Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 24. новембар 2013.

Pre SNEGA, Before the SNOW


Jedan „laganica“ tekst. Više podsećanje. Pre nastavka serijala o baznim uljima (i kasnijeg o aditivima).

Prvo vest (već poznata, ali jeste da se naglasi):
Elf je preimenovao (sva) svoja ulja. I ambalaža je nova (a i bilo je krajnje vreme).
Nadam se da će ovim izvršiti (pozitivan) pritisak i na druge da osveže ponudu (makar ostala suštinski ista). Nisam naravno pritalica da se ovo radi svaki čas i naprečac (nije toliko zanimljivo a i treba naučiti nova imena, mada nov izgled ambalaže uvek ostavlja dobar utisak). Možda je dva puta u deceniji ovo potrebno uraditi. Naravno uz povećani kvalitet ambalaže (što obično izostane ili ostane isti).
Više informacija na sajtu uvoznika (Profaco) ili samog proizvođača (Total group).

Kad smo već kod ambalaže ...
Da ne pišem poseban tekst o tome ali da naglasim:
Posebno cenim (malobrojne) proizvođače koji imaju poseban sistem za zatvaranje boca (pop-up bottle cup, „zatvarač na izvlačenje“) na svoj ambalaži. Većina velikih imena to ima na posudama od 4 ili 5 litara ali manji broj njih i na flašama od litar. Ovo proizvođača košta (desetak centi) ali vredi (bar) 5 puta toliko ili možda i ceo evro (dolar). Lično se meni to toliko sviđa da bih zaista za isto ulje dao još jedan PDV (20%) za kvalitetnu ambalažu (i dovoljno čvrstu da ne „propiša“ ulje kad se stisne).
Lepo i kulturno sipaš ni kap ne prospeš ne umažeš se, ne sliva se ulje, milina.
Nije zaštita od falsifikata (kao ni metalna ambalaža) ali komplikuje posao (i smanjuje profit) falsifikatorima koji moraju više da ulože i prodaju veću količinu (što povlači i korišćenje jeftinijih ali ulja koja nisu škart). Doduše to rade i manje softificirani falsifikatori (slučaj „bure“).

I da se vratim na temu: šta urediti pred pravu zimu (sledeće nedelje je samo uvod, pa tekst nije zakasneo, možda je baš za sledeći vikend uz pripreme u toku sedmice).
1) Motorna ulja
Ako ste prešli 70-80% intervala za zamenu a automobil vam je u koliko-toliko dobrom stanju, razmislite da ulje zamenite. Za starije automobile ako ste prešli 50-60% važi isto.
Ukoliko ste (tek) prevalili polovinu (ili malo više) a automobil koristite (manje nego leti ali skoro svakodnevno) onda nemojte menjati. Taman ćete s proleća zameniti ulje (ako je samo po gradu onda i „puno“ vode).
Ako zimi malo ili nimalo ne koristite vozilo, onda je bolje zameniti pred zimu! (slično kao kod motocikala)
Ukoliko koristite 10W-xx ulja, to je za većinu krajeva (osim planinskih) više nego dovoljno.
Ukoliko ste na 15W-xx uljima, možete dosipati (ako ima mesta) 10-20% (i iz više puta, što je najčešće slučaj) 10W-xx ulje istog proizvođača (iste serije, ili sa što sličinijm specifikacijama).
Nije obavezno (zime su sve umerenije) ali neće škoditi. Ipak do -15°C nije od značaja a par dana (ako je manje) se može pregurati (naročito ukoliko je automobil garažiran).
Ulje NE držite na minimumu! (ili ispod). To što će se zagrejati neki minut (km) ranije, nije od većeg značaja.
Doduše ne morate (kao ostali deo godine) juriti i max. („zlatna sredina“ je baš o.k.)
2) Menjačka ulja.
U 90% ništa ne dirati. 80W-90 ili 80W ulja su dovoljna ali je na većim minusima potrebno više minuta da se zagreju. Ne šaltajte mnogo, posle minut zagrevanja u mestu (kod starijih motora i par minuta), više je bacanje para, krenite prvim stepenom prenosa, pa vozite malo duže nego što je uobičajeno (a uobičajeno je prvih 10m, neka bude i par stotina, dok ne prođete prvu raskrsnicu ili tako nešto) pa drugim stepenom vozite što duže (ako je toliko hladno i nije za jurcanje, a sneg se podrazumeva, a čak i kada se čiste ulice može biti poledice). I to je to, ništa specijalno. Ukoliko imate 75W(-xx) ulje, onda ste obezbeđeni i na Pešteru (i sličnim predelima).
3) Kočiona tečnost (KT)
Još nije kasno ... nemojte po svaku cenu trčati da to uradite ali ako ima idealnog vremena za zamenu to je (pozna) jesen. Logika je jednostavna: što više vode u KT to veći (potencijalni) problemi ... voda ledi a vode ima tu i par % (ako duže od 2-3 godine niste menjali). Nije loše prekontrolisati nivo i dosipati do potrebnog nivoa. Ovo su „najmešljivija“ od svih vrsta fluida u automobilu. Jedino pazite da ne mešate LHM mineralne fluide (za neka vozila PSA grupe) i DOT 5 (silikonske) sa ostalima. DOT 3, 4 i 5.1 su mešljiva među sobom.
Ipak, najbolje je koristiti istu koje već jeste (ako imate informaciju o tome). I naravno, istog proizvođača, ali nije od krucijalnog značaja.
4) Antifriz. (AF) (ili RT, rashladna tečnost)
Ovo je naravno, najvažnije i najaktuelnije.
Da ne ponavljam mnogo, imate već poseban tekst o tome (koristite „search“).
Samo napomena oko jednog praktičnog aspekta.
Često se doliva „nešto“ (malo) koncentrata da bi se „pojačao“ (AF).
To je obično jedan litar (1,0 lit.).
Prvo: izmerite „jačinu“ AF-a, pre takve „akcije“. -30 i manje je dobar rezultat i tu ne treba ništa posebno dirati. Ako nedostaje pola litara ili par dl, dolijte 50% („40“, od zaštite do -40).
Drugo: uobičajena zabluda je da AF isparava (voda), mnogo je češće da curi. Plinska instalacija povećava mogućnost curenja (a ne isparavanja, kako se uobičajeno veruje).
Treće: Šta god da je uzrok, najbolje je dosipavati 50% (i da je manja i veća koncentracija). Koncentacija je o.k. ako je 40-60%. Dosipavanje 50% jedino može biti nedovoljno za jaku zimu (vidi pod 4).
Četvrto: Koliko pomaže litar koncentrata?
Zavisi od ukupne zapremine i početne koncentracije. Ponavljam, prvo izmeriti pa ako je tek -20°C (ili bliže nuli) onda je bolje ZAMENITI nego dosipavati.
Teorijski je (približno) sledeće:
Jedan litar AF-a sipan u 5 litara 33% (vol.) snižava tačku mržnjenja sa -18 na -24.
Deluje kao o.k. ali u 6 ili 7 litara je nedovoljno a i onih 33% treba da je precizno određeno.

