Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

петак, 28. јун 2013.

Shell - HX# serije (series)


Surprise (iznenađenje) !! (što bi rekao jedan od Štrumpfova)

Odakle sad pa Shell (ni manje ni više)?
Da me ne bi optuživali da sam rusofil? (kao da je to nešto loše)
Pa dobro, umereni – priznajem; mada sam što bi rekao pokojni teča odrastao uz Miki Mausa.
(ili drugačije rečeno: Sputnjikom, Gagarinom i Titovim su Rusi bili razbili Amere ali su ovi, ipak, prvi i jedini stigli na mesec, sa nekim novih herojima: Nilom, Bazom, Pitom ... Sve u svemu: afinitet prema zaslugama!!)
Da nisam zabrinut za pad čitanosti? Ne živim od ovoga niti imam (skoro pa nikakvu) korist od bloga (osim nekoliko poznanstava, koja vrede) pa sigurno nije zato. Zaista koliko god mi prijalo kad se više čita toliko mi to i nešto ne treba u poslednje vreme kada istog nemam (više posla, više pitanja ... čemu??), nemam reklame na sajtu čak ni google-ove.
Jedina dva razloga su: sveža tema da ne bi bilo monotono (ni čitaocima ni meni) ako bi napravio serijal bez ijednog mejdžorsa (a jeste, više se čitaju tekstovi o njima, mada ne u toj meri da bi bilo značajno, možda i zbog stranih čitalaca); drugi je to da će mi za Shell trebati manje vremena jer ću samo protrčani kroz ceo asortiman a zaustaviti se na kratkom opisu HX3 serije a detaljnije opisati samo HX6 i HX8 kao novitete (tri ulja, zapravo dva sa detaljima).
Naravno noviteti su pomalo bajati za Svet (kao i kod Lukoil-a oko godinu dana zakašnjenja, kod NIS-a više a kod Modriče ću se ispraviti sa tek par nedelja ili meseci) ali suština bloga i nije praćenje noviteta bar ne po svaku cenu i odmah (kao u novinarstvu).
Dakle, uvod će mi odneti trećinu vremena za tekst pa bolje da isti počnem što pre.

Shell noviteti i razlika od 2009.
Ovaj proizvođač je klasifikovao ulja po serijama što je mnogo lakše za snalaženje nego kada sam prvi put (2009.) pisao o Shell asortimanu. Doduše, dodao je veliki broj različitih varijanti pa je stigao do 33 različitih ulja (varijanti), ili čak i nešto više ako se uzme globalno tržište, što ni NIS nije uspeo da dostigne (sa desetak manje) ali o tome u sledećem tekstu.
Shell je ozbiljno shvatio ulogu no. 1 (makar po količini i ne sve pod svojim imenom jer je akvizicija Quaker State-a u USA doprinela tome) i (uz obilate resurse) rešio da „zavede red“ na globalnom tržištu. Kako je osim Ultra serije ostalo bilo manje prepoznatljivo, sasvim je uredu ono što je osnovna postavka (serije 3, 5 i 7 kao osnovne, doduše jako slično BMW-u) jer je (zapravo) veoma lako snaći se u velikom broju različitih ulja.
Stari „dobri“ crvenko (API SG/CD) je sada postao HX2 i promenio boju ambalaže (manje uočljivo) i ulje je za motore iz osamdesetih i samog početka (prve polovine) devedesetih. Ovim Shell naime ne želi da prepusti ni low-end tržište ili (verovatno i važnije) želi da ima jeftino ulje za nisko budžetna tržišta („banana, paradajz, šljiva ... republike“).  Inače čemu bi služilo jedno ovakvo ulje jednom „onakvom“ Shell-u. Serija je malo preterivanje jer u principu označava jedno ulje po kontinentu (u Evropi definitivno, 15W-40; U Aziji 10W-30; čini mi se da postoji i 5W-30 verzija ... verovatno za hladnije krajeve). Dakle dovoljno dobro za Golf I/II, Opel Kadet D i E, Zastava vozila starija od 10 god. i slično. Naravno već se i tu može sipati nešto bolje (makar i HX3) ali eto može i da se uštedi (čak i u odnosu na relativno, za Shell, jeftinu HX3 seriju).
Serije HX5 i HX7 su glavna linija (main line) ponude i verovatno najprodavanija ulja (u slobodnoj prodaji) makar izostavivši najbogatija tržišta sa malom prosečnom starošću vozila (gde bi tu u tržišnom smislu Ultra morala da se pridoda).
HX5 je mineralno, 15W-40 u API SL/CF ali i ACEA A2 (veoma mudra odluka, makar nekada i na svoju štetu) u osnovnoj varijanti (HX5 bez dodatnih oznaka). Varijanti ima više, uključivši dizel i LPG tako da je izbor za automobile iz ’90-tih jako širok, a to je i ciljna grupa ove serije.
HX7 je polu-sintetička (full HC uglavnom) serija ulja, primarne viskozne gradacije: 10W-40. Namenjena je pre svega vozilima druge polovine ’90-tih prošlog veka ali i onima sa početka novog, kao i automobilima sa 5W-40 primarnim preporukama sa mnogo pređenih km. Centralno ulje ove serije (samo) HX7 je bilo prvo API SM ulje u 10W-40 (makar u Evropi a i dalje je retko po tom pitanju) a u novoj verziji ima čak i API SN. Kako poseduje i VW 502.00 spada među TOP 5 u 10W-40 (TOP 10 više nego sigurno) u Evropi (mada verovatno i globalno, mada ponegde ima i sintetičkih ulja u ovoj kategoriji). PS ulje ali verovatno potpuno HC (II/II+ bazna grupa ili čak kombinacija (više) II i (manje) III) i sa paketom aditiva poput savremenih 5W-40 ulja (i možda malo manje polimera ali slično jer čista III bazna grupa ima veći osnovni indeks viskoznosti). Postoji u mnogo varijanti ali tu ćete se već lako snaći. Samo da pomenem da ga ima i u 5W-40 varijanti gde je izvesno da je to (makar) mešavina II i III bazne grupe (značajniji udeo ove druge) te da je jeftina „sintetska“ (ili visoko kvalitetna PS) varijanta kojom se Shell suprostavlja klasičnim 5W-40 uljima (MB 229.3 i VW 502.00 nivoa) te cilja i na dobro očuvane motore iz poslednje decenije XX veka.
Ultra serija se bazira na 5W-30/40 uljima i predstavlja glavnu liniju za novije automobile.  Sada je osnovna verzija (ACEA A3/B3/B4, API SN, MB 229.5, BMW LL-01, ...) u verzijama 5W-30 i 5W-40, više nema 0W-40 varijante (korišćenje isključivo III i III+ bazne grupe). Tu su naravno i Mid-SAPS i Low-HTHS verzije pa sve i u diesel varijantama (5W-30), kao npr. Ultra Extra (ovo je skoro pa pleonazam ali marketing je čudo od „nauke“) sa sve VW 504/507. I kao šlag na torti, Ultra Racing u 10W-60.
Još par reči o HX3 (sada već vrlo specifičnoj) seriji pa da pređemo na prave novitete HX6 i HX8.
HX3
Ovo bi se moglo nazvati i serijom za stare motore (slično Maxlife-u Valvolina). Čak je u tom smislu ovo „Ultra serija“.
Osnovno ulje je zapravo „obično“ 15W-40, sa API SF/SG/SJ. Idealno za dobro očuvane (ili ako im vlasnici pridaju veću pažnju) automobile od sredine osamdesetih pa do sredine devedesetih. Idealno i za motore druge polovine devedesetih koji troškare ulje.
Na nekim (Južna Amerika) tržištima je ovo SAE 40 monogradno ulje.
Međutim, sva ostala su za baš stare motore i to one koji imaju povećanu potrošnju ulja (mada može i iz predostrožnosti nakon 200 hiljada km, proizvođač navodi 100 hiljada km).
HX3 K je „teška artiljerija“ za ovu namenu (posle toga samo generalka pomaže) jer je 25W-60 ulje i kao takvo najviskoznije ... makar u Evropi. Ispunjava API SG/CD. Zbog toga je manje pogodno za automobile posle 1993. za razliku od „mlađeg brata“.
HX3 K Diesel je varijanta prilagođena dizel motorima. Ispunjava samo API CD i manje je viskozno (20W-50).
HX3 G je pak varijanta za TNG motore (i CNG) koji su prešli „ne zna se koliko“ kilometara. Takođe je 20W-50 (kao i dizel verzija) a ispunjava API SJ/SG.
HX3 C je 5W-30 (ili na nekim tržištima 10W-30) mineralno ulje za starije motore. Ispunjava API SJ/CF, SG/SF/CD.

„Pravi“ noviteti

HX6 (i Flex verzija)
Ovo je 10W-40 ulje ... ali zar nije i HX7?
Ovim Shell pokšava da bude konkurentniji u još uvek traženoj klategoriji. Nema direktne potvrde ali se podozreva da je bazno ulje na osnovu baznih štokova iz GTL postojenja iz Katara.
Ali zar to nisu III+ bazna ulja? Ne isključivo, zapravo ima i II+ pa je zapravo HX6 na osnovu njih.
·        Što se tiče standarda, Shell je tu malo kontroverzan, jer u TDS iz 2009. (pa prepisuje i u verziji 2012.) navodi API SL/CF, ACEA A3/B3/B4, MB 229.1, VW 502 00/505 00 što je logično i solidno (čak vrlo dobro). Na globalnom sajtu Shell-a navodi se: API SN/CF, ACEA A3/B3/B4, MB approval 229.1, VW 505 00. Skoro isto, SN deluje superiorno ali nedostaje VW 502.00 pa se stiče utisak da se radi o diesel varijanti (!?). Ovo nije baš sasvim izvesno. Verovatno je 502 izostavljeno ili makar 501.01 što bi ukazvalo na motore pre svega iz ’90-tih (što ima logike zbog pozicioniranja ove kategorije).
·        Šta više, logično bi bilo da je Flex verzija API SN jer je namenjeno pre svega gorivima sa visokim sadržajem alkohola (E85, 85% etil alkohola i 15% benzina) ili E10 (10% etil alkohola).
·        To bi trebala da bude jedina ali značajna razlika. Zanimljivo je da proizvođač za Flex navodi samo API SL i ACEA A2 što je u najmanju ruku kontroverzno.  Flex verzija prolazi novi  E-85 emulsion-retention test, što vam možda neće biti neophodno ali znači veliku otpornost (na kondenzovanu vodu, između ostalog; kasnije dodato, prim.aut.)  i povećanu TNG (LPG) ili metan (CNG) pogodnost ovog ulja.
·        Za Flex Shell krije podatke „kao zmija noge“.
·        Za HX6 se u pds (tds) dokumentaciji se navodi:

Osnovne karakteristike (tipične vrednosti):
Kinematska viskoznost (Kinematic viscosity) na 100°C, mm2/s: 14,4
Kinematska viskoznost (Kinematic viscosity) na 40°C, mm2/s: 92,1
Indeks viskoznosti (Index viscosity): 162 (preračunato, calculated)
Specifična gustina (Density) na 15°C, kg/m3: 880
Tačka paljenja (Flash point), °C: 220
Tačka stinjavanja (Pour point), °C: -36°C

Skromno navedeno, samo najosnovnije. Sve se uklapa u klasu, jedino je gustina malo čudna i više priliči mineralnom ulju ... ali.

