OFANZIVA SA ISTOKA
Modriča, NIS i Lukoil
Sa istoka? Može se
reći, a može se reći i “sa Zapada” jer ne samo da je Modriča zapadno (od Srbije
makar) a NIS-ov G(azda) svoj pogon ima u Bariju (Italija), nego je i za Lukoil
Genesis (razvoj serije) bar delom zaslužan Lubrizol* pa su bi podnaslov ofanziva sa zapada takođe bio (skoro)
adekvatan.
* Ovo naime nije tačno, radi se o Infineon-u, što je objašnjeno u sledećem, novijem, teksu (ostavljam kao grešku, koja jeste nastala zbog nedostatka vremena da se informacija proveri, ali ne kao izgovor nego dokaz da je "ljudski grešiti")
* Ovo naime nije tačno, radi se o Infineon-u, što je objašnjeno u sledećem, novijem, teksu (ostavljam kao grešku, koja jeste nastala zbog nedostatka vremena da se informacija proveri, ali ne kao izgovor nego dokaz da je "ljudski grešiti")
Tekstovi će zapravo
ići obrnutim redosledom ali ne po zaslugama nego iz praktičnih razloga.
Lukoil će biti
predstavljen u ovom tekstu jer je priča najkraća (samo dva ulja iz serije su u
Srbiji i verovatno okolnim zemljama), NIS-u odavno “dugujem” opis nove serije
(zapravo dugujem više sebi jer je tekst od pre 3 god. potpuno prevaziđen). Na
kraju ali ne po značaju ide Modriča koja me je lepo iznenadila sa par noviteta,
tako da desert ide uvek na kraju.
Ono što meni lično
imponuje (dobro de, drago mi je, bolje rečeno) je činjenica da sam za sva tri
proizvođača sa 90% pogodio šta će biti njihovi novi proizvodi. Naravno, nije to
neka nauka, jer bi svako ko se iole ozbiljnije bavi uljima i tržištem takođe to
prognozirao sa velikim procentom ostvarenja.
Stvari su bile
očigledne i nismo dugo čekali na realizaciju (kako gde, doduše).
DEO PRVI, PART ONE
LUKOIL (Genesis) [Premium]
Ovu seriju sam više
puta pominjao, 5W-40 ulje čak i objasnio u jednom komentaru. Ipak, evo i
zvanično u tekstu posvećenom tome, dva noviteta iz Lukoil produkcije.
Kao uvod samo jedna
rečenica:
Genesis serija
(cela) je postavljena (super)moderno i sa ambicijama da se probije (pre svega)
na zapadno-evropsko tržište.
Genesis Premium 5W30
Pre svega ovo je GM
dexos2 licencirano ulje. Uz to ima i zvaničnu API SN licencu. Namena mu je time
usmerena na GM motore, pre svega one novije (od 2009.) ali i za starije twinport
benzince i dizel motore sa DPF. Tu su i RN odobrenja (što je već pomalo
diskutabilno koliko je korisno zbog viskoziteta ali za Zapad verovatno i jeste
a to je cilj) a ostalo je “klasika”.
Ispunjava:
API: SN/CF (zvanična
licenca), ACEA A3/B4-08, C3-08, GM dexos2 (zvanična licenca), MB-Approval
229.51, VW 502.00/505.00; BMW LL-04, Renault RN 0700, 0710.
Nije bilo predviđeno
za spajanje A3/B4 i C3 u ACEA verziji iz 2008. (kao onoj iz 2004.) ali jeste
moguće uz graničnu vrednost TBN-a. Trebalo je da bude neuobičajeno ali je
ispalo baš suprotno (veoma često); više o tome u sledećem tekstu (o Nisotec-u).
Bilo je najava da će
Genesis serija biti ACEA 2010. ali zvanično stiže sa verzijom iz 2008.
Da li je ovo u
zavisnosti od tržišta ili ne, nemam potpune podatke ali i u (bar nekim)
Zapadnim državama (Evrope) je ovo isto slučaj.
Dakle ulje za sve
Opel automobile od 2000. pa na dalje, veliki deo Renault vozila pre 2009. kao i
za mnoge benzinske i DPF dizel motore mlađe od 10 god.
Osnovne karakteristike (tipične vrednosti):
Kinematska
viskoznost (Kinematic viscosity) na 100°C, mm2/s: 11,8
Indeks viskoznosti (Index
viscosity): 167
Dinamička
viskoznost, pri -30°C (CCS),
mP·s: 5694
Dinamička
viskoznost, pri -35°C (MRV),
mP·s: 28000
Totalni bazni broj (Total
base No.), mgKOH/g: 8,0 (ASTM D2896)
Suflatni pepeo
(Sulphated Ash), %: 0,7
Isparljivost (Volatility),
Noack, %: 9,6
Tačka paljenja
(Flash point), °C: 230
Tačka stinjavanja (Pour
point), °C: -36°C
Tehničke
karekteristike u skladu sa jednim modernim i vrhunskim uljem. Viskoznost za
nijansu veća (SAE “5W-35”) kao i indeks viskoznosti. Na -30°C je standard 5W ne samo
ispunjen nego i neznatno premašen dok rezultat na pet stepeni nižoj temperaturi
ipak ukazuje da ovo ulje nije za toliko niske temperature (već negde za do -32°C, -25°F). Ovi podaci uz tačku
stinjavanja praktično ukazuju na primenu baznih ulja III grupe a ne pravih
sintetičkih, što doduše nije negativan poen jer je postao industrijski standard
(osim za 0W-xx ulja).
TBN je prilično
visoko postavljeno ali nije negativno koliko nije potrebno. Sulfatni pepeo u
skladu sa standardima (i nešto niže), a rezutltat isparljivosti po Noack-u je
veoma dobar (i iznad zahteva). To ukazuje na kvalitet korišćenih baznih ulja.
Tačka paljenja je visoka što opet (jako posredno doduše) ukazuje na dobar
odabir baznog ulja (stock-ova).
Uz sve ostalo,
idealno je ulje za pogon na TNG ili metan (LPG or CNG).
Genesis Premium 5W40
Praktično identično
ulje prethodnom osim što je druge (više) viskozne gradacije. Međutim, iz karakteristika
se (za razliku od ispunjenih standarda) uočavaju male razlike (kako će se
videti u komentaru). Veoma zanimljivo ulje obzirom da je jedno od malobrojnih
5W-40 sa dexos2 odobrenjem.
Ispunjava:
API: SN/CF (zvanična
licenca), ACEA A3/B4-08, C3-08, GM dexos2 (zvanična licenca), MB-Approval
229.51, VW 502.00/505.00; BMW LL-04, Renault RN 0700, 0710, Porsche A40 i Ford WSS-M2C917-A.
Identično prethodnom
uz dodatak Porsche odobrenja (Ford je praktično VW 505.01). Ovde RN odobrenja
imaju više smisla (jer se ne radi o novom RN 0720 koje je baš 5W-30
orijentisano). ACEA A3/B4-08 ovde ne bi baš moglo da ide sa C3-08 (zbog TBN
vrednosti) ali uslovno i to može.
Osnovne karakteristike (tipične vrednosti):
Kinematska
viskoznost (Kinematic viscosity) na 100°C, mm2/s: 13,7
Indeks viskoznosti (Index
viscosity): 171
Dinamička
viskoznost, pri -30°C (CCS),
mP·s: 5595
Dinamička
viskoznost, pri -35°C (MRV),
mP·s: 44600
Totalni bazni broj (Total
base No.), mgKOH/g: 7,6 (ASTM D2896)
Suflatni pepeo
(Sulphated Ash), %: 0,8
Isparljivost (Volatility),
Noack, %: 9,4
Tačka paljenja
(Flash point), °C: 230
Tačka stinjavanja (Pour
point), °C: -42°C
Viskoznost na 100°C
je neznatno manja od proseka (14,4) i u
skladu je sa modernim trendovima te ACEA C3 standardom. Ponašanje na niskim
temperaturama je praktično isto do -30°C
kao kod prethodnog, da bi posle bilo lošije, osim što je tečno i do svih -42°C (-44°F). Ostali
posaci su tek neznatno drugačiji, uključujući neznatno niži TB# i isparljivost
uz malo više sulf. pepela.
Ulje koje će naći i
veći broj korisnika, računajući na to da će se vlasnici automobila starosti
5-10god. lakše odlučivati za nešto veću viskoznost.
Izuzetno kvalitetno
ulje, kojim Lukoil postavlja pitalicu (Castrol-u i Mobil-u): a šta sad?
(premašujući ih u 5W-40 kategoriji* ili uz znatno nižu cenu od EDGE-a i Mobil 1
serije, pa makar i u neznatnom zaostatku, doduše ne i u standardima).
Na kraju ne mogu a
da ne primetim: ovde (Srbija, ex YU) dobijate sasvim siguran original,
originalnog kvaliteta. Kod mejdžorsa (čak i kad je original) kvalitet ne mora
biti “originalni” (za zapadno tržište).
Ako ništa drugo,
dovoljno da se o tome razmisli.
No, tu nije kraj jer
slične postavke važe i za NIS(otec) i Modriču, uz nešto drugačiji asortiman.
To je tema sledeća dva
teksta. (a reciklaža ulja će za završetak sačekati godišnji odmor i avgust
mesec).
