Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

субота, 6. јул 2013.

Papazjanija, Hodgepodge


E ovde će biti svega i svačega, po malo ili malo manje … slično poznatom receptu papazjanije ili sličnog bosanskog lonca. Dakle neponovljivo i (nadam se) jako dobro.

Lukoli već jednom nogom na zapadu
Dok sam pisao tekst znao sam za glasine ali sam mislio da su na dugom štapu. Tako da događaji stižu u naletu te se ispostavilo da sam tekst o Genesis-u napisao u pravo vreme. Naime, prvog jula (tačno po sred tekuće) 2013. OMV je prodao svoj deo OMV maziva ... Lukoil-u. Detalji sporazuma nisu objavljeni ali ovim je Lukoil došao do novih formulacija, novih iskustava, obučenih ljudi, drugačijeg pristupa ... ali pre svega se instalirao u srce (makar pretkomoru) EU, u „Vieni kraj Beča“. Ovim je dobio i blendaru kapaciteta 35000 tona godišnje blizu Beča te Bixxol brend. Tako sada ovaj proizvođač ima blizu 100 hiljada tona kapaciteta u EU (uz Finsku i Rumuniju). Šta će biti sa brendom, tek će se videti. Brend sam po sebi ima značajnu vrednost (mada je većim delom vezana za lanac benzinskih pumpi koje OMV polako ali sigurno rasprodaje ali po državama a ne đuture, bar za sada). Uglavnom dobija zaposlene, uz mogućnost da razmeni iskustva unutar same kompanije te kombinuje najbolje iz Bixxol i Genesis serija.
Da je ovo neko pričao pre 10 ili čak 5 godina bio bi proglašen ludakom u prvom slučaju a makar budalom u drugom. Ali „para vrti gde burgija neće“ pa je 1-2% svetske proizvodnje (i rezervi) nafte dalo svoje (finansijske) rezultate. Ovim potezom Lukoil postaje izuzetno jak igrač na (sveukupnom) evropskom tržištu i  sustiže Gazprom koji se već instalirao u Italiji.
Lukoil je bio zainteresovan i za slovenački Petrol (još uvek državni, što za sobom vuče, pogađate, pre gubitke nego “nosilju zlatnih jaja”) ali Slovenci kao da prodaju sopstvenu porodicu pa su razvukli na više godina što će za posledicu imati da će Luk pre da digne ruke (ili spusti ponudu) nego da zagrize. Nisu oni jedini ni ništa posebno, pogotovu kada zapadnije (ili makar severnije) za prodaju ima i zanimljivijih i jačih kompanija (ili barem pojedinih sektora istih, kao u slučaju OMV-a).

FAM
Ovaj proizvođač je objavio gubitak u poslovanju od 497 miliona dinara u 2012. (nije za prvu polovinu 2013. kako sam naveo u jednom komentaru). Uz neraspoređenu dobit od 502 miliona iz prethodnih godina, 2012. je završena sa 5 miliona dinara dobitka (na šta će se platiti porez).
Nije tako strašno (ukupno čak izgleda ružičasto, „pink as floyd“ što bi rekao pesnik), ali ipak ukazuje na (velike) probleme u poslovanju. No to samo po sebi i nije najgore, glavni problem je tek ovo što se događa u 2013. – FAM-a prosto nema na tržištu ili bar ne u onoj meri u kojoj bi trebalo. Ovim gube bar 20% prodaje što im najmanje treba. I to one najprofitabilnije (manja pakovanja, maloprodaja) gde su cene značajno veće nego na tenderima (gde je margina profita tanka kao flis papir, ako je uopšte ima, zvanično da, praktično se (ponekad) ide na „bitno da se para vrti“).
Ovo me je oneraspoložilo ali nadam se da još ima nade da se FAM izvuče. Naravno pokazatelji su loši a tržište surovo, te se izlazak iz restruktuiranja čeka sa zebnjom (verovatno i kod njih, mada je verovatno glavna stvar sa tim zaštita od poverilaca, dok čisto sumnjam da država obezbeđuje iole značajna obrtna sredstva, ako uopšte).