HX8 (Serija -?)
Možda će i biti serija ali za sada je (bar u Evropi) samo jedno ulje. U 5W-40 viskozitetu.
Čemu ovo?! Verovatno su i ovde korišćena GTL bazna ulja a ako je tako onda verovatno kombinacija II+ i III+ (ne bi li imali konkurentnu cenu, koja bi trebala da bude između HX7 i Ultra serije, zar ne?).
Uopšte gledavši GTL base stock će ići, zapravo, pre svega u Ultra ulja (oni III+ kategorije) i to pre svega u ona koja idu na Zapadno tržište. Klasična bazna ulja (III grupa) idu za Istok (verovatno, šta bi sa njima). HX8 i HX6 se ionako čak i prošle godine nije moglo naći čak i u Istočnim državama EU (videćemo za ovu) pa je i tu verovatno sastav GTL ali sa učešćem ili isključivo niže kategorije.
Kako god, veoma zanimljivo ulje. Shell i tu navodi minimum podataka, a kako se oni poklapaju sa Ultra 5W-40 ... nešto tu nije (baš) u redu. Ono što se nameće je da se možda i isto ulje puni u dve različite ambalaže (?) bar dok se serija Hx8 ne „razradi“.

Ispunjava: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4, BMW LL-01, MB approval 229.5, VW 502 00/505 00, Renault RN0700, RN0710.

Očekivano? Praktično identično sa Ultra 5W-40, bez Porsche-a i Ferrari-ja. Naravno i API je SN kod Ultre (mada se u tds proizvoda navodi i API SN za Hx8 kao i PSA B71 2296). Nekako se više ne uklapa, jer ako je HX7 klasično a Ultra moderno Normal SAPS i HTHS, šta bi trebalo da bude HX8? Po specifikacijama bliže je ultri a verovatno i po ceni. Zaista ne bih znao za sada koji je konačni cilj ali pustimo da Shell završi seriju pa da zaključimo (sada možemo samo nagađati).

Osnovne karakteristike (tipične vrednosti):
Kinematska viskoznost (Kinematic viscosity) na 100°C, mm2/s: 13,1
Kinematska viskoznost (Kinematic viscosity) na 40°C, mm2/s: 74,4
Indeks viskoznosti (Index viscosity): 179(preračunato, calculated)
Specifična gustina (Density) na 15°C, kg/m3: 840
Tačka paljenja (Flash point), °C: 215
Tačka stinjavanja (Pour point), °C: -39°C
HTHS viskoznost (viscosity), mm2/s: 3,68

Podaci su zanimljivi i ukazuju na modernu formulaciju. Viskoznost je podešena u stilu „5W-35“ i pravo bi čudo bilo da ostane u 5W-40 kod produženih intervala zamene (preko 15000km) što neka odobrenja dozvoljavaju. Jedan od najvećih indeksa viskoznost je uglavnom zbog nešto niže viskoznosti uopšte a delom i zbog baznih ulja koja se koriste a ne zbog više polimera. Gustina je rekordno mala i u nivou Castrol EDGE-a (0W-40) i indirektno ukazuje na takva bazna ulja (III+ grupe, iako bi mogli biti i estarska ulja, ali ne i u standardnoj ponudi). Tačka paljenja je relativno niska što ništa posebno ne znači ali može biti posledica korišćenja baznih ulja 4 i 5 (viskoznost na 100°C) bez šestice, čak pretežno HC-4 (kategorije). Tačka stinjavanja je „moderna“ i tipična za sintetska (III b.g.) ulja. HTHS vrednost je više nego dobra, i praktično ispunjava i 15W-40 zahteve (3,68 vs 3,70).
Ovo će značiti onima koji vole da malo „opale“ po pedali gasa, naročito za veće brzine kroz krivine (što se mora oprezno raditi da se ne ugroze drugi vozači, i samo na poznatom terenu, najbolje poligonu) i naravno za Track Day manifestacije.


Toliko za sada. Biće još o Mejdžorsima ali bi i oni morali da se potrude malo (da bi moglo da se piše duže od 1000 reči).

101 коментар:

  1. Dragi Stevo,4 godine u gimnaziji sam ucio russki,a na faxu polozio(cik pogodi koji jazik) kod prof.dr.Bogoljuba Stankovica,tako da mi Rusi nisu strani...a sto ti volis i toliko cenis njihova ulja,ja nje znaju...iskreno kao da su sva kamionska,pa bilo 15 ili 5w40...no dobro,ti si profesor verovatno tu ima nesto sto nocu koke a nije pevac...
    Licno me interesuje zasto vise preferiras mineralku nego bilo sta drugo...u cemu je kvaka sa originarnim uljem:-)...
    Nasao sam u jednoj radnji Oman ulje -made in Holand...Braca Rusi,kazu da je 10w40,za common rail masine...moze li strucno misljenje(ima ga samo u jednoj radnji u BG-u)...
    Kupio sam elf 75w80 menjacko,polusintetiku,zuto brate mili,nije črveno,i retko kao vodurina...sta ce da bidne sa menjacem,ijopet ne znam...turam pa javljam...ostaj mi zdravo,dobar je SHELL,ali skup...p.s Nas i Rusa 300.000.000:-)

    ОдговориИзбриши
  2. E jesi LEGENDA!
    Ruski na žalost nisam učio i slabo znam (nekako se sa literaturom snalazim ali loše).
    Nisam ruski lobista (hmmm ... možda ... jednog dana ... pod izvesnim uslovima ...).
    Mislim da si sve rekao sa:
    "dobar je Shell, ali skup ..."
    Zato i mislim da treba jasno reći ljudima da imaju alternativu ako im nedostaje kinta, a to u ovoj krizi itekako vredi.
    Mislim da sam bio jasan (još 2009.) koji su mi brendovi omiljeni, počevši od Motul-a i Mobil-a pa sve na Zapadnoj strani.
    Nije se tu mnogo promenilo što se mene tiče.
    Rusi tad nisu bili toliko blizu vodećih koliko su sada (G-energy nije ni postojalo, kao ni Genesis, a Lux jedva da je zaživeo u to vreme).
    Još uvek malo zaostaju (sami priznaju da im organizacija proizvodnje kasni nekoliko (teško je reći koliko, ne mnogo) godina za Zapadom, ako ništa drugo. Ali to više nije ni cela generacija (maziva)ili čak dve, kao pre.

    Oman? Aman! I od celog Beograda baš ti da kupuješ Oman ulje (makar iz Holandije).
    Mani se ćorava posla, ko zna kakva je to mutljavina i koliko je to staro.
    Iskerno nisam čuo za holandsku firmu Oman.
    A da nije Amoco Oman Oil Company pa samo pogon u Holandiji?
    Onda to nije loše ako nije stara zaliha od pre više od 4 godina.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Shell helix hx3 15w40 smijem li staviti na passata 5plus 1.8t benzin plin stalno na plin😀 inace stalno stavljam 15w40 1mobile

      Избриши
    2. Poštovani g. Nedeljko,
      Ako je najnovija verzija HX3 (sa API SL) onda može, inače to ulje je ranije bilo API SJ što je taman minimum-minimuma (koji nikad ne preporučujem) i jedva da može da prođe. Mnogo je bolje koristiti (bar) HX5 što preporučujem kao minimum.
      Doduše u oba (tri) slučaja samo "za do" -15°C, inače je potrebno preći na HX6 ili HX7 10W-40 što je verovatno bolje i za celu godinu ako je motor u dobrom stanju.
      Pozdrav!

      Избриши
    3. Zahtev je (bio) bar VW 501.01 (ili čak prvi 502 iz 1997.) zbog čega i API SL (koji je aktuelan tek od 2001.).
      API SJ je bio najviši standard u XX veku (što se API tiče) i još je aktuelan. Zato sam ga uzeo kao minimum (aktuelna preporuka za sve benzinske motore pre 2000.).
      Naravno, API SL (uz bar VW 501.01) je svakako bolje za Vaš motor.
      Ne vidim razlog da se štedi, HX5 je mnogo bolje ulje.
      Pozdrav!

      Избриши
  3. http://www.ast-service.co.rs/index.php/ulja...ako te ne mrzi,baci malo pogled...kaze da je holandsko,bem li ga sad i garantuju da je vrhunsko...da li je Amoco Oman Oil,ne znam,ali me privlaci sve sto ima veze sa seicima...nego daj malo po Modrici...to je nama najpribliznije...
    Zamenio sam danas menjacko ulje i nasuo tranself 75w80 nfj...staro opelovo sa Mos2 je puklo totalno...iznenadio sam se kako je retko izaslo iz kartera...nije vise crvene boje vec crne i pliva sivkasti mos2 po povrsini...do kakve je reakcije doslo ne znam,uglavnom mi se ne svidja...
    Posle sipanja elf-a,manje se cuje potisni lezaj,a salta se slicno...moje misljenje,treba ipak menjacko menjati na 3 godine i NEdosipati nikakve aditive...pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tamo ništa nisam našao o ovim uljima, ali sam konačno izguglao (što i nije bilo lako) OMAN iz Holandije. Da, nema veze sa Oman-om, već je to skraćenica. Istorijat je fascinantan i uključuje JV BP i Mobil-a, pa u sastavu Mobil-a i na kraju samostalnost od 2001.
      To ne može biti loše, Holandezi imaju visoke standarde a znanje im ne nedostaje. Možda su cene malo veće ... a možda su i damping za neka tržišta.
      Ipak, prvi utisak mnogo povoljan. Ako su već "holding" (kako to samo gordo zvuči) onda im je sajt nedostojan tako nečeg. Osim toga, ako treba da skujem (iz trećeg ili četvrtog pokušaja) pravu kovanicu da bi ih google izbacio na prvu stranu (pod Oman engine oils ih nema), onda im je marketing ... nikakav.
      Osim toga, kad kažu (kao i neka "čuvena" Nemačka imena) ime GAZDE ... onda mi je sve jasno, to je mala firma i šlus.
      A i zaista NE mogu da shvatim, zašto ti naš čovek toliko voli da bude uzvonik i zastupnik makar firme "Pera, Mika i Laza" (srl. S.A. Ltd.) a ne pod-distributer veće kompanije. Ego? "Nećeš ti meni nametnuti tvoje, ma biću ja glavni!".
      Nismo mi jedini ali smo među vodećima u svetu po ovoj pojavi.
      Dakle, može ali čemu?
      (iskreno, niti oni nama trebaju niti mi njima, Srbija (Balkan)-OMAN Company).

      Inače za menjačka ulja ti je zaključak baš kako treba ali kao što znaš ni ti mi nisi baš 100% verovao na reč.
      Veliki pozdrav!

