Malo da se ponavljam ali neće škoditi.
Bio je tekst o 10 najčešćih pitanja o motornim uljima, pa dopunjen sa još 5, uz tekst na mycity forumu sa celih 20 pitanja. Baveći se mitovima i legendama naleteo sam na 20 pitanja i odgovora. Ponavlja se mnogo toga ali je ovde preciznije i konciznije (spemljeno za neke novine, pa nikad objavljeno).
Nešto od ovih pitanja biće i u formi mita (i/ili legende) ali taj ću tekst prevesti i biće dodatnog objašnjenja. Ovo mi je lako (copy/paste) a vremena za prevod nemam, mada je zbog kratih rečenica korisno upotrebiti google prevodilac (uz solidan prevod).
Taman u skladu sa početkom školske godine i pesmicom "ja u školu idem i dobar sam đak ..." i čitam (bar) tri puta dok nešto ne zapamtim.
Sledi završni (eh da bar jeste) tekst koji neće obuhvatiti baš sve mitove (a kamoli legende) ali će baš sa ovih 20 pitanja dati odgovor na više od 80% dilema, nedoumica i zabluda u vezi sa motornim uljima. Menjačka će biti obuhvaćena jednim (najviše dva) mitom te će možda ostati za neki drugi put (mada je tu mitologija skromnija).
Pre nekih tekstova na višem nivou (nadam se i prvog "Master Class-a" jednog univerzitetskog profesora) u toku septembra (sasvim sigurno) sledi jedan tekst radnog naslova "who is who?" odnosno (radni naslov verzija 1.1) "who produce what?" ili (v 1.2) "Who need for forced sales?" ... eventualno "shock to the (value) system" (v 1.3), posle koga ćete malo različito gledati na stvari ... i malo me manje pljuvati (posetioci a ne pravi čitaoci) van bloga (ili zaprvo više ali uz vetar pa čisto da znaju šta ih čeka). Uostalom "Follow the money" princip uvek je najbolji samo što većina (ironično) neće to da prizna. Dokazi su uvek na mestu dva ili tri. Tužno. Religija je bar uteha ali sistem da (materijalni, fizički) dokazi nisu najvažniji zapravo služi za lakše ostvarivanje vlasti i osnova je političkog (i delom pravnog) sistema i tako će na žalost ostati još dugo vremena. Kada će se promeniti? Pa verovatno nikad, jer je potrebno ne da oni sa prirodnih (tehničkih) nauka uče zakon (kao što je sada) nego obrnuto. Najbolje (slično onome u USA da se pre medicine mora završiti koledž) da se prvo završe prirodne nauke (pre prava i ekonomije).*
No da ne otkrivam previše, biće zanimljivo (nadam se polemici).
Kako god, jesen će biti toplija nego što smo očekivali (u svakom pogledu).
Živi bili pa se pišemo (kako to kažu u CG, Hrvatskoj ... pa i BiH, u Srbiji manje uobičajeno; mislim na žargon, ni "pa se dopisujemo" nije često, uglavnom je "pa se čujemo").
P.S. (uvodnog dela)
* Nemojte ovo isuviše čvrsto shvatiti, nije zamišljeno kao apoteoza već više žal za fizičkim dokazima jer su sve dalje od stvarnosti. Naime ako se u politici (i ekonomiji) "dela" u pravu "presuđuje" na jedan ironičan način nauka je sve bliža religiji (i obrnuto) jer se sve više "veruje da" jer su dokazi ili posredni ili se ne mogu lako (ili uopšte) prikazati (izmeriti) ... U prizemnijem značenju: mogu ja (ili bilo ko) dokazivati da se zemlja okreće oko sunca više nego ono oko nje (zapravo i zemlja malo "talasa" to sunce, vidi sistem zemlja-sunce negde na net-u) "letnji dan do podne" uvek će se naći dovoljno njih sa vilama i bakljama (nije ni "slučaj Kopernik" bio baš tako davno; a ni "slučaj Hipatija" nije stariji od šezdesetah (ljudskih) generacija).
NPP (20)
MOTORNA ULJA, PITANJA I ODGOVORI
1) Koliko čovek može da se osloni na specifikakacije sa ambalaže?
