace to je sarza iz novembra prosle godine sa odobrenjima koji su odstampani na kantici sto sam vas i obavestio.

    Veliki pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  2. Praktično 99% 10W-40 PS ulja BI trebalo da bude pogodno za Yugo. Ovaj procenat je naglo opao kako je pocenat mineralnog ulja rastao a sintetičkih (ili "sintetskih") opadao.
    Da bi bili potpuno sigurni treba vam (samo) dokaz da ulje ima HTHS viskoznost preko 3,5mm2/s.
    Sama SAE odrednica nije dovoljna za to.
    API standard(i) takođe (koji samo slede SAE definicije).
    Sigurnost (bi trebalo) da pruže ACEA A2 ili A3 oznake koje definišu baš takve vrednosti za HT/HS viskozitet.
    Takođe i MB 229.1 ili VW 500.00, 501.01 ili 502.00.
    I naravno, ulje mora biti originalno a proizvođač renomirani (inače, znamo svi da papir (etiketa) trpi sve).
    Što se Lukoil-a tiče, problema nema. Naročito za verziju sa odštampanim odobrenjima o kojoj ste pisali (i bez toga ali je ovo svakako bolja, sigurnija, varijanta).

    ОдговориИзбриши
  3. Zahvaljujem najnovijem prijavljenom čitaocu.
    Najnoviji član je "Dinarski vuk".
    Dobrodošao vuče.

    ОдговориИзбриши
  4. Imam jedno pitanjce odnosno par u temi Kočione tečnosti, Brake Fluids

    ОдговориИзбриши
  5. O.K.
    Hvala i novom registrovanom korisniku a to je Marko Karapandžić.
    Posebna zahvalnost na "književnom" blogu za registraciju.

    ОдговориИзбриши
  6. Pozdrav majstoru i doktoru Stevi!
    Neki dan gledam malo LM sajt i primjetim jedan zanimljiv aditiv za ulje koji bih volio da prokomentarises. Radi se o tzv Motor protect aditivu koji se sipa u ulje i navodno stiti i omogucava bolje podmazivanje motora. Pakovanje od pola litre se sipa prilikom promjene ulja i navodno dejstvo istog traje oko 50.000 km. Jedan lik sa Ford Kluba Srbija sajta je nasuo taj aditiv u Njemackoj (tamo je nastanjen) i odusevljen je dejstvom.
    Ovo je link ka tom proizvodu:
    [url]http://www.liqui-moly.de/liquimoly/produktdb.nsf/id/en_1018.html?OpenDocument&land=GB&voilalang=e&voiladb=web.nsf[url]

    ОдговориИзбриши
  7. Ajd' da o ovome kažem nešto više za par dana.
    Ovaj aditiv sam (ukratko) opisao pre jedno dve (i po) godine na cbc-u.
    Za sada:
    aditiv jeste odavno na tržištu ali je ipak "siva zona". Uglavnom su ljudi oduševljeni dejstvom ali ne mora da znači da će svuda tako biti.
    Greška je koristiti aditiv(e) kod motora koji troše ulje (onda je već kasno). Uglavnom svi post-aditivi najbojlje rezultate daju na početku "peak-life" faze stanja motora (na cca. 100k km), dok je motor još uvek u dobrom stanju, ali nije baš nov. Uglavnom nisu sporna zaštitna svojstva (mada ne baš koliko je predstavio proizvođač ili koliko se očekuje) a od "popravljanja" motora nema ništa već se radi o suzbijanju simptoma (andol, coldrex i sl.) a ne lečenju.
    Veliki pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  8. Hvala na odgovoru druze Stevo!
    Koliko sam shvatio uputstvo, proizvodjac ovo preporucuje kod motora koji su ispravni jer nema fajde kada popuste karike :).
    Ja sam o ovome razmisljao jer mi unazad par mjeseci koliko mi se cini prilikom paljenja gori lampica ulja sekund dva, a ranije koliko mi se cini odmah se gasila. Da li to ima ikakve veze ili ne normalno ne znam?