* zapravo nadmašujući standardne serije (posebno u 5W-40 kategoriji ali i 5W-30) ova dva proizvođača (Castrol i Mobil); a u istoj klasi sa EDGE i Mobil 1 (pa makar i u nijansama lošije, što ne mora da bude) uz nižu cenu.
Sada je već jasno.
Genesis premium 5w40 bolje od Mobil 1 0w40?
ОдговориИзбришиA šta je ovo? Pitanje? Konstatacija? Provokacija?!
ИзбришиPoštovani g. Anonimni,
Čitajte tekst pažljivo (doduše ispraviću, jer sad vidim da se može tumačiti dvojako kod Castrol-a), jer je baš napisano da se jednoznačno može tumačiti kod Mobil-a.
Premašuje "standardna" Castrol i Mobil 5W-40 ulja (za primenu gde mogu i jedna i druga) a kako kaže tekst "u neznatnom zaostatku" (ako uopšte) za EDGE i Mobil 1.
Dakle, ne mislim (niti sam rekao) da je Genesis 5W-40 bolje od Mobil 1 ESP (0W-40) (ili 5W-30 vs 5W-30) ALI da je uporedivo i praktično istih standarda uz nižu cenu,
P.S.
Možda nije pošteno upoređivati Mobil 3000 seriju i Genesis (mada možda i jeste zbog cene) jer su namenjene (dobrim delom ali ne i potpuno) različitim kategorijama ali ako bi postavili Magnatec nastpram Genesis jedno je sigurno: Genisis ne bi tu izgubio. Kako ispunjava novije standarde i više zahteve (ma koliko nezahvalno bilo) mogao bih reći da ga nadmašuje.
Zapravo, komentar je O.K.
ИзбришиMalo sam se brecnuo jer je pomalo advokatski (svaka reč koju ne kažem, mada se po smislu i kontekstu lako može shvatiti, biće upotrebljena protiv mene ... ) napisano.
Pošto blog čitaju razni ljudi, pa moram da priznam da je nije bilo jasno svima šta je pisac hteo da kaže. Zbog toga je komentar zapravo dobronameran i tako ću ga shvatiti.
Mislim da je sa dodatnim pojašnjenjem (*) sada svima jasno, inače i dalje mislim da je iz konteksta bilo jasno i pre toga (pogotovu kod Mobil 1 serije koja i nema 5W-40 na šta se i ciljalo).
Ovo nije reklama za Lukoil ili anti-reklama za Mobil (1). Jednostavno je ono što je tako.
Primene su im slične, standardi takođe, kao i odobrenja ... Mobil je jači brend (i ostaće takav duže vreme) te taman i da je isto sipano u bocu mora biti (nešto) skuplji.
Svako će kupovati po svojim shvatanjima šta je za njega najbolje.
Činjenica je da Lukoil G može biti solidna zamena za Mobil 1 ESP.
Genesis ima praktično sve što je navedeno i zvanično licencirano (ne samo nivo kvaliteta).
ACEA 2008. po ATIEL preporukama.
Zašto bi bilo (mnogo) lošije od bilo kog ulja?
Pa i "svemogućeg" Mobil 1 ESP?!
Ovo pričam kao neko ko Mobil 1 ESP smatra najboljom serijom tog tipa na svetu (trenutno), i pravim reperom (etalonom) za kvalitet.
Tu je naravno i Castrol sa EDGE-om (ne tako definisanim), Motul 8100 koji takođe nije slično definisan sa ESP serijom (nema "pod serije tog tipa") pa se ne može lako upoređivati.
Eto tu je sad i Lukoil čija je serija Genesis baš uporediva (rađena po uzoru?) sa ESP serijom Mobil-a.
Mozda nije ni vrijeme ni mjesto ali mene ovaj komentar podsjeti na mog druga koji je neki dan se vozio u mom Mondeo-u. Udje covjek i sjede i vidim ja da on nesto unezvijereno gleda.
ОдговориИзбришиKaze "Covjece ova unutrasnjost ista kao u Passata pa ne mogu da vjerujem da je ovo Ford? Zar oni znaju ovako napraviti auto?" Passat je Passat i samo oni znaju napraviti kola. Samo njihovi dizeli idu 17 miliona kilometara bez ikakvih posebnih intervencija, brzi su od Ferrarija i u stvari ne trose gorivo koliko je to niska potrosnja. :) Kazem ja njemu da su sva auta danas manje vise napravljena slicno i da se vecina dijelova proizvodi u istim tvornicama (Bosch, Simens, Krupps i tako dalje) i da tu nema neke prevelike razlike koja je mozda nekada bila.
Mislim da je manje vise ista stvar sa uljima (kao i sa manje vise ostalim proizvodima). Vjerovatno su prosla vremena kada su Mobil, Castrol i Valvoline bili posebna prica i poseban spisak u odnosu na ostale proizvodjace. Naravno da je prva reakcija obichnog covjeka na Mobil 1 da je to sinonim kvaliteta i necega sto je jako skupo i da se to jednostavno ne moze uposredjivati ni sa cim. Jer ako uporedjujes onda je to blasphemy :).
Možda jeste vreme i mesto.
ОдговориИзбришиVremena se menjaju.
Konkretno:
Lukoil je do pre samo 10 godina (kada je počinjao sa uljima) bio samo jeftina alternativa za starije automobile, pa je bio zanimljiva alternativa (i dalje jetina) i za "srednju generaciju" pa od Lux serije za sve osim mlađe od 5 godina (a i neke iz te kategorije) i dođosmo da je makar uporediv sa najjačim brendovima planete.
Problem jeste donekle i u Mobil-u čija je serija ONE nekada odskakala dve klase od drugih (pa i devedesetih kada je Castrol pokušao da PAO zameni SHC uljima i dosta u tome uspeo, čak je i parnicu dobio).
Osveženje početkom XX veka je opet dalo marginu prednosti ali sada su ih mnogi pristigli, malo je ESP serijom dao "domaći zadatak" drugima ali ne u toj meri da bi bili nedostižni.
Što se automobila tiče, zavisno od klase (kategorije), sve su manje razlike, a npr. Pasat i Golf jesu primer za uzor ali i ostali daju bar 90% od "rodonačelnika klase" uz čak razlike u svoju korist kod mnogih detalja. Nešto jeftiniji materijali, par % lošiji rezultat u prolaženju prepreke, malo mekše ogibljenje i slično su više stvari kojima se odstupa od "originala" i privlači deo kupaca uz 10-20% nižu cenu. I to je to.
Hvala za komentar.
Pozdrav!
Postovani gospodine Stevo bilo je sva tri ali zelim da znate bez pokusaja da vas uvredim ili ne daj boze ponizim jer se zaista divim vasem znanju i posvecenosti a malo provokacije vas sigurno tera da ostanete na visokom ustvari najvisem nivou srdacan pozdrav Sale
ОдговориИзбришиMa sve je O.K. (kao što sam već naveo).
ИзбришиNisi jedini ko je čitao nepažljivo.
Čak sam ja u toj "disciplini" bio i bolji (gori uopšteno govoreći).
Na kraju krajeva, doprino (li) si (ste) da tekst bude jasniji.
Hvala još jednom na komentaru.
Pozdrav!
Ima i čuveni video na youtube-u sa Frankfurtskog sajma automobila prije par godina kada Martin Winterkorn, CEO VAG-a, sjeda za upravljač Hyndai-ja i30 i pita svoje inženjere pred po kamera kako oni ovo ne mogu napraviti. Prije 10 godina Hyndai se nije ni pominjao u istim novinama u kojima se pojavljivao Golf, a danas se glavni čovjek najbolje autoindustrije na svijetu pita kako oni to ne mogu da naprave, a sjedi u južnokorejskom kompaktu.
ОдговориИзбришиhttp://www.youtube.com/watch?v=YpPNVSQmR5c
To znači da je istok prišao zapadu manje više po svemu, ako ga po nekim stvarima nije i prešišao.
Poštovani gospodine Stalker već duže vreme iščitavam Vaš blog. Imam jedno pitnje - koje ulje je najbolje u gradaciji 5w-30 za chevy aveo sa 40kkm. Do sad je korišćeno GM ulje. Kod njega me buni što je relativno jeftino u odnosu na druge brendove (litar košta oko 700din). To jest zanima me koje su paralele sa drugim brendovima.
ОдговориИзбришиOdgovaram u toku dana.
ИзбришиNa Chevrolet klubu je bilo o ovome (niste baš naveli godište automobila, uzeću da je pre 2010).
Pitanje je zanimljivo pa ne bih da skraćujem odgovor preko telefona. Morao bih da pogledam uputsvo vozila (imam na comp-u) pa da odgovor bude još zasnovaniji (davno sam o tome pisao, kao stalker, na Chevy forumu).
Pozdrav!
GM ulje 5W-30.
ОдговориИзбришиNedovoljno precizno. Postoje najmanje dva takva, jedno Dexos2 a drugo API SL i GM-L-025.
Za ovo drugo neću ni da dajem paralele jer zašto spuštati nivo. Ako je ono 700din. više i ne vredi. Dexos2 GM je pak previše jefino ako je 700 din. pa iako nije nemoguće da ispunjava zahteve to je (kao što to biva) naručeno kao "ulje koje ispunjava specifikacije i što niže cene". Pa ko dobije na (unapred) nameštenom konkursu (jer ga nema zapravo nego se pregovara sa Mejdžorsima, pa često na posao dobije onaj sa najviše neupošljenih kapaciteta ili sa viškovima određene vrste baznih ulja ... to nikako nije katastrofa ali svakako NIJE najbolje rešenje).