Specifikacija sa ambalaže više obavezuje proizvođača nego ono što napiše u katalogu. Ipak, većina standarda i odobrenja nisu stvarni već samo “nivo kvaliteta“ ili im je važenje isteklo.
1) Koliko čovek može da se osloni na specifikakacije sa ambalaže?
Specifikacija sa ambalaže više obavezuje proizvođača nego ono što napiše u katalogu. Ipak, većina standarda i odobrenja nisu stvarni već samo “nivo kvaliteta“ ili im je važenje isteklo.
2) Zašto je važno uvek menjati i filter
ulja?
Jednostavno, novo ulje će se mnogo brže degradirati u prvih par hiljada km ukoliko filter nije promenjen a pri kraju drugog (makar i kratkog) intervala neće biti dovoljno efikasan.
Jednostavno, novo ulje će se mnogo brže degradirati u prvih par hiljada km ukoliko filter nije promenjen a pri kraju drugog (makar i kratkog) intervala neće biti dovoljno efikasan.
3) Koliki je uticaj lošeg goriva na motorno ulje?
Priličan. Ovo je najvažniji pojedinačni razlog za skraćenje intervala zamene. Preporučuje se smanjenje intervala zamene ulja na 3/4 fabričkog u oblastima sa (malo) lošijim gorivom (ED, EP benzin, TNG) ili na čak 1/2 kada se radi o mnogo lošijim gorivima (BMB 95 i D2).
4) Zašto se ulje menja na godinu dana, iako je pređena kilometraža mala?
Zbog vlage, kiseonika i sličnog. Ukoliko se pređe manje od 5000km više se radi o vozilu “van upotrebe” u kome se dosta vode kondenzuje u motoru i dospeva u ulje. Inače po nekim standardima ulje se menja na dve godine i na 30 do 50 hiljada km ali 2 godine i 10.000km je teža stvar za ulje (češći rad motora u optimalnoj oblasti prija i motoru i ulju).
5) Da li motorna ulja imaju rok trajanja i
ako da koliko on iznosi?
Praktično je koncensuz velikih proizvođača maziva da je to 5 godina. U principu može i duže ali nije preporučljivo. Kraći rokovi su čisto administrativni (3 godine).
Praktično je koncensuz velikih proizvođača maziva da je to 5 godina. U principu može i duže ali nije preporučljivo. Kraći rokovi su čisto administrativni (3 godine).
6) Kako smanjiti potrošnju ulja u starim motorima?
Samo inervencijom u servisu. Ukoliko se radi o umerenoj potrošnji ulja zbog opšte istrošenosti motora malo viskoznija ulja mogu (donekle) pomoći. Uvek početi sa umereno viskoznijim uljima, npr. po sledećem redosledu: 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40.
7) Koje ulje sipati u motore koji su prešli
više od 150.000 km?
Osnovno pravilo je zadržati inicijalnu klasu viskoziteta dokle god je motor u dobrom stanju, ali posle 150 ili 200 hiljada km koristiti ulja za motore sa mnogo pređenih km (MaxLife; High Mileage), eventualno malo viskoznija ulja (vidi prethodno pitanje).
Osnovno pravilo je zadržati inicijalnu klasu viskoziteta dokle god je motor u dobrom stanju, ali posle 150 ili 200 hiljada km koristiti ulja za motore sa mnogo pređenih km (MaxLife; High Mileage), eventualno malo viskoznija ulja (vidi prethodno pitanje).
8) Koliko često proveravati nivo ulja u karteru?
Ne
možete preterati sa ovim jer bi po (starijem) propisu trebalo meriti pred svaku
vožnju, no to je preterivanje. Otprilike jednom nedeljno do jednom mesečno ili 10
do 20% intervala zamene za nov ili duže korišćen automobil, češće za polovan
ili star. U slučaju da posedujete senzore nivoa povremeno proverite nivo i
pomoću merne šipke.
9) Koliki je uticaj hladnog starta na motor i ulja na hladni start?