FUCHS PETROLUB AG
Ali zato Fuchs-u ide znatno bolje. Za (istu) 2012. objavio je bruto profit od („đavolskih“) 666 miliona € što je porast od oko 10% u odnosu na 2011. (i 605 mil. €). On se uvećavao iz kvartala u kvartal te je samo (očekivano) poslednji pokvario „krivu rasta“ sa cifrom koja je između prvog i drugog.
Neto profitna margina je bila prilično ujednačena i (po kvartalima) se kretala u rasponu 11-12%.
Uz ove podatke impozantan je porast prodaje od skoro 10% (vrednosno) iako su tu zaslužna pre svega tržišta van Evrope (a Fuchs se „instairao“ u Kini i Indiji). I naravno 5,5% na nivou decenije (poslednjih 10 godina) je takođe respektabilan podatak.
Fuchs u objavljenom izveštaju navodi i povoljnu strukturu svoje proizvodnje. Svetski posek za 2012. kaže da je 56% maziva bilo u za potrebe automobilske industrije (u stagnaciji, Fuchs je od svoje proizvodnje 44% imao u ovom sektoru), 26% su industrijska ulja (24%), a mazive masti 8% (31% kod Fuchs-a).
Uspeo je i da se održi među prvih 10 proizvođača maziva u svetu što je ravno podvigu. Po svom izveštaju je na mestu broj 9. tik ispred Lukoil-a, i drugih giganata (po redosledu) kao što su Nippon Oil, Petronas, Petramina, Valvoline. I svakako: ubedljivo mesto br. 1 među nezavisnim proizvođačima.
Doduše po nekim nezavisnim izveštajima Lukoil je ispred njih ali su svakako „tu negde“ (mala razlika bez obzira na rejting).
Zanimljiv detalj je i prvih 8 (ispred Fuchs-a) a lista je:
Shell, Mobil, BP, Chevron, Total, Petrochina, Sinopec i Idemitsu.
Dakle TOP 5 je još uvek nedirnut i drže ga najveće (svetske) multinacionalke.
Doduše po drugim izveštajima (dostupnim) Total je već no. 6 (2012. i to iza Sinopeca uz gotovo identičnu proizvodnju sa Petrochina-om) a izvesno je da će biti i no. 7, već 2013. Naravno iza oba kineska proizvođača. Možda i zato „panika“ u njihovim redovima (sa sve rezanjem cena).
Ovo i ne čudi a stvar je u sledećem (delu teksta).

Kina
Kina je (konačno ali definitivno) postala najveće svetsko tržište maziva u 2012. (po nekima, mnogima, još godinu dana ranije). Ovo je ostvareno uz rast potrošnje od 3,8% (prema skromnih 2,3% prethodne godine). Zato i ne čudi da Sinopec i Petrochina, krupnim koracima grabe prema mestima 4 i 5 a već do kraja decenije (verovatno) 3 i 4.
Doduše razlika u odnosu na USA je jako mala pa se može reći da za period 2010.-2015. ove dve zemlje (i najveće ekonomije) dele ovo prvo mesto. Daleko iza su gotovo izjednačene: Indija, Japan i Rusija. Ovim se završava TOP 5. Slede Brazil i Nemačka, pa zatim J.Koreja, Iran i Meksiko. Zatim Indonezija pa tek na mestu 12. UK, 13. Kanada a Francuska je 14.
Turska je na mestu 17. Italija na 19.
Zanimljive su i prognoze o strukturi maziva u automobilskoj industriji u Kini. U 2010. su dominirala API SJ/CF ili SG/CD sa ukupno oko 75% tržišta. To će sa (tih) ¾ pasti tek na 1/3 za jednu deceniju. API SN, ACEA A#/B# uz odobrenja proizvođača su trenutno na oko 10% a ova će ulja prestići prethodnu kategoriju i zauzeti 35% do 2020.
Dakle, svi putevi vode u Kinu. Malo je lakše kada se podmaže.