    ОдговориИзбриши
  9. Naravno kada su ispravni!
    Razlog koji navodiš baš ne mora da vodi ka upotrebi Engine Protect-a.
    Hmmm ... Pre upotrebe bi (bar) oprao motor nekim Engine Clean-om.
    Suština je da se dobije malo jači (deblji) staklasti sloj nego (samo) sa ZDDP-om.
    Verovatno ima nečeg u tome ali ipak više liči na:
    "po selu se priča (makar i po Ulmu) ali nije naučno dokazano" kako se obično kaže za vanzemaljce a proizvod je baš opisan kao "vanzemaljska tehnologija" (što baš i nije).
    U svakom slučaju jedan od bolje ispitanih i dokazanih post aditiva na ovu temu.
    Ipak ... šta ja znam ... probati na nekom jeftinijem motoru (neki Yugo ili tako nešto).
    Ne verujem da škodi, verovatno malo pomaže ali u granicama placebo efekta.

    Nego drugo sam hteo reći (ovo samo da odložim malo pisanije o Eng.Prot.).
    Lampica pri paljenju gori sekund-dva (u poslednje vreme)!? (ma nije valjda?)
    A da nije napolju toplije pa je ulje ređe??
    Ulje veće viskoznosti brže gasi lampicu ali to ne znači da bolje i brže podmazuje motor.
    Zapravo je potpuno suprotno!!
    Znači da samo treba malo više (ali malo) vremena da se uspostavi minimalni pritisak ulja.
    Nije ništa opasno, zimi treba i po ceo minut za potpun optok ulja kroz motor, pa preživljava - sekund ili dva do uspostave pritiska neće da ga uništi.
    Više bi značilo da je manometar pa da se prati pritisak ulja i pri paljenju i posle.
    Ako se ne pali lampica u vožnji, recimo posle duže vožnje pod jakim gasom pa onda na ler, nije strašno.
    Inače pad pritiska (pri radnim uslovima) obično ukazuje na smanjenu viskoznost ulja. Obično zbog razblaženja gorivom ili popuštanja polimera ili vode u ulju.
    Ako bi išta značilo to što si primetio to je da je možda vreme za malu promenu viskoznosti ulja.
    Ali vrlo malu. Recimo sa Low HTHS 5W-30 na High HTHS ulja (ACEA B4) ili sa 5W-30 na 5W-40.
    Ništa više (od toga).
    Pozz ...

    ОдговориИзбриши
  10. Hvala na odgovoru doktore Stevo! :)
    U svakom slucaju vec sam te pitao koje 5w40 ulje da koristim posto sve specifikacije za moj Mondeo TDCi govore o 5w30 viskoznosti. I jos jednom koristim priliku da se zahvalim na datom odgovoru i vec planiram da prilikom slijedece izmjene ulja kupim Liqui Moly 5w40 sa VW 505.1 standardom ili Petrolovo (Havoline) 505.1 5w40 (primjetio sam da je Havoline fully synthetic dok je LM polusinteticko ulje). Kod nas je LM 14,90 KM po litri dok je Petrol takodje tu negdje (mislim oko 15 KM po litri).
    Jos jednom veliki pozdrav i svaka podrska u edukaciji nas obicnih neukih smrtnika o ovako vaznim stvarima.
    Bojan

    ОдговориИзбриши
  11. Анониман18. јул 2012. 09:01

    Imao bih jedno pitanjce u vezi corollinog motora 1.4 vvti (2004).Juce mi je mehanicar nasuo megol Motorenoel Quality SAE 5W-30. Moje pitanje je, da li je to ulje dobro za ovaj motor ili treba full sintetika? Ak nije dobro, treba li ga odmah mijenjati il mogu voziti 10 000 km.