I na kraju ali ne i po značaju:
(„njegovo veličanstvo“) Akumulatorska baterija.

5) Akumulatorska Baterija (AB)

O ovome (naravno) imate poseban blog mog prijatelja Miše (i tekst o tome).
Samo par napomena.
Akumulator dopunite (punjačem sa podešavanjem struje i/ili napona; ili „inteligentnim“ sa više programa ili automatikom).
Akumulator premerite u nekom dobrom servisu (makar „struju punjenja“).
Ako imate dizel motor i „sumnjiv“ akumulator, planirajte da isti zamenite (ili ako ste blizu Subotice, probate da spasete isti kod Miše, dobijate zamenski dok ne završi intervenciju).
Nov, uvek dobro dopunite pre stavljanja na automobil, jer tako počinje drastično skraćenje njegovog veka (ako je stajao duže od 6 meseci u magacinu, po pravilu je tako).

O gumama je sve rečeno a o tome i zakon vodi računa, sve četiri M+S sa min. 4mm je zaista sve što Vam treba (i lanci u gepeku; doduše kad dođe do lanaca to je tek za „ne daj bože“ i poslovne potrebe).

I pre svega: vozite oprezno, lagano i po propisima. Na snegu upola sporije nego na suvom kolovozu i bez naglih pokreta i kočenja. Doduše kočite (ako imate ABS držite pedalu) ali lagano i kratko.

O problemima sa dizelom je već pisano (dva teksta). Sa ED-om (EN590) pa još zimskim nećete imati većih problema ali kako se bliži -20 prelistajte tekstove od pre (skoro) dve godine. Benzin je ionako „majka“ za zimu a najveći problemi mogu biti sa TNG-om (letnji ili „nedovoljno zimski“, znači sa nedovoljno propana u smeši) ali kad smo (neki još nisu) preživeli dvostruko oporezivanje (atestiranje), preživećemo i malo vožnje na benzin (malo duže jutarnje).


I sada može i Deda Mraz da nam „stigne na veselje“.

P.S.
Tačka na i (ili j) je ne zaboraviti tečnost za pranje vetrobrana. Neće -1, -2 pa ni -3 biti opasno (ako nije čista voda), ali je dobro dodati zimsku tečnost (ako već niste). Trećina zimske pruža zaštitu do -5 pa je to u većini predela o.k. za narednih nedelju dana. Polovina štiti do -7 ili -8°C što bi već od sledeće nedelje i početka decembra bilo primereno.
Najjeftinije tečnosti možda štite samo do -15°C (naročito one koje nemaju deklarisanih -20 ili ako je "advokatski" navedeno "i do -20"). 
Uzmite da su proizvođači kao što su: FAM, NIS, RNB, Modriča i INA pouzdani.
Dobra iskustva sam imao i sa Viskol-om (koji zaista štiti i do -25°C). Naravno i jeftinije sam (povremeno) koristio, bez većih problema ali tu ipak može da promakne i neki sa metanolom. 
Ove se tečnosti uglavnom dobro mešaju međusobno (malo površinski aktivnih materija + alkohol) tako da tu ne treba očekivati probleme, naročito ako se kupuju tečnosti renomiranih proizvođača.
I na kraju: ne kupujte MUTNU tečnost za vetrobran! Mora biti (kristalno) čista i bistra.
Jedina mutna tečnost u vezi automobila može biti odmašćivač za spoljno pranje motora (ili skinutih delova), ali NE mora da bude (opet prednost onim transparentnim).

51 коментар:

  1. Doktore hvala na kratkom, preciznom i pravovremenom obavjestenju u vezi pripreme za ove dane.
    Ja planiram da ovih dana (iza prvog kada legne plata) zamijenim antifriz (ide crveni G12), ulje LM Leichtlauf Special F spec 913C (taman sam presao 9000 km ili jedno 80% planiranog intervala) u koje bih surduknuo Ceratec da se malo eksperimentise, kociono ulje (Bosch DOT 4) koje je u autu vec dvije i po godine, a naravno imam u pricuvi (sto bi rekli susedi Hrvati) i aditiv za dizel kao i izopropil alkohol ako bas zagusti s minusom, LM koncentrovana tecnost za sajbe, silikonska mast je nanesena na kedere (a planiram da s njom podmazem i klizace kocionih klijesta).
    Jos jedino da me akumulator posluzi. Valjda hoce jer je u njemu jos uvijek fabricki (od 2004. godine). U svakom slucaju mislim da sam spreman za zimocu.
    Eto :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam već promenio sipao top tec 4100 i Mos2 dvije limenke po 125ml.
      Razlika se definitivno vidi pogotovo kad je motor leden. Mada mislim da se mos2 još nije pravo "nahvatao" zbog dominantno gradske vožnje.

      Избриши
    2. MoS2 deluje i dok se "ne nahvata". Nešto bolje deluje kasnije ali je vrsta aditiva koja "kreće odmah" (sa dejstvom). Nekima treba par stotina km (vožnje van grada).