Zašto GM da brine o novčaniku svojih kupaca, pa neka smanji cenu vozila ako već toliko brine. Ovako se veštački smanjuje cena servisa (ili se istim omogućuje veća zarada) i ništa (posebno) više.
No niti su jedini, niti su najgori.
Ali da se vratimo odgovoru.
Ne bih se ni ograničavao na samo 5W-30 ulja (pogrešno) jer i 0W-40 (naročito, makar uz veću cenu) i 5W-40 mogu biti i bolji izbor. Ipak, vaše pitanje, vama i odgovor.
Paralele za GM 5W-30 Dexos2 su brojne ("tušta i tma") pa ću izdvojiti samo one važnije:
Texaco Havoline Ultra S
Motul Specific Dexos2
Fuchs Titan Pro Flex
Liqui Moly Top Tec 4600
Lukoil Genesis Premium
MOL Dynamic Gold
OMV BIXXOL special C3
Shell Helix Ultra AG 5W-30
Total Quartz Ineo MC3 5W-30
...
Ima ih zaista mnogo. Mislim da je sasvim dovoljno.
Pozdrav!
Mnogo Vam hvala na konciznom odgovoru. U pitanju je dexos2, malopre zamenjeno uz Blue print filter. Više informacija sam našao na Chevrolet forumu, tamo ste baš detaljno objasnili. U svakom slučaju, više neću točiti GM ulje. Pozdrav.
ОдговориИзбришиKoje ulje 10w40 bi odabrali za Renault Cleon motor (OHV, 1397ccm) koji sepravio od 1962 do 1996. godine.
ОдговориИзбришиDodatni podaci, potrosnja ulja je priblizno 0,05lit/ 1k kmpri koriscenju 10w40 ulja K2 (poljsko, polusint) , motor je zdrav, odrzavan, presao oko 210.000km, proizveden 1987. godine.
Pitanje se pre svega odnosi na kompatibilnost sa zaptivkama a na vidiku je Nisotec polusint, K2 vise nije dostupan inace bi ponovo bilo odabir.
U obzir dolazi i prelazak na sint 5w40, kompatibilnost zaptivki je osnova dilema.
Zaboravio sam da navedem, kao gorivo se koristi plin. Benzin ni u tragovima. A misli se na prelazak na Nisotec sint 5w40.
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиMožda je Autoline RN bolji izbor u 5W-40 varijanti, ali svejedno, to nije idealno.
Obzirom na sve Autoline PS 10W-40 ili Autogas 15W-40 je ono što bi iz Nis-ovog asortimana bilo najbolje za Vas.
Takođe (na pumpama NIS) i originalno G-energy ulje 10W-40 je vrlo dobar izbor (čak je jedno vreme bilo i jeftinije od Nisotec, akcija, ali i ovako nije mnogo skuplje).
Manje-više, svejedno je, ali čisto da imate širi izbor.
Čak i nije toliko problem sa zaptivkama koliko je 5W-40 manje dobro i da je motor manje star i sa manje km (osim u planinskim oblastima gde je često ispod -20°C).
Pozdrav!
Pozdrav
Uzgred, K2 je bio solidan izbor po veoma niskoj ceni. No to ste rekli pa samo da potvrdim.
Избришиhvala. Nije bas surova planina ali jeste brdski kraj i redovno svake godine je do oko -25C ali to ne traje duze od 10tak dana. Nisam ipri tome mao problema sa navedenim K2 10w40. mineralno 15w40 odavno ne korisrim ni u jednom aurtu i smatram da je stetno, pogotovu zimi, za inace zdrave motore.
ОдговориИзбриши15W-40 može biti štetno (nedovoljno) za takve uslove.
ИзбришиSa druge strane samo ste potvrdili (i u praksi a i teoriji) da je 10W-40 optimalno (rešenje).
Zbog tih nedelju dana (ili desetak) nema potrebe ići na 5W-40. Jer 10W ne sme da ima više od 3,5Pas na -20°C ali i manje od 7Pas na -25°C što je još uvek prihavatljivo (ako nije svaki dan pa ceo mesec ili dva, a nije). Upravo 10W je pumpabilno do -25 (po standardu) ili neki stepen niže a uobičajene tačke stinjavanja su -30 do -33°C.
Pozdrav!
Inače, 15W-40 NE može biti štetno za motore iole starije konstrukcije, čak i u fabričkom stanju, ukoliko se menja na vreme (oko 125rh), do 7500km, i ukoliko su temperature do -15°C. Bitan je sistem aditiva a on može biti isti ili sličan kao kod 10W-40.
ОдговориИзбришиPisao sam i pisaću, 10W-40 kategorija je sve bliža čistim mineralnim uljima, jer tu sintetike (makar i one SHC) ima tek 10-20% (tipično 15% ili 18%).
Doduše i 5W-40 su sve više II+ ili mešavina II i III bazne grupe. 15W-40 su sa druge strane sve više I+ BG ili mešavina I i II (HC ulja).
Tako da je razlika između 15W-40 i 10W-40 (ukoliko su oba API SL, što kod 15W-40 nije uvek slučaj a kod 10W-40 po pravilu jeste) osim na niskim temperaturama, praktično simbolična.
Naravno za 15W-40 je API SL plafon kvaliteta, dok 10W-40 mogu biti i API SM ili čak SN (Shell Helix HX7 na primer). I naravno 15W-40 mogu biti i SJ, SG i SF sa progresivno opadajućm kvalitetom.
Čak i neka Honda i Toyota vozila sa kraja XX veka i početka XXI sa 5W-30 default-om mogu da koriste i 15W-40 (preporučuje i fabrika) iznad -15°C. Na primer Civic (1.8) VTi (većina modela) iz druge polovine devedesetih, iako se vrti i preko 7500 obrtaja u minuti.
Slažem se da je sve teže naći kvalitetno 15W-40 ulje, pogotovu kod nas (i okolini) ali API SL ili (čak) SJ itekako mogu da prođu (samim tim), naravno ako su renomiranih proizvođača.
Pozdrav!
Lepo knjiski receno za 15w40 ali, nasa klima nije tako topla zimi kako ste naveli u uslovima a nisam nigde procitao da ijedna fabrika automobila odredjuje interval zamene ulja tako mali, do 7500km vec mnogo godina unazad. Neko uobicajeno pravilo za danasnja ulja je 15-20.000km pa sam pitanje bazirao na pretpostavci takvog tipicnog intervala.
ОдговориИзбришиMoje saznanje o 15w40 je da sam do sada nailazio na preporuke fabrika vozila da se izbegava tako gusto ulje pri niskim temperaturama.
U tom smislu, za nasu klimu koja se krece od -25c do +40 ja ipak zaobilazim 15w40 u bilo kom obliku, shodno fabrickim preporukama na ispravnom vozilu bilo kojeg godista ili proizvodjaca bez obzira na ACEA/API.
Korisna razmena informacija nadam se, pozdrav i puno uspeha u daljem radu.
U svakom slučaju jeste korisno.
ИзбришиI praktično se razumemo.
Ipak, morao sam reći zbog ljudi koji voze malo (do 10 hiljada km) a žive u toplijim krajevima (primorskim) a imaju automobil iz 80-tih ili 90-tih godina prošlog veka, kada je 15W-40 ne samo upotrebljivo nego (verovatno) i optimalan izbor.
I Vama želim puno sreće i uspeha u životu (uz zdravlje).
Pozdrav!
Poštovani Stevo,sve sam se lepo načitao,i pazljivo pratim sva desavanja na STALKERu,ali mi nesto ne da mira i moram da cujem vase misljenje /iz prve ruke/. Nedavno sam kupio svoj prvi auto/polovan/,ali lepo očuvan i to ( OPEL ASTRA CLASIC 1.4 TWINPORT BENZINAC,2009 GODISTE,PRESAO 40.000 KM.).Servisiram ga kod jednog mog komsije i sada bih trebao da mu menjam ulje...Svi pricaju svoju priču i preporučuju mi ulja koja oni dstribuiraju u svojim radionicama,ali ja se tu ne dam i smatram,iz svih vasih tekstova, da će to da bude ipak po mom,i to GENESIS PREMIUM 5W 40,jer smatram da mi je poreklo najsigurnije,u odnosu na dexos,gm itd. Sta vi mislite o tome? UNAPRED ZAHVALAN !!! MIODRAG IZ NIŠA
ОдговориИзбришиPoštovani g. Miki,
ИзбришиVaš izbor je sasvim u redu. U Nišu teško da imate bezbedniju kupovinu. Ljudi koji prodaju svoja ulja će naravno hvaliti svoj brend (koji prodaju ili više njih) a ako ih poznajete neće Vas prevariti. Međutim da li su oni prevareni ili ne? Što bi razmišljali o tome.
Ako niste 100% sigurni u originalnost, Lukoil je jedna od boljih kupovina (jer jeste 100% originalno).
Genesis seriju čine ulja visokog kvaliteta.
Jedina zamerka:
Koristite 5W-30 verziju, 5W-40 tek posle 100k km (eventualno, ni tad nije obavezno).