      Избриши
  4. Zdravo Stevo,pre neki dan sam kupio Yugo tempo 1.1i(efi 45kw )auto ima predzeno tocno 76 000km.Gazda pre mene u auto je sipao ulje Modrica 20w-50 sv..Njegova je preporuka da ja odma promenim ulje sta je i ok.
    Na zalihu imam nesto Castolovih ulja
    1.Castrol RS 10w-60 sport 3litra (ulje je kafejave boje)
    2.Castrol SLX Professional 5w-40 2litara (ulje je crvene -cilibarne boje)
    E sada pitam dali ovo moze da se iskobinuje , da se upotrebi da ne stoji i dalje.Ili bitce neka velika frka ako se ovako upotrebi.
    Pozdrav .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Tomo,
      Ne očekujem neku veliku frku ako pomešate ova dva ulja, ali je takva smeša ipak za neko drugo (takođe starije i sa manjim zahtevima) vozilo. 5W-40 ulje vam sadrži salicilate što će za posledicu imati "motor čist kao suza" ali će verovatno dovesti i do curenja na pojedinim zaptivkama pa će tu nastati problem koji vam nije potreban.
      Za 10W-60 nemam podatke ali bi takođe mogao biti slučaj.
      Inače ideja vam je dobra jer bi dobili jako dobru viskoznost za vaše vozilo.
      Čak je i 10W-60 kao čisto više nego dobro.
      Kvalitet smešanih ulja bi bio nešto niži nego pojedninačnih ali je to i dalje preko zahteva za motor tako da to ne bi bio problem (računajte da je API SJ nivoa).
      Preporučujem da nastavite sa Optima uljem (može i 20W-40, čak je i bolje) pri čemu bi zimi bilo bolje koristiti 15W-40 (Optima ima i kvalitetnija u ovoj viskoznoj gradciji, GAS - čak iako je bez Tng instalacije ili Turbo Sint; mada ni SuperVisk može).
      Pri ovome vodite računa da SV menjate na 5-6 hiljada km, GAS i Turbo Sint (2002) mogu i na 7500km pa čak i 10 ako je bar pola van grada.
      Da ne bi ulje stajalo ... to je uvek loša ideja. Možete probati i da koristite samo 10W-60 ali bi morali kupiti još litar pa možda i za dolivanje još i jedan pa dođoste na više nego sa mineralkama. Optima 10W-60 takođe dolazi u obzir.
      Ipak je neisvestno kako će ova sintetska ulja reagirati sa zaptivkama homologizovanim samo za mineralna (te HC) ulja.
      Ja sam imao (doduše manjih) problema sa 5W-40 pa sad ... ako ste spremni na menjanje zaptivki (ne mora da Vas snađe ali postoji mogućnost).
      10W-40 ulja su veoma dobra za DMB motore ali posle 76k km i duge upotrebe mineralki to ipak ne bih savetovao, bar ne kao prvi izbor (prva zamena će prouzrokovati povećanu potrošnju ulja što se čak i kod viskoznijih varijanti može desiti).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Uzgred ...
      Iako postoji mogućnost mešanja navedenih ulja, to čak (ni za druge namene) nije baš najsjajnije rešenje.
      Oba ulja (naročito 5W-40) mogu biti pre svega idealna za dolivanje (u sebi sličnijim viskoznim gradacijama, 5W-30/40/50 ili 10W-40 za 5W-40) i kategorijama ulja.
      Čak i ako stoje više od 5 god. (pogotovu tad, kao primarno ulje ih treba izbegavati).

      Избриши
  5. Znaci castrol otpada.
    Onda poreporucitemi po vama najdobre solucije sa Modicevog asortimana.
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. 1) Optima GAS 15W-40 kao celugodišnje.
      Menjati na 7500km.
      Ako se vozi 5000km: SV 15W-40.
      Ako se godišnje prelazi 10.000km:
      a) Leti SV 20W-40 zimi 15W-40 ili GAS.
      b) Kao celugodišnje Optima Sint Turbo 2002 15W-40 (može i 3l+1l 10W-40 istoimenog ako se menja pred zimu pa dolivati 15W-40.
      Normalna potrošnja je oko 1l na 10.000km.
      Ako odlučite za viši nivo kvaliteta (API SL kod Sint T) prvi put zemenite malo ranije (recimo 5-6 hiljada km) a posle može i svih 10k km.
      Doduše ako ulje ne bude puno zaprljano i motor ga ne troši iole više nego SV ... menjajte na 7500km.
      Ovo je više predostrožnost zbog više (jačih) detergenata (mada ima i više disperzanata) u HC ulju kao što je Turbo 2002.
      Zbog godinama korišćenog mineralnog ulja nižeg (ali zadovoljavajućeg) nivoa kvaliteta.
      Doduše, ako je Visk menjano na oko 5000km onda je motor i čist (osim što je verovatno u dobrom stanju) pa je možda i nepotrebna procedura.

      P.S.
      20W-50 je itekako opcija za DMB motore. Naročito gde zimi nije ispod -10°C, a leti česte temperature preko +35°C.
      Možda prvi put i da nastavite sa istim čisto da imate podatak koliko motor troši ulja (na 5000km "nulta potrošnja" ili tek par dl je ono što se očekuje) sa "svojim" uobičajenim uljem.
      Posle su moguće i druge kombinacije, koje su navedene.
      Pozdrav!

      Избриши
  6. Stevo,prvo da ti se zahvalim...a drugo kazi sto si ljut:-)...primetio sam to vec odavno...mora neko i da testira aditive(a ko bi drugi nego ja)...jedino tako moze da se provali dobra stvar(mada cesce se nesto upropasti,ali jbg)...
    Necu Stevi da se mesam u znanje,ali po pitanju kolege Tome,ja bih uradio sledece:
    Nasuo bih Liqui moly MOTOR CLEAN 500ml...
    Pustio motor da radi 10-tak minuta i ispustio ulje...
    E onda bih nasuo Optimu HC Power 10w40 i gas patos,dobro leti,jos bolje zimi...
    Probao sam licno,tako da mogu da kazem da je dobra stvar...veliki pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ljut? Možda malo, ali ne na tebe!
      Nisam ni na uvoznike svega i svačega jer nisu samo oni krivi - da su distributeri poznatih brendova bolji verovatno polovina od 100 uvoznih brendova ne bi ni bila na našem tržišu. Jeste prednost imati veliki broj stranaca čime se izjednačujemo sa većim i bogatijim tržištima koliko što to kupuju i oni kojima treba i kojima NE treba.
      Hoću reći da su domaći (ili makar ex Yu) proizvođači dovoljno dobri u 95% slučajeva i konkurentni u bar 80%.
      Nemac ili Francus će u 51% slučajeva kupiti svoje čak i kad je nepovoljnije.
      ITD.
      No to je za neku drugu priču.

      Inače već se drugi put slažem sa tobom (ovde u oba slučaja).
      Dakako, nešto se mora probati, a MoS2 može i biti koristan kod menjača ali uglavnom velike koristi nema a potrebe još manje.

      Za predlog u slučaju g. Tome se takođe slažem (nisam hteo da komplikujem).
      Jedna od (boljih) mogućnosti.

      Избриши
    2. To što kaže Steva da su domaći proizvođači dovoljno dobri u 95 % slučajeva,zapravo ne samo dovoljno dobri ,već baš dobri je potpuno tačno...
      Bolje pare potrošiti na delove i mehaniku nego na menjanje ulja...
      Moj savet je da se ulje ne menja pre roka ili isteka punog intervala,ulju treba vremena da se "razradi" barem 2-3 hilade km...
      Danas NIS ima odličan kvalitet i goriva i ulja,i stvarno zašto ne ostaviti u svojoj državi 8 od 10 dinara koje platite mesto obrnuto kad je u pitanju uvozni proizvod...
      A Nisotec ima u ponudi baš dobrih i jeftinih ulja ...jedan Nisotec Multi Fleet 15W40 API CG-4/CF/SJ,ACEA E2/B3/A2 je dovoljno dobar za barem 50% našeg voznog parka,uz cenu od tristotinjak din po litru,da ne nabrajam dalje....

      Избриши
    3. Hvala na komentaru, Kris!
      Izvini ali si kao još par njih (a ponekad sam i ja) ispao žrtva google robota (i njihove preterane "brige") koji su komentar stavili u "nepoželjne".
      Zapravo je kometar poput ovoga (itekako) poželjan.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Анониман11. јул 2014. 04:40

    Postovanje!Jedno pitanje za g.Stevu,auto mi je star 4 godine,dacija-motor 1.4mpi,LPG,ima predjenih oko 60000km i od samog starta u auto je sipano samo polusinteticko ulje,potrosnja ulja mi je odokativno 200ml na 6000km,dali je pametno preci na sintetiku...ili ostati na polusintetici?Misa

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Miša,
      Sve češće pitanje, moram da priznam.
      Za tako "mlad" motor, pametno je preći na sintetiku (5W-40). Ta su ulja u svakom pogledu kvalitetnija.
      Da je motor sa 180 hiljada km i 12 godina star, odgovor bi bio NE (ili može na sopstvenu odgovornost ... ne u smislu da će nešto biti motoru, neće mu ništa biti, nego zbog eventualnog popuštanja starih zaptivki, što može biti nezgodno (ali nikad fatalno, osim ako ostanete na niskom nivou ulja i tako vozite duže vreme).
      Slučajevi "između" (5 do 10 god. i 100 do 200 hiljada km) su tek "zanimljivi". U većini slučajeva je dobro preći na sintetiku (0/5W-40 pa čak i 5W-30 ako je preporuka proizvođača) i u principu je moj savet, ali je individualno koliko je korisno. U većini slučajeva jeste (ali statistika je čudna nauka, ako je nešto 3 i 5 onda je to u proseku 4 a nijednom nije rezultat ... malo banalizujem ali samo zbog konteksta).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Narvno, statistika je značajna samo ako je broj uzorka veliki. Na 1000 automobila će sintetika (za slučaj "između") biti superiorna, ali ako ste "izuzetak koji potvrđuje pravilo" slaba vajda od toga. Zbog toga sam malo uzdržan oko 100% preporuke za sintetiku, ali jeste bolja.
      Za Vas je statistika preko 99% pa treba biti (težak) baksuz da ne prođete bolje.
      Pozdrav!

      Избриши
  8. Анониман11. јул 2014. 14:09

    Hvala na odgovoru,sada jos jedno zanimljivo pitanje,imam 1l ulja koje nije otvoreno MOTUL 6100 10-40w Synergi
    e+,posto mu se blizi zamena dali bi mogao da pomesam sa MOTULOM 8100 X-cess 5W40 ili Specific CNG/LPG 5w40 u razmeri 1l polusintetike sa 2l sintetike?Zanima me i dali je dobro ulje za moj slucaj, Dacija 1.4 mpi sa gasom 2100 Power Plus 10W-40,to pitam prvenstveno zbog cene...jer MOTUL ulja su malo skuplja,neosporno je da su kvalitetna?Misa

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oba 5W-40 ulja su više nego o.k.
      Motul jeste skup brend. Baš zbog toga ne treba štedeti u smislu, ako Motul onda lošije ulje (naročito lošije od preporučenog, tj. idealnog za motor).
      Motul 2100 je sasvim uredu za vaš motor ali onda niste mnogo napredovali uz malo veći trošak.
      Ako Vam je Motul skup (i meni je ponekad) kupite lepo 5W-40 nekog drugog proizvođača.
      Ne bih mešao 10W-40 i 5W-40 iako je moguće.
      Bar ne navedena ulja.
      U principu, može se iskoristiti ali NAJBOLJE ako kupite 6100 u 5W-40 varijanti (isti ili slični aditivi, možda više polimera i ista osnova).
      Sa X-cess ili LPG/CNG ćete dati više para bez posebnog efekta, pa mi se čini (ako baš nema 6100 u 5W40) da je bolje (onda) da 10W40 koristite posebno a posebno 5W40.
      Šta prvo, svejedno je. Neotvoreno ulje sigurno možete koristiti još par godina (do 5 od datuma proizvodnje) pa će već da se iskoristi.
      Ponavljam, ako je skupo, a nema 5W-40 6100, možete mešati sa 2 litara 4100 (10W-40).
      Bolje je koristiti 5W-40 drugog proizvođača (uz malo veću cenu) nego Motul 10W-40 (makar za 2100 koje je manje-više standardno).
      Pozdrav!