      Избриши
    3. Tako se i meni čini. Što duže vozim sa njim čini mi se da djeluje sve bolje. Kod mene je problem gradska vožnja, tako da se sporije "hvata" jer mu treba temperatura i pritisak za max efekat (slobodno me ispravite ako grijesim). Prvo sam mislio da se meni pričinjava (placebo efekat) ali kad su kolege počele da me pitaju šta sam radio tek onda sam prihvatio da se nešto dešava :).
      Kao što sam već rekao pri paljenju hladnog motora razlika je ogromna,a i prosto osetiš da se ljepše vrti nego ranije.
      Kad jevidio od mene pa je i on sipao u svoj rover 25 1.4i i kaže da ne poznaje auto kako ljepše radi. Pošto je on fanatik sipao je adititiv u vruć motor i to dok je još radio bez gašenja. Te zatim odvezao 100-120km. Kaže da je poslije toga odmah razlika u radu bila drastična.

      Избриши
    4. Ne grešiš. Ipak, MoS2 i bez pritiska i temperature (takav - kakav je) ima pozitivno dejstvo kao čvrsta maziva čestica. Pritisak i temperatura dovode do submikronskih slojeva na opterećenim površinama (veoma jaka veza sa metalom). To daje posebno dobra EP i AW svojstva.
      Ipak, glavna stvar je malo niže trenje i to pre svega u mešovitom režimu ali ne i hidrodinamičkom.
      Znači najviše se može ostetiti dok motor ne postigne radnu temperaturu (u prvih par minuta rada). Pozitivan efekat sigurno postoji ali je subjektivna percepcija uvek jača od stvarnih efekata. Dakle, ne treba očekivati čuda.
      I obavezno se setiti: MoS2 i slični aditivi na bazi čvrstih mazivih, a INERTNIH, čestica (doduše inertno je relativan pojam) se NE preporučuju za motore sa povećanom potrošnjom ulja.
      Na žalost u mnogim slučajevima se baš tako koriste što je pogrešno.
      Pozdrav!

      Избриши
    5. I da dodam: kod novijih konstrukcija motora i/ili primene sintetičkih ulja, MoS2 se ne preporučuje.

      Избриши
    6. Vlado drago mi je da ti auto bolje radi sa MoS2! Ovih dana je pravo hladno ujutru pa mogu misliti koliko mu to prija barem, što kaže dr Stevo prvih minuta rada dok je motor hladan. Ja ću probati Ceratec koji radi nešto slično ali je malo dugoročniji efekat pa ću vidjeti kako će to sve izgledati u praksi. Mada, promijeniću i ulje pa će i to dati svoj udio u vjerovatno ljepšem radu motora koji očekujem.

      Избриши
    7. Pozdrav prijatelju. I meni je drago da vidim razliku u radu. Svrha do sam upotrebio Mos2 je u svrhu zaštite od hladnog starta i sudeći po svemu tu je uspešan. Mislio sam možda uzeti Cerstec ali jednostavno nisam mogao da ga nadjem. Jedna sam našao Mos2 i to po limenku u dvije radnje. Sad znam gdje ću da ga naučim ako odlučim da ga naspem drugi put na drugoj zameni ulja. Kao što je dr Steva rekao Mos2 se ne bi trebao mešati da sintetičkim uljem (ionako je ismjesan da mineralnim uljem u pakovanju). Kod mene je ionako PS ulje (Lm top tec 4100) pa mislim da to nije problem. Ceratec je ako sam ja dobro shvatio HBN i sitnije su čestice manje od 3 mikrona. Neznam koliko ja on efikasniji od mos2? Jednostavno nisam uspio da nadjem dovoljno podataka o njemu. Mos2 se koristi puno duže i može da se nadje dovoljno informacija

      Избриши
    8. Izvinjavam se zbog povremenih grešaka u kucanju. Uglavnom koristim telefon sto nije bas najbolje rješenje.
      Pozdrav jos jednom i tebi i gospodinu Stevi

      Избриши
    9. Čestice su još sitnije (ispod 500nm). Ali takve su i kod MoS2. Ceratec je nešto moderniji (hBN), nije tamne boje i ima i nešto aditiva koji deluju kao "Motor Protect" tako da Ceratec ispada hBN + motor procect light (nešto niža koncentracija, verovatno, ili makar 300ml umesto 500ml).
      Dakle ima i dugoročno dejstvo (po proizvođaču i do 50.000km).
      Trebalo bi da je još bolji (aditiv) ali se slažem da je MoS2 duže na tržištu i više ispitan.
      U svakom slučaju: ovi aditivi NISU neophodni!
      Ali, mogu da posluže (tipično za kratke gradske relacije, s tim da Ceratec-u treba par stotina ili hiljada km, i to van grada da ispolji puno dejstvo).
      Pozdrav!

      Избриши
    10. To mi je jasno. Sama svrha moje upotrebe aditiva je da smanjim habanje motora zbog dominantno gradske voznje na kracim relacijama.
      Nije mi jasan taj koncept sa 50 000km zastite?
      Mislim sta sa zamjenama ulja? Za 50 000 cu imati bar 5 zamena ulja. Da li će ostati dovoljno hbn-a u motoru da ostvari svoju svrhu? Ili ga moram dodavati pri zamjenama?

      Избриши
    11. Menjajte ulje na standardnim intervalima izmene.
      Nećete imati pozitivno dejstvo hBN-a (slično MoS2) ali će drugi aditivi imati produženo dejstvo.
      Naravno ovo je prilično diskutabilno i tema je za sebe u koju se neću upuštati jer NE postoji objašnjenje za to (poslovna tajna) niti naučno istraživanje na koje bi se pozvali. Tako da je taj deo "ekstra profit" (ukoliko je bar delom tačan).
      Dakle, Ceratec se ne dodaje pri svakoj zameni ulja nego jednom u 40 ili 50 hiljada km (na 3, 4 ili 5 zamena ulja).
      Pozdrav!