Ne vidim poseban razlog za "četrdeseticu". Ni +40°C nije razlog da se odbaci 5W-30.
Pozdrav!
Postovani, mazda 2 , 1.3, 2009, koja bi bila Vasa preporuka za ulje?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Dragane,
ОдговориИзбришиZa razliku od novijih dizel motora sa DPF gde ide ACEA C1, za benzinski motor vašeg automobila su pogodna (pre svega) 5W-30 ulja sa ACEA C3. Poželjna su odobrenja MB 229.51 ili Dexos2. Mogu se (možda i ponajbolje) koristiti i VW 504/507 ulja. Alternativno 0W-40 kao što je Mobil 1 ESP. Dakle, pre svega Mid SAPS (sa "srednjim" ali sniženim sadržajem sulf. pepela) i High HTHS (sa HTHS viskoznošću većom od 3,5mm2/s). I pre svega 5W-30.
MOgućnosti ACEA C2 ili 0W-20 su moguće ali to je već alternativa i (svakako) nije za naše područje (gde se i u ovlašćenim servisima uvek sipa što "gušće" ulje).
Šalu na stranu, primarno ono što je prvo navedeno.
Pozdrav!
Kad već spomenuh (ACEA) C2 (samo mi je još to trebalo ... ali možda Vama zatreba!), onda i da spomenem zanimljivu mogućnost korišćenja ACEA C2/C3 ulja (strogo gledavši nije moguće ali uz HTHS od tačno 3,5 ... recimo od 3,45 do 3,55 može se aproksimirati) .
ИзбришиTo su vrlo kvalitetna ulja i nema ih mnogo.
Motul X-Clean FE, Shell Helix Ultra Extra i Mobil 1 ESP formula. Sva su u 5W-30 a poslednja dva su i "Allmighty" pošto imaju i 504/507 (taman da reše dilemu neodlučnih da li "samo" C3 ili 504/507 ... ovde dobijaju oba).
Pozdrav!
Pošto Total pravi (tj. pravio je) Dexelia ulja ("Mazda ulja") recimo njihova INEO ulja, MC3 ili Long Life. Prvo je malo isplatljivije.
ОдговориИзбришиAli SVAKAKO ne i isključivo (ne znači da su bolja osim što su možda malo jeftinija od drugih par najvećih kompanija, a naravno dolaze u obzir i manje).
Ulje menjajte na 20 hiljada km ili godinu dana (ne manje od 15000km čak i za 90% gradske vožnje).
Pocituvani Steva,zivim vo skopje Mk redovno vas pratim,no sekogas koga ke dojde vreme za promena na ulje mnogo se mislim.vozim seat ibizu 1.2 12v ,51KW od 12.2009 god.model 6j sa 46.000km.zadnji put imam staveno total 9000 i go vozim oko 7.500km i dosta sum zadovoljan.sega se razmislam da stavim lukoil 5w40 genezis najveke radi orginalnosta a i kvalitetot.me interesira sto mislite vi za to.vas komentar bice konecan izbor.od lukoil genezisot 5w30 go nema vo mk,zato bi idel na 5w40.poz blagoja
ОдговориИзбришиPoštovani g. Blagoja,
ИзбришиPrvo izvinjenje za kašnjenje, a zbog toga što je vaše pitanje GREŠKOM završilo u "nepoženji" (komentari).
To je učinio google u smislu zaštite od spam-ova, ali kao i nekoliko puta ranije osim pravih stavio je i pravi komentar. Pominjao sam da se i nekoliko mojih komentara obrelo tamo (u nepoženje) što ukazuje da je verovatno u vezi sa drugim stvarima (antivirus zaštitom, saobraćajem na internetu ... ?) a ne sa samim tekstom.
A sad, odgovor:
Iako je za Seat Ibiza 1.2 51kW iz 2009. moguće koristiti 502.00 ulja koja su Normal SAPS (Total 9000, Lukoil Luxe Synthetic), bolja su opcija 502.00 ulja koja imaju i C3 (iako ne i obavezna, kako ste i sami iskusili).
U tom smislu bih 9000 i Luxe stavio kao alternativnu opciju a primarni izbor MC3 (5W-30/40) i Genesis (5W-30/40).
Lukoil Genesis je ulje visokog kvaliteta. Urađeno je po svim najnovijim standardima (ACEA C3-10) i ima sva važnija odobrenja. Potpuno je ravnopravno sa sličnim uljima najvećih svetskih proizvođača sa Zapada. Ništa lošije nije od Total MC3. Ista su klasa.
(ili npr. Havoline Ultra S)
5W-40 je čak i bolje zbog tople klime kod Vas. Hoću reći "nije lošije" jer i 5W-30 može da se koristi (uz čak i malu uštedu goriva ali ne više od 1%).
Slobodno koristite Genesis, potpuno je o.k. za vaš motor (automobil). Već sam pisao ali da podsetim da Lukoil u ovom slučaju koristi Infineon aditive i da je i po tom kriterijumu slično "Zapadnim".
Za bazna ulja je teško reći, verovatno da Lukoil koristi svoja bazna ulja III grupe, koja su prosek u svojoj kategoriji i potpuno u skladu sa vodećim svetskim proizvođačima. Moguće da se koriste i/ili (eventualno) sintetička ulja drugih proizvođača, Neste na primer.
Preporučujem.
Pozdrav!
Postovani,interesuje me,da li mogu da drzim visak ulja u nacetoj kantici od,recimo 5l,mislim na ono koje ne iskoristim za menjanje,a iskoristim ga naredne godine,jer je ekonomicnije da ga kupujem u vecem pakovanju,a astra mi skuplja 3l. Neki kazu da tako oksidise,pa moram vas da pitam kao najstrucnijeg za ovu oblast,po mom misljenju. Puno hvala!!!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиMožete držati višak ulja za sledeću sezonu. Ulje oksidiše (naravno) ali je to zanemarljivo. Naravno podrazumeva da držite kanticu zatvorenu i da je ne otvarate svaki čas (pa da ponovo uđe vazduh - kiseonik). Čuvajte na suvom mestu koje nije pod dejstvom sunčeve svetlosti. Što hladnije to bolje (neki podrum).
Ovojite u startu neku količinu za (eventualno) dolivanje.
ALI ovo Vam se zapravo ne isplati!!
Sipate 3l ostane Vam 2l (u startu ste platili bar kao za 4x1l a verovatno i malo više). Odvojili ste npr. litar a zatreba vam malo više (ili par dl a zatreba Vam litar u toku godine). Dobro otvoriti jednom ili par puta posudu nije strašno ali već kvari "strategiju".
Idealno je za slučajeve kada vam treba 3l kupiti pakovanje od 4l pa taman ono što pretekne služi za (eventualno) dolivanje. Što pretekne (npr. pola litara) ide u sledeću zamenu.
Sve u svemu, nije idealno, ali za male količine (koje preteknu) je o.k.
Ne vidim nijedan suvisli razlog da se čuva 40% kupljenog ulja godinu dana u otvorenoj ambalaži.
Ulje neće biti neupotrebljivo (naravno) ali neće biti ni kao novo (otprilike mu je krajnji rok trajanja godinu dana, preporuke* su 6 meseci).
* prilično dobro definisano u industriji gde se za svaku vrstu ulja daje koliko je preporučljivo koristiti načeto pakovanje (bure ili kanistar od kubik).
Najčešće je to 3 ili 6 meseci.
Uglavnom se ne preporučuje više od 6 meseci.
Takođe se zbog kondenzacije (vode) preporučuje horizontalno skadištenje, itd.
Uglavnom, razmotrite još jedom, mislim da nije dobra računica (i najvažnije, zbog čega je dobar baš podrum, mesto skladištenja je idealno ako drži konstantnu temperaturu).
Za velike količine se čak koristi i azot kao potisni gas (za veća pakovanja) kada se procenjuje da će se mazivo koristiti duže od 6 meseci (ta količina).
To bi za kućne uslove bilo preterano.
Može ali ne preporučujem (osim opisanog slučaja, manjih količina kada je manje bitno ako je ulje slabijeg kvaliteta, makar u nijansama, što se bez laboratorije ne može utvrditi).
Pozdrav!
Dragi Stevo,redovno vas citam i pratim i drago mi je sto imamo takvog strucnjaka i spisatelja putem interneta u ovoj oblasti! Imam astru g 2009. 1.4. twinport, i naravno koristim lukoil genesis prem. 5w-30,jer 40 ica i nema u srbijia i ne znam sto je reklamiraju,a i nema veze jer ste mi jednom napisali da nema potrebe jer sam presao samo 50 hiljada km. Brat poseduje pezo 307, 2006.god. 1.4 16v. sipa total quarc 9000,i presao je 120 hiljada. Oboje vozimo uglavnom gradsku voznju 95%,i prelazimo godisnje od po 3 do5.000 km.,jer nemamo potrebe,sem jednom godisnje na more,naravno ako ustedimo neki dinar.Bez obzira na predjenu kilometrazu,menjamo ulje svake godine u isto vreme. Da li mozemo,gospodine Stevo, da mi to malo oduzimo,recimo na 14 ili 15 meseci? Ili,za koliko smemo? Molim vas za strucno misljenje. Zato sam vam i izneo precizne,konkretne podatke o vozilima. Zelim vam puno zdravlja i srece !!! Unapred hvala !!!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ОдговориИзбриши15 meseci bi mogli (onako iz zaleta) sigurno!