    ОдговориИзбриши
  12. Potrebe motora ne određuje vrsta ulja (ili tek posredno) već njegov nivo kvaliteta.
    Iako se ponekad u uputstvima (manuelima) navodi da je potrebno "sintetičko" ulje, to je jako neprecizno. Treba gledati koje standarde ulje treba da ispuni (API, ACEA ... odobrenja proizvođača).
    Nemojte se, dakle, opterećivati vrstom ulja (sintetičko, polu-sintetičko).
    Ulje koje vam je mehaničar nasuo je HC (polu-sintetičko) ali ima potreban nivo kvaliteta (ACEA A3 i API SL). Viskoznost je takođe dobra.
    Dakle ovo je sasvim regularan izbor.
    Svakako da možete koristiti i full sintetička 5W-30 ulja sa API SM/SN i da je to bolja varijanta (i naravno skuplja) ali ovu zamenu ostavite ovo ulje jer nema razloga da novo i odgovarajuće ulje menjate (makar navedenih 10 hiljada km).
    Ako želite (kad budem imao više vremena) mogu vam dati listu ulja vrhunskog kvaliteta (ako vam je to prioritet) ili najisplatljivijih (ako pak tome težite).
    Mislim da je ulje koje vam je trenutno u motoru, prilično isplativo te praktično vam druga lista i ne treba. Za prvu se takođe možete snaći listajući blog.
    Vodite računa da su vam potrebna ulja sa ACEA A3 a ne A1 ili A5 standardom i nema greške.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Анониман18. јул 2012. 12:54

    Hvala puno na brzom i iscrpnom odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  14. Анониман27. јул 2012. 17:40

    Cao,imam jedno pitanje za Vas... juce sam kupio Punto classic TNG star dve goidine,pa bi bilo dobro da zamenim ulje.Preporuceno ulje je 10w40,a ja bih hteo da naspem sinteticko u toj gradaciji... Jedino koje sam nasao je motul 300v 10w40 chrono, pa me zanima da li smem da ga koristim,da li bi bilo korisno, koliki bi bio interval zamene i da li postoji neko drugo sinteticko ulje u navedenoj gradaciji?
    Pozdrav!
    Dejan

    ОдговориИзбриши
  15. Sintetička ulja se skoro uopšte ne proizvode u 10W-40 gradaciji. Poneko ulje za teretni program i retki primeri u USA. Zapravo takvo ulje nije ni (tako) lako napraviti pa i ona sintetička to skoro da i nisu potpuno.
    Ne treba se time mnogo opterećivati. Sintetička ulja su SVAKAKO superiorna u odnosu na "obična" no za većinu vozila i nije od krucijalnog značaja.
    Chrono (300V) je zaista potupno sintetičko ulje (jedno od retkih) ali je specifično, te iako prevazilazi većinu (skoro sve) postojeće specifikacije ipak je manje "ekološko" i tek uslovno upotrebljivo za normalnu vožnju (zapravo jeste ali ako i o tome počnem neću završiti ni do 2022. kako zašto kada i slično).
    Zato Vi lepo pređite na 5W-40 viskoznu gradaciju i no problemo.
    Nema skoro ni teorijskog razloga da ne koristite ovu viskoznu gradaciju a ta su ulja uglavnom sintetička (makar i sintetska) mada ima i PS ulja.
    Recimo (kad smo već kod Motula): X-clean 5W-40 ili X-cess ili LPG/CNG Specific, više nego dovoljno a po par "normalnih" kriterijuma, su bolja od izuzetnog (ali ipak trkačkog) 300V.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  16. @Steva
    Pre svega pozdrav! Uskoro ističe 2.000 km od pune generalne na mom Yugu sa motorom DMB 1.1. U toku razrade je korišćeno ulje Liqui Moly 10W-40:

    http://www.liquimoly.co.rs/proizvod/219/LEICHTLAUF-PERFORM10W40-1L/

    Nastavio bih sa polusintetikom, a pošto se automobil vozi na TNG, koja bi bila Vaša preporuka? Znam da niste baš bili zadovoljni ovim uljem u kombinaciji sa TNG-om...

    Zanimaju me kvalitetnija ulja, Bell, Nisotec, Galax... bih da zaobiđem, Optima je OK, ali su podigli cene samo tako. HC Power je skuplji od Elfa, Totala... prilično zbunjujuće.

    Ako može jedna duža lista odgovarajućih, pa da mogu lakše da odaberem.