      Избриши
    12. U pravu si doktore kao i obično. Ja hoću da eksperimentišem pa da vidim kako će to sve da izađe. Ceratec sam dobio zaista povoljno i s moje strane kontam da ne može ništa loše da uradi motoru, a svako poboljšanje dobro dođe. Posebno u ovim hladnim danima kada motor radi sa smanjenim dotokom ulja u prvim minutima. Šta ću kada volim da probam sve što mi padne pod ruku. Nisam neko ko će se striktno držati nečega pa kud puklo. :) S druge strane svaki proizvod Liqui-ja koji sam dosada koristio tačno radi ono što na njemu piše da radi, što mi je prilično iznenađenje danas kada je marketing opis i svojstva u bilo čemu doveo do svoje bizarne suprotnosti (ni u kom slučaju na vjeruj onome što piše na ambalaži jer je to samo marketinčki trik i šarena laža). Vidjećemo i naravno sva iskustva ću podijeliti sa vaskolikim internet auditorijem. :)

      Избриши
  2. I umalo da zaboravim u mjenjacu je Fuchs Sintofluid 75w80 i ne mogu da se nacudim kako se lijepo brzine mijenjaju. Sa svakim danom je sve bolje i lakse. Stvarno je prije bila patnja dok se sve dobro ne ugrije. Sada je pjesma sto se tice prve i rikverca bez obzira na niske temperature.
    S obzirom da je dvije litre ulja 40 KM mislim da je to stvarno zanemarljivo koliki je efekat nakon izmjene i niko ne bi trebao da oklijeva da izmijeni ulje u mjenjacu, pa mozda i nakon svake tri do cetiri godine. Em je jeftino em se obavi za doslovno 10 minuta.

    ОдговориИзбриши
  3. Znači kod tebe nema zime!
    "Pričuva" ... dobro zvuči. Da li je kod nas korišćena ili ne (u prošlosti) (zapravo) ne bih znao ali je "rezerva" (od reservoir, verovatno) internacionalni izraz, francuskog porekla.
    I ne zvuči tako izvorno.
    Pozdrav!

    P.S.
    Ne bih se baš upušao u polemiku ali možda tu i tamo možemo i mi malo da se prisetimo nekih (starih) izraza.
    Eto, čisto da primetim.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uzgred, ne menjaj fabrički instaliran akumulator.
      Takvi mogu da izdrže 7 do 9 godina, a posle "isti" takav tek 5 do 7 (4 do 6 još češće).
      Pozz ...

      Избриши
    2. Kolega juce promijenio akumulator na Mondeo-u iz 2003. godine. U akumulatorskom servisu nisu mogli vjerovati da je izdrzao 10 godina! Kazu da im je to prvi slucaj ikada. Bas zanimljivo.

      Избриши
    3. Ih, pa to je onda neki noviji servis.
      Devedesetih (i početkom novog nam milenijuma) su fabrički ugrađeni akumulatori često (ne uvek, naravno) trajali 7 ili 8 godina. Ja lično znam (a nisam se posebno zanimao za to) 3-4 slučajeva gde je akumulator trajao 10 god. (8-10).
      Čak je i "druga ugradnja" trajala blizu toga (na starom ćaletovom kecu 9 god.).
      Jednostavno, vremena su se promenila i sada ni iz fabrike ne traje više od 6-7 god. (negde samo do isteka garancije, mada često na njih i ne važi, pa i samo 2,5 god.).
      Ipak, zanimljiv podatak.

      Избриши
    4. Ipak je nevjerovatno da na svim novijim Fordovima akumulatori nerijetko traju više od 8-9 godina, nerijetko i 10. Iako ih dosta često kudim zbog njihovih bolesnih standarda za sve i svašta ipak bi ih za ovo pohvalio. Ne znam zašto je to tako ali možda i zbog njihovog "smart charging" sistema punjenja akumulatora nešto višim naponom od uobičajenog. Koliko znam njihovi akumulatori imaju Ca-Ca oznaku i mogu da trpe te više napone punjenja. Znam da nije tema ovog bloga ali eto čisto da se kaže i to.

      Избриши
    5. Verovatno ima veze sa sistemom dopunjavanja.
      Ca-Ca traže 14,8V ali pri kraju punjenja i svih 15,5V (da bi bili dopunjeni do kraja). VEROVATNO sistem "smart charging" menja napon i/ili struju punjenja u zavisnosti od stanja dopunjenosti akumulatora. Nešto slično "inteligentnim" punjačima (stacionarnim).
      Ovo sigurno produžava vek akumulatorske baterije, bar 50%.
      Eto, Ford "standardi" nisu uvek loša stvar. To se slažem. A i sveukupno, to su sve bolji automobili.

      Избриши
    6. Kod mene je još uvijek fabrički akumulator. Mondeo je 2003 god :) Videću šta će biti kad još malo stegne minus. Inače punjenje jeste od 14,5-14,8 možeš i sam da provjeris bez voltmetra. Pokreni samodiagnostiku na instrument tabli.

      Избриши
    7. Inače na Xsari 1.8i od oca je fabrički zamenjen poslije 12god. A toplin koji je stavljen je crkao poslije 2.5 god. Nikad nisam stavio novi akumulator u auto a da nisam provjerio punjenje i "nafilao" ga ispravljacem prije toga

      Избриши
    8. Uradili ste sve što ste trebali. Taj "topla" akumulator je očigledno bio loš.
      Inače su (onako) solidni ali svakako ne iznad proseka.

      Избриши
  4. Ovo će se Željku svideti.
    Kao kada se pet minuta smejao (i jako mu se svidelo) na moje pominjanje izraza "burence" (mislio sam na bure za ulje od 60 litara).

    ОдговориИзбриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  6. Malo off roud-a. Nije direktno na temu pre snega (a u stvari i jeste). Rec-dve o blogu o akumulatorima, koji sam posetio po tvojoj preporuci (pa si zbog toga i ti odgovoran, hehe). Najde se dosta poucnih stvari za nas obicne korisnike, nauci se ponesto. Ali brate tezak za citanje, strasno tezak. Ne zbog prevelike strucnosti (kod tebe je daleko veca) vec zbog prepotentnosti autora koja te udara u glavu u svakoj recenici teksta. Od sto puta ponovjene recenice da "je akumulator bio mrtav, bez sanse, ali moje iskustvo ga je ozivelo" i sl. do jeftinih fazona u stilu "najveca je zabluda sto svi vi mislite (prosta, neobrazovana maso heej-moja op.) da alternator puni akumulator, on ga samo dopunjava". I kao kruna svega, vise puta ponavljano hvalisanje da se "taj i taj posto je na net-u bezuspesno trazio odgovor na to i to, opet dosao na moj blog" posto "search engine ga upucuje da odgovora ima samo na mom blogu". Uh. Kao u vreme UDB-e ! Pa zar ako idem na taj blog treba da upotrebim neki anonimus proxy da se zastitim da covek ne sazna ko sam, gde sam trazio i sta, i da se izvinjavam sto nisam pravo kod njega ?! Stevo, ne znam dali ces objaviti ovaj post, al nije lose i da ga objavis mozda i neka korist da bude.
    Kako i da je, posle svega jos vise cenim tebe i tvoj blog. Nije stvar samo imati znanje, vec i kako to preneti, otvorenog uma i srca.

    ОдговориИзбриши
  7. Neću biti grub kao "kosta" svi smo ljudi i svi imamo drukčiju interpetaciju ili način izražavanja ali zamjerka Aku blogu ide prevenstveno u ponavljanju jednog te istog i od najobičnije konstatacije-pojma-objašnjenja pravljenje teksta od 600 karaktera.
    NPR. bla,bla,bla... punjač od 60-100e a nigdje u tekstu specifikacije tog punjača, šeme ili sličnog.... kontaš...
    Ne kažu džaba "kratko ali j@bitačno" :)
    Ipak Stalker ti si bog i batina svog zanata ;)

    ОдговориИзбриши
  8. Ma mozda sam i bio malo grub, al nista nisam stvarao ni dodavao, samo preneo (osim naznacene opaske). Prvi put za ovih 14-tak godina kako citam NET sam ostao sa takvih gorkim ukusom u ustima kao posle citanja tog bloga.
    Jasno, svako ima svoj ukus i niko nikoga ne tera silom da nesto cita. Zato necemo vise o tome.
    A Stalker, ne samo da je Dejane majstor svog zanata, vec i majstor prenosenja svog znanja, uvek sa pravom merom, prijatan i saljiv sa ukusom, nesebican i nesamoumisljen (iako bi imao i zasto, za razliku od puno drugih).
    Aj da ne preteramo sa pohvalama, pa da pokvarimo coveka :)

    ОдговориИзбриши
  9. Uh, ako nastavite možda me i "pokvarite" ...
    Iskreno primetio sam i ja ono o čemu pišete ali mi nije toliko zasmetalo (što je i Dejan rekao da je način interpretacije različit). Ipak, zaista su primedbe značajne.
    Ne bih da "branim" čoveka, koga sam i upoznao (doduše za sada samo preko Skajpa), ni zbog toga ni zbog toga što poznajem njegovog ujaka, jednog od vodećih elektrohemičara u zemlji (moj kolega, samo, naravno, uspešniji i nešto stariji) a samim tim i stručnjaka evropskog i svetskog u toj oblasti.
    Ajd' dajte čoveku malo šanse (pre svega cenim njegov rad i energiju koju ulaže). Ako ništa drugo jer je mlad čovek.
    Malo mu u pisanju nedostaje iskustva ALI zaista nije tako nadmen kao što se čini (iz datih primera).
    Ja na to više gledam generacijski, jer sada ako kažeš "možda" ili "ne zanam" (što ponekad uradim, jer je zaista tako) odmah dobijaš etiketu neznalice (do kraja života).
    Osim toga, verovatno je na to uticalo i ponašanje pojedinih ljudi (ih, kada bi i to uzeo u obzir, morao bih još gore da se postavim od njega) kako u komunikaciji tako i poslu.
    Tako da je možda uneo više emocija u tekstove nego što je trebao. Neke stvari ponavlja (malo prečesto) ali nisam ni ja bolji (stvar je u meri, na koje vreme to reći). Osim toga, mitove ne možete razbiti bez ponavljanja pa makar Vam (Nam) se činilo da su očigledni.
    Naravno, ne morate čitati ako vas iritira, a dovoljno znate (ili ste već pročitali ono što niste). Možda je dobro postaviti komentar koji će mu skrenuti pažnju na tako nešto?
    Niko nije nepogrešiv, ali treba poštovati i pravo svakoga da greške ispravlja. I da uči (i kad zna mnogo). Mišu smatram baš takvim (i jedno i drugo).
    Da ne pričam da sličan ton (još grđi) imaju oni koji ne znaju ni 5% od njega (razni "auto novinari" i slični) i koji pride daju pogrešne savete kako iz neznanja tako i interesa (i "mrtvi su 'ladni").
    Recimo da mi je sličan primer Amsoil čiji je marketing i celokupna filosofija prodaje na granici tužbe drugih iz industrije i koji se ne libe ni "niskih udaraca" i izjava bez respekta onim jačim od sebe. To ponekad iritira ali nikad toliko da bi to prevagnulo nad onim što jeste istina. Nisam pisao o tim uljima samo zato što su daleko i nema ih u našim krajevima (za Srbiju osim par donetih iz USA nisam čuo da iko koristi i da su se ikada prodavala).
    Nije lako znati a biti u senci (većih, koji ili manje znaju ili nisu ništa bolji od tebe). E sad, ja sam se od toga "pelcovao" pre početka pisanja bloga, a neki treba da preleže tu "dečiju bolest". Ostavimo priliku da čovek malo ojača a ja ću mu sigurno skrenuti pažnju na te primedbe (ako već nećete vi ili čak i da hoćete, a ja ću reći na svoj način).
    Vama izvinjenje što sam vam preporučio nešto što vam se nije svidelo ali NET je dovoljno veliki da to nešto izbegavate ako vam ne odgovara.
    Jedno jeste izvesno a to da se može saznati ili pitati skoro sve u vezi olovnog akumulatora (starterske baterije), bez para i bez mnogo vremena.
    Iskusvo se stiče radom i godinama. Mislim da je kod Miše samo ovo drugo u pitanju.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma sve OK. Kad mu ti skrenes paznju, onako svojim finim i kulturnim tonom tebi svojstvenim, mislim da nece biti puno efekta.
      A ti si nam ipak dao korisni info za ovaj blog, ja se nervirao dok citam, ali korisne infirmacije sam svakako stekao (ne bas puno, al ipak). I kad skupim snage za mesec-dva, opet cu da pogledam sta ima novo, he.
      To vam je onaj mazohisticki pristup, kao kad gledate vesti sa vladinih medija, nervirate se na komentare al dobijete i poneku korisnu informaciju.