NIS (benzin)
Uz opasku (sa kojom se slažem) da ne veruje da se u NIS-u baš navrću burići pri proizvodnji maziva (makar se sve meri, ma merili smo i mi, u firmi X, i to onih '90-tih, sve na vagu pa elektronsku, i šta nije bilo baš neophodno), gde smo se složili da se možda radi (tek) o ručnom premeravanju pojedinih komponenti (što je dovoljno loše) a ne sistemu „Đoko od oko“.
Kako god, prijatelj (takođe iz hemijske struke) se veoma hvalio NIS-ovim benzinom. Doduše kao da su u poslednjih par meseci (pa i jeste tako, u našem gradu je dva meseca trajala rekonstrukcija njihove pumpe pa se nije ni moglo primetiti, doduše postoji još jedna (bilo ih je i 4 nekad) ali nije ona na koju on svraća) posebno bolji (na šta ide ova prethodna „analiza“ koja upućuje na početak godine i početak rada nove rekonstruisane rafinerije u Pančevu).
Sve u svemu, pitam ga kako si tako siguran (bez instrumenata)?
Put do mora (Herceg-Novi) i nazad (dopunjavano na NIS-u) sa prosečnom potrošnjom 6,0l sa sve klimom i nemilosrdnim gaženjem (gde god je moglo, ali veći deo ipak po propisima). Auto KIA Rio 2003. benzinski 1.5 motor.
I šta još? Pa izlazak uz Rgotsko brdo trećom (skoro cela deonica)?! (splet serpentina u dužini 2-3km, nagib (uspon) 10-15%).
Dobro, nije loše, ali nisu baš neoborivi dokazi; dva različita - potrošnja goriva i neobična "snaga" motora (ranije je bilo, 6,5-7, l/100km, na istoj relaciji, do mora, u dva navrata) i obavezno drugi stepen prenosa (na rgotskom brdu). 
Kako god, od kukanja na kvalitet benzina dođosmo i da se istim hvalimo.

„Fermijev(ski)“ eksperiment
Legenda je nešto kukao (mislim figurativno) na CBC-u, kako naš benzin ima vodu u sebi (a kao Švapski nema). E tu se malo prešao (ostaje da je gorivo u Nemačkoj kvalitetnije). Već duže vremena pratim (ali posle ovog pisanja sam malo proširio „istraživanje“) baš taj parametar na specifičan način.
Kao što je Fermi odredio snagu A-bombe uz pomoć papirića i to koliko su odleteli (sa greškom od samo 10% ali za dva minuta a zabeleženo sa instrumenata se obrađivalo nedeljama, doduše nije bilo kompjutera) tako sam i ja bez laboratorije smislio (doduše slučajno otkriven „fenomen“) kako odrediti koliko vode ima u benzinu.
Naime, kada kanete par kapi vode u benzin on počinje da se muti uz mlečnobelu boju i voluminozan „talog“. No za „tačku mućenja“ vam treba (bar) analitička vaga (mogao sam i njome dase poslužim ali sam se odlučio za čisto priručna i kućna sredstva). Voda se može i izmeriti zapreminski. Ali zar to nije teže i nepreciznije. Jeste, naravno! Ali ako koristite nešto što se u benzinu rastvara a ima veoma malo vode u sebi ... dobijate Fermijevski precizan rezultat uz priručna sredstva. Naime uz „apsolutni“ etanol (etil alkohol) sa 99,8% (i cca. 0,2% vode) i špric od 10 din. iz apoteke, eto svega što vam treba.
Kako sa 2% istog (kasnije se ovo može i sipati u rezervoar, pošto se radilo na 1,0 lit.) benzin muti dođe se do podatka da je za mutnoću potrebno oko 40ppm vode ili grublje (i sugurnije) rečeno 100ppm.
Naravno nešto je vode u benzinu ali obzirom na sve (da ne ulazim u detalje) to je manje od onih 40 delova na milion. Verovatno ne više od 10ppm. U svakom slučaju vode ima manje od 50ppm (95% sigurno) od 100ppm (bar 99% sigurno) a vrlo verovantno ne više od 10 ili 20. Doduše 50ppm ima i (evro) dizel, mada se tamo dopušta i 200. Dakle procena je da sadržaj vode ne prelazi 10ppm.
Senzor da to oseti (u motoru) ... nema (ni teorijske) šanse!
E, sad ... ovo je sve sa pumpe i direkt u flašu. Nije isključeno da u samom rezervoaru (automobila pa i pumpe) ima vode više nego u ovome što sam „odredio“ (na statiskički značajnom broju uzoraka: 10 kom.) ili da se (još verovatnije) ona kondenzuje u samom rezervoaru automobila.
Dakle, (kao što rekoh na CBC) jedno je kad voziš gradsku vožnju a drugo je kada opičiš autoputem.