Ajd' malo objašnjenje:
1) Šta je preporuka (proizvođača motora)?
Astra - 1god./30.000km
Peugeot - 2god./30.000km
2) Već sam pisao o tome ali da ponovim:
slučaj P je karakterističan (i sličan mnogim modernim automobilima, npr. Fiat ali i drugim).
dve godine ali ako se automobil intenzivno koristi (preko 10 hiljada km godišnje, idealno 15000km) odnosno oko 18 meseci ako je to 20.000km/god.
ALI samo 12 meseci/10.000km ako se prelazi oko ili manje od 10k km. (mnogo razloga, da ne ponavljam)
Vi ste još drastičniji slučaj: cca. 5000km
I od toga 4000km gradske vožnje. Za ulje najgori mogući scenario. Ako ulje i u otvorenoj ambalaži izgubi malo od svog kvaliteta (ali zanemarljivo) za godinu dana, kako će biti u motoru uz stani-kreni (i to povremeno) vožnju za dve godine? Daleko ispod svog originalnog kvaliteta.
O.K. (zašto i kako, bilo je i biće u tekstovima)
Glavni problem (osim oksidacije, ali koja je pospešena drugim, od kojih ću navesti samo dva) su kondenzacija vode i razređenje ulja gorivom. Baš kod benzinaca koji se koriste više (ili isključivo) u gradu, oba problema su jako izražena.
Da bi ublažili dejstvo i postigli (mogućih) 18 meseci za Astru i 24 meseci za Pežo (uz do 10 hiljada km u oba slučaja) morali bi da mesečno odvezete jednu vangradsku vožnju u trajanju od pola sata (i shodno tome 40 do 60km) , neprekidnu, naravno. Ne mora biti kao obaveza ("prva subota u mesecu"), nekada neka bude na 2-3 ali svakako ne više od 6 nedelja (između takvih).
Uklopite sa nečim korisnim (odlazak kod prijatelja, rodbine ili jednostavno izletom u prirodu) da ne bude vožnja radi vožnje (mada je i to uživanje ... doduše skupo).
Ako ne možete onda ostanite na 12 ili maksimalno (i eventualno) 15 meseci. Razlika u potrošenom gorivu (12(10-15)x50km, 40-tak lit. ili otprilike jedan rezervoar u najgorem slučaju) je kao dve promene ulja pa se samo zato ne isplati (mada je dobro za motor a još bolje za Vas).
Pozdrav!
P.S.
Za vaše korišćenje vozila je idealno promeniti ulje u (rano) proleće ali možete pomerati na pred odmor (drugo "idealno" vreme, možda još bolje). Tek uz propisanu "proceduru" (terapiju) možete menjati po tekstu "four seasons" (u bilo koje godišnje doba).
Hvala puno gospodine Stevo !Veoma sam zadovoljan odgovorom, i mislim da sam se nasao u jednom pasusu na sredini vaseg odgovora - 18 meseci za astru i 24 meseca za pezoa,uz jednu vangradsku voznju ( svakog meseca) od 40-60km.razdaljine,za koju,otprilike znam kako cu da upotrebim. Tako cu da postupim nadalje ! pozdrav gospodine Stevo !!! HVALA !
ОдговориИзбришиStevo legendo ! Redovno te citam i pratim.Citajuci tekst ispred mog,u vezi promene ulja za astru i pezo,koji je poslao citatelj,nalazim sebe,jer je i kod mene ista(potpuno identicna) situacija,samo sto smo u pitanju ja i otac.Mislim da su se mnogi i pronasli u ovom slucaju.Mislim da je vas odgovor gospodinu bio malo opsirniji,pa ga ja nisam bas najbolje razumeo. Molim vas,ako vas ne bude mrzelo,da mi ukratko date precizniji savet za predhodni slucaj( PEZO-ASTRA), jer vam u potpunosti verujem i cenim vase odgovore. PUNOO POZZDRAVA!
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиPežo (Peugeot) dopušta 2 god. za zamenu ulja a Opel - NE! Uz kvalitetno sintetičko ulje, prvo je dostižno uz navedenu rutinu (inače manje od 10 hiljada km godišnje jako preporučuje izmenu na godinu dana kod oba!) za Pežo ali i mogućnost da se kod Astre uz mali broj radnih sati čak i da se dostigne 18 meseci.
Dakle, kratke gradske vožnje brže uništavaju ulje nego mnogo pređenih km (na otvorenom).
Zbog toga bi rutina preporučena za vozila koja se malo koriste (ili kolekcionarska) bila dobitna kombinacija da se sa malo km dostignu dve god. kod P a kod Astre prebaci godina.
Hmmm ...
Teško je ukratko objasniti, ali verujte (bar) Fiat-u:
(koji kod nekih modela daje sledeću preporuku)
2god./30.000km ili
1god. (ako se prelazi manje od 10 hiljada km godišnje).
Naravno ako prelazite 15000km sa Astrom (ili više) onda je jako dobro da ne prekoračujete mnogo godinu dana.
Uslovno bi za Astru bilo: 30k km/12m, 15k km/15m. i 10k km/18m. (ali samo ako se mesečno, tj. na 3 do 6 nedelja izveze na malo dužu relaciju van grada, ako ne ostaje godinu dana).
Ovo nije nešto lako dokazivo ali ima teorijsku zasnovanost (koliko-toliku) i potvrdu u praksi.
Naravno, bolje je ne prelaziti godinu dana ili koji mesec preko bez posebne preporuke (važi i za Peugeot ako prelazite samo 10k km ili manje).
Pozdrav!
P.S.
Ukratko:
24 meseci za P je tek ako se auto pošteno vozi (podrazumeva se veći deo van grada).
Zato je godinu dana bolje i za P a kamoli A.
Navedena procedura bi ipak mogla da produži vremenski interval zamene. Nije nešto što je bolje od preporuke fabrike ali je dostižno i maksimum je da ne šteti motoru. Inače, najbolje je (iako skuplje) menjati ulje na 12 meseci kod oba (čak i ako, ili posebno ako, se vozila malo koriste).
Pozdrav profesore, nadam se sad već i doktore :-)
ОдговориИзбришиImam jednu dilemu, kao i svi ovde koji pišu.
Vozim sandera 2008 1.4 mpi, sa ugrađenim tng na 55kkm, sad je trenutno kilometraža 112kkm, dosad sipan elf 5w 40 evolution sxr, menjam ulje na 15kkm, u proseku prelazim 17-18kkm godišnje, zadnjih dve zamene primetio sam da na 15kkm potroši oko 05-06. l ulja, što mislim da i nije toliko strašno, ono što mi se čini jeste da je kvalitet ulja malo slabiji ili je moj motor došao u određene godine, osećam da je malo bučniji (verovatno zbog tng dizni?!). Na prethodnoj zameni hteo sam da uzmem castrol magnatec 5w-40 ali me je prodavac ubeđivao da će da mi troši još više ako pređem na drugo ulje sa elf-a, pa sam na kraju ostao na elfu sa tim da mi je ,,prodavac'' prodao ulje koje je bilo malo starije 2011 proizvodnja.
Čitajući ove vaše tekstove sad sam na granici dal da sledeću zamenu promenim ulje i uzmem ovaj lukoil genesis 5w-30, pogotovu jer mu je cena sad na akciji , sa 999 din na 800 litasko odnosno 760 din na pokovanju od 4l.
Hvala unapred na odgovoru! Pozz
Poštovani g. Rale,
ОдговориИзбришиHvala ... nadam se dogodine u ovo vreme (odbrana dokt.).
Pitanje je zanimljivo (taman za "pa", "uf" i "hmmm" naročito ovo poslednje).
Prvo:
o.k. menjate na solidno utvrđenom intervalu ali bi možda je jednom godišnje bilo jednostavnije (ionako je 20 hiljada km u prvih 100 hiljada km). Sada bi se već držao 12-15000 km.
Drugo:
Potrošnja je više nego dobra (niska). Ni litar nije (nikako) mnogo (znači dvostruko) a sve do 1,5 lit. nije za brigu (mnogo zavisi i od načina korišćenja, ali do litar je "više nego malo").
Malo mi je nejasno, da li je pre potrošnja bila "nulta" pa je sad tih 0,5 do 0,6 ... ali od manje je važnosti jer je praktino "nulta potrošnja" i sad.
Sa promenom brenda (npr. na Castrol Magnatec) možda bi imali nešto povećanu potrošnju (obično ne ali nije nemoguće) ali to je u normalnim granicama (do litar na 15000km).
Zašto je motor bučniji, takođe je pitanje ali na TNG-u ste više od 50 hiljada km pa bi se čulo i ranije.
E a sad, odgovor.
1) Nije da 5W-30 ili 0W-40 pa i 0W-30 nisu opcije (naprotiv) ali ipak NE (bar ne posle 100k km i ako nisu do sada korišćene).
2) Nije da ACEA C3 ne može, može ali ipak ne.
3) Prva dva pre svega zbog već "zrelog" doba (možda ne Peak LIfe, odnosno PL u širem smislu, 25-75% od onog što očekujete od motora, možda ste na 1/3 ili 40-50% ali svakako bar na 25%).
4) Čak i da niste na više od 100 hiljada km, pa i da nemate TNG instalciju, motor je relativno standardne konstrukcije (starije, uslovno) pa je zapravo bolje koristiti Full-SAPS ulja.