      Избриши
  9. Анониман11. јул 2014. 16:01

    Jos jednom hvala na odgovoru g.Stevo!Jos ovog puta cu kupiti polusintetilu 10w40 6100 Motul jos 2l za zamenu sa KNECT filterom za ulje iz Mass-a,citao sam i na vasom blogu da su ti filteri jedni od boljih!Koja sinteticka ulja su vasa preporuka za narednu zameni posle ove sto predstoje u cenovnom rangu do 1000 dinara po 1l,to mi je neki limit?Pozdrav!Misa

    ОдговориИзбриши
  10. Анониман11. јул 2014. 21:32

    Da dopunim,meni je zanimljiva ponuda L.M. TOP TEC 4100,to ulje je u cenovnoj klasi do 1000 dinara,ali se pribojavam da ce motor malo vise da ga trosi?Misa

    ОдговориИзбриши
  11. Knecht je dobar ... među (naj)boljima. Doduše Mann je još bolji ali nije velika razlika (bitno da je bolje od proseka koji je pao u odnosu na pre par godina).
    TopTec je HC osnove i modernog paketa aditiva. Trošiće ga (motor) kao bilo koje 5W-40 ... možda za nijansu više od onih sa "jačom" (boljom) osnovom.
    Moglo bi da bude i manje od 10W-40 ili (svakako) ne mogo više. Ulje koje ste pomenuli jeste (jedna od) opcija.
    Naravno do 1000 din. imate veliki izbor. Čak ne bih izbegavao ulja bez ACEA C3. Iako C3 znači pogodnost za TNG, nije od velikog značaja. Pogotovu što uz njih idu aditivi za poboljšanje oksidacione stabilnosti (4100 TopTec kao tipičan primer) što je za interval zamene od 15000km skoro nepotrebno.
    Može ali ne mora. G-energy je oko 700 din. a niz drugih 5W-40 su ispod 1000rsd.
    Total i Mobil (Quartz 9000 i Super 3000, respektivno) imaju optimalan sadržaj sulf. pepela (između ostalih) sa oko 1% (ili nešto ispod).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  12. Sa zakasnjenjem hvala ha odgovoru g.Stevo!Misa

    ОдговориИзбриши
  13. Poštovani g. Stevo molim Vas za preporuku ulja za renault megane 2 1.5 dci 2007. 78 kW bez dpf. Auto ima 105000 km. Dvojba je između fuchs titan gt1 xtl 5w 40 i shell helix ultra diesel 5w 40 pureplus. Napominjem da ima više gradske vožnje, godišnje oko 8000 km. Vladimir

    ОдговориИзбриши
  14. Poštovani g. Vladimire,
    Ni sa jednim od navedena dva nećete pogrešiti.
    Oba ulja su vrhunskog kvaliteta i razlike su u nijansama. Možda mala prednost Shell-u ali nije od nekog značaja.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. Hvala Vam na odgovoru, a kod nas je i shell cijenovno nešto povoljniji. Lijep pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  16. Анониман22. јул 2017. 19:41

    Veliki pozdrav Stevo
    Imam par pitanja zašto se pojedina ulja deklarišu kao Full Synthetic dok su na Nemačkom tržištu ta ulja HC Synthese ili auf basis von synthese technologie. HC je od hidrocracking ?
    Konkretno Shell Ultra 5W40 na Nemačkom sajtu auf basis...... dok na našem ili Engleskom Full Synthetic. U pitanju isto ulje ?
    Drugo pitanje je vezano za Shell Helix HX8 i njegove kvalitete, kod nemaca se isto deklariše Full Synthetic. Da li je stvarno prava sintetika ili jeftina baza ?
    Tj da li je kvalitetnije od Shell Helix Ultra 5W40 ili Helix HX8 ?
    Hvala još jednom na savetu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani,
      U Nemackoj je strozija klasifikacija sintetickih ulja (nego u drugim zemljama) pa HC makar bila i treca bazna grupa ne spadaju u sinteticka ulja (nego samo IV i V grupa, PAO, estri i ostala sint. ulja).
      U medjuvremenu su i Nemci malo "olabavili" pa sad mora da ima i PAO (estara) da bi ulje moralo da bude sint. ali ne mora iskljucivo od njih da bude baza.
      U Nemackoj i UK bi trebalo da je isto ulje, a konkretno Shell bi mogao da se nazove i sint. jer je po ATIEL takvo. Naime za razliku od drugih Shell koristi svoja GTL bazna ulja koja su prava sinteticka (i bolja od HC Synthese, koja su II ili III grupa baznih ulja, ima o tome na blogu).
      Dakle Shell Ultra bi trebalo da je prava sintetika (no garancija nema). Mozda nova grupa baznih ulja (VI) jos nije usla u nemacko zakonodavstvo (mozda je samo to u pitanju).
      Ultra je malo bolje od HX8, iste su osnove ali je malo bogatije aditivima i to je jedina razlika medju njima.
      Tako je Ultra npr. MB 229.5 a HX8 MB 229.3 (prvo se moze menjati na duzim intervalima).
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Анониман22. јул 2017. 21:51

    I ja sam presao sa Selenie WR 5W40 na Shell Ultra 5W40 i nisam zadovoljan i ja bi prešao na Shell HX8 samo me interesuje da li je to bolje rešenje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. U Istocnoj Evropi (i Rusiji) Shell Ultra je zapravo Ultra I, sto bi u prevodu moglo da znaci da je malo losije (iako zvanicnih informacija nema, ali je ocigledno sta se radi za "paradajz republike").
      Mozda samo zato niste zadovoljni Shell-om koje je za klasu bolje ulje od Selenia WR (koje je samo malo viskoznije i nijednu drugu "prednost" nema).
      HX8 je za nijansu ispod Ultre ali bi u starijim motorima moglo biti i korisnije (manje detergenata, manja i potrosnja ulja, verovatno).
      Pozdrav!

      Избриши
  18. Анониман28. јул 2017. 20:02

    Indetično ulje na nemačkom tržištu je HC synthese dok na tržištu engleske Full Synthetic.
    Ima li to veze sa tužbom Castrola protiv BP pred nemačkim sudom ?
    Koliko sam čuo problem je nastao sa Shell proizvodnim pogonima GTL ulja u Katru i sankcijama prema toj zemlji.
    Navodno Ultra više nije na GTL osnovi.
    Drugo da li je istina da samo Shell ima GTL osnovu dok su drugi poput Mobila , Castrola prestali da koriste i zbog čega ?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani,
      Castrol tuzio BP? Nesto ne bih rekao (BP je vlasnik brenda Castrol, ako se nesto nije promenilo u poslednjih par meseci).
      Moguce da Shell u poslednje vreme manje koristi GTL ulja zbog politicke situacije, ALI kako je to postrojenje enormno kostalo, i od pocetka bilo na granici isplativog (prvo je isto trebao da pravi Exxon-Mobil pa je odustao) ne bih rekao da Shell udara sam sebi sankcije. Uostalom ni Gazprom-u nisu za Gas (bas za Nemacku) a poznata je situacija da NIJEDNA naftna kompanija iz Evrope nije sprovela sankcije Rusiji u smislu da bi prekinuli eksploataciju ili pripremu iste (kao i preuzimanje pripadajucij kolicina) gde su investirali (obicno zajedno sa Rusima) u eksploataciju naftnih polja.
      Tacno je da samo Shell ima GTL osnovu, pri cemu NISU Mobil i Castrol prestali da koriste ova bazna ulja nego ih nisu ni koristili (nikad). Nesto je malo Mobil koristio GTL-a pre 10-tak god. (neka manja postrojenja i Aziji (gotovo eksperimentalna) i nesto su kupovali od SASOL-a, koji ih je jedini imao (komercijalno) pre GTL postrojenja u Kataru (pre svega zbog goriva a bazna ulja su tu tek posredno).
      Zasto? Jednostavno, nemaju ih (i ne isplati se kupovati ih, uglavnom).
      Inace Mobil je svojevremeno tuzio Castrol (tada nije bio pod BP-jem) u USA zato sto je HC uljima davao naziv sinteticka (a prava sintetika je visestruko skuplja).
      Posle izgubljenog spora, Mobil je postao kao i svi, III bazna grupa (pa i "II+") su sinteticka i slus.
      Bilo je o tome na blogu i CBC forumu mnogo vise ali ni sam ne mogu lako da nadjem, pa ...
      Pozz

      Избриши
  19. Castrol je tužio BP pred nemačkim sudom jer je smatrao da sintetička ulja trebaju da budu na sintetičkoj osnovi a ne HC ulja. Tu presudu je Castrol dobio zato su ulja svuda Full Synthetic a u Nemačkoj HC Synthese. Kasnije je usledilo preuzimanje Castrola od strane BP.
    To pred američkim sudom stoji i istina je da su izgubili spor.

    Ovo sa tim označavanjem ulja je zrelo za Evropski sud pa nek regulišu kategorije i označavanje ulja.

    Za Shell ulja sam pročitao da imaju puno aditiva za zgušnjavanje ulja (zato i veliki Noack index kao i visoko plamište) ali da to pravi problem kod naslaga u motoru kao i da vremenom ti aditivi gube svojstva pa ulje postaje jako gusto zimi.
    Neka saznanja o tome ?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      U pravu ste za tužbu koju pominjete (nisam se setio iste) ali kao i u slučaju koji sam pomenuo to je bilo (već) davno.
      Uglavnom: u Nemačkoj je još uvek strožija podela na sintetička i HC ulja, dok u većini zemalja to (iz komercijalnih razloga) izjednačeno.
      Koliko je meni poznato Shell ulja nemaju posebno više aditiva za zgušnjavanje ulja.
      Nešto viši indeksi viskoznosti (ne uvek) (Noack je isparljivost, vidim da je lapsus, ne zamerite što ispravljam, znam da znate, već zbog drugih čitaoca) je više zbog dobre (bolje) kombinacije baznih ulja i aditiva. Pretpostavljam da imaju sličan procenat kao i Mobil (uostalom imaju ili su bar imali (ne znam kako je vlasnički kasnije rešeno) zajedničku (Joint Venture) kompaniju koja pravi aditive.
      Osim toga, njihova (npr.) 5W-40 ulja su čak nešto "tanja" (manje viskoznosti) na 100 cel. što ukazuje upravo na suprotno.
      Moguće da za neka tržišta Shell ima ulja koja su kako vi navodite, ali mislim da to nije slučaj u Zapadnoj Evropi.
      Naročito mi nije poznato za problem geliranja (ili jako gustih ulja) zimi u vezi sa Shell-om, osim što je na Balkanu bilo takvih pojava u vezi sa falsifikatima Shell-a.
      U svakom slučaju Shell ne samo da je najveći proizvođač maziva na svetu već je i u samom vrhu kvaliteta, sa informacijama koje ste naveli treba biti oprezan ... nije da advokatišem Shell-u ali malo mi je teško da poverujem u takve navode ... jesu oni arogantni, relativno skupi, ovakvi ili onakvi, ali im se kvalitet ne može osporiti
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Vidim da spominjete Shell ultra i ultra I, kakva je razlika između ta dva ulja, vidim da je ultra I zamjenila ultru, bar kod ovlaštenog distributera. Pozdrav

      Избриши
    3. Bilo je o tome, "Ultra I" je zamena za "Ultra" ... e, lepe li zamene.
      Koliko je javno dostupno I (kec) je samo za istočna tržišta.
      Nadam se samo da je kvalitet različit samo u nijansama, a ne kao za prehrambene proizvode i za klasu.
      (skeptici bi rekli "Shell za sirotinju" ... no, zbog svega (procesa proizvodnje) razlika ne bi trebala da bude velika).
      Pozdrav!

      Избриши
  20. Postovani Stevo,
    da li se za ALfa Romeo GT JTD 2004 god sme koristiti Shell Xelix Ultra 5w40?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za JTD - DA.
      Shell Xelix Ultra je jedno od najboljih u toj kategoriji (zavisno, doduše, od toga radi li GTL postrojenje u Kataru ili ne ... doduše uvek je dobro).
      Pozdrav!