Papazjanija
I da završim sa naslovom celog teksta.
Mešanje ulja? Prijatelj (mnogo tvrdoglav i sklon čudnim (fiks) idejama) je napravio smešu svega što mu je preostalo od ulja (za dva automobila) iz prethodnih par godina. Nameravao je da to sipa u staru Ladu Samaru ali pošto je nije registrovao (zbog atesta na plin, ovog novog „poreznog“) sipao je u KIA-u.
Doduše pre sipanja me je pitao može li to da uradi (kao da bi ga negativan odgovor sprečio) na šta sam rekao da nije baš sjajna ideja ali neće oštetiti motor.
Kako god (pre onog puta na more) sipana je smeša (nešto ću i zaboraviti i izostaviti, pa kasnije dodati):
Mobil Super S (10W-40) (ovo nije sigurno, bilo je u toj ambalaži), Lukoil Lux 10W-40 („smrdljak“ i bez izraženog mirisa dve različite šarže), Chevron 5W-40 (vrlo malo), Lukoil Avantgard Extra 10W-40, Car Jack 10W-40 (Petrol, Slovenia), Valvoline 15W-40 i Optima Long Life 20W-60 (još ponajviše). Od svega po 2-5dl. Bilo je predviđeno da se dolije sa Lukoil 5W-40 PS uljem (da ne bude baš više od 5 proizvođača) da bi se “razblažilo” 20W-60 ali nije bilo neophodno (bila je dovoljna količina). Verovatno će služiti za dolivanje (ali je preostalo par dl od ove smeše).
Nazdravlje! (i prijatno).
Šta se dešava u prvih 3000km? Ništa naročito. Ulje je (u pomenutom KIA vozilu) „čisto k'o suza“ (skoro), nepromenjene boje, potrošnja – „nula“ (jako mala, max. 2-3dl).

Treba li da kažem ... ne radite ovo kod kuće (iako) čovek (ni)je profesionalac.

P.S.
Mešavina će izleteti iz motora (već) nakon 5000km, eventualno (i maksimalno) 7500km.
Ovo je više ilustracija da je bolje voziti sa dosipanim bilo kojim uljem nego ispod minimuma ... možete se i odlšlepati ali ako je pad pritiska samo zbog manje ulja u motoru, možete (makar) završiti putovanje (ma koliko dugo) i uz dolivanje (što sličnijim) uljem.

19 коментара:

  1. Анониман6. јул 2013. 11:49

    Udri Stevo po svima samo tako pametan si i obrazovan kazem to jer si ti tu
    da razbijes sve mitove i predrasude glava me vise boli od "MAJSTORA" i hteo bi da te nesto pitam o "kulantu" negde sam cuo da kljuca na 180 stepeni sta ti mislis o tome pozdrav i samo resetaj

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Nisam siguran da sam Vas potpuno razumeo.
      "Kulant" ... kao proizvod (nikad čuo, ili čuo pa zaboravio). Zaista NE znam o čemu se radi.
      Dajte bar pun naziv proizvoda ili neku web adresu.
      Inače 100% antifriz (skoro bilo koji) ključa baš na toj temperaturi (nešto nižoj).
      Obično se navodi 160 ili 170°C, što je karakteristično za 95% rastvor Etilenglikola (doduše ovde sa aditivima pa se neznatno menja).
      Naravno takav nije primenjiv i mora se razblažiti na makar 65% (68 ako ćemo tačno) kada ključa na oko 112 do 115°C zavisno od tipa.
      No to je zapravo loše, jer je prenos toplote (a i kapacitet) takvog rastvora lošiji.
      Sa standardnih 50% tačka ključanja je 108 (što se zaokružuje na 110), a ne 106 kako se obično navodi jer je to za čist EG a rashladne tečnosti imaju i aditive.
      Naravno pod pritiskom od oko 1,5bar (koliko imaju sistemi vozila) tačka ključanja je 120-125°C (za vodu deset stepeni manje).
      Pretpostvljam da ste mislili na nešto drugo ali bi morali da mi date više informacija.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Анониман6. јул 2013. 18:11