5) Renault RN0700 je jako poželjno! (Genesis, doduše, ima to odobrenje).
6) Može bilo koje 5W-40 ulje, ali ipak pod dva.
7) Čini mi se da bi sa 10W-40, naročito onim koja imaju RN0700 (i/ili RN0710 iako nije obavezno, mislim naročito ovo drugo) napravili najbolji izbor.
Na primer:
Motul 6100 10W-40 ili (čak i za nijansu ispred) Motul Specific 0700, 10W-40.
Uz zamenu na 10 do 15 hiljada km (stariji je motor pa je bolje malo i skratiti).
Varijanta "1.5" su ulja 5W-40 sa RN0700, kao što je Motul X-cess ili Mobil Super 3000 X1. To je varijanta za promenu na 15000 do 18000 (zapravo godišnje) ali uz nešto veću potrošnju ulja (sadašnjih 0,5 do 1,0 lit.).
Još jednom da objasnim: promena brenda (iste viskozne gradacije i kvaliteta) možda (i ponekad) malo poveća potrošnju ulja ali samo pri prvoj zameni, posle bih očekivao isto kao sa Elf-om. Sa 5W-30 bi verovatno imali više i kasnije (možda i preko litar a možda i istu kao do sad).
U svakom slučaju, možda i sa Elf-om stignete do litar, nemojte po tome ocenjivati ulje i kompatibilnost. Najvažnije je koje standarde ulje ispunjava!!
Nadam se da sam pomogao i da sam jasan. Dakle, prvo 1 i 1.5 a može i 2 a 5W-30 je pod tri (već je "klimavo").
Ne brinite zbog TNG-ai sulf. pep. oko 1,0% je idealno (ne mora baš 0,8% može i 0,7 a može i do 1,2%).
Na Elf-u možete ostati zbog cene, mada bi skratio interval zamene (na 12.000km). Elf je vrlo dobro ulje ali tako niska cena upućuje da postoji Elf za Zapad (gde je 2-3x skuplji, mada je relativno i tamo jeftin, jeftiniji od većine, mada ne toliko koliko ovde) i Istok.
Pozdrav!
Hvala profesore na brzom odgovoru!
ОдговориИзбришиZnači da ostanem na elfu pod 1, pod 2 Motul ili Mobil 3000.
Što se tiče potrošnje na početku ona je bila oko 0,2-0,3 litra, sa sve filterom, sipao sam po propisu 3,3l, istakao na zameni 3 l ulja.
Sad kupim i sipam 3 l novog ulja, kad menjam istočim 2,4-2,5 l ulja, u prevodu kad sipam novo ulje nivo na šipci bude 3/4, nakon 15kkm ono je negde na malo više od 1/3 šipke.
Hvala još jednom i pozdrav! Da vas nema profesore, trebalo bi vas izmisliti :-)
Poštovani g. Rale,
ОдговориИзбришиHvala na pohvalama (nije da ne prija ali "dušmani" bi rekli da sam sebi pišem ... sva sreća pa je lako dokazljivo da nije tako).
Dakle, pod 1) sam mislio navedna 10W-40 ulja (no nisu baš jeftina).
Pod 2) Elf (zbog cene) pa pod 3) Motul ili Mobil.
3) je zapravo dva ako ne gledamo cenu.
A ako gledamo (i) cenu, onda ste dobro naveli (a 10W-40 je pod 3 jer su ta ulja cenovno kao 5W-40 ... dobijaju na značaju za par godina, kada idu na 1) bez obzira na cenu).
Navedena potrošnja je zaista mala i nije da se posebno razmatra (slobodno i dosipajte par dl nakon 10-tak hiljada km)
Ako je već tako, još uvek je 15000km dobro određen interval zamene (može i cela godina). Kasnije (posle npr. 150k km) razmislite da isti skratite (na 12000km). Takođe ako je od Vaših 17-18 hiljada km, više od 10 hiljada km u gradu, možda već sada da skratite na 12000km (10% gore-dole) a posle i na 10 hiljada km.
Pozdrav!
2/3 ili 3/4 nivoa na šipki je dobar nivo (ne mora na max. po svaku cenu iako je teorijski idealno ... u praksi je bolje da bude nešto manje ... teško je tačno i izmeriti pa je bolje da imate malu rezervu ... a ako je u minusu (mereje) i 1/2 je o.k.
ИзбришиNaravno, mislio sam da 17-18 hiljada može ostati i sad interval zamene ako je više od 10 hiljada van grada a ako je "pola-pola" (40-60 do 60-40) onda 15000km ... nadam se da Vas nisam zbunio.
Od tih 17-18 kkm, u gradu je možda 30%, ostalo je magistralni put brzina prosek 80 km/h možda nekih 50%, i oko 20% auto put brzina oko 130-140 km/h (ovo piše na satu da idem 140 km/h a GPS kaže 133km/h, pa sad kome verovati) osim ako ne zapucam što se dešava recimo ove goine 2 puta u inostranstvo u proseku 2200 km u oba pravca gde je skoro sve bilo autoput, u jednom pravcu 10 sati vožnje, tu malo primenjujem taktiku veće vožnje ne benzin čisto da se dizne pročiste.
ИзбришиZnači da mogu posle 150 kkm da pređem na 10 w 40 i skratim zamenu na 12kkm.
Sve nešto se mislim, tačnije ovo što ste napisali vezano za lukoil genesis 5w-30, čini mi se da dobro ulje, ali opet nije za ovaj moj motor, to mi je baš žao, mada sam već ranije koristio dok je bio u garanciji i 10w 40 to je bila prva zamena ulja , a sledeće dve zamene su sipali 5w-30 naravno elf u oba slučaja i to u ovlaštenom servisu, tek kasnije su prešli na 5w-40 što sam i ja nastavio kad je izašao iz garancije, inače sam menjam ulje od tada!
Poštovani g. Rale,
ИзбришиNije nemoguće da bi još uvek 5W-30 bilo dobro ...
Genesis je super ulje i postoji i u 5W-40 verziji ali ne i kod nas ... (možda da kupite isto u inostranstvu) ... mada nije baš da se zapne motor je takav da se C3 (ACEA) ulja neće posebno istaći (... pa čak i sa TNG-om).
Da, na bolja 10W-40 možete preći (kasnije).
Obzirom na način primene slobodno menjajte (za sada) na godinu dana.
Pozdrav!
... Ili nastavite sa 15000km (možda Vam je lakše da se "orijentišete" kad da ulje promenite).
ИзбришиHvala još jednom na svim odgovorima!
ИзбришиNastavljam i daljke sa zadovoljstvom da pratim Vaš rad!!!
Samo napred! :-)
Pozdrav!
Profesore, postaću ti dosadan ;-)
ИзбришиCeli dan razmišljam, a to sam našao u tvojim postovima, ali ne i objašnjenje, zašto nakon određene veće kilometraže, primera 150kkm, treba preći na 10w 40 ulja, jel razlog predpostavljeno stanje motora, potrošnja ulja ili svojstva samo ulja 10w 40 ? i kako znamo koji nam je Peak LIfe motora!?
Poštovani g. Rale,
ИзбришиNemojte gubiti vreme. Evo uprošćenog i relativno kratkog objašnjenja:
1) Nisam baš veliki pristalica ovog koncepta. Obično se kao granica uzima 200k km, a računam da je 150k km na satu obično 250k km i 200 bude i svih 300k km, pa je tu već "očiglednije" da je motor bar na (više od) pola životnog veka.
Ovo ne treba mešati sa preporukama gde je moguće npr. 10W-40 i kod novog automobila (Vaš slučaj). Tih 150k km je uslovno, može biti od 100 do 200 (odmah ili bilo kad kasnije). Napomenuo sam da bi bilo dobro koristiti 10W-40 koja imaju RN0700 odobrenje (zato Motul ne zbog nečeg drugog) jer su onda o.k. i da se odmah krene sa njima (i do 17-18k km čak).
Naravno 5W-40 su za nijansu kvalitetnija pa mi se čini da bi mogli još produžiti sa njima a npr. (ali ne i obavezno) na oko 150±20% preći na RN0700 10W-40 a posle 200k km bilo koje (npr. Mobil, Shell, Total ... i naravno Elf) 10W-40 ali i 5W-50 (Mobil, Fuchs).
Međutim to NIJE (nikako) obavezno, već je samo MOGUĆNOST.
Kako znati? Nikako! (Trebalo bi rasturiti motor).
Zato je to nagađanje!
Šta je stručno zasnovano?
Da se vozi sa fabričkom preporukom od početka do kraja (remonta motora).
Međutim kod Vas se dopušta i 10W-40 za NOV motor pa mi se čini da bi posle "trećine ili polovine puta do meseca" možda "default2" (tj. 3 ako se uzme u obzir i 0/5W-30) i korisniji (samo možda).
Dakle, nemojte se opterećivati, važniji je nivo kvaliteta (ispunjenje odobrenja, još bolje zvanično) nego sama viskozna gradacija. Na severu Evrope bi i sad 0W-30 (RN0700) verovatno bilo o.k. ali mi smo u zoni gde je 5W-40 "default 1" (da ne kažem podrazumevana vrednost ... ne volim mnogo strane izraze ali ... nužda menja zakon).