      Избриши
    2. Informacije si našao i nešto novo saznao i naučio (koliko-toliko, kako sam kažeš). Po meni je vredelo i znači da nisam dao pogrešnu preporuku.
      I uopšte, još ostajem pri stavu da je blog vredan čitanja.
      Način izlaganja je svakako drugačiji. Ne i lošiji, samim tim. Ukusi su različiti. Mnogima će se takav ton više svideti (direktniji je).
      A o ukusima ne vredi rapravljati.
      Toliko o tome, nećemo više ovde (ali zaista).
      Brisaću komentare! (ozbiljan sam)
      Ako ništa drugo zbog toga što gospodin Miša nije prisutan a to onda nije lepo. Dakle o mojoj preporuci smo (dovoljno) raspravili. Nekome je o.k. a nekome ne i to je to. Iskreno, većina novina i časopisa ima lošiji ton (i potpuno nepismene novinare) pa ih s vremena na vreme kupim (a i nacionalna televizija je povremeno na repertoaru).
      Uzgred to sa nacionalnom TV je dobro poređenje, a meni znači da je pomenuti blog (već) institucija.
      I na kraju (i više nećemo):
      1) Ne moraš blog posećivati.
      2) Možeš meni sve reći (zbog preporuke), prihvatam svoju odgovornost (i ne ljutim se).
      3) Uz bolju argumentaciju, mogao si da se obratiš autoru. Sada je to deplasirano jer si se obratio indirektno (odavde).

      Sve je O.K. (i ovo poslednje) jer shvatam da je zapravo na moj račun (i treba da bude).

      Na "uređivačku politiku" drugih ne mogu i ne želim da utičem. Svako ima svoj način a svako ima pravo da to oceni na svoj način (naravno bez uvreda ... ono gore je na samoj granici i primerenije je forumima gde su diskusije žešće, mada i tamo administratori sve više "seku" takve).
      DAKLE, ZAVRŠAVAMO TEMU. SVE SAM SHVATIO I SVAKO JE U PRAVU SA SVOG STANOVIŠTA. DRUGIM ČITAOCIMA OSTAVLJAM DA SAMI PROCENE I NA OSNOVU TOGA ODLUČE HOĆE LI NEŠTO ČITATI ILI NE.
      Kraj. Ende. The End. Fin. Конец.

      Избриши
  10. Postovani Stevo pomoc od kad je poceo mraz menjac na mom punto bas ide tesko posebno u drugu i trecu brzinu i prvu dok se auto skroz ne zaustavi. E sad auto je star pet godina i presao je 60000 km. Proizvodjac kaze 75w85 i minimum gl4+. Ja to ulje ne nalazim na internetu pa bi vas molio za preporuku i savet u gradaciji i proizvodjacu. Hvala puno i pozdrav

    ОдговориИзбриши
  11. Nesto slicno sam ja dozivljavao sa AUDI-jem a4 (ah, ti nepogresivi nemci). Prve zime je islo tesko, a druge skoro se nije moglo menjati, vukao sa rucicu sa dve ruke. I bio siguran da je neki veci kvar, al se sve vratilo na normalu promenom ulja. A koje ulje za tebe, to ce ti strucnjak odgovoriti.