      Ma Stevo nema pojma o cemu se radi gledao neki dan na tv-u oni likovi sto popravljaju neke krseve pa neki auto ima problema sa pregrevanjem pa su sipali taj kulant kaze tip da u njemu nema vode pa zato kljuca na 180 i kosta 90 funti kanta od 5 litara

      Избриши
    3. Sada ste mi već pomogli. Pretpostavih da je "Wheel Dealers" (gledam ponekad, nije loše) pa sam našao o čemu se radi.
      Evans Waterless Engine Coolants.
      Hmmm ... nisam oduševljen.
      Na sajtu se hvale za sve pare (a vala i zabiberili su) kao da je ne znam šta.
      Sve su prednosti naveli ali nijednu manu.
      A mana ima ... koliko i prednosti.
      Ne bih sad sve da nabrajam (za ceo je tekst) ali je nekoliko stvari izvesno:
      1) Da li je (na prvom mestu) ovim izvršen bypass (zaobiđen) sigurnosti (koji ne može da omane) mehanizam. Naime da li je dobro da vam RT bude na 150°C? Verovatno NE. Ovim će stradati zaptivke i uopšte svi nemetalni materijali (čak i na ne tako dugi rok).
      Kada motor prokuva to nije dobro ali šteta je ograničena, a ovde može biti mnogo veća.
      2) Nisu direktno priznali (mada skoro jesu) da će temperatura RT biti viša nego sa klasičnim antifrizom. Ovo takođe ne liči na dobitak.
      3) verovatno bi se sistem hlađenja morao prilagoditi jer voda (40, 50, 60 ili 70%) ima sigurno veći kapacitet od bilo čega što može da se koristi u ove svrhe (i uopšte je malo, svega par, supstanci sa većim top.kap.).
      4) Prelaz toplote je sigurno lošiji ... bolji sigurno nije, makar i mala razlika bila.
      5) Visokznost je verovatno veća pa sve prethodno - još gore.
      6) Nema aditiva. Bar ne svih. Lepo. A zašto onda toliko visoka cena?! Uostalom ovo nije otkrivena Amerika, jer ionako veći deo aditiva ide zbog vode (i etilenglikola).
      7) Ne znam osnovu (ćute kao mutavi) ... mora biti nezapaljivo, netoksično (bar se hvale), rastvorljivo u vodi ... može biti i čist propilenglikol (mada je ovo malo verovatno) ... mnogo umereno zapaljivih organskih supstanci može da ispuni zadatak ... ali umereno u odnosu na nezapaljivo ... kako ovo zvuči.
      ...
      Uostalom možda je dobro za dve stvari:
      Trkački automobili i Old timer-i.
      U običan auto (nikad) ne bih sipao.
      Em je skupo em ... nije po standardu.

      Cenim Ed-a i (kako već beše) ... i ono kad su sipali sintetiku u stari porše ... ali ovo je bilo po sistemu "brigo moja pređi na drugoga".
      Mislim da se ovim ne rešava uzrok pregrevanja nego umanjuje siptom, kao kada zbog infekcije koristite brufen.
      A i (brate mili) 16 funti (20€) litar!?
      Ne, hvala!

      Избриши
    4. Inače ... na marketingu (propagandi) bi im pozavideo i AMSOIL !!

      Ne stavljajte u motor (čak iako možete doći do istog), to je moj savet a ko već kako hoće.

      Na kraju krajeva ... kad malo promislite (ja nisam pa cela salva komentara, kritika) čemu sve to (a u ostalom i ne radi)?
      Termostat radi kao i do sad, malo ranije otvara jer se RT brže zagreva ... dobro, ništa posebno ni dobro ni loše, možda za sad i dobro ... ventilator se uključuje na 95, 100 stepeni ... RT se vraća na radnih 90 ... pa opet ...
      ako vam ne radi ventilator - neće vas spasiti.
      ako ventilator ne može da skine temp. u velikom ste problemu ali možete to rešiti na bolje načine (dodatni ili veći ventilator pa do softificiranijih rešenja).
      I na kraju krajeva: koliko mogu da izdrže creva u vašem automobilu? (da manemo zaptivke i ostalo)
      Da li je bolje da vam RT (pro)curi pa da motor zariba ili da samo prokuva?