Sve u svemu, možete koristiti 5W-40 i narednih 100 hiljada km, nema problema (jedino bi morali malo da skraćujete interval zamene ulja ... a to je posebna priča).
Ceo "koncept" je zasnovan (zapravo) na ovome:
motor posle više hiljada sati (npr. 3000 ili 5000) rada više nema zazore kao kad je bio nov. Naravno da bi bio ispravan mora biti u tolerancijama ali je bliže njihovim granicama. Veoma je logično (i naravno zasnovano) da za nijansu viskoznije ulje može dobro da "nadoknadi izgubljeno"). Naravno ne mnogo viskoznije. 10W-40 zapravo na 100 cel. nije viskoznije od 5W-40 ALI jeste na 40 cel. što je bitno za određene delove motora (zato se i navodi visk. na toj temp. i indeks visk. računa između 40 i 100).
Taman toliko.
Ipak, kod motora koji imaju 250, 300 ili 350k km obično prelaz sa 5W-40 na 10W-40 je samo ušteda na mazivu (a ne pomaže mnogo). Ne pomaže naročito ako motor počne da troškari ulje, onda je jedini "spas" 5W-50 ili još bolje 10W-50 (kao i 10W-40 zimi a 15W-40/50 leti).
Po pravilu, motor mora da se remontuje ako mu inicijalna viskoznost ulja više ne odgovara!
No, činjenica je da sa malo viskoznijim uljima istog nivoa kvaliteta remont može da se odloži pa desetina hiljada km (što kod nas bude nekoliko godina). Naravno, onda je remont skuplji ali se kod starih automobila uglavnom ne isplati raditi isti, pa eto cele priče. Kada bi po propisima 50% uvezenih automobila sa placeva je za remont ... ali se odvoze još po 5-6 god.
Nije ni na Zapadu mnogo bolje, jer ili prodaju auto čim počne da troškari (ili pređe 250 hiljada km) ili i oni odlažu remont (inače zašto bi postojala MaxLife ulja ili 10W-60 ... dobro ovo drugo je i zbog Truck Day-a i sličnog ali to je manji deo tržišta).
Pozdrav!
Hvala puno profesore! :-)
ОдговориИзбришиPozdrav, G.Stevo!
ОдговориИзбришиPisao sam ranije u vezi ulja za Yugo 55 i koriscenja Lukoil Luxe-a 10w-40 u njemu a kasnije i nekih zapazanja u vezi nekoliko tipova Lukoil ulja.
Sada u Citroen Xsara-i 1.6 16v koristim Lux 5w-40 i nemam nikave zamerke. Elem,S`obzirom da sam je kupio na placu sa 141k km ono sto sam ispustio iz motora je prica za sebe,kao katran.Zamenio sam ga na 150k km i mogli je jos dosta da ide(subjektivno misljenje)i opralo je motor(bar tamo gde moze da se vidi) da ne mogu da vam opisem.
Sada na 153k km jedva vidim na meracu koliko je cisto.
Pitanje:da li mogu na sledecoj zameni da sipam Genesis 5w-30 zbog probe a i eventualnog daljeg koriscenja,jer 5W-40 kod nas jos uvek nema?
Ukoliko je potrebmo jos neko zapazanje u vezi ovih ulja,tu sam:-).
Hvala na odgovoru.
Možete probati i Genesis 5W-30. Možda i nastaviti sa njim. Luxe 5W-40 je sasvim dobro za Vaš motor. Naravno možete se vratiti na isto posle Genesis-a (iz bilo kog razloga).
ИзбришиLukoil je sasvim o.k. (čak i Standard nije toliko loš osim što, kako sam pisao, nije baš za zimu, tj. nije bolji od bilo kod 15W-40 kao što Luk nagoveštava).
Šteta što nema Super 15W-40 bilo bi to za Yugo 55 idealno ulje (Super 20W-50 je vrlo dobro ali, naravno, ne za zimu).
Pozdrav!
Hvala na odgovou!
ОдговориИзбришиSto se tice Yugo-a on je sada kod brata u planinskom predelu i zbog toga je i ostao da koristi Luxe 10w-40.Cak i ja kada sam ga koristio nakon dve izmene Standard-a 15w-40,10w-40 mi se i u BG-u pokazalo kao bolje pri hladnom startu.
Sada brinem samo o Xsara-i i trazeci standard za motorno ulje naisao sam da je Total Ineo ECS 5w-30 bas C2 ulje i pokriva B71-2296,znaci pravljeno bas za Peugeot i Citroen.
Naisao sam na vas tekst da je Genesis 5w-30 konkurent Ineo ECS 5w-30 i zato mislim da ga nije lose koristiti,a kako je i `moderno`....
Hvala vam jos jednom!
postovanje,interesuje me za bmw 318d 2002 god. 1951 kubik i 85 kw,prešao 240000km,lično sam auto uvezao bez servisne,treba da mu radi mali servi a imam dilemu koje ulje da sipam,da li bi ovo genesis 5-30 bilo odgovarajuće? ako imate neki drugi izbor bio bih vam zahvalan...dvoumim se između par: divinol 5-30 ,motul 5-40
ОдговориИзбришиPoštovani,
ИзбришиBilo koje BMW LL-01 ili LL-04 ulje će biti ogovarajuće.
Može i Genesis 5W-30.
Lično bih savetovao ulje BMW LL-01 i 5W-40 kao što je na primer Motul X-cess (može i slično drugih proizvođača).
Pozdrav!
Poštovani.
ОдговориИзбришиImam veoma lepa iskustva sa Lukoil uljem lux polusin. 10 w 40 na iveco daily 2006 g. 2800ccm 92 kw. vozilo je do sada prešlo 800.000 km a motor je odličan i turbina nije radjena. Koristim ga i u gaz gazeli motor steyr 2006g. Nedavno sam u Rusiji promenio ulje u Ford Transitu 2009g. 125.000km (pravih) 2.2 81kw. tamo nemaju genesis Ali imaju lukoil full sint. Lux 5w 30 koje sam i sipao. Da li je to dobar izbor po vašem mišljenju jer je ako se ne varam fordov motor mnogo osetljiviji od robusnog ivecovog euro 3 motora. Hvala. Pozdrav
Saša
Poštovani g. Saša,
ИзбришиPrvo hvala na ovim informacijama (koristiće mnogima). Lukoil Lux 5W-30 sintetičko ulje (bar ono koje se prodaje u Rusiji) ima kvalitet (ispunjava) Ford WSS-M2C913-C, tako da je sve u redu.
Ovo važi za motor koji ste naveli.
Noviji Ford motori (Euro 5) često traže (i) ACEA C1 i/ili novija Ford odobrenja. Vodite računa o tome (uvek proverite u uputstvu vozila).
Sa 2.2 od 81kW ne bi trebalo da bude problema.
Menjate ulje na 25000km ili godinu dana.
Pozdrav!
Hvala vam g. Stevo
ОдговориИзбришиPostovani gospodine Stevo!nedavno kupih Opel Astru g,1.6 16v...koje ulje mi preporucujete,do sada je u njega sipano castrol magnatec 10w 40.Bila je kantica ulja u gepeku a auto je stigao iz Svajcarske.Godiste auta je 2003 a presao pravih 210000km..Hvala i sve najbolje u daljem radu,citamo vas i pratimo vase tekstove!!
ОдговориИзбришиPoštovani Gorane,
ИзбришиIako i 10W40 može da se koristi (kod starijih motora), ipak bih (bar prvi, tj. prva dva puta) probao 5W-40, može i Castrol (a ne mora), Edge ili Magnatec, kao i npr. Nisotec Autoline Sint 5W40.
Poželjno je da ulje ima Dexos2 (najbolje zvanično ili makar "nivo kvaliteta") iako nije obavezno, bilo koje API SL ulje je min. kvaliteta (SM ili SN još bolje).
Eventualno 5W-50 što je sigurno bolje rešenje (sintetička ulja) od 10W40 (PS).
5W-40 ako ne troši (ne troškari, dakle do 1 lit. ili max. 1,5 na 10k km, prvi put, posle do litar na 10k km) svakako treba ostati na istom.
Pozdrav!
Od vas uvek neko novo iznenadjenje..Nisotec Autoline?moracu da ga isprobam kad ga vec pominjete..,uzgred,i Lukoil Genesis 5w40 ima Dexos2?Koje je bolje od ova dva ulja?
ОдговориИзбришиPoštovani g. Gorane,
ИзбришиNisotec je pomenut kao (delom) domaće ulje, i jeftinija alternativa.
Ulje je (naravno) vrlo kvalitetno, ali je Dexos2 ipak (samo) "nivo kvaliteta" (ne i zvanično odobrenje).
Zato je Lukoil verovatno (smatrajte ga takvim) kvalitetnije ulje. Naravno Nisotec ima nižu cenu i verovatno se (pak) više isplati.
Pozdrav!
https://youtu.be/C3ijGoSWyOU......pogledajte ovo na you tube,vrlo interesantan nacin odredjivanje kvaliteta raznih ulja.nacice te jos snimaka ovog momka..POZDRAV!
ОдговориИзбришиPoštovani g. Gorane,
ИзбришиO ovom (ili nekom sličnom) sam već pisao (kao i testu "kuvanja" ("prženja") ulja).
