Ukupno pregledanih strana (Total Page Views)

недеља, 28. јун 2009.

Ispiranje motora (Engine Flush); verzija, deo (version, part) 1.1

Još uvek se nadam da trećeg dela neće biti, no neće u skorije vreme biti ni drugog pa samo mala glazura na prvi deo.
Tvrdio sam i pre te i sad: Ispiranje motora nije mit ili bar ne u potpunosti.
Motor sa puno taloga ćete na kraju krajeva morati u servisu da delom i rastavite da bi ga skroz naskroz očistili no takva intervencija košta. Sa "engine flush" postupkom možete uštedeti vreme i novac a uz renomirane proizvode nećete doživeti oštećenje motora te ako i nije trebalo neće škoditi tj. i čist motor nije loše 2 do 3 puta u toku eksploatacionog veka isprati mada to svakako nije neophodno.
U prilog tome da cela priča ima više zasnovanosti od mita evo još dve činjenice:

1) LukOil (jedan od prvih nekoliko koji će biti detaljnije obrađeni) ima u svojoj ponudi "ulje za ispiranje motora" (na žalost ne znam kako se zove u originalu).
Kako sam proizvođač kaže ovim uljem izbegavate demontažu motora prilikom ispiranja.
Ovo je mineralno motorno ulje sa visokim sadržajem aditiva za čišćenje. Pri tom ispunjava sve što se od ulja očekuje, kao što je: zaštita motora od habanja, korozije i sl.
Proizvođač navodi da: "redovnim ispiranjem sistema za ulje znatno se produžava vek trajanja motora". O ovome i uopšte o ovom proizvodu više u drugom delu ove teme i/ili uz tekst o LukOil motornim uljima.

2) Motul. Motul Engine Clean. Evo i petog renomiranog proizvođača (četvrtog sa zapada) koji u ponudi imaju ovakve proizvode. Moram priznati da sam prevideo relativno nov proizvod (od pre par godina) koji se koristi i kod automobila i to i za benzice i za dizel motore. Motul odavno ima Engine Clean za motocikle te ga zato ranije nisam pomenuo. Proizvod se naziva ENGINE CLEAN (MOTO). O uljima za motocikle tek od jeseni verovatno pre ulja za komercijalna vozila koja provlačim uz ulja za automobile te pokušavam da ne otvaram tu oblast jer neću stići ni primarnu da obradim. Motocikli su malo lakši no nikako prostiji slučaj, bolje rečeno zahteva manje prostora i vremena te ću se potruditi da to i učinim.
Ovo je svakako jedan od (naj)kvalitetnijih proizvoda ovog tipa te dobija punu preporuku.
Uz to u opisu ovog proizvoda je najbolje navedeno čemu ovakvi proizvodi zapravo služe.
Služe da se uklone mikro-čestice (micro-particles) koje su nastale sagorevanjem goriva i karbonizacijom motornog ulja. Uz to krupnije čestice se razbijaju u mikro čestice i onda se sa ispuštanjem ulja izvlače iz sistema za podmazivanje.
Znači nema bojazni da će se česticama taloga začepiti uljni kanali bar ako u pitanju nije totalna zapuštenost i motor pun taloga a u tom slučaju vam ionako ne gine rasklapanje motora i minuciozno ručno čisćenje sklopova, za takve slučajeva proizvodi za "engine flush" ionako nisu namenjeni već za manje taloge, blaže slučajeve zapuštenosti i slično; više kao dopuna redovnom održavanju u koje spada i zamena ulja pa na svakih 5 do 10 zamena jednom se i ispere motor. Baš tako je i zamišljen i realizovan Motul Engine Clean.
Koristi se tako što se doda u ulje neposredno pre zamene. Upali se motor na ler i ostavi da radi 15 minuta a zatim ulje normalno zameni.
Proizvođač ističe (kao i prethodni; doduše ono je ulje a ne aditiv) da se zadržava perfektno podmazivanje tokom procesa čišćenja.
Ovim se pre nego pojedinim aditivima može (neznatno) povećati kompresija na cilindrima kod malo starijih motora a to je samo jedna (doduše retko dobivena) korist od nekoliko, kao što su smanjena potrošnja ulja i goriva, ...

