Prvo da se ispravim
(kratko i u izvornom tekstu) u vezi Lukoil Genesis.
Nije za razvoj
serije zaslužan Lubrizol (to je bilo kod Avantgarde serije) nego Infineum.
Ništa zato, podjednako
je ZAPADNO!
Neverne Tome, mogu
da vrte glavom koliko god hoće, tehnologija je na nivou najjačih brendova
planete.
Eto, izvinjavam se
za pogrešnu informaciju ali nije od velikog značaja (a i nije dugo trajalo do
ispravke).
Inače, ovo je još
zanimljivije jer je Infineum zapravo joint venture ExxonMobil-a i Shell-a.
Tu nije loše
pomenuti to da ovim dva najveća proizvođača imaju prednost u tome da zaokružuju
sve potrebno za proizvodnju maziva pod jednim krovom. Ovo i u tehnološkom a
naročito ekonomskom smislu. Ujedno je i odgovor na pitanje: “dobro, sva su ulja
mešljiva, ali koji brendovi među sobom?”
Uslovno rečeno:
Mobil i Shell. I naravno Lukoil (Genesis).
Naravno, ne treba
zaboraviti da Infineum nije kompanija zatvorenog tipa već osim tri pomenute
(velike) kompanije, njihove proizvode (aditive) koristi veliki broj
proizvođača.
Uzgred, proizvođači
aditiva kao što su: Lubrizol, Lubritec, Evonik i drugi su ista klasa sa
Infeneum tako da je zaista manje bitno čije ko koristi dok se god radi o
vrhunskim proizvođačima. Svaki od pomenutih u nekoj oblasti malo “povuče” dok
se neki od njih odlikuju “većim uravnoteženjem” ali sve je to tu negde.
Naravno, jedno je
samo kupovati aditive, drugo je držati se preporuka, treće formulacija (to samo
uslovno, jer su one uglavnom “generičke” te sa slabim šansama za tržišni uspeh,
osim kod proizvodnje velikih količina) a potpuno četvrto kada se koriste
razvojni resursi proizvođača aditiva (zajednički razvoj) što je (izgleda)
slučaj kod Genesis serije.
Zanimljivo je i to
što je Lukoil tek nedavno (pre par nedelja, čini mi se) predstavio Genesis
seriju u Rusiji.
Znači, sa oko godinu
dana zaostatka u odnosu na (Zapadnu) Evropu.
Za sada prodaja ide
samo preko servisa tako da će još par nedelja (ili meseci) proći dok se ista ne
nađe u slobodnoj prodaji. Rusija se snabdeva iz blendare srednjeg kapaciteta
(cca. par desetina hiljada tona godišnje) u Finskoj.
Kod nas (i većem
delu Evrope) ova serija stiže iz Rumunije.
Rumunije (pih!) … Ne
tako brzo! Radi se o (onom, pominjanom) NOVOM pogonu baš za ovu seriju.
Kako god, ovo je
samo deo aktivnosti, a verovatno Lukoil namerava da ojača i sektor
industrijskih maziva na svim većim tržištima (na svim kontinentima). Dakle,
jesu tek (jedva) punoletna kompanija, sa tek jednom decenijom iskustva u
oblasti maziva ali zahvaljujući velikim resursima ne zaostaju (ako uopšte) mnogo
za najvećim imenima. To važi i za ostale (veće) Ruske kompanije ali otom-potom.
LETNJE ČAROLIJE
Stiže leto, vreme
godišnjih odmora. Uz to ide i “poj sirena” u vidu visoko oktanskih benzina u
susednim državama. Kako većina ide ka Grčkoj, već u Makedoniji vas čeka Okta sa
98 oktana, a Mak Petrol i svih 100. U Grčkoj je izbor još i veći, pa osim
Shell-a (koga retko ko nije probao) i V-Power Racing (sada već i “NITRO” taman
da se osećate kao drumski razbojnik (MAD
MAX) – što je primerenije za Navak i druge poligone nego za drum) ima i drugih
neodoljivih kao što je Mobil (pa da “poletite” kao njihov Pegaz) ili BP
Ultimate (makar u Grčkoj sa “samo” 100 oktana a ne svih 102). Naravno tu je i
Eko Hellenic na domaćem terenu a to znači i benzin sa 100 oktana u ponudi.