      Избриши
  2. Profo,cenim i postujem tvoje misljenje...prirucne metode(spricic i ppm-cic)postujem takodje...
    sve je to lepo...ali praksa i teorija se razlikuju...
    Ako bi mogao licno da se uveris,pa makar da sipas shell u zastavu,jos bolje u Kiju,ne bi bilo nedoumice...verovao bi mi od slova do slova...cak i da ima vode u rezervoaru,neuporedivo je bolje gorivo od naseg...
    Tvoj prijatelj je u kiju sipao lepu kombinaciju,i vodio je racuna da ne bude mnogo mineralke...posle 2000km je trebalo da pocrni,to sto je zuto znaci da ne ispira motor kako valja ili da je doslo do nekog kontradejstva medju aditivima...nesto u mix-u je verovatno puklo,pa su manji otpori u motoru(zato manje trosi) i bolje ide(trecom)...verovatno ga i malo provlaci(ne moze da se vidi odmah,ali ce u naredne 2000km da svuce mnogo)...nek to prosipa iz motora,probao je i cao...veliki pozz

    ОдговориИзбриши
  3. Ma nema problema, redovno sipam Shell kad god imam prilike ... i naravno da je "raketno gorivo" naspram standardnih goriva. U to nema sumnje.
    Hteo sam samo da naglasim da gorivo sada standardno Euro EN 228 (ako ga majstori ne "dorade" između rafinerije i rezervoara, mada je to daleko teže nego nekad).
    Ili što bi rekli "konačno liči na pravo gorivo".
    Inače Shell-ov V-Power Racing (ne zvuči li sjajno a takvo i jeste) sa 99+ oktana sada je "dorađeno" (da li samo marketniški ... možda malo i stvarno) i sada se zove još "luđe" - NITRO!! (V-Power Nitro+) ... Mad Max-ovski (i sa asocijacijom na nitro glicerin što je samo "pesnička sloboda").
    Koktel u KIA-i nije baš proziran (na prvi pogled jeste) ali je blizu toga. Videće(mo) na 5000km ali nazire se prva nijansa braon boje (smeđe).
    Ne verujem da su se bog zna koliko pokarabasili aditivi (sva su ulja API SL, zanemarljivo SM, osim Long Life-a koje je API SJ).
    To i nije bilo predviđeno da stoji duže od par meseci u motoru maksimalno na 7500km ide iz njega (verovatno i ranije).
    I NIKAKO nije preporučljivo osim što donekle ukazuje na veliku mogućnost mešanja ulja (i sličnih, ponekad i identičnih, izvora paketa aditiva, velikih proizvođača).
    Hvala i na primedbi (ispraviću, zaista nije jasno iz teksta) ali ne ide "bolje" zbog miksa, nego se ona treća uz brdo odnosila na NIS benzin (ali još je rano za "veselje" ako se ne ponovi, onda je možda i do oscilacija u isporukama, što (tek) nikako ne valja).
    Postao si pravi ... professor assistant ... lepo si objasnio šta može da se desi kada se pretera sa mešanjem (ulja, pića, posla i zadovoljstva ...).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sad i ja ispadoh "unknown" (nepoznat).
      Nisam se ulogovao, samo stis'o "odgovori" pa na dokazivanju da nisam robot zaboravih da se predstavim.
      A sad, "trk" da ispravim onu nejasnoću iz teksta (biće u "masnom" kurzivu - bold italic).