Zimski
hladni start (i prvih par minuta rada) zavisno od ulja i motora može da pohaba
motor kao 100 do 200km (pa i više) vožnje pri idealnim uslovima!!
Da bi
ulje postiglo radnu temperaturu potrebno je preći 10 do 20km.
10) Da li su aditivi koji se prodaju kao dodatak za ulja korisni?
10) Da li su aditivi koji se prodaju kao dodatak za ulja korisni?
Retko
kad. Uglavnom se radi o posebnim namenama. Izbegavajte korišćenje ovih aditiva.
11) Koliko je preporučljivo mešati ulja različitih proizvođača?
Ulja različitih proizvođača NAROČITO ako su iste viskoznosti, kategorije kvaliteta (API, ACEA, proizvođačke specifikacije) i istog tipa (mineralna, polu-sintetička i sintetička) se mogu mešati. Mogu se mešati i ulja SLIČNIH viskoziteta i kategorija i tipa (mineralna sa polusintetičkim i ova druga sa sintetičkim) čak iako su od različitih (ali renomiranih) proizvođača. Izbegavajte mešajte „low SAPS“ ulja sa „normalnim“, čak i kad su istog proizvođača, jer sadrže različite aditive!
12) Da li je bolje koristiti jeftinije ulje i menjati ga češće od skupljeg?
NE. Ovo je jedna od čestih zabluda.
13) Da li (onda) koristiti samo skuplja
ulja?
U
principu da ali nije uvek pravilo. Osim toga zavisi i od distributera a i cene
u različitim regionima mogu biti prilično drugačije. Brend vuče dobar deo cene
i o tome se mora voditi računa. Osim toga svako pravilo ima izuzetaka a
pogotovu ovo. Na primer: mineralna ulja visokog kvaliteta mogu biti bolja
alternativa kod starijih vozila.
14) Da li je dobro koristiti ulja za teretna vozila u automobilima?
Ne posebno. Ona se mogu koristiti kod dizel motora ali nema mnogo benefita od toga.
15) Da li sintetička ulja omogućavaju duže intervale zamene ulja?
Teorijski da, praktično ne. Njihovom upotrebom se može manje skratiti interval zamene kod “teških” uslova vožnje. Umesto uobičajenih 50% može se ići i na 80% od standardnog.
16) Da li je dobro i neophodno prati (ispirati) motor posebnim uljima ili aditivima?
Nije neophodno ukoliko redovno menjate ulje i filter. Posebno ukoliko koristite kvalitetna ulja i ne prekoračujete intervale izmene.
17) Da li su sintetička ulja,
zaista sintetička?
Uglavnom ne. Jako malo ulja u široj prodaji su (potpuno)
sintetička. Ovo više treba shvatiti kao kategoriju (klasu) ulja.
18) Da li za TNG koristiti samo “GAS” ULJA?
NE. Ipak vrede jer (ako) nisu mnogo skuplja od drugih ulja iste kategorije i sličnih specifikacija. Inače bi bilo neisplativo.
18) Da li za TNG koristiti samo “GAS” ULJA?
NE. Ipak vrede jer (ako) nisu mnogo skuplja od drugih ulja iste kategorije i sličnih specifikacija. Inače bi bilo neisplativo.
19) Da
li boja ulja pokazuje da je vreme za zamenu ili da ukoliko brže potamni to
znači i manji kvalitet?
Boja
ulja ne znači mnogo. Čak je vrlo nepouzdan pokazatelj kako kvaliteta tako i
vremena za zamenu istog. Sintetička ulja i ulja sa povećanim sadržajem aditiva
će brže „potamneti“ ali će osnova zapravo ostati svetla, tamna bolja je od
pokupljene nečistoće (gareži i čađi).
20) Najbolja kupovina su ulja “Supermajor”-sa (TOP 5 Producers), zar ne?
Kupovina
motornog ulja (ili drugog maziva) najvećih svetskih proizvođača (Shell, Mobil,
BP/Castrol/Aral, Chevron/Texaco, Total/Elf/Fina …) nije nikad pogrešan potez i
solidna je kupovina ali je retko i najbolja. Mejdžorsi često dosta naplaćuju
svoje ime a i imaju politiku različitih cena i kvaliteta u raznim regionima
sveta. Dakle, mogu se kupiti ulja sličnih performansi po nižoj ceni ili po
sličnoj ceni dobiti čak i bolji proizvod.