      Избриши
  21. Pozdrav Stevo !
    U zadnje vreme sam poceo da se interesujem za motorna ulja,njihove detaljnije razlike itd, pa Vam se obracam sa molbom za savet !
    Naime, poslednjih 6 godina vozim Renault Lagunu 2 1.8 16V 88KW + ugradjen LPG ! Prvih godina sam koristio Elf NF 5w-40,da bi zadnje 3 godine presao na Petrol Premium Power 5W-40 ! Sada se nosim mislju da predjem na kvalitetnije ulje (Shell Helix Ultra, Castrol Edge... u varijanti 5w-40) !
    U dilemi sam dal bi to bila dobra ideja i sta bi ste mi Vi generalno preporucili ?!
    Auto je je presao pravih 200k kilometara!

    Srdacan pozdrav,
    Vuk

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani Vuče,
      "You are doing fine" što bi se reklo.
      Petrol je zapravo Texaco Havoline i odlično ulje po niskoj ceni.
      Prelaskom na Shell Helix Ultra ili Castrol Edge bi ste izvesno povećali troškove svog malog servisa.
      Koliko bi ste time dobili? Teško je reći (zanemarljivo). Shell Ultra i Castrol EDBE su svakako vrhunska ulja (i verovatno za nijansu bolja od Elf-a i Petrol-a (Texaco-a ali iz druge ruke).
      Shell za Ultra seriju koristi GTL (mada je teško reći zbog dešavanja u Zalivu u kojoj meri je redovno snabdevanje odande) bazna ulja što jeste prednost a EDGE (verovatno) za nijansu bolju "aditivaciju" tako da tu nečega ima, ali za Vaše vozilo i umerene uslove, verovatno se NE isplati.
      Ipak, zašto i ne probati?
      Ulje (mazivo) (skoro) nikad nije preskupo, u opštim troškovima je skromnog udela, u odnosu na gorivo je "statistička greška" (ispod 5%).
      Svakako možete nastaviti i sa Petrol uljem (ili Elf-om), odnosno na njih se (uvek) možete (i) vratiti.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Stevo,hvala Vam još jednom na brzom i potpunom odgovoru !
      Baš sam to i hteo, da probam nešto novo, a inače ću jedno od ova dva (Shell ili Castrol) pazariti u Nemačkoj !

      Veliki pozdrav,
      Vuk

      Избриши
  22. Poštovani gospodine Stevo, kupio sam kia magentis iz 2005. godine, motor je 2.0 100kw sa ugrađenim gasom i pređenih 240000km ali je u izuzetno očuvanom stanju. Po fabričkoj preporuci ide ulje 10w40, prethodni vlasnik je sipao castrol gtx 10w40.
    Koje ulje mi ti preporučuješ, ja više naginjem na shell hx7 10w40 jer bar znam gdje je ovlašteni distributer i dobro mi se pokazalo u nissan almera 2.2DI.
    Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Oba su dobra. Shell HX7 spada u grupu TOP 10W-40 ulja (i npr. Motul 6100) tako da neće biti lošije. "Go for it".
      Naravno bilo koje kvalitetno 10W-40 je o.k. i može se koristiti.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Mislim da ću onda na Shell da idem, mada ću pogledati i ima li zastupnik za Motul, ako ima neka preporuka treće koje mi je najbolje slušam jer mi cijena stvarno ne igra nikakvu ulogu u gradaciji 10w40.
      A drugo pitanje imam za Flashlube za podmazivanje ventila za vozila sa LPG, sada sam nasuo Liqui Moly, ne znam imaš li tu iskustva?
      Hvala puno i pozdrav!

      Избриши
    3. I koja je tvoja preporuka za ulje za mjenjač, negdje nađem 75w85 a negdje 75w90 GL4, dosadan sam ali tebe više cijenim nego to što pronađem na sajtovima. Napiši koje bi ti nasuo i proizvođača :)

      Избриши
    4. 10W-40 a da cena nije primarna, to je već navedeno (Shell HX7 ili Motul 6100). Ima i drugih dobrih ulja, ali ne bih teražio "hleb preko pogače" u ovakvom slučaju.
      Flashlube sistem je svakako neophodan a Liqui Moly je dovoljno ozbiljna kompanija daje sve o.k. (doduše nemam poseban feedback u vezi ovoga, mislim tek par korisnika ("o.k. u principu, nisam primetio razliku" i slično).
      Za ulje u menjaču, moja preporuka je da posetite ovlašćeni servis i tamo zamenite ulje (ionako se ne menja redovno, tj. nije ni predviđena zamena ... tzv. "fill for life", najverovatnije).
      Treba proveravati nivo i po potrebi dolivati (naravno).
      Razlog je što je ponuda GL-4 ulja na tržištu slaba (mislim na ceo region, bivšu Jugu i šire).
      Pozdrav!

      Избриши
    5. Анониман06. јун 2018. 14:37

      U mjenjač sam nasuo Divinol Synthogear 75W-90 GL4/GL5, po pravilu bi trebao sipati samo GL4 ali osim češkog Mogula nisam našao ni jedno drugo pa izbor spao na njemački Divinol, da li sam napravio grešku zbog korozije zupčanika?

      A drugo pitanje imam, primjetio sam potrošnju ulja (prešao oko 5000 i dolio litar) zabrinuo se i pitao par vlasnika sa istim autom i njima troši isto oko 0.5l na 3000km (jednom auto prešlo nepunih 100000km), a od prijateljice koja drži dijelove sam dobio preporuku da probam sa Divinol Multilight 10w40 jer se kao odlično pokazalo i dosta auta je smanjilo potrošnju sa tim uljem (ona ga direktno uvozi iz njemačke preko 10 godina). Da li da pokušam ili da dosipam Shell.
      Pozdrav

      Избриши
    6. Poštovani,
      Tribokorozija je nešto o čemu se mora voditi računa. Nije strašno, ali zamenite (makar) sledeće sezone.
      Može i godinama da ne bude negativnih posledica, ali će ih biti, pitanje je samo vremena.
      Svakako, bolje bi ste prošli sa Mogul-om, ne zato što je Mogul, mada je i to o.k. nego zbog GL-4. Mogul je solidan proizvođač, te ima i svoju (pravu) rafineriju.
      Divinol ... je pak samo blender (ako i to) ... meni se taj brend (ali baš) nimalo ne sviđa, ali ako je Vama o.k. nema problema. Objektivno NE bi trebalo da je loše, jer su se potrudili da pribave najbitnija (čak u velikom broju) odobrenja (ali ne i sve što piše na etiketi) pa je makar dobar kvalitet.
      Nije zlato sve što sija, niti je nemačka roba uvek najbolja (daleko od toga, polako ali sigurno stižu Italijane u "snalaženju").
      Divinol sad malo bolje izgleda nego pre par godina (sa rumunskom filijalom na livadi) ali sve je to daleko od ozbiljnog proizvođača, a od Shell-a toliko da ni Habl ne pomaže.
      Doduše, Shell treba i naći (a da je za Zapadno tržište) a ako je Divinol iz Nemačke (a ne Rumunije) onda je to već mnogo bolja priča.
      Pozdrav!

      Избриши
    7. Анониман10. јул 2018. 15:09

      Izvinjavam se što tek odgovaram.
      Predpostavio sam, voziću do zime ovo ulje pa nasuti onda Mogul ili neko poznatije ako pronađem u GL4 specifikaciji.
      A za Divinol, ovaj što se meni nudi uvozi se direktno iz Njemačke a ne Rumunije i zato se i dvoumim.
      Shell koji sipam je od ovlaštenog zastupnika ali se 10w40 koji uvoze pravi u fabrici u Turskoj, ne znam koliko je to dobro ili loše ali nisam baš oduševljen zemljom porijekla.
      Pozdrav!

      Избриши
    8. Анониман14. март 2019. 11:31

      Poštovani gospodine Stevo, iskreno nisam zadovoljan sa divinol mjenjačkim uljem, kada je hladno mjenjač teže radi dok ne napravim par kilometara i ne ugrije se ulje.
      Svakako je GL4+ specifikacije pa treba da ga mjenjam, jedina ulja koja sam našao da su čisto GL4 su Mogul syntrans 75w90 i Repsol Cartago 75w90.
      Koje ulje od ova dva da izaberem? Pozdrav

      Избриши
  23. Анониман22. март 2018. 16:03

    Poštovani, iskoristiću ove temu da postavim pitanje koje nije baš u vezi sa istom,a vezano je za motorno ulje ! Naime, dal je u auto servisima moguće uzorkom ulja iz motora utvrditi koliko je vozilo preslo kilometara sa tim uljem ili je to rezervisano samo za laboratorije,ako je,pak to uopšteno i moguće ? Pitam Vas, jer pojedini servisi (neovlšćeni) ''prodaju'' priču da to mogu da utvrde !

    Unapred se zahvaljujem na odgovoru !
    Milan,Beograd

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Milane,
      Ta priča je (prosto) smešna.
      Ne zaslužuje NI komentar.
      Ajd' samo par reči (bukvalno):
      Koliko je km pređeno sa uljem vam NE mogu utvrditi NI najbolje laboratorije sveta.
      Mogu približno (radne sate, km je apsolutno nemoguće, jedva gruba procena).
      Jednostavno, to zavisi od stanja motora, načina vožnje i mnogo čega drugog što laboratorijska ("forenzička") analiza NE može da zna. Može približno uz dodatne informacije ("saradnju" korisnika, na primer).
      Verovatno se radi o (bilo je na blogu o tome, davno) tzv. "oil check" uređajima (ili "oil tester").
      Njima je, verovatno, pala cena (elektronika), a ima ih raznih nivoa kvaliteta. Čuveni SKF TMEH 1 je svojevremeno bio blizu 1000 evra (ili tako nešto), pa mu je cena pala ali još uvek nije baš jeftin.
      Ima i jeftinijih (ali bez par stotina evra su sumnjivog kvaliteta, ali ni 5000 ne bi bilo dovoljno jer takvi uređaji imaju ograničene mogućnosti i nisu analitički instrumenti).
      Ti uređaji mogu samo da (grubo) procene stanje ulja, i da li je za zamenu ili (još) ne, ali ne mogu da zamene laboratoriju (ni blizu), a još manje ono za šta ste spomenuli da se reklamiraju.
      "Malo znanja je opasna stvar".
      Pozdrav!

      P.S.
      Citat iz opisa SKF-ovog uređaja:
      "Note
      SKF Oil Check Monitor TMEH 1 in carry case
      The SKF Oil Check Monitor is not an analytical instrument. It is an instrument to detect only changes in the oil condition. The visual and numerical read-outs are purely a guide to enable trending of the comparative readings of a good oil to a used oil of the same type and brand. Do not rely solely on numerical readings."
      Pametnom dosta.
      Više na:
      http://www.skf.com/group/products/lubrication-solutions/lubrication-management-tools/oil-check-monitor/index.html

      Избриши
    2. Ako nije prethodno, onda je (tek) "šarena laža".
      Pozz

      Избриши
    3. "Prodavati priču" ... uh, da sam prodavao priče (sa više soli u njima) bio bih bar "srpski Gejts" ili Mark.
      Da ... mogu samo priču da prodaju (a ne i rezultate).
      Da nije žalosno, zaista bi bilo smešno.

      Избриши
  24. Анониман27. март 2018. 23:14

    Gospodine Stevo,neizmerno Vam hvala na, kao i uvek, detaljnom i preciznom odgovoru !
    Ukratko, konkretan slucaj je vezan za kombi koji je bio u kurirskoj sluzbi i prodat je drugom licu ciji je majstor navodno utvrdio da ulje nije menjano 45 hiljada kilometara ! Inace tu kurirsku sluzbu je vodio moj prijatelj te znam da je radio servise na vozilima na mesec dana ! Al eto, nadje se uvek "pametan" majstor ! I naravno,da nije menjano ulje toliko dugo, motor bi bio na otpadu odavno ! Hvala Vam jos jednom na odgovoru !