Ovi benzini koštaju
osetno više (al’ – “jednom se živi”) pa se (opravdano) postavlja pitanje: da li
od ovoga ima (neke) koristi?
Već sam, usput,
komentarisao ovo “večno pitanje” uz zaključak da neće da škodi ali ni mnogo da
koristi te da se u većini slučajeva ne isplati.
To je isuviše
uopšteno pa bih da budem malo konkretniji od toga. Ostaje činjenica da
izuzetaka ima mnogo i da PRE SVEGA TREBA POGLEDATI U UPUTSTVO PROIZVOĐAČA
MOTORA (VOZILA) ili konsultovati ovlašćeni servis po ovom pitanju. Jedino tako
možete dobiti konkretan odgovor.
Ovde ću dati opšti
odgovor u zavisnosti od propisanog od strane proizvođača.
Ovde samo da naglasim da je za ovaj kraći tekst zaslužan jedan od
(starih) čitalaca koji je pitanje za svoj auto postavio putem mejla (identiten
poznat samo “redakciji”).
Ne, nije “Legenda” (bilo bi isuviše lako pogoditi).
Možete sipati benzin
sa više oktana. Uobičajena je zabluda da se time oštećuje motor (?!). To je čak
čista glupost!!
Ako je motor za 91/95 možete sipati 98 ali neće od toga biti
neke koristi (neće da škodi, ali je skuplje).
Ako je min. 95
oktana (RON) onda ćete od 98 (ili 100) imati i malo koristi (par % više snage i
manje potrošnje, ali ne nešto epohalno). Slobodno mešajte 95 i 98 (100) možda
je i idealno, kako u pogledu cene tako i performansi (teško je 2-3% nešto
osetiti). Dakle 96 ili 97 je O.K. mada može biti i čistih 98 (preko toga se sve
manje isplati, uglavnom je benzin sve skuplji a koristi nema, 100 oktana je idealno
za dopunu, recimo 5-10 litara na pola rezervoara ili tako nešto).
Kada se propisuje
98/95 onda treba pre svega koristiti 98 a sa 95 se gube performanse (potrošnja
se nešto posebno ne povećava ili je ista) ali je O.K. za umerenu vožnju. Ovde
ni 100 (čist) nije bacanje para.
Praktično više nema
čiste 98 preporuke (zbog toga što samo 95 ima na svim pumpama u Evropi) ali je
isto kao i za 98/95 samo još izraženije (pre svega treba sipati 100 pa 98 kad
ovog nema, 95 samo kad mora do sledeće pumpe).
Ukoliko je propisano
samo 95 RON, manje od 95 NE sipajte a ako se (ne vidim da je moguće u Evropi)
nađete u takvoj situaciji da morate sipati 91 učinite to ali vozite umerenije
(max. pola gasa) i čim budete mogli sipajte (bar) 95 oktana (ovde je idealno 98
ili 100 da "popravite prosečnu oktanažu").
Naravno za 91/95 ovo
ne važi, ali je potpuno
apsurdno sipati (naročito juriti za) 91 ili 92 oktana, kada je bolji i
dostupniji standardni benzin od 95 oktana.
Inače, motorima sa
većom kompresijom u principu prijaju benzini sa više (98+) oktana. Naročito za kompresione odnose (blizu, a naročito) preko 10:1.
Proverite kompresioni odnosu u uputstvu vozila.
Naravno, kompjuter
podešava idealnu smešu i sa 95 tako da je više od toga samo opcija a nikako
obaveza.
Na kraju ali ne i po
značaju: sam oktanski broj (RON, MON) nije jedini ni apsolutni pokazatelj
kvaliteta goriva. Obično visoko oktanski benzini NISU posebno kvalitetniji od
standardnih i u 90% slučajeva ne dovode do poboljšanja performansi ili daju
neku posebnu pogodnost.
Da bi gorivo
doprinelo većoj snazi motora (par %) i/ili manjoj potrošnji mora imati
superioran hemijski sastav (koji uglavnom jeste bolji*) i već veću toplotnu moć
(MJ/kg) što je manje izvesno i razlika je manja. Dakle, ako benzin zaista ima
više MJ/kg kao što se sugeriše (naročito novi “NITRO”) onda vredi dati nešto
više novca ali je to uvek po principu “mnogo više novca za mnogo manje dobiti”.