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  17. Nije baš Leichtlauf-perform neupotrebljiv za TNG ali svakako nije idealno ulje. Kako vreme prolazi sve mi se više čini da su Mid-SAPS ulja idealna za ovu vrstu goriva (recimo ACEA C3 ulja).
    Za Nistotec se baš ne bih složio da ne spada u kvalitetna ulja ali dobro, to je vaš stav.
    HC Power jeste skuplji od Elf-a i Total-a ali je to 100% HC ulje što je tipično (tek) za teretni program (ali sa drugom aditivacijom koja vama ne bi bila O.K. u većini slučajeva).
    Prosto da se čovek zapita "zašto je toliko skupo?" i da proba (jedan od predloga).
    Što bi rekao Ragazzoni (parafraza) svi se zaleću za no name ulje iz Francuske (10W-40) skoro tri puta jeftinije od HC Power ulja ... uz komentar da to ne može biti isto. Podsećam da su moderne (jeftine) "polu-sintetike" tek 10-15% HC ulja a da od sintetike nema ni S.
    Kako god, evo i (po)duže liste:
    INA Sint 10W-40 (ne samo da ima MB 229.3 nego je verovatno tek jedno od nekoliko ulja na svetu koje ima u sebi PAO sintetiku, što više ni Mobil, zapravo odavno, ne radi).
    OMV i MOL MAX su dobra rešenja (i kao i prethodno ne tako jeftina).
    Mobil Super 2000 X1 je po meni "standard" za vaše potrebe, ne najbolji ali pravi "prototip" ulja koje vama treba.
    Koliko para toliko i muzike, zar ne?
    Shell HX-7 je jedno od najboljih u ovoj kategoriji.
    Magnatec (Castrol) dolazi u obzir ali nisam toliko njime oduševljen (kao i celom serijom zapravo).
    I na kraju ali ne i po značaju, verovatno najbolje ulje u ovoj kategoriji (u Evropi bar):
    Motul 6100.
    Skup je kao kavijar ali valjda kvalitet mora i da se plati.
    Trenutno je u mom DMB motoru upravo ovo ulje (o tome verovatno kraći tekst, zapravo o svemu što sam sipao do sad, ukratko) i ... čini se da je najbolje do sad (uključivši i 5W-40 ulja; doduše još da vidim kako će se zimi pokazati pa da zaključujem).
    Nije to ništa epohalno (ionako nemam analize) i drastično bolje od Mobil-a, ali jeste potrošnja ulja manja, tamnjenje nešto brže (bolje detergentske osobine, a kako je tek neznatno, baš je po mom ukusu), itd.
    Rad na leru je takođe dobar mada to više zavisi od kvaliteta goriva pa to ne uzimam u obzir (i do podešenosti motora).
    Sve su ovo indirektni pokazatelji i ne previše zasnovani tako da ih ovde navodim sa velikom rezervom a i tako ih treba uzeti.
    Ne mogu da kažem da vredi baš svaki dinar i da je neko isplativo rešenje ali ako novac nije problem (i ima ga na akciji) treba ga uzeti u obzir.
    Naravno i Motul 2100 je dobar za DMB, a 4100 bi bio dobar kompromis (samo što ga Mass ne uvozi).
    Kroon Emperol je takođe dobar (jeftiniji ali nikako jeftin) ... itd.
    Fuchs MC ulja su veoma isplativ izbor (no nije ih baš lako naći).
    Fuchs
    Naravno Elf je veoma isplativ, što jest', jest' (ovo je takođe, kao što najavih, za drugi deo teksta "jeftina ulja" jer kao globalni brend ovo svakako jeste ta kategorija).
    Texaco je takođe isplativ.
    G-energy nije isplativ ali je dobro ulje.
    Nekog (važnog) sam sigurno preskočio ali se nadam da je dovoljno.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  18. Hvala Vam! Neko od navedenih ću sigurno da kupim. HC često hvalite, ali nekako mi deluje bez veze da za njega dam 500 din/l, a da je na pr. LM 550 din./l. Inače, Ne mogu nigde da nađem žuti LM 10W-40.