Za motocikliste i to one sa sportskim ambicijama Motul (bolje rečeno njegovi dileri) je spremio i tzv. Motul 300V 10W40 engine flush package koji se sastoji od nekoliko (3) litara sintetičkog ulja namenjenog trkama (300V 10W-40 , 4T1040F), Engine Clean aditiva i Hiflo filtera za ulje izuzetnog (natprosečnog) kvaliteta. Uz paket se navodi da se engine flush-om poboljšava podmazivanje motora. Ovo je sasvim sigurno i s vremena na vreme neophodno kod trkačkih ili bar sportskih modela (motocikala, automobila) koji se u te namene i koriste. Pogledajte ranije post-ove gde sam ovo objasnio, trkački uslovi dovode ulje na temperaturu od 180 ili čak 200 pa i više (turbo motori) stepeni celzijusa i to trajnu i prosečnu pri čemu tzv. hot-spots ("vrele tačke") motora do kojih motorno ulje dospeva imaju preko 300 stepeni što čak i kod sintetičkih ulja dovodi do karbonizacije i stvaranja (pre svega) karbonatnih (ugljeničnih) taloga. Tako da i pored češće zamene ulja i pored vrhunskog motora, s vremena na vreme (na 3 do 5 zamena) treba izvršiti ispiranje motora.
Još jednom da napomenem: ukoliko vozite u normalnom režimu i redovno menjate ulje gotovo da nemate potrebu za ispiranjem motora. Možda 2 do 3 puta u toku eksploatacionog veka motora, npr. na 50% i 80% eksploatacionog veka ili npr. na 40%, 70% i 90%. Naravno ovo su samo smernice i statistički najverovatniji intervali a svako će na osnovu sopstvenih potreba prilagoditi vreme za engine flush.

10 коментара:

  1. Анониман26. јун 2011. 19:06

    Planiram da kupim MOTUL ENGINE CLEAN i isperem motor pre zamene ulja.
    Mislim da je to delotvorno i da ce max dobro odraditi posao.

    Dusan

    ОдговориИзбриши
  2. Poštovani g. Dušane,
    To je jedan od (naj)boljih proizvoda te namene.
    Naravno postoji još nekoliko renomiranih proizvođača pa je izbor i stvar afiniteta.
    Kako god, Motul je veoma pouzdan i kvalitetan proizvod.
    Odradiće posao sasvim sigurno. Držite se striktno uputstva.
    Koliko se sećam (u principu kod svih sličnih proizvoda) u zagrejan motor (ulje) se dodate aditiv (sredstvo) i pusti motor da radi u leru 10 do 15 min. nakon toga treba ispustiti ulje.
    Postupak nije neophodan pri svakoj zameni (mada i to može) već bih ga proeporučio nakon nekoliko uzastopnih zamena mineralnog ulja ili ukoliko je motor radio pri velikim naporima (sportska vožnja, na poligonu recimo ili vuča prikolice).

    ОдговориИзбриши
  3. Postovanje g.Stevo,
    Da li se ista promenilo u vezi ovih proizvoda?
    Pisao sam vam najpre u vezi ulja za Yugo 55 a onda i u vezi Xsara-e 1.6 16v,2001g.
    U Xsari sam pre dve godine kada je kupljena ispustio `katran` i sipao Lukoil Lux 5W-40 koga sam zamenio nakon 10k km.Culi su se hidropodizaci zimi pri prvom paljenju ali nista dramaticno sto se ponovilo i prosle zime,mene to strasno nervira.Sada sam radio veliki servis i kada je vec sve rastureno povadjeni su i hidropodizaci,svih 16 je zaribalo.
    Da li ima veze sipati Acea C2 ulje namenjeno za PSA gupaciju ili kako sam mislio da sledeci put sipam Lukoil Genesys 5W-30?
    Mogu li sada pre zamene sipati engine flush i da li cu nesto dobiti?