      Избриши
  4. Stevo,dobar ti ovaj unknown...neki strucnjak izgleda meni...fala na profesor assistant,mada mislim da je malo ironicno...
    Nisi uzeo u obzir da ako se przi auto i ako podmazuje kako valja mora i da ga potrosi(ulje)...
    Milion faktora utice na potrosnju:od stanja guma,preko pritiska u istim,spoljasnje temperature,opterecenosti vozila,ispravnosti trapa,kocnica(da mu slucajno nije blokirala kandza(kociona kljesta))prosle godine...mnogo je velika razlika izmedju 2 i 3- ce pod istim uslovima uz brdo...a i velika je razlika 0.5 -1l samo u odnosu na pogonsko gorivo...naspi shell,ma kako da se zove pa vidi sta je zemba...pozz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nije bilo ironično (za asistenta) ali nije bilo ni uopšteno (samo za ovaj slučaj, za sada, mada si još par puta iznenadio "snagom" (znanjem)).
      Već navedoh da NIJE NEKI DOKAZ.
      Uslovi vožnje, pre svega, jer svi znamo da na putu za more i istoj relaciji iz godine u godinu varira potrošnja ±0,5l/100km.
      Takođe je vetar veoma važan faktor (to sam osetio sa +0,7 pri sličnoj dugoj relaciji gde je veći deo autoput i ustaljenih 110km/h).
      Tako da je više spada u abrove (i/ili urbane mitove) nego u nešto zasnovano.
      Meni je bilo zanimljivo (nisam doduše naveo) jer je čovek bio NISomrzac (lakšeg tipa) a sada se (skoro pa) preobratio.
      Veliki pozdrav za Legendu!

      Избриши
  5. A sta ako vetar duva u ledja...moze li to da smanji potrosnju:-)...fala jos jednom za asistent...
    kad otvaras privatni fakultet,masinski,hemijski,sa posebnim smerom za motorna ulja...
    Oce li biti nesto o Optimi Modrici,interesuje me posebno da li je od Castrola,pozajmljena tehnologija jos dok su bili u saradnji...
    Dosadan sam,ali ako mozes napisi nesto o hidrokrekingu(od samog pocetka kako se to sve odvija ili na CBC-u,da nabacis neke fotke)...
    Ako imas nekoga u Nis-u da se organizuje poseta fabrici(ovde da se prijave ljudi)...interesuje me kako se to sve odvija,a i da razbijemo predrasude o nalivanju iz bureta...mislim da bi to mnogi voleli uzivo da vide...veliki pozz i da si ziv i zdrav

    ОдговориИзбриши
  6. Zravo,Stevo posledni tekst o papazjanija i nije me iznenadio.Za ovakve stvari o mixu se desavalo i po (ovlastenim) servisima,koliko zanam.Ono sto ostane po kanticama,to se lepo i pedantno sakuplja i ceka kupca.Samo da ne vidi gazda kada se menja ulje.
    Tako da i moja mixtura od pre nekin dan kada sam trazio savet za
    Castrol rs 10w 60 i Castrol SLX Professional 5w-40 , tu je negde.
    Za sada vozim samo na 10w60.Ulje je nesto iznad minimuma ,5w40 dolicu negde pre zime kada zaladi za da to razredim.
    Pozdav.!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kao i pravo jelo, recept je jednostavan (stavi šta imaš) ali da bi se dobio poseban kvalitet treba brižljivo birati sastojke.
      Sećate se da Vam nisam preporučivao mešavinu.
      Ponavljam: jedno je da li nešto može a sasvim drugo da li je to i dobro.
      Svakako da pomenuta (ili slična) papazjanija nije posebno preporučljiva za sipanje u motor.
      5W-40 i 10W-60 (pogotovu iste kompanije, probao i lično) mogu da se mešaju ali ne treba raditi to kao prvi izbor.
      Dolijte ulje već u septembru (čim zaminu vrućine) ili čim padne na minimum (makar i u avgustu). Nije to razblaženje (razređenje) toliko koliko je loše kada ste na minimumu ili ispod njega (mada za kraći vremenski period nije strašno). Možete i 2 puta po pola litara do zime pa će te taman imati odličnu mešavinu za zimu.
      Pozdrav!