    Jedino šta mi još pada na pamet su: Selenia Gold, Total Quartz 7000 i Marly (ima Gold i Black Gold sa grafitom - da li je tako nešto uopšte dobro za motor koji je prešao 2.000 km?).

    * Total i Elf mi deluju nekako prosto, standardno...

    P.S. HC Power vs. Turbo Sint 2002?

    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bez veze vam deluje zbog toga što je LM jači brend, zar ne? Sa pravim kvalitetom nema preterane veze jer su baš tu negde. Zašto onda ne dati sličan novac, zar ne?
      Ovo važi i šire za manje poznate (široj publici) brendove (čak i Motul ili recimo Kroon i slično).
      Možda sam i sam impresioniran činjenicom da Modriča uskoro (neminovno) postaje NAJVEĆI proizvođač sintetičkih (III bazna grupa) ulja u Evropi. Mislim da su trenutno drugi.
      Bili su treći ili četvrti, u međuvremenu (ove godine) mnogi ili menjaju proizvodni proces ili zatvaraju tehnološki prevaziđene rafinerije (a otvaraju ih obično van Evrope), tako da ostaje prostor da (uz dalje povećanje kapaciteta), makar izvesno vreme, ovaj (nama blizak) proizvođač bude zaista lider u (celoj) Evropi.
      Doduše HC Power nije sintetičko ulje ali jeste "full HC" što nije baš uobičajeno.
      Total i Elf su zaista isplativa ulja ali ste ih lepo opisali.
      HC Power je za nijansu bolje ulje, jer ispunjava novije ACEA standarde (iz 2004. a ne 2002.) u odnosu na Turbo Sint 2002. Ipak nije od većeg značaja, naročito za starije automobile, jer su razlike u nijansama.
      Kod benzinaca naročito, mada kod dizelaša može biti i za klasu bolje (ACEA B4 u odnosu na B3).

      Избриши
  19. Pozdrav, imam jedno pitanje u vezi ulja za dizel motor kia ceed , 1.6 crdi iz 2007. Koje ulje upotrijebiti (megol) i o cemu treba voditi racuna? Kija je stavljala totalovo ulje, medjutim po paprenoj cijeni, a na internetu sam isto to ulje nasao znatno jeftinije, sto mi je sumnjivo, pa bih presao na megol iz tog razloga. Auto ima predjenih 120 000km.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Meguin (proizvođač Megol ulja, pod LM-om) ima svoj oil-finder:
      http://www.meguin.de/meguin/web.nsf/id/pa_oilguide_me.html
      Prilično dobro odgovara na pitanje koje ulje (no hvala na pitanju, jedino što ste mogli suziti pitanje na ono oko čega se dvoumite, pa bi bilo brže i jednostavnije).
      Treba voditi računa o:
      1) da je ulje originalno (teško vam tu mogu pomoći)
      2) da je ulje po onome što piše u uputstvu vozila (nadam se da imate).
      Ako je verzija sa DPF onda je ACEA C3 obavezan standard. Ako nije, isto se može koristiti ali u obzir dolazi i ACEA A3/B4.
      Zvanični servisi zaista osim skupog radnog sata i delove naplaćuju papreno, a ulje dobijaju po eksta niskoj ceni (skoro duplo nižoj od one u slobodnoj prodaji, doduše plus PDV za vas) da je to (prava) sramota.
      To što je auto na 120 hiljada km još uvek ne znači da nije za 5W-30 pa ostaje prvi izbor:
      Motorenoel Compatible 5W-30.
      Naročito ako više km pređete u gradu.
      Ako ne, onda je Low Emission jednako dobar izbor.
      Naročito ako je jeftinije.
      Za motor bez DPF idealno je High Condition 5W-40. To je ulje po ACEA A3/B4-08 i kao takvo izuzetno za motor te generacije koji nema zahtev za C3.