Uz to, ako je gorivo
zaista takvo, to (teorijski) može i da šteti (nekim, naročito starijim)
motorima.
U svakom slučaju,
samo za sportski nastrojene a ostalima savet da (eventualno) samo dosipaju
takva goriva u odnosu manjem od 50% a ne koriste kao primarno. Ovo naročito gde
je propisano samo RON 95 ili 95/91, kao što je na primer (sad već stari) “nationale”
Punto Classic.
* u smislu da ima
manje benzena i aromata (pre svega) kao i sumpora (manje bitno, 10ppm ili 1ppm
već je akademska razlika), dok olefina ima isto ili čak i više (bolje rečeno bliže
gornjoj granici standarda) jer imaju visoku oktansku vrednost (ovo NE mora da
bude uvek slučaj).
Ajde Stevo kad ce nastavak
ОдговориИзбришиKada (ne daj bože) dan bude imao 25h.
ИзбришиŠalim se!
Možda već do kraja dana ili sutra izjutra.
Ovaj tempo neću moći da održim.
Ipak još 3 teksta do sredine jula, to je nešto što moram ispuniti, pa posle pauza do kraja tog meseca (ne nosim lap top na more, onda bolje da si sipam so u lavor sa vodom, močnem noge i kuckam ... i nabijem još par kg, ionako bi morao bar 5-6 da si skinem za šta je aktivni odmor najbolja prilika ... bar za 2-3).
Odskora je NIS preuzeo OMV-ove pumpe u BiH. Upravo se zavrsavaju rekonstrukcije, i sada su to Gazprom pumpe. Ono sto me zanima, vidim u ponudi 100-oktansko gorivo. Da li je to gorivo iz Panceva, i da li je euro V? Pozdrav
ОдговориИзбришиZanimljivo pitanje.
ИзбришиZaista ne bih mogao (trenutno) da odgovorim.
Euro V bi 99% trebalo da bude.
Da li je iz Pančeva?
Mož' bit da, mož' bit ne ... pretežno ne.
Ajd' "pomoć prijatelja", ko zna neka se javi.
Nije da nemam ideju ali zaista ne bih da se izlupavam za nešto što ni približno pouzdano ne znam.
Hvala na pitanju, pozdrav!
Ne bi me iznenadilo da je to gorivo (za sada i još uvek) OMV-ovo.
ИзбришиNaravno, očekivano je da bude (makar) NIS-ovo ali u velikom biznisu je sve moguće (ne znam detalje ugovora OMV-Gazprom).
Moguće, jer je ponuda ostala ista kao i ranije: euro dizel, euro dizel premium, benzin 95 i benzin 100. Sad to otvara pitanje je li bolje sipati klasičan benzin, ali svjež, jer se bolje prodaje, ili "premium" gorivo koje mjesecima stoji u podzemnim tankovima...
ОдговориИзбришиSvakako ono prvo. Doduše u podzemnim tankovima gorivo može da se skladišti i do 6 meseci dok u rezervoaru tek 2-3.
ИзбришиMožda je i mix sa više 95-ice ili lapo-lapo (50:50 što se kaže u ekonomiji u nauci je 1:1).
Možda pređem na 100 oktansko ako je sa aditivima za čišćenje dizni. Mene zanima zbog toga što vozim na gas, pa mi nije skupo sipati ni stooktanski benzin, bitno mi je da mi benzinski sistem ostane "u formi"
ОдговориИзбришиKomentar je greškom (google robota) završio (privremeno) u "nepoželjnim" (jednom nedeljno pregledavam da nije nešto tamo i što ne treba, kao što je, gomila, reklama).
ИзбришиNe morate ići baš na 100 oktana (iako su takvi benzini po pravilu sa aditivima za čišćenje, Shell Racing kao tipičan primer) jer ima i benzina od 95 oktana sa (dodatnim) aditivima za čišćenje dizni.
Imaju ih Eko, Lukoil (Ecto) ... pogledajte na (lokalnom) sajtu proizvođača (distributera) goriva.
Izvinite na neugodnosti zbog izostanka komentara.
Pozdrav!