    Milan,Beograd


    P.S.
    Da li ste mozda,aktivni na Renault forum Srbija i pod kojim nick-om ?!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala!
      Btw. kod nekih lakih dostavnih vozila (kombiji) ulje se menja na 40 hiljada km (pa ni 45k km nije strašno). Siguran sam da je tako kod nekih Fiat modela.
      Da ne tražim sad po net-u i/ili literaturim, ovo je sigurno (makar i napamet), jer je u jednom mojoj bivšoj firmi bilo tako (pratio sam redovne servise).
      Jedan moj prijatelj vodi (takođe) kurirsku službu (na dva okruga) i rekao mi je da pojedina vozila pređu i po 30k km mesečno (ne sva i ne uvek; šta više ovo mu je bio "rekord" i ne po planu). Tako da servise radi obično na dva meseca a u ovakvim slučajevima i na mesec dana.
      Ipak, 45k km je previše ... to bi bilo 18h svaki dan u mesecu, non-stop (i to ako se vozilo ne koristi u lokalu nego više van grada, što je i bio slučaj za onih 30k km).
      Još jednom ponavljam, testeri na bazi dielektične konstante mogu samo da daju grubu pretpostavku (manje od 250h, oko 500 rh i preko 500 rh) ali i to je nagađanje (strogo gledano). Tako da je najviše što se može reći da je ulje korišćeno (možda) i preko 30k km, ali ponavljam to je dvostruko indirektno mereno, uz priličnu nepreciznost, pa iz toga izvlačen zaključak. Ja ne bih smeo ni toliko da kažem, a svakako nijedan stručnjak (čak i na osnovu potpune lab. analize, pa na njima se navode pređeni km na osnovu informacija od strane klijenta, nijedna analiza to nije potvrdila ili opovrgla, jer je nemoguće, čak ni tad).
      Pozdrav!

      P.S.
      Na Renault forumu nisam prisutan direktno, već preko jednog od članova.
      Bio je jedan tekst koji sam (praktično) recenzirao (nisam pisao, ali sam dao napomene, ispravke i aminovao na kraju).
      Pozz

      Избриши
  25. Poštovani,

    da li je za Saaab 9-3 2001 110 kw benzinac turbo, prešao oko 300h dobro sipati Shell HX6 10w 40? U čemu je razlika u odnosu na HX7?

    Hvala unapred

    Sava

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani g. Savo,
      HX6 je sasvim o.k. Razlike su neznatne u odnosu na HX7. HX6 ispunjava sve visoke zahteve (natprosečne za 10W-40 ulje) kao i HX7 (VW 502.00, API SN), jedino ne MB 229.3 (uz još neke sitnije razlike).
      U principu su ista klasa ulja. MOžda je HX7 nešto pogodnije za duže intervale zamene ulja (15 do 20k km) ALI takve Vam ionako ne bih preporučio za motor sa 300k km, pa se i ta mala razlika (praktično) topi. Za promenu ulja na oko 10 hiljada km HX6 će biti jednako dobro kao i HX7 (ostaju razlike na akademskom nivou, nisu vredne premišljanja).
      Doduše ako je razlika u ceni mala (ne pratim baš redovno) onda može biti i svejedno. Odlučite sami.
      Pozdrav!

      P.S.
      10W-40 je o.k. za Vaš motor, ali ako ne troši ulje, 5W-40 i naročito 5W-50 te 10W-50 (sva sintetička) mogu biti i bolje rešenje (ali skuplje). Naravno i 0W-40 ako je motor u perfektnom stanju (malo teže sa toliko km).
      Pozz

      Избриши
    2. Hvala najlepše na odgovoru i razjašnjenim nedoumicama.

      Svako dobro i samo tako nastavite!

      Lep pozdrav,

      Избриши
  26. Postovani Stevo. OPTIMA HC POWER ispunjava API CF,a u uputstvu za Fiat Punto JTD,2001.godiste pise API CD. Recite mi da li je HC POWER odgovarajuce za ovaj motor? Puno pozdrava,srecni praznici. Aleksandar

    ОдговориИзбриши
  27. Postovani Stevo. OPTIMA HC POWER ispunjava API CF,a u uputstvu za Fiat Punto JTD,2001.godiste pise API CD. Recite mi da li je HC POWER odgovarajuce za ovaj motor? Puno pozdrava,srecni praznici. Aleksandar

    ОдговориИзбриши
  28. Poštovani g. Aleksandre,
    HC Power je više nego pogodno za JTD motore.
    API CF je viši standard i obuhvata i CD zahteve.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na odgovoru gospodine Stevo.Znam da je API CF noviji standard,i taj je na plasticnom pakovanju Selenia TD ,dok na limenom pise API CF,i to me je malo zbunjivalo i zapitao sam se da li je to Selenia povecala kvalitet TURBO DIESEL ulja ili je neka "greška",daleko bilo-kopija. Jos jednom,hvala Vam i puno uspeha u 2019.

      Избриши
    2. Oprostite,mala ispravka za moj prethodni odgovor. Na limenom pakovanju pise standard API CD,a ne API CF,kako sam napisao.

      Избриши
  29. Poštovani,
    Verovatno je plastično pakovanje novijeg datuma i da su u Seleniji "apdejtovali" podatke.
    Ako ste kupili iz SoldeTrade (dugogodišnji uvoznik i distributer) sistema (njihova uvozna deklaracija) ne bi trebalo da bude problema.
    Optima HC Power je sigurno o.k. (i lako je naći original).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  30. Poštovani g. Stevane,
    Tražim motorna ulja u 5W-40 viskoznosti koja zadovoljavaju RN 0700 i RN 0710 normu.
    Do sada su mi sledeća ulja zapala za oko:
    1. Shell Helix Ultra 5W-40,
    2. Shell Helix HX8 5W-40,
    3. Motul 8100 X-cess 5W-40,
    4. Mobil Super 3000 5W-40,
    5. Liqui Moly Synthoil HT 5W-40 i
    6. ELF Evolution SXR 900 5W-40.
    Koje ulje od nabrojanih se zasniva na II, III+ i IV baznoj grupi (poslednja bazna grupa je u slučaju da je neko od gore pomenutih ulja sačinjeno od iste) i koje ulje bi ste Vi izdvojili kao najbolje iz ove grupe i zašto?
    Do sad sam bio zadovoljan sa ELF-om, ali bih sad probao nešto drugo. Pa cu se lako vratiti na proveren recept, ako ne budem zadovoljan sa promenom.
    Auto o kome se radi je Renault Clio III benzinac sa 1.2 16V i 55kW motorom, proizveden 2008-e sa 37000km na satu.
    S poštovanjem Ivan

    P.S Da dodam još i ovo, uživanje je čitati Vaše tekstove. Iako malo toga razumem, trudim se da naučim nešto čitajući ih.

    ОдговориИзбриши
  31. Poštovani g. Ivane,
    Sva ulja su o.k.
    Nemam dovoljno informacija da bih mogao da Vam odgovorim sa toliko detalja kao što je pitanje postavljeno (ne bi pomogla ni vrhunska laboratorija). Ono što je izvesno (i dokle bi i dobra lab. Mogla da dopre) je sledeće:
    LM je na (u dobrom procentu) bazi PAO baznih ulja, oba Shell ulja su na bazi GTL.
    Ostala su na HC bazi (verovatno III grupa, da li i koliko III+ i/ili II+ teško je reći).
    Motul X-cess i Shell Ultra su sa najvišim specifikacijama (MB 229.5) što znači najbolje „aditivirana“, ali to nije od značaja za zamenu ulja na kraćim intervalima (do 15000 km).
    Malo bolju bazu imaju LM i oba Shell ulja, a od Shell-a bih birao HX8, pogotovu što je Ultra u bar dve verzije (za Zapadno i Istočno tržište) u Evropi (bar bilo).
    Mobil je bio MB 229.5 ali sad je X1 tek 229.3 a X3 i X4 su 229.5 ... zakomplikovano (ili isto „tršišno prilagođeno).
    Elf ulje je vrlo dobro i ništa mu ne fali. Zato bih ako je „čisto za promenu“ probao HX8 ili LM, jer makar su malo drugačija (ne nužno i bolja):
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala na odgovoru.
      Poptuno ste u pravu kada kažete da Shell Helix Ultra postoji za Zapadno i za Istočno tržište. Na jednom Ruskom forumu sam pročitao test za Helix Ultra i to njihove proizvodnje.
      Za ELF ne kažem da je loš. Šta više, od kad znam za sebe, znam i za ELF. Najviše pamtim njihovu saradnju sa Renoom, tokom dominacije u F1 sredinom '90-ih.
      Nego bih čisto da promenim. Koliko bih pogodio sa promenom, a koliko bih omašio. To ću znati, ako se odlučim na taj korak. ELF je 100% proveren kod mene. Tako da mogu da ostanem na njemu i dalje ili da se vratim posle promene. Koje bi ste Vi ulje preporučili na našem tržištu da je najbolje i originalno u 5W-40 viskoznosti?
      Samo da dodam da ste DS9 i Vi odličan tandem "saradnika".
      Izvinjavam se što Vas davim sa "glupostima", jer znam koliko ste zauzet čovek.
      Hvala na svemu do sada.

      Избриши
    2. Poštovani,
      Nije problem da malo promenite pa se posle vratite (opet) na Elf (ili ne).
      Ako mislite na 5W-40 ulja za Renault 0700/0710 zahteve, onda su sva MB 229.5 ili MB 229.51 ulja dobra, teško je sad neko posebno izdvojiti.
      Možda je Total INEO MC3 5W-30 (i njemu slična, npr. Elf Evolution Full-Tech DTX 5W-30 kao i uopšte C2/C3 ulja) "najbolje 5W-40" ulje. Dobro, malo u šali (a malo i u zbilji) ... no, to je posebna priča.
      Uopšteno ... svako originalno je vrlo dobro ulje ... ona sa PAO osnovom nisu uvek bolja (obično su i nižih specifikacija) ali su makar drugačija. Bilo je na CBC-u o tome, sad se ne mogu setiti baš, ali Ravenol i LM imaju takva, da li se mogu naći kod nas, Ravenol se mora naručiti, a LM bi moglo i da bude "u radnji".
      Naravno, kupujte kod dugogodišnjih (i proverenih) uvoznika.
      Pozdrav!