    ОдговориИзбриши
  12. Hvala na uvodu g. Kosta.
    Proizvođač navodi i tip ulja, a to je Selenia Tutela Car Technyx 75W-85. To bi trebalo da Vam je i u menjaču.
    Eventualno Car Matryx (Selenia) ako prethodno ne nađete.
    Alternativno Fuchs Titan Sintopoid FE SAE 75W-85.
    Više i nema 75W-85 ulja, eventualno se još može naći Castrol SMX S SAE 75W-85 i to je to.
    Prvo treba probati da se nađe neko od ovih ulja pa tek onda pređe na potpuno alternativna rešenja (čak i 75W-90 ALI pre svega 75W-80). Za sada ne bi širio priču.
    Ulje se kontroliše (nivo) na 4god./80.000km a menjane nije strogo definisano. Na duplo od navedenog bi bilo dobro to uraditi, ali kao što se vidi iz primera možda i ranije pa čak i na navedenom intervalu (ne čekati prve probleme), koji je primeren tek teškim uslovima vožnje.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  13. Večito aktuelna tema:kako se pripremiti za zimu? Hvala svim aktivnim učesnicima u diskusiji.Podsetili ste me na neke stvari koje su bile manje više pasivno znanje.Sad više ne! A mene još interesuje zamena svih fluida u mom ljubimcu, dačia daster 1,6 16v 4x4 tng.Nisam siguran da li samo da menjam menjačko ulje ili i ono u diferencijalu.Na Totalovom oil-finder-u stoji da su ova dva ulja različita.Želim kao "ozebli Sunca" da čujem svačje i naravno Stevino stručno mišljenje.Pozdrav svim "kolegama"!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Motor: 5W-40 (poželjno RN 0700/0710), mogu se još koristiti i druge viskoznosti od 5W-30 do 10W-60.
      Ipak, gore navedeno je primarni izbor uz 5W-50 ili 10W-40 kao i 0W-40. Ulje menjati na 10-15000km.
      Viskoznost zavisi od stanja motora, načina upotrebe (teški tereni forsiraju viskoznija ulja, 5W-50 ili 10W-60 kao celugodišnja ili 10W-40 i 20W-50 kao sezonska).
      Antifriz je G12/G12+ menjati na 100 hiljada km ili 4 godine. Ostalo je standardno, a menjač zahteva 75W-80, API "GL-4+". Total (Elf) kao primarni izbor (mada ima još RPC" ulja).
      Nije navedeno na koliko se menja, ali ne bih na manje od 120k km/6godina, što još nije isteklo.
      Naravno, može i ranije, neće mu ništa faliti osim što je trošak (možda i nepotreban).
      Da li se diferencijal posebno podmazuje, ne bih znao, ali obično je za 4x4 pogon "osamdesetica" isuviše "tanka", pa 75W-90 ili 80W-90 bolje pristaje. Naravno, čista "petica" (GL-5).
      Pitanje je da li se uopšte menja i koliko je to komplikovano uraditi, pa je (verovatno) to posao za servis. Kad se setim Ragazzonijevog (zadnjeg) diferencijala (skoro zatvorenog) ... nisam siguran da je pametno to dirati na svoju ruku.
      U svakom slučaju, osim uputstva za korisnika (uglavnom za ovu namenu nedovoljno) potrebno je naći i servisnu knjigu i konsultovati je.
      Često je kod terenaca razdvojeno podmazivanje menjača i diferencijala a ovde zaista nisam siguran (šta je u pitanju).
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Evo posle 3.godine da podelim nova saznanja na ovu temu sa vama.Juče sam sa predjenih bezmalo 80kkm promenio ulje u zadnjem diferencijalu, na svom dasteru.U diferencijal staje samo 500ml sintetičkog ulja API GL-5.Prednji diferencijal na dacia duster 4x4 se zajedno sa menjačem podmazuje istim uljem.Tu ide elf tranself nfj 75w80.A u zadnji koji je zaseban,sam sipao Total transmission syn fe 75w90.Zbog niže tačke tečenja(-51C)očekujem da od sada moj 4x4 pogon besprekorno radi na oštrom mrazu koji očekujem ove zime. To do sada nije bio slučaj.Prehodno ulje je bilo verovatno mineralno sae 80w90,koje je znalo da se previše zgusne kad bi auto zanoćio u velikom snegu i mrazu.Tad je bilo problema krenuti iz dubokog snega,jer bi kompjuter prepoznao prevelik otpor u zadnjem diferencijalu,detektovao to kao problem,zbog previše zgusnutog mineralnog ulja čija je tačka tečenja samo -15C.I komjuter bi mi suspendovao 4x4 pogon i dao mi samo rezervni prednji,tj.2wd.To bi trajalo dok se ranije ili kasnije" razbije" ulje.Trebalo mi je neko vreme da shvatim da je u ovoj činjenici uzrok ovog problema.

      Избриши
    3. Hvala g. Dejane!
      (eto priloga tome da se fluidima u vozilu mora posvetiti posebna pažnja i da od sintetičkih ulja, itekako, ima koristi)

      Избриши
    4. Molim.Zahvaljujući Vašem podučavanju predhodnih 6,5 godina smo stekli neprocenjivo znanje koje sada dolazi do izražaja!

      Избриши
    5. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    6. Što i jeste bio cilj (da sami čitaoci nalaze ovako dobra rešenja i da vremenom samo (evetnutalno) potvrdim neka vaša razmišljanja ... sve je više toga, znači da je vredelo.
      Pozdrav!

      Избриши
  14. Veliko Vam hvala, Stevo, na iscrpnom i ekspresnom odgovoru!Po servisnoj knjižici stoji da se kočiona tečnost(DOT4-Frelub 650), menjačko ulje(Tranself NFJ 75w-80) menja na tri godine.Nema ni reči o diferencijalu i njegovom održavanju.Na oil-finder-u Totala.fr piše da idu neka druga ulja: Tranself syn fe 75w-90 ili kao druga preporuka Tranself tip B 80w-90.Pozvaću u ponedeljak ovlašćeni servis i da pokušam da razrešim dilemu.Tad ću se javiti na ovom divnom forumu.Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
  15. Postovani Stevo imam jedan problem na mom puntu koji je star 5 godina presao 60 hiljada km. Promenjen antifriz i ulje mobil 1 0w40 i sta se desava auto ne postize radnu temperaturu tj fali mu jedna kockica do radne a da auto ima i gasnu instalaciju i da napomenem da je dobro ozracen i netrosi antifriz zahvalan i pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Poštovani,
      Prvo trebate ustanoviti da li je temperatura rashladne tečnosti zaista niža od potrebne ili ne. Može se desiti i da je senzor temperature ili indikator na tabli (ovo je manje verovato). Računam da ste vozili dovoljan broj km da se motor zagreje (zimi treba često i 10km a na otvorenom i više, naročito sa jakom vetrom, pa je bolje pratiti to u gradu ili u mestu u zaklonjenom, tj. prvo odvoziti par km da se motor ugreje pa posle u mestu ostaviti da radi).
      Druga i verovatnija mogućnost je da termostat ne radi kako treba i da ne "zatvara" pa tečnost kruži celim sistemom od starta pa je zimi teže postiči "radnu temperaturu" (ili je ne postižete).
      Sve ostalo je manje verovatno (do prosto neverovatno).
      Ako je i grejanje slabije onda je verovatnije ovo drugo.
      Naravno možete biti sigurni jedino merenjem (u servisu) a proceniti možete (obazrivim) dodirivanjem creva ulaza i izlaza (ako niste sigurni ne radite ovo).
      Nisam ni siguran šta je to tačno "jedna kockica" (npr. 10°C ili 5°C, jer ako je ovo drugo onda je možda i normalno i posledica jačeg vetra uz temp. oko nule).
      Motor ne valja da radi ni pothlađen ali je bolje nego kada je pregrejan pa je sve od 60 ili 70 (pa do 90) uglavnom o.k. (naročito na kratkim relacijama). U svakom slučaju ako je drugačije nego do sad proverite (i zamenite) termostat u servisu (ili senzor temperature, indikator verovatno nije jer je razlika mala).
      Sa promenom antifriza i vrstom ulja ovo nema (blage) veze. Iako PAO ulja nešto bolje prenose toplotu (a i nova rashladna tečnost od stare) radi se samo o 1-2km kasnijem dostizanju radne temp. (ako uopšte) i ništa više. Ne može da utiče na to da motor istu ne dostigne.
      Pozdrav!