Ne omalovažavam ničiji rad, a i rezultati su zanimljivi (pa i indirektno se mogu i uzeti za nekakvo poređenje) ALI test EP osobina nije pravi koji će pokazati koje je ulje bolje od drugog. Motorna ulja nemaju potrebu za EP osobinama (tek donekle) i tu će ulje sa više ZDDP-a uvek pobediti a ne mora biti bolje. U principu su ulja sa 505.01 bolja na ovakvim testovima (zbog zahteva odobrenja) što se pokazalo i na ovom (uz odstupanje kod Lukoil-a, ali nije od nekog značaja).
Dobra strana testa je što može uveriti i najnevernije Tome da su sintetička ulja bolja od PS ulja u svemu pa i jačini uljnog filma (uvreženo mišljenje kod nas je upravo obratno), tako da prelazak sa 5W-40 na 10W-40 osim niže cene po pravilu bude kontraproduktivan (slabija zaštita motora, veća isparljivost ulja pa i često veća potrošnja i slično), te da je 5W-50 po pravilu bolje (nakon 200(300)k km).
Slično i za test prženja koji pre svega pokazuje koliko su zapravo ulja (sintetička 5W-40) na tržištu kvalitetna (koliko li beše oko 50 min ili ceo sat na ekstremno visokoj temp. što se ne događa u motoru).
Testovi su uprošćene varijante industrijskih ali su ili pogrešno primenjene (EP za motorna ulja, inače za menjačka i masti) ili su temp. preterane, bolji je test "šlajferice" na 290°C kao što to radi Mobil u propagandom materijalu.
Dakle, dobro snalaženje za ograničena sredstva ali ipak ne uzimati preterano ozbiljno rezultate.
Šteta što nema više pravih laboratorijskih (najviše na oilclub.ru) ali ne samo hemijskih analiza (mada to mene najviše zanima) nego i testova po API, ACEA ili po raznim odobrenjima (po standardizovanoj metodologiji i profesionalnoj opremi).
Toliko. (neću više komentarisati ovo je već peti ili šeti put, par puta i na forumima (raznim)).
Pozdrav!
Postovanje g. Stevo,
ОдговориИзбришиBlizi se zamena ulja u mojoj astri H 1.7 2005. pa sam hteo da Vas zamolim za savet u vezi odabira ulja...
Preporuka je GM 5w30 koje je po meni nerealno jeftino ulje ( o tome ste i pisali u ovom delu) 2900din /5l
Posto auto nije 2009. Ili mladji smatram da mu ne treba striktno Dexos2 (ispravite me ako gresim), a ipak poseduje DPF i EGR, tako da bih ostao na nekom od C3 ulja...
Zapalo mi je za oko Lukoil GENESIS SPECIAL 5W30 C3 koje se za Srbiju pakuje u Rumuniji ako se ne varam i
NISOTEC Autoline sint 5w30 koje zadovoljava nivo kvaliteta C3.
Nekako sam ta dva izdvojio jer sam donekle siguran da je original, ili bar ja tako mislim.
Da li me mozete posavetovati u vezi odabira ili mi dati neki treci predlog?
Potrosnja ulja na 10000 je minimalna... cak i iznenadjujuce, nekih 100- 200g .
Svakako bi i dalje ostao na intervalu zamene od 8-10 k .
Hvala Vam
Poštovani,
ОдговориИзбришиDexos2 nije obavezno za Vaš motor ali je jedino aktuelno jer je stari GM-LL-B-025 koji je zahtev, već (odavno) povučen.
Naravno, ostaje Dexos2 kao dodatni plus.
U ovom slučaju Lukoil ima zvaničan D2 a Nisotec "ispunjava zahteve" tako da je to dodatni motiv (preko ACEA C3).
Oba ulja su o.k. izaberite po sopstvenim afinitetima. Lukoil bi zbog "ozvaničenja" odobrenja mogao da se plati nešto više, ali svakako ne preterano jer su ulja iste kategorije i sličnog kvaliteta.
Pozdrav!
Shvatam sta zelite da kazete.
ИзбришиSto se cene tice ( ako uzmemo u obzir popust uz karticu ) NIS je povoljniji i do 10€ /5L,
a kao sto ste napisali kvalitet im je jako slican ako ne i isti.
Takodje, citao sam Vase forume gde ste detaljnije opisali kako NIS tako i RNB , ali nisam iz opisanog uspeo da sa sigurnoscu zakljucim koji od ta dva brenda favorizujete vise?
Lukoil svakako sigurno vazi za mocnu kompaniju, samo je diskutabilno sta dolazi kod nas... recimo njihov premium brend ARMORTECH Genesis ne postoji na nasem trzistu :/.
Primer poredjenja za moj auto (koji sam ja izdvojio):
GALAX Racing PLUS 5w30 ili
NISOTEC Autoline SYNT 5W30.
Posto pratim stranicu RNB video sam da su postigli dogovor i probili se na trziste Libije i Kine, uglavnom prodaju kod njih sintetska ulja. Smatram da nisu mogli "upasti" tek tako u drugu zemlju, ako ne poseduju kvalitet.
Hvala Vam na odgovoru
Pozdrav
Iskreno, trudim se da ne favorizujem ni jedan brend (bar ne preterano). NIS je u dobroj (opštoj/finansijskoj) situaciji i sigurno su im ulja vrlo dobra. RNB je bio u problemima ali sa novim vlasnicima su verovatno došli do obrtnog kapitala (opremu su imali dobru, kadar se nešto rasuo ali je ostalo nešto njih a verovatno je i par stručnjaka dovedeno) tako da su verovatno "oni stari", samo (jako) modernizovani.
ИзбришиSlažem se da nas Lukoil ("pitam se zašto") smatra za tržište 3. sveta i tako tretira (a nisu i jedini, tj. većina velikih se tako ponaša).
Pozz
Izgleda za svaki brend je tako, nazalost :/.
ИзбришиZnaci NIS i redovna zamena 8-10k.
Hvala Vam gosn. Stevo na odgovoru.
Pozdrav
Pozdrav,
ОдговориИзбришиMolim misljenje o Lukoil Genesis longlife vn 5w30
U odnosu na Castrol Edge
Hvala
Poštovani,
ОдговориИзбришиTo su ulja iste klase (kategorije). Razlike su u nijansama. Lukoil možete slobodno koristiti umesto Castrola ako Vam odgovara (iz bilo kog razloga).
Razlika u ceni je više zbog brenda nego kvaliteta. Castrol je premium brend (i u toj kategoriji u vrhu) ali i Lukoil je renomiran proizvođač i brend srednje kategorije (na Zapadu), ali kvalitetom nije daleko, ponavljam - to su nijanse.
Pozdrav!
Hvala
ОдговориИзбришиA jos samo pitanje
Postoji Lukoil Luxe vn 5w30 LL
I Lukoil Genesis LL 5w30
Da li su to ista ulja ,ili ima neke razlike?
Lukoil lux je nesto malo,Ali vrlo malo jeftinije od Lukoil Genesis(mozda je novije,neznam)
Hvala
Poštovani,
ОдговориИзбришиMoram priznati da te distinkcije ne bih mogao da razlučim. Pitanje je da li tog "vn" uopšte ima kod nas (generalno da li se dva različita prodaju na istom tržištu), a i da je tako (slobodno) kupite jeftinije (može biti i isto).
Lukoil Lux se za malu razliku u ceni ne isplati, dodatno ne ispunjava isto što i Genesis (pa je za takve namena i lakše da se odlučite).
Pozdrav!
Postovani,
ОдговориИзбришиImam golfa 4, 2002 god. 1.6 16v
Presao sam njim 5000km i nije potrosio nista, mozda 50g na 5000km ima 180.000km pravih (provereno)
Koristio sam liqui moly 5w40.
Ono sto me zanima koje ne bolje ulje za njega genesis 5w40 ili megatron 5w40? Znaci da li da kupim na lukoil ulje ili na eco pumpi?
Moram da kazem da sam vec koristio megatron 5w40 i presao sam njim preko 1000km isto ga nije trosio (posle toga promena ulja jer je proslo godinu dana pa je bilo vreme za zamenu, te godine sam slabo vozio auto)...
Poštovani,
ИзбришиOba ulja su o.k. Verovatno je Genesis i nešto (za nijansu) kvalitetnije ulje, ali i Eko je o.k. Dodatno, čak bi bio i bolji prvi izbor jer je malo "prilagođeniji" konstrukciji motora i njegovoj starosti (sve to na akademskom nivou, ali čisto da se pomene). Dakle, skoro je svejedno, mala prednost za Megatron, ali ne zato što je bolje nego zato što je ACEA A3/B4-08, inače oba su VW 502.00 što Vam je potrebno i najbolje.
Pozdrav!
Hvala na odgovoru. Onda ce biti megatron. Samo jos nesto trazio sam i za genesis i za megatron pise potpuno isto a3/b4 i a3/b3. Nisam video za megatron da pise a3/b4-08.
ОдговориИзбришиSve najbolje.
Poštovani,
ОдговориИзбришиZa Megatron sam izvukao iz tehničkog lista ... moguće da nije na etiketi.
Genesis postoji i samo kao A3/B4 (onda je prva preporuka) ali pogledajte da li je i ACEA C3 (onda je "samo" ACEA A3/B4 iz 2004. jer je samo tako moguće). Iskreno, nisam video (a ni znao) da takvo ima da se kupi kod nas.
Pozdrav!