      Избриши
  32. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  33. Poštovani, molim Vas savjet oko izbora motornog ulja. Naime, riječ je o golfu 4 1.9 sdi 1999., 50 kW, 230000 km. Od prvog dana u autu su 10w 40 ulja različitih proizvođača,kako je potrošnja na 10000 km ili godinu dana 1.5-2.5l. Najbolje se pokazalo ulje ina delta sint diesel iako je potrošnja kod njega neki pola litre manje. Interesira me da li bi bila dobra ideja ići s jačim diesel uljima za kombinirani program tipa fuchs titan unimax mc plud 10w 40 ili ina super 2000 10w 40, te da li ići npr. na 5w 40 varijantu tipa liqui moli top tec 4100 ili je po Vama opcija 5w 50 prvenstveno mislim na elf evolution 5w 50. Naveo sam nekoliko gradacija i proizvođača primarno ulja koje mogu relativno povoljno nabaviti, pa me interesira Vaše mišljenje. Ono što bi htio postići je manja potrošnja ulja i adekvatno podmazivanje obzirom na dob automobila. Hvala. Lp

    ОдговориИзбриши
  34. Poštovani,
    Odgovor je u tekstu o Fuchs uljima (to je starije na listi, tj. prvo objavljeno pitanje).
    Pozz

    ОдговориИзбриши
  35. Poštovani g. Stevane,
    Izbor je pao na sledeća ulja, što se kvaliteta i originalnosti tiče.
    A to su:
    1. Shell Helix Ultra 5W-40,
    2. Ravenol HCS SAE 5W-40,
    3. Yacco Lube FR 5W-40,
    4. Nisotec Autoline SINT SAE 5W-40 i
    5. Fam Fenix Premium SAE 5W-40.
    Sva tri strana ulja zadovoljavaju i Renault 0700 i 0710 norme. Dok NISOTEC zadovoljava ACEA A3/B4 i ACEA C3-10, a FAM zadovoljava samo ACEA C3-12 normu i nema A3/B4 kao NISOTEC, ali ispunajva API SM, što po mojoj servisnoj knjižici odgovara. Jer se u njoj nigde ne insistira na Renault normama za benzinske motore, samo za dizele sa DPF-om(RN 0720) i bez DPF(RN0710).
    Da dodam da mi na Ravenol oil selector prikazuje dve vrste ulja koje kod našeg uvoznika ni ne postoje, a to su: RAVENOL VST SAE 5W-40 i RAVENOL RUP SAE 5W-40. Pošto je prvo za model Clia između 2005 i 2007, a drugo je za model između 2007 i 2009. Ovo hidrokrekovano se ne pominje u ponudi u tom njihovom selektoru. Najvise insistiram na 5W-40 viskoznosti, jer je ona sipana od prvog servisa. Možda bi 5W-30 ili 0W-40 više legle tom motoru. Al te dve viskoznosti bi mnogo podigle cenu servisa. Ako pak, one najviše nude u smislu žaštite, performansi i ekonomičnosti, možda čak razmotrim i njih. U tom slučaju bih uzeo Mobil 1 FS 0W-40.
    Koje od navedenih ulja bi ste Vi preporucili i zašto? Hvala još jednom na izdvojenom dragocenom vremenu.

    ОдговориИзбриши
  36. Poštovani g. Ivane,
    Shell-u bih dao malu prednost zbog GTL baze, ali ništa posebno. Yacco je takođe iznad prosečno ulje, ali opet u granicama klase.
    Ravenol ćete mal(k)o teže naći. Domaćim uljima ništa ne fali, oba su o.k.
    C3-12 se ne može kombinovati sa A3/B4 i zato FAM (ispravno) ne navodi i A3/B4. Inače sigurno ispunjava, osim TBN-a koji od 2012. MORA biti 10 ili više. Od 2010. je moralo biti više od 8 što se moglo kombinovati (strogo gledavši čak ni to NE, 2008. je poslednje bilo pogodno za tako nešto) sa ACEA C3.
    Dakle, FAM može biti samo bolja opcija (u nijansi nijanse). I da, Mobil 1 FS 0W40 može biti odlična opcija, osim što je (daleko) skuplja.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zahvaljujem na odgovoru. Nadam se da Vas ne davim previše.
      Sad bih nešto stručno da pitam. GTL je baza zasnovana na prirodnom gasu, ako sam razumeo. Jel hidrokrerovanje proces proizvodnje ili je nešto drugo u pitanju i u čemu se ogleda karakteristika tih ulja?
      Interesuje me i ovo. Kad ulje poseduje ACEA C3 standard i API SN-CF, jel su takva ulja namenjena isključivo za dizel motore? Za ovo pitam, pošto su na odredjenim selektorima za ulje u ponudu ulazila i ona sa ACEA C3 standardom. A birao sam Clio sa benzinskim motorom.
      Što se Ravenol ulja tiče. Kontaktirao sam firmu, malo neprijatnog naziva iz Subotice. I oni su mi rekli da imaju Ravenol HCS 5W-40 i Super Synthetik Ol SSL 0W-40. Sad nisam pitao da li uvek imaju ta ulja na stanju.

      Избриши
    2. Poštovani g. Ivane,
      Jako je teško ukratko odgovoriti u vezi sa tehnologijama proizvodnje ulja.
      Otprilike: HC ("hidrokreking") je deo prerade sirove nafte, u ovom slučaju frakcije od kojih se dobijaju maziva ulja (C20 do C35 pa i više (C50)). To je katalitički proces pri kome se "teže" komponente konvertuju u "lakše" (bolje, skuplje). Procesom se aromati prevode u stabilnija (naročito termički) jedinjenja (dobija se smeša), kao što su izoparafini i slična. Ovo Vam ne znači mnogo, ali je suština da se dobijaju bazna ulja boljeg kvaliteta (najkraće rečeno) iz smeše pri destilaciji nafte. Naravno, pre i posle HC-a kao i kod "čistih" mineralih ulja postoji nekoliko faza prerade (prečišćavanja), tako da ni mineralna nisu čist destilat, ali su HC ulja smeša manje različitih komponenti.
      GTL bazna ulja se dobijaju Fišer-Tropšovim procesom sinteze iz prirodnog gasa (smeše gasova). Po postupku su čisto-čistijata sintetika, mada su ih prvo svrstavali u III+ baznu grupu (po ATIEL to je VI grupa, i "čista" sintetika, kao i PAO, estri i naftenska bazna ulja).
      HC ulja se dodatnim procesima (npr. izomerizacijom) prevode u veoma kvalitetne smeše "uskog" sastava, bez mnogo primesa i visokog ind. visk. (bliže sintetičkim uljima nego mineralnim). Jedino gde podbacuju (još uvek) je tačka tečenja koja je obično između -20 i -30 ili -35 ali ne i -50 kao PAO ili estri (zavisno od viskoznosti -40 do -60).
      ACEA C3 ulja NISU isključivo za dizel motore, to je uobičajena zabluda. API SN je oznaka za benzinske motore a CF za dizel, dakle i za jedno i za drugo.
      Što se Ravenol ulja tiče, sasvim su o.k. SSL je na PAO bazi, pa je verovatno malo skuplje (a ne mora da znači da će se posebno bolje pokazati, ali vredi probati, pre ili kasnije). Neka ulja naručuju iz Nemačke pa se mora čekati par nedelja, o čemu treba voditi računa.
      Pozdrav!

      Избриши
  37. Odgovor je i više nego savršen za moja pitanja.
    SSL Ravenol prodaju zalihe. A HCS varijantu imaju stalno na zalihama. Zbog nje sam pitao u vezi hidrokrekinga. Pošto je to HCS dobijeno hidrokrekovanjem. Neko od tih 5 ponuđenih ulja ću sigurno uzeti. Sad bar imam čime da se zanimam dok ne dođe vreme za kupovinu, a to će vrlo brzo.
    Iskreno, kada sam ranije kupovao ulja za tatin auto. Uzimao sam samo ona ulja koja zadovoljavaju propisane standarde i određenu viskoznost, a to su API SD, SE i SF i 10W-40 viskoznost. Mazda 323F iz '90-e je u pitanju. Ovo je prvi put da uljima pristupam toliko studiozno. I nisam znao da je to tolika nauka. Iako ljudima iz struke to ne izgleda tako. Meni je sve komplikovano. Interesujući se za ulja sam prvi put čuo za proizvođače za koje nisam ni znao da postoje kao: Fucs, Wolf, Addinol, Ravenol, Yacco i slično.

    ОдговориИзбриши
  38. G. Stevo, molim Vas za preporuku u izboru ulja za renault megane 2 1.5 dci, 78 kW, bez dpf-a, 2007., 130 000 km. Npr. shell helix ultra 5w 40, motul x-cess 5w 40, ravenol hcs 5w 40, liqui moly top tec 4100 5w 40, fuchs titan gt1 5w 40, eneos premium hyper 5w 40, eneos sustina 5w 40, mobil 1 new life 0w 40. Molio bih Vašim redosljedom, "suvim" kvalitetom. Napomena je da je 30/70 u korist gradske vožnje.

    ОдговориИзбриши
  39. Poštovani,
    Dvoumim se između Ravenol HCS 5W-40 i Addinol Super Light 5W-40 ulja. Koje ulje od ta dva bi ste Vi izabrali ili imate neku treću opciju? Treba mi sintetika u 5W-40 viskoznosti, da zadovoljava ACEA A3/B3 ili API SL/SM normu. Pročitao sam da je Ravenol sintetsko ulje, a Addinol 100% sintetika (koja je po kvalitetu između Liqui Moly i Mobil). I ako možete da mi opišete njihove karakteristike.Tipa: indeks viskoznosti na 40 i 100 stepeni, TBN, sulfatni pepeo i sl. Unapred se zahvaljujem na odgovoru.

    ОдговориИзбриши
  40. Poštovani,
    Možda Addinol (u "foto-finišu") ... nešto više specifikacije te možda (i) kvalitetnija baza (mada u ovo već nisam potpuno siguran).
    Pozdrav!
    Karkateristike možete naći u teh. listovima, ne razlikuju se bitno da bi se moglo na osnovu njih odlučiti. U nijansama su na strani Addinol-a (osim tačke tečenja, mada su obe bolje od prosečnih HC ulja, pa ih uzimam kao jednake rezultate).
    Btw. ne morate se opterećivati takvim detaljima, oba ulja su o.k. (i bez informacije koje je u motoru nećete primetiti razliku (računajući i potrošnju ulja, tj. iznenadila bi me iole primetna razlika). Pozz

    ОдговориИзбриши
  41. Poštovani g. Stevane,
    Koliko sam shvatio iz vaših objava i komentara.
    Neke velike razlike nema, između ulja čija je osnova II i III bazna grupa (sintetika). Ona iz III+ i IV bazne grupe su već nešto drugačija (full sintetika). Posle svog mozganja. Rad sam da probam sa Ravenolom. Koliko vidim, on je malo moderniji od ELF Evolution 900 SXR, koji sam do sad koristio. Rekao bih da ima bolju baznu grupu od ELF-a i malo modernije aditive, čim ispunjava novije norme od ELF-a. I ono najbitnije je da dolazi iz Nemačke. Dok na ELF deklaraciji stoji EU. A to može da bude čak i pogon iz Rumunije, za koji sam na forumu Garaža ili CBC, čitao da nije baš omiljen među korisnicima. Za prosečnog korisnika poput sebe, mislim da sam doneo dobru odluku.
    P.S Da li u manuelni menjač može da se sipa viskoznije ulje od fabrički propisanog? Pošto u moj menjač ide 75W-80 viskoznost, a u nekim radnjama su mi nudili 75W-90. GL-4 standard se podrazumeva. Pošto je u pitanju Clio 3 sa JH3 manuelnim petostepenim menjačem, koji se nalazi i u Vašem vozilu.

    Puno se zahvaljujem na dosadašnjoj pomoći i savetima.

    ОдговориИзбриши
  42. Može li se umesto polusintetike, koristiti mineralno ulje u menjaču?
    I kakvo je Vaše iskustvo sa Addinol MULTI TRANSMISSION FLUID 75 W 80 menjačkim uljem?
    Dosta je povoljnije od Tranself NFJ.