      Избриши
  20. Анониман22. мај 2015. 20:25

    Postovani,
    Da li se znatno razlikuje (osim paketa aditiva) sastav kvalitetnijih SHPD 15w40 i 10w40 ulja u odnosu na ista iz auto programa?
    Mislim da imaju veci udeo HC komponenti i manje polimera u odnosu na auto ulja, pa mogu ponekad biti dobar izbor i za automobile.
    Neka su toliko dobra ali i specificna, kao recimo ursa ultra le 15w40, da o njima moze da se napise ceo tekst.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Sve se manje razlikuju u sastavu baznih ulja, ali jeste činjenica ono što ste naveli (veći udeo HC stock-ova) kod teretnog programa. 15W-40 čisto HC više ima u teretnom programu (sva E9 npr.) dok se kod automibilskog mogu nabrojati na prste.
      10W-40 kod teretnog programa su često kombinacija II i III bazne grupe i mogu biti i kvalitetnije osnove.
      Ipak, paket aditiva je bitno različit, i nije optimalan i za automobile (mnogo toga nepotrebnog a još više onoga što nije idealno, uključujući i vrstu ZDDP-a).
      Moglo bi se pisati letnji dan do podne o pojedinim (slažem se) ali "neće da bidne" (ko da nađe toliko vremena).
      Ovo ne preporučujem posebno, naročito kod benzinskih motora. Kod dizel motora se mogu koristiti ulja koja imaju i automobilske specifikacije (ACEA A3/B4 ili makar samo B4) koje odgovaraju motoru. To je ono najkraće rečeno.
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Анониман18. јун 2018. 09:41

    Poštovani,

    kao vlasnik Range Rovera(v8 3.5 lit. EFI,1986 sa pređenih 310.000 km (pre 150.000 km zamenjene karike, lezajevi, bregasta i hidraulicni podizači),proizvođač propisuje sledeći standard za motorna ulja:API SE-SF ili SE/CC ili SF/CC) pažljivo sam pročitao vaše veoma zanimljive, informativne i stručne članke o uljima starijih specifikacija ali na kraju nisam mogao da zakljčim koje ulje da koristim.

    Tehničke i eksploatacione karakteristike su sledeće:

    1. ovaj tip motora ima konstrukcijski povećane specifične pritiske na kontaktu bregaste i podizača (tipično za američke v8 motore)te se očekuje ulje da ima dovoljno ZDPP aditiva,

    2.proizvođač traži gradaciju 15W40 za ovo klimatsko područje,

    3.godišnja kilometraža je oko 10- 12.000 km u optimalnom režimu (oko 2000 o/min - automatik),

    4. potrošnja ulja je prihatljiva - oko 0,5 l na 1000 km

    4. posle mnogo lutanja (Mobil, Shell, Valvoline Maxlife), poslednih 30.000 koristim Galax Unia 15W40. Pritisak ulja je dobar u svim režimima jedino imam utiska da motor postaje malo bučniji kada su spoljne temerature visoke (kao da se ulje malo "razbije".

    Pitanje je koje/koja ulja, koja se mogu naći na našem tržištu, su optimalna za moj motor?

    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
  22. Imam juga 55 sa motorom DMB.Trosi 1l ulja na 10000km.Presao 190000km.Do sada sam sipao liqui moly 15w40 MoS2, razmisljam da li da predjem na Mobil 10w40 2000.
    Moze li pomoc oko odluke? :)
    Hvala doktore

    ОдговориИзбриши
  23. Poštovani,
    Da, to je tipična potrošnja ulja (kao kod mog starog keca, sad kod tasta). Solidno je to, a Mobil 10W-40 sam ranije koristio bez problema. Ipak, mislim da je za preko 150k km (a naročito blizu 200k km) najbolje koristiti neko PS SAE 15W-50 (Total, Havoline, Motul, Galax ...) ako isto ulje cele godine.
    Drugo rešenje (ali već kasnite za ovu sezonu ali može od jeseni 2021.) je 10W-40 (ili 10W-50) pred zimu (kasna jesen, recimo oko promena guma na zimske), a leti (čak) neko dobro mineralno 20W-50 (API SL ako prelazite mnogo km u tom periodu (više od 5-6 hiljada km), inače i API SG je o.k.)
    Pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na odgovoru doktore :)
      Svaka cast na svim detaljnim objasnjenjima vezanih za ulja.

      Избриши