      Избриши
  16. Javljam se posle dva dana zakašnjenja.Kontaktirao sam tri ovlašćena servisa.Dva za dačiju i jedan za nisan.Dačijini servisi nemaju dovoljno iskustva sa održavanjem diferencijala terenskih vozila.Dilemu je razrešio nisanov servis "Gaga" na Dušanovcu.Ulje u diferencijalu nisanovog porekla se menja na 80hiljada km,bez vremenskog ograničenja.Za razliku od motornog ulja nema šta da ga zaprlja.Ima dva tipa diferencijala na nisanovim terenskim vozilima.Po rečima servisera ako je slim tip ide jedno ,ako je drugi tip ide neko drugo sintetičko ulje api-gl 5 nivoa kvaliteta.Da rezimiramo: ulja menjača i diferencijala su posebna u dačiji daster 1,6 16v tng i menjaju se pojedinačno.Trogodišnje je ograničenje i 90kkm za menjačko i 80kkm za ono u diferencijalu i bez ograničenja vremenskog trajanja..Ako grešim u svom zaključku,voleo bih da me neko dopuni ili ispravi.Pozdrav svima!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala što ste se javili i razjasnili!
      Dakle, vlasnici Dacia Duster-a od ovoga mogu imati koristi: na tri godine u menjaču 99% njih nije nameravalo da menja a 90% neće promeniti, pa posle "ne valja menjač" (na 6 ili 9 godina).
      Principijalno se ulje u menjaču kod terenskih vozila menja na kraćim vremenskim intervalima (pomenuo sam duplo duži kao nešto što je za takva vozila prosek uz korišćenja kao "civilnog", dakle bez svakodnevnih teških terena, ali bolje je poštovati vremensko odraničenje).
      Idealno bi bilo zameniti ih zajedno (ako se poklopi), na primer ko prelazi 25000km ili 12500km godišnje (±10-15%) pa svaki put ili u diferencijalu pri svakoj drugoj zameni u menjaču.
      Pozdrav!

      Избриши
  17. Da se nadovežem na Stevu.Sa svojim dasterom sam prešao 50kkm za tri godine eksploatacije.Svakodnevno koristio pogon na sva četiri točka.Pogotovu zimi na Voždovcu..Tu ima puno snega,iako u Beogradu zna da bude bez njega.Tu informaciju u brzini kucanja nisam izneo.Kako naš Steva kaže da menjači ne valjaju posle 6-9 godina eksploatacije je upravo mene zaintrigiralo zašto više vlasnika polovnih terenaca, starosti oko desetak godina, zimi ne mogu da izadju na ulicu parkirani u snegu.Žalili su mi se u poverenju da im je pogon na sva četiri točka u kvaru.Poneki je hteo pride da se "prošvercuje" sa univerzalnim gumama sa oznakom MS.Preprošla zima u januaru i februaru 2012. nije praštala.Jednog trenutka sam se pitao da li i mene čekaju takve muke narednih godina.Shvatio sam da samo "surovo" održavanje tehnike može da sačuva naš skromni i zapušteni nacionalni vozni park.Ovo održavanje diferencijala košta po rečima ovlašćenog nisanovog servisera do 50 evra na svakih 80kkm,a svaki njegov kvar nesagledivo više.Kad se jednom nešto pokvari teško da može posle popravke da bude kao fabričko.To je ovde u Srbiji tek problem.Sve leži u prevenciji, u blagovremenom i adekvatnom održavanju.

    ОдговориИзбриши
  18. Zamenjeno je motorno ulje,svi filteri,dopunjena destilovana u akumilatoru,zamenjen antifriz,kociono ulje,ali ulje u menjacu jos uvek nisam menjao tj.nisam ga menjao nikada! Ono sto primecujem je da menjac teze ulazi u brzine kada je hladan,a kada se zagreje nema tih problema.Jel vreme za menjanje? Neka preporuka za gradaciju i brend menjackog ulja,srednjeg cenovnog ranga? Autodata mi pokazuje razlicite gradacije pa nisam ni sam siguran.Ulje koje je sada u menjacu je crvene boje i ima neki "stinky" miris.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "Stinky" miris je karakterističan (uopšte) za menjačka ulja (sumporna jedinjenja).
      Mislim da bi GL-4 ili neko TDL (GL-4/5, 4+ ili 3/4/5) u VG 75W-90 odlično odradilo posao.
      Ipak, proveri ... u servisnoj knjižici ili ... tako negde.
      U svakom slučaju svako 75W-xx ulje NE bi smelo da se ovako ponaša na oko 0°C ... doduše, ako nije jače izraženo možeš sačekati i sledeću jesen.
      Čak i preventivno menjanje ulja neće škoditi, tj. bar neće odmoći. Nisam našao na koliko je propisana zamena. Inače ako je unutra neko 80W ulje (ili još gore 80W-xx) onda je ponašanje (skoro) i normalno.
      Naravno, ako tako nije bilo prošle zime, onda može pasti sumnja na menjačko ulje ali ni tad ne moraš da brzaš.
      Pozdrav!

      Избриши
    2. Može da bude i PS i sintetičko.
      Nije od većeg značenja.

      Избриши