Pozdrav
ОдговориИзбришиmoilim Vas ako mi mozete pojasniti razliku izmedju 5w40 sintetiskog i 5w40 polusintetickog ulja. Jeli ovo polusinteticko ulje ima neke benefite za neke vrste vozila (starije dizele devedesetih) ili je samo jeftinija zamjena za cistu sintetiku
Poštovani g. Mladene,
Избриши5W-40 PS ulja su po definiciji jeftinija zamena za čisu sintetiku. Ne samo da im je osnova manje plemenita (sintetička) nego to obično prati i (bar jedan) stepen nižih standarda (tipično API SL u odnosu na SM) te aditivi koji se dodaju (osnovni paket) u 10W-40 ulja. Naravno pošto im je osnova slična 10W-40 PS uljima, očigledno je da sadrže više polimera (poboljšivača ind. visk.).
Sa druge strane sve rečeno ima i drugu stranu a to su benefiti za starija vozila. Dakle, u odnosu na 10W-40 su pogodnija u zimskom periodu i tokom cele godine u gradskom saobraćaju.
Mane u odnosu na 5W-40 sintetička ulja nisu od većeg značaja. Kod dizela je razlika ionako mala (oba su API CF) te jedino treba voditi računa da li je ACEA B3 ili B4 (kod novijih vozila). Kod starijih (dizel, turbo dizel, svih dizel vozila iz devedesetih) ovo nije od značaja i osnovni zahtevi su u oba slučaja premašeni. Iako je ACEA B4 uvek kvalitetnije od B3 (za bilo koji dizel) to ne mora da se ispolji u praksi pogotovu kod starijih motora i kraćih intervala zamene.
Jedna od mana PS 5W-40 je što nisu pogodna za duže intervale zamene (do 15000km, ali zbog mnogo polimera kod (naročito) starijih motora i manje) nije od većeg značaja ako se ne prelazi godišnje više od 10 ili 12 hiljada km. Ako je još manje (npr. 7500km ± 20%, tipično u skorije vreme) onda je sipanje sintetike (skuplje) sigurno "bacanje para" (makar razlike često i nisu velike).
Slično i za npr. 20 hiljada km, kada je isplatljivije dva puta zameniti 5W-40 (ili leti 10W-40 ili 15W-40) nego držati sintetiku svih 20k km (često i nije moguće, tj. preporučljivo). Čak i zamena na 15000km iste (fabrička preporuka) nije baš idealna za starije mašine gde to treba skratiti pa je vrednost sintetičkih ulja (da mogu više izdržati) izgubljena.
I na kraju, ali ne i po značaju, malo "slabiji" (ili manja koncentracija) detergenata i dispergenata (aditiva tog tipa) može da ima manji negativni efekat na zaptivke (a i skupljanje istih je manje kada se prelazi sa mineralnog, sa PS tog efekta i nema za razliku od sintetičkih gde je u manjoj meri u oba slučaja prisutan i pored aditiva "protivu toga", kod manje kvalitetnih i izostane takav pa nastaju problemi).
Dakle, lakši je i bezbolniji prelaz sa PS na PS (posle godina korišćenja mineralnih ili "skoro mineralnih" 10W-40 ulja).
Pozdrav!
Hvala puno. Vrlo ste azurni i detaljni. Takodje sve pohvale za vas rad .
ОдговориИзбришиKonkretno sam mislio na ulja LUKOIL jer je razlika u cijeni izmedju polusintetike 5W i 10 W nekih 60 centi na veliko pakovanje od 4 l. To je nikakava razlika a za moj auto koji se vozi 90% po gradu (opel combo 1.7D isuzu 96g) mislim da je bolja kupovina. Inace do sada sam koristio 10W40 GM ali citajuci vase tekstove dosao sam do zakljucka da je LUKOIL odlican ako ne i bolji a poviljniji.
Jos jednom hvala i zelim vas dobro zdravlje u narednoj i narednim godinama...