      Избриши
  7. Gde ste drugari. Nije me bilo odavno, ali sam uglavom tu kao citalac. Naime sto se tice NIS-ovog goriva bas bih hteo da prokomentarisem nesto meni interesantno. Prosle godine, odnosno u vreme kad se na NIS-ovim pumpama mogao sipati bezolovni i europremium, tad sam osecao jasnu razliku izmedju ta dva goriva. Naime, svima je poznat italijanski motor 1.2 8v, koji se ugradjuje decenijama u Fiat Punto. Kada malo obratite paznju, taj motor ne radi lepo u vecini slucajeva, javljaju se detonacije u cilindru ili sto bi narod rekao: "Cuju se ventili". Sipanjem europremijuma ja te detonacije na sluzbenom autu nisam mogao da cujem i motor je dosta lepse radio. Buduci da ga vozim svaki dan, mogao sam da pogodim koje je gorivo sipano. Sa bezolovnim to tako lepo zastekce ponekad da ne moze da se ne cuje. E sad, u medjuvremenu nema klasicni bezolovni, samo europremijum. Od tada meni motor i dalje klikce. Kao kad nekad sipam bezolovni. Ja stvarno ne znam sta oni rade i sta su uradili ali meni se bolje ponasao na proslogodisnji europremijum nego na ovaj sadasnji. Sto se tice potrosnje, to ne mogu nista da komentarisem, sluzbeni auto delim sa kolegom, firma sipa gorivo i nikad i ne vodimo racuna...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Niste jedini koji se žale na ujednačenost kvaliteta. Doduše to "zveketanje" je nešto što primarno ima veze sa RON (odnosno MON) goriva.
      Onaj stari bezolovni neretko je imao 93 ili 94 a evropremium 95-96.
      E sad, Puntov motor nije baš pravo merilo (teorijski) jer može da radi i sa 91 i ne traži visokooktanski benzin, niti se po pominje u uputsvtu.
      Međutim ako se manemo Fiat-ove (zvanične, što se goriva tiče panevropske) politike, između redova se čita (baš) suprotno.
      Sa kompresionim odnosom od 9,8:1 (a tek Evo od 65ks, sa 11:1 da ne pričamo) je pravi primer gde mu oktan-dva ne bi škodilo.
      Da bi se ovo dokazalo treba sipati (bar jedan) rezervoar benzina od 98 oktana (ili dosuti bar pola 100-ke) pa bi već "dokazali" (više znali).
      No, benzin sipate na karticu ... pa propade plan. Ali neko sa privatnim autom može lako da potvrdi.
      Ne verujem da EvPr ima manje od 95 ali izgleda da nema ni više (od 95,5).
      Kompjuter bi trebao da podesi smešu ali ...
      Šta reći, zadovoljan sam EP-om ali "zvekeće" pri forsiranju uspona (kad koristim benzin) a sa 98 i 100 k'o na (bolji) plin, samo popušta snaga (ako je peta ili četvrta a baš jako brdo) ali ni naznake "zveketanja" (lošeg sagorevanja).
      Zašto je raniji bio "bolji" makar po ovom kriterijumu? Po par analiza koje sam video bilo je 95,1 do 95,5 znači ni 96 da bi nešto rekli po ovom pitanju.
      Ajd' da čujemo još iskustava pre nego zaključimo štogod.
      Pozdrav Srle!

      Избриши
  8. Ma da, konkretno sam pricao za oktanski broj. Ne znam, mozda na ovom puntu treba nastelovati ventile? Da li on ima hidraulicne podizace ili mogu da se steluju. Ako se steluju, mozda je do samog primerka. Nisu stelovani nikad za 80k km strogo gradske voznje.

    ОдговориИзбриши
  9. E moj Srle,
    Pa zar ja koji nemam ovo vozilo da podsećam:
    "Proverite i podesite zazore podizača ventila (benzinski motor)" - na svakih 30.000km
    Čak i kod Grande Punta:
    "Proverite i podesite zazor ventila (1.2 8v – 1.4 8v verzije)" - na svakih 60.000km
    Citati iz uputstva vozila.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dakle nije se Evropremium "pokvario" u poslednji godinu dana nego su ventili više raštelovani nego ranije.

      Избриши
  10. Ma ne odrzavam ga ja. Postoji sluzba u firmi koja je zaduzena za to. Ja sam vozac sa jos jednim kolegom. I to se sve svodi na redovne servise i kad bas nesto mora da se odradi. Bas cu baciti pogled na knjizicu da vidim sta pise i probati da urgiram da odradimo stelovanje ventila.

    ОдговориИзбриши