    ОдговориИзбриши
  4. Poštovani g. Nenade,
    Očigledno da je hidropodizačima "katran" došao glave (nakon više godina zanemarivanje, naravno).
    Koristite engine flush jer je taloge teško ukloniti čak i sintetičkim uljima u manje od 2-3 zamene. Ako negde postoji opravdanost korišćenja ovih aditiva to je upravo Vaš slučaj. Obzirom na sve probajte Total INEO ECS (C2), makar prvi put nakon zemene hidropodizača.
    Citroen dopušta i 5W-30/40 po ACEA C3 za toplije klimatske oblasti i/ili starije automobile, tako da ni sa Genesys 5W-30 nećete pogrešiti (možete nastaviti nakon ECS bez ispiranja).
    Naravno, ako sa ECS budete zadovoljni nemate potrebe za nečim drugim.
    Kod korišćenja En. Fl. vodite računa da ne "prepunite" (da nivo ne pređe max.) i strogo poštujte uputstvo (zaboravih šta tačno piše 10 ili 15 min. na leru, ako je 10-15, slobodno koristite 15 min. jer ste imali problem sa depozitima).
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Postovani g.Stevo,
      Od ciscenja hidopodizaca i velikog servisa sam presao oko 300-400km i nakon stajanja auta 2-3dana nisam primetio zveketanje hidropodizaca.Nisam ja nezadovoljan sadasnjim uljem Lux 5w-40,cak sam izuzetno zadovoljan kako se motor ponasa sa njim i oko bregastih i karter i ocistilo samo tako.
      Diskutujem sa vama jer PSA preporucuje C2 ulje u sta ja bas i ne gledam jer verujem da je Lux ako nista bar istog nivoa kao i Total 5w-40,ako ne i bolji(sa Lukoilom imam odlicna iskustva).
      Total INEO je 5w-30 i jedno od najboljih iz Totala a za PSA je pa sam eto hteo da probam.
      Genesys je kako ste i sami pisali jedno od najboljih i to me posebno privlaci,a po nizoj ceni od glavnih konkurenata.
      Koji mi engine flush preporucujete?Imam K2 po odlicnoj ceni ili ipa ici na zvucna imena?
      Hvala na zalaganju i pozdrav!

      Избриши
    2. Nenade,
      Lukoil Genesis 5W-30 je svakako odlično ulje i dobro će se pokazati u vašem motoru.
      Engine flush ... za K2 imama samo dva izveštaja (od toga jedan iz bliže okoline a drugi preko mejla; za ulja više umereno pozitivnih iskustava) ALI mislim da Vam ne treba ništa bolje, K2 možda nisu vrhunski proizvodi ali su sasvim korektni za namenu).
      Još jedna molba, kada postavljate pitanja u temama pre septembra 2009. naglasite to u najnovijoj temi jer moram da dugo tražim gde je pitanje postavljeno.
      Pozdrav!

      Избриши
  5. Postovani g.Stevo,
    Mozda ovih dana isperem motor i sipam Total INEO ECS a za zapazanja cu se javiti.
    Hvala jos jednom.

    ОдговориИзбриши
  6. Postocani g.Stevo,
    Ispran motor Winns sredstvom i ulje nije skoro nista potamnelo,izgleda da je Lukoil odradio najveci deo.Sada sipan Total pa cemo videti kako ce se ponasati.
    Lux 5w-40 je u motoru bilo oko 8k km i izgledalo je odlicno,moglo je bez problema jos toliko ali posto sam sipao sredstvo za pranje moralo je da se menja.

    ОдговориИзбриши
  7. Odlično!
    Javite iskustva nakon par hiljada km. Naročito zimi bi Total morao da se pokaže u najboljem svetlu.
    Pozdrav!

    ОдговориИзбриши