    ОдговориИзбриши
  43. Poštovani g. Ivane,
    Može ali onda je vek trajanja (ulja) svakako kraći.
    Otprilike PS ulja traju 50-100% više od mineralnih a sintetička cca. 3x duže.
    Addinol koji pominjete nije mineralno ulje (u užem smislu) već HC osnove. U principu može da menja Elf, naročito kod starijih vozila.
    Ipak, kod iole novijeg ne vidim svrhu (ne menja se menjačko ulje na manje od 8 god. pri normalnim uslovima (160k km), ili eventualno na 4-6 pri treškim uslovima eksploatacije).
    Tranself NFJ je u Renault vozilima (menjačima) u pricnipu fill-for-life pa se menja 1-2 puta u toku životnog veka (maksimalno, ponekad i nikad).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  44. Poštovani g. Stevo, molim Vas za mišljenje oko ibora motornog ulja za reneault megane 2, 1.5 dci, 78 kW, bez dpf-a, 2007., 135 000 km. Dilema je oko adinoll eco light 5w 40 i shell helix ultra 5w 40. Koje bi bilo bolje koristiti obzirom na godine ili km uz nešto više gradske vožnje.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovnani Vladimire,
      Dileme ne treba da bude. Oba ulja su o.k. i vrlo su slična. Možda je Shell za nijansu kvalitetniji ali je dve nijanse skuplji.
      Izaberite po sopstvenim afinitetima.
      Btw. Elf Vam je možda (i) dosadio ali Evolution 900 SXR je možda i bolje rešenje s obzirom na godište (nešto je viskozniji unutar dozvoljenog). Naravno, nije obavezno, i pomenuta dva će biti više nego dobra.
      Pozdrav!

      Избриши
  45. Hvala. Inače sam koristio oba, ali sam s adinollom nekako primjetioda se auto prije ugrije, ali je nijansu bučniji od shella posebno na višim okretajima. Zato sam pitao koje bi bilo bolje koristiti obzirom na starost i km automobila. Cijena je otprilike slična. Hvala, lp.

    ОдговориИзбриши
  46. Postovani g Stevo
    Mozete li mi odgovoriti i uporediti Shell Helix Ultra Ect 0w30 sa uljem Castrol Edge LL 5w30
    Znam da cenite oba ova proizvodjaca
    Sta bi recimo (i zasto)bio Vas izbor za spec.504.00/507.00
    Usput,onako,napomena da je pre Castrol bio ovlascen za VW grupaciju,a sad je to preuzeo Shell
    Nije nista vecno
    Nadam se da Vam nece bití Tesko uporediti ova 2 proizvodjaca za motore VW
    (Neko rece,nemora bití tacno,da sa Shellom motor mozda malo grublje zvučí)
    Zahvaljujem
    Miki

    ОдговориИзбриши
  47. Poštovani,
    Razlike su u nijansama. Za noviji motor (do 5 god. starosti ili 150k km, naročito prvih 100k km) 0W-30 može biti bolje, ali posle toga bih birao SAE 5W-30. Grublji zvuk je pre do viskozne gradacije (0W-30 vs 5W-30) nego do proizvođača.
    Možete birati i ECT 5W-30 a ne samo 0W-30.
    Shell vs Castrol? Teško je reći. Ako ćemo u nijanse nijansi onda (čak) pre Shell, ako nitša drugo onda zbog GTL baznih ulja sopstvene proizvodnje (jedno vreme bilo upitno zbog situacije na Bliskom Istoku, ali mislim da je sada "sve po starom").
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  48. Postovanje opet gospon Stevo
    Zahvaljujem
    I činí mi se da ste u pravu sto se tice grubljeg zvuka kod 0w30 !
    E sad,mozda je bolji Shellov izbor u Shell Helix ultra Ect 5w30(mozda nije tako izrazen grublji zvuk,a i jeftiniji je od Castrola,-a postoji jos i Shell Helix ultra Professional AV -L 5w30( mada neki kazu da je vec zamenjen sa 0W-30 i da se 5w30 vise ne proizvodi)
    Uglavnom,kazem mozda je boljj izbor od Castrola.
    Ako moze Vas nazor !
    Bio bih Vam zahvalan
    (Isto su tu i Repsol Elite LL 5w30,Total Ineo LL 5w30,Mol Dynamic ll 5w30...)
    Pa molim da jos malo prokomentarisete,specijalno mislim na ovaj Shell Helix Ultra Ect 5w30!
    Za VW spec.504.00/507.00
    Unapred hvala!
    Btw...jos samo iz mog iskustva sa prethodnim motorom,a to je bio VW 1.9 TDI 77 kW,bez filtera dpf !
    Poceo malo trositi ulja,-pocela se lampica paliti (Tad bio u motoru Castrol 5w40)
    Na nagovor tadasnjeg mog majstroa predjoh na Shell Helix HX7 5w30 !
    I da znate,ní kapi nikad vise nije potrosio!!!Od tada sam ga redovno kupovao!-barem mi se lampica nije nikad upálila!
    I Druga bitna stvar-jeftiniji od Castrola(a meni i bolji)
    Neki majstori u servisima su vise preferirali Castrol 5w40 i cudili su se zasto sam ja na Shellu 5w30!
    I nasao sam ga direktno,da li cini.mi se se preko Orbica-od njih( kupovao direktno i to po povoljnoj ceni ,činí mi se tada cca.5 eura za 1litar!
    Hvala Vam za paznju
    Eto malo i mog iskustva
    Pozdravljam
    Miki

    ОдговориИзбриши
  49. Poštovani,
    Nije mi jasno šta Vam se desilo sa Castrol-om ali nije ni bitno za dalju priču (btw. pogrešno se smatra da 5W-40 bolje štiti motor, jer nije tako, ako motor konstrukcijom dozvoljava i jedno i drugo). 5W-40 je "razvučena" visk. gradacija sa više polimera pa je osetljivija na razblaživanje gorivom i generalno manje stabilne viskoznosti za dug period (te je 5W-30 naročito bolje za gradsku vožnju).
    Sva ulja koja ste naveli su vrlo dobra i male su razlike među njima. Total i MOL verovatno imaju nešto PAO baznih ulja (MOL čak prilično, otprilike 40-tak % baze), Repsol to nema ali ima vrhunska bazna ulja III+ kategorije a Shell verovatno GTL (VI bazna grupa, po ATIEL-u čista sintetika kao i PAO, no ipak u nijansi zaostaje).
    Ponavljam, zbog velikog učešća aditiva, među uljima koja ispunjavaju VW 504/507 je mala razlika, a sva su (vrlo) dobra. Ovo odobrenje je veoma rigorozno a postupak provere obuhvata i praćenje habanja u realnom vremenu (pomoću radioizotopa, mislim da je kobalt u pitanju).
    Vaše iskustvo potvrđuje da je manje bitna marka (brend) od toga da je ulje originalno što se najlakše postiže odabirom pouzdane prodajne mreže (kod distributera koji godinama zastupaju marku na određenom tržištu).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  50. Postovani druze Stevo
    Stalo mi je doVaseg uvazenog misljenja
    Molim da uporedite ova 2 ulja,504.00/507.00
    -Total quartz ineo ll 5W30 i
    -Shell Helix HX8 5W30
    Sta mislite o njima i koje Vi kao vrstan znalac preporucujete i zasto?
    pozzzz
    Milan R.

    ОдговориИзбриши
  51. Poštovani g. Milane,
    Mislim da su to veoma slična ulja. Po teh. karakteristikama gotovo identična.
    Moguće da Shell ima GTL bazu (ili veći deo) a Total mali udeo PAO (i oba III grupu baznih ulja), uz sličan ili isti paket aditiva ...
    Nijedno nije posebno bolje a oba su odlična!
    Verovatno se više isplati Total (zbog cene).
    Svako će izabrati po svojim afinitetima, oba su veoma dobra (ponavljam), uz razlike u nijansama.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  52. Postovanje
    Ako moze Vas prijedlog ,za motorno ulje spec.504.00/507.00
    Koje biste ulje najvise preporucili,i zasto:
    -shell Helix hx8 ect 5w30
    -mobil 1 esp 5w30
    -castrol edge ll 5w30
    -total Ineo ll 5w30
    Hvala

    ОдговориИзбриши
  53. Postovanje,
    Gospon Stevo, mala dopuna
    Ako moze Vas prijedlog ,za motorno ulje spec.504.00/507.00
    Koje biste ulje najvise preporucili,prema kvalitetni i karakteristikama,i zasto:
    -shell Helix hx8 ect 5w30
    -mobil 1 esp 5w30
    -castrol edge ll 5w30
    -total Ineo ll 5w30
    -lukoil genesis special 5w30
    -mol dinamic Gold ll 5w30
    Hvala unaprijed
    Hrvoje

    ОдговориИзбриши
  54. Poštovani,
    SVa navedena su o.k. i među njima su male razlike.
    Zato je najjednostavnije da izbor bude prema dostupnosti i ceni.
    Lično mi se Mobil 1 ESP jako sviđa, verovatno ima i deo PAO ulja u sebi ali mu je cena visoka.
    Slično i za Castrol. Shell je (verovatno) na bazi svojih GTL ulja pa možda zaslužuje malo veću cenu od proseka na listi ali svakako ne preteranu.
    Total bi se mogao najviše isplatiti sa liste, zbog cene a kvalitetom je bliže vrhu (ponavljam razlike su u nijansama). Lukoil se može sa popustima (za njihovu karticu) približiti najisplatljivijoj kupovini, pa treba razmotriti (svakako), jer je ulje vrlo dobrog kvaliteta.
    MOL je sigurno dobrim delom na PAO osnovi, pa je možda malo "specifičniji" te zaslužuje nešto veću cenu od proseka liste ... svakako ne nešto posebno. Morate imati na umu da su ulja sa VW 504/507 odobrenjem specifično aditivirana i da je veći deo kvaliteta odatle, a specifične pakete aditiva svi koriste slične.
    Dodatno, visoki zahtevi odobrenja garantuju odlično ulje i dodatno mali manevarski prostor da "dodatni kvalitet".
    Znači bilo koje ali ne preplatiti (a u skladu sa svojim afinitetima). Lično mislim da se Total najviše isplati, ali nećete pogrešiti ni sa jednim od navedenih.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  55. Postovanje i pozdrav
    Evo malo sam propratio ova Vaša zapažanja kao i textove citalaca!
    Samo BiH se nadovezao na vec neke komentare i sam Lično BiH pohvalio recimo ulje Shell Helix hx7 professional 5w30
    Dugo ga koristim i veoma sam zadovoljan kako kvalitetom Tako i cenom.Sam automobil je iz 2005 godine,VW,golf,TDI,i od pocetka je na bas tom ulju,Shell-tj servis (škoda) je koristio to ulje,a ja nastavio i dalje.Odrzavao redovno,svakih godinu Dana ili max 15000km ulje menjano.Do sad,motor radi ko "singerica",bez i kapi dosipanja ulja.U sam motor staje 4.3 litara!
    Dok u drugi auto,malo noviji-firmin,1.6 TDI,je recimo sipan isto tako Shell Helix hx8 5w30
    Zásad i on prede bez problema i bez ikavog naknadnog dosipanja ukja-isti slucaj kao i prethodno ukje.
    Ne,ne Radim reklamu za Shell,da se ne shvati pogresno,nego eto bas dajem neka svoja iskustva i zapažanja.
    Po meni,ova ulja bas leze ovim motorima,iako je zvanicno VW imao ugovor sa Castrolom.
    Sigurno je da se moze jos dobrih i kvalitetnih Brendova naci za ove specifikacije kao recimo Mobil,Total,Liqui Moly,Valvoline-ali eto ja bas imam dobro iskustvo sa Shellom!
    Naravno,bitno je gde i od koga kupujete ulje,redovno da ga menjate sa kvalitetnim uljnim filterom!
    I sigurno cete bití zadovolji!
    Čovek se prosto navikne na neki brend,i na sam zvuk motora !
    Toliko os mene
    Svako dobro
    Neša

    ОдговориИзбриши
  56. Hvala na komentaru g. Nešo.
    Shell su sigurno vrhunska ulja.
    Motori su dobro održavani pa mislim da i bilo koje od pomenutih bilo približno tako dobro.
    Naravno, izneli ste svoje iskustvo, pa ostaje preporuka Shell uljima sa Vaše (a i moje) strane.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши